[ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:29:
[...]
Ook de stelling dat gamen überhaupt niet duur is is voor iedereen anders.
Dat geldt ook voor de stelling die je zelf inneemt dat gamen wel duur is :) Maar we verschillen van mening. Dat mag.

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:20
Gamen kan inderdaad duur zijn voor iemand... maar dan is eigenlijk ALLES duur voor die persoon. En ja dat is heel vervelend als jij die persoon bent. Maar vergeleken met andere hobbies is gamen nou niet echt een van de duurdere. Vooral als je die eis van wel alles gelijk bij release spelen laat varen... dat doe ik ook niet.

Staat verder natuurlijk ook los van dat het wel duurder wordt momenteel, en ja dat is vervelend. Het is ook wel makkelijk praten voor veel van ons met al onze bestaande hardware in huis natuurlijk.

Alsnog, als je niks hebt en je wil toch iets gamen... je kunt ook voor 5 tientjes een retro handheld bestellen en daar wat roms opzetten (ok, dat is niet legaal, maar ik had als kind ook voornamelijk gekopieerde spelletjes). En dan kun je enkele decennia aan game historie verkennen. Dus als je echt wil is het nog steeds laagdrempeliger dan 'ooit', behalve als je naar het heel recente verleden vlak voor de huidige crisis kijkt.

Gamertag: FinrazielNL

• CyberToon
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:19
[...]

Feitelijk is gamen duurder geworden de laatste tijd. Dat inflatie er steeds bij wordt gehaald om dat argument te bestrijden maakt het niet dat games, abonnementen en consoles de laatste tijd toch echt duurder zijn. ik verdien 3,5% meer tov vorig jaar, de ps5 pro is een stuk meer gestegen.

Niet elk jaar heeft de PS5 ook een verhoging gekregen, terwijl jaarlijks wel het minimale inkomen + modaal inkomen is gestegen. Tussen 2020-2026 is het modaal inkomen met 31,5% gestegen en minimaleloon 45%. Terwijl de PS5 Disc met 20% is gestegen, PS5 Digital met 37,6% en de PS5 pro met 12,5%.

In deze generatie console zijn de lonen harder gestegen dan de prijs van een PS5. Dat het de PS5 tegenover vorig jaar duurder is geworden en je salaris maar 3,5% meer, kan kloppen. Maar nogmaals, je zegt niet erbij dat het salaris van jouw ook is gestegen in tijden dat de PS5 geen verhoging heeft gekregen.

Met andere woorden, dat het "duurder" wordt is niet zo. Want anders betaalde je nu in verhouding meer voor een PS5 terwijl dit niet waar is.

Sterker nog in 2020 koste een PS5 16,4% voor een modaal inkomen. In 2026 kost een PS5 15% van een modaal inkomen. Je betaald dus in verhouding grof weg 1,4% minder.

Als we kijken naar een minimale salaris, zie je een groter verschil. In 2020 koste een PS5 28,8 van een maandelijkse minimale inkomen. In 2026 kost een PS5 23,8% van een maandelijkse minimale inkomen. Dat betekend dat mensen met een minimale inkomen in verhouding 5% minder betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door CyberToon op 04-07-2026 17:33 ]

• Cyrax0508
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:15
uchiha tijntje schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:12:
[...]

Dat geldt ook voor de stelling die je zelf inneemt dat gamen wel duur is :) Maar we verschillen van mening. Dat mag.
Helemaal waar. Er zijn duurdere hobby’s 😁

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Deezers schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:43:
Het is een beetje als dat kleurpotloden en stiften ineens 10x zo duur zijn geworden. Dan heb je ook weinig meer aan je kleurboeken.

Het schijnt dat Sony 15-20 euro per spel 'kwijt' is aan retail en andere schakels. Als alles digitaal gaat gaan de games echt niet standaard 15-20 euro naar beneden hoor omdat ze deze kosten dan niet meer maken. Digitale games en items zijn sowieso een vaag gebied. Koop je een licentie? Wat als de uitgever de servers offline haalt (van de download of de game zelf). Een spel kan de ene week 60 euro kosten en een week later 6 euro. Andere mensen kunnen andere prijzen zien (gepersonaliseerd). Uitlenen/doorverkopen kan niet meer.
Daar past deze afbeelding heel mooi bij, want je hebt 100% gelijk hierin. In de digitale stores gaan de spellen echt niet heel goedkoop weg, het is niet voor niks dat mensen voor tweedehands kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhpKR1qpl4wPPtEGxAnc31aShNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZpcwEykAOt3oLe3mniuMXix.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Cyrax0508
CyberToon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:25:
[...]

Niet elk jaar heeft de PS5 ook een verhoging gekregen, terwijl jaarlijks wel het minimale inkomen + modaal inkomen is gestegen. Tussen 2020-2026 is het modaal inkomen met 31,5% gestegen en minimaleloon 45%. Terwijl de PS5 Disc met 20% is gestegen, PS5 Digital met 37,6% en de PS5 pro met 12,5%.

In deze generatie console zijn de lonen harder gestegen dan de prijs van een PS5. Dat het de PS5 tegenover vorig jaar duurder is geworden en je salaris maar 3,5% meer, kan kloppen. Maar nogmaals, je zegt niet erbij dat het salaris van jouw ook is gestegen in tijden dat de PS5 geen verhoging heeft gekregen.

Met andere woorden, dat het "duurder" wordt is niet zo. Want anders betaalde je nu in verhouding meer voor een PS5 terwijl dit niet waar is.
Ik betaal wel meer. PS5 Pro is een stuk duurder geworden, dit jaar. Mijn loon is nog hetzelfde als in januari.

Daarbij, de PS2 werd steeds goedkoper terwijl mijn loon in die tijd omhoog ging. Die verhouding van toen blijf ik niet relevant vinden voor waar we nu in zitten en welke ontwikkeling er nu in de gamewereld gaande is. Daar gaat dit topic over, de huidige ontwikkeling.

• Cyrax0508
G_Dragon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Daar past deze afbeelding heel mooi bij, want je hebt 100% gelijk hierin. In de digitale stores gaan de spellen echt niet heel goedkoop weg, het is niet voor niks dat mensen voor tweedehands kiezen.

[Afbeelding]
Precies. En dit topic gaat over de huidige ontwikkelingen.

• CyberToon
Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:32:
[...]

Ik betaal wel meer. PS5 Pro is een stuk duurder geworden, dit jaar. Mijn loon is nog hetzelfde als in januari.

Daarbij, de PS2 werd steeds goedkoper terwijl mijn loon in die tijd omhoog ging. Die verhouding van toen blijf ik niet relevant vinden voor waar we nu in zitten en welke ontwikkeling er nu in de gamewereld gaande is. Daar gaat dit topic over, de huidige ontwikkeling.
Goed, dan gaan we de berekening puur op de PS5 Pro maken.

In 2024 koste een PS5 Pro 21,8% van een modaal salaris en 34,7% van een minimumloon. In 2026 kost een PS5 Pro 22,5% van een modaal salaris en 35,7% van een minimumloon.

Met andere woorden, de PS5 Pro heeft een lichte stijging, maar alle andere varianten just een daling. Voor een modaal inkomen betalen ze dus €28 meer en voor een minimum inkomen €25 meer in verhouding. Dit zijn niet echt bedragen waarvan ik zeg, de prijzen van de PS5 Pro zijn gigantisch duurder geworden.

De PS5 Pro mag 100 euro duurder zijn geworden maar je betaald in verhouding maar €25/€28 meer dan in 2024. Voor een apparaat dat je jaren gebruikt, vind ik dit geen schrikbarende verhoging. Vind je een PS5 Pro te koop voor €872, betaal je in verhouding evenveel op release toen de PS5 Pro €800 koste.

De andere variaties ga ik niet uitrekenen, want die zijn allemaal goedkoper geworden.

[ Voor 13% gewijzigd door CyberToon op 04-07-2026 18:11 ]

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
Ik vind het wel misleidend dat er steeds ‘fullprice’ PS Store prijzen worden genoemd in dit soort topics en deze worden dan vergeleken met retail aanbiedingsprijzen.

God of War Ragnarok hierboven bijvoorbeeld is regelmatig goedkoper. De laagste prijs was € 29,59 december vorig jaar. Sowieso is € 39,99 een hele frequente aanbiedingsprijs.

Ik heb de games die ik wil hebben in een wishlist staan en pik ze één voor één op tijdens een aanbieding. En nee, in zeg hiermee niet dat digital goedkoper is, maar het wordt soms wel overdreven ten gunste van retail.

En of gamen duur of goedkoop is, vind ik erg persoonlijk. Ik ervaar het nog steeds als spotgoedkoop vergeleken met andere hobby’s zoals de bioscoop, uit eten gaan, weekendjes weg. Pas vier dagen (incl. één dag late aankomst en één dag vroeg vertrekken) in een vakantiehuisje op de Veluwe gezeten voor de prijs van een PS5 Pro. En dan heb je nog niets gegeten of ondernomen.

Begin dit jaar kocht ik een jaar PS+ Premium voor € 99,99 (ook weer een aanbieding) en heb sindsdien slechts één game gekocht (Gears of War Reloaded voor € 19,99, ook weer 50% korting). Ik heb zoveel te spelen dat ik waarschijnlijk pas in november weer iets koop. :P

[ Voor 5% gewijzigd door AreVeeDee op 04-07-2026 17:56 ]

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:57
[...]

Feitelijk is gamen duurder geworden de laatste tijd. Dat inflatie er steeds bij wordt gehaald om dat argument te bestrijden maakt het niet dat games, abonnementen en consoles de laatste tijd toch echt duurder zijn. ik verdien 3,5% meer tov vorig jaar, de ps5 pro is een stuk meer gestegen.

Sorry. Dan snap je het verschil niet tussen reeel en nominaal. Je zet kosten altijd af tegen het prijspeil.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:19
Hoe weet je van te voren dat een gekocht spel ook leuk is? Je geeft 70 euro uit en na een uurtje spelen kom je erachter dat het niet je ding is. Weg half jaartje zakgeld en een mogelijkheid om er op marktplaats nog iets voor terug te krijgen heb je niet bij een digitale aankoop.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

aljooge schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:46:
Hoe weet je van te voren dat een gekocht spel ook leuk is? Je geeft 70 euro uit en na een uurtje spelen kom je erachter dat het niet je ding is. Weg half jaartje zakgeld en een mogelijkheid om er op marktplaats nog iets voor terug te krijgen heb je niet bij een digitale aankoop.
Vandaar gamen op de pc. Steam kan je 2 uur proberen en dan je geld terugvragen. Nog steeds een unique selling point van steam (voor zolang het duurt natuurlijk)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:47
XBOX heeft dat toch ook, een refund binnen 14 dagen als je minder dan 2 uur gespeeld hebt?
En bij PS+ kan ik ook games uitproberen (in de cloud) voordat ik ze koop.

Maar goed, fysieke games hebben inderdaad een voordeel op dat vlak.

• CyberToon
OMD schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Vandaar gamen op de pc. Steam kan je 2 uur proberen en dan je geld terugvragen. Nog steeds een unique selling point van steam (voor zolang het duurt natuurlijk)
Daarnaast worden demo's ook weer steeds meer gebruikt op Steam zoals vroeger.

• Cyrax0508
CyberToon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:25:
[...]

Sterker nog in 2020 koste een PS5 16,4% voor een modaal inkomen. In 2026 kost een PS5 15% van een modaal inkomen. Je betaald dus in verhouding grof weg 1,4% minder.

Als we kijken naar een minimale salaris, zie je een groter verschil. In 2020 koste een PS5 28,8 van een maandelijkse minimale inkomen. In 2026 kost een PS5 23,8% van een maandelijkse minimale inkomen. Dat betekend dat mensen met een minimale inkomen in verhouding 5% minder betalen.
Ik bepaal of iets duurder is geworden op basis van een ander tijdvak dan jij (en anderen) en dan vooral m.b.t. de prijsstijging van het laatste jaar. Neem bijvoorbeeld de digital edition:
04-2025: Stijging van 11% (afgerond)
04-2026 Stijging van 20% tov 2025
Dat is een stijging van 33%.
En het modaal inkomen stijgt toch echt niet zo mee.

Modaal inkomen stijging 2024->2025 4,55%

Stijging 2025->2026 4,35%

Dat is samen 9%.

Dat is voor mij relevanter dan wat het in 2020 was. Ik heb het over de huidige ontwikkelingen en gebruik daarvoor geen tijdvak van 6 jaar terug. De recente ontwikkeling is dat gamen duurder wordt tijdens een lopende generatie.

• Cyrax0508
giantgiantus schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:05:
[...]

Sorry. Dan snap je het verschil niet tussen reeel en nominaal. Je zet kosten altijd af tegen het prijspeil.
En jij snapt niet dat ik het heb over de recente ontwikkelingen in de gameswereld. Recent...

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

AreVeeDee schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:49:
Ik vind het wel misleidend dat er steeds ‘fullprice’ PS Store prijzen worden genoemd in dit soort topics en deze worden dan vergeleken met retail aanbiedingsprijzen.

God of War Ragnarok hierboven bijvoorbeeld is regelmatig goedkoper. De laagste prijs was € 29,59 december vorig jaar. Sowieso is € 39,99 een hele frequente aanbiedingsprijs.
Het verschil is dat je straks 100% afhankelijk van Sony bent voor eventuele aanbiedingen. Ik zie het niet gebeuren, maar in theorie kan Sony de kortingen minder gunstig maken of helemaal niet meer aanbieden. Er is digitaal geen concurrentie.

Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL

• giantgiantus
Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:11:
[...]

En jij snapt niet dat ik het heb over de recente ontwikkelingen in de gameswereld. Recent...
Dus alle jaren dat je inkomen harder stijgt dan de stijging van consoles neem je niet mee en de jaren waar het andersom is bepalen je mening…… ja dan houdt discussie wel op :).

Voor de rest van de wereld is gaming niet echt duurder geworden en kan je makkelijk bepleiten dat het nog nooit zo goedkoop is.

Om er ook eens een drogreden in te gooien: ik heb net final fantasy 7 remake en rebirth voor 55€ gekocht. Zo goedkoop is gaming nog nooit geweest!

[ Voor 26% gewijzigd door giantgiantus op 04-07-2026 20:31 ]

• Cyrax0508
CyberToon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:41:
[...]

Goed, dan gaan we de berekening puur op de PS5 Pro maken.

In 2024 koste een PS5 Pro 21,8% van een modaal salaris en 34,7% van een minimumloon. In 2026 kost een PS5 Pro 22,5% van een modaal salaris en 35,7% van een minimumloon.

Met andere woorden, de PS5 Pro heeft een lichte stijging, maar alle andere varianten just een daling. Voor een modaal inkomen betalen ze dus €28 meer en voor een minimum inkomen €25 meer in verhouding. Dit zijn niet echt bedragen waarvan ik zeg, de prijzen van de PS5 Pro zijn gigantisch duurder geworden.

De PS5 Pro mag 100 euro duurder zijn geworden maar je betaald in verhouding maar €25/€28 meer dan in 2024. Voor een apparaat dat je jaren gebruikt, vind ik dit geen schrikbarende verhoging. Vind je een PS5 Pro te koop voor €872, betaal je in verhouding evenveel op release toen de PS5 Pro €800 koste.

De andere variaties ga ik niet uitrekenen, want die zijn allemaal goedkoper geworden.
Nah, niet eens:

Digital edition 2024: € 449,99

Digital edition 04-2025: € 499,99 (stijging van 11%)

Digital edition 04-2026: € 599,99 (stijging van 20%)

Modaal bruto Inkomen 2024: € 3.666,00

Modaal bruto inkomen 2025: € 3.833,00 (stijging van 4,55%)

Modaal bruto inkomen 2026: € 4.000,00 (stijging van 4,35%)

• Cyrax0508
giantgiantus schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:24:
[...]

Dus alle jaren dat je inkomen harder stijgt dan de stijging van consoles neem je niet mee en de jaren waar het andersom is bepalen je mening…… ja dan houdt discussie wel op :)!
Aangezien dit topic gaat over de recente ontwikkelingen in de gameswereld lijkt met dat inderdaad meer van toepassing. Daarbij voel ik het verschil in prijs nu direct in de portemonnee. Dus ja, gamen is duurder geworden. Een recente ontwikkeling in de gameswereld is dat, i.t.t. vorige generaties, consoles tijdens deze generatie in hun lifespan niet goedkoper worden maar duurder. Dat is een ontwikkeling die mij zorgen baart.

Echt? Waar heb je die gekocht :+

[ Voor 3% gewijzigd door Cyrax0508 op 04-07-2026 20:38 ]

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:35:
[...]

Aangezien dit topic gaat over de recente ontwikkelingen in de gameswereld lijkt met dat inderdaad meer van toepassing. Daarbij voel ik het verschil in prijs nu direct in de portemonnee. Dus ja, gamen is duurder geworden. Een recente ontwikkeling in de gameswereld is dat, i.t.t. vorige generaties, consoles tijdens deze generatie in hun lifespan niet goedkoper worden maar duurder. Dat is een ontwikkeling die mij zorgen baart.

Echt? Waar heb je die gekocht :+
Dat hardware de afgelopen 2 jaar duurder is geworden is een recente ontwikkeling maar de oorzaak is een zeer duidelijke. Dat zal niemand ontkennen, Hoe lang dat aan gaat houden is ook onzeker.

Maar de discussie begon volgens mij vooral over de prijzen van games en of deze duurder zijn geworden dan wel worden op basis van onder meer de keuze van Sony.

Dat gamen (software) relatief gezien duurder is geworden de afgelopen decennia / jaren / maanden is aantoonbaar onjuist.

Dat je uiteindelijk misschien tweedehands niet kunt aankopen en / of verkopen omdat het digitaal gaat, betekent niet dat gamen duur of duurder wordt.
Ik baseer me op nieuwprijzen in de winkel en vind dat dat ook het vertrekpunt moet zijn. Anders kun je ook stellen dat gamen super goedkoop is want er zijn ook diverse illegale alternatieven.

• CyberToon
Ik ga stoppen met deze discussie, simpel weg dat je geen goede structurele ontwikkeling van prijzen kunt zien op een korte tijd. En aangezien @Cyrax0508 alleen korte termijn wilt gebruiken, valt deze hele discussie eigenlijk in het niets, omdat het niet het juiste beeld weergeeft.

Hij begrijpt ook niet helemaal mijn berekening.

[ Voor 8% gewijzigd door CyberToon op 04-07-2026 21:40 ]

• Cyrax0508
CyberToon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:39:
Ik ga stoppen met deze discussie, simpel weg dat je geen goede structurele ontwikkeling van prijzen kunt zien op een korte tijd. En aangezien @Cyrax0508 alleen korte termijn wilt gebruiken, valt deze hele discussie eigenlijk in het niets, omdat het niet het juiste beeld weergeeft.

Hij begrijpt ook niet helemaal mijn berekening.
Ik stop ook, maar eerst ga ik nog wel zeggen dat jij niet begrijpt wat ‘recent’ is.

Ik begrijp je berekening, ik pas tenslotte dezelfde logische berekening toe. Ik baseer me alleen op de recente ontwikkelingen.

Tip, als je wil stoppen ga me dan niet toch nog even noemen. Stop dan gewoon, ja toch?

• CyberToon
Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:47:
[...]

Ik stop ook, maar eerst ga ik nog wel zeggen dat jij niet begrijpt wat ‘recent’ is.

Ik begrijp je berekening, ik pas tenslotte dezelfde logische berekening toe. Ik baseer me alleen op de recente ontwikkelingen.

Tip, als je wil stoppen ga me dan niet toch nog even noemen. Stop dan gewoon, ja toch?
En toch heb ik het gedaan, problemen ermee? Dan moet je maar naar een mod gaan. :D Ik vind 2024 nog altijd vrij recent, maar dat zie jij natuurlijk anders. Gaming is eenmaal niet duurder geworden, wat jij er verder van vindt, zal mij nu een rotzorg zijn. Deze hele discussie loopt op niks uit.

Je kunt eenmaal geen structurele ontwikkeling van prijzen op korte termijn zien. Daarnaast laat ik gewoon het begin van de PS5 Pro tot nu zien, dan krijg je pas realistische cijfers.

[ Voor 28% gewijzigd door CyberToon op 04-07-2026 22:00 ]

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:47:
[...]

Prijzen zijn wel degelijk gestegen, nu gemiddeld 60-80 euro bij directe aanschaf. Maar zoals altijd: hoe langer je wacht groter de kans op korting is. Meeste games zijn een jaar later al met 50% te krijgen of duiken 2-3 jaar later op PS+/GP op. Je kan het dus zo duur of goedkoop mogelijk maken als je zelf wenst. En zolang het nog kan, tweedehands aanschaffen voor nog meer prijsvoordeel.

Enige waar ik mij helaas wel in kan vinden is dat er bijna geen complete games meer bestaan. Games zonder DLC, uitbreidingen of microtransacties zijn helaas een uitzondering tegenwoordig. Zonder season pass mis je een hoop van de game ervaring. Dus dan heb je een game van 60-70 euro en kom je toch rond de 100 uit.. uiteraard niet verplicht maar ze zijn echt wel zo slim om bepaalde content en modi achter de betaalmuur te gooien.

[ Voor 6% gewijzigd door Deezers op 04-07-2026 21:54 ]

• Cyrax0508
uchiha tijntje schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:31:
[...]

Dat hardware de afgelopen 2 jaar duurder is geworden is een recente ontwikkeling maar de oorzaak is een zeer duidelijke. Dat zal niemand ontkennen, Hoe lang dat aan gaat houden is ook onzeker.

Maar de discussie begon volgens mij vooral over de prijzen van games en of deze duurder zijn geworden dan wel worden op basis van onder meer de keuze van Sony.

Dat gamen (software) relatief gezien duurder is geworden de afgelopen decennia / jaren / maanden is aantoonbaar onjuist.

Dat je uiteindelijk misschien tweedehands niet kunt aankopen en / of verkopen omdat het digitaal gaat, betekent niet dat gamen duur of duurder wordt.
Ik baseer me op nieuwprijzen in de winkel en vind dat dat ook het vertrekpunt moet zijn. Anders kun je ook stellen dat gamen super goedkoop is want er zijn ook diverse illegale alternatieven.
Ik zeg ook nergens dat het niet duidelijk is of dat ik de reden niet ken.

Verder is dit vooral een verschil in de definitie van ‘recent ‘.

• giantgiantus
Deezers schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:53:
[...]

Prijzen zijn wel degelijk gestegen, nu gemiddeld 60-80 euro bij directe aanschaf. Maar zoals altijd: hoe langer je wacht groter de kans op korting is. Meeste games zijn een jaar later al met 50% te krijgen of duiken 2-3 jaar later op PS+/GP op. Je kan het dus zo duur of goedkoop mogelijk maken als je zelf wenst. En zolang het nog kan, tweedehands aanschaffen voor nog meer prijsvoordeel.

Enige waar ik mij helaas wel in kan vinden is dat er bijna geen complete games meer bestaan. Games zonder DLC, uitbreidingen of microtransacties zijn helaas een uitzondering tegenwoordig. Zonder season pass mis je een hoop van de game ervaring. Dus dan heb je een game van 60-70 euro en kom je toch rond de 100 uit.. uiteraard niet verplicht maar ze zijn echt wel zo slim om bepaalde content en modi achter de betaalmuur te gooien.
In reele termen zijn ze niet gestegen. En reeel is veel relevanter dan nominaal. Of waren grachtenpanden van 40.000 gulden in de gouden eeuw spotgoedkoop? (Antwoord: nee, je zet het af tegen het prijspeil en een normaal jaarinkomen was toen ongeveer 100 gulden).

Zet je games af tegen het prijspeil en de koopkracht en zowat elke andere metric die je kan verzinnen en dan zijn games goedkoper geworden.

• Cyrax0508
CyberToon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:51:
[...]

En toch heb ik het gedaan, problemen ermee? Dan moet je maar naar een mod gaan. :D Ik vind 2024 nog altijd vrij recent, maar dat zie jij natuurlijk anders. Gaming is eenmaal niet duurder geworden, wat jij er verder van vindt, zal mij nu een rotzorg zijn. Deze hele discussie loopt nu op niks uit.
Ja, je hebt het gedaan. Ik hoef niet naar een mod omdat iemand zich kinderachtig opstelt in deze discussie. Nergens voor nodig.

Klopt, 2024 is oud nieuws. Eigenlijk vind ik 2025 al oud nieuws. Recent is voor mij iets anders

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:02:
[...]

Ja, je hebt het gedaan. Ik hoef niet naar een mod omdat iemand zich kinderachtig opstelt in deze discussie. Nergens voor nodig.

Klopt, 2024 is oud nieuws. Eigenlijk vind ik 2025 al oud nieuws. Recent is voor mij iets anders
Dit is dan inderdaad een zinloze discussie. Benzine is dus nu goedkoop in jouw optiek en met de definitie van recent….

• giantgiantus
uchiha tijntje schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:08:
[...]

Dit is dan inderdaad een zinloze discussie. Benzine is dus nu goedkoop in jouw optiek en met de definitie van recent….
Mooie vergelijking. Punt is denk ik dat hij gaandeweg heeft gezien dat het niet perse veel duurder is geworden. Ipv zeggen: “hé dat is een goed punt” wordt er gezocht naar een way out en dat is het definiëren van recent geworden.

Verder is het denk ik gewoon wel zo dat nominaal gezien games en gamecomputers duurder zijn geworden maar dat reeel (meer relevant) het of goedkoper of hetzelfde is gebleven.

• CyberToon
Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:02:
[...]

Het is nogal kinderachtig om je gelijk af te dwingen door redeneringen en argumenten te geven, die totaal een vertekend beeld laten zien en totaal niet gebruik kunnen worden voor structurele ontwikkeling van prijzen, waar het uiteindelijk om ging.

Je bent nu alles aan het verdraaien om opeens ' recent' erbij te halen, en daar gaat het nu eenmaal fout en daardoor kan deze discussie niet worden voortgezet. Het is ook gewoon héél normaal om te laten zien hoeveel keer de Playstation 5 een prijsverhoging heeft gekregen in verhouding met je salaris sinds release.

Maar dat is voor jou niet relevant op één of andere manier. Omdat het niet 'recent' is. Maar juist korte termijn kan geen structurele ontwikkeling van prijzen laten zien.

[ Voor 33% gewijzigd door CyberToon op 04-07-2026 22:19 ]

• Cyrax0508
giantgiantus schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:11:
[...]

Mooie vergelijking. Punt is denk ik dat hij gaandeweg heeft gezien dat het niet perse veel duurder is geworden. Ipv zeggen: “hé dat is een goed punt” wordt er gezocht naar een way out en dat is het definiëren van recent geworden.

Verder is het denk ik gewoon wel zo dat nominaal gezien games en gamecomputers duurder zijn geworden maar dat reeel (meer relevant) het of goedkoper of hetzelfde is gebleven.
Sneue reactie. Zo arrogant dat je denkt dat ik vind dat je wel gelijk hebt en een way out zoek.

• Finraziel
Deezers schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:53:

Het hangt er een beetje vanaf hoe je het wil definiëren... Als je wil stellen dat elke game waar je ook maar iets extra aan kunt besteden dus blijkbaar niet compleet was... Dan heb je een punt. Alleen vind ik dat nogal een erg overdreven uitgangspunt. Ik denk dat verreweg de meeste games wel gewoon 'compleet' zijn. Dat je er een apenpakje bij kan kopen als je echt wil verandert daar voor mij niet echt iets aan eigenlijk.

Soms is het inderdaad zo dat je eigenlijk zou verwachten dat je dingen in de game zou kunnen verzamelen maar in plaats daarvan moet het nu gekocht worden... Maar ik kom het eigenlijk maar zelden tegen dat de basis versie van een game niet goed zou zijn. Ik denk als je het echt zo ervaart dat bijna alle games niet 'compleet' zijn, dat je misschien vooral bij jezelf te rade moet gaan of je niet te gevoelig bent voor fomo.

Ook het idee van sommige mensen dat als er later dlc komt met extra levels of zo dat dat altijd gewoon in de basis game had moeten zitten is naar mijn idee niet correct. Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat die content sowieso gemaakt was geweest. Er is een grote kans dat als het niet mogelijk was geweest om die dlc te verkopen dat de mensen die die extra levels gemaakt hebben gewoon op straat gezet waren en dan had je nooit geweten wat je miste. Zelfs bij iets als Forza Horizon... Ja aan een kant is het jammer dat er veel auto's gekocht moeten worden via car packs... Maar aan de andere kant zitten er ook echt erg veel auto's in die games dus ook daar, als dlc niet zou bestaan, zou het waarschijnlijk ook gewoon bij een kleinere car list blijven.

En voor de duidelijkheid, ik zeg 'je' vooral in de algemene betekenis, niet allemaal gericht op de persoon Deezers, jij bent alleen toevallig op wie ik nou reageer :)

• CyberToon
giantgiantus schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:11:
[...]

Dat gevoel heb ik dus eigenlijk ook gekregen.

• Cyrax0508
CyberToon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:15:
[...]

Het is nogal kinderachtig om je gelijk af te dwingen door redeneringen en argumenten te geven, die totaal een vertekend beeld laten zien en totaal niet gebruik kunnen worden voor structurele ontwikkeling van prijzen, waar het uiteindelijk om ging.

Je bent nu alles aan het verdraaien om opeens ' recent' erbij te halen, en daar gaat het nu eenmaal fout en daardoor kan deze discussie niet worden voortgezet. Het is ook gewoon héél normaal om te laten zien hoeveel keer de Playstation 5 een prijsverhoging heeft gekregen in verhouding met je salaris sinds release.

Maar dat is voor jou niet relevant op één of andere manier. Omdat het niet 'recent' is. Maar juist korte termijn kan geen structurele ontwikkeling van prijzen laten zien, en daardoor kan je dus totaal niet zeggen of games nu daadwerkelijk duurder of goedkoper zijn geworden.
Je zou stoppen toch? Wel een sneer uitdelen , again, en dan roepen dat je stopt. En dan weer doorgaan in een discussie die volgens jou nergens toe leidt maar wel mij jouw zienswijze blijven opdringen. Iets waar je mij van beschuldigd…

Het is ook heel normaal om de stijging in 1,5 jaar te laten zien. En daarbij zei je heel overtuigend dat de andere consoles buiten de Pro helemaal niet duurder waren geworden. En negeer je heel obvious mijn stuk daarover. Dat het feitelijk niet waar is.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyrax0508 op 04-07-2026 22:28 ]

• Cyrax0508
CyberToon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:21:
[...]

Dat gevoel heb ik dus eigenlijk ook gekregen.
Dat heb ik nou bij jullie twee. Hele nare manier van discussiëren waarin je een ander niet respecteert.

• CyberToon
Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:25:
[...]

Dat heb ik nou bij jullie twee. Hele nare manier van discussiëren waarin je een ander niet respecteert.
Tu quoque :X

• Cyrax0508
uchiha tijntje schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:08:
[...]

Klopt, het is al een tijdje zinloos. Ik zie de laatste 1,5 jaar een forse stijging. Blijkbaar is dat niet zo en is iedereen die dat opvalt niet goed. Want in ons wereldje zijn er toch best wat mensen die ook vinden dat de prijzen best stijgen.

• Cyrax0508
Ik ging toch echt inhoudelijk in op jouw verhaal dat de ps5 consoles buiten de pro helemaal niet duurder zijn geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyrax0508 op 04-07-2026 22:35 ]

• CyberToon
Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:33:
[...]

Ik ging toch echt inhoudelijk in op jouw verhaal dat de ps5 consoles buiten de pro helemaal niet zijn gestegen.
Graag wil ik je erop attenderen dat mijn "Tu quoque :X " specifiek gericht was op een bericht van jouw. Het gaat over "way out" dat je naar ons beide probeert terug te kaatsen.

Het is gewoon komisch dat je alleen 'recent' erbij wilt halen, maar niet voorgaande jaren.

[ Voor 20% gewijzigd door CyberToon op 04-07-2026 22:41 ]

• Cyrax0508
CyberToon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:38:
[...]

Graag wil ik je erop attenderen dat mijn "Tu quoque :X " specifiek gericht was op een bericht van jouw.
Ook goed. Ik vind het allemaal erg persoonlijk worden en ik zie twee mensen die graag samen een ander voor gek willen zetten door over mij op elkaar te gaan reageren. Triest zelfs.

• CyberToon
Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:41:
[...]

Ook goed. Ik vind het allemaal erg persoonlijk worden en ik zie twee mensen die graag samen een ander voor gek willen zetten door over mij op elkaar te gaan reageren. Triest zelfs.
Waar ben ik persoonlijk gegaan? Ik heb alleen gezegd dat het mij een gevoel geeft dat je een "way out" zoekt, door opeens alleen op 'recent' te richten, wat een vertekend beeld geeft. Erna zeg je precies hetzelfde over ons, dat wij een "way out" zoeken. Dat is gewoon "Tu quoque".

Ik zoek geen "way out" maar ik stop wel met deze discussie, simpel weg dat jouw redenering totaal een vertekend beeld geeft + geen realistisch structurele ontwikkeling van prijzen laat zien.

Hier is totaal niks persoonlijks aan.

[ Voor 24% gewijzigd door CyberToon op 04-07-2026 22:46 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:41
Samenvatting, gamen kost duur.

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01:29
Een discussie over prijzen van games of consoles (ik kan er geen touw aan vast knopen) lijkt wel roken: stoppen is moeilijk, begin nu. :)

• Finraziel
Moet dit topic echt op slot? Kom op jongens...

• Cyrax0508
CyberToon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:42:
[...]

Waar ben ik persoonlijk gegaan? Ik heb alleen gezegd dat het mij een gevoel geeft dat je een "way out" zoekt, door opeens alleen op 'recent' te richten, wat een vertekend beeld geeft. Erna zeg je precies hetzelfde over ons, dat wij een "way out" zoeken. Dat is gewoon "Tu quoque".

Ik zoek geen "way out" maar ik stop wel met deze discussie, simpel weg dat jouw redenering totaal een vertekend beeld geeft + geen realistisch structurele ontwikkeling van prijzen laat zien.

Hier is totaal niks persoonlijks aan.
Ik zeg nergens dat jullie een way out zoeken. Jullie geven je mening en ik ga niet doen alsof die mening verandert tijdens een discussie. Dat je een andere mening hebt respecteer ik, omgekeerd voel ik dat anders. Je zegt ook dat ik jou mijn mening opdrong, alsof jij dat zelf niet steeds doet.

Dat ik kijk naar de laatste anderhalf jaar is gewoon hoe ik het zie. Dat als excuus zien omdat ik jullie geen gelijk wil geven is arrogant en een aanname.

Nergens heb ik gezegd dat gamen nu duurder is dan 2020 of nog eerder.

• Cyrax0508
Exactor it schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:52:
Een discussie over prijzen van games of consoles (ik kan er geen touw aan vast knopen) lijkt wel roken: stoppen is moeilijk, begin nu. :)
Ja, ik stop. Ik ben bijna boos, dat is niet goed 👍 excuus!

• CyberToon
Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:25:
[...]

Dat heb ik nou bij jullie twee.
Cyrax0508 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:53:
[...]

Ik zeg nergens dat jullie een way out zoeken.
:X

[ Voor 10% gewijzigd door CyberToon op 04-07-2026 23:12 ]

• giantgiantus
@Cyrax0508 zoals net even via DM. Zat geen vervelende bedoeling bij mijn bericht. Sorry dus! Discussie zelf is waar een forum voor is!

• Cyrax0508
giantgiantus schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:29:
@Cyrax0508 zoals net even via DM. Zat geen vervelende bedoeling bij mijn bericht. Sorry dus! Discussie zelf is waar een forum voor is!
No problem. Ik was mijn handen ook niet in onschuld mbt de discussie van vandaag zoals ik per DM al aangaf 👍

Verder zal ik deze specifieke discussie laten voor wat het is👍

[ Voor 13% gewijzigd door Cyrax0508 op 04-07-2026 23:33 ]

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

De definitie van “te duur” is voor iedereen anders. We kunnen niet in elkaars portemonnee kijken, dus dat blijft altijd een persoonlijke mening. Maar het is wel een feit dat spellen duurder zijn geworden, want we zijn van €60 naar €80 qua prijs gegaan, terwijl de inhoudelijke kwaliteit hetzelfde is gebleven (meer betalen voor hetzelfde). Voor een hogere prijs mag je in mijn ogen ook meer verwachten, en helemaal vanuit het perspectief van gamers lijkt me dat in ieder geval geen gekke gedachte. Ik zal het dus ook nooit verdedigen alsof het de normale gang van zaken is.

Wat ik hier net naar voren zag komen, is dat je van tevoren niet altijd weet of een spel leuk is. Je geeft €80 uit, speelt een paar uurtjes en komt erachter dat het niet jouw ding is. Je kan op Xbox twee uurtjes spelen en je geld terugkrijgen, maar dat is toch niet voldoende om te weten of een spel leuk is? Bij een fysieke game kun je tenminste nog iets van de aanschafprijs terugkrijgen via Marktplaats, iets wat digitale aankopen simpelweg niet hebben (beter voor de winst, maar niet voor de gamer).

Ik zag ergens de uitspraak voorbij komen dat “gamen op het moment echt niet duur is”. Sorry maar dat zie ik persoonlijk wel anders, aangezien alles omhoog is gegaan. Consoles zijn sinds launch toch echt alleen maar duurder geworden, terwijl ze vroeger juist goedkoper werden na verloop van tijd. De Xbox Series X is daar een goed voorbeeld van: die ging van €499 naar €549, daarna naar €599 en inmiddels zelfs naar €749. En games zijn van €60 naar €80 gegaan. Dan kun je moeilijk zeggen dat gamen op het moment echt niet duur is. Zowel hardware als software stijgen in prijs, dus die uitspraak klopt voor mij simpelweg niet, of ik moet deze uitspraak verkeerd begrijpen.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Akaendra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:41
Naja, Hardware wordt duurder omdat men alles nodig heeft voor die geweldige AI Datacenters, dat zul je steeds meer merken hoe meer van die ondingen er verschijnen in de wereld. Kost een hoop en je krijgt er weinig tot niets voor terug.

Sowieso verwacht ik niet heel veel meer van AAA studio's, daar bepaalt voornamelijk een CEO en aandeelhouders wat voor game je maakt, en dan krijg je dus games die minder zijn dan bijvoorbeeld passieprojecten die minder dan 10 mil kosten zoals een Expedition 33(een schijntje van het budget van een GTA6, om maar iets recents te noemen).

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
Akaendra schreef op zondag 5 juli 2026 @ 00:00:
Naja, Hardware wordt duurder omdat men alles nodig heeft voor die geweldige AI Datacenters, dat zul je steeds meer merken hoe meer van die ondingen er verschijnen in de wereld. Kost een hoop en je krijgt er weinig tot niets voor terug.

Sowieso verwacht ik niet heel veel meer van AAA studio's, daar bepaalt voornamelijk een CEO en aandeelhouders wat voor game je maakt, en dan krijg je dus games die minder zijn dan bijvoorbeeld passieprojecten die minder dan 10 mil kosten zoals een Expedition 33(een schijntje van het budget van een GTA6, om maar iets recents te noemen).
Ik vind dit altijd van die bijzondere opmerkingen. Alsof bij de wat kleinere ontwikkelaars directie en de aandeelhouders niet bepalen wat er gebeurt... Het is notabene de taak van de directie. En de aandeelhouders zijn de eigenaren, uiteraard hebben zij (indirect) zeggenschap. En ook bij de kleinere ontwikkelaars moet de schoorsteen gewoon blijven roken.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• drakiesoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:01
in het kader van de (disc)ussie, dit is wel een leuke om te bekijken.

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
G_Dragon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:50:
Maar het is wel een feit dat spellen duurder zijn geworden, want we zijn van €60 naar €80 qua prijs gegaan, terwijl de inhoudelijke kwaliteit hetzelfde is gebleven (meer betalen voor hetzelfde). Voor een hogere prijs mag je in mijn ogen ook meer verwachten
Dus als jouw salaris stijgt i.v.m. inflatiecorrectie mag jouw werkgever van jou dus meer verwachten? Mijn salaris is de afgelopen jaren zo’n 20% gestegen vanwege inflatiecorrecties, maar dat zie ik dus voor wat het is: een correctie. De uitgaven stijgen immers net zo hard mee. Ik zie niet in waarom ik daarvoor extra moet presteren/leveren.

• giantgiantus
Deze discussie is toch wel verhelderend. Snap inmiddels waarom zo veel mensen in de maatschappij klagen over hoge prijzen. Mensen kijken naar nominale prijzen en vergeten dat dit weinig relevant is. Als je de inkomenstijging (en zelfs beperkte koopkrachtstijging) niet meeneemt snap ik wel dat mensen (onterecht) bezorgd zijn.

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:16
giantgiantus schreef op zondag 5 juli 2026 @ 07:10:
Deze discussie is toch wel verhelderend. Snap inmiddels waarom zo veel mensen in de maatschappij klagen over hoge prijzen. Mensen kijken naar nominale prijzen en vergeten dat dit weinig relevant is. Als je de inkomenstijging (en zelfs beperkte koopkrachtstijging) niet meeneemt snap ik wel dat mensen (onterecht) bezorgd zijn.
Kan je me een plezier doen en je cijfers citeren i.p.v. uit de lucht plukken? Studies over inkomensstijgingen en koopkracht hebben namelijk heel gemakkelijk problemen. In België werkt men bvb. met een automatisch indexeringsmechanisme waardoor veel mensen hun loon automatisch verhoogt. Desondanks is het goed geweten dat de indexen waarop deze mechanismes gebaseerd zijn bvb. verschillende factoren van inflatie over- of onderschatten. Om een voorbeeld te geven: in België is er discussie over de gebruikte inflatieberekeningen omdat energie verrekend wordt op basis van prijzen voor nieuwe contracten. Dit reflecteert niet perse wat men in realiteit betaalt voor energie.

Ondanks automatische indexering zijn er in België ook recente studies die duidelijk tonen hoe koopkracht niet gelijk stijgt/daalt voor de hele bevolking - zie bvb. deze recente studie van de UGent over koopkracht in België de periode 2020-2024.

Je kan gerust zeggen dat mensen niet begrijpen dat een prijsverhoging niet hetzelfde is als wat die prijs voor jou betekent in functie van je inkomen. Maar los van het feit dat een loonsverhoging niet noodzakelijk betekent dat je koopkracht stijgt, is er ook inkomensongelijkheid, en prijsverhogingen hebben gewoon een grotere impact op mensen met lagere inkomens. Zelfs in een land met automatische indexeringsmechanismes zoals België stijgt niet iedereens loon gelijkwaardig.

Bovendien zijn prijsverhogingen niet exclusief tot de technologiehobby die de meesten hier hebben. Een discussie op basis van een "modaal inkomen" is aardig maar vergeet gemakshalve dat er mensen uit de markt geprijsd worden bij prijsverhogingen - het is niet alleen de hobbyrekening die duurder wordt, en niet elke rekening gaat braaf aan een gelijk tempo verhogen. Een krachtigere console is bovendien niet alleen duurder op het moment van aankoop, hogere energiekosten kunnen op langere termijn ook voelbaar worden als bvb. je nieuwe hardware 50% meer verbruikt omdat raytracing perse mogelijk moest zijn en de energieprijs stijgt.

Tenslotte: een argumentatie over nominale prijs demonstreert niet alleen hoe inkomensongelijkheid zich vertaalt naar dit soort discussies (want je kan niet in elkaars portemonnee kijken ;) en het is heel gemakkelijk om te claimen dat iemand zich onterecht bezorgd maakt in dit geval), het toont tegelijk dat prijszetting psychologisch belangrijk blijft. Als mensen voelen dat iets "te duur" is en dat ding niet meer gaan kopen, dan is het plots irrelevant of dat item eigenlijk "even duur is t.o.v. je huidige loon".

En om terug naar games te koppelen: het is relatief gezien een "goedkope" en toegankelijke hobby geweest. Net daarom dat er nu pushback komt wanneer die prijsstijgingen opeens wel doorgerekend worden.

[ Voor 6% gewijzigd door JackAvery op 05-07-2026 08:08 ]

• giantgiantus
Dit is een prachtig overzicht waar ze zelfs allemaal voorbeeld huishoudens laten zien (via de link). Het linkje laat de impact zien op 117 huishoudens:

https://www.nibud.nl/tools/koopkrachtberekenaar/

Dan nog even samenvatting van de koopkracht sinds 2020 (wel via ai want geen zin om het zelf te verzamelen):
  1. 2020: +2,5%
  2. 2021: +1,4%
  3. 2022: -1,1% (historisch dieptepunt door hoge inflatie)
  4. 2023: +0,3%
  5. 2024: +3,6% (sterke stijging door hoge cao-lonen)
  6. 2025: +0,5% tot +0,7% (raming)
  7. 2026: +0,9% tot +1,3% (raming)
Onderliggend is de inflatie sinds 2020 ronde de 25% cumulatief en zijn inkomens gemiddeld sterker gestegen (daarom de plus in koopkracht). Dat maakt dat als de prijs van apparaten met max 25% gestegen is, het eigenlijk niet duurder is geworden.

Overigens eens over het psychologische effect van prijzen, maar m.i. betekent dat niet dat we op tweakers mee moeten gaan met het frame. Het lijkt me juist belangrijk dat de realiteit onder ogen wordt gezien.

[ Voor 28% gewijzigd door giantgiantus op 05-07-2026 08:49 ]

• Rossi46
JackAvery schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:04:
[...]

En om terug naar games te koppelen: het is relatief gezien een "goedkope" en toegankelijke hobby geweest. Net daarom dat er nu pushback komt wanneer die prijsstijgingen opeens wel doorgerekend worden.
Eigenlijk is dit het belangrijkste stukje uit je relaas... ;) Gaming is inderdaad de afgelopen 20 jaar een relatief goedkope hobby geweest. Momenteel zitten we op een duidelijk kantelpunt. Eigenlijk moeten gamers zichzelf resetten. Als de kosten echt een issue gaan worden, dan zal men daar slimmer mee om moeten gaan.

Volgens mij heeft iedereen hier wel een (hele grote) backlog. Daar wordt vaak ook over gesproken alsof het iets is om trots op te zijn. Terwijl het feitelijk vooral geldversplling is. Als men vindt dat gaming echt (te) duur wordt, dan zou dat moeten inhouden dat het hebben van een backlog tot het verleden behoort.

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:16
Rossi46 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:33:
[...]

Eigenlijk is dit het belangrijkste stukje uit je relaas... ;) Gaming is inderdaad de afgelopen 20 jaar een relatief goedkope hobby geweest. Momenteel zitten we op een duidelijk kantelpunt. Eigenlijk moeten gamers zichzelf resetten. Als de kosten echt een issue gaan worden, dan zal men daar slimmer mee om moeten gaan.

Volgens mij heeft iedereen hier wel een (hele grote) backlog. Daar wordt vaak ook over gesproken alsof het iets is om trots op te zijn. Terwijl het feitelijk vooral geldversplling is. Als men vindt dat gaming echt (te) duur wordt, dan zou dat moeten inhouden dat het hebben van een backlog tot het verleden behoort.
He akkoord, maar het vergeet dat er een hoop mensen zijn die al lang hier slimmer mee omgaan en stilaan het niet meer kunnen betalen.

• Rossi46
JackAvery schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:43:
[...]

He akkoord, maar het vergeet dat er een hoop mensen zijn die al lang hier slimmer mee omgaan en stilaan het niet meer kunnen betalen.
Bij iedere significantie prijsstijging zullen mensen afhaken. Dat is met alles zo, behalve de écht primaire zaken, maar daar behoort gaming uiteraard niet toe.

Ik zou ook graag een nieuwe racefiets willen kopen, maar ik heb genoeg hoge kosten te verhapstukken met mijn gezin. Dus ik blijf lekker rijden op de fiets van 15 jaar oud :)

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:26

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

G_Dragon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:50:
Maar het is wel een feit dat spellen duurder zijn geworden, want we zijn van €60 naar €80 qua prijs gegaan, terwijl de inhoudelijke kwaliteit hetzelfde is gebleven (meer betalen voor hetzelfde).
Wat veel mensen echter vergeten zijn, is dat er in 2007, in de tijd van de Playstation 3 er al games waren waarbij de gewone versie al een release prijs van €70,00 of nog hoger hadden. Het waren niet veel titels, maar die waren er wel. Dus dat games bijna 20 jaar later vaker de €80,00 aantikken is dan ook niet heel gek, zeker als je kijkt dat alles ook meer is gaan kosten (Denk aan Loon, grotere teams, enzo). Dat games tegenwoordig vaker met bugs uitkomen dan 20 jaar geleden en dat je wat meer kwaliteit verwacht van een game die een release prijs van €80,00, tot zelfs €90,00 heeft, snap ik heel goed.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• TeaTotaller
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Gooi 'em eens om: Misschien waren games vroeger (N64 generatie) 'te duur' en was het daardoor juist niche. Sinds de PS2/Xbox/Gamecube generatie groeide de gamesindustrie gigantisch waarna het tot stilstand kwam rond de PS5/Series generatie. Je ziet ook duidelijk dat de PS5/Series consoles niet echt goed meer verkopen (of dramatisch, want de cijfers van mei waren echt heel slecht voor zowel Playstation als Xbox). Ondertussen staat Nintendo nog steeds op een eiland waar de zon constant schijnt en verkoopt de Switch 2 nog steeds extreem goed.

Het is misschien een beetje cru om te zeggen, maar de Switch 2 is op dit moment het 'inferieure goed' in de economie. Bij inferieure goederen stappen mensen tijdens een economische neergang over op een goedkoper alternatief. Bij economische ontwikkeling stappen ze er juist vanaf. Denk maar aan het schakelen van een AAA merk naar een huismerk (de goede oude Euroshopper). Je zag dit ook tijdens de economische crisis van 2008/2009 waarbij Nintendo met een extreem goedkope console (Wii) de PS3 en Xbox 360 veruit achter zich liet. Later in de generatie herstelde de PS3 zich enorm (omdat de crisis over was) en mensen een beetje 'klaar' waren met de Wii omdat het toch 'minder was' dan een PS3 voor de grote FIFA's en COD's. Dat is namelijk waar je het marktaandeel haalt, niet de kleine groep hardcore gamers. Hoe je het ook draait of keert: De Switch 2 is op dit moment veruit de goedkoopste console.

Hartstikke leuk en aardig, die looncijfertjes en grafiekjes maar mensen verzinnen economische problemen niet. Het feit dat mensen er eerlijk over zijn en het zeggen betekend dat men al een muur van schaamte over is en dat het ECHT SLECHT gaat. Kijk in plaats van het gemiddelde eens naar de mediaan en modus. Dan zal je misschien schrikken.... Oops, er is toch iets aan de hand...

Het probleem van de Wii is dat deze te zwak was om mee te komen. Bij de Switch 2 is dat probleem er niet (of niet significant genoeg) en is het wat mij betreft 'DEFCON 1' bij Sony en Microsoft. Als ze dit tij niet snel weten te keren zijn ze op een bepaald moment compleet irrelevant geworden i.v.m. PC markt en Switch consoles. Zie ook Japan waar eigenlijk al 20 jaar een economische malaise is en de Playstation (Xbox bestond al niet) bijna niet meer bestaat. Dat is het voorland voor Sony en Microsoft voor de gehele wereld als deze neergaande spiraal niet gaat worden omgebogen. En dan is Japan ook nog eens een land waar de tweedehands en fysieke gamesmarkt GIGANTISCH is.

Dat alles bij elkaar doet je echt nog veel meer over je hoofd krabben waar Sony op dit moment mee bezig is. Maarja, de leiding van Playstation zit toch grotendeels in de VS tegenwoordig....ai ai ai... er is al wat bijsturing geweest vanuit Japan maar ze moeten echt terug naar de oude mentaliteit alvorens ze de harde kern verliezen. Als dat gebeurd kunnen ze het wel vergeten in Japan met de PS6 en de rest van de wereld waarschijnlijk ook. De 'hardcore' gamer koopt dan toch een PC en de casual gamer een Switch 2 (of wat dan ook de Nintendo console is). PS6 en Xbox whatever zijn dan niet meer interessant.

[ Voor 8% gewijzigd door TeaTotaller op 05-07-2026 09:42 . Reden: Typo's en aanvullingen. ]

Maakt ook een Podcast over willekeurige games en game nieuwtjes op YouTube en Spotify: https://www.youtube.com/@WillekeurigeGameGedachten

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Zero Tolerance topic: ongewenst gedrag (bijvoorbeeld trollen, flamen, op de man spelen) kan direct een ban tot gevolg hebben.

Voor alles rondom de MS - ABK overname: BM in "[ZT] Microsoft - Activision overname"

Veranderingen met betrekking tot een game serie: [ZT] Invloed en veranderingen van bestaande game series

Alles over Performance in games: Performance in games (FPS)