[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.164 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362344

stefanaudi schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 12:45:
[...]

Bedankt,
2 tientjes?? Als ik de VR versie wil? Dat is toch stukken meer als ik zo rond kijk.
Ik wil een abonnement op het tijdschrift Zoom, daar krijg je een statief bij. Dus dat is mooi meegenomen. Externe flitser heeft nnog niet gelijk prioriteit maar in loop van tijd moet dat er wel komen misschien.
Maar ik heb alles bij elkaar voor de A330 rond de 400 euro. Als ik hem bij Graus bestel, evt een UV filter, stevige tas, en de camera zelf met 18-55 lens.
De Nikon D5000 heeft nog geen tas voor 444 euro, als ik hem daadwerkelijk deze week ga kopen.
Is ook zo, ik zou de D5000 net als anderen hier sterk boven de A330 verkiezen.

@wijnands
Dat is zo, alleen zijn toch weer extra kosten, als men al zo twijffelt tussen een A330 of D5000 overonderstel ik dat het budget niet daverend groot is. Alle extra kosten komen er dan toch weer bij voor de TS. Maar zo'n setup is inderdaad makkelijk zelf te bouwen. Zonder dat het erg duur word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:03
@stefanaudi: Bij welke mediamarkt heb je de D5000 gezien voor die prijs? Ik kan hem niet vinden online (maar dat heb ik wel vaker bij mediamarkt)

Edit: Bergen op Zoom :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Redshark op 11-08-2010 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:16
Tentje is nog geen 20 euro, lampen is ietsje meer maar met een beetje handigheid en een goede bouwmarkt kan dat nog goedkoper.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:14
stefanaudi schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 12:45:
[...]

Bedankt,
2 tientjes?? Als ik de VR versie wil? Dat is toch stukken meer als ik zo rond kijk.
Ik wil een abonnement op het tijdschrift Zoom, daar krijg je een statief bij. Dus dat is mooi meegenomen. Externe flitser heeft nnog niet gelijk prioriteit maar in loop van tijd moet dat er wel komen misschien.
Maar ik heb alles bij elkaar voor de A330 rond de 400 euro. Als ik hem bij Graus bestel, evt een UV filter, stevige tas, en de camera zelf met 18-55 lens.
De Nikon D5000 heeft nog geen tas voor 444 euro, als ik hem daadwerkelijk deze week ga kopen.
Je hebt het zelf over 444 euro vs 420 euro |:(

Daarnaast zou ik de aanschaf van een camera niet af laten hangen van de tas die je erbij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stefan, misschien is dit iets voor je? http://www.cameranu.nl/ar..._NIG_Mini_Fotostudio.html 45 euro.. En je bent klaar. Of het kwalitatief goed is weet ik niet, maar als start bied het genoeg mogelijkheden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• made
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 14:43

made

.. made by made ..

Ben denk ik eindelijk toe aan mijn eerst dslr.
Ben op de Nikon D90 gevallen omdat ik die veel lekkerder in de hand vind liggen dan de canon 550d.

Nu worden er allerlei kits aangeboden maar ik zit te twijfelen tussen onderstaande kits:

* Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR + AF-S NIKKOR 70-300mm G IF ED VR
Voor ongeveer € 1200.-

Of

* Nikon NIKON D90 + AF-S DX NIKKOR 18-200mm G ED VR II
Voor ongeveer € 1200.-

Iemand misschien ervaringen / tips ? (Voor / nadelen ?)
Tnx Made

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wat wil je gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20

Fiber

Beaches are for storming.

made schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:57:
....... Nikon D90 .......

Nu worden er allerlei kits aangeboden maar ik zit te twijfelen tussen onderstaande kits:
.........
Waarom niet gewoon de 18-55 VR en de 55-200 VR? Houdt je nog ruim 300 Euro over voor andere leuke lenzen of een flitser.... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• made

made

.. made by made ..

Ik heb nu een pana superzoom. En wat schiet ik ?

Eigenlijk alles van tele-Macro tot Landschappen.

Dus is de optie van de 18-55 VR & 55-200 VR is wel een optie. Maar ik hoorde ook dat als het even kan ik VRII moet hebben. Heb liever 1 goede lens dan 2 matige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 11:46
de 18-55 en 55-200 zijn zeker geen matige lenzen hoor! Ze doen in ieder geval niet onder voor de 18-200. :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:24

Steeffoon

Smartphone-nerd

BarôZZa schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:51:
[...]

Je hebt het zelf over 444 euro vs 420 euro |:(

Daarnaast zou ik de aanschaf van een camera niet af laten hangen van de tas die je erbij krijgt.
De tas krijg ik er niet bij. Maar als ik een camera koop wil ik dat gelijk erbij kopen. De Nikon D5000 is in de aanbieding 444 euro. Dan krijg je een 18-55mm VR lens erbij. De Sony A330 is 343 euro en dan krijg je een lens 18-55mm erbij. Tas erbij van 40 euro. En dan kom ik uit op 383 euro. UV - filter er nog eventueel bij etcetera. Alles bij elkaar is de Nikon D5000 echt stukken duurder. En ik ben 16, en geen mega budget.
Anoniem: 362344 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:59:
Stefan, misschien is dit iets voor je? http://www.cameranu.nl/ar..._NIG_Mini_Fotostudio.html 45 euro.. En je bent klaar. Of het kwalitatief goed is weet ik niet, maar als start bied het genoeg mogelijkheden denk ik.
Bedankt, is misschien wel wat voor in de toekomst ;-)

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
made schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:32:
Ik heb nu een pana superzoom. En wat schiet ik ?

Eigenlijk alles van tele-Macro tot Landschappen.

Dus is de optie van de 18-55 VR & 55-200 VR is wel een optie. Maar ik hoorde ook dat als het even kan ik VRII moet hebben. Heb liever 1 goede lens dan 2 matige.
Niks matigs aan die dingen

18-105 is een fijne allrounder. 70-300 is, IMO, alleen boven de 55-200 te verkiezen als je wild en/of gevogelte op je verlanglijstje heb staan.

Ik zou overigens nog even wachten, geruchten over een 55-300 zijn wel heel hardnekkig en die is of interessant of die gaat de prijs van de 55-200 drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
stefanaudi schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:55:
[...]

De tas krijg ik er niet bij. Maar als ik een camera koop wil ik dat gelijk erbij kopen. De Nikon D5000 is in de aanbieding 444 euro. Dan krijg je een 18-55mm VR lens erbij. De Sony A330 is 343 euro en dan krijg je een lens 18-55mm erbij. Tas erbij van 40 euro. En dan kom ik uit op 383 euro. UV - filter er nog eventueel bij etcetera. Alles bij elkaar is de Nikon D5000 echt stukken duurder. En ik ben 16, en geen mega budget.

[...]

Bedankt, is misschien wel wat voor in de toekomst ;-)
Dat is heel anders dan wat je eerst zei, daar kwam het neer op 444 euro voor de D5000 of 420 euro voor de A330 incl tas.

De goedkoopste camera is altijd nog prima, maar je vraagt om een mening. Wat dat betreft biedt de D5000 erg veel bang for the buck en die staat duidelijk een stap hoger op de DSLR trap.

Een UV filter is onzin en als je al een tas hebt, dan kan je de camera gewoon daarin gooien en anders kan je er ook wel eentje voor minder kopen dan 40 euro. Accessoires kan je altijd nog halen, je camera omwisselen is wat meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 242322

Ter vervanging van mijn compact-camera heb ik besloten om over te stappen naar een dSLR. Ik zat vooral te kijken naar de Canon en Nikon modellen. Toch zou ik graag nog advies krijgen.

1.Wat is je beschikbare budget?
500 - 700 euro

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.
De camera zal iniedergeval goed gebruikt moeten kunnen worden tijdens mijn vakantie in Rome waarbij ik voornamel de architectuur fotografeer. Daarnaast moet de camera goed geschikt zijn voor huis-, tuin- en keukendoelen.

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee dat hoeft niet, hiervoor gebruik ik wel mijn filmcamera. Mag natuurlijk wel.

5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Hoeft niet, mag wel. AF is dan geen absolute noodzaak.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik zoek een degelijke camera met een redelijk groot LCD scherm (3 inch zou fijn zijn).

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik denk dat een standaard kitlens (18-55) vaak genoeg zal zijn. Als het binnen het budget past (iets erboven is ook geen probleem), dan zou een tweede lens waarmee ik goed kan inzoomen ook mooi zijn. Mijn oude compact-camera had 12x optische zoom. Ik zoek een lens die dit zou kunnen evenaren.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pamperke
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-06 07:59
stefanaudi schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 02:16:
Ja daar ben ik weer.
Ik kom er net achter dat de Nikon D5000 bij MediaMarkt in de aanbieding is voor 444€.
De D5000 kost 444€ moet nog tas enzo bij. Met de Sony A330 ben ik klaar mee voor 420€ incl tas.is het de meerprijs waard? En omdat de lenzen van Nikon stabilisatie bevatten zijn die dan (veel) duurder dan die van Sony?
Is dat enkel voor de body of gaat het om een kit die in aanbieding staat? In dat laatste geval wip ik morgen de grens wel eens over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Kit, altijd bij de MM aanbiedingen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pamperke
BarôZZa schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:05:
Kit, altijd bij de MM aanbiedingen geloof ik.
In dat geval reis ik morgen eens af naar onze noorderburen. Hier kost dezelfde kit maar liefst 589 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

De meeste Mediamarkts hebben hun eigen prijzen, welke MM gaat het om?

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Anoniem: 242322 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 17:39:

Ik denk dat een standaard kitlens (18-55) vaak genoeg zal zijn. Als het binnen het budget past (iets erboven is ook geen probleem), dan zou een tweede lens waarmee ik goed kan inzoomen ook mooi zijn. Mijn oude compact-camera had 12x optische zoom. Ik zoek een lens die dit zou kunnen evenaren.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Bij voorbaat dank!
Kun je hier nog iets meer over vertellen? Een standaard objectief op een dSLR is het equivalent van 3 a 4x zoom op een compactcamera. Zou dit in principe voldoende zijn of moeten we op zoek naar een set met twee objectieven? Dat maakt namelijk erg veel uit voor het lijstje dat je terug krijgt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

BarôZZa schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:52:
[...]

Dat is heel anders dan wat je eerst zei, daar kwam het neer op 444 euro voor de D5000 of 420 euro voor de A330 incl tas.

De goedkoopste camera is altijd nog prima, maar je vraagt om een mening. Wat dat betreft biedt de D5000 erg veel bang for the buck en die staat duidelijk een stap hoger op de DSLR trap.

Een UV filter is onzin en als je al een tas hebt, dan kan je de camera gewoon daarin gooien en anders kan je er ook wel eentje voor minder kopen dan 40 euro. Accessoires kan je altijd nog halen, je camera omwisselen is wat meer werk.
Klopt, Sorry, had verkeerd berekend blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:43:
[...]

Kun je hier nog iets meer over vertellen? Een standaard objectief op een dSLR is het equivalent van 3 a 4x zoom op een compactcamera. Zou dit in principe voldoende zijn of moeten we op zoek naar een set met twee objectieven? Dat maakt namelijk erg veel uit voor het lijstje dat je terug krijgt! :)
In de meeste gevallen is het voldoende. Soms is het alleen zo dat je tekort komt met 3 a 4x zoom. Dus het is geen must, maar als het mogelijk is binnen mijn budget (een set met twee objectieven) dan geef ik hier wel de voorkeur aan. Mocht het niet mogelijk zijn, of moet ik door het nemen van twee objectieven sterk inleveren aan kwaliteit, dan gebruik ik liever mijn compact-camera (Konica Minolta Dimage Z5) voor de paar foto's waarvoor ik een grote zoom nodig heb.

Alvast bedankt voor je reactie iniedergeval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Goedkoopste telelens die nog goed bruikbaar is, is de 55-250IS a 210eu. Of dat in jou budget past, moet jij weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pamperke
Shiver23 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:20:
De meeste Mediamarkts hebben hun eigen prijzen, welke MM gaat het om?
MM in Bergen op Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Het is niet zozeer dat ik een dSLR wil want datgene weet ik eigenlijk nog niet echt.
Het lijkt me heel mooi om een camera te hebben en foto's vast te leggen maar ik vraag me af hoelang ik hier plezier van heb. Fotos die ik nu gemaakt heb door de jaren heen kijk ik eigenlijk nooit terug dus heb ik dan iets aan een camera?

Als ik de fotocases hier zie boeit het me altijd enorm en wil ik dat zelf ook kunnen.

En wat voor camera haal ik dan? Een "goedkopere" Canon 450d/1000d of nikon D3000/D5000 of voor een duurdere Canon 550d of Nikon D90?

Wat zouden jullie doen?

Edit

Ik zie nu het volgende

Canon 550D 15-55 IS KIT MediaMarkt (010) 609e Prijs BCC zie website 799e.
BCC past de prijs aan plus 25% van het verschil kortom 561,50e lijkt mij heel netjes... kuch

Bij de BCC werkt een maat van me broer dus wellicht valt er iets te regelen waardoor de 550d wel heel goedkoop uitvalt. Moet ik alleen weten of hij goed in de hand ligt.

edit 2

Die reactie was geplaatst eind Mei. Dus dat zal wel niet meer gelden. Helaas.
Alsnog kan ik 'm mischien via die maat via inkoopsprijs regelen. Morgen gelijk even vragen.

[ Voor 34% gewijzigd door Daywalk3r op 11-08-2010 23:23 ]

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 20:51
Anoniem: 269390 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:21:
Ik heb een vriendin met een 350D en die kan ik ook nog best aardig vasthouden.
Da's wel zo fijn :)

On topic : de 550D spreekt mij wel aan. Niet te groot, goede kwaliteit als ik het zo her en der lees, leuke filmfunctie (niet zo belangrijk maar wel leuk dat het er op zit). Nou ben ik een beginner op het gebied van fotografie en dan komt er toch een moment dat je met waardes wilt gaan rommelen. Nou begreep ik dat de wat grotere toestellen (bv een 40D) een extra wieltje bovenop hebben waarmee je snel bepaalde instellingen kunt maken. Deze instellingen zou je dan via een menuutje op bv een 550D moeten doen. Nou is mijn vraag : welke belangrijke instellingen zijn dit nou en hoe lastig is die instelling te maken op de 550D? Spelen met die waardes trekt me in eerste instantie nog niet zo, maar wie weet komt het er ooit van.
Ander ding : touch screens bij DSLR's. Bij nogal wat Sony videocamera's en volgens mij nu ook de Nexen toestellen (weet niet of het ook bij hun DSLR's is) kun je voorwerpen aanraken op het schermpje om er op te zoomen focussen. Reuze handig. Begrijp ik het goed dat dit nog geen gemeengoed is in DSLR-land? En waarom eigenlijk niet?

[ Voor 72% gewijzigd door Dancing_Animal op 12-08-2010 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
@Daywalk3r: Waarom zou je zo veel geld uitgeven aan eits wat misschien na 3x in de kast verdwijnt?

• BarôZZa
Dancing_Animal schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 23:10:
[...]

Da's wel zo fijn :)

On topic : de 550D spreekt mij wel aan. Niet te groot, goede kwaliteit als ik het zo her en der lees, leuke filmfunctie (niet zo belangrijk maar wel leuk dat het er op zit). Nou ben ik een beginner op het gebied van fotografie en dan komt er toch een moment dat je met waardes wilt gaan rommelen. Nou begreep ik dat de wat grotere toestellen (bv een 40D) een extra wieltje bovenop hebben waarmee je snel bepaalde instellingen kunt maken. Deze instellingen zou je dan via een menuutje op bv een 550D moeten doen. Nou is mijn vraag : welke belangrijke instellingen zijn dit nou en hoe lastig is die instelling te maken op de 550D? Spelen met die waardes trekt me in eerste instantie nog niet zo, maar wie weet komt het er ooit van.
Ander ding : touch screens bij DSLR's. Bij nogal wat Sony toestellen (weet niet of het ook bij hun DSLR's is) kun je voorwerpen aanraken op het schermpje om er op te zoomen. Reuze handig. Begrijp ik het goed dat dit nog geen gemeengoed is in DSLR-land? En waarom eigenlijk niet?
Maakt niet zoveel uit, de belangrijkste dingen zijn zo in te stellen zonder een menuutje te gebruiken. Misschien zaken als whitebalance, fotokwaliteit oid.

Ik neem trouwens aan dat je focussen bedoelt en niet zoomen. Maar je kijkt bij een DSLR door de zoeker en zit niet naar een schermpje te kijken. Bij de spiegelloze camera's heb je dat wel.
Of het retehandig is: nee.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:08
made schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:57:
Ben denk ik eindelijk toe aan mijn eerst dslr.
Ben op de Nikon D90 gevallen omdat ik die veel lekkerder in de hand vind liggen dan de canon 550d.

* Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR + AF-S NIKKOR 70-300mm G IF ED VR
Voor ongeveer € 1200.-

Of

* Nikon NIKON D90 + AF-S DX NIKKOR 18-200mm G ED VR II
Voor ongeveer € 1200.-

Iemand misschien ervaringen / tips ? (Voor / nadelen ?)
Tnx Made
Mijn neef heeft sindskort ook een D90 en daarbij een 18-105 en een 70-300 lensje. Ikzelf heb een EOS 500D met een kitlensje 18-55 en 70-300. Ik kan wel zeggen dat ik het extra bereik tot 85-105 mis op cropbody schaal. Wat betreft het feit off het de beste objectieven zijn hoef ik me niet uit te laten met zo'n bereik, maar altijd beter dan een 18-200. Ook denk ik persoonlijk dat een toekomstige 55-300 een mooi lensje is op teleformaat voor cropbodies, maar de vertekeningen zullen daarbij niet meevallen. Uiteraard altijd weer beter wat betreft kwaliteit dan de 18-200, maar het is net hoeveel je wil wisselen en welke eisen je zelf stelt aan de kwaliteit. En natuurlijk speelt de prijs voor de meeste starters ook mee.

Echter geldt natuurlijk wel dat een lens beginnend op cropbody 18-105 een mooie overlap heeft als allrounder dan een 18-55, zeker als je nagaat dat de 70-300 een volformaat lens is en je hiervoor de brandpuntafstand moet vermenigvuldigen met je cropbody (D90 is geloof ik factor 1,5), dus een 70-300 is dan eigenlijk 105-450mm bij Nikon cropbodies. Zo is te zien dat je bij de het verschil tussen de 18-55 naar 105-450 (70-300FX*1,5) wel groot is. Ga je het missen? Dat is aan jou.

Daarnaast geldt nog dat een 550D (EOS) qua prijs wellicht evenredig gelijk is aan een D90, maar qua specs fototechnisch is de 50D maar gerelateerd aan de D90. Echter heeft de 50D geen filmfunctie. Maar ik bedoel alleen te zeggen dat de 50D ook groter is en wellicht ook beter in de hand ligt. Als je naar de prijs/specs verhouding kijkt is de D90 wat gunstiger, maar ook hier is het weer wat jij wilt.
Zo geldt dat 50D en D90 beiden semi-pro zijn, terwijl de XX0D serie van Canon amateur is en de 1000D een instapper.
BarôZZa schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 02:19:
Ik neem trouwens aan dat je focussen bedoelt en niet zoomen. Maar je kijkt bij een DSLR door de zoeker en zit niet naar een schermpje te kijken. Bij de spiegelloze camera's heb je dat wel.
Waarom heb je dan LiveView? Voor de sier? En spiegelloos is ie dan ook niet.
Dancing_Animal zal wel een sony filmcamera bedoelen, daar kan je dat geloof ik wel op met zo'n touchscreen. Echter kan ik me niet voorstellen dat dit op een dSLR mogelijk is, althans niet bij deze generatie bodies en merken.

[ Voor 71% gewijzigd door Aardwolf op 12-08-2010 02:51 . Reden: Typo's en andere lappen tekst :P ]

• BarôZZa
Live view gebruik je voor de zeldzame momenten dat het handiger is dan door de zoeker kijken.
Ik heb het over dat je de touchfocus optie hebt op die spiegelloze camera's van Sony, niet op de DSLR's.

Een capacitive touchscreen(of touchpad) kan trouwens wel handig zijn voor allerlei dingen, maar focussen blijft handiger met de focuspoints.

De Nikkor 18-200mm is trouwens een prima lens, de beste 18-200mm die er is. Hij is zelfs een stuk scherper dan de 18-105mm. De 70-300 is wel weer wat scherper dan de 18-200mm, dus het ligt eraan in welk deel je het meest zal schieten, of je van lenzen wilt verwisselen en of je het 200-300mm deel uberhaubt wel nodig hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door BarôZZa op 12-08-2010 03:12 ]

• Aardwolf
BarôZZa schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 03:08:
Live view gebruik je voor de zeldzame momenten dat het handiger is dan door de zoeker kijken.
Ik heb het over dat je de touchfocus optie hebt op die spiegelloze camera's van Sony, niet op de DSLR's.

Een capacitive touchscreen(of touchpad) kan trouwens wel handig zijn voor allerlei dingen, maar focussen blijft handiger met de focuspoints.

De Nikkor 18-200mm is trouwens een prima lens, de beste 18-200mm die er is. Hij is zelfs een stuk scherper dan de 18-105mm. De 70-300 is wel weer wat scherper dan de 18-200mm, dus het ligt eraan in welk deel je het meest zal schieten, of je van lenzen wilt verwisselen en of je het 200-300mm deel uberhaubt wel nodig hebt.
Hoezo is de Nikkor 18-200 de beste die er is? Dat vat ik namelijk niet, de beste van de merken (Canon, Nikon, Sigma, Sony, etc, etc.) of qua specs (zie hieronder).
Dus hij is altijd over het hele bereik scherper dan de 18-105, dat lijkt me sterk. En CA, vignettering, flares, etc, etc. ook beter dan de 18-105? De scherpte is natuurlijk belangrijk, maar die andere aspecten spelen ook mee. Ik kan me niet voorstellen dat die 18-200 nu overall beter is, maar goed, ik zal het wel mis hebbën.

[ Voor 6% gewijzigd door Aardwolf op 12-08-2010 03:22 ]

• Fiber

Fiber

marcel87 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 02:30:
.........
Echter geldt natuurlijk wel dat een lens beginnend op cropbody 18-105 een mooie overlap heeft als allrounder dan een 18-55, zeker als je nagaat dat de 70-300 een volformaat lens is en je hiervoor de brandpuntafstand moet vermenigvuldigen met je cropbody (D90 is geloof ik factor 1,5), dus een 70-300 is dan eigenlijk 105-450mm bij Nikon cropbodies. Zo is te zien dat je bij de het verschil tussen de 18-55 naar 105-450 (70-300FX*1,5) wel groot is. Ga je het missen? Dat is aan jou.
........
Ga je huiswerk eens overdoen! ;)

De 1.5x (Canon 1.6x) cropfactor geld voor elke lens op een DX camera zoals de D90 en de 550D. Dus niet alleen voor de 70-300 maar ook voor de 18-55. Het "gat" tussen beide lenzen valt dus wel mee. Probeer het maar eens met je 18-55 op 55mm en je 70-300 op 70mm. Het verschil is misschien 1 stap vooruit of achteruit.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Aardwolf
Fiber schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 04:04:

Ga je huiswerk eens overdoen! ;)

De 1.5x (Canon 1.6x) cropfactor geld voor elke lens op een DX camera zoals de D90 en de 550D. Dus niet alleen voor de 70-300 maar ook voor de 18-55. Het "gat" tussen beide lenzen valt dus wel mee. Probeer het maar eens met je 18-55 op 55mm en je 70-300 op 70mm. Het verschil is misschien 1 stap vooruit of achteruit.
Hoezo dat, ik spreek even in Canon taal, op een cropbody geeft dit:
EF-S 10-22 => 10-22
EF-S 18-55 => 18-55
EF 70-300 => 112-480

Echter bij het gebruik van een fullframe (alleen gebruik EF, zie waarde achter het = teken) is dit:
EF-S 10-22 => 16-20,4 (gebruik dan bijv. EF 16-35L f/2.8 USM of EF 17-40L f/2.8 USM)
EF-S 18-55 => 28,8-88 (gebruik dan bijv, EF 24-70L f/2.8 USM)
EF 70-300 => 70-300

Dit bedoelde ik alleen, zit ik nu wel goed, of is het tijd om naar bed te gaan? :9

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-06 15:41

bbc

marcel87 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 04:54:
[...]

Hoezo dat, ik spreek even in Canon taal, op een cropbody geeft dit:
EF-S 10-22 => 10-22
EF-S 18-55 => 18-55
EF 70-300 => 112-480

Echter bij het gebruik van een fullframe (alleen gebruik EF, zie waarde achter het = teken) is dit:
EF-S 10-22 => 16-20,4 (gebruik dan bijv. EF 16-35L f/2.8 USM of EF 17-40L f/2.8 USM)
EF-S 18-55 => 28,8-88 (gebruik dan bijv, EF 24-70L f/2.8 USM)
EF 70-300 => 70-300

Dit bedoelde ik alleen, zit ik nu wel goed, of is het tijd om naar bed te gaan? :9
Het is tijd om naar bed te gaan ;)
Op een lens staan altijd de full frame waarden ondanks het feit dat EF-S niet past op een full frame. Naargelang de crop factor van je camera bereken je dan het c0rrecte getal. x1.3, x1.5 of welke andere crop de ccd ook heeft.

• made

made

.. made by made ..

WOEI.
Ik weet het nu bijna helemaal niet meer.
Ik dacht dat de 18-200 lens wel makkelijk is omdat je dan bijna nooit hoeft te wisselen.
Maar de 70-300 vind ik ook wel erg handig.

Hmm ben er nog niet uit.
In iedergeval tnx voor de tips

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:42

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Er bestaat ook nog zoiets als een tamron 18-270 VC lens. Dan hoef je niet te wisselen, maar krijg je er meer bereik voor terug. Hoe deze lens optisch presteert, weet ik niet..

Hier staat tekst

bbc schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 06:11:
[...]

Het is tijd om naar bed te gaan ;)
Op een lens staan altijd de full frame waarden ondanks het feit dat EF-S niet past op een full frame. Naargelang de crop factor van je camera bereken je dan het c0rrecte getal. x1.3, x1.5 of welke andere crop de ccd ook heeft.
Jij bent ook nog niet helemaal wakker.... Op een lens staan niet de full-frame waarden, maar gewoon de brandpuntsafstand, punt. Waar jullie het over hebben is de beeldhoek. De beeldhoek op een cropcamera is kleiner dan op een full-frame camera. Het is zo dat een 50mm lens op een 1,5x crop camera dezelfde beeldhoek geeft als een 75mm lens op full-frame.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Wijnands
marcel87 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 03:19:
[...]

Hoezo is de Nikkor 18-200 de beste die er is? Dat vat ik namelijk niet, de beste van de merken (Canon, Nikon, Sigma, Sony, etc, etc.) of qua specs (zie hieronder).
De nikon 18-200 en de canon zijn de beste superzooms. Daarna komt de 18-270 van tamron en de 18-200 OS van sigma
made schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 08:51:
WOEI.
Ik weet het nu bijna helemaal niet meer.
Ik dacht dat de 18-200 lens wel makkelijk is omdat je dan bijna nooit hoeft te wisselen.
Maar de 70-300 vind ik ook wel erg handig.

Hmm ben er nog niet uit.
In iedergeval tnx voor de tips
Het ligt er helemaal aan wat je wilt. Ten eerste, waarom is bijna nooit hoeven te wisselen een voordeel? Ten tweede, een 18-105 is voldoende voor heel veel huis- tuin en keuken situaties, is optisch zo ongeveer net zo goed als de 18-200 en kost ongeveer 1/3 van wat de 18-200 kost.
Een 70-300 is ideaal als je voor relatief weinig geld je aan wild en gevogelte wilt wagen. Ben je dat niet van plan dan is de D90+18-105 een leuke camera die je voor 800 euro hebt. De 400 euro die je niet uitgeeft aan de 70-300 hou je lekker in je zak voor als je hebt ontdekt wat je mist (ultra-groothoek, flitser, macro lens, telelens)

[ Voor 57% gewijzigd door Wijnands op 12-08-2010 10:16 ]

En die van Nikon is nog stukken beter dan die van Canon. Nikon maakt over 't algemeen de beste zooms van alles wat er op de markt te koop is. Als ik moest kiezen tussen een 18-55 kitlens of de 18-200 koos ik die en niet alleen voor het grotere bereik.

Als ik voor de beste prijs/kwalliteit/prestatie ging koos ik de 18-105.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 362344 op 12-08-2010 10:20 ]

• Knowuse
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 22:34
Kun je bij die super zooms zo maar zeggen welke de beste is? Hangt dat niet af van de prioriteiten die je steld? De sigma heeft bijvoorbeeld de minste barrel distortion.

Shuttle st20g5

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

marcel87 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 02:30:
Mijn neef heeft sindskort ook een D90 en daarbij een 18-105 en een 70-300 lensje. Ikzelf heb een EOS 500D met een kitlensje 18-55 en 70-300. Ik kan wel zeggen dat ik het extra bereik tot 85-105 mis op cropbody schaal.
Wat jij nodig hebt is een EF-S 15-85 ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Wijnands
Knowuse schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 10:36:
Kun je bij die super zooms zo maar zeggen welke de beste is? Hangt dat niet af van de prioriteiten die je steld? De sigma heeft bijvoorbeeld de minste barrel distortion.
Dat speelt natuurlijk ook een rol maar barrel is redelijk te corrigeren.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Ik lees al een tijdje mee en ben me behoorlijk verdiepen in camera's en ben tot volgende selectie gekomen:
- Canon 500D met 18-135mm lens
- Nikon D5000 met 18-105mm lens

Samen met mijn vriendin wil ik een dSLR kopen. De camera zal in eerste instantie meegaan op backpack-vakantie dus is er eigenlijk plek voor 1 objectief. Daarom het grotere bereik. Sowieso ben ik van mening, omdat we weinig ervaring hebben met verwisselbare lenzen, dat een groter bereik handig is om te analyseren welk bereik je uiteindelijk het meest gebruikt om in de toekomst daar de objectieven op aan te passen.

Ik twijfel tussen bovenstaande body's op de volgende punten. Voor de 500D heeft de user-interface en hoge resolutie van het scherm de voorkeur. Ook zou de kleurechtheid van foto's van de Canon wat beter zijn. Voordeel van de Nikon is vooral de prijs en uitgebreide helpfunctie, plus de body die iets beter in mijn hand ligt.

Tot gisteravond leek de keuze te gaan tussen bovenstaande kits. Echter lees ik behoorlijk wat verhalen dat de 18-105 van Nikon en 18-135 van Canon niet zo best zijn. Het bereik is op zich wel wat ik zoek, maar als een 18-200 voor een kleine meerprijs beter is dan bovenstaande lenzen en meer bereik heeft, dan is dat zeker het overwegen waard. Wat is volgens jullie de beste 18-200mm lens dan?

Omdat een D90 tegenwoordig ongeveer dezelfde prijs heeft als de 500D is deze ook nog een optie, maar ik denk dat de user-interface daarvan te lastig is voor mijn vriendin.

• Wijnands
Shiver23 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:10:
Ik lees al een tijdje mee en ben me behoorlijk verdiepen in camera's en ben tot volgende selectie gekomen:
- Canon 500D met 18-135mm lens
- Nikon D5000 met 18-105mm lens

Ik twijfel tussen bovenstaande body's op de volgende punten. Voor de 500D heeft de user-interface en hoge resolutie van het scherm de voorkeur. Ook zou de kleurechtheid van foto's van de Canon wat beter zijn.
Huh?
Tot gisteravond leek de keuze te gaan tussen bovenstaande kits. Echter lees ik behoorlijk wat verhalen dat de 18-105 van Nikon en 18-135 van Canon niet zo best zijn.
De canon ken ik niet, de nikon wel. Ik ben heel benieuwd waar je deze verhalen leest?

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat bedoel je met huh?

http://www.photozone.de/n...s/410-nikkor_18105_3556vr
http://www.photozone.de/c...anon_18135_3556is?start=1
Nikon komt in deze tests wel als betere lens naar voren. Samen met de lagere prijs denk ik dat het dan toch de D5000 zal worden (of D90 met deze lens, zag een aanbieding van 759 voor de set bij MM Utrecht). Iemand die nog iets kan toevoegen over het gebruiksgemak van de D5000 tegenover de D90 voor een beginnende gebruiker?

• Fiber

Fiber

Shiver23 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:10:
.........
Tot gisteravond leek de keuze te gaan tussen bovenstaande kits. Echter lees ik behoorlijk wat verhalen dat de 18-105 van Nikon en 18-135 van Canon niet zo best zijn.
http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/18-135mm.htm
I wasn't expecting this, but honestly, if I shot small-format Canon, this would be my favorite all-around zoom. I love it because of its moderately tough build, light weight, great ergonomics, very good optics, and perfect zoom range and close focus. The price is a steal, too.
Het bereik is op zich wel wat ik zoek, maar als een 18-200 voor een kleine meerprijs beter is dan bovenstaande lenzen en meer bereik heeft, dan is dat zeker het overwegen waard. Wat is volgens jullie de beste 18-200mm lens dan?
pricewatch: Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II
......

• Wijnands
Ik kan je opmerking over kleurechtheid totaal niet plaatsen.
http://www.photozone.de/n...s/410-nikkor_18105_3556vr
http://www.photozone.de/c...anon_18135_3556is?start=1
Nikon komt in deze tests wel als betere lens naar voren. Samen met de lagere prijs denk ik dat het dan toch de D5000 zal worden (of D90 met deze lens, zag een aanbieding van 759 voor de set bij MM Utrecht). Iemand die nog iets kan toevoegen over het gebruiksgemak van de D5000 tegenover de D90 voor een beginnende gebruiker?
Je geeft aan dat je leest dat zowel de 18-105 en de 18-135 niet zo goed zijn. Vervolgens link je naar photozone waar de 18-135 inderdaad niet zo heel goed uit de bus komt maar de 18-105 toch een hele aardige beoordeling krijgt.
Vervorming in het groothoekstuk vind ik niet zo vreemd bij een lens in die prijsklasse, sterker nog je moet aardig wat meer uitgeven wil je dat niet hebben. CA heb ik bij de 18-105 zelf nooit zo erg ervaren.
Thom's review van de 18-105 komt het meest overeen met mijn eigen ervaringen (nee ik heb de lens zelf niet maar ik leen 'm vaak genoeg om er een mening over te hebben) enige waar ik van mening verschil met Thom is dat ik iets meer flare problemen heb met deze lens.
Nee, da's een betrouwbare bron. Ken Rockwell... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Wijnands op 12-08-2010 12:51 ]

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Wijnands schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 23:32:
@Daywalk3r: Waarom zou je zo veel geld uitgeven aan eits wat misschien na 3x in de kast verdwijnt?
Ik kan voor 200 euro minder wel een goedkopere camera halen maar als ik die na 3 x in de kast verdwijnt is het net zo goed zonde.

Mischien bevalt dat HD filmen ook wel goed erbij en dan heb ik gelijk een goeie all-round camera.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Bedankt. Mijn twijfel over beide lenzen is wel weggenomen en daar kan ik in eerste instantie dus prima mee uit de voeten. Blijft de beslissing om de Nikon of Canon te nemen nog staan, maar die zal ik zelf moeten maken. Ervaringen mbt gebruiksgemak voor beginners ben ik nog wel benieuwd naar.

• Wijnands
Shiver23 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:44:
Ervaringen mbt gebruiksgemak voor beginners ben ik nog wel benieuwd naar.
Da's heel persoonlijk, valt weinig objectief over te zeggen. Zelf snap ik bijv. niet hoe canon dingen als een AF punt selecteren zo heeft kunnen doen maar een ander zal op een D5000 moeite hebben met het kiezen van een meetmethode.

• BarôZZa
De D5000 heeft voor beginners een makkelijke scene mode, waarbij je ook gelijk de instellingen ziet van de scenes. Voor de rest maakt het denk ik niet veel uit en is het een kwestie van smaak. Ik vind Canons verschrikkelijk om te bedienen en Canon fans hebben dat weer bij Nikons.

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Wijnands schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:38:
[...]
Zelf snap ik bijv. niet hoe canon dingen als een AF punt selecteren
Vind ik juist heel handig. Ik kan in 1 seconden switchen van mn standaard AF punt (middelste) naar het AF punt die ik gebruik voor een portret. Komt weinig voor dat ik andere punten gebruik, maar ik weet ze in 1 seconden te vinden.
1 klik op een knopje en dan scroll ik in 1 beweging naar de benodigde AF. Hoe werkt het bij nikon dan?

• Wijnands
Scirocco schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:17:
[...]

Vind ik juist heel handig. Ik kan in 1 seconden switchen van mn standaard AF punt (middelste) naar het AF punt die ik gebruik voor een portret. Komt weinig voor dat ik andere punten gebruik, maar ik weet ze in 1 seconden te vinden.
1 klik op een knopje en dan scroll ik in 1 beweging naar de benodigde AF. Hoe werkt het bij nikon dan?
Met de joypad op de achterkant. Goed voorbeeld van wat ik bedoel, het is behoorlijk persoonlijk.

• Aardwolf
universal creations schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 09:23:
[...]

Jij bent ook nog niet helemaal wakker.... Op een lens staan niet de full-frame waarden, maar gewoon de brandpuntsafstand, punt. Waar jullie het over hebben is de beeldhoek. De beeldhoek op een cropcamera is kleiner dan op een full-frame camera. Het is zo dat een 50mm lens op een 1,5x crop camera dezelfde beeldhoek geeft als een 75mm lens op full-frame.
Maar goed, als je de beeldhoek waarden gaat vergelijken EFS in combinatie met die EF objectieven, dan zie je dus werkelijk dat gat ontstaan. Tuurlijk als je puur naar getallen kijkt bijv. 55 naar 70 is niet veel, alleen het feit is dat de 55 een EFS is (dus geschikt gemaakt voor kleinere sensoren en op cropbody echt 55mm is) terwijl de 70 een EF is (dus geschikt voor normale grote sensoren als die van fullframe (35mm) en op cropbody dus eigenlijk een andere beeldhoek waarde heeft).
Als je veel portretten wilt gaan schieten dan denk ik wellicht dat je die tussenstap ernstig gaat missen, aangezien 50mm, 85mm en 105mm op fullframe de beeldhoekmaten zijn voor portretten (in het algemeen gezien dan). Voor een cropbody geldt bijvoorbeeld bij het gebruik van een EF 50mm dit dus een beeldhoek van 80mm geeft op een volbeeldsensor is, terwijl EF 70 mm al weer 112mm is.
Niet voor niets wordt altijd gezegd dat wat betreft het gebruikt van tele's voordeliger is op cropbodies, aangezien je hier in principe gebruik maakt van een verder ingezoomd beeld (kleinere beeldhoek) dan dat de brandpuntafstand op de lens aangeeft en je dus bij het gebruik van fullframebodies meer en grote objectieven zou moeten aanschaffen om hetzelfde beeld te bereiken.
nero355 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 10:55:
[...]

Wat jij nodig hebt is een EF-S 15-85 ;)
Mwah, ik ga denk ik straks voor een EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, als ik daarnaast nog een EF 50 mm f/1.4 neem, dan valt het gat in beeldhoek wel mee (tussen die EF 70-300 f/4-5.6 IS USM) en heb ik tenminste lichtsterke objectieven over het hele bereik (althans bij de eerste). Dan heb ik straks het bereik in beeldhoek 17-55 -- 80 -- 112-480.
Wellicht volgend jaar nog eens verder kijken naar een EF 70-200L IS USM, ik ben er alleen nog niet uit of de de f/2.8 II wordt of de f4.0. En daarnaast een groothoek lens, bijv. de EF-S 10-22 f/3.5-4.5 USM of de sigma 10-20 of de Tokkina 11-16 of zoiets. Daar heb ik nog even tijd voor om over te denken gelukkig.... ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Aardwolf op 12-08-2010 18:28 ]

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:37
Wijnands schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:43:
[...]

Met de joypad op de achterkant. Goed voorbeeld van wat ik bedoel, het is behoorlijk persoonlijk.
Nikon is hierin duidelijker en iets gemakkelijker voor de beginner, maar ik zou als nikongebruiker toch ook d emogelijkheid willen hebben om de canonmanier te gebruiken. volgens mij is die, eens je die gewend bent, sneller te gebruiken dan de nikonmanier, die wel logischer is. [/canonvsnikon]
marcel87 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 17:23:
[...]

Maar goed, als je de beeldhoek waarden gaat vergelijken EFS in combinatie met die EF objectieven, dan zie je dus werkelijk dat gat ontstaan. Tuurlijk als je puur naar getallen kijkt bijv. 55 naar 70 is niet veel, alleen het feit is dat de 55 een EFS is (dus geschikt gemaakt voor kleinere sensoren en op cropbody echt 55mm is) terwijl de 70 een EF is (dus geschikt voor normale grote sensoren als die van fullframe (35mm) en op cropbody dus eigenlijk een andere beeldhoek waarde heeft).
Als je veel portretten wilt gaan schieten dan denk ik wellicht dat je die tussenstap ernstig gaat missen, aangezien 50mm, 85mm en 105mm op fullframe de beeldhoekmaten zijn voor portretten (in het algemeen gezien dan). Voor een cropbody geldt bijvoorbeeld bij het gebruik van een EF 50mm dit dus een beeldhoek van 80mm geeft op een volbeeldsensor is, terwijl EF 70 mm al weer 112mm is.
Niet voor niets wordt altijd gezegd dat wat betreft het gebruikt van tele's voordeliger is op cropbodies, aangezien je hier in principe gebruik maakt van een verder ingezoomd beeld (kleinere beeldhoek) dan dat de brandpuntafstand op de lens aangeeft en je dus bij het gebruik van fullframebodies meer en grote objectieven zou moeten aanschaffen om hetzelfde beeld te bereiken.

[...]

Mwah, ik ga denk ik straks voor een EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, als ik daarnaast nog een EF 50 mm f/1.4 neem, dan valt het gat in beeldhoek wel mee (tussen die EF 70-300 f/4-5.6 IS USM) en heb ik tenminste lichtsterke objectieven over het hele bereik (althans bij de eerste). Dan heb ik straks het bereik in beeldhoek 17-55 -- 80 -- 112-480.
Wellicht volgend jaar nog eens verder kijken naar een EF 70-200L IS USM, ik ben er alleen nog niet uit of de de f/2.8 II wordt of de f4.0. En daarnaast een groothoek lens, bijv. de EF-S 10-22 f/3.5-4.5 USM of de sigma 10-20 of de Tokkina 11-16 of zoiets. Daar heb ik nog even tijd voor om over te denken gelukkig.... ;)
Volgens mij maak je nu een gigantische denkfout. Je hebt straks gewoon 17-55mm -- 70-300mm en als je het wil omrekenen: 27-88mm -- 112-480mm. Jij denkt dat die waardes die op EF-S lenzen staan al omgerekend zijn, maar dat is niet zo. Daarom zei ik al dat die waardes gewoon brandpuntsafstanden zijn en dat de beeldhoek anders is als je wisselt tussen crop en full-frame. En dat geldt voor de EF-S lenzen en voor de EF lenzen. Dus de 50/1.4 zal op crop de beeldhoek geven van een 80mm op full-frame en de 17-55 zal op 50mm ook een beeldhoek geven van 80mm op full-frame.

50mm op crop vond ik een prima brandpuntsafstand om portretten te nemen. Natuurlijk zijn er liefhebbers van een grotere afstand, maar smaken verschillen nu eenmaal.

[ Voor 88% gewijzigd door Universal Creations op 12-08-2010 18:48 ]

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 14:39
Ligt het nu aan mij of is dit echt onzin? :?

EF en EFS gebruiken allebei brandpuntsafstand, en die veranderd echt niet of je de lens nu op een crop of full frame gebruikt.

• Fiber

Fiber

SgtCaffran schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 18:45:
[...]

Ligt het nu aan mij of is dit echt onzin? :?

EF en EFS gebruiken allebei brandpuntsafstand, en die veranderd echt niet of je de lens nu op een crop of full frame gebruikt.
Nee dat ligt niet aan jou, het is onzin. :)
.....
.........
Nee, dan heb je gewoon in mm's 17-55, 50, en 70-300. De crop factor daarbij geld voor alle drie de lenzen, dus dat wordt dan +/- 27-88, 80, 112-480. Niks mis met die lenzen, maar je moet het wel goed vertellen. :)

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-06 23:19
Het staat ook in de TS, maar het blijft een problematisch iets :P
Als je een objectief op een dSLR met een cropfactor zet moet je de brandpunten vermeld op het objectief vermenigvuldigen met de cropfactor, ongeacht of het objectief speciaal voor digitaal gemaakt is of niet.

• Fiber

Fiber

PowerUp schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 19:02:
Het staat ook in de TS, maar het blijft een problematisch iets :P

[...]
Sommige mensen denken dat het veel ingewikkelder is dan het eigenlijk is. ;)

• Aardwolf
Blijkbaar wel dan, ik vind het altijd in ieder geval lastig, ik dacht dat ik nu wel goed zat, maar blijkbaar niet :9. Gelukkig kan je niet alles weten. Thnx voor jullie reacties! ;)

Ter vervanging van mijn compact-camera heb ik besloten om over te stappen naar een dSLR. Ik zat vooral te kijken naar de Canon en Nikon modellen. Toch zou ik graag nog advies krijgen. Ik had dit al eerder gepost maar helaas nog geen reactie gekregen.

1.Wat is je beschikbare budget?
500 - 700 euro

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.
De camera zal iniedergeval goed gebruikt moeten kunnen worden tijdens mijn vakantie in Rome waarbij ik voornamel de architectuur fotografeer. Daarnaast moet de camera goed geschikt zijn voor huis-, tuin- en keukendoelen.

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee dat hoeft niet, hiervoor gebruik ik wel mijn filmcamera. Mag natuurlijk wel.

5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Hoeft niet, mag wel. AF is dan geen absolute noodzaak.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik zoek een degelijke camera met een redelijk groot LCD scherm (3 inch zou fijn zijn).

Ondertussen heb ik ook al gekeken naar een eventuele tweede lens. Voor een Canon-camera zou dit mogelijk een goede lens voor de grotere afstanden zijn: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS ? Voor een Nikon zat ik te denken aan een Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR.

Dan rest natuurlijk de vraag over welke body ik het beste kan nemen. Is het voor mij als een soort van beginneling waard om een Canon EOS 550D te nemen boven een 500D. Of kan ik misschien zelfs beter gaan voor de 1000D. En met Nikon dezelfde vraag. Is het het geld waard om een D5000 te nemen in plaats van een D3000. Loop ik tegen problemen aan als ik iets meer ervaring heb? Uiteraard moet ik eerst nog even goed kijken welke ik het makkelijkste vast vind houden. Dit heb ik tot nu toe alleen nog maar even vlug gedaan.

Alvast erg bedankt voor de hulp bij mijn keuze!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 242322 op 12-08-2010 20:31 ]

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:36

Zuurstok

Passionately curious

Anoniem: 242322 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 20:29:
Dan rest natuurlijk de vraag. Is het voor mij als een soort van beginneling waard om een Canon EOS 550D te nemen boven een 500D. Of kan ik misschien zelfs beter gaan voor de 1000D. En met Nikon dezelfde vraag. Is het het geld waard om een D5000 te nemen in plaats van een D3000.
nee, nee, ja :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Anoniem: 342130

Wat mij nu wel opvalt is dat er bijna nooit een olympus wordt geadviseerd of zelfs wordt genoemd.
Is olympus een minder merk, of slechter om in te kopen?

Nee helemaal niet, gewoon kleiner bedrijf, Pentax word ook amper genoemt, maar is ook niets mis mee.

Voor elk merk is wel wat negatiefs te verzinnen, maar ook positieve dingen. Het is net wat er bij je behoeftes past.

Anoniem: 22659

Vind ik uiteraard iets te kort door de bocht ;) Het scherm van de 550D is natuurlijk wel erg fijn! Verder is extra resolutie ook nooit verkeerd.
Anoniem: 342130 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 20:49:
Wat mij nu wel opvalt is dat er bijna nooit een olympus wordt geadviseerd of zelfs wordt genoemd.
Is olympus een minder merk, of slechter om in te kopen?
Een van de 'nadelen' van Olympus is het 4:3 formaat die de camera gebruikt. Mede hierdoor is de sensor wat kleiner dan bij andere merken en dat kan gevolgen hebben voor de fotokwaliteit en grootte van de zoeker. In de praktijk zit er echter erg weinig verschil tussen dSLRs en kun je bijna geen slechte dSLR kopen :Y)

Nee, het is gewoon dat ik het idee krijg dat olympus niet heel vaak wordt genoemd net zoals pentax, en dat is eigenlijk toch wel jammer want nu krijg je (zeker in deel 4 had je dat) dat bijna elke keer weer de zelfde 3 uitkomen : Nikon D5000, Canon 500D, Canon 1000d.

Dit zijn wel heel goede camera's, dat spreek ik niet tegen maar kijk nu even naar dit topic en denk je dan niet zelf dat veel tweakeraars toch soms wel een beetje bevooroordeeld zijn richting deze 2 giganten (Canon & Nikon, de pro camera's beheersen dan wel 90% van het marktaandeel, en zijn dit de beste merken als je een 600mm f2.8 wil hebben, maar dat is zeker niet de meerderheid van de mensen die aankloppen op dit forum )?

Ik zeg niet dat alle olympi goed zijn (al denk ik wel dat de e-620 wel een goede samenkomst is van alle goede delen van olympussen zeker niet dat de grip die op de entry-level sony goed is, want hoewel dat aan jezelf licht of je hem goed vindt voelen of niet, zijn toch veel mensen het overeens dat hij niet heel goed aanvoelt.(begin ik zelf ook al:P)

Nogmaals het zijn geen slechte camera's, en elk merk heeft zijn voordelen, maar ik zou zo graag wat diversiteit aan camera's willen zien.

Encarta

• Dancing_Animal
BarôZZa schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 02:19:
[...]

Maakt niet zoveel uit, de belangrijkste dingen zijn zo in te stellen zonder een menuutje te gebruiken. Misschien zaken als whitebalance, fotokwaliteit oid.

Ik bedoelde inderdaad focussen. Ik heb een videocamera van Sony waar dat op kan. Reuze handig. Je wijst iemand die dichtbij staat aan en die komt scherp op het beeld. Wijs je een muur een stuk verderop aan dan komt die scherp op het beeld. Ik vind dat wel handig en het lijkt me bij een fototoestel ook handig. Hoe wil je met een DSLR aangeven waar je op focust? Ja zelf gaan zitten draaien, maar dan schiet je er misschien voorbij, blijf je heen en weer draaien. Kun je met de cursortoetsen een object 'selecteren'? Het kijken door die zoeker vind ik eigenlijk ook niks en een (te) groot toestel meeslepen ook niet. Lees : wil ondergetekende wel een DSLR? Aan de ene kant wel. Zelf proberen ergens een mooie foto van te maken. Spelen met scherpe voorgrond en wazige achtergrond. Sneller foto's maken dan m'n compact aankan. Dat soort dingen lijkt me leuk, maar ik vraag me ook weer af of het niet TE moeilijk is allemaal. Gedoe met diafragma, sluitertijden, ISO, stops. Ik begrijp er, na ongeveer 8 keer uitleggen nog geen bips van.

• Wijnands
Anoniem: 342130 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:25:
Nogmaals het zijn geen slechte camera's, en elk merk heeft zijn voordelen, maar ik zou zo graag wat diversiteit aan camera's willen zien.

Encarta
Wat hier ook gewoon mist is iemand die die cameras echt goed kent. Zelf ken ik ze nauwelijks. Heb 2 collega's met een olympus, komt mooi werk uit rollen maar als ik dat beeldscherm zie achterop.... da's wat mij betreft echt zwaar verouderd.Combineer dat met een toch vrij beperkte lineup..

Olympus is wel heel lang een kiloknaller geweest, je had voor echt belachelijk weinig geld een nette camera met dual zoom kit.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00
Dancing_Animal schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:32:
[...]

Ik bedoelde inderdaad focussen. Ik heb een videocamera van Sony waar dat op kan. Reuze handig. Je wijst iemand die dichtbij staat aan en die komt scherp op het beeld. Wijs je een muur een stuk verderop aan dan komt die scherp op het beeld. Ik vind dat wel handig en het lijkt me bij een fototoestel ook handig. Hoe wil je met een DSLR aangeven waar je op focust? Ja zelf gaan zitten draaien, maar dan schiet je er misschien voorbij, blijf je heen en weer draaien. Kun je met de cursortoetsen een object 'selecteren'? Het kijken door die zoeker vind ik eigenlijk ook niks en een (te) groot toestel meeslepen ook niet. Lees : wil ondergetekende wel een DSLR? Aan de ene kant wel. Zelf proberen ergens een mooie foto van te maken. Spelen met scherpe voorgrond en wazige achtergrond. Sneller foto's maken dan m'n compact aankan. Dat soort dingen lijkt me leuk, maar ik vraag me ook weer af of het niet TE moeilijk is allemaal. Gedoe met diafragma, sluitertijden, ISO, stops. Ik begrijp er, na ongeveer 8 keer uitleggen nog geen bips van.
Het idee bij een dSLR is dat je een focus punt kiest:
Afbeeldingslocatie: http://potd.chrisempey.com/tips/tips/focuspoints.jpg
of je gebruikt het middelste punt om te focussen op je onderwerp, en beweegt vervolgens de camera zo dat je de juiste compositie krijgt.

Bedenk wel dat je niet automatisch mooie foto's krijgt met een dSLR, om wat anders dan standaard te krijgen zal je em toch echt van de automatische stand moeten halen. Als je dat niet van plan bent kan je beter een mooie compact nemen

Strava

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Nee, het is gewoon dat ik het idee krijg dat olympus niet heel vaak wordt genoemd net zoals pentax, en dat is eigenlijk toch wel jammer want nu krijg je (zeker in deel 4 had je dat) dat bijna elke keer weer de zelfde 3 uitkomen : Nikon D5000, Canon 500D, Canon 1000d.
Ik heb serieus naar Sony en Pentax gekeken. De laatste is afgevallen vanwege het beperkte lensaanbod en oplaadbare batterijen ipv een accu. De eerste is afgevallen omdat de voor ons interessante Sony's net zo duur zijn als een Nikon of Canon. IS en AF in de body is een mooi voordeel van Sony, maar de lenzen daarbij zijn maar marginaal goedkoper. Tel daarbij op dat alle boeken/tutorials gericht zijn op Nikon en Canon en je zit er al snel aan vast.

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Wijnands schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:44:
[...]
Olympus is wel heel lang een kiloknaller geweest, je had voor echt belachelijk weinig geld een nette camera met dual zoom kit.
Vind ik nog steeds, kijk naar de prijs van een E450 of een E620 dual zoom kit :)

@dancing animal; kijk eens naar een EVIL camera ;) Sony nex of olympus MFT bv..

[ Voor 11% gewijzigd door Zuurstok op 12-08-2010 22:02 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• Wijnands
BobF. schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:02:
[...]

Vind ik nog steeds, kijk naar de prijs van een E450 of een E620 dual zoom kit :)
ehh

pricewatch: Olympus E-450 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm + ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm

pricewatch: Olympus E-620 + Zuiko Digital ED 14-42mm + Zuiko Digital ED 40-150mm

Hmm.. iets minder extreem dan toen de 420's op moesten maar dit is zeker niet duur.

Ik geloof dat de nieuste four thirds anders een nog wel goed beeldschem heeft, de nieuwe generatie "2.7" HyperCrystal III TFT".

Meestal is bij camera's de prijs essentieel, hoe goed de grip, sensor, viewfinder is: als hij 800,- boven je budget is dan heb jij er niks aan. Ik zag de e-620 bij cameranu.nl 489,- voor een lens kit en 579 voor dual. En als je dan kijkt wat je krijgt, lijkt mij dat voor veel mensen toch voordelig.En als je dan denkt dat de D500 met dual lens al snel 698,00 is.

E-620 krijgt op dpreview toch wel positieve resultaten. De ruis van de vroegere entry level generatie olympus, dat was pas desastreus. De e-620 valt wel mee. Ook schieten veel mensen nog in jpeg (kijk maar hoeveel 500+ raw foto's tijd opneemt) is de JPEG engine volgens dpreview toch wel beter. Ik geef dan wel toe dat de e-620 een kleinere viewfinder heeft, dit dankzij 4:3. en.. kijk maar even onderaan

En de ZD lenzen zijn ook goed. Als je kijkt wat je als kitlens krijgt bij de olympus en dat vergelijkt met de 18-55 II lens. Je kan dan zovaak nog prachtige dure lenzen hebben, maar ik geloof dat toch veel de kitlens houden, en dan zijn die dure lenzen voor de happy few...

Ik hoop niet dat ik gelijk wordt bekritiseerd door de Canonians en de Nikonians:):)
Het is eigenlijk ook aan te raden voor iedereen die iets overweegt op foto gebied om even te kijken op DPreview.com. Ik zou eerder hen geloven dan de consumentengids en testen ook nog eens heel uitgebreid

■Superb image quality
■Good tonal response and dynamic range (at ISO 200 and above)
■Good high ISO performance
■Built-in Image Stabilization
■Generally fast and responsive in use
■Twist and swivel screen useful for certain shooting types
■JPEG engine makes the most of the sensor's output
■Useful in-camera RAW processing option (though lacks any preview, which is limiting)
■Excellent degree of customization
■Class-leading level of external controls for quick shooting (once you've acclimatized)
■Dependable autofocus (and five cross-type AF points)
■Reliable metering that will tend towards underexposure if caught-out
■Programmable FUNC button with a range of options (though it's the only way to set manual WB)
■Control over high sensitivity noise reduction
■Wireless flash control for external flashguns
■Art Filters can be quite fun
■AF fine-tuning (if you're convinced you can get it right)

- Cons
■Contrast detect AF pretty slow in live view (which is often the case on DSLRs)
■Moderate LCD screen resolution (and too reflective in bright light)
■Slightly lower absolute resolution than rest of class
■Complicated menu system not that easy to navigate (though it offers a great degree of user customization)
■Viewfinder noticeably smaller than its APS-C peers
■Short battery life (especially if you use the Art Filters)

• Fiber

Fiber

Nee, het is gewoon dat ik het idee krijg dat olympus niet heel vaak wordt genoemd net zoals pentax, en dat is eigenlijk toch wel jammer
Waarom of voor wie is dat jammer? Voor die fabrikanten? Voor de lezers van dit draadje? Voor de vragers die een advies krijgen hier? Zouden de adviezen er beter van worden?
want nu krijg je (zeker in deel 4 had je dat) dat bijna elke keer weer de zelfde 3 uitkomen : Nikon D5000, Canon 500D, Canon 1000d.
D90, 550D, 50D, Tja, het zijn gewoon veilige keuzes, saai, maar wel veilig en goed. Grootste voordeel is natuurlijk dat er de meeste betaalbare lenzen en accessoires voor te krijgen zijn.
Dit zijn wel heel goede camera's, dat spreek ik niet tegen maar kijk nu even naar dit topic en denk je dan niet zelf dat veel tweakeraars toch soms wel een beetje bevooroordeeld zijn richting deze 2 giganten (Canon & Nikon, de pro camera's beheersen dan wel 90% van het marktaandeel, en zijn dit de beste merken als je een 600mm f2.8 wil hebben, maar dat is zeker niet de meerderheid van de mensen die aankloppen op dit forum )?

Ik zeg niet dat alle olympi goed zijn (al denk ik wel dat de e-620 wel een goede samenkomst is van alle goede delen van olympussen zeker niet dat de grip die op de entry-level sony goed is, want hoewel dat aan jezelf licht of je hem goed vindt voelen of niet, zijn toch veel mensen het overeens dat hij niet heel goed aanvoelt.(begin ik zelf ook al:P)

Encarta
Maar waarom? Diversiteit om het hier leuk te maken? of omdat het betere adviezen worden? Het staat je natuurlijk vrij om ze allemaal te kopen, en hier te bespreken. Er is niets mis met een E620, A500, Kx of GH1. Punt is dat je eigenlijk een beetje een kenner moet zijn die precies weet wat hij wil om iets anders te kopen. En dit is nou eenmaal een beginnersforum en de meeste beginners weten nog niet zo goed wat ze willen en met die 2 grote merken kun je nog alle kanten uit en kun je je nauwelijks een buil vallen. :)

Fiber schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:26:
[...]

Waarom of voor wie is dat jammer? Voor die fabrikanten? Voor de lezers van dit draadje? Voor de vragers die een advies krijgen hier? Zouden de adviezen er beter van worden?

[...]

D90, 550D, 50D, Tja, het zijn gewoon veilige keuzes, saai, maar wel veilig en goed. Grootste voordeel is natuurlijk dat er de meeste betaalbare lenzen en accessoires voor te krijgen zijn.
Ben ik het voledig me on-eens, bij Olympus en Pentax mag je dan wel minder keuze hebben, maar wat er te krijgen is voor relatief lage bedragen is optisch en mechanisch vaak erg goed.
Voor het zelfde geld met die zelfde prestaties kan je er bij Nikon en Canon (en Sony) naar fluiten.

Dat die merken niet genoemt worden is bergijpelijk, aangezien er minder mensen ervaring mee hebben. Wel een nadeel voor de lezer hier, want die heeft waarschijnlijk alleen maar Canon en Nikon ooit op een verjaardag horen vallen omdat een oom heeft lopen zwetsen dat er niets beters op heel de wereld te koop is..

(niets is natuurlijk minder waar.)

Canon, Nikon en Sony zijn natuurlijk alles behalve slecht, maar Olympus, Pentax en Leica ( :+ ) zijn er daardoor niet minder om..
Je moet ook niet vergeten dat Pentax in de USA bijna net zo goed verkoopt als Nikon en Canon.

Waarom zou je een kenner moeten zijn om iets anders te doen? Als je honderden euro's aan je hobby uitgeeft dat doe je niet zomaar je vergelijkt, bekijkt review's je gaat naar de fotowinkel, etc. Dit forum is een zeer goed hulpmiddel, maar iedereen staat erin vrij om zijn camera te kopen en niet alleen maar Canon's en Nikon's te kopen.

50d,550d,D90, en vooral de eerste en de laatste kan je nouwelijks beginners noemen. Die kosten zo honderden euro's. Dat doe je niet zomaar, en ik geloof dat wij niet hetzelfde onder betaalbaar verstaan, je neemt geen 50d met een goedkoop kitlensje dan doe je de kwaliteiten van de camera te niet. En ik zei dat ik het jammer vond omdat er vaak de zelfde uitkwamen, Als er altijd de zelfde worden genoemd dan kan je het hele forum opdoeken;)

Dus worden de adviezen beter ja, er zijn zoveel keuzes op de markt en je moet mensen hier helpen met de aankoop van een dslr, niet om gelijk een segment afteschermen met het plakaat: "Voor de kenner, weet u het zeker?". Ik geef u helemaal gelijk dat je vele kanten uitkan door het enorme lenzen aanbod hoor, begrijp me niet verkeerd:P

Edit: ik sluit me volledig aan bij Luukt

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Olympus heeft een objectief waarbij ik denk; waarom kunnen canon en nikon dat niet?

klik ;)

Dat heet Zuiko glaswerk ;) De wat duurdere van oly doen niet onder voor Carl Zeiss, Leica, Voigtlander en noem 't allemaal maar op ;P (de liefde is nogsteeds niet over haha)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 362344 op 12-08-2010 22:52 ]

Makkelijk zat. Voor een kleinere sensor is het makkelijker om snel glas te maken. 35-100 f/2 op een 4/3-camera is hetzelfde als een 70-200 f/4 op full-frame. En die heeft Canon gewoon in zijn assortiment (2 zelfs) en de IS variant daarvan is een heel stuk scherper dan de Zuiko.

Zuiko heeft hele leuke lenzen gemaakt, maar dat was met name vroeger voor de analoge SLR's. Tegenwoordig maken ze nog steeds hele goede lenzen, maar dan voor 4/3, dus je kunt er alleen iets mee als je een 4/3-camera hebt.,

Om nog even in de discussie mee te gaan. Olympus en Pentax maken zeker hele leuke en ook goede camera's, maar de doorgroei mogelijkheden zijn gewoon minder. Nu is het wel zo, dat 80% van de dslr-kopers nooit verder zal komen dan instap-dslr's of 1 stapje hoger, maar toch is het wel jammer dat je niet echt verder kunt met je camera-merk als je dat wilt.

Die boven genoemde merken ( CZ, Leica, Voigtlander) zijn waarschijnlijk ook niet zo scherp vergeleken met een Nikon of Canon. Manier van objectieven bouwen is compleet anders, en het resultaat waar naar gestreven word is ook anders.
CZ, Leica en Voigtlander hebben stuk voor stuk lenzen uitgebracht die echt wel kunnen concurreren met Canon en Nikon. Maar ze maken met name primes en ze zijn handmatige focus. CZ heeft bijvoorbeeld de Distagon 35mm en de MP 100/2. Leica heeft de megadure M-lenzen, maar ook in het verleden wat mooie R-lenzen gemaakt zoals de 90/2 APO. Voigtlander heeft onlangs nog wat lenzen vernieuwd en het is nu even wachten op de opvolger van de prachtige 125/2.5 APO.

De oude OM objectieven van Olympus en de nieuwe Zuiko objectieven kunnen ook concureren alleen worden niet in die mounts gemaakt.. Ik denk met een reden.

Ik werk nog regelmatig met een K1000 van Pentax, mijn moeder met ondermeer een M9 en een aantal analoge Leica's, ik bezit zelf ook 2 Nikon Camera's maar ik moet zeggen, dat mij die 'oude' vastebrandpunt objectieven beter bevallen dan al die zoom objectieven die er zijn. Ookal mag er dan een keer een scherper zijn of eentje zijn met minder CA of een met autofocus, of een met snelle autofocus of een met VR of VR II of een met straalmotor en turbo raket.

Toch fotografeer ik veel met mijn Nikons en ben blij met die techonologie, maar zonder kan ik ook, en moet zeggen dat de foto's er meestal mooier van worden.
Mijn oom werkte met OM camera's van Olympus en die zweert er nogsteeds bij. meer dan 30 jaar later. Nieuwe techniek en nog beter dan.. Wil niet altijd alles zeggen in mijn ogen.

Ik vind dat de nieuwe Olympussen en Pentaxen goed met de concurrentie mee kunnen, dus zou niet weten waarom die afgeraden moeten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 362344 op 12-08-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik denk dat er een groot verschil is tussen iets aanraden en iets afraden. Ik zie mensen zelden een Pentax of Olympus afraden, hooguit de Canons en Nikons aanraden. Op zich niet vreemd, want dat zijn de grootste merken met de meeste body's, accessoires en objectieven. Daarnaast is de kwaliteit uitstekend.
Olympus zou ik bijvoorbeeld prima aanraden aan iemand die een zo compact mogelijke DSLR wilt en niet van plan is om veel objectieven te halen. Als iemand een andere reden weet te geven waarom iemand persé een Olympus moet halen, dan hoor ik die graag.

Techniek is uiteraard niet alles, maar dat is natuurlijk geen argument als het gaat om de aanschaf van een toestel. Ik ben me er van bewust dat er tig fotografen zijn die betere kiekjes schieten op hun oude, nu vaak financieel gezien waardeloze, analoge camera's.

Daarnaast vind ik zelf prime's ook geweldig, maar weet ik ook dat het overgrote deel van de mensen gewoon een zoom wilt hebben. Ik denk dat jij bovengemiddeld veel energie wilt steken in het maken van een mooie plaat, terwijl bij veel mensen gemak de voorkeur heeft.
Dancing_Animal schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:32:
[...]

Heb je al eens een zoeker gebruikt? Is echt veel fijner dan naar een schermpje turen. Ik had er in het begin ook twijfels over (omdat ik gewend raakt aan een compact digicam), maar zodra je het hebt gebruikt wil je niet anders. Of het moeilijk is: neuh. Het rijtje van de stops ken ik ook nog steeds niet. Op de P mode kan je al aardig vooruit, dan stel je de diafragma en regelt de camera de rest. Ben zelf op manual begonnen en dan krijg je er ook al snel een leuke plaat uit. Beetje spelen en dan lukt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

.. op P stel je de iso waardes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik bedoelde A-mode. Was laat ;)

[ Voor 56% gewijzigd door BarôZZa op 13-08-2010 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik moet nog effe hierop reageren :
Mwah, ik ga denk ik straks voor een EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, - knip -
Die wil ik straks ook hebben, echter na heel wat lensen op mijn 7D te hebben getest ben ik erg blij met mijn keuze om toch de kit in plaats van alleen de 7D body te kopen ;)
De 15-85 geeft je een naar mijn mening geweldig bereik van 24-135 en ook al is het geen lichtsterke lens is het toch een erg fijne lens als je buiten rondloopt :)

Ik mis zelfs een beetje groothoek op de 17-55 wat je weer inderdaad hiermee kan oplossen :
En daarnaast een groothoek lens, bijv. de EF-S 10-22 f/3.5-4.5 USM
Die andere opties zou ik laten voor wat ze zijn ;)

Onder het motto "Ik moet het effe kwijt!"

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasem
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-06 21:17
BobF. schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 07:02:
.. op P stel je de iso waardes..
En bepaal je zelf of ie mag flitsen. Da's nou het meest vervelende van de auto-mode. Dat ik dat niet mag kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Auto mode wordt niet voor niets ook wel "waiter mode" genoemd. Handig als je iemand anders je camera in handen geeft om even een plaatje van je te schieten, verder vind ik het niet heel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wijnands schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:51:
Auto mode wordt niet voor niets ook wel "waiter mode" genoemd. Handig als je iemand anders je camera in handen geeft om even een plaatje van je te schieten, verder vind ik het niet heel nuttig.
Als ik iemand anders mijn camera geef, dan laat ik hem lekker in Av staan met mijn instellingen. Weet ik iig wat het resultaat gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-06 23:19
Quasem schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:22:
[...]

En bepaal je zelf of ie mag flitsen. Da's nou het meest vervelende van de auto-mode. Dat ik dat niet mag kiezen...
De meeste camera's hebben daar een "niet-flitsen-programma" voor. Alles op auto, behalve de flits.

Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2008_reviews/sony_a200/sony_a200_mode_dial.jpg
Hier boven de auto optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik wil jullie even mededelen dat ik een Nikon D5000 heb gehaald, bedankt allemaal voor jullie adviezen de afgelopen tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Quasem schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:22:
[...]

Ik reageerde alleen maar op;
BarôZZa schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 00:45:
Op de P mode kan je al aardig vooruit, dan stel je de diafragma en regelt de camera de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

stefanaudi schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:34:
Ik wil jullie even mededelen dat ik een Nikon D5000 heb gehaald, bedankt allemaal voor jullie adviezen de afgelopen tijd!
Ik had besloten de D3000 kit te halen.. Issie opeens overal uitverkocht. Gok dat het komt door de volgende week aan te kondigen D3100. Tis net Apple, iedereen weet alles al :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou sowieso nog heel eventjes wachten als je kan met het kopen van een camera, want photokina komt eraan, dan zullen er nieuwe camera's te zien zijn en dan zal er veel meer duidelijkheid zijn : Blijft olympus aan 4/3? Wat zit er allemaal op de 60D, wat heeft nikon allemaal inpetto.

En als er nieuwe camera's zijn zullen of de prijzen naar beneden gaan omdat de verkopers met overschotten zitten of naarboven om de laatste camera's te kopen maar dat verwacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Wat ik gok;
Ze stoppen met SLR
Wat zit er allemaal op de 60D,
Kantelbaar schermpje, zelfde sensor als de 7D, filmfunctie als de 5D ( dus niet als de 7D )
wat heeft nikon allemaal inpetto.
D90 opvolger, d700 opvolger, d3000 opvolger. d5000 durf ik niet te zeggen, maar die d3000 moeten ze gewoon of weg doen, of een waardige opvolger geven imo :)
ben wel benieuwd wat ze met de naam van de D90 gaan doen, D100 bestaat namelijk al, en een D90S wil alleen maar zeggen dat het geen super grote veranderen zijn imo :)
En als er nieuwe camera's zijn zullen of de prijzen naar beneden gaan omdat de verkopers met overschotten zitten of naarboven om de laatste camera's te kopen maar dat verwacht ik niet.
Of we sturen alles terug naar de leverancier; olé :D :+
en nee, dat is niet echt plausibel :+
serieus; wat ik altijd zie als er nieuwe camera's uitkomen is dat het nooit zo'n enorm probleem is, een opvolger van de d90 kost al gauw 300 euro meer, voor veranderingen waarvan men denkt ''dat heb ik er niet voor over'' waardoor iedereen toch snel naar de winkel rent om alsnog een d90 koopt.
Waar dat bij andere camera's natuurlijk wat moeilijker is :+

Ik heb vandaag nog een klant gehad die vroeg of we nog een G9 hadden, want hij wou de G11 niet, vond de G9 veel mooier :)
En ja, dat heb ik wel wat vaker.. alleen bij DSLR's niet.. :P

[ Voor 21% gewijzigd door Zuurstok op 13-08-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:03
BobF. schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:40:
Wat ik gok;

D90 opvolger, d700 opvolger, d3000 opvolger. d5000 durf ik niet te zeggen, maar die d3000 moeten ze gewoon of weg doen, of een waardige opvolger geven imo :)
ben wel benieuwd wat ze met de naam van de D90 gaan doen, D100 bestaat namelijk al, en een D90S wil alleen maar zeggen dat het geen super grote veranderen zijn imo :)
D5000 is ouder dan D3000, scheelt 4 maanden :). Waarom dan die geen opvolger geven?

Hoe denken jullie over een opvolger voor de D300(s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nikon d3100 any moment, duits magazine schijnt al gelekt te hebben. D95 binnen een paar weken. D5000 blijft, D700 opvolger wordt, denk ik, lente 2011.

Opruiming van oude modellen kan interessant zijn maar tegenwoordig is dat lang niet meer zo veel als vroeger. Lijkt erop dat nikon het bij elkaar veegt en een paar maanden later per pallet naar mediamarkt stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Prulleman schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:46:
[...]

Het idee bij een dSLR is dat je een focus punt kiest:
[afbeelding]
of je gebruikt het middelste punt om te focussen op je onderwerp, en beweegt vervolgens de camera zo dat je de juiste compositie krijgt.

Bedenk wel dat je niet automatisch mooie foto's krijgt met een dSLR, om wat anders dan standaard te krijgen zal je em toch echt van de automatische stand moeten halen. Als je dat niet van plan bent kan je beter een mooie compact nemen
Ok. Die vierkantjes die zie je dus ook in je zoekert? Dat ziet er echt uit als iets wat je graag wil aanwijzen op een schermpje :). Wat ik me eigenlijk verder nog afvraag he. Mijn interesse gaat eigenlijk steeds meer uit naar de 550D. Goed beeld, leuke filmpjes, niet te groot. Ik lees eigenlijk weinig tot niets over ruis ondanks die 18 megapixels, klopt dat? Die 18-55 IS-lens die er bij zit, kun je daar ook van die leuke 'wazige achtergrond met scherp persoon op de voorgrond'-foto's maken? Noob-vraag, ik weet het, maar ik weet anders ook even niet hoe ik het moet vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D3100 komt er met 99% zekerheid. Dat zegt nikon rumors (googlen!), met 1080p 24 fps filmfunctie, 14 mp sensor, automatische continue focussing bij film, etc

Hij komt de 18e, en als ze het op de datum weten dan klopt het meestal wel bij dit soort rumor-sites.

D5000 blijft, die doen ze nog niet weg.

@Dancing_Dier: Ik denk dat je wel wazige foto's kan maken met bijna elke basis zoom objectief, maar dit is dan geen totale-super bokeh die je wel krijgt met die speciale lichtsterke macro-objectieven. Dit legt het vast stukken beter uit: YouTube: DSLR Tips: How to blur backgrounds on portraits (ik hoop dat je bij engels hebt opgelet:D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 342130 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:36:
@Dancing_Dier: Ik denk dat je wel wazige foto's kan maken met bijna elke basis zoom objectief, maar dit is dan geen totale-super bokeh die je wel krijgt met die speciale lichtsterke macro-objectieven.
Macro-objectieven nog wel. Lichtsterk is wel een pré, maar nog niet altijd garantie voor mooie bokeh. En dan komt nog het punt: wat is mooi? Soms is boterzachte bokeh het mooiste en een andere keer wil je juist meer karakter in je bokeh.

Pagina: 1 ... 4 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.