Tweakers!
Na 3 jaar lang rondgelopen te hebben met een workstation laptop van hp (compaq 8510w, tu delft laptop project van tu delft, uitgebreidt naar 4gb geheugen), vond ik het wel eens tijd voor een nieuw systeem. Ik heb expres niet gekozen voor het nieuwe laptop project, omdat ik eigenlijk van plan ben deze volgend jaar te kopen (in mijn laatste jaar). Daarom heb ik besloten om zelf een workstation samen te stellen.
Om maar te beginnen dan maar de voorwaarden:
Budget: +/- 900 voor het kale systeem, randapparatuur heb ik hier nog wel liggen, en kan ik te zijner tijd altijd nog upgraden.
Gebruik: Voor de studie voornamelijk Autocad, Adobe CS (Photoshop, Illustrator, Indesign), Maya, etc. Voor gamen heb ik betrekkelijk weinig tijd, toch kijk ik erg uit naar de spellen Battlefield 3 en Skyrim, en wil toch wel dat deze soepel draaien op een systeem van 900 euro.
Instelling: Omdat dit een zelf samengesteld systeem is, heb ik de hoop deze in de toekomst regelmatig te updaten, ik betaal dus liever iets meer voor een bepaald onderdeel, als deze beter op de toekomst voorbereid is.
Installatie: Ik heb zelf nog nooit een systeem samengesteld, en ben atm nog lichtelijk dwalende wat betrefd alle aanduidingen. Ik ben echter leergierig en daarom bereid mijn kennis uit te breiden om in staat te zijn het systeem zelf te bouwen.
Met een weinig voorkennis ben ik dan maar een systeem gaan samenstelling, als eerste opzet. Hierbij had ik als startpunt het high-end game systeem uit de bbg-guide van september '11.
Core: Intel Core i5 2500K Boxed
Goed genoeg voor een high-end game systeem, lijkt me goed genoeg voor mij.
Moederbord: Asrock P67 Extreme4 Gen3
Ik heb totaal geen verstand van moederborden, ben gewoon op zoek naar een die compatibel is met mijn systeem, en misschien voorbereid is op de toekomst (uit de bbg: "Deze ASRock biedt daarnaast ondersteuning voor toekomstige Ivy Bridge-processors, waardoor een upgrade makkelijk kan worden uitgevoerd.")
DDR3 SDRAM: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9
Overgenomen uit de bbg, 8 gb. Ik gebruik momenteel 4gb in mijn laptop, en krijg al out of memory meldingen met illustrator etc., misschien meteen de stap naar 16gb nemen?
Solid State Drive: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Ik wil graag een SSD in mijn systeem, en deze wordt aangeraden door Tweakers (
Crucial m4, koning onder de ssds)
Harde schijf: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Overgenomen uit de bbg, 500gb is in feite al genoeg, maar met een prijs van +/- 45 euro, is 1tb natuurlijk makkelijk te nemen
Behuizing: Thermaltake V3 Black Edition
Deze komt uit de bbg van een goedkoper systeem, en scheelt meer dan 50 euro tov de Fractal. Deze lijkt me dan ook voldoende voor mijn systeem (met 1 videokaart)
Voeding: Corsair Builder CX600 V2
Voeding van 600W, een goedkopere dan die uit de bbg, dit omdat ik maar 1 videokaart heb. Hier zit geen berekening achter, maar ik neem aan dat ik hier genoeg aan heb.
DVD-branders: Sony Optiarc AD-7260S Zwart
Spreekt voor zich..
Videokaart: HP NVIDIA QUADRO 600 1GB LP (1XDP+1XDLDVI-I) (Z-SERIES)
Hier worstel ik het meeste mee.. een consumentenvideokaart of een prokaart.. En welke.. voorlopig heb ik gekozen voor de Nvidia Quadro 600, na aanwijzingen uit dit topic, als dit goedkoper of beter kan hoor ik het graag!
Dat leidt tot het volgende overzicht:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 41,- | € 41,- |
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 17,50 | € 17,50 |
1 | Thermaltake V3 Black Edition | € 38,- | € 38,- |
1 | HP NVIDIA QUADRO 600 1GB LP (1XDP+1XDLDVI-I) (Z-SERIES) | € 201,90 | € 201,90 |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 171,- | € 171,- |
1 | Corsair Builder CX600 V2 | € 58,70 | € 58,70 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 154,- | € 154,- |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 46,51 | € 46,51 |
1 | Asrock P67 Extreme4 Gen3 | € 133,49 | € 133,49 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 862,10 |
Ik weet dus niet of alle onderdelen compatibel met elkaar zijn, en of ik nog onderdelen mis (meer koeling?)
Met verzendkosten komt de prijs op 915 euro te liggen, net over het budget heen. Dus bij het suggesties voor het wisselen van onderdelen graag een gelijkwaardig of goedkoper alternatief!
Bij voorbaat dank voor het meedenken!