[BBG Aanschaf] Digital Audio Workstation Maart 2010 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.472 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 925€ 119,95€ 119,95
1Club3D HD 5450 512MB Noiseless Edition€ 37,44€ 37,44
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 22,19€ 22,19
1Cooler Master Sileo 500€ 59,-€ 59,-
2GeIL GV34GB1333C7DC€ 99,-€ 198,-
1Gigabyte GA-770TA-UD3€ 77,85€ 77,85
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB€ 197,53€ 197,53
2LG W2343T€ 145,-€ 290,-
1Logitech Pro 2800 Cordless Desktop€ 39,06€ 39,06
1M-Audio Fast Track Pro€ 155,-€ 155,-
1Merkloos HDMI - DVI Kabel HQ 1.5 meter€ 7,79€ 7,79
1Nexus Value 430€ 53,20€ 53,20
1Scythe Quiet Drive€ 29,95€ 29,95
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 72,-€ 72,-
1Sony AD-7240S€ 18,33€ 18,33
Bekijk collectieTotaal€ 1.377,29

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuw topic,wat mankeerde er aan het oude topic?

[BBG] Special: Digital Audio Workstation - Maart 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dit is voor de aanschaf, dat andere was voor de samenstelling. ;)

Maar vraag aan Reinman, waarom niet ook de Corsair VX450W meenemen, elke kleine rimpel op je +12V zal ook in je audiosignaal komen en bij de Nexus is de rimpel twee keer zo hoog.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Fast track pro is ook gewoon een prima basis optie momenteel. Leuk dat de andere eerder genoemde interfaces ook in de BBG te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betreft: Advies DAW

Hallo allemaal,

Ik zou graag advies krijgen over de aankoop van een desktop. Budget tot 700 euro. Monitor, externe geluidskaart, toetsenbord en muis niet nodig. Na een jaar gezeur te hebben gehad met moeilijkheden op het gebied van CPU icm muziekproduktie, zou ik nu een Digital Audio Workstation desktop willen aanschaffen waar ik de komende jaren mee vooruit kan. (Er gaan meerdere zware VST's opdraaien).
Er zijn 2 zaken wat ik van belang vindt:
- Een sterke,snelle processor, te denken valt aan de icore 7.
- Voldoende RAM, het liefst tot 6GB. (Echter kunnen de meeste OS maar tot een beperkt aantal GB) Ik wil er windows 7 of gewoon het vertrouwde XP op gaan draaien. Misschien wel een 64 bits systeem om meer RAM te kunnen gebruiken, maar ik lees en hoor veel horrorverhalen over dat vele vst/software niet stabiel draait op een 64 bits systeem. Ik heb te weinig verstand van de verschillende producten die er allemaal te verkrijgen zijn, zodoende geen wenslijst.
Hopelijk kunnen jullie mij suggesties geven, waar ik de komende jaren zonder gezeur mee vooruit kan.
Zou dit een goede DAW kunnen zijn, zit binnen mijn budget. Natuurlijk zelf wel tweaken etc.

Computer
Premium 7
Miditower zwart zilver HKC (hoogglans design)
430W silent voeding
Processor/type
Intel Core i7 860 (quad-core) socket 1156
Processorsnelheid
4x 2.8GHz tot 3.46 Ghz d.m.v. turbo boost technology, 8MB CPU Cache Level 3
Werkgeheugen
4GB DDR3 1333 Transcend
Harddisk / opslag
500 GB S-ATA 2 Western Digital Green
Videospecificaties
ATI Radeon HD5450 (nieuw type) videokaart welke beschikt over 512 MB DDR2 Geheugen dat via een 64 bit brede interface aangesproken wordt. De GPU heeft een kloksnelheid van 650 MHz en het geheugen een snelheid van 800 MHz.
Bereid je voor op een geweldige high-definition Multimedia ervaring met de ATI Radeon HD5400 serie. Deze kaart ondersteunt drie monitoren en met behulp van ATI-Stream-technologie versnellen zelfs de meest veeleisende applicaties en doen deze meer dan ooit met uw PC. Tevens ondersteunt hij volledig
Microsoft DirectX 11.
Audio / Geluid
Geïntegreerde High Definition audio chip, 8 channel sound (8 kanaals geluid)
DVD station(s)
DVD brander +/-RW Sony-Nec 22 speed Dual Layer
Moederbord informatie
De P55MX van Foxconn ondersteunt één Intel® Socket 1156 processor samen met maximaal 8 GB aan geheugen. Verder is er één PCIe x16 2.0 slot aanwezig voor een videokaart en kunnen er SATA apparaten worden aangesloten. Uiteraard ontbreken ook onboard geluid en netwerk niet.
Overige aansluitingen
PCI-Express slot
LAN 10/100/1000 mb/s
(Supersnelle "GigaBit" netwerk/internet aansluiting)
8x USB 2.0 aansluitingen
DVI aansluiting
Meegeleverd
Drivers voor geluid, video, en LAN
Exclusief monitor, toetsenbord en muis.

Bij voorbaat dank alvast voor jullie reacties!!

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betreft: Advies DAW

Hallo allemaal,

Ik zou graag advies krijgen over de aankoop van een desktop. Budget tot 700 euro. Monitor, externe geluidskaart, toetsenbord en muis niet nodig. Na een jaar gezeur te hebben gehad met moeilijkheden op het gebied van CPU icm muziekproduktie, zou ik nu een Digital Audio Workstation desktop willen aanschaffen waar ik de komende jaren mee vooruit kan. (Er gaan meerdere zware VST's opdraaien).
Er zijn 2 zaken wat ik van belang vindt:
- Een sterke,snelle processor, te denken valt aan de icore 7.
- Voldoende RAM, het liefst tot 6GB. (Echter kunnen de meeste OS maar tot een beperkt aantal GB) Ik wil er windows 7 of gewoon het vertrouwde XP op gaan draaien. Misschien wel een 64 bits systeem om meer RAM te kunnen gebruiken, maar ik lees en hoor veel horrorverhalen over dat vele vst/software niet stabiel draait op een 64 bits systeem. Ik heb te weinig verstand van de verschillende producten die er allemaal te verkrijgen zijn, zodoende geen wenslijst.
Hopelijk kunnen jullie mij suggesties geven, waar ik de komende jaren zonder gezeur mee vooruit kan.
Bij voorbaat dank alvast voor jullie reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe plaats ik dan een nieuw topic in Digital Audio Workstation??

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:16:
@ moderator, Verwijder maar. Hoe plaats ik dan een nieuw topic in Digital Audio Workstation??
Je kan ook gewoon het topic laten verplaatsen ;-)

Dat zal ook wel gebeuren.

Het eerste waar ik je heen zou willen verwijzen is:
http://tweakers.net/reviews/1583/6/tweakers-punt-net-best-buy-guide-editie-maart-2010-special-digital-audio-workstation.html

En zoals je ziet geen Core i7 daar dat de prijs wel erg opdrijft. Terwijl een Phenom II X4 in de meeste gevallen even snel is.

Zoals je ziet 2 monitoren. Als je een van neemt ga je al -143 omlaag in je prijs.

Maar echt op de 700 uit komen wordt moeilijk denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja een Phenom is ook goed, als het maar geen problemen meer oplevert met de CPU. RAM was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@tankeriv
Zou dit een goede DAW kunne zijn, zit onder mijn budget. Natuurlijk zelf wel tweaken etc.

Computer
Premium 7
Miditower zwart zilver HKC (hoogglans design)
430W silent voeding
Processor/type
Intel Core i7 860 (quad-core) socket 1156
Processorsnelheid
4x 2.8GHz tot 3.46 Ghz d.m.v. turbo boost technology, 8MB CPU Cache Level 3
Werkgeheugen
4GB DDR3 1333 Transcend
Harddisk / opslag
500 GB S-ATA 2 Western Digital Green
Videospecificaties
ATI Radeon HD5450 (nieuw type) videokaart welke beschikt over 512 MB DDR2 Geheugen dat via een 64 bit brede interface aangesproken wordt. De GPU heeft een kloksnelheid van 650 MHz en het geheugen een snelheid van 800 MHz.
Bereid je voor op een geweldige high-definition Multimedia ervaring met de ATI Radeon HD5400 serie. Deze kaart ondersteunt drie monitoren en met behulp van ATI-Stream-technologie versnellen zelfs de meest veeleisende applicaties en doen deze meer dan ooit met uw PC. Tevens ondersteunt hij volledig
Microsoft DirectX 11.
Audio / Geluid
Geïntegreerde High Definition audio chip, 8 channel sound (8 kanaals geluid)
DVD station(s)
DVD brander +/-RW Sony-Nec 22 speed Dual Layer
Moederbord informatie
De P55MX van Foxconn ondersteunt één Intel® Socket 1156 processor samen met maximaal 8 GB aan geheugen. Verder is er één PCIe x16 2.0 slot aanwezig voor een videokaart en kunnen er SATA apparaten worden aangesloten. Uiteraard ontbreken ook onboard geluid en netwerk niet.
Overige aansluitingen
PCI-Express slot
LAN 10/100/1000 mb/s
(Supersnelle "GigaBit" netwerk/internet aansluiting)
8x USB 2.0 aansluitingen
DVI aansluiting
Meegeleverd
Drivers voor geluid, video, en LAN
Exclusief monitor, toetsenbord en muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja als alles bij elkaar wordt gezet, omdat de vorige topic verplaatst is hierheen, wordt het ook niet echt overzichtelijk.
Maar goed, ik hoop dat er nog reacties op mijn topic zullen komen.

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:26
Mijn DAW zelf is al aardig (binnenkort een nieuwe pc aanschaffen, maar de huidige voldoet nog).

De huidige setup bestaat uit de Dynaudio BM5a,Sony MDR 7509,RME FireFace 900 (specs pc zelf weet ik even niet uit mijn hoofd) en de volgende stap is een goede controller met gemotorizeerde faders. Momenteel zit ik te denken aan een Mackie Control, maar zijn er nog alternatieven voor deze controller voor gebruik met een pc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 12:40:
Ja als alles bij elkaar wordt gezet, omdat de vorige topic verplaatst is hierheen, wordt het ook niet echt overzichtelijk.
Lezen: BBG == samenstellen voor op de front page. BBG aanschaf == het kopen van zon systeem. Het discussiëren over de BBG is al afgelopen, want hij is allang geplaatst, dus waar moet je zijn voor als je zelf zon systeem wil kopen? Bij de aanschaf.

@De samenstelling: HKC? Is die voeding daar ook van? Dan zou ik hem never nooit nemen: Voeding poef, weg systeem.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

descon schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 12:47:
Mijn DAW zelf is al aardig (binnenkort een nieuwe pc aanschaffen, maar de huidige voldoet nog).

De huidige setup bestaat uit de Dynaudio BM5a,Sony MDR 7509,RME FireFace 900 (specs pc zelf weet ik even niet uit mijn hoofd) en de volgende stap is een goede controller met gemotorizeerde faders. Momenteel zit ik te denken aan een Mackie Control, maar zijn er nog alternatieven voor deze controller voor gebruik met een pc ?
Als je het mij vraagt kunnen er weinig controllers aan de Mackie tippen (heb zelf een MCU Pro).
Dingetje is kwalitatief echt top.
De eerstvolgende controller die je zou kunnen overwegen is een M-Audio Projectmix maar deze heeft ook audio I/O (voor mij niet van toepassing).
De Alesis mastercontrol zou ik links laten liggen aangezien dat echt speelgoed is...zeker voor de huidige prijs van die dingen zijn ze het echt niet waard.
Tja en de Behringer BCF2000...dat spreekt voor zich denk ik...de faders op die controller zijn net een kabelbaantje... erg brak.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:36
Is er getest of het moederbord Gigabyte GA-770TA-UD3 in de Cooler Master behuizing past?

Ik heb o.a. naar aanleiding van de Guide de Gigabyte GA-770TA-UD3 gekocht en wilde deze in een paar jaar oude Cooler Master case bevestigen, maar het past niet!

Zowel het moederbord als de case hebben als specs dat het de ATX standaard hanteert maar het Gigabyte mobo is 30.5x23.0 cm en de case is gemaakt voor mobo van 30.5x24.4.

Ik ben nu dus benieuwd welke case hij wel past, en de afmetingen staan niet altijd gegeven. Alleen dat het voor ATX is b.v. maar zo standaard is die standaard dus niet :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben thuis nu een laptop met een externe geluidskaart, de Edirol UA-101, zeer aan te raden trouwens. Maar de laptop heeft maar een Intel Core 2 Duo op 2,0 Ghz. Dat is toch onvoldoende, dus we gaan nu een systeem zelf bouwen. We zijn erg positief over de gemaakte keuzen uit deze BBG. Nog een paar vragen hebben we:
1. Die twee monitoren, is dat nou echt zo een groot voordeel. Ableton biedt niet eigen ondersteuningen, maar je kunt natuurlijk er '1 scherm' van maken via Windows. Zeggen jullie dan, 2 beeldschermen, of 1 grotere. De verhouding die je uiteindelijk krijgt is namelijk anders, gewoon breedbeeld, of 2 breedbeelden naast elkaar. Raden jullie die twee monitoren ons echt aan, welke voordelen biedt het met het werken in Ableton?
2. Volgens de pricewatch is Zercom in Eindhoven vrij goedkoop in het leveren van al deze onderdelen. Hebben jullie goede ervaringen met dit bedrijf, als je zoveel onderdelen tegelijk besteld? Of raden jullie een andere winkel aan?
3. We nemen aan dat sommige Sata kabels niet standaard mee worden geleverd, hoe weet je wat wel en niet wordt meegeleverd. We zouden denken dat het hier om 2 Sata kabels gaat, de twee kabels naar de monitoren, of is er nog meer, zoals schroeven?
4. Zo een systeem in elkaar zetten, is dat moeilijk? Met name als dingen zoals de koeling op de CPU lijmen. Ik neem aan dat het allemaal niet zo moeilijk zal zijn, we hebben al een beetje ervaring maar nog niet met dingen als een CPU koeling als deze.
5. De harde schijf koeling, om het vooral stiller te krijgen, is dat nou wel nodig. In de Pricewatch heeft het niet een geweldige score, en zoveel herrie zal de harde schrijf toch ook weer niet maken, met zo een kast erom heen?

Het budget is niet zo heel erg belangrijk, we hebben al een zeer goede audiokaart, dus dat gaat er al af.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Ik denk dat je met Live aan één 23 inch monitor genoeg hebt.

2) Daar hebben we de shopreview voor:
http://tweakers.net/shopreview/

3) Meestal zit bij het moederbord 2 SATA kabels ,een IDE kabel en (nog steeds) een Floppykabel,
bij een monitor verschilt dit per merk/type.

4) Koeling is meestal makkelijk te plaatsen,vooral de standaard koeler die met de processor wordt geleverd zal geen problemen opleveren.

5) Misschien is een WD greenpower iets,deze schijven zijn dan misschien iets langzamer(of je het merkt is maar de vraag) maar zeker een stuk stiller en zuiniger.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou die quiet drive en die 7200.12 gewoon nemen: http://www.xbitlabs.com/a...ler-roundup_11.html#sect0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi!
Ik wil ook een nieuwe DAW gaan aanschaffen dus voor mij kwam de BBG precies op tijd! Ik heb alles bekeken en doorgelezen, maar nu blijven er alleen nog een paar vragen over.
Aangezien ik zie dat er 8 gig aan geheugen in wordt gestopt neem ik aan dat er als bestuuringssysteem een 64bits versie van windows op wordt geïnstalleerd?
Nu vroeg ik mij af of je ook al een heel eind kan komen met 4 gig geheugen met windows 7 32 bit als besturingssysteem. Dit wil ik graag omdat mijn budget wat lager is en ik heb gehoord dat bepaalde programma,s zoals VST-plugings nogal eens niet willen draaien op 64 bit systemen. Verder vroeg ik mij af of je echt veel verschil merkt tussen een ssd en een harde schijf. Ik lees op andere fora dat 2 harde schijven namelijk ook goed kan werken en dit past beter binnen bij budget.

Producten uit de BBG die ik wil aanschaffen:
Processor: AMD phenom X4 925
Processor koeler: Cooler Master Hyper 212 Plus
Moederboard: Gigabyte GA-770TA-UD3
Geheugen: GeiL GV34GB1333C7DC (4 gig in totaal)
Behuizing: Cooler Master Sileo 500
Voeding: Nexus Value 430
Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB

Budget:
800 euro

Wat ga ik doen:
Ik ben niet van plan complete band tegelijk op te nemen aangezien mijn geluidskaart (emu 0404 usb) maar 2 audio ingangen heeft. Ik wil ongeveer 5 sporen audio na elkaar opnemen en daarnaast ook nog een paar midi sporen gebruiken voor mijn keyboard en verder ongeveer 3 VST instrumenten tegelijk gebruiken. Mijn vraag is dus of ik hierbij voldoende heb aan 4 gig werkgeheugen en 2 harde schijven i.p.v. een harde schijf en een ssd.

Hopelijk kunnen jullie hier mij mee helpen!

Groet steven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 13:48:
Mijn vraag is dus of ik hierbij voldoende heb aan 4 gig werkgeheugen en 2 harde schijven i.p.v. een harde schijf en een ssd.
Met 4GB zal je het ook makkelijk redden en anders kun je altijd nog uitbreiden in de toekomst,SSD is leuk voor je OS maar niet om steeds je audiotracks op te nemen dus gewoon 2 harddiscs zal prima gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En waarom is dat niet leuk om steeds je audiotrack op te nemen? Als je klaar bent kwak je ze op de storage disk. Een SSD gaat dat allemaal lekker rap.

@stefff
2HD's kan ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:15:
En waarom is dat niet leuk om steeds je audiotrack op te nemen? Als je klaar bent kwak je ze op de storage disk. Een SSD gaat dat allemaal lekker rap.
Volgens mij is het schrijven / wissen van een SSD beperkt en ook de snelheid van het schrijven is meestal niet sneller dan van een gewone HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties!
Dan ga ik gewoon voor 2 harde schijven en 4 gig werkgeheugen.
Nu lees ik alleen op meedere fora dat er voor mijn geluidskaart (e-mu 0404 usb) nog geen drivers zijn voor windows 7. Ik blijf dus eerst even bij mijn xp 32 bit versie, maar ik zie nu dat de videokaart (Club3D HD 5450 512MB Noiseless Edition) alleen op 64 bit systemen werkt.
mijn vraag: Weet iemand een andere goede videokaart in dezelfde prijsklasse die wel werkt op 32 en 64 bit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:27:
[...]

Volgens mij is het schrijven / wissen van een SSD beperkt en ook de snelheid van het schrijven is meestal niet sneller dan van een gewone HD.
Beide is gewoon niet waar. Ja met een SSD moet je wat meer tweaken, maar ook een SSD heeft honderden write rewrite cycles. Net als een hardeschijf. Schrijf prestaties zijn, zeker bij een intel postville gewoon hoger.
http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=3631&p=22

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2010 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willardonline
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-07-2023
Om even wat dingen op te helderen over geluidskaarten wil ik het volgende melden. M-Audio (en andere merken) hebben voor elke gebruiker een bijpassend product met bijbehorende prijs. Van uitgebreid tot eenvouding, van PCI tot Firewire en van 89euro tot 399euro. Alle waarde naar zijn geld komt hier goed van pas.

Daarnaast wil ik het volgende rechtzetten:
- M-Audio Audiophile 2496 is geen EOL
- M-Audio Audiophile 192 is geen EOL
- Digidesign Mbox niet overprijsd aangezien ProTools 8 (a 279euro) meegeleverd word
- Het verschil tussen de Audiophile 2496 en de 192 zijn de hoeveelheid en type aansluitingen en de kwaliteit van het geluid. Zo geeft de 2496 96kHz en de 192 192kHz en duidelijk verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:22:
Bedankt voor de reacties!
Dan ga ik gewoon voor 2 harde schijven en 4 gig werkgeheugen.
Nu lees ik alleen op meedere fora dat er voor mijn geluidskaart (e-mu 0404 usb) nog geen drivers zijn voor windows 7. Ik blijf dus eerst even bij mijn xp 32 bit versie, maar ik zie nu dat de videokaart (Club3D HD 5450 512MB Noiseless Edition) alleen op 64 bit systemen werkt.
mijn vraag: Weet iemand een andere goede videokaart in dezelfde prijsklasse die wel werkt op 32 en 64 bit systeem?
http://www.vaxbarcelona.c...ith_id.cfm?product_id=256

• Microsoft® Windows® XP 32/64-Bit

• Microsoft® Windows® Vista 32/64-Bit

• Microsoft® Windows® 7 32/64-Bit

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hertog_Martin schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 17:42:
Is er getest of het moederbord Gigabyte GA-770TA-UD3 in de Cooler Master behuizing past?

Ik heb o.a. naar aanleiding van de Guide de Gigabyte GA-770TA-UD3 gekocht en wilde deze in een paar jaar oude Cooler Master case bevestigen, maar het past niet!

Zowel het moederbord als de case hebben als specs dat het de ATX standaard hanteert maar het Gigabyte mobo is 30.5x23.0 cm en de case is gemaakt voor mobo van 30.5x24.4.

Ik ben nu dus benieuwd welke case hij wel past, en de afmetingen staan niet altijd gegeven. Alleen dat het voor ATX is b.v. maar zo standaard is die standaard dus niet :{
Ik neem aan dat dit mobo toch gewoon past in de behuizing? Sta nl. op het punt dit systeem aan te schaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op 't forum van www.audioforums.com werd altijd aangeraden om 3 afzonderlijke harddrives te hebben voor:

- het OS & programma's
- Soundbanks (bijv. een grote drumkit zoals Drumkit From Hell, etc)
- het opnemen/wegschrijven van de audio

Op deze manier heb je een onafgebroken datastream.

Mijn vraag is of dit, met de nieuwe Sata3 snelheden echt nog nodig is... Ik zie dat in deze BBG men sowieso uit gaat van maar 2 drives.

Partitioneren wordt daar door de guru's ook afgeraden omdat de kop v/d drive anders van hot naar her moet springen, wat bij 1 grote partitie niet het geval is. De drie afzonderlijke drives vormen dan eigenlijk dus de 3 'partities'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:14
Je kan natuurlijk gewoon beginnen met 2 hd's want soundsbanks en samples laden zul je niet gelijktijdig doen tijdens het opnemen/weergeven van een audiotrack.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

audiojunk schreef op zondag 28 maart 2010 @ 15:56:
Je kan natuurlijk gewoon beginnen met 2 hd's want soundsbanks en samples laden zul je niet gelijktijdig doen tijdens het opnemen/weergeven van een audiotrack.
Nou laden misschien niet, maar beiden tegelijk afspelen + opnemen wel... Maar goed, ik kan natuurlijk eerst 2 hdd's proberen.

Ze zeggen daar op audioforums.com ook: DAW = Intel. Klinkt beetje kinderachtig, maar aan de andere kant klopt 't inderdaad dat de meeste seieuze figuren in audio/video wereld of Apple of Intel met Windows hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:12
praktijk ervaring wijst me uit dat pas bij een 24 tot 30-tal (stereo interleaved 44.1Khz, 32bits .wav) sporen een enkele harde schijf begint te mekkeren, de nood voor 2 schijven , laat staan SSD's lijkt me voor de meeste homeproducers dan ook overbodig. Nieuwe audiosoftware laad ook werkelijk pas stukjes WAV in zodra ze aan bod komen.

Bovendien zijn meestal samplebanks na het inladen RAM resident geworden, de totale kit van bv drumkits from hell of andere gigasample packs mag dan wel tig gigabytes zijn, hetgeen je daarvan in een nummer gebruikt zijn vaak slechts enkele luttele MB's, ik merk dat bij zowel electronische muziek (veel VST plugins, synths en effecten) als "analoge" muziek (veel audiosporen, layeren en VST effecten) het meest baat heeft bij een snelle CPU. RAM hoeveelheid en HDD snelheid lijkt echt nauwelijks benodigd te zijn

Als je dus geld te verdelen hebt is mijn advies: verhoudingsgewijs meer aan de CPU besteden!

@RMD,dat Intel/Apple verhaal is onzin IMHO, ik gebruik zelf wel Intel, maar ik geloof werkelijk niet dat AMD hierin minder is. Vroeger had je ook legio's systeemboeren die "zweerden" dat AMD minder stabiel zouden zijn als Intel (en dat in de netburst vs AMD64 tijdperk!!). Apple heeft als enige voordeel dat je Logic software kan gebruiken, maar imho doet een Cubase,Cakewalk of Ableton daar qua functie niet voor onder. het is allemaal x86 tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 16:49:
praktijk ervaring wijst me uit dat pas bij een 24 tot 30-tal (stereo interleaved 44.1Khz, 32bits .wav) sporen een enkele harde schijf begint te mekkeren, de nood voor 2 schijven , laat staan SSD's lijkt me voor de meeste homeproducers dan ook overbodig. Nieuwe audiosoftware laad ook werkelijk pas stukjes WAV in zodra ze aan bod komen.

Bovendien zijn meestal samplebanks na het inladen RAM resident geworden, de totale kit van bv drumkits from hell of andere gigasample packs mag dan wel tig gigabytes zijn, hetgeen je daarvan in een nummer gebruikt zijn vaak slechts enkele luttele MB's, ik merk dat bij zowel electronische muziek (veel VST plugins, synths en effecten) als "analoge" muziek (veel audiosporen, layeren en VST effecten) het meest baat heeft bij een snelle CPU. RAM hoeveelheid en HDD snelheid lijkt echt nauwelijks benodigd te zijn

Als je dus geld te verdelen hebt is mijn advies: verhoudingsgewijs meer aan de CPU besteden!

@RMD,dat Intel/Apple verhaal is onzin IMHO, ik gebruik zelf wel Intel, maar ik geloof werkelijk niet dat AMD hierin minder is. Vroeger had je ook legio's systeemboeren die "zweerden" dat AMD minder stabiel zouden zijn als Intel (en dat in de netburst vs AMD64 tijdperk!!). Apple heeft als enige voordeel dat je Logic software kan gebruiken, maar imho doet een Cubase,Cakewalk of Ableton daar qua functie niet voor onder. het is allemaal x86 tegenwoordig...
Bedankt voor je reactie. Jij zegt dus dat de processor veel belangrijker is dan bijv. het geheugen. Daar mag ik dus ook uit opmaken dat ik niet per se meer geld uit hoef te geven voor heel snel geheugen? Dit scheelt zo te zien aanzienlijk in prijs en dat geld kan ik dus beter aan de processor besteden?

Kijk, eerlijk gezegd denk ik dat ik genoeg zou hebben aan een snelle Dual Core die lekker zuinig is. Ik twijfel erg tussen 3 CPU's:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 55,95€ 55,95
1AMD Athlon II X4 620€ 77,90€ 77,90
1AMD Phenom II X2 550 Black Edition€ 75,76€ 75,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 209,61

Ik denk er sterk over om voorlopig gewoon de goedkope Athlon II 250 (3 Ghz) te nemen en daarmee de kat uit de boom te kijken m.b.t. de nieuwe CPU's die dit jaar verschijnen. Voor zo'n bang-for-buck ratio kun je eigenlijk gewoon geen miskoop doen en hij is erg zuinig ook, iets wat ik wel belangrijk vind.

Mijn budget heb ik niet heel specifiek vastgesteld maar ik heb al een monitor, alle randapparatuur (muis, toetsenbord, externe schijf, geluidskaarten, etc.) dus ik heb alleen kast, moederbord, cpu, geheugen, videokaart, dvd speler/recorder, en harddisk(s) nodig. Dus voor een paar honderd euro moet ik toch wel klaar zijn lijkt me. Eventueel een monitor er bij, maar dat zie ik nog wel.

Wat ik ga doen is gitaar opnemen via Vox ToneLab ST (usb), midi keyboard gebruiken om andere instrumenten te simuleren en eventueel een Korg PadKontrol aanschaffen om te vingerdrummen. En ik denk erover om zo'n mooie Bas-library aan te schaffen van Scarbee/Native Instruments. Een drumlib heb ik al. In feite simuleer ik dus een echte band als ik muziek maak op de PC.

Daarnaast speel ik af en toe Doom 3 :) Ik denk dat zelfs die noiseless Radeon van de BBG dat nog wel aan kan. Eventueel wil ik echter ook oud Video8 camera materiaal gaan inladen en editen op de PC om het uiteindelijk op DVD te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh maar de prijs maakt me niks uit hoor. Ik wil alleen geen 'power hog' hebben als dat niet nodig is. Kijkt, ik heb in benchmarks gezien dat voor bepaalde dingen zo'n X4 620 niet sneller is en soms zelfs compleet wordt ingemaakt door zo'n X2 dual core. En dat vind ik toch best suf. Het is maar net welke toepassing je gebruikt blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51
Het is denk ik nogal afhankelijk van wat je gaat doen. Mijn (nogal beperkte) ervaring is dat mijn laptop (2 jaar geleden een van de goedkoopste gewone laptops, dualcore turion) goed voldoet voor recording en afmixen met een stuk of 15 tracks. (meer was niet relevant) Waar ik vooral erg blij mee ben is een goede interface (ik gebruik een TC Konnekt24D) en een groot beeldscherm.

De HDD load van 10 wave tracks is niet significant. Dat is ook makkelijk uit te rekenen, een wav van 3 min oid doet 50 mb, 10 tracks is 500. Deel het door 180 seconden, en je zit op minder dan 3 mb per seconde.

Ik denk dat het wel anders is als je heel veel verschillende geluiden gaat gebruiken met heel veel processing eroverheen. Voor je processor wel te verstaan. Maar met een Athlon X2 kan je echt wel heel veel leuks doen.

Ik (maargoed, dat kan voor iedereen anders zijn) zou voor een laptop gaan (omdat ik portable wil zijn), en het geld van de ssd (bij dit budget) besteden aan de interface. Ik heb niet het gevoel dat die SSD het geld waard is in dit geval. Ik denk dat een muziekant liever zijn geld uitgeeft aan de spullen die er echt toe doet, zijn instrument, mics, interface, fx, monitors, koptelefoon, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@RMD

even wachten op de 6 cores AMD's is niet onverstandig, de meeste DAW software kan goed schalen met multi core CPU's, is het niet voor 6 cores, kun je nog altijd je overige apps op de 2 overgebleven cores parkeren om de eerste 4 vrij te houden voor al je audio meuk. Let wel op dat je mobo dan klaar is om die CPU's te gaan ondersteunen.

Wat benchmarks betreft, verkijk je er niet op, Audio processen heeft vaak andere dingen nodig dan games of videobewerking. Wat me wel belangrijk lijkt is hoe goed een CPU met floatingpoint omgaat omdat tijdens het live bwerken van geluid er vaak qua formaat omgezet word (een 16bit wav word vaak tijdens de berekening van een effect in 24bit omgezet) Helemaal zeker of dat correleert met floating point berekenen ben ik niet overigens.

Ik kan je dan ook aanraden om eens een keer in de Sound on Sound (zowel papieren tijdschrift als online) te kijken, dit is 'swerelds meest gerenomeerde Audio magazine en geeft werkelijk onpartijdig advies van hoog niveau zonder daarbij te vergeten dat de meeste lezers met een budget zitten, de benchmarks die zij draaien zijn dan ook toegespitst op alleen audio gebruik.

mag ik trouwens vragen wat voor software je gaat gebruiken om meersporen opnames te gaan afmixen?

<edit>
geheugen is niet helemaal onbelangrijk natuurlijk, maar zelfs in mijn oude systeem heb ik geen snelheidsproblemen gehad met DDR667 of DDR800, aangezien ik zelf nauwelijks over 2GB uitkom (bij veeel zwaarder gebruik) zou een kitje van 4GB meer dan genoeg voor je moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door vlaaing peerd op 02-04-2010 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties weer.

Nog even opsomming van wat ik eventueel wil gaan doen:

- gitaar opnemen via Vox ToneLab ST (usb)
- midi keyboard gebruiken om instrumenten te simuleren
- eventueel een Korg PadKontrol aanschaffen om te vingerdrummen.
- grote drumlibrary van Natural Studio (20GB), de NSkit7
- eventueel zo'n Scarbee Bas-library aanschaffen.

Meestal converteerde ik een midi track met drum naar een audio track, zodat het makkelijker af te spelen was voor m'n computer om tegelijk de gitaar op te nemen. 't Zou fijn zijn als dat niet meer hoeft natuurlijk.

Meer dan 4 a 5 sporen gebruik ik niet, het zit 'm vooral in die grote libraries vrees ik.

Software:

Cubase 3 SE, maar weet niet of ik daarmee verder ga omdat deze oudere versie niet goed zal werken op Window 7 heb ik al gehoord.

Sowieso wordt het even goed nadenken wat ik voor besturingssysteem op de nieuwe computer ga zetten. Voordeel van Win7 is het aan kunnen van meer geheugen en 't nadeel is dat veel software (en hardware, zoals m'n printer) waarschijnlijk niet meer gaat werken. Ook voor m'n Terratec EWX 24/96 heb ik nog geen vervangende driver gevonden. Op zich is dit geen probleem m.b.t. de Terratec aangezien ik toch de ToneLab zal gebruiken voor opnames.

Daarnaast is het zo dat de nieuwere versies Cubase allerlei nieuwe shit bevat wat ik toch niet ga gebruiken, zoals (blijkbaar) veel hiphop georiënteerd sample spul en plugins. Plus de dongle met Syncrosoft... Dit alles heb je bijv. niet met een (veel goedkoper) programma, genaamd 'Reaper', wat gewoon op alle Windows versies werkt, ook 64 bit. Alleen ben ik wel gewend aan Cubase, dus zou ik eigenlijk liever met Cubase SE3 blijven werken en m'n favoriete (gratis) Kjaerhus Classic plugins voor WinXP.

Zover ik hier lees heeft Reaper goede QuadCore support (beter dan in andere DAW software volgens de forum users): http://forum.cockos.com/showthread.php?t=31324

Dus... dat doet m'n gedachten toch weer een beetje veranderen. Misschien is het inderdaad verstandiger om even te kijken wat de HexaCores gaan doen met de prijzen van Quads en of de Hexa's zelfs een beetje betaalbaar zijn (en zuinig genoeg). Hexa's komen met een maandje uit toch?

Geheugen:

Ook dat wordt even goed kijken want ik ben er zo'n lange tijd uit geweest dat ik niet meer overzicht heb van alle types. Ik gebruik nu nog steeds DDR1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:14
Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:51:
Ook voor m'n Terratec EWX 24/96 heb ik nog geen vervangende driver gevonden.
Ik heb ook de Terratec 24/96 maar baal er inderdaad van dat er geen support meer voor is maar ook andere kaarten zoals EMU en M-Audio geven weinig support bij oudere kaarten voor Win7.
Draai nu Win7 met de onboardkaart(Realtek 889a) en ASIO4All driver en dat bevalt eigelijk wel alleen helaas momenteel geen midi meer dus maar eens kijken naar een USB controller.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
jeps, same here. E-MU kaart van meer dan 500 euro en driver support houdt op bij XP... :/ dus ik draai in de homestudio nog met XP totdat ik's tegen de 4GB limiet aanloop. Misschien dat XP64bit me nog soelaas biedt, maar heb er zelf niet al te goede ervaringen mee.

met de Terratec EWX24/96 ben ik vroeger begonnen, in elk geval veel waar voor je geld en verrrry decent AD/DA kwaliteit, maar als je in die klasse zit is het misschien te overwegen om een nieuwe kaart aan te schaffen, als ik me niet vergis ondersteund deze nl ook geen ASIO 2

aan de andere kant, je moet wel Win7 64bits installeren voor meer geheugen en niet alle audio apps en zeker niet alle huidige VST's lopen op 64bit, wat dat betreft toch nog een argument om bij XP te blijven.

sja...wat kan ik ervan zeggen...muzikanten zijn altijd wel een beetje retro-minded denk ik, maar de OS/software bouwers helpen ook niet echt mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bestemd voor het verkrijgen van advies over het door jou te bouwen digital audio workstation. Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, verzoeken we je bij het posten van een samenstelling gebruik te maken van de 'wenslijsten' die je onder de pricewatch kunt vinden.
Zet de door jou gewenste producten vanuit de pricewatch in je wenslijst (klik op het winkelmandje) en klik vervolgens onderaan je wenslijst op 'genereer RML'. De code die dan verschijnt kopieer je direct in je forumpost. Dit zorgt voor een overzichtelijk lijstje in je bericht, dat makkelijk door anderen gebruikt kan worden om je advies mee te geven.

Voor het beste advies moeten we een paar dingen weten:
- Wat is je budget?
- Wat heb je nodig?
- Wat ga je met je nieuwe systeem doen?