Even voor de duidelijkheid....
usb3 en sata 600 zijn alleen een optie op x58 moederborden of een amd cpu oplossing.
Dit omdat de andere intel core ix-xx chipsets geen pci-e 2.x lanes hebben om van de snelheidsverhoging gebruik te maken. Deze pci-e lanes draaien namelijk op 1.1 snelheid.
En wat heeft dit er mee te maken als er als usb3 of sata600 op het moederbord zit? .... Uiteindelijk zal het toch via diezelfde chipset ergens heen moeten. Dus via de pci-e 2.x lanes met 1.1 snelheid.
Zie het system diagram op
http://www.intel.com/prod...sets/p55/p55-overview.htm
Er is overigens in theorie wel een mogelijkheid om het op volledige snelheid te laten werken.
Als je de videokaart met 8 lanes met de cpu laat praten en dan de andere 8 lanes van de cpu gebruikt voor sata600 en usb3 , maar:
- ik weet niet of de cpu dit überhaupt ondersteunt (ik weet dat er moederborden zijn waarbij de pci-e x16 of x8 alleen maar werken in combo met grafischekaart)
- Ik weet niet welke moederborden 2x pci-e x8 zo naar buiten leiden.
Samengevat: Leuk om met de toekomst rekening te houden met usb3 en sata600, maar zorg er voor dat het niet alleen marketing ondersteuning is

.
@Xqli Voor comptabiliteit geheugen lijst van moederbord fabrikant opsnuffelen en dan in de pricewatch zoek naar die modules.... ja kost tijd, sorry.
En 2 dualkits zijn net zo goed als een quadkit

. Sterker nog 4 dezelfde losse reepjes is ook identiek. Ga je niet identieke reepjes nemen dan begeef je je op glad ijs.
Anecdote ..... Ik had 2 jaar geleden een quadro nvs210s moederbord van asus gekocht met het idee dat zal wel beter zijn als ik later een cad applicatie moet draaien... Die machine heeft eerst als mediacenter en server dienst gedaan en daarna een tijd niets en recentelijk als testmachine... Maar nu de clou, Ik moest even snel een tijdelijk cad systeem hebben voor een kennis die een netbook heeft, dus ik dacht ... Ha voor die 2 weken kan ik mooi mijn quadro moederbord inzetten.
Blijkt uiteindelijk een drama te zijn.
- Geen drivers te vinden voor het business platform voor windows7
Terwijl er toch duidelijk in marketing taal wordt omschreven dat het businessplatform langer wordt ondersteunt. - quadro goed ondersteunt in cad .... not, de nv44 chip is niet te gebruiken met autodesk 2011 software zie ook compatibiliteit matrix autodesk.
Al met al ben ik weer een illusie armer. Ik heb veel tijd verkloot om de moederbord drivers te vinden en heb ze eigenlijk niet gevonden. nvidia nv44 chip samen met autodesk laat de videodriver regelmatig crashen onder windows7.
Ook kwam ik bij deze zoektocht in aanraking met de versnellings software van nvidia voor quadro kaarten samen met autodesk...... Wat blijkt het is de oude bekende opengl driver die wordt geïnstalleerd..... Dus aan de ene kant wordt alles naar directx geconverteerd, om dat daar meer mogelijk is en win7 vraagt daar min of meer om. Maar omdat je een dure quadro kaart hebt gekocht ga je 10X sneller werken door een hele oude bekende(en opgevolgde driver) weer te installeren.

Ik wordt echt gek van die marketing jongens. Disclaimer die 10x is van nvidia en autodesk mij zal je het niet horen zeggen, al kan ik de quote nu niet meer vinden.
Ook heb ik iets positiefs te melden. Ondanks dat de videodriver echt onderuit gaat, nml een zwart scherm geen input signaal monitor. Gaat win7 en de draaiende software including acad2011 vrolijk verder en herstart win7 netjes de videokaart en het scherm komt weer terug. Petje af microsoft.
Vergeet ik natuurlijk weer wat ..... Geheugen op videokaart.... Pas vanaf grote modellen raad 3dsmax videokaart renderengine(Quicksilver) een 1gb of meer videokaart aan. zie link ergens hierboven waarover ik het over 3dsmax heb.
[
Voor 3% gewijzigd door
Mafketel op 14-08-2010 11:27
]