[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.411 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveGold
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09 20:23
Ik heb een maand geleden met een beperkt budget een camera uitgezocht en ik ben voor de Nex 3 gegaan.
Daarbij gaven de volgende punten de doorslag:

"Compact", moet makkelijk mee te nemen zijn.
Beste prestaties in hoge ISO, ik wil binnen niet alles plat flitsen.
Goedkoop
Mogelijkheid om manuele lenzen te gebruiken.

De Nex heeft hiervoor veruit de beste papieren.
Uiteindelijk gekocht met 16mm voor 370 euro.
Daarbij een Pentax adapter gekocht voor 27,50 en een manuele 50mm 1.7 lens voor 20 euro.
Voor 417.50 euro maak ik mes scherpe foto's van men dochter. En mijn vrouw gebruikt de camera als heerlijke point en shoot.
Vrouw blij, ik blij, bankrekening blij.

https://picasaweb.google....1xHawDv9I?feat=directlink

[ Voor 44% gewijzigd door DaveGold op 09-02-2011 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Weloverwogen keuze die blijkbaar goed bij je past, mooi werk. Hoe werkt zo'n oude pentax met converter?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveGold
Wijnands schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:41:
Weloverwogen keuze die blijkbaar goed bij je past, mooi werk. Hoe werkt zo'n oude pentax met converter?
Het werkt behoorlijk goed. Absoluut een alternatief zolang de 50mm 1.8 voor Nex nog niet te koop is.
Camera kun je in PAMS standen gebruiken.

Verander de sluitertijd en je ziet direct wat het doet.
Verander de ISO en je ziet direct wat het doet
Draai aan het diafragma op de lens en je ziet direct wat het doet.
En als ik de juiste combinatie gevonden heb hoef ik alleen nog te focussen.
Dit gaat, omdat de lens voor manueel focussen gemaakt is, bijzonder soepel.
Kwaliteit van de lens is zeer goed. Zie http://www.pentaxforums.c...tax-M-50mm-F1.7-Lens.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

Is die 16mm niet erg wijd voor algemeen point en shoot gebruik, of valt dat mee?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 09:09
DaveGold schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:56:
[...]

Het werkt behoorlijk goed. Absoluut een alternatief zolang de 50mm 1.8 voor Nex nog niet te koop is.
Camera kun je in PAMS standen gebruiken.

Verander de sluitertijd en je ziet direct wat het doet.
Verander de ISO en je ziet direct wat het doet
Draai aan het diafragma op de lens en je ziet direct wat het doet.
En als ik de juiste combinatie gevonden heb hoef ik alleen nog te focussen.
Dit gaat, omdat de lens voor manueel focussen gemaakt is, bijzonder soepel.
Kwaliteit van de lens is zeer goed. Zie http://www.pentaxforums.c...tax-M-50mm-F1.7-Lens.html
Ik weet niet hoe jij dat doet, maar mijn nex3 kan toch niet het diafragma van mijn nikonlenzen aanpassen. Maar verder werkt het wel vlot in A en M. P is een veredelde A-stand, S heb ik nog nooit geprobeerd. Ik heb ook de combo met de 16mm en dat is wel wijd ja, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Het hangt eigenlijk puur van persoonlijke voorkeur af.

[ Voor 7% gewijzigd door Teun_2 op 09-02-2011 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveGold
Teun_2 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:29:
[...]

Ik weet niet hoe jij dat doet, maar mijn nex3 kan toch niet het diafragma van mijn nikonlenzen aanpassen. Maar verder werkt het wel vlot in A en M. P is een veredelde A-stand, S heb ik nog nooit geprobeerd. Ik heb ook de combo met de 16mm en dat is wel wijd ja, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Het hangt eigenlijk puur van persoonlijke voorkeur af.
Ik pas het diafragma aan op de lens, niet via de camera.
De 16mm is 24 mm equivalent en is wel behoorlijk wijd.
Maar zolang je er geen portretten mee maakt is het prima te gebruiken op de iAuto stand voor Point & Shoot.
Voor portret gebruik ik voorlopig de manuele 50mm. Het liefst zou ik de Carl Zeiss 24mm 1.7 die binnenkort op de markt komt willen hebben als allround lens. Maar die gaat waarschijnlijk 1000 euro kosten.
Maar dit is allemaal een beetje off topic. Voor de mensen die een Sony Nex overwegen, kijk eens rond op het volgende forum http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1042

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 09:09
DaveGold schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:52:
[...]

Ik pas het diafragma aan op de lens, niet via de camera.
De 16mm is 24 mm equivalent en is wel behoorlijk wijd.
Maar zolang je er geen portretten mee maakt is het prima te gebruiken op de iAuto stand voor Point & Shoot.
Voor portret gebruik ik voorlopig de manuele 50mm. Het liefst zou ik de Carl Zeiss 24mm 1.7 die binnenkort op de markt komt willen hebben als allround lens. Maar die gaat waarschijnlijk 1000 euro kosten.
Maar dit is allemaal een beetje off topic. Voor de mensen die een Sony Nex overwegen, kijk eens rond op het volgende forum http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1042
P en S mode impliceert dat de camera het diafragma kan aanpassen, wat niet mogelijk is. Het diafragma kan ik op de adapter of op de lens zelf aanpassen, al naar gelang de lens een diafragmaring heeft of niet. Ik gebruik voornamelijk mijn nikkors 50 1.8 en 35 2 en de samyang 8mm op het toestel, de 16mm minder vaak.

[ Voor 4% gewijzigd door Teun_2 op 09-02-2011 21:39 ]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 12:46
Van de week met de 60D op pad geweest, ging lekker. Ik heb alleen nog een vraag. Ik heb er nu een class 6 kaartje inzitten en bij RAW schieten zit, logisch, na een reeks foto's de buffer even vol en schrijft ie intussen z'n data naar de kaart en moet ik toch even wachten voor ik kan doorschieten. Moet ik minder lang wachten met een class 10 kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Waarschijnlijk gaat dat wel sneller. Ik zeg waarschijnlijk omdat ik nog geen snelheidstests gezien heb van deze camera. Dan nog is het geen enorm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 13:09
Mijn wensen voor de zekerheid nog even gelinkt voor mensen die niet terug willen zoeken :)

Ik heb onderhand wel door dat de Canon 1000D (hoewel bizar goedkoop, €329 ofzo bij de MM in Utrecht) wat minder is. Omdat van te voren niet in te schatten is wat de 1100D gaat doen is lastig, en dus zit ik nu voornamelijk te kijken naar Nikons. Specifieker tussen de D3100 en D5000. De D5000 is goedkoper, maar het enige "minpunt" dat ik kan vinden is dat ISO100 ontbreekt (de resolutie van 12,3MP vind ik goed genoeg) en ik vraag me af in hoeverre dat echt belangrijk is. Het voordeel van de D5000 is dat deze bracket mode heeft, en ik begin voorzichtig te ontdekken dat je hier leuke HDR shots mee kunt maken. Of zie ik hier een heel groot voordeel van de D3100 over het hoofd?

EDIT: Aan de andere kant is de D5000 momenteel discontinued, en ik kan aardig wat geruchten vinden dat er een D5100 aan zit te komen. Lastig... Maargoed, heb het ding niet per direct nodig aangezien mijn compact nog goed werkt en ik de komende tijd toch een hoop dingen heb waarbij een DSLR erg onhandig of zelfs verboden is :) De vraag blijft in mijn ogen nog wel, mis ik hierboven iets bij de D3100?

[ Voor 16% gewijzigd door Xudonax op 11-02-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
Het is momenteel een beetje vreemde situatie aangezien de absolute instapper van Nikon beter presteert dan de twee hogergeplaatste (tov van de D3000) Nikonmodellen van de vorige generatie, de D5000/D90. De fotokwaliteit is iets beter en en de D3100 kan in 1080p filmen.

HDR is een leuke optie, al kan je dat natuurlijk ook prima handmatig doen. Kantelbare scherm van de D5000 is wel fijn in sommige gevallen.De D5000 is ook wat groter, mogelijk wat comfortabeler om vast te houden.

Ik zou zelf voor de nieuwere D3100 gaan. Die is waarschijnlijk ook makkelijker te verkopen als je later wil upgraden. Die zal tenslotte nog wel anderhalf jaar in de winkels blijven liggen.

De D5100 zal wel een stuk duurder worden. De vraag is het een beetje of het een D3100 plus wordt (zelfde sensor, maar bijvoorbeeld focusmotor en hi-res kantelbaarscherm) of een D7000 lite (zelfde sensor, maar plastic body en geen focusmotor).

Edit: D5100 als D3100 plus lijkt me wel logisch. Ik denk dat het de 550D-kant opgaat, dus vooral extra opties voor de mensen die ermee willen filmen. Mic-aansluiting, manual controls en hi-res kantelbaar scherm. Op die manier zitten de D3100/D5100/D7000 niet in elkaars vaarwater.

[ Voor 33% gewijzigd door BarôZZa op 12-02-2011 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
D3100 doet het boven de iso 1000 gewoon beter. Bracketen kan je zelf ook. Doorverkoop zie ik niet zo, die dingen verliezen toch enorm waarde.

D5100, als 'ie komt dan kan het vrij snel al zijn, introduktieprijs zal wel boven dat van de huidige koers liggen maar ik denk dat ze heel erg hun best zullen doen om 'm onder 550D niveau te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt, en besloten om een Nikon D3100 aan te kopen

Ik heb volgende lenzen in gedacht
Zijn dit goede lenzen om mee te beginnen ?
en kloppen mijn omschrijvingen van deze lenzen ? ;)

Nikon AF-S 50mm f/1.4G goede lens voor donkere omstandigheden

Nikon 50mm f/1.8D , goede lens voor portretten en veel scherpte

AF-S DX NIKKOR 18-200mm G ED VR II zeer goede all round lens, met 11x zoom

18-105mm G ED VR goedkope kit lens, goed voor zijn prijs van +- 150 euro, 5,5 zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:39:
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt, en besloten om een Nikon D3100 aan te kopen

Yep
Maar geen autofocus op een d3100
Wel nogal prijzig.
18-105mm G ED VR goedkope kit lens, goed voor zijn prijs van +- 150 euro, 5,5 zoom
Als je dit allemaal wilt aanschaffen lijkt het mij handiger om een D7000 te halen met 18-105 en 50mm f1.8.

Ben er sowiso niet zo voor om meteen veel glas te halen bij een eerste camera. J hebt nog geen idee wat je wilt en wat je kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:39:

Prima lenzen maar ik zou ze niet alle 4 nemen, is een beetje dubbelop. De 50mm f/1.8 heeft geen AF op de D3100, dus kies daarom voor de 50mm f/1.4. Of overweeg de 35mm f/1.8. Maak een keuze tussen beide zoomlenzen, ze hebben allebei hun voors en tegens, maar overlappen elkaar compleet. Hou je ook nog wat geld in de spaarpot voor als je wat beter weet wat je echt nodig hebt. Misschien wil je wel een macrolens, of een ultrawide, maar dat kun je nu echt nog niet weten.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga eigenlijk de d7000 aankopen (had per ongeluk fout gepost), omdat ik vrees dat ik met de d3100 te vlug tegen de limieten ga aanlopen (ook heel wat online discussies 3100vs7000 bekeken)

Ik zou de kit kopen met 18-105mm G ED VR
dan zeker de 18-200 omdat ik een grote zoomlens wil
Dit zijn inderdaad 2 zoomlenzen, maar de 18-105 is heel goedkoop (130 euro +-) en een stuk compacter en lichter dan de 18-200 als ik het juist heb ?

en dus dan neem ik volgens jullie best de AF-S 50mm f/1.4G in plaats van de Nikon 50mm f/1.8D (heeft deze wel autofocus op de D7000 ?)
Overlappen deze twee lenzen elkaar niet qua toepassingen ?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2011 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dan is de suggestie van Wijnands wel een goede, en vooral goedkope. En pas aanvullen als je echt weet wat je wil. Maar er zijn ook mensen zat die erg blij worden van de combo 18-200VR met 35mm f/1.8. Ga in ieder geval niet twee zo veel overlappende zooms kopen en maak ook een keuze uit de genoemde primes. Eén is voorlopig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus best die 18-105 niet kopen en meteen voor de 18-200 gaan ?
Is de 35mm f/1.8 goed in weinig licht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:23
Ja, dat is een lichtsterke lens. Zie ook Fotografie technische FAQ en Koopadviezen voor wat meer informatie over diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 14:23:
...
Je moet een keuze maken. Welke? Daar zijn al eindeloze discussies over gevoerd. Zie ook het Nikon lenzen draadje: Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 14:23:
Is de 35mm f/1.8 goed in weinig licht ?
D7000 verandert het verhaal nogal. Die zou ik beginnen met een 18-105. Fijne lens met een hoop bereik. Scheelt je zo'n 400 met de 18-200 kit.
pricewatch: Nikon D7000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR
pricewatch: Nikon D7000 + AF-S DX NIKKOR 18-200mm G ED VR II

Die 400 laat je lekker staan en ga dan, zeker als dit je eerste DSLR is, 's lekker ontdekken wat jij fijn vind. Wellicht kom je met je 18-105 heel ver en heb je liever een flitslampje of ontdek je dat natuur helemaal super vind. Een 18-200 vind ik alleen echt zinnig als je nu al weet dat je veel tijd zal doorbrengen in situaties waar wisselen echt onhandig is, bijvoorbeeld een lange backpack trip.

35 vs 50mm f1.8 is heel erg een kwestie van smaak, kwalitatief zijn ze alletwee sterk. Wat ikr ecent al zei, zet je zoom "vast" met een klein stukje tape en kijk wat voor jou werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor de tip, die 35mm lijkt me inderdaad een superlensje :-)

ik denk dat ik meteen voor de 18-200 ga, dit omdat ik toch altijd een tas meeheb met m'n dslr en dan maakt het niet zoveel uit of daar een 18-200 of 18-105 opzit denk ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 14:42:
bedankt voor de tip, die 35mm lijkt me inderdaad een superlensje :-)

ik denk dat ik meteen voor de 18-200 ga, dit omdat ik toch altijd een tas meeheb met m'n dslr en dan maakt het niet zoveel uit of daar een 18-200 of 18-105 opzit denk ik ?
Dat ligt eraan of je 500 euro wil uitgeven aan een lens. De 18-105 heeft al een aardig bereik, merk je dat het te weinig is en je niet van lenzen wil wisselen, dan kan je altijd nog de 18-200mm halen en de 18-105 met een paar tientjes verlies verkopen. Als je altijd een tas bijhebt, dan kan je natuurlijk ook prima een tweede lens kopen. Je kan alles zo duur maken als je zelf wilt en je zal ongetwijfeld tevreden zijn met een 18-200mm, maar dat hoeft niet te betekenen dat de ruim 300 euro goedkopere lens niet aan je eisen voldoet.

Wat betreft lichtgevoeligheid: het f/x.x cijfertje geeft dat aan. Hoe kleiner, hoe groter de diafragma en hoe lichtgevoeliger. f/1.8 lenzen zijn al erg lichtgevoelig en f/1.4 dus nog lichtgevoeliger (maar gelijk een heel stuk duurder).

Wat denk je trouwens dat concreet de limieten zijn van de D3100 waar je tegenaan zult lopen?
Wijnands schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:38:
D3100 doet het boven de iso 1000 gewoon beter. Bracketen kan je zelf ook. Doorverkoop zie ik niet zo, die dingen verliezen toch enorm waarde.
Mwoah, ik heb destijds een instapper gehaald die ik een jaar erna met 60 euro verlies heb verkocht. Dus voor 5 euro per maand kunnen fotograferen. Bovendien was de hogergeplaatste camera in de tussentijd een stuk meer in prijs gedaald. Al denk ik inderdaad dat de D3100 nog wel stuk in prijs gaat dalen zodra de D5100 uitkomt, de kit zal dan wel snel onder de 400 euro zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik vind de prijs/kwaliteit van de 18-200 niet geweldig. Verder vind ik 200mm zo'n "net-niet" bereik. Voor huis- tuin en keuken gebruik is 105 veelal ruim voldoende en voor dingen als dieren, vogels en veel sport is 200mm gewoon erg kort.

Maar, nogmaals, da's heel persoonlijk. Een nette 18-105 kan je inderdaad makkelijk weer doorschuiven, met een 18-200 gaat dat net iets minder eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchu
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 15:12
Dit weekend heb ik kunnen spelen met een Nikon D3100 met de Tamron 18-200mm lens. Van de D3100 was ik al overtuigd, maar de Tamron heeft me toch aangenaam verrast gezien de lage prijs vergeleken met de Nikor versie

Voor mij is dit een mooi alternatief voor de kitlens. Het bespaart me achteraf de investering van een extra telezoom. Deze zou ik ook voornamelijk gebruiken voor architectuurfotografie en als allroundlens op vakantie. Dan heb ik liever een goedkoper lensje en hoef ik ook niet te vaak te wisselen om een detail van een kerktoren te fotograferen.

Later dan nog aan te vullen met een 35mm f/1.8

edit: Tamron 18-200mm beschikt niet over beeldstabilisatie

[ Voor 3% gewijzigd door muchu op 14-02-2011 15:47 . Reden: vervolledigen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor de tips so far
vraagje nog

heeft de Nikon AF-S 50mm f/1.4G auto focus up de D7000 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 15:37:
bedankt voor de tips so far
vraagje nog

heeft de Nikon AF-S 50mm f/1.4G auto focus up de D7000 ?
Elke Nikon AF lens (of Tokina, Sigma en Tamron) heeft AF op een D7000. Sterker nog, alles (Ok, behalve die gekke IX lenzen en nog wat exoten) wat sinds zo ongeveer 1976 voor nikon is gebouwd is gewoon bruikbaar op dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
En de Nikon AF-S 50mm 1.4 heeft autofocus op elke Nikon DSLR ;)

De non-AF-S lenzen(zoals de 50mm 1.8) hebben geen autofocus op de D3100.

offtopic:
Sommige dingen kan je ook wel Googlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 14:12:
ik ga eigenlijk de d7000 aankopen (had per ongeluk fout gepost), omdat ik vrees dat ik met de d3100 te vlug tegen de limieten ga aanlopen (ook heel wat online discussies 3100vs7000 bekeken)
wanneer ik kijk naar de vragen die je hier stelt, dan denk ik dat je niet zo snel tegen de limieten van een D3100 aan zult lopen. begin toch gewoon met een D3100 met een 18-55 kitlens, eventueel de 18-105, omdat die ook nog fatsoenlijk geprijsd is.ga daar gewoon een tijdje mee aan de slag en kijk dan wat je mist; meer groothoek, meer tele, meer lichtsterkte, meer macro, etc...

wanneer je graag de economie wilt stimuleren, vind ik dat natuurlijk geen enkel probleem, koop dan de D7000 met een paar lenzen, is ook nog eens goed voor het R&D potje van Nikon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het klopt dat ik nieuw ben in DSLR maar als ik lees dat de d7000 bv veel beter is bij weinig licht t.a.v. de d3100 dan ga ik bij donkere foto's het me vaak beklagen dat ik niet voor de 7000 ben gegaan.
De d3100 is inderdaad makkelijker om mee aan de slag te gaan (heb er mee gespeeld in de mediamarkt, met de hulp menu's) maar na een paar weken zal ik die ook niet meer nodig hebben , laat staan na een paar maanden
en om dan de 3100 met 150 euro verlies te verkopen en toch maar een 7000 te kopen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

De D7000 heeft imho dit voor op de 3100:

+ Top LCD
+ 2 wieltjes (voor je sluiter en diafragma)
+ AF-D support (itt D3100 AF-S alleen)
+ Grotere en stevigere body
+ Weatherseal (rubber afdichtingen tegen spatwater en stof)
+ Grip support
+ Commander mode (je kan je eventueel later aan te schaffen flitser ook "draadloos" gebruiken)

Wil je dus meer met de dSLR doen dan alleen de functie van P&S vervangen en fotografie echt als hobby wilt doorzetten met enthousiasme is de D7000 een betere keus denk ik. D3100 kan wel heel wat fijner zijn als je het als "compact setje" wilt gebruiken, het gewicht en de afmetingen zijn beduidend lager dan die van de D7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik heb een beetje het idee dat occultus graag gewoon het beste wil hebben wat er voor zijn gevoel binnen redelijke grenzen op dit moment te krijgen is, en dat er niet op een paar tientjes meer of minder gekeken hoeft te worden. Dan zit je met een D7000 en de combi 18-200VR plus 35mm f/1.8 natuurlijk helemaal goed als beginner. Ga je echt geen spijt van krijgen, en zo groot is die D7000 nou ook weer niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micsimoen
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-11-2022
Sorry voor mijn lange post bij voorbaat.

1. Wat is je beschikbare budget? Tja, moeilijk te zeggen. Ik zit te denken aan ongeveer een 1000-tal euro. Nu aangezien ik in Zweden woon zal ik in Zweedse kroon moeten betalen (wil het in een fysieke winkel aanschaffen). Nu deze limiet is niet superstrikt maar erg ver erboven zou ik toch niet willen zitten
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nog niets
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Niet specifiek. Ik neem al een tijdje foto's met een gewone compact en begin te merken dat ik wel een zwak heb voor zonsondergangen. Verder trek ik deze zomer erop uit voor een rondtrip naar de Westkust van amerika (3 weken) en zou ik toch eens wat deftigere foto's willen nemen (denk aan monument valley etc.) HDR foto's en macro lijken me ook wel leuk, maar heb hier geen ervaring mee aangezien ik een beginner ben in de DSLR fotografie.
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Buiten het occasionele filmpje niet speciaal
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak? Tja een moeilijke. Gebruik dit uiteraard op m'n compact en zal af en toe wel eens de compositie willen checken in liveview, maar waarschijnlijk niet al te vaak.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Niets erg specifiek, enkel ben ik niet van plan jaarlijks de body te upgraden (zeker niet in het begin aangezien ik een beginner ben) En zou ik er dus wel een paar jaar verder mee willen
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Ik zou willen beginnen met een standaard kitlens 18-135mm (een superzoom weliswaar) omdat dit me wel handig lijkt tijdens de vakantie (geen lenzen wisselen en me volledig kunnen toeleggen op de camera zelf, maar toch een leuk bereik). Ik heb me tot nu toe moeten behelpen met een compact dus een stap vooruit zal het zeker zijn. Later kan ik dan nog zien wat me het meeste aanspreekt voordat ik fortuinen spendeer aan glas dat ik achteraf gezien amper gebruik.

Ik dacht zelf aan de nieuwe EOS 600D+EF-S 18-135mm IS. Ik ben namelijk pas van plan de camera te kopen binnen een paar maand (eind april - begin mei). Zal waarschijnlijk wel wat duurder zijn dan de 550D maar die kantelbare LCD lijkt me wel handig. Bovendien lijkt het me een vrij complete camera waar ik me vanaf het begin zal kunnen uit de slag trekken, zonder overkill te zijn. Op de een of andere manier lijk ik trouwens een voorkeur te hebben voor canon, misschien niet echt gefundeerd, maar tot nu toe heb ik al altijd een canon gehad. (Eerst oude analoge camera van mijn pa, daarna een powershot G10 met een aantal voorzet lenzen en nu een IXUS 860 IS).

In een kleine zijsprong vraag ik me ook af wat voor type SDHC kaart nodig zou zijn. Is class 6 voldoende of is dat zelfs overkill? (weet dat ik niet vaak video zal opnemen en zeker niet voor 10tallen minuten aan een stuk) En alhoewel ik al verschillende meningen heb gelezen op dit forum vroeg ik me af welk merk goed zou zijn (twijfel vooral tussen sandisk en transcend). Maar ik stel voor dat we hier geen grote discussie over opzetten (misschien is het gewoon interessant te weten wat jullie gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Houdt met je budget rekening met een statief. Dat is echt een must bij zonsondergangen, zeker als je met meerdere exposures wilt gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad @ fiber
alhoewel ik wss voor de 18-105 lens ga + 50/f1.4 g

is het nog aan te raden om er die 35mm lens bij te kopen (of doet de 50/f1.4g zowat hetzelfde ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Is ook weinig mis mee.

Laat dan die 35mm nog maar even zitten, die 50mm doet bijna hetzelfde en soms zelfs beter. Enige is dat je zal merken dat je in krappe ruimtes soms te weinig ruimte hebt. Maar naast een 50mm is op termijn een 24mm oid nog veel leuker dan die 35mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micsimoen
Ik ben anderzijds wel sterk aan het twijfelen tussen de EOS 600D en de EOS 1100D, kan misschien iemand meer licht werpen op de vraag of een beginnende dslr fotograaf snel tegen de "limieten" van die laatste zal aanlopen of zou ik hier toch enkele jaren mee verder kunnen? (Zie ook hierboven voor mijn eerste post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik snap niet goed waarom je je meteen vast zet op canon, ga ook 's een nikon vasthouden.

1100d is een stuk minder de gecastreerde camera die z'n voorganger was, zit zelfs bracketing op zie ik. Lees 's een review zou ik zeggen.

• BarôZZa
Pat-Juh schreef op maandag 14 februari 2011 @ 19:02:
De D7000 heeft imho dit voor op de 3100:

+ Top LCD
+ 2 wieltjes (voor je sluiter en diafragma)
+ AF-D support (itt D3100 AF-S alleen)
+ Grotere en stevigere body
+ Weatherseal (rubber afdichtingen tegen spatwater en stof)
+ Grip support
+ Commander mode (je kan je eventueel later aan te schaffen flitser ook "draadloos" gebruiken)

Wil je dus meer met de dSLR doen dan alleen de functie van P&S vervangen en fotografie echt als hobby wilt doorzetten met enthousiasme is de D7000 een betere keus denk ik. D3100 kan wel heel wat fijner zijn als je het als "compact setje" wilt gebruiken, het gewicht en de afmetingen zijn beduidend lager dan die van de D7000.
Dit soort opmerkingen vind ik altijd behoorlijke onzin. Het verschil tussen een compact en een D3100 is een stuk groter dan tussen een D7000 en een D3100. Het grootste verschil zit hem tenslotte in de grotere sensor, het RAW formaat en de mogelijkheid om lenzen te verwisselen. Daarnaast zegt de camera barweinig over hoe enthousiast iemand ermee bezig is of hoe serieus diegene zijn hobby neemt. Ik ken mensen met een 1000D die dagelijks foto's maken voor hun opleiding aan de kunstacademie. Ik ken ook mensen die dezelfde opleiding doen en compacts of analoge camera's gebruiken. Zelf eentje die liever met haar zelfgemaakte pinholecamera werkt.

Hoe je het ook wendt of keert, als je puur naar fotokwaliteit kijkt, dan doet de D3100 het beter dan de D90, een camera die tot een paar maandjes terug nog de #1 keuze was voor de Nikon prosumers. Als je die plusjes omrekent kom je uit op ongeveer 100 euro extra per feature, waarbij ik denk dat de gemiddelde beginner het eerste jaar iig een groot deel nog niet nodig heeft (en hoewel dingen als weatherseal leuk zijn, heb ik daar voor de D7000 nog nooit iemand over horen klagen en denk ik niet dat mensen uberhaubt met hun camera van 1000+ euro en non-weathersealed lenzen in de regen gaan staan). Neemt uiteraard niet weg dat de D7000 één van de mooiste prosumerbodies van het moment is, maar aangezien er hier ook veel mensen meelezen denk ik dat deze vaak onterecht worden afgeschrikt door dit soort berichten en de term 'instapper'.

Veel belangrijker dan al die puntjes vind ik trouwens de veel betere viewfinder ;) . De hogere resolutie van het LCD scherm is ook fijn, vooral bij het filmen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
BarôZZa schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 00:56:
[...]

Dit soort opmerkingen vind ik altijd behoorlijke onzin. Het verschil tussen een compact en een D3100 is een stuk groter dan tussen een D7000 en een D3100. [...]
B)

Hij heeft het nergens over de techniek "compact camera", maar over het formaat "compacte" camera ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

In die donkere situaties ben je in de meeste gevallen beter af met een fatsoenlijke flitser dan met een D7000 ipv een D3100.

• Fiber

Fiber

Tuurlijk, maar als je een beetje een tweaker bent is een D7000 toch ook wel heel aantrekkelijk: Dubbel SD-card slot, 2 volledig programmeerbare U1 en U2 standen, lichtmeting met oude lenzen, etc. ;)

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Wijnands schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 22:01:
1100d is een stuk minder de gecastreerde camera die z'n voorganger was, zit zelfs bracketing op zie ik. Lees 's een review zou ik zeggen.
Bracketing zit ook gewoon op de 1000D. Spotmeting en hogere ISO's zijn het grootste gemis daarvan. Opgelost met de 1100D :)

• micsimoen
Wijnands schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 22:01:
Ik snap niet goed waarom je je meteen vast zet op canon, ga ook 's een nikon vasthouden.

Ik heb me ondertussen op je aanraden ook eens verdiept in een paar Nikon opties en daar lijkt de D3100+18-105mm de beste optie (een D7000 is al direct een stuk duurder, zelfs vergeleken met een 600D van canon). Ik heb zo het gevoel dat die zich ergens tussen de 1100D en de 600D van canon positioneert, of doe ik hiermee de waarheid geweld aan?

Ik heb een aantal vragen ivm de verschillen tussen die drie cameras en de belangen van die verschillen voor een beginnende dslr gebruiker.

Ten eerste is er het belang van het aantal MP. (12,2MP voor de 1100D, 14,2MP voor de D3100 en 18MP voor de 600D) Ik weet dat meer niet per se beter is, maar ben ik correct als ik zeg dat het belangrijkste voordeel van meer MP's is dat je achteraf je foto beter kan croppen?

Daarboven vroeg ik me ook af of exposure bracketing noodzakelijk is voor HDR fotografie (daar wil ik me wel eens aan wagen) of is het geen probleem dit feature niet te hebben (D3100 heeft dit niet).

Hoe zit het trouwens met het verschil in lichtmetering tussen die verschillende modellen, of maakt dat voor een beginner minder uit?

Het grote voordeel om voor een D3100 of een 1100D te gaan (ipv de 600D) is uiteraard het prijsverschil, zeker als je weet dat ik nog in een deel andere zaken moet investeren.

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:29
De D7000 staat boven de 600D van Canon. De D7000 kun je vergelijken met de 60D van Canon.
Als je de camera's op een rij wilt zetten krijg je ongeveer dit (C = Canon, N = Nikon):
  • C 1100D
  • N D3100 / N D5000 (D5000 is iets ouder, maar heeft bijv. wel bracketing en een klapschermpje)
  • C 550D / C600D / N D5100 (De D5100 is er nog niet, maar moet het gat wat nu ontstaan is tussen de D3100 en D7000 opvullen)
  • N D90 (Ook wat ouder, vergelijkbaar met de D5000 alleen is een klasse hoger)
  • N D7000 / C 60D
Als beginner ga je waarschijnlijk geen van de verschillen merken. Zeker het aantal MP ga je niet merken. Ook niet als wat gevorderde. Het verschil is trouwens ook maar klein (vergelijk maar eens de horizontale resolutie van een 12 MP en een 18 MP foto, die van de 18 MP is echt niet 30% meer).

Exposure bracketing kun je ook makkelijk handmatig doen. Het geeft je zelfs meer flexibiliteit aangezien je dan ook bijv. 7 foto's met verschillende belichting kunt nemen. De meeste camera's kunnen maar 3 of 5 foto's. Handig kan het natuurlijk soms wel zijn.

Lichtmetingen van de moderne camera's is goed, dat is niet iets waar ik de keuze voor een camera op zou baseren. Het aantal focus punten vind ik persoonlijk wel belangrijk, maar volgens mij hebben de budget camera's (D3100 en 1100D) tegenwoordig ook 9 punten.

• micsimoen
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Misschien dat ik dan toch maar start met een "lager" geklasseerd model (Canon 1100D of de Nikon D3100), tenzij het budget binnekort wat opgehoogd wordt. Ik had nog een vraagje ivm met het NEF format is dit een volledig hetzelfde bestandsformaat zoals op de nikon D7000? (ik meende ergens gelezen te hebben dat er een verschil was maar kan de bron niet terugvinden).

Is er verder trouwens nog iets waar ik rekening moet houden bij een keuze tussen Nikon en Canon, wetenden dat ik geen lenzen bezit?

Nu maar eens naar de winkel gaan en een aantal modellen vasthouden.

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:29
Je bedoelt een verschil in NEF format tussen de Nikon D3100 en D7000? Ik weet zeker dat de D7000 naast 12 bit ook 14 bit RAW (NEF bestanden zijn de naam die Nikon aan RAW bestanden geeft) kan schieten, volgens mij kan de D3100 alleen 12 bit RAW bestanden schieten. JPG bestanden zijn 8 bit.
Nu de vraag of je dit verschil in de praktijk gaat zien. Ik heb zelf een D5000 en die kan alleen 12 bit RAW bestanden uitspugen dus ik heb geen praktijk ervaring. Als je op deze website kijkt, kun je het verschil zien. Mijn persoonlijke mening, als ze foto's van kleurenkaarten 300% moeten vergroten om het verschil aan te tonen, dan ga je daar als beginner niks van merken. Ik vraag mij zelfs af of een pro in real-live situaties hier op een of andere manier significant betere foto's door kan maken.

Keuze tussen Nikon en Canon: Belangrijkste, wat vind je prettig vasthouden. Dat is het grootste verschil. Daarnaast kan het nog handig zijn als je lenzen kunt lenen van iemand kent die ook Nikon / Canon heeft.

Als je extra geld wilt besteden, kun je beter eerst een tijdje met je kit-lens en een goedkoper model fotograferen. Dan kijken wat je mist in die lens en vervolgens dat extra geld in extra lenzen stoppen. Kijk bijv. maar eens wat Scirocco met een Canon 1000D voor foto's maakt. Zijn lens en vooral kwaliteiten als fotograaf stellen hem in staat om toch mooie foto's te maken met een in de ogen van veel mensen ondertussen toch wel technisch achterhaalde camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micsimoen
Ik denk dat ik ook eens een EOS 550D + 18-138mm ga vasthouden. Die zit qua prijs vrij goed en zou dus wel eens een leuke prijs/kwaliteit kunnen hebben. Mmm, ik kijk al uit naar het weekend om eens langs de fotografie winkels te struinen hier :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 09:45
kleine intro:
Vorig jaar ben ik 4 weken naar Zuid Afrika geweest en mocht ik van mijn neef zijn 450D lenen met een canon 18-200 lens. Dit is mij zeer goed bevallen. Boekje gekocht voor standaard termen en uitleg + natuurlijk een heldere uitleg van mijn neef. De foto's zijn (naar mijn mening) ook zeer goed gelukt.
We gaan dit jaar naar Noorwegen op vakantie en daarom wil ik nu zelf dSLR kopen.

1.Wat is je beschikbare budget?
+/- 1000 euro
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
]zie de optie niet specificeren
4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee hoeft niet mag wel
5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Nee hoeft niet mag wel
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Hier graag advies over :)
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Zelf te denken aan 18-2xx lens zodat ik niet vaak hoef te wisselen

Zelf al een beetje lopen zoeken en kwam uit op een:
Canon 550D + tamron 18-270 lens (de nieuwste)

Voordeel:
- Kan een hele tijd vooruit en zal niet snel overwillen stappen naar een andere toestel
- nieuwste versie van het toestel (ja de 600D is er ook, maar die vind ik te duur)
- volgens mij een goede lens en snelle lens

Nadeel:
- Redelijk boven budget

Alleen dan graag advies aangezien ik mezelf afvraag of:
a. is het niet over kill voor mij (aangezien ik toch redelijk beginnende ben)

b. Zelf kom ik telkens op Canon uit (aangezien ik die dan ook gebruikt heb), maar zijn er ook goede alternatieven en wat zijn de voordelen/nadelen?

c. Is het een goede lens (aangezien er bijna geen reviews van te vinden zijn) en wat zijn goede alternatieven?

Verder zijn tips en advies altijd welkom, tevens goedkopere oplossingen zijn ook welkom hoor!
Het geld hoeft niet perse uitgegeven te worden ;)

Alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
a) Het is een leuk en goed model om mee te beginnen in SLR, dus niet zozeer overkill.

b) Nikon, maar gezien je Canon nu gewend bent lijkt mij dit een verstandige keus voor je. Maar het is nooit een verkeerd idee om een ander merk body uit te proberen.

c) Je hebt nu een superzoom-lens te pakken. Je kunt ook overwegen om 2 zoom-lenzen te nemen: een standaardzoom en een telezoom. Zul je wel af en toe van lens moeten wisselen maar je hebt wel een betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Room42 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 02:01:
[...]

B)

Hij heeft het nergens over de techniek "compact camera", maar over het formaat "compacte" camera ;)
Nee, hij suggereert dat de D3100 niet veel meer dan een vervanger voor je P&S (ook wel point & shoot, danwel compact) is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die nieuwe Tamron 18-270 lijkt inderdaad een fijn reislensje te worden! Wellicht dat je er ooit nog eens een prime bij zal willen voor lichtsterkte of een UWA voor nog meer groothoek of een echte macrolens, maar om te beginnen lijkt mij dit een heel fijne lens. Je wordt er wel lui van, je hoeft nergens meer heen te lopen. ;)
http://www.tamron.co.jp/en/lineup/b008/

Ruil die 550D om voor de 500D en je zit wel binnen budget. :)
pricewatch: Canon EOS 500D
pricewatch: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Model B008)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Fiber schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:36:
[...]

Die nieuwe Tamron 18-270 lijkt inderdaad een fijn reislensje te worden! Wellicht dat je er ooit nog eens een prime bij zal willen voor lichtsterkte of een UWA voor nog meer groothoek of een echte macrolens, maar om te beginnen lijkt mij dit een heel fijne lens. Je wordt er wel lui van, je hoeft nergens meer heen te lopen. ;)
http://www.tamron.co.jp/en/lineup/b008/

Ruil die 550D om voor de 500D en je zit wel binnen budget. :)
pricewatch: Canon EOS 500D
pricewatch: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Model B008)
Ja aan de 500D had ik ook al zitten denken.
De verschillen vallen volgens mij wel mee (Hier staat een vergelijking maar vraag me af hoeveel ik er werkelijk van ga gebruiken)

Heeft iemand misschien al een review gevonden van de tamron? Ik had gister een review gevonden, maar dat is meer een ervarings verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
De meeste toegevoegde features van de 550D zijn gericht op het filmen. Mocht je het filmen niet belangrijk vinden(wat ik opmaak uit je eerdere post), dan zou ik voor de 500D gaan. Voor de rest zijn de verschillen namelijk minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

550D heeft nog wel aantal verbeteringen ten opzichte van de 500D. Scoort (iets) beter kwa ISO en heeft betere lichtmeter etc. Dan kun je beter de vraag stellen merk je dit verschil.... ?

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Superdaantje schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 09:02:
550D heeft nog wel aantal verbeteringen ten opzichte van de 500D. Scoort (iets) beter kwa ISO en heeft betere lichtmeter etc. Dan kun je beter de vraag stellen merk je dit verschil.... ?
Ja dat was dus ook mijn vraag. :)

Filmen vindt ik dus niet belangrijk.

Nog even de features op een rij:
Features waarvan ik denk dat ik weet dat ik ze merk:
* 18 Megapixel APS-C CMOS sensor
* Continuous shooting at 3.7fps
* 7.7cm (3.0”) 3:2 Clear View LCD with 1,040k dots
* Quick Control screen to change shooting settings

Features waarvan ik denk dat ik ze zal/zou merken:
* iFCL metering System with 63-zone Dual-layer Metering Sensor (wat houdt het precies is?)
* Exposure compensation +/-5 stops (although viewfinder scale is still +/-2 stops) (weet niet hoevaak ik dit zal gebruiker)
* Select maximum value for Auto ISO

Features die ik (denk ik) niet zal gebruiken:
* External Microphone socket
* Movie crop function
* Eye-Fi connected functions compatibility

Moet zeggen dat ik het effe met de vrouw over heb gehad, en die gaat liever voor nu een goede camera te halen (dus met meer opties), dan later weer een andere te moeten aanschaffen. Dus dat scheelt natuurlijk ook wel. Ze zal niet over 100 a 200 euro gaan lopen zeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 17:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Houdt er wel rekening mee dat de Camera niet belangrijkste schakel is voor de foto. Objectief en natuurlijk kennis en kunde van het bedienen zijn net stukje belangrijker. Ik zou persoonlijk eerder investeren in een beter objectief ....

[ Voor 31% gewijzigd door Universal Creations op 19-02-2011 12:58 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
18MP vs 15MP komt neer op 5184 x 3456 vs 4752 x 3168, oftewel minder dan 10% meer in de lengte en breedte. Ga je volgens mij niks van merken. Qua ruis presteren ze vrijwel gelijk.
Meer pixels op het scherm zijn altijd fijn, maar hier 10% meer pixels in totaal, per lengte/breedte dus weer minder indrukwekkend. En het scherm van de 500D is al retescherp.
3.7 shots per seconde of 3.5, dat merk je pas na 3 seconden lang bursten(en dat is erg lang in de meeste gevallen) aangezien je dan bij de een 11(11.1) plaatjes hebt en bij de ander 10(10.5).
Exposure compensation +/- 5 is volgens mij ook vooral voor het filmen, aangezien je tijdens het filmen de diafragma/sluitertijd niet aanpast.
De verbeterde metering is nog het meest interessant imo. Maar ik denk niet dat je de verbeteringen daadwerkelijk merkt, aangezien de sellingpoint van de 550D toch vooral de 1080p functie met microfoonaansluiting is.

En voor 100-200 euro heb je natuurlijk ook een leuk tweede lensje (50mm f1.8, 28mm f2.8).
Maar misschien kan het beiden als Superdaantje een goede aanbieding heeft :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-09 09:17
1. Wat is je beschikbare budget?

500 - 600 Euro

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

Ik heb nog geen objectieven.

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Voorlopig is het voor huis, tuin en keukenfotografie.

4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Nice to have, geen must have.

5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?

Hier geldt eigenlijk hetzelfde voor als de vorige vraag. Nice to have, geen must have.

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Het word mijn eerste dSLR waar graag een tijd mee vooruit wil kunnen.

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Ik wil het eerst graag bij een standaard kitlens houden aangezien hij eerst gebruikt gaat worden voor het fotograferen van onze pas geboren dochter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Allereerst gefeliciteerd :) . Als je foto's van je pasgeboren dochter wilt maken, dan zou ik er een goedkope prime bij halen. Daarmee kan je een mooie zachte achtergrond krijgen en hoef je niet te flitsen in slecht licht.

Bij Nikon heb je voor zo'n 600 euro een D3100 + kitlens + 35mm f1.8 en bij Canon een 500D + kitlens + 50mm f1.8. Persoonlijk vind ik de 35mm een stuk fijner, maar de D3100 is weer een echt instapmodel. Qua foto en videokwaliteit beter dan de 500D, maar een stuk lichter, kleiner en geen hi-res LCD schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier nu een aantal weken mee omdat ik tzt ook een dSLR wil aanschaffen. Nu komt er regelmatig als advies een Canon of een Nikon voorbij maar zelden een Sony. Is daar een specifieke reden voor? Qua prijs zijn de body's interessant iig.

Kijk ik ergens overheen of is er iets dat de Sony's niet geschikt maakt voor beginners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Nikon en Canon zijn nou eenmaal populaire merken in de fotografie. Je hebt altijd een paar merken die er bovenuit springen, hetzelfde geld voor de mobiele markt, besturingssystemen, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canon en Nikon zijn gewoon populairder, maar er zijn geen redenen waarom je geen Sony moet nemen als beginner.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, duidelijk.

Welke Sony zou ongeveer vergelijkbaar zijn met zeg een Nikon D90 en Canon 550D/600D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:06:
Ok, duidelijk.

Welke Sony zou ongeveer vergelijkbaar zijn met zeg een Nikon D90 en Canon 550D/600D?
Dat weet ik niet. :) Ik denk dat je even nar de prijsklassen moet kijken van de camera's en dat je dan wel zo ongeveer kan zien wat met wat vergelijkbaar is.

Er is ook een Sony topic: Het grote Sony dSLR- en objectieventopic v2011

De laatste tijd hoor ik veel positieve verhalen over de A33/A55, misschien kun je daar ook eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat had ik al gedaan. :P Wilde alleen niet er meteen vanuit gaan dat dezelfde prijsklasse ook meteen dezelfde kwaliteit bied. Vandaar dat ik met die 2 camera's kwam en niet met een bedrag.

De Canon's en Nikon's met elkaar vergelijken is wat eenvoudiger omdat die hier op het forum erg vaak met elkaar vergeleken worden. De reden dat ik naar een Sony aan het kijken was omdat deze eigenlijk meteen lekker in de hand lag. Was een A-390 als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:30:
Dat had ik al gedaan. :P Wilde alleen niet er meteen vanuit gaan dat dezelfde prijsklasse ook meteen dezelfde kwaliteit bied. Vandaar dat ik met die 2 camera's kwam en niet met een bedrag.

De Canon's en Nikon's met elkaar vergelijken is wat eenvoudiger omdat die hier op het forum erg vaak met elkaar vergeleken worden. De reden dat ik naar een Sony aan het kijken was omdat deze eigenlijk meteen lekker in de hand lag. Was een A-390 als ik mij niet vergis.
Als ik voldoende gespaard heb, ga ik voor een a55 met 17-75 tamron :drool:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MetalG schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:59:
[...]

Als ik voldoende gespaard heb, ga ik voor een a55 met 17-75 tamron :drool:
Tamron 17-50 bedoel je denk ik (17-35 kan ook nog, maar die is niet echt bekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
Universal Creations schreef op zondag 20 februari 2011 @ 14:10:
[...]

Tamron 17-50 bedoel je denk ik (17-35 kan ook nog, maar die is niet echt bekend).
bedoelde

Tamron AF SP 28-75mm f/2.8

Ik heb eigenlijk nog een 'domme' vraag: ik zie soms mensen met een korte lens, ma die circel van die lens is dan super groot. Wat voor een lensen zijn dat?

[ Voor 23% gewijzigd door MetalG op 20-02-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met 28-75 op een aps-c camera heb je geen groothoek.
Wat betreft je vraag: misschien ben je dyslectisch, maar ik snap weinig van je vraag.
Bedoel je nu dat er korte lenzen zijn met grote diameter (lenzen zijn heel dik)? Zo ja, dat zijn hele lichtsterke lenzen of lenzen met een korte brandpuntsafstand (of beide ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
Universal Creations schreef op zondag 20 februari 2011 @ 17:47:
Met 28-75 op een aps-c camera heb je geen groothoek.
Wat betreft je vraag: misschien ben je dyslectisch, maar ik snap weinig van je vraag.
Bedoel je nu dat er korte lenzen zijn met grote diameter (lenzen zijn heel dik)? Zo ja, dat zijn hele lichtsterke lenzen of lenzen met een korte brandpuntsafstand (of beide ;) ).
je hebt mn vraag goed begrepen :)!
ik ben belg, wrs daardoor :p

/Edit/ Welke lens moet ik dan kopen op mn aps-c ?

[ Voor 4% gewijzigd door MetalG op 20-02-2011 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

MetalG schreef op zondag 20 februari 2011 @ 17:32:
[...]

bedoelde

Tamron AF SP 28-75mm f/2.8

Ik heb eigenlijk nog een 'domme' vraag: ik zie soms mensen met een korte lens, ma die circel van die lens is dan super groot. Wat voor een lensen zijn dat?
Afbeeldingslocatie: http://www.kenrockwell.com/canon/images/30d/30d-600.jpg

Zoiets? Dat zijn (hele) lichtsterke Prime lenzen :).. In dit geval een Canon 85mm f1.2. Zijn veel minder extreme gevallen te vinden :).

[ Voor 8% gewijzigd door Pat-Juh op 20-02-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MetalG schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:04:
[...]

je hebt mn vraag goed begrepen :)!
ik ben belg, wrs daardoor :p

/Edit/ Welke lens moet ik dan kopen op mn aps-c ?
Iets in het 15mm t/m 85mm bereik. Maar er zijn enorm veel wensen op dit gebied, dat het heel lastig is om even te zeggen wat jij nodig hebt. Vandaar dat er in de topicstart een vragenlijst staat, die jij ingevuld hier kunt posten, zodat we jou een persoonlijk advies kunnen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 20-02-2011 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
Universal Creations schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:17:
[...]

Iets in het 15mm t/m 85mm bereik. Maar er zijn enorm veel wensen op dit gebied, dat het heel lastig is om even te zeggen wat jij nodig hebt. Vandaar dat er in de topicstart een vragenlijst staat, die jij ingevuld hier kunt posten, zodat we jou een persoonlijk advies kunnen geven.
zo'n lens bestaat er niet }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Nee, voor Sony bestaat zo'n lens ook niet, maar het gaat om ongeveer het bereik te vermelden. Met dit tooltje kan je zien welke lens je welk bereik geeft. Verder is het, zoals Universal Creations al zegt, belangrijk om te vermelden wat je met de lens wil gaan doen. Mogelijke keuze voor Sony:

pricewatch: Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro (Sony)
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Sony)
pricewatch: Sony DT 16-105 mm F3.5-5.6
pricewatch: Sony Vario Sonnar T* DT DT16-80mm F3.5-4.5ZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MetalG schreef op maandag 21 februari 2011 @ 18:08:
[...]

zo'n lens bestaat er niet }:O
Voor Canon wel...: pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
Maar het gaat inderdaad even om het bereik waarin je vaak zoekt. En mijn collega geeft dan een mooi lijstje van wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:24

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Over een paar dagen is mijn vader jarig. En nu willen we met z'n allen een camera voor hem kopen. Hij zit al echt sinds vorig jaar te hinten, dat hij een dSLR wilt.
Nu heb ik er echt 0,0 verstand van. Ik vind mijn eigen compact camera meer dan genoeg.

Maar wat zijn de goede beginnersmodellen atm? Camera's waar je veel mee kan, maar niet te moeilijk zijn in gebruik.

Budget zal rond de 400-450 euro zijn. Mag ook iets meer zijn.
Waarschijnlijk gaat hij niet echt ermee filmen. En het zullen voornamelijk natuur (vakantie, wintersport, tuin) en mensen (feestjes etc) foto's zijn.
Live view hoeft niet echt. Hij moet altijd zijn bril opdoen om naar onze schermpjes te kijken.
Uiteraard wel een lcd scherm, maar volgens mij heeft elke camera dat wel.

Ik heb dit topic een beetje doorgebladerd en er staan echt zoveel tips voor camera's. Téveel eigenlijk :p
Welke is op dit moment nou populair en gewoon goed?

We kregen van een "kennis", die verstand heeft van camera's eentje aangeraden.
Heb het alleen nu niet bij de hand. Zal morgen van werk ff de notitie meenemen.

[ Voor 8% gewijzigd door DNA_Saint op 21-02-2011 23:03 ]

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
DNA_Saint schreef op maandag 21 februari 2011 @ 23:02:
Welke is op dit moment nou populair en gewoon goed?
iedere dSLR die je tegenwoordig nieuw koopt is gewoon goed. populair lijkt me niet echt een belangrijk criterium, ik neem aan dat je vader zich niet meer op het schoolplein hoeft te bewijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
De Nikon D3100 is voor die prijs(470 euro incl kitlens) op dit moment denk ik de beste camera als je kijkt naar de prestaties en mogelijkheden. Er zit zit ook een hele uitgebreide en gebruiksvriendelijke guide mode op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14
De Sony a33 lijkt me een betere keuze, nu 100 euro retour op je aankoop en een DSLR met altijd beeld op je lcd, zo makkelijk voor een beginner dat ik de EVF niet meer gebruik.

Ik verbaas me ook behoorlijk dat in dit topic de a33 en a55 niet meer geadviseerd worden, de a55 kan de concurentie met de nieuwe 600D makkelijk aan en is veel goedkoper!
Daarnaast zijn de Sony's gewoon de opvolgers van Minolta dus qua kwaliteit zou ik me geen zorgen maken, verkopen in Engeland en Japan laten dit ook zien!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

technopeuter schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:27:
Ik verbaas me ook behoorlijk dat in dit topic de a33 en a55 niet meer geadviseerd worden, de a55 kan de concurentie met de nieuwe 600D makkelijk aan en is veel goedkoper!
Film : Ja => Automatische focus die beter werkt tijdens live video is best handig.
Foto's : Nee => Door die half doorlatende spiegel hebben ze veel meer ruis bij dezelfde omstandigheden.

Persoonlijk zie ik de toestellen ook niet echt als Sony dSLR's maar meer als een soort aparte hybrid lijn of zo :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
technopeuter schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:27:
De Sony a33 lijkt me een betere keuze, nu 100 euro retour op je aankoop en een DSLR met altijd beeld op je lcd, zo makkelijk voor een beginner dat ik de EVF niet meer gebruik.

Daarnaast zijn de Sony's gewoon de opvolgers van Minolta dus qua kwaliteit zou ik me geen zorgen maken, verkopen in Engeland en Japan laten dit ook zien!
Euh ja, dat is precies een beetje waar de schoen wringt: er zit geen optische viewfinder op. Nu is dat geen probleem als je een EVF goed genoeg vindt of liever foto's maakt met het schermpje (zou ik zelf nooit aanraden, dan is de batterij in notime leeg), maar dat is wel iets waar je bewust voor moet kiezen. De meeste mensen die een DSLR willen verwachten een optische zoeker.

Zijn voor de rest prachtige innovatieve cameraatjes, maar door de vernieuwingen/veranderingen niet de meest 'veilige' keuze om cadeau te doen. Daarnaast is de A33 qua fotokwaliteit dus iets minder en bovendien nog een stukje duurder (zelfs met de 100 euro cashback).
nero355 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:40:

Persoonlijk zie ik de toestellen ook niet echt als Sony dSLR's maar meer als een soort aparte hybrid lijn of zo :)
Het is ook een aparte lijn, het zijn namelijk technisch gezien geen dSLR's ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BarôZZa op 22-02-2011 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
A33/55... nog afgezien van het sony systeem waren dat niet die camera's met een EVF waardoor je blij mag zijn als je 300 foto's haalt? Die drie factoren bij elkaar zorgen er bij mij voor dat ik ze niet adviseer en ik "meekomen met de 600D" nogal discutabel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
1. Wat is je beschikbare budget?

1000 euro

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

Ik heb nog geen objectieven.

Thuis, en op reis en tripjes

4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Ja

5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?

mag altijd.

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Maakt niet uit.

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

iets groter dan kitlens.. en ook lichtsterk aub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

MetalG schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:33:
...
iets groter dan kitlens.. en ook lichtsterk aub
Groot bereik en lichtsterk gaat niet samen in 1 lens, dan moet je kiezen. Of 2 lenzen nemen. Elke redelijk recente body voldoet.

Ik zou zeggen neem de Nikon D3100 met de Nikon 18-105VR en 35mm f/1.8. Maar ook van Canon, Sony en Pentax valt ongetwijffeld een setje samen te stellen dat prima voldoet. Eigenlijk moet je gewoon een recente camera kiezen die het lekkerst aanvoelt in jouw hand.

[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 23-02-2011 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Wijnands schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:29:
A33/55... nog afgezien van het sony systeem waren dat niet die camera's met een EVF waardoor je blij mag zijn als je 300 foto's haalt? Die drie factoren bij elkaar zorgen er bij mij voor dat ik ze niet adviseer en ik "meekomen met de 600D" nogal discutabel vind.
Sensortechnisch kan de A55 zeker meekomen met de 600D, ondanks het lichtverlies door de spiegel. Allebei een draaibaar scherm, maar daar stoppen de overeenkomsten. De A55 is vooral snel, 10 fps, bruikbare AF tijdens Live View en filmen. De 600D heeft dan weer meer instellingen voor het filmen, en inderdaad een optische zoeker en langere accuduur.
Voor de mensen die de EVF en accuduur van de A55 een probleem vinden is er ook nog de A580. Nog betere sensorprestaties doordat er geen licht verloren gaat, nog verder verbeterd door hun "Multi frame noise reduction". Live View met een fatsoenlijk snelle AF, en de accu kan 1050 foto's mee. De filmfunctie is alleen niet zo uitgebreid als de 600D. Momenteel is hij ook goedkoper: pricewatch: Sony Alpha DSLR A580L + DT 18-55mm SAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Laatst online: 25-05 20:02
PowerUp schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:04:
[...]
De filmfunctie is alleen niet zo uitgebreid als de 600D. Momenteel is hij ook goedkoper:
[...]
En als je de 600D te duur vindt, dan koop je toch de 550D? Zelfde camera, maar dan €200 goedkoper. :*) (Tenzij je dat klapbare schermpje echt heel cool vindt, of je niet zonder ingebouwde draadloze flits sturing kunt... :X )

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik vind zelf een klapschermpje reuze handig, maar dat is erg persoonlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Mensen, ook maar even mijn story :P
Ik ben al enkele weken aan het proberen en reviews aan het lezen en noem maar op. Kom er nog niet echt uit. Ik heb een jaar een Pentax K10d gehad, en toen 2 jaar een K20d, met een 18-250 van Pentax. Best tevree, maar als tweakert wil je soms upgraden. Ik maak vooral fotos op vakantie, smorgens camera om de nek (met 1 lens, dus vandaar die 18-250) en dan de hele dag knallen. Soms wil ik nog wel op feestjes ofzo foto's maken, o.a. van mensen en portretten enzo. Met een Sigma flitsertje ging dat aardig. Nu heb ik alle Pentax stuff verkocht, schone lei. Zoals de K20d en K10d hou ik graag van een ruime grip op de camera. Voordat ik ging proberen en testen in de winkels was ik overtuigd van de Nikon d7000 met 18-200 lens. Echter na voelen en passen is de grip aan de kleine kant. Ik hou de cam meer vast door het ding tussen mijn vingers te knijpen, dan door de grip echt vast te hebben (grote handjes denk ik). De Canon 60d of 7d passen stukken beter in de hand, heerlijk! Deze 3 heb ik momenteel op de lijst. Een Canon zou dan met een 18-200 (of iets van tamron/sigma?) samengaan. Flitsertje van Nikon, sb700 of Canon 430 zou later erbij kunnen.

1.Wat is je beschikbare budget?
1400-1600 voor de body en de lens en evt later een flitser, komt niet zo nouw kwa euro's

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nop, niks in huis

Zoals in mijn verhaaltje, vakantie(alles van gebouwen tot beestjes tot portet) en soms een party

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is leuk, maar heeft geen prio

5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Live view is leuk, maar heeft geen prio

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen wensen, maar ik hecht de meeste waarde aan de grip en de fotokwaliteit. Heb alles sd, maar als er 2 cf kaartjes bij moeten voor een 7d, tja dan moet dat maar :>

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Zo groot mogelijk in 1 lens. Ik heb nooit een tas mee dus ook geen 2e lens. 18-200 of 18-250 of 18-270. Welke zou ik ook nog niet weten, ik weet niet of versies van sigma of tamron beter zijn dan de nikon of canon lenzen zelf. De Canon 18-200 heb ik getest op een 7d en dat beviel goed. Deze was genoeg stil en had ook een sneller AF.

Graag advies en meningen (op zich heb ik de tijd, ik neem nog 2 maanden ofzo om te beslissen) :+

Mijn list:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1236875/camcompare.jpg

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat bedoel je met "focus aanpassing"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
@ philipperosier: Battery grip geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik vind het wel een beetje een rare combi, een 7D nemen en er dan in verhouding een 18-200 lens opzetten wat een lens is met redelijk wat compromissen. Ik vraag me af of je dan wel echt merkt dat je het met een 7D schiet, ipv bijv een 600D oid.. Je kan natuurlijk meer geld in je lens stoppen en minder in je body.. Maarja je wilt natuurlijk wel een beetje grip..
microadjustment neem ik aan?

[ Voor 59% gewijzigd door maratropa op 23-02-2011 21:03 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Focus adjustment inderdaad. Gebruikte ik aardig op de Pentax, ik lees dat sommigen dat missen op de 60d.
BarôZZa schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 19:25:
@ philipperosier: Battery grip geen optie?
Uhm, tja waarom eigelijk? Extra accu heb ik niet echt nodig, tis alleen maar groter en zwaarder toch :) En voor horizontaal foto's maken geen verschil lijkt me...
maratropa schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 19:28:
[...]
Ik vind het wel een beetje een rare combi, een 7D nemen en er dan in verhouding een 18-200 lens opzetten wat een lens is met redelijk wat compromissen. Ik vraag me af of je dan wel echt merkt dat je het met een 7D schiet, ipv bijv een 600D oid.. Je kan natuurlijk meer geld in je lens stoppen en minder in je body.. Maarja je wilt natuurlijk wel een beetje grip..

[...]
Inderdaar rare combi. Maar ik wil een beetje grip en dan kom je al snel bij een dergelijk lijst met camera's (helaas meteen de bijna pro). Een goede (zeg betere) 17-85 USM of 18-135 is wellicht te overwegen. Maar ik denk dat ik op een hele dag vakantie de extra zoom ga missen. Ik heb een paar 1000 foto's van vorige zomer nagelopen en het is echt 100% verdeelt tussen de 18mm en 250mm zelfs. Ik weet van vorige jaren dat ik 200 of 250mm zoom de voorkeur geef boven net wat betere scherpte aan de randen van de foto en wat minder barrel vervorming. Zonodig heb ik PS nog 8)

Edit: Dit zijn allemaal fotos met de K10 of K20 en de 18-250. Deze platen zijn voor mij "goed genoeg". http://www.flickr.com/pho...r/sets/72157621876862241/

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 23-02-2011 23:30 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:24

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Bedankt voor de tips! Na reviews te hebben gelezen. Kwam ik tot de conclusie dat de D3100 echt een zeer goed toestel is.
Heb deze vandaag dan ook in de Media Markt gekocht. Ze hebben een speciale actie ofzo.
Inclusief lens was het 469,- euro! Goedkoper dan de goedkoopste op internet.

Ze hadden ook een speciaal pakket, maar die was vrij lame.
Voor 551,- euro krijg je een 8GB kaartje, tasje en UV-filter erbij. En volgens mij nog iets, maar dat ben ik vergeten.

[ Voor 5% gewijzigd door DNA_Saint op 23-02-2011 23:31 ]

Huub Huub Barbatruc!

• JJFS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:43
Ze hebben bij Saturn een actie zodat je 60 euro korting krijgt op o.a. deze camera maar ik ben benieuwd voor hoeveel deze daar te koop staat.
Ben ook erg geinteresseerd in deze camera maar wacht toch nog even af denk ik.

• Peregrine
  • Laatst online: 25-05 20:02
PowerUp schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:19:
Ik vind zelf een klapschermpje reuze handig, maar dat is erg persoonlijk :)
Helemaal mee eens, maar de vraag is, is het ook €200 handig? Bij mij komt de meerwaarde niet verder dan misschien een keer €50...

Nee, ik ben GEEN hobbit...

• Fiber

Fiber

philipperosier schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:23:
...

Inderdaar rare combi...

Edit: Dit zijn allemaal fotos met de K10 of K20 en de 18-250. Deze platen zijn voor mij "goed genoeg". http://www.flickr.com/pho...r/sets/72157621876862241/
Ach, ik vind dat wel mee vallen. Je hebt grote handen en wil dus graag een grote body, daarmee vallen dus alle instap modellen direct af. Er zijn tegenwoordig helaas geen grote, maar toch eenvoudige, goedkope modellen meer.

En je stelt meer prijs op gemak, flexibiliteit en zoombereik in je lens, dan op absolute kwaliteit. Ook dat is een zeer legitieme en goed te verdedigen keuze. Geen gedoe met een tas, geen lenzen wisselen, geen shots missen, geen stof in je camera, etc.

Laat je niets wijsmaken, zo slecht is bijvoorbeeld de Nikon 18-200 VR nou ook weer niet, integendeel, ik denk dat hij minstens zo goed, zo niet beter is dan de 18-55 en 18-105. Wel een stuk duurder en zwaarder. Met (semi) pro zooms en primes gaan vergelijken is zinloos, dat is een ander bereik en een andere doelgroep. De Canon 18-200 IS ken ik niet zo goed, maar schijnt iets minder te zijn.
  • Waarom geen Pentax meer?
  • Als je de Canon 7D overweegt zou ik toch ook de Nikon D300S nog even proberen.
  • De nieuwe Tamron 18-270 PZD schijnt ook erg goed te zijn.
  • Voor feestjes en binnenshuis is een leuke lichtsterke prime natuurlijk wel een leuke aanvulling, dat voegt echt iets toe. net als een flitser natuurlijk. :)
Leuke foto's trouwens.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:22

bobcom

Dedicated dabbler

@peregrine

Als je hier kijkt zou je kunnen concluderen dat een klapschermpje € 99,95 handiger is- Ongeveer natuurlijk, want het schermpje is 250Kp, maar de afstandbediening is gratis.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• PCJR
Fiber schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 13:58:
[...]

Ach, ik vind dat wel mee vallen. Je hebt grote handen en wil dus graag een grote body, daarmee vallen dus alle instap modellen direct af. Er zijn tegenwoordig helaas geen grote, maar toch eenvoudige, goedkope modellen meer.

En je stelt meer prijs op gemak, flexibiliteit en zoombereik in je lens, dan op absolute kwaliteit. Ook dat is een zeer legitieme en goed te verdedigen keuze. Geen gedoe met een tas, geen lenzen wisselen, geen shots missen, geen stof in je camera, etc.

Laat je niets wijsmaken, zo slecht is bijvoorbeeld de Nikon 18-200 VR nou ook weer niet, integendeel, ik denk dat hij minstens zo goed, zo niet beter is dan de 18-55 en 18-105. Wel een stuk duurder en zwaarder. Met (semi) pro zooms en primes gaan vergelijken is zinloos, dat is een ander bereik en een andere doelgroep. De Canon 18-200 IS ken ik niet zo goed, maar schijnt iets minder te zijn.
  • Waarom geen Pentax meer?
  • Als je de Canon 7D overweegt zou ik toch ook de Nikon D300S nog even proberen.
  • De nieuwe Tamron 18-270 PZD schijnt ook erg goed te zijn.
  • Voor feestjes en binnenshuis is een leuke lichtsterke prime natuurlijk wel een leuke aanvulling, dat voegt echt iets toe. net als een flitser natuurlijk. :)
Leuke foto's trouwens.
Dankje :)
- Pentax ben ik op uitgekeken, k-5 beetje duur, minder lenzen dan can/ni, minder support en spulletjes
- d300s heb ik naar gekeken, maar is een beetje bulky en met 12mp niet mijn toekomst
- tamron 18-270 PZD heb ik hoogte van gekregen, ziet er kiks uit, nu nog wachten op reviews met samples!
- flitser als de sb700 of 430ex2 komt er zeker! een kleinere 17-85 of 15-85 komt er voor een feestje!

Mijn top 3 op het moment is
1) 7D
2) d7000
3) 60D

Kwa alround lens moet ik denk ik wachten op die tamron... Is Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM niet een optie om erbij te nemen? Iemand die deze lens heeft?

Verwijderd

philipperosier schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:07:
[...]
- d300s heb ik naar gekeken, maar is een beetje bulky en met 12mp niet mijn toekomst
- tamron 18-270 PZD heb ik hoogte van gekregen, ziet er kiks uit, nu nog wachten op reviews met samples!
Dit spreekt elkaar nogal tegen. Je maakt je zorgen over het niet genoeg hebben van megapixels maar gaat wel voor een superzoom?
Pagina: 1 ... 16 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.