1. Wat is je beschikbare budget?
500 tot max 750 euro
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Zit momenteel voor stage in het werkelijk prachtige Nieuw-Zeeland. Voordat ik hier heen kwam was ik al geïnteresseerd in een goede dSLR en die interesse wordt alleen maar groter naar mate je hier steeds maar weer wordt verrast door het adembenemende landschap. Het is natuurlijk nog steeds de fotograaf die de foto neemt en niet de camera, maar het hele leerproces en mogelijkheden van fotografie met een dSLR spreekt mij daarnaast gewoon ook heel erg.
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is voor mij wel een belangrijke optie. Vooral in de zomer met wakeboarden houden wij er altijd wel van om wat leuke filmpjes te schieten. Ik verwacht natuurlijk geen uitzonderlijke filmprestaties van een dSLR, maar naar mij idee kan je toch met een dSLR tegenwoordig al redelijke filmpjes schieten.
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Ja, hoewel ik nou daadwerkelijk niet weet wat nou het absolute voordeel is van Live view. Ik weet dat er wel een vertraging optreedt als men fotografeert met behulp van Live View. Is dit verschil verwaarloosbaar?
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Redelijk grote handen, hoewel ik de 550d al wel prima in de hand vond liggen. De d5000 vond ik daarentegen een beetje een ''chunky en wat krampachtiger in de hand liggen. Voor de rest niet echt specifieke eisen op dit gebied. Ik heb wel gehoord dat het lcd scherm van de 550 wel veel beter/scherper is dan de 500d en een betere verhouding heeft.
- Een camera die tegen regen(spetters) kan lijkt buiten budget te liggen, maar als er iets beschikbaar is...
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
De 18-55 kit voldoet voor nu wel. Het gaan vooral landschap/dieren/natuur foto's worden. En ik ben ook van plan er s’avonds op uit trekken in de stad zelf. Iemand die een andere lens adviseert hierom? Ik kijk op dit moment vooral naar de 18-55 kit’s vanwege de prijzen.
Als laatste en niet onbelangrijk. De prijzen van camera's liggen in Nieuw-Zeeland een stuk hoger dan in NL. Voor een 550d met 18-55 tik je hier bijna 900 euro neer. Mede daarom ben ik uitgeweken naar Ebay Hong Kong. Dit zal uiteindelijk misschien ook nog wel duurder uitvallen in vergelijking met NL, maar je zit maar 1x in je leven een half jaar in Nieuw-Zeeland. Het probleem met sommige camera's uit Hong Kong is dat het de Japanse versies zijn. De 550d heet daar bijvoorbeeld X4 en is alleen in het Engels en Japans te configureren. Op zich geen probleem toch? Handleidingen dergelijke zijn toch gewoon beschikbaar op het internet? Voor de rest iemand nog tips/ervaringen/advies met aanschaffen van een camera in het buitenland?
Alvast bedankt voor de hulp !
Mvg,
Ruben
edit:om deze camera gaat het:
http://cgi.ebay.com.hk/ME...1e5e0475ab#ht_1594wt_1154
[
Voor 3% gewijzigd door
Ruben M op 23-09-2010 12:28
]