Zo, ik zal ook het lijstje eens invullen. Ik weet nog niet zeker of de aanschaf doorgaat, maar ik ben al aardig aan het orienteren, en ben op het volgende gekomen.
1. Wat is je beschikbare budget? Waarschijnlijk rond de 700 euro
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.
Mijn doelen ermee zijn vooral de standaarddingen, landschappen, vakanties, vrienden, en daarnaast wil ik me ook kunnen wagen aan circuitfotografie.
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?nee
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?nee
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik wil geen Canon XX0D omdat ik enorme handen heb, ik vind het wel fijn om iets vast te hebben.
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)Het liefst van rond de 18 tot de 200. Ook vind ik het belangrijk om een redelijk lage diafragma te hebben, zodat ik met de DOF kan spelen.
Wat ik nu samengesteld heb is tweedehands, volgens mij kan ik daarmee veel meer waar voor mijn geld krijgen.
Canon eos 30d - ongeveer 200
Tamron 17-50 2.8 - ongeveer 250
Canon 70-210 F3.5/4.5 - ongeveer 150 (
Hier iets over te lezen)
Dan heb ik ook nog wat ruimte over voor accessoires.
De afwegingen om die laatste lens te nemen zijn: USM, en geen roterend frontelement, en wel goede optische kwaliteit. Met name die eerste twee punten zijn voor mij de reden om deze te kiezen boven bijvoorbeeld de 55-250. Daarnaast heeft deze een erg goede prijs/kwaliteit verhouding.
Denken jullie dat dit een mooie set is om mee te beginnen? Mijn budget is niet echt rekbaar. Een alternatief zou kunnen zijn dat ik meer investeer in de body en standaardlens, en dat ik de telelens bewaar voor later. Zitten er risico's aan zo'n wat oudere lens? Of zou deze in principe gewoon nog lang mee moeten kunnen?
Kortom: Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback.
[
Voor 5% gewijzigd door
Bio op 18-08-2010 11:11
]