[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.399 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
En toch is de NEX wel een verkoopsucces. In Japan staat de NEX5 op nummer 3 en de NEX3 op nummer 8 in de dSLR top 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

BarôZZa schreef op donderdag 23 september 2010 @ 21:26:
Het doet me denken aan de mensen die zaten te klagen dat iedereen een computer kocht met Windows terwijl ze niet eens wisten hoe ze DOS commands moesten gebruiken.

Alsof andere mensen minder gekwalificeerd zijn om een bepaald product aan te schaffen.
Dat zijn 2 dingen die naar mijn mening zeer zeker wel waar zijn, maar niet op alles van toepassing.

Wat betreft fotografie vind ik het gewoon zo jammer dat iemand een dSLR koopt en vervolgens hier op GoT komt vragen welk knopje die moet indrukken "om 1080p op te nemen" :X
Of als het allemaal "te moeilijk wordt" zo'n camera 1 week later tekoop staan in V&A ... ooit gehoord van Googlen VOORDAT je iets koopt denk ik dan 8)7

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Invictus66 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 09:26:
[...]

Tuurlijk spreekt zo'n dunne en hippe camera meer aan bij het publiek waar jij op doelt. Maar dat publiek wil meestal dan ook niet teveel van lens wisselen en omdat de camera allround gaat gebruikt worden is een beetje zoom ook wel handig.
Ik weet niet of je al zo'n NEX met een 18-200 erop gezien hebt? De compacte body heeft volgens mij dat niet veel invloed meer, kun je net zo goed voor een dSLR gaan.
het is natuurlijk een keuze, en die 18~200 lens haal je er zo weer af en zet je de kleine pancake erop terug, de camera body blijf2x zo dun als een kleine dslr en een stuk minder zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Laatst online: 23:47
nero355 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 10:55:
[...]

Dat zijn 2 dingen die naar mijn mening zeer zeker wel waar zijn, maar niet op alles van toepassing.

Wat betreft fotografie vind ik het gewoon zo jammer dat iemand een dSLR koopt en vervolgens hier op GoT komt vragen welk knopje die moet indrukken "om 1080p op te nemen" :X
Of als het allemaal "te moeilijk wordt" zo'n camera 1 week later tekoop staan in V&A ... ooit gehoord van Googlen VOORDAT je iets koopt denk ik dan 8)7
Dat soort dingen staan natuurlijk in de handleiding, maar volgens mij kan je van tevoren alles googlen wat je wilt, je leert er pas mee omgaan als je er eentje in je bezit hebt (hetzelfde met een pc dus). Ik denk dat je er dan pas achter komt of het ook echt iets voor je is.

En als iemand daarna z'n DSLR weer te koop zet, dan heeft een andere Tweaker weer een praktisch nieuwe camera voor een lagere prijs, prima toch ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

1. Wat is je beschikbare budget?
- maximaal 600 euro

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
- Nee

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
- Voornamelijk om op klimweekenden eens goede foto's te kunnen maken. Over het algemeen dus een vrij donkere bosrijke omgeving.

4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
- Niet nodig maar zou wel leuk zijn

5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
- Niet noodzakelijk ben al redelijk gewend om met mijn oude compact altijd de zoeker te gebruiken. Echter is met live view voor mijn snelle AF noodzakelijk.

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Compacter is wel fijn aangezien ik de camera mee ga slepen tijdens het klimmen. Verder vind ik het wel belangrijk dat je de camera lekker stabiel vast kan houden zodat ik ook nog met langere sluiter tijden scherpe foto's kan maken. Liefst dus niet al te veel groter dan mijn nikon coolpix 990

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
- Lastig aangezien je toch vrij diverse foto's gaat maken. Van landschap tot echt op de klimmer gericht. Wat advies is dan ook welkom.

High Powered Madness

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Aangezien ik niet van plan ben fotografie als intensieve hobby te gaan zien, wil ik mijn budget beperkt houden. Zeg E500,- voor een kit.

Nee

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.
Foto's van m'n nu 3 maanden oude dochter. Vooral binnenshuis. Naast kwaliteit is een hoge lichtgevoeligheid en IS is dus belangrijk.

4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, maar 720p is al voldoende. Trage contrast AF moet ik maar voor lief nemen.

Nee

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Een compact model (evil) zoals een Olympus PEN EP-1, of een Sony NEX3 klinkt aantrekkelijk. Maar ik twijfel dan toch over de kwaliteit van de genomen foto's. Ik kies dan liever voor een iets duurdere maar hogere kwaliteit DSLR. Ook hogere flexibiliteit en phase-AF van een DSLR heeft mijn voorkeur.
Ik neig naar de Canon 500D.

Ik ben van plan met een standaard kitlens te beginnen. Groot zoombereik is niet belangrijk.

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:58

Steeffoon

Smartphone-nerd

Stacium schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 10:43:
Aangezien ik niet van plan ben fotografie als intensieve hobby te gaan zien, wil ik mijn budget beperkt houden. Zeg E500,- voor een kit.

Nee

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.
Foto's van m'n nu 3 maanden oude dochter. Vooral binnenshuis. Naast kwaliteit is een hoge lichtgevoeligheid en IS is dus belangrijk.

Ja, maar 720p is al voldoende. Trage contrast AF moet ik maar voor lief nemen.

Nee

Een compact model (evil) zoals een Olympus PEN EP-1, of een Sony NEX3 klinkt aantrekkelijk. Maar ik twijfel dan toch over de kwaliteit van de genomen foto's. Ik kies dan liever voor een iets duurdere maar hogere kwaliteit DSLR. Ook hogere flexibiliteit en phase-AF van een DSLR heeft mijn voorkeur.
Ik neig naar de Canon 500D.

Ik ben van plan met een standaard kitlens te beginnen. Groot zoombereik is niet belangrijk.
Al eens gekeken naar de Nikon D5000?

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

500d is 560,- met 18-55. D5000 is zeker geen slecht model. en voor 500,- te koop (Zie pricewatch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:15
1.Wat is je beschikbare budget?

Ik hoef niet per se al mijn geld uit te geven, maar kan tot ongeveer 1000,- gaan.

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

Nee

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Specifieke doel is mooie foto's maken, maar dat kan natuurlijk met zeer veel toestellen. Ik had hiervoor een Panasonic FZ30 die mijns inziens mooie foto's maakte (vooral als mijn vrouw hem gebruikt, bij mij iets minder (veel)), maar helaas is gevallen en niet meer kan zoomen voorbij de 200 mm. De nieuwe FZ100 voelt iel aan en waarom niet meteen overstappen naar een DSLR? Ik schiet vooral kiekjes van de kids, mijn vrouw heeft ook echt oog voor compositie, maar limiteert zichzelf niet tot een van bovenstaande categorieën.

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Als het erop zit is dat mooi meegenomen en dan moet het ook goed werken (als in Sony A55 goed, niets gehandicapt als in Canon 550D).

5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?

Live view is ongeveer onontkoombaar tegenwoordig, toch? En 'ja' op de 2e vraag.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Resolutie is minder belangrijk dan de fotokwaliteit. Liever iets minder resolutie en goede ISO kwaliteiten (ik fotografeer de kinderen veel binnen en we maken ook weleens wandeltochten by night). De bouwkwaliteit moet minstens van FZ30 niveau zijn en ik ben daarnaast erg zuinig op mijn spullen. Weatherseal is niet noodzakelijk, maar kan wel zeer handig zijn. Met MA zal ik me niet veel bezighouden.

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Beginnen met de kitlens en later zal daar ander glas bij komen. Ik had nu een zoombereik van 35 - 420 mm (zelfs 670 op 3 MP), maar ik ben me ervan bewust dat dat met deze aankoop niet haalbaar zal zijn (dan moet ik voor een superzoom gaan, maar die voelen aan als speelgoed).

Ik heb natuurlijk al veel onderzoek gedaan en mijn favorieten momenteel zijn de Canon 7D (ernstig prijzig!), Nikon D7000 (nu nog veel te duur) en de Sony A55.

Een 550D met grip is wellicht ook een optie, maar mist volgens mij veel instellingen die vanaf het toestel met een knopje te veranderen zijn (meer in-menu).

De Nikon D90 voelde ook heerlijk aan, maar is al flink op leeftijd nu en ik hou wel van gadgets en dan ook geen 'oude meuk' (niet oneerbiedig bedoeld, ik weet zeker dat het een fantastisch toestel is en het voelde ook veel beter / robuuster / professioneler aan de de 550D, die 'flimsy' aanvoelt).

De 'oude' Canon 50D is een niet-voor-de-hand-liggende outsider, deze voelde ook heerlijk aan, maar zal het ws niet worden.

Van Olympus en Pentax weet ik niet veel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Als snelle AF in Live View echt een harde eis is blijft er maar één merk over: Sony. De A33 zit net boven je budget, maar is compact en heeft eigenlijk alleen maar Live View en de AF is snel. En heeft een klapbaar scherm. Groot nadeel misschien op zo'n weekend is dat de accu ook compact is en maar 300 foto's meegaat.
Maar er zijn een hoop alternatieven: Sony A550, Nikon D5000, Canon 500D, Pentax K-x, Olympus E-620. Als je de camera stabiel wil vasthouden is het denk ik goed als de camera lekker in de hand ligt zodat je hem niet verkrampt vasthoudt.
Bedenk wel dat IS niet helpt tegen het bevriezen van actieve kinderen :)
Als je veel binnenshuis foto's wil maken kan je ook aan een externe flitser denken.
Wegen die dedicated knoppen erg zwaar? Anders denk ik dat je meer hebt aan een wat goedkopere body en beter glas. Voor ongeveer 1000 kan je de combinaties Canon 500D+18-55IS+70-300IS of D5000+18-55VR+55-300VR krijgen. Op kleinbeeldequivalent is dat ongeveer 27-450 mm, meer dus dan je FZ30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

@ Powerup

Snelle AF in live view is geen harde eis. Ben zelf op de 50D uitgekomen dus dat wordt nog even wat extra sparen. Kan dan er ook een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM bij kopen :) En ergens begin volgend jaar een mooie tele lens.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vandaag is de Canon 1000D met 18-55 kitlens (let op, géén IS) in de aanbieding bij de MediaMarkt voor €299.

Niet allemaal gaan rennen want ik wil hem vanavond ook nog op kunnen halen! :+

edit: boeit dat echt niemand wat..? :o Ik heb hem in elk geval gehaald. :)

[ Voor 17% gewijzigd door MrAcid op 27-09-2010 22:45 ]

• Astort
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-07 15:03
Ik ben van plan medio November een leuke DSLR aan te schaffen, en nu veel mijn oog op de nieuwe D3100 van Nikon en de iets oudere 500D van Canon.

Als je alle specs tegenover elkaar zet dan is het een gewonnen zaak voor de D3100, maar hoe zit het met simpelweg de fotokwaliteit? Ik ben nog nergens goed vergelijkingsmateriaal tegen gekomen. Heb al miljoenen topics gezien met hele grafieken over benchmarks van de sensors enzo, en heb talloze topics gelezen met vergelijkbare kwesties, en er wordt altijd gezegd: "Ga naar de winkel, houd hem vast en oordeel zelf."

Nou is het in de winkel nogal moeilijk oordelen welke foto's mooier zijn, op zo'n 3" schermpje...

Zijn er concrete dingen te zeggen over de fotokwaliteit, en dan met name de kleurweergave en de beeldruis op hoge ISO-waardes van beide camera's?

De overige dingen op de camera's zoals liveview, HD-filmen, focussen tijdens het filmen, lens-aanbod en weet ik het allemaal doen er niet toe. Zelfde geldt voor knoppenindeling en dergelijke, desnoods moet ik hem op zn kop achterstevoren houden om er een foto mee te maken.

Ben benieuwd...

Alvast bedankt.

EDIT: Om even de vragenlijst er bij te doen:

1. Budget = €750
2. Heb nog geen objectieven
3. Geen specifiek doel
4+5+6. Onbelangrijk
7. Minimaal 200 zoombereik.

[ Voor 7% gewijzigd door Astort op 30-09-2010 00:23 ]

• BarôZZa
Er zijn nog geen reviews van de D3100 en geen vergelijkingen op het gebied van ISO noise. Mijn voorspelling: het zal amper wat uitmaken. De kwaliteit zal vergelijkbaar zijn. Die laboratorium tests waarbij ze op een statief foto's maken en dan 100% crops op ISO 3200 gaan vergelijken, daar zal je in de praktijk toch niks van merken. En bij die tests pakken ze vaak de standaardinstellingen, waarbij de een dus standaard een agressievere ruisonderdrukking heeft en de ander wat meer ruis maar meer detail.

Dus wat dat betreft kan je wel beter naar het advies luisteren, aangezien zaken als ergonomie een stuk belangrijker zijn. Een camera die je niet fijn vindt om te bedienen is een stuk storender dan een halve ruiskorel meer of minder op een foto die onder extreme omstandigheden is genomen. De D3100 is ook een erg lichte body en je zit vast aan AF-S lenzen (waar je als beginner trouwens prima mee uit de voeten kan).

En daarnaast is de lens toch echt een stuk bepalender voor de fotokwaliteit.

Nu zijn het overigens beide camera's die je als beginner blindelings kunt aanschaffen en waar je waarschijnlijk erg tevreden mee zult zijn.

• Astort
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-07 15:03
Ben vandaag toevallig bij de Dixons geweest, waar ze beide staan, heb even met beide camera's mogen pielen, maar kon op het kleine schermpje niet bepalen welke nou betere foto-kwaliteit levert. Wat me wel opviel is dat ik de 500D iets fijner vond werken, en tijdens het fotograferen maakt hij een mooi geluid, alsof je een geweer doorlaadt ofzo, sommigen zullen dat misschien iets irritants vinden, maar ik vind het wel ruig... :P

En als je de D5000 er nou eens naast zou zetten, zou je dan nog steeds zeggen dat het een kwestie van smaak is, of steekt de D5000 er qua kwaliteit een eind bovenuit.

• BarôZZa
Het ligt eraan wat je onder kwaliteit verstaat. De D3100 heeft een nieuwere sensor die mogelijk/waarschijnlijk iets beter is en een betere videofunctie. De D5000 staat een stapje hoger op de ladder met een stevigere body, wat meer snelheid en zaken als exposure bracketing en meer Active D-Light instellingen. Daarnaast heeft de D5000 een erg fijn draaibaar scherm en gaat deze nu voor een prima prijs weg. Allebei hebben ze trouwens een Quiet release voor het geval dat je geen shutterherrie wilt horen (in een stille ruimte maken die dingen echt een pokke herrie).

Maar koop welke je fijn vindt werken. Als dat de 500D is: prima ding. Loop de winkel in, houd ze alle drie nog ff vast en hak de knoop door.

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

Inderdaad, wat hierboven wordt gezegd. Het beeldkwaliteit zal ongeveer op hetzelfde niveau liggen, en daarom zal je je beslissing moeten maken op basis van de specificaties (video, draaibare scherm) of gebruiksgemak. Wat je ook koopt, je zal sowieso niet teleurgesteld worden. Zowel Nikon als Canon heeft een uitgebreid lenzenassortiment, mocht je later een bepaalde richting op gaan wat betreft fotografie (macro, sport, optredens etc).

Wat belangrijk is om te realiseren is dat ook de lenzen grotendeels de beeldkwaliteit bepalen. Mocht je dat belangrijk vinden zou ik je adviseren als eerst de camera te kopen met kitlens (18-55mm), en dan doorsparen voor een goede 70-200mm/70-300mm lens (welke dat is en hoeveel dat kost hangt af van je camerakeuze uiteraard)

(ikzelf heb trouwens de canon 500d)

instagram - linkedin

Verwijderd

@BarôZZa
ik kan met een nikon 24-70 af-s 2.8 ook goed uit de voeten. Die zal zelde door beginners gekocht worden. Eigenlijk alle nieuwe objectieven van Nikon worden met af-s motor uitgevoerd, omdat het over 't algemeen sneller en stiller is.
't is dus niet echt meer een groot nadeel als je geen af motor in de camera hebt zitten, tenzij je gebruik wilt maken van oude af-d objectieven..
Maar dan heb je nog altijd het geluk dat er een katz eye in kan en dan is manual focus ook geen probleem meer.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Astort schreef op donderdag 30 september 2010 @ 01:06:
Ben vandaag toevallig bij de Dixons geweest, waar ze beide staan, heb even met beide camera's mogen pielen, maar kon op het kleine schermpje niet bepalen welke nou betere foto-kwaliteit levert. Wat me wel opviel is dat ik de 500D iets fijner vond werken, en tijdens het fotograferen maakt hij een mooi geluid, alsof je een geweer doorlaadt ofzo, sommigen zullen dat misschien iets irritants vinden, maar ik vind het wel ruig... :P
Grappig. Ik vind die 5xxD dingen juist zo'n iel, snerpend geluidje produceren. M'n D300 doet me veel meer aan een geweer denken.

Anyway, als jij van de bediening van een 500D gelukkig wordt, dan is dat zeker een interessante optie. Persoonlijk zou ik zeggen geef de d3100 ook nog een kans.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Astort schreef op donderdag 30 september 2010 @ 00:14:
Ik ben van plan medio November een leuke DSLR aan te schaffen, en nu veel mijn oog op de nieuwe D3100 van Nikon en de iets oudere 500D van Canon.
Maakt het in bovenstaande discussie nog uit als ik de Canon 500D vervang door de 550D?

Ik zit met exact dezelfde afweging, maar mijn twijfel is tussen de Nikon D3100 en de Canon 550D. Ik heb gelezen dat de 550D een significante verbetering is tov de 500D. Heb ik met de 550D meer camera dan met de D3100 of geldt nog steeds bovenstaande?

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 09:10
Ik heb een algemene vraag over de Nikon F-mount versus de Canon EF-mount.
Viel me op dat de F-mount van Nikon een stuk kleiner in doorsnede is dan de EF-mount van Canon.
Zitten er nadelen aan een smallere mount?
Dit lijkt me niet zo gunstig misschien voor vignettering???
Ook voor de stevigheid lijkt met het minder gunstig???
Iemand hier praktische ervaring op lange termijn met beide lensmounts?

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:00:
[...]

Maakt het in bovenstaande discussie nog uit als ik de Canon 500D vervang door de 550D?

Ik zit met exact dezelfde afweging, maar mijn twijfel is tussen de Nikon D3100 en de Canon 550D. Ik heb gelezen dat de 550D een significante verbetering is tov de 500D. Heb ik met de 550D meer camera dan met de D3100 of geldt nog steeds bovenstaande?
Wat ik niet geheel begrijp dat discussie vaak gaan puur over de camera (Body). Maar niet in welke combinatie met glas ze gebruikt gaan worden. Als je een 500D hebt met de basis objectieven bijvoorbeeld de 18-55 dan zou ik eerder kijken om deze te vervangen dan over te stappen op een andere body.

Zelf gebruik ik een 550D met grip het is zeker geen verkeerde body. Maar hoe deze in de hand ligt is voor ieder persoonlijk. Naar de winkel gaan en vast houden is dan ook aan te raden.

De 550D wordt hier verder gebruikt met de 17-40 f/4 - 24-105 f/4 IS - 70-200 f/4 IS - 100 macro f/2.8 IS. Ondanks dat ik mijn zinnen had gezet op een 7D of een 5D heb ik gekozen voor de 550D zodat ik het nodige budget overhield voor het glas. Dit is natuurlijk voor ieder persoonlijk. Zelf ben ik meer van inverteer in goed glas dan in plaats je dood te staren op welke body is beter. Nu het glas op orde is zal er waarschijnlijk in loop van de tijd een extra body bij komen wellicht de 5D MKII

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 30-09-2010 11:20 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 09:09
MadButcher schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:03:
Ik heb een algemene vraag over de Nikon F-mount versus de Canon EF-mount.
Viel me op dat de F-mount van Nikon een stuk kleiner in doorsnede is dan de EF-mount van Canon.
Zitten er nadelen aan een smallere mount?
Dit lijkt me niet zo gunstig misschien voor vignettering???
Ook voor de stevigheid lijkt met het minder gunstig???
Iemand hier praktische ervaring op lange termijn met beide lensmounts?
Toen de f-mount uitkwam, was hij meteen degene met de grootste diameter. In theorie laat een grotere mountopening je toe lenzen te maken die minder vignetteren, maar in de praktijk voldoet de F-mount absoluut. En met een cropbody is dat al helemaal een non issue, voor zover het dat al niet was.

Op lange termijn heeft nikon bewezen de grootste compatibiliteit te vertonen. Lenzen van 50 jaar oud kan je nog steeds op een D3000 schroeven, weliswaar met beperkingen. Canon is eind jaren '80 van mount gewisseld, waardoor al het oudere glas plots nutteloos werd op nieuwere cameras. Of ze dat nog een keertje flikken, lijkt me nu eerlijk gezegd wel sterk.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

M.E.Amrani schreef op donderdag 30 september 2010 @ 03:38:
.....
Wat belangrijk is om te realiseren is dat ook de lenzen grotendeels de beeldkwaliteit bepalen.
.....
Echt....? Ik denk dat de grootste factor nog altijd de fotograaf zelf is. Ik was laatst op een trouwerij. De officiële bruidsfotografe schoot gewoon met een (toch al weer vrij oude) Nikon 200D met tot mijn verbazing een 18-200 superzoom er op, die hier toch niet vaak aangeraden wordt. Er zat dan wel weer een enorme Metz staaf-flitser aan met een losse, over haar schouder hangende, accu. Toch is het fotoboek prachtig geworden.

Het belangrijkste is dus ligt een camera lekker in je hand, kun je goed bij de knoppen, vindt je de bediening prettig. Duurdere prijsklasses zijn vooral groter, zwaarder, sneller, hebben meer knoppen en meer 'pro' functies. Nieuwere camera's hebben vooral steeds meer en betere 'consumenten' functies zoals video, live view, menu's, helpgids, scenes, etc. Zolang je niet op formaat bushokje gaat afdrukken ga je de kwaliteitsverschillen niet zien en kun je je geld eigenlijk beter in een foto-cursus steken. Vooral voor speciale doeleinden maken lenzen wel het verschil, een vliegende eend in het schemerdonker schiet je niet beeldvullend met je kitlens, ook voor indoor sport heb je betere lenzen nodig. Etentjes bij kaarslicht en spelende kinderen binnenshuis vraagt ook meer dan een camera met kitlens. Een flitser helpt ook vaak een heel eind. Moet je wel goed leren flitsen. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Fiber schreef op donderdag 30 september 2010 @ 14:10:
[...]en kun je je geld eigenlijk beter in een foto-cursus steken.
Amen!

• BarôZZa
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 08:04:
@BarôZZa
ik kan met een nikon 24-70 af-s 2.8 ook goed uit de voeten. Die zal zelde door beginners gekocht worden. Eigenlijk alle nieuwe objectieven van Nikon worden met af-s motor uitgevoerd, omdat het over 't algemeen sneller en stiller is.
't is dus niet echt meer een groot nadeel als je geen af motor in de camera hebt zitten, tenzij je gebruik wilt maken van oude af-d objectieven..
Maar dan heb je nog altijd het geluk dat er een katz eye in kan en dan is manual focus ook geen probleem meer.
Ik zeg ook niet dat er iets mis is met AF-S lenzen en voor de beginner zal er meer dan genoeg keuze zijn. Maar dat je met bepaalde lenzen niet kan autofocussen is natuurlijk altijd een nadeel. De Nikon 85mm f1.8 heb je niet in AF-S uitvoering (wel de 1.4, maar die is 1500 euro). De Tokina 11-16mm f2.8 is ook een erg leuke lens zonder focusmotor etc etc.

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

@ Fiber: Scherpte, mooie kleuren, vervorming, CA en ga zo maar door worden bepaald door de lens en niet door de fotograaf. Als je het hebt over creativiteit en gevoel voor compositie, dan gaat het inderdaad om de fotograaf maar dat is voor de hand liggen. En daar gaat dit topic niet over, het gaat hier over aankoop van een camera en daarbij vertel ik dus dat de persoon moet realiseren dat lenzen meer van invloed zijn op de kwaliteit (ruisonderdrukking buiten beschouwing gelaten) dan de camera.

instagram - linkedin

Verwijderd

Manual focus is geen ramp en met een goed matglas vaak niet erg veel trager dan autofocus.
Ik zie dat iniedergeval niet als handicap.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2010 16:29 ]

Teun_2 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:49:
[...]

Toen de f-mount uitkwam, was hij meteen degene met de grootste diameter. In theorie laat een grotere mountopening je toe lenzen te maken die minder vignetteren, maar in de praktijk voldoet de F-mount absoluut. En met een cropbody is dat al helemaal een non issue, voor zover het dat al niet was.

Op lange termijn heeft nikon bewezen de grootste compatibiliteit te vertonen. Lenzen van 50 jaar oud kan je nog steeds op een D3000 schroeven, weliswaar met beperkingen. Canon is eind jaren '80 van mount gewisseld, waardoor al het oudere glas plots nutteloos werd op nieuwere cameras. Of ze dat nog een keertje flikken, lijkt me nu eerlijk gezegd wel sterk.
Canon is het meest compatible. Je kunt er alle nikon lenzen zonder problemen opzetten en alle EF-lenzen. Bovendien passen er op Canon meer lenzen van oude/andere merken. Bovendien heb je met Canon nooit problemen met metering en wel bij lagere Nikons. Probleem is alleen de oude FD/FL lenzen die je heel moeilijk passend kunt krijgen op een EOS. Er zijn een paar juweeltjes die de moeite waard zijn om te converteren naar EF-mount. Sommige mensen vinden dat zonde, maar een lens die niet meer gebruikt wordt, vind ik nog meer zonde.
En wil je echt alle lenzen kunnen gebruiken, dan kun je nog altijd een m4/3 camera kopen, want daar kun je van Leica M t/m LF-lenzen opzetten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerder in dit topic heb ik gepost dat ik op zoek ben naar mijn eerste dSLR camera voor een backpack vakantie.

Ik zit nu te denken om een Sony A33 aan te schaffen. Live view, filmfunctie en compactheid spreken mij aan.

Het is een nieuw soort camera (SLT) waarbij sommige Sigma objectieven niet mee overweg schijnen te kunnen. Weet iemand welk objectief erg geschikt is voor deze camera? Ik zit te denken aan een allround objectief voor op reis, 18-200mm. Tamron schijnt deze te hebben, maar ik heb geen idee welk type past op de A33. Kan iemand mij hierbij helpen?

Verder nog een vraag; Hoe is de bediening van de Sony A33, is deze logisch / gemakkelijk te leren in vergelijking tot andere merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
In principe passen allen lenzen met een Sony Alpha of Minolta AF mount op de A33. Een aantal Sigma lenzen bleek inderdaad niet compatible te zijn met de SLT modellen. Dit probleem wordt verholpen en Sigma lenzen die inmiddels wel compatible zijn hebben een sticker op de doos zitten. Overigens lijken de meeste 18-250 superzooms beter te presteren dan de oudere 18-200 modellen.

Voor de menu-indeling kan je bij dpreview kijken. Ik denk dat de bediening bij alle camera's wel snel te leren is, pas als je van merk gaat veranderen wordt het een uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=34787565,noline]
Verder nog een vraag; Hoe is de bediening van de Sony A33, is deze logisch / gemakkelijk te leren in vergelijking tot andere merken?
Zou ik me niet druk over maken.
Het bedienen van een camera heeft meer te maken met je kennis/ervaring dan met die camera opzich.
Als je de basisprincipes beheerst kan je iedere camera , zonder handleiding! , bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 19:16

Zuurstok

Passionately curious

Maar niet zonder slag of stoten is mijn ervaring.

Noem me dom, maar de eerste keer dat ik een nikon in m'n handen had lukte het me echt niet om van M naar AV te gaan. Of ISO te veranderen, of iets anders dood normaals. Voor mij is nikon echt onlogisch als de ****, en zweer ik bij canon.

Daarintegen, m'n eerste camera, had zo maar een nikon kunnen zijn, en dan had ik niet anders geweten :)

Moraal; vind dat powerup gelijk heeft, het is niet leuk om van merk te veranderen, ondanks dat ik het nu zou kunnen, zou ik het absoluut niet leuk vinden om m'n lieve kanon in te leveren voor iets wat ik nieteens in oorlogstijd kan gebruiken :P maar als starter moet je toch ''iets'' leren. Welk merk je jezelf aanleert, maakt inprincipe niet uit.
Ik zeg Canon, Powerup roept Sony, Thundernet roept Nikon, allemaal best, maar de leercurve is bij elk merk even groot :)

overigens is de A33/A55 de eerste dslr van sony die ik wel een beetje logisch in elkaar vind zitten, en goed aan vind voelen, maar dat terzijde

[ Voor 8% gewijzigd door Zuurstok op 02-10-2010 23:01 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Idem bij mij van Nikon naar een Canon 1000D. Focuspoints selecteren, diafragma veranderen (staat een ikoontje bij, maar daar kijk je nooit naar op je eigen camera)... En dan de lens die de verkeerde kant opdraait. brrrr ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 13:58

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Persoonlijk ben ik voor Nikon gegaan omdat mijn broer dit ook heeft, wel zo handig met lenzen enz. Buiten dat om denk ik dat het allemaal niet enorm veel uitmaakt, natuurlijk zijn er verschillen, maar niet zo groot dat het 1 echt beter is dan de ander.

Voor de mensen die wat willen gaan kopen, denk aan het gewicht en ook of je voor een grip wilt gaan of niet, diverse modellen hebben dit niet, maar persoonlijk vind ik het zeer jammer dat ik geen echte grip kan kopen.
Het gewicht dus, ja vaak is lichter beter, dat zou hier ook het verhaal kunnen zijn was het niet dat door de lenzen dat je meer moeite heb om de boel in balans te houden met een lichte body dan met een zware, zeker wanneer je er ook nog een flitser op doe (ik heb een D3000 met een 18-105 en een SB-900 met de gedachte dat ik binnen een jaar naar een D7000 ga) dan is de boel geheel uit evenwicht, om dan een wat zwaardere body met grip te hebben is dan wel erg prettig, tevens ook wanneer je je camera 90 graden draai is een grip heel fijn.

Al met al kan je niet echt de fout ingaan, zelf heb ik dus een D3000, die heb ik pakweg 8 maanden geleden gekocht en inmiddels plan ik dus alweer voor de D7000, voor mij was het echt uitproberen of ik er mee kon doen wat ik wilde, inmiddels heb ik kunnen zien wat mogelijk is, maar ik wil verder, mijn D3000 zal ik dan ook verkopen, natuurlijk verlies ik daar geld op, maar het was de moeite waard.
Hetzelfde geld voor iedereen die hieraan wilt beginnen, echt foute aankopen zijn er niet, dus ga inderdaad op een gegeven moment voor hoe een camera voelt, of je de interface prettig vind, hoe het gewicht is enz.

1 ding waar ik wel goed voor zou kijken is of je er een beetje leuke lens bij kan krijgen, de 18-55 vond ik persoonlijk net niets, natuurlijk moet je altijd afwegen hoever je gaat, hoeveel lenzen je wilt, maar met 55 kom je nog steeds niet ver, hele standaard foto's is allemaal wel te doen, maar zodra je ook maar een beetje wilt zoomen dan laat deze je in de steek, ik ben daarom persoonlijk voor een 18-105 en 70-300 gegaan, aan de ene kant een lens die in vrijwel alle omstandigheden lekker werkt en de andere wanneer ik echt op me gemak flink wil inzoomen.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PowerUp schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 22:45:
In principe passen allen lenzen met een Sony Alpha of Minolta AF mount op de A33. Een aantal Sigma lenzen bleek inderdaad niet compatible te zijn met de SLT modellen. Dit probleem wordt verholpen en Sigma lenzen die inmiddels wel compatible zijn hebben een sticker op de doos zitten. Overigens lijken de meeste 18-250 superzooms beter te presteren dan de oudere 18-200 modellen.

Voor de menu-indeling kan je bij dpreview kijken. Ik denk dat de bediening bij alle camera's wel snel te leren is, pas als je van merk gaat veranderen wordt het een uitdaging ;)
De A33 is snel. Welke lens kan hiermee overweg / heeft een snelle autofocus?
Het is namelijk vrij lastig om ervaringsinformatie te vinden van lenzen icm de A33...

Enkele lenzen die ik tegenkwam:
  • Sony DT 18-250 mm f/3.5-6.3 (APS-C) (460 euro)
  • Sigma 18-250 mm f/3.5-6.3 DC OS HSM (APS-C) (400 euro)
  • Tamron AF 18-250 f/3.5-6.3 XR Di II LD ASP IF Macro (APS-C) (400 euro)
De autofocus van de Tamron is traag, in de Sigma zit de stabilisatie in de lens wat mij overbodig lijkt. Is dan de Sony de meest logische keuze? Of is een lens met een kleiner bereik ivm vervorming en vignettering toch een verstandigere keuze? De overvloed aan informatie kills me...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De Sony 18-250 heeft een vrij vlotte autofocus. Deze is optisch hetzelfde als de Tamron 18-250 maar wel een stukje duurder. Op het forum van dpreview zie ik ook veel mensen die deze combinatie hebben, dus daar moeten wel wat ervaringen te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Na het overlijden van mijn Panasonic FZ5 wil ik denk ik overstappen op een dSLR. Hieronder mijn lijstje.

Wat is je beschikbare budget?
Niet al te hoog, ik zit te denken aan 300-500

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, niet echt

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Voornamelijk landschaps fotografie.

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Nee, is niet noodzakelijk voor me

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- niet al te groot model
- goede stabilisatie is gewenst. Ik heb niet echt een steady-hand

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)- Ik wil toch wel redelijk kunnen zoomen. Ik ben nu 10x gewend, maar ik denk dat als ik in dit bereik ga zoeken (pakketten met een wide en een goede telelens) wel duurder uit kom. Superzoom lijkt me wel wat, maar als ik lees dat het de optische kwaliteit niet bevorderd, ben ik wat terughoudend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt als Nikon 18-105 ;) Heb je toch een fors bereik wel iets minder dan dat je had, maar optisch een betere in die prijs klasse. De Nikon 18-200 is ook niet slecht zeker niet in dat bereik, maar die kost net zo veel als 't budget dat je hebt.

De beste instapper van dit moment is denk ik wel de D3100 alleen weet ik niet of die in je budget past imc. een 18-105.

Je moet dit ook zeker niet vergeten:
-goede cameratas(!)
-geheugen kaart(en)
-extra accu
-eventuleel een polarisatie en/of ND verloop voor landschappen.
-statief voor je landschap foto's (advies: koop meteen een goede)

Dit kost ook aardig wat gezien je bedrag. Maar je hebt 't wel nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 14:18:
[...]

De A33 is snel. Welke lens kan hiermee overweg / heeft een snelle autofocus?
Het is namelijk vrij lastig om ervaringsinformatie te vinden van lenzen icm de A33...

Enkele lenzen die ik tegenkwam:
  • Sony DT 18-250 mm f/3.5-6.3 (APS-C) (460 euro)
  • Sigma 18-250 mm f/3.5-6.3 DC OS HSM (APS-C) (400 euro)
  • Tamron AF 18-250 f/3.5-6.3 XR Di II LD ASP IF Macro (APS-C) (400 euro)
De autofocus van de Tamron is traag, in de Sigma zit de stabilisatie in de lens wat mij overbodig lijkt. Is dan de Sony de meest logische keuze? Of is een lens met een kleiner bereik ivm vervorming en vignettering toch een verstandigere keuze? De overvloed aan informatie kills me...
Ook ik ben van plan om de A33 te halen. Ben ook nog aan't twijfelen welke lens ik wil halen. De 18-250's die je opnoemt, staan ook op de lijst. Voordeel van de stabilisatie van de Sigma, is dat je de in-body IS kan uitschakelen, waardoor je (I) langer videos kan maken (29min ipv 9min) en (II) dat het toestel minder snel oververhit raakt.
Nadeel is dat de Sigma's wrs ge-rechipped moeten worden om te werken met de nieuwe SLT's van Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinbrutus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-09 08:58
Ik zou graag mijn eerste dslr willen aanschaffen

Rond de 700 EUR

Nee, Geen enkel

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Ik zou graag landschappen en architectuur kunnen fotograferen

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Nee dat is niet speciaal nodig

Nee, is niet noodzakelijk voor me

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Had graag een goede stabilisatie gehad

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Ik denk dat ik voor landschappen en architectuur niet ongelooflijk veel moet kunnen inzoomen, of zit ik hier mis?

Ik dacht zelf aan een

Sony Alpha A33 + 18-55mm of een
nikon D3100 + 18-105mm VR

Zo een sony nex ziet mij er wel handig uit, kan ik deze vergelijken met de bovenstaande? Of is de kwaliteit toch slechter?

[ Voor 8% gewijzigd door vinbrutus op 05-10-2010 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 07:59:
-goede cameratas(!)
-geheugen kaart(en)
-extra accu

- Een grip voor je toestel !!

Dit kost ook aardig wat gezien je bedrag. Maar je hebt 't wel nodig
Zo beter ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
@vinbrutus: De beeldkwaliteit van de Sony NEX kan je prima vergelijken met de D3100 en de A33, deze camera's gebruiken (zeer waarschijnlijk) dezelfde sensor. De NEX is gebouwd om zo compact mogelijk te zijn, dus met contrast-AF (is wat trager dan phase-AF in een dSLR). Ook zitten er vrij weinig knopjes op en zal je dus vaker in menu's moeten duiken.
De A33 is ook een 'apart geval'. Door zijn ontwerp kan hij snel focussen tijdens het filmen, maar moet het dan wel met een electronische zoeker doen. Aangezien je weinig geeft om Live View en film, kan je denk ik beter naar een 'gewone' dSLR kijken.
De D3100 is een prima instapper, maar momenteel nog duurder dan de D5000, die wat specificaties betreft erg op elkaar lijken. Ik zou dus zeker de D5000 meenemen in je lijstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinbrutus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-09 08:58
Dankjewel PowerUp voor je duidelijke uitleg! :D Als jij in mijn situatie zou zitten, welke zou je dan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:20
nero355 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:04:
[...]
-goede cameratas(!)
-geheugen kaart(en)
-extra accu

- Een grip voor je toestel !!

Zo beter ;)
Persoonlijk zou ik toch voor een polarisatiefilter gaan in eerste instantie en eventueel een ND-filter en Statief, en niet voor een grip. Met een polarisatiefilter kun je de kwaliteit van je foto verbeteren terwijl een grip alleen maar voor je eigen gemak is (of voor sommige mensen ongemak ;)).
Daarnaast zijn voor de budget DSLR's vaak geen originele grips te krijgen. Hierdoor moet je dan uitwijken naar imho minder ideale oplossingen met een kabeltje van je grip naar je camera.

Met een krapper budget zou ik het zelfs alleen bij een goede cameratas en een geheugenkaartje houden. Je komt er dan vanzelf wel achter wat je nog meer nodig hebt. Zeker een extra accu is voor veel mensen niet nodig aangezien je makkelijk 400 tot 800 foto's met een accu kunt schieten. In de meeste gevallen kun je tussendoor allang weer opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Pola filter OK, maar een grip is echt wel handig en voor alle budget modellen verkrijgbaar voor zover ik weet. Bovendien passen daar dus gelijk 2 batterijen in en dan hoef je daar helemaal niet meer aan te denken een tijdje, nadat ze opgeladen zijn :)

Statief en ND filter vind ik iets wat je op basis van behoefte koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
vinbrutus schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 12:27:
Dankjewel PowerUp voor je duidelijke uitleg! :D Als jij in mijn situatie zou zitten, welke zou je dan kiezen?
Ik zou naar een winkel gaan en kijken welke camera ik nu het prettigste vind werken. Beeldkwaliteit maakt met de nieuwste instapmodellen nog maar weinig uit. De ergonomie van een Nikon D5000, Canon 500D of Sony A33 is erg verschillend, en dat is voor iedereen anders. Wat betreft de D3100 vs. D5000: als het filmen niet uit maakt zou ik de D5000 nemen omdat die een klapbaar scherm heeft en iets goedkoper is. Maar het is uiteindelijk jouw keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Bij landschappen kan het ook handig zijn om gebruik te maken van de exposure bracketing optie van de D5000 voor HDR foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
nero355 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 13:19:
Pola filter OK, maar een grip is echt wel handig en voor alle budget modellen verkrijgbaar voor zover ik weet. Bovendien passen daar dus gelijk 2 batterijen in en dan hoef je daar helemaal niet meer aan te denken een tijdje, nadat ze opgeladen zijn :)

Statief en ND filter vind ik iets wat je op basis van behoefte koopt.
Helaas zijn in ieder geval voor de Nikon D3100 en http://nikon.nl/nl_NL/pro...ameras/slr/consumer/d5000 geen originele grips te krijgen, in tegenstelling tot bijv. de D90 (Staat bij de optionele accessoires).
Je kunt ze wel van andere leveranciers krijgen (bijv. via E-bay), maar deze kunnen alleen werken door met een kabeltje aangesloten te worden op je body. Achter zo'n kabeltje blijf je lijkt mij snel een keer hangen, wat niet handig is.

Daarnaast vind ik een grip ook persoonlijk en zou ik hem in het rijtje 'iets wat je koopt op basis van je behoeften' zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Een grip is heel persoonlijk. Sommigen kunnen niet zonder, anderen vinden het lomp en zwaar. Dit advies was bedoeld voor 'greatgonzo' dacht ik, die vroeg specifiek om een niet al te groot model voor max 500 Euro en vooral geschikt voor landschap en ook nog graag 10x telezoom erbij. Dat is op zich al bijna onmogelijk, dus dan ga je niet een flink deel van je budget verspillen aan een grip die hij niet nodig heeft. Extra accu heb je ook niet direct nodig, zelfs een speciale tas kan best wachten en 1 geheugenkaartje is zat. Dure filters kun je ook beter later kopen als je echt weet wat je er mee wil. Statief is soms best leuk, maar een goede is vreselijk duur, maar als je een lichte cam en lichte lenzen hebt kan dat ook best wat minder, eigenlijk zou ik er ook mee wachten en het maximale budget in de camera en vooral lenzen steken. 500 Euro is zo op, mischien beter tweedehands kopen? Welk merk? Geen idee, Olympus is niet duur, veel bang for buck, Pentax veel waar voor je geld, lekker eigenzinnig, fraaie lenzen, De nieuwe Sony A290 of A390 zijn niet duur, Canon 1000D of 500D zijn redelijk standaard, Nikon D5000 of de nieuwe D3100, het kan allemaal en niets is echt slecht. Zorg wel voor gestabiliseerde lenzen. Ga lekker foto's maken en houdt er rekening mee dat als je het echt leuk vindt fotografie wel een bodemloze put kan zijn. Spullen kunnen altijd mooier en beter maar echt foto's maken doe je nog altijd zelf en kan ook met tweedehands spullen. Eén voordeel, landschappen staan stil en lopen niet weg, je kan dus goed zonder snelle AF en als je een statief hebt ook zonder stabilisatie. Ook heb je tijd zat voor manual focus dus kun je ook hele oude lenzen gebruiken. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat is dan echt een uitzondering, want volgens mij hebben zowel Canon als Sony voor al hun modellen een grip. Nikon in principe ook behalve misschien die 3100 dan, hoewel die net uit is en er zomaar ineens een grip voor kan komen :)

Alleen vrouwen vinden een dSLR zonder grip fijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik nooit een grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
ik vind een grip echt helemaal niks, maakt het alleen nog maar logger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Je weet wat ze zeggen over mannen met een grote grip en enorme zoomlens :+

[ Voor 4% gewijzigd door BarôZZa op 05-10-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarôZZa schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 20:44:
Je weet wat ze zeggen over mannen met een grote grip en enorme zoomlens :+
Die zijn gewend om iets groots in handen te hebben....
Maar goed, een grip is wel comfortabel met zwaardere lenzen en je kunt dan ook makkelijker een handstrap plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb/gebruik alleen maar prime objectieven (en een zoom) en mijn body is van zich zelf al een en al grip. Vanwege dat onhandige en lompe gewicht grijp ik nu vaak genoeg naar mijn D3000. De Zeiss prime's die ik het meeste gebruik werken er goed op met katz eye matglas.

En het scheelt me een paar bezoeken aan de fysio. :+
Snap niet waarom je onnodig extra gewicht zou mee zeulen, al kan ik dat van zware tele objectieven wel begrijpen. Maar niet voor iemand die met kleine prime's of kitlensen schiet.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2010 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Zelf heb ik een D3000 dus ik ben wel gewend om zonder grip te werken, wat ik merk is dat wanneer ik mijn camera een slag draai dat er heel moeilijk mee te fotograferen is, ik kan moeilijk bij de knop enz. Met mijn flitser (SB-900) is het gewicht zo enorm uit balans, dat doordat die zo moeilijk op de zij te houden is, dat het echt oncomfortabel is.

Nee ik zou graag een grip hebben, wanneer ik de D7000 koop neem ik er ook gelijk een grip bij.

Een extra accu vind ik trouwens ook niet echt nodig, natuurlijk is het leuk om te hebben, maar ik rond de duizend foto's geschoten voordat mijn accu leeg was en dat was over meerdere dagen, dat waren ook dagen dat ik de hele dag bezig was met fotografie (ik was toen 2,5 maand op stage in Schotland), dus dat zou ik ook voor later bewaren.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:22:
Ik heb/gebruik alleen maar prime objectieven (en een zoom) en mijn body is van zich zelf al een en al grip. Vanwege dat onhandige en lompe gewicht grijp ik nu vaak genoeg naar mijn D3000. De Zeiss prime's die ik het meeste gebruik werken er goed op met katz eye matglas.

En het scheelt me een paar bezoeken aan de fysio. :+
Snap niet waarom je onnodig extra gewicht zou mee zeulen, al kan ik dat van zware tele objectieven wel begrijpen. Maar niet voor iemand die met kleine prime's of kitlensen schiet.
En over welke body en primes heb je het dan, want er zijn nogal wat verschillen namelijk tussen een D3000 en een D700 bijvoorbeeld. En ook tussen primes zit er nogal wat verschil tussen Voigtlander 40/2 en een Zeiss 100/2 MP bijvoorbeeld. Het punt bij kleine body's is juist dat je je vingers niet goed kwijt kunt. Ook al is de body licht en zit er een kitlens op, dan nog krijg je kramp in je vingers als je er een aantal uur mee staat te fotograferen. Af en toe loop ik ook met mijn 5D2 zonder grip met Rokkor 45/2 (pancake van 125g) rond en dat is zeker prettig, maar als ik de 24-70L nodig heb, dan ben ik dolblij met de grip en handstrap. En ook met de 70-200 f/4IS die voor een tele zeer prettig mee te zeulen is, is een grip fijn voor de balans (denk aan het moment (kracht*arm) van je lens en van je hand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En niet vergeten dat je ook één batterij in de grip kan steken. Werkt ook en je vermindert het gewicht als je daar problemen mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@universal creations
Ook van kramp heb ik geen last. Al kan ik mijn pink ook net niet kwijt.
ik gebruik de 21, 50 en 85..(meer heb ik niet nodig)

Er zit trouwens ook nog een verschil tussen dag en nacht kwa grip, gewicht en feeling als je kijkt naar een Nikon instapper en een Canon instapper. Die grip op de Nikons is namelijk 1x zo dik, dieper en weegt de camera van zich zelf eigenlijk altijd zwaarder.

De anderen body's zijn een D90 en D2x.

Je hebt gelijk als je met zware objectieven fotografeert een zware body ook fijner is, alleen houd ik zelf liever van een lichte combinatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Canon 450D met 18-55 IS lens is bij de MM te koop voor 500 euro, voor 70 euro meer ligt er de 500D met dezelfde lens.

Wat zouden jullie aanraden?
Is de 500D voor een beginner de 70 euro extra echt waard?
Ik weet dat de 450D niet kan filmen, maar ik heb geen 70 euro over voor alleen de mogelijkheid tot filmen.
Ook is het display van betere kwaliteit en ook daar heb ik geen 70 euro voor over.
Dus het gaat me puur om de kwaliteit van de te maken foto's.
Ik vind het zo lastig omdat het allemaal vrij nieuw is, en ik er nog vrij weinig van af weet om een goede keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De 500D heeft wat meer pixels, maar dat is niet belangrijk. Hij is ook wat beter in slecht licht met hogere ISO waardes, dat is soms wel belangrijk. De 500D is trouwens nog een paar tientjes goedkoper bij een aantal winkels. mischien net genoeg om je over de streep te trekken. pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Laatst online: 16:17
Ik heb anderhalf jaar geleden mijn 450D + 18-55 IS bij de Makro gekocht voor 474 inc btw, dus zou het niet de moeite waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
De 500D is ook al in de aanbieding geweest voor 500 euro bij de Media Markt.
500 euro voor een 450D incl kitlens is echt veel te veel. Ik vind het sowieso wel vreemd dat de 450D zo prijzig blijft. Als je kijkt naar de leeftijd en mogelijkheden, dan zou je denken dat hij voor max 400 incl kitlens over de toonbank zou moeten gaan.

Je kan ook kijken naar de Nikon D5000. Die is voor rond de 470 euro te vinden incl kitlens, heeft een betere sensor dan de 450D/500D en een filmoptie (die wel iets minder is dan die van de 500D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 08:02:
[...]

Ook ik ben van plan om de A33 te halen. Ben ook nog aan't twijfelen welke lens ik wil halen. De 18-250's die je opnoemt, staan ook op de lijst. Voordeel van de stabilisatie van de Sigma, is dat je de in-body IS kan uitschakelen, waardoor je (I) langer videos kan maken (29min ipv 9min) en (II) dat het toestel minder snel oververhit raakt.
Nadeel is dat de Sigma's wrs ge-rechipped moeten worden om te werken met de nieuwe SLT's van Sony.
Bedoel je dat hij maar 9 minuten continue film kan maken? Is dat ivm kans op oververhitting?

Weet je hoe het zit met die sweep panorama functie; werkt dat alleen met 3D of ook met foto's? Lijkt me wel handig voor een panorama foto namelijk.

Verder vreet hij wel stroom die A33.... komt ondermeer door die elektronische zoeker. Ik twijfel nog een beetje omdat ik 4 weken naar een afgelegen gebied ga, en eigenlijk maar 2 accu's mee wil nemen. Zijn hier al ervaringen over bekend?

Heb je toevallig ook naar de Sony 16-105 lens gekeken?

http://forums.dpreview.co...rum=1037&message=29712345

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2010 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Verwijderd schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 00:24:
[...]

Bedoel je dat hij maar 9 minuten film kan maken? Hoezo?

Weet je hoe het zit met die sweep panorama functie; werkt dat alleen met 3D of ook met foto's? Lijkt me wel handig voor een panorama foto namelijk.

Verder vreet hij wel stroom die A33.... komt ondermeer door die elektronische zoeker. Ik twijfel nog een beetje omdat ik 4 weken naar een afgelegen gebied ga, en eigenlijk maar 2 accu's mee wil nemen.
de A33 en vele andere dslr cameras worden erg warm tijdens het filmen, en dus ook de A33 raakt over verhit bij lang filmen, sommige mensen zeggen dus dat dit ogneveer 9minuten duurt volgens een test, hangt natuurlijk van de temperatuur etc af. dit geld voor heel veel DSLRs dus is niet iets typisch voor de A33 maar als je stabilisatie in de body uitzet word deze minder warm en of een lens gebruikt met stabilisatie.

Panorama werkt ook met gewone fotos,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 00:04:
De Canon 450D met 18-55 IS lens is bij de MM te koop voor 500 euro, voor 70 euro meer ligt er de 500D met dezelfde lens.

Wat zouden jullie aanraden?
Is de 500D voor een beginner de 70 euro extra echt waard?
Ik weet dat de 450D niet kan filmen, maar ik heb geen 70 euro over voor alleen de mogelijkheid tot filmen.
Ook is het display van betere kwaliteit en ook daar heb ik geen 70 euro voor over.
Dus het gaat me puur om de kwaliteit van de te maken foto's.
Ik vind het zo lastig omdat het allemaal vrij nieuw is, en ik er nog vrij weinig van af weet om een goede keuze te maken.
Ik zou zeker wel dan voor de 500D gaan, buiten de je al genoemd heb is de 3200 ISO tegenover 1600, een sterke toevoeging. In het geval dat je dit niets zegt, een hogere ISO zorgt dat je sneller kan schieten maar dat je wel ruis in de foto krijg, normaal gesproken doet een toestel die max 3200 aan kan, beter op 1600 schieten dan 1 die max 1600 heeft. Dus in gevallen dat het schemerig is ofzelfs gewoon donker, maar ook met enorme snelle situaties (dus waarbij het object snel beweegt zoals sport, vliegtuigen, vogels enz) zijn hogere ISO waardes enorm handig en belangrijk, en ook al heb je geen 3200 of 1600 nodig, zal een 500D beter moeten schieten op 800 dan de 450D op 800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 14:44:
. Zorg wel voor gestabiliseerde lenzen.
KNIP
Een goed, relativerend verhaal, maar die stabilisatie kan je voor een hele hoop doelen ook gewoon missen...
En een statief is in het begin ook helemaal niet nodig , tenzij er gevogeld gaat worden met een 300+mm lens....

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2010 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of bij al die anderen omstandigheden waar een statief onmisbaar is. En de kwalliteit van de foto omhoog haalt Lagere iso (minder ruis, groter dynamisch bereik), geen beweging van de camera, kleinere diafragmas (meer scherpte).
meer mogelijk kwa beweging in 't landschap; lucht, water, bomen ed.

Kijk om foto's te maken heb je ook geen dslr nodig.. Maar toch koop je die omdat er meer mogelijk is, met betere kwalliteit.
Zelfde geld voor een statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonchill
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-10-2024
Zo rond de €1000,- Indien nodig heb ik meer beschikbaar, maar dat lijkt me niet nodig tenzij er een camera/lens combo is die jullie echt sterk aanraden, en die (incl tas, kaart, extra accu, filters etc) over de €1000 komt.

Zelf geen, al hebben mijn ouders oude Olympus objectieven die niet meer gebruikt worden.
Heb wel een statief.

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Huis-tuin-en keuken fotografie voornamelijk. Vooral landschap en natuur gefocust. Al wil ik wel weer wat gaan experimenteren met nacht fotografie, aangezien ik dat in het verleden erg leuk vond.

Moet niet, maar lijkt me leuk om mee te experimenteren.

Moet niet, mag zeker wel. Snelle AF is geen absolute noodzaak.

6. Overige wensen aan de camera
Een helder, scherp, en duidelijk LCD scherm. Ergerde me rot aan het scherm op mijn oude Canon Powershot. Ook zou ik het liefst een camera hebben die nog goed presteert onder mindere licht omstandigheden (al ligt dat natuurlijk ook aan de f van de lens).

Ik heb zelf de Sony Alpha 55, Nikon D3100 en Canon 550D in handen gehad. Van deze lag de Sony het lekkerste in de hand. Kwam er in de winkel echter wel achter het Sigma lens probleem, waardoor ik nogal ging twijfelen (het verkleint het aantal beschikbare lenzen nogal, lijkt me). Toen twee kennissen van mij ook nog beidde de Sony afraadde vanwege (volgens hun) minder beschikbare lenzen, en zeiden voor of Nikon of Canon te gaan, hielp dat ook zeker niet mee.

7. Gewenst bereik?
Zowiezo een echt groothoek objectief erbij. 18mm is in de meeste gevallen dankzij de cropfactor niet echt meer een groothoek te noemen.

Alvast bedankt voor de hulp. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
de sigma lenzen problemen met de sony slt cameras word/is opgelost, nieuw geshipte lenzen hebben een stikker op de doos dat ze A33/A55 compatible zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoumaBouma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 12:05
Hey allemaal,

Ik ben al lang lid van GoT maar post over het algemeen niet zoveel. Afgelopen zaterdag heb ik m'n spiksplinternieuwe Canon 550D opgehaald bij Cameraland.nl, wat een apparaat! Het is m'n eerste spiegelreflex camera, maar ik heb hiervoor al wel gespeeld met m'n Lumix ZX-1 (compact cam). Het is een compleet andere wereld natuurlijk en ik ben erg blij met de upgrade. M'n keuze voor de 550D is voornamelijk aan dit topic te danken! Daarvoor dus hartelijk dank, met name voor het praktische en overzichtelijke lijstje met aanraders in de OP!

Waarom heb ik de Canon 550D gekozen? Het was de goedkoopste in jullie lijst met goede film mogelijkheden. Ik ben geen purist, het moet gewoon praktisch zijn ;). Daarnaast ben ik bekend met Canon, vind het goede camera's en ik begreep dat er veel opties zijn qua objectieven, mocht ik nog meer los willen gaan in de toekomst. Het apparaat gaat overigens vooral gebruikt worden voor hobby en vakantie foto's.

Ik heb er zaterdag en zondag mee gespeeld, het is wel even wennen met al die instellingen, maar ik ben erg tevreden! Het schermpje op de achterzijde is briljant scherp en geeft erg mooie kleuren weer. De camera is solide, houd voor mij prettig vast en is gemakkelijk te bedienen. De manual zit nog in het plastic :). De filmpjes zijn qua beeld sterk, maar qua geluid (ingebouwde mic) matig, zoals te verwachten was natuurlijk. Ik ga nog wel kijken of ik iets van een externe microfoon kan regelen.

Na enige overweging ben ik overigens voor het pretpakket met 2 lenzen erbij gegaan: de 18mm-55mm IS en de 55mm-250mm IS. Vooral de 2e is leuk om mee te spelen! Ik ben nog maar een beginner, maar er zijn erg leuke scherpte-diepte effecten mee te bereiken (waarschijnlijk normaal voor een telelens). Zeker een aanradertje dus als je 100 euro extra kan missen.

Lang verhaal kort: Bedankt voor de goede adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Je kan met een externe mic geen betere audio krijgen. De 550D heeft namelijk AGC en daar ontkom je met een externe mic ook niet aan, met mijn Rode Videomic lijkt de ruis van de AGC juist erger dan via de interne mic. Een externe recorder als de Zoom H1 of H4n of een JuicedLink of Beachtek adapter met AGC Kill functie is de enige manier om echt goede audio te krijgen.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik vraag me af of het bestaat, maar gevonden heb ik het nog niet, een handstrap (of iets in die richting) voor een NIKON d70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
natasdiamon schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:59:
Ik vraag me af of het bestaat, maar gevonden heb ik het nog niet, een handstrap (of iets in die richting) voor een NIKON d70
Ik heb geen ervaring met die dingen, maar volgens mij zijn die aardig universeel. Op dealextreme staan er ook wel een aantal bijv.:
- http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27853
- http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42295
- http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26728
- http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2324

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
  • Laatst online: 23-05-2022
Ik zit nu te twijfelen tussen een 2dehands 400d met ongeveer 4000 kliks en een nieuwe 1000D om in te stappen... Kmoet zeggen dat ik me nog helemaal moet inlezen hoor, maar gezien ik volgende week zondag op vakantie ga toch maar even jullie advies vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelf zeggen: ga voor de 400D. 4000 kliks is niet veel, en zelf vind ik dit toestel veel fijner. De 1000D is een typische instapper, waarbij je (vind ik) wat lompere knoppen hebt (knoppen voelen ook minder duurzaam aan bij indrukken), wat ik zelf vrij vervelend vond (ik ben een 450D gewend). Dit is natuurlijk compleet persoonlijke voorkeur, maar met de 400D kun je qua mogelijkheden nog even vooruit, en heb je niet snel het gevoel dat je de camera ontgroeid bent.
Dan valt het prijsverschil natuurlijk ook nog te overwegen, ik weet niet hoeveel er voor de 400D gevraagd wordt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:06
Met ^^.
Punten om voor de 400D te kiezen:
Meer rubber op de behuizing, dus iets betere grip.
Meer focus punten (9 tov 7).
Betere framerate en grotere buffer.

Punten om voor de 1000D te kiezen:
Liveview.

Verder zijn ze exact gelijk. Ik zou ook voor de 400D gaan, tenzij je ontzettend veel waarde hecht aan het liveview principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Tja wat er voor gevraagd word is 350, wat ik er voor wil geven is 300...

In prinicipe is de 400d hoe dan ook goedkoper dan de 1000D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Voor 300 euro mogen er wel wat extra's bij zitten, ik vind het erg veel geld voor alleen een body.

Wat zit er allemaal bij?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Ik heb hem even opgezocht, het volgende zit er bij:

Canon EF-S 17-85 mm IS USM +UV-filter+zonkap
Fijne groothoek telezoom lens. Haarscherp. Prettig in gebruik.
Geen beschadigingen en/of andere gebruikssporen

Compact flash kaartje 4GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Dan is het een goede prijs, en hij is idd prettiger dan de 1000d. Ik heb hem zelf ook gehad, maar wel wat meer clicks dan 4000 ermee gemaakt

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:24
W00T
vandaag eindelijk geupgrade en nu maar leren van brandpuntafstand tot crop wat wat is :) Dus ik ga vaker in dit deel van de wereld zijn. Sinterklaas is vroeg dit jaar...

Ik kom van een Panasonic Lumix DMC-TZ5 af uit nov 2008 en heb sinds vanmiddag een Canon EOS550D body met Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM objectief. De 18-55mm IS kit lens kon me gestolen worden. Ik heb er nog geen flauw benul van maar na hier lezen en The Digital Picture gewoon maar in 't diepe gesprongen.

We lopen meestal buiten dus daar moet ie 't meeste werk gaan doen. Filmen af-en-toe om mee te starten en wellicht meer dus dan is een externe mic wel handig. De GorillaPod SLR met waterpas er maar bij gedaan voor wie weet. Opslag via de Transcend 16GB class 10.

Nou de OP maar 'ns doorlezen en kijken welke sites handig zijn voor beginners om in te lezen in techniek en vooral hoe te beginnen met klikken klikken en klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

QwaftZefoni schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:11:
...... en kijken welke sites handig zijn voor beginners om in te lezen in techniek en vooral hoe te beginnen met klikken klikken en klikken.
Klinkt goed, succes! Dit is wel een leuk begin:
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rackoen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06-2022
Hallo allemaal,
als trouwe lurker volg in de fotografie topics al een tijdje, maar nu toch besloten ook eens te posten, en wel om het volgende:

Op vakantie is mij volledige camera uitrusting gestolen (Canon 400d, Tamron 18-50 2.8, canon 55-250, Vanguard tas plus alle toebehoren zoals filters, accus ed). Mooi balen dus, zeker aangezien de verzekering niet alles dekt.

Echter, ieder nadeel heb zn voordeel, en ik kan nu dus opnieuw beginnen met het samenstellen van mn gear. Dit wil ik doen met in het achterhoofd dat ik volgend jaar een jaar op wereldreis ga en zo'm effectief mogelijke set wil samenstellen. Vandaar dus mij vraag: Wat adviseren jullie als foto gear voor een wereldreis, met inachtneming dat ik dus "opnieuw" kan beginnen?

Ik zit te twijfelen tussen de volgende 3 opties:

1) Canon 550D + een superzoom, aangevuld met evt een specifieke groothoek voor landschappen of een prime voor portretten.

Afweging hierbij is het weinig wisselen van lens ivm stof ed, maar wel een groot bereik voor alle situaties en evt een specifieke lens erbij

2) 550D met dezelfde lenze die ik al had (tamron 18-50 2.8 & canon 55-250 IS)

afweging: deze lenzen ken ik, had er goede ervaring mee en vooral de lichtsterkte van de Tamron beviel goed

3) panasonic dmc g2 met 14-42mm en 45-200mm.

afweging: draagbaarheid icm alle toeters en bellen die je zou willen.

Budget ligt tussen de 1200 en 1400 euro

Alvast bedankt voor de tips!
Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De modellen in de OP hebben een update gekregen. Een aantal modellen zijn niet meer verkrijgbaar, anderen zijn nieuw beschikbaar gekomen. De prijs van een aantal nieuwe modellen is momenteel aan het dalen, over een tijdje gaan we weer opnieuw kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04 22:50
Hallo allen
Sinds een tijdje zit ik er al aan te denken een dSLR te kopen en hierbij vraag ik jullie wat om raad.
Het gaat dus om een echte starters dSLR, en daarmee wil ik mij wat kennis rond fotografie opdoen.
(Dit mag ook een tweedehands zijn, als die frequent aangeboden worden op ebay etc....)

Max 500 euro, maar daar hoop ik toch al wat moois voor te krijgen.

Oude Chinon lenzen.
Auto Chinon Zoom mc 35-70mm 1:2.7-3.5
Auto Chinon Multi-coated 1:3.5 200mm
Met de bedoeling om, mits tussenstuk, en na een tijdje deze ook even te gebruiken.
Heb al gehoord dat ik beter Canon kies, omdat op Nikon deze niet zouden werken.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Gewoon alledaagse dingen, vakantie,....

Is niet echt noodzaak, wel handig meegenomen als binnen budget kan.

Zou dat graag willen, mits AF dan wel. Maar ik vrees dat dit buiten budget zal vallen, dus niet noodzakelijk.

Niet bepaald
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik zou gewoon met standaard lenzen beginnen.

Heb geen merkvoorkeur, maar zou wel graag hebben dat ik die oude chinon lens van 200mm erop kan steken om wat te experimenteren ook.

Ik kijk uit naar jullie beste voorstellen prijs/kwaliteit :) Erna trek ik wel even naar een winkel om alle voorstellen even vast te pakken enzo. Maar dan weet ik toch al naar welke modellen te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
@Rackoen: een superzoom is altijd een compromis tussen beeldkwaliteit en gebruiksgemak. Alleen als je er nog lenzen naast gaat gebruiken valt het gebruiksgemak misschien een beetje weg (nog steeds tijd kwijt met wisselen, stof door wisselen). Met set 2 heb je iig twee behoorlijk goede lenzen voor je geld. Set 3 zal inderdaad wat compacter zijn, ik kan er verder niet veel over zeggen :)

@Jizzaa: volgens mij was in het andere topic langs gekomen dat Canon en Pentax de handigste opties waren. De pricewatch: Pentax K-x + DA-L 18-55mm en pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS zitten dan rond jouw budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:30

D-rez

dexels

Inmiddels zijn we al bijna een jaar verder, maar wegens omstandigheden nog geen camera kunnen aanschaffen. Maar nu moet het toch echt gebeuren.

tussen de 750 en 1250 euro (ik heb na een paar financiële dompers, eindelijk wat meevallers gehad ;))

neen, maar mijn ouweheer heeft wel nog een paar canon lenzen liggen en
een maat van mij werkt met nikon en die heeft ook wel leuk spul dat ik
evt. kan lenen. Voor alle twee geldt natuurlijk wel dat ik ze niet eeuwig kan lenen.

3. Koop je de camera met een specifiek doel?
voornamelijk Architectuur, Macro ea. Wil ook graag HDR foto's maken en
foto's om in te brengen in 3D programmas voor textures etc (na de nodige
bewerkingen natuurlijk).

4. Moet de camera kunnen filmen?
neen

5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute
noodzaak?

is handig maar geen noodzaak

6. Overige wensen aan de camera
Lijkt me dat ik in de toekomst misschien wel een extra batterij(grip) zal aanschaffen. Natuurlijk wil ik een zo degelijk mogelijke camera voor het geld, maar het is nu ook weer niet dat ik er mee ga smijten ;)

ik heb hier nog te geen persoonlijke ervaring mee dus zal
waarschijnlijk gewoon beginnen met de 18-55

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet direct een voorkeur heb van merk. Ik
heb meerdere camera's vast gehad in de MM, maar heb niet echt een
voorkeur.
Ik wil in de toekomst wel graag meer lenzen aanschaffen om ook ('s morgens
vroeg)landschapsfoto's etc te maken.

Ik neig voorlopig het meest naar een 550D. En dat is puur om dat het een zeer populair model is.

Daarnaast moet ik natuurlijk ook nog extra spul aanschaffen.
  • 2x een geheugenkaartje van 4 of 8 GB
  • filters (UV en Polarisatie?)
  • zonnekap
  • en een tas met uitbreidingsmogelijkheden.
  • .....(enlighten me)
nu zag ik deze week deze advertentie staan. Lijkt mij alleen dat zijn vraagprijs een beetje aan de hoge kant zit.

Is de kit lens (18-55) de zelfde als de los verkrijgbare lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Vrij prijzig inderdaad, tenzij je persé al die accessoires wilt hebben.

Je hoeft trouwens niks extra's te halen bij een camera met kitlens, op een SD kaartje na. De rest kan je later altijd nog kopen als je daar behoefte aan hebt.

550D is een prima keuze, maar als je niet hoeft te filmen kan je ook voor de 500D gaan die een stuk goedkoper is. De Nikon D5000/D90 zijn ook leuke camera's. Kan je het geld dat je overhoudt later nog besteden aan wat accessoires en een wide angle lens waar je waarschijnlijk behoefte aan zult hebben bij architectuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 15-09 10:08
BarôZZa schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 23:17:
Je hoeft trouwens niks extra's te halen bij een camera met kitlens, op een SD kaartje na. De rest kan je later altijd nog kopen als je daar behoefte aan hebt.
Ik raad toch elke beginner aan om het volgende te kopen
  • microvezel poetsdoekje voor het glaswerk
  • rocketblower voor de rest van de buitenkant en, later, ook voor de sensor etc
  • iets van een simpel tasje wat de boel nog enigzins beschermd.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

heb bij bol camera + lens besteld + nog zo'n extreme 8gb kaartje en een UV-filter.
Koop zo'n tasje en zo wel in een normale winkel.

/edit
Die mannen bij bol zijn echt te rap. Gister om 19u besteld. Ligt gewoon nu al op mij te wachten op mijn bureau thuis. En dat in België waar ze normaal 2-3 dagen rekenen.

[ Voor 40% gewijzigd door D-rez op 20-10-2010 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betaal je daar niet veel meer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

Valt best mee, zeker als je het vergelijkt met belgië. Of bedoel je ivm het tasje? Die wil ik gewoon eerst eens kunnen bestuderen, voordat ik een veel te krap exemplaar koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ik bedoel de camera.

In verhouding tot Cameranu.nl en fotokonijnenberg.nl betaal je bij bol.com best veel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou pak je er net een uitzondering uit.

imc 18-135 ben je duurder uit bijv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Met de geboorte van onze mooie zoon een paar weken geleden, krijg ik het bij mama nu sneller gedaan dat ik een dSLR mag gaan aanschaffen...
Ik twijfel tussen een paar modellen, maar zal eerst de standaard vragen beantwoorden:

1.Wat is je beschikbare budget?
Max eur. 750,--

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Het is voor van alles in het begin. Maar ik erger me nu ontzettend aan het feit dat ik met bijvoorbeeld mijn Panasonic TZ7 geen warme foto's voor elkaar krijg wanneer ik binnen foto's aan het maken ben (en dat doen we nu dus veelvuldig van ons zoontje)

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Dat is een leuke 'could have', maar geen must have. Heb al een iPhone, videocamera en de TZ7 maakt ook mooie filmpjes moet ik zeggen (soms beter dan de nieuwere JVC videocamera)

5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?

Wel live view, Noodzaak voor AF kan ik (nog) niet goed beoordelen

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Moet van degelijke bouwkwaliteit zijn en liefst een goede allrounder. Ik heb nu een aantal goede SDHC kaartjes in huis (16&32GB extreme III), maar dat is redelijk standaard in de huidige camera's.
Stabilisator (waar maakt me niet zo veel uit) is wel een must.

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Om te beginnen 18-55

Mijn zwager heeft een Canon EOS350. Werkt verder prima en met de standaard lens die erop zit, komen er al leuke foto's uit. Hij heeft hem al een jaar of 5 nu. Wat dat betreft staat de Canon EOS 550D hoog op mijn lijstje.
Eigenlijk min of meer door dit topic ben ik ook wel geïnteresseerd in de Sony SLT-A33. Maar zie er als leek de voor of nadelen die ik goed kan gebruiken nog niet zo van. Hij heeft wel hoge iso waardes. Het HDR en panorama zijn leuke en interessante Gimmicks. Daarnaast ben ik na een aantal simpele digitale camera's van Sony overgestapt op Panasonic omdat de Sony's altijd wel wat hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Gefeliciteerd met je zoon!

Met warme foto's bedoel je dan overdag of met slecht licht (dat je de flitser gebruik?), want als de foto wat minder warm is dan kan je die altijd wat warmer maken, ongeacht de camera.

Ik ben zelf niet zo bekend met andere merken, maar ik vind de D5000 met de 18-105 lens een mooi pakket, 18-55 vond ik zelf niet zo fantastisch omdat je toch wel erg gelimiteerd ben, en met 105 kan je toch in de meeste gevallen (tenzij je echt van ver weg ga schieten) goed uit de voeten. Tevens heeft de D5000 liveview, 720p opnemen enz, het scherm kan je kantelen wat misschien wel leuk is als je van een destijds kruipende baby filmpjes wil opnemen zonder op de grond te liggen.
Als je dan nog warme foto's wilt hebben 's avonds zonder dat je heel veel ruis heb nog een flitser aanschaffen, als je die dan naar het plafond richt met een gloeilamp filter dan krijg je een warme foto zonder dat je licht er onnatuurlijk uitziet. De SB-600 is dan een mogelijkheid al moet je dan wel kijken hoe de kosten oplopen, immers vind ik het ook verstandig om gelijk een UV filter op de lens te schroeven, dan weet je zeker dat de lens onbeschadigd blijft, zo'n filter kost je wel tussen de 25 en 40 euro, liggende aan of je een goedkopere goed vind of dat je voor een B+W gaat, want ik geloof dat de meeste mensen je dat zullen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik wil ook graag een dSLR aanschaffen. Ik heb nu een compact van Canon. Voor het digitale tijdperk ook een Spiegelreflex van Canon gehad. In het begin vond ik de dSLR te duur, te zwaar en te grof. Maar tegenwoordig is dit allemaal verbeterd. Ik heb twijfel tussen de volgende camera's:
- Nikon D3100 Kit AF-S DX 18-55 VR + 55-200 VR - 700 euro
- Canon 500D met EF-S 18-55 IS en 55-250 IS - 750 euro
- Canon 550D 18-55mm IS en 55-250 mm IS - 890 euro
Filmen met een dSLR vind ik niet belangrijk, zal sporadisch misschien eens gebeuren maar zeker geen must.
Wat raden jullie mij aan?
Pagina: 1 ... 8 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.