Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 23 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 01:12
Voor het aan mijn domotica systeem toevoegen van de vaste verlichting in mijn huis ben ik op zoek naar goede modules die voldoen aan de volgende punten:
  • Te gebruiken met bestaande inbouwschakelaars (al dan niet in hotelschakeling).
  • Bestaande inbouwschakelaars moeten blijven werken ook als de centrale computer uitvalt
  • Schakeling via domotica en via de schakelaar moeten door elkaar gebruikt kunnen worden (bijvoorbeeld aanzetten via domotica, uitzetten via bestaande inbouwschakelaar)
  • Beschikken over status terugkoppeling. Dus als de lamp aan/uitgeschakeld is dat dit bevestigd wordt aan de centrale computer, dit onafhankelijk van of de lamp geschakeld wordt via de domotica of de schakelaar
    • Het zou perfect zijn als de modules over een soort QoS beschikken, waarbij als ze hun statusterugkoppeling niet kwijt kunnen (omdat de centrale computer niet bereikbaar is bijvoorbeeld) dit alsnog gebeurt op het moment dat de centrale computer weer online komt.
  • Optie voor dimmer ipv schakelaar voor sommige lampen
  • Geen eigen batterij maar gevoed door lichtnet
  • Bij voorkeur draadloos
  • Extra: optie tot dubbele schakelaar in een enkelvoudig inbouwraam
Voor zover ik het nu overzie valt een groot deel van de technieken (KlikAanKlikUit, FS20, etc) af door het ontbreken van een twee-weg communicatie waardoor de terugkoppeling van de status ontbreekt

De opties die ik tot nu toe heb gevonden zijn eigenlijk allemaal zwave modules (fibaro mini modules, Düwi inbouwmodules en de zwave.me inbouwmodules). Deze zijn alleen wel redelijk aan de prijs (+-50 euro).

Weet iemand nog andere/betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
The-Source schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 09:51:
^ en als simpel vraagje: wat heb je zelf gevonden of gaat een voorkeur naar uit?
Wat je hebt verschillende mogelijkheden.
1: alles KaKu , persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen. (voor en nadelen staan in dit topic)
2: KNX
3: alles z-wave, diverse controllers mogelijk met al dan niet plugins
4: z-wave en gecombineerd met RFtxCom

Je puntje ketel op domotica, als je echt een modulerende thermostaat wil, dan zou ik die eerst zoeken en daarop je domotica lijn op aanpassen ;) (zou er zelf niet op blind staren wat het gas voordeel is minimaal tov niet modulerende thermostaat -> meeste ketels zijn zelf intelligent genoeg om zich zelf terug te schakelen)
Beveiliging, ja daar heb ik een vrij uitgesproken mening over. Maar je moet eerst zelf maar aangeven wat je daar zelf van vind wat het moet kunnen en onder welke omstandigheden...
Omvormer bedienen....??? ik denk dat je uitlezen bedoelt?
Stukje van regelbare lampen is bij elk systeem wel mogelijk (als dan niet op tijd/ beweging)
1: mijn voorkeur gaat uit naar alles van 1 merk qua schakelmateriaal. dat klik aan klik uit heb ik minder oren naar als er een beter/veiliger alternatief is, wat bovendien twee-weg communicatie mogelijkheden heeft (zwave?/fibaro)
2: KNX?
3: zwave was ik inderdaad al naar kijken. fibaro is erg leuk als complete set, maar wel duur. wellicht ander merk.
4: dus als ik zwave schakelaars vindt, een rftxcom module aansluit op mijn raspberry pi met domoticz ben ik helemaal het mannetje om mee te beginnen? scheelt toch zo een 400 euro vergeleken met een Home center 2 of een homewizard als ik het goed begrijp.

v.w.b. beveiliging denk ik alleen aan een deursensor op moment, of een belsensor die automatisch de buitenverlichting aandoet op moment dat er gebeld wordt. ook wil ik in later stadium mijn motor middels beweging of alarm in de gaten houden.

met omvormer bedienen bedoel ik inderdaad het uitlezen van de omvormer. met de SMA 300TL die nu aan mij geoffreerd is kan ik dat niet direct (wel middels dure module). overige omvormers die zijn geoffreerd zijn en kunnen dus middels hun eigen apps ook wel uitgelezen worden:
*Googwe 5000 SS met Wifi
*Omniksol 3,0k-Tl met Wifi
Maar heb ik daar wel iets aan icm domotica?
maxtrash schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 11:34:
[...]

1
geen persoonlijke ervaring maar als ik mijn ketel ga vervangen ga ik naar de remeha calenta kijken

2
mijn SMA Tripower 5000 heeft wel ingebouwde ethernetaansluiting, maar hangt af van type SMA. Later webconnect module van SMA moeten aanschaffen is in ieder geval veel te duur. Je omvormer hoef je niet echt te besturen, dat ding werkt gewoon uit zichzelf. Wat je wel wil is inzicht, maar gebruik daarvoor PVoutput. Kijk dus of je aan te schaffen omvormer makkelijk data kan uploaden. De integratie pv-output overige domitica is niet echt nodig in mijn optiek.

3
weet niet wat je bedoelt, maar wifi is wat mij betreft voor laptops, telefoons en tablets en zou ik niet te veel willen vervuilen met allerlei dingen. Gebruik dus 433 mhz (kaku, temperatuursensoren e.d.) of 800 mhz (zwave) of bekabeld. En alles wat je met een kabel kunt aansluiten (zoals bijv. de omvormer) liefst met een kabel.

je wensenlijst is enorm en bestaat uit allerlei verschillende onderdelen. Dit alles realiseren gaat > jaar nemen. Zie het als een hobby en bouw het langzaam op. Domotica is niet echt nuttig, bijv. voor je vrouw. Heb daarin niet te hoge verwachtingen.

Als je met zwave en bijv. een rfxtrx433 en rpi aan de slag gaat kun je niet echt misgaan. Evt kun je ook nog overschakelen op iets als een mi casa vera of wat er ook komt in de toekomst. De zwave modules en rfxtrx433 blijven dan te gebruiken.

Welke somfy heb je aangeschaft?
met de rfxcom modules kan je volgens mij alleen 433 modules aansturen. vallen daar de fibaro zwave modules dan ook onder? of heb je daar weer een 800 mhz voor nodig?

Somfy motor incl. obstakeldetectie met afstandbediening. type nummer onbekend, maar het is degene waarmee je enkele of meerdere rolluiken tegelijk mee kan bedienen met de afstandsbediening.

Heb trouwens vorige jaar ook al naar de Calenta zien kijken bedenk ik mij net. Zat toen ook al te twijfelen tussen de cw5 en cw6 versie. Overigens... Is die Calenta op enige manier ook via domotica te besturen? Of via smartphone app via die iSense thermostaat of zo?

[ Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 13-10-2013 02:26 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Fibaro is z-wave dus heb je bv een aeon z2 stick nodig. Ik was eerst ook begonnen met een cubieboard (ietwat sneller tov rasp) met rfxcom, maar kwam er al snel achter dat ik meer wilde. Dus ook een z2 stick gekocht en fibaro modules. Nu wil ik eigenlijk alleen nog maar z-wave. Werkt zo mooi. Dat alles heb ik nu draaien met domotiga van domotiga.nl. Die zijn ook heel goed bezig ( thx Ron en Alexie!!!!!!). Heel veel protocollen worden ondersteund en dit moment zijn ze bezig met het ontwikkelen van een webinterface om alles te beheren. Dan wordt het helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:03
fabstar81 schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 23:18:
[...]

1: mijn voorkeur gaat uit naar alles van 1 merk qua schakelmateriaal. dat klik aan klik uit heb ik minder oren naar als er een beter/veiliger alternatief is, wat bovendien twee-weg communicatie mogelijkheden heeft (zwave?/fibaro)
kaku is niet noodzakelijk, maar je kunt overwegen op minder belangrijke plaatsen kaku in te zetten naast zwave. Dus niet achter je bestaande schakelmateriaal (alhoewel kaku daar ook spul voor heeft), maar extra zo'n setje met 3 stopcontacten en een afstandsbediening voor 20 euro.
2: KNX?
3: zwave was ik inderdaad al naar kijken. fibaro is erg leuk als complete set, maar wel duur. wellicht ander merk.
4: dus als ik zwave schakelaars vindt, een rftxcom module aansluit op mijn raspberry pi met domoticz ben ik helemaal het mannetje om mee te beginnen? scheelt toch zo een 400 euro vergeleken met een Home center 2 of een homewizard als ik het goed begrijp.

v.w.b. beveiliging denk ik alleen aan een deursensor op moment, of een belsensor die automatisch de buitenverlichting aandoet op moment dat er gebeld wordt. ook wil ik in later stadium mijn motor middels beweging of alarm in de gaten houden.

met omvormer bedienen bedoel ik inderdaad het uitlezen van de omvormer. met de SMA 300TL die nu aan mij geoffreerd is kan ik dat niet direct (wel middels dure module). overige omvormers die zijn geoffreerd zijn en kunnen dus middels hun eigen apps ook wel uitgelezen worden:
*Googwe 5000 SS met Wifi
*Omniksol 3,0k-Tl met Wifi
Maar heb ik daar wel iets aan icm domotica?
wat wil je kwa domotica en je omvormer dan? (zie mijn eerdere reactie)
[...]

met de rfxcom modules kan je volgens mij alleen 433 modules aansturen. vallen daar de fibaro zwave modules dan ook onder? of heb je daar weer een 800 mhz voor nodig?
klopt. Dus je hebt de keuze voor
1. domoticz met als hardware raspberry pi, razberry voor je zwave en rfxtrx433 voor kaku en temperatuursensoren uitlezen (en misschien je somfy)
2. mi casa vera, in de hardware zit al zwave ondersteuning. Evt extra rfxtrx433 ook voor de kaku en temperatuursensoren e.d.
3. fibaro home center. Net zoiets als de vera. Ondersteunt nog geen rfxcom

verschil tussen 1, 2 en 3 is in feite de software. Als je al een rpi hebt kun je vrij goedkoop met 1 beginnen (57 euro razberry en 99 euro rfxtrx433). Als je later naar 2 of 3 migreert kost je dat niet zoveel (je kunt dan je razberry weer verkopen). De grote investering in je fabora zwave componenten (wat al gauw paar honderd euro wordt) gooi je niet weg.
Somfy motor incl. obstakeldetectie met afstandbediening. type nummer onbekend, maar het is degene waarmee je enkele of meerdere rolluiken tegelijk mee kan bedienen met de afstandsbediening.

Heb trouwens vorige jaar ook al naar de Calenta zien kijken bedenk ik mij net. Zat toen ook al te twijfelen tussen de cw5 en cw6 versie. Overigens... Is die Calenta op enige manier ook via domotica te besturen? Of via smartphone app via die iSense thermostaat of zo?
de reden is: opentherm

[ Voor 10% gewijzigd door maxtrash op 13-10-2013 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Vwb omvomer en domotica ben ik denk ik in de war geraakt omdat mensen hun rpi dus aan de slimme energiemeter hangen. Wat about dat dan?

Waarom zou je eigenlijk nog een rfxtcom module kopen als je alles van zwave kan kopen? Of heeft zwave bijvoorbeeld geen temperatuur- of zonlichtsensoren? zie voor mijn situatie alleen voor die somfy motoren, maar gezien dat gesloten protocol wat zij gebruiken zie ik ondersteuning via domoticz ook niet gauw gebeuren...dus lijkt me dat ik die somfy dingen nooit kan besturen, behalve als ik een homewizard koop.

Overigens, nu dat KNX zo een standaard is, is zwave dan niet in de toekomst op zijn retour? Of blijft dat? Zou jammer zijn als we in zwave investeren en knx het straks wint? Overigens is knx voor mij denk ik overkill dus hou ik het maar bij zwave.

@maxtrash
Aan jouw drie opties kan als ik het goed begrijp keuze 4 van kasteleman toegevoegd worden?
Een z-stick? Doet die hetzelfde als de zwave module in je rpi? Of is dit nu weer iets anders?

Heb jij de calenta ook op het oog voor die opentherm functionaliteit of heeft die calenta dat niet? Zou je vooR de iSense thermostaat gaan of een ander merk?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:08
Z-wave blijft in een heel ander prijs segment dan KNX verschil als in 60 euro voor een 500 watt dimmer tov 180 euro voor een gelijkwaardige dimmer. Vergeet daarnaast ook niet dat je voor KNX overal specifieke bekabeling naar toe moet leggen en als je schakeldraden ook naar de actoren toe. In bestaande bouw is het daarom lastig toe te passen zonder hak en breek werk.
Z-wave daarin tegen is veel flexibeler in aanleg. Maar ik denk persoonlijk dat z-wave meer een consumenten ding blijft en knx meer in de luxe woningbouw en bedrijvenmarkt

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Jips de aeon labs z2 usb stick kun je vergelijken met de z-wave module van de rasp. Heeft wel 1 groot voordeel: je kan hem loskoppelen en dan tot bij je z-wave device houden en middels knop op de stick in inclusionmode zetten en zo je z-wave devices koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Die ondersteuning komt er ook 99% zeker niet.
Dit is een jaar of 2 geleden al bij hun opgegooit als misser maar hun uitleg is redelijk simpel.... ze maken zelf Zwave modules...
dan gaan ze geen interfaces maken voor protocollen waarbij ze hun eigen (duurdere) modules uit de markt schrijven he;)
Er is wel een omweg door de RFXCOM aan een rpi te handen en dan met virtual devices te werken.
Daar hadden ze niet over nagedacht gok ik 8)
Is wat omslachtig maar schijnt ook prima te werken (zelf geen ervaring mee overigens)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@kasteleman:
die stick is volgens mij net zo duur als de razberry module, waarom zpu iemand dan niet beter de stick kopen? werkt die stick niet met Domoticz?

en is er nou werkelijk geen alternatief die zowel rfxtcom als zwave ondersteunt, bij voorkeur ook nog somfy aanstuurt?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:03
fabstar81 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:27:
Vwb omvomer en domotica ben ik denk ik in de war geraakt omdat mensen hun rpi dus aan de slimme energiemeter hangen. Wat about dat dan?
zoals ik eerder schreef wil je je rpi in de meterkast hangen om het algemene elektriciteitsgebruik en gasgebruik te meten. Maar dat is niet ter vervanging van de monitoring van de inverter. Je elektriciteitsmeter geeft het saldo van opbrengst en gebruik weer (bijv. 4000 opbrengst, 1000 gebruik dan staat 3000 op de terugtelmeter). Je zou wel kunnen overwegen een S0 kWh meter te installeren op de groep waar de invertor op zit aangesloten. En dat dan weer meten met je domoticaoplossing (bijv .rpi met pi face).
Waarom zou je eigenlijk nog een rfxtcom module kopen als je alles van zwave kan kopen? Of heeft zwave bijvoorbeeld geen temperatuur- of zonlichtsensoren? zie voor mijn situatie alleen voor die somfy motoren, maar gezien dat gesloten protocol wat zij gebruiken zie ik ondersteuning via domoticz ook niet gauw gebeuren...dus lijkt me dat ik die somfy dingen nooit kan besturen, behalve als ik een homewizard koop.
eens, je kunt ook zonder rfxcom
Overigens, nu dat KNX zo een standaard is, is zwave dan niet in de toekomst op zijn retour? Of blijft dat? Zou jammer zijn als we in zwave investeren en knx het straks wint? Overigens is knx voor mij denk ik overkill dus hou ik het maar bij zwave.

@maxtrash
Aan jouw drie opties kan als ik het goed begrijp keuze 4 van kasteleman toegevoegd worden?
Een z-stick? Doet die hetzelfde als de zwave module in je rpi? Of is dit nu weer iets anders?
je kunt nog wel optie 4 t/m 27 toevoegen. Er is ongelofelijk veel software en sommige zullen de aeon stick ondersteunen en anderen weer niet. Domiticz ondersteunt het niet.
Heb jij de calenta ook op het oog voor die opentherm functionaliteit of heeft die calenta dat niet? Zou je vooR de iSense thermostaat gaan of een ander merk?
eh, volgens mij was het duidelijk dat ik daarom de Calenta suggereerde.... (try google)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
@fabstar81: omdat je die module op rasp kan prikken en geen usb dan nodig hebt bv. Vermoed dat de aeon z2 door domoticz wel wordt ondersteund, maar dat moet je even checken. Bij mij is het zo gegroeid. Ook vond ik de rasp wat krap mbt performance en voor mijn cubieboard heb je geen module. Is denk ik dus erg persoonlijk. Verder is het vaak wel zo dat op softwaregebied er een hoop combinaties mogelijk zijn, maar je wel specifieke randapparatuur nodig hebt voor de specifieke protocollen.

[ Voor 20% gewijzigd door kasteleman op 13-10-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Ik heb mijn huis grotendeels voorzien van Fibaro dimmers, ingebouwd achter pulsdrukschakelaars van Gira. De installateur heeft op mijn verzoek een bepaald type schakelaar ingebouwd, zodat de lichten ook daadwerkelijk gedimd kunnen worden door de schakelaar ingedrukt te houden.

Achter een ander type pulsdrukschakelaar heb ik later zelf een Fibaro dimmer ingebouwd. Hiermee kan ik wel de lamp aan/uit schakelen en met dubbelklik op 100% krijgen, maar ingedrukt houden om te dimmen werkt niet.

Ik wil nu een paar schakelaars gaan vervangen, oa omdat er eentje kapot gegaan is. Wie kan mij vertellen welke van de 2 ik nodig heb om te kunnen dimmen, "maakcontact" of "wisselcontact"? Ik heb zelf het gevoel dat ik wissel nodig heb, maar weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Dan moet je deze pakken: 015100

edit:
Sorry, sorry! In de snelheid inderdaad de verkeerde gepakt uit m'n stapel rekeningen. De code hierboven is nu de juiste.

[ Voor 71% gewijzigd door HvB83 op 15-10-2013 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Thanks, de wisselschakelaar dus :)

edit:

Hmm, dat is geen pulsdrukker toch? Ik heb nu schakelaars die terugveren als je ze indrukt. Dat lijkt die 010600 niet te doen. Of zie ik het verkeerd?

Een puls wisselschakelaar is de 015600. Moet ik die dan hebben?

[ Voor 79% gewijzigd door rb338 op 15-10-2013 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
is het misschien mogelijk om in de OP een overzicht/tabel te maken welke hardware ondersteuning levert mbt protocollen?

Rpi met RFXCOM ondersteunt KIKA-like (geen somfy), met razberry zwave-like
Rpi met zwave-stick alleen zwave-like
Homecenter, ondersteunt alleen zwave
Homewizard ondersteunt alleen KIKA-like, en somfy, geen zwave-like
vera box ondersteunt zwave, maar via cloud-service

etc.

en is er bijvoorbeeld 1 kant-en-klaar systeem dat zowel somfy RTS, als ook zwave, als ook KIKA etc koppelt? ik mis elke keer 1 van de drie :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 18:15
fabstar81 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:39:
is het misschien mogelijk om in de OP een overzicht/tabel te maken welke hardware ondersteuning levert mbt protocollen?

etc.

en is er bijvoorbeeld 1 kant-en-klaar systeem dat zowel somfy RTS, als ook zwave, als ook KIKA etc koppelt? ik mis elke keer 1 van de drie :(
Voor 433mhz is er een redelijk goede lijst sensoren en actuators beschikbaar (weliswaar voor Ninja Blocks) Deze zijn te vinden op de volgende links:
http://wiki.ninjablocks.com/devices?type=actuator
http://wiki.ninjablocks.com/devices?type=sensor

Overigens verbaasd het me dat niemand in dit topic de Ninja Blocks lijkt te gebruiken. Ik heb zojuist even een exemplaar besteld om al mijn klikaanklikuit apparatuur in huis te bedienen (icm deuberl via internet en ruimtebewaking via infrarood).

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik kom er echter achter dat de PRIMALINE 150 transformatoren in combinatie met mijn Philips Ledspots erg brommen en zoemen (zowel de driver als de lampen en zowel met de dimmer aangesloten als zonder de dimmer aangesloten).

Ik maak nu gebruik van ..
1x fibaro FGD-211 dimmer (aangesloten op de 2 transformators)
2x Philips PRIMALINE 150 (150W) transformator (per trafo aangesloten op 3 ledspots)
6x Philips Master LEDspot LV 7W 2700K MR16

Kunnen jullie mij adviseren welke dimbare transformator(s) ik kan aanschaffen om deze led's goed (en zonder al te veel geluid) te kunnen dimmen via Z-Wave? Ik heb inmiddels al 6 'normale' halogeenlampen besteld, maar ik gebruik natuurlijk veel liever Leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Kan je niet een Fibaro RGBW-module aanschaffen en daar je ledspots mee aansturen? Dan ben je zeker van het gebrom af. Afhankelijk van het vermogen van je spots houd je dan nog in- of uitgangen over om andere LEDs mee aan te sturen of om ze juist als inputs voor andere functies te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Frankster schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:49:
[...]

Voor 433mhz is er een redelijk goede lijst sensoren en actuators beschikbaar (weliswaar voor Ninja Blocks) Deze zijn te vinden op de volgende links:

Overigens verbaasd het me dat niemand in dit topic de Ninja Blocks lijkt te gebruiken. Ik heb zojuist even een exemplaar besteld om al mijn klikaanklikuit apparatuur in huis te bedienen (icm deuberl via internet en ruimtebewaking via infrarood).
lijkt erop dat de laatste image voor de rpi ook zwave en rts ondersteunt?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

HvB83 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:41:
Kan je niet een Fibaro RGBW-module aanschaffen en daar je ledspots mee aansturen? Dan ben je zeker van het gebrom af. Afhankelijk van het vermogen van je spots houd je dan nog in- of uitgangen over om andere LEDs mee aan te sturen of om ze juist als inputs voor andere functies te gebruiken.
Dat zou ik niet zo hard stellen...
Ik heb een 240W voeding voor mijn leds en een de module van Fibaro erop en een bypass voor een AB-controller.
als ik de leds bedien met de AB controller hoor je niets, bij de fibaro module hoor je de voeding zoemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:48
Frankster schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:49:
[...]

Ook ik heb me toch 1 besteld, dit lijkt me op dit moment 1 van de best betaalbare oplossingen voor iemand die niet te veel wil experimenteren en ook een redelijke goede WAF heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
DRuw schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:17:
[...]

Dat zou ik niet zo hard stellen...
Ik heb een 240W voeding voor mijn leds en een de module van Fibaro erop en een bypass voor een AB-controller.
als ik de leds bedien met de AB controller hoor je niets, bij de fibaro module hoor je de voeding zoemen...
Hmm, ik heb een 10A voeding op m'n 5m50 ledstrip, maar gedimd of op vol vermogen, het produceert geen geluid. Op hoeveel volt draaien jouw spots Druw? Want volgens mij mag die Fibaro toch niet meer dan 12A hebben?

Anyway, in mijn geval overstemt de ringkerntrafo van de halogeenspots toch alles. Die moet ik ooit nog vervangen door een elektronisch exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik heb een centrale 12V voeding met 3 uitgangen:
2x1 op een RGBW versterker met 5meter eraan
1x de twee controllers en een meter of 3 aan strip
controllers zijn doorgelust aan elkaar (outputs) en vervolgens naar de ingangen van de versterkers.
Margoed, dit was wel mijn testopstelling (niet dat die veel gaat veranderen maargoed).
Op dit moment ligt mijn gehele badkamer ergens op een stortplaats en hoop ik over een week of 2 weer te kunnen douchen onder ledverlichting;)
Ook mijn hoofdverlichting zijn overigens 6x6W led spots waar ik net de lampen van binnen heb gekregen: pure white dimbare ledspots from hongkong die achter satin glas komen;)
Was er niet vanuit gegaan dat ik daar ook leds in ging doen en heb 2 dimbare 12v trafos van elk 105W maar ik kon de ebayprijzen niet voorbij laten gaan zonder te proberen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
Zijn er nog andere software opties die vergelijkbaar zijn met Domotiga? Dus op een Raspberry pi kunnen draaien, en z-wave ondersteund.
Tot nu toe lijk dat namelijk mijn voorkeur te hebben door makkelijke interface. In tegen stelling tot sommige andere opties waar je alles in config files en weet ik wat moet doen.
Alleen heeft domotiga wat problemen met wat het lijkt op timeouts op de z-wave.

[ Voor 11% gewijzigd door DeKemp op 16-10-2013 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
@DeKemp: welke software bedoel je nu? Die van domotiga.nl of een andere? Problemen op timeouts op de z-wave? Kun je wat meer toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 18:15
@fabstar81: met een USB stickje kan de Ninja Block ook met Zwave werken inderdaad. Zie: http://forums.ninjablocks...comment/5647#Comment_5647

@DeKemp: Je kan de software van de Ninja Blocks downloaden en op de rpi installeren. Met de juiste USB-stick werkt het ook met Zwave.

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nu nog somfy ondersteuning...
ze zijn zojuist geinstalleerd, krijg ik voor 3 rolluiken 3 aparte afstandbedieningen. :( de schreeuw om een appje of systeem dat RTS, somfy én zwave in 1 ondersteunt wordt hiermee groter. grrrrrrrrr

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
Wat voor protocol / techniek gebruikt Somfy dan? Als dat iets gesloten is wordt het moeilijk in een open source en gratis systeem in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Dat was voor mij echt de reden om specifiek op zoek te gaan naar een aanbieder zonder Somfy-motor, ondanks dat het bij mijn aanbieder (tegen meerprijs) wel had gekund. Hoe steekt zo'n motor in elkaar? Zit de Somfy besturingsmodule echt in het motorhuis verwerkt, of loopt de bedrading nog wel intern ergens zodat je er eventueel ook een Fibaro module tussen kunt hangen?

Als alternatief is er deze, maar ik weet niet of iemand hier hem al in de praktijk heeft gebruikt en of er eventueel nadelen aan kleven: http://www.somfy.com/down...omfy_zrtsi_flyer_2010.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
het Somfy protocol is een gesloten protocol (heet dit wel zo eigenlijk) ja. Homewizard heeft de beveiliging of signaal gekraakt en kan daardoor dus die signalen aansturen. maar Homewizard ondersteunt weer geen zwave.

de ontvanger zit echt in de motor. vanaf de motor gaat er alleen maar een kabel naar het stopcontact voor stroom. een fibaro module ertussen plakken heeft dus geen zin met deze op afstandbediening reagerende motor.

wat beter had gekund was gewoon een somfy motor met handschakelaar te nemen. dan kan je wel met een fibaro module aan de gang. prijstechnisch maakt niet zoveel uit...of je nou 60 euro meer betaalt voor een RTS somfy of 60 voor een fibaro module. if i only knew...

uit de PDF:
Somfy ZRTSI is Z-Wave certified pending and can be
controlled by all Z-Wave certified controllers.

wat is de prijs trouwens van dat ding? iemand al nederlandse prijs gevonden? zal best wel werken icm domoticz verwacht ik, maar misschien omdat ie alleen in buitenland lijkt te zijn heeft ie andere frequentie?

*somfy mailtje sturen doet*

overigens claimt hier iemand dat hij met een Fibaro FGR211 zijn somfy's kan aansturen.
Interessant, ik wil beginnen met home automation en heb al een tijd de Vera lite op het oog.
Met de Fibaro FGR211 kan ik mijn Somfy RTS motor bedienen en de losse Somfy RTS ontvanger kan dan blijkbaar blijven werken.
iemand een username op dat forum die dat kan vragen aan meneer? 8)

[ Voor 25% gewijzigd door fabstar81 op 17-10-2013 16:17 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik heb het een keer opgezocht en kwam toen prijzen van rond de €400 tegen, in het buitenland. In NL heb ik niks kunnen vinden. Met de frequentie is het dus inderdaad oppassen geblazen als je hem elders bestelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
op micasaverde.com hebben ze andere oplossing gevonden:
There is a Tahoma system in Europe, but it may not use Z-Wave yet. I think it uses io-homecontrol which is bi-directional radio too.

Do you have to have a Z-Wave interface? Because you could just connect a Somfy URTSI to Vera via a USB to RS232 cable and control 16 channels of RTS shades.
hamvraag is dan natuurlijk of dit ook op een rpi met domoticz werkt :) niet dat je hier ook maar iets van kan vinden op de nederlandse websites... :(

zo voorkom je de verschillen tussen US en EUR in frequenties aan de zwave kant, want op het forum denken ze dat de rts frequentie hetzelfde is tussen US en EUR.

prijzen overigens van de zeurtsie inderdaad 300-400 dollar. ;w

[ Voor 15% gewijzigd door fabstar81 op 17-10-2013 17:18 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
fabstar81 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:39:

etc.

De vera kan gewoon zonder internet werken hoor. Alleen bij de initiële setup zou ik een internet verbinding aanbevelen ;)
Want de Vera slaat zijn configuratie en eventuele wijzigingen binnen je netwerk ook online op. Net nog getest om een scene te starten zonder internet verbinding en dat gaat gewoon prima. Heb je scenes die specifiek datum/tijd gestuurd zijn dan kan het door ontbreken van correcte klok (die word gesync via het internet) wel problemen kunnen ontstaan maar daarvoor moet hij dus eerst een herstart maken en op dat moment geen internet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik gok dat hij de zipabox bedoelde inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
excuses, zipabox dan.
de vera light lijkt op moment enige te zijn die via allerlei omleidingen alles kan.

RF (RTS) + Zwave + via kabel en module van somfy ook somfyrolluiken... ware het niet dat die module van somfy niet in nederland is te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door fabstar81 op 18-10-2013 09:23 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
Met een beetje creativiteit kan je gewoon een fibaro module aan een somfy remote hangen.

Zie: http://www.perceptiveauto...iewtopic.php?f=11&t=10083

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 19-09 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

Stukje over de Rookmelder van Fibaro:
http://blog.domadoo.fr/20...ecteur-fumee-chez-fibaro/

Blijkbaar meet die snelle temp. verschillen en komt er binnenkort een koolmonoxide-detector en gasdetector.

Me want!

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

de enige alternatief is op dit moment een eurotje of 250.... ben benieuwd wat hij gaat kosten.
IK WIL MULTISENSOR!;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 17:40
Wow een gas en koolmonoxide detector...
Nu opgelost met mijn Netatmo, maar gas is nog een open punt. Vraag is hoe gevoelig hij is. Had een mini gaslekje en dat werd door mijn Elro detector niet gedetecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Rook en koolmonoxide in één gaat nooit komen omdat rook lichter is dan lucht en koolmonoxide juist zwaarder.
Een koolmonoxide melder moet ook lag bij de vloer geplaatst worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Multisensor komt begin volgend jaar....kuch

Is het nadeel trouwens niet van meten met temp. ipv rook dat hij veel later afgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

kan me voorstellen dat het gewoon zowel voor als nadelen heeft... op rook meten gaat hij ook af als ik ga koken *kuch*;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

AEON labs nieuwe producten in het echt:
http://blog.domadoo.fr/20...ouveautes-chez-aeon-labs/

Kom nou maar eens uit met die spullen zou ik zo zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

De panic button is te koop maar verder nog geen nieuwe dingen volgens mij.
Ze hadden toch ook een of andere folie die van transparant naar blenderend geschakeld kon worden?
Erg leuk spul (maar zal wel te duur worden:()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Yep, dit: http://aeotec.com/smart-switchable-film-z-wave-wifi

Zit ik op te wachten. Hopelijk wordt het niet afschuwelijk duur idd ;)

Alleen 7W/m2 is erg veel. Een raam van 1 bij 2 kost je dus al 14W om transparant te maken. Hmm.

[ Voor 28% gewijzigd door rb338 op 18-10-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Gaat je dus zo'n beetje 20 euro per jaar kost. Das best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
DRuw schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:15:
De panic button is te koop maar verder nog geen nieuwe dingen volgens mij.
Ze hadden toch ook een of andere folie die van transparant naar blenderend geschakeld kon worden?
Erg leuk spul (maar zal wel te duur worden:()
De eerste samples van de folie worden medio december 2013 verwacht.
Er komen 2 uitvoeringen 1m2 en 1bij2m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
HeroS schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:51:
Gaat je dus zo'n beetje 20 euro per jaar kost. Das best veel.
's Nachts kun je natuurlijk de folie deactiveren. En tijdens vakantie kun je daar ook een schema op toepassen zodat overdag ook een aantal momenten de folie spanningsloos gemaakt kan worden. Ik zit er zelf ook op te wachten maar dan had ik zelf 2x een strook van 50x100 in gedachten om een gedeelte van 2 ramen te blinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn00
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 16:11
Ik ben van plan om in mijn huis LED spotjes in te bouwen in het plafond. Nu heb ik ongeveer 4 tot max 5 cm ruimte in het plafond. Ik gebruik Zipato Box i.c.m. fibaro dimmers. Welke spotjes zijn goed hiervoor?

Ik had zelf deze gezien: http://www.ledlampendirec...5w-vervangt-40-50w.html#2

Ik heb alleen geen ervaring hoe/of dat werkt met de fibaro dimmers.

[ Voor 36% gewijzigd door martijn00 op 21-10-2013 08:42 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
martijn00 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 08:34:
Ik ben van plan om in mijn huis LED spotjes in te bouwen in het plafond. Nu heb ik ongeveer 4 tot max 5 cm ruimte in het plafond. Ik gebruik Zipato Box i.c.m. fibaro dimmers. Welke spotjes zijn goed hiervoor?

In principe zou elke ledlamp waar expliciet bij vermeld is dat 'ie dimbaar is, moeten werken met de Fibaro dimmer. Let er wel op dat je de dimmer bypass nodig hebt als je met led gaat werken, omdat de dimmer minimaal 25W nodig heeft om te kunnen werken. Die bypass voorkomt dat, en kan er bovendien voor zorgen dat je leds écht uit gaan.

Ik ben ook aan het kijken naar vervanging van mijn halogeen spots. Heb afgelopen weekend 3 led GU10 spots van 4W gekocht bij Ikea (voor bij mijn voordeur) en ik zie bijna geen verschil met de 50W halogeen die erin zaten. Maar die schakel ik (nog) met een Fibaro switch, niet met een dimmer (en dus geen bypass nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Cobaltjeh schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:23:
Met een beetje creativiteit kan je gewoon een fibaro module aan een somfy remote hangen.

Zie: http://www.perceptiveauto...iewtopic.php?f=11&t=10083
ja, maar dan moet je voor elk rolluik de afstandsbediening kapuss machen. is de vrouw niet zo blij mee denk ik... :'(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn00
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 16:11
rb338 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 10:16:
[...]

In principe zou elke ledlamp waar expliciet bij vermeld is dat 'ie dimbaar is, moeten werken met de Fibaro dimmer. Let er wel op dat je de dimmer bypass nodig hebt als je met led gaat werken, omdat de dimmer minimaal 25W nodig heeft om te kunnen werken. Die bypass voorkomt dat, en kan er bovendien voor zorgen dat je leds écht uit gaan.

Ik ben ook aan het kijken naar vervanging van mijn halogeen spots. Heb afgelopen weekend 3 led GU10 spots van 4W gekocht bij Ikea (voor bij mijn voordeur) en ik zie bijna geen verschil met de 50W halogeen die erin zaten. Maar die schakel ik (nog) met een Fibaro switch, niet met een dimmer (en dus geen bypass nodig).
Heb ik verder nog wat nodig bij die spotjes, want ze schrijven dat je er nog een voeding bij moet kopen? Maar die zijn allemaal met dimmers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
martijn00 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:31:
[...]

Heb ik verder nog wat nodig bij die spotjes, want ze schrijven dat je er nog een voeding bij moet kopen? Maar die zijn allemaal met dimmers?
De Fibaro dimmer kan in sommige gevallen worden aangepast op de aangesloten last. Zo is het bijvoorbeeld niet nodig om een bypass te gebruiken wanneer je een Philips 12W masterled op de dimmer aansluit.
De Philips lampen zijn dan terug te dimmen tot ca 10% en dit zonder dat de lamp gaat brommen of knipperen.
In de handleiding van de Fibaro FGD211 dimmer vind je meer informatie bij: parameter 20
Let op! bij verkeerd gebruik kan je de dimmer of lamp onherstelbaar beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
martijn00 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 08:34:

hmm...even denken. 35 euro per stuk of 6 voor 35 euro bij de gamma. terugverdientijd op zulke spots is wel erg lang zo. of valt dat mee? ik heb toevalig vorige jaar mijn led-spots moeten vervangen omdat ze kapot gingen in de badkamer. heb toen maar weer halogeen gekozen ivm prijs.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ik heb gewoon spots zonder lamp gekocht en er een set led lampen van Ebay bijgekocht....
Was eerst halo van plan maar gezien ze op Ebay in verhouding geen hol kosten en ik nog wat tijd had heb ik die over laten komen uit china. na 3 weken gebracht en worden komende/volgende week geinstalleerd in de badkamer;)
ik moet even kijken of ik nog een bypass nodig heb, het is 6x6w dus zou voldoende moeten zijn gok ik.. (op 2x 105W "mouse" trafos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
rb338 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:30:
Yep, dit: http://aeotec.com/smart-switchable-film-z-wave-wifi

Zit ik op te wachten. Hopelijk wordt het niet afschuwelijk duur idd ;)

Alleen 7W/m2 is erg veel. Een raam van 1 bij 2 kost je dus al 14W om transparant te maken. Hmm.
is dat continu of alleen als ie de switch maakt?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Dat is continu, op het moment dat je hem als transparant wilt maken.

Het lijkt me een hele mooie oplossing om in een wat smallere baan inkijk mee te kunnen beperken, maar zelf wel naar buiten te kunnen kijken als je dat wilt; bij het ontbijt gewoon open, als je met het vrouwtje op de bank zit meer privacy, zonder dat je gelijk het idee hebt dat je bent afgesloten. Tuurlijk kan dat veel goedkoper met een vaste sticker, maar dat beperkt je eigen uitzicht op andere momenten ook behoorlijk.

Voor energiebesparing moet je het in mijn ogen niet doen, want dat kan aardig in de papieren lopen. Een beetje woonhuis heeft wel tussen de 40 en 60 m2 glasoppervlak. Als je dat allemaal van een laagje wilt voorzien heb je tussen de 300 en 400 W verbruik om het transparant te hebben. Zeker omdat je in de winter continu een behoorlijk elektriciteitsverbruik moet slikken om te kunnen profiteren van de extra opwarming door de zon. Dan zijn er effectievere manieren om de opwarming van je huis in de zomer te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Nieuw de FIBARO Roller shutter 2
Begin November verkrijgbaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-shop.nl/files/images/Fibaro/Roller%20shutter%202.jpg

Nu met de mogelijkheid om achteraf de firmware aan te passen.
Sensor met weergave bereik.
En makkelijker exact een percentage open dicht in te geven in de gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Mooi!

Is er al wat meer bekend over de Rookmelder van Fibaro?/wanneer heb je hem?

Kun je trouwens nog de code posten voor de koppeling met NetAtmo en Zipato? (zie paar posts terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
HeroS schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:33:
Mooi!

Is er al wat meer bekend over de Rookmelder van Fibaro?/wanneer heb je hem?

Kun je trouwens nog de code posten voor de koppeling met NetAtmo en Zipato? (zie paar posts terug).
De Rookmelder heeft vertraging ivm. de benodigde keurmerken.
De nieuwe schutter controller komt in ca. 2-3 weken, (bevestigd)
Hier een link naar het draadje op het Zipato forum:

[ Voor 13% gewijzigd door Dshop op 22-10-2013 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
fabstar81 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:05:
het Somfy protocol is een gesloten protocol (heet dit wel zo eigenlijk) ja. Homewizard heeft de beveiliging of signaal gekraakt en kan daardoor dus die signalen aansturen. maar Homewizard ondersteunt weer geen zwave.

de ontvanger zit echt in de motor. vanaf de motor gaat er alleen maar een kabel naar het stopcontact voor stroom. een fibaro module ertussen plakken heeft dus geen zin met deze op afstandbediening reagerende motor.

wat beter had gekund was gewoon een somfy motor met handschakelaar te nemen. dan kan je wel met een fibaro module aan de gang. prijstechnisch maakt niet zoveel uit...of je nou 60 euro meer betaalt voor een RTS somfy of 60 voor een fibaro module. if i only knew...

uit de PDF:
Somfy ZRTSI is Z-Wave certified pending and can be
controlled by all Z-Wave certified controllers.

wat is de prijs trouwens van dat ding? iemand al nederlandse prijs gevonden? zal best wel werken icm domoticz verwacht ik, maar misschien omdat ie alleen in buitenland lijkt te zijn heeft ie andere frequentie?

*somfy mailtje sturen doet*

*knip*
En we hebben antwoord van somfy:
Hartelijk dank voor uw vraag.

Wat u gevonden heeft op Internet is een Amerikaanse variant op de mogelijkheden met Somfy motoren. Op dit ogenblik is dat niet toepasbaar in Europa.
In Europa heeft Somfy het Homemotion systeem met als kloppend hard de TaHoma, hiernee kan je via de smartphone de producten aansturen.
Zie ook Homemotion.nl

Wij hopen u hiermee van dienst geweest te zijn. Mocht u echter nog vragen hebben dan beantwoorden wij die graag.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Consumentenzaken.
:(

ik denk overigens dat ze het niet bij het juiste eind hebben, want is de zwave connectiviteit (frequentie) in amerika niet hetzelfde als in europa?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
fabstar81 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:06:
[...]

En we hebben antwoord van somfy:

[...]

:(

ik denk overigens dat ze het niet bij het juiste eind hebben, want is de zwave connectiviteit (frequentie) in amerika niet hetzelfde als in europa?
Helaas niet. US is 908.42 Mhz, EU is 868.42, Hong Kong is 919.82 en Australië en Nieuw Zeeland is 921.42 Mhz.

Met je europese z-wave controller kan je dus allen europese z-wave producten aansturen. Je kan natuurlijk wel een z-wave controller uit de US halen en die gebruiken en linken met je domotica systeem. Dan ben je alleen wel illegaal bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hmm... ook niet echt een optie dus.

overigens...ik zit voor meerdere vraagstukken en uitgaves. uiteindelijk wil ik alles van zwave boven kiku. ik krijg begin november een nieuwe cv-ketel geinstalleerd. de keuze van een nieuwe thermostaat is belangrijk voor mijn uiteindelijke setup.

naast de thermostaat ben ik ook nog niet uit welke ketel.

ik heb de volgende keuzes:
calenta 40c CW5 icm iSense thermostaat
Tzerra CW5 icm iSense thermostaat
Vaillant ecoTEC plus CW5+ icm Calormatic 350 thermostaat

mijn doel is om dit uiteindelijk via de smartphone ook te kunnen bedienen. nu zijn alle drie de ketels open therm, de thermostaten weet ik niet.
we kunnen het doel bereiken door óf een zwave thermostaat aan te schaffen zoals de Honeywell TH8320ZW1007/U, of een homewizard aanschaffen met heatlink maar dan heb ik ooit weer een andere controller (lees: 2 apps) nodig om zwave modules aan te sturen.

wat kan ik het beste doen?
1: welke ketel kan ik beste nemen (hoe moeilijk is dit om te kiezen)
2: welke thermostaat kan ik beste kiezen?

overigens bestaan er van de vaillant calormatic ook RF versies...

[ Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 23-10-2013 09:45 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Met de thermostaat loop je weer tegen hetzelfde verhaal aan; volgens mij niet met EU Z-wave frequentie verkrijgbaar. De Horstmann is bij mijn weten de enige thermostaat die je nu kunt krijgen. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er binnenkort wel een keer iets beters komt.

In plaats van een Homewizard met Heatlink (die overigens wel heel mooi met Opentherm werkt zie ik), kan je met de 3 grote Z-wave controllers ook de temperatuur via je iphone / android bedienen. Als je er voor jezelf toch al over uit bent dat het Zwave moet worden, dan zou ik niet daarnaast ook nog in HW investeren. 2 apps is het toch net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dus voorlopig maar gewoon de bijbehorende iSense of calormatic aanschaffen, totdat er iets moois komt als in een zwave thermostaat. die horstmann is echt een lelijk functieloos duur ding :'( is dat nou weer de enige die op de nederlandse markt te koop is? op de horstmann website heb je echt veel mooiere ook met zwave.

enig voordeel van homewizard blijft de somfy controle.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik zie dit op de Fibaro facebook pagina:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1390674_708068525889262_1774395997_n.png

Neem aan dat dit de Roller Shutter 2 is?

[ Voor 89% gewijzigd door HeroS op 23-10-2013 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
fabstar81 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 10:04:
dus voorlopig maar gewoon de bijbehorende iSense of calormatic aanschaffen, totdat er iets moois komt als in een zwave thermostaat. die horstmann is echt een lelijk functieloosduur ding :'( is dat nou weer de enige die op de nederlandse markt te koop is? op de horstmann website heb je echt veel mooiere ook met zwave.

enig voordeel van homewizard blijft de somfy controle.
Zie vet gedrukt... Hier is de thermostaat inclusief switch maar 80 ex verzending. Dat is al weer een stuk goedkoper dan de 135 bij bijvoorbeeld ezhome. Het verzenden was bij mij 12 GBP dus een totaal van 93 euro inclusief verzending.

@HeroS ik denk zelf ook dat het versie 2 is van de Roller Shutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 01:20
Ik ben ook weer eens bezig.

Heb het altijd onzin gevonden om hele dure oplossingen te kopen, vaak nog vrij beperkt ook, voor basaal domotica werk als het schakelen van 220V. Ik heb nu, al zeg ik het zelf, toch wel een mooie clone van RFXCOM in elkaar gehackt :D

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VoeC5xe.jpg

Een el-cheapo 434Mhz zendertje, aan een el-cheapo USB soundcard gehangen. Line in aansluiten op RX pin van receiver, Line out aansluiten op TX pin van transmitter. Opnemen middels Audacity, knopjes op de remote indrukken, knippen, opslaan als .wav en klaar. Wavjes afspelen naar RF zendertje, en schakelen die handel _O_ Totale kosten: 4 euro voor geïmproviceerde transceiver, 9 euro voor 3 geschakelde tussenstekkers :)

Je moet iets als arme student :+

Alleen hij produceert nogal een hoop ruis op de 434Mhz band als ie niks afspeelt. Daar moet ik echt nog even wat aan doen. Sowieso is het niet netjes continue ruis uit te zenden natuurlijk, maar het stuurt ook mijn andere projectje in de war, wat middels VirtualWire (een communicatie lib voor Arduino die werkt met 434Mhz transceivers) allerlei sensoren en actuators in mijn appartement aanstuurt. Van die communicatie blijft nu niet veel meer overeind ;(

Moet er wel bij vermelden dat het niet mijn eigen idee was, had het ergens op internet gevonden, kan alleen die bron niet meer vinden :X

[ Voor 19% gewijzigd door doltishDuke op 23-10-2013 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
The-Source schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:21:
[...]

Zie vet gedrukt... Hier is de thermostaat inclusief switch maar 80 ex verzending. Dat is al weer een stuk goedkoper dan de 135 bij bijvoorbeeld ezhome. Het verzenden was bij mij 12 GBP dus een totaal van 93 euro inclusief verzending.

@HeroS ik denk zelf ook dat het versie 2 is van de Roller Shutter
maar blijft lelijk >:)

overigens, wat doet die roller shutter 2 anders dan de 1?

kan iemand nog bevestigen dat als je de fibaro gaat solderen op je somfy afstandsbediening, je voor elke motor de afstandsbediening moet slopen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Wat ik via de tamtam heb vernomen in ieder geval preciezere bediening (geen idee waarom, ik wil m'n zonnescherm in of uit, of ongeveer op 40%, of 60%, maar als het 45% of 63% is heb ik daar ook niet zo'n probleem mee ;)) en Z-wave range detectie zoals ook bij de flood sensor is ingebouwd.

Gewoon een nuttige evolutie van de bestaande sensor dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
maar vanuit de plaatjes en links wordt ie er niet echt mooier van :)
heb jij het al gedaan?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik had het over de roller shutter2 he? Niet over de Horstmann, daar zie ik ook niet echt de toegevoegde waarde van in. Behalve als je een vrouw hebt die pertinent weigert om een smartphone vast te houden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
mijn vrouw zit de hele dag op de smartphone, maar ziet gadgetgehalte niet. :)

ok, even resumerend: van mijn 3 somfy afstandsbedieningen maak ik 3 lelijke aan een fibaro module gesoldeerde unit, die ik vervolgens netjes inbouw oid.
vervolgens koopt ik een roller shutter om mijn niet-somfy zonnescherm met 3 standen (in - neutraal - uit) omhoog en omlaag te doen.

en mocht ik mijn thermostaat willen kunnen bedienen middels zwave scenes dan koop ik een horstmann of secure zwave thermostaat. en dan ben ik gelijk van de heatlink en homewizard af 8) :9~ :9~ :9~

en voila...ik ben klaar :?

[ Voor 34% gewijzigd door fabstar81 op 24-10-2013 13:31 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Niet helemaal, aan je 3 Somfy afstandsbedieningen maak je 3 lelijke Fibaro 2x 1,5 kW modules. Je hebt dan niet nog een keer een schutter module nodig. Nadeel ten opzichte van een besturing van je scherm middels een schutter control is dat je geen besturing in percentages hebt. Dat zou je met een scene wel deels kunnen ondervangen, maar het is het mooiste wat je in deze situatie gaat krijgen denk ik.

Ook zonder Horstmann kan je een "scene" maken hoor. Ik heb deursensoren met thermosensortjes erin, in combinatie met Danfoss afsluiters en een ketelrelais werkt dat prima. Over het algemeen zal je vrouw daar dan niet heel veel meer aan hoeven in te stellen. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit de theorie is, pas sinds deze week ben ik er actief mee aan het testen of het ook in de praktijk betrouwbaar genoeg werkt. Als je vrouw niet zo tolerant is met betrekking tot storingen kan het anders zomaar het einde van je Domotica-project zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Ik heb in mijn huis op zowel de begane grond als op de 1e verdieping vloerverwarming. Nergens radiatoren. Nu heb ik ervoor gekozen om geen naregeling (temperatuur regelen per zone/ruimte) aan te schaffen. Op de begane grond is het prima zo, maar op de 1e verdieping wil ik toch naregeling hebben.

Daarvoor heb ik dus een setje gemotoriseerde ventielen nodig, plus een kastje om die aan te sturen. En natuurlijk een thermostaat die daar weer op aangesloten is, en voor elke zone een apart thermostaatje. Zoiets als dit:

http://www.danfoss.com/Be...a3-bff7-f150b2f2176c.html

Maar ja, dat wil ik natuurlijk wel even netjes via de Fibaro HC2 laten lopen. Oftewel Z-Wave.

Ik heb nog geen systeem kunnen vinden wat dit biedt. Heeft of kent iemand hier toevallig een dergelijk systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik snap niet helemaal hoe je systeem in elkaar zit, maar kun je niks met zo'n Z-Wave radiatorknop?

http://www.robbshop.nl/eu...wave-radiator-thermostaat of
http://www.robbshop.nl/danfoss-thermostaat-kraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik heb zelf alleen vloerverwarming in m'n badkamer, die regel ik grof middels een thermostaatknop op de temperatuur die de vloer uit komt en schakel de pomp middels een relais en timer in m'n z-wave controller. Maar daar hoef ik me niet echt druk te maken om comfort.

Ik denk dat zo'n Danfoss niet goed reageert op de trage manier waarop vloerverwarming z'n warmte afstaat. Daarnaast moet hij in de ruimte zitten om de temperatuur te voelen, terwijl een verdeler vaak juist ergens op een achterafplek of zelfs in een schacht zit weggebouwd. Voor zover ik het kan overzien zou je prima uit de voeten kunnen met een pomprelais dat middels een thermostaat in de ruimte wordt geschakeld. Als je dan de ingaande temperatuur ietsjes hoger instelt dan je onder normale omstandigheden nodig hebt, dan regelt je controller wel dat hij tijdig in en uitschakelt om de temperatuur op pijl te houden, ook op koude winterdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Een radiatorknop gaat helaas niet werken op vloerverwarming ventielen inderdaad :( Het is een normaal systeem, dus inderdaad met een register (verdeler) op een centrale plek. In mijn geval heb ik een register met 6 zones op de begane grond en een register met 5 zones op de 1e verdieping.

Dit pakket is precies wat ik zoek, maar dan zonder Z-Wave:
http://www.waakzaamwonen....warmingspakket-p-449.html

Daar zit alleen geen Z-Wave thermostaat bij. Maar ik kan natuurlijk zelf een thermostaat aanschaffen.

Dan is de vraag alleen nog: welke thermostaat heeft:
1. Z-Wave
2. De mogelijkheid om de CV-installatie te laten koelen
3. Ondersteuning voor draadloze temperatuurregelaars (voor de verschillende zones)

Puntje 2 had ik nog niet genoemd, maar mijn CV heeft een warmtepomp die gebruikt wordt om de warme lucht van de mechanische ventilatie te gebruiken om het CV-water te verwarmen, en om het CV-water te koelen. Mijn huidige (Honeywell) thermostaat kan hier prima mee uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
HvB83 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:02:
Niet helemaal, aan je 3 Somfy afstandsbedieningen maak je 3 lelijke Fibaro 2x 1,5 kW modules. Je hebt dan niet nog een keer een schutter module nodig. Nadeel ten opzichte van een besturing van je scherm middels een schutter control is dat je geen besturing in percentages hebt. Dat zou je met een scene wel deels kunnen ondervangen, maar het is het mooiste wat je in deze situatie gaat krijgen denk ik.

Ook zonder Horstmann kan je een "scene" maken hoor. Ik heb deursensoren met thermosensortjes erin, in combinatie met Danfoss afsluiters en een ketelrelais werkt dat prima. Over het algemeen zal je vrouw daar dan niet heel veel meer aan hoeven in te stellen. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit de theorie is, pas sinds deze week ben ik er actief mee aan het testen of het ook in de praktijk betrouwbaar genoeg werkt. Als je vrouw niet zo tolerant is met betrekking tot storingen kan het anders zomaar het einde van je Domotica-project zijn... ;)
De shutter controler snap ik dat je die niet ook nog nodig hebt voor de somfy rolluiken. Ik heb echter een elektrisch zoinnescherm met draaiknop wat niet van somfy is. Daar zou ik de shutter voor kunnen gebruiken, i presume?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

rb338 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 18:09:
Ik heb in mijn huis op zowel de begane grond als op de 1e verdieping vloerverwarming. Nergens radiatoren. Nu heb ik ervoor gekozen om geen naregeling (temperatuur regelen per zone/ruimte) aan te schaffen. Op de begane grond is het prima zo, maar op de 1e verdieping wil ik toch naregeling hebben.

Daarvoor heb ik dus een setje gemotoriseerde ventielen nodig, plus een kastje om die aan te sturen. En natuurlijk een thermostaat die daar weer op aangesloten is, en voor elke zone een apart thermostaatje. Zoiets als dit:

http://www.danfoss.com/Be...a3-bff7-f150b2f2176c.html

Maar ja, dat wil ik natuurlijk wel even netjes via de Fibaro HC2 laten lopen. Oftewel Z-Wave.

Ik heb nog geen systeem kunnen vinden wat dit biedt. Heeft of kent iemand hier toevallig een dergelijk systeem?
Om de ventielen van de vloerverwarmingsverdelers open en dicht te kunnen zetten kun je elektrothermische actuators gebruiken zoals deze: http://www.vloerverwarmin...lektrothermische+actuator .

Die dingen passen op een afsluitkraan met een M30 x 1,5 schroefdraad. Als je er 230V op zet gaat het ventiel open, haal je de stroom eraf gaat ie dicht. Wat je dus nodig hebt om dit via z-wave aan te sturen is een schakelactor waar je één of meerdere actuators achter zet. Hier in huis heb ik vaak een stuk of vier ventielen per ruimte. Die hoef je niet afzonderlijke te kunnen bedienen maar mogen samen open of dicht, scheelt weer dure schakelactors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
HvB83 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:02:
is het met dat solderen van de 2x1,5 module op een afstandsbediening dan niet mogelijk om het rolluik ergens halverwege te laten stoppen? behalve dan met de afstandsbediening zelf (of via scenes)?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Er zou wellicht iets te maken moeten zijn dat je toch weer een sliderbar krijgt, door een virtueel apparaat dat op basis van de sliderbar bepaalt hoe lang hij het relais aangetrokken laat, maar dan zit ik echt even zelf te verzinnen. In de praktijk heb ik zoiets nog niet nodig gehad en dus ook niet gekeken of dat te maken valt. Of er controllers zijn die dat kunnen en zo ja welke dat zijn weet ik dus niet, maar dat ligt aan mijn beperkte kennis op dat vlak. Wellicht kan een van de meer gevorderde mannen hier je daar een antwoord op geven.

Via scenes weet ik in ieder geval zeker dat je met een paar verschillende drukknoppen zou kunnen instellen "Ga naar 0%", "Ga naar 50%" etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
en scenes kan je handmatig oproepen? of zijn dat getimede triggers?

overigens zit ik mij te bedenken hoe ik die afstandsbedieningen wat cosmetischer zou gaan solderen. 3 afstandsbedieningen met 3 modules erachteraan gesleept is niet echt mooi. bovendien heb je ook nog eens een stopcontact c.q. stroomtoevoer nodig, wat uiteraard het hele nut van een afstandsbediening teniet doet.

is het mogelijk om 2 "contactpunten" als in een draadloze telefoonhouderding en de afstandsbediening te maken comme ca?

Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/photo/v42/235542027/Walkie_Talkie_Trickle_Charger_walkie_talkie_T5428.jpg_350x350.jpg

achterop de afstandsbedieningen 2 contactpunten op een houder aan de muur en kan je hem zowel via fibaro of handmatig besturen. neem je de afstandsbediening van de muur af blijft alleen de afstandsbediening over maar sleep je in ieder geval niet de fibaro module mee. die zit nl netjes in de muur verwerkt met alleen wat contactpuntjes in een houder oid.

:9~ :9~ :9~ :9~

dit ivm vrouw... :z

[ Voor 15% gewijzigd door fabstar81 op 25-10-2013 11:09 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ojpascal
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 20:58
Even een vraagje, zijn er misschien ook lichtschakelaars welke te besturen zijn d.m.v. iPhone/OS X/windows 7 of anders linux(raspberry)? Want mijn probleem is dat mijn lampen allemaal via gewone schakelaars gaan en nu wil ik dit het liefst via mijn iPhone regelen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
fabstar81 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:09:
Kan beide, is maar net hoe je je scene programmeert. Je kunt je bijv. voorstellen dat je er een automatisch maakt zodat hij 's avonds om 23u automatisch je zonnescherm intrekt, tenzij er een raam open staat dat in de knel kan komen wanneer je je scherm dicht doet.

En je kunt daarnaast een maken waarbij het scherm dicht gaat wanneer jij op de knop drukt, maar dat hij dan wel eerst checkt of je raam inderdaad niet open staat.
fabstar81 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:09:
overigens zit ik mij te bedenken hoe ik die afstandsbedieningen wat cosmetischer zou gaan solderen. 3 afstandsbedieningen met 3 modules erachteraan gesleept is niet echt mooi. bovendien heb je ook nog eens een stopcontact c.q. stroomtoevoer nodig, wat uiteraard het hele nut van een afstandsbediening teniet doet.
...
achterop de afstandsbedieningen 2 contactpunten op een houder aan de muur en kan je hem zowel via fibaro of handmatig besturen. neem je de afstandsbediening van de muur af blijft alleen de afstandsbediening over maar sleep je in ieder geval niet de fibaro module mee. die zit nl netjes in de muur verwerkt met alleen wat contactpuntjes in een houder oid.
Ik zou het jezelf makkelijk maken en ze wegwerken. Eventueel in een inbouwdoos, maar gaan slepen met je afstandsbedieningen is vragen om problemen. Het blijven losse, kwetsbare draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
ojpascal schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:03:
Even een vraagje, zijn er misschien ook lichtschakelaars welke te besturen zijn d.m.v. iPhone/OS X/windows 7 of anders linux(raspberry)? Want mijn probleem is dat mijn lampen allemaal via gewone schakelaars gaan en nu wil ik dit het liefst via mijn iPhone regelen. Alvast bedankt!
Heb je dit topic al eens doorgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
HvB83 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:20:
[...]

Kan beide, is maar net hoe je je scene programmeert. Je kunt je bijv. voorstellen dat je er een automatisch maakt zodat hij 's avonds om 23u automatisch je zonnescherm intrekt, tenzij er een raam open staat dat in de knel kan komen wanneer je je scherm dicht doet.

En je kunt daarnaast een maken waarbij het scherm dicht gaat wanneer jij op de knop drukt, maar dat hij dan wel eerst checkt of je raam inderdaad niet open staat.

[...]

Ik zou het jezelf makkelijk maken en ze wegwerken. Eventueel in een inbouwdoos, maar gaan slepen met je afstandsbedieningen is vragen om problemen. Het blijven losse, kwetsbare draden.
Ja dat wegwerken staat mij wel aan. Ben echtml benieuwd of dat mogelijk is om met die contactpunten te werken. Alles is dan mooi weggewerkt én je sleept niet met die modules.

Overigens i s dat je er niet echt "makkelijk van afmaken" maar wel erg mooi. Heb het ook nog niemand op internet doen 8)7 _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door fabstar81 op 28-10-2013 23:44 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Femme schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 01:25:
[...]

Om de ventielen van de vloerverwarmingsverdelers open en dicht te kunnen zetten kun je elektrothermische actuators gebruiken zoals deze: http://www.vloerverwarmin...lektrothermische+actuator .

Die dingen passen op een afsluitkraan met een M30 x 1,5 schroefdraad. Als je er 230V op zet gaat het ventiel open, haal je de stroom eraf gaat ie dicht. Wat je dus nodig hebt om dit via z-wave aan te sturen is een schakelactor waar je één of meerdere actuators achter zet. Hier in huis heb ik vaak een stuk of vier ventielen per ruimte. Die hoef je niet afzonderlijke te kunnen bedienen maar mogen samen open of dicht, scheelt weer dure schakelactors.
Ik zoek eigenlijk een heel simpele oplossing: een thermostaat die in principe de verwarming en koeling voor zijn rekening neemt, met losse temperatuurregelaars per zone. Maar dan eentje waarbij de huidige temperatuur van elke zone uit te lezen en in te stellen is via de HC2.

Ik ben alleen bang dat het niet bestaat en dat ik uitkom op de oplossing die je voorstelt. Als ik het goed begrijp maak ik dan dus geen gebruik van een thermostaat. In plaats daarvan zorg ik ervoor dat elke ruimte een Z-Wave temperatuursensor heeft en dat ik de ventielen kan bedienen via Z-Wave. Vervolgens kan ik via scenes dan de werking van een thermostaat nabootsen.

Uit je oplossing kan ik niet zo goed opmaken wat er nu Z-Wave is. Wel heb ik inmiddels de Danfoss Link serie gevonden. De Link HC is een actor, de Link RS is de ruimtesensor, de BR is een boiler relay en de CC is een touchscreen. Als ik dus een BR, een HC en een zooitje RS'en aanschaf, samen met een paar actuators, dan zou ik er moeten zijn. Nu alleen nog erachter komen of dat Danfoss spul wel lief is tegen de Fibaro HC2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik heb het nu een week met de HC2 in bedrijf en ben er super tevreden over. Hij reageert binnen de ingestelde interval op nieuwe commando's, maar veel meer intelligentie tussen beide apparaten bestaat er niet (met geen enkele andere controller overigens, de Danfoss kan niet veel meer dan het setpoint ontvangen en bevestigen dat hij het heeft begrepen).

Wat bij HC2 een probleem schijnt te zijn is dat hij maar via 1 tussen-node naar de HC2 kan. Als het er meer zijn, dan krijgt hij geen verbinding en gaat hij batterijen vreten. Ik merkte dat doordat 2 afsluiters vaak klaagden dat ze geen verbinding kregen. Op zo'n moment is hij binnen een weekend door een setje batterijen heen. Dat heb ik vrij eenvoudig kunnen oplossen door de HC2 iets gunstiger te plaatsen en de antenne te verdraaien. Sindsdien werkt het betrouwbaar, wordt de temperatuur goed geregeld en staat de batterijindicator nog nagenoeg op vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hoe bepaal je dat de radiatorkraan open moet in bepaalde kamers? tijdgestuurd, als in, ik ga elke dag om 22 uur naar bed? of bewegingsdetectie, alleen in slaapkamer, of wat?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
rb338 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:08:
[...]

Ik zoek eigenlijk een heel simpele oplossing: een thermostaat die in principe de verwarming en koeling voor zijn rekening neemt, met losse temperatuurregelaars per zone. Maar dan eentje waarbij de huidige temperatuur van elke zone uit te lezen en in te stellen is via de HC2.

Ik ben alleen bang dat het niet bestaat en dat ik uitkom op de oplossing die je voorstelt. Als ik het goed begrijp maak ik dan dus geen gebruik van een thermostaat. In plaats daarvan zorg ik ervoor dat elke ruimte een Z-Wave temperatuursensor heeft en dat ik de ventielen kan bedienen via Z-Wave. Vervolgens kan ik via scenes dan de werking van een thermostaat nabootsen.

Uit je oplossing kan ik niet zo goed opmaken wat er nu Z-Wave is. Wel heb ik inmiddels de Danfoss Link serie gevonden. De Link HC is een actor, de Link RS is de ruimtesensor, de BR is een boiler relay en de CC is een touchscreen. Als ik dus een BR, een HC en een zooitje RS'en aanschaf, samen met een paar actuators, dan zou ik er moeten zijn. Nu alleen nog erachter komen of dat Danfoss spul wel lief is tegen de Fibaro HC2...
Ik kan je melden dat dit geen Z-Wave producten zijn en dus niet rechtstreeks compatible met de HC2, maar goed je bent een tweaker of niet :) Wellicht via een kleine omweg (Pi?) wel als virtual device in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Dshop schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:25:
[...]

Ik kan je melden dat dit geen Z-Wave producten zijn en dus niet rechtstreeks compatible met de HC2, maar goed je bent een tweaker of niet :) Wellicht via een kleine omweg (Pi?) wel als virtual device in te regelen.
Serieus? Want hier lees ik dat het wel Z-Wave is:
living connect® en Danfoss Link™ CC – draadloos zoneregelsysteem.
Totale temperatuurbeheersing vanaf één centraal punt.

living connect® en Danfoss Link™ CC zijn de basis voor een volledig draadloze temperatuurbeheersing. Het resultaat: optimaal comfort, gemak én energiebesparing. Het systeem is ontworpen voor toepassingen in woningen en gebouwen en regelt – via het Z-Wave communicatieprotocol – volledig draadloos de temperatuur in vertrekken voorzien van living connect® regelelementen op radiatoren of convectoren. living connect® is bij uitstek geschikt om bestaande regelelementen te vervangen.
En ik heb altijd geleerd dat Z-Wave een standaard is, dus als beiden de standaard spreken dan zou het moeten werken. Ok, vaak worden er niet-standaard toevoegingen aan het protocol gedaan, maar de basale dingetjes als temperatuur uitlezen en instellen zou toch wel moeten lukken?

Of gaat dat Z-Wave alleen over die living connect thermostaatknop en is dat Link-systeem weer net wat anders...

Ja ik ben een tweaker, maar iets basaals als huisverwarming ga ik niet via een hobbyoplossing regelen. Dat moet gewoon "werken" :P

[ Voor 18% gewijzigd door rb338 op 29-10-2013 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Zwave is een protocol voor het verzenden, maar dat wil niet zeggen dat de controllers alles zomaar accepteren. Dat blijft een software implementatie verhaal en de controllerboer maakt een afwegin om componenten wel of neit te ondersteunen.
Hier komt bij dat ook de fabrikant (danfoss) hun eigen code over het Zwave protocol gooit en dat hardwarematig afdekt zodat alleen hun eigen spul met elkaar praat.
De living connect unit babbelt met de HC2 en andere controllers maar niet met het andere danfoss spul.

Voro jouw idee, hoeveel USB types ken je (UNIVERSAL serial bus);)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

rb338 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:08:
[...]

De schakelactor waarmee je de elektrothermische actuatoren aan- of uitzet is z-wave. Die Danfoss Link HC kan dat ook voor actuatoren die op 24V worden gevoed. Ik vind het echter nogal een dure oplossing die alleen interessant is als je maar weinig lussen hebt en een enkele centrale verdeler. Ik heb er wel een stuk of vijf verdeeld door het huis en op de verdelers zitten vaak een stuk of acht ventielen voor maar twee of drie vertrekken. Per vertrek mogen alle lussen gelijktijdig open of dicht, dus die kunnen dan achter één schakelactor. Ik kan die goedkoper schakelen via een Fibaro double relay switch van 60 euro.

Van HC2 heb ik geen kaas gegeten. Ik ga het hele verwarmingsysteem zelf scripten in php.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
rb338 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:37:
[...]

Serieus? Want hier lees ik dat het wel Z-Wave is:

[...]

En ik heb altijd geleerd dat Z-Wave een standaard is, dus als beiden de standaard spreken dan zou het moeten werken. Ok, vaak worden er niet-standaard toevoegingen aan het protocol gedaan, maar de basale dingetjes als temperatuur uitlezen en instellen zou toch wel moeten lukken?

Of gaat dat Z-Wave alleen over die living connect thermostaatknop en is dat Link-systeem weer net wat anders...

Ja ik ben een tweaker, maar iets basaals als huisverwarming ga ik niet via een hobbyoplossing regelen. Dat moet gewoon "werken" :P
Er is een duidelijk verschil tussen de Z-Wave producten van Danfoss en de Living Connect serie, de thermostaten met de 2.51Firmware zijn compatible met de meeste gateways de overige producten voor zover ik weet niet.
En ja je hebt gelijk, het tweaken van een verwarming kan leiden tot gevaarlijke situaties. (kranen dicht ketel gaat door) vooral omdat de meeste producten niet real time werken is dit niet aan te raden.
Het veranderen van de wake-up gaat weer ten koste van het batterij verbruik. Al met al geen makkelijke opgave.

Tip.
voor de vloerverwarming gewoon een tussenstekker gebruiken icm. met een willekeurige (Z-Wave) tempsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

rb338 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:37:
[...]

Het probleem ontstaat denk ik als apparaten met wat complexere functionaliteit niet in een standaard z-wave device class passen. Voor zoiets als een unit waarmee je vloerverwarmingsventielen kunt bedienen zou een simpele command class voor een switch wel volstaan, maar als zo'n apparaat p een simpele plug & play manier geïntegreerd o moet worden in een domoticasysteem wil je eigenlijk wel het dat het domoticasysteem begrijpt dat het een apparaat betreft waarmee je verwarmingsventielen kunt open- of dichtzetten in plaats van een schakelactor waarmee je een elektrisch apparaat kunt schakelen.
Het is maar net zo solide je domoticasysteem is. Een domoticaserver kun je eventueel redundant uitvoeren zodat je snel kunt wisselen. Het grootste manco vind ik de afhankelijkheid van de z-wave gateway waar je z-wave devices aan zijn gekoppeld. Ik gebruik een Aeon z-wave stick en de configuratie daarvan kun je volgens mij niet makkelijk overzetten naar een andere stick mocht de stick kapot gaan. Opnieuw koppelen van devices en alle associaties aanpassen gaat me wel een weekend werk kosten als mijn systeem zodadelijk compleet is en er tientallen z-wave devices gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Is een níet-OpenTherm ketel aan te sturen via zo een Zwave thermostaat?

Heb de vaillant ecotec plus 35-85 op het oog maar die is OpenTherm "geschikt" en je moet er eoa module voor hebben om hem OpenTherm te laten praten.

Als zwave thermostaat werkt vervalt de noodzaak voorlopig om die module te gaan gebruiken , toch?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Dshop schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:12:
[...]

Er is een duidelijk verschil tussen de Z-Wave producten van Danfoss en de Living Connect serie, de thermostaten met de 2.51Firmware zijn compatible met de meeste gateways de overige producten voor zover ik weet niet.
En ja je hebt gelijk, het tweaken van een verwarming kan leiden tot gevaarlijke situaties. (kranen dicht ketel gaat door) vooral omdat de meeste producten niet real time werken is dit niet aan te raden.
Het veranderen van de wake-up gaat weer ten koste van het batterij verbruik. Al met al geen makkelijke opgave.

Tip.
voor de vloerverwarming gewoon een tussenstekker gebruiken icm. met een willekeurige (Z-Wave) tempsensor.
Hoe moet ik dat zien met een tussenstekker dan? Ik sluit een actuator gewoon met een stekker aan op de tussenstekker en die regelt dan het openen/sluiten van een actuator? En dan dus geen schakelactor meer nodig. Maar als ik het goed begrijp, zal de thermostaat nog altijd bepalen of de ketel gaat branden. Dan kan ik ventielen openen zoveel ik wil, warmer zal het in die ruimtes niet worden als de thermostaat vindt dat het in de huiskamer warm genoeg is. Of maak ik een denkfout?
Femme schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:51:
Het probleem ontstaat denk ik als apparaten met wat complexere functionaliteit niet in een standaard z-wave device class passen. Voor zoiets als een unit waarmee je vloerverwarmingsventielen kunt bedienen zou een simpele command class voor een switch wel volstaan, maar als zo'n apparaat p een simpele plug & play manier geïntegreerd o moet worden in een domoticasysteem wil je eigenlijk wel het dat het domoticasysteem begrijpt dat het een apparaat betreft waarmee je verwarmingsventielen kunt open- of dichtzetten in plaats van een schakelactor waarmee je een elektrisch apparaat kunt schakelen.
Inderdaad. Als je doel is om, zoals jij, echt het hele verwarmingsysteem te scripten, zodat je volledig de controle hebt, dan gaat dat wel werken uiteindelijk. Maar mijn wens, dus een standaard systeem met als "extra" het uitlezen en instellen van temperaturen per zone, is gewoon niet te krijgen. De markt voor fatsoenlijke thermostaten met Z-Wave is te klein om een mooi product rendabel te maken gok ik.
Het is maar net zo solide je domoticasysteem is. Een domoticaserver kun je eventueel redundant uitvoeren zodat je snel kunt wisselen. Het grootste manco vind ik de afhankelijkheid van de z-wave gateway waar je z-wave devices aan zijn gekoppeld. Ik gebruik een Aeon z-wave stick en de configuratie daarvan kun je volgens mij niet makkelijk overzetten naar een andere stick mocht de stick kapot gaan. Opnieuw koppelen van devices en alle associaties aanpassen gaat me wel een weekend werk kosten als mijn systeem zodadelijk compleet is en er tientallen z-wave devices gekoppeld zijn.
In het geval van Fibaro HC2 kun je die eenvoudig redundant uitvoeren. Daar zit sinds enkele versies een master-slave instelling in. Maar dat is een duur grapje.

Met de Aeon stick heb ik geen ervaring, maar heb wel ooit gezien dat die inderdaad geen backup/restore functionaliteit kent. Geen idee of er Z-Wave adapters te krijgen zijn die dat hebben. Ik las wat over de ThinkStick maar krijg het idee dat die niet meer te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49
Ik heb het ook in mijn hoofd gehaald om met domotica te beginnen. Er zijn meerdere dingen die ik zou willen, om het voor mezelf eenvoudig te houden wil ik dat graag in verschillende stappen indelen. Een beetje context over mezelf: Ik woon in een huurhuis, aangesloten op stadsverwarming, dus geen CV oid, alleen twee radiatoren.

Wat ik dus wil:
- Een Danfoss thermostaat voor mijn twee radiatoren. Ik begreep dat ik de Danfoss kan inregelen met een 7 daags schema zonder dat ik een controller nodig heb, dus dat wil ik als eerste stap gaan doen. Vragen:
--- Klopt dit?
--- Kan een Danfoss Living Connect thermostaat ook in een badkamer, of gaat dat misgaan?
- Een stap daarna zou zijn om het schema te combineren met of ik wel/niet thuis ben, hiervoor zou ik een Raspberry Pi willen gebruiken, maar dan weet ik niet of ik beter de Razberry of de Aeon stick zou kunnen gebruiken. Heeft iemand hier ervaring met het gebruiken van de Raspberry Pi? Ik heb iets gelezen over een pingsensor (naar de smartphone) om te bepalen of je wel/niet thuis bent. Dit lijkt me wel aardig betrouwbaar zonder je hele huis vol te hangen met bewegingssensoren, toch?
- Daarna zou ik het wel/niet thuis zijn willen combineren met lichten aan/uit zetten. Hier zie ik eigenlijk weinig problemen in.

Idealiter heb ik een systeem wat "intelligent" (geprogrammeerd) is en dus nauwelijks bediening meer nodig heeft. Ik heb zelf verstand van Python en PHP dus programmeren zou moeten lukken maar voor de eerste aankopen vraag ik me vooral af of ik er goed aan doe om de Living Connect met de Aeon stick danwel Razberry te kopen, want ik lees hier ook allerlei verhalen over dat de Danfoss thermostaten niet echt z-wave zijn. Hoe zit dat precies?

Zoals je ziet, een beetje lekenvragen maar er zijn zoveel topics en zoveel resources dat ik het spoor een beetje bijster begin te raken....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Zover ik weet kun je de Danfoss thermostaat voor de radiator niet inregelen met een 7 daags schema. Dat moet je dan doen met je domotica systeem. Daarnaast zijn ze niet realtime. Ze hebben een zgv wakeup time. Dan meldt ie zich bij je z-wave systeem met de status. Kan je wel kort zetten, maar dan zijn de batterijen ook zo leeg. Vervolgens als ie zich meldt krijgt ie dan zijn eventueel nieuwe SETPOINT door en wordt de ingestelde temperatuur op de Danfoss aangepast. Ik heb 1 nu gekoppeld aan mijn Aeon Stick. De Danfoss is nog geen week oud en bevat firmware 2.51. Was ook heel wat uitzoekwerk voordat ik hem heb gekocht. (Thx Dshop voor de toelichting).
Pagina: 1 ... 23 ... 76 Laatste