+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Ik kom nooit in het menu van mijn camera's, alleen de eerste dag......Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:09:
de camera reageert wat sneller en het menu is aanmerkelijk fijner om mee te werken.
Nou, ik gebruik het menu voor formateren, custom instellingen registreren, batterijstatus bekijken, soms bracketing en flitser instellingen.Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 13:26:
[...]
Ik kom nooit in het menu van mijn camera's, alleen de eerste dag......
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik hoef niet beter te kijken hoor, ik noem slechts prijzen die ik laatst bij een MediaMarkt zag. En die prijzen schelen per filiaal. En de pricewatch zit daar ruim boven, dus volgens mij zie ik het goed.Gearjunkie schreef op donderdag 02 september 2010 @ 21:38:
[...]
Dan moet je toch even beter kijken, de MM heeft de 550D met 18-55 kit voor 698,- de kit met 18-135 hebben ze niet (niet leverbaar zoals bij zovelen.) en nee, de 40% korting die ze je dan kunnen geven op een losse lens 18-135 bij een body 550D gaat ze net iets te ver. (Het kortingsprogramma bleev steken op 299,- voor alleen de lens)![]()
Was getekend, MM.
Wie interesse heeft in de 550D 18-135 kit, cameratools in Apeldoorn heeft hem op vooraad.
Dat hangt natuurlijk allemaal van de camera af. Bij mijn nikon d50 kwam ik veel vaker in de menu's dan het geval is bij mijn fujifilm s5, omdat die meer knoppen heeft dan een d50. meteringmodus/bracketing/flitsinstellingen (tenzij de geavanceerde) kan jik allemaal nu instellen zonder de menus te gebruiken. Ik heb er geen idee van hoe dat bij een 30/40 d zit.universal creations schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 13:51:
[...]
Nou, ik gebruik het menu voor formateren, custom instellingen registreren, batterijstatus bekijken, soms bracketing en flitser instellingen.
350-450 euro
Wat voor formaat wil je?
M43 of EVIL (oftewel: compacte spiegelreflex)
Wat voor eisen stel je eraan?
instelmogelijkheden, goede auto modus (zowel dus zelf ingestelde landschappen als snapshots), stevig, mooi uiterlijk (fijn vast te houden etc.)
Heb je nog specifieke doelen?
Landschap en snapshots, maar voornamelijk landschappen.
Moet in een klein tasje mee kunnen, vandaar mijn opties:
Sony Nex3, Olympus E-PL1 (of evt, een Panasonic GF1 als die ergens binnen dit budget te krijgen is).
Ik heb nu een compact camera van canon, en wil iets meer, maar heb geen zin om een grote spiegelreflex in mijn tas te moeten stoppen. Vandaar dat het M4/3 en EVIL systeem me aansprak. Ik ben een nobody qua fotografie, maar ben me aan het inlezen.
Vragen die ik heb:
In hoeverre is de grotere beeldsensor van de Sony echt een grootsche verbetering? Of merk je dit alleen als expert fotograaf die weet waar ie het aan kan zien?
Ik zie ook dat de PL1 een relatief langzame snelste sluitingstijd heeft. Expertreviews klagen hier natuurlijk over, maar zou iemand als ik er iets van merken? Hoevaak gebruiken jullie sluitingstijden sneller dan 1/2000?
Ik lees her en der over pancakelenzen, bieden deze lenzen dezelfde mogelijkheden als een gewone "toeter" lens? Tegen gering kwaliteitsverlies?
[ Voor 42% gewijzigd door eswa op 04-09-2010 18:42 ]
Verwijderd
De dingen die ik op noem zitten gewoon achter de knoppen van de 5D2. Maar het zijn nou niet bepaald knoppen die ik vaak gebruik, of cruciaal zijn. De 40D heeft volgens mij bijna alles hetzelfde als de 5D2 afgezien van live-view. De 1D-serie heeft wel weer wat meer functies onder knoppen zitten.Teun_2 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 19:04:
[...]
Dat hangt natuurlijk allemaal van de camera af. Bij mijn nikon d50 kwam ik veel vaker in de menu's dan het geval is bij mijn fujifilm s5, omdat die meer knoppen heeft dan een d50. meteringmodus/bracketing/flitsinstellingen (tenzij de geavanceerde) kan jik allemaal nu instellen zonder de menus te gebruiken. Ik heb er geen idee van hoe dat bij een 30/40 d zit.
Een grotere sensor geeft meestal betere prestaties bij weinig licht. Ook is met hetzelfde diafragma het deel van de foto dat scherp is kleiner.eswa schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 18:38:
Vragen die ik heb:
In hoeverre is de grotere beeldsensor van de Sony echt een grootsche verbetering? Of merk je dit alleen als expert fotograaf die weet waar ie het aan kan zien?
Niet vaak, maar bij fel zonlicht kan 1/4000 of sneller van pas komen. Het zou voor mij geen breekpunt zijn.Ik zie ook dat de PL1 een relatief langzame snelste sluitingstijd heeft. Expertreviews klagen hier natuurlijk over, maar zou iemand als ik er iets van merken? Hoevaak gebruiken jullie sluitingstijden sneller dan 1/2000?
De pancakelenzen van de EVIL's zijn primes, je kan er niet mee zoomen. De kwaliteit van de meeste pancakes zijn van prima kwaliteit. Het voordeel tegenover de 14-42 of 18-55 kitlenzen is dat ze vaak lichtsterker zijn.Ik lees her en der over pancakelenzen, bieden deze lenzen dezelfde mogelijkheden als een gewone "toeter" lens? Tegen gering kwaliteitsverlies?
Bij het NEX systeem is het wel het vermelden waard dat er nu pas drie lenzen voor beschikbaar zijn. Wel is er een adapter beschikbaar om Alpha-lenzen te gebruiken, maar dan is autofocus niet mogelijk. Het aanbod m4/3 lenzen is duidelijk groter.
Voor mij absoluut wel maar ja, vogels in de vrije natuur zul je niet snel doen met zo'n camera.PowerUp schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 20:34:
[...]
Niet vaak, maar bij fel zonlicht kan 1/4000 of sneller van pas komen. Het zou voor mij geen breekpunt zijn.
De Sony NEX is een prachtig ding trouwens. 16mm pancake is ook erg leuk. In mijn ogen een stukken betere camera, alhoewel ik het design van de PEN wel leuk vind. Zonde dat ze geen wieltje op de NEXjes hebben gegooid.
Ik zoek een camera waarmee ik nog enorm kan groeien. Liever een steile leercurve dan apparatuur waarvan ik over twee jaar weer zeg: te beperkt, weggegooid geld.
Ik heb me al behoorlijk verdiept in de materie van fotografie algemeen als fotografie digitaal, maar qua praktijk met DSLR ben ik dus een noob. Bij voorbaat mijn excuses als ik soms dus "stomme" vragen stel.
Maximaal 2000 euro, uiteraard liever minder1. Wat is je beschikbare budget?
Nee.2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Allround gebruik (vakantie e.d.) maar ook creatief gebruik: landschappen en veel lichtarme omstandigheden ('s avonds, 's nachts; beiden buiten). Verder ook astronomische foto's (maan, sterren), eventueel later met behulp van telescoop.3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ja, full HD met externe microfoonmogelijkheid.4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja en ja (Canon's Quick Mode is voldoende).5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Stevige bouwkwaliteit en goede gebruiksvriendelijkheid (snel bij vaakgebruikte instellingen kunnen en geen onhandigheden in het design).6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Zoveel mogelijk.7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Voor landschappen en architectuur vind ik wideangle (uiteraard) erg mooi en handig en op vakantie wil je nog weleens in situaties komen waar veel zoombereik erg handig is.
Kortom: zo flexibel mogelijk.
Zelf heb ik de volgende lijst samengesteld aan de hand van wat ik weet en gelezen heb:
- Canon EOS 7D + EF-S 15-85mm IS USM
- Sandisk Extreme CompactFlash 16GB 400x (snel genoeg?)
- Canon Gadget Bag 100EG (voldoende grootte en bescherming?)
- GGS ProScreen LCD protector Canon 7D
- Marumi Super DHG Circular Polarisation filter 77mm (aan de hand van deze review)
- B+W verloopring nr: 1 A (72mm -> 77mm (grootste Canon-maat); makkelijk voor vaste filtergrootte)
- Canon lenscap E-72U (voor kitlens)
- Canon lenscap E-77U (voor filter)
- Lens Cap Keeper for Front Rear Body Caps
Vragen en opmerkingen altijd welkom!
Waarom de Canon 7D? Deze lijkt mij de beste balans tussen eisen/wensen en kosten te hebben.
Vragen:
- Wat zijn de nadelen van non-EF-S lenzen op een APS-C sensor? En zijn dat ook echt nadelen? Enige wat ik (volgens mij) weet is dat de cropfactor de factor is waarmee bij normale lenzen vermenigvuldigd moet worden. Een 10mm lens wordt dus een 16mm lens op een Canon 7D (cropfactor 1.6). Je krijgt dus automatisch iets minder wide bij APS-C, maar wel meer zoom, toch?
Twijfels:
- Lens: 15-85mm of 17-55mm. Niet helemaal zeker over de voordelen van vaste diafragmawaarde f/2.8 tegenover meer zoom en lagere prijs. Hoeveel lichtsterkte scheelt het nu daadwerkelijk en brengt f/2.8 ook geen nadelen met zich mee bij landschapfotografie in verband met de nauwe scherptediepte? Op de lange termijn wil ik voor het creatieve werk toch nog wel extra lenzen gaan kopen (lichtsterke lens en eventueel telezoom), maar ik wil in eerste instantie vooral een goede allround lens hebben. Heb over beide lenzen veel reviews gelezen, beiden zijn goed, maar ik blijf twijfelen. Wel vind ik de 17-55mm schofterig duur voor wat hij biedt, waar je met de 15-85mm ook nog eens het kit-voordeel hebt.
- Circulair polarisatie filter: B+W of Marumi? B+W is goed, maar stervensduur in vergelijking met Marumi, die er in bovengenoemde test even goed uitkomt. Goedkope modellen Marumi schijnen inderdaad niet denderend te zijn, maar dit is top of the line van Marumi en dus niet vergelijkbaar lijkt mij. Hoya heeft kennelijk last van 'streaks' (vegen), dus dat wordt het sowieso niet.
Alvast bedankt!
Verwijderd
De NEX heeft geen instel wiel voor sluitertijd en diafragma (wat ik zelf een HEEL erg groot min punt vind), dat gaat via de pijltjes toetsen/draai wieletje daar ergens in de buurt..
De Pen van Olympus en de Panasonic hebben dit wel. Ook is daarvoor het objectieven aanbod veel groter wat al genoemt is.
Wel is de NEX beter bij weinig licht, maar zijn de MFT objectieven van betere kwalliteit (Panasonic = Leica, Olympus = M.Zuiko) Nu klinken die namen wel leuk, maar in testen komen ze vaak ook beter uit de bus.
Pluspunt van MFT is dat zowel de objectieven van panasonic als die van Olympus de zelfde bajonet hebben, waardoor je ook panasonic objectieven op een Olympus kunt gebruiken en andersom.
Ik vind de Pen nog steeds de leukste camera, met de Olympus 17mm 2.8 of Panasonic 20mm 1.7 voor landschappen met weinig vertekening.
Ook zou je daar de standaard zoom-kitlens voor kunnen gebruiken. Er komen 75-300 en 40-150mm telezoom objectieven voor MFT van Olympus. Dus naar verloop van tijd kan je die ook een aanschaffen voor een groter bereik.
De autofocus van de Olympus KAN traag zijn, bij bepaalde objectieven, maar is niet overdreven langzaam, en verder is de camera opzich zelf niet traag.
@TimMer
De 15-85 is veel meer allround door het bereik, is logisch, maar daardoor meer vertekening, en de autofocus is waarschijnlijk trager als bij een 2.8 objectief of L objectief van Canon. De 17-55 heeft een aanzienlijk kleiner bereik, en minder groothoek. Wel zal deze lens minder vertekening hebben en een betere autofocus (door het diafragma) .
Bij landschap fotografie moet je naar kleine diafragma's om genoeg scherpte te verkrijgen, daar ga je f2.8 of zelfs f3.5 of f4 zelde tot nooit kunnen gebruiken.
Als je toch een lichtsterker objectief wilt aanschaffen en nog een zoom objectief (met grote waarschijnlijkheid een 70-200 f4 zonder IS, waar het gros mee rond sjouwt) kan je het beste voor de meeste kwalliteit gaan.
Zou zelf denk eerder een 17-40 L aanschaffen als ik een Canon zou bezitten
Als je een 17-55 duur vind, kan ik je aanraden om een goedkopere body te nemen en dan toch duurdere objectieven, daar maak je later het verschil mee, want die body word naar een/twee/misschien drie jaar toch vervangen, je kwalitatief goede objectieven waarschijnlijk niet.
Duidelijk.Verwijderd schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 23:32:
@TimMer
De 15-85 is veel meer allround door het bereik, is logisch, maar daardoor meer vertekening, en de autofocus is waarschijnlijk trager als bij een 2.8 objectief of L objectief van Canon. De 17-55 heeft een aanzienlijk kleiner bereik, en minder groothoek. Wel zal deze lens minder vertekening hebben en een betere autofocus (door het diafragma) .
Dus daarvoor is de 15-85mm geschikt, door door de mogelijkheid f/5.6? En wordt de 17-55mm dus uitgesloten? Dat is voor mij namelijk wel een dealbreaker.Bij landschap fotografie moet je naar kleine diafragma's om genoeg scherpte te verkrijgen, daar ga je f2.8 of zelfs f3.5 of f4 zelde tot nooit kunnen gebruiken.
Zoom-objectief is voorlopig nog niet im sprache; komt veel later pas, als ik uberhaupt al besluit er ooit een te kopen. Ligt eraan of ik ooit in een situatie verwacht te gaan komen waar hij nodig is (safari, grote muziekevenementen waar je met een DSLR naar binnen mag, vliegtuigspotten, etc.).Als je toch een lichtsterker objectief wilt aanschaffen en nog een zoom objectief (met grote waarschijnlijkheid een 70-200 f4 zonder IS, waar het gros mee rond sjouwt) kan je het beste voor de meeste kwalliteit gaan.
Zou zelf denk eerder een 17-40 L aanschaffen als ik een Canon zou bezitten
Die 17-40L wordt effectief trouwens wel 28-64mm door de cropfactor van de 7D en is toch ook niet echt lichtsterk met f/4.0? Ben nog nieuw op dit gebied hoor, maar f/4.0 is zelfs toch redelijk lichtarm en traag?
Sowieso is mij nog iets onduidelijk: de lenzen die ik tegenkom hebben een maximale diafragmawaarde van f/6.3, maar ik lees verhalen van fotografen die op veel hogere waardes schieten, een kleinere diafragma-opening dus, soms wel f/22. Hoe is dit mogelijk? Zijn de waardes die bij de lenzen zijn opgegeven de grootst mogelijke opening op die betreffende zoomwaarde of begrijp ik iets niet?
Is het dan ook zo dat een zoomlens met een constante f-waarde ook een vaste DoF heeft? Dit zou betekenen dat een lichtsterke lens (<=f/2.8) nooit voor landschapfotografie gebruikt kan worden, aangezien je dan maar op een beperkt deel van het totale beeld kunt focussen.
Wat ik zo lees is het met de 17-55mm ook mogelijk om op hogere f-waardes te schieten, waarbij ik dan denk: dan verruimt je DoF dus. Als het mogelijk is deze op oneindig te zetten dan wordt het dus weer een mogelijke kandidaat voor aanschaf. Maar wat gebeurt er precies? Verlies je scherpte? Of verkoopt men onzin (link)?
Duidelijk, heb ik ook over nagedacht.Als je een 17-55 duur vind, kan ik je aanraden om een goedkopere body te nemen en dan toch duurdere objectieven, daar maak je later het verschil mee, want die body word naar een/twee/misschien drie jaar toch vervangen, je kwalitatief goede objectieven waarschijnlijk niet.
Probleem daarmee is alleen wel dat ik dan sowieso de 17-55mm niet zou moeten aanschaffen, aangezien dat een EF-S objectief is en alle body's die beter dan de 7D zijn (5D en 1D) fullframe zijn, waardoor de EF-S objectieven allemaal onbruikbaar worden. EF-objectieven kunnen wel op EF-S-body's gebruikt worden, maar andersom niet.
Ik ben wel bereid om zoombereik in te leveren voor meer lichtsterkte en meer snelheid en doorsparen voor een beter product is het probleem niet (zolang het binnen de perken blijft), maar als dat product mij sowieso al beperkt in mijn mogelijkheden (zoals geen landschapsfoto's mogelijk) dan is het een no go.
Lastig, lastig...
De 15-85 en 17-55 hebben net zo goed last van de cropfactor, dus komen uit op resp. 24-136 en 27-88 qua beeldhoek.TimMer schreef op zondag 05 september 2010 @ 03:19:
Die 17-40L wordt effectief trouwens wel 28-64mm door de cropfactor van de 7D en is toch ook niet echt lichtsterk met f/4.0? Ben nog nieuw op dit gebied hoor, maar f/4.0 is zelfs toch redelijk lichtarm en traag?
Grootst mogelijke ja. Precies dat. Dus je kunt het diafragma altijd kleiner maken, als je bijvoorbeeld een grotere DoF nodig hebt voor een landschapsfoto.Sowieso is mij nog iets onduidelijk: de lenzen die ik tegenkom hebben een maximale diafragmawaarde van f/6.3, maar ik lees verhalen van fotografen die op veel hogere waardes schieten, een kleinere diafragma-opening dus, soms wel f/22. Hoe is dit mogelijk? Zijn de waardes die bij de lenzen zijn opgegeven de grootst mogelijke opening op die betreffende zoomwaarde of begrijp ik iets niet?
De DoF hangt van meer dingen af dan alleen f-waarde. Die hangt af van de f-waarde, brandpuntsafstand, afstand tot het onderwerp en cropfactor (dat zijn ook de waardes die je in moet vullen bij een DoF-calculator).Is het dan ook zo dat een zoomlens met een constante f-waarde ook een vaste DoF heeft? Dit zou betekenen dat een lichtsterke lens (<=f/2.8) nooit voor landschapfotografie gebruikt kan worden, aangezien je dan maar op een beperkt deel van het totale beeld kunt focussen.
Als je de diafragma-opening kleiner maakt, wordt er meer in je foto scherp (de DoF wordt groter). Bij te grote f-waardes (f/16, f/22) krijg je het probleem dat je camera last gaat krijgen van de "diffractie-limiet". Daar kun je verder niets aan doen, behalve een camera kopen met minder pixels per mm2.Wat ik zo lees is het met de 17-55mm ook mogelijk om op hogere f-waardes te schieten, waarbij ik dan denk: dan verruimt je DoF dus. Als het mogelijk is deze op oneindig te zetten dan wordt het dus weer een mogelijke kandidaat voor aanschaf. Maar wat gebeurt er precies? Verlies je scherpte? Of verkoopt men onzin (link)?
1D is trouwens geen fullframe maar 1,3x crop. De 1Ds is samen met de 5D wel fullframe. Maar het klopt wel dat je daar geen EF-S objectieven op kunt zetten. De vraag is alleen: wil je de mogelijkheid hebben om over te stappen op deze (vaak) veel duurdere bodies?Probleem daarmee is alleen wel dat ik dan sowieso de 17-55mm niet zou moeten aanschaffen, aangezien dat een EF-S objectief is en alle body's die beter dan de 7D zijn (5D en 1D) fullframe zijn, waardoor de EF-S objectieven allemaal onbruikbaar worden. EF-objectieven kunnen wel op EF-S-body's gebruikt worden, maar andersom niet.
Zie voorbeeld:

De brandpuntsafstand van een lens zal dus nooit veranderen door deze op een andere body te zetten, de beelhoek echter wel door de crop factor.
De 15-85mm heeft vervolgens diafragma 3.5-5.6, dit betekend dat de lens op 15mm een grootste diafragma kan hebben van 3.5 (denk er om, kleine diafragma waarde is meer open) en op 85mm is deze maximaal 5.6.
De 17-55mm 2.8 lens is dus zeker wel te gebruiken voor landschappen, aangezien je altijd met een hogere diafragma waarde kan schieten (kleinere opening). Dus zowel de 15-85 en de 17-55 kunnen bijvoorbeeld op f/8.0 schieten!
[ Voor 12% gewijzigd door SgtCaffran op 05-09-2010 11:02 ]
Verwijderd
De 17-40L heeft f4 over de hele lijn, dat is als je het vergelijkt met de kitlens toch fijner, en kwalliteit van de L is stukken beter. f2.8 is inderdaad fijner met autofocus bij slecht licht, ed.
Alleen zal de autofocus van een L objectief niet slechter zijn neem ik aan.
Als je in:
S fotografeert doe je enkel sluitertijd regelen.
A diafragma (apenture)
M Beide (manual)
voor landschap fotografie moet je vaak al minimaal naar f10,
Ansel Adams en een hele hoop anderen landschapfotografen hadden vroeger een f64 group:
Wikipedia: Group f/64
Deze mensen fotografeerde altijd met kleine diafragma's om genoeg scherp te krijgen tijdens landschap fotografie, daarbij hielde zijn de asa (iso) zo laag mogelijk. Daardoor moesten zij altijd statieven mee nemen omdat sluitertijden veel te lang werden. Ook vonden zij dat je dan meer aandacht aan compositie besteede. Daar komt de uitdrukking vandaan: Landschapfotografie=statief.
Zijn foto's worden nog steeds verkocht:
http://www.anseladams.com...hunderstorm_p/1901006.htm
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2010 11:14 ]
Voorbeeldje: op een APS-C Canon is met 18 mm, f/11 en de focus op oneindig alles scherp van 1,5 m tot oneindig.
[ Voor 11% gewijzigd door PowerUp op 05-09-2010 11:35 ]
200 mm f/11 focus oneindig: 157 m tot oneindig
Alles scherp dus, als je geen rare dingen met de voorgrond doet.
Verwijderd
je zou kunnen auto-focussen op het dichtstbijzijnde onderwerp en het onderwerp het verste weg in de foto, je neemt daarvan het gemiddelde wat je op de afstandschaal ziet. En stelt op die schaal handmatig scherp.
Moet je wel zo'n schaal op je objectief hebben zitten.
Voordeel van deze goedkope lenzen is ook dat je dat gedoe met verloopjes, filters en doppen voorlopig uit je hoofd kan zetten en je hebt meer lichtsterkte. f/1.8 is ruim 2x zo lichtsterk als f/2.8.
Ik zou ook geen Canon tas kopen, veel te opvallend, kijk eens in het tassen topic.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
die lui schoten wel altijd op 8x10 of vergelijkbare grootformaten, totaal andere situatie dus, dan zo'n tiny aps-c sensor...Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 11:10:
Deze mensen fotografeerde altijd met kleine diafragma's
Verwijderd
f10 of 16 zal vaak geen overbodige luxe zijn.
Als je bovendien niet wilt dat je over 2 jaar geld hebt weggegooid, dan kan je sowieso beter een goedkope body halen. De huidige high-end body's zijn de mid- en low-end body's van morgen en overmorgen als je kijkt naar de techniek.
Het verschil tussen een compactcamera en de goedkoopste DSLR is trouwens al werkelijk enorm op alle vlakken. Je kan daar prima een paar jaar mee vooruit.
Denk dat ik wel voor een Olympus ga, evt. zelfs de E-P1 is nog wel een optie (omdat ie nog goedkoper is). Of is de PL1 veel beter? Ik lees dat de NEX batterijen vreet, hoe zit dat bij de Olympussen? (kan ik weinig over vinden).
Voor de Sony zijn tot nu toe maar 2 lenzen uit, dus dat is wel een nadeel tov. de Olympussen, zeker als Panasonic lenzen daar ook op passen.
De Sony pas net binnen het budget, dus kan marktplaats ook wel een optie zijn. (het blijft de mooiste van de selectie qua looks)
Ik ga komende week maar eens een keer naar een fotowinkel om ze vast te kunnen houden.
Heb nog wel een hele berg stomme vragen.
Ik kwam dit stukje tegen:universal creations schreef op zondag 05 september 2010 @ 09:41:
[...]
De 15-85 en 17-55 hebben net zo goed last van de cropfactor, dus komen uit op resp. 24-136 en 27-88 qua beeldhoek.
Als ik bovenstaand verhaal goed begrijp simuleert het 17-55mm EF-S objectief de 17mm wideangle van een EF objectief op een FF body?Je moet goed beseffen dat een 24mm lens altijd een 24mm lens blijft, welk systeem je ook gebruikt, met welke grootte van sensor ook, het blijft tenslotte een eigenschap van de lens, onafhankelijk van het systeem,
Wat je eigenlijk doet met een crop-sensor is, zoals Walter al zei, een centrale uitsnede gebruiken, de rest smijt je weg/ gebruik je niet,
Gevolg is dat je een langere brandpuntafstand SIMULEERT, het is dan ook veiliger te spreken van "38mm EQUIVALENT", aangezien (en ik herhaal) jou 24mm een 24mm blijft, hoe je het ook draait of keert,
En voor de volledige onduidelijkheid,
Lenzen die speciaal gemaakt zijn voor een crop-sensor-camera zijn doorgaans kleiner, zodat de beeldcirkel kleiner is,
1; op APS krijg je een gewoon beeld omdat de sensor ook kleiner is,
2; op FF zie je de rand van de lens/ donkere randen, omdat de lens gewoon te klein i
Resteert wel de vraag: waarom dan die specs, als er geen camera op aarde is die 15mm wide shots kan maken met de 15-85 en 17mm met de 17-55? De APS-C body's zijn de enigen die EF-S objectieven kunnen gebruiken en die hebben allemaal cropfactor 1.6. Vanwege de simulatie?
Cropfactor snap ik wel, maar de invloed van EF-S is mij nog een beetje wazig. Heft het nu de cropfactor op doordat het objectief dieper in de body gaat, zo dus het effect van de kleinere sensor opheft en zo dus gelijkwaardige waarden simuleert als op FF?
Duidelijk.[...]
Grootst mogelijke ja. Precies dat. Dus je kunt het diafragma altijd kleiner maken, als je bijvoorbeeld een grotere DoF nodig hebt voor een landschapsfoto.
Dat begreep ik al, begreep alleen de invloed van de f-waarde nog niet helemaal in dit verband. Nu wel[...]
De DoF hangt van meer dingen af dan alleen f-waarde. Die hangt af van de f-waarde, brandpuntsafstand, afstand tot het onderwerp en cropfactor (dat zijn ook de waardes die je in moet vullen bij een DoF-calculator).
Wat is daar het praktische gevolg van? En is dat storend?[...]
Als je de diafragma-opening kleiner maakt, wordt er meer in je foto scherp (de DoF wordt groter). Bij te grote f-waardes (f/16, f/22) krijg je het probleem dat je camera last gaat krijgen van de "diffractie-limiet". Daar kun je verder niets aan doen, behalve een camera kopen met minder pixels per mm2.
Zoals ik het nu zie niet, daarom wil ik ook voor de 7D gaan: volgens mij loop ik daar qua body voor mijn specifieke eisen en wensen de komende tien jaar niet tegen begrenzingen aan.[...]
1D is trouwens geen fullframe maar 1,3x crop. De 1Ds is samen met de 5D wel fullframe. Maar het klopt wel dat je daar geen EF-S objectieven op kunt zetten. De vraag is alleen: wil je de mogelijkheid hebben om over te stappen op deze (vaak) veel duurdere bodies?
Duidelijk. Nog wel wat vragen hierover dus zoals je hierboven kunt lezen.SgtCaffran schreef op zondag 05 september 2010 @ 11:00:
Timmer, volgens mij heb je een aantal puntjes nog niet helemaal door. Neem bijvoorbeeld de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM, deze heeft een brandpuntsafstand van 15mm tot 85mm. De brandpuntsafstand bepaald de beeldhoek, op een crop camera wordt echter maar een deel van het inkomende beeld gebruikt (1.6x minder).
Zie voorbeeld:
[afbeelding]
De brandpuntsafstand van een lens zal dus nooit veranderen door deze op een andere body te zetten, de beelhoek echter wel door de crop factor.
Duidelijk, maar hier komt dus de vraag over de "diffractie-limiet" in het spel.De 15-85mm heeft vervolgens diafragma 3.5-5.6, dit betekend dat de lens op 15mm een grootste diafragma kan hebben van 3.5 (denk er om, kleine diafragma waarde is meer open) en op 85mm is deze maximaal 5.6.
De 17-55mm 2.8 lens is dus zeker wel te gebruiken voor landschappen, aangezien je altijd met een hogere diafragma waarde kan schieten (kleinere opening). Dus zowel de 15-85 en de 17-55 kunnen bijvoorbeeld op f/8.0 schieten!
Ik was niet van plan om nog een lopende kostenpost erbij te nemen, daar heb ik er al teveel van, daarom wil ik nu dus gelijk iets goeds aanschaffen.Fiber schreef op zondag 05 september 2010 @ 12:03:
@ TimMer, Waarom geen 18-55 IS van onder de 100 Euro? Aangevuld met de 50 f/1.8 (ook onder de 100 Euro) is dat een prima starters setje om je camera te leren kennen en uit te vinden wat je echt belangrijk vindt in de fotografie. Stop de 500 Euro die je 'over' houdt in een potje voor fotografie en doe daar dan ook elke maand een bedragje bij om te sparen voor écht goede lenzen, flitsers, statieven of wat dan ook.
Goede statieven heb ik al (grote tripod en een Gorillapod), flitser kan altijd nog (ben er geen fan van) en een goede lens wil ik dus direct aanschaffen. Enige wat er dus misschien ooit nog komt is een zoomlens. Daarom vraag ik het hier: geen zin om weer flink wat geld neer te leggen voor slechts weer meerdere probeersessies.
Misschien komt er inderdaad nog wel een lichtsterke prime van f/1.8, maar dan wil ik wel een goede. Goedkoop is toch vaak duurkoop i.v.m. scherpte en vervorming.Voordeel van deze goedkope lenzen is ook dat je dat gedoe met verloopjes, filters en doppen voorlopig uit je hoofd kan zetten en je hebt meer lichtsterkte. f/1.8 is ruim 2x zo lichtsterk als f/2.8.
Dat spelletje heb ik dus juist geen zin in.En als je ze zat bent kun je ze zo weer kwijt op Marktplaats voor 3/4 van de aankoopprijs.
Hoe dat zo? In verband met diefstal of iets dergelijks? Want het maakt mij niet uit dat ik reclame loop voor Canon, als het maar een goede tas is.Ik zou ook geen Canon tas kopen, veel te opvallend
Zal eens kijken inderdaad.kijk eens in het tassen topic.
Omdat ik niet van plan ben op pad te gaan met een steekwagen.BarôZZa schreef op zondag 05 september 2010 @ 13:00:
@ TimMer: Waarom geen Canon 550D met wat leuke objectieven? Dan kan je gelijk een leuke set halen waar je veel meer me kan dan met een 7D met één lensje.
Serieus: het moet een lust zijn, geen last. Ik ga niet met een enorme tas op mijn rug lopen met daarin vijf verschillende objectieven. Hooguit een zoomlens op de body en daarnaast een losse telezoomlens. Ik ga op pad om relaxt te wandelen en tussendoor foto's te maken, niet om te gaan wandelen, foto's te maken en na een halfuur alweer terug te gaan omdat die kleretas continu in je schouder snijdt.
Dat is zeker zo.Als je bovendien niet wilt dat je over 2 jaar geld hebt weggegooid, dan kan je sowieso beter een goedkope body halen. De huidige high-end body's zijn de mid- en low-end body's van morgen en overmorgen als je kijkt naar de techniek.
Wel is het aan de andere kant zo dat kwaliteit kwaliteit blijft; over vijf jaar doet de 7D nog steeds wat hij vandaag doet en blijft het dus een goede camera. Natuurlijk komen er betere camera's uit in de komende jaren, maar het verschil tussen die camera's en de 7D zal een stuk kleiner zijn dan tussen de 7D en de 550D. Zie hier een mooi opsommming van waarom ik voor de 7D wil gaan en niet voor een instapper zoals de 550D.
Dat was me inderdaad al duidelijk.Het verschil tussen een compactcamera en de goedkoopste DSLR is trouwens al werkelijk enorm op alle vlakken. Je kan daar prima een paar jaar mee vooruit.
Alleen ben ik een behoorlijke mierenneuker als het op technische apparatuur aankomt en dus wil ik het beste wat binnen mijn bereik ligt.
Mocht iemand mijn wedervragen als wijsneuzerig of bijdehand interpreteren: dat is absoluut niet mijn bedoeling. Ik wil alleen graag zo snel mogelijk de theorie goed onder de knie hebben en het werkt voor mij altijd het beste om alles met wedervraag uit te kristalliseren totdat ik iets volledig begrijp en alle twijfels weggenomen zijn. Er zijn namelijk nogal wat verschillende definities en meningen over bovengenoemde onderwerpen op internet te vinden wat dit toch al redelijk complexe onderwerp slechts nog complexer maakt.
De Pen cameras van Olympus zijn wel inferieur aan de NEX, De NEX handelt noise veel beter af en kan meer bij minder licht. Daarnaast is de sensor gewoon eentje die je ook in DSLR cameras tegenkomt. De Olympus gebruikt toch wel een fors kleinere sensor. Lenzen komen er toch wel voor de NEX en het zijn er nu 3eswa schreef op zondag 05 september 2010 @ 15:07:
Dank voor de reacties, PowerUp en luuukt!
Denk dat ik wel voor een Olympus ga, evt. zelfs de E-P1 is nog wel een optie (omdat ie nog goedkoper is). Of is de PL1 veel beter? Ik lees dat de NEX batterijen vreet, hoe zit dat bij de Olympussen? (kan ik weinig over vinden).
Voor de Sony zijn tot nu toe maar 2 lenzen uit, dus dat is wel een nadeel tov. de Olympussen, zeker als Panasonic lenzen daar ook op passen.
De Sony pas net binnen het budget, dus kan marktplaats ook wel een optie zijn. (het blijft de mooiste van de selectie qua looks)
Ik ga komende week maar eens een keer naar een fotowinkel om ze vast te kunnen houden.
Verwijderd
Inderdaad valt een EF-s objectief dieper in de body dan een EF objectief en om die reden is een EF-S objectief niet geschikt om samen te werken met een EF body (de grotere spiegel in de EF body slaat tegen de achterkant van het EF-s objectief stuk).TimMer schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:18:
Als ik bovenstaand verhaal goed begrijp simuleert het 17-55mm EF-S objectief de 17mm wideangle van een EF objectief op een FF body?
[...]
Cropfactor snap ik wel, maar de invloed van EF-S is mij nog een beetje wazig. Heft het nu de cropfactor op doordat het objectief dieper in de body gaat, zo dus het effect van de kleinere sensor opheft en zo dus gelijkwaardige waarden simuleert als op FF?
Echter, de absolute brandpunten van een EF-s objectief en een EF objectief zijn precies gelijk. Echter, het beeld dat je ziet door een (EF-s of EF op gelijk brandpunt) objectief op een crop camera is anders dan het beeld dat je ziet bij een EF objectief op datzelfde brandpunt op een fullframe camera. Dit komt dus omdat een crop camera alleen een uitsnede van het beeld gebruikt. 17 mm op crop is dus het equivalent van 28 mm op fullframe. Dit is ook gelijk de reden waarom EF-s is ontwikkeld. Door de diepere ligging van het achterste element in een EF-s objectief is het mogelijk om kleinere brandpunten te maken.
Dus: de aanduiding op het objectief is altijd een absolute waarde. Als je een objectief op een crop camera zet moet je altijd vermenigvuldigen met de crop factor om het fullframe equivalent te krijgen (ongeacht of het een EF-s of EF objectief is).
Verwijderd
De sensor van de Olympus Pen is inderdaad iets kleiner dan die van de NEX alleen, zijn de Olympus en Pansonic objectieven vele malen beter.Sn0wblind schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:56:
De Pen cameras van Olympus zijn wel inferieur aan de NEX, De NEX handelt noise veel beter af en kan meer bij minder licht. Daarnaast is de sensor gewoon eentje die je ook in DSLR cameras tegenkomt. De Olympus gebruikt toch wel een fors kleinere sensor. Lenzen komen er toch wel voor de NEX en het zijn er nu 3
En die iso gaat pas merkbaar verschil maken boven 800. Optiek maak je continu gebruik van en daar is Sony minder dan Olympus en Panasonic, ook zal het aanbod de komende tijd nooit zo groot en kwalitatief goed kunnen worden.
Plus dat er genoeg mogelijkheden zijn om hoge isowaardes te omzeilen.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2010 17:11 ]
Eén vraag hierover nog, aangezien ik nog een beetje stoei met alle verschillende parameters:
Wat is hier precies het voordeel van? Je kunt dichterbij focussen?Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:06:
[...]
Dit is ook gelijk de reden waarom EF-s is ontwikkeld. Door de diepere ligging van het achterste element in een EF-s objectief is het mogelijk om kleinere brandpunten te maken.
Verwijderd
Klopt niet helemaal, je ziet bij ISO400 al de noise bij de MFT cameras zoals de PEN en dan is het nog niet eens pixel peeping. De sensor is gewoon fors kleiner. Daarnaast heb je meer highlight clipping etc.Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:09:
[...]
De sensor van de Olympus Pen is inderdaad iets kleiner dan die van de NEX alleen, zijn de Olympus en Pansonic objectieven vele malen beter.
En die iso gaat pas merkbaar verschil maken boven 800. Optiek maak je continu gebruik van en daar is Sony minder dan Olympus en Panasonic, ook zal het aanbod de komende tijd nooit zo groot en kwalitatief goed kunnen worden.
Plus dat er genoeg mogelijkheden zijn om hoge isowaardes te omzeilen.
De kitlens van de NEX is heel acceptabel. Maar het heeft op 18mm wel een hoge lens distortion helaas, Deze distortie verdwijnt bij 24mm totaal en daarboven krijg je een lichte pincushion distortie. Maar dit is het geval bij veel kitlenzen. De kitlenzen zijn nog eens goed gebwoud ook, focusen sneller etc. Maar dit is goed te corrigeren met photoshop en lightroom. Dit gebeurt bij de MFT cameras al meteen die correctie. Dus de lenzen zijn opties echt niet beter (die in dezelfde prijs range vallen). Maar worden tijdens het opslaan in de camera al gecorrigeerd. Hier waren overigens ook veel klachten over dat het ook al gebeurde voordat de RAW file werd weggeschreven.
Het enige wat de NEX wel nodig heeft is een aantal hoge kwaliteit prime lenzen. een goede 35mm snelle portret lens zou ideaal zijn. Een goede macro lens etc. De zoom bases zijn wel gecovered. De 18~200 is qua image quality en bouw kwaliteit een utistekende lens. De 18~55 is gewoon een acceptabele kitlens. De 16mm pancake stelt wat te telleur alleen.
Verwijderd
Dat Olympus lens correcties uitvoert in camera (waar ik zelf niks van af weet) is alleen maar een groot pluspunt want dan gebeurt dat zoals het moet, en heb je er achteraf geen omkijken meer naar.
Wat ik op het eerste gezicht zie van de NEX objectieven is veel vervorming en veel CA. Dat zie ik niet of stukken minder bij Olympus.
En nog maals wil je optimale kwalliteit laat je die iso gewoon laag staan en neem je een statief of flitser mee. En dat de ene camera bij 800 ruis laat zien en de anderen bij 1000 en weer een anderen bij 1600, dat lijkt me niet de hoofdzaak om een camera te kopen tenzij je sport wil gaan fotograferen, en snelle sluitertijden moet gebruiken. Maar dan kan je nog altijd beter een DSLR kopen.
Plus als je vatsoenlijk kan belichten de ruis ook op hoge isowaardes stukken minder is als dat het is als je fout belicht.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2010 18:15 ]
Ik doe vooral veel aan straat fotografie, gewoon van mensen op straat. Smiddags en savonds, Dus weinig ruis op hoge iso waardes is essentieel. Want ik heb niks aan een statief in zo'n dynamische omgeving. Daarnaast je hebt weinig aan lange sluitertijden wanneer objecten bewegen. Dus ik vind weinig ruis bij hoge iso waardes eigenlijk wel essentieel.Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 18:09:
Raar dat ik daar zo veel stukken minder van zie, de Nex sensor is wel iets beter.. Maar ik zie pas duidelijk verschil boven 800 (in de praktijk).
Dat Olympus lens correcties uitvoert in camera (waar ik zelf niks van af weet) is alleen maar een groot pluspunt want dan gebeurt dat zoals het moet, en heb je er achteraf geen omkijken meer naar.
Wat ik op het eerste gezicht zie van de NEX objectieven is veel vervorming en veel CA. Dat zie ik niet of stukken minder bij Olympus.
En nog maals wil je optimale kwalliteit laat je die iso gewoon laag staan en neem je een statief of flitser mee. En dat de ene camera bij 800 ruis laat zien en de anderen bij 1000 en weer een anderen bij 1600, dat lijkt me niet de hoofdzaak om een camera te kopen tenzij je sport wil gaan fotograferen, en snelle sluitertijden moet gebruiken. Maar dan kan je nog altijd beter een DSLR kopen.
Plus als je vatsoenlijk kan belichten de ruis ook op hoge isowaardes stukken minder is als dat het is als je fout belicht.
In camera correctie, kan ook fout gaan etc. Alleen kan je er dan niks meer aan veranderen. Je RAW files zijn allemaal al aangepast. Distoriton in de lens is nou eenmaal gebruikelijk bij zoom en kitlensen. Een MFT of NEX camera koop je niet voor de ideaale situaties waar je van alles met de belichting kan doen etc. Maar voor als je onderweg bent en kwaliteit wilt meenemen. De MFT was een uitstekende oplossing hiervoor maar is in dit geval voorbij gestreefd door de NEX. Die gewoon met verloop van tijd veelzijdiger word en niet gelimiteerd word door de kleine sensor. Want bij bijvoorbeeld veel vergelijkings topics op DPreview fora zie ik echt wel de verschillen.
Maargoed, de NEX heeft pas echt zijn kwaliteiten kunnen laten zien met adapted lenses. Dus Sony moet echt met native e mount lenses komen met die kwaliteit. De MFT systemen zijn wel al volwassener maar ook tegen hun limieten aan gelopen naar mijn mening.
Verwijderd
Bij straat fotografie, is ruis nog wel het minst erge, in mijn ogen, ik fotografeer soms speciaal op hoge iso's om ruis in beeld te krijgen. Daarbij is flitsen alles behalve gewenst want daarmee haal je een hele hoop sfeer weg.Sn0wblind schreef op zondag 05 september 2010 @ 18:55:
[...]
Ik doe vooral veel aan straat fotografie, gewoon van mensen op straat. Smiddags en savonds. Daarnaast je hebt weinig aan lange sluitertijden wanneer objecten bewegen. Dus ik vind weinig ruis bij hoge iso waardes eigenlijk wel essentieel.
Statieven zijn dan inderdaad onpraktisch maar langesluitertijden kunnen weer beweging en extra sfeer met zich mee brengen dus zijn naar mijn mening niet uitgesloten.
De sensor is inderdaad iets beter, maar is de DR van de Sony nou zoveel groter?? Volgens mij niet. Ook vind ik zelf het verschil kwa iso prestaties pas groter worden boven 800, in het voordeel van de Sony.
Je hebt dus helemaal gelijk dat die sensor iets beter is.
Maar naar mijn mening zijn de mogelijkheden en kwaliteiten kwa objectieven te beperkt, Olympus en Panasonic hebben al zo'n mooi spul, plus 't feit dat er OM, Leica M (Leica, Zeiss, cosina en noem de rest allemaal maar op), Olympus 4/3 -adapters te koop zijn waardoor er een vracht aan extra kwalliteit ter beschikking komt.
Tegen die kwalliteit en mogelijkheden kan Sony niet snel op boxen naar mijn mening, En die correcties wat betreft lens fouten: zal je vast ergens in het menu uit kunnen zetten. En nog verder kunnen aanpassen in photoshop ed.
Veelzijdig wil ik een NEX dus niet noemen aangezien het objectieven aanbod, de sensor is inderdaad wat beter. Al vind ik dat het verschil pas groter word na asa 800. (Dit heb ik in de praktijk ondervonden en werd bevestigd door DP review)
Moet er wel bij zeggen dat ik in RAW fotografeer. En conventeer in Capture one pro. (Of NX2)
helaas kan je die correctie echt niet uitzetten.Het zit er echt ingebakken,Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:18:
[...]
Bij straat fotografie, is ruis nog wel het minst erge, in mijn ogen, ik fotografeer soms speciaal op hoge iso's om ruis in beeld te krijgen. Daarbij is flitsen alles behalve gewenst want daarmee haal je een hele hoop sfeer weg.
Statieven zijn dan inderdaad onpraktisch maar langesluitertijden kunnen weer beweging en extra sfeer met zich mee brengen dus zijn naar mijn mening niet uitgesloten.
De sensor is inderdaad iets beter, maar is de DR van de Sony nou zoveel groter?? Volgens mij niet. Ook vind ik zelf het verschil kwa iso prestaties pas groter worden boven 800, in het voordeel van de Sony.
Je hebt dus helemaal gelijk dat die sensor iets beter is.
Maar naar mijn mening zijn de mogelijkheden en kwaliteiten kwa objectieven te beperkt, Olympus en Panasonic hebben al zo'n mooi spul, plus 't feit dat er OM, Leica M (Leica, Zeiss, cosina en noem de rest allemaal maar op), Olympus 4/3 -adapters te koop zijn waardoor er een vracht aan extra kwalliteit ter beschikking komt.
Tegen die kwalliteit en mogelijkheden kan Sony niet snel op boxen naar mijn mening, En die correcties wat betreft lens fouten: zal je vast ergens in het menu uit kunnen zetten. En nog verder kunnen aanpassen in photoshop ed.
Veelzijdig wil ik een NEX dus niet noemen aangezien het objectieven aanbod, de sensor is inderdaad wat beter. Al vind ik dat het verschil pas groter word na asa 800. (Dit heb ik in de praktijk ondervonden en werd bevestigd door DP review)
Moet er wel bij zeggen dat ik in RAW fotografeer. En conventeer in Capture one pro. (Of NX2)
Maar het dapten van lenzen is minder sterk dan die op de NEX. Door de sensor grootte maar er zit ook een extra dikke filter over de sensor van een MFT camera die de hoeken erg uitsmeerd bij bijvoorbeeld Leica M lenzen door de licht hoek. Veel meer dan dat bij de NEX het geval is.
Moet wel zeggen dat ik de review van DPreview erg slecht vind. Zijn veel mensen het op de fora ook mee eens. Alsof ze de essentie van de camera gemist hebben.
Betreft een flitser, die gebruik ik dan ook nooit, omdat ik dat diepte uit de foto vind halen en inderdaad ook de sfeer.
Maar de NEX is juist zo populair door het adapten van legacy lensen waar het ideaal voor lijkt te zijn in combi met een adapter.
De MFT zijn natuurlijk wel mooie systemen. Maar elk jaar komt er wel iets beter uit.
Verwijderd
Je hebt gelijk. Maar op een Leica M adapter kunnen ook Zeiss objectieven op
Natuurlijk zit er verschil in kwalliteit. Maar als het echt slecht zou zijn zou een fabrikant zijn naam niet wagen aan dat product.
Daarbij kan het glas best het zelfde zijn, alleen zijn de M objectieven van een hele andere doelgroep die bereid is (los van 't feit of het het 100% waard is) meer te betalen.
Maar ook als je DPreview en photozone.de er op na leest, en mijn eigen bevindingen komen vaak overeen. Met wat daar geschreven word. En dan zijn die Nex lensjes niet je-van-het vergeleken met MFT.
Maar is de sensor wel wat beter. Ja het is net waar je zelf hogere eisen aan stelt..?
Je kan ook zeggen je hebt ruis en je hebt ruis, bij de ene sensor is de ruis meer storend als bij de anderen.. Het is allemaal kofiedik kijken.. Beter test je je de camera's uit en koop je er een aan op prestaties die je zelf aan staan, en wat voor jou het zwaarste weegt of niet.
Iemand die alleen overdag fotografeert heeft weinig aan Ruis vrije foto's op iso12000..
@hierboven
Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar dat is toch wat anders als waar we eerst over praten
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2010 20:48 ]
Er zijn inderdaad goede MFT lenzen. Maar de kitlenzen en de lenzen in dezelfde prijs range zijn niet geweldig zoals je ook op photozine ziet. Vooral die collapseable zuiko lens is niet geweldig.Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 20:38:
@universal creations
Je hebt gelijk. Maar op een Leica M adapter kunnen ook Zeiss objectieven op
Natuurlijk zit er verschil in kwalliteit. Maar als het echt slecht zou zijn zou een fabrikant zijn naam niet wagen aan dat product.
Daarbij kan het glas best het zelfde zijn, alleen zijn de M objectieven van een hele andere doelgroep die bereid is (los van 't feit of het het 100% waard is) meer te betalen.
Maar ook als je DPreview en photozone.de er op na leest, en mijn eigen bevindingen komen vaak overeen. Met wat daar geschreven word. En dan zijn die Nex lensjes niet je-van-het vergeleken met MFT.
Maar is de sensor wel wat beter. Ja het is net waar je zelf hogere eisen aan stelt..?
Je kan ook zeggen je hebt ruis en je hebt ruis, bij de ene sensor is de ruis meer storend als bij de anderen.. Het is allemaal kofiedik kijken.. Beter test je je de camera's uit en koop je er een aan op prestaties die je zelf aan staan, en wat voor jou het zwaarste weegt of niet.
Iemand die alleen overdag fotografeert heeft weinig aan Ruis vrije foto's op iso12000..
@hierboven
Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar dat is toch wat anders als waar we eerst over praten
Het is jammer dat de alpha lens adapter (nog?) geen autofocus ondersteunt. Want een goede prime lens daarop zou ideaal zijn.
Ik vind persoonlijk dat het lensen aanbod niet een hele grote rol mag spelen in de beslissing nog. Je kan ervan uitgaan dat er een hoop goede lenzen uitkomen voor de E-mount. De geruchten gaan ook over een aantal ZEISS lenses.
Maargoed het klopt inderdaad als je overdag bij veel licht fotografeerd heb je niks aan die hoge iso instellingen.
Met het ruis klopt ook, natuurlijkere zwart wit ruis is veel minder storend dan kleur ruis etc. Ben het daarmee dan ook helemaal mee eens.
Verwijderd
Ben benieuwd of Olympus zich dat ook laat gebeuren of Dat ze op photokina met iets nieuws komen, zijn wel geruchten over namelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2010 21:03 ]
ik vind vooral de huidige olympus systemen vrij duur. Qua interface hebben ze voor veel DSLR gebruikers dan toch nog een streepje voor. Niet iedereen vind de itnerface van de NEX even prettig. Ik zelf vind het geen issue.Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:01:
Als het aanbod groter word, en kwalitatief beter, dan spelen ze MFT weg. Alleen dat doen ze nu in mijn ogen nog niet.. Worden dus wel spannende tijden. Ook naar die Zeiss objectieven ben ik wel benieuwd, vaak is dat toch iets apparts onlangs wat universal creations al opmerkte; het is geen M kwalliteit. Maar toch vaak stukken beter dan vergelijkbaare producten op die mounts.
Ben benieuwd of Olympus zich dat ook laat gebeuren of Dat ze op photokina met iets nieuws komen.
Maar een EP2 met de standaard kitlens is vrij duur nog rond de 650 euro met de kit lens. Hiervoor heb je de NEX3 met 2 lenzen en of een uitgebreidere midrange DSLR camera.
EF lenzen stammen eigenlijk nog uit het 35mm film tijdperk, wat qua grootte vrijwel overeen komt met een full frame sensor, waar ze tegenwoordig voor bedoeld zijn. Ze passen en werken wel op een crop camera, maar ze zijn groter, zwaarder en hebben daarop soms wat onhandige brandpuntsafstanden. Daarom hebben ze ook de EF-S lenzen of bijvoorbeeld voor Nikon de DX lenzen uitgevonden. Die zijn kleiner, lichter en hebben op een crop camera met een APS-C sensor beter bruikbare brandpuntsafstanden. Enige nadeel is dat ze (over het algemeen onbruikbaar zijn op FF, maar daar zijn ze dan ook niet voor bedoeld.TimMer schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 22:18:
...
- Wat zijn de nadelen van non-EF-S lenzen op een APS-C sensor? En zijn dat ook echt nadelen?
...
Wij hebben het hier niet over een zoom-objectief, maar over een tele-objectief. En 70-200 is overigens nog maar medium tele en bijvoorbeeld heel goed bruikbaar voor portrettenTimMer schreef op zondag 05 september 2010 @ 03:19:
...
Zoom-objectief is voorlopig nog niet im sprache; komt veel later pas, als ik uberhaupt al besluit er ooit een te kopen. Ligt eraan of ik ooit in een situatie verwacht te gaan komen waar hij nodig is (safari, grote muziekevenementen waar je met een DSLR naar binnen mag, vliegtuigspotten, etc.).
...
Normaal gesproken wordt een objectief scherper als je het diafragma verkleint. (Hogere F-waarde) maar hier is een grens aan. Bij de meeste objectieven wordt dan ook aangeraden de uiterste waarden alleen te gebruiken als het niet anders kan. Dus bijvoorbeeld bij een 50mm f/1.4 de f/1.4 liever niet gebruiken, f/2.0 is al beter, f/2.8, f/4.0, f/5.6 en f/11 zijn scherp en f/22 wordt weer minder. Dat laatste heet diffractie en is gewoon iets natuurkundigs wat met lichtbreking te maken heeft.TimMer schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:18:
...
Wat is daar het praktische gevolg van? En is dat storend?
Dream on......
Ik was niet van plan om nog een lopende kostenpost erbij te nemen, daar heb ik er al teveel van, daarom wil ik nu dus gelijk iets goeds aanschaffen.
Niet altijd.......
Misschien komt er inderdaad nog wel een lichtsterke prime van f/1.8, maar dan wil ik wel een goede. Goedkoop is toch vaak duurkoop i.v.m. scherpte en vervorming.
Je hoeft niet altijd alles tegelijk mee te nemen. Eén of twee objectieven per tochtje is meestal zat....
Serieus: het moet een lust zijn, geen last. Ik ga niet met een enorme tas op mijn rug lopen met daarin vijf verschillende objectieven. Hooguit een zoomlens op de body en daarnaast een losse telezoomlens. Ik ga op pad om relaxt te wandelen en tussendoor foto's te maken, niet om te gaan wandelen, foto's te maken en na een halfuur alweer terug te gaan omdat die kleretas continu in je schouder snijdt.
Interessante stelling... De 7D is erg goed. Zou het kunnen dat dit gewoon de beste crop camera ooit is en dat het hierna niet meer beter wordt? De 60D is t.o.v. de 50D ook niet op alle punten een verbetering tenslotte.......
Wel is het aan de andere kant zo dat kwaliteit kwaliteit blijft; over vijf jaar doet de 7D nog steeds wat hij vandaag doet en blijft het dus een goede camera. Natuurlijk komen er betere camera's uit in de komende jaren, maar het verschil tussen die camera's en de 7D zal een stuk kleiner zijn dan tussen de 7D en de 550D. Zie hier een mooi opsomming van waarom ik voor de 7D wil gaan en niet voor een instapper zoals de 550D.
Het blijft allemaal theorie op deze manier. Je gaat het pas echt begrijpen als je de praktijk ervaart. En je kunt nu gewoon nog niet van tevoren weten wat de beste objectieven voor jou zijn want dat merk je pas echt in de praktijk........
Er zijn namelijk nogal wat verschillende definities en meningen over bovengenoemde onderwerpen op internet te vinden wat dit toch al redelijk complexe onderwerp slechts nog complexer maakt.
Daarom mijn advies om te beginnen met die 18-55 IS en een 50mm f/1.8. Die zijn sowieso nooit weg en het zou zonde zijn om nu te investeren in lenzen die 6 of 8x zo duur zijn, terwijl je misschien eigenlijk beter af zou zijn met een 10-22, of een 70-200 of een 24 f/1.4 of een leuke Carl Zeiss of wat voor moois er allemaal nog meer te koop is.
Een deel van je budget reserveren voor een goede praktijkgerichte foto cursus is trouwens ook een goede investering als je zulke dure spullen koopt.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Je zou ook een EP1 kunnen overwegen, alleen die heeft wat dingen niet:
-Kan geen elektronische zoeker, of externe microfoon via flitsschoen aansturen.
-Kan niet HD filmen in M stand
-kleuren zijn wat aangepast
-AF is verbeterd (reageert sneller in combi met kitlens)
De AF is op de EP1 trouwens niet overdreven traag maar op de EP2 is hij gewoon nog sneller. Die zoeker zal voor vele toch een groot pluspunt zijn. Of er op PL1 een zoeker kan weet ik niet.
Of er uberhaupt een zoeker is voor de NEX camera's weet ik eigenlijk ook niet ;P
Verwijderd
Minder glas, kleinere lenzen, lagere prijsTimMer schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:27:
Mig29: duidelijk, bedankt voor je reactie!
Eén vraag hierover nog, aangezien ik nog een beetje stoei met alle verschillende parameters:
[...]
Wat is hier precies het voordeel van? Je kunt dichterbij focussen?
Omrekenen is trouwens totaal niet interessant als je nooit op 35mm hebt geschoten.
Een 50mm 1.8 prime van 100 euro heeft minder vervorming, is scherper en lichtgevoeliger dan een willekeurige zoomlens die tig keer meer kost op 50mmTimMer schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:18:
Misschien komt er inderdaad nog wel een lichtsterke prime van f/1.8, maar dan wil ik wel een goede. Goedkoop is toch vaak duurkoop i.v.m. scherpte en vervorming.
Hier precies hetzelfde, maar het gaat er meer om dat je de juiste lenzen beschikbaar hebt voor het doel en dan de juiste lenzen meeneemt. Wil je zonder flitser foto's schieten bij slecht licht(bijvoorbeeld 's avonds in huis) met een gemiddelde zoom-lenzen, dan kom je al snel in de problemen.Omdat ik niet van plan ben op pad te gaan met een steekwagen.
Maar ik gooi gewoon m'n camera met een lens erop en één extra lens in m'n schoudertas. Tijdens het fotograferen hangt m'n camera meestal toch om m'n nek. Zo'n cameratas vond ik maar onhandig en foeilelijk.
Mijn punt is alleen dat het voor de kwaliteit van de foto's werkelijk niks uitmaakt (je kan hier zoek-de-verschillen spelen, vooral bij de modellenfoto's). De extra knopjes zijn handig, de betere zoeker is fijn en de bouwkwaliteit is natuurlijk beter van de 7D, maar ik zou opmerkingen als 'the 500D feels like a cheap plastic toy' met een flinke korrel zout nemen. Het ligt heel erg aan je referentiekader. Ben je een (semi-)pro gewend en heb je er L lenzen van een kilo aanhangen, dan zal een prosumer ongetwijfeld goedkoop aanvoelen, kom je van compact camera's, dan voelt het al als een prachtig stukje gereedschap.Dat is zeker zo.
Wel is het aan de andere kant zo dat kwaliteit kwaliteit blijft; over vijf jaar doet de 7D nog steeds wat hij vandaag doet en blijft het dus een goede camera. Natuurlijk komen er betere camera's uit in de komende jaren, maar het verschil tussen die camera's en de 7D zal een stuk kleiner zijn dan tussen de 7D en de 550D. Zie hier een mooi opsommming van waarom ik voor de 7D wil gaan en niet voor een instapper zoals de 550D.
Niet dat ik de 7D afraad, ik raad alleen aan om een goedkopere body vast te pakken om te kijken of het wat is. Als je het echt niks vindt kan je altijd nog twee keer zoveel neerleggen voor de 7D. Houd er wel vooral rekening mee dat een lens voor 95% de kwaliteit van een kiekje bepaalt.
Een 550D met een goede lens maakt mooiere plaatjes dan een 7D met een mindere lens.
[ Voor 7% gewijzigd door BarôZZa op 05-09-2010 21:38 ]
Dit is nou precies de reden dat ik gekozen heb voor de 550D. Had in eerste instantie een 7D op het oog. Zelf kreeg ik meermaals de tip om in objectieven te investeren. Gebruik nu een aantal L objectieven op de 550D en ben zeer tevreden. Alleen de balans vond ik zelf niet prettig bij de wat zwaardere objectieven. Dit was snel opgelost door gebruik te maken van een grip.Een 550D met een goede lens maakt mooiere plaatjes dan een 7D met een mindere lens.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Zoeker voor de NEX is er niet, het zou er wel kunnen komen,Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:18:
@Rin
Je zou ook een EP1 kunnen overwegen, alleen die heeft wat dingen niet:
-Kan geen elektronische zoeker, of externe microfoon via flitsschoen aansturen.
-Kan niet HD filmen in M stand
-kleuren zijn wat aangepast
-AF is verbeterd (reageert sneller in combi met kitlens)
De AF is op de EP1 trouwens niet overdreven traag maar op de EP2 is hij gewoon nog sneller. Die zoeker zal voor vele toch een groot pluspunt zijn. Of er op PL1 een zoeker kan weet ik niet.
Of er uberhaupt een zoeker is voor de NEX camera's weet ik eigenlijk ook niet ;P
Wat ik jammer vind van die PEN cameras is dat de kleuren kusntmatig erg verzadigd zijn, veel mensen zien dit als mooi maar het is wat onnatuurlijk. Maar out of the box schiet het wel mooie plaatjes,
Bij de NEX is de jpeg output weer standaard erg soft, maar dit is weer te verhelpen met sharpening ietsjes te verhogen want de RAW files zijn net een tikkeltje scherper dan wat de JPEGs uit de camera doen vermoeden.
Wat mij erg mooi lijkt is als ze de echt oude pen bodies van metaal gewoon opnieuw bouwen maar dan digitaal, want vind het 1 van de mooiste behuizingen ooit.

Verwijderd
De EP1 heeft wel een mooie metalen body, alleen zijn bepaalde knoppen nog van plastic.
Je ziet sowiso al steeds vaker plastic, wil je wat anders hebben kwa body of optiek ben je kapitalen kwijt. Dat is niet alleen bij die evil camera's maar ook bij Dslr's zo, opzich wel jammer. Maar wel begrijpelijk.
Wat ik wel een tegenvaller vind is het materiaal gebruik voor de Objectieven van de Pen. Had verwacht dat ze daar wel wat speciaals mee gingen doen en van plastic af zoude stappen.
Dat is wel de grootste misser voor mij persoonlijk, dan heb je zo'n mooie metalen body, en dan zit je nog met een plastic objectief te koekeloeren. Maarja dat doet geen afbreuk aan optische kwalliteit.
Je hebt gelijk dat dat heel mooi zou zijn als ze nog verder op het oorsprongkelijke Pen design in zoude gaan.
Ik wacht nog steeds op een Digitale Zeiss ikon voor de helft (of iets in die richting) van een Leica M.
Een limited Metalen Zuiko objectieven lijn voor de Pen is overigens ook wel leuk
De evil van Nikon vind ik ook interessant maar zal waarschijnlijk wel plastic worden.
Ik neig nu naar de NEX, hopend op een breder scala aan lenzen, al denk ik dat ik met de standaard meegeleverde lens al prima uit de voeten kan. (De pancake raden jullie af?)
Ik vroeg me alleen af, jullie hebben een NEX in handen gehad en er mee gefotografeerd, en ik lees in de review van dpreview en nog wel elders (ook die van tweakers over de NEX5 geloof ik) dat ze het onhandig vinden dat alle instellingen om bijv. ISO of sluitingstijd te veranderen veel te ver weg zitten gestopt in menu's. Bij de E-P(L)1 zijn er namelijk wel aparte knopjes voor om het snel te veranderen. Hoe ervaren jullie dit "probleem"? Zou Sony er wat aan (kunnen) doen in firmwareupdates (als die er vaak zijn)? Tot wat ik nu zo lees is dat een van de weinige enige factoren die me bij een NEX3 weghoudt.
En over de lenzen, er zijn er nu dus 3, maar is er nou al een adapter om ook andere lenzen erop te kunnen schroeven? Sony Alpha as a start misschien? Of moet zoiets nog uitkomen? (was me niet helemaal duidelijk in jullie discussie). Het is weliswaar maar een minor detail voor mij, omdat met mijn ervaring (lees: 0) ik met een standaard lens al prima tevreden ben voor de komende tijd. Toch ben ik wel geinteresseerd, omdat ik wellicht later wel meer wil.
De NEX is dan ook weliswaar duurder, maar misschien dat marktplaats budgettair te hulp kan schieten.
Ik heb de NEX double lens kit, en ondanks dat de kitlens niet erg snel is kan ik er toch aardige bokeh mee schieten en ziet het er allemaal prima uit. Zonder zoom distort de lens alleen je beeld. Corrigeer ik automatisch in Adobe lightroom met een lens profile.eswa schreef op maandag 06 september 2010 @ 10:10:
Met name luuuk en rin, dank voor de discussie, ik volg hem op de voet, en ookal ben ik er nog niet uit, het geeft wel weer wat punten om voor de een of de ander te gaan.
Ik neig nu naar de NEX, hopend op een breder scala aan lenzen, al denk ik dat ik met de standaard meegeleverde lens al prima uit de voeten kan. (De pancake raden jullie af?)
Ik vroeg me alleen af, jullie hebben een NEX in handen gehad en er mee gefotografeerd, en ik lees in de review van dpreview en nog wel elders (ook die van tweakers over de NEX5 geloof ik) dat ze het onhandig vinden dat alle instellingen om bijv. ISO of sluitingstijd te veranderen veel te ver weg zitten gestopt in menu's. Bij de E-P(L)1 zijn er namelijk wel aparte knopjes voor om het snel te veranderen. Hoe ervaren jullie dit "probleem"? Zou Sony er wat aan (kunnen) doen in firmwareupdates (als die er vaak zijn)? Tot wat ik nu zo lees is dat een van de weinige enige factoren die me bij een NEX3 weghoudt.
En over de lenzen, er zijn er nu dus 3, maar is er nou al een adapter om ook andere lenzen erop te kunnen schroeven? Sony Alpha as a start misschien? Of moet zoiets nog uitkomen? (was me niet helemaal duidelijk in jullie discussie). Het is weliswaar maar een minor detail voor mij, omdat met mijn ervaring (lees: 0) ik met een standaard lens al prima tevreden ben voor de komende tijd. Toch ben ik wel geinteresseerd, omdat ik wellicht later wel meer wil.
De NEX is dan ook weliswaar duurder, maar misschien dat marktplaats budgettair te hulp kan schieten.
De pancake vind ik wat onscherp in sommige gevallen. De center van de foto is altijd mooi scherp maar de randen zijn wat vaagjes afentoe. Kan leuk voor bepaalde doelen maar ik had meer zoiets verwacht als de Panasonic 20mm MFT pancake lens die uitstekende beeldkwaliteit heeft.
Ik vind de menus van de NEX geen issue. Was er zo aan gewend en het vereist wel "meer" handelingen maar die kosten nauwelijks tijd. Toch hoor ik soms geluiden dat mensen het niet ideaal vinden. Maar dat is nou eenmaal het kleine ontwerp. De camera body is zo klein dat je er nog lastig 6 knoppen ofzo bij kon plakken.
De NEX zal wel goed lopen in de toekomst, is nu al een aantal maanden 1 van de beste verkochte cameras in Azie. Ik hoor van verkopers dat die het hier ook goed doet etc. Maar Sony moet wel snel met meer E mount lenzen komen en of de Alpha mount adapter van autofocus voorzien. Want dan is het aanbod lenzen in 1 keer een stuk groter.
Ik heb een aantal keer de EPL1 kunnen gebruiken en vond vooral het schermpje wat minder. Omdat dit toch cameras zijn die het van de liveview moeten hebben omdat ze de optische viewfinder niet hebben is et jammer dat de EPL1 niet zo'n enorme hoge resolutie scherm heeft als de NEX. Dus voor de gebruiekrs ervaring is bij beide wel wat te zeggen.
De lenzen aanbod van de Olympus is nu wel aantrekkelijk maar Sony laat het echt niet op gebied steken denk ik.
Wat ik ook een goede optie vind ondanks dat het toch 100 euro duurder is, is de Sony A33. Beste van de NEX en DSLR in een vrij kleine behuizing die alleen een paar centimeter dieper dan hoger is als de NEX.
Ik vraag me af of Canon en Nikon wel met zo;n soort camera gaan komen. De NEX5 is wel deels van magnesium maar alleen de voorkant waar de lensmount in vast zit. De achterkant niet volgens iemand die 'm uit elkaar gehaald heeft. Maar ik mis wel de ouderwetse degelijkheid en hier zou ik best 200 euro extra voor neertellen. Een Leica etc is me dan weer te duur en niet mijn stijl.Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 09:13:
Over die verzadeging klopt, bij Panasonic is het nog 'erger'. Maarja als je in RAW fotografeert heb je er weinig last van![]()
De EP1 heeft wel een mooie metalen body, alleen zijn bepaalde knoppen nog van plastic.
Je ziet sowiso al steeds vaker plastic, wil je wat anders hebben kwa body of optiek ben je kapitalen kwijt. Dat is niet alleen bij die evil camera's maar ook bij Dslr's zo, opzich wel jammer. Maar wel begrijpelijk.
Wat ik wel een tegenvaller vind is het materiaal gebruik voor de Objectieven van de Pen. Had verwacht dat ze daar wel wat speciaals mee gingen doen en van plastic af zoude stappen.
Dat is wel de grootste misser voor mij persoonlijk, dan heb je zo'n mooie metalen body, en dan zit je nog met een plastic objectief te koekeloeren. Maarja dat doet geen afbreuk aan optische kwalliteit.
Je hebt gelijk dat dat heel mooi zou zijn als ze nog verder op het oorsprongkelijke Pen design in zoude gaan.
Ik wacht nog steeds op een Digitale Zeiss ikon voor de helft (of iets in die richting) van een Leica M.
Een limited Metalen Zuiko objectieven lijn voor de Pen is overigens ook wel leuk
De evil van Nikon vind ik ook interessant maar zal waarschijnlijk wel plastic worden.
Ik heb het gevoel alsof de Panasonic lenzen iets beter zijn dan die van olympus. De pancake is in ieder geval geweldig.
Ik denk niet dat Sony er wat aan gaat doen, aangezien het ding bijna geen knoppen heeft.eswa schreef op maandag 06 september 2010 @ 10:10:
Photozone heeft alle drie de NEX-lenzen getest. Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat er in de toekomst nog flink uitgebreid gaat worden.En over de lenzen, er zijn er nu dus 3, maar is er nou al een adapter om ook andere lenzen erop te kunnen schroeven? Sony Alpha as a start misschien? Of moet zoiets nog uitkomen? (was me niet helemaal duidelijk in jullie discussie). Het is weliswaar maar een minor detail voor mij, omdat met mijn ervaring (lees: 0) ik met een standaard lens al prima tevreden ben voor de komende tijd. Toch ben ik wel geinteresseerd, omdat ik wellicht later wel meer wil.
Sony heeft een Alpha-adapter, maar autofocus is niet mogelijk. Het is ook nog niet duidelijk of dat in de toekomst zou kunnen met Alpha-lenzen met een eigen focusmotor. Verder zijn er nog veel meer adapters te vinden op ebay. Dan kan je bijvoorbeeld dit doen (6,5 k$ Leica 50 mm f/1.0 lens):

Ik weet voor 99.99% zeker dat Nikon in ieder geval een prototype heeft. Waarom dit nog geen produkt is weet ik niet, ik vermoed dat de eerste poging niet door een review van marketing is gekomen en de engineers terug naar de tekentafel zijn gestuurd.Sn0wblind schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:04:
Ik vraag me af of Canon en Nikon wel met zo;n soort camera gaan komen. De
Verwijderd
Ik denk dat jij door een Pancake te beperkt bent, daar kan je namelijk niet zoomen. Je kan dichter bij je onderwerp gaan staan maar je beeldhoek veranderd niet dan sta je dalijk een sprinkhaan op een afstand van 15 cm op 20 mm te fotograferen, dat gaat niet lukken ben ik bang tenzij hij 8x zo groot word.
Een zoom objectief geeft je meer mogelijkheden. (soms zelfs teveel waardoor men niet meer nadenkt).
Ik vind het menu van de NEX minder fijn, ik vind ook dat je essentiële dingen in de fotografie zo op je camera moet kunnen veranderen (sluitertijd, diafragma, iso, witbalans, AF en lichtmeting zijn voor mij 't belangrijkste).
Bij een ep1 en ep2 gaat dat redelijk simpel en is veel op de body te veranderen de rest zit in de menu's maar is wel redelijk toegangkelijk.
Bij een NEX vond ik de menu's niet fijn overal krijg je voorbeelden en je blijft maar verder skippen. En de manier van werken onscherpe en scherpe achtergond ipv. gewoon het diafragma instellen, dat was niets voor mij. Voor iemand anders is het juist een voordeel dus dat is ook persoonlijk.
Frimware veranderd meestal geen complete menu structuren en kan ook geen knoppen op een body toveren. Dus ik zou daar de hoop niet teveel op vestigen. Vaak worden er foutjes uit de camera's gehaalt op die manier.
De sony A adapter is trouwens 200 euro wat best veel geld is.
Zowel een NEX als een Pen zijn geschikt voor je als je 't mij vraagt, en de focus ligt bij beide camera's net op andere dingen, Olympus heeft iets slechtere iso prestaties en iets betere objectieven. Sony heeft iets slechtere objectieven (al kan daar verandering in komen), maar wel iets betere iso prestaties.
Take your choice
Kijk ook vooral naar wat je gebruikt; van het objectiefje maak je continu gebruik, hoge iso prestaties gebruik je minder en sommige zelfs nooit. Sony heeft wel weer een hele handige en leuke sweep panorama functie die Olympus weer niet heeft.
Olympus heeft weer meer adapters en uitgroei mogelijkheden.
Je doet bij allebei geen miskoop. Als je over die punten goed na denkt.
Ruis is trouwens ook te voorkomen, en software matig goed optelossen, maar dan moet je wel in .raw fotograferen.
@Rin
Nikon heeft aangekondigd dat te gaan doen, En waarschijnlijk meer van te horen/zien op photokina. Magnesium is sterker dan plastic dus dat is wel een voordeel voor de NEX. Die van Olympus is van metaal.
De LP1 heeft een lagere resolutie schermpje dat klopt, de EP1 en EP2 hebben een hogere resolutie.
Panasonic is iets scherper dan Olympus, Olympus geeft weer een mooier contrast naar mijn idee. Kijk nu wel puur en alleen naar de beeldkwalliteit, Panasonic heeft namelijk bij een aantal objectieven iets meer last van donkere hoeken, maar dat hebben de echte Leica objectieven ook vaak.
Olympus heeft in verhouding tot Panasonic weer een heel klein beetje meer CA zeggen ze op photozone.
't is echt afwegen wat je zelf belangrijk vind, is gelukkig ook voor iedereen anders. Dan waren er veel fabrikanten failliet als dat niet zo was
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2010 12:55 ]
Volgens mij kun je dit soort camerea's beter zien als upgrade vanaf een LX3 of EX1 o.i.d. Grote sensor, kleine camera, beetje de opvolger inderdaad van camera's als de Leica M7, Zeiss Icon, Olympus Pen, Konica Hexar, etc. Daar ga je ook geen grote lenzen op schroeven, toch?

De NEX3 is van plastic, de NEX5 van magnesium. In het voordeel van Olympus dusVerwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:35:
@Rin
Magnesium is sterker dan plastic dus dat is wel een voordeel voor de NEX. Die van Olympus is van metaal.
Edit: Misschien dat AF met SAM/SSM Alpha-lenzen zeer binnenkort wel mogelijk is: http://www.sonyalpharumor...ver-af-for-sam-ssm-lenses
[ Voor 22% gewijzigd door PowerUp op 06-09-2010 15:43 ]
Klopt, heb de NEX3 dan ook, geheeld plastic op de lensmount en knoppen na. Maar ik vraag me eerlijk gezegd ook af of het uitmaakt, dun metaal scheurt relatief snel. Dus beide materialen hebben dan ook hun voordelen in bepaalde omstandigheden. Lenzen zie ik wel graag van metaal. DIe wil ik zo stevig mogelijk hebben en is dan ook mogelijk met dikker metaal. Maar bij die dunne camera behuizingen weet ik het zo nog niet al is de EP1 en 2 natuurlijk iets groter en dus meer ruimte voor een dikkere behuizing.PowerUp schreef op maandag 06 september 2010 @ 14:17:
[...]
De NEX3 is van plastic, de NEX5 van magnesium. In het voordeel van Olympus dus
Edit: Misschien dat AF met SAM/SSM Alpha-lenzen zeer binnenkort wel mogelijk is: http://www.sonyalpharumor...ver-af-for-sam-ssm-lenses
Overigens hoop ik dat de rumour waar is want ik koop dan meteen zo;n adapter.
Verwijderd
Maarja dat zal wel veel gevraagt zijn voor 't komende jaar. En dat ding zal na genoeg ook niet verkocht worden. Door 't feit dat veel mensen alleen zoom objectieven willen, is wel weer jammer
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2010 17:13 ]
Duidelijk.Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:40:
Aangezien je bij een crop camera altijd een verlengingsfactor hebt, was het erg moeilijk om een groothoeklens te maken voor crop camera's. Het is dus een manier om het design van groothoek voor crop camera's eenvoudiger te maken.
Duidelijk.Fiber schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:13:
[...]
EF lenzen stammen eigenlijk nog uit het 35mm film tijdperk, wat qua grootte vrijwel overeen komt met een full frame sensor, waar ze tegenwoordig voor bedoeld zijn. Ze passen en werken wel op een crop camera, maar ze zijn groter, zwaarder en hebben daarop soms wat onhandige brandpuntsafstanden. Daarom hebben ze ook de EF-S lenzen of bijvoorbeeld voor Nikon de DX lenzen uitgevonden. Die zijn kleiner, lichter en hebben op een crop camera met een APS-C sensor beter bruikbare brandpuntsafstanden. Enige nadeel is dat ze (over het algemeen onbruikbaar zijn op FF, maar daar zijn ze dan ook niet voor bedoeld.
Foutje in mijn terminologie; we zaten wel op dezelfde golflengte.[...]
Wij hebben het hier niet over een zoom-objectief, maar over een tele-objectief. En 70-200 is overigens nog maar medium tele en bijvoorbeeld heel goed bruikbaar voor portretten
Maar goed: de hele dag met zo'n toeter rondlopen doe je ook liever niet voor portretten; kun je toch beter een lichtsterkere prime kopen, aangezien de lichtsterkte van >betaalbare< telezoomlenzen stukken minder is, waardoor je weer met kunstlicht moet gaan werken?
In ieder geval: telezoom is leuk, maar voorlopig geen must voor mij.
Had al zoiets verwacht inderdaad, aangezien ik wat parabolen op internet was tegengekomen; duidelijk.[...]
Normaal gesproken wordt een objectief scherper als je het diafragma verkleint. (Hogere F-waarde) maar hier is een grens aan. Bij de meeste objectieven wordt dan ook aangeraden de uiterste waarden alleen te gebruiken als het niet anders kan. Dus bijvoorbeeld bij een 50mm f/1.4 de f/1.4 liever niet gebruiken, f/2.0 is al beter, f/2.8, f/4.0, f/5.6 en f/11 zijn scherp en f/22 wordt weer minder. Dat laatste heet diffractie en is gewoon iets natuurkundigs wat met lichtbreking te maken heeft.
Ik heb een erg goede zelfdiscipline.[...]
Dream on...Als dit een serieuze hobby wordt wil je altijd meer en anders en beter. Gelukkig is er ook nog zoiets als Marktplaats om de kosten nog een beetje in de hand te houden.
Kan dus rustig twee jaar wachten voordat ik iets koop wat ik graag wil hebben, waardoor het dus geen lopende kostenpost wordt. Incidentele grote kostenpost: vast wel.
Maar auto's, computers en producing vergen continu investeringen, aangezien je op een gegeven moment tegen slijtage, achterstallig onderhoud en technische levensduur aanloopt.
Ok, leuk om te weten, zal eens rondkijken.[...]
Niet altijd....
Ik zeg het: het is een nieuw wereldje voor mij, dus ik zit nog met wat vastgeroeste opvattingen uit mijn andere wereldjes, waar goedkoop wel altijd duurkoop is.
Dat leek mij ook al inderdaad.[...]
Je hoeft niet altijd alles tegelijk mee te nemen. Eén of twee objectieven per tochtje is meestal zat.
Moet er wel bij vermelden dat ik zo'n spast ben die altijd alles bij zich wel hebben, puur voor de zekerheid.
Daarom ook dus. Ik houd niet van compromissen, daarom ga ik dus meestal voor de voor mij verst bereikbare optie, waarbij ik meer focus op kwaliteit dan op kosten. Dure manier van werken? Zeker. Maar ik ben nog nooit later tegen teleurstellingen door onverwachte technische beperkingen aangelopen.[...]
Interessante stelling... De 7D is erg goed. Zou het kunnen dat dit gewoon de beste crop camera ooit is en dat het hierna niet meer beter wordt? De 60D is t.o.v. de 50D ook niet op alle punten een verbetering tenslotte.
Dat is zeker waar, daarom wil ik vanavond ook even gaan buurten bij een vriend van me. Heeft een instapmodelletje Canon (450D geloof ik) liggen, eens kijken wat voor lens daarop zit en hoe het bereik daarvan is in praktijk. Overigens vind ik die 450D inderdaad wel als een ding van de Intertoys aanvoelen (heb hem een paar keer in mijn handen gehad): erg plastic en te licht naar mijn idee. Daarom keek ik ook direct naar een stap hoger. 50D zou dan misschien kunnen, tenzij de 550D van dusdanig betere bouwkwaliteit dan de 450D is. Punt is wel dat die stukken ouder is en qua specs technisch inferieur aan de 550D, die bijvoorbeeld ook filmmogelijkheden heeft. Daarnaast kom ik zelfs reviews tegen die de beeldkwaliteit (niet de bouwkwaliteit!) van de 550D boven de 7D prefereren! Twijfels, twijfels en nog een twijfels...[...]
Het blijft allemaal theorie op deze manier. Je gaat het pas echt begrijpen als je de praktijk ervaart. En je kunt nu gewoon nog niet van tevoren weten wat de beste objectieven voor jou zijn want dat merk je pas echt in de praktijk.
Misschien is het inderdaad niet zo'n slecht idee om de 550D te kopen en de mogelijkheid te behouden eventueel later op de 7D over te stappen.
Wordt even wikken en wegen inderdaad.Daarom mijn advies om te beginnen met die 18-55 IS en een 50mm f/1.8. Die zijn sowieso nooit weg en het zou zonde zijn om nu te investeren in lenzen die 6 of 8x zo duur zijn, terwijl je misschien eigenlijk beter af zou zijn met een 10-22, of een 70-200 of een 24 f/1.4 of een leuke Carl Zeiss of wat voor moois er allemaal nog meer te koop is.
Ben sowieso wel een fan van wideangle, daar ben ik wel achter. Reken de cropfactor van APS-C mee (1,6x) en ik moet een aardige wideangle lens hebben, minimaal 18mm inderdaad. Maar waarom zou ik die 50mm willen hebben? Effectief wordt dit 80mm, wat nogal een beperkt beeld oplevert in mijn ogen, zeker voor buitenshots in de avond of nacht, aangezien ik dan meestal shots wil maken van de totale ambiance, in plaats van een specifiek onderwerp.
Is inderdaad een mogelijkheid. Sowieso heb ik wel wat handige connecties (oa. een neef die persfotograaf voor het koningshuis is geweest) in het circuit die me waarschijnlijk erg snel wegwijs kunnen maken in theorie en handigheidjes.Een deel van je budget reserveren voor een goede praktijkgerichte foto cursus is trouwens ook een goede investering als je zulke dure spullen koopt.
Vooral door jouw verhaal ben ik inderdaad gaan twijfelen.Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:33:
@TimMer: ik zit toch nog een beetje met die 7D van je. Je zult je ongetwijfeld helemaal hebben ingelezen in de verschillende camera's, maar toch kan ik nog niet helemaal die investering verantwoorden. Het is leuk dat je een dergelijk budget hebt, maar vooralsnog heb ik weinig argumenten gehoord die een dergelijke investering verantwoorden. De 7D is bijna 2x zo duur als een 550D en ik heb je alleen maar gehoord over groeimogelijkheden. Vooralsnog is de leercurve dermate dat je over 2 jaar waarschijnlijk nog wel voldoende hebt aan een 550D en met een beetje mazzel kun je over 2 jaar een 7D achtige camera kopen voor een bedrag dat bijna overeenkomt met het prijsverschil (wishfull thinking maar toch) tussen de 7D en de 550D momenteel. Je hebt dan geen geld weggegooid, maar slim geinvesteerd. Investeringen in glas zijn bijna altijd te verkiezen boven investeringen in een body en ik zal een nieuwe gebruiker van een dSLR bijna nooit een dergelijk model camera aanraden. Ik ben toch wel een aardig tijdje aan het fotograferen en ik ben momenteel aan het nadenken om voor een tweede keer te downgraden. De eerste keer was een downgrade van professioneel lichtsterk glas naar de F/4 lijn van Canon. Momenteel vind ik mijn spullen te zwaar voor mijn doeleinden en wil ik graag wat minder gewicht een berg op slepen. Ik ben serieus aan het kijken om mijn body en glas te vervangen voor lichtere exemplaren. Kortom, weggegooid geld? Nee, maar veranderde behoeften.
Ik ga hier eens mee aan de slag, even flink mediteren hierop.
[ Voor 3% gewijzigd door TimMer op 06-09-2010 18:18 ]
budget is tussen de 600-800EU
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, geen objectieven in mijn bezit
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
het huis tuin en keuken verhaal, wat zich later zal uitbreiden, het moet toch echt hobby materiaal worden
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
full HD 1080P filmen is een groot pluspunt, en eigenlijk wel een must.
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Live view sowieso, AF geen noodzaak.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Lastig, het word sowieso mijn eerste dSLR, in mijn directe omgeving ook niemand met een dSLR dus het word beginnen van scratch. ben bereid er flink wat tijd in te stoppen, eveneens cursussen en dergelijke te doen. overal lees ik positieve dingen over canon, en dan specifiek de 550D. goede film functie, met de 18-55 kitlens klinkt het als een winnaar, maar wellicht overkill voor een beginner. de overvloed aan knoppen ( ben wel technisch ingesteld hoor
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Voorlopig de kitlens, de 18-55 is volgens de reviews die ik gelezen heb een goede kitlens, maar mocht het een andere camera worden, zal dat een ander exemplaar worden?
Moet eerlijk bekennen, ik ben van de 'als ik het doe, doe ik het goed' cultuur, niet de meest positieve eigenschap misschien, maar ik zoek wel iets waar ik een flinke tijd mee toe kan. het zal naast prive ook zakelijk gebruikt worden ( evenementen / beurzen / product fotograferen / evt basis folder materiaal )
Eigenlijk zoek ik dus bevestiging of de 550D 18-55 set een goede keuze is. hoop dat er hier ook een beginner is die voor de 550D heeft gekozen, en wellicht zijn motivatie kan geven, en of de keuze de juiste voor jou was.
Ik zelf had ook eigenlijk niemand in mijn omgeving die mij er echt iets over kon leren, maar met behulp van dit forum, veel oefenen en een goed boek (ik geloof van Easycomputing over de 500D) ben ik al weer flink wat verder gekomen. Dat kan jij lijkt mij ook!
Voor mij was de 500D een logische keus, mede aangezien ik niemand kende in mijn omgeving waar ik al eens met een dSLR had gespeeld. Als de 550D toen al bestond, denk ik dat ik waarschijnlijk voor de 550D had gekozen.
Wat betreft andere merken dSLR's ben ik niet in thuis, maar dat zijn andere tweakers wel....
De 18-55 IS heb ik nog steeds na ruim 1 jaar in bezit/gebruik. Echter ben ik inmiddels wel aan het kijken naar een vervanger ervoor. Hoe dan ook, in het begin als overstapper is het een prima lensje om eens wat te proberen.
Ik ben ook een beetje van de cultuur "als ik het doe, dan doe ik het goed"
Ik hoop dat je er iets aan hebt
De 70-300 is USM is toch niet echt een starterslens qua aanschafprijs, desalniettemin zeker een leuke lens.marcel87 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 01:25:
@ thijszor: Ik zelf heb in juli 2009 een 500D gekocht met daarbij een 18-55 IS lensje. Het is zoals je ziet wel een versie lager als de 550D. De 550D is volgens mij op veel punten positief verbeterd en zul als overstapper van compact naar dSLR echt geen verkeerde body treffen.
Ik zelf had ook eigenlijk niemand in mijn omgeving die mij er echt iets over kon leren, maar met behulp van dit forum, veel oefenen en een goed boek (ik geloof van Easycomputing over de 500D) ben ik al weer flink wat verder gekomen. Dat kan jij lijkt mij ook!
Voor mij was de 500D een logische keus, mede aangezien ik niemand kende in mijn omgeving waar ik al eens met een dSLR had gespeeld. Als de 550D toen al bestond, denk ik dat ik waarschijnlijk voor de 550D had gekozen.
Wat betreft andere merken dSLR's ben ik niet in thuis, maar dat zijn andere tweakers wel....
De 18-55 IS heb ik nog steeds na ruim 1 jaar in bezit/gebruik. Echter ben ik inmiddels wel aan het kijken naar een vervanger ervoor. Hoe dan ook, in het begin als overstapper is het een prima lensje om eens wat te proberen.
Ik ben ook een beetje van de cultuur "als ik het doe, dan doe ik het goed", mede daarom heb ik direct een 70-300 IS USM erbij gekocht. In principe zijn beide objectieven prima starterslenzen, waarbij je een groot bereik bedekt en kunt uitproberen wat je nu werkelijk ligt qua veel gebruikte brandpuntafstanden en lichtsterkten.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes in ieder geval met je keus!
Verder ben ik het met je eens wat advies betreft, hij zal zeker voor de 550d gaan ivm filmen
Wel als je, zoals ik ben, bent van de cultuur "als ik het doe, dan doe ik het goed" als starter zijnde en je een redelijk bereik met goede prijs/kwaliteitverhouding wilt hebben om te proberen, dan ben ik van mening dat je niet direct een 70-200L moet gaan kopen.Ossi schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 09:27:
[...]
De 70-300 is USM is toch niet echt een starterslens qua aanschafprijs, desalniettemin zeker een leuke lens.
Verder ben ik het met je eens wat advies betreft, hij zal zeker voor de 550d gaan ivm filmen
Ik zou namelijk niet weten welke andere tele als starter zijnde goed is qua prijs, bereik en kwaliteit, tenminste van Canon zelf dan. Tuurlijk je hebt die 18-200 of 18-135, maar ja, zulke super lenzen zijn dat nou ook weer niet.
Persoonlijk stelde ik als starter voor mijzelf best wat eisen en dacht ik niet tevreden te zijn met die 18-200, de 18-135 was er toen nog niet, maar als ik het over zou doen dan zou ik zeker niet voor die laatst genoemden gaan kiezen. Tis maar net welke eisen je stelt natuurlijk en welk budget je hebt, zoals al vaker is gezegd.
[ Voor 11% gewijzigd door Aardwolf op 07-09-2010 14:04 ]
Verwijderd

Is het verstandig om vanuit deze redenering over te stappen op een DSLR?
Nadat ik deze aangeschaft heb, verwacht ik hiermee wel te gaan spelen en meer in te gaan verdiepen.
Verwijderd
Bij een dslr heb je wel meer kans op een grotere DoF omdat de sensor ietsje groter is, alleen als je zelf niet weet hoe je dat voor elkaar moet krijgen lukt je dat ook niet met die camera's.
Zet je instelwiel op A, draai je objectief op 40/50mm (liever hoger dan lager), de zwarte draaiknop rechts (onder het instelwiel) draai je naar links, tot je op het schermpje het laagst mogelijke F getal inbeeld ziet (omdat hij niet meer verder naar beneden verspringt). Dit zou f5.6 kunnen zijn, maar het kan ook ietsje lager zijn.
Ga nu een onderwerp zoeken dat los staat van de achtergrond. ga daar op oog hoogte voor staan (of liggen) en stel scherp op het ondererp (niet er naast of er boven want dan gaat het niet lukken)
controleer goed of je focus punt wel op het onderwerp valt pas anders je compositie of scherpstel punt aan.
Als alles goed is, druk je af.
enkele milliseconde later verschijnt de foto op je schermpje en zul je zien dat je een wazige achtergrond hebt.
Dit word verzwakt als je minder mm gaat gebruiken. En word versterkt als je meer mm gebruikt.
Gebruik je meer mm en kan je nog voor een lager f getal gaan bijv. f2.8 of f1.8, zul je nog veel kleinere DoF hebben.
Zou zelf eerder wat meer kennis opdoen (evt. cursus, fotoboeken, internet), en is wat uitproberen, en misschien een lichsterker objectief aan te schaffen, dan over te gaan op een dslr.
Maar dat is mijn mening.
moet je die wel hebbenVerwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 17:28:
Met de MFT camera's valt ook een mooie DoF te crieëren als je maar weet hoe je dat moet doen.

Op wie is dit commentaar nou precies gericht ?Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 17:28:
Waarom zou je pas iets in je fotografie gaan steken als je een nieuwe camera koopt? Met de MFT camera's valt ook een mooie DoF te crieëren als je maar weet hoe je dat moet doen.
Bij een dslr heb je wel meer kans op een grotere DoF omdat de sensor ietsje groter is, alleen als je zelf niet weet hoe je dat voor elkaar moet krijgen lukt je dat ook niet met die camera's.
Zet je instelwiel op A, draai je objectief op 40/50mm (liever hoger dan lager), de zwarte draaiknop rechts (onder het instelwiel) draai je naar links, tot je op het schermpje het laagst mogelijke F getal inbeeld ziet (omdat hij niet meer verder naar beneden verspringt). Dit zou f5.6 kunnen zijn, maar het kan ook ietsje lager zijn.
Ga nu een onderwerp zoeken dat los staat van de achtergrond. ga daar op oog hoogte voor staan (of liggen) en stel scherp op het ondererp (niet er naast of er boven want dan gaat het niet lukken)
controleer goed of je focus punt wel op het onderwerp valt pas anders je compositie of scherpstel punt aan.
Als alles goed is, druk je af.
enkele milliseconde later verschijnt de foto op je schermpje en zul je zien dat je een wazige achtergrond hebt.
Dit word verzwakt als je minder mm gaat gebruiken. En word versterkt als je meer mm gebruikt.
Gebruik je meer mm en kan je nog voor een lager f getal gaan bijv. f2.8 of f1.8, zul je nog veel kleinere DoF hebben.
Zou zelf eerder wat meer kennis opdoen (evt. cursus, fotoboeken, internet), en is wat uitproberen, en misschien een lichsterker objectief aan te schaffen, dan over te gaan op een dslr.
Maar dat is mijn mening.
overigens moet je het ietsjes beter brengen, want als je op 300mm schiet, een portret, en diegene staat tegen een muur aan, dan heb je nog steeds geen grote DoF als je op bv 5.6 schiet dan als je onderwerp en je achtergrond 100m van elkaar verwijdert zijn
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Edit: OK, sinds een paar maanden is er ook een Panasonic G10, maar die zal toch niet bedoeld worden om nu al weer op te ruimen.....?

[ Voor 42% gewijzigd door Fiber op 07-09-2010 17:55 . Reden: Edit: ]
Verwijderd
tsja, je hebt gelijk hoor. Maar dan moet je ook niet bij een gewone dslr zijn met crop factor zijn..
De boven genoemde foto is naar mijn idee makkelijk mogelijk met MFT.
Verwijderd
Whahaha, oeps. Excuus, dan snap ik inderdaad wel, waarom je naar een dslr zou gaan is ook een logische stap.Fiber schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 17:48:
Psssst luuukt, een G10 is geen MFT..... Een G10 is een (best wel goeie, maar toch) compact.
@Bob
Daar bedoelde ik eigenlijk los van de achtergrond mee. Ging er alleen niet zo ver op in, omdat er al informatie genoeg stond naar mij idee.
Alleen dit bericht is eigenlijk niet meer van toepassing ;P
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2010 18:02 ]
Haal een instapper voor 300 euro en een goedkoop f1.8 lensje en je kan de scherptediepte enorm klein maken. Ik snap je punt niet echt.Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 17:54:
@lateef
tsja, je hebt gelijk hoor. Maar dan moet je ook niet bij een gewone dslr zijn met crop factor zijn..
De boven genoemde foto is naar mijn idee makkelijk mogelijk met MFT.
Sowieso raad ik MFT alleen aan als de grootte van een DSLR een bezwaar is. Anders zou ik gewoon een DSLR nemen.
Bedoel je hier niet een kleinere DoF?Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 17:28:
Verwijderd
En aangezien hij zei dat 'ie niet wist hoe het werkt probeerde ik hem uit te leggen zulke foto's te kunnen maken. Alleen vervalt dat door 't feit dat hij een Compact camera heeft. En ik dacht dat het een MFT was.
Dan is een Dslr inderdaad een betere stap voor een mooie DoF. 1.8 of 1.4 is een goede aanvulling inderdaad.
@ossi
typfout, gotere kans op een mooiere DoF wilde ik eigenlijk zeggen.
Ik moet alles na lezen vanwege mijn dyslectie. Maar niet altijd zie ik alles.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2010 18:49 ]
Verwijderd
Sorry voor de onduidelijkheid: is idd Canon G10.PowerUp schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 17:44:
Ik denk dat hier inderdaad de Canon G10 ipv de Panasonic G10 wordt bedoeld
Ben nu eigenlijk aan't twijfelen tussen de 550D of een Micro Four Third (EPL1/GF1)...
Mooiere DoF? Je kunt een grote(re) of kleine(re) DoF hebben, maar een mooiere? Je bedoelt bokeh waarschijnlijk. En over het algemeen vinden mensen een kleinere DoF mooier omdat het onderwerp dan meer geïsoleerd is van de achtergrond. Maar dat wordt dus ook bepaald door de bokeh, omdat bij een romig zachte bokeh de achtergrond nog minder afleidt.Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 18:29:
Klopt, alleen ik was in de war, met dat een G10 van Panasonic, maar het blijkt een G10 van Canon te zijn.
En aangezien hij zei dat 'ie niet wist hoe het werkt probeerde ik hem uit te leggen zulke foto's te kunnen maken. Alleen vervalt dat door 't feit dat hij een Compact camera heeft. En ik dacht dat het een MFT was.
Dan is een Dslr inderdaad een betere stap voor een mooie DoF. 1.8 of 1.4 is een goede aanvulling inderdaad.
@ossi
typfout, gotere kans op een mooiere DoF wilde ik eigenlijk zeggen.
Ik moet alles na lezen vanwege mijn dyslectie. Maar niet altijd zie ik alles.
Verwijderd
Ja, dat vinden ik en de vragen steller ook, een kleinere dof dus minder scherpte diepte. kwalliteit van de bokeh word meer bepaald door diafragma lamellen. De Nikon 50mm 1.4 af-s heeft er meer dan de 50mm 1.8 en 35mm 1.8 af-s.universal creations schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:06:
[...]
Mooiere DoF? Je kunt een grote(re) of kleine(re) DoF hebben, maar een mooiere? Je bedoelt bokeh waarschijnlijk. En over het algemeen vinden mensen een kleinere DoF mooier omdat het onderwerp dan meer geïsoleerd is van de achtergrond. Maar dat wordt dus ook bepaald door de bokeh, omdat bij een romig zachte bokeh de achtergrond nog minder afleidt.
De leica's M objectieven van vroeger hebben vaak ook meer lamellen dan de ''nieuwe''.
En dat is ook niet waar. Het aantal lamellen heeft mede invloed op de bokeh, maar met name op de highlight bokeh (lampen op de achtergrond), waarbij de vorm hiervan bepaald wordt door het aantal en het wel of niet afgerond zijn van de lamellen. Dat er meer is dan dat voor een mooie bokeh (wat natuurlijk ook enorm subjectief is) zie je ook wel tussen lenzen die dezelfde specs hebben. Dus als je meerdere 50mm f/1.4 lenzen met 9 afgeronde bladen naast elkaar zet, dan nog zit er verschil in de bokeh. Ik zal het trouwens nog simpeler maken: wide-open heb je helemaal niets te maken met het diafragmabladen en toch zie je verschil in bokeh.Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:18:
[...]
Ja, dat vinden ik en de vragen steller ook, een kleinere dof dus minder scherpte diepte. kwalliteit van de bokeh word meer bepaald door diafragma lamellen. De Nikon 50mm 1.4 af-s heeft er meer dan de 50mm 1.8 en 35mm 1.8 af-s.
De leica's M objectieven van vroeger hebben vaak ook meer lamellen dan de ''nieuwe''.
Imho is f/3.5 al een ENORM verschil in vergelijking tot een compact camera.
Jaa, 1.8 en 1.4 is een belachelijk grote DoF, maar dusdanig groot dat het voor menigeen vaak onbruikbaar is. Een oog scherp, de neus al niet meer, dat wil je niet bepaald vaak naar mijn idee..
Dus ik raad gewoon een Instap DSLR ( of MFT ) i.c.m een kitlens aan ( 3.5 - 5.6 ) en als je dan nog eens een kleinere DoF wilt, dan kan je altijd nog.
Maar om je nou blind te gaan staren op 1.4, 1.8.. nee danku
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Verwijderd
Is dat niet precies wat ik zeg? Ik heb het niet over vorm van de lamellen maar over de lamellen die invloed hebben op de bokeh. En de hoeveelheid daar van. Jij vroegt er wat aan toe maar daarmee zeg ik niet iets wat niet klopt.universal creations schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:29:
[...]
En dat is ook niet waar. Het aantal lamellen heeft mede invloed op de bokeh, maar met name op de highlight bokeh (lampen op de achtergrond), waarbij de vorm hiervan bepaald wordt door het aantal en het wel of niet afgerond zijn van de lamellen. Dat er meer is dan dat voor een mooie bokeh (wat natuurlijk ook enorm subjectief is) zie je ook wel tussen lenzen die dezelfde specs hebben. Dus als je meerdere 50mm f/1.4 lenzen met 9 afgeronde bladen naast elkaar zet, dan nog zit er verschil in de bokeh. Ik zal het trouwens nog simpeler maken: wide-open heb je helemaal niets te maken met het diafragmabladen en toch zie je verschil in bokeh.
Ik schiet nooit helemaal open, want dan gaat er veel scherpte verloren ook op het punt waar de focus ligt.
Zal ik het anders stellen de 50mm AF-s heeft in mijn optiek een mooiere bokeh. Ook hebben in mijn optiek de oude leica objectieven vaak een mooiere bokeh.
Maarja is maak geboden inderdaad.
Verwijderd
Twijfel tussen de compactheid van de Micro 4/3's en de kwaliteit van de foto's/beschikbaarheid van de lenzen.Fiber schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:03:
Waar zit de twijfel? Vul anders even het lijstje in uit de startpost!
At your request:
Wat is je beschikbare budget?
€800 max
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Moet niet, mag wel.
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Moet niet, mag wel.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Niet speciaal.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Beter is nogal subjectief natuurlijk, 1.4 is inderdaad wat overdreven, maar de 1.8 50mm van Canon is een koopje natuurlijk en leuk om mee te leren spelen! Daarnaast is het zeker weten een enorme vooruitgang op de DoF van een compactcamera.BobF. schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:31:
Waarom als iemand graag een betere DoF wilt omdat ie vanaf een compact komt, wordt meteen met F waardes van 1.8 en 1.4 gegooid?
Bedoel je niet kleine DoF?Jaa, 1.8 en 1.4 is een belachelijk grote DoF, maar dusdanig groot dat het voor menigeen vaak onbruikbaar is. Een oog scherp, de neus al niet meer, dat wil je niet bepaald vaak naar mijn idee..
Zie boven, de 50mm 1.8 is niet duur en het geld zeker waardDus ik raad gewoon een Instap DSLR ( of MFT ) i.c.m een kitlens aan ( 3.5 - 5.6 ) en als je dan nog eens een kleinere DoF wilt, dan kan je altijd nog.
Maar de 50mm 1.8 is zeker zijn geld waard, geen twijvel over mogelijk.
Maar je moet er van houden.. Niet zo zeer van de 1.8, maar gewoon dat het een prime is.
Je wordt erg gelimiteerd in je gemak met foto's maken, als je gewoon wat huis tuin en keuken foto's wilt maken.
Imo worden primes meer gekocht door mensen die echt moeite willen steken in hun foto's, dus je wilt al je instellingen handmatig doen, zulke dergelijke dingen.
wat ik hiermee probeer te zeggen; zodra je zelf dingen gaat instellen is de kans al veel groter dat je veel meer moeite wilt doen voor je foto's dan lukraak gewoon wat kiekjes nemen. Primes worden dan wat makkelijker toenaderbaar dan iemand die gewoon wat kiekjes neemt imo
mijn mening over primes en zoomlenzen daarbuiten gelaten, want voor mij hoeven ze op een 17-40 ( briljant flare ding ) of 24-70 na, geen zoomlenzen te maken
Kleine DoF bedoel je dus bij f/1.8 en f/1.4. Het hangt natuurlijk ook van de afstand tot je onderwerp. Met 50mm f/1.8 op crop is de DoF groot genoeg om het gezicht scherp te hebben (op 1,5m heb je dan een scherptediepte van 6cm)BobF. schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:31:
Waarom als iemand graag een betere DoF wilt omdat ie vanaf een compact komt, wordt meteen met F waardes van 1.8 en 1.4 gegooid?
Imho is f/3.5 al een ENORM verschil in vergelijking tot een compact camera.
Jaa, 1.8 en 1.4 is een belachelijk grote DoF, maar dusdanig groot dat het voor menigeen vaak onbruikbaar is. Een oog scherp, de neus al niet meer, dat wil je niet bepaald vaak naar mijn idee..
Dus ik raad gewoon een Instap DSLR ( of MFT ) i.c.m een kitlens aan ( 3.5 - 5.6 ) en als je dan nog eens een kleinere DoF wilt, dan kan je altijd nog.
Maar om je nou blind te gaan staren op 1.4, 1.8.. nee danku
Hoe reken je dat uit/ hoe weet je dat?universal creations schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:14:
[...]
Kleine DoF bedoel je dus bij f/1.8 en f/1.4. Het hangt natuurlijk ook van de afstand tot je onderwerp. Met 50mm f/1.8 op crop is de DoF groot genoeg om het gezicht scherp te hebben (op 1,5m heb je dan een scherptediepte van 6cm)
Lijkt me erg handig om te weten voor mezelf.
I can't wait to shoot!
Online DoF Calculatorthe mod man schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:21:
Hoe reken je dat uit/ hoe weet je dat?
Lijkt me erg handig om te weten voor mezelf.
Overall was ik zeer verbaasd dat de Nikon die bijna in dezelfde price range zit zoveel meer levert qua mogelijkheden (bv kleinere stappen in ISO instelling, tweede LCD bovenop, subtielere click ipv zo'n harde click bij het maken van een foto etc). Maar anderzijds ben ik toch bang dat ik een aantal dingen zal missen op de Nikon zoals de video mogelijkheden, de non 3:2 ratio van de LCD achterop, hogere ISO mogelijkheden, de MPs voor croppen, en het gebrek aan betaalbare Nikon lenzen met een vast diafragma). Iemand die mij kan helpen met dit probleem?
[ Voor 24% gewijzigd door dangerpaki op 08-09-2010 12:37 ]
Bij Canon staat de xxD (50D, 60D) lijn ongeveer tegenover de D90. De 60D is net nieuwer dan de 550D die je nu hebt. Deze zal wel een stuk duurder zijn dan de D90, want dat model staat al een tijd in de markt en veel mensen verwachten vrij binnenkort een opvolger.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Er komt binnenkort waarschijnlijk een opvolger voor de D90 (D7000) die aan je eisen en wensen lijkt te voldoen.dangerpaki schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:34:
Iemand die mij kan helpen met dit probleem?
PSN: Shiver23
Klopt ik zag inderdaad al dat de D90 een stapje hoger is dan de 550D. Maar dan nog heb je bij Canon een hele andere stijl van wieltjes voor de bediening. Dat is natuurlijk allemaal persoonlijk maar de Nikon layout werkte voor mij erg goed in ieder geval.Species5618 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:59:
De D90 zit een trede hoger op de DSLR trap, en dan krijg je al snel extra bedieningselementen in de vorm van knopjes en wieltjes voord dingen, waar je bij de simpelere modellen het menu/LCD voor nodig had.
Bij Canon staat de xxD (50D, 60D) lijn ongeveer tegenover de D90. De 60D is net nieuwer dan de 550D die je nu hebt. Deze zal wel een stuk duurder zijn dan de D90, want dat model staat al een tijd in de markt en veel mensen verwachten vrij binnenkort een opvolger.
OK, dank, hopen dat de D7000 biedt wat ik zoek, dan gaat mijn 550D wel de deur uit denk ik.Shiver23 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:13:
[...]
Er komt binnenkort waarschijnlijk een opvolger voor de D90 (D7000) die aan je eisen en wensen lijkt te voldoen.
ow, je hebt dus een budget en wij moeten vertellen of je een m4/3 of een dslr moet nemen....Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 20:07:
[...]
Twijfel tussen de compactheid van de Micro 4/3's en de kwaliteit van de foto's/beschikbaarheid van de lenzen.
At your request:
€800 max
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Moet niet, mag wel.
Moet niet, mag wel.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Niet speciaal.
Lijkt erop dat je geen idee hebt wat je wilt gaan doen, dus dan blijft het belangrijkste verschil over: Formaat
Wil je een camera die makkelijker mee te nemen is of wil je meer ergonomie en gebruiksgemak?
(beschikbaarheid van lenzen is natuurlijk heel simpel, voor canon en nikon is veel meer te krijgen dan voor m4/3 punt, of er voldoende is in het m4/3 segment hangt af van je wensen, welke niet bekend zijn.
en met betrekking tot foto kwaliteit.. dit ligt meer in hoeveel tijd je in de foto investeert dan in de camera, maar wellicht dat je kan aannemen dat met een dslr gemiddeld genomen betere plaatjes te schieten zijn)
kortom, wil je nuttige hulp, zal je eerst zelf moeten bedenken wat je wilt, als je verder geen speciale eisen hebt zul je met beide types uit de voeten kunnen
[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 08-09-2010 13:44 ]
€1000 (minder maakt het vrouwtje blij)
Nee
Allround
Ja
Ja, AF is geen absolute noodzaak
Liefst niet te groot of zwaar
Ik had gedacht met een allround lens te beginnen (ongeveer 18-200)
Met de bedoeling op temijn er nog een lichtsterkere lens met beperkt bereik bij te kopen
Ik was eerst naar een nex aan het kijken, maar heb voor mezelf besloten dat de compactheid van die camera eigenlijk nog weinig nut heeft als je er de 18-200 lens op steekt.
Nu gaat mijn voorkeur op het eerste zicht uit naar een sony a33 of een Nikon D3100.
Het is wel een vereiste dat ik de camera de eerste week van Oktober in mijn bezit heb (liefst eind September). Als ik me goed geïnformeerd heb, komen beide camera's in September uit, een exacte datum ben ik echter nog niet tegen gekomen.
m4/3 heeft 2 grote voordelen:Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 20:07:
[...]
Twijfel tussen de compactheid van de Micro 4/3's en de kwaliteit van de foto's/beschikbaarheid van de lenzen.
At your request:
€800 max
snip - veel maakt niet uit eisen
- Compactheid
- beschikbaarheid door middel van adapters van heel veel leuke manual focus lensjes; vindt een oud lensje van welke fabrikant dan ook en de kans is erg groot dat er een adapter voor is.
Wil je veel spelen met leuke en vaak lichtsterke primes (50mm F0.95
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Aan de andere kant is het wel weer zo dat het middelste gedeelte van een lens het scherpst is en het in de hoeken minder wordt. Een EF lens kan daardoor beter presteren dan een EF-S lens op een crop cam.
[ Voor 52% gewijzigd door BarôZZa op 09-09-2010 00:18 ]
Dit topic is gesloten.
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.