Mensen, ook maar even mijn story
Ik ben al enkele weken aan het proberen en reviews aan het lezen en noem maar op. Kom er nog niet echt uit. Ik heb een jaar een Pentax K10d gehad, en toen 2 jaar een K20d, met een 18-250 van Pentax. Best tevree, maar als tweakert wil je soms upgraden. Ik maak vooral fotos op vakantie, smorgens camera om de nek (met 1 lens, dus vandaar die 18-250) en dan de hele dag knallen. Soms wil ik nog wel op feestjes ofzo foto's maken, o.a. van mensen en portretten enzo. Met een Sigma flitsertje ging dat aardig. Nu heb ik alle Pentax stuff verkocht, schone lei. Zoals de K20d en K10d hou ik graag van een ruime grip op de camera. Voordat ik ging proberen en testen in de winkels was ik overtuigd van de Nikon d7000 met 18-200 lens. Echter na voelen en passen is de grip aan de kleine kant. Ik hou de cam meer vast door het ding tussen mijn vingers te knijpen, dan door de grip echt vast te hebben (grote handjes denk ik). De Canon 60d of 7d passen stukken beter in de hand, heerlijk! Deze 3 heb ik momenteel op de lijst. Een Canon zou dan met een 18-200 (of iets van tamron/sigma?) samengaan. Flitsertje van Nikon, sb700 of Canon 430 zou later erbij kunnen.
1.Wat is je beschikbare budget?
1400-1600 voor de body en de lens en evt later een flitser, komt niet zo nouw kwa euro's
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nop, niks in huis
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Zoals in mijn verhaaltje, vakantie(alles van gebouwen tot beestjes tot portet) en soms een party
4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is leuk, maar heeft geen prio
5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Live view is leuk, maar heeft geen prio
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen wensen, maar ik hecht de meeste waarde aan de grip en de fotokwaliteit. Heb alles sd, maar als er 2 cf kaartjes bij moeten voor een 7d, tja dan moet dat maar
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Zo groot mogelijk in 1 lens. Ik heb nooit een tas mee dus ook geen 2e lens. 18-200 of 18-250 of 18-270. Welke zou ik ook nog niet weten, ik weet niet of versies van sigma of tamron beter zijn dan de nikon of canon lenzen zelf. De Canon 18-200 heb ik getest op een 7d en dat beviel goed. Deze was genoeg stil en had ook een sneller AF.
Graag advies en meningen (op zich heb ik de tijd, ik neem nog 2 maanden ofzo om te beslissen)
Mijn list:
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||