Vandaag zou AMD z'n nieuwe processor serie uitbrengen: de Bulldozer. Hier heb ik op zitten wachten om een nieuw systeem te kopen. Mijn huidige voldoet op zich nog prima na 6 jaar, maar voor wat ik 'm gebruik niet meer. Het maakt ook best veel herrie en mocht ik 'm aan laten staan 's nachts, dan is het slapen niet makkelijk. Ik heb het volgende op het oog en vraag hulp voor het kiezen van een moederbord en kast.
Aangezien ik meer fan ben van MSI (die afvalt ivm te weinig SATA aansluitingen), en slechte verhalen heb gelezen over Asus, plus dat ik meen dat Asrock meer een B-merk is, denk ik dat ik voor de UD5 of UD7 van Gigabyte kan gaan. De Asus en UD7 hebben een review gehad hier en ze waren redelijk gelijk, waarbij de Asus de stempel zeer goed kreeg. Dilemma dus.
Ivm de prijs, lijkt de UD5 een betere keus dan de UD7. Als ik de backplane vergelijk, zie ik zelfs dat de UD5 een USB poort meer heeft (de UD7 heeft een eSATA/USB combi).
Dus, is de Gigabyte UD5 de juiste keus of is er een betere?
Komen we bij de behuizing. Hier is zo ongelooflijk veel keus dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Dit is mijn grootste struikelblok. Mijn huidige case heb gekocht omdat deze een mooi zijpaneel heeft en veel ruimte. Het heeft zelfs 4 fans, 2x 120 mm en 2x 90mm. Dat geeft helaas wel redelijk wat herrie. Nu heb ik wat meer eisen:
Het systeem moet gaan dienen als VM bak, vandaar 16 GB geheugen. Verder doet het wat filmpjes afspelen (anime ftw
) en natuurlijk browsen. De echte kracht moet dus voor de VMs komen. Ik wil verschillende VMs tegelijk kunnen draaien met alles wat VirtualBox te bieden heeft, aangezien ik moderator op het forum ben. Ondersteuning van gebruikers dus
. En zelf wat plezier.
De volledige specs staan nog niet vast, maar het moet wel een stil systeem zijn, mocht dat nog niet duidelijk zijn
. Als mensen verbeteringen hebben voor de andere specs dan mobo en kast, hoor ik 't graag (met onderbouwing natuurlijk).
Budget: niet echt een limiet, maar als 't nog binnen de €2,000,- kan is 't mooi meegenomen. Jammer als 't er buiten valt maar niet veel aan te doen. Sommige onderdelen zijn nou eenmaal duur (SSD, monitor, CPU). Systeem wordt eind deze maand gekocht (als AMD z'n CPU heeft tenminste) zodat ik in de eerste week van oktober lekker kan knutselen in m'n weekje vrij. Dit geeft gelegenheid om producten te kiezen die op 't punt staan uit te komen.
- pricewatch: LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail) (branden hoeft nog even niet);
- 256 GB SSD: pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB;
- 3 TB schijf voor extra opslag: pricewatch: Hitachi Deskstar 7K3000, 3TB;
- AMD FX-8150, 8 core bulldozer CPU (stock koeler houden (water?) of andere?);
- 16 GB DDR3 geheugen, 2x 8 GB, twee losse of een combi-kit, dat zal wel lukken;
- 500W stille voeding: pricewatch: Silverstone Nightjar ST50NF;
- pricewatch: Dell Ultrasharp U2711;
- Videokaart heb ik al: pricewatch: EVGA GeForce 210 DDR3;
- Moederbord, bomen en bos...
- Kast, zelfde verhaal maar dan met een oerwoud, moet wel stil zijn.
- Geen onboard video, indien mogelijk, heb al een losse videokaart;
- Goede performance, zal dus een 990FX chipset zijn, of aanverwant, tenzij er een betere is;
- Meer dan 6 SATA aansluitingen voor uitbreiden opslag in de toekomst (SATA III/6Gbps);
- Passieve koeling van de north- en southbridge;
- 2 LAN aansluitingen is een pre, maar geen show-stopper.
- pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD7;
- pricewatch: Asus Sabertooth 990FX;
- pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD5;
- pricewatch: Asrock 990FX Extreme4.
Aangezien ik meer fan ben van MSI (die afvalt ivm te weinig SATA aansluitingen), en slechte verhalen heb gelezen over Asus, plus dat ik meen dat Asrock meer een B-merk is, denk ik dat ik voor de UD5 of UD7 van Gigabyte kan gaan. De Asus en UD7 hebben een review gehad hier en ze waren redelijk gelijk, waarbij de Asus de stempel zeer goed kreeg. Dilemma dus.
Ivm de prijs, lijkt de UD5 een betere keus dan de UD7. Als ik de backplane vergelijk, zie ik zelfs dat de UD5 een USB poort meer heeft (de UD7 heeft een eSATA/USB combi).
Dus, is de Gigabyte UD5 de juiste keus of is er een betere?
Komen we bij de behuizing. Hier is zo ongelooflijk veel keus dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Dit is mijn grootste struikelblok. Mijn huidige case heb gekocht omdat deze een mooi zijpaneel heeft en veel ruimte. Het heeft zelfs 4 fans, 2x 120 mm en 2x 90mm. Dat geeft helaas wel redelijk wat herrie. Nu heb ik wat meer eisen:
- Stil;
- Genoeg ruimte voor HDDs, er komen 3 3,5" schijven in, 1 SSD van 2,5" en er moet ruimte zijn voor extra schijven;
- 2 5,25" bays en minstens 1 3,5" (ivm externe schijf met inbouw bay);
- Kabelmanagement, m'n kast is nu een redelijke bende met kabels;
- Voeding onderop;
- Toegankelijke powerbutton, voorop is 't beste omdat de kast op m'n bureau komt te staan;
- Geen deurtjes, zitten alleen maar in de weg;
- Moet er netjes uit zien, dus geen gedrocht of rare fratsen eraan. Strak en stijlvol.
- USB 3.0 is een pre, maar heeft het moederbord op zich al achteraan;
Het systeem moet gaan dienen als VM bak, vandaar 16 GB geheugen. Verder doet het wat filmpjes afspelen (anime ftw
De volledige specs staan nog niet vast, maar het moet wel een stil systeem zijn, mocht dat nog niet duidelijk zijn
Budget: niet echt een limiet, maar als 't nog binnen de €2,000,- kan is 't mooi meegenomen. Jammer als 't er buiten valt maar niet veel aan te doen. Sommige onderdelen zijn nou eenmaal duur (SSD, monitor, CPU). Systeem wordt eind deze maand gekocht (als AMD z'n CPU heeft tenminste) zodat ik in de eerste week van oktober lekker kan knutselen in m'n weekje vrij. Dit geeft gelegenheid om producten te kiezen die op 't punt staan uit te komen.
Commandline FTW | Tweakt met mate