Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 27 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-08 00:07
fabstar81 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 23:45:
Weet iemand hoe zwaar die nuon smart plugs belast kunnen worden? Heb hem net op de vaatwasser gezet maar zie dat ie soms even de 2000 watt aantikt...niet dat ie straks doorbrandt of zo :)

en klein tipje als je toevallig net je huis aan het verbouwen bent en je wilt dit soort tussenschakelaars gaan gebruiken om alles te monitoren, dan doe je er goed aan om al je stopcontacten zo te kiezen dat er twee van die tussenstekkers naast elkaar passen :'(

kom er net achter dat je er geen twee naast elkaar kwijt kan. En laat nou net bijna alles bij mij op aparte groepen zitten met dubbel uitgevoerde wcd's :(

De twee keer zo dure fibaro's passen natuurlijk wel...
Als ik zo in de handleiding kijk zie ik 2400 watt staan. P.s. levert de Nuon geen handleiding mee?

Ik ben zelf ook van plan deze units aan te schaffen in combinatie met Razberry en Domoticz. Het aan en uit schakelen is het belangrijkst. Het meten van het verbruik is leuk, maar niet noodzakelijk. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Heb alleen ervaring met vera, en dat werkt prima. volgens mij las ik in dit forum dat domoticz de smart plug 6 zelfs alle poorten kan uitlezen op energieverbruik.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:33
fabstar81 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 10:47:
Heb alleen ervaring met vera, en dat werkt prima. volgens mij las ik in dit forum dat domoticz de smart plug 6 zelfs alle poorten kan uitlezen op energieverbruik.
Yup, dus de polling niet te enthousiast zetten... 6x actueel (Watt), 6x in tijd (kwh), 6x aan uit, verbruik hele doos (2x), doos aan/uit en led lampje (identificatie). 22 features voor 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:40
MiZtraL schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:23:
[...]

Als ik zo in de handleiding kijk zie ik 2400 watt staan. P.s. levert de Nuon geen handleiding mee?

Ik ben zelf ook van plan deze units aan te schaffen in combinatie met Razberry en Domoticz. Het aan en uit schakelen is het belangrijkst. Het meten van het verbruik is leuk, maar niet noodzakelijk. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Ja, heb de 6-plug en 1-plug in gebruik i.c.m. Domoticz en een razberry. Gaat prima. Het pollen van het energieverbruik moet je wel via een cronjob doen omdat dat niet automatisch gebeurd. Heb ik op iedere minuut staan en dat gaat prima.

[ Voor 5% gewijzigd door s_schimmel op 17-01-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01-2021
The-Source schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 06:59:
[...]

Nou ik sluit het op de zaak zelf nooit aan maar zie vaak Dalí controllers voorbij komen icm powerLED maar hoe deze dan via knx gestuurd worden is mij nog niet duidelijk.
Bedankt voor je reactie. Toch blijken powerleds nog vaak voor problemen te zorgen :'(. Hager heeft ook dimactors voor LED maar of deze ook met powerleds goed functioneren :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Adelbert schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:30:
[...]

Bedankt voor je reactie. Toch blijken powerleds nog vaak voor problemen te zorgen :'(. Hager heeft ook dimactors voor LED maar of deze ook met powerleds goed functioneren :?.
Leds laten zich uitstekend dimmen als je de juiste spullen gebruikt.

De meeste leds werken het beste op een constante stroomsterkte met een variabele spanning om de lichtsterkte te regelen. Veel mensen zitten te klooien met 230V gloeilamp- of halogeenvervangers die hun eigen ingebouwde elektronica hebben om 230V wisselspanning naar gelijkstroom met de gewenste spanning en stroomsterkte te converteren (die elektronica wil ook nog wel gevoelig zijn voor defecten, waardoor de lampen veel eerder de geest geven dan je op basis van de levensduur van de led zou mogen verwachten). De lampen met de ingebouwde driver probeert men vervolgens te dimmen door PWM. De drivers in de lampen vinden dit niet altijd leuk met als gevolg dat de lamp bijvoorbeeld gaat knipperen of piepen.

Er is een betere weg en dat is de led gewoon de led laten zijn en het voeden en dimmen overlaten aan een daarvoor geschikte driver die je bijvoorbeeld via dmx, dali of 0-10v kunt aansturen om de lichtsterkte te regelen. Deze drivers leveren een constante stroomsterkte bij een variabele spanning of andersom (led-strips werken meestal op variabele stroomsterkte).

Nadeel hiervan is wel dat het zich moeilijker laat inpassen in bestaande installaties. Je moet met laagspanning naar je leds toe en de driver + voeding ergens onderbrengen. Als je ziet hoe belangrijk led inmiddels is voor verlichting kun je je echter afvragen waarom je nog 230V wisselspanning zou willen gebruiken voor verlichting.

Ik gebruik zelf een batterij EldoLed PowerDrive DC en LinearDrive DC drivers die op passief gekoelde 24V voedingen zijn aangesloten. Voor de aansturing gebruik ik dmx in combinatie met een Art-Net-interface (een implementatie van dmx over ip). De Art-Net interface hangt aan het netwerk en produceert een dmx-signaal. Mijn domoticasysteem heeft ondersteuning voor Art-Net en kan daar dus direct tegenaan praten. Er zijn ook wel knx naar dmx gateways verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
s_schimmel schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:22:
[...]

Ja, heb de 6-plug en 1-plug in gebruik i.c.m. Domoticz en een razberry. Gaat prima. Het pollen van het energieverbruik moet je wel via een cronjob doen omdat dat niet automatisch gebeurd. Heb ik op iedere minuut staan en dat gaat prima.
Als het in domoticz kan dan moet die vera plugin het toch ook wel een keer gaan kunnen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:12
Ik heb een bewegingsmelder in het plafond van de douche zitten, deze wil ik graag zwave geschikt maken.

Gaat dit lukken met de FGBS001 Fibaro universele Z-Wave sensor?

Alle zwave bewegingsmelders die ik kan vinden zijn allemaal opbouw sensoren en dat zoek ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56
Waar je op moet letten is de maximale stroom en voltage wat over het relais contactje mag van de fgbs uit mijn hoofd is dat vrij weinig.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Je kan ook een fibaro 2x1,5kW pakken, iets duurder maar kan wel hogere voltages aan. Volgens mij mag de universele sensor van fibaro bijna niets op Voltage gebied.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:12
Dat zou inderdaad ook een optie zijn, weet ik tenminste zeker dat ie het qua belasting aan kan.

[ Voor 45% gewijzigd door kipfel op 21-01-2014 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Maar hoe ga je dat precies schakelen in dat geval? Want je wilt neem ik aan de bewegingsmelder als sensor aan je verlichting koppelen? Als je dat met zo'n 2x1,5kW relais gaat doen, kan je dat niet anders dan door de ingang van de schakelaar daarvoor te gebruiken. Maar dan blijft je bewegingssensor hoe dan ook een override houden op je domoticasysteem, en dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou de input van de 2*1.5KW is juist 230v, de meeste inbouw beweging detectors gebruiken ook 230 aan de geschakelde kant. Deze kun je dus prima op de FGS binnen laten komen. Let alleen wel dat je de FGS wel de parameter geeft dat het als ware een normale verlichting schakelaar is en geen puls drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Jawel, alleen schakelt hij dan altijd, terwijl ik me ook kan voorstellen dat er situaties zijn waarin je dat anders zou willen sturen.

Wanneer dat geen bezwaar is kan het natuurlijk prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Volgens mij kan je heel wat instellen, je kan er een puls op zetten maar ook een normale wipschakelaar. Een PIR moet dan ook kunnen. Of het nou 10 of 230v is.
Je kan ook als je een input geeft op ingang 1, uitgang 2 aanzetten en vica versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 21:14
Ik ben dit ook aan het proberen. ik heb op ebay van die PIR sensoren gehaald welke op 12v werken en een output draad hebben. deze heb ik aangesloten op de inputs van de Fibaro RGBW module. ik krijg deze alleen nog niet zichtbaar in mn Vera.

mocht iemand nog ideeen hebben welke parameters ik moet aanpassen of hoe ik de inputs zichtbaar krijg hoor ik het graag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Begin maar eerst met welke pir op welke module en dan ook op welk contact ervan. En is de rgbw module al op de vera ingeleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
ik heb deze PIR sensor gehaald. deze werkt op 12v en heeft daarnaast een potentiaal vrije output draad?

ik heb de PIR sensor op de zelfde voeding aangesloten als de fibaro rgbw module (12v). De output draad zit op IN1 van de rgbw module. ik heb geprobeert om hem in te stellen als een mandatory switch door par 14 op hex4 9999 in te stellen. maar helaas zie ik de sensor/switch niet terug in de Vera. ik heb hem al aan mijn Vera gekoppelt. Na het instellen van de parameter heb ik hem verwijderd en weer toegevoegd aan vera, helaas zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou jou output pin stuurt een +v. Ik heb de manuel niet bij de hand maar ik verwacht dat je juist een gnd moet aanbieden. Overigens is als je 1 draad uitgang hebt per definitie niet potentiaal vrij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wel een kicke PIR eigenlijk, zo ingebouwd als spotje. zouden ze die ook hebben met humidity sensor?! :)

zoek nog steeds iets moois en kleins om mijn mechanische ventilatie mee te triggeren. en je hebt gelijk, de meeste van die zwave dingen zijn lelijk en log.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
fabstar81 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:22:
wel een kicke PIR eigenlijk, zo ingebouwd als spotje. zouden ze die ook hebben met humidity sensor?! :)

zoek nog steeds iets moois en kleins om mijn mechanische ventilatie mee te triggeren. en je hebt gelijk, de meeste van die zwave dingen zijn lelijk en log.
Niet goedkoop maar wel über }:O Netatmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:44
Maar nog geen support met een domotica systeem, in elk geval heb ik er nog geen goede gevonden voor Homeseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
de vera lijkt een plugin te hebben :)

http://forum.micasaverde.....msg124383.html#msg124383

[ Voor 51% gewijzigd door fabstar81 op 22-01-2014 10:38 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Yep daarom heb ik hem ook besteld :) CO2, luchtvochtigheid en temp, all in one :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
en dan krijg je zo een cilinder?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Hahah ja 2 stuks in imac kleurtjes ;) 1 voor buiten en 1 voor binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:44
offtopic:
Netatmo:
Die binnen werkt op een voeding (USB) en die buiten werkt op batterijen.
Die van mij werkt nu zo'n 9 maanden op de eerste set batterijen.
Heb inmiddels ook 2 uitbreidingen staan. (op batterijen)
De Netatmo stond in de folder van Mediamarkt. (deze week of vorige week)

Er is wel een plugin voor Homeseer 3, alleen hij is in het Frans:
http://www.touteladomotiq...iewtopic.php?f=71&t=12979

Er is een API beschikbaar op http://dev.netatmo.com, maar heb niet de tijd om me daarin te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
The-Source schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 08:28:
Nou jou output pin stuurt een +v. Ik heb de manuel niet bij de hand maar ik verwacht dat je juist een gnd moet aanbieden. Overigens is als je 1 draad uitgang hebt per definitie niet potentiaal vrij ;)
Ik heb hem als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://i1338.photobucket.com/albums/o694/jahaa88/fibarorgbwPIR_zps36d4cca4.jpg

volgens de handleiding werkt hij met verschillende inputs.

Als ik hem invoeg in vera krijg ik allen de 6 standaard lights en geen inout switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
jahaa schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:19:
[...]

Ik heb hem als volgt aangesloten:
[afbeelding]

volgens de handleiding werkt hij met verschillende inputs.

Als ik hem invoeg in vera krijg ik allen de 6 standaard lights en geen inout switches.
Fig 7. zegt genoeg in de handleiding. Op de input moet je een GND schakelen. En dat hij 12/24VDc accepteerd is ook omdat deze 24v strips kan schakelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
The-Source schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 18:18:
[...]

Fig 7. zegt genoeg in de handleiding. Op de input moet je een GND schakelen. En dat hij 12/24VDc accepteerd is ook omdat deze 24v strips kan schakelen ;)
hmm okee dus schakelen als een mandatory switch gaat hem niet worden. dan zal ik dus de analoge 0-10v functie moeten gebruiken. de Pir geeft een signaal af van 3.1 volt als hij iets detecteerd. dus dan zou ik een scene kunnen strarten als hij een waarde van bijv. hoger dan 2 volt meet.
ik heb hem nu eindelijk zo ingesteld dat hij wat meet. echter geef ik dan ook een output poort op dus een rgb strip aansturen gaat dan nie meer met alle kanalen.

volgens de handleiding zou hij 2 modes hebben. bij de rgbw mode zijn alle in/output het zelfde en bij de in/out mode zijn de poorten on afhankelijk in te stellen. bij gebruik van een fibaro gataway zou tijdens het include de mode te kiezen zijn. is er een mogelijk in vera om dit in te stellen? ik kan helaas geen parameter vinde waarmee dit kan. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Ik denk dat je parameter 14 moet zetten. Als voorbeeld geeft de handleiding voor non HC2 aan:

All inputs as IN (0-10V sensors)
HEX: 8888, so DEC: 34952

Andere combinaties zijn ook mogelijk. Dus google ff op dat document of check ff de site van bv dshop: domotica-shop.nl daar staat dat document ook. Hoop dat het lukt, ben nl hetzelfde van plan te gaan doen zodra de sensors binnen zijn.....duurt helaas nog ff......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:56
Appie Heijn schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:42:
Yep daarom heb ik hem ook besteld :) CO2, luchtvochtigheid en temp, all in one :)
Luchtvochtigheid heeft wel grote afwijking, zelfs onderling wijken ze af.
Verder leuke gadget en binnenkort regensensor. Als nu mijn CO2 boven de xxx komt, gaat mijn telefoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

CO2? Dat is nou niet echt een zinvolle meting volgens mij. Daar percentage moet volgens mij echt achterlijk hoog zijn wil het schadelijk worden. In welke situatie had je dat gedacht?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:17
DRuw schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 22:36:
CO2? Dat is nou niet echt een zinvolle meting volgens mij. Daar percentage moet volgens mij echt achterlijk hoog zijn wil het schadelijk worden. In welke situatie had je dat gedacht?
CO2 is niet direct snel schadelijk, maar zorgt wel vlot voor vermoeidheid en hoofdpijn klachten. Door op tijd te ventileren verbeter je het woonklimaat.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Co2 heeft behoorlijk veel invloed op je comfort(gevoel) dat je de ramen open zet op een bepaald moment, waarvoor zou dat zijn? JUIST! CO2, hier deden ze vroeger in de klaslokalen niets mee helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:56
Druw, het is een gadget en ik heb gewoon een aantal triggers gezet op de hoeveelheid CO2, het geluid (inbrekers) en de temperatuur (brand). Dit in combinatie met de andere devices (rookmelder, deurmelder) geeft een indicatie of het een false positive is of dat er echt iets aan de hand is. Aangezien ik mijn mobiel niet naast mijn bed heb, maat de huistelefoon wel, laat ik naar beide automatisch bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
kasteleman schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 22:11:
Ik denk dat je parameter 14 moet zetten. Als voorbeeld geeft de handleiding voor non HC2 aan:

All inputs as IN (0-10V sensors)
HEX: 8888, so DEC: 34952

Andere combinaties zijn ook mogelijk. Dus google ff op dat document of check ff de site van bv dshop: domotica-shop.nl daar staat dat document ook. Hoop dat het lukt, ben nl hetzelfde van plan te gaan doen zodra de sensors binnen zijn.....duurt helaas nog ff......
de parameter heb ik inderdaad ingesteld. op zowel het master device als op de slave diveces.
door dit te doen worden echter alle poorten 0-10v. volgens de handleiding zou ik (als hij in de in/out mode staat) bijv. poort N1/R als 1-10v poort kunnen instellen en de G poort gewoon kunnen gebruiken om leds mee te schakelen.

echter de default mode is RGBW en daarbij zijn alle poorten het zelfde. dus kan ik alleen of alle poorten als 0-10v gebruiken of alle poorten om leds mee te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik weet niet hoe dat op andere controllers zit, maar op de HC2 kan ik inderdaad instellen of een poort als ingang of als uitgang moet fungeren:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IbMRpsrcea4webDOzcIz5dds/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Heb je precies die waarde van 8888 gebruikt? In de handleiding staat ook dit voorbeeld:

3 inputs as IN, 1 output as OUT (momentary normal mode). For example – 3 0-10V sensors and 1 LED stript output.
HEX: 8889, so DEC: 34953

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
Ik heb ook geprobeerd hex 8444 in te voeren. (4444 is default en werkt dan als mandatory) hier kreeg k echter een failed setting config. Hij werkt zoizo alleen als k zowel de mast als de slave instel op 8888. Wellicht moet ik daar is mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Heb je ook gekeken naar parameter 6 zoals in document aanbevolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
Ik kwam er niet helemaal uit wat ze daar mee bedoelde. Volgens mij zit je hier al in mode 1 en switch je tussen de rgb normaal modes.
Ben nu niet thuis dus kan het nog even niet testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Heb net mijn rgbw binnen en net nog eens naar de bijgesloten handleiding gekeken. Als ik het zo lees moet je in ieder geval parameter 6 op 0 of 3 zetten. Immers 1,2 en 4 zijn voor rgbw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/IMG_6656.JPG
Iemand die mij kan vertellen hoe je de impuls nou aansluit op mijn Fibaro dimmer?
BTW het is een Busch Jaeger dubbele impuls

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/fibarodimmer.jpg
3 draden dus.
Maar dan....
Sx op L
S1 op uiterst links
S2 op uiterst rechts?

[ Voor 23% gewijzigd door Appie Heijn op 23-01-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Zo te zien wel. Dit kun je prima testen hoor, staat geen stroom op verder als je het zo aansluit iig.
wel apart trouwens, ik had een andere dubbele puls met 2 volledig gescheiden cirquits. Ik dacht dat dat de enige dubbel puls van bj was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Bruin op L, blauw op N, een zwarte draad vanaf 0 naar je lamp en de rest inderdaad zoals je het in je opsomming weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Thanks, heb alleen de dimmer nog niet binnen, wou schakelaar alvast aansluiten,
@DRuw jij hebt dezelfde typenummer maar dan met 101 achter het typenummer. Dat is met 2 gescheiden circuits

2x schakeldraad vanaf S1 en S2 kan wel toch, gaat (bijna) geen voltage overheen en zeker niet continu. Heb dan nog 1x blauw en 1x bruin loos achter de schakelaar zitten, je weet maar nooit.

[ Voor 33% gewijzigd door Appie Heijn op 23-01-2014 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Inderdaad.
wel afdoppen, je wil geen kortsluiting met die twee gewoon los in je inbouwdoos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
kasteleman schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:57:
Heb net mijn rgbw binnen en net nog eens naar de bijgesloten handleiding gekeken. Als ik het zo lees moet je in ieder geval parameter 6 op 0 of 3 zetten. Immers 1,2 en 4 zijn voor rgbw.
ik heb geprobeert deze naar 3 te zetten (0 is default) maar dit werkt helaas niet.
iemand een idee hoe ik in vere kan kiezen in welke mode een device werkt?

ik heb ook geprobeert par 14 op verschillende waarders te zetten maar dit werkt niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alan_smithee
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-02 20:08
Ik ben op zoek naar een zwave controller en ik zie 3 opties
fibaro - duur maar degelijk
zipato - cloud oplossing kleine communitie (volgens mij)
Vera 3 - draait volgens mij op openwrt dus meer te customizen

Wat zijn jullie ervaringen en waarom heb je voor het product gekozen dat je nu heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Hmmm, ik kan nog even niet testen. Moet nog ff mijn razberry opnieuw aan mijn cubietruck hangen omdat ik nieuwe behuizing heb. Ook al eens geprobeerd nadat je parameter 14 hebt gezet hem te excluden en daarna opnieuw te includen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 22:09
Je noemt precies de redenen waarom ik voor een Vera 3 heb gekozen. Goede ondersteuning, grote community, lekker te tweaken en niet te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:00

HeroS

SmartHome Nerd

@Alan

Kijk eens hier:
http://tutoriels.domotiqu...x-domotique-choisir-.html

En lees de verschillende topics eens door op dit forum.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

heb een vera3 en een zipadoos.
Vera wint het makkelijk op het moment.
Waarom een Vera3 en geen Vera Lite?
voor de wifi moet je het zeker niet doen. snelheid merk je niet en de 2e usb los je op met een powered hubje...
Als je er geld voor over hebt en niet wilt tweaken en het ding moet gewoon doen wat ie moet doen en de vrouw moet hem ook nog snappen is de Fibaro de way to go, anders mijn inziens de vera momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
jammer dat de HC zoveel duurder is als instapsetje van de vera :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:00

HeroS

SmartHome Nerd

Je kunt ook wachten tot de HC2 lite eraan komt maar dit kan nog wel even duren en prijzen zijn nog onbekend.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Laat die Fibaro jongens nou eerst maar ff die sensortjes enzo doorontwikkelen:)
Die HC2 lite is alleen nog een gerucht op het moment...

[ Voor 26% gewijzigd door DRuw op 24-01-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik heb de Zipabox in gebruik gehad, maar vond hem op dat moment nog te onbetrouwbaar en de snelheid waarmee problemen werden opgelost was te laag. Hoe het tegenwoordig is weet ik niet, ik ben inmiddels overgegaan op de HC2. Kwa prijs is het even slikken, maar kwa stabiliteit doet het het eigenlijk altijd, wel zo handig bij een systeem wat je verlichting, verwarming en je alarm bedient...

Toch ziet Fibaro er heel gelikt uit, maar als je onder de kap kijkt zijn er ook nog wel een hoop dingen die het net niet zijn. Bij Zipato was de climate widget echt beter uitgedacht. En het alarm op de HC2 is eigenlijk niks in vergelijking met hoe Zipato dat allemaal heeft uitgedacht. In theorie, want bij Zipato is het gewoon te onbetrouwbaar om dergelijke taken uit te laten voeren. Bij Fibaro lijken ze alles behoorlijk uitgebreid te testen en in kleine stapjes te verbeteren, waardoor het bij de release eigenlijk altijd gewoon goed werkt.

Mocht iemand toch een Zipato willen, ik heb er nog een voor de verkoop. Wilde hem eerst voor reserve houden, mocht de HC2 ooit uitvallen. Maar ik heb er nu meer dan genoeg vertrouwen in. :D

Mijn conclusie: wil je gelikt, dan is Fibaro de absolute topper, maar als je wat meer wilt, dan moet je toch wel een beetje met LUA aan de slag. Als je zonder de gelikte interface kunt, is een Vera volgens mij een beter alternatief, met al z'n plugins en gigantische community. In alle gevallen kom je eigenlijk niet onder het programmeren uit, wat ze ook zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
en dan hebben we nog de open source projecten. razberry op je raspberry pi, icm met domoticz of domotiga.

en nog tal van open source projecten die ik onderweil ben tegengekomen op het internet.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Precies, domotiga bv is verslavend...veel zelf aan te doen......maar dat moet je natuurlijk wel willen...en linuxfan zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Kan ik me voorstellen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ver het nu is, maar het heeft zeker potentie. Sommige projecten zijn gewoon vele malen beter dan de commerciele alternatieven die er beschikbaar zijn. Het mooiste voorbeeld daarvan is wat mij betreft XBMC; geen mediaspeler die daaraan kan tippen. Misschien over een paar jaar dus als m'n HC2 is afgeschreven.

Domotica in het algemeen is ook verslavend, net weer een mooie uitbreiding binnen, inclusief de nieuwe Aeotec deursensor. :9

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iksjf60vJ7tc9RWMajiuHsor/thumb.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door HvB83 op 24-01-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

fabstar81 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:38:
en dan hebben we nog de open source projecten. razberry op je raspberry pi, icm met domoticz of domotiga.

en nog tal van open source projecten die ik onderweil ben tegengekomen op het internet.
Alleen is de support van razberry wel dramatisch en de meegeleverde software buggy, makers zijn niet te bereiken en forum is al tijden dood/kappot. Ik zit er juist over te denken om over te stappen van de razberry naar de vera lite.

ohja, en domotica is inderdaad verslavend, ik begon met 2 schakelaars, dat zijn er nu 7 geworden + 1 sensor. en er komt nog meer ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AtlonXP1800 op 24-01-2014 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Idem hier,
Net begonnen deze week >:)
Vera 3 (ivm betere specs tov vera lite)
Netatmo, vandaag binnen, helemaal geweldig!
1x Fibaro Dimmer
1x Fibaro 2x 1,5kW
1x Nuon 6 plug
2x Nuon smartplug
Via RFXCOM een aantal KAKU en Home-easy modules(moet ik nog aan beginnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik ben bezig mijn z-wave netwerkje uit te breiden, maar begin tegen wat problemen aan te lopen.

Tot nu toe werkte alles goed, ik heb nu de volgende z-wave apparaten aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://i123.photobucket.com/albums/o304/Erik_Lemcke/z-wavedevices_zps0d0dd25b.png

De Aeon labs sensor en de duwi switch aan de linkerkant heb ik net toegevoegd, en daar beginnen de problemen...

De controller (razberry) kan ze namelijk niet bereiken :( Includen lukte alleen als ik de controller dichterbij hield (of de sensor) maar als ze eenmaal op hun plek hangen kan ik het wel vergeten. (de duwi switch wil soms met een flinke vertraging nog wel eens reageren, de sensor is echt niet te bereiken)

De routing table, waar eerst alles groen in was, ziet er ook niet erg florissant uit:

Afbeeldingslocatie: http://i123.photobucket.com/albums/o304/Erik_Lemcke/Knipsel_zps38c961d0.png

Nou zijn de afstanden allemaal niet gigantisch, en de muren ook niet enorm geïsoleerd. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Is de razberry gewoon brak en kan ik beter een echt controller gaan kopen? kunnen andere signalen storen? (er hangen nogal wat wifi netwerken rond hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Verslavend? Van de week mijn eth8020 relais board binnengekregen. 20 apparaten middels url's schakelen vanuit vera (zolang er nog geen plugin is) :)

wel op moment wat probleempjes om mijn somfy ab's door 1 relais aan te sturen voor op en neer.

Vermoed dat ik mijn soldeerwerk anders heb gedaan dan de voorbeeldjes op internet die dit wel mogelijk kregen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
AtlonXP1800 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 20:53:
Ik ben bezig mijn z-wave netwerkje uit te breiden, maar begin tegen wat problemen aan te lopen.

Tot nu toe werkte alles goed, ik heb nu de volgende z-wave apparaten aangesloten:

[afbeelding]

De Aeon labs sensor en de duwi switch aan de linkerkant heb ik net toegevoegd, en daar beginnen de problemen...

De controller (razberry) kan ze namelijk niet bereiken :( Includen lukte alleen als ik de controller dichterbij hield (of de sensor) maar als ze eenmaal op hun plek hangen kan ik het wel vergeten. (de duwi switch wil soms met een flinke vertraging nog wel eens reageren, de sensor is echt niet te bereiken)

De routing table, waar eerst alles groen in was, ziet er ook niet erg florissant uit:

[afbeelding]

Nou zijn de afstanden allemaal niet gigantisch, en de muren ook niet enorm geïsoleerd. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Is de razberry gewoon brak en kan ik beter een echt controller gaan kopen? kunnen andere signalen storen? (er hangen nogal wat wifi netwerken rond hier)
Ik zou eens na vragen of die Vitrum switches wel routing deelnemers zijn? En is die duwi switch niet per ongeluk de zwave.me versie?
Binnen een Vera kun je ook repair network doen waardoor alle routes opnieuw gemaakt worden misschien is dat bij jouw ook wel een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

De vitrum dimmers geven aan dat ze "routing multilevel switches" zijn in de razberry software, maar of dat ook echt zo is kan ik niet vinden in de product sheet.
De Duwi switches zijn inderdaad de z-wave.me types, maar die zouden toch juist aan routing moeten kunnen doen? Dat beweren ze in ieder geval op de product pagina wel: http://z-wave.me/index.php?id=25

Maar zelfs al zou geen enkel van de dimmers of schakelaars aan routing doen, dan zou je toch gezien de afstanden verwachten dat ze de controller rechtstreeks zouden kunnen benaderen?

Een repair optie lijkt niet te zitten in de razberry software, de software is nogal spartaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Brakke antenne van de razberry? Geen idee of daar opties in zijn maar je lijkt een bereik of routing issue te hebben. Ondersteunt die razberry ook mesh networking? Zomaar even wat me tebinnen schiet, hoop dat je er wat mee kunt. Ik herken dit probleem in iedere geval niet bij de vera dus die switch kun je ook maken.. Wel raar trouwens dat het specifiek na het toevoegen van je duwi is gekomen. Als je die exclude, doet je aeon het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als ik je tekening goed begrijp is vanuit het LOS gezien de situatie zo dat het signaal door de ramen heen moet om bij je razberry te komen? (even je switches in de muur niet mee gerekend)
Ik weet namelijk dat glas draadloze signalen nog al eens behoorlijk kunnen storen. Maar niet bereiken kan ook betekenen dat hij niet gezien wordt wanneer de razberry polled en dat kan weer kloppen als deze op batterijen zit (de aEon sensor).
Er word beweerd door de zwave.me ontwikkelaars dat hun firmware beter is dan de .me loze variant. Maar ik vraag mij in die situaties altijd af of ze niet toch iets met het protocol hebben veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09-2021
@Allen
Dank voor de reacties al hier. Volg dit topic met veel belangstelling.

@AtlonXP1800
De antenne van de Razberry stelt inderdaad niet zoveel voor. Ik had hetzelfde probleem en heb toen dit nagedaan: http://blog.ecufix.com/20...istance-for-razberry.html

De AeonLabs MultiSensor aan de USB voeding verbetert de response aanzienlijk. De motion sensor schakelt bij mij een Fibaro wallplug met een ledstrip onder het bed.

Verder heb ik een paar Fibaro dimmers in gebruik. Ondertussen werkt alles wel betrouwbaar, maar ik hoef niet door glas naar buiten. Als een eerste aanzet is het wel aardig, maar of je het gewenste gebruiksgemak haalt met deze oplossing is voor mij nog een vraag.

De vaart bij Razberry c.q. Zwave.me is er helaas een beetje uit, dus persoonlijk sta ik op een tweesprong: Even wachten en zelf een beetje prutsen aan de Razberry UI, of voor de Vera Lite gaan en dan ook prutsen, maar met behulp van een ietwat grotere community.

Voorlopig eerst maar even wat blauwe draad trekken om wat Fibaro switches te kunnen aansluiten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:44
Ik ben al een hele tijd geïnteresseerd in domotica, nu heb ik een beetje geld over en dacht probeer een test opstelling te maken. Ik dacht aan: een "Fibaro FGS 211" in combinatie met "AEON LABS Z-STICK Z-wave USB stick versie 2". Ik wou zelf de basis software maken. Ik kan alleen nergens vinden of de twee apparaten ook met elkaar kunnen communiceren. Iemand hier ervaring met deze opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
DomBoBo schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 09:56:
@Allen
Dank voor de reacties al hier. Volg dit topic met veel belangstelling.

@AtlonXP1800
De antenne van de Razberry stelt inderdaad niet zoveel voor. Ik had hetzelfde probleem en heb toen dit nagedaan: http://blog.ecufix.com/20...istance-for-razberry.html

De AeonLabs MultiSensor aan de USB voeding verbetert de response aanzienlijk. De motion sensor schakelt bij mij een Fibaro wallplug met een ledstrip onder het bed.

Verder heb ik een paar Fibaro dimmers in gebruik. Ondertussen werkt alles wel betrouwbaar, maar ik hoef niet door glas naar buiten. Als een eerste aanzet is het wel aardig, maar of je het gewenste gebruiksgemak haalt met deze oplossing is voor mij nog een vraag.

De vaart bij Razberry c.q. Zwave.me is er helaas een beetje uit, dus persoonlijk sta ik op een tweesprong: Even wachten en zelf een beetje prutsen aan de Razberry UI, of voor de Vera Lite gaan en dan ook prutsen, maar met behulp van een ietwat grotere community.

Voorlopig eerst maar even wat blauwe draad trekken om wat Fibaro switches te kunnen aansluiten ;-)
Hmmmm toch maar eens gaan kijken naar die oplossing. Mijn Fibaro dimmer op zolder verliest regelmatig de verbinding met de Razberry. Maar weer eens de soldeerbout afstoffen...

Heeft iemand de Fibaro rgbw werkend met de Razberry? Wil deze nl overzetten naar de Razberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@Lordsauron: ik kan met geen controller of stick herinneren die de Fibaro modules NIET snappen.
Fibaro is module-marktleider dus je schiet je ook aardig in je poot als je die niet ondersteunt;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
jahaa schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:14:
[...]

ik heb geprobeert deze naar 3 te zetten (0 is default) maar dit werkt helaas niet.
iemand een idee hoe ik in vere kan kiezen in welke mode een device werkt?

ik heb ook geprobeert par 14 op verschillende waarders te zetten maar dit werkt niet helaas.
Ik ben ook nog aan het stoeien met de rgbw. Heb jij al voortgang geboekt?
Zag dit ook nog:
the hex and decimal values should not be a problem to be mixed and use.
it should be parameter 14 = 2 byte dec 13107 OR 4 byte hex 3333.
the rest of the settings is taking 1 byte so parameter 72 should be 1 byte dec and next column 1.
parameter 73 1 byte dec and next column 1. etc for the RGBW ledstrip parameter 6: 1byte dec next column 0.

Ik moest inderdaad hex waarde icm 4 byte gebruiken anders gaf ie foutmelding en kon de setting niet worden doorgevoerd voor parameter 14. Voor parameter 6 moest ik ook 4 byte geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Misschien even een tip over parameters zetten. In de vera interface kun je zien wat je geset hebt. maar als je hem daarna op monitor zet kun je ook zien wat er werkelijk instaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
kasteleman schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:11:
[...]

Ik ben ook nog aan het stoeien met de rgbw. Heb jij al voortgang geboekt?
Zag dit ook nog:
the hex and decimal values should not be a problem to be mixed and use.
it should be parameter 14 = 2 byte dec 13107 OR 4 byte hex 3333.
the rest of the settings is taking 1 byte so parameter 72 should be 1 byte dec and next column 1.
parameter 73 1 byte dec and next column 1. etc for the RGBW ledstrip parameter 6: 1byte dec next column 0.

Ik moest inderdaad hex waarde icm 4 byte gebruiken anders gaf ie foutmelding en kon de setting niet worden doorgevoerd voor parameter 14. Voor parameter 6 moest ik ook 4 byte geven.
ik bent niet meer verder gekomen. heb maar besloten om de rgbw unit te gebruiken om 4 apparte sensoren uit te laten lezen. engiste nadeel aantal sensoren komen behoorlijk wat meters verder bij de module vandaan. dus maar ff dikke kabbels trekken die kant op.
dacht hem eerst te gebruiken voor 1 sensor en een rgb strip.

ik heb par 14 op 2hex 8888 staan en dit pakt hij gewoon. er komt een waarden van 34952 uit wat volgens mij goed zou moeten zijn (dec). bij par6 gaf hij wel constant een fout melding. ik ga dat nog is proberen, maar volgens mij is die parameter voor iets anders.
mocht je het toch nog voor elkaar krijgen hoor ik het graag >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
jahaa schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:34:
[...]

ik bent niet meer verder gekomen. heb maar besloten om de rgbw unit te gebruiken om 4 apparte sensoren uit te laten lezen. engiste nadeel aantal sensoren komen behoorlijk wat meters verder bij de module vandaan. dus maar ff dikke kabbels trekken die kant op.
dacht hem eerst te gebruiken voor 1 sensor en een rgb strip.

ik heb par 14 op 2hex 8888 staan en dit pakt hij gewoon. er komt een waarden van 34952 uit wat volgens mij goed zou moeten zijn (dec). bij par6 gaf hij wel constant een fout melding. ik ga dat nog is proberen, maar volgens mij is die parameter voor iets anders.
mocht je het toch nog voor elkaar krijgen hoor ik het graag >:)
Weet niet wat je met behoorlijk wat meters bedoelt maar voltage drop bij laag vermogen begint pas echt te spelen wanneer je een meter of 50 verder gaat(bij gebruikt van lage gelijk spanning, wisselspanning komt al stukken verder ) en bijvoorbeeld 0,22 gebruikt als ader dikte (standaard alarm kabel adres ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 25-01-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
The-Source schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 13:30:
[...]

Weet niet wat je met behoorlijk wat meters bedoelt maar voltage drop bij laag vermogen begint pas echt te spelen wanneer je een meter of 50 verder gaat(bij gebruikt van lage gelijk spanning, wisselspanning komt al stukken verder ) en bijvoorbeeld 0,22 gebruikt als ader dikte (standaard alarm kabel adres ;) )
ik dacht 3 aderig draad (welke ook voor stekkerdozen gebruikt wordt geloof 1 of 1,5mm) te gebruiken daar heb ik nog aantal meter van liggen. dan kan ik de aard draad gebruiken als input draad. er komt 12v op en de intput geeft een constante (low) waarde van 1v en een high waarde van 4v dus denk dat dat wel moet lukken?
het wordt een meetertje of 15 schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Volgens mij past 1,5mm2 niet eens in de rgbw...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Hmmmm, ik zie de sensor van de rgbw er nu wel bij naast een multilevelswitch, maar hoe zet ik nu het type en de waardes? Ik moet bv kunnen aangeven dat het een temperatuursensor is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

The-Source schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 22:46:
Als ik je tekening goed begrijp is vanuit het LOS gezien de situatie zo dat het signaal door de ramen heen moet om bij je razberry te komen? (even je switches in de muur niet mee gerekend)
Ik weet namelijk dat glas draadloze signalen nog al eens behoorlijk kunnen storen. Maar niet bereiken kan ook betekenen dat hij niet gezien wordt wanneer de razberry polled en dat kan weer kloppen als deze op batterijen zit (de aEon sensor).
Er word beweerd door de zwave.me ontwikkelaars dat hun firmware beter is dan de .me loze variant. Maar ik vraag mij in die situaties altijd af of ze niet toch iets met het protocol hebben veranderd
De Aeon labs hangt inderdaad buiten, signalen zullen door het raan of de muur heen moeten komen. Het probleem is niet echt pas begonnen toen ik de 2x duwi (z-wave.me) schakelaar aansloot, de Aeon labs sensor had ik een dag eerder en daar begon het eigenlijk al mee.

@DomBoBo, bedankt voor de tip over de antenne, ga ik zeker even proberen!

Ik heb inmiddels de Aeon labs sensor aan de usb power gehangen, en daar gaat hij het inderdaad een stuk beter van doen! Krijg nu elke minuut updates, straks eens een verlengsnoertje leggen en kijken of het het zo buiten ook wil doen.

De duwi (z-wave.me) schakelaar is het trouwens inmiddels spontaan gaan doen, eerst deed hij het zo af en toe en met veel vertraging, maar nu doet hij het gewoon prima. Lijkkt haast alsof het netwerk nog moest leren welk divice waar uit hing

Zijn er hier trouwens nog meer gebruikers van openremote? Ik gebruikt het nu i.c.m. de http api van de razberry, controller ook op de raspberry geinstalleerd. Ben er aardig gecharmeerd van! het kost je een hoop tijd, maar je kan wel volledig zelf een interface in elkaar zetten zoals jij wilt dat het er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
kasteleman schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 19:00:
Hmmmm, ik zie de sensor van de rgbw er nu wel bij naast een multilevelswitch, maar hoe zet ik nu het type en de waardes? Ik moet bv kunnen aangeven dat het een temperatuursensor is.....
hij meet het aantal volt 0tot10. bij mij geeft hij dit aan in procenten. ik heb de PIR aangesloten op IN1 (de waarde lees je nu af bij een van de dimable lights in mijn geval dimable light die R (rood) vertegenwoordigt)
bij mij geeft hij in rust een waarde van ±10% (1 volt) en waneer hij iets ziet geeft hij een waarde van ±40% (4 volt). voor mij maken de exacte waardes niet uit. voor een temp sensor is het wel handig. daarvoor moet je denk ik in de handleiding van je temp sensor kijken. Bij welke temperatuur geeft hij hoeveel volts? warss zal hij dit niet 1 op 1 doen wellicht dat je hem weg kan schrijven naar een vertual container waarbij je hem eerst door een formule haalt om hem om te rekenen?
HvB83 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 15:14:
het is idd 1mm past net 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Binnen de Razberry interface ziet hij hem als "meter", geeft helaas geen waarde door. Dus daar zit ff mijn probleem. Dat hij een percentage aangeeft vind ik niet erg, dat komt daarna wel.

Update: hoezo razberry support dood? Had ze vandaag gemaild en heb al antwoord terug...vragen om logfile etc. Heb de Fibaro rgbw nu wel aan de praat, moet wel gelijk geven dat het bereik van de Razberry zwaar tegenvalt...... 7 meter was te veel

[ Voor 41% gewijzigd door kasteleman op 25-01-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Weet iemand hoe ik de 2e input van de Fibaro kan gebruiken? Diverse topics gevonden maar kom er niet uit.
Ik heb een fibaro dimmer met een dubbele impulsdrukker aangesloten(S1 en S2)

De S1 schakelt de OUT van de dimmer(2x IKEA Dimbare Ledare E27) perfect na wat finetuning met de parameters

Nou zou ik graag met een druk op S2 een scene willen activeren, deze scene moet de OUT van de dimmer op 10% vermogen starten(wordt normaal gesproken dus bediend via S1).

Dit is zeer wenselijk voor de babykamer. S1 normaal gebruik, S2 voor 's-nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ ik kwam het volgende tegen
if you happen to have a v1.9 or higher firmware you can use the scene-controller parameter 41 to 1 to activate it and this will create a scenecontroller on vera for the device which you can set to be able to use 3 scenes for s1 and 3 for s2. it wont work using s1 as switch and s2 as scenecontroller. to be able to use s2 on older firmware versions of fibaro device you would set parameter 7 to 0 and make a group ID 2 under device options and add the device you want to turn on/off in that group. this device chosen can then be setup as trigger for a scene in case you want this.
Ik heb zelf blijkbaar dimmers met versie 1.4 (was er vrij vroeg bij met de aanschaf ;) )
Je zou in geval van een Vera bijvoorbeeld een virtual switch kunnen maken en daarna weer een scene koppelen welke je lamp aanschakelt.
Als je een Home Center gateway gebruikt dan zou ik eens kijken of je een firmware upgrade kunt doen als je een versie < 1.9 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@The-Source
Ik heb een V2/2 EU 22-11-2013 volgens de sticker op de verpakking.
Parameter 41 moet die staan op 1 byte dec of 1 byte hex
Maar hoe maak ik een virtual switch?

Ik heb een vera 3 helaas geen firmware updates dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als je via parameter 2 gaat werken dan worden beide knoppen scene controller en niet 1 van de 2;)
Virtual switch is een plugin die maakt dus een virtueel on/off device voor je. Deze zou je group id 2 kunnen geven en bij het omschakelen hiervan een scene kunnen starten. Deze scene zet dus je lamp op 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

kasteleman schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 20:48:
Update: hoezo razberry support dood? Had ze vandaag gemaild en heb al antwoord terug...vragen om logfile etc. Heb de Fibaro rgbw nu wel aan de praat, moet wel gelijk geven dat het bereik van de Razberry zwaar tegenvalt...... 7 meter was te veel
Hmm, ik heb ze in het verleden 2x gemaild, maar nooit antwoord gehad.

Inmiddels heb ik mijn setup inclusief aeon labs sensor buiten werkend :) De aeon labs sensor voorzien van usb power doet wonderen.

Er werd trouwens eerder genoemd dat er een verschil zit tussen de düwi switch van Düwi, en de z-wave.me variant. Ik heb beide (dacht de 2e keer dezelfde bestellen, maar kreeg hem al in een heel ander doosje).
Waar je bij de Düwi switch eigenlijk niets extra's kan configureren heeft de z-wave.me variant een hele rits instellingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
LED mode :  Disabled/Show switch state/Night mode (inverted switch state)/ Operated by Indicator Command Class
Set LED indication mode

Automatically switch off after :  x   sec  
If not zero, automatically switch off after a user defined time

What to do on RF off command :  Switch off/Ignore/Switch on/Switch on if load is off else switch off
Defines how to interpret RF Off command. Can be used in conjunction with Auto Off function: Ignore - to switch on the light by motion detectors and switch it off after some amount of time: in case of multiple motion detectors each would try to switch the light off that would break logics; Switch on - to switch on the light on both On and Off paddle press on the remote and switch it off after some amount of time. Button off click will still work (if button operations are not disabled).

What to do on button Down press :  Switch off/Switch On if load is Off, else switch Off   Switch on
Defines how to interpret button Down press. Depends on "Switch by buttons" parameter. If not Disabled this parameter will affect the action selected by the latter parameter. Can be used in conjunction with Auto Off function.

Switch on dimming by buttons :  No/Yes
Defines if the switch should change it state to on/off if it is dimmed by buttons

Restore switch state after power cycle :  No/turn off/Yes
Defines if the switch should restore switch state to the last state prior to device power off (power cycle).

Typical click timeout : in 10ms units  
Typical time used to differenciate click, hold, double and triple clicks

Invert buttons :  No/Yes

Switch by buttons :  No/By single press and hold/By double press and press-hold
If disabled, the local operations by buttons will not switch the load, but only send commands to On/Off association group. In this mode buttons are not linked with the switch anymore. They can be used separately: buttons to control remote device, switch will operate by RF commands only.

Action on button single press or hold :  Disable/Switch On-Off and Dim (send Basic Set and Switch Multilevel)/Switch On-Off only (send Basic Set)/Switch All/Send Scenes/Send Preconfigured Scenes
Defines which command should be sent on button single press or hold. Basic and Scene Activation commands are sent to Association group. Use Scene Controller Conf to set up Scene ID for Scene Activation. Switch All commands are sent broadcast.

Action on button double press or hold :  Disabled/Switch On-Off and Dim (send Basic Set and Switch Multilevel)/Switch On-Off only (send Basic Set)/Switch All/Send Scenes/Send Preconfigured Scenes
Defines which command should be sent on button double press or press-hold. Basic and Scene Activation commands are sent to Association group. Use Scene Controller Conf to set up Scene ID for Scene Activation. Switch All commands are sent broadcast. If not disabled, the device will wait for a click timeout to see if the second click would be pressed. This will introduce a small delay for single click commands

Send the following Switch All commands :  Switch off only/Switch on only/Switch all on and off
Switch all configuration

Als je moet kiezen zou ik dus zeker voor de z-wave.me variant gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

staat er bij websites ook (vaak) bij hoor als ze beiden verkopen.
Maargoed als je alleen een dingetje nodig hebt om iets aan of uit te doen is het goedkoper om de duwi te nemen.
Ik heb ook beiden (dimmers) en het is net alsof je een hele set in een "mooie" verpakking komt en ze vervolgens de boel openmaken, updaten en in een kartonnen prutverpaking doen.. beetje jammer voor de 5 euro extra.
Ik hoor kwaliteiten-technisch wel regelmatig mindere verhalen over de duwi/zme spullen… zelf geen problemen mee behalve dat ze een switch in een dimmer verpakking hadden gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
HvB83 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 15:14:
gisteren nog 1,5mm draad in een double relay switch gekregen. klemmetjes helemaal opendraaien, beetje proppen, past precies :)

nu nog verzinnen hoe ik hem moet aansluiten op de dubbele wandschakelaar. moet in lichtpunt want geen ruimte. en in lichtpunt ook niet erg veel ruimte, maar als ik die schema's kijk lijkt wel hogere wiskunde voor me -O-

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
The-Source schreef op zondag 26 januari 2014 @ 16:47:
Als je via parameter 2 gaat werken dan worden beide knoppen scene controller en niet 1 van de 2;)
Virtual switch is een plugin die maakt dus een virtueel on/off device voor je. Deze zou je group id 2 kunnen geven en bij het omschakelen hiervan een scene kunnen starten. Deze scene zet dus je lamp op 10%
Euh Parameter 2, waar haal je die vandaan? Ik heb het over input2(S2) :) Virtual switch heb ik geïnstalleerd maar kan hem niet linken met group id 2, zou je iets meer toelichting kunnen/willen geven?
Dit zijn mijn settings:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Domotica/screen1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Domotica/screen2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Domotica/screen3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Domotica/screen4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Domotica/screen5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Domotica/screen6.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Appie Heijn op 27-01-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
fabstar81 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 08:31:
[...]

gisteren nog 1,5mm draad in een double relay switch gekregen. klemmetjes helemaal opendraaien, beetje proppen, past precies :)
Dat klopt, zou ook belachelijk zijn als het niet kan, want je moet er wel een fatsoenlijke aderdiameter in kunnen krijgen om hem veilig in je huisinstallatie te mogen hangen (hoewel ik eerlijk gezegd de bevestiging van de Fibaro-modules niet echt top vind..).

De RGBW heeft veel meer aansluitingen en werkt allemaal met zwakstroom, dus daar hebben ze veel kleinere aansluitingen genomen dan bij de andere modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ik ook een soort van beveiliging indirect he;)
Zo kun je er ook geen normaal VD draad in duwen waardoor je er per ongeluk 220 erop zet:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Bij het installeren van een fibaro eenheid maak ik gebruik van soepele installatiedraad van 1 mm2 en werk deze draad af met adereindhulzen. Omdat er ook adereindhulzen bestaan waarin 2 stuks draad van 1 mm2 kunnen, ben je instaat om alles netjes af te werken. Alleen de uitgaande schakeldraad is nu nog een draad met vaste kern. Let wel op als je 1,5 of 3 kW gaat schakelen dan wel gebruik blijven maken van 2,5 mm2. Maar de meesten gebruiken deze modules om energie zuinige lampen te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
sunnybird schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:01:
Bij het installeren van een fibaro eenheid maak ik gebruik van soepele installatiedraad van 1 mm2 en werk deze draad af met adereindhulzen. Omdat er ook adereindhulzen bestaan waarin 2 stuks draad van 1 mm2 kunnen, ben je instaat om alles netjes af te werken. Alleen de uitgaande schakeldraad is nu nog een draad met vaste kern. Let wel op als je 1,5 of 3 kW gaat schakelen dan wel gebruik blijven maken van 2,5 mm2. Maar de meesten gebruiken deze modules om energie zuinige lampen te schakelen.
Hetzelfde verhaal bij de dimmers van Fibaro, daar moet je een lusje leggen indien je maar een 2 draads systeem gebruikt, als je dat goed wilt doen moet je minimaal 2x 1,5mm2 in zo'n stekkertje proppen. Onbegonnen werk als je het mij vraagt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
DRuw schreef op maandag 27 januari 2014 @ 12:06:
ik ook een soort van beveiliging indirect he;)
Zo kun je er ook geen normaal VD draad in duwen waardoor je er per ongeluk 220 erop zet:)
Nou ja, het lijkt me op voorhand niet verstandig om eraan te beginnen als je niet wat meer verstand hebt van electro... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
1.5mm2 mag je ook voor het gemak gezegd 15A doorheen doen. Dus die 3KW kan er makkelijk over 1.5mm want 15A is 3450Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ook als de groep is afgezekerd op 16A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb helemaal niets over afzekeren gezegd. Ik zeg alleen wat je er doorheen mag laten stromen. En zo hebben diverse huishoudelijke dunnere kabels omdat het apparaat in kwestie nooit meer stroom dan dat vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik weet dat jij dagelijks met de materie werkt, vandaar dat ik ook de vraag stel. Je ziet namelijk een hele generatie mensen nu met elektrische installaties in de weer gaan, die met gezond verstand een eind komen, maar het eigenlijk ook niet echt weten. Ik stel me zo voor dat dat soms onbewust tot gevaarlijke situaties leidt en daarom lijkt het me nuttig als we van jongens als jij kunnen leren.

Maar wat ik eigenlijk gewoon wilde weten is hoe ze daarmee omgaan als je hem bijv. tegen de NEN1010 aan zou houden. Want zeker met een inbouwrelais zie ik het echt nog wel voorkomen dat mensen in de haast niet altijd bedenken dat dat ene wcd max. 3 kW mag hebben en dat dat ene kacheltje er dus niet op kan worden aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door HvB83 op 27-01-2014 20:22 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 76 Laatste