Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 22 ... 76 Laatste
Acties:

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik wil mijn nieuwe 'Aeotec 4 in 1 Multi-Sensor' in de badkamer gaan ophangen. Ik heb al gemerkt dat deze een stuk fijner/stabieler werkt als deze op een vaste voeding is aangesloten, dus daar wil ik gebruik van maken.

Het plan is gebruik te maken van een 'losse USB A -> USB B mini' kabel (http://www.kabeltje.com/usb-kabel-a-5p-mini-1.8-meter) en deze aan te sluiten op een los 230V->USB ladertje (http://www.domotica-shop....-van-2-ewent-p-16504.html) dat ergens bovenop het plafond wordt weggewerkt.

Om het gaatje in het plafond zo klein mogelijk te houden, wil ik de kabel in de buurt van de USB A stekker afknippen, de kabel door het plafond trekken en daarboven weer voorzien van een nieuwe, verse stekker (http://www.kabeltje.com/usb-plug-type-a).

Weet iemand of dit gaat werken? Zo ja, hoef ik alleen de GND (zwart) en +5V (rood) opnieuw aan te sluiten of moeten de overige aansluitingen D(ata)+ en D(ata)- ook zijn aangesloten om hem goed te laten werken?

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Een mobiele telefoonoplader is voglens mij kleiner;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
DRuw schreef op woensdag 18 september 2013 @ 11:32:
Een mobiele telefoonoplader is voglens mij kleiner;)
De EW1205 heeft dezelfde afmetingen als een telefoon lader van een bekend merk.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

scorpion303 schreef op woensdag 18 september 2013 @ 10:33:

Weet iemand of dit gaat werken? Zo ja, hoef ik alleen de GND (zwart) en +5V (rood) opnieuw aan te sluiten of moeten de overige aansluitingen D(ata)+ en D(ata)- ook zijn aangesloten om hem goed te laten werken?
Je hoeft alleen maar de aarde en +5V aan te sluiten. Ik installateur had hier in de meeste ruimtes al een loze leiding voor een PIR gelegd waar ik twee 2,5mm^2 draden door heb getrokken van 15 meter ofzo waarmee ik drie en in de toekomst nog wel meer multisensors van stroom mee voorzie via een 5V adapter in een centrale ruimte. Voor het laatste stukje draad gebruik ik dunne signaalkabel met twee aders. In de badkamer en de toilet kon ik het creatief oplossen door speakerdraad te trekken door een leiding die voor voeding van plafondspots wordt gebruikt en daar heb ik ergens een Apple usb-lader voor een iPhone weggewerkt omdat die mooi klein is. Dit wil ook ook nog op een paar andere plekken doen waar die lader (of de EW1205 die je bij Dshop samen met een multisensor kunt bestellen) mooi in een inbouwdoos past.

Op vaste voeding werken de multisensors inderdaad veel beter en zullen ze ook routing doen waarmee je z-wave netwerk een grotere dekking krijgt.

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dank voor de hulp, heren! Ik ga gewoon de aarde en de +5V gebruiken.

Voor de volledigheid: de grootte van de voeding maakt me niet zoveel uit. Die voeding ligt immers toch op de plafondplaten. Het gaat om het gaatje dat ik in mijn plafond moet boren voor de draden die de sensor met de voeding verbinden. Ik ga juist voor een aparte voeding en usb kabel omdat ik daarmee de voeding zou kunnen vervangen als deze kapot mocht gaan, zonder opnieuw kabels te moeten trekken.

• DRuw

DRuw

Dshop schreef op woensdag 18 september 2013 @ 13:23:
[...]

De EW1205 heeft dezelfde afmetingen als een telefoon lader van een bekend merk.
en dan een usb kabel eraan waardoor hij (veel) meer gaat uitsteken dan bijvoorbeeld een samsung lader...
Die USB kabel heb je dan dus niet nodig.. das mijn punt

• DRuw

DRuw

HvB83 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 13:57:
Weet je zeker dat die bij jou nog goed is Druw?
Wat is de kans dat een nieuwe batterij ook leeg is, maar dan niet zo leeg dat de led niet meer knippert...
Ik had toevallig nog een batterij en daarmee werkte hij direct weer.
Problem solved maar leermomentje: ledjes werken dus ook op een spanning waarbij het ding zelf niet meer kan functioneren in het netwerk |:(

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:08
Multimeter is gewoon een must in elk huishouden ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• DRuw

DRuw

Heb ik ook, nooit aan gedacht...

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Soms is het gewoon fijn als je simpel van geest bent, dan zie je de voor de hand liggende oplossingen het eerst. ;)

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Nou zo simpel ben ik weer niet....

Ik zoek een alternatief voor mijn niet goed werkend krijgende NODO.

Ik zie dat Homewizrd, maar is ook niet echt goedkoop.
Iemand een advies voor een echt opensource domotica project.
Liefst in het NL en werkend op RPi of Nodo...
Werkend met KaKu en evt andere protocollen.
Liefst met een handige manier om een event enz. toe voegen..

Is domotiga het misschien??
Alternatieven?

Iemand?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:03
vrij voorspelbare reactie, maar probeer Domoticz. Heb je wel een RFXtrx433 nodig van 96 euro voor het kaku deel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Als het echt opensource moet zijn is domoticz denk ik the way to go. Aangezien je ook naar de Homewizard hebt zitten kijken neem ik aan dat je evt. ook een commercieel product zou kopen. In dat geval moet je toch ook even naar de Zipabox kijken. Middels uitbreidingsmodule kan je daar alle grote domotica-protocollen op gebruiken die er zijn. Kost iets meer dan een RPi natuurlijk, maar over het algemeen zijn de kosten van de controller een fractie vergeleken bij je totale systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

DRuw schreef op woensdag 18 september 2013 @ 18:47:
[...]

Wat is de kans dat een nieuwe batterij ook leeg is, maar dan niet zo leeg dat de led niet meer knippert...
Ik had toevallig nog een batterij en daarmee werkte hij direct weer.
Problem solved maar leermomentje: ledjes werken dus ook op een spanning waarbij het ding zelf niet meer kan functioneren in het netwerk |:(
5 dagen later en mijn zipabox geeft aan dat de batterij 50% is.... ik neem aan dat het een foutje in de zipadoos is.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
DRuw schreef op maandag 23 september 2013 @ 19:05:
[...]

5 dagen later en mijn zipabox geeft aan dat de batterij 50% is.... ik neem aan dat het een foutje in de zipadoos is.... :X
Wanneer een product is toegevoegd en de gateway is tijdelijk ofline of het product is out of range dan zijn de batterijen in no-time leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Dit is dus met een batterij nieuw uit de verpakking he...direct geconnect (want toen lukte het wel:)).

[ Voor 15% gewijzigd door DRuw op 24-09-2013 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
DRuw schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 09:11:
Dit is dus met een batterij nieuw uit de verpakking he...direct geconnect (want toen lukte het wel:)).
Helaas komt het voor dat er producten worden uitgeleverd met daarbij batterijen van een niet al te beste kwaliteit. Hierdoor lijkt het soms of een product niet goed werkt.
Er zijn hiervoor meerdere oorzaken te noemen.

A. Oude batterijen of het product ligt al een tijdje bij de verkoper.
B. De batterijen zijn van een B merk.
C. De batterijen hebben vanuit Azië te maken gehad met te hoge temperatuur schommelingen.

Vaak is het probleem snel verholpen na het plaatsen van andere batterijen.
Voor sensoren die wat ouder zijn wil het ook nog wel eens gebeuren dat de Mesh functie in de Z-Wave chip niet volledig wordt ondersteund, hierdoor zal de sensor niet altijd de kortste weg kiezen naar de gateway en zijn de batterijen ook in no-time leeg.

• hilgie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-12-2013
HvB83 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:15:
Maar zoals Fred zegt, met zo'n schakelaar lijkt me dat bijna niet te doen, dus zou ik het als je het nu allemaal nog aan het inbouwen bent gewoon via die microswitch op de module doen.
Alles ingebouwd nu. De lichtschakelaar zelf werkt goed. Alleen het includen in Vera lukt niet. Ik heb het gedaan via de B micro switch. Gaat dit gewoon moeilijk? Of...?

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Zoals ik al eerder schreef, kreeg ik mijn fibaro ook eerst niet aan de praat. Blijkt dat je heel snel achter elkaar het micro switchje moet indrukken wil het gaan werken. Ging bij mij zelfs zover, dat ik hem had uitgebouwd en alleen stroom erop. Vervolgens naast mijn z-stich gehouden en toen heel snel 3x drukken. Thx Dshop voor je goede support

• hilgie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-12-2013
Net nog even geprobeerd met Aan - uit - Aan (via lichtschakelaar) en Vera pakt hem in een keer.

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Goed... Ik ben mij ook aan het verdiepen in Domotica en wil in mijn huidige huis, dat nu te koop staat, mijn eerste stappen zetten.

Ik zie alleen door de bomen de domotica niet meer zo... :+
Volg dit topic en nog een paar andere topics op de voet, maar om nou te zeggen dat het duidelijker wordt...

Afijn: Het gaat mij, op dit moment, voornamelijk om het volgende:
  • Niet al te duur
  • Liefst zelf te installeren/runnen op een server.
  • Draadloos en goed bereik (voor nu nog niet heel belangrijk, maar voor de toekomst handiger)
  • Uitbreidbaar
  • 2-weg-communicatie (wederom: voor nu niet heel belangrijk, voornamelijk voor de toekomst)
  • Energieverbruik kunnen meten
Van wat ik nu zo zie, lijken Z-Wave en RFXCOM (icm Domoticz) de meest geschikte kandidaten. Maar ja, RFXCOM is, volgens mij, 1-weg communicatie, wat voor energie-meten prima is, maar als je ook wilt schakelen, dan wordt dat weer lastig.
Z-Wave is dan ook weer duur... Wat mij ook opvalt: er zijn niet veel inbouw-stopcontacten. Of kijk ik gewoon scheef?

Dus ik richt mij tot u allen, de experts! :-)
Kloppen mijn gedachten? Wat is aan te raden?

Blog

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Z-wave is helemaal niet zo duur vergeleken met andere betrouwbare systemen die 2-weg communicatie en routing ondersteunen. Eaton XComfort is een stuk duurder dan z-wave en rfxcom is speelgoed van de bouwmarkt.

In mijn vorige huis heb ik KaKu gehad om wat simpele schakelaars in één ruimte op afstand te kunnen bedienen. Dat werkte toen al halfgaar en zo nu en dan constateerde ik bij het thuiskomen dat de verlichting spontaan was aangegaan. Ik kan weinig toepassingen bedenken waarbij onbetrouwbaarheid acceptabel is. De waf (wife acceptance factor) van onbetrouwbare elektronica is ook laag.

IP Symcon is mooie software voor de tweakers. Draait (helaas alleen) op Windows en biedt je de mogelijkheid om in php tegen je devices aan te praten.

Fibaro maakt o.a. compacte schakelactoren die je in een inbouwdoos achter je stopcontact kunt wegwerken.

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 21:56

RMX

Ik kan zelf een Vera Lite aanraden. (Dus zonder de Wifi router functie)
Ik heb heel mijn huis volgehangen met Z-Wave en inderdaad de Fibaro modules kun je het beste nemen. Ik heb bijvoorbeeld de dimmers die je achter het stopcontact kunt verwerken, en een pulsschakelaar erop gezet. Kost je ongeveer 65,= per dimmer.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:39
+1 voor Z-Wave ook hier. Met een beetje handig navigeren tussen fibaro dimmer modules, everspring tussenstekkers en nu ook de 6ports greenwave stekkerbak (verkrijgbaar bij o.a. nuon) kun je je hele huis schakelen / meten met nauwelijks hogere kosten dan kaku en met een stuk grotere betrouwbaarheid en mogelijkheden.

Gebruik je een PC, dan heb je voor een appel en een ei ook een Z-Wave stick, itt the RFXCOM modules die een stuk duurder zijn en waar je er als het tegen zit meerdere van nodig hebt omdat het geen mesh vormt.

Een inbouwstopcontact schakelen kan door een Fibaro FGS-211 of Aeon Labs Micro Smart Energy Switch erachter te zetten. Die laatste meet ook het energieverbruik nog eens.

[ Voor 14% gewijzigd door __fred__ op 25-09-2013 15:42 ]

• DRuw

DRuw

Ik kan me toch niet helemaal in bovenstaande redenaties vinden.
Ja, ik zal de laatste zijn die Zwave afraad, mijns inziens is het zeker the-way-to-go maar het verhaal dat het bijna hetzelfde kost klopt niet.
Een RFXCOM kost je 95 euro en een zwave stick is ongeveer 60 euro.
voor dit verschil van 35 euro kun je wel meerdere schakelaars kopen op 433 protocol (stom willekeurig google voorbeeld:http://www.correct.nl/art...ARTNR=466284&ref=googleps) en daar heb je voor zwave dus geen tussenstekker voor.
Ja het is minder betrouwbaar maar Zwave is nog niet overal doorgedrongen en er zijn een aantal sensoren die je prima op 433 kunt hebben voor een normale prijs.
Begrijp me goed, ik heb ook zwave in mijn huis door de zekerheid die het bied maar ik heb ook een RFXCOM voor bijvoorbeeld mijn gashaard die een 433 signaal heeft.
Dit is er gewoonweg niet in Zwave en ook de verlichting bij mijn TV bijvoorbeeld gaat met een KaKu tussenstekker.
Ik kan me niet herinneren dat die ook maar 1 keer niet reageerde tot op heden.

Kortom: ZWave zou ik absoluut doen maar ik zou zeker overwegen om een Vera lite te nemen met een RFXCOM om ook net iets veelzijdiger te zijn.
Ook de Zipabox is zeker het overwegen waard btw, zie ook de aparte topics voor de Vera en de Zipabox!

• Ben.Hahlen
Dank voor alle reacties!

Als ik zo even kijk, lijkt mij een Vera Lite het makkelijkste/handigste om mee te beginnen. Het feit dat je daar ook direct RFXCOM mee kan aansturen, is zeker het overwegen waard.

Daarna lijkt het mij een kwestie van modules aanschaffen (voor nu voornamelijk opzet-dingen, want ik ga niet nog eens mijn hele huis overhoop halen als ie al te koop staat) en dan rustig kijken hoe alles werkt enzo.

Wat betref winkels: zijn er echt maar twee in Nederland? De enige die ik een beetje tegenkom zijn ezhome.nl en domotica-shop.nl
Hoe zijn daar de ervaringen mee? Of zijn er nog meer shops?

Blog

• HvB83
Vergis je niet hoor. Alles koppelen is niet zo'n punt, maar afhankelijk van hoe ervaren je bent met programmeren is het echt nog wel lastig om wat uitgebreide regels aan de praat te krijgen die verder gaan dan "als je het licht aanzet, dan moet er na 2 minuten ergens anders nog een lamp aan gaan". Daar gaat echt nog wel wat tijd in zitten.

Zelf heb ik goede ervaringen met wirelesswonen.nl. Gewoon een snelle levering en toen er na een paar maanden een module de geest gaf werd het zonder problemen omgeruild, zelfs door eerst een nieuwe module toe te sturen voordat ik hoefde terug te sturen, zodat ik maar 1x het werk van het uitwisselen had. Met de andere shops heb ik verder geen ervaring, dus daar kan ik niks over zeggen.

• Ben.Hahlen
Oh, maar ik heb ook niet de illusie dat het makkelijk gaat zijn :)
Maar je moet ergens beginnen.

Wirelesswonen ga ik bekijken!

Overigens, het moet, lijkt mij, toch ook mogelijk zijn om buiten de gebaande paden te gaan en met iets anders dan een ZipaBox of een Vera (Lite) de ZWave aan te sturen? Bijvoorbeeld een Raspberry Pi met module? Uiteraard moet je dan veel meer zelf doen, maar just wondering :)

Blog

• DRuw

DRuw

Tuurlijk, een Pi met domoticz erop en dan een zwave module eraan ofzo.
Er is een hoop mogelijk en voornamelijk afhankelijk van de energie die je erin wilt steken en je eigen kennis/kunde.
Zeker als de vrouw er ook mee moet omgaan (in de zin dat het gewoon moet werken zonder geklooi) raad ik je wel een oplossing aan als een Vera of Zipabox ofzo. het is gewoon wel gebruiksvriendelijker imho.

• HvB83
Dat was voor mij ook de afweging. Ik vind sommige dingen best leuk om mee te pielen. Zoals een HTPC; daarbij vind ik het niet erg als het af en toe niet werkt (hoewel die het eigenlijk altijd gewoon doet). Maar domotica moet gewoon werken, altijd. Zelfs de Zipabox zit wat dat betreft voor mij op het randje door z'n cloud-based afhankelijkheid (en niet alleen voor de rule creator, zoals Zipato beweert).

Een RPi met Z-wave kost denk ik rond de 80? Scheelt inderdaad nog wel wat geld om het gat met een Vera of Zipa te dichten (en de distro's specifiek voor domotica worden steeds mooier), maar mij zou het het niet waard zijn; in verhouding tot je totale systeem is de controller vaak peanuts, terwijl hij wel essentieel is voor een stabiele werking. Ook aan het schrijven van regels ben ik met mijn beperkte programmeervaardigheden al genoeg tijd kwijt. ;)

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
Zag net op Twitter dat Fibaro een Smoke dector aankondigde.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BVCfk-1CIAIWedG.jpg

Benieuwd wanneer die verkrijgbaar is!

• HvB83
Hmm, misschien moet je hem in het echt zien, maar voor Fibaro valt het design me dan toch een beetje tegen. Ik had toch gehoopt dat het iets meer in deze richting zou komen:

Afbeeldingslocatie: http://www4.gira.com/attachment/Gira_Rauchwarnmelder_Dual_1447_1257782558.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door HvB83 op 26-09-2013 13:56 ]

• DRuw

DRuw

met als enige verschil een scherpere rand?;)
Ik zie sowieso deze dingen als een beetje noodzakelijk kwaad... mooi kan ik er geen een vinden..

• HvB83
En dat het geen bolvorming dekseltje is van vergeeld plastic... ;)

• kasteleman
Zal wel weer standaard rond 60 euro worden, fibaro kennende....... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

NetAtom heeft slimme thermostaat uitgebracht:

http://www.rudebaguette.c...-nest-with-french-design/

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Mooi ding... als hij nou ook met de zipadoos babbelt hebben we een winner;)

Even nog een extra vraagje (post maar ff aangepast).
Ik heb een paar van die Danfoss kranen en ik ben op het fantastische idee gekomen om daar oplaadbare batterijen in te doen.
Ik dacht dat het wel mee zou vallen gezien ze iets minder krachtig zijn dan normale maar als ik volledig opgeladen units erin doe start hij op 42% en zijn ze volgens mij ook binnen een paar dagen compleet op...
Iemand van jullie ook dit geprobeerd?

[ Voor 74% gewijzigd door DRuw op 29-09-2013 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Wizzmerlin schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 19:30:
[...]

Zojuist ontvangen van Battery Point: tweemaal de LS14250. Totaalprijs inclusief verzenden: € 11,22.
Ze passen prima in de deursensoren. Nu afwachten hoe lang ze het uithouden.
En? hoe doen ze het?
voor 12 eur heb je er 3 bij http://www.nkon.nl/saft-l...ithium-battery-3-6v.html:) en dat zijn volgens mij dezelfde toch?

[ Voor 4% gewijzigd door DRuw op 29-09-2013 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik heb deze:
SAFT LS14250 1/2AA 3,6VOLT
10 voor 36.90

Werken tot opheden prima 2% eraf in 1,5 maand.

Hier gekocht:
www.batterijservice.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

2% in 1,5 maand... dan heb je met 10 van die dingen in ieder geval genoeg voor de winter haha!
maar is dat met tempsensor, die zuigen behoorlijk power..

dat zijn dezelfde zo te zien, ff bestellen:)
Tnx!

[ Voor 15% gewijzigd door DRuw op 29-09-2013 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Hoe lang duren die winters waar jij woont? ;)

Goed te weten dat er goede alternatieven zijn, hoewel de originele batterijen me ook niet tegenvallen. De meesten staan nu na een maand of 6 tussen de 80 en 85%. Zonder temperatuursensor, dat dan weer wel. De originele batterijtjes zijn overigens bij Conrad te koop.

[ Voor 10% gewijzigd door HvB83 op 30-09-2013 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 14:33
DRuw schreef op zondag 29 september 2013 @ 20:25:
[...]

En? hoe doen ze het?
voor 12 eur heb je er 3 bij http://www.nkon.nl/saft-l...ithium-battery-3-6v.html:) en dat zijn volgens mij dezelfde toch?
Doen het prima. Nog steeds op 100%. En dat in de deur/raamsensoren met temperatuurmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

hallo,
ik ben ook een beetje met domotica aan de slag gegaan. Ik wil nu wanneer ik detecteer dat onze kachel aanstaat (dat lukt al) de CV ketel elk uur een x aantal minuten aanzetten. Ik kan alleen geen goed product vinden waarmee ik gewoon een zwakstroom relais kan bedienen die voor het signaal naar de CV ketel zorgt. Om daar nou een hele thermostaat voor aan te schaffen vind ik een beetje te.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
DRuw schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:50:
Mooi ding... als hij nou ook met de zipadoos babbelt hebben we een winner;)

Even nog een extra vraagje (post maar ff aangepast).
Ik heb een paar van die Danfoss kranen en ik ben op het fantastische idee gekomen om daar oplaadbare batterijen in te doen.
Ik dacht dat het wel mee zou vallen gezien ze iets minder krachtig zijn dan normale maar als ik volledig opgeladen units erin doe start hij op 42% en zijn ze volgens mij ook binnen een paar dagen compleet op...
Iemand van jullie ook dit geprobeerd?
Hallo DRuw,

De oplaadbare batterijen hebben een spanning van 1.2V ipv. 1.5V Je hebt dus niet de beschikking over 2x1.5=3V maar 2x1.2V = 2.4V je begint dus theoretisch al met een achterstand van 20% wanneer de batterijen al vaker zijn geladen kan het zijn dat dit percentage hoger is. Ook bij nieuwe batterijen is het aan te raden deze een paar keer volledig te laden en te ontladen om deze op een maximale capaciteit te krijgen.

Let op met de onderstaande 3.6V Saft batterijen in het andere topic, deze batterijen hebben een zeer lage zelfontlading en zullen indien een tijd niet gebruikt niet of slecht opstarten. de reden hiervoor is een passivation layer meer info via http://www.nasa.gov/offices/oce/llis/1410.html De oplossing hiervoor is de batterij kortstondig wat zwaarder te belasten.(Nooit kortsluiten! dit is levensgevaarlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Dshop schreef op maandag 30 september 2013 @ 15:47:
[...]
De oplaadbare batterijen hebben een spanning van 1.2V ipv. 1.5V Je hebt dus niet de beschikking over 2x1.5=3V maar 2x1.2V = 2.4V je begint dus theoretisch al met een achterstand van 20% wanneer de batterijen al vaker zijn geladen kan het zijn dat dit percentage hoger is. Ook bij nieuwe batterijen is het aan te raden deze een paar keer volledig te laden en te ontladen om deze op een maximale capaciteit te krijgen.
Nee dat snap ik maar beginnen op 42% en met een week leeg zijn vind ik wat teveel van het goede.
Ik vind de danffoss units wat teveel stroom zuigen op normale batterijen en heb geen zin draden te trekken voor netstroom adapters.
Die oplaadbare batterijen vind ik op zich goed als ze minder vol beginnen maar ze moeten wel een beetje werbaar zijn... ga ze niet iedere week opladen...
Edit beetje apart, ik zie nu alsnog 42% staan maar wel offline... straks ff thuis kijken :?

[ Voor 4% gewijzigd door DRuw op 30-09-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik heb weleens ergens gelezen dat oplaadbatterijen sneller leeg lopen als er niet veel vermogen wordt gevraagd. In een klok kun je beter een normale batterij doen dan een oplaad versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ eneloop type oplaadbare batterijen doen het ook goed in een klok maar hebben wel een iets lager totaal vermogen. Maar de leegloop tijd is wel aanzienlijk hoger dan normale oplaadbare batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:17
Ben.Hahlen schreef op woensdag 25 september 2013 @ 09:15:
Goed... Ik ben mij ook aan het verdiepen in Domotica en wil in mijn huidige huis, dat nu te koop staat, mijn eerste stappen zetten.

Ik zie alleen door de bomen de domotica niet meer zo... :+
Volg dit topic en nog een paar andere topics op de voet, maar om nou te zeggen dat het duidelijker wordt...

Afijn: Het gaat mij, op dit moment, voornamelijk om het volgende:
  • Niet al te duur
  • Liefst zelf te installeren/runnen op een server.
  • Draadloos en goed bereik (voor nu nog niet heel belangrijk, maar voor de toekomst handiger)
  • Uitbreidbaar
  • 2-weg-communicatie (wederom: voor nu niet heel belangrijk, voornamelijk voor de toekomst)
  • Energieverbruik kunnen meten
Van wat ik nu zo zie, lijken Z-Wave en RFXCOM (icm Domoticz) de meest geschikte kandidaten. Maar ja, RFXCOM is, volgens mij, 1-weg communicatie, wat voor energie-meten prima is, maar als je ook wilt schakelen, dan wordt dat weer lastig.
Z-Wave is dan ook weer duur... Wat mij ook opvalt: er zijn niet veel inbouw-stopcontacten. Of kijk ik gewoon scheef?

Dus ik richt mij tot u allen, de experts! :-)
Kloppen mijn gedachten? Wat is aan te raden?
Hier draait sinds 9 maanden alles op FS 20 tot volle tevredenheid.

Goedkoop en zeer veel mogelijkheden.

Kijk hier maar eens rond:

http://www.elv.de/wandsender-sender-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06-2016
Hoi Limojo,
Dit werkt natuurlijk niet met de HC2 he? Zien er wel leuk uit en niet te duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
SilverApe,

kijk eens hiernaar:

http://cms.jbmedia.de/ind..._wrapper&Itemid=8&lang=de

Lightmanager pro+ samen met de wifi bridge kan volgens mij hetzelfde en kost niet eens de helft van de HC2.

;)

[ Voor 4% gewijzigd door Limojo op 01-10-2013 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
Heb de HC2 al en ben er erg tevreden mee (de vera heb ik trouwens ook maar sprak me minder aan), alleen spreekt ie weer niet met zulke mooie aparaatjes, het jammere aan fibaro. Simpel schakelmateriaal is allemaal zo duur, rond de €40 voor een schakelaar vind ik nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

je vergelijkt nu Zwave met RF433... dat is dus appels met peren (zie de rest van dit topic).
Maargoed, heb nu de nieuwe batterijen inmiddels... is dus weer een drama met aan de praat krijgen he.
Ik krijg het ding niet geexclude in de zipabox... hij geeft wel aan dat hij hem vind en zegt in 2 seconden dat de module eruit is maar hij staat er gewoon nog in..
iemand een idee hoe ik hem eruit force (vera heb er een code voor maar de zipabox ook?)

Ok, kleine edit.... het ding werkt weer maar nu als een nieuwe unit...de oude staat er ook in!
dat wordt weer een helpdesk mailtje 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door DRuw op 01-10-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Is inderdaad appels met peren. Alle waar naar z'n geld natuurlijk, maar een HC2 met dit spul vergelijken is als Lada en BMW.

@Druw: de oude unit kan je gewoon links bovenaan bij "Totaal modules" aanklikken, opletten dat je de goede te pakken hebt en dan handmatig verwijderen.

[ Voor 31% gewijzigd door HvB83 op 01-10-2013 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
DRuw schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 18:08:
je vergelijkt nu Zwave met RF433... dat is dus appels met peren (zie de rest van dit topic).
Maargoed, heb nu de nieuwe batterijen inmiddels... is dus weer een drama met aan de praat krijgen he.
Ik krijg het ding niet geexclude in de zipabox... hij geeft wel aan dat hij hem vind en zegt in 2 seconden dat de module eruit is maar hij staat er gewoon nog in..
iemand een idee hoe ik hem eruit force (vera heb er een code voor maar de zipabox ook?)

Ok, kleine edit.... het ding werkt weer maar nu als een nieuwe unit...de oude staat er ook in!
Hallo DRuw je kunt ook de VERA gebruiken om ieder Z-Wave product te resetten.
Gewoon excluden via het dashboard. De module wordt dan volledig gereset en je kunt hem dan verwijderen uit de Zipabox.
Je kunt me ook een mailtje sturen dan stuur ik een paar screenprints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
DRuw schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 18:08:

Wel goed lezen graag, werkt idd met RF 433 maar ook met FS20 en dat is toch echt 868,35 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
HvB83 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:02:
Is inderdaad appels met peren. Alle waar naar z'n geld natuurlijk, maar een HC2 met dit spul vergelijken is als Lada en BMW.

@Druw: de oude unit kan je gewoon links bovenaan bij "Totaal modules" aanklikken, opletten dat je de goede te pakken hebt en dan handmatig verwijderen.
Klopt, appels met peren ... en een Lada met een BMW vergelijken.

Maar als ik dan zo dit topic lees, blijft het blijkbaar toch vaak lastig om die BMW aan de praat te krijgen, laat staan rijdend te houden...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Limojo schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:30:
[...]

Wel goed lezen graag, werkt idd met RF 433 maar ook met FS20 en dat is toch echt 868,35 MHz.
FS20 is geen 2weg communicatie en kent geen mesh functie, hierdoor een kleiner bereik.
Maar het is inderdaad als gemeld, Appels en Peren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

HvB83 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:02:
Whahaha ik zat op de mac van mn vriendin en ik snap nog steeds de "rechtermuisknop" niet van het ding...
Opgelost en dank!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ook die kan je gewoon instellen zodat hij weer normaal als een rechtermuisknop werkt, en je touchpad dat hij normaal scrollt... ;)

Hier vandaag weer een mooi pakketje binnen gehad met een Qeez dimmer voor de leeslamp, een rgbw controller, een relais voor de ketel en een handjevol temperatuursensoren. Van het weekend weer wat leuks te doen. Ben benieuwd hoe goed het klimaat daarna te regelen is met de climate widgets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
@HvB83: zit je weekend weer vol denk ik. Heb de Qeez dimmer ook al een tijdje op mijn verlanglijstje staan. Ben wel nieuwsgierig naar je bevindingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Tot nu toe bevalt hij goed, hij dimt. ;) Verder ziet hij er gewoon netjes afgewerkt uit, include direct en werkt hij goed. Wel vind ik hem redelijk aan de prijs, aan de andere kant, het is wel een heel net apparaatje.

Hij zit nu op een leeslamp bij de zithoek, die we toch eigenlijk ook altijd wel als achtergrondverlichting gebruiken. We kwamen voor deze lamp eigenlijk tot de conclusie dat dit de enige lamp is waarvoor we nog elke keer op moesten staan, terwijl we dat van tevoren niet hadden gedacht. Ik heb hem nu zo ingesteld dat hij 's avonds automatisch naar 35% meegaat met een van de wandschakelaars voor een andere lamp, wat weer een handeling scheelt.

Enige wat ik nu nog ga doen is een add-on op XBMC installeren waardoor de verlichting ook reageert op de mediaspeler, zodat hij dimt als we film gaan kijken.

Maar verder ben ik niet lui hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Oh kijk dat is mooi. We zijn ook niet lui hoor, maar gewoon tweakers...... ;-)
Heb je ook al gekeken naar het verbruik? Op de site geven ze aan dat ie tevens het verbruik meet. Heb je gewoon gloeilamp of gebruik je led?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
HvB83 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:00:
Enige wat ik nu nog ga doen is een add-on op XBMC installeren waardoor de verlichting ook reageert op de mediaspeler, zodat hij dimt als we film gaan kijken.
Dat is wel gaaf! Welke plugin ga jij installeren HvB83? Weet er iemand toevallig of er ook zoiets bestaat voor een Dune HD media speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
Ben op zoek naar wat goedkopere pulsdrukkers. Ik zag wat op de site van ezhome ( http://www.ezhome.nl/duwi...elaars-geen-z-wave-1.html ) maar krijg van hun na twee keer vragen nog steeds geen antwoord of het pulsdrukkers zijn. Weet iemand hier dat misschien? Heb een HC2 met dimmers enz dus wil het daar op aansluiten.

alvast bedankt

Oh ja, alternatieven zijn natuurlijk altijd welkom ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door SilverApe op 03-10-2013 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik heb dat laatst nog gepost volgens mij, ff zoeken...
Edit: dubbele is deze volgens mij: http://www.elektrototaalm...t-als-een-beldrukker.aspx

[ Voor 56% gewijzigd door DRuw op 03-10-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
Thanks DRuw, had gezocht maar kon het niet zo snel meer vinden. ;-)
Ga hier iig ff naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Even goed opletten dat je het merk te pakken hebt dat in de rest van je huis zit, anders is het ook zo'n gek gezicht.
Criminelis schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 21:36:
[...]
Dat is wel gaaf! Welke plugin ga jij installeren HvB83? Weet er iemand toevallig of er ook zoiets bestaat voor een Dune HD media speler?
Met deze handleiding gaat het hopelijk werken op mijn systeem: http://maison-et-domotiqu...plugin-zipabox-pour-xbmc/ Kijken of ik van het weekend tijd kan vinden.

Of zoiets ook voor de Dune bestaat of gemaakt zou kunnen worden weet ik niet. Hoop het wel, want vindt het een mooie mediaspeler...

[ Voor 71% gewijzigd door HvB83 op 03-10-2013 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:39
Kijk ook even welke schakelaars je nu in huis hebt. Ik bleek Jung te hebben, hoefde alleen de schakelelementen te vervangen.

Ik heb Jung impulsdrukkers in mijn huis geplaatst.

https://www.elektroschake...-0529768-531-eu-6139.html
https://www.elektroschake...-0529792-535-eu-6143.html

En mocht je alles willen vernieuwen, de opbouwelementen:

https://www.elektroschake...ung_schakelmateriaal.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
Thanks!
Uiteindelijk gaat alles er uit. Het is een oud huurhuis met oud schakelmateriaal.
Ik heb nu een keer de B&J besteld, hoop die vandaag binnen te krijgen. Even kijken of het bevalt :-)
Ik zet de Jung schakelaars iig ook tussen mijn favorieten, dan hoef ik het niet nog een keer te vragen anders wordt DRuw weer boos ;-)

Bedankt iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

.... jammer weer....;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik zal mij ook eens melden in dit topic :)

Onlangs begonnen met een flinke verbouwing van mijn appartement, als onderdeel daarvan ga ik ook het een en ander met z-wave doen.

In eerste instantie was de bedoeling alleen de bedoeling een 5 tal lampen er mee te gaan schakelen, maar inmiddels begint het aardig te kriebelen om toch wat meet te doen.

Tot nu toe heb ik het volgende aan spullen in huis en al deels draaiend:

1x razberry - Z-wave module voor de raspberry PI
1x Schakelaar Busch Jaeger serie duro 2000 Duwi 05457
1x Vitrum 1 EU Z-Wave inbouw dimmer module voor 1 circuit
1x Vitrum 3 EU Z-Wave inbouw dimmer module voor 3 circuits

De vitrum schakelaars zijn prijzig, maar wel heel mooi:

Afbeeldingslocatie: http://www.edilportale.com/immagini/prodotti-thumb/b_prodotti-49927-relc6a128fb-5d3a-4acf-8fef-3d7476fe38b3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.premierehomecinema.co.uk/image/44110f6b/vitrum-iii-eu-wireless-z-wave-switch-onoff-01e030020.jpg

Tot nu toe stuur ik alles aan via de (demo) interface die met de razberry mee wordt geleverd. Ik heb ook al het een en ander zitten klooien met openremote, en daar de boel ook mee aangestuurd gekeregn, maar daar moet ik nog wat meer werk in stoppen om het echt leuk werkend te krijgen.

Wat ik mij nu af vroeg is of er betaalbare oplossingen bestaan om je gordijnen motorisch open en dicht te doen, en dit ook met z-wave aan te sturen natuurlijk. Ik zou daarvoor 2x 3m gordijnrail nodig hebben (recht).
Ik kan op internet wel dingen vinden zoals g-rail en forrest shuttle, maar die gaan per rail van 3m al over de € 500, nogal prijzig dus vergeleken met de € 20 die je voor een simpele gordijnrail betaald. Bestaan er goedkopere alternatieven? is er misschien zelf iets te hobbyen op dit gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Je koopt die Vitrium knoppen en je maakt je druk om de prijzen van een gordijnrail? ;)

Ik ben nog niet echt betaalbare gordijnrails tegengekomen. Ook kwa zelfbouw heb ik daar nog niet echt iets voor gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Op ebay heb je al electrische gordijn rail van 6 meter lang voor z'n 200 euro en van 3 meter lang rond de 130 euro. (ex verzending)
Dus de genoemde 500 is wel wat overdreven. Deze zijn dan natuurlijk nog niet op z-wave maar met een jaloezie (rolluikschakelaar) is dat prima mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Vitrum komt volgend jaar wel met een paar aardige producten.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1392629_676287649048252_398075286_n.jpg

De BS serie in meerder steensoorten.
Echt ongelofelijk mooi. En ja,... wel aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ik vrees toch echt dat we anders denken over "mooi" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
DRuw schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 18:14:
ik vrees toch echt dat we anders denken over "mooi" ;)
Ieder zijn mening, maar er zal toch wel een kleur of steensoort zijn die je wel mooi vind?
Ik heb de producten vorige week mogen bewonderen en op de foto komt e.a. niet geheel tot uiting.
Vitrum komt overigens in Q1 2014 met een paar aardige (Audio) gadgets op de markt.

Maar wellicht is een van onderstaande schakelaar meer iets voor jou? :)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/p480x480/1209285_673945955949088_718561861_n.png

Helaas geen Z-Wave.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Die zijn wel leuk!!! Ben benieuwd naar de nieuwe spullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Afbeeldingslocatie: http://www.rudebaguette.com/assets/Netatmo_thermostat_face-e1380481948862.jpgHadden jullie deze al gevonden?

Bron Rudebaguette

Meerdere kleuren leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ja, ff geleden al... maar was alleen Wifi geloof ik, geen zwave of dergelijke dacht ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Is WiFi, zal wel weer even lastig worden maar gaat wel lukken om te integreren met de meeste gateways. Netatmo heeft ook al een koppeling met de Zipabox voor het weerstation, dan zal deze er ook wel komen.
Aan/uit en temp setting zal geen probleem zijn, werken met een slider is een stuk lastiger en vooral veel werk.
Nefit Easy beloofd begin volgend jaar e.a. open te zetten voor "oudere" ketels en ketels van andere merken.
Ook Home Wizzard zou met een redelijk universele interface komen voor naast een bestaande thermostaat.
Helaas allemaal geen Z-Wave.
Ik heb hier wel een nieuw model van Secure liggen met Z-Wave voor meerdere ruimtes, kan alleen nog geen touw vastknopen aan de handleiding. word weer trial and error ben ik bang. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Heb ergens gelezen dat er een API komt voor de Netatmo thermostaat.

Je zegt:
Netatmo heeft ook al een koppeling met de Zipabox voor het weerstation. Vertel, is mij namelijk niet bekend en wil er 1 gaan aanschaffen. Zou natuurlijk super gaaf zijn als dit een beetje gemakkelijk werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door HeroS op 08-10-2013 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Hier een deel van de API, ik moet even zoeken naar het script. voor de Zipabox e.a. stond op een Franse site was al weer even geleden.
Of deze http://dev.netatmo.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Zou gaaf zijn als je die link nog kon vinden. Alvast bedankt!

Die van de API had ik inderdaad ook al gevonden maar ik zie niet hoe je zonder tussenkomst van een server de boel naar de Zipabox krijgt.

Volgens mij kun je alleen via een http request waardes er heen krijgen.

Bedoel je trouwens deze:
http://maison-et-domotiqu...tmo-sur-sa-box-domotique/

[ Voor 16% gewijzigd door HeroS op 08-10-2013 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 17:40
Voor de Vera controller werkt de Netatmo perfect, hele mooie plugin geworden.

[ Voor 11% gewijzigd door screamhouse op 08-10-2013 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
Ik zit hier met wat vragen betreffende de Fibaro dimmer, het zit als volgende.

We hebben een lampschakelaar klik, het is dus een schakelaar wcd combo in 1 inbouwdoos. Nou zit deze op een nogal lastige plek en er is geen optie om een hotelschakeling aan te leggen.
Nou was het mijn idee om deze draadloos te schakelen met een draadloze schakelaar op een plek die wel handig is.
Aangezien het prijs verschil tussen een z-wave dimmer en schakelaar miniem is en de lamp ook nogal fel is lijkt het me handig om hem ook gelijk dimbaar te maken

Nou is de vraag of de huidige schakelaar de lamp aan/uit kan zetten, zodat deze zijn functie behoud (als input op de Fibaro)
En dan de draadloze schakelaar gebruiken als tweede schakelaar waarmee we ook kunnen dimmen. Deze schakelaar zal dan hoofdzakelijk gebruikt worden.
Al dan niet in samenwerking met Domotiga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
HeroS schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 21:10:
Zou gaaf zijn als je die link nog kon vinden. Alvast bedankt!

Die van de API had ik inderdaad ook al gevonden maar ik zie niet hoe je zonder tussenkomst van een server de boel naar de Zipabox krijgt.

Volgens mij kun je alleen via een http request waardes er heen krijgen.

Bedoel je trouwens deze:
http://maison-et-domotiqu...tmo-sur-sa-box-domotique/
Ja volgens mij wel, ik gebruik een Pi om e.a.te besturen, werkt overigens prima met de RFXtrx icm. Domoticz en een willekeurige gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
DeKemp schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 22:42:
Ik zit hier met wat vragen betreffende de Fibaro dimmer, het zit als volgende.

We hebben een lampschakelaar klik, het is dus een schakelaar wcd combo in 1 inbouwdoos. Nou zit deze op een nogal lastige plek en er is geen optie om een hotelschakeling aan te leggen.
Nou was het mijn idee om deze draadloos te schakelen met een draadloze schakelaar op een plek die wel handig is.
Aangezien het prijs verschil tussen een z-wave dimmer en schakelaar miniem is en de lamp ook nogal fel is lijkt het me handig om hem ook gelijk dimbaar te maken

Nou is de vraag of de huidige schakelaar de lamp aan/uit kan zetten, zodat deze zijn functie behoud (als input op de Fibaro)
En dan de draadloze schakelaar gebruiken als tweede schakelaar waarmee we ook kunnen dimmen. Deze schakelaar zal dan hoofdzakelijk gebruikt worden.
Al dan niet in samenwerking met Domotiga
Is een simpele oplossing voor te bedenken, koop een dubbel inbouwraam met aan de ene kant een wandzender (geen inbouwdiepte) en aan de andere kant een schucko stopcontact (WCD) deze laat je communiceren met bijvoorbeeld een FIBARO dimmer zo hoef je geen extra draad te trekken. Wanneer de dimmer niet in de bestaande inbouwdoos past dan kun je deze of in je centraaldoos of armatuur van de lamp plaatsen. Koppel eerst beide producten aan je gateway en daarna via een associatie aan elkaar, dan werkt het ook als de gateway buiten gebruik is.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
@Dshop: je zegt:Ik heb hier wel een nieuw model van Secure liggen met Z-Wave voor meerdere ruimtes, kan alleen nog geen touw vastknopen aan de handleiding. word weer trial and error ben ik bang. Heb je wellicht een link naar deze? Ben niet nieuwsgierig......... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
Dshop schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 22:59:
[...]

Is een simpele oplossing voor te bedenken, koop een dubbel inbouwraam met aan de ene kant een wandzender (geen inbouwdiepte) en aan de andere kant een schucko stopcontact (WCD) deze laat je communiceren met bijvoorbeeld een FIBARO dimmer zo hoef je geen extra draad te trekken. Wanneer de dimmer niet in de bestaande inbouwdoos past dan kun je deze of in je centraaldoos of armatuur van de lamp plaatsen. Koppel eerst beide producten aan je gateway en daarna via een associatie aan elkaar, dan werkt het ook als de gateway buiten gebruik is.
Succes.
dus 2 van deze? Wat dus gelijk mogelijk maakt om met beide schakelaars te kunnen dimmen.

Nog eens besproken hier, en voor gekozen om de huidige schakelaar helemaal niet meer te gebruiken. Alleen een wandzender te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door DeKemp op 08-10-2013 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@Dshop zou je jouw code willen post/delen? ben wel benieuwd hoe je het voor elkaar heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
HeroS schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 20:30:
@Dshop zou je jouw code willen post/delen? ben wel benieuwd hoe je het voor elkaar heb gekregen.
Voor de Zipabox of de HC2?

Met beide kan je zonder problemen de op de RFXtrx aangesloten schakelaars bedienen.
Let op! ik gebruik wel een Pi met een RFXtrx icm. de gratis Domoticz software.

Foto HC2 + KAKU.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/p480x480/581832_722785341071743_108119894_n.jpg

Maak in de Zipabox een virtuele switch en daarna een Rule met de rule creator.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/p480x480/1391879_736143036402640_1335265667_n.jpg

De code is eenvoudig te achterhalen wanneer je in bijvoorbeeld Google Chrome via weergave de Network opties laat zien, dan komt de juiste code tijdens het gebruik van Domoticz vanzelf voorbij dit met de unieke iD van het product wat je wilt bedienen.
Gewoon copy paste een Rule voor aan en een Rule voor uit. De HC2 was een stuk lastiger.

[ Voor 61% gewijzigd door Dshop op 10-10-2013 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
kasteleman schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 23:07:
@Dshop: je zegt:Ik heb hier wel een nieuw model van Secure liggen met Z-Wave voor meerdere ruimtes, kan alleen nog geen touw vastknopen aan de handleiding. word weer trial and error ben ik bang. Heb je wellicht een link naar deze? Ben niet nieuwsgierig......... ;)
Zojuist de manual verzonden naar je e-mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
Zeer interresant Dshop! Ben benieuwd hoe het verder ontwikkeld. Ben al een tijdje op zoek naar het koppelen van enkele schakelaars van klik aan klik uit met de HC2. Heb een RFXcom en een Pi dus dat is er alvast :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Dag allen,
Ook ik sta aan de vooravond van het aanschaffen van domotica. Heb de gehele draad doorgelezen en verschillende alternatieven gezien. Aangezien ik binnen een maand een aantal grote aankopen moet doen wel ik hiervoor gelijk rekening houden met domotica.

Om mee te beginnen heb ik drie rolluiken met Somfy motoren aangeschaft. Ze zijn te bedienen met afstandsbediening.
Verder staan er in november zonnepanelen op de planning. Hoewel de meeste aanbieders SMA prediken vanwege zijnkwaliteit is dat het enige merk wat nog geen ingebouwde Wi-Fi heeft.
Ook zal ik zeer binnenkort een nieuwe ketel moeten bestellen aangezien mijn ferroli steeds vaker kuren gaat geven.

Mijn thuissituatie is als volgt :
Vrouw waarvoor alles monkey proof
Overal in huis Berker schakelmateriaal
Nul domotica schakelaars dus merkloos
In alle kamers netwerkaansluiting én Wi-Fi
Linux mint Server
Twee raspberry pi 's welke beide voor XBMC
Milieu freak, groen, alles A++
Besparen op energie

vragen:
1: welke ketel is goed te besturen via domotica? Ik wil hoge druk ketel ivm bad en moet zo zuinig mogelijk zijn.
2: is het beter om te gaan voor SMA omvormer of voor één met al ingebouwde connectiviteit?
3: ik las volgens mij in deze draad iets over schakelaars dmv Wi-Fi ipv radiogolven, is dit mogelijk? Wat is voordeel/nadeel tov radiogolven?
4: wat heb ik nodig om al mijn schakelmateriaal te kunnen blijven gebruiken zoals ik gewend ben (vrouw) en toch ook via smartphone alles te regelen (moi)?
5: Kan ik mijn raspberry's als XBMC blijven gebruiken ook al zou ik er domoticz op installeren?

Vanzelfsprekend zou het ideaal zijn als ik alles modulair kan uitbouwen. Ook zou ik het fijn vinden als de gekozen oplossing niet betekent dat ik al m'n duur aangeschafte Berker meuk voor niks heb gekocht maar ook dat ik hetzelfde bedrag straks niet kwijt ben aan leuke nifty draadloze schakelaars. Ik behoud graag mijn Berker knoppen en raamwerkjes.

Wensenlijstje:
#regelbare lampen
#licht/tijdafhankelijke buitenverlichting
#ketel voorbereid op domotica
#omvormer te bedienen via domotica
#rolluiken te bedienen via domotica
#energie-/gas-/watergebruik monitoren, inclusief opbrengst zonnepanelen
#koppelbare rookmelders
#beveiliging
#the usual

Sorry dat ik geen links of suggesties toon van de al aan mij geoffreerde omvormers vwb de mogelijke keuzes. Is wat lastig opzoeken via telefoon.

Hebben jullie suggesties waarmee ik met de grote aankopen alvast aan moet denken met het zicht op domotica? Ik wil zo goed mogelijk zijn voorbereid zonder in een later stadium via omwegen of losse externe modules of meters hetzelfde te bereiken.

NB: [overdrijfmodus]Ik heb een Sony STR-DB5600es receiver welke via Windows software over het netwerk is te bedienen, zeker geen kansje dat dit óók via domotica te regelen is? :P [/overdrijfmodus]

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 12-10-2013 08:44 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ en als simpel vraagje: wat heb je zelf gevonden of gaat een voorkeur naar uit?
Wat je hebt verschillende mogelijkheden.
1: alles KaKu , persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen. (voor en nadelen staan in dit topic)
2: KNX
3: alles z-wave, diverse controllers mogelijk met al dan niet plugins
4: z-wave en gecombineerd met RFtxCom

Je puntje ketel op domotica, als je echt een modulerende thermostaat wil, dan zou ik die eerst zoeken en daarop je domotica lijn op aanpassen ;) (zou er zelf niet op blind staren wat het gas voordeel is minimaal tov niet modulerende thermostaat -> meeste ketels zijn zelf intelligent genoeg om zich zelf terug te schakelen)
Beveiliging, ja daar heb ik een vrij uitgesproken mening over. Maar je moet eerst zelf maar aangeven wat je daar zelf van vind wat het moet kunnen en onder welke omstandigheden...
Omvormer bedienen....??? ik denk dat je uitlezen bedoelt?
Stukje van regelbare lampen is bij elk systeem wel mogelijk (als dan niet op tijd/ beweging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:29
fabstar81 schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 08:37:
Dag allen,
Ook ik sta aan de vooravond van het aanschaffen van domotica. Heb de gehele draad doorgelezen en verschillende alternatieven gezien. Aangezien ik binnen een maand een aantal grote aankopen moet doen wel ik hiervoor gelijk rekening houden met domotica.

Om mee te beginnen heb ik drie rolluiken met Somfy motoren aangeschaft. Ze zijn te bedienen met afstandsbediening.
Verder staan er in november zonnepanelen op de planning. Hoewel de meeste aanbieders SMA prediken vanwege zijnkwaliteit is dat het enige merk wat nog geen ingebouwde Wi-Fi heeft.
Ook zal ik zeer binnenkort een nieuwe ketel moeten bestellen aangezien mijn ferroli steeds vaker kuren gaat geven.

Linux mint Server
Besparen op energie

vragen:
1: welke ketel is goed te besturen via domotica? Ik wil hoge druk ketel ivm bad en moet zo zuinig mogelijk zijn.
2: is het beter om te gaan voor SMA omvormer of voor één met al ingebouwde connectiviteit?
3: ik las volgens mij in deze draad iets over schakelaars dmv Wi-Fi ipv radiogolven, is dit mogelijk? Wat is voordeel/nadeel tov radiogolven?
4: wat heb ik nodig om al mijn schakelmateriaal te kunnen blijven gebruiken zoals ik gewend ben (vrouw) en toch ook via smartphone alles te regelen (moi)?
5: Kan ik mijn raspberry's als XBMC blijven gebruiken ook al zou ik er domoticz op installeren?

Vanzelfsprekend zou het ideaal zijn als ik alles modulair kan uitbouwen. Ook zou ik het fijn vinden als de gekozen oplossing niet betekent dat ik al m'n duur aangeschafte Berker meuk voor niks heb gekocht maar ook dat ik hetzelfde bedrag straks niet kwijt ben aan leuke nifty draadloze schakelaars. Ik behoud graag mijn Berker knoppen en raamwerkjes.

Wensenlijstje:
#regelbare lampen
#koppelbare rookmelders
#beveiliging
#the usual

Sorry dat ik geen links of suggesties toon van de al aan mij geoffreerde omvormers vwb de mogelijke keuzes. Is wat lastig opzoeken via telefoon.

Hebben jullie suggesties waarmee ik met de grote aankopen alvast aan moet denken met het zicht op domotica? Ik wil zo goed mogelijk zijn voorbereid zonder in een later stadium via omwegen of losse externe modules of meters hetzelfde te bereiken.

NB: [overdrijfmodus]Ik heb een Sony STR-DB5600es receiver welke via Windows software over het netwerk is te bedienen, zeker geen kansje dat dit óók via domotica te regelen is? :P [/overdrijfmodus]
Alles wat jij wil kan je zeker met KNX doen.
Met KNX kan je alles koppelen zelf sommige boilers en verwarming ketels kunnen rechtstreeks op de bus worden aangesloten.
Het voordeel van knx is dat je onafhankelijk bent van eender welke leverancier. Als leverancier A geen rgb sturing heeft leverancier c of x dit wel.
Alleen de knx toestellen zijn vrij prijzig.
Dus ik raad je pas aan om naar knx te gaan als je veel speciale dingen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 17:32
Ik zit met een probleem ivm de automatisering van lichtpunten. De installatie bestaat uit een deel klassieke lichtpunten en een deel teleruptoren. Met z-wave zou ik de klassieke lichtpunten kunnen automatiseren. Maar bestaat er een soort z-wave module waarmee ik de schakelaars van de teleruptoren kan bedienen of automatiseren? Ik zou ook graag wat (draadloze) schakelaars bijmaken zonder breekwerken. Met de klassieke lichtpunten kan ik gewoon een z-wave module inbouwen achter de schakelaar en een draadloze schakelaar bijkopen. Hoe kan je dit echter met teleruptoren doen zonder breekwerken? Bestaat daar ook zo een micro module voor om achter de lichtknop in te bouwen? Of moet ik iets in de zekeringkast voorzien waar de teleruptoren staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@dshop voor de zipabox....thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:03
fabstar81 schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 08:37:
Linux mint Server
Besparen op energie

vragen:

Wensenlijstje:
#regelbare lampen
#koppelbare rookmelders
#beveiliging
#the usual

1
geen persoonlijke ervaring maar als ik mijn ketel ga vervangen ga ik naar de remeha calenta kijken

2
mijn SMA Tripower 5000 heeft wel ingebouwde ethernetaansluiting, maar hangt af van type SMA. Later webconnect module van SMA moeten aanschaffen is in ieder geval veel te duur. Je omvormer hoef je niet echt te besturen, dat ding werkt gewoon uit zichzelf. Wat je wel wil is inzicht, maar gebruik daarvoor PVoutput. Kijk dus of je aan te schaffen omvormer makkelijk data kan uploaden. De integratie pv-output overige domitica is niet echt nodig in mijn optiek.

3
weet niet wat je bedoelt, maar wifi is wat mij betreft voor laptops, telefoons en tablets en zou ik niet te veel willen vervuilen met allerlei dingen. Gebruik dus 433 mhz (kaku, temperatuursensoren e.d.) of 800 mhz (zwave) of bekabeld. En alles wat je met een kabel kunt aansluiten (zoals bijv. de omvormer) liefst met een kabel.

4
fibaro heeft mooi zwave spul voor achter bestaande schakelaars

5
als je voor de raspberry pi gaat, wil je die normaal gesproken in de meterkast hangen. Ten eerste omdat je die via de kabel aansluit op je slimme meter.
in de meterkast heb je ook geen xbmc nodig denk ik.
als je bovendien domoticz gaat gebruiken, wil je de kant en klare sd-kaart gebruiken (wheezy) en daar staat geen xbmc op. Technisch gezien kun je XBMC er misschien wel erbij zetten, want domoticz draait headless en bestuur je via een webpagina. Maar het lijkt me allemaal niet zo handig.
Aangezien je al rpi's hebt zou ik echter zeggen: koop een nieuwe sd-kaart en probeer domoticz eens uit.

je wensenlijst is enorm en bestaat uit allerlei verschillende onderdelen. Dit alles realiseren gaat > jaar nemen. Zie het als een hobby en bouw het langzaam op. Domotica is niet echt nuttig, bijv. voor je vrouw. Heb daarin niet te hoge verwachtingen.

Als je met zwave en bijv. een rfxtrx433 en rpi aan de slag gaat kun je niet echt misgaan. Evt kun je ook nog overschakelen op iets als een mi casa vera of wat er ook komt in de toekomst. De zwave modules en rfxtrx433 blijven dan te gebruiken.

Welke somfy heb je aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:29
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:44:
Ik zit met een probleem ivm de automatisering van lichtpunten. De installatie bestaat uit een deel klassieke lichtpunten en een deel teleruptoren. Met z-wave zou ik de klassieke lichtpunten kunnen automatiseren. Maar bestaat er een soort z-wave module waarmee ik de schakelaars van de teleruptoren kan bedienen of automatiseren? Ik zou ook graag wat (draadloze) schakelaars bijmaken zonder breekwerken. Met de klassieke lichtpunten kan ik gewoon een z-wave module inbouwen achter de schakelaar en een draadloze schakelaar bijkopen. Hoe kan je dit echter met teleruptoren doen zonder breekwerken? Bestaat daar ook zo een micro module voor om achter de lichtknop in te bouwen? Of moet ik iets in de zekeringkast voorzien waar de teleruptoren staan?
Je kan eigenlijk de draadloze modules gebruiken van Niko.
Deze hebben schakel contacten dus je koppelt een draadloze schakelaar met een schakelcontact.
Je kan ook meerde schakelaars aan 1 schakel contact koppelen. En dan verbindt je des gewenst het schakelcontact met de juiste teleruptor. En voor de automatiseren van je teleruptoren is gewoon je teleruptoren vervangen door een Siemens logo of misschien een Siemens s7-1200 PLC? Is waarschijnlijk één van de goedkoopste oplossingen.
Pagina: 1 ... 22 ... 76 Laatste