[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.161 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269390

Wijnands schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:38:
LEt alleen op, mocht de keuze (om een of andere bizarre reden ;) ) toch op de Canon vallen dat je een 18-55 IS koopt
Tuurlijk anders trilt alles op je foto's en dat willen we niet he xD
Anoniem: 362344 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:49:
Kan je het niet beter andersom doen... (duurdere objectief, goedkopere body ipv. duurdere body, goedkoop objectief) Levert je waarschijnlijk betere foto's op :>
Is dat zo? want ja als ik een 500D zou kopen zou ik er ook een 18-55 IS (ik leer snel) bij doen....

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 269390 op 31-07-2010 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362344

Die body hoort in een ander segment, dan een 50d of hoger. En een 50d is kwa objectieven best kieskeurig.
Voor goedkopere body's is de noodzaak voor een duur (beter) objectief lager, dan voor een dure body.

Voor een dure body is het vaak noodzaak, terwijl het je ook betere foto's oplevert. Bij een goedkopere body is het vaak geen noodzaak, maar levert het je ook betere foto's op.
Dat heeft met allerlei zaken te maken, ondermeer de sensor in de 50d. Wil je goede prestaties met een 50d moet je al aan iets richting de 17-55 2.8 IS gaan denken, of een L objectief van Canon, bijv. de relatief goedkope 17-40.

Terwijl je met een D90 wat goedkoper uit kan zijn op dit gebied omdat een 18-105 voor het geld gewoon erg goed is, en ook goed presteert op die body. Wil je dan beter kan je een 16-85 of iets in die richting aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:32
Anoniem: 269390 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 19:32:
[...]

Tuurlijk anders trilt alles op je foto's en dat willen we niet he xD
Nee, anders heb je een stukje prutsglas wat lang zo scherp niet is.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Is het mogelijk dat de NEX-5 ook als serieuze optie in de OP wordt beschreven/toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:53
Anoniem: 87302 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 00:23:
Is het mogelijk dat de NEX-5 ook als serieuze optie in de OP wordt beschreven/toegevoegd?
Da's technisch gezien geen dslr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-06 07:04
Teun_2 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 00:34:
[...]

Da's technisch gezien geen dslr
Een tussenweg tussen deze twee opties is een EVIL. Dit is een camera met een grotere sensor dan compacts hebben en verwisselbare lenzen. Een spiegel ontbreekt, wat deze camera's klein houdt. Hierdoor moet je net als bij compactcamera's op het schermpje kijken hoe je foto wordt. Bij sommige modellen is een optische zoeker verkrijgbaar. Momenteel hebben Olympus, Panasonic, Samsung en Sony EVIL's in hun productlijn zitten. Vragen over het wel of niet kopen van een EVIL kunnen ook in dit topic terecht.
Rechtstreeks uit de OP... IMHO lijkt me het dan handig als het ook in de OP staat. Ik zie alleen net dat dit dan de enige zou zijn, dan moeten er dus wel meer dan alleen de NEX5 komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zandpad op 01-08-2010 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na even te hebben nagedacht over de 50D valt die toch wel voor mij af. Alleen nu zat ik nog even te kijken en is mijn oog nog op de 550D gevallen. Met nagenoeg dezelfde specs. Wat is nu het grote verschil tussen de 550D en de 50D? En welke raden jullie mij dan aan de 550D of de D90?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Discussies over welke camera's in de OP horen mogen via de DM met de TS of met de crew. Houd daarbij wel in je achterhoofd dat deze keuze arbitrair is en onze mening van de beste koop in een bepaald segment weergeeft!

Mocht je een goede argumentatie hebben waarom een bepaalde camera erin moet, dan kan de OP altijd worden herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

De 550D kan filmen, is de beste consumenten body van Canon,
De 50D kan niet filmen, maar is verder semi-pro. Metalen body, meer directe knoppen, groter, zwaarder.
De D90 zit daar een beetje tussenin, maar staat wel dichter bij de 50D. Kan beperkt filmen.

Neem gewoon de body die bij jou het lekkerst in de hand ligt. Maar let ook op het lenzen aanbod. De goedkope 35 f/1.8 kan een reden zijn om voor Nikon te kiezen, de goede f/4 lijn een reden om voor Canon te kiezen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189024

Na veel wikken en wegen heb ik gister een Canon 550D gekocht
met standaard 18-55mm lens met IS . En moet zeggen dat het een grandioze camera is.
gefilmd heb ik er nog niet mee, maar de fotos zijn super mooi. Veel mogelijkheden
en in mijn ogen doet hij niet onder voor een 50D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Autofocus van een 50D is beter :). Als filmen je niet boeit zou ik niet 1-2-3 weten of de 550D 'beter' is.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Met behulp van jullie de knoop doorgehakt en niet voor de Panasonic gegaan, mede omdat deze in september wordt vervangen door een nieuw model, dus toch gekozen voor een spiegelreflex. 2e hands 450d gekocht met de standaard IS kitlens en een 70-300 tamron er bij. Allebei 4 maanden oud met bon en op die manier toch nog redelijk netjes binnen budget gebleven. Zal er geen spijt van krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Boudewijn schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 00:31:
Autofocus van een 50D is beter :). Als filmen je niet boeit zou ik niet 1-2-3 weten of de 550D 'beter' is.
Sensor in de 550D is beter hoor. Je mist alleen het gemak van de 50D eigenlijk :)
Canon moet eens iets introduceren wat tussen de 550D en 7D zit. Zou een hoop mensen blij maken denk ik !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
nero355 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 13:36:
[...]

Sensor in de 550D is beter hoor. Je mist alleen het gemak van de 50D eigenlijk :)
Canon moet eens iets introduceren wat tussen de 550D en 7D zit. Zou een hoop mensen blij maken denk ik !!
Zoals een 60D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

En dat wou ik dus net niet zeggen :P Eventuele komst ervan is nog steeds onduidelijk dus ik ga niet zomaar dingen roepen :D

Hetzelfde verhaal geldt voor de "3D" die een soort 5DMkII + 7D in 1 toestel zou moeten worden... allemaal wishfull thinking !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
geruchten blijven geruchten. Het is een (vage) indicatie van wat er (misschien) komen zal gaan, maar aan geruchten heb je niks als je op het moment bent om een camera te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Een 3D is echt nog maar een gerucht. Een 60D is niet meer dan logisch, die gaat er heus wel komen. Als ik naar de 550D en de 50D kijk denk ik dat je nu al met zekerheid kan zeggen dat een 60D weinig revolutionairs in de vorm zal hebben maar dat 'ie dezelfde sensor en videomogelijkheden zal bieden.

Normaal gesproken heeft 't weinig zin om je met dit soort dingen bezig te houden, echter in September is de photokina weer en dus verwacht ik tussen 15 augustus en 21 september (1e dag photokina) toch wel het e.e.a. aan relevante produkt aankondigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dit moment ben ik heel erg aan het twijfelen tussen de Canon EOS 550D en de Nikon D90. Wat is nu een "beter" begin voor een beginnende serieuze dSLR gebruiker om verder op te bouwen voor later. Waar kan je eigenlijk lang mee vooruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je niet nu al weet dat je perse een lens wilt gaan kopen die maar een van de twee merken heeft en filmen doet er weinig toe dan heb je aan alletwee een goede camera. De 550 heb je wat meer pixels, de D90 heb je een cam die, vind ik, prettiger in de hand ligt en iets makkelijker te bedienen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ik heb al een oude analoge Nikon lens liggen (35-80mm). En een Nikon flitser (kan ik die gebruiken?) dus dan heb ik wat dat betreft al wat meer voor minder geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Sorry maar de 35-80 is bepaald niet een van de beste lenzen die nikon ooit gemaakt heeft. Sterker nog, wat mij betreft hoort 'ie in hetzelfde rijtje als de 28-80G en de 28-100.

De flitser, ligt eraan welke, zeer waarschijnlijk kan je 'm wel veilig gebruiken maar zul je 'm zelf moeten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoezo is dat niet zo'n beste lens dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ding is niet scherp, contrast gaat, kleuren zijn wel netjes. Bouwkwaliteit is er gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar als extratje is hij leuk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317759

Fiber schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 11:24:
De 550D kan filmen, is de beste consumenten body van Canon,
De 50D kan niet filmen, maar is verder semi-pro. Metalen body, meer directe knoppen, groter, zwaarder.
De D90 zit daar een beetje tussenin, maar staat wel dichter bij de 50D. Kan beperkt filmen.
Ik heb zelf voor de keuze gestaan tussen de 550D en de 50D.
Ik ben voor de 50D gegaan voor de betere AF en voor het aantal beelden per seconde omdat ik nog al vaak vliegtuigen, auto's en motors enzo fotografeer.

Ook moet ik zeggen dat de 50D vele malen beter in de hand ligt als de 550D, tenzij je kleine handen hebt.
de 3 mp extra die op de 550D zitten zal je niet zo snel merken. Ook als je een lens als de 70-200 er op zet dan ligt hij goed in de hand en redelijk in evenwicht, dat heb je bij de 550D niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:01
Ik heb nog eens even je startpost erbij gepakt:Anoniem: 269390 in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5"
samen met deze post
Anoniem: 269390 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 09:34:
Op dit moment ben ik heel erg aan het twijfelen tussen de Canon EOS 550D en de Nikon D90. Wat is nu een "beter" begin voor een beginnende serieuze dSLR gebruiker om verder op te bouwen voor later. Waar kan je eigenlijk lang mee vooruit?
is eigenlijk het enige wat ik kan zeggen: de D90, deze is iets meer semi pro dan de 550D, dus hier zal je langer mee vooruit kunnen.

Maar eigenlijk geef je veel te weinig info om anderen deze beslissing te laten nemen voor je.

nog een opmerking over je oude spulletjes, ik heb ook 2 oude lenzen liggen 18-55 en 70-300 .... ik gebruik ze nooit, mijn canon 18-200 is op alle vlakken beter dan beide bij elkaar (en dat zegt meer over de oude lenzen dan over de 18-200: [Testcase] Bloemen in de tuin).
En een handmatige flitser zonder ervaring... hou er rekening mee dat dit in het begin heel frusterend zal zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 03-08-2010 11:16 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou daar allemaal niet aan beginnen, vaak zijn die oude zoom objectieven het allemaal NET niet, tov. nieuwe apparatuur, bij vastebrandpunt objectieven is het verschil vaak vele malen kleiner. Als er al verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pappamat
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-07-2022
Wat is je beschikbare budget?
Zo rond de 500€

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ik heb een vrij oude canon EF 28-80mm van mijn oude eos analoge camera.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.
In principe geen echt specifiek doel, alhoewel ik ook vrij veel foto's zal maken op de tennisbaan.

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Het liefst wel filmen maar daarbij geen behoefte aan veel opties.

Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Is wel handig, maar geen must. Maar ik geloof dat bijna alle camera's live view hebben inmiddels.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik wil graag de mogelijkheid hebben om in raw+jpeg te schieten, maar ook dat is inmiddels wel standaard toch? Verder hoeft de camera niet heel groot te zijn.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik begin gewoon met de standaard lens. Uitbreiden kan altijd nog.

Waarom dSLR?
Vroeger vrij veel gedaan met mijn analoge eos. Toen ivm de kosten niet de overstap gemaakt naar dSLR. Momenteel irriteer ik me best wel aan de tekortkomingen van ons digitale compact toestelletje. Daarom lijkt het me nu een goed moment om de stap wel te maken. Ook ivm de geboorte van mijn zoontje.

Waar zit ik naar te kijken?
Voordat ik hoorde dat mijn oude canon lens nog bruikbaar was ik gecharmeerd van de pentax K-x. Maar nu lijkt me canon meer voor de hand liggend. Aan de andere kant vraag ik me ook af hoe vaak ik die lens zou gebruiken aangezien de kitlens waarschijnlijk beter is.
Uiteraard ga ik ook nog een keertje "voelen" in de winkel welke camera wel en niet lekker in de hand liggen.

Ik sta open voor suggesties en tips.

ps. ik zie nu net dat t een vrij lang verhaal is geworden.. excuses daarvoor

[ Voor 2% gewijzigd door pappamat op 03-08-2010 11:52 . Reden: lang verhaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Pentax K-x is een goede camera voor de prijs die jij wilt besteden. Ook zou je kunnen kijken naar de Nikon D5000 aangezien je ook wel live view wilt en dan is dat kantelbare scherm wel handig. Ook de Canon EOS 450D is een optie om te overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Prulleman schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:14:
ik heb ook 2 oude lenzen liggen 18-55 en 70-300 .... ik gebruik ze nooit, mijn canon 18-200 is op alle vlakken beter dan beide bij elkaar (en dat zegt meer over de oude lenzen dan over de 18-200: [Testcase] Bloemen in de tuin).
:D 18-55 zonder IS = Brak inderdaad, maar een 70-300 t/m 200 mm. zou toch echt wel goed moeten zijn !!
Superzooms zijn vooral bekend om hun vervormingen bijvoorbeeld en eigenlijk alleen leuk voor vakantie doeleinden als je niet teveel lenzen mee wil sleuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Oh jawel. Maar ik zou er (en dat zeg ik als nikon liefhebber) mijn platformkeuze er niet vanaf laten hangen. Zeker niet als je je bedenkt dat je voor enkele tientjes bijv een 28-80d of een 35-70 f3.3-4.5 kan vinden die toch wel even wat beter zijn. Voor nog wat meer geld heb je een nikon 28-105.

Oud glas kan heel leuk zijn als je met de cropfactor niet in de problemen komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wijnands schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:31:
[...]

Oh jawel. Maar ik zou er (en dat zeg ik als nikon liefhebber) mijn platformkeuze er niet vanaf laten hangen. Zeker niet als je je bedenkt dat je voor enkele tientjes bijv een 28-80d of een 35-70 f3.3-4.5 kan vinden die toch wel even wat beter zijn. Voor nog wat meer geld heb je een nikon 28-105.

ik ga er sowieso een 18-105mm lens erbij kopen
Hoe bedoel je dat?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 269390 op 03-08-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
35mm x1.5=52mm. M.a.w. wat vroeger een redelijke groothoek was geeft je nu een beeldhoek die niet echt groothoek meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pappamat
Anoniem: 269390 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:19:
De Pentax K-x is een goede camera voor de prijs die jij wilt besteden. Ook zou je kunnen kijken naar de Nikon D5000 aangezien je ook wel live view wilt en dan is dat kantelbare scherm wel handig. Ook de Canon EOS 450D is een optie om te overwegen
en wat denk je over die oude canon lens? In theorie bruikbaar in praktijk naar t verdomhoekje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:37
Ik denk dat je de 28-80 niet vaak zal gebruiken. Die lens komt min of meer overeen met de 18-55 op crop. Het is waarschijnlijk niet echt de moeite waard om van lens te wisselen voor het stukje 55-80mm op f/5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan hem altijd voor een wat andere foto's te maken maar laat je keuze er niet van afhangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Anoniem: 269390 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:43:
Je kan hem altijd voor een wat andere foto's te maken maar laat je keuze er niet van afhangen!
zit je nou adviezen te geven die je net zelf krijgt ?? ;)
nero355 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:20:
[...]

:D 18-55 zonder IS = Brak inderdaad, maar een 70-300 t/m 200 mm. zou toch echt wel goed moeten zijn !!
Superzooms zijn vooral bekend om hun vervormingen bijvoorbeeld en eigenlijk alleen leuk voor vakantie doeleinden als je niet teveel lenzen mee wil sleuren :)
de lenzen die ik bedoel zijn een stuk ouder dan wat jij denkt, ik weet het ook niet precies, heb ze ook maar gekregen. misschien zit ik er wel naast met 18-55 misschien dat dit een ander rangen is... zo vaak haal ik ze dus uit de kast :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prulleman schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:44:
[...]

Jah, dat ik hier advies vraag betekend niet dat ik er geen verstand van heb. Misschien niet van de hoog achtergrond dingen maar wel van de wat minder diepgaande dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Prulleman schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:44:
[...]

Als het een goed advies is, is daar dan iets mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@pappamat
Pentax is een mooi en betrouwbaar merk, met goede service en goede objectieven, met uitstekende prijskwalliteit. Dus ik ben het persoonlijk wel met Jamiel eens.
De K-X hoort bij een van de beste consumenten body's doet kwa eind resultaat (mits je iets van fotografie snapt) ook niet onder van bijv. een D90 van Nikon. Wel is deze laatste beter te bedienen, maar dat zijn weer voordelen waar je uit eindelijk veel voor betaald.
Uit stekende Dslr dus om mee te starten en ook langer plezier van te hebben, net als bijv. een D5000 of die duurdere D90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Anoniem: 269390 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 22:22:
[...]

Jah, dat ik hier advies vraag betekend niet dat ik er geen verstand van heb. Misschien niet van de hoog achtergrond dingen maar wel van de wat minder diepgaande dingen...
kan best, vind het alleen opmerkelijk dat je voor jezelf geen keuzes kan maken en voor andere wel

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prulleman schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 23:27:
[...]

kan best, vind het alleen opmerkelijk dat je voor jezelf geen keuzes kan maken en voor andere wel
Misschien kan ik het beter anders vertellen: Ik heb hier om advies gevraagd niet omdat ik niet kon kiezen maar vooral om de wat diepere technische aspecten te weten te komen en daar wat van te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Prulleman schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 23:27:
[...]

Volgens mij maakt hier niemand voor anderen een keuze? Hooguit wordt advies aangedragen op basis waarvan de tweaker (!) zelf zijn keuze maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boudewijn schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 08:41:
[...]

Volgens mij maakt hier niemand voor anderen een keuze? Hooguit wordt advies aangedragen op basis waarvan de tweaker (!) zelf zijn keuze maakt.
Kijk zo zie ik het nu ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
back ontopic :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:52
-Wat is je beschikbare budget?
rond de € 800,-

-Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.

-Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.
Architectuur, objecten, evenementen etc. Maar ook huis, tuin en keukendoeleinden.

-Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja film optie HD 720p 24p is een vereiste.

-Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Ja Live view en AF is gewenst.

-Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Liefst niet te groot, idd. moet hij dus film opnames kunnen maken in HD 720P, AF hebben, en goede kwaliteit foto's maken ;)

-Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Standaard lenz 18-55 om mee te beginnen is prima lijkt me.

-Waarom dSLR?
Heb altijd compacte camera gehad, maar wil meer met fotografie gaan doen.
Aangezien er nu technieken zijn de HD720p 24p ook combineren met kwalitatieve foto's
waar je ook meer creativiteit in kwijt kunt, en dus meer mogelijkheden bied.

-Waar zit ik naar te kijken?
Canon Eos 550D, Pentax k-x of de Sony Nex3/5

I'm not bothered by those who think they are right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Houd ze allemaal even vast. 550D lijkt me niet nodig als 720P genoeg is (dan kan je eventueel uit de voeten met een 500D, tenzij je de mic-input hard nodig hebt). En je kan eventueel ook naar de Nikon D5000 kijken. Dat is de goedkoopste camera die precies aan je eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
BarôZZa schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 13:57:
Houd ze allemaal even vast. 550D lijkt me niet nodig als 720P genoeg is (dan kan je eventueel uit de voeten met een 500D, tenzij je de mic-input hard nodig hebt). En je kan eventueel ook naar de Nikon D5000 kijken. Dat is de goedkoopste camera die precies aan je eisen voldoet.
Mic input is wel handig denk ik, bij b.v. evenementen met muziek is stereo mic wel leuk.
Als ik de 500D en de 550D vergelijk dan heb ik voor 200 euro meer wel betere opties.
Die Nikon D5000 zal ik ook eens bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik denk dat je van evenementen met muziek niet al te veel moet verwachten van een microfoon op je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pappamat
bedankt voor die link! Die kende ik niet en die is lekker overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:15
knip

lijkt me alleen maar offtopic gepraat stimuleren en daar komen we niet verder mee.
Meer iets voor de HK wmb.

[ Voor 92% gewijzigd door Nomad op 04-08-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
bedankt voor die link! Die kende ik niet en die is lekker overzichtelijk.
Graag gedaan!

Hier nog wat leuke vergelijk filmpjes tussen de Nikon D90 vs Canon Eos 550D

YouTube: Nikon D90 vs canon T2i HD Video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114761

Hoi Hoi, :)

Vandaag besteld:

Sony SAL 75-300
Sony A550 + 18-55 SAM
Lowepro 170 black
2x Sandisk 4Gb Extreme class 10

Leek mij een goed begin om mee te beginnen. :P
Deze set wil ik op den duur dan ook verder uitbreiden. Ik hoop hier nog heel veel plezier
van te beleven en als ik alles mag lezen, zal ik dat vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368843

* Wat is je beschikbare budget?

EUR 1.500

* Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

Tamron 90mm/2.8 Macro (Nikon mount)

* Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.

Allround gebruik en Macro (bloemen, vloeistoffen, insecten, objecten)

* Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Nee

* Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?

Live View geen noodzaak

* Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Ik gebruik op dit moment een D70 (geleend sinds 4 maanden) en loop met name tegen de lichtgevoeligheid aan. Ik heb een aantal keer een D300s kunnen lenen, en ben zoveel meer tevreden. Eigenlijk twijfel ik op dit alleen tussen een D90 en een D300s, waarbij ik een (lichte) voorkeur voel voor de D90. Dit o.a. vanwege de prijs en vanwege het feit dat de D300s net iets te groot voelt (ik heb kleine handen).
Maar ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie. Wat zouden jullie me aanraden?

* Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Als ik kies voor de D90 heb ik ook nog budget voor een nieuwe lens. Ik wil dan graag een goede allround lens hebben (17-70mm bijvoorbeeld), ik kan de kitlens van de D70 blijven gebruiken, dus ga geen combinatie kopen. Ik ga alleen voor een echt betere lens. Wat zouden jullie me dan aanraden?

Alvast bedankt voor het meedenken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doess
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 08:36
Anoniem: 114761 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 22:35:
Hoi Hoi, :)

Vandaag besteld:

Sony SAL 75-300
Sony A550 + 18-55 SAM
Lowepro 170 black
2x Sandisk 4Gb Extreme class 10

Leek mij een goed begin om mee te beginnen. :P
Deze set wil ik op den duur dan ook verder uitbreiden. Ik hoop hier nog heel veel plezier
van te beleven en als ik alles mag lezen, zal ik dat vast wel.
Gefeliciteerd met deze aankoop. Ik heb de Sony A550 + 18-55 SAM ook sinds vorige week vrijdag in huis. :) Ook mijn eerste dSLR, maar een fantastisch toestel! Zeer snel, ook met live view en een zeer helder en kleurrijk kantelbaar LCDscherm. Enigste minputje tot nu toe ontdekt, is dat de afmeting van de optische zoeker iets aan de magere kant is, maar dit maakt de werking van de live view wel weer goed! Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Anoniem: 368843 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 09:52:
* Wat is je beschikbare budget?

EUR 1.500

* Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

Tamron 90mm/2.8 Macro (Nikon mount)

* Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.

Allround gebruik en Macro (bloemen, vloeistoffen, insecten, objecten)

* Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Nee

* Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?

Live View geen noodzaak

* Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Ik gebruik op dit moment een D70 (geleend sinds 4 maanden) en loop met name tegen de lichtgevoeligheid aan. Ik heb een aantal keer een D300s kunnen lenen, en ben zoveel meer tevreden. Eigenlijk twijfel ik op dit alleen tussen een D90 en een D300s, waarbij ik een (lichte) voorkeur voel voor de D90. Dit o.a. vanwege de prijs en vanwege het feit dat de D300s net iets te groot voelt (ik heb kleine handen).
Maar ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie. Wat zouden jullie me aanraden?

* Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Als ik kies voor de D90 heb ik ook nog budget voor een nieuwe lens. Ik wil dan graag een goede allround lens hebben (17-70mm bijvoorbeeld), ik kan de kitlens van de D70 blijven gebruiken, dus ga geen combinatie kopen. Ik ga alleen voor een echt betere lens. Wat zouden jullie me dan aanraden?

Alvast bedankt voor het meedenken!!!
En een D5000? Zelfde sensor als d90 en D300, iets goedkoper en heeft een kantelscherm, wat voor macro naar het schijnt erg leuk werkt. Ik heb er verder geen ervaring mee. EN die extra lens is voor iedereen anders. De 35mm f/1.8 is een populair ding, maar misschien geef je wel de voorkeur aan meer tele? Ik kan jouw gedachten en wensen niet echt uit je hoofd halen, dus raad ik je aan om te wachten tot je weet wat je mist in je huidige lensen. Misschien is een goed macrostatief wel een betere aankoop, als je die nog niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Een D5000 geeft geen autofocus met die tamron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Kan van de versie afhangen. De nieuwere wel (de mijnne toch). Maar goede opmerking idd. Iets om te checken.

[ Voor 19% gewijzigd door Teun_2 op 05-08-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114761

Doess schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 10:56:
[...]

Gefeliciteerd met deze aankoop. Ik heb de Sony A550 + 18-55 SAM ook sinds vorige week vrijdag in huis. :) Ook mijn eerste dSLR, maar een fantastisch toestel! Zeer snel, ook met live view en een zeer helder en kleurrijk kantelbaar LCDscherm. Enigste minputje tot nu toe ontdekt, is dat de afmeting van de optische zoeker iets aan de magere kant is, maar dit maakt de werking van de live view wel weer goed! Veel plezier ermee!
Het is eigenlijk de 2e Dslr, hiervoor veel geschoten met een KM 7D en dat ging ook goed. Nu wil ik toch wat meer en ga met deze set een goed begin aan. Bij de KM 7D had ik een 18-55 macro lens en ook een 70-200, daar kon ik ook alles mee pakken. Met de macro wacht ik nog even, daar zou ik dan wel de 50m/F2.8 voor willen (SAL-50F28). Dat zie ik dan volgend jaar wel. Eerst nog even op zoek naar een leuke flitster met omnibounce en dan ben ik dit jaar wel klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Anoniem: 368843 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 09:52:

Een d300 geeft je:
- betere bouwkwaliteit
- knoppen ipv menu opties voor alles
- meting met Ai lenzen
- Subliem autofocus systeem
- nog betere zoeker.

Daarintegen ga je wel
- meer gewicht meezeulen
- een grotere camera schieten
- geen scene modes meer hebben
- een camera schieten die beduidend minder vergevingsgezind is.
- een camera schieten die zo ontzettend veel opties en mogelijkheden heeft dat echt begrijpen best wel wat tijd kost.

Van een D70 naar een D90 is echt een behoorlijke stap voorwaarts. De d90 is nog steeds een prima camera die, mede doordat de vervanger eraan lijkt te komen, op dit moment erg aantrekkelijk geprijst is.

[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 05-08-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Wijnands schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 12:27:
Huh?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Daar was ik al bang voor. Tja, hoe leg ik dit goed uit. Een D300 doet exact wat je zegt. Combineer dat met een tamelijke secure meter en een gecompliceerd AF systeem en je zult merken dat je (zeker in het begin) vrij regelmatig shots zult verknoeien die je met een D90 wel had gehad. Mijn indruk is dat er in de D90 toch meer "oh de gebruiker zal wel dit bedoelen" elementen in de software zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik denk dat de D90 en de andere Nikons vooral flink in prijs zullen dalen zodra de opvolgers daadwerkelijk aangekondigd zijn. En het is sowieso verstandig om even te wachten wat er gaat komen. Ik verwacht zelf dat Nikon een flinke sprong voorwaards maakt en op bepaalde vlakken de concurrentie aardig voorbij gaat (ik denk vooral op videogebied, ze waren tenslotte de eerste met die functie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368843

Wijnands schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 12:27:
[...]

Een d300 geeft je:
- betere bouwkwaliteit
- knoppen ipv menu opties voor alles
- meting met Ai lenzen
- Subliem autofocus systeem
- nog betere zoeker.

Daarintegen ga je wel
- meer gewicht meezeulen
- een grotere camera schieten
- geen scene modes meer hebben
- een camera schieten die zo ontzettend veel opties en mogelijkheden heeft dat echt begrijpen best wel wat tijd kost.

Van een D70 naar een D90 is echt een behoorlijke stap voorwaarts. De d90 is nog steeds een prima camera die, mede doordat de vervanger eraan lijkt te komen, op dit moment erg aantrekkelijk geprijst is.
Nu ik dit zo op een rijtje zie, is de betere zoeker en autofocus nog wel iets wat ik belangrijk vind, maar vergeleken met de D70 is het beiden al gigantisch beter. De bouwkwaliteit vind ik in die mate belangrijk dat ik nog wel ns onhandig met mn camera ergens tegen aan stoot. Ik ga dit weekend maar eens naar de winkel om met name de zoeker en het gevoel in de hand te vergelijken.

De D5000 vind ik geen optie omdat ik alle mogelijkheden qua lenzen open wil houden, mijn Tamron heeft dan wel een motor, maar ik weet nog niet wat ik allemaal ga willen in de toekomst

Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
D5000 heeft ook nog eens een kleinere zoeker dan dan de D90. Dat, in combinatie met het ontbreken van een tweede instelwieltje was voor mij reden om de D90 te kiezen.

D300 heeft overigens 51 focuspunten, D90 "slechts" 11. Mijn favoriete lens is een 50mm 1.8, en dan gebruik ik liever de focuspunten, dan te focussen en hercomposeren. Dus wat dat betreft had ik wel een D300 willen hebben. Schietsnelheid is 6 frames per seconde, versus 4.5 voor de D90. Met een extra batterijpack haalt de D300 zelfs 8 frames per seconde. D90 gaat niet verder dan 4.5. Dit kan voor sport fotografie nog wel eens handig zijn.

Ik heb Wijnands' D300 een paar keer vast gehouden, en ik kan beamen dat ie een stuk minder vergevings gezind is ;)

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
Ik denk dat ik dit weekend maar eens die 550D ga vasthouden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Stel ik ben op zoek naar de allerkleinste dsrl, dus wel iets met spiegel, iemand tips. Ik ben een beetje aan het kijken en ik begrijp dus dat niet alle four-thirds camera's een spiegel hebben.

Olympus e420 met pancakelensje bijv? Of kan het nog kleiner?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-06 21:42
Dat lijkt mij ook ongeveer het kleinste wat je kan krijgen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
maratropa schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 23:06:
Stel ik ben op zoek naar de allerkleinste dsrl, dus wel iets met spiegel, iemand tips. Ik ben een beetje aan het kijken en ik begrijp dus dat niet alle four-thirds camera's een spiegel hebben.

Olympus e420 met pancakelensje bijv? Of kan het nog kleiner?
micro four thirds hebben geen spiegel, alle andere four thirds wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De E450 is de opvolger van de E420, alleen was er maar weinig veranderd tov. het vorige model. Dat was altijd de kleinste DSLR en dat is die als het goed is nog steeds. Alleen MFT is nog kleiner.

Olympus Zuiko optiek is vaak ook klein en licht, maar wel erg goed van kwalliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De E-450 was toch de "TelSell-versie" van de E-420? De specs zijn iig bijna hetzelfde, maar de E-420 lijkt hier niet meer te krijgen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, je krijgt een iets betere automatische witbalans, automatische sensor clean en een paar filters (pop art, soft focus, pin hole, etc.) verder is er naar mijn weten geen verschil.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 362344 op 07-08-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94989

Hallo allen,

binnenkort ga ik een Canon 1000D + 18-55 IS camera halen.
wil hem gaan gebruiken voor portretten, bewegingsfoto's, low shutter projectjes.

dat ik dit model ga halen is wel zeker alleen ik vroeg me af of je nog ergens deze kit kunt krijgen?
vaak alleen de kitlens zonder IS.
verder vroeg ik me af of er nog een prijsverschil kan komen als de vakanties weer voorbij zijn (met de gedachte dat dan mensen vakantiegeld hebben en meer te besteden dus camera's duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Nah, prijs hangt vaak af van inkopen. Je kan eventueel ook voor de alternatieven kijken, maar als je een Canon wil zou ik de lokale fotoboer binnen lopen.

Hij staat hier op de Pricewatch :
pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm IS

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cornelisjuh schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:37:
Nah, prijs hangt vaak af van inkopen. Je kan eventueel ook voor de alternatieven kijken, maar als je een Canon wil zou ik de lokale fotoboer binnen lopen.

Hij staat hier op de Pricewatch :
pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm IS
mmm die digital street is wel voordelig, foto klein is een gewone kitlens zonder IS.

moet ik alleen nog een geheugenkaartje erbij nemen.

moet ik nog rekening houden met een minimale schrijfsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Anoniem: 94989 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 20:03:
[...]

mmm die digital street is wel voordelig, foto klein is een gewone kitlens zonder IS.

moet ik alleen nog een geheugenkaartje erbij nemen.

moet ik nog rekening houden met een minimale schrijfsnelheid?
Cheap? 427 euro. Ik zie de 1000D + 18-55 bij de electronica boeren telkens voor 300-320 euro in de folders staan.

Dan zou ik nog eerder doorsparen voor een 500D of een D5000, die je voor minder dan 500 euro in de acties ziet met IS/VR lens.

[ Voor 12% gewijzigd door BarôZZa op 07-08-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BarôZZa schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 21:40:
[...]

Cheap? 427 euro. Ik zie de 1000D + 18-55 bij de electronica boeren telkens voor 300-320 euro in de folders staan.

Dan zou ik nog eerder doorsparen voor een 500D of een D5000, die je voor minder dan 500 euro in de acties ziet met IS/VR lens.
en dat is met een IS lens?

en bij welke zaken dan?
de goedkoopste die ik heb gevonden was bij de mediamarkt online met standaar 18-55 lens voor 359 euro.

sta graag open voor goedkopere opties uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Dat is de non-IS versie. Maar ik zou geen 100 euro meer betalen voor de IS versie als je voor 50-80 euro meer een camera hebt die echt een stuk beter is.
Je moet gewoon de folders afspeuren van de Mediamarkt en de Saturn (dus van alle filialen) en dan proberen deze bij de locale MM/S te scoren voor dezelfde prijs. Ze kunnen namelijk de prijzen bij de andere filialen checken in de computer. Ik denk dat die camera pakweg elke twee weken wel ergens in de aanbieding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 14:39
Heb zelf de 450D icm met 18-55 IS lens gekocht voor 450 euro in de aanbieding (Al tijdje terug, maar moet vast nog wel te vinden zijn). Dan zou ik eerder daar voor gaan aangezien je graag canon wilt..

[ Voor 16% gewijzigd door SgtCaffran op 07-08-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

BarôZZa schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 21:47:
Dat is de non-IS versie. Maar ik zou geen 100 euro meer betalen voor de IS versie als je voor 50-80 euro meer een camera hebt die echt een stuk beter is.
Je moet gewoon de folders afspeuren van de Mediamarkt en de Saturn (dus van alle filialen) en dan proberen deze bij de locale MM/S te scoren voor dezelfde prijs. Ze kunnen namelijk de prijzen bij de andere filialen checken in de computer. Ik denk dat die camera pakweg elke twee weken wel ergens in de aanbieding is.
Het zal er wel een beetje vanaf hangen welke set je het dan over hebt. Een 1000D met 18-55IS is zeldzaam. Die hebben ze niet in ieder filiaal lijkt mij (but hell, what do I know, ik woon in de UK ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:09
Ik heb mijn keuze laten vallen op de sony A-300 of de A-330 na het lezen van oa dit topic. Bedankt daarvoor. Enige vraag die mij nu rest: waar kan ik deze het beste kopen? Hij staat niet meer in de pricewatch...ik wil even weten welke van de 2 goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Cameraland heeft die 1000d + IS voor 409 euro, staat overigens niet in Pricewatch. Kwam ik toevallig laatst tegen toen ik zelf op zoek was naar een voordelige 1000d + is kit. Uiteindelijk voor een 450d gegaan (tweedehands)
http://www.cameraland.nl/product/899/17319/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Xecuter NL schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:18:
Ik heb mijn keuze laten vallen op de sony A-300 of de A-330 na het lezen van oa dit topic. Bedankt daarvoor. Enige vraag die mij nu rest: waar kan ik deze het beste kopen? Hij staat niet meer in de pricewatch...ik wil even weten welke van de 2 goedkoper is.
330 + 18-55 kitlens is nog actueel:
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A330L + DT 18-55mm SAM
€ 332

330 body only:
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A330
€ 312

300 18-70 kitlens:
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A300K + DT 18-70mm
Geen actuele prijzen bekend. Laatst bekende laagste prijs € 429,- op maandag 18 januari 2010.

300 body only:
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A300
Geen actuele prijzen bekend. Laatst bekende laagste prijs € 249,- op dinsdag 6 juli 2010.

lastig he, de zoekfunctie in de pricewatch ;)

Als er geen actuele prijzen bekend zijn, is de kans ook klein dat deze nog verkocht wordt bij de bekendere winkels. Je zal dan echt goed moeten zoeken en rondbellen of er nog ergens eentje beschikbaar is.
Voordeel van de 300 is dat er een kitlens bij zit met een groter bereik, even er vanuit gaand dat de prijs vergelijkbaar is, wat zou de reden voor je zijn om een oud model te kopen? Ik zou er namelijk niet teveel moeite in stoppen

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 09-08-2010 13:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:09
Prulleman schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:10:
[...]

lastig he, de zoekfunctie in de pricewatch ;)

Als er geen actuele prijzen bekend zijn, is de kans ook klein dat deze nog verkocht wordt bij de bekendere winkels. Je zal dan echt goed moeten zoeken en rondbellen of er nog ergens eentje beschikbaar is.
Voordeel van de 300 is dat er een kitlens bij zit met een groter bereik, even er vanuit gaand dat de prijs vergelijkbaar is, wat zou de reden voor je zijn om een oud model te kopen? Ik zou er namelijk niet teveel moeite in stoppen
Bedankt voor het zoeken in de pricewatch, maar zover was ik dus ook nog wel 8)
Ging mij er dus om dat er bij de 300 geen prijs vermeld staat (huidige althans) dus de pricewatch is wat dat betreft waardeloos op dit moment in mijn zoektocht...Dus ik ben nieuwsgierig of iemand nog een adres weet waar ik de 300 kan kopen en wat daar de prijs is. Gezien het topic is die kans vrij groot, dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
dan was je vraag niet heel duidelijk gesteld, maar anyway, de pricewatch wordt zoals ik al eerder zei erg goed bijgehouden, ik denk dat de kans erg klein is dat er nog een vind.

Hier verkopen ze nog de dubbel zoom kit:
https://www.nlstore.nl/shopexd.asp?id=955014

Verder zou ik de kans dat je hier nog iets vind iets kleiner inschatten dan "vrij groot", maar wie weet

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

Het word 100% zeker de SONY A330.
Nu zag ik een UV filter:
http://goo.gl/sWRF
Is dit een goede? Het is puur voor de bescherming.

Voor een tas ben ik 2 modellen tegengekomen:
http://goo.gl/nlfl
en
http://goo.gl/zJCj

Voor een tas is het van belang dat ie ruimte heeft voor een tweede lens, een reserve-accu, de body met de lens daaraan vast, zodat ik hem er gelijk kan uithalen. Maar dat ie wel tegen wat water kan, niet een zee natuurlijk, maar bij regenval in ieder geval. Maar ook niet makkelijk te openen is , in de zin van zakkenrollers in grote steden. Dus misschien een sluiterkant aan de binnenzijde van het lichaam. En het liefst niet duurder dan 80 euro.

Bedankt.

Gr,

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
stefanaudi schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:04:
Het word 100% zeker de SONY A330.
Nu zag ik een UV filter:
http://goo.gl/sWRF
Is dit een goede? Het is puur voor de bescherming.
Voor een kitlens van zo'n 60 euro zou ik geen filter nemen voor bescherming. Een UV-filter is een extra stuk glas wat voor extra flare e.d. kan leiden. Een goed filter heeft bijna geen negatieve invloed op het beeld, voorbeeld van goede filters zijn Hoya HMC/HD en B&W MRC filters en die zijn ongeveer even duur als je kitlens. De filter die je aanhaalt zal waarschijnlijk niet al te best zijn. Bij filters geld meestal wel dat duurder ook beter is (tot een bepaald bedrag, daarboven kan je pimpen met speciale ondertekende special super hyper edition filters van 200 euro O-) ).
Voor een tas ben ik 2 modellen tegengekomen:
http://goo.gl/nlfl
en
http://goo.gl/zJCj

Voor een tas is het van belang dat ie ruimte heeft voor een tweede lens, een reserve-accu, de body met de lens daaraan vast, zodat ik hem er gelijk kan uithalen. Maar dat ie wel tegen wat water kan, niet een zee natuurlijk, maar bij regenval in ieder geval. Maar ook niet makkelijk te openen is , in de zin van zakkenrollers in grote steden. Dus misschien een sluiterkant aan de binnenzijde van het lichaam. En het liefst niet duurder dan 80 euro.

Bedankt.

Gr,
Zo'n tas met een oranje alpha logo schreeuwt natuurlijk "hier zit een camera in, steel mij" :+
Ik heb zelf de Lowepro Flipside 400AW. Alleen vanaf de rugzijde te openen, en heeft een regenhoes. Ruimte zat, maar misschien iets teveel ruimte, het is een flinke tas zegmaar. Ook iets boven je budget. Er zijn nog meer Flipside tassen, ook kleinere modellen, maar die hebben geen regenhoes. Een beetje regen kunnen ze geloof ik allemaal wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ja, dat is een goed filter, maar nogmaals hoe ik er tegen aankijk:

Optie 1: Je stoot met je lens ergens tegenaan. Je had geen filter. Schade: 59 euro (laagste prijs lens in PW)
Optie 2: Je stoot met je lens ergens tegenaan. Het filter vangt de klap op. Schade: 36 euro
Optie 3: Je stoot met je lens ergens tegenaan. Het filter vangt de klap op, maar de glasscherven zorgen voor krassen in de lens. Schade: 36+59 euro.

Je bescherming kost nu bijna evenveel als de lens die je beschermt. Overigens is dit meer wat voor Het grote filter topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Optie 4, je stoot ergens tegenaan en er is niks aan de hand.
Optie 5, je leert jezelf om nergens tegenaan te stoten.

Overigens kan een front element echt wel wat hebben voordat je problemen op foto's gaat zien. Kennis van me had ooit voor een paar tientjes een 50mm 1.4 gekocht uit de occasion bak vanwege een kras op het frontelement. Ingevuld met merkstift en vrolijk gaan schieten, foto's was echt helemaal niets van de kras te zien.

* Wijnands mompelt ook iets over de filter en tassen topics die er niet voor niets zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Wijnands op 10-08-2010 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Optie 4: Je stoot met je lens ergens tegenaan. Het filter vangt de klap op, je haalt het filter eraf en je fotografeert verder.
Optie 5: Je stoot met je lens ergens tegenaan. Je had geen filter, dus je lens is stuk en je kunt niet verder fotograferen totdat je een nieuwe lens hebt.

Natuurlijk is het voor een kitlens van 60 euro wat vreemd om een filter te kopen, maar bij lenzen van 200 euro is het wel rendabel en je kunt gewoon verder fotograferen in de meeste gevallen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb weken bij zee gefotografeert. Voor een bepaalde reportage. ik heb een polarisatie filter gebruikt. Door het draaien aan het filter heb ik een paar keer met mijn pink het glas aangeraakt wat ik daardoor schoon moest maken.
microvezel doekje uit de tas gehaald zonder na te denken dat ding mooi schoon geveegt, savonds in het hotel de filter eens bij ligt bekeken. En bleek er zand op de filter te zitten, dat hele ding is nu berg en dal..

Zeg maar dag B+W polarisatie filter 67mm à 170 euro. Was natuurlijk erg dom van mezelf en ik had het kunnen weten maar op momenten dat je druk met je instellingen en compositie bezig bent vergeet je zulke dingen nu een maal wel eens.

Als je een UV filter enkel voor bescherming koopt zou ik niet de goedkoopste nemen, want dan vernachel je je beeldkwalliteit mee, maar ook zeker niet een dure aangezien je objectief al net zo duur kost als waar goede filters ongeveer beginnen kwa prijs.

Als ik geen pol nodig had gehad, had ik er ook geen UV filter op zitten. Denk dan niet van owjee dan had ik mijn objectief weg kunnen gooien, dat is helemaal niet zo, teminste mijn Nikkor objectieven hebben al van alles mee gemaakt (ook kwa zand) en er is nog geen krasje te zien, vooral duurdere objectieven zijn vaak voorzien van een goede coating.

Het voorbeeld wat ik gaf van het strand is ook meteen de meeste extreme vorm, want normaal gesproken sla je niet met je camera tegen een muurtje of steek je een tak of deurklink in de front lens.. Met dat zand kan voor komen, daar zullen meerdere mensen last van hebben.

De oplossing waar ik toen niet bij stil stond is een blaasbalgje te gebruiken, daarmee het zand weg te blazen en dan pas met een microvezel doekje te gaan poetsen.

Conclusie: de meeste front lensen zijn beter gecoat dan een UV filtertje van 2 tientjes. Dit bericht bestaat deels uit mijn persoonlijke mening, maar dat is vaak op gebied van filters, iedereen denkt anders over die dingen.

Een polarisatie filter vind ik zelf nog nuttig maar UV zal ik nog geen euro aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ja daar ben ik weer.
Ik kom er net achter dat de Nikon D5000 bij MediaMarkt in de aanbieding is voor 444€.
De D5000 kost 444€ moet nog tas enzo bij. Met de Sony A330 ben ik klaar mee voor 420€ incl tas.is het de meerprijs waard? En omdat de lenzen van Nikon stabilisatie bevatten zijn die dan (veel) duurder dan die van Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
De lenzen zijn niet echt duurder en je hebt als beginner zelfs nog de leuke betaalbare 18-105mm en 35mm f1.8 lenzen voor de Nikon. Houd er wel rekening mee dat je AF-S lenzen moet halen, dus je hebt geen goedkope 50mm f1.8. Bij de 55-200mm verschillen de prijzen nauwelijks.

Cameratas had ik in het begin gekocht, maar ik gooi eigenlijk m'n camera altijd in m'n schoudertas. Die vind ik een stuk fijner en was nog goedkoper ook. Als ik een arsenaal aan lenzen heb zal dat misschien veranderen, maar dat duurt nog wel ff.

Voor 444 euro vind je geen betere camera imo. Beeldkwaliteit is beter, de camera is sneller en je kan filmpjes schieten.
Anoniem: 22659 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 13:29:
[...]

Het zal er wel een beetje vanaf hangen welke set je het dan over hebt. Een 1000D met 18-55IS is zeldzaam. Die hebben ze niet in ieder filiaal lijkt mij (but hell, what do I know, ik woon in de UK ;) ).
Dat was juist m'n punt ;) . Je bent imo teveel geld kwijt als je de 1000D persé met een 18-55IS wilt kopen, ruim 400 voor de absolute Canon instapper met kitlens vind ik aardig fors.

[ Voor 28% gewijzigd door BarôZZa op 11-08-2010 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik vond de Canon 1000D ook te duur.
En tsja, ik weet niet of het die meerprijs waard is, voor 420 euro ben ik klaar als ik een A330 neem met tas.
De D5000 kost 444euro en daar komt nog tas bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb net even zitten lezen... als ik die 330 zie, ik word zeker van de ergonomie en bouw bepaald niet enthousiast. Ding is wat mij betreft meer concurrerend met de D3000 en de 1000d. Wat mij betreft zit je voor iets meer geld meteen een klasse hoger.

Je zult zelf moeten afwegen of je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De sensor en het AF systeem van de D5000 zijn stukken beter dan die van de A330. (de D3000 heeft dat AF systeem van de D5000 ook, alleen heeft dezelfde sensor dan de A330, dat is dus een camera die daar weer precies tussen in valt)

Maar voor die kleine meer prijs van 2 tientjes heb je een camera die aanzienlijk stukken beter is, kwa AF en met een kitlens zul je ook van de iso prestaties gebruik maken, die bij de D5000 ook stukken beter zijn.

Maar als ik het moe goed herinderde wilde jij (binnen) telefoons gaan fotograferen, dan moet je toch aan een externe flitser gaan denken en een statief. Als product fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

Anoniem: 362344 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:59:
De sensor en het AF systeem van de D5000 zijn stukken beter dan die van de A330. (de D3000 heeft dat AF systeem van de D5000 ook, alleen heeft dezelfde sensor dan de A330, dat is dus een camera die daar weer precies tussen in valt)

Maar voor die kleine meer prijs van 2 tientjes heb je een camera die aanzienlijk stukken beter is, kwa AF en met een kitlens zul je ook van de iso prestaties gebruik maken, die bij de D5000 ook stukken beter zijn.

Maar als ik het moe goed herinderde wilde jij (binnen) telefoons gaan fotograferen, dan moet je toch aan een externe flitser gaan denken en een statief. Als product fotografie.
Bedankt,
2 tientjes?? Als ik de VR versie wil? Dat is toch stukken meer als ik zo rond kijk.
Ik wil een abonnement op het tijdschrift Zoom, daar krijg je een statief bij. Dus dat is mooi meegenomen. Externe flitser heeft nnog niet gelijk prioriteit maar in loop van tijd moet dat er wel komen misschien.
Maar ik heb alles bij elkaar voor de A330 rond de 400 euro. Als ik hem bij Graus bestel, evt een UV filter, stevige tas, en de camera zelf met 18-55 lens.
De Nikon D5000 heeft nog geen tas voor 444 euro, als ik hem daadwerkelijk deze week ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Anoniem: 362344 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:59:

Produktfotografie is niet echt een veeleisende toepassing. Statief, tentje, 2 lampen en verder maakt het niet zo veel uit omdat de produkten toch niet bewegen en je sluitertijden kan nemen voldoende om op base-iso te schieten.

Pagina: 1 ... 3 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.