Het is de oude discussie weer maar waarom exclusives? Ik snap het argument nog als je zegt dat ze nodig zijn voor het gezond houden van een ecosysteem al is daar ook over te discussiëren, maar voor het individu die een console koopt hoeft dat helemaal niks uit te maken. Het gaat om of de games die die persoon wil spelen beschikbaar zijn op die console. Of iemand anders met een andere console ze níet kan spelen zou toch eigenlijk hooguit als negatief mee moeten spelen (want kan niet samenspelen), niet als positief?MazeWing schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:17:
[...]
Consoles lijken qua hardware (en dus graphics) meer dan ooit op elkaar. Uiteindelijk zijn de belangrijkste verschillen:
- looks/bouwkwaliteit van de console, waarbij ze er naar mijn mening beide niet uit zien en onpraktisch zijn (PS5 vanwege zijn looks en xbox vanwege zijn onhandige dikte). Maar voor mij zou de xbox winnen vanwege de stilte
- controllers, waarbij er ook hier weer een verschil in voorkeur ligt. Technisch gezien is de Dual Sense controller echt compleet superieur vanwege zijn triggers, haptics, touchpad, microfoon, gyro en ingebouwde accu.
- interface, ook nu weer voorkeur en wat verschillen maar de "basis" (dus de lijst met games op het hoofdscherm) lijken tegenwoordig ook behoorlijk op elkaar.
De controller en de games zijn wqat mij betreft (met afstand) het meest belangrijke aan een console. Zij bepalen toch hoe je alles ervaart en vallen of staan met elkaar. Geen (of slechte) games of waardeloze controls zijn natuurlijk funest voor een console (met de Atari Jaguar als ultiem voorbeeld voor beide zaken).
Het grootste probleem met de xbox (sinds de one) is gewoon een gebrek aan goede exclusives. Spellen die "grootst" gebracht worden (een Starfield, Red Fall, Halo Infnite, Hellblade 2) vallen toch in meer of mindere mate tegen. En die paar echt goede exclusives (zoals Forza Horizon) komen nu ook naar de grote concurrent. Wat zouden nog redenen zijn (los van wat voorkeuren) om, buiten gamepass, voor een xbox te gaan? Dus geen gamepass en alle spellen op een normale/legale manier kopen (op disc of digitaal, maar niet goedkoop via VPN)?
Verder vind ik de interface misschien belangrijker dan jij en heb die van Sony nooit echt fijn gevonden (met als kanttekening dat ik die van de ps5 niet zo bekend mee ben), en de controller geldt hetzelfde voor, die van de Xbox ligt perfect in mijn hand. Verder heb ik bij Sony veel vaker het gevoel dat ze allemaal klantonvriendelijke zaken doen. Logisch aan een kant omdat zij de dominante partij zijn en als Microsoft praktisch alleenheerser was dan zouden ze ook veel minder lief zijn, maar het is voor mij ook een punt waardoor ik minder snel weer een PlayStation zou kopen (en nee ik heb geen specifieke voorbeelden nu, ook omdat ik probeer om hier dus geen Sony bash post van te maken).
Gamertag: FinrazielNL