[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.387 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:16

Zuurstok

Passionately curious

Zandpad schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:43:
[...]

D5000 is ouder dan D3000, scheelt 4 maanden :). Waarom dan die geen opvolger geven?

Hoe denken jullie over een opvolger voor de D300(s)?
omdat de D3000 t.o.v de d5000 gewoon een absolute non-camera is. De sensor keuze voor de 3000 is gewoon echt miskozen ( vind ik dan he )
Wijnands schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:43:
Nikon d3100 any moment, duits magazine schijnt al gelekt te hebben. D95 binnen een paar weken. D5000 blijft, D700 opvolger wordt, denk ik, lente 2011.

Opruiming van oude modellen kan interessant zijn maar tegenwoordig is dat lang niet meer zo veel als vroeger. Lijkt erop dat nikon het bij elkaar veegt en een paar maanden later per pallet naar mediamarkt stuurt.
Serieus die namen ? D95? D3100 ? hoop toch wel dat ze met iets beters kopen, anders gaan ze dezelfde weg inslaan als sony, en ik vind die echt het meest irritante systeem ever hebben. :P qua benamingen that is, he

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18
Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:36:
@Dancing_Dier: Ik denk dat je wel wazige foto's kan maken met bijna elke basis zoom objectief, maar dit is dan geen totale-super bokeh die je wel krijgt met die speciale lichtsterke macro-objectieven. Dit legt het vast stukken beter uit: YouTube: DSLR Tips: How to blur backgrounds on portraits (ik hoop dat je bij engels hebt opgelet:D)
He bedankt, duidelijke uitleg. Ik kende cameralabs.com wel van hun reviews, maar niet hiervan. En ook DSLRtips.com kende ik nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Dancing_Animal op 14-08-2010 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sensor van de 'D3100' word met grote waarschijnlijkheid dezelfde als in de A290 zit. En dat is geen C-mos, maar een CCD met 14 megapixel.. In combinatie met hoge iso waarde is succes dus nogsteeds niet gegarandeerd, ben benieuwd hoe dat straks gaat op DP review hebben ze de A390 getest en die heeft volgens mij ook die 14 megapixel CCD alleen heb geen tijd 't nu op te zoeken.. (moet zo op Schiphol zijn.)

Ik gebruik de D3000 zelf als nu back up en mis er persoonlijk niks aan (AF is gewoon goed genoeg, en ik gebruik nooit hoge iso waardes). Alleen had de body wel wat meer knopjes mogen hebben, hoop ook sterk dat ze daar iets aan gaan doen. Zolang 't maar geen touchscreen word, camera's zijn in de loop der jaren al genoeg
'kermis' geworden.

Blijf alsnog benieuwd want bij al de sensoren die Nikon van Sony gebruikt presteren de Nikons vaak toch heel anders dan de sony varianten. Ik hoop persoonlijk ook op een andere sensor maar dat zal wel teveel gevraagt zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2010 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
BobF. schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:05:
[...]

omdat de D3000 t.o.v de d5000 gewoon een absolute non-camera is. De sensor keuze voor de 3000 is gewoon echt miskozen ( vind ik dan he )
Dat is waar, maar de gemiddelde consument heeft daar geen last van. Mijn moeder is nog steeds happy met haar D60, met 3 joekels van een AF punten. Notabene dezelfde sensor. Mijn vriendin ziet het verschil tussen ISO 200 en ISO1600 ook niet als ik haar er niet op wijs.

Daarom denk ik dat Nikon waarschijnlijk weer voor iets in dezelfde richting gaat doen, dus een CCD met 12-14MP. De body zal niet zoveel veranderen.

Wat Nikon van mij nog wel mag veranderen is het missen van de AF motor in de body. Dat lijkt mij wel handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
[b][message=34518393,noline]Zandpa

Wat Nikon van mij nog wel mag veranderen is het missen van de AF motor in de body. Dat lijkt mij wel handig...
Da's een heel fundamentele keuze die ze bij de D40 hebben gemaakt. Destijds al zeer verhitte discussie's over gevoerd.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat de D3100 niet alleen maar een ccd van 14 mp heeft maar ook wat andere dingen die niet alleen op video slaan: 1080p is prachtig maar je neemt een fotocamera hoofdzakelijk omdat je ... bananen wil plukken, nee wacht: foto's wil maken

Doen ze die CCD niet alleen om geld te besparen? Ze willen het wel mooi verkopen voor 650 $ zegt nikonrumors.com, dan moet je ook waar leveren voor je geld, ben benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:43:
Opruiming van oude modellen kan interessant zijn maar tegenwoordig is dat lang niet meer zo veel als vroeger. Lijkt erop dat nikon het bij elkaar veegt en een paar maanden later per pallet naar mediamarkt stuurt.
Het lijkt dit keer een aparte strategie. De D3000 is serieus overal uitverkocht in Kit, volgens diverse winkels krijgen ze hem ook niet meer. Enige wat nog te krijgen is is de body, maar die zal ook wel snel op zijn.

Ik hoopte eigenlijk op een mooie extra prijsdrop van de D3000, alhoewel 318 euro bij de Saturn voor de kit wel al extreem laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:29
1. Wat is je beschikbare budget?
rond de 400 euro. Mag iets meer zijn als het een topaanbieding betreft of als ik er lang mee doe.

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.
Zie onder.

4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Leuk als het erop zit, maar geen pre.

5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Leuk als het erop zit, maar geen pre.

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Heb thuis meerdere SDHC kaartjes, zou handig zijn wanneer ik die kan gebruiken. Verder moet ie niet te goedkoop aanvoelen.

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Tot nu toe is 18-55mm voldoende denk ik. Echt keiharde zoom ga ik (nog) niet gebruiken. Wanneer ik toch wil inzoomen, kan ik met een leuke uitsnede toch een mooi object isoleren, denk ik. Stabilisatie is dan wel een vereiste.

Volgende maand ga ik op vakantie naar Thailand (geen Pattaya). Op dit moment heb ik een (zogenaamde andvanced) point and shoot camera.
Waar ik me enorm aan stoor is dat als ik een foto maak, hij er nooit zo uit komt te zien als dat ik wil. Er kan enigzins gespeeld worden met de sluitertijd, maar mooie DoF foto's krijg je er niet mee.
Ik heb dpreviews en andere sites meerdere keren uitgeplozen en er is geen camera die duidelijk beter of minder presteert dan z'n concurrent.

Ik heb een lichte voorkeur naar Nikon. De D3000, 1000D en A330 heb ik alle drie in mijn handen gehad en met de Nikon al even gespeeld en enkele foto's gemaakt. Ook vond ik die het meest prettig te handelen.
Eigenlijk is de keuze dus al voor 80% gemaakt.
Nu is bij de MM de EOS 450D in de aanbieding. Via de BCC kan je hem met hun 25% regeling hem voor 472,50 euro met 18-55 IS lens krijgen.
Zou ik deze kopen, kom je eigenlijk in een ander segment van de markt terecht met andere concurrenten (zoals de D5000 van Nikon).

Toen ik met de D3000 aan het spelen was, vond ik de guide mode erg fijn, maar na een uurtje gebruikte ik die al niet meer. Ik denk dan ook dat als ik een camera voor meerdere jaren koop, de echte entry-level camera's snel ontgroei.

Is het de moiete om te wachten wat de Nikon D3100 gaat doen? Ik weet dat ie in europa eerder uitkomt dan in de VS. Maar is ie er ook voor mijn vakantie? En wat gaat ie ongeveer kosten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Volgens mij is de D3100 nog niet eens aangekondigd officieel (correct me if im wrong :)). En voordat deze dan echt beschikbaar is in de winkel kan het ook nog wel even duren. Als jij volgende maand al weg gaat kun je misschien beter kijken naar de huidige modellen...

Je zegt dat je de D3000 guide modus al ontgroeit bent. Dan zou ik zeker kijken naar de D5000. Deze bied qua mogelijkheden veel meer dan de D3000. Daarnaast is de sensor van de D5000 vele malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je vindt dat Nikon je beter ligt, wie ben ik dan om te zeggen dat je iets anders moet doen. Ik zou in iedergeval niet de 450D kopen(kijk even bij edit). Die is toch al een klein beetje verouderd maar ik ben niet zo heel in de canon systemen dus correct me if I'm wrong. Over de D3100, die komt er voor 99%. Maar ik zag net dat ze allerlei spec's hadden aangepast en ook de aankomst datum dus dat is allemaal nog heel onduidelijk, kijk maar even in de link en google even.

De D3000 is nu bij Saturn 318 in kit-vorm, let wel dat de D3000 wel wat ruisprobleempjes heeft, maar welke entry camera niet.

Edit: niet goed gelezen, als jij zegt dat de je de guide mode ontgroeit, moet je hem dus niet kopen. Jij wil een tijdje door met je camera, dan kan je of de D5000 kopen, wel wat duurder maar stukken beter (ruisprestaties etc.) Of koop gewoon die 450D, ook een prettige camera, maar wel 2 jaar oud.

http://nikonrumors.com/20...-the-new-nikon-d3100.aspx

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 13:50:
De D3000 is nu bij Saturn 318 in kit-vorm, let wel dat de D3000 wel wat ruisprobleempjes heeft, maar welke entry camera niet.
Saturn Utrecht heeft wel de body maar geen lenzen meer. Verwachte levering eind september. Dus hoewel goedkoop, heb je er weinig aan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serotonine
Bedankt voor de reacties.
De D3000 kit is bij verschillende MM en Saturn vestigingen niet meer te krijgen en men weet ook niet wanneer die weer komt.
Wat door meerdere al is gezegd: Ze maken de voorraden op voor de D3100.
De D5000 kost wel wat meer, maar is dan ook wel een stuk beter dan de D3000.

Nikon zou deze week toch bevestiging geven over de D3100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Serotonine schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:16:
Nikon zou deze week toch bevestiging geven over de D3100?
Yep, en volgens de 'rumors' gaat ie 650 euro kosten.. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
Introductieprijzen zijn altijd veel te hoog. De prijs zal toch onder die van de D5000 moeten komen, anders koopt niemand hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serotonine
Volgens Nikonrumors had de D3000 ook een adviesprijs van $600.
http://nikonrumors.com/2009/07/30/it-has-begun.aspx

Dat is hij ook nooit geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de Saturn is de prijs fljnk omhoog, ondanks het geen voorraad hebben. D3000 kit is nu 399 en de losse body 349.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij cameranu nog wel betaalbaar: http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id=257&sg_id=1010, niet om nu gelijk cameranu te promoten maar biedt over het algemeen wel veel waar voor zijn geld.

D3100 is te duur voor wat het is
D3000 guide-mode is handig maar je groeit er snel uit, geen ingebouwde stabilisatie dus duurdere lenzen en beperkt aanbod. (dacht ik)
450D 2 jaar oud, dus algemeen verouderde technologie (omdat je er lang mee vooruit wil niet zo handig)
D5000 Goede keuze maar: 'No AF for older lenses; user interface slow for experts.', rond 520,-

Bekijk anders even: http://www.cameralabs.com...best_mid_range_DSLR.shtml
http://www.cameralabs.com...Rs/best_budget_DSLR.shtml

Edit: zag dit bij zo'n aanbiedingen topic:

Product: Canon EOS 450D + EF-S 18-55 IS
Prijs: 477 euro
Waar: Mediamarkt Deventer
Geldig: 16 t/m 22 augustus
pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS
Bij de BCC verkrijgbaar voor 499 euro en met de low-pricing service dus voor 472,50 euro.

Product: Canon EOS 500D + EF-S 18-135 IS
Prijs: 749 euro
Waar: Mediamarkt Utrecht

Product: Nikon D3000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm VR
Prijs: 444 euro
Waar: Mediamarkt Arnhem

Product: Nikon D3000 + Tamron 18-200mm
Prijs: 377 euro
Waar: Mediamarkt Groningen

Product: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR
Prijs: 488 euro
Waar: Mediamarkt Utrecht
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR

Gogogogo! :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:24:
Bij cameranu nog wel betaalbaar: http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id=257&sg_id=1010, niet om nu gelijk cameranu te promoten maar biedt over het algemeen wel veel waar voor zijn geld.

D3100 is te duur voor wat het is
D3000 guide-mode is handig maar je groeit er snel uit, geen ingebouwde stabilisatie dus duurdere lenzen en beperkt aanbod. (dacht ik)
450D 2 jaar oud, dus algemeen verouderde technologie (omdat je er lang mee vooruit wil niet zo handig)
D5000 Goede keuze maar: 'No AF for older lenses; user interface slow for experts.', rond 520,-

Bekijk anders even: http://www.cameralabs.com...best_mid_range_DSLR.shtml
http://www.cameralabs.com...Rs/best_budget_DSLR.shtml
Ik ben het niet eens over je mening over de 450D. Wat is er verouderd dan? Hij heeft geen video, dat is het enige. Verder een prima 12MP CMOS sensor, AF hetzelfde als de nieuwere xxxD's, live-view. Of is het display niet goed genoeg omdat het maar een 230k 3" LCD is?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=,noline]Encarta schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:24[/message]:

Product: Nikon D3000 + Tamron 18-200mm
Prijs: 377 euro
Waar: Mediamarkt Groningen
Wow, dat is een lekkere! Jammer dat Groningen zo ver is :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om eerlijk te zijn zei ik verouderd omdat hij 2 jaar oud is.

450D 24/01/08
1000D June 10, 2008

En omdat hij zei dat hij graag een tijdje doorging met zijn body is het in mijn mening niet slim om een 2 jaar oude body te kopen. Niet dat het een slechte camera is, maar de Nikon D5000 is gelanceerd op 14 April 2009.

Niet dat de tijd van lancering met de kwaliteit te maken heeft, maar in nieuwere modellen van andere merken van het zelfde prijsniveau zitten dan wel nieuwere technologie in, stands to reason :)

Niet dat nieuwe technologie altijd beter is en dat inderdaad veel nieuwe invoeringen op de 450D zitten.

Editovitsch: Tweedehands zijn er heel mooie deals te behalen met de 450D

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Conclusie: de 450D is prima, ook voor wat het beoogde doel is. Tweedehands zijn ze ook heel goed en voor een goede prijs te krijgen, wat best een flink voordeel is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik snap het probleem ook niet eigenlijk...
Een D5000 moet je zowiso niet vergelijken met een 450D.

het enige waar je rekening mee zou kunnen houden is een eventuele opvolger van de 450D, maar die is volgens mij nog lang niet aan de beurt. (1Ds4, 60D?, 5D3?, 2000D?)
Maar alsnog blijft de 450D een prima camera in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55
Ik ben echt enorm tevreden met mijn 450D die ik onlangs heb gekocht! Laat je niet afschrikken door het feit dat deze al weer eventjes uit is, daar is helemaal niks aan te merken!

Het is een hele fijne camera: compact, makkelijk te bedienen, goede sensor en niet al te duur. Biedt alle opties om serieus te fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Scirocco schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:40:
Waarom niet? Wat prijs betreft staan ze naast elkaar.

het enige waar je rekening mee zou kunnen houden is een eventuele opvolger van de 450D, maar die is volgens mij nog lang niet aan de beurt. (1Ds4, 60D?, 5D3?, 2000D?)
Er is toch al een 500D en 550D? Die prijs ligt alleen een stuk hoger.

Neemt niet weg dat de 450D een prima camera is, maar ik vind dat de D5000 meer biedt voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Scirocco schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:40:

1DS4; mogelijk
60D; sowieso
5D3; met geen mogelijkheid
2000d; mogelijk
Opvolger 500d; niet zo onwaarschijnlijk..

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
PowerUp schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:52:
[...]

Waarom niet? Wat prijs betreft staan ze naast elkaar.

[...]

Er is toch al een 500D en 550D? Die prijs ligt alleen een stuk hoger.

Neemt niet weg dat de 450D een prima camera is, maar ik vind dat de D5000 meer biedt voor hetzelfde geld.
Oh ik wist niet dat ze qua prijs naast elkaar liggen.
Ik bedoelde meer qua specificatie's.

En ja dan biedt de D5000 veel meer voor t geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Daarom is de 1000D ook erg aantrekkelijk. Verschilt niet heel veel met de 450D maar is wel ruim 100 euro goedkoper (als je de body en 18-55 IS los koopt) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serotonine
De ene camera biedt veel waar voor je geld, de ander is twee jaar oud, maar niet verouderd.
Een derde is nog beter en duurder.... moeilijk.....
Ik denk dat ik Nikon nog even afwacht met hun D3100 en wat de echte specs worden hiervan.
De keuze wordt dan waarschijnlijk makkelijker (of nog moeilijker)
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Zojuist een D5000 met 18-105 gekocht. Lang getwijfeld tussen de D5000 met 18-105 en 500D met 18-135. De prijs gaf uiteindelijk de doorslag (125 euro verschil). Hopelijk de juiste keuze, al denk ik dat je met beide camera's nooit een echte miskoop kan doen.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Zo, ik zal ook het lijstje eens invullen. Ik weet nog niet zeker of de aanschaf doorgaat, maar ik ben al aardig aan het orienteren, en ben op het volgende gekomen.

1. Wat is je beschikbare budget? Waarschijnlijk rond de 700 euro
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.
Mijn doelen ermee zijn vooral de standaarddingen, landschappen, vakanties, vrienden, en daarnaast wil ik me ook kunnen wagen aan circuitfotografie.
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?nee
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?nee
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik wil geen Canon XX0D omdat ik enorme handen heb, ik vind het wel fijn om iets vast te hebben.
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)Het liefst van rond de 18 tot de 200. Ook vind ik het belangrijk om een redelijk lage diafragma te hebben, zodat ik met de DOF kan spelen.

Wat ik nu samengesteld heb is tweedehands, volgens mij kan ik daarmee veel meer waar voor mijn geld krijgen.

Canon eos 30d - ongeveer 200
Tamron 17-50 2.8 - ongeveer 250
Canon 70-210 F3.5/4.5 - ongeveer 150 (Hier iets over te lezen)
Dan heb ik ook nog wat ruimte over voor accessoires.

De afwegingen om die laatste lens te nemen zijn: USM, en geen roterend frontelement, en wel goede optische kwaliteit. Met name die eerste twee punten zijn voor mij de reden om deze te kiezen boven bijvoorbeeld de 55-250. Daarnaast heeft deze een erg goede prijs/kwaliteit verhouding.

Denken jullie dat dit een mooie set is om mee te beginnen? Mijn budget is niet echt rekbaar. Een alternatief zou kunnen zijn dat ik meer investeer in de body en standaardlens, en dat ik de telelens bewaar voor later. Zitten er risico's aan zo'n wat oudere lens? Of zou deze in principe gewoon nog lang mee moeten kunnen?

Kortom: Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback.

[ Voor 5% gewijzigd door Bio op 18-08-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoekend naar mijn eerste dslr kwam ik de Pentax K-X tegen. Eerste doel: backpack vakantie naar Nepal. Landschappen, tempels (donker), mensen etc. In de toekomst wellicht macrofotografie.

Voordelen:
  • Live view
  • 720p video
  • Hoge isofunctie
  • 3:2 beeld
Als kit is deze met een DA 18-55mm AL + DA-L ED 55-200mm objectief verkrijgbaar voor 570 euro. Een schappelijke prijs lijkt mij.

Graag zie ik een lens 18mm-105mm (zoals bij de Nikon D5000), maar ik kon bij Pentax iets soortgelijks niet vinden. Is dit wel beschikbaar? :? Voor mijn vakantie wil ik namelijk graag maar 1 objectief meenemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2010 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:19:
Zoekend naar mijn eerste dslr kwam ik de Pentax K-X tegen. Eerste doel: backpack vakantie naar Nepal. Landschappen, tempels (donker), mensen etc. In de toekomst wellicht macrofotografie.

Voordelen:

Live view
720p video
Hoge isofunctie
3:2 beeld

Als kit is deze met een DA 18-55mm AL + DA-L ED 55-200mm objectief verkrijgbaar voor 570 euro. Een schappelijke prijs lijkt mij.

Graag zie ik een lens 18mm-105mm (zoals bij de Nikon D5000), maar ik kon bij Pentax iets soortgelijks niet vinden. Is dit wel beschikbaar? :? Voor mijn vakantie wil ik namelijk graag maar 1 objectief meenemen.
De D5000 heeft dezelfde voordelen als die jij hier noemt. Die heeft een 18-105 kitlens. Desnoods kun je voor de 18-200VR gaan, of de Sigma/Tamron 18-250/270 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:19:

Voordelen:
  • Live view
  • 720p video
  • Hoge isofunctie
  • 3:2 beeld

Ik heb ook naar de K-x gekeken maar heb vooral vanwege de beperkte keuze aan objectieven en omdat de Pentax op normale batterijen ipv een accu werkt de D5000 met 18-105 gehaald (voor 620 euro, dus een klein beetje duurder). Die heb ik pas een dag dus of die bevalt kan ik nog niet echt zeggen :)
Ik heb deze ook gehaald in aanloop naar een backpack vakantie. Volgens mij heb je met de 18-105 een mooi bereik in één lens zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pentax heeft wel heel goede ruisprestaties, zelfs de D5000 kan daar niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shiver23 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:28:
[...]

Ik heb ook naar de K-x gekeken maar heb vooral vanwege de beperkte keuze aan objectieven en omdat de Pentax op normale batterijen ipv een accu werkt de D5000 met 18-105 gehaald (voor 620 euro, dus een klein beetje duurder). Die heb ik pas een dag dus of die bevalt kan ik nog niet echt zeggen :)
Ik heb deze ook gehaald in aanloop naar een backpack vakantie. Volgens mij heb je met de 18-105 een mooi bereik in één lens zitten.
Denk je dat voor een backpack vakantie batterijen niet handiger zijn dan een accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:43:
Pentax heeft wel heel goede ruisprestaties, zelfs de D5000 kan daar niet tegenop.
Dat heb ik inderdaad ook gelezen. Maar Pentax heeft geen "allround" lens zoals nikon?

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:51:
[...]

Dat heb ik inderdaad ook gelezen. Maar Pentax heeft geen "allround" lens zoals nikon?
Pentax zelf niet http://tweakers.net/price...hjM0M7uYhOVvj9EVXoUt9b6Bw
Van Sigma en Tamron zijn die er wel.

• Bio

Bio

Jo-hannes schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 11:03:
Zo, ik zal ook het lijstje eens invullen. Ik weet nog niet zeker of de aanschaf doorgaat, maar ik ben al aardig aan het orienteren, en ben op het volgende gekomen.

1. Wat is je beschikbare budget? Waarschijnlijk rond de 700 euro
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
Mijn doelen ermee zijn vooral de standaarddingen, landschappen, vakanties, vrienden, en daarnaast wil ik me ook kunnen wagen aan circuitfotografie.
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?nee
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?nee
Ik wil geen Canon XX0D omdat ik enorme handen heb, ik vind het wel fijn om iets vast te hebben.
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)Het liefst van rond de 18 tot de 200. Ook vind ik het belangrijk om een redelijk lage diafragma te hebben, zodat ik met de DOF kan spelen.

Wat ik nu samengesteld heb is tweedehands, volgens mij kan ik daarmee veel meer waar voor mijn geld krijgen.

Canon eos 30d - ongeveer 200
Tamron 17-50 2.8 - ongeveer 250
Canon 70-210 F3.5/4.5 - ongeveer 150 (Hier iets over te lezen)
Dan heb ik ook nog wat ruimte over voor accessoires.

De afwegingen om die laatste lens te nemen zijn: USM, en geen roterend frontelement, en wel goede optische kwaliteit. Met name die eerste twee punten zijn voor mij de reden om deze te kiezen boven bijvoorbeeld de 55-250. Daarnaast heeft deze een erg goede prijs/kwaliteit verhouding.

Denken jullie dat dit een mooie set is om mee te beginnen? Mijn budget is niet echt rekbaar. Een alternatief zou kunnen zijn dat ik meer investeer in de body en standaardlens, en dat ik de telelens bewaar voor later. Zitten er risico's aan zo'n wat oudere lens? Of zou deze in principe gewoon nog lang mee moeten kunnen?

Kortom: Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback.
Mag ik zo brutaal zijn om nog even de aandacht op mijn eigen vraag te vestigen? ;) Bij deze dus!

• Zandpad
Jo-hannes schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:29:
[...]
Mag ik zo brutaal zijn om nog even de aandacht op mijn eigen vraag te vestigen? ;) Bij deze dus!
Helemaal gelijk :) Sorry dat we dat gemist hebben!

Ziet er goed uit, je hebt er duidelijk wel in verdiept. Misschien dat je tele niet lichtsterk genoeg vind later. Zeker op het circuit. Voor de rest: goede starters set!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Allereerst respect voor de TS, beginpost was super! Veel info, zeer duidelijk, bedankt!

Nu ben ik al een tijdje bezig met verdiepen in dslr alleen kan ik niet uit komen welke camera mij het beste past. Graag wil ik een Canon, ik kan niet precies aangeven waarom, maar die modellen trekken mij het meest aan. Tevens heb ik een 550D in de hand gehad en deze voelt super aan.

Hier mijn vragenlijstje:
1. Wat is je beschikbare budget?
Nader te bepalen, tot max +- €1000 (body met minimaal 1 lens)

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

Allround

4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, hoeft niet, als het er op zit oke, maar is geen pre.

5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Mag, hoeft niet. Heb nu een Panasonic Lumix FZ7 en gebruik meer 'optische zoeker' dan LV

Moet een goed degelijk apparaat zijn met genoeg functies voor een beginnend dslr fotograaf.

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Hier twijfel ik nog over. Ik wil hoe dan ook een telelens (tot 200 of 300) erbij hebben, maar dat kan ik later nog aanschaffen. In het begin volstaat een 55 of 85 o.i.d. lens.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het uitkiezen van het juiste Canon model.

Bij voorbaat dank.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:38
Dus je hebt een budget van 1000 euro en vindt de 550D een geweldige camera.

Wat is het probleem?

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Omdat je niet om filmen geeft, waarom geen 500D? Hou je wat geld over. Of een D5000/D90?

Verwijderd

Shiver23 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 15:20:
Omdat je niet om filmen geeft, waarom geen 500D? Hou je wat geld over. Of een D5000/D90?
Of een 50D, die vindt ik veel fijner in mijn handen, is wat groter en houdt wat beter vast.

• LinkinTED
@BarôZZa: budget is maximaal €1000,--.

@Shiver23/D-magic: zal die types eens bekijken.
Zit er verder veel verschil tussen de 500d en 50d, behalve het formaat?

• Wijnands
LinkinTED schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 15:37:

Zet ze 's naast elkaar op dpreview.

Verwijderd

LinkinTED schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 15:37:

De 50D is een semi pro camera, de AF is beter en schiet meer beelden per seconde.

Verwijderd

50D + 17-85 USM = € 969,00
+ paar sd-kaartjes en tas, super deal, wel wat zwaar maar je krijgt wel magnesium-kwaliteit.

of goedkoper: 500d, de niet-film versie van de 550d. Hou je nog wat geld over voor glas.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:07:
50D + 17-85 USM = € 969,00
+ paar sd-kaartjes en tas, super deal, wel wat zwaar maar je krijgt wel magnesium-kwaliteit.

of goedkoper: 500d, de niet-film versie van de 550d. Hou je nog wat geld over voor glas.
Ik denk niet dat dat helemaal lekker gaat. Die sd kaartjes rammelen namelijk een beetje in zo'n cf sleuf. :P

• LinkinTED
Bedankt voor de reacties.

Ga binnenkort even naar de winkel om het verschil te voelen en zien tussen de 50D en 500D.

Hoe ik er nu tegenaan kijk ga ik denk ik voor de 500D

Verwijderd

mlevd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:15:
[...]

Ik denk niet dat dat helemaal lekker gaat. Die sd kaartjes rammelen namelijk een beetje in zo'n cf sleuf. :P
The shame..... :o

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Ik twijfel tussen de aanschaf van 500d en 550d.

Op dpreview.com heb ik ze naast mekaar gezet en ik zie de verschillen. (oa in max pixels, max iso en verbeterde film functie)

Mijn grote vraag is nu: Wat merk ik -als koper van mijn eerste dSLR- er in de praktijk van?
Kunnen de verschillen in functie het verschil in prijs (toch al gauw 120 euro) goedpraten?

Verwijderd

Nou, kort gezegd: nee. De 500D is op veel punten precies hetzelfde als de 550d, maar de 550d heeft meer MP, en heeft 30P 1080 film.

•Higher resolution 18MP CMOS with gapless micro lenses
•ISO 6400 no longer in 'expanded' range (12,800 max remains the same)
•Redesigned buttons and new movie/live view button
•Customizable auto ISO ranges
•Improved 63 zone metering (iFCL)
•3:2 format screen with more pixels
•Improved movie functionality
•Slightly higher burst shooting rate (though buffer holds fewer shots)
•HDMI control (CEC)
•SDXC compatible

Maar of dat het waard is? Stel jezelf de vraag: 'Wil ik veel aandag besteden aan film en vind ik het dit geld waard?' is het andwoord Ja!, koop 'em. Nee? ga dan voor de 500D, en kies voor een betere lens. De interface is precies hetzelfde als ik het goed heb onthouden. Wat denk je zelf?

• nowell

nowell

Que Pasa!?

Ik zag voor mezelf ook niet de voordelen van de 550d tov 500d, maar zag wel het prijsverschil :).
(maar hell, wat weet ik er nu van, ik kom net kijken)

Zoals ik gelezen heb kan je beter een iets mindere body pakken en het geld wat je "over" hebt steken in een beter objectief. (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:31

Fiber

Beaches are for storming.

nowell schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 23:45:
.......
Zoals ik gelezen heb kan je beter een iets mindere body pakken en het geld wat je "over" hebt steken in een beter objectief. (toch?)
In principe wel, maar je moet ook op je wensen letten. Voor Film is de 550D gewoon beter, Als je graag iets groter, zwaarder en steviger wil de 50D. Anders gewoon de 500D.

Maar ik zou sowieso nog een week of wat afwachten als dat kan, er komen deze week en volgende week waarschijnlijk veel verse camera's uit.... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell

nowell

Que Pasa!?

Fiber schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 02:30:
[...]

In principe wel, maar je moet ook op je wensen letten. Voor Film is de 550D gewoon beter, Als je graag iets groter, zwaarder en steviger wil de 50D. Anders gewoon de 500D.
Ik heb geen filmwensen en de 50D is ook weer een stap hoger (qua prijs)...
Maar ik zou sowieso nog een week of wat afwachten als dat kan, er komen deze week en volgende week waarschijnlijk veel verse camera's uit.... :)
Ah... das goed om te weten. (Ik heb geen grote haast met de aanschaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
[b][message=34551765,noline]Fiber schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @

Ik vermoed dat dat wel mee zou vallen aangezien het hier blijkbaar perse een Canon moet zijn. Hooguit dat de 60D komt maar die zal vermoedelijk flink boven het budget zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nowell schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:04:
[...]

Ik heb geen filmwensen en de 50D is ook weer een stap hoger (qua prijs)...
Als je de 550D in overweging had dan scheelt dat niet zo veel met de 50D ;) Je krijgt met de 50D er ook meer voor terug natuurlijk,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

mlevd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:15:Ik denk niet dat dat helemaal lekker gaat. Die sd kaartjes rammelen namelijk een beetje in zo'n cf sleuf. :P
:D n1 _O_ Die 17-85 zou ik ook door de 15-85 vervangen : Veeeeeel scherper/beter allround :)

Maar ehh 50D vs. 550D is wel lastig IMHO : Betere sensor + HD video vs. een veel gebruiksvriendelijker/professioneler toestel ... ik ben daarom maar doorgegaan voor de 7D :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:48:
[...]

Maar ehh 50D vs. 550D is wel lastig IMHO : Betere sensor + HD video vs. een veel gebruiksvriendelijker/professioneler toestel ... ik ben daarom maar doorgegaan voor de 7D :+
Als je alleen voor het filmen gaat moet je de 550D nemen inderdaad.
Heb je wel eens de 550D in handen gehad naast een 50D of een 7D? dat was voor mij 1 van de redenen om voor de 50D te gaan. Alsmede de betere AF en het aantal beelden per sceonde wat hij kan schieten.

De 550D heeft 18mp en de 50D 15 maar die 3mp zal niet het verschil maken, tenzij je heel groot gaat printen.

De 7D is gelijk weer meer dan €500 duurder natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Besten,

Ik ben op zoek naar een nieuwe hobby en nu heb ik altijd wel interesse gehad in fotografie, maar nooit echt wat mee gedaan. Om nu meteen een 'kit' van 1000 euro aan te schaffen vind ik wat te veel van het goede. Nu zat ik er aan te denken om een 'kit' via marktplaats (Bijvoorbeeld Canon 450D of Canon EOS 1000D) aan te schaffen. Is het een wijs besluit om een camera van ongeveer een jaar oud te kopen via marktplaats. Hoeveel jaar garantie zit er standaard op een dergelijke camera? Waar moet ik op letten bij een tweedehands camera met lenzen?

Gr. Nieck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell

nowell

Que Pasa!?

Wijnands schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:31:
[...]
Ik vermoed dat dat wel mee zou vallen aangezien het hier blijkbaar perse een Canon moet zijn. Hooguit dat de 60D komt maar die zal vermoedelijk flink boven het budget zitten.
Dat is niet helemaal waar.
Ik heb wel een voorkeur voor Canon. Waarom?
Omdat "men" in mijn omgeving allemaal een Canon hebben, er (flink) meer verstand van hebben en dik tevreden zijn.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:37:
[...]
Als je de 550D in overweging had dan scheelt dat niet zo veel met de 50D ;) Je krijgt met de 50D er ook meer voor terug natuurlijk,.
Helaas moet ik ergens een grens leggen. Mijn portomennee is niet onuitputtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:06:
Als je alleen voor het filmen gaat moet je de 550D nemen inderdaad.

De 550D heeft 18mp en de 50D 15 maar die 3mp zal niet het verschil maken, tenzij je heel groot gaat printen.
Ik had het over iets heel anders namelijk ISO prestaties. Daar is men over het algemeen nooit echt tevreden over geweest bij de 50D. En sinds de 550D en 7D dezelfde sensor delen ... ;)
Heb je wel eens de 550D in handen gehad naast een 50D of een 7D? dat was voor mij 1 van de redenen om voor de 50D te gaan. Alsmede de betere AF en het aantal beelden per sceonde wat hij kan schieten.
400D / 450D / 30D / D30 / 5D Mark II / mijn eigen 7D <= Zo genoeg ?? ;)
De 7D is gelijk weer meer dan €500 duurder natuurlijk.
Klopt, maar i.c.m. de 15-85 lens kan je heel veel lol hebben :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog een huis gezien op de Bahama's, maar 18 miljoen, maar het is wel echt een prachtig huis. Kopen?

Er zijn altijd wel betere, en grotere, en sterkere, en gespierdere camera's te vinden, maar we zijn allen gebonden aan een universeel principe: Geld! De eerste DSLR hoeft niet alle bell's and whistles te hebben. 500D is goedgenoeg, neem een goede kitlens binnen je budget, als je er behoefte aan hebt neem dan ook een snelle prime. En leef je uit en luister hier niet naar prachtige camera's die je ook zou kunnen kiezen met turbo aandrijving en die slechts 500 meer kosten maar ga naarbuiten en maak die foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:38:
[...]

Ik had het over iets heel anders namelijk ISO prestaties. Daar is men over het algemeen nooit echt tevreden over geweest bij de 50D. En sinds de 550D en 7D dezelfde sensor delen ... ;)

[...]

400D / 450D / 30D / D30 / 5D Mark II / mijn eigen 7D <= Zo genoeg ?? ;)

[...]

Klopt, maar i.c.m. de 15-85 lens kan je heel veel lol hebben :)
De ISO durf ik inderdaad niks over te zeggen, ik weet niet hoe groot dat verschil is. :)

Dan weet je natuurlijk ook dat de XXXd serie een stuk kleiner is en denk dat een 550D zonder grip niet echt lekker vast houdt voor mensen met een normaal formaat hand. Dat had ik in ieder geval wel en ik heb geen grote handen.

Tuurlijk kan je icm de 15-85 veel plezier hebben met je 7D en ik zou ook graag de 7D willen hebben hoor maar op het moment dat ik een andere camera ging halen ( van 1000D naar 50D ) kon ik het niet verantwoorden tegenover mijzelf om opeens naar een 7D te gaan ;)
Voor datzelfde geld had ik een 50D en een 70-200F4 non IS :*)
Wie weet dat dat nog wel komt hoor 8)

@Nowell,

Als die grens voor jou daar ligt dan moet je je daar inderdaad aan houden en niet over heen gaan ;)
Dan kan je de rest besteden aan wat leuk glas 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:45:
Ik heb nog een huis gezien op de Bahama's, maar 18 miljoen, maar het is wel echt een prachtig huis. Kopen?

Er zijn altijd wel betere, en grotere, en sterkere, en gespierdere camera's te vinden, maar we zijn allen gebonden aan een universeel principe: Geld! De eerste DSLR hoeft niet alle bell's and whistles te hebben. 500D is goedgenoeg, neem een goede kitlens binnen je budget, als je er behoefte aan hebt neem dan ook een snelle prime. En leef je uit en luister hier niet naar prachtige camera's die je ook zou kunnen kiezen met turbo aandrijving en die slechts 500 meer kosten maar ga naarbuiten en maak die foto's.
Ik zeg ook niet dat je die MOET kopen. Ik vertel gewoon wat naar mijn mening de verschillen zijn die echt belangrijk zijn en waarom ik een bepaald toestel heb gekozen.

Ik heb onlangs nog een prachtige foto met een 400D gemaakt dus mij zal je zeer zeker niet iemand een toestel zien aandringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:33:
Besten,

Ik ben op zoek naar een nieuwe hobby en nu heb ik altijd wel interesse gehad in fotografie, maar nooit echt wat mee gedaan. Om nu meteen een 'kit' van 1000 euro aan te schaffen vind ik wat te veel van het goede. Nu zat ik er aan te denken om een 'kit' via marktplaats (Bijvoorbeeld Canon 450D of Canon EOS 1000D) aan te schaffen. Is het een wijs besluit om een camera van ongeveer een jaar oud te kopen via marktplaats. Hoeveel jaar garantie zit er standaard op een dergelijke camera? Waar moet ik op letten bij een tweedehands camera met lenzen?

Gr. Nieck
Prima camera's, maar op marktplaats staan ze voor bijna winkelprijzen. Bij instappers is het denk ik niet zo rendabel om ze tweedehands te kopen. Vanaf pakweg 300 euro heb je een leuke instapper met kitlens uit de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:08:
[...]

Prima camera's, maar op marktplaats staan ze voor bijna winkelprijzen. Bij instappers is het denk ik niet zo rendabel om ze tweedehands te kopen. Vanaf pakweg 300 euro heb je een leuke instapper met kitlens uit de winkel.
Hmm dan moet ik toch maar eens beter zoeken. Op welke sites kan ik het beste kijken? Zoals eerder gezegd, ben ik behoorlijk nieuw in de 'fotowereld'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kamera express en foto konijn hebben alletwee een occasion afdeling. Veel van de grote zaken hebben dat. Verder is er ook nog fotoapparatuur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:11:
Kamera express en foto konijn hebben alletwee een occasion afdeling. Veel van de grote zaken hebben dat. Verder is er ook nog fotoapparatuur.nl
Dank, ik zal eens wat toestellen voor mezelf op een rijtje zetten en kijken waar ik op langere termijn ook nog iets aan kan hebben. Een camera is natuurlijk nooit weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Ik ga denk ik voor de 500D, als ik de reacties lees zie ik dat de meesten dat een goede beginners camera vinden. En het prijsverschil t.o.v. de 50D is mij net te groot.

Dan nog de vraag: welke lens kun je het beste nemen. Een standaard 18-55mm lens lijkt me niets. Dan liever één met wat meer zoom. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
LinkinTED schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:29:
Ik ga denk ik voor de 500D, als ik de reacties lees zie ik dat de meesten dat een goede beginners camera vinden. En het prijsverschil t.o.v. de 50D is mij net te groot.

Dan nog de vraag: welke lens kun je het beste nemen. Een standaard 18-55mm lens lijkt me niets. Dan liever één met wat meer zoom. Wat raden jullie aan?
hangt van je budget af en hetgeen je gaat fotograferen.
Misschien een 15-85 voor meer groothoek en iets meer tele.
Misschien gewoon een 18-55IS en 55-250?
of 18-50/2.8 van sigma/tamron al dan niet met OS/VC met een 55-250 of 70-200

zonder budget kan iedereen je van alles aanraden, maar kom je niks verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Het grote voordeel van een 18-55 van welk merk dan ook vind ik dat het een enorm goedkope manier is om te ontdekken wat je echt wilt. En heb je dat gevonden dan komt die 18-55 heus nog wel 's van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:06:
[...]

Hmm dan moet ik toch maar eens beter zoeken. Op welke sites kan ik het beste kijken? Zoals eerder gezegd, ben ik behoorlijk nieuw in de 'fotowereld'...
Kijk eens in de folders van de Mediamarkt, Saturn enz. De aanbiedingen van de dozenschuivers zijn een stuk voordeliger dan de kleine onlinewinkeltjes (maar om één of andere reden lijken mensen tegenwoordig te denken dat alles online goedkoper is ;) )

De 18-55 lensjes zijn imo altijd nog de beste manier om erachter te komen wat je precies wilt. Prima dingen bovendien.
Veel beginners zie ik het vaak hebben over zoveel mogelijk zoom, maar het kan prima dat je erachter komt dat je liever een lichtsterke lens hebt of een groothoek. Als ik bij m'n eerste DSLR een groter budget had gehad, dan had ik waarschijnlijk ook een 18-200mm oid gehaald, terwijl ik nu meer zit te kijken of ik een lens als de 10-24mm kan verantwoorden.
Bij Canon raad ik wel altijd de 50mm 1.8 aan voor beginners (als tweede lens). Ding kost maar 100 euro en daarmee kan je al heel andere dingen doen dan een zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimios
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 19:15
Wat is je beschikbare budget? 750 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Een pentax 100mm macro http://www.pentaxforums.c...-100mm-F4-Macro-Lens.html
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen. Vakantie en andere huis tuin en keukendingen
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja, is een must. Minimaal 720p
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak? Live view zou handig zijn, geen must idem voor af
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Liefst een beetje een compacte camera
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen). Een 18-55mm lens is voldoende

Ik zat te twijfelen tussen de pentax K-x(hier heb ik al een lens voor), de sony nex 5(omdat die heel compact is), en de canon 550D( mooie film modus), of de nikon d3100

Ik denk zelf dat ik voor de k-x ga, omdat die lens hier al jaren ligt te verstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:14
Ben ik eindelijk overstag om een Canon EOS 550D + EF-S 18-135mm IS Kit aan te schaffen. Is hij niet leverbaar.... ;(

I'm not bothered by those who think they are right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Dat ziet er goed uit, lees alleen in het canonmount-objectieven topic dit:
Het objectief heeft op de 18 mm stand last van extreme vervorming. Daarnaast is vignettering over het hele bereik iets om rekening mee te houden. Net als iedere objectief in dit zoombereik heeft ook dit objectief last van CAs. Als je op zoek bent naar een allround objectief met IS en je vindt het geen probleem om het objectief minimaal een stop af te stoppen, dan is dit een geschikte kandidaat!
In hoeverre heeft dit objectief last van vervorming cq vignettering, is dat duidelijk zichtbaar. Of enkel door de pro te herkennen? En wat wordt bedoeld met 'het objectief minimaal een stop af te stoppen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Voor de iets gevorderde gebruiker is het al zichtbaar. Ik persoonlijk ben ook niet onder de indruk van het ding, nikon heeft een hele knappe 18-105 en 18-135 en canon komt dan met een hele matige 18-135,

Overigens hou je jezelf voor de gek als je denkt dat je in die prijsklasse een vervormingsvrije 18-xxx zoom kan vinden.

Afstoppen betekend diafragma iets dichter zetten. Als dat ding op 18mm f4 is kun je 'm beter op f5.6 schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Ik snap dat prijs-kwaliteit alles bepalend is. Ik ben beginnend en zodoende speelt geld toch ook zeker een rol.

In de quote van mijn vorige bericht staat dat de vervorming alleen op de 18mm stand is, gebruik je dat veel? Ben eigenlijk ook erg benieuwd naar de mate van vignettering, heeft iemand misschien ervaring met deze lens en wat voorbeelden?

@Wijnand, weet je een goed alternatief?
En bedankt voor de uitleg, snap nu wat afstoppen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik ben geen canon gebruiker. Ik zou je twee tips meegeven
1. ga 's goed op flickr neuzen, dan zie je wat er in de praktijk mogelijk is.
2. gooi de vraag in het canon topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
Aangezien ik al bij 7 winkels ben geweest en niemand mij kan vertellen wanneer de 550D als kit met de EF-S 18-135 IS leverbaar is, heb ik vandaag maar eens een E-mail naar Canon gestuurd met deze vraag.

Dan krijg je ook vrij snel antwoord terug waar je van alles mee kunt...

Hartelijk dank voor uw email en belangstelling in Canon producten.

Helaas hebben wij geen informatie over de productie en leveringen van onze producten. Wij kunnen u enkel adviseren dit na te vragen bij uw verkoper.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Dan haal je toch gewoon los een body en een lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
BarôZZa schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 18:46:
Dan haal je toch gewoon los een body en een lens...
Ja, dat kan idd... alleen scheelt dat ruim € 60,- ... Met de goedkoopste aanbieders die het spul op voorraad hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Gearjunkie op 23-08-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Gewoon bestellen bij je favoriete webwinkel, zal heus niet veel meer dan een week of wat duren lijkt mij.....
pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-135mm IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

wij hebben al 2 weken ongeveer geen set en geen losse lens gezien hoor :)

Populair is die lens iniedergeval wel, dus daar ligt het dan ook niet aan.
Die dingen staan veel in nota, maar wanneer canon nou eens goed uitleverd.. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Zuurstok op 23-08-2010 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
BobF. schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 19:52:
wij hebben al 2 weken ongeveer geen set en geen losse lens gezien hoor :)

Populair is die lens iniedergeval wel, dus daar ligt het dan ook niet aan.
Die dingen staan veel in nota, maar wanneer canon nou eens goed uitleverd.. :)
Dat is wat ik overal hoor, niemand kan iets zinnigs zeggen. En Canon blijkbaar al helemaal niet..
Maar jah, als het te lang duurt is de Nikon D3100 al leverbaar, nemen we die wel >:)

[EDIT] 24-08-2010, 15:28
Ik heb er nog eens een vervolg E-mail eraan gewaagd.
En dit is de reactie:

Hartelijk dank voor uw email en belangstelling in Canon producten.

Hierbij kunnen wij u meedelen dat het correct is dat het model Canon EOS 550D met kitlens op dit moment slecht leverbaar is. Dit komt omdat de vraag hoger is dan het aanbod.
Canon probeert hieraan te werken. Helaas kunnen wij geen uitspraken doen wanneer de Camera normaal leverbaar is.

Op onze website http://www.canon.nl vindt u onder de link 'Verkooppunten' adressen van handelaars, die onze producten verkopen. U kan daar naar een handelaar bij u in de buurt zoeken. Gelieve daar ook na te vragen in hoeverre zij producten in voorraad hebben en hoe lang eventuele bestellingen kunnen duren.

Hopend u hiermee voldoende te hebben ingelicht en ons excuus voor dit ongemak.

Iemand enig idee wanneer de Nikon D3100 leverbaar is? :P
Ik zag hem al bij 1 shop in de Pricewatch zonder prijs...

[EDIT] 26-08-2010, 08:34
Voor de mensen die interesse hebben in de Canon 550D, vanaf Maandag zijn waarschijnlijk de Europese modellen als kit met de 135 lens weer leverbaar.
De Nikon D3100 wordt niet eerder als eind September.

[ Voor 63% gewijzigd door Gearjunkie op 26-08-2010 08:38 ]

• Bio

Bio

Ik ga waarschijnlijk binnenkort een 2dehands 30d of 40d body kopen. Wat denken jullie hoeveel euro meerwaarde heeft de 40d? ;) Stel ik kan voor 250 euro een 30d kopen en voor 325 een 40d. Is de 40d dat waard? En hoe zit dat met 100 euro prijsverschil? Ik las in het topic van de 40d posts van een paar jaar geleden dat de 40d eigenlijk helemaal niet zoveel meerwaarde heeft ten opzichte van een 30d. Ik steek dan liever wat meer geld in een lens. Misschien handig om te weten: Het word mijn eerste DSLR uberhaupt.

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Waarom een 30D of 40D. De instap modellen van nu zijn ook zo slecht niet hoor, en dan heb je een nieuwe.

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

• Bio

Bio

Cornelisjuh schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:37:
Waarom een 30D of 40D. De instap modellen van nu zijn ook zo slecht niet hoor, en dan heb je een nieuwe.
Voor 250-300 euro heb je nu geen instapmodel hoor, en daarnaast heb ik liever een iets groter model, wat handiger te bedienen is. Om megapixels, liveview en filmen geef ik niets. Volgens mij kunnen de 30d en de 40d nog prima mee. Mijn vraag gaat dus alleen over hoeveel meerwaarde de 40d heeft.

Verwijderd

Jo-hannes schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:53:
[...]

Voor 250-300 euro heb je nu geen instapmodel hoor, en daarnaast heb ik liever een iets groter model, wat handiger te bedienen is. Om megapixels, liveview en filmen geef ik niets. Volgens mij kunnen de 30d en de 40d nog prima mee. Mijn vraag gaat dus alleen over hoeveel meerwaarde de 40d heeft.
Een iets betere AF onder ongunstige omstandigheden, de rest is kruimelwerk.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18
Fiber schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 19:32:
Gewoon bestellen bij je favoriete webwinkel, zal heus niet veel meer dan een week of wat duren lijkt mij.....
pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-135mm IS
Wat een prijzen. In de pricewatch begint ie nu vanaf €875! Laatst nog bij de MediaMarkt €688 en van de week ±€725. Zelfde set, met 18-35 mm kitlens dus.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Dancing_Animal schreef op donderdag 02 september 2010 @ 12:32:
[...]

Wat een prijzen. In de pricewatch begint ie nu vanaf €875! Laatst nog bij de MediaMarkt €688 en van de week ±€725. Zelfde set, met 18-35 mm kitlens dus.
Daar geloof ik weinig van. 500D met die lens is al € 750

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 21:59:

Een iets betere AF onder ongunstige omstandigheden, de rest is kruimelwerk.
Wellicht een beetje late reactie, maarrrrr.... ik neem aan dat je die opmerking anders bedoelt dan dat ik hem lees. Zoals ik hem nu lees, vind je de enige meerwaarde van een 30d/40d de iets betere AF. Ik mag hopen dat je dat niet bedoelt, want ik kan meer dan een paar zinnige redenen geven om een xxD model boven een xxxD model te nemen.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
overigens zijn de hoge iso/lage ruis prestatie van de 40D een stuk beter dan de 30d

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op donderdag 02 september 2010 @ 14:22:
[...]

Wellicht een beetje late reactie, maarrrrr.... ik neem aan dat je die opmerking anders bedoelt dan dat ik hem lees. Zoals ik hem nu lees, vind je de enige meerwaarde van een 30d/40d de iets betere AF. Ik mag hopen dat je dat niet bedoelt, want ik kan meer dan een paar zinnige redenen geven om een xxD model boven een xxxD model te nemen.
Ik las het als voordelen van de 40D t.o.v. de 30D.....

• Gearjunkie
Dancing_Animal schreef op donderdag 02 september 2010 @ 12:32:
[...]

Dan moet je toch even beter kijken, de MM heeft de 550D met 18-55 kit voor 698,- de kit met 18-135 hebben ze niet (niet leverbaar zoals bij zovelen.) en nee, de 40% korting die ze je dan kunnen geven op een losse lens 18-135 bij een body 550D gaat ze net iets te ver. (Het kortingsprogramma bleev steken op 299,- voor alleen de lens) >:)
Was getekend, MM.

Wie interesse heeft in de 550D 18-135 kit, cameratools in Apeldoorn heeft hem op vooraad.

[ Voor 6% gewijzigd door Gearjunkie op 02-09-2010 21:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 september 2010 @ 14:22:
[...]

Ik bedoelde de meerwaarde van een 40D t.o.v. een 30D inderdaad, zo las ik het ook in de post waar ik op reageerde.
Ik doe nog steeds alles met een 30D en mis daaraan weinig tot niets.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2010 22:06 ]

Verwijderd

Ah ok, verschil tussen een 30D en 40D is inderdaad minder groot dan het verschil tussen een xxD en xxxD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Het ging inderdaad om het verschil tussen een 30d en een 40d. Bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ja, ik had nog niet echt mijn visie gegeven ;)

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/

Ik heb beide camera's gehad en ik vond de 40D toch wel weer een stukje prettiger dan de 30D. De zoeker is aanmerkelijk fijner, het scherm is groter, maar vooral veel helderder, de camera reageert wat sneller en het menu is aanmerkelijk fijner om mee te werken. Verder is LiveView erg handig als je vanaf statief werkt. Voor 75 euro meer zou ik voor de 40D gaan, maar ik kan mij prima voorstellen als iemand met een krap budget voor de prima 30D gaat.
Pagina: 1 ... 5 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.