[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.396 views

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Terugkomend op mijn eerdere post ( http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/34647774 )
heb ik in de winkel ( waar ik tevens werk :+ ) even snel 10/15min gespeeld, meeste met de 550D. hij ligt me wel goed in de hand, en knopjes zien er op 't eerste gezicht ook wel ok uit. dat setje ( met 18-55IS ) kitlens staat voor 688,- EU meen ik, en me collega verwees me meteen naar de nikon D90 met 18-105 lens, setprijs van 799,- EU zo uit me hoofd. betere zoom, fotografeert sneller. nadeel is enkel het feit dat hij 720P kan opnemen, en niet tussentijds scherp kan stellen ( correct me if im wrong ). kost 120EU meer, maar kan je je dat als beginner goedpraten? de review van dpreview van 550D vs D90 laat wel zien dat de kwaliteit van de D90 wat foto's betreft toch wel wat 'realistischer' zijn, kleuren en dergelijke.

Ik twijfel nogal dus, het is sowieso een enorme verbetering ten opzichte van de compact welke hier nu rondhangt, en ben ook bereid er flink wat tijd in te stoppen, maar wat is nou een goede keuze voor een beginner die eigenlijk alles wel wilt.
Mr_gadget schreef op donderdag 09 september 2010 @ 00:05:
Een collega van me die ook filmmaker is (professioneel) overweegt om een dslr te gaan kopen, primair om lokaties e.d. te fotograveren. Maar hij overweegt om later ook te gaan filmen met een 1D mark4. Hij zou dan nu waarschijnlijk een crop camera kopen maar hij zou zijn lenzen dan op de mark4 willen gebruiken. EF-s lenzen werken niet op full frame maar andersom werkt het toch wel? Zijn er nog beperkingen op het gebruik van EF lenzen op crop camera's (anders dan de prijs :D )
EF-lenzen zijn inderdaad op zowel crop (1D-IV is ook een crop trouwens) als op full-frame te gebruiken. Voor de 1D-IV heb je EF-lenzen nodig omdat de beeldcirkel van EF-S lenzen te klein is om de APS-H sensor te vullen (cropfactor is 1,3).
De EF-lenzen zijn duurder en vaak ook zwaarder dan EF-S lenzen en niet alle EF-lenzen zijn handig qua brandpunten. Maar verder hebben EF-lenzen ook voordelen, zoals (over het algemeen) meer randscherpte op crop-camera's en minder vignetting (donkere hoeken).
Welke lenzen handig zijn, hangt af van het soort lokaties en welke eisen je stelt aan de foto's.

[ Voor 33% gewijzigd door Universal Creations op 09-09-2010 00:21 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 06:58
Mr_gadget schreef op donderdag 09 september 2010 @ 00:05:
Een collega van me die ook filmmaker is (professioneel) overweegt om een dslr te gaan kopen, primair om lokaties e.d. te fotograveren. Maar hij overweegt om later ook te gaan filmen met een 1D mark4. Hij zou dan nu waarschijnlijk een crop camera kopen maar hij zou zijn lenzen dan op de mark4 willen gebruiken. EF-s lenzen werken niet op full frame maar andersom werkt het toch wel? Zijn er nog beperkingen op het gebruik van EF lenzen op crop camera's (anders dan de prijs :D )
Het gewicht, een zware lens op een lichte body werkt klote... Iemand die een 1D4 overweegt hoort niet in een instap topic thuis, maar meer in Midrange to high-end DSLR discussietopic V1.0

[ Voor 58% gewijzigd door ThomasW op 09-09-2010 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Ik heb inmiddels de knoop al zo goed als doorgehakt: NEX3. Het enige waar ik nog niet over uit ben is waar hem te kopen. Ik kan hem nieuw kopen voor €500, of voor €100 minder op marktplaats. Er schijnt een fotowedstrijd geweest te zijn waar mensen de NEX hebben gewonnen, maar hem niet hoeven omdat ze al een betere camera hadden. Gevolg is: een paar nieuwe NEXen op marktplaats, maar geen garantiebewijzen oid. Iemand wist mij te mailen dat Sony levenslange garantie geeft ook zonder bon. Is dat zo?
Verder is het ook nog mogelijk om een pancake ipv. de 18mm erop (is weer iets goedkoper). Het werd me afgeraden wegens het niet kunnen zoomen van de pancake. Is dat het enige, of vinden jullie ook dat de kwaliteit zeer te wensen over laat (ik ben er nog niet uit, ook na het lezen van reviews op photozone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:24

Fiber

Beaches are for storming.

Die 16mm pancake is juist de enige lens die ik er op zou willen hebben, de rest is mij veel te groot.... :)

Maar inderdaad, als je graag een normaal bereik hebt, vergelijkbaar met de kitlens op een dSLR dan kun je beter de versie met de 18-55mm lens kopen. Die is veel flexibeler.

Edit:
What's wrong with 16mm?

No doubt some of our readers will be wondering why we don't think the 16mm is the best choice for the NEX system at launch. Let's make it clear that we don't object to the lens at all per se; indeed we actually like the idea of having a compact wideangle prime to complement the kit zoom (arguably every system should have one). What concerns us more is that it's being bundled with the bodies as the cheapest available kit, which is likely to tempt beginners to buy it in the promise of getting a portable, high image quality package for everyday shooting.

The problem here is that a wideangle prime like the 16mm isn't really a general purpose lens, but instead better suited to specific subjects - typically landscapes, architecture, interiors and the like. It's certainly not a great choice for photographing friends or family on a day out; because of its short focal length, that F2.8 aperture isn't going to give you significantly blurred backgrounds, and the inevitable wideangle distortion means anyone towards the edge of the frame will look unflatteringly fat. Overall it's certainly less capable an all-rounder than the fast normal primes available for competing systems, such as the Samsung NX 30mm F2, or the Panasonic 20mm F1.7 for Micro Four Thirds.

Because of this, we wouldn't recommend anyone buys the 16mm F2.8 as their only lens for a NEX unless they are absolutely sure they know what they are doing. Yes we know it's going to give the most compact, portable combination, but we'd advise against sacrificing function for form so dramatically. It would be great as the second or third prime for the system, it's just not an ideal kit lens.

http://www.dpreview.com/reviews/SonyNex5Nex3/page8.asp

[ Voor 75% gewijzigd door Fiber op 10-09-2010 14:10 . Reden: dpreview ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Pancakes zijn vaak al heel oude ontwerpen, moderne coating erop en that's it. Kan me niet voorstellen dat sony dat verprutst heeft.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Wijnands schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 12:48:
Pancakes zijn vaak al heel oude ontwerpen, moderne coating erop en that's it. Kan me niet voorstellen dat sony dat verprutst heeft.
ze hebben het dan ook niet verprutst maar het is gewoon een specifieke lens, de kwaliteit is niet geweldig alleen, maar ook niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Fiber schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 12:33:
Die 16mm pancake is juist de enige lens die ik er op zou willen hebben, de rest is mij veel te groot.... :)

Maar inderdaad, als je graag een normaal bereik hebt, vergelijkbaar met de kitlens op een dSLR dan kun je beter de versie met de 18-55mm lens kopen. Die is veel flexibeler.

Edit:
What's wrong with 16mm?
verhaal

http://www.dpreview.com/reviews/SonyNex5Nex3/page8.asp
Dank! Die had ik nog niet gelezen! Snap nu een beetje het probleem met die lenzen. Grootste deel van de tijd zal ik wel landschappen fotograferen, maar ook wel eens mensen, en dan is de 18mm toch een betere allrounder.
Weet iemand nog iets over de garantie van Sony? Zal het ook even in het topic aldaar vragen.

• Sn0wblind
eswa schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 16:40:
[...]

Dank! Die had ik nog niet gelezen! Snap nu een beetje het probleem met die lenzen. Grootste deel van de tijd zal ik wel landschappen fotograferen, maar ook wel eens mensen, en dan is de 18mm toch een betere allrounder.
Weet iemand nog iets over de garantie van Sony? Zal het ook even in het topic aldaar vragen.
garantie is 2 jaar voor de NEX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Na er een paar dagen toch over nagedacht te hebben, wat wil ik er nou mee doen denk ik toch van de 550D af te stappen, toch liever een completere / betere fotocamera ( de nikon D90 ) dan de HD opneem functie. laat ik eerst maar eens 'beginnen' met 1 van de 2.

eens kijken of ik nog personeelskorting heb :+

voorlopig eerst maar spelen met de 18-105 lens,

wat zegt iedereen hier trouwens over uv filters en dergelijke, paar pagina's terug / ander topic stond 'laat je geen uv filter' aansmeren. niet broodnodig / zonnekap is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
thijszor schreef op maandag 13 september 2010 @ 01:29:

wat zegt iedereen hier trouwens over uv filters en dergelijke, paar pagina's terug / ander topic stond 'laat je geen uv filter' aansmeren. niet broodnodig / zonnekap is beter?
De voor/tegen discussie is in het filter topic ook al een paar keer gevoerd. Waar we het allemaal over eens zijn:
  • Gebruik de zonnekap tenzij deze bij flitsen in de weg zit. Kwaad kan het niet en het beschermt het front element iets en komt contrast ten goede. Kap wordt bij de 18-105 meegeleverd.
  • Als je vind dat je aan een beschermend filter moet koop dan kwaliteit. Multicoated filter van hoya of b+W bijv en blijf weg bij de goedkope meuk van merken als Hama en Marumi
Als donderdag inderdaad de D7000 gelanceerd wordt verwacht ik overigens nog wel iets meer prijsdaling op de D90 in de nabije toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 13-09-2010 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 19:01
thijszor schreef op maandag 13 september 2010 @ 01:29:
Na er een paar dagen toch over nagedacht te hebben, wat wil ik er nou mee doen denk ik toch van de 550D af te stappen, toch liever een completere / betere fotocamera ( de nikon D90 ) dan de HD opneem functie. laat ik eerst maar eens 'beginnen' met 1 van de 2.

eens kijken of ik nog personeelskorting heb :+

voorlopig eerst maar spelen met de 18-105 lens,

Ik ben dus heel serieus dezelfde stap aan het overwegen, het enige wat mij weerhoudt is de dure prijs van lenzen bij Nikon, waar je bij Canon voor 600 euro een L serie 70-200 met een vast diafragma hebt moet je bij Nikon aan minstens het drievoudige denken (ook omdat ze bijna geen F4 lenzen hebben en dus meteen op 2.8 zitten met de hoge prijs erbij).

De D90 ligt lekker in de hand en het gebruiksgemak qua opties en knopjes is lekker makkelijk. Maar zit stiekem te wachten of er op de photokina toch niet de opvolger wordt gepresenteerd en die misschien straks voor een hele redelijke prijs te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
De lens collectie van Canon en Nikon zit toch verschil in. Ja, Canon heeft een knappe 70-200 f4 en een macro lens die beter doet dan 1:1. Nikon heeft echter weer dingen als een 18-105 en een heel betaalbare 35mm.

Dingen waar je toch rekening mee moet houden en nu moet proberen in te schatten wat je later nodig denkt te gaan hebben en dat kan heel lastig zijn.

Uiteindelijk is het heel persoonlijk. Voor wat ik doe kan een 70-200 f4 me echt niet boeien, voor een ander is het een uitkomst en de reden om voor Canon te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget?

Max 800 incl 1 lens

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nope

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik wil er schaatsfoto's mee kunnen maken dit is vaak in een hal waar het licht niet al te best is.
Verder wil ik paardrijwedstrijden mee kunnen fotograferen. En natuurlijk de de rest zoals vakantie huisdieren enz.

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is totaal niet belangrijk leuk als het er op zit maar absoluut niet noodzakelijk

Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Live View geen noodzaak wel prettig AF geen noodzaak

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het word mijn eerste dslr. Het zou dus prettig zijn als deze ook voor een beginner goed te begrijpen is.
Grote is niet echt van belang zolang het maar hanteerbaar blijft.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Hier zit hem nog met een probleem. Ik kies liever eerst voor een 1 goeie lens en haal er dan later nog 1 bij. dan dat ik spijt krijg van mij keuze. Wat raden jullie mij hier aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Verwijderd schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 10:58:

Max 800 incl 1 lens

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nope

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik wil er schaatsfoto's mee kunnen maken dit is vaak in een hal waar het licht niet al te best is.
Verder wil ik paardrijwedstrijden mee kunnen fotograferen. En natuurlijk de de rest zoals vakantie huisdieren enz.

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is totaal niet belangrijk leuk als het er op zit maar absoluut niet noodzakelijk

Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Live View geen noodzaak wel prettig AF geen noodzaak

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het word mijn eerste dslr. Het zou dus prettig zijn als deze ook voor een beginner goed te begrijpen is.
Grote is niet echt van belang zolang het maar hanteerbaar blijft.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Hier zit hem nog met een probleem. Ik kies liever eerst voor een 1 goeie lens en haal er dan later nog 1 bij. dan dat ik spijt krijg van mij keuze. Wat raden jullie mij hier aan dan?
Nikon D90 met een kitlens van 18-105 geloof ik ofzo. Prima cameratje voor de beginner maar je kan er ook als wat gevorderdere gebruiker prima mee uit de voeten. Valt ook binnen je budget.
Je zou ook voor een 550D kunnen gaan, heeft ook z'n voordelen maar ook z'n nadelen t.o.v. de D90.

De Nikon die ik bedoel: pricewatch: Nikon D90+ Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G
Eventueel kan je ook voor de 18-55 lens gaan: pricewatch: Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR

Maar ik denk dat vooral voor dat schaatsen een beetje zoombereik wel handig is. Daarnaast zou je later eventueel een prime kunnen bijkopen, die zijn bij Nikon over het algemeen wel gunstige geprijsd dan bij Canon.

[ Voor 13% gewijzigd door dangerpaki op 14-09-2010 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:54
@Rob ter Horst
Sportfotografie bij slecht licht is een lastige. Een body met goede iso-prestaties is dan zeer handig. Dan zijn er verschillende opties, zoals de Nikon D5000, Canon 500D, 550D, Pentax K-x.
Ik weet niet hoe dicht je bij de actie kan komen, maar waarschijnlijk is een telelens noodzakelijk. De goedkope modellen zijn niet echt lichtsterk, en zitten meestal op f/5.6 op 200-300mm. Lichtsterkere opties kunnen zijn:
pricewatch: Tamron AF 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) Macro (Canon)
pricewatch: Sigma 50-150mm f/2.8 EX APO DC II HSM (Canon)
pricewatch: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG APOMacro HSM II (Canon)
(Overal voor het gemak de Canon-versie van genomen).
Deze lenzen zijn dus vrij prijzig, misschien dat 2e hands een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Gezien de aankondiging van de D3100 zou ik niet zo snel meer de D5000 halen, tenzij je per se de grotere body wil of als je hem op de (zeer) korte termijn wil halen. Of zie ik een ander essentieel verschil over het hoofd?

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kantelbaar schermpje, bracketing, en preciezer instelbare d-lighting. Verder zou ik 't niet weten, D3100 is ook een goede optie. Maarja dan zal na de D3100 de D5000 ook wel weer vervangen worden, en zo blijf je wachten natuurlijk.
De K-5 van Pentax komt er ook aan en ik hoop op een grote prijsdaling voor de K-7, dan zal dat ook een mooie mogelijkheid zijn.

De nieuwe E-5 van Olympus staat trouwens ook al op hun site, waardoor de E-3 en/of E-30 ook wel goedkoper zullen worden.
Een 2e hands Nikon D300 met weinig clicks vind je ookal voor zo'n 800 euro.

Rond photokina is er altijd veel te koop voor relatief lagere bedragen. 't is nu ook zaak marktplaats ed. goed in de gaten te houden. En de actuele prijzen van winkels natuurlijk, die uit laatste voorraad leveren.

Al is zo'n D3100 niet duur en je krijgt toch wel weer een hele hoop. Ben benieuwd wanneer Canon een opvolger voor hun 1000d laat verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Opvolger van de D5000 komt iig niet op de korte termijn, maar de D3100 is al wel op de zeer korte termijn beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shiver23 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 16:46:
Opvolger van de D5000 komt iig niet op de korte termijn, maar de D3100 is al wel op de zeer korte termijn beschikbaar.
http://nikonrumors.com/

Volgens hen in oktober,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Dat wordt de opvolger van de D90. Dat is weer een klasse hoger. Opvolger van de D5000 wordt waarschijnlijk de D5100 en die komt mogelijk pas in de lente.

• dangerpaki
De D7000 is dus officieel niet de opvolger van de D90 lees ik net. Maar wel een nette camera, alleen jammer dat de video modes nog steeds wel erg beperkt zijn, alleen 1080 24fps en 720 30fps. Als je ziet dat een 550D van Canon ook al 720 met 60FPS eruit kan spugen en de 1080 ook nog wat meer mogelijkheden heeft is het echt een misser van Nikon. Hoop dat het er alsnog met een firmware update in komt.

• Wijnands
Ik denk 't niet, Nikon lijkt besloten te hebben dat dit voldoende is.

• BarôZZa
  • Laatst online: 06:39
Firmware updates doet Nikon zelden. Ik ben benieuwd hoe de rolling shutter correctie werkt, dat vind ik belangrijker.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
dangerpaki schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:52:
De D7000 is dus officieel niet de opvolger van de D90 lees ik net. Maar wel een nette camera, alleen jammer dat de video modes nog steeds wel erg beperkt zijn, alleen 1080 24fps en 720 30fps. Als je ziet dat een 550D van Canon ook al 720 met 60FPS eruit kan spugen en de 1080 ook nog wat meer mogelijkheden heeft is het echt een misser van Nikon. Hoop dat het er alsnog met een firmware update in komt.
Dat vereist vooral meer reken- en verwerkingskracht en dat is hardwaregelimiteerd. Tenzij die chip sneller dan nodig is, is dat niet door een firmwareupdate op te lossen.

Verwijderd

Post kwijt? Check Het video-dSLR hardware topic

;)

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Teun_2 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 17:04:
[...]

Dat vereist vooral meer reken- en verwerkingskracht en dat is hardwaregelimiteerd. Tenzij die chip sneller dan nodig is, is dat niet door een firmwareupdate op te lossen.
Als de D7000 1920x1080x24= +/- 50 miljoen aan kan en 1280x720x60 is +/- 55 miljoen dan vergt die 720P 60fps maar 10% meer dan 1920P 24fps en dat moet de EXPEED 2 toch ook wel aankunnen. Volgens mij ligt het er gewoon aan dat Nikon geen ervaring met 50fps en 60fps video heeft.

ja ik weet het er zijn mensen die het niet met mijn beredenering eens zijn

[ Voor 7% gewijzigd door photofreak op 15-09-2010 20:53 ]

• dangerpaki
photofreak schreef op woensdag 15 september 2010 @ 20:53:
[...]

Als de D7000 1920x1080x24= +/- 50 miljoen aan kan en 1280x720x60 is +/- 55 miljoen dan vergt die 720P 60fps maar 10% meer dan 1920P 24fps en dat moet de EXPEED 2 toch ook wel aankunnen. Volgens mij ligt het er gewoon aan dat Nikon geen ervaring met 50fps en 60fps video heeft.

ja ik weet het er zijn mensen die het niet met mijn beredenering eens zijn
Ik zag dat de D7000 ok gewoon 1080 op 30fps aan kan (NTSC) dus dan zou 720p op 60fps volgens jouw berekeningen gewoon mogelijk moeten zijn op de D7000. Jammer dat ze het niet als optie erin hebben gezet dan.

1920x1080x24 = 49.766.400
1920x1080x30 = 62.208.000

1280x720x60 = 55.296.000

Dus in die zin zou het mogelijk moeten zijn aangezien de D7000 volgens specificaties 1080P op 30fps kan opnemen.

[ Voor 12% gewijzigd door dangerpaki op 16-09-2010 09:27 ]

Verwijderd

Ik ga binnenkort mijn eerste DSLR halen (M43's/Nex, die eerder ook op mijn shortlist stonden, zijn van de lijst geschrapt vanwege de dure 'originele' lenzen en de beperktere mogelijkheden wanneer adapters gebruikt worden)

Voor mezelf heb ik nu de keuze beperkt tot de Nikon D3100 en de Canon 550D. Het is even de reviews afwachten van de D3100. Maar wanneer ik naar de kitlenzen kijk die voor mij interessant zijn, dan neig ik toch naar Nikon. De 18-105 VR is een stuk beter gereviewed als de 18-135, die daarnaast ook duurder is (verschil €220 tussen de set van Nikon en Canon).
Is er een goed alternatief voor de 18-135 van Canon? Ik was zelf aan de 17-85 USM aan't denken, maar deze is en duurder (losse 550D body en losse lens, itt 18-135kit) en heeft een minder bereik.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2010 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

550D + 15-85 word je heel blij van. Kost wel wat geld, maar is het waard IMHO. Heb de lens samen met mijn 7D gekocht en totaal geen spijt van :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jullie advies (suggesties) hebben. Ik hoor het graag. Bij deze mijn vragenlijst;

500eu

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)

Om bewust mooie foto's te maken en een eigen foto archief te maken in de toekomst met mijn eigen werk.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

mensen, natuur, stadsleven, objecten, beeldreportage's

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

nee

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

nee, (basis lens om te beginnen)

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

advies

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

wekelijks 3 a 4 uur om te beginnen.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

wellicht

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

geen

Is 2e hands een optie of per se niet?

jawel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Laatst online: 16:17
Gezien je niet echt bijzondere eisen hebt is het toch niet heel lastig om bijvoorbeeld bij pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS uit te komen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Of
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR
pricewatch: Pentax K-x + DA-L 18-55mm
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A550L + DT 18-55mm SAM

Het lijstje is nogal groot. Heb je al bepaalde modellen vastgehouden of een voorkeur voor bepaalde lenzen? Met jouw eisen kan je heel veel kanten op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Pentax k-x is op dit moment een mooie kiloknaller. D5000 is ook tot een aangenaam laag prijsniveau gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
PowerUp schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 15:01:
Of
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR
pricewatch: Pentax K-x + DA-L 18-55mm
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A550L + DT 18-55mm SAM

Het lijstje is nogal groot. Heb je al bepaalde modellen vastgehouden of een voorkeur voor bepaalde lenzen? Met jouw eisen kan je heel veel kanten op :)
Of:
pricewatch: Olympus e620 + 14-42

Mooie compacte/lichte camera...veel camera voor een laag prijsje!

Om het rijtje compleet te maken ;)

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is uiteindelijk toch de Canon 7D geworden, in combinatie met de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM (zonnekap kreeg ik erbij). Verder ook een Marumi circulair polarisatie (Super DHG) filter en een Sandisk Extreme 16GB (60MB/s UDMA) CF erbij gekocht. :)

Het objectief kon ik in perfecte staat voor een mooie prijs kopen, dus dat was sowieso snel geregeld.

De 7D kwam ik een paar dagen later tegen, ook in perfecte staat, samen met een grip, een extra accu en een GGS screen protector, ook voor een mooie prijs, dus toch maar gedaan. Ik was sowieso al verkocht op het moment dat ik hem vasthield in de winkel om te proberen.

Daarnaast vind ik de bediening prettiger dan de 550D, schijnt het LCD stukken beter te zijn (uiteraard moeilijk te vergelijken in de winkel) vanwege cropfactor en helderheid, vind ik het gewicht mooier in balans met het objectief en vind ik het extra display bovenop erg handig. Daarnaast zijn er nog wat handige extra's op de 7D, zoals de kunstmatige horizon, maar die zijn ondertussen allemaal wel bekend.

Tas (Lowepro Nova 180 AW) en statief (Joby Gorillapod SLR-ZOOM + ballhead) ga ik nog bestellen en dan kan ik voorlopig vooruit. :)

Iedereen bedankt voor de informatie en adviezen! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door TimMer op 18-09-2010 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

RoyK

Hobby tekenaar

Beste tweaker vrienden.

Zie mij als een amateur fotograaf die leuke plaatjes van zijn gezin wil schieten zoals een verjaardag, leuke momenten, een dagje uit of een vakantie. Momenteel schieten we plaatjes met een Nikon coolpix met 7 megapixel, echter zijn de fotos zeer korrelig en slecht van kwaliteit. Uiteraard mag ik niet klagen, immers heeft het toestel 8 tientjes gekost. Men krijgt wat je ervoor betaal denk ik dan maar.

We zijn momenteel even in de luxe positie om onze slechte camera te vervangen dus moeten we het maar doen. Kinderen groeien hard en het doet me zeer dat ik geen mooie foto's voor ze heb.

Ons budget is 400 incl. een geheugen kaart. De pricewatch verteld ons dat de Canon EOS 1000D te koop is voor 364 euro inlc een lens, de EF 18-55mm. Dit toestel staat goed aanschreven waar ik ook kijk dus dat zal vast een goede keuze zijn gezien de goede reacties van mede tweakers. Andere suggesties zijn welkom.

Nu zie ik een tal van geheugen kaartjes waar ik als leek geen raad mee weet. Ik denk dat 8 gig voor ons voldoende is. 16 gig is al snel 80 euro. Ik zie 8 gig geheugen kaarten voor 20 euro van kingston maar ook voor 45 euro heb je 8 gig geheugen sticks. Ik begrijp dat het verschil hem in de snelheid zit. Wat is nou verstandig?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Nu online

RoyK

Hobby tekenaar

oke, ik zal mijn vraag een beetje bijstellen. Ik ben middels na een hele avond verder zoeken het één en ander wijzer geworden. Al had ik de hoop dat dit een actief treadje was zodat ik advies van jullie ik kon winnen.

De kans is zeer groot dat het een EOS 1000d gaat worden. Een prachtig toestel voor de hobby fotograaf. Het is alleen wel zo dat het advies is de body te kopen met een andere lens dan die er standaard bij wordt geleverd.

Standaard wordt de EF-S 18-55mm mee geleverd. Nu heb ik een oog op de EF-S 18-55mm iS (stabilisator). Deze kost een paar tientjes meer maar voorkomt wel bewogen foto's tot zekere hoogte. Is het verstandig om voor deze lens te kiezen en een paar tientjes over mijn budget heen gaan (want ik moet ook nog een geheugen kaartje kopen) of is het geen winst en kan ik net zo goed voor de standaard gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:02

Phehistyr

De Epische Lurker

Het grote voordeel van de IS versie is niet zozeer de IS, maar dat het optische ontwerp gewoonweg veel beter is. Het is dus zeker de moeite waar om er wat extra geld aan uit te geven.

Overigens wil ik je toch nog wel even vertellen dat het kopen van een DSLR je geen garantie voor goede foto's geeft. Ik zeg altijd maar zo dat het voordeel van een DSLR is dat je qua instellingen alles zelf in de hand houdt, maar dat je daardoor ook op veel meer plekken de mist in kunt gaan. Als je zin hebt om je te verdiepen in fotografie zou ik er zeker een kopen, als je alleen verwacht alles op de automatische stand te schieten is een goede compact wellicht beter geschikt voor je.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Nu online

RoyK

Hobby tekenaar

Dank je Phehistyr voor je info. Dan ga ik zeker voor de iS. Ik ben er van bewust dat je geen betere foto's schiet door enkel maar op het knopje te drukken. Ik wil me er ook in verdiepen en graag foto's maken met wat meer diepte. Zoals bijvoorbeeld dit: klik. Ik ga de foto's ook in fotoshop nog aanpakken. Daar liggen immers weer mijn skills.

Als het fotograferen bevalt, spaar ik door voor een betere lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Roy, sorry dat ik het zeg maar ik zie niet echt fotografie passie in dit verhaal terug. Kun je niet beter kijken of je een goede deal op iets als een canon g11 kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Nu online

RoyK

Hobby tekenaar

Wijnands schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:22:
Roy, sorry dat ik het zeg maar ik zie niet echt fotografie passie in dit verhaal terug. Kun je niet beter kijken of je een goede deal op iets als een canon g11 kan krijgen?
Dat is ten eerste niet waar. Mijn vrouw vraagt al jaren om een betere camera waar ze wat meer mee kan doen. Kwaliteits foto's schieten met diepte, warme kleuren, waar je over denk voordat je de foto maak. Zelf ben ik grafisch aangelegd en lijkt het me heel leuk om de wereld van de hobby fotografie in te stappen. Het komt vaak genoeg voor dat ik mezelf betrap dat ik naar een situatie kijk en bedenk hoe ik het zou filmen of fotograferen.

Ten tweede vind ik het wel een hele snelle conclusie met 3 berichtjes waarvan 3/4 over lenzen en flash kaarten gaat. Mag een beginnende hobby foto schieter dan geen instap model spiegel reflex kopen? Of moet je daar "passie" voor hebben?

Ik waardeer je inbreng wel en heb ik even vluchtig gekeken (ik zit op mijn werk) naar de g11. Hij kost ook rond de 400 euro. Hij is een stuk compacter wat misschien wel prettig is voor de mobiliteit. Het is niet altijd even praktisch om met een hele camera om je nek rond te lopen. Tegelijk, is het wel met elkaar te vergelijken? Ik bedoel, de EOS 1000d vs de G11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Niet te vergelijken, een 1000D is door zijn veel grotere sensor kwalitatief veel beter, en ook flexibeler door de verwisselbare lenzen. Als je toch een compact zou willen, neem dan een echte compact die in je broekzak past, zo klein is een G11 nou ook weer niet. Een 1000D kun je je nauwelijks een buil aan vallen, is een redelijk veilige keuze in deze prijsklasse, alleen als je ook video wil moet je iets duurders nemen, of als hij echt niet lekker in je hand ligt en bijvoorbeeld te klein is. Neem inderdaad de 18-55 IS lens er bij, en ga dan marktplaats in de gaten houden voor bijvoorbeeld een 55-250 IS en een 35mm prime lens of een 10-22 ultrawide. Een los flitsertje is ook wel een aanrader maar hoeft ook nog niet direct.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
RoyK, ik weet dat je budget beperkt is, maar zou je niet net even iets langer willen doorsparen en dan bijvoorbeeld voor een Nikon D90 kit willen gaan? De D90 is in die zin toch wel echt meer camera voor je geld. Voor 700 euro heb je dan een hele fijne camera met een goede 18-55mm lens. Daar zit je als beginnende fotograaf voor de komende jaren prima mee en kan je goed fotograferen. Zit een goede sensor in en is qua bediening ook beter dan de standaard instapcameras. Kost je wel 700 euro maar dan heb je ook wat. Anders ben je over een paar maanden spijtig dat je toch niet meteen wat meer hebt uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
0. Mijn geschiedenis in de fotgrafie
Een jaar of 6 geleden begonnen met een Canon Powershot A70 compactcamera. Veel leuke foto's mee gemaakt, maar op een bepaald moment wil je toch wat meer kunnen. Omdat ik toen niet direct een dSLR wilde kopen ivm budgetredenen ben ik voor een Panasonic Lumix FZ-8 gegaan. Met deze camera kon ik uitgebreider spelen met de instellingen en de 12x optische zoom wordt ook veel gebruikt. Afgelopen zomer heb ik in Noorwegen een paar weken mogen spelen met de Olympus E620 van een vriend van me en toen besloten om ook een dSLR aan te schaffen. Naast de betere kwaliteit foto's is een belangrijke factor ook de snelheid van de camera. De tijd tussen aanzetten en de eerste foto afdrukken is zoveel sneller! Ik mis nu vaak mooie fotomomenten die ik met de e-620 wel redde.

1. Wat is je beschikbare budget?
Heb geen keiharde limiet in het budget. Ik heb zo'n 1000 euro beschikbaar maar dat hoeft zeker niet op als een goedkopere camera prima voldoet. :-)

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Met mijn huidige camera fotografeer ik tijdens vakanties graag (bewegende) dieren, mensen en andere objecten en in iets mindere mate landschappen. Daarnaast maak ik graag foto's bij de roeivereniging waar ik lid van ben. Om de een of andere reden is het vaak donkerder en regent het (hard) tijdens wedstrijden. Ook dan wil ik graag goede foto's kunnen maken.

4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is geen breekpunt, maar wel een grote pre om ook opnames te kunnen maken van roeitrainingen. Een burstmode met 3-5 fps schiet hiervoor echt flink tekort.

5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Ik gebruik de Live view nu nauwelijks en kijk meestal door de viewfinder

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- De camera moet incl gemonteerde lens zonder problemen in mijn schoudertas mee kunnen als ik bv door de stad loop.
- Ik heb momenteel een aantal SDHC-geheugenkaartjes en het zou mooi zijn als ik die kan blijven gebruiken.
- Een camera die tegen regen(spetters) kan lijkt buiten budget te liggen, maar als er iets beschikbaar is...

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Zoals al gezegd bevalt de 12x zoom van mijn huidige camera goed en ik gebruik het vaak. De 3x zoom van de kitlens van de e-620 schoot vaak tekort en dan kwam mijn eigen camera weer tevoorschijn. Nu hoef ik niet direct weer 12x zoom, maar ik weet nu al dat het bereik van een standaard kitlens een probleem gaat worden. Aan de andere kant merkte ik ook regelmatig dat ik landschappen beduidend beter op de foto krijg met de e-620 door de groothoek.

Ik heb uiteraard al de nodige reviews gelezen en wat onderzoek gedaan.
- De e620 beviel op zich goed, maar er moet dan wel minimaal een extra lens bij. Nadeel is ook het gebrek aan een filmfunctie al is dat dus geen onoverkomelijk iets.
- Een collega heeft de Nikon D5000 en die lijkt vergelijkbaar met de e620 en kan wel filmen.
- De Canon 550D lijkt me ook prima opties. Vooral omdat het lenzenaanbod beduidend groter is dan bij bv Olympus en ik voorzie dat ik toch wel minimaal 2-3 lenzen nodig heb om in mijn behoeftes te voorzien. :-)

De e620 en D5000 heb ik intussen ook daadwerkelijk in handen gehad waarbij de D5000 wat raar aanvoelde qua bediening, maar ik had natuurlijk net een paar weken met de e620 gewerkt.
Ik heb een lichtelijke voorkeur voor Canon, maar dat is eigenlijk meer omdat de oude Powershot A70 goed beviel. De D5000 is beduidend goedkoper.

De keuze voor de body zal denk ik ook mede afhangen van de lenzen die ik ga kiezen. De lenzen met een groter bereik bieden minder kwaliteit dan 2 of meer lenzen met minder bereik begrijp ik uit alle posts, maar als beide een flinke verbetering zijn ten opzichte van de FZ-8 ga ik er sowieso op vooruit en constant lenzen wisselen zie ik mezelf nog niet doen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:02

Phehistyr

De Epische Lurker

Dangerpaki: Je lijkt net een verkoper in de mediamarkt; iemand een veel duurder apparaat aanpraten terwijl daar helemaal geen behoefte aan is :P

Het kan helemaal geen kwaad om ook naar de instappers van andere merken dan Canon te kijken, maar om meteen een camera van bijna twee keer het budget aan te raden lijkt mij iets te veel van het goede. Vergeet niet dat eigenlijk elke DSLR al een wereld van verschil is met een compactje (mits je er wat moeite in steekt) en dat Roy er dus sowieso op vooruit zal gaan.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Phehistyr schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:50:
Dangerpaki: Je lijkt net een verkoper in de mediamarkt; iemand een veel duurder apparaat aanpraten terwijl daar helemaal geen behoefte aan is :P

Het kan helemaal geen kwaad om ook naar de instappers van andere merken dan Canon te kijken, maar om meteen een camera van bijna twee keer het budget aan te raden lijkt mij iets te veel van het goede. Vergeet niet dat eigenlijk elke DSLR al een wereld van verschil is met een compactje (mits je er wat moeite in steekt) en dat Roy er dus sowieso op vooruit zal gaan.
Ik klink misschien als een verkoper, maar ben het niet :). Ik praat uit eigen ervaring, heb zelf een Canon 550d en vind de Nikon D90 een veel betere camera achteraf. Maar had zelf de 550D voor een hele leuke prijs dus echt spijt heb ik niet. Dat was wel zo geweest als ik daar de volle pond voor had betaald. De 1000d is nog zelfs een stap lager dan de 550D als ik het goed heb. En met de D7000 die net geïntroduceerd is is de kans groot dat de D90 nog wat gaat zakken in prijs.
Met vooruitgang (vooral in het begin wanneer je de grootste sprongen maakt) zie je ook meteen de tekortkomingen van je spullen. Daarom is het zonde om helemaal onderaan te beginnen. Want dan ben je uiteindelijk altijd duurder uit als je serieus in de fotografie wil groeien.

[ Voor 11% gewijzigd door dangerpaki op 20-09-2010 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Als je met een instapper begint ben je juist goedkoper uit. Als je na een pakweg een jaartje erachter komt dat je toe bent aan iets beters, dan verkoop je de camera met een paar tientjes verlies en zijn de duurdere camera's een stuk meer in prijs gekelderd of heb je weer een nieuwer model voor dezelfde prijs.

@ RoyK: de 1000D is een prima ding. Hij is alleen lastig te verkrijgen met de IS lens en dan ben je vaak behoorlijk duurder dan de combo met non-IS lens, die ik voor 300 euro voorbij heb zien komen in de Mediamarkt folders. Je kan eventueel ook nog kijken naar de Nikon D3000, die heb je met VR lens voor rond de 320-350 euro, afhankelijk van de aanbiedingen. De D3000 voelt ook wat beter aan imo (vooral vanwege de gladde grip van de 1000D), maar heeft geen liveview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had laatst de E-620 gezien voor 570,- met de 2 kit-lenzen. Dus dat is een echte "kiloknaller" wat dat betreft. 1 nogal groot nadeel: Jij hebt aangegeven niet zo vaak/nooit de liveview te gebruiken. En nu is de zoeker van de e620 nogal klein. Misschien vind jij dit geen groot probleem of zorgt dit ervoor dat je hem niet meer kan gebruiken.
2. Donker = bij roeiwedstijden veel ruis ( bij hoge ISO dan:D)

Wat je ook kan doen is voor de D90 gaan, die valt nog binnen je budget, 819 met 18-105 kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

dangerpaki schreef op maandag 20 september 2010 @ 18:18:
....... Daarom is het zonde om helemaal onderaan te beginnen. Want dan ben je uiteindelijk altijd duurder uit als je serieus in de fotografie wil groeien.
Voor wie zijn die instap dSLR's dan bedoeld volgens jou? Als je zo redeneert is het eind zoek. Het kan altijd duurder en luxer. Je betaald vooral voor gemak, en extra (video) mogelijkheden die je in de uiteindelijke resultaten nauwelijks terugziet. Alleen als je echt grote posters wil maken ga je kwaliteitsverschil zien. Het is een beetje hetzelfde als met auto's, met een tweedehands Golfje kom je ook prima op je werk, maar wel wat minder comfortabel als in een nieuwe Mercedes. :)

Bij jouw 550D versus D90 ligt het trouwens nog ietsje anders, die zijn vrijwel even duur, maar wel heel verschillend in functies, mogelijkheden, bediening, formaat, gewicht, ergonomie, etc. Daarom is het ook wel belangrijk om goed af te wegen wat je precies wil en om ze in de winkel uit te proberen of hij lekker in je hand ligt en of je goed bij de knoppen kan etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Fiber schreef op maandag 20 september 2010 @ 18:53:
[...]

Voor wie zijn die instap dSLR's dan bedoeld volgens jou? Als je zo redeneert is het eind zoek. Het kan altijd duurder en luxer. Je betaald vooral voor gemak, en extra (video) mogelijkheden die je in de uiteindelijke resultaten nauwelijks terugziet. Alleen als je echt grote posters wil maken ga je kwaliteitsverschil zien. Het is een beetje hetzelfde als met auto's, met een tweedehands Golfje kom je ook prima op je werk, maar wel wat minder comfortabel als in een nieuwe Mercedes. :)

Bij jouw 550D versus D90 ligt het trouwens nog ietsje anders, die zijn vrijwel even duur, maar wel heel verschillend in functies, mogelijkheden, bediening, formaat, gewicht, ergonomie, etc. Daarom is het ook wel belangrijk om goed af te wegen wat je precies wil en om ze in de winkel uit te proberen of hij lekker in je hand ligt en of je goed bij de knoppen kan etc. ;)
Natuurlijk zijn er instap camera's, maar die hoef je niet per se te halen. Die zijn overigens ook meer gemaakt zodat bedrijven zelf lekker geld kunnen verdienen, want er zijn nou eenmaal mensen die voor een lage prijs een dSLR willen. En die komen na een jaar wel erachter dat ze misschien beter gelijk voor een duurder model hadden moeten kiezen. En kopen dan weer een nieuwe camera, weer winst voor Canon dus.

De 1000D staat nu al voor 275 op MP. Dus over een jaar krijg je dat er niet eens meer voor. Dus je bent altijd duurder uit door dan weer iets anders te kopen. Ik ben altijd van mening dat als je een aankoop doet voor een voorwerp wat langer meegaat dan een jaar of 2 je dan beter wat dieper in de buidel kan tasten en meteen iets erg goeds kan halen. Heb je vanaf het begin plezier ervan, en aangezien je het toch lang gebruikt kost het je op termijn eigenlijk niets qua afschrijfkosten.

Maar goed dat is natuurlijk afhankelijk van het budget en wat je eigen mening daarover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Nu online

RoyK

Hobby tekenaar

Wauw, er zit plots actie in dit draadje :). Bedankt voor al het mee denken. Ik heb het onderweg naar huis met mijn vrouw uitvoerig de G11 besproken en er voor gekozen om niet voor een compact te gaan. Net wat gezegd is dat je dan net zo goed voor een hele compacte gaan, als je dan dan toch compact bezig ben. We willen graag een spiegel reflex gaan proberen.

Een toestel van 700 euro is gewoon te veel en het is het voorlopig (denk ik) het ook nog niet waard. Wij gaan van een cheap dinkietoy fotocamera naar een spiegel reflex camara. Wij maken dus al een enorme stap waar we echt wel even zoet mee zijn. Bovendien staan er nog een heleboel andere wensen op het lijstje zoals tapijt op zolder, een nieuwe cv, de auto gaat weer een beurt krijgen en zo kan ik nog wel even door gaan. :)

Ik heb de set met een 18-55mm met iS gezien bij camera express voor 399. Doe ik er een 8 gig kaartje bij voor 2 tientjes en dan kunnen wij denk ik helemaal los op het gezin.

Het is wel een hobby waar je op leeg kan lopen heb ik gemerkt. Hoeveel geven jullie uit aan de uitrusting? Want misschien moet ik een keer denken aan een leuke tripot of iets dergelijks. En een mooie lens kan ik inderdaad op MP kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
dangerpaki schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:30:
[...]

Natuurlijk zijn er instap camera's, maar die hoef je niet per se te halen. Die zijn overigens ook meer gemaakt zodat bedrijven zelf lekker geld kunnen verdienen, want er zijn nou eenmaal mensen die voor een lage prijs een dSLR willen. En die komen na een jaar wel erachter dat ze misschien beter gelijk voor een duurder model hadden moeten kiezen. En kopen dan weer een nieuwe camera, weer winst voor Canon dus.
Beetje vreemde logica. De instappers bieden de meeste bang for the buck en ik denk dat verreweg meeste beginners daar al meer dan genoeg aan hebben. Als je geen filmpjes wilt maken en niet dagelijks foto's schiet, dan kan ik me zelfs voorstellen dat je uberhaubt niet snel de behoefte hebt om diep in de buidel te tasten om te upgraden. Qua fotokwaliteit zal je er toch niet veel op vooruit gaan.
De 1000D staat nu al voor 275 op MP. Dus over een jaar krijg je dat er niet eens meer voor. Dus je bent altijd duurder uit door dan weer iets anders te kopen. Ik ben altijd van mening dat als je een aankoop doet voor een voorwerp wat langer meegaat dan een jaar of 2 je dan beter wat dieper in de buidel kan tasten en meteen iets erg goeds kan halen. Heb je vanaf het begin plezier ervan, en aangezien je het toch lang gebruikt kost het je op termijn eigenlijk niets qua afschrijfkosten.
Zo'n 1000D zal niet veel in prijs meer dalen. Daar vang je over een jaartje nog wel minstens 200 euro voor. Een D90 van ruim 700 euro zal over een jaar veel verder in prijs gedaald zijn. Dan mag je denk ik blij zijn als je er nog 450 euro voor vangt. In mijn ogen vrij zonde als je de eerste tijd toch nog vooral bezig bent met leren hoe je ermee omgaat en geen arsenaal aan lenzen hebt om er optimaal gebruik van te maken.

Ik ben zelf begonnen met een D40. Na een jaartje verkocht met 60 euro verlies en een D5000 gehaald omdat ik filmpjes wilde schieten. Kostte me in totaal minder dan wanneer ik gelijk was begonnen met een D60.

Doorsparen kan altijd, maar geld kan je maar één keer uitgeven. Dan zou ik zelf nog liever wat lenzen halen of een leuke vliegticket zodat je elders wat mooie foto's kan schieten.

[ Voor 5% gewijzigd door BarôZZa op 20-09-2010 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 06:58
RoyK schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:16:
Wauw, er zit plots actie in dit draadje :). Bedankt voor al het mee denken. Ik heb het onderweg naar huis met mijn vrouw uitvoerig de G11 besproken en er voor gekozen om niet voor een compact te gaan. Net wat gezegd is dat je dan net zo goed voor een hele compacte gaan, als je dan dan toch compact bezig ben. We willen graag een spiegel reflex gaan proberen.

Een toestel van 700 euro is gewoon te veel en het is het voorlopig (denk ik) het ook nog niet waard. Wij gaan van een cheap dinkietoy fotocamera naar een spiegel reflex camara. Wij maken dus al een enorme stap waar we echt wel even zoet mee zijn. Bovendien staan er nog een heleboel andere wensen op het lijstje zoals tapijt op zolder, een nieuwe cv, de auto gaat weer een beurt krijgen en zo kan ik nog wel even door gaan. :)

Ik heb de set met een 18-55mm met iS gezien bij camera express voor 399. Doe ik er een 8 gig kaartje bij voor 2 tientjes en dan kunnen wij denk ik helemaal los op het gezin.

Het is wel een hobby waar je op leeg kan lopen heb ik gemerkt. Hoeveel geven jullie uit aan de uitrusting? Want misschien moet ik een keer denken aan een leuke tripot of iets dergelijks. En een mooie lens kan ik inderdaad op MP kopen.
Ik zou gewoon lekker gaan spelen met de 1000d en de kitlens, als je dan merkt dat je nog wat nodig hebt kan je dat altijd nog kopen...

[ Voor 83% gewijzigd door ThomasW op 20-09-2010 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb de smaak van vliegtuig spotten helemaal te pakken. De vraag is nu: welk toestel moet ik halen. Ik ben van plan om regelmatig naar Schiphol te gaan, maar ook door een willekeurige stad lopen en fotograferen zie ik mezelf wel doen. Ik heb wat lopen testen met een Canon 450D en 55-250 IS kitlens en ik was op zich wel tevreden met het resultaat.

Wat zou ik kunnen halen?

- Een Canon 1000D met 18-55 en 75-300 kitlens heb je vanaf 500 euro. Alleen is die zonder stabilizer, en de kwaliteit van die lens schijnt tevens minder te zijn (moet haast wel, voor die prijs). En als ik wat rond Google naar ervaringen lijken heel wat mensen niet super tevreden te zijn over dit toestel om vliegtuigen te spotten, toestel niet snel genoeg etc.
- De nieuwe Sony A33 met 18-55 en 55-200 kitlens, alleen heeft deze geen optische zoeker, ding is nog niet verkrijgbaar en kost zowat 1000 euro. Daarbij zou ik toch een 250mm willen?
- Het toestel wat ik getest had, de Canon 450D met 18-55 en 55-250 IS kitlens dus. Die kost ruim 700 euro, dat lijkt me wel haalbaar en is ruim verkrijgbaar.

Ik weet het niet, iemand (andere) suggesties? Budget, hmm geen idee, 1200 euro misschien?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
Hacku schreef op maandag 20 september 2010 @ 21:13:
Ik heb de smaak van vliegtuig spotten helemaal te pakken. De vraag is nu: welk toestel moet ik halen. Ik ben van plan om regelmatig naar Schiphol te gaan, maar ook door een willekeurige stad lopen en fotograferen zie ik mezelf wel doen. Ik heb wat lopen testen met een Canon 450D en 55-250 IS kitlens en ik was op zich wel tevreden met het resultaat.

Wat zou ik kunnen halen?

- Een Canon 1000D met 18-55 en 75-300 kitlens heb je vanaf 500 euro. Alleen is die zonder stabilizer, en de kwaliteit van die lens schijnt tevens minder te zijn (moet haast wel, voor die prijs). En als ik wat rond Google naar ervaringen lijken heel wat mensen niet super tevreden te zijn over dit toestel om vliegtuigen te spotten, toestel niet snel genoeg etc.
- De nieuwe Sony A33 met 18-55 en 55-200 kitlens, alleen heeft deze geen optische zoeker, ding is nog niet verkrijgbaar en kost zowat 1000 euro. Daarbij zou ik toch een 250mm willen?
- Het toestel wat ik getest had, de Canon 450D met 18-55 en 55-250 IS kitlens dus. Die kost ruim 700 euro, dat lijkt me wel haalbaar en is ruim verkrijgbaar.

Ik weet het niet, iemand (andere) suggesties? Budget, hmm geen idee, 1200 euro misschien?
Je kunt misschien ook wel de Nikon D3100 met 18-55 en 55-300 kitlenzen overwegen. Zit ook mooi stabilisatie in. Kost rond de 950 euro...Ik zit zelf te overwegen om die te halen...maar liever zou ik een wat goedkopere telelens willen hebben dan die nieuwe 55-300 van Nikon, maar uiteraard zonder kwaliteitsverlies.

Volgens mij kan die kit elk moment in de winkel liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De A33 is inmiddels hier en daar verkijgbaar (bijvoorbeeld hier). Het is een ander soort camera dan de rest van de dSLR's, met voor- en nadelen.
De EVF was ik eerst ook huiverig voor, maar de reviews zijn er lovend over. 100% dekking en een veel groter beeld dan bij de optische zoekers van de instapklasse. 7 fps met autofocus is ook erg prettig, ook bij het spotten denk ik. Alleen de manier waarop het is uitgewerkt laat nog wat te wensen over. In die modus staat alles op auto, en in de zoeker zie je steeds de laatste foto in de reeks langskomen, dus geen live beeld. De meningen zijn hier wat over verdeeld of dat lekker werkt.
Het grootste nadeel vind ik de accuduur. De accu van de NEX wordt namelijk hierbij ook gebruikt en dat komt neer op zo'n 300 foto's op een accu. Voor een dagje spotten is dat wel erg aan de magere kant.

Evt leesvoer:
http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA55/AA55A.HTM
(het verschil met de A55 is erg klein. 7 ipv 10 fps, 14 ipv 16 MP, grotere buffer en de A55V heeft een GPS unit)
http://www.alphamountworl...lt-review-alphamountworld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Als je het toch in de Canon hoek zoekt, de 1000D kit met 18-55 IS:
http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=26383
met de:
pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
is wel een leuke start.

Ben niet zo'n fan van de 450D, dan kun je beter gelijk een 500D halen, zoveel scheelt dat niet, maar eigenlijk kun je je geld beter in lenzen steken dan in bodies, zoals een 70-200IS of 70-300IS voor vliegtuigen of een leuke prime voor in de stad of zo.

Die nieuwe Sony's zijn wel leuk, maar nog erg duur, omdat ze nog zo nieuw zijn, prijzen zullen nog wel zakken de komende maanden.

Tuurlijk zijn er ook leuke Nikons, heb ik zelf ook, of andere merken, ga eens in de winkel kijken wat je het prettigst vind. Waar lopen andere vliegtuigspotters mee rond? 1200 Euro is een leuk budget, maar vergis je niet, het loopt gauw op, en echt goeie spullen zijn nou eenmaal duur. Je hoeft ook niet alles in eens te kopen, je kan ook langzaam een set opbouwen, zoals de meesten doen, een begin hebben en dan stap voor stap upgraden, dan weet je ook veel beter wat je echt nodig hebt. Goeie statieven zijn bijvoorbeeld ook schreeuwend duur.

[ Voor 28% gewijzigd door Fiber op 20-09-2010 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Nu online

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb gisteravond de knoop door gehakt. Anders blijf je maar malen en wikken en wegen. Ik heb de EOS 1000D met een 18-55 iS besteld voor 399 euro. Ook een 8 gig SDHC kaartje van 23 euro. Maken jullie gebruik van de tas? Of zijn er ook universe tassen te koop die goedkoper zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Ik weet niet wat 'de' tas is, maar er zijn heel veel verschillende fototassen. Heuptas, rugtas. Tas met alleen ruimte voor je camera, tas met ruimte voor een camera, diverse lenzen en andere accesoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:41
@ RoyK: Als je naar tassen zoekt, kan je ook het Centraal Fototas Topic deeltje 4 raadplegen. Daarnaast is uiteraard aan te raden om eerst een goed beeld te krijgen van wat er te koop is en wat jij belangrijk vindt. Verder natuurlijk ff zelf uitproberen in een winkel met in het achterhoofd houdend van wat je in zo'n tas mee wilt nemen (dus grootte, waterdichtheid, gescheiden vakken, flexibiliteit wat betreft het indelen van de tas, etc.), want er is veel mogelijk bij verschillende merken en prijzen.

Ik zelf heb een slingshot en dit is best handig als je snel je dSLR uit de tas wilt pakken om snel iets te schieten, maar ja ik ben er achter dat dat weinig bij mij voorkomt en dat een echte rugtas wellicht beter was geweest (ook qua stevigheid op je rug, die slingshot glijdt namelijk nog wel eens scheef).

Centraal Fototas Topic - Deeltje 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Nu online

RoyK

Hobby tekenaar

'de' tas sloeg eigenlijk op de standaard Nicon tas waar de camera precies in past. Deze wordt ook aangeboden in de webshops als je een camera uit kiest. Ik ging er dus van uit dat men meteen begreep over welke tas ik het had :D

Bedankt voor de info Marcel. Ik heb inderdaad al iets voorbij zien komen. o.a. een interessante discussie over diefstal gevoeligheid als je iets op je rug draag. Ik ga het draadje doorspitten ;)

Morgenmiddag ga ik de camera ophalen. Spannend hoor!!

[edit] even goed gekeken op de website waar ik ook de camera heb gekocht. JEEMIG, wat een berg keuze voor een tas. :D

[ Voor 11% gewijzigd door RoyK op 21-09-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Laatst online: 16:17
RoyK schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:55:

[edit] even goed gekeken op de website waar ik ook de camera heb gekocht. JEEMIG, wat een berg keuze voor een tas. :D
Haha ik herinner me nog wel dat ik daar toen ook zo van stond te kijken toen ik op zoek was naar een cameratas. Je hebt compact tassen, heuptassen, roltassen, koffers, rugtassen (en daar ook nog veel verschil in, schoudertassen, slingbags, snuittassen en ga zo maar door. :+

En gefeliciteerd met je aankoop!

• Ruben M
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-09 18:13

500 tot max 750 euro

Nee

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Zit momenteel voor stage in het werkelijk prachtige Nieuw-Zeeland. Voordat ik hier heen kwam was ik al geïnteresseerd in een goede dSLR en die interesse wordt alleen maar groter naar mate je hier steeds maar weer wordt verrast door het adembenemende landschap. Het is natuurlijk nog steeds de fotograaf die de foto neemt en niet de camera, maar het hele leerproces en mogelijkheden van fotografie met een dSLR spreekt mij daarnaast gewoon ook heel erg.

4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is voor mij wel een belangrijke optie. Vooral in de zomer met wakeboarden houden wij er altijd wel van om wat leuke filmpjes te schieten. Ik verwacht natuurlijk geen uitzonderlijke filmprestaties van een dSLR, maar naar mij idee kan je toch met een dSLR tegenwoordig al redelijke filmpjes schieten.

Ja, hoewel ik nou daadwerkelijk niet weet wat nou het absolute voordeel is van Live view. Ik weet dat er wel een vertraging optreedt als men fotografeert met behulp van Live View. Is dit verschil verwaarloosbaar?

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Redelijk grote handen, hoewel ik de 550d al wel prima in de hand vond liggen. De d5000 vond ik daarentegen een beetje een ''chunky en wat krampachtiger in de hand liggen. Voor de rest niet echt specifieke eisen op dit gebied. Ik heb wel gehoord dat het lcd scherm van de 550 wel veel beter/scherper is dan de 500d en een betere verhouding heeft.

- Een camera die tegen regen(spetters) kan lijkt buiten budget te liggen, maar als er iets beschikbaar is...

De 18-55 kit voldoet voor nu wel. Het gaan vooral landschap/dieren/natuur foto's worden. En ik ben ook van plan er s’avonds op uit trekken in de stad zelf. Iemand die een andere lens adviseert hierom? Ik kijk op dit moment vooral naar de 18-55 kit’s vanwege de prijzen.

Als laatste en niet onbelangrijk. De prijzen van camera's liggen in Nieuw-Zeeland een stuk hoger dan in NL. Voor een 550d met 18-55 tik je hier bijna 900 euro neer. Mede daarom ben ik uitgeweken naar Ebay Hong Kong. Dit zal uiteindelijk misschien ook nog wel duurder uitvallen in vergelijking met NL, maar je zit maar 1x in je leven een half jaar in Nieuw-Zeeland. Het probleem met sommige camera's uit Hong Kong is dat het de Japanse versies zijn. De 550d heet daar bijvoorbeeld X4 en is alleen in het Engels en Japans te configureren. Op zich geen probleem toch? Handleidingen dergelijke zijn toch gewoon beschikbaar op het internet? Voor de rest iemand nog tips/ervaringen/advies met aanschaffen van een camera in het buitenland?

Alvast bedankt voor de hulp !

Mvg,

Ruben

edit:om deze camera gaat het:

http://cgi.ebay.com.hk/ME...1e5e0475ab#ht_1594wt_1154

[ Voor 3% gewijzigd door Ruben M op 23-09-2010 12:28 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Hacku schreef op maandag 20 september 2010 @ 21:13:

Wat zou ik kunnen halen?

Ik denk niet dat je het verschil tussen 200 en 250mm in de praktijk erg gaat missen. De meeste mensen zeggen dat het verschil tussen 200 en 300 mm al erg klein is. Uitgezonderd vogels en vliegtuigen. Maar wat is regelmatig voor dat vliegtuigspotten en houd dat ook in bij weer en wind? In princiepe stelt vliegtuig spotten nouwelijks eisen aan de body. De AF hoeft niet snel te zijn, de burst rate ook niet, de buffer hoeft niet diep te zijn, live view maakt niet uit. Het enig dat prettig kan zijn voor detail opnames is een lange lens. Denk aan een 400 of 500mm prime. Het hele vliegtuig red je met <200mm ook al makkelijk.

De prijzen van de A55 (ligt nog niet in de winkel) en de A33 (ligt net hier en daar 1 week in de winken) zijn op dit moment nog gelijk aan de advies prijzen (adviesprijs A55=850, A33=750). Deze gaan nog zakken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 19:16

Zuurstok

Passionately curious

Even over de A33/A55 EVF, mijn ervaringen:

Jáá het is de beste EVF waar ik ooit doorheen heb gekeken.
Jaa je hebt een 100% zoeker
Ja je ziet meteen het 1 en ander gebeuren als je bv diafragma aanpast.

Maar echt heil aan de optische zoeker voor mij :)
Scherpte is duidelijker, geen kleur ''waas'' in je beeld, waardoor je gewoon beter de kleuren ziet.
Ik merkte een soort van lag als als je heen en weer bewoog.

hoe sony het zelf zei; ''dit is een camera, voor de mensen die vanaf een compact camera komen, en dus niet de hele tijd die camera naar hun gezicht willen brengen. Ze hebben dus nu een camera mogelijkheid, met een goedwerkende liveview, eventueel een goede zoeker, die gewoon prettig autofocust en een snelle fps heeft''

Overigens toen ik het vast hield kon ik een verschil maken tussen de A55 en A33 ? :S
Iemand die dat kan bevestigen ? Want ik ben er nou niet meer zo zeker van :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zuurstok op 23-09-2010 07:37 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Verwijderd

BobF. schreef op donderdag 23 september 2010 @ 07:36:
Overigens toen ik het vast hield kon ik een verschil maken tussen de A55 en A33 ? :S
Iemand die dat kan bevestigen ? Want ik ben er nou niet meer zo zeker van :)
Wat bedoel je hier mee? Merkte je duidelijk een verschil tussen de 2...? Of juist niet...?

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 19:16

Zuurstok

Passionately curious

jaa naar mijn idee wel, maar toen keek ik de 2e keer en toen viel het wel mee.. 'hell, ik ga het zaterdag nog wel even 1/1 vergelijken :9

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Verwijderd

Qua materiaalgebruik, bouwkwaliteit, grootte? Heeft n winkel in NL de A55 dan al, of zit je in het buitenland?

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:48
Ruben M schreef op donderdag 23 september 2010 @ 06:02:

500 tot max 750 euro

Nee

Zit momenteel voor stage in het werkelijk prachtige Nieuw-Zeeland. Voordat ik hier heen kwam was ik al geïnteresseerd in een goede dSLR en die interesse wordt alleen maar groter naar mate je hier steeds maar weer wordt verrast door het adembenemende landschap. Het is natuurlijk nog steeds de fotograaf die de foto neemt en niet de camera, maar het hele leerproces en mogelijkheden van fotografie met een dSLR spreekt mij daarnaast gewoon ook heel erg.

Filmen is voor mij wel een belangrijke optie. Vooral in de zomer met wakeboarden houden wij er altijd wel van om wat leuke filmpjes te schieten. Ik verwacht natuurlijk geen uitzonderlijke filmprestaties van een dSLR, maar naar mij idee kan je toch met een dSLR tegenwoordig al redelijke filmpjes schieten.

Ja, hoewel ik nou daadwerkelijk niet weet wat nou het absolute voordeel is van Live view. Ik weet dat er wel een vertraging optreedt als men fotografeert met behulp van Live View. Is dit verschil verwaarloosbaar?

Redelijk grote handen, hoewel ik de 550d al wel prima in de hand vond liggen. De d5000 vond ik daarentegen een beetje een ''chunky en wat krampachtiger in de hand liggen. Voor de rest niet echt specifieke eisen op dit gebied. Ik heb wel gehoord dat de lcd van de 550 wel veel beter/scherper is dan de 500d en betere verhouding heeft.

De 18-55 kit voldoet voor nu wel. Het gaan vooral landschap/dieren/natuur foto's worden. En ik ben ook van plan er s’avonds op uit trekken in de stad zelf. Iemand die een andere lens adviseert hierom? Ik kijk op dit moment vooral naar de 18-55 kit’s vanwege de prijzen.

Als laatste en niet onbelangrijk. De prijzen van camera's liggen in Nieuw-Zeeland een stuk hoger dan in NL. Voor een 550d met 18-55 tik je hier bijna 900 euro neer. Mede daarom ben ik uitgeweken naar Ebay Hong Kong. Dit zal uiteindelijk misschien ook nog wel duurder uitvallen in vergelijking met NL, maar je zit maar 1x in je leven een half jaar in Nieuw-Zeeland. Het probleem met sommige camera's uit Hong Kong is dat het de Japanse versies zijn. De 550d heet daar bijvoorbeeld X4 en is alleen in het Engels en Japans te configureren. Op zich geen probleem toch? Handleidingen dergelijke zijn toch gewoon beschikbaar op het internet? Voor de rest iemand nog tips/ervaringen/advies met aanschaffen van een camera in het buitenland?

Alvast bedankt voor de hulp !

Mvg,

Ruben
De 550d is een leuke camera.. maar de body is minder belangrijk op dit moment dan je keuze van lenzen.
Voor de lenzen is een 18-55 niet slecht, maar...
De meeste landschapsfoto's, en de echte mooie dan, daar zitten er heel veel tussen met een superbreedhoek (bv de 10-22mm van canon) of primes zoals de 14mm 2.8 van canon, die ook nog eens vrij lichtsterk is.
Ook is zowieso een statief van belang, want vergeet niet: de mooiste landschapsfoto's worden ofwel 's morgens ofwel 's avonds laat gemaakt, punt. Blauwe uurtjes, dauw en mist 's morgens, ... allemaal dingen waar je een statief en lichtsterke lens voor nodig hebt (hoe lichtsterker, hoe lager de iso, hoe lager de belichtingstijd, hoe minder kans op ruis).

Je gaat dus een investering tegemoed, maar zoals iedereen weet, is fotografie niet goedkoop.

Nu eerlijk, je gaat in het begin zeker en vast heel ver komen met de 18-55 kit, probeer hier eerst een jaartje mee WAAUW foto's te nemen, want de beste fotografen kunnen een waaauw foto nemen met een compact van 10j geleden!

Never ever financial advice...

• RoyK
  • Nu online

RoyK

Hobby tekenaar

Armada. schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 22:35:
[...]
Haha ik herinner me nog wel dat ik daar toen ook zo van stond te kijken toen ik op zoek was naar een cameratas. Je hebt compact tassen, heuptassen, roltassen, koffers, rugtassen (en daar ook nog veel verschil in, schoudertassen, slingbags, snuittassen en ga zo maar door. :+

En gefeliciteerd met je aankoop!
Dank je. Gistermiddag opgehaald en wat een prachtig ding is het. Ik heb de hele avond foto's staan schieten haha. Het geluid, de looks, de instellingen.. ja ik ben er heel blij mee! :D

• AllBlacks
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-12-2021
- max 500

- Nee

- Niet echt, wil zowieso experimenteren in zaalsport, vogels, landschap, beetje allround. Heb nu een Fuji 5700 en ben toe aan een stapje hoger.

- Zou leuk zijn maar is niet noodzakelijk

- Weet ik niet veel van

- Een camera die zoals eerder vermeld een mooi stapje hoger is dan de Fuji s5700, zoals de D500. Maar het hoeft niet de nieuwste versie te zijn dus de 350 zou ook prima zijn voor mij denk ik, of 1000d. Verder heb ik geen idee welke camera's van andere merken geschikt zouden zijn

- Standaard is prima, misschien een iets grotere lens voor de Safari shotjes in zuid afrika.

VERDER: Ik ben dus nog een beetje aan het neuzen en moet me nog verdiepen in de specificaties die overal vermeld staan, maar als jullie mij een beetje kunnen tippen dan kan ik mij daarop meer focussen.

• PowerUp
Ruben M schreef op donderdag 23 september 2010 @ 06:02:

Wat bedoel je met vertraging, Afdrukvertraging of een tragere autofocus?
Redelijk grote handen, hoewel ik de 550d al wel prima in de hand vond liggen. De d5000 vond ik daarentegen een beetje een ''chunky en wat krampachtiger in de hand liggen. Voor de rest niet echt specifieke eisen op dit gebied. Ik heb wel gehoord dat de lcd van de 550 wel veel beter/scherper is dan de 500d en betere verhouding heeft.

Alle dSLR's kunnen wel tegen een paar spetters, maar stromende regen is zonder weathersealing niet aan te bevelen.
kazzzdafke schreef op donderdag 23 september 2010 @ 09:10:
[...]
De 550d is een leuke camera.. maar de body is minder belangrijk op dit moment dan je keuze van lenzen.
Voor de lenzen is een 18-55 niet slecht, maar...
De meeste landschapsfoto's, en de echte mooie dan, daar zitten er heel veel tussen met een superbreedhoek (bv de 10-22mm van canon) of primes zoals de 14mm 2.8 van canon, die ook nog eens vrij lichtsterk is.
Ook is zowieso een statief van belang, want vergeet niet: de mooiste landschapsfoto's worden ofwel 's morgens ofwel 's avonds laat gemaakt, punt. Blauwe uurtjes, dauw en mist 's morgens, ... allemaal dingen waar je een statief en lichtsterke lens voor nodig hebt (hoe lichtsterker, hoe lager de iso, hoe lager de belichtingstijd, hoe minder kans op ruis).
Bij landschappen is het vaak belangrijk dat ook de rand van de foto scherp is. Bij bijna alle lenzen is dat zo rond f/8. Dus lichtsterkte voor landschappen zie ik niet echt het nut van in. En met een groothoek wordt een statief ook snel overbodig, met stabilisatie is iets van 1/20 s al genoeg.
Overigens zijn met telelenzen ook prima landschapsfoto's te maken, helemaal in Nederland waar er vaak storende elementen in de weg zitten :)

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kazzzdafke schreef op donderdag 23 september 2010 @ 09:10:
[...]

primes zoals de 14mm 2.8 van canon, die ook nog eens vrij lichtsterk is.
Je weet dat die 1850 euro kost en dit het starterstopic is? Komt een beetje over alsof die lichtsterkte praktisch een leuke extra'tje is voor deze prijs. ;)

• kazzzdafke
AllBlacks schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:14:
- max 500

- Nee

- Niet echt, wil zowieso experimenteren in zaalsport, vogels, landschap, beetje allround. Heb nu een Fuji 5700 en ben toe aan een stapje hoger.

4...
Dat is uiteenlopend é..
Ga eerst naar de winkel en pak eens een camera vast die binnen jou budget pas (D3000, 500D, etc..) Nikon en Canon liggen anders in de hand en hebben andere menu's. Kijk welke het beste voor jou is.
Neem ook eens Sony vast, Olympus etc..

Daarna ga je eens kijken naar de mogelijkheden van het toestel. Je zal er nu nog maar hopelijk een 2 tal keuzes overhebben.

Ga je voor Nikon, weet dan dat de lenzen over het algemeen iets duurder zijn dan die van Canon. Andere merken hebben dan een weer iets krappere 2e hands markt.

Zaalfotografie en natuurfotografie is iets anders é.. Voor zaalsporten heb je een hele snelle camera nodig (veel bps) en een hele goeie sensor (FF is beste hier) voor zo weinig mogelijk ruis. Ook snelle lenzen (dus een groot diafragma zoals 2.8 voor zooms) bieden uitkomst die dan ook nog eens een snele AF hebben.

Je merkt het, begin niet te hoog, leer eerst fotografie kennen en upgrade je gear als je tegen de limieten aanloopt. Je leert meer van compromissen sluiten in het begin (iso, sluitertijd, ...) dan direct heel duur materiaal te kopen en op auto te blijven werken omdat je het eigenlijk niet snapt.

Maar probeer een beetje te focussen op 1 of 2 aspecten wat je wil fotograferen. Probeer deze onder de knie te krijgen en leg je neer met de beperkingen die je hebt voor de andere.. :)

• kazzzdafke
TimMer schreef op donderdag 23 september 2010 @ 13:24:
[...]

Je weet dat die 1850 euro kost en dit het starterstopic is? Komt een beetje over alsof die lichtsterkte praktisch een leuke extra'tje is voor deze prijs. ;)
ik heb nooit gezegd dat fotografie een goedkope hobby is é :)

het is maar wat je er allemaal wil mee doen/bereiken é..

• PowerUp
Je kan voor een derde van die prijs natuurlijk ook een Tokina 11-16 f/2.8 nemen. Die is bij uitzondering wijd open ook belachelijk scherp. Het hoeft niet allemaal zo duur, helemaal in het begin niet :)

[ Voor 17% gewijzigd door PowerUp op 23-09-2010 13:44 ]

• kazzzdafke
Inderdaad, weet ik ook wel..
Waar ik wil op aansturen en wat vele vergeten in het hele dSLR gebeuren is:

ik ga beter foto's nemen met een dSLR en kitlens.

Vergeet het! Als je op sommige gebieden je compactje van 3 jaar terug wil overstijgen, ga je erg hard te kort komen met je dSLR.
Vergeet ook niet dat een dSLR eigenlijk voor het maximum eruit te halen, post processing nodig heeft. De donkere kamer is er nog steeds é, enkel is dat nu op jou pc!

De perceptie van dSLR en betere foto's is 50/50, dat wil ik hiermee aantonen.

Als je dan de grens bereikt hebt van je huidige gear, dan ga je de keuze moeten maken tussen kwaliteit/prijs.
Ik heb onlangs de 50mm 1.4 bijgekocht. Waarom niet de 1.8 die maar 80€ kost? Wel omdat ik eigenlijk de bokeh van de 1.2 het mooist vind, maar ik het niet wil betalen (1250€) maar 330€ een mooie prijs vond voor de 1.4.

• Sn0wblind
kazzzdafke schreef op donderdag 23 september 2010 @ 13:49:
Inderdaad, weet ik ook wel..
Waar ik wil op aansturen en wat vele vergeten in het hele dSLR gebeuren is:

ik ga beter foto's nemen met een dSLR en kitlens.

Vergeet het! Als je op sommige gebieden je compactje van 3 jaar terug wil overstijgen, ga je erg hard te kort komen met je dSLR.
Vergeet ook niet dat een dSLR eigenlijk voor het maximum eruit te halen, post processing nodig heeft. De donkere kamer is er nog steeds é, enkel is dat nu op jou pc!

De perceptie van dSLR en betere foto's is 50/50, dat wil ik hiermee aantonen.

Als je dan de grens bereikt hebt van je huidige gear, dan ga je de keuze moeten maken tussen kwaliteit/prijs.
Ik heb onlangs de 50mm 1.4 bijgekocht. Waarom niet de 1.8 die maar 80€ kost? Wel omdat ik eigenlijk de bokeh van de 1.2 het mooist vind, maar ik het niet wil betalen (1250€) maar 330€ een mooie prijs vond voor de 1.4.
vind ik niet helemaal waar, depth of view effecten kan je niet maken met een compactje, dat kan je wle met een dslr. Als je meer zoom wilt moet je gewoon een andere lens kopen maar het is wel duidelijd dat d emogelijkheden tot mooiere fotos groter zijn dan een willekeurige compact camera wat niks meer doet dan snel een plaatje schieten zonder enige sturing aan aperture etc. Enige wat vaak een compact camera beter doet is simpelweg zoomen. 5x zoom, 10x zoom etc terwijl de gemmidelde kit zoom lens 3x doet.

• kazzzdafke
Sorry maar mijn powershot A640 van vroeger liet mij het diafragma manueel instellen en dus.......... mijn DOF zelf bepalen..

Ivm de zoom.. eum... vanaf mijn 10mm tot mijn 400mm...
reken maar uit..

[ Voor 23% gewijzigd door kazzzdafke op 23-09-2010 15:07 ]

• PowerUp
En dat had ook echt effect op je DOF met zo'n kleine sensor?
Voorbeeld: op mijn S90 (cropfactor 4,67) staat f/2 gelijk aan f/6.2 op een APS-C camera.

Verder zijn de lowlightprestaties van dSLR's veel beter, plus de mogelijkheid om in RAW te schieten wat maar heel weinig compacts kunnen. Dan zit je standaard vast aan de agressieve verscherping en ruisonderdrukking om het plaatje mooier te laten lijken.

[ Voor 12% gewijzigd door PowerUp op 23-09-2010 15:28 ]

• Sn0wblind
kazzzdafke schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:06:
Sorry maar mijn powershot A640 van vroeger liet mij het diafragma manueel instellen en dus.......... mijn DOF zelf bepalen..

Ivm de zoom.. eum... vanaf mijn 10mm tot mijn 400mm...
reken maar uit..
9 van de 10 kunnen het in ieder geval niet en is daarnaast sowieso beperkt door de zeer kleine sensor en lenzen. het vangt nou eenmaal tig x minder licht op dus die shallow DOV van de dslr zal je niet kunnen doen op een compact.

Een DSLR of een camera met diezelfde type sensors en lenzen geven je gewoon meer tools om mooie fotos te maken.

• Fiber

Fiber

Sn0wblind schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:47:
.....
Een DSLR of een camera met diezelfde type sensors en lenzen geven je gewoon meer tools om mooie fotos te maken.
Zeker! Maar dan nog moet je er mee leren werken, het gaat allemaal niet vanzelf. Geef mij de tools en het atelier van een beeldhouwer en ik maak..... 3x niks natuurlijk. Maar geef een goeie beeldhouwer een oude vijl en een oude baksteen en ik weet zeker dat er iets moois uitkomt. Zo ook in fotografie, een goede fotograaf maakt met een 5 Euro wegwerpcamera interessantere foto's dan iemand die er niets van kan met een dure dSLR.

• Sn0wblind
Fiber schreef op donderdag 23 september 2010 @ 16:19:
[...]

Zeker! Maar dan nog moet je er mee leren werken, het gaat allemaal niet vanzelf. Geef mij de tools en het atelier van een beeldhouwer en ik maak..... 3x niks natuurlijk. Maar geef een goeie beeldhouwer een oude vijl en een oude baksteen en ik weet zeker dat er iets moois uitkomt. Zo ook in fotografie, een goede fotograaf maakt met een 5 Euro wegwerpcamera interessantere foto's dan iemand die er niets van kan met een dure dSLR.
is ook waar, maar ik ga ervanuti dat iemand wel een beetje compositie en basis kennis heeft.

• AllBlacks
kazzzdafke schreef op donderdag 23 september 2010 @ 13:34:
[...]

Dat is uiteenlopend é..
Ga eerst naar de winkel en pak eens een camera vast die binnen jou budget pas (D3000, 500D, etc..) Nikon en Canon liggen anders in de hand en hebben andere menu's. Kijk welke het beste voor jou is.
Neem ook eens Sony vast, Olympus etc....
Dankjewel voor je reactie..
Op de een of andere manier ben ik verkocht aan de 450d dus daar wil ik eigelijk voor gaan, vriend van me heeft m ook en is erg tevreden. Of iemand moet hier zeggen...NIET DOEN..FOUT!! Dan zal ik het heroverwegen. Toch wou ik jullie vragen over de volgende aanbieding van MM die ik bijna verdacht goedkoop vond...

CANON EOS 450D 18-55DC+75-300DC D/F/I/NCamera type: SLR, Fotoresolutie: 12.2 Megapixel, Storage media: SDHC-geheugenkaart , SD Memory Card, Zoomgebied: 29 - 88mm, Optische zoom: 3, Digitale zoom: 1 -x, Mogelijke bestandformaten: RAW , JPEG , RAW + JPEG, Type zoeker: Optisch
Prijs: 579

Zeker met die 75-300 lens vond ik de prijs erg interessant..of zie ik iets over het hoofd?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Die 75-300 is geen IS lens, ik hoor van best veel mensen dat ze dat toch zouden missen.
Ben niet zo'n fan van de 450D, dan kun je beter gelijk een 500D halen, zoveel scheelt dat niet, maar eigenlijk kun je je geld beter in lenzen steken dan in bodies, zoals een 70-200IS of 70-300IS voor vliegtuigen of een leuke prime voor in de stad of zo.
Je zegt dat ik het geld beter aan lenzen dan bodies kan besteden, maar toch zou je de 500D boven de 450D aanraden? :p Waarom zou ik gelukkiger worden met een 500D?

[ Voor 71% gewijzigd door XWB op 23-09-2010 19:39 ]

March of the Eagles

• Fiber

Fiber

AllBlacks, kijk goed uit welke lenzen er bij zitten, volgens mij is die 18-55 een Sigma lens, en geen Canon IS lens. En wat hacku zegt, die 75-300 is waarschijnlijk ook geen IS lens. Beter ietsje meer uitgeven voor veel betere kwaliteit.

Hacku, omdat het maar een paar tientjes scheelt voor een veel modernere camera, als je goedkoop wilt kun je net zo goed de 1000D nemen.

pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS

Dit is trouwens ook een leuke aanbieding:
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX NIKKOR 55-200mm VR

[ Voor 15% gewijzigd door Fiber op 23-09-2010 20:08 . Reden: Nikon ]

• kazzzdafke
PowerUp schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:16:
En dat had ook echt effect op je DOF met zo'n kleine sensor?
Voorbeeld: op mijn S90 (cropfactor 4,67) staat f/2 gelijk aan f/6.2 op een APS-C camera.

Verder zijn de lowlightprestaties van dSLR's veel beter, plus de mogelijkheid om in RAW te schieten wat maar heel weinig compacts kunnen. Dan zit je standaard vast aan de agressieve verscherping en ruisonderdrukking om het plaatje mooier te laten lijken.
De powershot van 5j geleden had al RAW (wel CRW, de voorloper van de huidige CR2).
DOF is niet enkel je diafragma dat dit bepaald, ook de afstand tot het onderwerp telt mee!

Helaas heb ik geen foto's meer van dat compactje, maar ik ga proberen hem weer eens werkende te krijgen en zal je gerust een voorbeeld posten.

En hey, ofcourse heb ik veel meer controle en vrijheid met mijn 50D of 7D, maar ik bedoel maar dat je iets makkelijker met je compactje mooie foto's maakt (nabewerking etc moet veel minder, meer voorkeuzeprogramma's, ...), maar het iets moeilijker is om je eigen artistieke touch erin te leggen.

Nu de meeste mensen kopen gewoon een dSLR tegenwoordig omdat:
- het hip is
- ze denken dat ze zowieso mooiere foto's gaan maken
- het wel niet zoveel zal verschillen van de compact
- geen flauw benul hebben wat het voordeel is van de dSLR en dus eigenlijk niet geinteresseerd zijn in diafragma, sluitertijd en iso, en dus niet van de auto stand afkomen!

• Aardwolf
kazzzdafke schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:10:
[...]
KNIP

- het hip is
- geen flauw benul hebben wat het voordeel is van de dSLR en dus eigenlijk niet geinteresseerd zijn in diafragma, sluitertijd en iso, en dus niet van de auto stand afkomen!
En wellicht omdat de prijzen steeds gunstiger worden ten opzichte van een complexere compactcamera.

• Sn0wblind
[...]

De powershot van 5j geleden had al RAW (wel CRW, de voorloper van de huidige CR2).
DOF is niet enkel je diafragma dat dit bepaald, ook de afstand tot het onderwerp telt mee!

Helaas heb ik geen foto's meer van dat compactje, maar ik ga proberen hem weer eens werkende te krijgen en zal je gerust een voorbeeld posten.

En hey, ofcourse heb ik veel meer controle en vrijheid met mijn 50D of 7D, maar ik bedoel maar dat je iets makkelijker met je compactje mooie foto's maakt (nabewerking etc moet veel minder, meer voorkeuzeprogramma's, ...), maar het iets moeilijker is om je eigen artistieke touch erin te leggen.

- het hip is
nahja als nog maken ze onbedoeld in de auto mode nog wel mooiere fotos.

• BarôZZa
[...]

- het hip is
Ik lees dit soort dingen zo wanneer bepaalde zaken populairder worden en vind het altijd maar een beetje zuur overkomen. Het doet me denken aan de mensen die zaten te klagen dat iedereen een computer kocht met Windows terwijl ze niet eens wisten hoe ze DOS commands moesten gebruiken. Of dat mensen riepen dat het onzin was dat anderen met een mobiele telefoon rondliepen. Alsof andere mensen minder gekwalificeerd zijn om een bepaald product aan te schaffen.

DSLR's zijn nu gewoon toegankelijk voor het grote publiek. Ze zijn gebruiksvriendelijk en tegenwoordig zeer betaalbaar. Iedereen kent wel een ander in z'n omgeving die een spiegelreflex heeft en de resultaten zijn allemaal te bewonderen op internet. Logisch dat meer mensen er eentje overwegen. Zelfs op de auto stand merk je het voordeel van de grote sensor en het fatsoenlijke glas ten opzichte van een compact. Daarnaast biedt het je nog eindeloze mogelijkheden om door te groeien en zijn ze snel, comfortabel om vast te houden en hebben ze een optische viewfinder.

De een gooit z'n camera in auto mode en trekt erop uit om foto's te schieten, de ander leest boeken, leert de f-stop cijfertjes uit z'n hoofd en gaat vervolgens met z'n peperdure apparatuur in manual mode technisch perfecte macroshots maken van madeliefjes in de achtertuin :+

Van mij mag het nog veel populairder worden allemaal, des te harder gaan de ontwikkelingen.

Verwijderd

Amen.

• Aardwolf
BarôZZa schreef op donderdag 23 september 2010 @ 21:26:
[...]
KNIP

De een gooit z'n camera in auto mode en trekt erop uit om foto's te schieten, de ander leest boeken, leert de f-stop cijfertjes uit z'n hoofd en gaat vervolgens met z'n peperdure apparatuur in manual mode technisch perfecte macroshots maken van madeliefjes in de achtertuin :+
:+ :P
Van mij mag het nog veel populairder worden allemaal, des te harder gaan de ontwikkelingen.
Daar heb je ook wel weer een punt, al vind ik wel dat het een beetje een hype is met die spiegelreflexen. Uiteraard kan je zeggen dat de autostand (veel) betere foto's schiet, maar dan kunnen ze toch ook gewoon een G11 kopen ofzo, of zo'n Sony NEX? Die schieten vast ook beter als een recent compactje van €50,- tot €80,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllBlacks
Fiber schreef op donderdag 23 september 2010 @ 19:58:
AllBlacks, kijk goed uit welke lenzen er bij zitten, volgens mij is die 18-55 een Sigma lens, en geen Canon IS lens. En wat hacku zegt, die 75-300 is waarschijnlijk ook geen IS lens. Beter ietsje meer uitgeven voor veel betere kwaliteit.
Het plaatje laat duidelijk een Canon IS lens zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik zou absoluut niet vertrouwen op de plaatjes. Ik heb al wel eerder bij de MM gezien dat die niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Plaatjes zijn altijd 'ter illustratie' oid ;)
marcel87 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 22:08:

Daar heb je ook wel weer een punt, al vind ik wel dat het een beetje een hype is met die spiegelreflexen. Uiteraard kan je zeggen dat de autostand (veel) betere foto's schiet, maar dan kunnen ze toch ook gewoon een G11 kopen ofzo, of zo'n Sony NEX? Die schieten vast ook beter als een recent compactje van €50,- tot €80,-.
Maar die zijn minstens even duur als een spiegelreflex en hebben alleen als voordeel dat ze kleiner zijn. De EVIL cameraatjes zou je op zich meer als 'hype' kunnen zien, daar probeert bijna elke camerafabrikant een graantje van mee te pikken met eigen modellen met ultrahippe (retro)designs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
BarôZZa schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 00:35:

[...]

Maar die zijn minstens even duur als een spiegelreflex en hebben alleen als voordeel dat ze kleiner zijn. De EVIL cameraatjes zou je op zich meer als 'hype' kunnen zien, daar probeert bijna elke camerafabrikant een graantje van mee te pikken met eigen modellen met ultrahippe (retro)designs.
Ja nou dat bedoel ik maar, als die even duur zijn, waarom kiest dan toch bijna iedereen voor een dSLR? Ik bedoel dit topic loopt best goed toch? Zo'n dunne en ultrahippe zou dan toch meer moeten aanspreken lijkt me?

BTW Gefeliciteerd BarôZZa, ik zag opeens een taartje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Aardwolf op 24-09-2010 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik denk vooral omdat dit Tweakers.net is. Tweakers houden van full-size pc towers, 21 inch laptops, lompe telefoons met QWERTY toetsenborden en lelijke grote zwarte camera's met enorme zoomlenzen :+ . Specs boven alles.

offtopic:
Dankje, een kwart eeuw oud alweer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
BarôZZa schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 01:46:
Ik denk vooral omdat dit Tweakers.net is. Tweakers houden van full-size pc towers, 21 inch laptops, lompe telefoons met QWERTY toetsenborden en lelijke grote zwarte camera's met enorme witte L zoomlenzen :+ . Specs boven alles.
:P >:) grapjas
offtopic:
Dankje, een kwart eeuw oud alweer
hm halve abraham dus, tuin al vol staan dan? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 24-09-2010 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:21
marcel87 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 00:49:
Ja nou dat bedoel ik maar, als die even duur zijn, waarom kiest dan toch bijna iedereen voor een dSLR? Ik bedoel dit topic loopt best goed toch? Zo'n dunne en ultrahippe zou dan toch meer moeten aanspreken lijkt me?
Tuurlijk spreekt zo'n dunne en hippe camera meer aan bij het publiek waar jij op doelt. Maar dat publiek wil meestal dan ook niet teveel van lens wisselen en omdat de camera allround gaat gebruikt worden is een beetje zoom ook wel handig.
Ik weet niet of je al zo'n NEX met een 18-200 erop gezien hebt? De compacte body heeft volgens mij dat niet veel invloed meer, kun je net zo goed voor een dSLR gaan.
Pagina: 1 ... 7 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.