En nog steeds ben ik er niet uit. Zijn er hier nog mensen die zowel ervaring met de Sony A580 als de Canon 60D/7D hebben. Het laatste euvel voor mij is nog de ruis. Presteert die Sony A580 daar nou beter in dan de Canon 60D/7D of niet?
Wanneer heb je met die camera's dan last van ruis? Ik kan me daar hoegenaamd dan ook niets bij voorstellen, tenzij je hele extreme foto's maakt.Dancing_Animal schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 23:24:
En nog steeds ben ik er niet uit. Zijn er hier nog mensen die zowel ervaring met de Sony A580 als de Canon 60D/7D hebben. Het laatste euvel voor mij is nog de ruis. Presteert die Sony A580 daar nou beter in dan de Canon 60D/7D of niet?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Volgens mij is de A580 daar ietsjes beter in, maar ik denk niet dat je het verschil gaat merken. m.i. geen factor om je keuze van af te laten hangen.
[ Voor 21% gewijzigd door PowerUp op 20-01-2011 23:40 ]
Ik heb zelf een 50mm F1.8 nikkor prime gehad, en dat is een enorm fijne lens voor portretten e.d. het is een lichtsterke lens (hence het lage f-getal). En door het lage F-getal kun je erg fijn met scherptediepte spelen. Dus alleen een gezicht in-focus, en alles daar buiten compleet onscherp. Ook om binnen te fotograferen op plekken waar je weinig licht hebt en niet mag flitsen (kerken e.d.) is het fijn een lichtsterke prime te hebben.Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 18:01:
Ik had het lijstje inderdaad gezien, en mede door die primes (die hadden geen AF toch?) twijfelde ik of het gebrek aan AF in de body een gemis is. Oude lenzen had ik nog niet zo bij stil gestaan, ik dacht dat dit meer iets voor in de toekomst zou zijn, maar wellicht wel iets om te overwegen bij het kopen van de body. Beter nu wat meer uitgeven en dan langer vooruit kunnen dan over een korte tijd weer over moeten stappen. Voor het echte "retro"-effect zijn deze lenzen niet, toch? Meer uit prijsoverweging lijkt me.
Je moet ze gewoon echt zelf uitproberen. Ik heb zelf een D70 gehad (gestolen bij een inbraak) en de D3100 is een stukje kleiner en mist het scherm bovenop, de D90 is vrijwel gelijk aan de D70. De grootte, het gemis van het scherm en de lage resolutie van het scherm achterop de D3100 heeft mij doen besluiten voor de D90 te gaan.Een d90 lijkt me ook een mooi alternatief maar er is nog een vrij groot verschil in prijs toch? (de 550D komt er dan wel weer iets dichter bij). Hij schijnt geloof ik wel iets groffer in de hand te liggen (wat voor sommigen fijn is). Sowieso belangrijk om ze even in de hand te houden lijkt me
Persoonlijk vind ik dat Nikon een steekje heeft laten vallen met de D3100; hij heeft een erg goeie sensor en kan Full-HD filmen, maar de lage resolutie van het scherm achterop maakt het wel heel erg instap. Helaas is de opvolger van de D90, de D7000 een beetje ruim boven m'n budget.
Dat zul je bij een fatsoenlijke DSLR volgens mij alleen zien als je op de hoogste ISO-waarden schiet.mphilipp schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 23:34:
Wanneer heb je met die camera's dan last van ruis? Ik kan me daar hoegenaamd dan ook niets bij voorstellen, tenzij je hele extreme foto's maakt.
[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 21-01-2011 10:33 ]
https://niels.nu
Retro effect zegt me niks. Oude lenzen kunnen nog wel 's een goedkoop alternatief zijn.Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 18:01:
[...]
Ik had het lijstje inderdaad gezien, en mede door die primes (die hadden geen AF toch?) twijfelde ik of het gebrek aan AF in de body een gemis is. Oude lenzen had ik nog niet zo bij stil gestaan, ik dacht dat dit meer iets voor in de toekomst zou zijn, maar wellicht wel iets om te overwegen bij het kopen van de body. Beter nu wat meer uitgeven en dan langer vooruit kunnen dan over een korte tijd weer over moeten stappen. Voor het echte "retro"-effect zijn deze lenzen niet, toch? Meer uit prijsoverweging lijkt me.
pricewatch: Nikon D90 (cameratools wil z'n voorraad kwijt lijkt het)Een d90 lijkt me ook een mooi alternatief maar er is nog een vrij groot verschil in prijs toch? (de 550D komt er dan wel weer iets dichter bij). Hij schijnt geloof ik wel iets groffer in de hand te liggen (wat voor sommigen fijn is). Sowieso belangrijk om ze even in de hand te houden lijkt me
pricewatch: Nikon D90+ Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G
pricewatch: Canon EOS 550D
pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS
Voor een paar tientjes meer dan een 550d met 18-55 heb je dus een d90 met 18-105. Als je video niet zo belangrijk vind dan zou ik het wel weten.
Maar, ga ze 's bekijken en vasthouden, een D90 is gewoon naar mijn mening een iets serieuzere camera, dat kan je fijn vinden maar je kan ook juist blij worden van de kleine canon.
Als dat nou alles is... kan ik persoonlijk niet mee zitten, scherm is groot zatHydra schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 10:32:
Persoonlijk vind ik dat Nikon een steekje heeft laten vallen met de D3100; hij heeft een erg goeie sensor en kan Full-HD filmen, maar de lage resolutie van het scherm achterop maakt het wel heel erg instap. Helaas is de opvolger van de D90, de D7000 een beetje ruim boven m'n budget.
[ Voor 11% gewijzigd door Wijnands op 21-01-2011 11:09 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Volgens mij is dat een foutje in de PW, op de website van cameratools staan aanmerkelijk hogere prijzen.Wijnands schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:05:
(cameratools wil z'n voorraad kwijt lijkt het)
Hoe dan ook, ik heb heel recent ook voor (o.a.) de keuze tussen een 550D en een D90 gestaan. Toen ik beide camera's eenmaal een keer in m'n handen had gehad wist ik het wel. D90 is voor mij ergonomisch echt de betere keus. Op zich viel een 550D nog wel mee, maar de D3100 is echt een kleintje.
Wat bij mij nog meespeelde was het gevoel dat ik met de D90 een 'oude' camera zou aanschaffen. Ook nog naar de D7000 gekeken, maar dat was budget technisch geen verstandige keuze. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat je met de D90 het meeste waar krijgt voor je geld, in de ruimste zin van het woord.
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Nee, cameratools levert alle prijzen excl. BTW aan de pricewatch, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Ik heb het een uur geleden gemeld aan de pricewatch crew.pricewatch: Nikon D90 (cameratools wil z'n voorraad kwijt lijkt het)
Ik had het niet over de grootte maar over de resolutie. Beide schermpjes zijn 3" maar de D90 heeft 920k pixels en de D3100 maar 230k. Da's gewoon een verdubbeling in resolutie.Wijnands schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:05:
Als dat nou alles is... kan ik persoonlijk niet mee zitten, scherm is groot zat
Omdat fullframe camera's waarschijnlijk niet het eerste is waar een starter aan denkt, is die discussie verplaatst naar Het highend dSLR discussietopic - Deel 2
Verwijderd
Statistisch is het niet veel waard maar mijn mening:Pixeltje schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:08:
Nu is natuurlijk de vraag, welke optie zien jullie het best zitten? Zit er een risico aan het kopen van een 30 maanden oude lens (met andere woorden: gaan ze snel stuk boven een gemiddelde leeftijd?).
Ik bezit een kleine 20 lenzen, waarvan er slechts 2 nieuw gekocht.
Bij die 2e hands exemplaren zijn er een paar >10 jaar oud.
Nooit ook maar 1 probleem mee gehad.
De kans dat iemend iets verkoopt dat half defect is sla ik ook niet zo hoog aan, meestal wil men "upgraden"of gewoon weer eens wat nieuws....
Zolang er geen heftige gebruikssporen zijn loop je weinig risico.
Wat is je beschikbare budget?
Om en nabij de 600 euro.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nope.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Huis, tuin en keukengebruik.
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Een interessante bijkomstigheid. (Of ik er uiteindelijk ook daadwerkelijk gebruik van zal maken is nog maar de vraag, maar in het geval van een 550d wil ik het zeker uitproberen.)
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Dit heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
Overige wensen aan de camera?
Geen tweedehands...
Gewenst bereik?
Het is de bedoeling dat ik de camera aanschaf i.c.m een kitlensje. Dan zie ik daarna wel op welke lenzen ik daarbij wil aanschaffen.
Al enige tijd zit ik behoorlijk te dubben over welke camera ik wil aanschaffen. Lang geleden legde ik altijd nog beslag op mijn vaders d70s. (Omdat ik volgens hem er beter mee kon omgaan, was ik vrij deze te gebruiken wanneer ik maar wilde.) Ik heb deze camera destijds vrij veel gebruikt. Helaas is dat de laatste jaren wat minder geworden. Omdat ik inmiddels (als studentje) op mezelf woon, kan ik er helaas geen gebruik meer van maken. Het is nu dan eindelijk tijd voor een eigen camera.
Vorige week dacht ik nog op basis van specs en reviews mijn keuze te hebben gemaakt. Ik was dan ook van plan om later deze week de 550d aan te schaffen. (In eerste instantie wilde ik voor de K-R gaan die icm met de cashback actie wel erg aantrekkelijk was. Door de vele negatieve meningen over het platform heb ik hier echter vanaf gezien.) Uiteraard moet je de camera dan nog even aanvoelen. Toen ik toevallig eerder deze week bij de mediamarkt was, heb ik dat dan ook gedaan. Misschien was het omdat er nog van alles aan de camera hing, maar de 550d voelde toch wel erg klein aan in de hand. Om de een of andere reden had ik geen plaats voor mijn pink. Ik verweet het aan de rommel die aan de camera zat geplakt en mijn onervarenheid met de camera, want mijn handen zijn immers van vrij gemiddelde grootte. Zonder echt verder te kijken ben ik weer naar huis gegaan, nog steeds ervan overtuigd dat de 550d de juiste keuze was voor mij.
Nu ben ik dit weekend toch nog langs mijn ouders geweest om daar de d70s onder een laag stof vandaan te halen. Het is weer enkele dagen geleden dat ik de 550d in mijn handen heb gehad, maar wat past die d70s goed! Alles viel meteen op zijn plaats en ondanks dat ik dacht alles vergeten te zijn schoot ik door de opties heen en kon zonder problemen alles naar wens instellen. Zo kan ik mij de 550d niet herinneren...
En dat heeft mij toch weer aan het denken gezet... Op dit moment zijn er 3 camera's beschikbaar binnen mijn budget, die mij interessant lijken. Dit zijn namelijk de 550d, de d90 (het kleinkind van de d70s) en de k-r. De k-r ben ik nog nergens tegengekomen, dus met deze ben ik het minst bekend. Ook heb ik nog geen van de 3 camera's werkend tegengekomen...
Enkele punten op een rijtje, waarvan de meeste zijn gebasseerd op reviews en andere google zoekresultaten

D90
+ Beste body wat betreft ergonomie/bouwkwaliteit (?)
+ De d70s beviel goed.
- Ruim 2 jaar oud model...
- Duurst van het stel (650 euro)
550d
+ Supieure video-modus
- Bouwkwaliteit
K-R
+ Wat betreft IQ komt deze vaak als best uit de tests.
+ 6 fps
+ Betere bouwkwaliteit dan 550d
- Discutabel lensaanbod...
Nu ben ik vooral benieuwd naar meningen van mensen die meerdere van deze camera's hebben gebruikt.
Hoe verhoudt de 550d zich ten opzichte van de d90 kwa interface? En de K-R?
De K-R is een aantrekkelijk geprijsde body met een erg degelijke kitlens, maar zou ik spijt krijgen dat ik me in het verkeerde platform heb ingekocht?
Om en nabij de 600 euro.
Nope.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Een interessante bijkomstigheid. (Of ik er uiteindelijk ook daadwerkelijk gebruik van zal maken is nog maar de vraag, maar in het geval van een 550d wil ik het zeker uitproberen.)
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Dit heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
Overige wensen aan de camera?
Geen tweedehands...
Gewenst bereik?
Het is de bedoeling dat ik de camera aanschaf i.c.m een kitlensje. Dan zie ik daarna wel op welke lenzen ik daarbij wil aanschaffen.
Al enige tijd zit ik behoorlijk te dubben over welke camera ik wil aanschaffen. Lang geleden legde ik altijd nog beslag op mijn vaders d70s. (Omdat ik volgens hem er beter mee kon omgaan, was ik vrij deze te gebruiken wanneer ik maar wilde.) Ik heb deze camera destijds vrij veel gebruikt. Helaas is dat de laatste jaren wat minder geworden. Omdat ik inmiddels (als studentje) op mezelf woon, kan ik er helaas geen gebruik meer van maken. Het is nu dan eindelijk tijd voor een eigen camera.
Vorige week dacht ik nog op basis van specs en reviews mijn keuze te hebben gemaakt. Ik was dan ook van plan om later deze week de 550d aan te schaffen. (In eerste instantie wilde ik voor de K-R gaan die icm met de cashback actie wel erg aantrekkelijk was. Door de vele negatieve meningen over het platform heb ik hier echter vanaf gezien.) Uiteraard moet je de camera dan nog even aanvoelen. Toen ik toevallig eerder deze week bij de mediamarkt was, heb ik dat dan ook gedaan. Misschien was het omdat er nog van alles aan de camera hing, maar de 550d voelde toch wel erg klein aan in de hand. Om de een of andere reden had ik geen plaats voor mijn pink. Ik verweet het aan de rommel die aan de camera zat geplakt en mijn onervarenheid met de camera, want mijn handen zijn immers van vrij gemiddelde grootte. Zonder echt verder te kijken ben ik weer naar huis gegaan, nog steeds ervan overtuigd dat de 550d de juiste keuze was voor mij.
Nu ben ik dit weekend toch nog langs mijn ouders geweest om daar de d70s onder een laag stof vandaan te halen. Het is weer enkele dagen geleden dat ik de 550d in mijn handen heb gehad, maar wat past die d70s goed! Alles viel meteen op zijn plaats en ondanks dat ik dacht alles vergeten te zijn schoot ik door de opties heen en kon zonder problemen alles naar wens instellen. Zo kan ik mij de 550d niet herinneren...
En dat heeft mij toch weer aan het denken gezet... Op dit moment zijn er 3 camera's beschikbaar binnen mijn budget, die mij interessant lijken. Dit zijn namelijk de 550d, de d90 (het kleinkind van de d70s) en de k-r. De k-r ben ik nog nergens tegengekomen, dus met deze ben ik het minst bekend. Ook heb ik nog geen van de 3 camera's werkend tegengekomen...
Enkele punten op een rijtje, waarvan de meeste zijn gebasseerd op reviews en andere google zoekresultaten
D90
+ Beste body wat betreft ergonomie/bouwkwaliteit (?)
+ De d70s beviel goed.
- Ruim 2 jaar oud model...
- Duurst van het stel (650 euro)
550d
+ Supieure video-modus
- Bouwkwaliteit
K-R
+ Wat betreft IQ komt deze vaak als best uit de tests.
+ 6 fps
+ Betere bouwkwaliteit dan 550d
- Discutabel lensaanbod...
Nu ben ik vooral benieuwd naar meningen van mensen die meerdere van deze camera's hebben gebruikt.
Hoe verhoudt de 550d zich ten opzichte van de d90 kwa interface? En de K-R?
De K-R is een aantrekkelijk geprijsde body met een erg degelijke kitlens, maar zou ik spijt krijgen dat ik me in het verkeerde platform heb ingekocht?
Je moet ze vast gaan houden. Ik had ongeveer dezelfde frustratie toen ik m'n D70 nog had (die is gejat helaas) met een Pentax K-nogwat van m'n toenmalige vriendin (die ik ook niet meer heb
). Ga 'em dus alsjeblief vasthouden en door de menu's wandelen! Vooral als je al een D70 gewend bent, kun je waarschijnlijk zo verder met een D90.
Is het geen optie die D70 van je vader gewoon over te nemen? Kun je beter investeren in een paar mooie objectieven.
Is het geen optie die D70 van je vader gewoon over te nemen? Kun je beter investeren in een paar mooie objectieven.
[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 23-01-2011 12:38 ]
Het voordeel aan veel van die oudere lenzen is dat er ook minder kapot aan kan gaan. Beetje te vergelijken met auto's. Vroegah kon je nog met een gereedschapsetje zelf aan de slag, tegenwoordig wordt de laptop aangesloten en het nieuwe onderdeel wordt direct besteld. Bij oude lenzen heb je geen motors, elektronisch diafragma en IS/VR-elementen die kapot kunnen gaan.Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 11:14:
[...]
Statistisch is het niet veel waard maar mijn mening:
Ik bezit een kleine 20 lenzen, waarvan er slechts 2 nieuw gekocht.
Bij die 2e hands exemplaren zijn er een paar >10 jaar oud.
Nooit ook maar 1 probleem mee gehad.
De kans dat iemend iets verkoopt dat half defect is sla ik ook niet zo hoog aan, meestal wil men "upgraden"of gewoon weer eens wat nieuws....
Zolang er geen heftige gebruikssporen zijn loop je weinig risico.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
DEVoTi0N schreef op zondag 23 januari 2011 @ 12:32:
...
...
... zou ik spijt krijgen dat ik me in het verkeerde platform heb ingekocht?
- Voor huis, tuin en keuken gebruik boeit het platform eigenlijk niet.
- Waar hoor jij die vele negatieve meningen over Pentax?
- Voor video is de 550D inderdaad de beste keus van deze drie.
- Neem de camera die het lekkerst in de hand ligt. Pentax is helaas niet bij de grote ketens te vinden, daarvoor moet je naar een echte fotowinkel. De D90 ligt op kop denk ik, en is volgens mij nog lang niet verouderd, alleen qua video, maar ik zou toch de K-R nog niet helemaal uitvlakken.
[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 23-01-2011 19:34 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Als je een D70 kent dan is een D90 een mengeling tussen herkenning en verbazing over de voortgang van de techniek. Een 550d is dan een stukje fisher-price technologie.
Fisher-price technologie nog wel... Dat de bouw wat minder is en de ergonomie meer op starters is gericht, wil nog niet zeggen dat de technologie van fisher-price niveau is.Wijnands schreef op zondag 23 januari 2011 @ 19:47:
Als je een D70 kent dan is een D90 een mengeling tussen herkenning en verbazing over de voortgang van de techniek. Een 550d is dan een stukje fisher-price technologie.
Als ik hem het idee zou geven, dat ik hem zou willen hebben, zou ik hem waarschijnlijk zo krijgen. Maar sinds hij er zelf nog erg blij mee is en ik goed verdien (voor een student), neem ik hem liever niet over.Hydra schreef op zondag 23 januari 2011 @ 12:37:
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Als 'huis, tuin en keukengebruik' betekent dat je nooit meer uitbreid na aanschaf van een kit dan heb je gelijk. Maar ik denk toch dat het platform in beperkte maten interessant is.Fiber schreef op zondag 23 januari 2011 @ 18:57:
[...]
Voor huis, tuin en keuken gebruik boeit het platform eigenlijk niet.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de 550d tegenover de K-R dan vallen mij toch een paar dingen op.
- Minder accessoires voor de K-R.
Zo is er bijvoorbeeld voor de K-R geen battery-grip beschikbaar. De 550d heeft een officiele battery-grip plus veel merkloze kopieën. - De tweedehands mark voor lenzen voor de K-R is velen malen kleiner. Neem maar een kijkje bij V&A.
- Ik zoek bij aanschaf van een product toch graag eerst wat recensies op. Deze zijn voor Pentax producten veel minder beschikbaar. Zo zijn er bijvoorbeeld heel veel productreviews terug te vinden van Canon lenzen, maar zijn de reviews over Pentax lenzen op tweakers op een hand te tellen...
Ik hoor vrijwel nergens negatieve meningen over Pentax; in ieder geval niet direct. Ondanks dat Pentax een klein merk is, is iedereen erg positief over de bodies die zij maken. Na veel te hebben gelezen op GoT en op andere fora is de algemene mening toch wel, dat Pentax meer voor minder biedt. Pentax presteert volgens velen vaak beter dan de gelijk geprijsde concurrentie. Alleen de GUI en video-modus van de laatste generatie zouden nog een beetje bijgeschaafd mogen worden.Waar hoor jij die vele negatieve meningen over Pentax?
Maar wanneer het echter men dan uiteindelijk na lang vergelijken op kopen over gaat, dan wordt het bijna toch altijd weer die gelijkgeprijsde Canon/Nikon. Als je Pentax in je vergelijking betrekt en vervolgens kiest voor een Canon, dan is dat impliciet stellen dat Pentax minder goed zou zijn.
Hetzelfde gebeurt hier op tweakers. In reviews/tijdschriften/vergelijking of fora heb ik tot nu toe eigenlijk altijd de K-R beter zien scoren dan 550d. Maar als je dan naar pw gaat dan is de K-R ergens onderaan terug te vinden. En ook in dit topic wordt Pentax zelden genoemd en ben ik nog niemand tegengekomen, die hem op basis van advies van anderen uiteindelijk ook heeft gekocht, terwijl de 550d als zoete broodjes over te toonbank schijnt te gaan. Bijna iedereen gaat toch voor safe en koop uiteindelijk een d3100/500d/550d...
Ongetwijfeld. Als ik bij vimeo 550d intik en zo het een en ander bekijk, dan krijg ik er ook echt interesse voor. Ik vraag me echter af of het niet slechts een gimmick is, waar ik snel op uitgekeken ben.Voor video is de 550D inderdaad de beste keus van deze drie.
Deze week zijn mijn tentamens voorbij. Ik zal dan eens kijken wat de plaatselijke fotoboer allemaal te bieden heeft.Neem de camera die het lekkerst in de hand ligt. Pentax is helaas niet bij de grote ketens te vinden, daarvoor moet je naar een echte fotowinkel. De D90 ligt op kop denk ik, en is volgens mij nog lang niet verouderd, alleen qua video, maar ik zou toch de K-R nog niet helemaal uitvlakken.
Niets noemswaardig. Daarom heb ik eerder geen lenzen vermeld.Heeft je Pa nog leuke lenzen? Kan ook een reden zijn.
offtopic:
Voor diegenen die het volledige bericht hebben kunnen uitlezen. Sorry voor al het leesvoer
Gewoonlijk ben ik een lezer en geen poster, maar nu zit ik toch zo te twijfelen dat ik meer dan genoeg te vertellen heb 
Voor diegenen die het volledige bericht hebben kunnen uitlezen. Sorry voor al het leesvoer
Ik weet eerlijk gezegd niet of de D90 tegenwoordig nog zo'n geweldige deal is. Qua ruis bij hogere ISO waarden legt hij het af tegen de goedkope D3100 (scheelt bijna een stop) en qua video kan het zich ook niet meten met de goedkope instapper. Qua ergonomie en dergelijke nog steeds een prima ding, maar ik denk dat de D7000 vrij hard in prijs gaat dalen zodra de voorraad D90's op is.
De D90 is naar mijn weten nog gewoon in productie en is op dit moment geplaatst tussen de d3100 en d7000. De D7000 is een categorie hoger geplaatst als tegenhanger van de 7d. Ik denk eerlijk gezegd niet dat we hem dan ook echt goedkoper zullen zien worden.BarôZZa schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:07:
Ik weet eerlijk gezegd niet of de D90 tegenwoordig nog zo'n geweldige deal is. Qua ruis bij hogere ISO waarden legt hij het af tegen de goedkope D3100 (scheelt bijna een stop) en qua video kan het zich ook niet meten met de goedkope instapper. Qua ergonomie en dergelijke nog steeds een prima ding, maar ik denk dat de D7000 vrij hard in prijs gaat dalen zodra de voorraad D90's op is.
Volgens mij is dat vooral een praatje om de verkopen van de D90 niet in de weg te zitten. Ik meen te hebben gelezen dat de D90 tot eind 2010 zou worden blijven gefabriceerd. Kan me niet voorstellen dat het nog zinnig is om deze te blijven fabriceren met de D5100 op komst en ik denk ook niet dat de Sony nog D90 sensors blijft bakken. Uit de prijzen en leverbaarheid valt ook wel op te maken dat de D90 min of meer EOL is.
Neemt uiteraard niet weg dat je op dit moment voor de prijs nu geen stevigere/comfortabelere body kan krijgen dan de D90, alleen begint hij op technisch vlak een beetje z'n leeftijd te tonen en zit je nu op zo'n vervelende overgangsfase van camerageneraties, waarbij je niet precies weet wat de D5100 gaat brengen en hoe de prijzen gaan verschuiven als de D90 eruit is. Ik gok zelf dat de D3100/D5100/D7000 gewoon de prijzen van de D3000/D5000/D90 zullen aannemen (al duurt dat uiteraard nog een tijdje).
Wat betreft dat leesvoer: dat is uiteraard geen probleem. Je hebt je iig goed verdiept en dat is altijd beter dan de: 'hoi ik heb xxx euro, ik wil van alles foto's maken, m'n compact heeft 20x zoom dus welke moet ik kopen?' posts
Neemt uiteraard niet weg dat je op dit moment voor de prijs nu geen stevigere/comfortabelere body kan krijgen dan de D90, alleen begint hij op technisch vlak een beetje z'n leeftijd te tonen en zit je nu op zo'n vervelende overgangsfase van camerageneraties, waarbij je niet precies weet wat de D5100 gaat brengen en hoe de prijzen gaan verschuiven als de D90 eruit is. Ik gok zelf dat de D3100/D5100/D7000 gewoon de prijzen van de D3000/D5000/D90 zullen aannemen (al duurt dat uiteraard nog een tijdje).
Wat betreft dat leesvoer: dat is uiteraard geen probleem. Je hebt je iig goed verdiept en dat is altijd beter dan de: 'hoi ik heb xxx euro, ik wil van alles foto's maken, m'n compact heeft 20x zoom dus welke moet ik kopen?' posts
Je begreep me iets verkeerd. Uiteraard is die Canon een heel capabel stukje apparatuur. Echter, op mij, en op een aantal nikon gebruikers (en ook wat canon gebruikers) in mijn omgeving maakt de xxxD wel die indruk. Als je een een D70 kent en dan een D90 oppakt en dan een 550d dan is de kans vrij aangewezig dat een "sjonge, da's wel licht en plastic" gevoel bij je opkomt.Universal Creations schreef op zondag 23 januari 2011 @ 20:12:
[...]
Fisher-price technologie nog wel... Dat de bouw wat minder is en de ergonomie meer op starters is gericht, wil nog niet zeggen dat de technologie van fisher-price niveau is.
Wat de K-R betreft, ik denk dat 'ie een gedegen concurrent is voor de D3100 als beste starter van 2010 als je puur naar body + kitlens kijkt. Als je iets verder naar het systeem kijkt is het allemaal net iets beperkter.
De D90 is wat mij betreft ook een uitlopende zaak. Ik krijg de indruk dat ze tot voor kort nog wel een productielijntje hadden lopen maar als ik de prijzen zo zie is het echt uitverkopen van wat er nog in de kanalen zit.
[ Voor 24% gewijzigd door Wijnands op 24-01-2011 09:30 ]
Tja, en dat vind ik wel prima, als deze week m'n bonus binnen is ga ik 'em halenWijnands schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:25:
De D90 is wat mij betreft ook een uitlopende zaak. Ik krijg de indruk dat ze tot voor kort nog wel een productielijntje hadden lopen maar als ik de prijzen zo zie is het echt uitverkopen van wat er nog in de kanalen zit.
Dat komt omdat het ook plastic is, zoals al die camera's uit die categorieWijnands schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:25:
[...]
Als je een een D70 kent en dan een D90 oppakt en dan een 550d dan is de kans vrij aangewezig dat een "sjonge, da's wel licht en plastic" gevoel bij je opkomt.
Het probleem hier op tweakers is dat er niet zo heel veel consumenten rondlopen, dus die kijken er heel anders tegenaan. Die lopen te zeiken (en dan bedoel ik ook écht zeiken) over ruis en de bediening. Ruis is tegenwoordig een non-issue en je went binnen 2 weken aan elke interface, zelfs een slechte. Feit is overigens dat Canon zich (vooral in dit segment) iets meer richt op de (massa) consument, waar Nikon iets meer naar de fotograaf lijkt te kijken. Het is ook niet zo heel toevallig dat de bediening van de camera nog heel veel lijkt op die van de analoge camera's van Nikon. Maar dat doet verder niets af aan de kwaliteiten van zo'n camera. Ik heb zelf liever een 'echte' camera in mijn handen wat betreft formaat, dus heb ik een 5D. Ik heb bij al die kleintjes het idee dat ik een stuk speelgoed in mijn handen heb. Maar ik ben dan ook geen consument, maar een zeikerd...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Verwijderd
De Pentax K-r is een goede camera! Het Pentax systeem is ook erg goed. Canon en Nikon zijn meer uitgebreid, maar vooral boven de €1000. Veel consumenten zullen daar nooit komen. De kitlenzen van Pentax zijn goed en compleet. De DA* lenzen zijn ook erg goed.. maar ook niet voor iedereen weggelegd. De meeste mensen blijven bij de kitlens of een upgrade met een Tamron of Sigma. Dat kan ook met Pentax. In Nederland is Pentax zeer goed verkrijgbaar (in sommige landen is dat wel anders). Elke goede fotografie webshop heeft ze, evenals de lenzen. Als ze niet op voorraad zijn dan kunnen ze die gewoon bestellen. Op dit moment gaat het ook heel goed met Pentax. Met de K5, K-r en 645D is de vraag groter dan het aanbod. Pentax heeft er bewust voor gekozen om niet veel groter te worden. Ze zijn winstgevend en zijn tevreden met hun marktaandeel. Veel mensen spreekt die exclusiviteit wel aan.
Alleen professionele sportfotografen en natuurfotografen worden niet verwend met lenzen. Al zijn er tweedehands 400 en 600mm lenzen. Ze zijn moeilijk te krijgen. De FA* 300 F2.8 en FA* 600 moet je zelfs speciaal bij de fabriek bestellen.
De gewone consument komt echt niets te kort! Als de K-r je aanspreekt dan kun je die gerust kopen. Het is een fantastische camera. Ik zou hem zelf niet kopen. Ik ga voor de Pentax K5. Op dit moment heb ik nog een Pentax K10d.
Pentax en Nikon lijken qua interface overigens erg veel op elkaar. Ik kan altijd makkelijk wennen aan een Nikon. Een Canon is een ander verhaal.
Alleen professionele sportfotografen en natuurfotografen worden niet verwend met lenzen. Al zijn er tweedehands 400 en 600mm lenzen. Ze zijn moeilijk te krijgen. De FA* 300 F2.8 en FA* 600 moet je zelfs speciaal bij de fabriek bestellen.
De gewone consument komt echt niets te kort! Als de K-r je aanspreekt dan kun je die gerust kopen. Het is een fantastische camera. Ik zou hem zelf niet kopen. Ik ga voor de Pentax K5. Op dit moment heb ik nog een Pentax K10d.
Pentax en Nikon lijken qua interface overigens erg veel op elkaar. Ik kan altijd makkelijk wennen aan een Nikon. Een Canon is een ander verhaal.
Dat vond ik met de camera van m'n ex nogal tegenvallen eigenlijk.Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:01:
Zo kan je het ook noemen ja. Ik ken maar weinig bedrijven die tevreden zijn met hun marktaandeel, en helemaal niet als die zo klein is.Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:01:
Pentax heeft er bewust voor gekozen om niet veel groter te worden. Ze zijn winstgevend en zijn tevreden met hun marktaandeel. Veel mensen spreekt die exclusiviteit wel aan.
Neemt niet weg dat ze de laatste tijd aantrekkelijke camera's op de markt hebben gebracht. Ik mis bij Pentax alleen wat goedkope lichtsterke primes in het aanbod.
Pentax is onderdeel van Hoya en was over 2009 genomen sinds lange tijd weer winstgevend, dus zo erg goed zitten ze niet qua financiën.
Maar met de nieuwe K-lijn lijken ze helemaal terug te zijn en ik hoop dat ze het goed blijven doen, want gezonde concurrentie in de dslr markt is meestal wel goed voor de ontwikkelingen en prijzen.
Maar met de nieuwe K-lijn lijken ze helemaal terug te zijn en ik hoop dat ze het goed blijven doen, want gezonde concurrentie in de dslr markt is meestal wel goed voor de ontwikkelingen en prijzen.
[ Voor 42% gewijzigd door Universal Creations op 24-01-2011 18:23 ]
Verwijderd
De F50 F1.7 en de M en A varianten circuleren op sites als Marktplaats. Als je manueel scherpstellen niet erg vind dan heb je de M voor tussen de €25 en €50 (deze is er echt in overvloed). Ik ben het wel met je eens dat ze deze lens wel weer in productie mogen nemen in een DFA jasje voor maximaal €150. Hij is namelijk heel erg goed!PowerUp schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:01:
[...]
Zo kan je het ook noemen ja. Ik ken maar weinig bedrijven die tevreden zijn met hun marktaandeel, en helemaal niet als die zo klein is.
Neemt niet weg dat ze de laatste tijd aantrekkelijke camera's op de markt hebben gebracht. Ik mis bij Pentax alleen wat goedkope lichtsterke primes in het aanbod.
De DA 35mm F2.4 is ietsje minder lichtsterk, maar wel goed. De FA 50mm F1.4 was altijd tussen de €200-€250, maar is nu enorm omhoog geschoten (€350). Erg jammer. Canon en Nikon zijn ook niet goedkoper geworden. De hele markt heeft met prijsstijgingen te maken gekregen.
De FA 43 1.9 limited is toch weer iets duurder (€539). De FA 31 limited al helemaal. Aan de andere kant staat er voor dezelfde prijs niet vergelijkbaars tegenover van de andere merken. Ik denk dat veel mensen graag die limiteds op hun Nikon of Canon zouden willen zetten. De DA* 55 F1.4 is een opvolger van de 85mm (aangezien Pentax voorlopig toch niet met FF komt). Qua primes onder de 100mm hebben zij een vrij groot aanbod. Ik zou alleen nog graag een DA* 28mm F2.8 zien.
Die limiteds krijg je zo op een Canon, maar je verliest dan AF. Maar zo begeerlijk vind ik die FA 43 f/1.9 niet. Wide-open is ie erg soft (als ik photozone mag geloven), CA is niet echt goed onder controle en de bokeh vind ik behoorlijk zenuwachtig. Voor dat geld zijn er heel wat andere leuke lenzen te koop (ook compacte).
Verwijderd
Pentax is meer dan alleen camera's (verrekijkers, brillenglazen, medische kijk-apparatuur etc). Hoya heeft Pentax overgenomen voornamelijk voor het Life care gedeelte (in 2007). Daarmee is Hoya Pentax een hele sterke speler geworden op dat gebied.Universal Creations schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:21:
Pentax is onderdeel van Hoya en was over 2009 genomen sinds lange tijd weer winstgevend, dus zo erg goed zitten ze niet qua financiën.
Voor het complete verhaal:
http://www.dpreview.com/n...122101pentaxhoyamerge.asp
Imaging systems area is dus maar een kleiner deel van Hoya Pentax.
Ik moet zeggen dat ze sinds Hoya er is beter zijn geworden qua producten. Een stuk beter dan die samenwerking met Samsung.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 18:59 ]
Verwijderd
Die randen zie je over het algemeen niet zo op een APS-C. Een 5D/5DmkII is het een ander verhaal.Universal Creations schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:44:
Die limiteds krijg je zo op een Canon, maar je verliest dan AF. Maar zo begeerlijk vind ik die FA 43 f/1.9 niet. Wide-open is ie erg soft (als ik photozone mag geloven), CA is niet echt goed onder controle en de bokeh vind ik behoorlijk zenuwachtig. Voor dat geld zijn er heel wat andere leuke lenzen te koop (ook compacte).
De DA 40 F2.8 limited krijgt ook een betere beoordeling op Photozone. Is een stuk goedkoper en een pancake. De FA 77 Ltd. en FA 31 Ltd zijn de toppers van de Limiteds.
Ik vind foto's maken altijd al leuk en dan vooral de niet standaard vakantie en huis, tuin en keuken foto's. Zelf heb ik een aantal jaren geleden een compact camera gekocht/gekregen, maar hier heb ik alles wat er in zit inmiddels wel uitgehaald en veel foto's maak ik er niet meer mee. Foto's bewerken doe ik nog wel altijd en ik vindt het inmiddels tijd worden om ze zelf weer eens te gaan maken. Alleen veel verstand van dSLR's heb ik helaas niet. Misschien dat jullie kunnen helpen?
Mijn budget, body en objectief is tot de 1000 euro. Bij voorkeur minder.
Neen, ik zelf niet.
Ik wil er flink mee kunnen experimenteren en dan denk ik aan macro, natuur en landschap maar ook bijvoorbeeld evenementen.
Leuke bijkomstigheid, maar moet dan wel 1080P zijn met minimaal 24fps, bij voorkeur 30.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Grote maakt mij weinig uit, zolang de bouwkwaliteit goed is en het SD kaarten slikt. Mij compact was altijd zo leeg, dus eentje met een fatsoenlijke accu is wenselijk.
Voorkeursmerk(en)
Canon's liggen prettig in mijn hand, net zoals nikon's.
Mijn budget, body en objectief is tot de 1000 euro. Bij voorkeur minder.
Neen, ik zelf niet.
Ik wil er flink mee kunnen experimenteren en dan denk ik aan macro, natuur en landschap maar ook bijvoorbeeld evenementen.
Leuke bijkomstigheid, maar moet dan wel 1080P zijn met minimaal 24fps, bij voorkeur 30.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Grote maakt mij weinig uit, zolang de bouwkwaliteit goed is en het SD kaarten slikt. Mij compact was altijd zo leeg, dus eentje met een fatsoenlijke accu is wenselijk.
Voorkeursmerk(en)
Canon's liggen prettig in mijn hand, net zoals nikon's.
[ Voor 2% gewijzigd door Vesper64 op 25-01-2011 18:05 . Reden: accu ]
Ga naar de winkel voor de vasthoud test en pak in ieder geval een D3100 en een 550d en, gezien de discussie hierboven, ook een K-r en kijk wat je indrukken zijn. Sony's A33/55 kan je, gezien je accu wens, beter laten liggen.
[ Voor 16% gewijzigd door Wijnands op 25-01-2011 18:09 ]
Gezien je budget kan je inderdaad een D3100 of 550D nemen en daarbij dan een echte macrolens nemen als je daar fanatiek aan wil doen. Zoals een pricewatch: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro (Canon). Let er bij Nikon wel op dat de lens een eigen focusmotor heeft, anders zal je met een D3100 niet kunnen autofocussen.
Verwijderd
+ Als je persé een focusmotor wilt. De Nikon D90 is ook nog steeds heel erg interessant. Je kan helaas alleen 720p 24fps filmen. Deze ligt heel lekker in de hand. Verder voldoet hij overal aan.PowerUp schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:14:
Gezien je budget kan je inderdaad een D3100 of 550D nemen en daarbij dan een echte macrolens nemen als je daar fanatiek aan wil doen. Zoals een pricewatch: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro (Canon). Let er bij Nikon wel op dat de lens een eigen focusmotor heeft, anders zal je met een D3100 niet kunnen autofocussen.
Daarnaast is de Pentax K7 ook interessant. Qua filmen is deze ook niet perfect, maar verder voldoet hij overal aan. Hij is compact en heeft echt een geweldige bouwkwaliteit. Hij is weersbestendig als je hem gebruikt met DA* of de WR kitlenzen.
Beide zijn wat ouder, maar oorspronkelijk wel een klasse hoger dan de D3100 en 550D. Dat heeft qua ergonomie en bedieningsgemak wat voordelen.
Als je wilt experimenteren dan is de Sigma AF 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM een perfecte lens om mee te starten. Je hebt groothoek, portretbereik en je kan er redelijke macro's mee maken.
De FA 43/1.9 is getest op een K-10 en dat is toch echt een APS-C camera. Op fullframe blijft er dus nog minder over van de randen.Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:58:
[...]
Die randen zie je over het algemeen niet zo op een APS-C. Een 5D/5DmkII is het een ander verhaal.De bokkeh klopt. Al vind ik het in praktijkvoorbeelden nogal meevallen.
De DA 40 F2.8 limited krijgt ook een betere beoordeling op Photozone. Is een stuk goedkoper en een pancake. De FA 77 Ltd. en FA 31 Ltd zijn de toppers van de Limiteds.
De 40/2.8 ziet er wel goed uit, maar de 77/1.8 vind ik ook niet echt overtuigend op APS-C, laat staan fullframe.
Maar goed, gelukkig is er meer keuze in de wereld.
Het is een 60D geworden met de 18-55 kitlens. Mensen, bedankt voor alle hulp!
[ Voor 195% gewijzigd door Dancing_Animal op 26-01-2011 21:30 ]
Verwijderd
Ik ben zelf ook weer op zoek naar een andere foto camera. Momenteel heb ik de
Olympus 590uz http://www.camera-catalog.../camera/olympus_sp-590_uz
Alleen stel ik tegenwoordig wat hogere eisen aan een camera. Op afstand wil ik zelf nog scherere foto's kunnen maken. Camera die ik nu heb doet het wel goed maar met te veel inzoemen heeft de camera wel scherpte verlies en als het een beetje bewolkt is word het er alleen maar minder op. Ik moet dus een foto camera hebben die ook met een hoge iso 1600+ (max van mijn Olympus) gewoon scherp blijft met minder ruis.
Ik wil ook met de camera avond foto's kunnen maken zonder dat ik er een te lange sluitertijd voor nodig ben.
Want ik maak veel foto's vaak snel ff uit de hand en soms ben ik daar wat inzoom bij nodig. Ook maak ik zo nu en dan leuke natuur foto's van bvb vogels en andere dieren, met de camera die ik nu heb zijn die foto's alleen maar helder en scherp met mooi weer.
Ik stel tegenwordig meestal alles handmatig in. Wat zou voormij een leuke upgrade kunnen zijn??
Olympus 590uz http://www.camera-catalog.../camera/olympus_sp-590_uz
Alleen stel ik tegenwoordig wat hogere eisen aan een camera. Op afstand wil ik zelf nog scherere foto's kunnen maken. Camera die ik nu heb doet het wel goed maar met te veel inzoemen heeft de camera wel scherpte verlies en als het een beetje bewolkt is word het er alleen maar minder op. Ik moet dus een foto camera hebben die ook met een hoge iso 1600+ (max van mijn Olympus) gewoon scherp blijft met minder ruis.
Ik wil ook met de camera avond foto's kunnen maken zonder dat ik er een te lange sluitertijd voor nodig ben.
Want ik maak veel foto's vaak snel ff uit de hand en soms ben ik daar wat inzoom bij nodig. Ook maak ik zo nu en dan leuke natuur foto's van bvb vogels en andere dieren, met de camera die ik nu heb zijn die foto's alleen maar helder en scherp met mooi weer.
Ik stel tegenwordig meestal alles handmatig in. Wat zou voormij een leuke upgrade kunnen zijn??
Elke recente dSLR voldoet. Het verschil zit vooral in de lenzen die je er op zet. Wat is je budget? Heb je de openingspost al gelezen?Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 09:45:
... Wat zou voormij een leuke upgrade kunnen zijn??
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Kom ik net bij de Mediamarkt vandaan met in gedachte een Nikon D5000 te gaan kopen. Omdat er actie week is bij de Mediamarkt zijn alle camera's 19% goedkoper.
De volgende aanbieding ben ik erg geïnteresseerd in:
Merk: Nikon
Type: D5000
Lens: AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR
Prijs: €436,13 euro
Ik zeg doen! [OF] Ik zeg niet doen!
De volgende aanbieding ben ik erg geïnteresseerd in:
Merk: Nikon
Type: D5000
Lens: AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR
Prijs: €436,13 euro
Ik zeg doen! [OF] Ik zeg niet doen!
Volgens mij is het 16% korting.. maar los daarvan, de nieuwprijs via de Pricewatch is 469:
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR
Vesper64: ik zou ook naar de Sony a580 kijken, voor €789 heb je body+lens voor iets minder dan €1000 heb je de body + 2 lenzen (bijvoorbeeld een macro erbij). Zelfde, zeer goede, sensor als in de Pentax K-5 en Nikon D7000 maar dan in een goedkopere body.
Handig als je dan ook even verteld welke lenzen.Dipsausje schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 17:16:
Vesper64: ik zou ook naar de Sony a580 kijken, voor €789 heb je body+lens voor iets minder dan €1000 heb je de body + 2 lenzen (bijvoorbeeld een macro erbij). Zelfde, zeer goede, sensor als in de Pentax K-5 en Nikon D7000 maar dan in een goedkopere body.
Iemand trouwens zin om dit lijstje vna meest waarschijnlijke uitbreidingen voor de beginner aan te vullen met Sony en Pentax?
Wijnands in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5"
[ Voor 20% gewijzigd door Wijnands op 28-01-2011 17:43 ]
Ik zag in een topic hier op tweakers eens 2 links langskomen naar sites waar je op een plaatje kon zien hoeveel je inzoomt bij hoeveel mm. Ik dacht links naar sites van lenzenfabrikanten, ik kan het alleen niet meer vinden.
Verwijderd
Ik heb vandaag (technisch gezien gisteren
) even wat camera's in de hand gehad. Qua gevoel bevalt de d3100 me nog steeds heel goed dus ik neig naar deze optie, alleen las ik ergens dat deze geen histogram laat zien tijdens het schieten. Hoe erg mis je zoiets? Het lijkt mij als beginner namelijk best handig om te zien of de belichting in de goede richting zit, maar misschien kun je zoiets net zo goed (of zelfs beter) gewoon leren te herkennen of zo.
Nog een algemene en misschien beetje domme vraag, is het mogelijk (met de d3100 of andere alternatieven) om via bv. usb direct foto's naar een externe HDD of usb stick te verplaatsen? Dit zou namelijk enorm handig zijn op vakantie. Ik had wel wat speciale externe HDDs gezien die het kopieren vanaf SD cards ondersteunen bijvoorbeeld maar deze zijn nogal duur aangezien ze vaak ook een scherm hebben om te previewen en dergelijke, dit is voor mij niet echt nodig.
Thanks!
Nog een algemene en misschien beetje domme vraag, is het mogelijk (met de d3100 of andere alternatieven) om via bv. usb direct foto's naar een externe HDD of usb stick te verplaatsen? Dit zou namelijk enorm handig zijn op vakantie. Ik had wel wat speciale externe HDDs gezien die het kopieren vanaf SD cards ondersteunen bijvoorbeeld maar deze zijn nogal duur aangezien ze vaak ook een scherm hebben om te previewen en dergelijke, dit is voor mij niet echt nodig.
Thanks!
Verwijderd
http://imaging.nikon.com/...ng/lineup/lens/simulator/Dancing_Animal schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 00:15:
Ik zag in een topic hier op tweakers eens 2 links langskomen naar sites waar je op een plaatje kon zien hoeveel je inzoomt bij hoeveel mm. Ik dacht links naar sites van lenzenfabrikanten, ik kan het alleen niet meer vinden.
Ik spreek voor mijzelf, maar niet. Ik zie op het scherm de foto wel of het ok is.Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 00:15:
Ik heb vandaag (technisch gezien gisteren) even wat camera's in de hand gehad. Qua gevoel bevalt de d3100 me nog steeds heel goed dus ik neig naar deze optie, alleen las ik ergens dat deze geen histogram laat zien tijdens het schieten. Hoe erg mis je zoiets?...
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2011 00:40 ]
Er is geen histogram in de liveview modus, maar die gebruiken de meeste fotografen toch al niet. Er is wel een (RGB) histogram in de playback modus, dus bij het terugkijken van je zojuist gemaakte foto.Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 00:15:
... de d3100 ... geen histogram laat zien tijdens het schieten. ...
Dat veronderstelt dat de camera als USB host kan functioneren, en dat kunnen dSLR's bij mijn weten nog niet, maar dat weet ik eigenlijk niet helemaal zeker. Ik zou een netboekje oid meenemen en eventueel een portable... is het mogelijk (met de d3100 of andere alternatieven) om via bv. usb direct foto's naar een externe HDD of usb stick te verplaatsen? ...
HDD plus voldoende SD kaartjes.
Ik ging uit van de twee kit versies dus: a580+18-55 of a580+18-55+55-200 in het geval van de eerste kun je, voor in totaal minder dan €1000, ook nog de SAL-30/2.8 Macro nemen, al zou ik misschien eerder de 85mm f2.8 doen, erg mooie lens om mee te beginnen, heb je alleen dus geen 1:1 macro .Wijnands schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 17:42:
[...]
Handig als je dan ook even verteld welke lenzen.
Lijstje voor Sony komt eraan, Pentax weet ik weinig van.Wijnands schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 17:42:
Iemand trouwens zin om dit lijstje vna meest waarschijnlijke uitbreidingen voor de beginner aan te vullen met Sony en Pentax?
Dankzij dipsausje nu ook sony erbij.
Dit zijn wat objectieven waarvan ik het idee heb dat ze bij de eerste aankopen van een beginner zullen horen .Als je twijfelt over een merk kun je zo een indruk kijken wat uitbreiden met merkeigen glas kost.
Telezooms:
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR
pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
pricewatch: Sony DT 55-200 mm F4-5.6 SAM
pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
pricewatch: Sony 75-300mm f/4.5-5.6
pricewatch: Sony 70-300mm f/4.5-5.6G SSM
Primes:
pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II
pricewatch: Nikon 50mm f/1.8D AF
pricewatch: Sony DT SAL-50F18
pricewatch: Canon EF 85mm f/1.8 USM
pricewatch: Nikon AF 85mm f/1.8D AF
pricewatch: Sony 85mm F2.8 SAM (N.B. f2.8 !!)
pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G
pricewatch: Canon EF 35mm f/2
pricewatch: Sony DT 35mm F1.8 SAM
Macro:
pricewatch: Nikon AF-S 60mm f/2.8G ED Micro
pricewatch: Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
pricewatch: Sony 50mm f/2.8 Macro
pricewatch: Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
pricewatch: Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro
pricewatch: Sony 100mm f/2.8 Macro
Flitser:
pricewatch: Canon Speedlite 430EX II
pricewatch: Nikon Speedlight SB-600
pricewatch: Sony HVL-F42AM
Dit zijn wat objectieven waarvan ik het idee heb dat ze bij de eerste aankopen van een beginner zullen horen .Als je twijfelt over een merk kun je zo een indruk kijken wat uitbreiden met merkeigen glas kost.
Telezooms:
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR
pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
pricewatch: Sony DT 55-200 mm F4-5.6 SAM
pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR
pricewatch: Sony 75-300mm f/4.5-5.6
pricewatch: Sony 70-300mm f/4.5-5.6G SSM
Primes:
pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II
pricewatch: Nikon 50mm f/1.8D AF
pricewatch: Sony DT SAL-50F18
pricewatch: Canon EF 85mm f/1.8 USM
pricewatch: Nikon AF 85mm f/1.8D AF
pricewatch: Sony 85mm F2.8 SAM (N.B. f2.8 !!)
pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G
pricewatch: Canon EF 35mm f/2
pricewatch: Sony DT 35mm F1.8 SAM
Macro:
pricewatch: Nikon AF-S 60mm f/2.8G ED Micro
pricewatch: Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
pricewatch: Sony 50mm f/2.8 Macro
pricewatch: Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
pricewatch: Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro
pricewatch: Sony 100mm f/2.8 Macro
Flitser:
pricewatch: Canon Speedlite 430EX II
pricewatch: Nikon Speedlight SB-600
pricewatch: Sony HVL-F42AM
@lijstje Wijnands
Ten eerste, mooi lijstje
.
Bij de primes heb je eerst de 50 mm dan de 85 mm en als laatste de 35 mm. Heb je de 35 mm als laatste gezet omdat je denkt dat deze minder interessant is dan de 50 en 85 mm voor een starter of is dat gewoon toevallig zo gekomen als uitkomst van het knippen en plakken?
Ten eerste, mooi lijstje
Bij de primes heb je eerst de 50 mm dan de 85 mm en als laatste de 35 mm. Heb je de 35 mm als laatste gezet omdat je denkt dat deze minder interessant is dan de 50 en 85 mm voor een starter of is dat gewoon toevallig zo gekomen als uitkomst van het knippen en plakken?
Ik heb de 50 express bovenaan gezet omdat dat van de primes echt heel vaak de eerste keuze is. Daarna was het toeval. 3rd party spul heb ik express niet opgenomen omdat de prijsverschillen daar voor de verschillende mounts minimaal zijn.
Voor Pentax:
Telezooms:
Pentax DA 55-300
Pentax DA 50-200mm
Primes:
Pentax DA AL 35mm
Pentax DA 40mm Limited
Pentax DA 15mm Limited
Pentax DA 21mm Limited
Pentax DA 70mm Limited
Macro:
Pentax D FA 50mm
Pentax D FA 100mm
Qua flits zou ik geen Pentax aanraden maar een mooie Metz 48 oid, en als je echt wilt beginnen met primes zou ik eerst een MF lensje voor 2 tientjes van martkplaats afhalen oid. Ik zou trouwens een normal of wide prime aanraden als eerste te halen, (in dit geval 35mm of 15/21mm) 50mm is cropped niet supervaak bruikbaar
Telezooms:
Pentax DA 55-300
Pentax DA 50-200mm
Primes:
Pentax DA AL 35mm
Pentax DA 40mm Limited
Pentax DA 15mm Limited
Pentax DA 21mm Limited
Pentax DA 70mm Limited
Macro:
Pentax D FA 50mm
Pentax D FA 100mm
Qua flits zou ik geen Pentax aanraden maar een mooie Metz 48 oid, en als je echt wilt beginnen met primes zou ik eerst een MF lensje voor 2 tientjes van martkplaats afhalen oid. Ik zou trouwens een normal of wide prime aanraden als eerste te halen, (in dit geval 35mm of 15/21mm) 50mm is cropped niet supervaak bruikbaar
[ Voor 37% gewijzigd door Sabbi op 29-01-2011 23:55 ]
Is niet mogelijk. Ben zelf nog altijd blij met m'n 7" netbook wat dat betreft. Aan de andere kant zit ik nog met 4GB kaartjes die tegenwoordig nog maar een paar euro kosten. Haal je voor een paar tientjes een 16GB kaartje oid, dan krijg je dat waarschijnlijk maar met moeite vol tijdens een gemiddelde vakantie (zelfs al schiet je raw en maak je wat filmpjes).Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 00:15:
Thanks!
Is wel mogelijk, met een Imagetank / Multimedia Storage viewer. Vele hiervan hebben inderdaad een scherm om je foto's te previewen, maar er zijn er ook een paar zonder (kleuren)scherm.
*edit
Nexto Extreme ND2700 bijvoorbeeld.
*edit
Nexto Extreme ND2700 bijvoorbeeld.
[ Voor 83% gewijzigd door SkipZ op 30-01-2011 12:38 ]
Enige wat ik nog mis in het lijstje van Wijnands zijn evt. groothoeklenzen. Vind ik als beginner zijnde ook wel interessant.
Die post kan wat mij betreft zo in de OP komen te staan
Die post kan wat mij betreft zo in de OP komen te staan
Ik twijfel. Wat ik zie, meestal, is dat groothoek, laten we zeggen 10-20mm en daaromheen vrijwel nooit eigen merk gekocht wordt door de beginner. Prijsverschillen zijn er nauwelijks.
Dit lijstje heb ik in elkaar gedrukt om feiten bij elkaar te hebben als weer 's iemand gaat roepen dat merk X duurdere lenzen heeft dan merk Y.
Dit lijstje heb ik in elkaar gedrukt om feiten bij elkaar te hebben als weer 's iemand gaat roepen dat merk X duurdere lenzen heeft dan merk Y.
Verwijderd
Er zijn meerdere opties dan die ik nu ga opnoemen. De WR kitlenzen (zoals de 50-200) zijn leuk voor de WR, maar qua kwaliteit ben ik er niet over te spreken (net als de reviewers). Ik heb hier alle lenzen (die nog in productie zijn) die positief zijn ontvangen bij reviewers en gebruikers (community), op een rijtje gezet. Ik heb ze per catagorie ingedeeld, en daarna op prijs (goedkoop naar duur). Ik heb een maximum van €600 aangehouden en als toevoeging nog wat duurdere pareltjes toegevoegd.Wijnands schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 17:42:
[...]
Handig als je dan ook even verteld welke lenzen.
Wijnands in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5"
standaard:
Pentax SMC DA 35mm f/2.4
Pentax SMC DA 16-45mm f/4.0 ED AL
Pentax SMC DA 40mm f/2.8 AL Limited
Pentax SMC DA 17-70mm f/4.0 AL (IF) SDM
Pentax smc FA 43mm f/1.9 Limited
Pentax SMC DA 18-135mm f/3.5-5.6 ED AL DC WR (staat niet in de pricewatch)
Telezoom:
Pentax SMC DA 55-300mm f/4.0-5.8 ED
macro
Pentax SMC DA 35mm f/2.8 Macro Limited 1:1
Pentax D-FA MACRO 100mm f/2.8 WR
Portret
Pentax SMC DA 70mm f/2.4 Limited
Als je een groter budget hebt:
Pentax SMC DA* 200mm f/2.8 ED (IF) SDM
Pentax SMC DA* 300mm f/4.0 ED (IF) SDM
Pentax SMC DA 31mm f/1.8 AL Limited
Pentax SMC DA* 60-250mm f/4 ED [IF] SDM
Natuurlijk zijn de gebruikelijke toppers van Sigma, Tamron en Carl Zeiss ook verkrijgbaar.
Ik neem aan dat SDM vergelijkbaaris met L-serie maar wat is WR dan?
SDM is meer zoals USM dacht ik. (Super Direct-drive Motor)
http://forums.dpreview.co...rum=1036&message=27237995
Limited is meer vergelijkbaar met de Canon L-serie volgens mij.
http://www.pentaxforums.c...-acronym-definitions.html
http://kmp.bdimitrov.de/index.html
Als ik zo de Google resultaten bekijk staat WR voor weather resistant. Wat ook bevestigd lijkt te worden door http://www.dpreview.com/news/0912/09120903pentax100mm.asp.Wijnands schreef op zondag 30 januari 2011 @ 22:35:
Ik neem aan dat SDM vergelijkbaaris met L-serie maar wat is WR dan?
Verwijderd
Idd.. Alleen is DA* (en de oude FA*) meer vergelijkbaar met de L-serie. Limited is niet echt te vergelijken. Het zijn oudere analoge lenzen die gelimiteerd met de hand gemaakt worden. Volgens mij zijn ze ook best wel old-school ontworpen. Ze hebben allemaal best wel een speciaal karakter. Je moet ze ook speciaal bestellen via de fotozaak. Ze liggen bijna nooit op voorraad.Fiber schreef op zondag 30 januari 2011 @ 23:06:
SDM is meer zoals USM dacht ik. (Super Direct-drive Motor)
WR=weather resistant en wordt alleen op DA en DFA (de goedkopere lenzen) toegepast. De DA* zijn nog beter weather resistant.
SDM= Silent Drive Motor. Deze stille motor zit in alle DA* objectieven en in de Pentax 17-70 F4.
DC= Een nieuw type motor. Deze zit in de 18-135. Deze is sneller en ook stil. Dit wordt waarschijnlijk de nieuwe motor voor de toekomstige goedkopere lenzen.
Ik twijfel al een tijd over een paar modellen camera's. Ik heb zelf nog nooit een SLR camera gehad, dus het is helemaal nieuw voor mij. Ik wil voor Canon gaan, omdat ik daar lensen voor kan lenen en/of uitwisselen. Ik heb gekeken naar een beginners model zoals de 1000D, maar ik ben bang dat ik daar snel op uitgekeken raak en een stapje hoger wil naar bijvoorbeeld de 550D. Of iets ertussen in?
1.Wat is je beschikbare budget?
tot 600 euro
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ja, mode, portret, architectuur
4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee
5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Maakt niet uit
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
compact model
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
niet van toepassing.
1.Wat is je beschikbare budget?
tot 600 euro
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ja, mode, portret, architectuur
4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee
5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Maakt niet uit
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
compact model
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
niet van toepassing.
Tja, moet Canon zijn, tot 600 Euro, compact model... Blijft weinig keus over. Ik zou voor de 500D gaan met 18-55 IS kitlens. De 550D kan vooral beter filmen. De MediaMarkt had afgelopen 4 dagen een paar strakke aanbiedingen, helaas nu niet meer. pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS
@ vinjalonde 1000D is een prima camera om te starten. Deze een jaar gebruikt samen met een 400D. Zelf investeer ik het geld liever in leuke lenzen dan in de camera.
Gebruik nu de 550D samen met een 7D met leuk glaswerk.
Laat je niet gek maken door de specificaties van alle camera's. Als je alleen foto's wil maken dan is de 1000D een prima camera om mee te starten. Wil je ook kunnen filmen dan is de 550D een erg leuke camera. Belangrijkste ben jij die de knoppen bediend en daarna stuk glas en daarna pas de camera
Wat tussen beide inzit? Dat zijn voor Canon de 450D (kan niet filmen) en de 500D (wel film optie)
550D heeft een wat betere ISO prestatie, betere lichtmeter, zelfde DIGIC 4 processor als de 7D, betere LCD, maar zul je dit alles merken ?
Gebruik nu de 550D samen met een 7D met leuk glaswerk.
Laat je niet gek maken door de specificaties van alle camera's. Als je alleen foto's wil maken dan is de 1000D een prima camera om mee te starten. Wil je ook kunnen filmen dan is de 550D een erg leuke camera. Belangrijkste ben jij die de knoppen bediend en daarna stuk glas en daarna pas de camera
Wat tussen beide inzit? Dat zijn voor Canon de 450D (kan niet filmen) en de 500D (wel film optie)
550D heeft een wat betere ISO prestatie, betere lichtmeter, zelfde DIGIC 4 processor als de 7D, betere LCD, maar zul je dit alles merken ?
[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 31-01-2011 18:43 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Bedankt voor jullie reacties, ik denk het de 1000D of 450D wordt. Vooral omdat ik nog beginnend ben.
Veder is een film functie leuk maar het gaat natuurlijk om de foto's.
Veder is een film functie leuk maar het gaat natuurlijk om de foto's.
De 450D is in de webshops even duur als de 500D, dus er is niet echt meer een reden om voor de 450D te gaan.
@lenzenlijstje, graag verder in PowerUp in "Fotografie feedback topic v2.0"
@lenzenlijstje, graag verder in PowerUp in "Fotografie feedback topic v2.0"
Hey foto-tweakers
Ben mij de laatste tijd weer meer gaan interesseren voor fotografie, en daarbij er tegen aan lopende dat het kleine nikon cameraatje die ik heb niet meer voldoet aan de eisen die ik heb.
Nu zijn er het laatste jaar natuurlijk behoorlijk wat EVILs uitgekomen, en ik ben daar wel een fan van. Het compacte formaat maar toch wel de functionaliteiten. Na wat zoekwerk heb ik een 'shortlist' opgesteld van de volgende 2 cameras: Sony NEX-3 vs Olympus PEN E-PL1.
Van allebei is er een 2 lenzen kit beschikbaar van de zelfde prijs. Hebben jullie ervaringen met beide of 1 van beide van deze camera's of raden jullie nog iets anders aan. Voor de zekerheid even het vragenlijstje van de OP:
Wat is je beschikbare budget? 500~600 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Ik wil de camera ook graag gebruiken voor het maken van foto's bij de concerten die ik regelmatig bezoek, daarnaast vind ik het leuk om gewoon een eind te gaan lopen en van de natuur foto's te maken, daarnaast ook het "huis-tuin en keuken - feestjes" werk.
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee, zou evt leuke toevoeging zijn.
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak? EVIL's hebben geen last van evt live-view problemen, in het geval van een andere camera zou dit wel handig zijn. Auto-focus is niet perse nodig, wel een pré.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Zoals ik hierboven al noemde ben ik erg benieuwd naar de EVIL camera's die hebben dan ook mijn voorkeur.
Gewenst bereik? niet specifiek
Ben mij de laatste tijd weer meer gaan interesseren voor fotografie, en daarbij er tegen aan lopende dat het kleine nikon cameraatje die ik heb niet meer voldoet aan de eisen die ik heb.
Nu zijn er het laatste jaar natuurlijk behoorlijk wat EVILs uitgekomen, en ik ben daar wel een fan van. Het compacte formaat maar toch wel de functionaliteiten. Na wat zoekwerk heb ik een 'shortlist' opgesteld van de volgende 2 cameras: Sony NEX-3 vs Olympus PEN E-PL1.
Van allebei is er een 2 lenzen kit beschikbaar van de zelfde prijs. Hebben jullie ervaringen met beide of 1 van beide van deze camera's of raden jullie nog iets anders aan. Voor de zekerheid even het vragenlijstje van de OP:
Wat is je beschikbare budget? 500~600 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Ik wil de camera ook graag gebruiken voor het maken van foto's bij de concerten die ik regelmatig bezoek, daarnaast vind ik het leuk om gewoon een eind te gaan lopen en van de natuur foto's te maken, daarnaast ook het "huis-tuin en keuken - feestjes" werk.
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee, zou evt leuke toevoeging zijn.
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak? EVIL's hebben geen last van evt live-view problemen, in het geval van een andere camera zou dit wel handig zijn. Auto-focus is niet perse nodig, wel een pré.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Zoals ik hierboven al noemde ben ik erg benieuwd naar de EVIL camera's die hebben dan ook mijn voorkeur.
Gewenst bereik? niet specifiek
Voor het binnenwerk zonder flits is de NEX-3 in het voordeel door zijn APS-C sensor. De Olympus heeft momenteel een groter lenzenaanbod voor als je uit wilt breiden.
Thom Hogan rommelt ook met die dingen en schrijft er heel aardig over. Blijft wel subjectief natuurlijk. http://www.bythom.com/compactmirrorless.htm
Ik zou toch ook nog even naar de E-PL2 kijken. Lijkt toch weer een stukje beter dan de E-PL1:
http://www.dpreview.com/previews/olympusepl2/
http://www.dpreview.com/previews/olympusepl2/
Ik ga inderdaad nog even wachten tot een uitgebreide review van de E-PL2, hoewel mede door de post van Wijnands ik nu wel mee richting de NEX-3 hang, de menu dingen boeien mij niet zo, ik zal dan ook niet snel veel settings willen veranderen, denk ik
.
Verwijderd
In de NEX3 zit een betere sensor. Met de laatste firmware kan je nu ook zelf meer instellen. De NEX3 is wat gebruiksvriendelijker naar beginners toe met mooie menu besturing. Olympus heeft een klassiekere benadering met veel knoppen (meer als een DSLR).Freakz0rz schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 19:50:
Ik ga inderdaad nog even wachten tot een uitgebreide review van de E-PL2, hoewel mede door de post van Wijnands ik nu wel mee richting de NEX-3 hang, de menu dingen boeien mij niet zo, ik zal dan ook niet snel veel settings willen veranderen, denk ik.
Verwijderd
In de NEX3 zit een grotere sensor, de sensor die zit in de E-serie van Olympus is zeer aardig voor haar grootte. De grotere samsung sensor scoort slechter als het gaat om high-iso performance. Toch zou ik, als je gewoon een compacte maar capabele camera zoekt, voor de NEX kiezen. Simpelweg omdat je mij niet lijkt als iemand die de hele tijd op M gaat schieten, maar gewoon foto's wil maken van je vakantie.Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 12:34:
[...]
In de NEX3 zit een betere sensor. Met de laatste firmware kan je nu ook zelf meer instellen. De NEX3 is wat gebruiksvriendelijker naar beginners toe met mooie menu besturing. Olympus heeft een klassiekere benadering met veel knoppen (meer als een DSLR).
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2011 14:49 ]
Okee, een begeleidend verhaaltje.1. Wat is je beschikbare budget?
Nog niet vastgezet, denk max. €1000,-
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Standaard zoom, tele-zoom en 50 mmm F1.8 prime van Minolta. Ook een oude flitser aanwezig
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Voornamelijk voor culturele tripjes en vakantie. Denk (oude) architectuur, landschappen
4. Moet de camera kunnen filmen
Niet van belang, heel misschien incidenteel
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Is leuk ,maar zoeker voldoet vaak ook wel
6. Overige wensen aan de camera.
Voornamelijk voor vakantie en tripjes, dus licht van gewicht en compactheid zijn een voordeel. Handen van de gebruiker zijn normaal/ beetje fors.
7. Gewenst bereik?
Van wide angle tot telezoom, pak hem beet van 18-200mm
- Mijn vader wil graag weer wat meer fotograferen en zijn compactje voldoet niet meer (kan er te weinig mee) en zijn oude SLR camera is niet digitaal. Kortom hij wil een DSLR hebben om toch wat meer te kunnen en het direct digitaal te hebben.
- Zoals ik hierboven al vermeld heb gebruikt hij voorheen een SLR van Minolta en daar heeft ie dus nog steeds de lenzen en flitser van. Deze lenzen zijn basic lenzen, een 28-70 (Minolta) en een 70-300 sigma of zoiets en een third party flitser.
- Deze lenzen zijn volgens mij te gebruiken op de huidige Sony camera body, maar zeker weten doe ik dat niet.
- Misschien handig om te vermelden dat naast dat mijn pa nog wat oude lenzen heeft liggen is er ook de mogelijkheid dat ik hem wat lenzen uitleen. Ik werk met Nikon.
- Volgens mijn pa wil hij een camera met een een een bereik van wide-angle to tele dus ik vermoed dat iets van 18-200mm (op crop) genoeg zou zijn. Dit kan in verschillende lenzen, maar een lens mag ook.
Uit dit verhaaltje zou ik zeggen dat de voorkeur uitgaat naar een Sony danwel Nikon systeem, Ik denk dat het praktisch is om er iets van kit lenzen of een superzoom erbij te nemen. Dus wat zouden jullie aanraden, een Niko, een Sony of toch nog iets anders.
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
Verwijderd
Ik wil wel toevoegen dat ook een camera als de PEN E-PL1 (en nu dus ook 2) zeer gebruiksvriendelijk zijn voor beginnende mensen. Ikzelf kom van de point en shoot maar kan door de gebruiksvriendelijkheid van de PEN al best leuke plaatjes schieten zonder al te veel hoeven in te stellen (automatisch kan ook). Gebruiksvriendelijkheid is top. Het voordeel is ook dat als je wat gevorderd bent dat je als je dat wil heel diep de uitgebreide menu's in kan, dan zijn de menu's hetzelfde als die van een Olympus DSLR.Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:49:
[...]
In de NEX3 zit een grotere sensor, de sensor die zit in de E-serie van Olympus is zeer aardig voor haar grootte. De grotere samsung sensor scoort slechter als het gaat om high-iso performance. Toch zou ik, als je gewoon een compacte maar capabele camera zoekt, voor de NEX kiezen. Simpelweg omdat je mij niet lijkt als iemand die de hele tijd op M gaat schieten, maar gewoon foto's wil maken van je vakantie.
Zo'n NEX is een compactere camera dan een PEN, totdat je er lenzen op gaat schroeven (met uitzondering van de pancake). De lenzen van de NEX doen het hele formaat van de body teniet en dat vind ikzelf wel spijtig.
Je minolta lenzen passen, als het AF lenzen zijn, gewoon op sony. Ik zou dus zeker even een sony en een nikon in het echt gaan bekijken.Just_I schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:49:
Uit dit verhaaltje zou ik zeggen dat de voorkeur uitgaat naar een Sony danwel Nikon systeem, Ik denk dat het praktisch is om er iets van kit lenzen of een superzoom erbij te nemen. Dus wat zouden jullie aanraden, een Niko, een Sony of toch nog iets anders.
Dan wil je geen menu´s, dan wil je knoppen!Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2011 @ 21:10:
... je als je dat wil heel diep de uitgebreide menu's in kan, ...
Verwijderd
Wat dat betreft had het idd beter gekund. De E-PL2 doet het wat dat betreft al weer beter. Maar een camera zal er niet beter op worden als er 100 knopjes, schakelaars en wieltjes opzitten. Aan menu's ontkom je helaas nooit helemaal.
Voor wie ook op zoek is naar een instap dslr: Canon heeft de opvolger van de 1000D voorgesteld: de 1100D (artikel tweakers).
Na 2,5jaar is er een flinke update van het vorige model:
-nieuwe 12,2MP sensor
-iso tot 6400
-9punts AF-systeem uit 550d
-720/30p/25p-videofunctie
-2,7" scherm (230.000px)
ondertussen ook gezien dat PowerUp hierover al een nieuw topic heeft opgestart
Dit lijkt me misschien wel een geduchte concurrent voor de Nikon D3100, en waarschijnlijk zal hij uiteindelijk goedkoper komen te staan (toch mindere specs en goedkoop uiterlijk).
Na 2,5jaar is er een flinke update van het vorige model:
-nieuwe 12,2MP sensor
-iso tot 6400
-9punts AF-systeem uit 550d
-720/30p/25p-videofunctie
-2,7" scherm (230.000px)
ondertussen ook gezien dat PowerUp hierover al een nieuw topic heeft opgestart
Dit lijkt me misschien wel een geduchte concurrent voor de Nikon D3100, en waarschijnlijk zal hij uiteindelijk goedkoper komen te staan (toch mindere specs en goedkoop uiterlijk).
[ Voor 11% gewijzigd door muchu op 07-02-2011 15:30 ]
Daarnaast is het ook interessant om te kijken naar de prijzen van de beschikbare objectieven: pricewatch...
Zo'n NEX is een compactere camera dan een PEN, totdat je er lenzen op gaat schroeven (met uitzondering van de pancake). De lenzen van de NEX doen het hele formaat van de body teniet en dat vind ikzelf wel spijtig.
Dit is ook van toepassing op Micro Four/Thirds-lenzen van panasonic en olympus. Deze zijn een stuk duurder dan de instap canon en nikon objectieven. Echter voor Olympus/Panasonic is er al een groter aanbod en (volgens een fnac-verkoper) zullen er 3rd-party alternatieven aankomen.
Je moet dus ook voor je aankoop nadenken wat je in de toekomst zal bijkopen of als de kitlens zal volstaan.
Ik heb momenteel een compactcamera (Sony DSC-HX5V) waar ik in "manual" mode bijzonder weinig kan instellen. Omdat ik ook merk dat ik hiermee in situaties met minder licht nog steeds niet de kwaliteit heb die ik zoek (lees: naar mijn mening nog te veel ruis) lijkt met me interessant om eens te kijken naar DSLRs. Het lijstje vragen van de OP:
Ik kijk primair naar Canon's omdat ik de 1000D vanmiddag in de MediaMarkt even in handen gehad heb en deze (ondanks die onmogelijke beveiligingskabels) erg aardig in de hand lag. Ik heb daar zo 1-2-3 geen Nikon D3100 kunnen vinden helaas.
- Wat is je beschikbare budget?
Ik wil er niet veel meer aan uitgeven dan een €500,- maar het absolute maximum ligt zo rond de €550,-. - Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, dit word mijn allereerste DSLR camera dus ik heb nog helemaal niets aan objectieven. - Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ja, ik merk dat ik eigenlijk maar 2 of 3 dingen echt vaak fotografeer, namelijk theather, mode en PVC figuren. - Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, ik heb de functie op beide compactcamera's gehad en ik meen 1x gebruikt in 7 jaar - Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Live view zou een leuke toevoegen en mocht AF het dan nog doen is dat zeker een pluspunt. Ik kan natuurlijk ook wennen aan de EVF. - Overige wensen aan de camera?
- Ik heb geen vaste minimum resolutie, hoewel 10MP een leuk formaat is voor wat ik tot nu toe gedaan heb.
- LCD grootte en aantal instelwieltjes vind ik minder belangrijk, zolang het geheel maar goed te gebruiken is
- Het type geheugen kaart wil ik graag SDHC hebben, SDXC is een pre
- De camera wil ik niet te groot en lomp hebben, een beetje handzaam formaat is wel fijn
- Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Mijn compact heeft 10x zoom, ik merk dat ik enkel voorbij de 3x kom als ik met macro dingen bezig ben (voornoemde PVC figuren). Ook lijkt een behoorlijke zoom mij handig bij theater omdat ik niet altijd vooraan kan zitten.
- Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
- Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm + EF 75-300mm III
- Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm IS
- Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II
Ik kijk primair naar Canon's omdat ik de 1000D vanmiddag in de MediaMarkt even in handen gehad heb en deze (ondanks die onmogelijke beveiligingskabels) erg aardig in de hand lag. Ik heb daar zo 1-2-3 geen Nikon D3100 kunnen vinden helaas.
De D3100 is een heel stuk beter dan de 1000D. Ik verwacht dat de 1100D ongeveer hetzelfde zal presteren als de D3100, maar het duurt nog even voordat deze uitkomt en die zal dan ook een tikkie duurder zijn.
De 75-300mm is geen hoogvlieger en in het theater totaal waardeloos, aangezien je daar veel te weinig licht hebt. Die lens is eigenlijk alleen buiten bruikbaar in goed licht.
Tenzij je tegen een erg goedkope aanbieding van de 1000D aanloopt, lijkt me de D3100 op dit moment de beste koop. Als het geen haast heeft, dan kan je rustig wachten op de 1100D, al verwacht ik dus niet dat deze een echte meerwaarde heeft tov de D3100.
De 75-300mm is geen hoogvlieger en in het theater totaal waardeloos, aangezien je daar veel te weinig licht hebt. Die lens is eigenlijk alleen buiten bruikbaar in goed licht.
Tenzij je tegen een erg goedkope aanbieding van de 1000D aanloopt, lijkt me de D3100 op dit moment de beste koop. Als het geen haast heeft, dan kan je rustig wachten op de 1100D, al verwacht ik dus niet dat deze een echte meerwaarde heeft tov de D3100.
Bedankt voor je reactie, dan wacht ik even af wat de 1100D gaat brengen aangezien ik alle tijd heb voorlopig. Kan ik me ondertussen verdiepen in de lenzen en kijken wat daar bruikbaar is voor mij.
Hey Mensen
Bij het kiezen tussen de Olympus Pen E-PL1 of 2, of de Sony NEX 3 of 5 zijn lenzen geen probleem meer: http://www.sonyalpharumor...y-lens-announcement-soon/
Er komen trouwens ook geruchten in de wereld dat de NEX 7 er aan komt in het 2de of 3de kwartaal van dit jaar. Dit betekend dat, ondanks dat de NEX 7 misschien nog een betere keus is, maar nog waarschijnlijker is dat de NEX 3 en 5 in prijs dalen.
Bij het kiezen tussen de Olympus Pen E-PL1 of 2, of de Sony NEX 3 of 5 zijn lenzen geen probleem meer: http://www.sonyalpharumor...y-lens-announcement-soon/
Er komen trouwens ook geruchten in de wereld dat de NEX 7 er aan komt in het 2de of 3de kwartaal van dit jaar. Dit betekend dat, ondanks dat de NEX 7 misschien nog een betere keus is, maar nog waarschijnlijker is dat de NEX 3 en 5 in prijs dalen.
Dat vind ik zo kort door de bocht dat je wat mij betreft in het gras naast de baan staat. Mooi dat ze dit doen maar dat betekend niet dat er volgende maand opeens een uitgebreid assortiment in de winkels ligt. Zeiss maakt hele mooie dingen maar het is allemaal manual focus en allemaal niet goedkoop. Sigma en Tamron zullen wel wat gaan doen maar de vraag is hoeveel en wanneer, nu zie je al dat lang niet alles wat ze maken voor de meer exotischere mounts te krijgen is.Freakz0rz schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 07:41:
Hey Mensen
En sluit zich ook aan bij het MFT platform! Lijkt me goed nieuws voor de lange termijn van de MFT camera's.Wijnands schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:44:
... Zeiss maakt hele mooie dingen ...
http://www.dpreview.com/n...ssjoinsmicrfourthirds.asp
Voor de lange termijn goed nieuws, en de komende twee jaar komen er 7 Sony lenzen bij. Voor de korte termijn is het lenzenaanbod van de NEX nog wel problematisch.Freakz0rz schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 07:41:
Hey Mensen
Dat acht ik niet zo waarschijnlijk. De NEX-7 zal wat prijs ruim boven de NEX-5 zitten. Ik denk dat de prijs van de 3 en 5 eerder af hangt van was Olympus en Panasonic doen.Er komen trouwens ook geruchten in de wereld dat de NEX 7 er aan komt in het 2de of 3de kwartaal van dit jaar. Dit betekend dat, ondanks dat de NEX 7 misschien nog een betere keus is, maar nog waarschijnlijker is dat de NEX 3 en 5 in prijs dalen.
Een aantal Zeiss lenzen hebben wel AF op de Sony's, het prijskaartje blijft fors.Wijnands schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:44:
[...]
Dat vind ik zo kort door de bocht dat je wat mij betreft in het gras naast de baan staat. Mooi dat ze dit doen maar dat betekend niet dat er volgende maand opeens een uitgebreid assortiment in de winkels ligt. Zeiss maakt hele mooie dingen maar het is allemaal manual focus en allemaal niet goedkoop. Sigma en Tamron zullen wel wat gaan doen maar de vraag is hoeveel en wanneer, nu zie je al dat lang niet alles wat ze maken voor de meer exotischere mounts te krijgen is.
En of Nikon nou eindelijk ook mee gaat doenPowerUp schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 13:30:
Dat acht ik niet zo waarschijnlijk. De NEX-7 zal wat prijs ruim boven de NEX-5 zitten. Ik denk dat de prijs van de 3 en 5 eerder af hangt van was Olympus en Panasonic doen.
[...]
Ik dacht dat dat sony lenzen waren waar Zeiss alleen het glaswerk voor leverde, mijn fout.[...]
Een aantal Zeiss lenzen hebben wel AF op de Sony's, het prijskaartje blijft fors.
[ Voor 29% gewijzigd door Wijnands op 08-02-2011 13:57 ]
Ja, dat zijn inderdaad Sony/Zeiss tandems (24/2, 85/1.8, 135/1.8 etc), niet de Zeiss MF lenzen die voor alle mounts beschikbaar zijn. De Zeiss lenzen die naar de NEX komen zitten ook AF exemplaren tussen.
[ Voor 21% gewijzigd door PowerUp op 08-02-2011 14:00 ]
Wat mij betreft gelijk het grootste nadeel van het NEX systeem.Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:49:
[...]In de NEX3 zit een grotere sensor
Dit levert veel te grote objectieven op.
En over de kleinere sensor van m43: Deze zal wel altijd een beetje achter blijven lopen op de grotere sensors.
Maar ze worden toch elke keer weer beter. De Panasonic GH2 scoort al erg goed op ISO.
Volgens de site dxomark.com iets beter dan de Canon 350D en de 500D.
En ISO is niet het enige waar een camera op moet scoren. Net zoals zoveel mogelijk MP ook een hype geweest is.
Dynamic range vind ik ook belangrijk inderdaad. Ook iets waar de NEX beter in presteert (klik). Toch denk ik dat (tenzij je veel in donkere ruimtes fotografeert) het verschil niet zo heel snel merkbaar is, en de bediening, gebruiksgemak en uitbreidbaarheid van het systeem voor mij zwaarder wegen.
Wat wil je er nou mee zeggen? De 350D is onderhand bijna 6 jaar oud. Ik geloof nooit dat je wil zeggen dat de best presterende 4/3e camera's zich kwa iso prestaties kunnen meten met een APS-C camera van pak weg 6 jaar terug.gimpy schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:45:
De Panasonic GH2 scoort al erg goed op ISO.
Volgens de site dxomark.com iets beter dan de Canon 350D en de 500D.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
ik denk persoonlijk dat je beter de canon 550d of even wachten tot de 600d uitkomt is wel iets boven je budget maar prijs kwaliteit gezien stukken beter dan de andere die je op het oog hebtXudonax schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:24:
Ik heb momenteel een compactcamera (Sony DSC-HX5V) waar ik in "manual" mode bijzonder weinig kan instellen. Omdat ik ook merk dat ik hiermee in situaties met minder licht nog steeds niet de kwaliteit heb die ik zoek (lees: naar mijn mening nog te veel ruis) lijkt met me interessant om eens te kijken naar DSLRs. Het lijstje vragen van de OP:Ik heb zelf even gekeken en heb een paar kits op het oog, namelijk:
- Wat is je beschikbare budget?
Ik wil er niet veel meer aan uitgeven dan een €500,- maar het absolute maximum ligt zo rond de €550,-.- Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, dit word mijn allereerste DSLR camera dus ik heb nog helemaal niets aan objectieven.- Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ja, ik merk dat ik eigenlijk maar 2 of 3 dingen echt vaak fotografeer, namelijk theather, mode en PVC figuren.- Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, ik heb de functie op beide compactcamera's gehad en ik meen 1x gebruikt in 7 jaar- Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Live view zou een leuke toevoegen en mocht AF het dan nog doen is dat zeker een pluspunt. Ik kan natuurlijk ook wennen aan de EVF.- Overige wensen aan de camera?
- Ik heb geen vaste minimum resolutie, hoewel 10MP een leuk formaat is voor wat ik tot nu toe gedaan heb.
- LCD grootte en aantal instelwieltjes vind ik minder belangrijk, zolang het geheel maar goed te gebruiken is
- Het type geheugen kaart wil ik graag SDHC hebben, SDXC is een pre
- De camera wil ik niet te groot en lomp hebben, een beetje handzaam formaat is wel fijn
- Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Mijn compact heeft 10x zoom, ik merk dat ik enkel voorbij de 3x kom als ik met macro dingen bezig ben (voornoemde PVC figuren). Ook lijkt een behoorlijke zoom mij handig bij theater omdat ik niet altijd vooraan kan zitten.Wat gegoogle levert op dat de lenzen in de dubbele lenskit niet van al te beste kwaliteit zijn, dus ik zit nog enigszins te twijfelen of dit verstandig is. Vooral de EF-S 18-55mm zou het behoorlijk afleggen tegenover de variant met IS. Ik zit naar de 1100D te kijken vanwege het iets grotere scherm en de SDXC ondersteuning, maar de prijs is helaas nog niet bekend volgens de pricewatch.
- Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
- Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm + EF 75-300mm III
- Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm IS
- Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II
Verwijderd
Ach ja zowel NEX als als M4/3 hebben voordelen. De een zal NEX wat meer aanspreken de ander M4/3, zo simpel is het.
Panasonic en Olympus presteren boven verwachting en zetten zichzelf steeds beter in de markt, ik heb er wel vertrouwen in. En ook Sony heeft een leuk aandeeltje in de nieuwe opkomende markt. De nieuwe markt is ook groot genoeg voor meerdere spelers.
Panasonic en Olympus presteren boven verwachting en zetten zichzelf steeds beter in de markt, ik heb er wel vertrouwen in. En ook Sony heeft een leuk aandeeltje in de nieuwe opkomende markt. De nieuwe markt is ook groot genoeg voor meerdere spelers.
Gezien zijn eisen heeft hij aan de D3100 meer dan genoeg. Het bespaarde geld kan je dan beter in glas investeren. Zoals gezegd is een telelens uit een kit niet echt geschikt in een donker theater. In het budget is het ook lastig, mogelijke optie is pricewatch: Sony Alpha DSLR-A390Y + DT 18-55 mm + DT 55-200mm.NLruben schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 18:24:
[...]
ik denk persoonlijk dat je beter de canon 550d of even wachten tot de 600d uitkomt is wel iets boven je budget maar prijs kwaliteit gezien stukken beter dan de andere die je op het oog hebt
Prijs/kwaliteit is altijd een lastig, maar bij spiegelreflexen is het in mijn ogen altijd zo dat de instappers verreweg de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben. Qua beeldkwaliteit is de D3100 praktisch gelijk aan de 550D, dus hoe de anderhalf keer zo dure 550D een betere verhouding zou kunnen hebben is mij een raadsel.
Daarnaast vond hij de 1000D fijn in de hand liggen waardoor het kleine formaat van de D3100 ook geen probleem is.
Daarnaast vond hij de 1000D fijn in de hand liggen waardoor het kleine formaat van de D3100 ook geen probleem is.
@Xudonax, 550 Euro is natuurlijk een zeer krap budget en als theater echt belangrijk voor je is dan zul je scherpe keuzes moeten maken, denk ik. Ik weet natuurlijk niet precies wat er hier bedoeld wordt met theater maar volgens mij gaat dat in fotografie termen over een bewegend onderwerp, op afstand, in slecht licht, waarbij je waarschijnlijk ook nog stil moet zijn, niet mag bewegen en geen flits gebruiken. Dat is nog moeilijker dan zaalsport! Stabilisatie gaat je niet helpen, je zal een lichtsterke telelens moeten hebben en daar een body bij zoeken. Waarschijnlijk beide tweedehands. Bijvoorbeeld een tweedehands Sigma of Tamron 70-200 f/2.8 met een bijpassende body, die hoge ISO's aan kan. Een gewoon setje met kitlens gaat zeker een teleurstelling worden denk ik, in het theater. Of ik moet me vergissen en ze hebben in jouw theater goede spotlights, dat zou het al een stuk makkelijker maken.
Ik heb even gekeken of ik youtube video's kan vinden van wat ik precies bedoel, maar ik kan niets vinden. Als ik theater nu even laat voor wat het is en de €550,- in een camera wil steken voor macro en mode, gaat dat wel lukken?
Ik heb die Sony online even opgezocht, zo te zien zit hier een CCD sensor in en wat ik nog weet van mijn zoektocht naar een compact camera is dat CMOS veel lichtgevoeliger is. En gezien het feit dat ik ook zeker in omstandigheden met minder licht wil fotograferen weet ik niet of die Sony nu echt een goede keus is.
Daarnaast is €550,- wat ik er op dit moment voor heb liggen, extra lenzen kan ik later ook nog naar kijken. Ik heb sowieso al van meerdere mensen gehoord en gelezen dat kit lenzen leuk zijn om mee te beginnen, maar dat een upgrade naar "gewone" (niet kit) lenzen zeker de moeite waard is.
En compacte DSLRs zoals de Canon 1000D en de Nikon D3100 vind ik juist fijner in de hand liggen dan de wat grotere modellen (waar ik merk+typenummer van vergeten ben).
Ik heb die Sony online even opgezocht, zo te zien zit hier een CCD sensor in en wat ik nog weet van mijn zoektocht naar een compact camera is dat CMOS veel lichtgevoeliger is. En gezien het feit dat ik ook zeker in omstandigheden met minder licht wil fotograferen weet ik niet of die Sony nu echt een goede keus is.
Daarnaast is €550,- wat ik er op dit moment voor heb liggen, extra lenzen kan ik later ook nog naar kijken. Ik heb sowieso al van meerdere mensen gehoord en gelezen dat kit lenzen leuk zijn om mee te beginnen, maar dat een upgrade naar "gewone" (niet kit) lenzen zeker de moeite waard is.
En compacte DSLRs zoals de Canon 1000D en de Nikon D3100 vind ik juist fijner in de hand liggen dan de wat grotere modellen (waar ik merk+typenummer van vergeten ben).
Wat betreft de sensors: dat klopt. Ik had het trouwens wel logisch gevonden als een CCD sensor in een DSLR met videofunctie was gepropt, maar dat heeft die Sony niet. Al is de lens/flitser nog veel belangrijker nog veel belangrijker. Dus als je redelijk vaak in minder licht wil fotograferen dan zou ik een lichtgevoelige lens of een flitser halen. Dat kan prima later en voor beide zaken zijn er goedkope mogelijkheden,
Voor de rest is een kitlens een prima lens om mee te beginnen. Die is geschikt voor verreweg de meeste situaties en je komt er vanzelf achter welke foto's lastiger zijn om te maken en wat voor lens je erna zou willen. Dat kan een tele-, macro-, groothoek- of een primelens zijn, merk je vanzelf.
Een goedkope body met kitlens vind ik een hele verstandige keuze.
Voor de rest is een kitlens een prima lens om mee te beginnen. Die is geschikt voor verreweg de meeste situaties en je komt er vanzelf achter welke foto's lastiger zijn om te maken en wat voor lens je erna zou willen. Dat kan een tele-, macro-, groothoek- of een primelens zijn, merk je vanzelf.
Een goedkope body met kitlens vind ik een hele verstandige keuze.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.