Dank voor deze informatie, daar ga ik dus goed op letten in de toekomst. Ik vermoed dat het enkel zo is dat PS+ extra/premium een PS+ Essential/Collection licentie kan overschrijven? En dus niet een gekochte licentie, hoop ik dan. Lijkt me niet, maar met sony weet je nooit. Hun website is brak, en hun licentie beheer idem.
Bvb ik zag onlangs Death Stranding in PS+ Extra staan. Ik heb ook de ps4 disc versie en de 10 euro PS5 upgrade. Ook al claim ik die uit Extra (voor het gemak van het schijfje niet te moeten wisselen), houd ik toch de rechten op de aangekochte licentie?
Misschien is het maar best dat die PS+ Collection verdwijnt. Het wordt wel een rommeltje zo met al die tiers waar wel of niet game x in te vinden is. Het wordt er in de store ook niet overzichtelijker op. En wie heeft nu niet de collectie geclaimd na 2 jaar. Of vaak heb je de games sowieso al.
Zo zijn er nog wel vreemde zaken. Zo had ik bvb een aantal games op disc (batman arkham city, uncharted 4), die later beschikbaar waren in PS+ (essential) of PS "play at home" (tijdens covid). Opnieuw geclaimed, omwille van het gemak van schijfjes niet wisselen. Maar het leek, vooral bij uncharted, wel zo dat het twee verschillende games zijn? Ik denk, maar weet het niet meer zeker, dat die twee keer geinstalleerd stond. 1 keer digitaal, en 1 keer via de disc. En dat de save games ook niet compatible waren.
En zo heb ik onlangs nog even de PS+ collection games geclaimed, en opnieuw twee 'vreemde' dingen:
God of War, bij het klikken veranderde de status meteen naar "geinstalleerd". Omdat ik inderdaad al de disc versie geinstalleerd had staan. Heeft de store dan begrepen dat het exact dezelfde games zijn, en heeft de digitale licentie de andere overschreven?
Alle games kon je gewoon aan de bibliotheek toevoegen, behalve Uncharted 4. Die moest je dus via de winkelwagen kopen aan 0 euro. Waarom wordt dat claimen zo verschillend behandeld?
Het is best wel een rommeltje.
Ook de PS+ essential games, op die knop om te claimen, staat vaak iets anders. Soms moet je niet klikken, en staat er al "in bibliotheek". Of "toevoegen", of weet ik wat nog allemaal.
Ik hou ook gewoon apart een goede lijst bij.