Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 20 ... 76 Laatste
Acties:

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Die 0-10v is in de regeltechniek voor gebouwen inderdaad een redelijk gangbare manier om het signaal naar het GBS te sturen.

Ik ben er zelf wel erg blij mee dat ze die module hebben uitgebracht, want het geeft je toch weer een aantal mogelijkheden die je anders niet had. Zeker voor mensen met de HC2, die geen non-zwave sensoren kunnen aansluiten.

Als voorbeeld:

Regensensor http://temperatur-shop.de/index.php?lang=DEU&list=KAT412
Thermometer voor buiten http://temperatur-shop.de...c295771d7a5d471734319723e
Lichtsensor http://temperatur-shop.de...g=DEU&product=0555%203001

Tuurlijk zijn sommige dingen ook op een andere manier te realiseren, maar voor buitentoepassingen die over jaren moeten werken heb ik op de een of andere manier toch meer vertrouwen in bedrade sensoren van professionele partijen.

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

ik snap dat lokaal bedienen van het ding niet helemaal... waarom zou je 4(!) schakelaars ergens neer willen zetten zodat je 4 kleuren aan en uit kunt zetten (vol aan of uit dus ook...).
Dat ze er sensoren aan koppelen is dan wel weer een leuke optie zoals ze ook in die folder hebben gezet;)
Ik ga binnenkort ook voor mijn badkamer RGBW strips bestellen maar wil daarbij de standaard controller (met afstandsbediening) laten bypassen door deze module... iemand ervaring hiermee of hebben jullie de spullen alleen direct aangesloten zonder lokale bediening?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

Ik heb hem via een schakelaar kan alleen nog niet vertellen of het werkt omdat Zipato hem nog niet 100% ondersteund.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• DRuw

DRuw

enkele normale schakelaar per kleur?
ik zt er dus aan te denken om een locale controller te bypassen door op die uitgangen ook de uitgangen van de fibaro module te zetten... dat zou moeten werken volgens mij...?

• Wizzmerlin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 14:33
Tja, ik ben dus ook aan het bedenken hoe je 'm nou het handigst aansluit.
Uitgang is duidelijk, maar twijfel nou nog tussen de verschillende inputs.
Of een aantal zwave sensoren via je Zwavecontroller via rules koppelen aan je rgbw-controller (en dus daar geen inputs direct aan koppelen), of toch kiezen voor een of twee simpele sensoren die je wel direct aan de rgbw-controller koppelt. Denk dat die laatste optie een goedkopere is.

In de eerste instantie zal ik de sensoren alleen voor het schakelen van de ledstrip gebruiken, dus zal een afweging moeten maken tussen dit soort simpele sensoren of nu alvast zwave-sensoren aanschaffen die ik in een later stadium voor andere zaken kan gaan toepassen.

Pff, ben wel erg beniewd naar de rgbw-controller eigenlijk. Ook wel benieuwd in hoeverre Zipato hem gaat ondersteunen.

• Wizzmerlin
HeroS schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:13:
Waar kopen jullie de 1/2 AA (ER14250) batterijen voor de Fibaro Door Sensor?

Goedkoopste prijs die ik heb kunnen vinden is 3,33 (excl. verzendkosten).
Zojuist ontvangen van Battery Point: tweemaal de LS14250. Totaalprijs inclusief verzenden: € 11,22.
Ze passen prima in de deursensoren. Nu afwachten hoe lang ze het uithouden.

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@Wizzmerlin >> Ik heb ze bij batterijservice.nl besteld waren iets duurder maar kon via paypal betalen.
Moest jij de doorsensor ook opnieuw toevoegen? Hij is namelijk nogsteeds offline bij mij.

@dRuw nu nog met 1 schakelaar op 1 kanaal. Ik wil proberen om te alle 4 aan elkaar te koppelen want ik hoef alleen maar aan/uit. Maar wacht even daarmee met volledige ondersteuning dan kan ik wat beter testen.

[ Voor 11% gewijzigd door HeroS op 15-08-2013 20:05 ]

• Wizzmerlin
@HeroS,

Ben er nu al een tijdje mee bezig, maar volgens mij heb ik mijn beide deursensoren weer werkende. Ik had eerst een van de deursensoren volledig verwijderd uit de Zipatobox (module) en daarna ook de sensor ge-exclude en weer opnieuw ge-include.
Klerewerkje. Zipa in exclude mode zetten, trap afrennen. Als een malloot op alle TMP-schakelaars drukken. Dan naar boven lopen, kijken of ie 'm gepakt heeft. Dit een paar keer herhaald (ook bij het includen weer).
Dat bleek achteraf niet nodig. Bij de andere heb ik namelijk alleen de batterij vervangen en even op 'Opnieuw identificerend element toepassen' gedrukt in de algemene instellingen van de sensor (in de Zipabox).

Heb de batterijen dus bij Battery Point vandaan. Met iDeal betaald. Volgende dag via post in de brievenbus.

...
Ik kom terug op bovenstaand...
Een deursensor blijft op 'offline' terugvallen. Degene die ik had verwijderd en opnieuw had ge-exclude/ge-include..

[ Voor 8% gewijzigd door Wizzmerlin op 15-08-2013 20:58 ]

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Zo zou het inderdaad moeten werken. Maar hier krijg ik hem niet meer aan de gang. Grrrr, van alles al geprobeerd.

Include venster start nu ook niet meer goed op. Blijft gewoon op start staan.

OOHHHja, natuurlijk je moet gewoon 600x toevoegen en dan doet die het. Ik dacht start alles nog 1x opnieuw op en doet stond die er. Supervaag.

Lkkr weer 10 regels opnieuw maken natuurlijk. Top ;)

[ Voor 34% gewijzigd door HeroS op 15-08-2013 21:58 ]

• Wizzmerlin
Grrr, kreeg 'm niet aan de praat, dus dan maar de sensor resetten.

Maar probeer dat maar eens. Klepje eraf, batterij eruit. Maar ondertussen wel de onderste (tamper) knop ingedrukt zien te houden. Omdat ie met dubbelzijdig tape aan de muur zit probeer ik er maar hard op te drukken tot ik een klik hoor.
Dan de magneet (die aan de deur zelf zit) bij de sensor houden. Batterij er weer in. Knopje nog steeds ingedrukt houden.. Magneetje weghalen, dus deur open.
F&**^*&%%K. Ik hoorde het klikje dat ik de button te los heb gelaten. Procedure weer opnieuw.. 3x geprobeerd. En, echt ik ben best handig.
Uiteindelijk de hele sensor van het kozijn getrokken. Nu wel niet-meer-plakkend dubbelzijdig tape op het kozijn en de sensor. Zorg voor morgen.
Bij de pc heb ik nu eindelijk de sensor juist toegevoegd (al dacht ik dat net ook al). Morgen maar weer op z'n plek terugplakken. Wat een gedoe.
Ik had nooit 'm moeten excluden/includen. Alleen batterij vervangen was prima geweest. Wise lesson learned dan maar..

- Beide sensoren doen het prima nu. Ook de batterijstatus is weer terug in het Zipaboxscherm.

[ Voor 4% gewijzigd door Wizzmerlin op 16-08-2013 08:06 . Reden: oa typefoutje weggewerkt ]

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Inderdaad!!! gekloot om het maar ff zacht uit te drukken. Zonde van me avond.

Bij mij alleen baterij vervangen hielp in iedergeval niet. Hopelijk houdt die het weer 8 maanden vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Het lijkt erop dat er een alternatief is voor de Danfoss kranen.... MET temperatuurterugkoppeling naar de controller:)
http://www.wirelesswonen....Z-wave-radiatorkraan.html
Ik vraag me alleen af of temperatuuropname bij de radiator wel de beste plaats is....
Hij is net nieuw en kan nergens nog referenties vinden of dergelijke maar hij schijnt overal mee te werken (hij is geregistreerd bij de Zwave Alliance zag ik op google:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ziet er goed! en ook niet al te duur.

Temp. meting bij de radiator lijkt me niet ideal maar neem aan dat ze hier rekening meehouden.

Ik wacht nog tot EnOcean met een goed product komt (batterij vrij) en het allemaal goed werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Damn, iemand nog interesse in 7 Danfoss kranen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 13:45
Even een iets andere maar volgens mij wel gerelateerde vraag. Wat is een handige plek om wat zwave apparatuur in de tweedehands verkoop te zetten? Op Marktplaats en V&A is eigenlijk niets te vinden, dus ik betwijfel of ik de boel daar verkocht kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Goeie... gezien V&A en MP gratis zijn zou ik het proberen maar er zijn er weinig die erop zoeken...
Ik zou het daar neerzetten en dan in dit topic een linkje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ebay en hierop het forum bij de vraag en aanbod pagina en mij een dm natuurlijk met wat je verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Denk dat er hier genoeg zijn die interesse in bepaalde onderdelen hebben. Hero, ik opzich ook. Iets meer werk met verzenden, maar lijkt me dat je alles kwijt moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ditto, vandaar het verzoek voor linkje in dit topic... zonder dus hier in dit topic op door te gaan was dus de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
domoticaforum.eu is ook nog een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Zodra ik ze op V&A heb staan zal ik de mensen met interesse even DM'en. Verwacht dat morgen of dinsdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Aha, ben benieuwd wat je in de aanbieding hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:45

B2

wa' seggie?

Ik had mijn vraag ook in het PV datalogging topic gesteld, maar dit is volgens mij meer de plek. Ik wil mij ook gaan storten in de domotica wereld. Ik gebruik nu sinds vorige winter al een 6 tal Philips Hue lampen, erg leuk spul.

Ik wil eigenlijk twee dingen gaan combineren, het aansturen van schakelaars en het meten van mijn elektra en gas verbruik en de opbrengst van mijn zonnepanelen. Voor dat laatste gebruik ik nu een raspberry Pi welke via bluetooth mijn omvormer uitleest. Morgen krijg ik een slimme meter (oude lijkt niet juist terug te draaien), en ik wil de P1 poort gebruiken om data over verbruik uit te lezen. Zonnepanelen evt via een kWh meter.

Ik ben eigenlijk op zoek naar iets wat of een mooi display heeft om de keuken neer te zetten, of een mooie app welke automatisch refreshed en dat ik hiervoor een dedicated iPad (mini) aan de muur hang in de keuken. Hier heb ik ook al het display van mijn Davis Vantage Pro weerstation staan.

Ik heb naar dingen gekeken zoals de Homewizard, lijkt mij prima aan mijn eisen te voldoen, maar is dit voor mijn situatie aan te raden of zijn er betere alternatieven? Mijn wederhelft moet er ook mee overweg kunnen, dus er moet in ieder geval een simple & stupid user interface zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Hoe is jullie ervaring met de werking van alarmering in combinatie met een domotica oplossing?

Ik heb tot op heden een dedicated alarmsysteem in huis. Deze is qua gebruikersinterface nogal verouderd en sta op het punt een nieuwe aan te schaffen, eentje waarbij je hem op afstand via een webinterface en iPhone kunt bedienen. Eentje met certificering en een betrouwbare werking.

Als ik kijk naar de prijs ben je gauw (in dit geval gaat het om een Jablotron Oasis / JA-80) > 1000 euro kwijt voor een dergelijk systeem.

Een bevriend persoon gaf mij als tip om ook eens te kijken naar een domotica oplossing. Na enig speurwerk verricht te hebben kwam ik uit op de Fibaro HC2. Mooi systeem met veel mogelijkheden, Z-Wave technologie heeft volgens mij ook wel bewezen stabiel en goed te zijn. Als ik een dergelijk systeem zou gaan gebruiken, ook voor alarmering, dan zou ik in ieder geval de deursensoren van Fibaro kopen en de stekkers. Echter als ik bijvoorbeeld een buitensirene wil plaatsen, heeft Fibaro zelf geen dergelijke oplossing ervoor. Ik zou dan uit moeten wijken naar een andere fabrikant met Z-Wave ondersteuning. Maar ik ben nog geen buitensensoren tegen gekomen. Reguliere buitensensoren wel, daar zou ik dan moeten kijken of ze met behulp van een relais geschakeld kunnen worden...

Al met al heb ik het gevoel dat het nogal "houtje touwtje" zal zijn, of heb ik het geheel mis?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er zijn gewoon z-wave buitensirene's en bewegingsmelders voor buitengebruik verkrijgbaar. Ik ken Fibaro Home Center niet maar het lijkt me nogal slecht als je daar geen z-wave apparaten van andere fabrikanten op kunt aansluiten.

Ik ben zelf van plan om gewoon mijn eigen alarmsysteem te schrijven in php met behulp van IP Symcon. Wat ik wel heb gemerkt is dat mijn sensoren (Aeon Multisensors voor bewegingsmelding) niet altijd betrouwbaar werken. Eentje kapt er na een paar dagen mee en moet dan uit- en opnieuw aangezet worden. Dat is niet handig als je een betrouwbaar systeem wil bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Ik heb dezelfde ervaring met de multisensor van Aeon. Geeft zo af en toe spontaan een bewegingsmelding af.
Vandaar dat ik het nog niet aandurf om alarmen aan het systeem (Zipato, ook Z-wave) te hangen, maar voorlopig alleen e-mails te sturen als er een sensor getriggerd wordt. Moet er niet aan denken als zo'n alarm de hele dag of nacht staat te loeien terwijl ik op een afgelegen tropisch strandje lig..
Wel heb ik naast de emailmeldingen ook een paar Ip-camera's op scherp staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat ik wil proberen is om de timeout kort te zetten (bijv. 15 seconden) en pas een sirene te laten loeien bij twee meldingen kort achter elkaar van dezelfde of verschillende sensoren. De kans op een valse alarmmelding zou dan een stuk minder moeten zijn. De installateur heeft in de meeste ruimtes een loze leiding voor voeding van een PIR-sensor aangebracht. Die kan ik leuk gebruiken om de Aeon Multisensors permanent van voeding te voorzien zodat ik ze ook probleemloos vaker kan laten updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Hm, dus zo te lezen is de betrouwbaarheid van die Aeon sensor niet al te goed?

Bij de Fibaro HC2 vind ik die deursensor (en de mogelijkheden) + stekker gewoon erg goed, althans de filmpjes op Youtube maken mij erg enthousiast, hoe dat werkelijk in de praktijk is, is nog even afwachten...

Ik wil een betrouwbare alarmsysteem en als ik inderdaad op vakantie ben, dat ik niet de hele tijd via push/email etc wordt ingefluisterd dat het alarm af is gegaan wanneer een sensor een valse melding doorgeeft.

Is dan een dedicated alarmsysteem dan nog steeds beter dan een alles in 1 domotica systeem?

De Jablotron Oasis alarmsysteem is een dedicated alarmsysteem met wat domotica oplossingen, maar naar mijn idee kan je beter een Fibaro of Zipato oplossing aan zo'n systeem koppelen wat meer mogelijkheden geeft.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben niet heel erg onder de indruk van de Aeon Multisensors. In theorie zijn ze ideaal vanwege de functionaliteit (bewegingsmelder + temperatuur-, luminantie- en luchtvochtigheidssensor in één) maar de afwijkingen in gemeten waarden tussen verschillende exemplaren zijn groot en ze functioneren niet betrouwbaar. De bewegingsmelder werkt wel goed behalve dat ik één sensor heb die na een paar dagen stopt met functioneren en dan opnieuw uit- en aangezet moet worden. Eén exemplaar heb ik bijna straight out of the box in rook laten opgaan toen de batterijen bij het verwijderen blijkbaar twee pluspolen kortsloten. De Multisensors zijn gemaakt van goedkoop uitziend plastic. Je kunt ze maar het beste zo hoog mogelijk ergens in een hoek ophangen.

Op Amazon zijn de ervaringen wel vrij positief maar ik lees ook op veel plekken dat de temperatuurmeting grote afwijkingen heeft, bijvoorbeeld een waarde die twee graden hoger of lager is dan van een betrouwbare temperatuurmeter. Dat is nogal een verschil als je 'm wil gebruiken voor het aansturen van de verwarming in een ruimte. Nu schijnt het ook zo te zijn dat je 'm niet te vaak moet pollen (bijv. één keer per 10 minuten ipv twee keer per minuut) omdat de elektronica anders de temperatuursensor opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek.NET
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 21:22
Wow, dat klinkt wel dramatisch. Zijn er meer mensen met deze ervaring? Ik zoek zelf nog betrouwbare Z-wave PIR sensoren op netvoeding (of usb oid) maar die zijn lastiger te vinden dan ik dacht. Ik wil deze gebruiken voor een alarm systeem icm met camera's. Ik wilde dit al een tijdje doen maar afgelopen zaterdag hebben wij bezoek gehad van ongenode gasten. Ik wil ze het niet nog een keer zo makkelijk maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Niek.NET op 20-08-2013 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik wacht tot Fibaro met hun PIR komt.... Als het goed is vrij snel.

Zij maken meestal goede producten alleen levertijd is meestal een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 22:08
Mijn AeOn 4in1 werkt prima hier. Temperatuur heb ik niet echt gemeten of het klopt. Maar ik gebruik hem zelf icm een FGS 211 en laat bij beweging een scene starten die de FGS activeert. (Dus niet via association) Beweging is lampje aan, als de na loop tijd van de 4in1 is afgelopen gaat lampje weer uit.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
Laatste nieuwe FIBARO product de Flood sensor.
Deze is eind Augustus leverbaar.
Zojuist vrijgegeven.
http://www.domotica-shop.nl/fibaro-flood-sensor-p-16563.html

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-shop.nl/images/P/Flood%20sensor.jpg\

Hier de PDF folder http://prasa.fibaro.com/p...%20flood%20sensor_eng.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Dshop op 20-08-2013 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Aaah, daar is die dan. Die gaat er ook komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Zo zeg, Temperatuur sensor en Vorst sensor , tiltsensor. Gho en weer een prijs van bijna 60 euro........... Ga ng arm worden door Fibaro.... ;-) nu nog wachten inderdaad op een PIR voor de prijs van....... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop begin volgende week mijn Fibaro binnen te krijgen. Ik heb voor Fibaro gekozen vanwege de IP integratie met mijn alarmsysteem. Zo kan ik bijvoorbeeld de PIR van mijn beveiligings systeem ook gebruiken voor Fibaro.

Ik heb er nu al zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 07:11
Wolfensteijn schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 17:05:
Zodra ik ze op V&A heb staan zal ik de mensen met interesse even DM'en. Verwacht dat morgen of dinsdag :)
Ben nog niks tegen gekomen op v&a en marktplaats :)

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Fibaro is wel echt goed bezig de laatste tijd. Vooral ook het feit dat ze elke keer nieuwe dingen releasen waarvan ik in ieder geval niet (of alleen erg vaag) had gehoord dat ze ermee bezig zouden zijn biedt perspectief; want wat hebben ze dan allemaal nog meer voor mooie dingen voor ons in petto?

Nu maar hopen dat ze die veelbesproken PIR (liefst multisensor) ook binnen nu en een paar maanden uitbrengen, daar kijken volgens mij nog de meeste mensen naarstig naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26
Ik ben de afgelopen tijd nogal druk geweest met het ontwikkelen van de Z-Wave binding voor OpenHAB. Ondertussen aardig onder de indruk geraakt van OpenHAB als domotica systeem. Mochten er mensen zijn met interesse, kijk vooral even op http://openhab.org of specifiek hier voor de Z-Wave binding (wordt gereleased met versie 1.3.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
HvB83 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:07:
Fibaro is wel echt goed bezig de laatste tijd. Vooral ook het feit dat ze elke keer nieuwe dingen releasen waarvan ik in ieder geval niet (of alleen erg vaag) had gehoord dat ze ermee bezig zouden zijn biedt perspectief; want wat hebben ze dan allemaal nog meer voor mooie dingen voor ons in petto?

Nu maar hopen dat ze die veelbesproken PIR (liefst multisensor) ook binnen nu en een paar maanden uitbrengen, daar kijken volgens mij nog de meeste mensen naarstig naar uit.
Ik kan je vertellen dat het volgende product snel (4-5 weken) op de markt zal komen.
Nog even geduld, het is helaas nog geen pir sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Niek.NET schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:12:
Wow, dat klinkt wel dramatisch. Zijn er meer mensen met deze ervaring? Ik zoek zelf nog betrouwbare Z-wave PIR sensoren op netvoeding (of usb oid) maar die zijn lastiger te vinden dan ik dacht. Ik wil deze gebruiken voor een alarm systeem icm met camera's. Ik wilde dit al een tijdje doen maar afgelopen zaterdag hebben wij bezoek gehad van ongenode gasten. Ik wil ze het niet nog een keer zo makkelijk maken.
Ik heb een stuk of zeven Aeon Multisensors die ik in de komende tijd wil ophangen en dan merk ik wel hoe betrouwbaar die dingen zijn. Als ze goed functioneren zijn ze best mooi omdat je met één apparaatje alles kunt meten dat je nodig hebt om licht, verwarming/koeling en ventilatie aan te sturen. De mogelijkheid om vaste voeding te gebruiken vind ik inderdaad ook een belangrijk voordeel. Ze kunnen dan tevens helpen bij de routing van z-wave packets.

Althans in theorie, want tot nu toe is het me niet gelukt om een z-wave apparaat via een andere device met mijn gateway te laten praten. Volgens de handleiding van IP Symcon kan ik het beste een afstandsbediening zoals de Tricklestar Remote als inclusion controller gebruiken omdat je dan devices zou kunt includen vanaf de plek waar je ze gaat installeren. Bij het includen wordt blijkbaar een routingtabel gemaakt die daarna statisch blijft totdat je de routing laat optimaliseren. Ik heb dit laatste wel geprobeerd maar voor batterijgevoede apparaten is het sowieso onhandig omdat die vaak aan het slapen zijn terwijl je de optimalisatie laat uitvoeren waardoor ze niet gevonden worden als buurman van andere devices. Ik vind het allemaal nogal omslachtig en had verwacht dat de routing flexibeler (als in real time en automatisch) was geregeld. Iemand die ervaring heeft met routing van z-wave devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Femme schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:34:
[...]

Ik heb een stuk of zeven Aeon Multisensors die ik in de komende tijd wil ophangen en dan merk ik wel hoe betrouwbaar die dingen zijn. Als ze goed functioneren zijn ze best mooi omdat je met één apparaatje alles kunt meten dat je nodig hebt om licht, verwarming/koeling en ventilatie aan te sturen. De mogelijkheid om vaste voeding te gebruiken vind ik inderdaad ook een belangrijk voordeel. Ze kunnen dan tevens helpen bij de routing van z-wave packets.

Althans in theorie, want tot nu toe is het me niet gelukt om een z-wave apparaat via een andere device met mijn gateway te laten praten. Volgens de handleiding van IP Symcon kan ik het beste een afstandsbediening zoals de Tricklestar Remote als inclusion controller gebruiken omdat je dan devices zou kunt includen vanaf de plek waar je ze gaat installeren. Bij het includen wordt blijkbaar een routingtabel gemaakt die daarna statisch blijft totdat je de routing laat optimaliseren. Ik heb dit laatste wel geprobeerd maar voor batterijgevoede apparaten is het sowieso onhandig omdat die vaak aan het slapen zijn terwijl je de optimalisatie laat uitvoeren waardoor ze niet gevonden worden als buurman van andere devices. Ik vind het allemaal nogal omslachtig en had verwacht dat de routing flexibeler (als in real time en automatisch) was geregeld. Iemand die ervaring heeft met routing van z-wave devices?
Beter niet de Tricklestar gebruiken, deze heeft nog een oude FW waarbij er geen rekening is gehouden met de mesh functie in het netwerk (oude Sigma bug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 13:03
Femme schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:34:
Bij het includen wordt blijkbaar een routingtabel gemaakt die daarna statisch blijft totdat je de routing laat optimaliseren. Ik heb dit laatste wel geprobeerd maar voor batterijgevoede apparaten is het sowieso onhandig omdat die vaak aan het slapen zijn terwijl je de optimalisatie laat uitvoeren waardoor ze niet gevonden worden als buurman van andere devices. Ik vind het allemaal nogal omslachtig en had verwacht dat de routing flexibeler (als in real time en automatisch) was geregeld. Iemand die ervaring heeft met routing van z-wave devices?
Meeste controllers hebben dan ook een time-out van een uur oid om accu-gevoede apparaten ook te includen. Als je de wake-up time van een sensor hoger hebt gezet wegens accuduur moet je ook die timeout omhoog zetten.
Realtime en automatisch kan vziw niet met Z-wave(netwerk wordt op dat moment ook trager).
Wat ik nog wel eens doe is als ik appraten geshuffled heb, om tijdens die optimalisatie reset knopje in te drukken. Veel sensors zenden dan een korte periode uit en ontvangen dan ook config-instructies.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop

FIBARO flood sensor video nu ook online.

[ Voor 71% gewijzigd door Dshop op 21-08-2013 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik gok dat de Rookmelder er aan komt van Fibaro maar mooi dat ze de vaart erin houden.

@Dshop >> is de externe sensor ook eind augustus leverbaar?

[ Voor 26% gewijzigd door HeroS op 21-08-2013 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Vandaag nog eens even alles de revue laten passeren.

Neem ik de Fibaro HC2 en wacht ik op de draadloze PIR's die mogelijk nog uit gaan komen (om te gebruiken in een alarm setting) en koop ik daar de draadloze deur/raamsensoren plus andere Fibaro componenten.

Of:

Koop ik toch een dedicated alarmsysteem, met in de nabije toekomst toch een Fibaro HC2?

Net even een brainwave gehad; wat doe je nou wanneer je puur en alleen een Fibaro setup hebt, je hebt je iPhone, iPad of andere smartphone verloren en je wilt je huis binnentreden zonder dat het alarm afgaat? Dat gaat niet lijkt me :F

Is het nu gezien de stand van zaken/technologie, misschien toch nog steeds verstandiger om een stand-alone alarmsysteen aan te schaffen?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
En keyfobs om je alarm mee in en uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Keyfobs, oh.. ja daar heb ik nog niet aan gedacht. :)

Twijfel nog steeds: Jablotron Oasis systeem VS Fibaro HC2 configuratie of Jablotron Oasis systeem + Fibaro HC2 voor domotica doeleinden...

Apple | Marantz | B&W

• The-Source
^ puntje om ook even mee te nemen in je overweging, hoe pak je de noodstroom voorziening op wanneer je alleen voor een Fibaro oplossing kiest.

• HvB83
UPS

Maar ik zou op de een of andere manier toch eerder voor een dedicated alarm kiezen. Dat is er speciaal voor gemaakt en zou daarom net wat meer zekerheid moeten bieden. Wellicht is het onzin, maar zwave staat toch nog een beetje in de kinderschoenen.

• Dshop
HeroS schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 19:29:
Ik gok dat de Rookmelder er aan komt van Fibaro maar mooi dat ze de vaart erin houden.

Zekerheid heb ik nog niet al lijkt het mij van wel gezien alle voorbereidingen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou het zelf jammer vinden om een deel van de sensoren in huis dubbel te moeten uitvoeren voor een alarmsysteem én domoticasysteem.

Daarnaast vind ik het gewoon leuk om het zelf te bouwen. In mijn geval (IP Symcon) kan ik vrij in php tegen mijn domoticasysteem aan scripten. Ik ben nu bezig met het schrijven van een class waarmee ik alle info over een ruimte/zone kan opvragen. Die wordt dan weer de basis voor latere beveiligings-, verlichtings- en verwarmingsclasses. Ik kan nu simpelweg opvragen of er beweging is in een zone of wat de temperatuur is:

PHP:
1
2
3
4
5
$gastenverblijf = new Zone(ZONE_GASTENVERBLIJF);
$motion = $gastenverblijf->hasMotion();

$badkamer = new Zone(ZONE_GASTENVERBLIJF_BADKAMER);
$temperature = $badkamer->getTemperature();

Ik vind het prachtig om dit te maken en zo tegen je huis aan te kunnen praten :) .

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@Ron_Tweaker

Wil je echt zekerheid en aan betrouwbaar systeem dan zou ik voor een "vast" alarmsysteem gaan en niet voor de Fibaro.

Wil je meer dan een alarm en een beetje minder betrouw dan Fibaro/Zipato etc.

Fibaro heeft volgens mij een "koppeling" met Satel alarmsystemen. (http://www.satel.pl/en/)

Verwijderd

@HeroS
@Ron_Tweaker

De koppeling die ik wil gaan maken is tussen een Fibaro en een Satel Integra. De Satel centrale heb ik al een tijdje naar volle tevredenheid en daar komt volgende week een Fibaro bij. Fibaro neemt dan al mijn deurcontacten, bewegingsmelders en brandmelders over.

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Welke Satel Integra heb je? Ziet er interessant uit... vooral met die softtouch bedieningspaneel. Als hij kan commniceren met Z-Wave en de Fibaro is dat helemaal een mooie oplossing. Op een van de filmpjes van Fibaro zie je het bedieningspaneel idd verschijnen.

Apple | Marantz | B&W

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Z-Wave lijkt me in principe betrouwbaar genoeg om een alarmsysteem op te bouwen. Wel vind ik veel z-wave-componenten nogal discutabel van kwaliteit. Dit begint al bij handleidingen die niet kloppen en een typische bijsmaak hebben van een rommelige onprofessionele Taiwanese fabrikant (van die bedrijfjes die in februari/maart en masse met hun goedkope laagwaardige producten naar de Cebit komen om daar een onbetekend standje af te huren). Ik heb bijvoorbeeld twee goedkope bewegingsmelders waarvan de instructies om ze te includen onjuist zijn en bovendien geven ze geen beweging door. Fabrikanten waar ik meer vertrouwen in heb zoals Merten / Schneider Electric zijn meteen een stuk duurder.

• Dshop
HeroS schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 19:29:

De externe sensor komt er niet. de kabel in de film is slechts ter illustratie.
Je kunt eenvoudig een willekeurige draad nemen en deze voor dit doel gebruiken volgens Fibaro.

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

een willekeurige draad? dat lijkt me toch niet aangezien er toch gedetecteerd moet worden dat er water langs de draad stroomt? En what happend met het hele verhaal over gouden contactpunten?

Of staat er gewoon continue spanning op?...en dan als die geleid/stroom doorheen gaat dan wordt er een signaal verstuurd?

Niet naar jouw persoonlijk bedoelt hoor Dshop.

[ Voor 8% gewijzigd door HeroS op 22-08-2013 13:31 ]

• HvB83
Femme schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:42:
Z-Wave lijkt me in principe betrouwbaar genoeg om een alarmsysteem op te bouwen. Wel vind ik veel z-wave-componenten nogal discutabel van kwaliteit. Dit begint al bij handleidingen die niet kloppen en een typische bijsmaak hebben van een rommelige onprofessionele Taiwanese fabrikant (van die bedrijfjes die in februari/maart en masse met hun goedkope laagwaardige producten naar de Cebit komen om daar een onbetekend standje af te huren). Ik heb bijvoorbeeld twee goedkope bewegingsmelders waarvan de instructies om ze te includen onjuist zijn en bovendien geven ze geen beweging door. Fabrikanten waar ik meer vertrouwen in heb zoals Merten / Schneider Electric zijn meteen een stuk duurder.
Dat bedoelde ik ook met dat het nog in de kinderschoenen staat. De techniek an-sich niet, maar niet alle verkrijgbare componenten zijn betrouwbaar genoeg om er een alarminstallatie mee te bouwen. Van de gerenommeerde E-merken als Merten en dergelijke zijn er op dit moment niet genoeg verschillende componenten beschikbaar om daar een uitgebreid alarm mee te bouwen. Fibaro heeft de deursensoren, die zou ik als wel als zodanig willen bestempelen. Voor goede PIR's zou je denk ik (heb ik zelf geen ervaring mee) bij Everspring kunnen shoppen, maar bijv. over de Aeon 4-1 hoor je veel teveel slechte ervaringen om daar wat mee te doen in het kader van inbraakbeveiliging. Maar glasbreuksensoren zijn er (nog) niet, koppeling aan een meldkamer is ook niet mogelijk en een codepad kan (bij mijn weten) ook niet zonder dat je een alarmsysteem koopt.

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

<smart ass>
Vision heeft een wel Shock Sensor:
http://www.visionsecurity...oducts_page2_154_190.html

Wordt ondersteund door Zipato.
</smart ass>

• HvB83
<smart ass>

Maar dat is geen glasbreuksensor

</smart ass>

;)

Verwijderd

@Ron_Tweaker

Ik heb een Integra32. Die soft touch is mooi ja. Maar die heb ik zelf dan weer niet.

Als je hulp nodig hebt bij het uitzoeken van die Integra kan ik je waarschijnlijk wel helpen. Ik post hier mijn ervaringen nog wel als ik de boel werkende heb.

• Dshop
HeroS schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:25:
een willekeurige draad? dat lijkt me toch niet aangezien er toch gedetecteerd moet worden dat er water langs de draad stroomt? En what happend met het hele verhaal over gouden contactpunten?

Of staat er gewoon continue spanning op?...en dan als die geleid/stroom doorheen gaat dan wordt er een signaal verstuurd?

Niet naar jouw persoonlijk bedoelt hoor Dshop.
Het product detecteert zelf dmv de gouden contacten.
De externe draad (2 wire) kan worden ingezet als externe probe voor bijvoorbeeld moeilijk te bereiken plaatsen of wanneer je de module binnen wilt plaatsen maar buiten wilt meten.
En idd zodra deze wordt kortgesloten dan volgt er een signaal.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Mijn Vera 2 is sinds vandaag de tijd een beetje kwijt. Vanavond gingen de lichten plotseling aan terwijl de zon nog vol aan de hemel stond. Nu lijkt de datum en tijd plotseling niet meer te kloppen. Het is plotseling 22 juni 2013 en de klok loopt enkele uren voor. Probleempje, want die kun je dus niet handmatig corrigeren! Hebben andere mensen hier ook last van? Is er een tijdserver van slag bij MiCasa Verde?

• DRuw

DRuw

3raser schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 21:44:
Mijn Vera 2 is sinds vandaag de tijd een beetje kwijt. Vanavond gingen de lichten plotseling aan terwijl de zon nog vol aan de hemel stond. Nu lijkt de datum en tijd plotseling niet meer te kloppen. Het is plotseling 22 juni 2013 en de klok loopt enkele uren voor. Probleempje, want die kun je dus niet handmatig corrigeren! Hebben andere mensen hier ook last van? Is er een tijdserver van slag bij MiCasa Verde?
Ticket insturen bij Micasaverde.
er schijnt een andere poort gekozen te moeten worden voor de tijdserver heb ik begrepen (las net toevallig iets, ik heb het zelf niet).

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 15:20:
@Ron_Tweaker

Ik heb een Integra32. Die soft touch is mooi ja. Maar die heb ik zelf dan weer niet.

Als je hulp nodig hebt bij het uitzoeken van die Integra kan ik je waarschijnlijk wel helpen. Ik post hier mijn ervaringen nog wel als ik de boel werkende heb.
Oke top, ben benieuwd.
Heb inmiddels al een aantal offertes aangevraagd voor een Integra 32 met bijbehorende sensoren, sirenes etc.
De Fibaro HC2 heb ik als het even meezit morgen in bezit, om te starten even met alleen een wall plug en deursensor. Denk dat een en ander snel wordt uitgebreid :)

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Laatst online: 08-09 11:01
Oke top, ben benieuwd.
Heb inmiddels al een aantal offertes aangevraagd voor een Integra 32 met bijbehorende sensoren, sirenes etc.
Ik ben ook wel erg benieuwd aan wat voor kostenplaatje je globaal komt voor dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Me too. Waar ik ook wel benieuwd naar ben is of je deurcontacten bijv. ook voor andere zaken kunt gebruiken, of dat ze in dat geval alleen door je alarmsysteem gebruikt zouden kunnen worden. Ik weet het antwoord denk ik al, maar ben er even benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

DRuw schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 21:59:
[...]

Ticket insturen bij Micasaverde.
er schijnt een andere poort gekozen te moeten worden voor de tijdserver heb ik begrepen (las net toevallig iets, ik heb het zelf niet).
Een reboot van de Vera lijkt het probleem te hebben verholpen. Zo eenvoudig kan het dus zijn.
Blijft vreemd dat het blijkbaar ook zomaar verkeerd kan gaan. Dat systeem draait al maanden zonder omkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HvB83 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:25:
Me too. Waar ik ook wel benieuwd naar ben is of je deurcontacten bijv. ook voor andere zaken kunt gebruiken, of dat ze in dat geval alleen door je alarmsysteem gebruikt zouden kunnen worden. Ik weet het antwoord denk ik al, maar ben er even benieuwd naar.
De deurcontacten van je alarmsysteem kunnen gewoon worden gebruikt om bijvoorbeeld scenes te starten.
Naast dat ze onderdeel zijn van je alarmsysteem ziet je Fibaro het ook als een eigen apparaat.
Dit geldt overigens ook voor de uitgangen. Als bijvoorbeeld de sirene af gaat dan kan je fibaro gelijk de verlichting aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 21:41
Ik ben van plan binnenkort zelf aan domotica te beginnen. Nu wil ik graag open source software gebruiken zodat ik er zelf dingen aan kan aanpassen of er aan mee ontwikkelen.
Hiervoor heb ik wat onderzoek gedaan naar de eigenschappen, mogelijkheden en ondersteuning van verschillende projecten die ik heb gevonden.
De resultaten kun je hier vinden mocht je geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Loekie schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:59:
[...]

Meeste controllers hebben dan ook een time-out van een uur oid om accu-gevoede apparaten ook te includen. Als je de wake-up time van een sensor hoger hebt gezet wegens accuduur moet je ook die timeout omhoog zetten.
Realtime en automatisch kan vziw niet met Z-wave(netwerk wordt op dat moment ook trager).
Wat ik nog wel eens doe is als ik appraten geshuffled heb, om tijdens die optimalisatie reset knopje in te drukken. Veel sensors zenden dan een korte periode uit en ontvangen dan ook config-instructies.
Het is inmiddels gelukt om een Aeon Multisensor via een andere Multisensor met mijn gateway te laten communiceren door de Multisensor die niet direct de gateway kan bereiken van permanente voeding te voorzien. Hij wordt dan gezien bij het optimaliseren van de nodes. Als een Multisensor vaste voeding heeft doet hij ook routing wat erg handig is in mijn geval omdat een stuk of tien van die dingen met vaste voeding ga ophangen in mijn huis. Op die manier zou ik wel een robuust z-wave-netwerk moeten krijgen. Ik kan één zo'n Multisensor met vaste voeding buiten aan de gevel ophangen waar hij via een raam zicht heeft op een Multisensor die binnen hangt. Via de Multisensor aan de gevel hoop ik ook een schuur te bereiken waar ik een Fibaro double relay switch wil gebruiken om ip-camera's in- en uitschakelen en ik een sirene/flitslamp wil ophangen.

Inmiddels heb ik ook geupgrade naar IP Symcon 3.0 die veel mooiere grafieken heeft en ondersteuning heeft voor Art-Net zodat ik dmx kan aansturen over ethernet via een Enttec ODE die ik al had (gebruikte ik om dmx aan te sturen via Luminair app op de iPhone en iPad). Ik heb hier een badkamer en toilet in de kelder onder de opkamer die toegankelijk is via een open trap vanuit de keuken. De badkamer heeft een glazen deur. Het is wel zo mooi om de verlichting er continu aan te hebben omdat het er anders uitziet als een donker hol vanuit de keuken. Ik kan de verlichting nu standaard dimmen en bij het aflopen van de trap als één van de Multisensors beweging detecteert een super geile dmx fade doen naar maximale helderheid van de rgb led-verlichting in de badkamer. Ik gebruik EldoLED LinearDrive led-drivers om de rgb-led strips aan te sturen. De nieuwste versies hiervan doen interpolatie wat perfecte soepele fades met een analoge feel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 13:43
MAXed_out schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:51:
Ik ben van plan binnenkort zelf aan domotica te beginnen. Nu wil ik graag open source software gebruiken zodat ik er zelf dingen aan kan aanpassen of er aan mee ontwikkelen.
Hiervoor heb ik wat onderzoek gedaan naar de eigenschappen, mogelijkheden en ondersteuning van verschillende projecten die ik heb gevonden.
De resultaten kun je hier vinden mocht je geïnteresseerd zijn.
Mooi overzicht. Je kunt er Openhab ook nog aan toevoegen. Die ondersteunt plugwise, meeste anderen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Vandaag de Fibaro HC2 opgehaald met om te beginnen 2x wallplug, TKB Home repeater en deursensor.

1 wallplug heb ik werkend gekregen, die schakelt middels een tweetal scenes een lamp in de woonkamer aan/uit (schemer/daglicht). De andere wallplug heb ik niet werkend gekregen, ding faalt gewoon om connectie te maken met de HC2. De button op de wallplug schakelt wel een lamp aan/uit. Wat doe ik fout?

Volgens mijn leverancier moet het mesh netwerk zich langzaam versterker/uitbreiden. De repeater heb ik op de overloop geplaatst. De HC2 staat op zolder die op een router is aangesloten (Airport Extreme).

Heb ook wat problemen gehad met het activeren van de deursensor. Het is uiteindelijk gelukt na exact een filmpje op Youtube bekeken te hebben.

YouTube: www.smartronix.nl - doorsensor inclusion

Heb er een temperatuursensor bij, maar ik zie nog geen weergave van de temperatuur in de HC2 interface. Iemand een idee waarom? Sensor is goed aangesloten. Met de ronde kant richting de batterij, al zegt de handleiding iets anders. Ook dit heb ik elders in dit topic gelezen.

Maak me een beetje zorgen omtrent die wallplug die niet werkt. Ook heb ik in de settings van de deursensor proberen aan te vinken dat er een melding moet komen bij een lage batterijspanning, maar als ik de settings probeer op te slaan, komt er ineens geen vinkje in die checkbox te staan. Wat ik ook doe hij bewaart mijn wijzigingen niet. Komt dat misschien omdat er nog steeds "Wachten op ontwaken" staat? Ik heb geen idee hoe je de deursensor moet ontwaken.

Na een dagje klooien is mijn conclusie; vind alles toch best lastig werken nog... maar misschien ligt dat aan mijn kennis.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:18
Heb je de temperatuur sensor aangesloten op de deursensor voor of na het includen? Dit moet namelijk voor het includen.

Heb je de wallplug al weer een exclude en include? Volgens Fibaro moet je het includen altijd doen in de buurt van de HC2, mesh werkt niet voor includen namelijk!

Ik heb net even gekeken maar bij mij staat het vinkje voor de batterijmelding van de deursensor netjes aan. Heb je bij het includen net zolang gewacht tot alles klaar was of het je eerder op "gereed" geklikt misschien. In het verleden had ik ook rare dingen vanwege het niet goed includen, dit duurt soms lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Ik heb alles gereed gemaakt dus ook de temp sensor vooraf het includen, dus het zou goed moeten gaan. Nog tips?

Wallplug die niet werkt is niet meer actief in de HC2 config. Ik ga hem weer proberen te includen, anders weet ik het ook niet meer, mogelijk toch een defecte wallplug?

Daarnaast staat mijn deursensor nog steeds op: "wachten op ontwaken", hoe ontwaak ik deze? Ik denk dat ik daarom de melding bij een lage batterijspanning niet aan kan vinken.

Ik zie ook een setting (zie apparaat -> geavanceerd) wat mij onduidelijk is: "markeer niet als slapend", hier kun je ja of nee selecteren. Wat is wijsheid?

[ Voor 37% gewijzigd door Ron_Tweaker op 25-08-2013 18:09 ]

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ron_Tweaker schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 18:03:
Ik heb alles gereed gemaakt dus ook de temp sensor vooraf het includen, dus het zou goed moeten gaan. Nog tips?

Wallplug die niet werkt is niet meer actief in de HC2 config. Ik ga hem weer proberen te includen, anders weet ik het ook niet meer, mogelijk toch een defecte wallplug?

Daarnaast staat mijn deursensor nog steeds op: "wachten op ontwaken", hoe ontwaak ik deze? Ik denk dat ik daarom de melding bij een lage batterijspanning niet aan kan vinken.

Ik zie ook een setting (zie apparaat -> geavanceerd) wat mij onduidelijk is: "markeer niet als slapend", hier kun je ja of nee selecteren. Wat is wijsheid?
Probeer die wallplug anders eens te verwijderen in je Fibaro. Ook als is de wallplug nog nooit op dat systeem ingeleerd geweest kan dat de wallplug wel weer herstellen.

Nadat je de deursensor hebt ingeleerd dan moet je hem eerst even monteren zodat er geen sabotage meer is. Hou de magneet er even bij en druk vervolgens een paar keer op de programmeer knop in. De sensor zal dan zijn huidige setting naar je homecenter sturen. Ik had dit probleem namelijk ook en bij mij werkte dit.

Die slaapstand setting zou ik gewoon standaard houden. Heeft volgens mij iets te maken met batterij besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
Ron_Tweaker schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:57:
....

Na een dagje klooien is mijn conclusie; vind alles toch best lastig werken nog... maar misschien ligt dat aan mijn kennis.
Klinkt heel herkenbaar. Een van de redenen waarom ik voor een Fibaro HC2 heb gekozen was de gebruiksvriendelijkheid. Toch had ik na mijn eerste echte ervaring ongeveer dezelfde conclusie. Het toevoegen van alle (dimmer) modules verliep bij mij dan wel zonder problemen, maar het aanmaken van scenes daarentegen vond ik weer vrij lastig.

Gelukkig merk ik dat ik steeds handiger wordt en door te blijven lezen en te proberen leer je steeds meer. Het gebruik van LUA codes begin ik langzaam maar zeker ook onder de knie te krijgen waardoor de mogelijkheden m.b.t. het maken van scenes nog veel groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben gisteren beziggeweest met het ophangen van de Aeon Multisensors in de badkamer en toilet. Oorspronkelijk was ik er van uitgegaan dat de bewegingsmelders op batterijen zouden kunnen werken maar bij een groot huis met dikke muren moet je echt wel een goed netwerk van routing nodes met permanente voeding hebben om betrouwbare z-wave-verbindingen te krijgen. Met creatief gebruik van bestaande leidingen voor plafondspots kon ik extra draden trekken voor 5V-voeding van de multisensors. In de badkamer kan ik ook nog wel een draadje via het ventilatiekanaal op de juiste plek krijgen.

Helaas werken de Aeon Multisensors nogal onbetrouwbaar zodra er via een andere node met de gateway gecommuniceerd moet worden. De enige twee multisensors die altijd functioneren hebben een goede directe verbinding met de gateway. De andere twee stoppen op een gegeven moment met het verzenden van updates en de status van de bewegingsmelder wordt dan ook niet meer verstuurd. Ik heb de indruk dat ie blijft hangen als hij om wat voor reden dan ook een keer geen verbinding kan maken met de gateway. Bij het testen van de nodes komen er namelijk wel eens packets niet aan.

Via een z-wave request status kan ik altijd wel de status van de bewegingsmelder opvragen en de updates van de temperatuur, luchtvochtigheid en luminantie komen ook weer op gang als ik parameter 111 (update interval) opnieuw instel of soms als ik de routing van de betreffende node optimaliseer. Het is me nog niet duidelijk of het specifiek gebeurt vanwege het resetten van de update interval of dat het ook gebeurt bij het instellen van een willekeurige andere parameter. Ik heb nu maar een scriptje gebouwd dat elke vijf minuten een status update doet als de laatste update van de bewegingsmelder meer dan vijf minuten oud is en parameter 111 opnieuw instelt als de updates van waarden ouder zijn dan vijf minuten (ik heb de update interval op 4 minuten staan). Hopelijk blijft het zo betrouwbaar functioneren.

Op batterijvoeding lukt het helemaal niet om een multisensor fatsoenlijk via een andere node met de gateway te laten communiceren. Als ik handmatig een wakeup doe lukt het wel om een paar updates te ontvangen en een status update van de bewegingsmelder te krijgen maar zodra hij gaat slapen komt er helemaal niets meer aan. De routingtabel is correct. Al met al vind ik het maar vrij matig functioneren. Als routing zo belangrijk is voor een betrouwbaar functioneren van een z-wave netwerk is het nogal tragisch als het gewoon niet werkt. Feitelijk komt het erop neer dat alle multisensors permanente voeding moeten hebben en dus bedraad moeten zijn. Het enige voordeel ten opzichte van een bedraad domoticasysteem is dat de draden niet per se naar een centrale plek geleid hoeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Omdat mensen hier aan hebben gegeven eventueel interesse te hebben in wat z-wave apparatuur die ik weg doe. Bij deze het linkje naar de advertentie.

V&A aangeboden: Verschillende z-wave producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
In de advertentie zeg je: Het gaat om een setje z-wave apparatuur waar Eneco mee aan het testen is geweest de afgelopen paar maanden. Kunnen we van hun dan iets nieuws verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 08:55:
[...]

Probeer die wallplug anders eens te verwijderen in je Fibaro. Ook als is de wallplug nog nooit op dat systeem ingeleerd geweest kan dat de wallplug wel weer herstellen.

Nadat je de deursensor hebt ingeleerd dan moet je hem eerst even monteren zodat er geen sabotage meer is. Hou de magneet er even bij en druk vervolgens een paar keer op de programmeer knop in. De sensor zal dan zijn huidige setting naar je homecenter sturen. Ik had dit probleem namelijk ook en bij mij werkte dit.

Die slaapstand setting zou ik gewoon standaard houden. Heeft volgens mij iets te maken met batterij besparing.
Uhm, hoe kan ik die wallplug dan verwijderen? Via apparaat toevoegen/verwijderen zie ik hem niet.

En wat betreft die deursensor: de deursensor is reeds ingeleerd, daarna gemonteerd. Dus in feite moet ik nu de magneet erbij houden (=deur dicht houden) en dan de sensor open maken en een paar keer op de programmeer knop drukken? Moet ik nog iets op de HC2 dan doen?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar apparaten gaan, vervolgens apparaat toevoegen of verwijderen. Daar kan onderaan het verwijder proces worden gestart. Hoeft het apparaat niet voor geselecteerd te worden. Zodra het verwijder proces loopt de wallplug opstarten en dan afwachten of hij wordt opgepikt.

Voor die deursensor hoeft op de HC2 niets gedaan te worden. Die moet automatisch de wijzigingen van de deursensor oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
kasteleman schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 14:13:
In de advertentie zeg je: Het gaat om een setje z-wave apparatuur waar Eneco mee aan het testen is geweest de afgelopen paar maanden. Kunnen we van hun dan iets nieuws verwachten?
Ja, Eneco gaat extra functies aan hun Toon toe voegen. Meer inzicht in je verbruik, plus het kunnen schakelen van apparatuur. En wat veiligheids dingen, zoals deur sensoren, rookmelder en een sirene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Femme schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 11:25:

Helaas werken de Aeon Multisensors nogal onbetrouwbaar zodra er via een andere node met de gateway gecommuniceerd moet worden. De enige twee multisensors die altijd functioneren hebben een goede directe verbinding met de gateway. De andere twee stoppen op een gegeven moment met het verzenden van updates en de status van de bewegingsmelder wordt dan ook niet meer verstuurd.
Hmm... Dat is wel een beetje een teleurstelling. Ik heb ondertussen een 20+ node netwerk waarvan de meesten op 220v. Ik had gehoopt dat ik ook d.m.v. 11 van die dingen in elke ruimte bewegingsdetectie, temperatuurmeting en licht/donkerdetectie kon regelen. 11 leidingen in de hoeken van alle ruimtes voor stroom kan ik wel vergeten. In elke kamer heb ik wel een node of 2 bedraad nu voor verlichting etc. Ben benieuwd of je ze toch nog op batterijen aan de praat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Extra functies? Schakelen van aparatuur? Kan toon dan straks ook in een bestaand z-wave netwerk worden opgenomen? Wel nog even 3,50 per maand betalen zeker.....of mag je nog niks verder zeggen over de nieuwe functies? Je hebt de Toon weer moeten inleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
AEON LABS / AEOTEC heeft vanmiddag toegezegd aan een oplossing te gaan werken.
De modules kunnen gelukkig eenvoudig via usb worden voorzien van nieuwe firmware.
(don't shoot the messenger ;) )
__fred__ schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 18:07:
[...]

Hmm... Dat is wel een beetje een teleurstelling. Ik heb ondertussen een 20+ node netwerk waarvan de meesten op 220v. Ik had gehoopt dat ik ook d.m.v. 11 van die dingen in elke ruimte bewegingsdetectie, temperatuurmeting en licht/donkerdetectie kon regelen. 11 leidingen in de hoeken van alle ruimtes voor stroom kan ik wel vergeten. In elke kamer heb ik wel een node of 2 bedraad nu voor verlichting etc. Ben benieuwd of je ze toch nog op batterijen aan de praat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
kasteleman schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 18:17:
Extra functies? Schakelen van aparatuur? Kan toon dan straks ook in een bestaand z-wave netwerk worden opgenomen? Wel nog even 3,50 per maand betalen zeker.....of mag je nog niks verder zeggen over de nieuwe functies? Je hebt de Toon weer moeten inleveren?
Ik heb geen geheimhouding moeten tekenen, dus ik kan vertellen wat ik weet. Helaas heb ik de Toon weer in moeten leveren ja. En er zaten nog wat eigenaardigheden in het systeem waardoor het niet altijd even lekker werkte.

Over prijzen heb ik niets gehoord, er werden wat suggesties gedaan over wat ze zouden kunnen vragen, en hoe ik daar tegenover stond. In het kort, ik vond ze te duur voor de extra dingen.

Qua alarm kreeg je tijdens de test periode een belletje van een automatisch systeem dat er iets gebeurd was. Persoonlijk zou een melding vanuit de Toon app op mijn telefoon al prima zijn, of een melding en een emailtje. Ook het op afstand schakelen tussen verschillende programma's liep vaak spaak. Tussen thuis en slapen bijvoorbeeld wordt er een melding op de Toon weergegeven, waar je op OK moet drukken. Wanneer je niet thuis bent, kan dat niet, dus blijft de boel ongewijzigd, zonder feedback in de mobiele app.

Of Toon in een bestaand z-wave netwerk opgenomen kan worden weet ik dus niet. In theorie zou het moeten kunnen, maar je hebt daarvoor volgens mij de admin toegangscodes voor Toon nodig. Dus ik denk dat Eneco dat afgeschermd wil houden, zodat ze een nette vendor lock-in blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Tja, ben al een tijdje aan het kijken naar de verschillende z-wave thermostaten en tot nu toe vind ik het tegenvallen. Of ze zijn goed, maar zien der niet uit, of ze hebben een net design met touch echter de functionaliteit is weer erg beperkt zoals de Toon bv. Vandaar dat ik het nog maar ff laat voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 17:40
Ik hem net de 3M50 filtrete thermostaat gekocht. Niet de mooiste, maar ook niet de lelijkste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 16:36:
Naar apparaten gaan, vervolgens apparaat toevoegen of verwijderen. Daar kan onderaan het verwijder proces worden gestart. Hoeft het apparaat niet voor geselecteerd te worden. Zodra het verwijder proces loopt de wallplug opstarten en dan afwachten of hij wordt opgepikt.

Voor die deursensor hoeft op de HC2 niets gedaan te worden. Die moet automatisch de wijzigingen van de deursensor oppakken.
Inmiddels de deursensor in zoverre werkend gekregen dat hij netjes ontwaakt is en ik heb de melding bij lage batterijspanning eindelijk werkend gekregen.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v298/massari/Schermafbeelding2013-08-26om212010_zps1dd3bc3b.png

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v298/massari/Schermafbeelding2013-08-26om212026_zps2172fbff.png

Toch zie ik geen temperatuursensor verschijnen in de HC2............

De wallplug is mij nog steeds niet gelukt om hem werkend te krijgen. Heb zoals gezegd via apparaat verwijderen, uiteindelijk de wallplug in het stopcontact gezet, maar er kwam geen activiteit naar voren.

Ook vind ik het vreemd dat ik een niet toegewezen kamer niet kan verwijderen... zie screenprint:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v298/massari/Schermafbeelding2013-08-26om212328_zps552e11e2.png

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
screamhouse schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 20:48:
Ik hem net de 3M50 filtrete thermostaat gekocht. Niet de mooiste, maar ook niet de lelijkste
Valt inderdaad wel mee. Zie wel dat je eigenlijk een c wire nodig hebt. Ik heb helaas maar 2 draadjes.....dus dat zou externe voeding worden. Tenzij ik die nog kan aanleggen vanaf mijn Remeha avanta.....Geeft ie ook aan indien de verwarming actief is, of warm water wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 17:40
Sorry, moet de C wire nog aansluiten. Grootste issue nu is dat de draden bovenin moeten en dat halen ze niet vanuit de muur. Ik heb trouwens de Wifi versie, niet de z-wave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

__fred__ schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 18:07:
[...]

Mijn pollscriptje helpt tot nu toe wel om de sensoren aan de gang te houden die 5V vaste voeding hebben. Ik kan nog wel wat verschillende scenario's testen om te kijken wat wel en niet werkt. Ik heb een van de multisensors een paar dagen op batterijvoeding getest terwijl hij direct met de gateway kon communiceren (maar wel met dikke muren er tussen dus wellicht soms packets die niet aankwamen) maar toen stopte hij er op een gegeven moment ook mee. Ik kan het nog eens proberen in dezelfde ruimte met altijd goede communicatie met de gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Femme schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:16:
[...]

Mijn pollscriptje helpt tot nu toe wel om de sensoren aan de gang te houden die 5V vaste voeding hebben. Ik kan nog wel wat verschillende scenario's testen om te kijken wat wel en niet werkt. Ik heb een van de multisensors een paar dagen op batterijvoeding getest terwijl hij direct met de gateway kon communiceren (maar wel met dikke muren er tussen dus wellicht soms packets die niet aankwamen) maar toen stopte hij er op een gegeven moment ook mee. Ik kan het nog eens proberen in dezelfde ruimte met altijd goede communicatie met de gateway.
Ik heb hier 20cm beton in stukken van mijn appartement. Ik heb ook routes met twee hops erin, dus no way dat elke sensor in verbinding gaat staan met mijn gateway. Gebruik wel OpenHAB en kan via het open-zwave control panel wel een paar statische routes in die dingen rammen als het routing slaves zijn, dus misschien dat dat helpt. Ik ga er gewoon één kopen ter test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@Ron

Heb je hem zo verwijderd?

IV. Removing from Z-Wave network
To remove Fibaro Wall Plug from the Z-Wave network:
1) Insert the Plug into a socket,
2) Set the Z-Wave network controller into the learn-mode (see
Z-Wave controller operating manual)
3) Triple click the B button, located on the Plug's casing.

En dan handmatig adden:

To include the Plug manually, without the use of auto-inclusion:
1) Set the Z-Wave controller into the learn-mode (see Z-Wave
controller operating manual),
2) Triple click the B button, located on the Plug's casing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Zojuist de Z-Wave spulletjes van Wolfensteijn opgepikt, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ron_Tweaker schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 21:28:
[...]

Inmiddels de deursensor in zoverre werkend gekregen dat hij netjes ontwaakt is en ik heb de melding bij lage batterijspanning eindelijk werkend gekregen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Toch zie ik geen temperatuursensor verschijnen in de HC2............

De wallplug is mij nog steeds niet gelukt om hem werkend te krijgen. Heb zoals gezegd via apparaat verwijderen, uiteindelijk de wallplug in het stopcontact gezet, maar er kwam geen activiteit naar voren.

Ook vind ik het vreemd dat ik een niet toegewezen kamer niet kan verwijderen... zie screenprint:

[afbeelding]
@ Ron_Tweaker

Heb je de Fibaro al eens proberen te updaten? Volgens mij draai je nog een oude versie.

Ik denk dat die wallplug dan echt niet goed is.

Ik heb mijn systeem nu mooi draaien en zelfs gekoppeld met mijn alarmcentrale. Loop af en toe nog tegen wat dingetjes aan maar ben er toch wel erg happy mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:18
Is er iemand die een Fibaro FGR-221 (Roller Shutter Controller) zo werkend heeft dat er een korte 230V schakeling gestuurd wordt bij op/neer (dus bij neer 1 sec. spanning op uitgang contact en bij op hetzelfde en dan terug in rust).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ waarom wil je dat op die manier realiseren? Want misschien zijn er andere mogelijkheden?

Pagina: 1 ... 20 ... 76 Laatste