Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 26 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:44
fabstar81 schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 04:01:
Heeft iemand ook Berker S1 puls drukkers gevonden?
Ja. >:)

Ok, vooruit: in de Berker catalogus onder basiselementen. Die zijn voor (vrijwel) alle series te gebruiker waaronder de S.1

Ik heb er eventueel nog een paar liggen die ik niet ga gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door The Lord op 02-01-2014 13:11 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:12
jahaa schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 11:47:
afgelopen weekend heb ik mijn z-wave setje ook binnen gekregen. na wat klooien heb ik een aantal dingen al goed werkend.
de Kfob werkt nog niet zoals ik wil (1 knop gebruiken om een scene aan en uit te zetten) maar dit schijnt bij meerdere een probleem te zijn. ik gebruik de vera lite.

Daarnaast heb ik dat mijn fibaro dimmer niet helemaal lekker werkend. wanneer ik omhoog dim 10%>90% gaat dit prima en zie je netjes dat het licht steeds feller wordt. maar terug dimmen werkt nog niet lekker pas vanaf 50% wordt het licht minder fel. (zowel met als zonder de bypass).
daarnaast maakt de dimmer constand een zoemend geluid (als hij aan staat).
het is een 15w dimbare hologeen lamp die gedimt wordt in een 3-draads systeem.

iemand enig idee wat ik fout doe?
Als 1e, een scene zet je niet uit of aan. Maar dit activeer je, en als je daarin heb ingesteld dat na tijd X weer iets moet gebeuren dan word het ook uitgevoerd. Je kunt dit wel oplossen door in luup code aan de slag te gaan en dan dmv een variable opslaan je code laat kiezen wat wel of niet uitgevoerd moet worden.
Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
local denonid = 102 -- device id van zone 2 douche
local VarNummer = "Variable4"
local Zonestatus = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1",VarNummer, 58)

if (Zonestatus == "Off") then
  luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","On",{}, denonid)
  luup.variable_set("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1",VarNummer,"On",58) -- douche status zone aan
else
  luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","Off",{}, denonid)
  luup.variable_set("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1",VarNummer,"Off",58) -- douche status zone uit
end

De VContainer is een plugin welke je kunt installeren.
En simpel gezegd haal ik eerst de huidige status op. (zie local Zonestatus) en vergelijk daarna wat de huidige status is. In deze scene doe ik dus niet rechtstreeks op de gui/devices maar alles via code. Ik heb daarnaast nog een scene draaien op tijd interval wel controleert wat de huidige status is van het apparaat omdat ik deze namelijk via meerdere manieren kan activeren (ook buiten de vera om) En deze schrijft de status op dezelfde plek weg als waar ik nu vandaan lees.

Dat zoemend geluid heb ik zelf niet bij mijn dimmers terwijl er om een enkele zelfs maar 10watt aan led op zit zonder bypass. Ik heb daarbij overigens wel in de parameters ingesteld dat de minimale dim niveau 99% is dus eigenlijk staat die continu op 100 omdat die led lampen niet dimbaar zijn ;)

Overigens ben ik zelf ook weer een eindje verder in mijn eigen WebGui. Heb nu namelijk voor elkaar dat al de statussen in een eigen DB worden gepompt en als XML worden gepresenteerd. De frontend hiervoor moet nog wel aangepakt worden. En daarnaast moet ik ook nog verder met de ETH008 plugin ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
jeej! de ETH008 plugin!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :X

[ Voor 1% gewijzigd door fabstar81 op 02-01-2014 13:56 . Reden: hou je ook rekening met een *ahum* ETH8020 versie? :+ ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynoldino
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-05 13:11
The-Source schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:43:
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","On",{}, denonid)
luup.variable_set("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1",VarNummer,"On",58) -- douche status zone aan
Kun je ook controleren of een licht aan of uit staat? Dus checken of bijv. de waarde van urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1 op On of op Off staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da-Kurt
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-07 20:54
Beste,

Ik heb juist een huis gebouwd met domintell domotica(belgisch merk ook verkrijgbaar in NL) het heeft bv een sms module. Ik gebruik IFTTT voor locatiebepalingen , axis cameras, axis module met 8 schakelingen om emails te kunnen versturen, een mobotix T24 deurpost, hue lampen (niet dimbaar door mijn domotica wat héé ééél vervelend is). Aangezien IFTTT in belgie nog steeds geen sms kan versturen zoek ik een mogelijkheid om schakelingen te kunnen doen via SMS of twitter. Ik zoek dus iets dat bij ontvangst van email of tweet een ism kan schakelen. Of ik zou via IFTTT-omweg een sms moeten kunnen versturen naar een BELGISCH SMS nr. Kan iemand me op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Je mobotix T24 kan email versturen bij een event of ip notifiy. En via een mail2sms service zou je zoiets binnen kunnen krijgen. Maar ik denk dat jij juist andersom wilt schakelen? Overigens kun je echt heel veel met Mobotix, je kunt namelijk zelfs een sip server draaien op die intercom en zo bijvoorbeeld een GigaSet N300 zich laten registreren hierop en zo dus je intercom oproepen niet alleen via de app maar ook op je huistelefoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 21:14
DRuw schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:09:
In hoeverre is het zoemende dimmer geluid hoorbaar als alles ingebouwd zit?
De dimmer modules zoemen altijd een beetje als de lamp onder de 100% staat maar dit is normaal niet storend als alles ingebouwd zit (ook niet schadelijk overigens)
de module zit onder een staande decoratie lamp, hij is nog wel hoorbaar dan. ik zal van de week is een andere lamp halen om te testen.
[...]

Als 1e, een scene zet je niet uit of aan. Maar dit activeer je, en als je daarin heb ingesteld dat na tijd X weer iets moet gebeuren dan word het ook uitgevoerd. Je kunt dit wel oplossen door in luup code aan de slag te gaan en dan dmv een variable opslaan je code laat kiezen wat wel of niet uitgevoerd moet worden.
Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
local denonid = 102 -- device id van zone 2 douche
local VarNummer = "Variable4"
local Zonestatus = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1",VarNummer, 58)

if (Zonestatus == "Off") then
else
  luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","Off",{}, denonid)
  luup.variable_set("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1",VarNummer,"Off",58) -- douche status zone uit
end

De VContainer is een plugin welke je kunt installeren.
En simpel gezegd haal ik eerst de huidige status op. (zie local Zonestatus) en vergelijk daarna wat de huidige status is. In deze scene doe ik dus niet rechtstreeks op de gui/devices maar alles via code. Ik heb daarnaast nog een scene draaien op tijd interval wel controleert wat de huidige status is van het apparaat omdat ik deze namelijk via meerdere manieren kan activeren (ook buiten de vera om) En deze schrijft de status op dezelfde plek weg als waar ik nu vandaan lees.
kijk dat ziet er interesand uit. ik ben er is even ingedoken maar ik snap nog niet hoe ik een variable kan laten instellen.
ik zou dan bijvoorbeeld willen dat hij voor variable 1, lamp module met dID15 waarde 1 geeft als deze aan is. of werkt dit niet zo? ik zag al URL's voorbij komen op het micasaverde forum maar heb geen idee hoe en waar ik die moet invoeren.

ik zou VContainer dan ook kunnen gebruiken voor de volgende situatie denk ik?:
ik wil graag als ik thuis kom door middel van een deur sensor een lamp aan zetten maar alleen als 3 andere lampen allemaal uit zijn. (om de situatie te voorkomen dat ik rustig tv aan het kijken ben met 2 lampen gedimt en mijn vriendin komt thuis waardoor de te schakelen lamp opeens fel gaat branden).

ik heb dit proberen op te lossen met de volgende code maar die werkt helaas niet (krijg een Luup error)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
return staandelamp aan() and rgbw aan()

function staandelamp aan()
     local dID = 15           -- Device ID of your Z-Wave Switch
     local allow = false       -- true runs scene if switch is on, false blocks it
     local status = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","Status",dID)
     return ((status == "1") == allow)
     end
end

function RGBW aan()
     local dID = 8           -- Device ID of your Z-Wave Switch
     local status = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","Status",dID)
     end
end

met de Vcontainer zou ik dan dus ook de verschillende statusen kunnen opvragen of werkt dit eigenlijk het zelfde als bovenstaande code?
Dat zoemend geluid heb ik zelf niet bij mijn dimmers terwijl er om een enkele zelfs maar 10watt aan led op zit zonder bypass. Ik heb daarbij overigens wel in de parameters ingesteld dat de minimale dim niveau 99% is dus eigenlijk staat die continu op 100 omdat die led lampen niet dimbaar zijn ;)
ik heb dit ook ingesteld maar dat mocht helaas niet baten. binnenkort even met een andere lamp testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dit kan overigens beter in het vera topic maar of je wilt weten of een lamp aan is kun je net zo goed het volgende doen:
code:
1
local statuskeuken = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1", "Status", 51)

Hier is 51 het nummer van jouw device
In de variable statuskeuken staat nu een 1 of 0 (1 = aan en 0 = uit)
Deze zou je dan in je if then else kunnen gebruiken

In de VContainer kun je zelf iets neer zetten wat je dan weer in een andere scene kunt hergebruiken zeg maar. Of dat nou een status is of een gewoon een tekstje dat maakt niet uit. Je stop er zelf wat in en je kunt dat later (zelfs na herstart) er weer uit halen.

[ Voor 22% gewijzigd door The-Source op 02-01-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52

HeroS

SmartHome Nerd

@Da-Kurt
Er bestaande wel diensten om een mail naar een SMS te kijgen. (ff googlen).

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da-Kurt
@Heros

ik zoek al weken, tis wel belangrijk om geen reclame of dergelijke in de sms te krijgen. De SMS moet letter voor letter kloppen voor mijn domotica, en moet altijd van dezelfde nr komen (anders niet geautoriseerd door mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:25
Da-Kurt schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 16:18:
@Heros

ik zoek al weken, tis wel belangrijk om geen reclame of dergelijke in de sms te krijgen. De SMS moet letter voor letter kloppen voor mijn domotica, en moet altijd van dezelfde nr komen (anders niet geautoriseerd door mijn systeem.
Je weet ook dat er een Domintell deth02 module is? Dat is een netwerk module, waardoor je je gehele systeem kunt benaderen via het netwerk. En dat je dan zelf commando's kan versturen via een eventueel zelf geprogrammeerde website? Lijkt mij in jou geval een stuk een praktischer?

Heb hier zelf ook Domintell in huis gekoppeld met ip-symcon op een vaste pc in de meterkast. Dit programma stuurt ook direct mijn Jaga kachels aan en de mechanische ventilatie (met co2 meter). Ook leest dit programma mijn watermeter en stroommeter uit en mijn zonnepanelen en warmtepomp en de boiler van 350 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da-Kurt
@crazy fool

ik heb de deth02 03 en 04 module . Ik ken iedereen bij domintell want ze zijn al 14 hier bij mij thuis geweest tot de directeur toe omdat ik zoveel problemen had. (storingen, scherm uitvallen je kan het niet voorstellen) . ik heb even ip-symcom gegoogeld maar domintell staat niet bij compatibele producten. Ik stuur trouwens mijn SYSTEEM D (ventilatie ) via 1-10v module. Ik heb zelfs 2 twines(kickstarter) gekocht om te proberen iets via 2 richtingen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:27
jahaa schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:28:
[...]
ik heb dit proberen op te lossen met de volgende code maar die werkt helaas niet (krijg een Luup error)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
return staandelamp aan() and rgbw aan()

function staandelamp aan()
     local dID = 15           -- Device ID of your Z-Wave Switch
     end
end

function RGBW aan()
     local dID = 8           -- Device ID of your Z-Wave Switch
     end
end
Ik heb geen ervaring met de vera of met Lua-scripting, maar wel wat algemene programmeer-ervaring... En het lijkt me heel erg stug dat er in de naam van een functie een spatie mag zitten. Ook zie ik een end commando te veel aan het eind van iedere functie? Wellicht dat dat je error oplost. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 12:56
Da-Kurt schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 16:18:
@Heros

Moet het gratis zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:25
Da-Kurt gebruik je de domintell app al voor je smartphone? Deze kan ook module's schakelen.

Wij hebben hier ip-symcon waar we een IO instance in hebben aangemaakt voor domintell welke werkt via UDP. Vervolgens is er een php script geschreven welke kan inloggen op de deth02 module en waarmee je commando's kan versturen en ontvangen van het Domintell systeem. Als je graag meer informatie wilt wilt moet je mij maar even een pm sturen.

Wel vervelend dat het systeem niet vlekkeloos werkt. Ook hier hebben we problemen gehad, zo kon ik na het inschakelen van de verlichting mijn verlichting niet meer uitkrijgen. We hebben hier vervolgens de huidige software in de master aangepast en deze opnieuw ingeladen.... Opzich werkt het leuk alleen ook hier ergernis over het gebrek aan een simpele dimmer voor verlichting....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 21:14
Xander schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:45:
[...]

Ik heb geen ervaring met de vera of met Lua-scripting, maar wel wat algemene programmeer-ervaring... En het lijkt me heel erg stug dat er in de naam van een functie een spatie mag zitten. Ook zie ik een end commando te veel aan het eind van iedere functie? Wellicht dat dat je error oplost. ;)
ik ben er inmiddels uit gekomen. probleem was het opvragen van de juiste waardes. ik heb nu zoiso alles zonder spaties dus geen idee of dit ook een probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Is er een reden om een Fibaro schakelaar te kopen, als de dimmer in principe hetzelfde kan?
Of ga ik dan toch verschil merken?

Ik denk dan aan:
- lamp fade out ipv ineens uit?
- lamp verbruikt nog stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Hij kan meer hebben (dimmer is max 500W, schakelaar 3KW dacht ik) en de schakelaar heb je ook als dubbele uitvoering 2x1.5kw.
enneh… niet-dimbare lampen…?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 08:46:
Is er een reden om een Fibaro schakelaar te kopen, als de dimmer in principe hetzelfde kan?
Of ga ik dan toch verschil merken?

Ik denk dan aan:
- lamp fade out ipv ineens uit?
- lamp verbruikt nog stroom?
Fade out is standaard ingesteld bij dimmer en kan ook uit gezet worden. Verder de puntjes die DRuw aan haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nu snap ik waarom die led-strip van me dus zo mooi uitfade't als ik hem via fibaro uitzet! :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Yep... luxe gevoel he;) je kan die gradient trouwens ook veranderen (dat hij dus in 4 stappen gaat in plaats van heel langzaam).
Ik ga hem zelf iets sneller zetten gezien als ik op de knop druk, ik echt even moet kijken of hij reageert (het eerste stukje dimmen valt niet op).
Lang de knop ingedrukt houden bij de RGBW controller zorgt er ook voor dat de ledstrip dimt overigens... nice feature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
welke knop dan?
die gast van ebay zei ook dat als je op de "-" drukt op de afstandsbediening dat je WW kleur krijgt, want die is niet te kiezen via het wiel.

maar ook dat lukt me niet...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

als je een handmatige knop aansluit op de input...
Maarre als je dezelfde AB als ik heb moet je ff door de programmas klikken (de M). 1 ervan is alleen de witte leds. als je op on (de "-") drukt gaat gewoon je laatste status weer aan....
Het wiel is inderdaad alleen RGB (zoals met een normale strip waar dus geen WW mee te maken is)
Maarre beetje offtopic dit. gooi maar ff een PM anders mijn kant op;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51
Er is vandaag domoticaspul in de aanbieding bij 1dayfly, stelt het iets voor?

http://www.1dayfly.com/nl/nl/idayfly/

ESAVER iCONNECT HOME CONTROL KIT

Voor iPhone, iPod, iPad en Android
Uw eerste stap naar een slim huis
Overal en altijd uw apparaten bedienen
Bedien lampen en elektronische apparaten via uw
smartphone of tablet
Eenvoudige te installeren en te bedienen
Energie besparen, door stoppen van sluimer stroom
Gratis eSaver Cloud app voor iOS en Android
Eenvoudig uit te breiden met andere eSaver iConnect
producten

Set (79,95) bestaat uit:
1 x iConnect gateway (IC100)
4 x iConnect on-off socket (IC10)

Bestel meteen mee:
IC 10 iConnect on/off socket (€12,95)
IC 20 iConnect energy sensor (€12,95)
IC 30 iConnect wind sensor (€17,95)
IC 40 iConnect temperature & humidity
sensor (€12,95)
IC 50 iConnect soil sensor (€12,95)
IC 60 iConnect rain sensor (€12,95)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
lijkt mij een beetje op niet-compatibele klik-aan-klik-uit ellende. ziet er zo kinderachtig uit.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:02
MAXed_out schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:51:
Ik ben van plan binnenkort zelf aan domotica te beginnen. Nu wil ik graag open source software gebruiken zodat ik er zelf dingen aan kan aanpassen of er aan mee ontwikkelen.
Hiervoor heb ik wat onderzoek gedaan naar de eigenschappen, mogelijkheden en ondersteuning van verschillende projecten die ik heb gevonden.
De resultaten kun je hier vinden mocht je geïnteresseerd zijn.
Mooi overzicht. Misschien een opmerking erbij dat de gratis versie van OpenRemote maar 10 Z-Wave nodes ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thvers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-08 18:29
Ik sta op het punt een huis te kopen en deze ook te verbouwen. Nu zit it echter ook naar domotica te kijken en wilde aan jullie advies vragen wat de mogelijkheden zijn aangezien ik er niet heel erg goed uit kom.

Als eerste hoe ziet het huis er uit:
Vloer opp. 53m2 waarvan de slp kamer 12m2 is, de woonkamer/keuken 30m2 is de badkamer 6m2 en de hal 5m2 is.
Het is een appartement op de bovenste verdieping met een balkon.

Wat wil ik:
De lampen via mijn tablet/phone (Android) kunnen bedienen en hierbij ook de licht sterkte van de lampen kunnen bepalen en licht thema's kunnen maken zoals "film kijken", "romantisch", "dinner" etc.
Tevens wil ik mijn gas water en licht gebruik kunnen aflezen op de apparaten waarbij ik ook per dag kan zien wat wat gebruikt en wanneer. Daar op aansluitend wil ik dus op de elektrische apparaten een energie meter hebben die het gebruik bij houd.
De verwarming wil ik ook automatisch geregeld hebben, het liefst via wifi waarbij je eenvoudig mensen kan toevoegen zodat zij makkelijk hun gewenste temperatuur kunnen invullen. Waardoor als er wordt ingelogd op wifi automatisch die temperatuur wordt ingesteld, of het gemiddelde van alle mensen samen.

Al deze eisen wil ik in een stand alone pakket in de meterkast kunnen hangen zodat ik mijn eigen home Server gewoon aan en uit kan zetten. Alle lampen worden trouwens LED en in de hal wil ik de lamp op een beweging sensor plaatsen. In de badkamer zat ik te denken aan kleine lampjes als een soort sterren hemel.

Kunnen jullie mij hierin advies geven in wat dit ongeveer gaat kosten en welk systeem hiervoor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:36
In principe kan ieder domotica systeem je wensen vervullen, het is maar hoeveel je er aan uit wilt geven. De enige eisen welke geen gemeengoed zijn:
thvers schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 07:15:
Tevens wil ik mijn gas water en licht gebruik kunnen aflezen op de apparaten waarbij ik ook per dag kan zien wat wat gebruikt en wanneer. Daar op aansluitend wil ik dus op de elektrische apparaten een energie meter hebben die het gebruik bij houd.

De verwarming wil ik ook automatisch geregeld hebben, het liefst via wifi waarbij je eenvoudig mensen kan toevoegen zodat zij makkelijk hun gewenste temperatuur kunnen invullen. Waardoor als er wordt ingelogd op wifi automatisch die temperatuur wordt ingesteld, of het gemiddelde van alle mensen samen.
Kies in ieder geval voor een domotica systeem op basis van het Z-wave protocol: dit is een mesh netwerk en geeft ook een terugkoppeling van de status van de sensor/schakelaar. Zie de openingspost van het Micasaverde forum http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1533251

Modules die als schakelaar/sensor kunnen dienen zijn er volop (bv Fibaro), let erop dat er voldoende inbouwruimte in de inbouwdoos is (5cm diep) en dat er een nul-draad (blauw) aanwezig is. Je kunt ook voor dimmermodules kiezen, zie hiervoor eerdere posts.

Als je de energiemeting bij iedere afnemer wilt uitlezen kun je hiervoor speciale schakelmodules kiezen, maar deze zijn duurder (stekkermodules, bv ook van Fibaro).

Als je ook nog de energiemeter in de meterkast wilt uitlezen, kun je kiezen voor een Youless energiemeter en die koppelen aan je systeem (leest alleen kWh af), of je kunt in het geval van een slimme meter deze direct inlezen (via de P1-poort), werkt ook met gas. Tot nu toe kan dit laatste volgens mij alleen met een Vera.

De radiatoren kun je uitrusten met thermostaten op basis van Z-wave protocol (Danfoss), de kamerthermostaat kun je ook uitwisselen met een Z-wave thermostaat (werkt alleen dan niet modulerend maar via aan-uit). Het per gebruiker instellen van een voorkeurstemperatuur is geen standaard functie voor zover ik weet.

In de meterkast kun je kiezen voor een Fibaro Home Center 2 (duur, luxe met mooie interface) of een Vera Lite of Vera 3 systeem (goedkoop, kan goed getweaked worden). Ik heb zelf een Vera 3 met Fibaro modules, werkt perfect.

Als je een iPhone hebt, kijk dan ook eens naar SQBlaster, hier kun je ook je audio/video apparatuur mee bedienen. Deze kun je integreren met Vera. Dit is helaas niet te krijgen voor een Android systeem...

Als ik dit zo teruglees: nee, ik heb geen aandelen in Fibaro, maar ik vind het wel mooie spullen die ze hebben ;)

[ Voor 8% gewijzigd door aard01 op 05-01-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 13:29
of je kunt in het geval van een slimme meter deze direct inlezen (via de P1-poort), werkt ook met gas. Tot nu toe kan dit laatste volgens mij alleen met een Vera.
Als je geen slimme meter hebt, kun je die via je netbeheerder aanvragen. Kosten ca 70 - 80 euro. Maar dan kun je ook de meterstanden gelijk digitaal krijgen ipv een oogje wat het verbruik meet op een oude meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ik heb als rolluikschakelaar een drievoudig standendraaiknop. Op, neer, neutraal. Als ik hier een roller shutter v2 van fibaro achter hang, kan ik die schakelaar nog behouden?

Verder, ik heb op moment ook dimmers met draaiknoppen die niet kunnen doordraaien. Draaien naar links voor zacht, rechts voor hard. Knop indrukken voor aan uit. Als ik hiervoor de fibaro dimmer modules gebruik, kan ik mijn huidige schakekaars nog behouden?

Reden dat ik vraag is omdat het berker schakelmateriaal betreft en ik het nogal zonde vind om niet alleen mijn schakelaars van 70 euro de stuk niet meer te kunnen gebruiken, maar dan ook nog die Fibaros moet kopen = dubbel geld.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
fabstar81 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:49:
Ik heb als rolluikschakelaar een drievoudig standendraaiknop. Op, neer, neutraal. Als ik hier een roller shutter v2 van fibaro achter hang, kan ik die schakelaar nog behouden?

Verder, ik heb op moment ook dimmers met draaiknoppen die niet kunnen doordraaien. Draaien naar links voor zacht, rechts voor hard. Knop indrukken voor aan uit. Als ik hiervoor de fibaro dimmer modules gebruik, kan ik mijn huidige schakekaars nog behouden?

Reden dat ik vraag is omdat het berker schakelmateriaal betreft en ik het nogal zonde vind om niet alleen mijn schakelaars van 70 euro de stuk niet meer te kunnen gebruiken, maar dan ook nog die Fibaros moet kopen = dubbel geld.
De rolluikschakelaar kun je op de Fibaro aansluiten waarmee je dan de Fibaro kunt bedienen. Hiernaast heb je dan bediening via z-wave.
Voor de Berker lijkt me dat niet mogelijk. Je kunt geen dimmer achter een dimmer zetten. Het enige wat zou kunnen is de Berkerdimmer slopen en de schakelaar van de dimmer aansluiten op een Fibarodimmer.
Succes is echter niet gegarandeerd en als het niet lukt kun je de Berker weggooien. Ook is enig technisch inzicht wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
De status van de draaiknop van het zonnescherm/rolluik wordt dan geuopdate naar de fibaro?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 06:54
De status van het zonnescherm / rolluik (bv 80% gesloten) wordt netjes geupdate. Ook als je hem handmatig hebt bediend.
Dit wordt bij mij (icm een Zipabox) niet altijd direct gedaan. Maar na een uur zie ik de status altijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
na een uur mag ik hopen dat je er zelf wel achter bent hoe ver die open staat :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Dan gaat er toch iets mis, bij mijn Zipabox zag ik het altijd direct (met een kleine vertraging zoals dat bij de Zipabox nou eenmaal lijkt te horen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BdZ9YOECAAAt07L.jpg

Nieuwe sensor Fibaro.

skoTner, 
You'r right itd double funcionality on accelerometer sensor: 
1. Tamper 
2. Earthquake detection. 

It is only batery operated. 
It can change rgb coulour depending on temperature or light. 
It ca also work like small lamp at night when it detects movement. You can change how long led should be switched on. This are only the basis:) 

We will soon publish more details about that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ah je was me net voor! ;)

Ben wel benieuw wanneer hij uitkomt, ga er wel een paar kopen zodra ze er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ziet er slick uit! prijs zal ongetwijfeld rond de 65 euro liggen :+
wanneer komt ie? jammer dat ie niet USB powered is ook...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Geen USB power?!?!?!?!
mooi ding maar ik hoop dat de batterijen een beetje fatsoenlijk mee gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
doet die smoke detector van fibaro trouwens nog meer dan alleen smoke detecten? zoals koolmonoxide etc.?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
fabstar81 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:37:
doet die smoke detector van fibaro trouwens nog meer dan alleen smoke detecten? zoals koolmonoxide etc.?
Ik kom even uit de lurk-modus: een gecombineerde koolmonoxide-rookdetector is per definitie een slecht idee.
Waarom? Een rookdetector moet hoog hangen, want rook stijgt, en een koolmonoxide moet laag hangen, want "zwaarder" dan lucht.
Ergo: een combimelder hoog die afgaat bij koolmonoxide heeft niet veel nut, want dan ben je al dood, een combimelder laag die afgaat voor rook heeft ook weinig nut, want dan ben je ook al dood.
Oplossing zou zijn in het midden te hangen, dan ben je in beide gevallen dood.

Misschien ietwat cru gesteld, maar dit komt zo vaak voorbij (niet alleen hier) dat ik hier altijd op reageer...

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Men zegt dat er een gas en koolmonoxide sensor aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
haha, beide gevallen dood. nee, gelijk heb je trouwens hoor.
dus er komt gas+koolmonoxide én we hebben de smoke detector.

en da's logisch :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32
Ik ben inmiddels bezig met mij te oriënteren op de z-wave mogelijkheden. Nou zijn mijn gedachten aardig op hol geslagen denk ik.

Idee:
Ikea verlichting oriëntatieverlichting(4x led) welke reeds onder het bed gemonteerd is automatisch aan wanneer je in het donker uit bed stapt.

Benodigdheden:Vragen:
  • Kan ik de beide PIR's voeden via de 2 potentiale vrije outputs, max voltage is 36V DC / 24V AC en max current is 150mA. of dit per output is of voor beide totaal weet ik niet.
  • Welke PIR's te nemen?
  • Klopt het dat ik de diverse instellingen zoals AC/DC voltage en amperage voor de outputs kan instellen via de Vera? Uiteraard het belangrijkste kan ik deze (semi)permanent spanning laten leveren.
  • Qua programmeren, IF input 1 en/of 2=on THEN turn on the light, countdown 30sec THEN turn of the light. Effe in Jip en Janneke maar kan/klopt dit?? >:)
Note
  • Waarom 2x PIR ipv 1x? Dit is vanwege de opslagbakken onder het bed welke het zicht van een PIR blokkeren, ik kan elke PIR netjes wegwerken onder tegen de plint.
  • Waarom voeden via de outputs? Scheelt losse voedingen en maakt het mogelijk om één of beide PIR's uit te schakelen op bepaalde tijden, liever geen PIR's op batterijen.
  • Niet gekozen voor 2x z-wave PIR vanwege de kosten.
  • Zat eerst nog te denken om ipv een stekkerschakelaar de Fibaro RGBW controller te nemen en hem aan te sluiten zoals in onderstaand filmpje gedemonstreerd wordt. Toch maar niet omdat het voor de oriëntatie verlichting niet uit maakt en kost alleen maar weer meer. Nu draait het op KAKU met remote wat al mooi is, PIR's zijn voor mij net even de overtreffende trap :*)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/IMG_6384.jpg
Zo ziet de oriëntatieverlichting eruit wanneer het onder de boxspring is gemonteerd. Wellicht dat ik de achterste led's nog 2 plankjes naar voren zet zodat ze wat minder op de RVS poten weerkaatsen. Op bed liggend en in de kamer staand zie je hier niets van gelukkig. Excuses voor de slechte kwaliteit, HDR functie @ iPhone 5 doet het helaas niet beter dan dit.

[ Voor 21% gewijzigd door Appie Heijn op 08-01-2014 21:28 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaintNick
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:50
Weet iemenad met enige zekerheid te zeggen of de Nuon/Greenwave Reality eManager Gateway plus portal plus phone apps, ook z-wave hardware van andere fabrikanten herkennen?

Dus bijvoorbeeld voor ons tuinhuisje, in plaats van de dure lelijke Honeywell thermostaat die Nuon biedt, bijvoorbeeld deze: http://www.eurox10.com/Product/ZWave/Philio/ZWphiPSM02.htm

Voor wie zich afvraagt waarom in godsnaam kies voor de Nuon/Greenwave solution in plaats van bijv. Fibaro etc: ik wil gewoon plug en play, ik wil er geen full-time hobby van maken. En tot nu toe is het inderdaad wel plug & play zonder hoofdbrekers. En ook niet eens zo duur (in sommige dingen zoals de smartplugs).
In hoeverre het een merk lock-in model is met alle beperkingen, daar probeer ik nu achter te komen.

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Voor de geïnteresseerden (in french) van de CES:

http://blog.domadoo.fr/20...e-mouvements-au-ces2014/a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00
Ik ga komend weekend mijn dubbel dimmer vervangen voor een dubbele pulsdrukker om mijn lampen via mijn Homeseer server te kunnen bedienen en regelen.

Ik heb nu een dimmer type
- Busch Jaeger dimmer type 6593 u 500

Ik heb aangeschaft:
- Busch Jaeger dubbele pulsdrukker type 2020 us 205 101
- 2 x Fibaro FGD-211 (die komen ivm de ruimte in de plafonnière van beide lampen, beide 230 volt lampen zonder trafo, de ene 300 W en de andere 150 W)

Ik heb in de lampen (centraaldoos) alle draden tot mijn beschikking.

Nu zijn het eigenlijk gewoon 2x een puls drukker met Fibaro dimmer, daar kan ik veel over vinden.

In de handleiding (https://www.domotica-shop...GD211%20v21-v23%20ENG.pdf) figuur 2 de linker afbeelding is mijn situatie.
Ik wil bij Sx de huidige fase draad gebruiken en bij S1 de huidige schakeldraad gebruiken.
Volgens mij ben ik er dan al, klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 27% gewijzigd door Goof2000 op 09-01-2014 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
Bestaat er een z-wave glasbreuksensor? Ik krijg er nml geen gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaintNick
SavageNL schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 21:28:
Bestaat er een z-wave glasbreuksensor? Ik krijg er nml geen gevonden...
Heb je nog het bonnetje van jouw google? Want ik denk hij stuk is en dan kan je hem omruilen. Die van mij doet het nog prima. Ik kan ook een cursus googlen voor je googlen...

Deze bijvoorbeeld, detecteert schokken, dus ook pogingen om te breken.
http://www.smartliving.com.au/z-wave-shock-sensor.html

of deze

http://shop.getvera.com/P...?ProductCode=VSN-ZS5101US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:36
Goof2000 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:01:
In de handleiding (https://www.domotica-shop...GD211%20v21-v23%20ENG.pdf) figuur 2 de linker afbeelding is mijn situatie.
Ik wil bij Sx de huidige fase draad gebruiken en bij S1 de huidige schakeldraad gebruiken.
Volgens mij ben ik er dan al, klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
Nee, gaat volgens mij niet werken. Je moet de beide contacten van de pulsdrukker op Sx en S1 aansluiten. Je zult dan ook een schakeldraad bij moeten trekken vanaf de pulsdrukker naar de centraaldoos.

[ Voor 4% gewijzigd door aard01 op 09-01-2014 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
SaintNick schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 21:40:
[...]

W
Heb je nog het bonnetje van jouw google? Want ik denk hij stuk is en dan kan je hem omruilen. Die van mij doet het nog prima. Ik kan ook een cursus googlen voor je googlen...
Sorry, mn vraag was niet compleet. Ik ben op zoek naar een glasbreuksensor op geluid. Deze Vision had ik idd al gevonden, die zou ik dan op elke ruit moeten plakken.

[ Voor 3% gewijzigd door SavageNL op 09-01-2014 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
aard01 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 21:51:
[...]

Nee, gaat volgens mij niet werken. Je moet de beide contacten van de pulsdrukker op Sx en S1 aansluiten. Je zult dan ook een schakeldraad bij moeten trekken vanaf de pulsdrukker naar de centraaldoos.
Volgens mij hoeft dit niet. Bij de Fibarodimmer zijn L en Sx volgens mij intern doorverbonden. Zie de note onderaan de kolom waar de tekeningen staan.
Dus Fase (bruin) op L aan sluiten en de schakeldraad vanaf de schakelaar op S1 zou voldoende moeten zijn. Zie ook de aansluiting van de schakelaar in figuur 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
SaintNick schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 21:40:
[...]

Deze bijvoorbeeld, detecteert schokken, dus ook pogingen om te breken.
http://www.smartliving.com.au/z-wave-shock-sensor.html

of deze

http://shop.getvera.com/P...?ProductCode=VSN-ZS5101US
Geen idee wat je met dat bonnetje voor Google bedoeld, vaag onduidelijk verhaal.
Je antwoord is alleen onvolledig, want beide oplossingen zullen niet werken omdat de ene op de Aziatische z-wave frequentie werkt en de andere op de Amerikaanse frequentie.
Anjos schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:15:
[...]
Volgens mij hoeft dit niet. Bij de Fibarodimmer zijn L en Sx volgens mij intern doorverbonden. Zie de note onderaan de kolom waar de tekeningen staan.
Dus Fase (bruin) op L aan sluiten en de schakeldraad vanaf de schakelaar op S1 zou voldoende moeten zijn. Zie ook de aansluiting van de schakelaar in figuur 3.
Dat dacht ik ook, iemand die ook ervaring in de praktijk heeft met deze opstelling? (ik zal toch niet de eerste zijn die dit doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalaal
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09-2022
Goedendag,

Misschien voor jullie domotica fan's een eitje maar ik wil het volgende eigenlijk bereiken en kan wel wat tips gebruiken.

Ik heb net een iHome internet gateway aangeschaft en heb momenteel dus inzicht in verbruik van elektra en gas. Daarmee hoop ik uiteindelijk te kunnen gaan besparen maar aangezien dat iHome ding Z-wave compatible is en als controller kan fungeren zijn de mogelijkheden eindeloos natuurlijk.

Mijn grootste kosten zijn volgens mijn jaaropgave: gas en daar wil ik op besparen door mijn thermostaat slimmer te maken. Dat moet in ieder geval een draadloze zijn aangezien de plaats waar ik de temperatuur wil meten niet gelijk is aan de plaats waar mijn draadjes naar de ketel uit de muur komen.

Ik zoek dus iets waarmee ik gewoon een standaard programma kan hebben op de thermostaat, maar waarmee ik via internet bediening daarvan af kan wijken. Temperatuur lager zetten als ik in het weekend aan het winkelen ben in plaats van thuis zit en ben vergeten de thermostaat lager te zetten.

Maar het zou nog mooier zijn als dat nog verder geautomatiseerd kan worden. Ik dacht bijvoorbeeld aan een scenario waarbij het standaard thermostaat programma alleen wordt gevolgd als ik thuis ben. En met thuis bedoel ik bijvoorbeeld: mijn iPhone heeft verbinding met mijn wifi netwerk.

Een zwave actuator zou dus moeten zijn dat een device met een bepaald mac adres op mijn wifi netwerk zit.

Zo zou mijn thermostaat automatisch omlaag kunnen gaan en het standaard programma overrulen als ik thuis weg ga en mijn iPhone dus niet meer op mijn wifi netwerk zit.

Hebben jullie al eens zoiets gebouwd? Hoop dat dit mogelijk is. Maar ik sta ook open voor andere suggesties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaintNick
Goof2000 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:20:
[...]

Geen idee wat je met dat bonnetje voor Google bedoeld, vaag onduidelijk verhaal.
Je antwoord is alleen onvolledig, want beide oplossingen zullen niet werken omdat de ene op de Aziatische z-wave frequentie werkt en de andere op de Amerikaanse frequentie.
Nou deze dan http://zwave-products.co....-Z-Wave-Shock-Sensor.html

Maar inmiddels weten we dat Savage op zoek is naar een audio sensor.
Zoals deze http://www.frontpointsecu...d-fire/glass-break-sensor, maar dan Z-Wave. Het zou mij niet verbazen als ie dat ook was...

Man, dat over dat bonnetje voor Google was ... humor. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaintNick
Een interessante vergelijking van de diverse basis tecnologieën van domotica: ZigBee, Z-Wave, enOcean, KNX-RF
http://www.ubisys.de/en/smarthome/technology-comparison.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Appie Heijn schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:11:
Ik ben inmiddels bezig met mij te oriënteren op de z-wave mogelijkheden. Nou zijn mijn gedachten aardig op hol geslagen denk ik.
Rest van het verhaal KLIK
Niemand die reageert :'(

Zelf maar even verder op onderzoek gegaan...
Plannen zijn gewijzigd.
2x PIR 230V KLIK
1x Fibaro (2x1,5kW) schakelmodule.

Bruin op L
Blauwe draad op N
PIR1 op de S1
PIR2 op de S2
IKEA led 230V op Out1
Zou moeten werken volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
SaintNick schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:41:
[...]
Maar inmiddels weten we dat Savage op zoek is naar een audio sensor.
Zoals deze http://www.frontpointsecu...d-fire/glass-break-sensor, maar dan Z-Wave. Het zou mij niet verbazen als ie dat ook was...

Man, dat over dat bonnetje voor Google was ... humor. 8)7
Tnx, die Frontpoint is idd z-wave, maar wordt niet ondersteund door Zipato :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Die van Vision misschien wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Appie Heijn schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 01:06:
[...]

Niemand die reageert :'(

Zelf maar even verder op onderzoek gegaan...
Plannen zijn gewijzigd.
2x PIR 230V KLIK
1x Fibaro (2x1,5kW) schakelmodule.

Bruin op L
Blauwe draad op N
PIR1 op de S1
PIR2 op de S2
IKEA led 230V op Out1
Zou moeten werken volgens mij
Die lampjes van ikea zijn wel leuk. Ik wil der zelf ook mee gaan stoeien later dit jaar....zit ff een maandje vol met dingen....maar daarna...

Ik dacht dus ook de oplossing voor onder het bed met pirs. Heb nog ff met Dshop erover gehad. Ik zat nl te denken om de Fibaro FRGBW te nemen, maar dan niet om rgbw te doen, maar om bv deze https://www.sparkfun.com/products/8630 als sensors eraan te koppelen en dan ook de leds te schakelen of dimmen met dezelfde Fibaro. Als ik het goed heb, kun je 2 sensors en 2 schakelaars gelijktijdig doen met de Fibaron (indien dit niet kan, lees ik dat ook graag middels feedback hierzo). Weet dit nog niet zeker, maar volgens Dshop kun je wel de vermelde pirs eraan hangen. Let daarbij wel op dat je deze met 9V max draait....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ook een leuk idee :) hoe ga je dan je ikea leds(4stuks) voeden? Deze hebben een centrale 230v input naar de remote. Zou je over die 230v kabel 12 volt laten lopen dan werkt het? Die pirs zou je dan met max 10v van stroom willen voorzien? Hoe ga je dan met dezelfde voeding 12v aan de fibaro geven? Inputs is max 10v maar de voeding van de fibaro is minimaal 12v :?

[ Voor 41% gewijzigd door Appie Heijn op 10-01-2014 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
volgens fibaro kan je volgens mij inderdaad 2 of 4 led-strips onafhankelijk van elkaar bedienen. daarnaast nog 4 sensors op aansluiten.

alleen kan ik toch echt op die module nergens een 2e aansluiting vinden voor een 2e led-strip.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Tja wordt inderdaad nog ff puzzelen. Heb van Dshop inderdaad vernomen dat je 2 lampen apart kunt schakelen en 2 sensors erbij met de Fibaro. 2 of 4 leds is natuurlijk van toepassing op gewone witte ledstrips en NIET op rgb(w). Dus aan/uit en dimmen. In de video die je zelf hebt geplaatst hebben ze toch ook de Fibaro vanaf de leds van ikea van stroom voorzien! Verder moet ik dan wat elektronica kennis gaan opdoen.... Zoiets als V=I*R.... ;-) Gaat door hetzelfde kabeltje, dus I blijft gelijk. Dus zodra je een weerstand ervoor schakelt neemt het voltage af voordat het bij de pir komt???? Der is vast iemand hier die daar iets over wil/kan roepen.... :-) Of anders met batterij. Immers verbruik is laag (Sensor uses 1.6mA@3.3V.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Goof2000 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:20:
[...]

Dat dacht ik ook, iemand die ook ervaring in de praktijk heeft met deze opstelling? (ik zal toch niet de eerste zijn die dit doet)
Ik heb nog even gekeken, maar bij mij werkt het zo als ik beschreven heb. Ik heb drie pulsdrukkers op verschillende plaatsen in de gang die allemaal aangesloten zitten tussen bruin en zwart. Alle zwarte draden zitten aan elkaar en gaan naar S1 (in mijn geval). Ik heb overigens ook blauw aangesloten op N.
Dus niet de schakeling uit figuur 3. Maar dat zou volgens mij niet moeten uitmaken.

Zo bedienen ze alle drie de Fibarodimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hoe lange gang heb je dan in hemelsnaam om 3 knoppen voor dezelfde lamp te plaatsen?! :|

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Het gemak dient de mens niet waar..... :) Dat is ook de reden dat ik enthousiast ben voor domotica.
Vaak zitten in trappenhuizen meerder schakelaars op meerdere verdiepingen (zgn wissel of kruisschakelaars)
Bij het installeren van z-wave kunnen deze mooi vervangen worden door pulsdrukkers. Zijn alle gaten ook gelijk dicht.

Overigens ben ik de eerste om toe te geven dat ik meer schakelaars en stopcontacten in huis heb als menig ander. Ik werk graag alles weg en vind het leuk om meer gemak te hebben door de techniek.

Dat dit ook een keerzijde heeft bleek deze week toen het z-wave deel van mijn Zipabox uitviel en bepaalde lampen niet meer te bedienen waren. Is niet echt handig voor de acceptatiegraad van de domotica oplossingen thuis....... :(

Ik raad dan ook iedereen aan om e.e.a. zo te ontwerpen dat als de centrale uitvalt, alle lampen en dingen nog steeds (basic) bedient kunnen worden ter plaatse.

[ Voor 9% gewijzigd door Anjos op 11-01-2014 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Nog een zipabox plat Anjos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Ja, woensdagavond. Box werkte maar Z-wave deel deed het niet? 433 wel. Resetten hielp niet.
Gelukkig donderdag op afstand verholpen door de Servicedesk van Zipato. Goede service.

(Wel opmerkingen van thuis omdat bij het verhelpen vanuit de Servicedesk waarschijnlijk lampen werden bediend.... :) Spooky)

Vannacht echter weer geen z-wave. Nu hielp een reset wel.

Dus afkloppen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Anjos schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 09:34:
[...]

Ik heb nog even gekeken, maar bij mij werkt het zo als ik beschreven heb. Ik heb drie pulsdrukkers op verschillende plaatsen in de gang die allemaal aangesloten zitten tussen bruin en zwart. Alle zwarte draden zitten aan elkaar en gaan naar S1 (in mijn geval). Ik heb overigens ook blauw aangesloten op N.
Dus niet de schakeling uit figuur 3. Maar dat zou volgens mij niet moeten uitmaken.

Zo bedienen ze alle drie de Fibarodimmer.
Bedankt, duidelijke uitleg.

Dus als ik het goed begrijp heb je figuur 2 het linker plaatje gebruikt, maar dan Sx niet aangesloten maar direct de L (fase) naar de puls schakelaar.

Dan heb ik wel een vraag over hoe je de puls schakelaar lokaal dan precies laat werken. Doe je met de pulsschakelaar alleen het licht aan of dim je daar ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

http://www.cepro.com/arti...wave_home_automation/K501
Hebben jullie die fibaro gesture pad al gezien trouwens?
Beetje nutteloze gadget volgens mij... Ik kan me geen nuttige toepassing verzinnen eerlijk gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Gebrek aan fantasie Druw, ik kan niet wachten tot ik vanaf de eettafel geen smartphone meer hoef te pakken maar gewoon over het blad swipe. ;)

Ben alleen benieuwd of dat alleen bij een dun blad werkt, of dat het ook door dikkere materialen heen werkt...

Iemand al iets van een releasedate voor die bewegingssensor gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Denk zelf dat het op radar techniek werkt. En juist het niet hoeven pakken van een device is pas echt automatiseren. Ik zie mij zelf wel gewoon op mijn tv zappen dmv een swipe door de lucht (een enkele zender ;) ) Het valt of staat dan wel hoe goed een beweging gedetecteerd wordt en ook of er verschillende herkenningen mogelijk zijn.
Dus eerst maar eens op een uitgebreide review wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:32

Tim Schuhmacher

abasios

ja maar volgens mij kan die pad niet ver kijken, en wat detecteert hij? Afzonderlijke vingers wat een groot aantal aan verschillende gebaren mogelijk maakt, of een hele swipe van de hand en alleen daar de richting van? Dan is het nogal beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Goof2000 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 10:32:
[...]

Bedankt, duidelijke uitleg.

Dus als ik het goed begrijp heb je figuur 2 het linker plaatje gebruikt, maar dan Sx niet aangesloten maar direct de L (fase) naar de puls schakelaar.

Dan heb ik wel een vraag over hoe je de puls schakelaar lokaal dan precies laat werken. Doe je met de pulsschakelaar alleen het licht aan of dim je daar ook mee?
Ja klopt.
Puls schakelaar staat ingesteld op: kort indrukken: aan met laatste dimstand, nogmaals kort indrukken :uit, vasthouden: dimmen omhoog of omlaag. twee keer kort drukken achter elkaar (double click) is vol aan.
Kun je instellen in configuratiemenu.
Extra pulsdrukker op Input S2 kun je dan nog (via centrale) gebruiken voor aansturen van een andere device of scene (in mijn geval zwave buitenlamp).
edit: Als je met een zipabox werkt is het handig te weten dat de parameter 'check device status' op Not_cheked moest staan om de tweede schakelaar te kunnen gebruiken. Ik weet niet waarom maar in de stand 'checked' werkte hij niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Anjos op 11-01-2014 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Anjos schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 12:03:
[...]

Ja klopt.
Puls schakelaar staat ingesteld op: kort indrukken: aan met laatste dimstand, nogmaals kort indrukken :uit, vasthouden: dimmen omhoog of omlaag. twee keer kort drukken achter elkaar (double click) is vol aan.
Kun je instellen in configuratiemenu.
Extra pulsdrukker op Input S2 kun je dan nog (via centrale) gebruiken voor aansturen van een andere device of scene (in mijn geval zwave buitenlamp).
edit: Als je met een zipabox werkt is het handig te weten dat de parameter 'check device status' op Not_cheked moest staan om de tweede schakelaar te kunnen gebruiken. Ik weet niet waarom maar in de stand 'checked' werkte hij niet.
Top, bedankt voor uitgebreide reactie.
Ik werk zelf met Homeseer, maar daar zal ik hetzelfde in moeten kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
DRuw schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 10:45:
http://www.cepro.com/arti...wave_home_automation/K501
Hebben jullie die fibaro gesture pad al gezien trouwens?
Beetje nutteloze gadget volgens mij... Ik kan me geen nuttige toepassing verzinnen eerlijk gezegd...
Ik vind die ingebouwde wall plugs wel wat. Maar ja, hoe krijg je dat in je bestaande schakelmateriaal?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

dat ligt eraan… als ze daadwerkelijk deze dingen uit gaan brengen in de europese markt dan is de kans groot dat ze dat doen op basis van de BJ S2000/reflex serie.
Daar wordt het merendeel van de woningen mee opgeleverd (andere is everlux, vandaar dat Duwi/ZME daar sets in heeft).
Maargoed, de amerikaanse markt loopt en aardig stukje voor en daarbij, niet alles wat Fibaro als announcement neergooit wordt ook binnen een jaar daadwerkelijk leverbaar….
sterker nog, de 4-in-1 sensor staat nu al bijna 1,5 jaar in de planning maar die lijkt in de verste verte niet op de multisensor die ze nu hebben aangekondigd (en waar ook nog geen datum van beschikbaarheid voor is..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Dus je denkt dat de "echte" 4-in-1 er nog komt? Ik moet toegeven dat ik me een beetje genept voelde met dit ontwerp in vergelijking tot de renders en de beperkte functies en dan wel een acceleratiesensor "voor aardbevingen".

Ik hoop dat je vermoedens kloppen Druw! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Tja, wat zal ik zeggen.
als je naar de functies kijkt zie je wel weer overeenkomsten met de smoke sensor qua functionaliteit..
Ik denk dat die 4-in-1 die toendertijd is aangekondigd niet meer komt want het ding (althans de renders) lijken in de verste verte niet op de spullen die fibaro maakt (dat gladde, afgeronde spul is mooi maar die renders leken op een soort Zelda schildje:))
Die acceleratiesensor is meer een gimmick als tamper-proof gok ik maar ik mis wel overduidelijk de vochtmeting (voor mijn badkamer...)
Ik ben best gecharmeerd van dit ontwerp hoor al lijkt het in eerste instantie een combinatie tussen de aeon-labs sensor en het oog van Sauron })
Ben benieuwd naar de levertijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
domotica-shop heeft nu de ingebouwde deursensor! :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
En de kortingscode die niet in de email staat is: "Happy new year !" (zonder de " en ja met spatie tussen year en de ! )
Dit geeft iets meer dan 3 euro korting op de rookmelder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

fabstar81 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:57:
domotica-shop heeft nu de ingebouwde deursensor! :)
De rest ook hoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 22:57
De mensen die in de kroeg komen hadden het misschien al gezien, maar mijn mening over Plugwise is nogal veranderd, en aan de comments te zien ben ik niet de enige. Welicht ook interessant voor de lezers van dit topic: http://www.solarwebsite.n...ndelijke-zet-van-plugwise

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

mooi verhaal... inderdaad een bedrijf mag best geld verdienen maar op een eerlijke en duidelijke manier.
Functionaliteit ineens betaalbaar maken kan ik ook echt neit tegen en laat dat ook iets zijn waar Zipato mee bezig is momenteel.. ik ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen...:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nou, het ligt iets anders. Loggen per 5 minuten kan nu ook al niet (is nu per uur). Dat een extra functie betaald is, is nog niet eens zo erg. Maar ik ben persoonlijk helemaal niet gek op het abonnementsmodel à € 60 per jaar - en € 300 voor de onbeperkt-licentie vind ik veel te duur. Zoals een commenter op mijn website terecht schrijft neem dat een aanzienlijke hap uit de financiële opbrengst van zijn zonnestroominstallatie.

Dan nog het feit (wat al zo was) dat PW functionaliteit zonder medewerking en medeweten van de gebruiker functionaliteit aan en vooral uit kan zetten, en dan dus het feit (wat ook al zo was) dat al je meetdata ongecontroleerd de deur uit gaat.

Dat alles nu op elkaar gestapeld heeft mij doen besluiten op zoek te gaan naar iets anders.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Vera+dataminer plugin en slimme meter kabel met vervolgens ook plugin stekkers met verbruiksmeter?
Wel aardig kostenplaatje om te moeten vervangen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, ik zit er voor flink wat geld in, en daarom heb ik lang genoegen genomen met de nadelen. Maar ik vind het niet meer acceptabel. Zodra Plugaway goed werkt komt er een behoorlijk uitgebreide Plugwise-set op Marktplaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

The-Source schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:35:
En de kortingscode die niet in de email staat is: "Happy new year !" (zonder de " en ja met spatie tussen year en de ! )
Bedankt voor de tip!

Kuch iemand nog interesse in 2 Everspring rookmelders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 12:56
Ja hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Kleine heads-up: Fibaro heeft aangegeven vanaf begin februari de motion sensors te gaan versturen.
Ben benieuwd of dat lukt dit keer en of ze de distributie en productie nu wel een keer goed hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dat plugaway he...nu zitten we hier op het domoticaforum. hoe gaan we dit incorperaten in vera, hc2, domoticz, domotiga, etc.? :)

ziet er wel strak uit, maar doet niets meer dan de fibaro plugs. prijs alleen wat anders? en ze lijken iets groter te zijn dan de fibaro's?

en zo te zien gaat het over wifi. ik weet dat er juist hier mensen zijn die expres voor zwave kiezen om de radiofrequentie niet te verstoren en ook het wifi signaal niet, want het is daar al zo druk in die frequentie.

[ Voor 28% gewijzigd door fabstar81 op 14-01-2014 11:08 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
The-Source schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:35:
Thx! Meteen maar een bestelling gedaan. Op de foto's die ik later zag leken ze trouwens echt super klein. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Kan iemand mij wellicht wijzer maken met het volgende?
Ik overweeg om onderstaande lamp aan te schaffen.
Afbeeldingslocatie: http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/690678716-IMS-global?wid=330&hei=330&$jpglarge$
4x7,5W
http://www.philips.nl/c/k.../prd/nl/?t=specifications
Deze wil ik graag kunnen dimmen, iemand die een vergelijkbare situatie heeft met een bepaalde z-wave dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Volgens mij was er hier nog geen "live" beeld van de Fibaro multisensor voorbij gekomen:

Rond 2:22 is ook het oog effect te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
inderdaad oog van sauron! :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

en de smoke sensor is een hockeypuck;)
slap verhaal trouwens dat de data door de brandweer gebruikt kan worden... die moeten het ding dan ook certificeren...
Ik wil 2 van die multisensors in een teddybeer zetten als ogen:):):):)
Hehe, per ongeluk de radio uitzetten en hij reageerde niet direct met uitzetten;) jammer dat het op video staat Fibaro haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01-2021
Zijn er hier mensen die powerLEDs dimmen d.m.v. een knx dimactor?
Zo ja, welke gebruik je dan en functioneert dit naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Weet iemand hoe zwaar die nuon smart plugs belast kunnen worden? Heb hem net op de vaatwasser gezet maar zie dat ie soms even de 2000 watt aantikt...niet dat ie straks doorbrandt of zo :)

en klein tipje als je toevallig net je huis aan het verbouwen bent en je wilt dit soort tussenschakelaars gaan gebruiken om alles te monitoren, dan doe je er goed aan om al je stopcontacten zo te kiezen dat er twee van die tussenstekkers naast elkaar passen :'(

kom er net achter dat je er geen twee naast elkaar kwijt kan. En laat nou net bijna alles bij mij op aparte groepen zitten met dubbel uitgevoerde wcd's :(

De twee keer zo dure fibaro's passen natuurlijk wel...

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 16-01-2014 23:47 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Adelbert schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:13:
Zijn er hier mensen die powerLEDs dimmen d.m.v. een knx dimactor?
Zo ja, welke gebruik je dan en functioneert dit naar behoren?
Nou ik sluit het op de zaak zelf nooit aan maar zie vaak Dalí controllers voorbij komen icm powerLED maar hoe deze dan via knx gestuurd worden is mij nog niet duidelijk.

Pagina: 1 ... 26 ... 76 Laatste