Wat is je beschikbare budget?
Zo rond de 500€
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ik heb een vrij oude canon EF 28-80mm van mijn oude eos analoge camera.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.
In principe geen echt specifiek doel, alhoewel ik ook vrij veel foto's zal maken op de tennisbaan.
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Het liefst wel filmen maar daarbij geen behoefte aan veel opties.
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Is wel handig, maar geen must. Maar ik geloof dat bijna alle camera's live view hebben inmiddels.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik wil graag de mogelijkheid hebben om in raw+jpeg te schieten, maar ook dat is inmiddels wel standaard toch? Verder hoeft de camera niet heel groot te zijn.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik begin gewoon met de standaard lens. Uitbreiden kan altijd nog.
Waarom dSLR?
Vroeger vrij veel gedaan met mijn analoge eos. Toen ivm de kosten niet de overstap gemaakt naar dSLR. Momenteel irriteer ik me best wel aan de tekortkomingen van ons digitale compact toestelletje. Daarom lijkt het me nu een goed moment om de stap wel te maken.
Ook ivm de geboorte van mijn zoontje.
Waar zit ik naar te kijken?
Voordat ik hoorde dat mijn oude canon lens nog bruikbaar was ik gecharmeerd van de pentax K-x. Maar nu lijkt me canon meer voor de hand liggend. Aan de andere kant vraag ik me ook af hoe vaak ik die lens zou gebruiken aangezien de kitlens waarschijnlijk beter is.
Uiteraard ga ik ook nog een keertje "voelen" in de winkel welke camera wel en niet lekker in de hand liggen.
Ik sta open voor suggesties en tips.
ps. ik zie nu net dat t een vrij lang verhaal is geworden.. excuses daarvoor
[
Voor 2% gewijzigd door
pappamat op 03-08-2010 11:52
. Reden: lang verhaal ]