Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 19 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 14:33
Achso.. :)

Maar het zijn de config-instellingen van de Fibarosensor zelf. Ik denk dat je die in je Vera ook wel ergens kan wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:48

HeroS

SmartHome Nerd

Ik denk als je de voordeur open doet dat die dan wel online komt.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Dat gaan we vanavond testen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek.NET
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 21:22
Ik wil graag op bovenverdieping zone regeling (3 slaapkamer en de badkamer) voor de warmte en heb daarom kabels gelegd voor de temp sensoren. Hierop ga ik 4 keer een DS18B20's aansluiten op een universele sensor van Fibaro om de temperatuur te kunnen monitoren in elke kamer. Om de radiatoren dan te openen heb ik bij de verdeler (zoiets: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/99829_verdeler1_1.jpg) een aantal kranen laten plaatsen en heb ik op ebay de volgende aandrijvingen gekocht:

http://www.ebay.de/itm/St...415d755565#ht_1224wt_1124.

In totaal wil ik 6 van deze kunnen aansturen (ook 2 voor in de woonkamer). Hebben jullie tips om deze als schakelaars beschikbaar te krijgen in HC2? Het mooiste zou een 6 kanaals z-wave relais zijn maar dat heb ik helaas niet kunnen vinden.

edit:

En omdat ik stadswarmte heb hoef ik geen ketel aan te zetten oid ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Niek.NET op 17-07-2013 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

volgens mij wordt het stekkerblok van de nuon (nog) niet door de HC2 ondersteund dus ik kan even niets andes verzinnen dan zelf bouwen met de fib (dubbel) relais eigenlijk....

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-01 22:20
Voorheen had ik X10, nu heb ik mijn volledige huis op Insteon via de iPhone en iPad.
Voor audio Video heb ik URC Total Control via de iPhone en iPad met Sonos en Dune HDI 3D integratie via de URC DMS-AV en TRC-1280 met een SNP-1.

Werk feilloos, zelf geprogrammeerd en gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Check hier voor support greenwave stekkerblokken::
http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?p=18406#18406

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek.NET
  • Laatst online: 20-09 21:22
Zo'n stekkerblok zou inderdaad een mooie oplossing zijn. Ik ben op het moment nog niet in het bezit van de HC2, ik heb op het moment alleen een Aeon Labs Z-Stick en wilde zelf de software er voor gaan schrijven. Door gebrek aan tijd zit ik nu naar kant en klare oplossingen te kijken.

Gebruiken jullie de HC2 voor de verwarming? En is dit een beetje efficient / comfortabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:10
Hallo medetweakers,

Ik ben mezelf aan het verdiepen voor de aanschaf van een domotica systeem. Nu heb ik al wat onderzoek gedaan en ben tot de volgende conclusies gekomen:

Netwerk: z-wave. Reden hiervoor is omdat ik iets zoek wat draadloos is (valt KNX e.d. door af), 2 weg communicatie heeft om ook bijvoorbeeld energie te meten (valt KAKU door af), een fatsoenlijke keuze aan modules heeft (valt Zigbee af) en een voldoende reikwijdte heeft (in dit geval door een mesh netwerk).

Controller: nog niet helemaal uit of het de Vera of de Zipabox wordt. Reden dat het niet de HC2 wordt is voornamelijk de prijs en dat ik nog geen noemenswaardig voordeel wat de hoge prijs verantwoord heb kunnen vinden. De Vera en de Zipabox zijn beide standalone (geen pc nodig) en betaalbaar, resp 150 en 200 euro.

Redenen die ik gevonden heb om voor de Vera te gaan: goedkoper (25%), meer vrijheid in het maken van scenes, energiezuinig en een grote community.

Redenen die ik gevonden heb voor de Zipabox te gaan: Minder programmeerwerk (meer voor dummys), uitbreidbaar met modules, klein.

Ik neig zelf naar de Zipabox omdat ik zelf geen ervaring heb met programmeren (behalve wat uitgebreide if/then/else e.d. voorwaardes in Excel), al heb ik wel een vriendenkring met behoorlijke programmeerkennis. Ook de mogelijkheid om hem uit te breiden en daarmee ook andere netwerken te ondersteunen vind ik een pré. Het enige waar ik bang voor ben is dat ik beperkt wordt in mijn scene's.

Mijn vragen aan jullie zijn dan ook:

Zijn de conclusies die ik trek juist? Met name dan of het programmeren in de vera lastig is voor een dummy als ik en of de zipabox te beperkt kan zijn in zijn scene's.

Ik vind het belangrijk om ook (specifiek) energieverbruik te meten en dan ook de mogelijkheid te hebben om wanneer een bepaald apparaat x minuten onder x verbruik komt (dus dat hij in stand-by staat), dat dan automatisch de stroom afgeschakeld wordt (net als plugwise dat kan volgens mij). Is dat mogelijk met z-wave modules i.c.m. de vera en/of de Zipabox?

Verder bestaat er de mogelijkheid dat ik binnen afzienbare tijd ga verhuizen. Ik betrek dan een woning waar alle verlichting geschakeld wordt door RF zenders/ontvangers van Hager. Even zoeken op hun site geeft aan dat het waarschijnlijk gaat om deze zender en deze ontvanger. Deze zou ik dan natuurlijk graag willen integreren alleen werken deze modules op 868 MHz, dus niet de standaard KAKU frequentie. Even verder zoeken geeft wel deze mogelijkheid, maar dit gaat me uiteindelijk waarschijnlijk 350 euro kosten om dit geheel aan te sluiten (KNX uitbreiding Zipabox en KNX/RF omzetter). Voor dat geld kan ik waarschijnlijk ook de KAKU uitbreidingsmodule aanschaffen en alle Hager modules kunnen vervangen voor KAKU materiaal, met als extra voordeel dat ik dan ook nog extra KAKU modules kan toevoegen. Heeft iemand hier nog een andere suggestie voor?

Al met al nogal wat vragen maar ik zou blij zijn als iemand deze vragen kan beantwoorden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Laatst online: 05-09 13:46
Tieske88 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 21:18:
... 2 weg communicatie heeft om ook bijvoorbeeld energie te meten (valt KAKU door af),

... Voor dat geld kan ik waarschijnlijk ook de KAKU uitbreidingsmodule aanschaffen en alle Hager modules kunnen vervangen voor KAKU materiaal, met als extra voordeel dat ik dan ook nog extra KAKU modules kan toevoegen. Heeft iemand hier nog een andere suggestie voor?
Je wilt geen KAKU (1 weg communicatie, geen energie meting en geen status feedback), maar vervolgens wil je wel alle Hager modules gaan vervangen KAKU materiaal.

Vindt je het vreemd dat ik dat toch wel een beetje vreemd vind? :)

Persoonlijk zou ik even wachten tot je echt de knoop hebt doorgehakt of je wel of niet gaat verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:10
LeechGuy schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 21:43:
[...]

Je wilt geen KAKU (1 weg communicatie, geen energie meting en geen status feedback), maar vervolgens wil je wel alle Hager modules gaan vervangen KAKU materiaal.

Vindt je het vreemd dat ik dat toch wel een beetje vreemd vind? :)

Persoonlijk zou ik even wachten tot je echt de knoop hebt doorgehakt of je wel of niet gaat verhuizen.
Je hebt gelijk dat ik niet helemaal duidelijk ben :P Ik wil voor een aantal dingen geen KAKU en zal daarom sowieso z-wave modules aan (moeten) schaffen. Echter voor schakelingen waar dit niet voor benodigd is (zoals het aan of uit zetten van een lamp) zou ik me kunnen voorstellen dat ik daar wel KAKU voor gebruik, simpelweg omdat het nu eenmaal goedkoper is. Ik zeg niet dat ik zeker alle Hager modules ga vervangen door KAKU materiaal, maar als ik de prijs zie van wat het me gaat kosten om de Hager modules te gaan koppelen aan de Zipabox, ben ik wel geneigd om dat te doen. Dit om de simpele reden omdat ik dan ook nog goedkoop extra KAKU schakelingen kan toevoegen als ik dat zou willen.

Dit is niet iets waar ik in ga investeren voordat ik verhuisd ben, maar het z-wave systeem wellicht wel. Omdat de modules die ik daarvoor wil gebruiken in elk huis van pas komen.

Om even terug te komen op de frequentie van die Hager RF modules, de 868 MHz blijkt ook gebruikt te worden voor Zigbee in Europa. Zouden het dan toch stiekem gewoon Zigbee modules zijn? Dat zou wel betekenen dat ze eenvoudig op te nemen zijn in door Zipabox.

Edit: blijkbaar wordt deze frequentie door meerdere standaarden gebruikt... Ik vermoed dat Hager in dit geval gebruik maakt van die KNX-RF standard, waar dus vrijwel niets compatible mee is....

[ Voor 5% gewijzigd door Tieske88 op 17-07-2013 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 17:40
Je conclusies mbt tot programeren voor de vera zijn niet helemaal correct. Er is nu een plugin (pleg), die het programmeren voor 85% procent wegneemt, en het lukt mij nu zelfs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
Wizzmerlin schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 13:48:
Bestaan er ook ZWave sensoren die niet alleen op batterijen/accus werken?

Ik zie het niet zitten om regelmatig een rondje rond het huis te doen om de batterijen te moeten vervangen.
Een tussenoplossing zou nog mooier zijn. Sensor werkt op lichtnet, maar heeft een batterij/accu backup. Accu wordt opgeladen door lichtnet.

Uitdaging wordt natuurlijk wel om de bekabeling dan mooi weg te werken en 'm tamper-proof te maken.
Ja je kunt diverse 230 producten gebruiken als ontvanger van een standaard PIR of andere sensor.
Denk hierbij aan de FIBARO FGK sensoren (met adapter) of de nieuwe net leverbare RGBW (12-24V)
Je kunt ook de Everspring HAC01 gebruiken deze is 230V.
Afhankelijk van je gateway kun je ook vaak een micro schakelaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 07:11
Iemand ervaring met RFID in zijn domotica setup?

Kom er gewoon niet zo goed achter hoe ik nou informatie schrijf naar een RFID chip en welke RFID "vorm" ik zou kunnen gebruiken voor thuis/domotica-gebruik.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:07
Weet iemand of Home Center 2 van Fibaro ook los te koop/download is? Ik heb al een server staan waar ik dit op wil gaan draaien.

Of andere software die er grafisch ook zo uit ziet.

[ Voor 17% gewijzigd door barry457 op 18-07-2013 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

barry457 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 10:02:
Weet iemand of Home Center 2 van Fibaro ook los te koop/download is? Ik heb al een server staan waar ik dit op wil gaan draaien.

ehhh.... nee dus.
net als de software van de rest van de controllers... (zipabox, vera).
Maar je hebt genoeg alternatieven al is daar vaak wel (uitgebreide) programmeerkennis voor nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
Zijn er hier ook Tweakers die ervaring hebben met het bedienen van een Samsung Smart TV (UE40F7000) via een Fibaro HC2? Ik heb al wat gezocht en op het Fibaro forum wel wat gevonden, maar daarmee krijg ik het niet aan de praat. Kan heel goed zijn dat ik het niet goed doe. Ik zou uiteindelijk graag een TV-kijken scene willen maken waarin de TV ingeschakeld wordt en er een bepaalde input geselecteerd wordt. Volgens mij moet dit mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 22:08
krizzziz schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 09:02:
Iemand ervaring met RFID in zijn domotica setup?

Kom er gewoon niet zo goed achter hoe ik nou informatie schrijf naar een RFID chip en welke RFID "vorm" ik zou kunnen gebruiken voor thuis/domotica-gebruik.
RFID nee maar ik gebruik wel NFC. Icm mijn smartphone. Nfc sticker /'andere vorm' kun je dan ook programmeren. Dit is dus niet zoiets als een toegangscontrole systeem omdat een uit te voeren actie staat beschreven in je nfc sticker.
Maar als je aan geeft waarvoor je het wilt gebruiken dan zijn er misschien nog wel andere opties.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 11:19
kasteleman schreef op maandag 08 juli 2013 @ 20:39:
@Homer1983: jammers dat ik mono niet krijg draaien op mijn cubieboard anders had ik zeker wel eens geprobeerd. Krijg nl mini-arm.h:23:2: error: #error "hardfp-abi not yet supported." :'(
ARM HardFloat word niet of niet goed ondersteund. dit komt wel (soon) maar wat je kan proberen is om een softfloat OS te installeren op de cubie. en dan kun je de ARMEL binary gebruiken...

Je kan ook een softfloat op een hardfloat kernel laten draaien, die opties kun je halen door een multiarchitecture te maken/gebruiken, hierover meer informatie:

http://wiki.debian.org/Multiarch/HOWTO
http://www.debian.org/ports/

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-01 22:20
L201 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:01:
Echter om X10 devices toe te voegen moet de Insteon/X10 enabled worden (lijkt me...). Maar weet er ook iemand hoe ik nu daadwerkelijk mijn X10 devices kan configureren? Want als ik een device toevoeg, bijv A2, dan lijkt er nog weinig te gebeuren als ik op aan of uit klik
Yep Insteon doet nu volledig 1-weg X10 over PLC, werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
@homer1983: heb met wat stoeien het geheel aan het draaien op de hardfloat. Wat opvalt is hoe snel en vloeiend de webinterface op mijn iPad draait. Heel netjes! Zit zeker toekomst in, vooral omdat alles middels die interface kan worden bestuurd cq geconfigureerd. Nu de featureset nog uitbreiden en je zult veel gebruikers krijgen. Bluetooth, kaku (rfxcom), z-wave devices bv. Trouwens hoe komt het dat ik van mijn Fibaro 2x 1,5kw maar het eerste relais kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
kasteleman schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 22:43:
@homer1983: heb met wat stoeien het geheel aan het draaien op de hardfloat. Wat opvalt is hoe snel en vloeiend de webinterface op mijn iPad draait. Heel netjes! Zit zeker toekomst in, vooral omdat alles middels die interface kan worden bestuurd cq geconfigureerd. Nu de featureset nog uitbreiden en je zult veel gebruikers krijgen. Bluetooth, kaku (rfxcom), z-wave devices bv. Trouwens hoe komt het dat ik van mijn Fibaro 2x 1,5kw maar het eerste relais kan sturen?
Daar is Gene nog mee bezig, ik heb er zelf ook een dus ik zou daar ook graag gebruik van maken... overigens er is een lowlevel script te maken die wel beide relais kunnen gebruiken.

De kracht van HomeGenie, is dat het 100% modulair is. en 100% open source.
dus wil je een script maken die gebruikt maakt van de weer plugin dat je huis bij winterweer net wat warmer word gestookt of wat meer licht word aangezet, dan kan dat gewoon.
Je kan heel simpel de C# framework en api gebruiken om in enkele minuten een script te schrijven, letterlijk ALLES kan iets aan domotica automatiseren. alle input kan verwerkt worden tot acties.

Of je wil een hele mooie flash webapp die de besturing doet, dan negeer je de normale interface en gebruik je de API om je flash app te laten werken. API uitgang is JSON dus simpelweg json intrepeteren en je kan aan de slag. inkomende verzoeken zijn simpelweg web urls die moeten worden geopend.

In 20 seconden kan men voor XBMC een volledig werkende automatisering bouwen die bij opstarten van xbmc het projector scherm uitrolt, de beamer aanzet, een IR interface kan je versterker in DTS / Dolby mode zetten. en de ingang op hdmi zetten, en dit alles hoef je niet eens in te programmeren nee je laat LIRC gewoon "opnemen" en bij het "runnen" van het script word simpelweg de opname afgespeeld.
Dan als de film start gaan de lampen rustig dimmen naar uit (zoals in de bios) en na de helft van de film springt de film automatisch op pause, gaat het licht in de keuken op de gang en op het toilet automatisch aan. word de film weer hervat gaan alle lichten weer uit en de dimmers hebben verlengde slow stop. dus erg veel luxe en gemak.

Het bovenstaande heb ik zelf allemaal nu werkend op mijn raspberry pi, met een raZberry addonboard, usb wifi en usb infrarood oogje en zender. en een usb naar ttl voor mijn slimme meter houd bij hoeveel stroom ik verbruik. dit alles heeft me 3 uur, en €160 voor de raspberry en accesoires gekost.en 2 uurtjes en €300 voor alle ontvangers. dimmers en bewegingsmelders. bovendien heb ik MEER geschakeld dan ik ooit met alternatieven zou kunnen, voor de zelfde prijs. maar door dat de projector na een vertoning van de film of serie/en afsluiten van XBMC automatisch word uitgeschakeld, bespaar ik al 50 euro aan stroom per jaar... (185watt lamp). (als de projector 3 dagen in de week zou worden gebruikt), ook toiletlicht buitenlamp en ganglamp verbruiken dan minder KWH. al met al + aanschafkosten van nieuwe beamerlampen, die dus door minder verbruik langere levenduur heeft, heb je binnen 3 jaar de investering er al weer uit, bovendien heb je dan ook wel behorlijk wat "luxe" en gemak/woonplezier er voor terug.
siri op apple producten en spraakherkenning van onderandere google kunnen ook homegenie gesproken commando's geven, ik heb zelf in apple OSX een aantal python scriptjes gemaakt, die reageren op de ingebouwde spraak besturing van OSX. de bekende woorden: "computer, dim lights" klinken dan ook wel eens door de kamer... :P JA, je bent een TREKKIE/TWEAKER of je bent het niet... 8)7 8)

Ik ben nu zelf trouwens bezig met een APP versie van het besturingspanel te maken. voor raspberry pi, android,windows en apple producten. vooral om een serial lcd op de raspberry pi te gebruiken met "eneco toon" eigenschappen maar dan met besturing voor het hele huis, verwarming, licht, beveiliging en AV apperatuur. eventueel kan er gedacht worden aan alternatieve hardware, maar de sleutel is en blijft OPEN SOURCE!

[ Voor 0% gewijzigd door H00GiE op 20-07-2013 02:47 . Reden: uitleg van mijn uitgebrijde domotica systeem. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Ik lees het al: het "virus" heeft je te pakken gekregen. Ik herken het zo! Je gaat steeds verder. Welke usb infrarood heb je gebruikt? Siri? Gaaf, ook mogelijk op de iPad cq iPhone? Een soort van Eneco, klinkt wel heel gaaf. Dan hang je het display op een gekozen plekje in de hal of woonkamer en regelt alles daar vanuit indien je ff geen i-device bij de hand hebt. Ik hou me aanbevolen om te testen :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
Voor infrarood gebruik ik de IR TOY V2:
http://www.seeedstudio.co...y-v2-p-831.html?cPath=174
Natuurlijk in combinatie met LIRC.

Er is voor ipad/iphone siri "hacks" om de api te gebruiken voor dit soort dingen.
en dat is al in gebruik. (http://youtu.be/8wQIbZuUHMg) Ik zou even terug moeten zoeken voor de instructies voor de vera, aangezien onze API's bijna hetzelfde werken.

De display hangen op een centrale plek is ook onze bedoeling aangezien (voor mij) zwave het uitgangspunt is, zwave werkt eigenlijk in nederlandse huizen altijd, omdat elke onvanger ook een router/repeater is. (tenminste zo is 't het bij mij) aangezien de volgende stap security is (ipcam gezichtsherkenning etc) kan dan het touch screen ook als keypad gebruikt worden.

Mijn oog is nu even gevallen op dit scherm kit-je:
http://www.chalk-elec.com...=product&product=14647624

Misschien kan ik het hele seriele lcd idee wel weer uit het raam gooien, want mijn ultieme uitgangspunt is om het geheel goedkoper te maken dan een tablet + dongle voor domotica.

Eventueel komen er dan eerst case prototypes uit de 3D printer. Het idee is dan om het geheel ook echt één geheel te maken, met dan een rj11 ingang voor slimme meters, 2x di-polige aansluitingen voor opentherm interface (1x naar CV ketel 1x naar de thermostaat.) en als laatste dan de 3" tot 10.4" scherm, maar dat is even aan de industriële vormgever.
Maar dit is allemaal toekomstmuziek en wellicht stof om KickStarter mee "lastig te vallen"
Bovendien is het laatste ietwat offtopic.

[ Voor 0% gewijzigd door H00GiE op 21-07-2013 01:24 . Reden: disclaimer: het laatste is wellicht wat offtopic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ga binnenkort verhuizen, dus dat wordt tijd voor wat domotica :)

Nu heb ik ook een nieuw koffiezetapparaat nodig, mijn vorige is kapot.

Zijn er domotica-compatible koffiezetapparaten? Het liefste eentje met een bonenmaler.
Dus dat ik vanuit bed op tablet/telefoon/laptop mijjn koffie kan zetten?

Nb. Vroeger had ik een 'normaal' koffiezetapparaat met een KiKa-systeem, maar dan moest ik wel zorgen dat er water, koffie en een filter in zat de avond ervoor :P

[ Voor 34% gewijzigd door anandus op 21-07-2013 20:27 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ als je niet bang bent voor het open schroeven van de machine en handig bent met een soldeerbout dan kan het zeker weten. Je zou dan via en relais de contactpunten van de druktoets kunnen kortsluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik hoopte eigenlijk op een koffiezetapparaat met een LAN-poort ofzo :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Homer1983 schreef op zondag 21 juli 2013 @ 01:12:
De display hangen op een centrale plek is ook onze bedoeling aangezien (voor mij) zwave het uitgangspunt is, zwave werkt eigenlijk in nederlandse huizen altijd, omdat elke onvanger ook een router/repeater is. (tenminste zo is 't het bij mij) aangezien de volgende stap security is (ipcam gezichtsherkenning etc) kan dan het touch screen ook als keypad gebruikt worden.

Mijn oog is nu even gevallen op dit scherm kit-je:
http://www.chalk-elec.com...=product&product=14647624

Misschien kan ik het hele seriele lcd idee wel weer uit het raam gooien, want mijn ultieme uitgangspunt is om het geheel goedkoper te maken dan een tablet + dongle voor domotica.
Scherm ziet er goed uit! bedankt voor de tip, dit zocht ik! Scherm inbouwen, Raspberry Pi eraan en een homeseer HStouch client installeren. KLAAR

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
anandus schreef op zondag 21 juli 2013 @ 20:56:
Ik hoopte eigenlijk op een koffiezetapparaat met een LAN-poort ofzo :P
Een echte tweaker zou een Senseo Sarista openschroeven en eens kijken wat er met het moederbord kan worden gedaan. :+
http://www.onderdelensenseo.nl/files/HD8030.pdf
Het mainboard is makkelijk te bereiken, en daar valt wel het een en ander aan input en output aan vast te "knopen".

een simpel arduino of raspberry projectje bouwen dat kijkt of het apparaat is ingeschakeld, de knop "aan" indrukt als dat niet zo is, dan wacht op het lampje dat aangeeft dat het apparaat klaar is voor gebruik, en dan uit een selectie / keuze menu een programma van aantal knop impulsen een mooi "bakkie pleur" tevoorschijn toverd. er zijn visuele indicaties genoeg die vanuit de sarista uitgestuurd worden, een patroon "herkennen" zal dan genoeg zijn, om statussen van het apparaat te "begrijpen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
maar wie zet dan het kopje eronder? of heb je hem rechtstreeks op je koffie infuus aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
krizzziz schreef op maandag 22 juli 2013 @ 09:40:
[...]

Scherm ziet er goed uit! bedankt voor de tip, dit zocht ik! Scherm inbouwen, Raspberry Pi eraan en een homeseer HStouch client installeren. KLAAR
Voor jou is het dan klaar, maar wat heb je voor homeseer en hstouch betaald? en waar draait je homeseer op?

Wij willen HomeAutomation voor Iedereen betaalbaar krijgen in elk geval het systeem zelf.
Daarnaast willen we ook echt bijna ALLE systemen kunnen ondersteunen. Iedereen met verstand van systemen zou zo hun eigen modules kunnen toevoegen, en hun eigen "driver" kunnen toevoegen.
ivm de hitte doe ik even rustig aan met programmeren. Ik zit liever buiten met een "koude een" ff niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
batsma schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:10:
maar wie zet dan het kopje eronder? of heb je hem rechtstreeks op je koffie infuus aangesloten?
HAHAHAHAHA, niet eens over nagedacht!! 8)7
<vrouwonvriendelijke-modus>heb je daar trouwens allemaal niet een vrouw voor??</vrouwonvriendelijke-modus>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
<vrouwonvriendelijke-modus>
maar dan moet je nog naar de keuken lopen om hem op te halen ivm kettinglengte....
</vrouwonvriendelijke-modus>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
ik vind het trouwens niet eens erg om mijn koffie zelf op te halen en er een kopje onder te zetten, 't is het wachten tot het water warm is, dan totdat de koffie klaar is...
Dát gedeelte kan wel met plc of arduino of whatever geautomatiseerd worden.
dan zet je het geheel 's-avonds klaar... inclusief kopje (anders word het ook zo'n bende)
dat je automatisering dan 's-ochtends je koffie klaarmaakt voor je, ik kan me slechtere ochtenden voorstellen.

(ikzelf heb gewoon een normale senseo overigens, ook totaal niet aan geknutseld. (mijn vrouw moet nog wel een koffie voor me durven/willen/kunnen maken, O+ die doet namelijk ook bezorgservice aan bureau _/-\o_ ))

Maargoed, zelfs de duurdere Koffie machines (met ingebouwde beker dispencer) hebben vaak geen lan aansluiting, of wel maar dan zijn ze weer onbetaalbaar als particulier.

[ Voor 26% gewijzigd door H00GiE op 23-07-2013 15:46 . Reden: relevantie! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:03

Tim Schuhmacher

abasios

http://store.getdoorbot.com/

wel een interessant product. Ik kon nog geen goede alternatieven vinden op overdreven professionele na dan. Of weet iemand een soortgelijke bel met camera?

Het is me niet duidelijk of hij ook als gewone ip camera te benaderen is. Maar ik denk het niet omdat hij waarschijnlijk ook niet een constante video feed afgeeft. Niet zo gek als hij op battarijen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Wel aan de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Ipad app. voor de HC2 vanaf vandaag gratis te downloaden.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/p480x480/1005184_691912730825671_1963938141_n.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ik wilde al een melding maken inderdaad maar volgens mij was hij er al voor vandaag toch?
ps: interface blijft wel :9~
Echt jammer dat Fibaro geen RFXCOM gaat ondersteunen (ja dit is officieel inmiddels) want daardoor valt hij voor mij af (gordijnen en open haard kan ik dan niet meer aansturen).
Ze willen er niet aan omdat ze zelf zwave spul maken dus dan beperken ze daarmee hun eigen afzetgebied vinden ze...

[ Voor 69% gewijzigd door DRuw op 24-07-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Tja, die interface is wel echt über... Als ze inderdaad RFXcom (of een vergelijkbaar systeem) zouden ondersteunen, dan zou ik het direct kopen. Aan de andere kant wil ik m'n domotica eigenlijk zo hebben dat ik zoveel mogelijk gewoon via m'n lichtschakelaars of (sensor/tijd)gestuurde regels stuur. De iPhone wil je dan alleen af en toen nodig hebben om de verlichting wat harder of zachter te zetten.

Maar misschien is dat wel te beperkt gedacht, vanuit mijn relatief korte ervaringen met Zipato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
Dshop schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:30:
Ipad app. voor de HC2 vanaf vandaag gratis te downloaden.

[afbeelding]
Ik heb hem gedownload, maar ik kan via de app niet inloggen. Lees op het Fibaro forum dat er meer mensen zijn die er last van hebben. Het werkt! Ziet er goed uit!
HvB83 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:56:
Tja, die interface is wel echt über... Als ze inderdaad RFXcom (of een vergelijkbaar systeem) zouden ondersteunen, dan zou ik het direct kopen. Aan de andere kant wil ik m'n domotica eigenlijk zo hebben dat ik zoveel mogelijk gewoon via m'n lichtschakelaars of (sensor/tijd)gestuurde regels stuur. De iPhone wil je dan alleen af en toen nodig hebben om de verlichting wat harder of zachter te zetten.

Maar misschien is dat wel te beperkt gedacht, vanuit mijn relatief korte ervaringen met Zipato.
Wat jij hierboven beschrijft is precies waardoor ik twijfel of achteraf gezien de Fibaro HC2 voor mij de juiste keus is geweest. Voor mij was een gelikte interface de reden waarom ik uiteindelijk gekozen voor de HC2. In praktijk blijkt echter dat ik de HC2 interface heel erg weinig zie. Zeker nu ik veel werk met scenes en steeds meer begin te automatiseren. Als je puur een functionele vergelijking maakt, zijn er z-wave controllers die meer functionaliteit hebben en daarnaast nog betaalbaarder zijn ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Criminelis op 24-07-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Net even de Fibaro app op de iPad gezet. En ik moet zeggen: dat ziet er zeker gelikt uit! Jammer dat her en der nog tekst in het Pools is, voelt daardoor toch een beetje on-af aan. Terwijl de app wel héél lang op zich heeft laten wachten!

Tot op heden heb ik nog niet veel toegevoegde waarde gevonden tov iPhone, maar ik krijg nu wel meer zin om de iPad aan de muur te hangen! Liefst in plaats van de thermostaat, alleen dan moet ik wel eerst een Z-Wave thermostaat aanschaffen ;)

Heeft iemand de Fibaro RGBW controller al aangeschaft en ingebouwd? Ben wel benieuwd hoe je dat het beste kunt aanpakken, aangezien er 12/24V DC bij je lichtschakelaars moet aankomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Criminelis schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 13:12:
Wat jij hierboven beschrijft is precies waardoor ik twijfel of achteraf gezien de Fibaro HC2 voor mij de juiste keus is geweest. Voor mij was een gelikte interface de reden waarom ik uiteindelijk gekozen voor de HC2. In praktijk blijkt echter dat ik de HC2 interface heel erg weinig zie. Zeker nu ik veel werk met scenes en steeds meer begin te automatiseren. Als je puur een functionele vergelijking maakt, zijn er z-wave controllers die meer functionaliteit hebben en daarnaast nog betaalbaarder zijn ook.
Tja, dat denk ik ook nog steeds. Aan de andere kant... een gejailbreakte ipad mini aan de wand met die interface erbij is wel strak... :9

Maar ik vraag me af wat je op een gegeven moment nog meer zou willen. Met de LED-controller heb je nu ook de mogelijkheid om professionele 0-10v sensoren aan te sluiten. Daarmee krijg je ook alweer een hele riedel aan extra mogelijkheden voor het aansluiten van sensoren op je Fibaro die je in het verleden niet had. Daarmee wordt voor mij de noodzaak voor het kunnen aansluiten van 433mhz-sensoren alweer redelijk beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
[quote]rb338 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:00:
Net even de Fibaro app op de iPad gezet. En ik moet zeggen: dat ziet er zeker gelikt uit! Jammer dat her en der nog tekst in het Pools is, voelt daardoor toch een beetje on-af aan. Terwijl de app wel héél lang op zich heeft laten wachten!

Er wordt volgende week een update verwacht, e.a. is aangemeld bij Apple. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
heb ik nou het verkeerde idee dat RFXCOM ( en met name het KAKU systeem) eenweg communicatie is?

[ Voor 20% gewijzigd door H00GiE op 24-07-2013 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
HvB83 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:59:
[...]

Tja, dat denk ik ook nog steeds. Aan de andere kant... een gejailbreakte ipad mini aan de wand met die interface erbij is wel strak... :9

...
Vanwaar een gejailbreakte iPad? Wat voegt een jailbreak toe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Homer1983 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 17:42:
heb ik nou het verkeerde idee dat RFXCOM ( en met name het KAKU systeem) eenweg communicatie is?
KaKu is een 1 weg protocol. Dus zonder feedback of het gelukt is, en zover ik weet heeft het ook geen routering mogelijkheid.
Zelf zit ik te orienteren naar een multi-split airco die ik natuurlijk ook met domotica kan gaan regelen (heb geen KNX anders zou Daikin met KNX module gelijk goed zijn ;) ) Nu wordt het waarschijnlijk de online controller die ze ook leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Voor mij is de enige oplossing om Z-wave met RFXcom te combineren Homeseer en een klein beetje Domoticz (alleen via Razberry addon). Homeseer HS3 ontwikkelt zich steeds meer en de foutjes gaan er ook aan. Ik blijf alleen de fucking software duur vinden maar de grote community maakt een hoop goed.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
krizzziz schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 20:57:
Voor mij is de enige oplossing om Z-wave met RFXcom te combineren Homeseer en een klein beetje Domoticz (alleen via Razberry addon). Homeseer HS3 ontwikkelt zich steeds meer en de foutjes gaan er ook aan. Ik blijf alleen de fucking software duur vinden maar de grote community maakt een hoop goed.
Kan ook met de Vera Lite, iets volwassener dan Domoticz en goedkoper dan homeseer 3 aangezien het een all-in-one oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Sander schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 21:07:
[...]

Kan ook met de Vera Lite, iets volwassener dan Domoticz en goedkoper dan homeseer 3 aangezien het een all-in-one oplossing is.
Check, eens!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Wat staat er de komende tijd bij Fibaro op het programma? Nieuwe hardware zal de komende maanden geintroduceerd worden in de vorm van een watermelder, een rookmelder en een bewegingsmelder. 

Via smartronix...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

dat staat het al een tijdje he... die melders zijn al in januari gemeld en vertraagd...
ze hebben de plug voorrand gegeven, net als de rgbw module (beiden waren niet vooraf geintroduceerd volgens mij).
We zien het wel;) nogmaals: fibaro is bij mij eerst zien en dan geloven (en bestellen hahaha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Water- en rookmelders zijn er toch al redelijk betrouwbaar van andere merken volgens mij? Een goede multisensor (pir, lux, temperatuur) met een strak design zoals we dat van Fibaro gewend zijn zou echter niet verkeerd zijn... Blijf me daar toch altijd over verbazen; als je ziet hoe je een zwave.me kfob aangeleverd krijgt of zo'n klein doosje van Fibaro. Dat doen ze toch gewoon erg goed daar in Polen.

Ze lijken in veel opzichten een beetje de Apple-strategie te volgen. Gewoon lekker wat geruchten de ronde laten doen en dan ineens met een onverwachte klapper uit de hoge hoed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
HvB83 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 09:58:
Water- en rookmelders zijn er toch al redelijk betrouwbaar van andere merken volgens mij? Een goede multisensor (pir, lux, temperatuur) met een strak design zoals we dat van Fibaro gewend zijn zou echter niet verkeerd zijn... Blijf me daar toch altijd over verbazen; als je ziet hoe je een zwave.me kfob aangeleverd krijgt of zo'n klein doosje van Fibaro. Dat doen ze toch gewoon erg goed daar in Polen.

Ze lijken in veel opzichten een beetje de Apple-strategie te volgen. Gewoon lekker wat geruchten de ronde laten doen en dan ineens met een onverwachte klapper uit de hoge hoed komen.
Ik heb 2 rookmelders van Everspring maar grootste nadeel daarvan is dat ze de batterijstatus maar 1 keer updaten. Je moet dus alsnog zelf in de gaten houden of je batterijen leeg zijn. Enorm onhandig. Eigenlijk wil ik gewoon een mailtje ontvangen als de batterijen bijna leeg zijn. Ik hoop dat Fibaro rookmelders gaat maken die wel de batterijstatus updaten. Fibaro kennende zal ook wel meteen de mogelijkheid inbouwen om er een tempsensor bij te prikken, wat ook altijd handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Dan moet hij ook aan een stroomvoorziening kunnen. Bij de deursensoren gaat het aardig hard met de batterijen op het moment dat je er een temp-sensor op aansluit.

Wat ze van mij dan vooral mogen doen is een beetje fancy design, zoals de KNX-melder van Gira.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Homer1983 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:41:
Maargoed, zelfs de duurdere Koffie machines (met ingebouwde beker dispencer) hebben vaak geen lan aansluiting, of wel maar dan zijn ze weer onbetaalbaar als particulier.
1) goedkoop doorloop-koffie op tijdklok?
2) doorloop koffie op kaku?

Z'n doorloop machine begint koffie te maken zodra er stroom op komt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caballeros
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Criminelis schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 10:17:
[...]

Ik heb 2 rookmelders van Everspring maar grootste nadeel daarvan is dat ze de batterijstatus maar 1 keer updaten. Je moet dus alsnog zelf in de gaten houden of je batterijen leeg zijn. Enorm onhandig. Eigenlijk wil ik gewoon een mailtje ontvangen als de batterijen bijna leeg zijn.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar is het niet mogelijk om periodiek te pollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Caballeros schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 11:59:
[...]

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar is het niet mogelijk om periodiek te pollen?
om te kunnen pollen, moet hij actief zijn, anders kan je er geen bericht heen sturen.

Ik heb zelf deze rookmelders niet, maar je kan er vast wel instellen dat hij periodiek even wakker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Nee dat kan niet, foutje van Everspring. Zijn al meerdere topics over op het micasaverde forum.
Ik weet niet of je een piepje hoort bij een lege batterij. Heb er zelf 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deus4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
barry457 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 10:02:

Ik heb contact gehad met de makers hierover aangezien ik dezelfde vraag had: is de software los te koop. In zeer gebrekkig en niet overdreven vriendelijk Engels kreeg ik te horen dat dit niet mogelijk is, en ook niet mogelijk gemaakt zal worden. Reden hiervoor zou zijn dat de hardware en software van HC2 geïntegreerd zijn. Ze beweren (geen eigen ervaring) dat hun hardware prima zou werken met andere z-wave controlers, maar dat een groot deel vd functionaliteit alleen vanuit HC2 toegankelijk zou zijn. Ze leken niet helemaal te snappen dat ik niet zit te wachten op een afzonderlijk kastje voor iedere server: een NAS kastje, nog een kastje voor de media server naast de tv, losse domotica server, extra kastje voor de digitale tv ontvanger, losse radio etc etc etc. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan één server waar alles netjes samen op draait.
Helaas is er wat mij betreft tot op heden nog niet echt één perfecte oplossing voor domotica. De HC2 software is erg gelikt, maar is niet los te verkrijgen. Open source projecten kampen met de enorme beperking dat Z-wave een gesloten protocol is, dus erg goed zijn ze niet. Eén vd mooiere open source projecten vind ik persoonlijk Domoticz, maar deze heeft relatief beperkte z-wave ondersteuning. Ergens jammer dat z-wave zo populair wordt, terwijl het open-source Zigbee toch een zeer gelijkwaardig alternatief biedt. Echter Zigbee hardware is dan weer erg slecht te krijgen in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Homer1983 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 17:42:
De RFXtrx 433 is een transceiver, met andere woorden deze kan zenden en ontvangen.
Echter de meeste KAKU modules (bv tussenstekkers) kunnen maar 1 ding, ontvangen of zenden, hierdoor spreekt men vaak onterecht over 1weg communicatie. Er zijn een aantal 2 weg producten waaronder de rookmelders. ( je krijgt een melding en kan de status opvragen en of op afstand testen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Tranceiver: Transmitter / receiver: hence the name;)
de RFXCOM is dus beide, de modules is afhankelijk van wat je koopt.
maak dus niet de vergissing te denken dat de RFXCOM op een of andere manier KaKu is ofzo..;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Inderdaad, maar je kan er wel ondermeer Kaku mee aansturen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
-

[ Voor 150% gewijzigd door H00GiE op 26-07-2013 20:38 . Reden: lezen is ook een vak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik had al een lokale check of mijn WAN verbinding up was en anders hoelang het deze weg was. Maar nu laat ik dat ook nog eens extern controleren.
Heb het zelf volgt gerealiseerd:
Op mijn Vera2 roep ik per minuut een pagina op welke in een database wegschrijft hoelaat dat is gebeurd en met welk ip adres.
Mijn usericon hier op GoT laad ik nu dmv een php pagina serveren zodat ik daarnaast nog wat meer code kan laten uitvoeren (allemaal server-side)
De code die ook nog uitgevoerd word naast het serveren van mijn icon, haalt weer de huidige datum/tijd op en vergelijkt deze met de opgeslagen in de database. Wanneer het verschil groter is dan 150 seconden dan wordt er een mail verzonden. Zo ben ik de beperking van lokaal checken gelijk voorbij omdat ik nu niet achter een mail krijg maar juist tijdens het down moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
@The-Source
Ik snap het niet :)

Er vanuitgaande dat je je php pagina op een server in je LAN host, hoe ga je die php pagina dan vanaf het internet aanroepen als je WAN verbinding er uit ligt? En hoe ga je jezelf dan een email sturen?

Er vanuitgaande dat je de php pagina op een shared hosting account host, is het dan niet mogelijk om via b.v. cron deze pagina aan te roepen zodat je niet afhankelijk bent van GoT voor het triggeren van de pagina? 's Nachts zullen er weinig GoT pagina's geopend worden lijkt mij en dus dan wordt je script maar zelden getriggered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ het staat inderdaad bij ee shared hosting en die ondersteund geen cron jobs. Nu kwam ik al wel wat tegen op internet waar je gratis 5 cron jobs kon aanmaken maar die kan ik altijd nog in de toekomst gaan gebruiken.
Misschien dat ik nog wel wat data gaan aanleggen voor hoeveel request / uur van de dag zodat ik daar een goede afweging voor kan maken. Voor mij is het gewoon het belangrijkste of het overdag in de lucht is. Dat is dus niet voor niets een VPN probeer op te bouwen terwijl de andere kant offline is ;)
edit:
even het access.log erbij gepakt. En tussen 6:30 en 13:30 is het 290x opgevraagd.
En sinds gisteren dat het online is gekomen tot 06:30 485x dus voor het gemak gezegd in een dag tijd word het ongeveer 700x opgevraagd :) Maar het is wel zo dat er 's nacht natuurlijk veel minder request zijn ;)

Ironie ten top: krijg net het volgende binnen.
WAN thuis is down sinds: 2013-08-01 13:31:03
Check uitgevoerd op: 2013-08-01 13:33:53
Merkte al dat radio weg viel ...

[ Voor 33% gewijzigd door The-Source op 01-08-2013 13:41 . Reden: ff wat stats ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo,

Ik ben geïnteresseerd in Z-wave en Vera lite. Aangezien deze aan te sturen zijn via je android telefoon.
Nu mijn vraag is, wat heb ik eigenlijk allemaal nodig en hoe gaat dit in zijn werk betreft installatie.
Ikzelf heb nog nooit met domotica gewerkt, dus nieuw in hier.

Graag zou ik tv aansturen, op zijn minst 2 lichtkringen maar indien mogelijk 5 tot 6 tal lichtkringen.
Alle lichtkringen die ik nu heb zijn aangesloten via SVV naar teleruptoren.
de 2 van de lichtkringen waarover ik spreek zijn ook dimmers. deze zijn ook via teleruptoren aangesloten, en dan gaan deze naar de dimmers in de kast.

Graag had ik ook geweten wat ongeveer de prijs hiervoor is...

Ik was geinspireerd door onderstaande video. Het is veralite en z-wave. Programmatie door tasker op android telefoon (ik kan programmeren in tasker)
YouTube: (DKC Automation) Voice-controlled Home Automation with Android (Tasker, AutoVoice, and more...)

[ Voor 18% gewijzigd door Broesie op 04-08-2013 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als je alles overgaat zetten dan kunnen je teleruptoren er allemaal uit en zou je gelijk op z-wave dimmer/ schakelaars kunnen zetten.
Aan gezien je niets zegt over je schakelmateriaal is daar ook niet over te oordelen of daar nog wat voor nodig is. Verder kon ik niet vinden wat je met SVV bedoelde :?
Prijs van de Vera is gewoon op te zoeken.
Als je 2 ' lichtkringen' hebt die je alleen wilt schakelen (dus niet dimmen) dan kun je een FGS221 gebruiken om de 2 afzondelijk aan te kunnen sturen.
Wil je dimmen dan heb je een FGD-211 nodig.
Die prijzen zijn allemaal gewoon op te zoeken en afhankelijk wat je wilt is het een kwestie van module prijs gewoon optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
Is het mogelijk om de FGD-211 op een bepaald percentage in te stellen zonder dat het licht aan gaat? Ik heb op internet en in de handleiding niet kunnen vinden of het licht altijd aan gaat wanneer je het percentage insteld en aangezien ik zelf nog geen Z-Wave hardware heb kan ik het ook niet testen.

De use case is als volgt:
Als ik tussen 06:00 en 00:00 in de badkamer het licht aan doe, dan wil ik dat het licht aan gaat op 80%. Als ik tussen 00:00 en 06:00 het licht in de badkamer aan doe, dan wil ik dat het licht aan gaat op 30%.
Om 00:00 en 06:00 zou er dan dus een scene gestart moeten worden die de dimmer op het gewenste percentage insteld. Het licht zou dan niet aan moeten gaan.

Alternatief zou zijn om via een FGS-211 een scene te triggeren die checked hoe laat het is en vervolgens het gewenste percentage op de dimmer insteld. Dit zou echter a) een extra module betekenen en b) een afhankelijkheid van het centrale domitica systeem introduceren. Ligt de domotica server er uit, dan is er geen licht in de badkamer. A vind ik jammer, B een probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
In principe zou je dan de schakelaar niet op het schakelcontact moeten zetten maar op de 2e input. Deze input laat je een scene starten. In die scene kun je dmv LUUP aangeven wat het dimniveau moet zijn op wel tijdstip. Eventueel kun je dan ook automatisch uit laten gaan.
Als je dat niet wilt dan moet je een variabele aanmaken en die monitoren zodat het bij het nogmaals drukken wel weer uit gaat.
Of je bouwt de dimmer helemaal weg en werkt met een losse wandzender die je instelt als scene controller. Dan zou je bv nog een hoger dim nivo scene kunnen activeren indien nodig.

Owja als je z-wave gateway eruit ligt is over het algemeen overal geen stroom meer ;)

edit:
Voor de duidelijkheid, in de FGD-211 zit natuurlijk geen klok. Dus die manier van schakelen zal altijd via de gateway moeten lopen

[ Voor 16% gewijzigd door The-Source op 05-08-2013 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-12-2024
The-Source schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 14:09:
Als je alles overgaat zetten dan kunnen je teleruptoren er allemaal uit en zou je gelijk op z-wave dimmer/ schakelaars kunnen zetten.
Aan gezien je niets zegt over je schakelmateriaal is daar ook niet over te oordelen of daar nog wat voor nodig is. Verder kon ik niet vinden wat je met SVV bedoelde :?
Prijs van de Vera is gewoon op te zoeken.
Als je 2 ' lichtkringen' hebt die je alleen wilt schakelen (dus niet dimmen) dan kun je een FGS221 gebruiken om de 2 afzondelijk aan te kunnen sturen.
Wil je dimmen dan heb je een FGD-211 nodig.
Die prijzen zijn allemaal gewoon op te zoeken en afhankelijk wat je wilt is het een kwestie van module prijs gewoon optellen.
Beste,
Wat betreft een SVV kabel, deze wordt heel veel gebruikt voor teleruptoren.
Dit is een kabel met verschillende dunne kabeltjes in.
Hoe gaat dit te werk? Alle schakelaars worden gewoon allemaal doorverbonden met elkaar.
Er is 1 rode draad (spanning), en dan de kies je een andere kleur draad voor je schakelaar...
M.a.w als je een kring hebt met 3 schakelaars, dan neem je voor beide schakelaars de rode draad en voorbeeld een groene draad.
Heb je dan nog een kring met 2 schakelaars, dan neem je rood en voor beide schakelaars voorbeeld geel.
M.a.w er komen maar 2 draden toe bij je schakelaar.
Alle lampen gaan ook afzonderlijk naar de kast. Daar worden alle lampen met de juiste schakelaar /teleruptor verbonden...
De schakelaars die ik heb zijn allemaal drukknoppen. (NIKO).
Als ik een FGS221 heb, hoe moet ik deze dan installeren op het huidig systeem?
Alsook als ik de FGD-211 gebruik dan mag ik mijn huidige dimmers wegsmijten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou met de FGD kun je in principe je commen draad (in je voorbeeld de rode) gebruiken voor de Sx en dan je groene naar de S1 op de FGD zetten. Nu heb ik zelf nooit gemeten of echt spanning (bv 230v) overloopt. Want dan zouden je dunne aders gezien de isolatie ervan niet echt geschikt zijn. Ware het niet dat ik ze zelf ook via 0,22 draad heb aangesloten (FGD zit dan wel achter de schakelaar dus de lengte is bijna niks).
Bij de FGS is dat een ander verhaal want hier kun je zelf kiezen welke spanning er over gaat MAAR deze spanning schakelt hij dan ook door over de schakel contacten. Als je je teleruptoren er allemaal uit wilt hebben en bijvoorbeeld een 230V lamp schakelen dan zal er dus ook 230V over je kabel lopen naar je NIKO knoppen.
Als je de huidige opstelling zelf gecreëerd hebt dan zul je de kennis wel hebben wat voor eventuele risico's daarbij horen ;)

Ik ga bij alles even uit van 230V gebruikers..
Bij de FGS:
code:
1
2
3
4
Lamp-null - > null 
Lamp-fase -> O1
Niko drukker rode draad aan fase
Niko drukker afgaande draad ( groen ) op FGS S1

Voor een 2e lamp (of kring etc) O2 en S2 gebruiken ;)

Voor de FGD:
code:
1
2
3
4
Lamp-null - > null 
Lamp-fase -> O
Niko drukker rode draad op Sx van de FGD
Niko drukker afgaande draad ( groen ) op FGD S1

Beste is om de FGD en FGS beide te voorzijn van een fase en null draad

Verder zijn de pdfjes van Fibaro best duidelijk hoe je het kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Op zoek naar informatie over demotica kwam ik op deze site terecht - http://www.wigwag.com/
Lijkt mij een programma met veel potentie!

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben een huis gekocht waar al zeker alle electriciteit moet worden vervangen... ideale kans dus om het ineens goed te doen :)
Ik ben echter nog een beetje aan het rondkijken wat betreft domotica.
de ene site zegt dat bij een volledige plaatsing het systeem een meerkost is van 3% tov een klassieke electrische installatie, de andere maken er 10 tot 30% van.
Zijn er echt zo een grote verschillen tussen de verschillende systemen ? momenteel heb ik niko home control op het oog, dit lijkt mij voor de voor mij nodige functies zeker geen slecht systeem of zie ik dit toch verkeerd :) ?
Ik ben op zoek naar vooral volgende functies:
- lichten aan/uit/dimmen via centraal display of gsm/tablet (android & ios !)
- bepaalde lichten aan bij beweging in de hal (zodat de kindjes de trap niet sneller afgaan dan ze willen...)
- tuinverlichting automatisch schakelen.
- minder belangrijk maar wel leuk: de volledige HTPC/versterker/tv ook snel kan schakelen -> profiel "film" htpc aan, tv op juiste input, versterker op juiste input, alle niet gebruikte zaken uit,lichten schakelen, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Kijk eens naar:
www.fibaro.com
www.zipato.com

Ik ken Niko Home niet maar het lijkt me nogal een duursysteem. Met de bovenstaande systemen zal je weinig toch geen extra installatie kosten hebben. Behalve uiteraard het systeem en de modules.

[ Voor 10% gewijzigd door HeroS op 09-08-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het systeem van fibaro ziet er inderdaad wel goed uit :)
denk dat ik daar voor een 2000€ al een mooi start systeem bij elkaar heb ? nog enige tips met een linkje waar ik het materiaal hiervoor kan bestellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou de modules als in dimmers/ schakelaars kun je in principe allemaal van Fibaro nemen. De gateway is een ander verhaal. Ook gebruik zelf een vera en zoals je in de diverse post van mij voorbij ziet komen heb ik de automatisering behoorlijk ver doorgevoerd. Mede omdat je zelf een plugin kunt maken en de community ook heel erg actief is. Mijn volgende project staat al weer om de hoek... Airco installatie icm een Comptrol interface 4web module zodat ik ook via min domotica de boel kan bedienen. Hier is nu nog geen plugin voor beschikbaar maar ben zelf handig genoeg om dat zelf op te lossen.
Grafisch ziet de controller van Fibaro er mooier uit. Maar voor de vera kun je zelf dmv API calls ook een eigen webinterface maken ;)
Versterker aansturing.. Kijk eerst of er voor je versterker al een plugin beschikbaar is. TV idem. Zo stuur ik zelf mijn TV aan dmv en rs232 module aan de vera en die stuur dan het juiste commando naar de TV. Die plugin heb ik dan weer zelf gemaakt.
Als je zelf handig bent op programmeer gebied dan bied een vera je alle vrijheid. Grafisch is de Fibaro het mooiste maar ik weet niet of daar nou al een officiële Android app voor was? Daarnaast is het een prijzige controller (in aanschaf)
Dan hebben we nog de zipabox deze heeft zover ik in filmpjes heb gezien een hele gebruiksvriendelijke tool om scènes te programmeren.
En als laatste heb je ook nog HomeSeer dit is een software pakket die je icm z-wave dongle moet draaien. Ook erg prijzig maar kan wel veel.
En dan heb je nog en tal van software pakketten die gratis zijn maar echte ervaringen daarmee kan ik je niet geven.

Naast dit alles zou je ook nog in overweging kunnen nemen of je ondersteuning voor de RFXCom transceiver wilt. Hier zijn namelijk vrij veel goedkope sensoren voor beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Je mag natuurlijk geen reclame maken hier maar heb zeer goede ervaringen met:
www.smartronix.nl
www.ezhome.nl

Voor 2000 euro kun je een heel eind komen maar het is natuurlijk afhankelijk van het aantal dimmers/schakelaars/sensoren/etc. Maak een goede tekening dan weet je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Voor Fibaro spullen geld dat elke webshop zich aan de opgelegde prijzen moet houden. (waarmee ze adverteren..)
Maar als je een grote bestelling hebt loont het zeker wel om eerst even een mailtje te sturen naar de winkel.
Naast de hierboven genoemde shops hebt je ook nog
http://www.hashop.nl
http://www.domotica-shop.nl/
http://www.robbshop.nl/

En volgens mij vergeet ik er dan nog steeds eentje :?
Ik heb zelf ervaring met ezhome, hashop en domotica-shop. Bij de eerste heb ik alleen besteld en dat ging prima. Bij hashop ook wat besteld maar dat wel met goed advies van te voren. En bij domotica-shop heb ik meermaals al wat besteld. Ook vanwege de laagste prijs garantie die ze bieden.
Ik zag destijds een module bij robbshop goedkoper vermeld staan dan bij de eerder genoemde en toen kreeg ik die spullen ook voor de lagere prijs.
Email contact ging toen ik het voor het laatst heb gebruikt bij zowel hashop en domotica-shop ook prima (de rest nooit voor handen gehad)

Al met al gewoon bestellen waar je er een goed gevoel bij hebt.
PS Ik heb dit alles zo objectief mogelijk neer gezet en ben verder ook niet betrokken bij 1 van de genoemde webshops
PS2, in de tijd dat ik er besteld heb kon ik van de winkels nog geen shopreview invullen anders had ik daar wel naar verwezen ;) (weet niet of het nu wel kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:26:
Wij hebben een huis gekocht waar al zeker alle electriciteit moet worden vervangen... ideale kans dus om het ineens goed te doen :)
Ik ben echter nog een beetje aan het rondkijken wat betreft domotica.
de ene site zegt dat bij een volledige plaatsing het systeem een meerkost is van 3% tov een klassieke electrische installatie, de andere maken er 10 tot 30% van.
Zijn er echt zo een grote verschillen tussen de verschillende systemen ? momenteel heb ik niko home control op het oog, dit lijkt mij voor de voor mij nodige functies zeker geen slecht systeem of zie ik dit toch verkeerd :) ?
Ik ben op zoek naar vooral volgende functies:
- lichten aan/uit/dimmen via centraal display of gsm/tablet (android & ios !)
- bepaalde lichten aan bij beweging in de hal (zodat de kindjes de trap niet sneller afgaan dan ze willen...)
- tuinverlichting automatisch schakelen.
- minder belangrijk maar wel leuk: de volledige HTPC/versterker/tv ook snel kan schakelen -> profiel "film" htpc aan, tv op juiste input, versterker op juiste input, alle niet gebruikte zaken uit,lichten schakelen, ...
Als je de elektrische installatie laat aanleggen door een installateur en door het gebruik van draadloze schakelaars kunt besparen op het infrezen van leidingen en het trekken van draden kun je de meerprijs van een domoticasysteem wel ernstig beperken. Ik zou wel inbouwdozen laten plaatsen om wandschakelaars dagelijk te kunnen bevestigen ook al schakel je draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
De laatste in het rijtje van The Source is volgens mij wirelesswonen.nl, ook een prima shop naar mijn ervaring.

Anyway, voor €2000 moet je voor een basis een heel eind kunnen komen, zeker als je voor de Vera of de Zipato kiest. En daarbij, ik wilde eigenlijk overal dimmers in plaats van schakelaars hebben. Aangezien we net een nieuw huis hadden gekocht dat helemaal verbouwd ging worden, waren de Fibaro dimmers daarmee vrijwel overal kostenneutraal te realiseren.

En je kunt daarna redelijk eenvoudig verder bouwen. Zonwering gaat hier nu ook automatisch, vloerverwarming schakelt in op tijden dat het mij uitkomt. Spiegelverwarming op de lichtschakelaar was lastig onzichtbaar te realiseren, dus dat is via een module geschakeld, etc, etc.

De basis kost dus eigenlijk niet zoveel meer, maar alle uitbreidingen, die lopen daarna wat meer in de papieren. Maar dat zijn nice to haves, die je naar eigen goeddunken wel of niet hoeft te doen. Uiteraard is het veelal spielerij, maar ik vind het wel heerlijk dat alles geautomatiseerd of via m'n telefoon gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ als je gewoon op de huidige plek zorgt dat je de haf 4050 inbouwdoos hebt kun je alle kanten op. Natuurlijk wel zorgen dat je de doos als 50 mm diep in muur doet.
En daarnaast is het frezen in een stenen muur ook prima zelf te doen. Alleen de stucadoor moet er daarna wel even langs.
In een appartement met betonnen of hp-kalkzandsteen blokken is een ander verhaal. Beton moet je dan laten zagen en de hp-kalkzandsteen kost gewoon wat meer moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52
@crims0n

Ik zie veel goede algemene tips langs komen.
Als je er echt verder mee wilt dan zul je toch dieper in de materie moeten duiken.
Zelf gebruik ik Homeseer op een zuinige servertje.

Belangrijkste tip is om dozen te hebben die 50mm diep zijn, anders wordt het inbouwen van draadloze schakelaars achter je schakelaars wel lastig. (Fibaro is wel het kleinste op de markt, het lukt me met veel moeite en sommige plaatsen niet om ze achter mijn Busch-Jaeger schakelaars te plaatsen in 40 mm dozen. Ik had geen keuze vanwege een oud huis en te laat besloten om te gaan automatiseren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ met een invalzaag kun je best die paar mm die je nodig hebt realiseren zonder dat een stucadoor erbij moet komen ;) Gewoon de achterzijde eruit zagen en wat steen mee pakken, klein beiteltje erbij als het nodig is en je kunt je actor kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Op plekken waar ik ze niet kwijt kon heb ik ze gewoon in de centraaldoos geplaatst, meestal heb je daar meer ruimte. Het is alleen wat lastiger als je in de toekomst bij je module moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Waar kopen jullie de 1/2 AA (ER14250) batterijen voor de Fibaro Door Sensor?

Goedkoopste prijs die ik heb kunnen vinden is 3,33 (excl. verzendkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Er komen nog wel eens batterij acties voorbij op iBood

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Dat klopt maar is altijd AAA of AA geen 1/2 AA :) Deze vind je niet zosnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Ik kom bij deze uit, maar gezien de prijs had je die ook al gevonden.

http://www.batterypoint.n...ing=ER14250&submit=Zoeken

Denk dat ik ze daar maar vandaan ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Sorry had de 1/2 AA niet gezien, heb de deur sensor zelf nog niet dus wist niet dat er een kleintje in zat.

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alvast bedankt voor alle tips en reacties!
Ik zal eerst alles nog eens rustig doornemen en vergelijken, en misschien eerst eens een degelijk plan opstellen van wat/waar/hoeveel en hoe :)

ongetwijfeld komen er dus nog vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wachten tot deze SK actie weer begint daar heb je ze voor 2,80
http://samenkopen.net/action/618789
owja zoeken op LS14250 is makkelijker ;)

[ Voor 17% gewijzigd door The-Source op 12-08-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
http://www.nkon.nl/lithiu...lithium-battery-3-6v.html

[ Voor 83% gewijzigd door screamhouse op 12-08-2013 20:07 ]

Verwijderd

Hallo domotica users,

Ik heb diverse vragen voordat ik een nieuw systeem aanschaf. Nu heb ik enige ervaring met X-10. En ik moet zeggen het werkt middelmatig tot redelijk en voor mij is dat niet goed genoeg. Er zijn teveel missers qua communicatie en storingsgevoeligheid. Aangezien ik thuis mijn alarm ook is uitgevoerd met X-10 (Marmitek) met bovenstaande bevindingen ben ik aan het twijfelen over een nieuwe opzet voor ons nieuwbouwhuis.

Aangezien ik het alarm erg belangrijk vind twijfel ik of ik nu het alarm compleet bedraad ga uitvoeren met een aparte unit etc en dit deels buiten het zwave gedeelte te houden.
Echter mijn voorkeur zou uitgaan naar bedrade magneetcontacten en een zwave koppeling Fibaro binaire sensor. Bijvoorbeeld een zone met 8 bedrade sensoren op 1 binaire sensor. En dit voor diverse zones (zodat dit regelbaar is), een paar PIR bewegingssensoren (eventueel draadloos) en een paar rookmelders (eventueel draadloos). Scheelt een aparte alarmcentrale en is dan met een app(licatie) te bedienen. Tevens kan ik dit zelf installeren.

Ik wil dan overstappen op zwave met controller Veralite of zipato.
Nu mijn vragen:
Als ik zou kiezen voor alarm via Zwave is het mogelijk zoals ik dit wil qua magneetcontacten?
Is dan een Zipato niet beter? Deze heeft (volgens mij) een versleutelde communicatie welke Vera niet zou hebben. Klopt dit?

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
beetje gespeeld met Homegenie, ziet er goed uit makkelijk in gebruik en vele mogelijkheden.
Is er ook nog ander forum of dergelijke waar over homegenie gediscussieerd wordt community lijkt me erg klein maakt me wel beetje zorgen.

Weet trouwens iemand een z-wave module die een dc stroomsterkte tussen 0-10 volt kan uitsturen

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

• Wizzmerlin
Klopt,

En meteen maar een andere vraag over de RGBW controller van Fibaro.
Je hebt dus 4 uitgangen waarmee je R, G, B en W kan aansturen. Verder zitten er vier analoge inputs op.

Wat sluit je nou aan op die inputs? En vooral, hoe?

Stel dat ik een rgbw-ledstrip onder de keukenkastjes wil plaatsen en 'm wil bedienen door of een schakelaar of een bewegingssensor gekoppeld aan een lichtsensor (tijd?). Is dit dan 'goedkoop' te realiseren?
Ik ben erg nieuwsgierig naar de controller, maar heb niet zo'n behoefte om nog eens zo'n bedrag te moeten uitgeven om 'm, zoals hierboven beschreven, aan te sturen.

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Voor aansluiten zie de handleiding:
http://www.fibaro.com/man...41-RGBW-Controller-en.pdf

Voor aansluiten strips:
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-shop.nl/images/D/W2%20RGBW%2012V%20Scheme.png

En sensors (bv beweging)
Afbeeldingslocatie: http://tutoriels.domotique-store.fr/images/fibaro/fibaro_rgbw/Fibaro_RGBW_capteurs_0-10V.png

Ik denk wel dat je de HC2 hiervoor nodig hebt. Ik zie dat zo 123 niet werken met bv de Zipato.

[ Voor 54% gewijzigd door HeroS op 15-08-2013 14:33 ]

• Wizzmerlin
Dank HeroS, maar zover was ik ook al gekomen. Ik was benieuwd hoe je dit nu in de praktijk aansluit.

Heeft een lichtsensor een eigen voeding? Levert zo'n ding een variabele output van tussen de 0 en 10 V, zoals de Fibaro verwacht? Of is het gewoon een open / close uitgang (wat ik vermoed)?
Hoe werkt dat met een luchtvochtigheidssensor? Geeft die wel een output van 0 - 10V?

Bestaan er cheapass licht- en/of bewegingsensoren die je direct op de RGBW controller zou kunnen aansluiten? (Dus eigenlijk zonder dat ze ZWave capaciteiten hebben)

Ik denk verder dat het aansluiten van de inputs losstaat van de gebruikte Zwave controller (Zipabox of HC2). Alleen voor eventuele feedback naar de ZWave controller is de ondersteuning voor de Fibaro RGBW controller wel belangrijk.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

0-10V is een oldskool techniek om bijvoorbeeld verlichting analoog te dimmen. Het past ook prima bij licht- en luchtvochtigheidssensoren en in iets mindere mate bij een temperatuursensor. Een bewegingsmelder zal een binaire uitgang willen hebben.

Het lijkt me overigens veel mooier om gewoon losse z-wave sensoren in je systeem te gebruiken zodat je de input van die sensoren ook voor andere doeleinden kunt gebruiken dan het schakelen van een enkele rgbw-controller. Een Aeon multisensor van 60 euro meet temperatuur, luchtvochtigheid, luminantie en meldt beweging. Tevens is het niet handig om draden van de sensor naar de rgbw-controller te moeten trekken. Die dingen moeten maar net bij elkaar in de buurt moeten komen.
Pagina: 1 ... 19 ... 76 Laatste