Het Krat- en Kistradio Topic [deel 8] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 80.266 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasv6
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 14:39
Ik lees veel goede berichten hier in dit topic over de TA2024, omdat ik nu met mijn 2e kist bezig ben, en de eerste kist al een jaartje meedraait ben ik begonnen met een nieuw krat.

Bij dit krat wil ik zoveel mogelijk zelf maken, en wil ik gaan proberen om een versterker zelf in elkaar te zetten. Nu ben ik op circuitsonline wel een versterker tegengekomen die mij wat lijkt, alleen is dit een mono versterker en zou toch graag een stereo versterker proberen te maken..

Zijn er ook schakelschema's van een TA2024 beschikbaar? Of van een andere mooie zuinige stereo versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:35
Alles in die buurt is inderdaad aangesloten. Maar zelfs als hij 100 ohm zou geven op een cheape multimeter dan mag je er nog vanuit gaan dat het aangesloten is.
Dingen als 10k a 10M is niet aangesloten of eventueel out of range oid.
Thomasv6 schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:24:
Zijn er ook schakelschema's van een TA2024 beschikbaar? Of van een andere mooie zuinige stereo versterker?
Het staat hier vol met schema's! Heb je de startpost al gelezen?
@hieronder:
idd, niet goed gelezen
Dit topic gevonden?

[ Voor 48% gewijzigd door Malantur op 05-07-2010 22:54 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Malantur schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:24:
Alles in die buurt is inderdaad aangesloten. Maar zelfs als hij 100 ohm zou geven op een cheape multimeter dan mag je er nog vanuit gaan dat het aangesloten is.

[...]

Ik denk dat wat Thomasv6 bedoelt is of er schema's beschikbaar zijn om zelf een TA2024 in elkaar te zetten. Ik ben bang dat dit alleen aardig lastig gaat worden aangezien er erg veel komt kijken bij het ontwerpen van versterkers, alles zoals de plaatsing van de componenten etcetera gaat hierbij een rol spelen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

wesleytjuh schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:28:
[...]

Ik denk dat wat Thomasv6 bedoelt is of er schema's beschikbaar zijn om zelf een TA2024 in elkaar te zetten. Ik ben bang dat dit alleen aardig lastig gaat worden aangezien er erg veel komt kijken bij het ontwerpen van versterkers, alles zoals de plaatsing van de componenten etcetera gaat hierbij een rol spelen.
Inderdaad alles speelt mee, de datasheet van de TA2024 heeft veel info, maar voor 12 euro zou ik geen moeite doen en er gewoon een van ebay bestellen!

Overigens vandaag weer geklust aan mijn nieuwe kistje:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2ibzx2g.jpg
Plaatje voor versterker en condensatoren gemaakt en bevestigd

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2exx3mc.jpg
Inkeping voor montage schakelaar, power led en jack ingang... kan later eventueel aangepast worden zodat ik een kratsafe kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet ook iemand de levertijd van producten die je kan bestellen op kratradio.nl?
Of het mailadres waar ik deze persoon op kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 20:40
Verwijderd schreef op maandag 05 juli 2010 @ 23:19:
Weet ook iemand de levertijd van producten die je kan bestellen op kratradio.nl?
Of het mailadres waar ik deze persoon op kan bereiken?
bestellen@kratradio.nl

Kijk anders gewoon eens op www.kratradio.nl

Mijn kist staat in de zwarte verf, ik ga morgen en woensdag de laatste hand aan de kist leggen en dan zal ik een uitgebreid fotoverslag plaatsen. Met trots mag ik jullie dan mijn zelflozende, waterdichte bassreflexpoortsysteem presenteren :P

[ Voor 27% gewijzigd door BBotman op 05-07-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasv6
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 14:39
Malantur schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:24:

[...]

@hieronder:
idd, niet goed gelezen
Dit topic gevonden?
Ik volg al een paar maand dit topic, en helaas is er nog nooit zon schema voorbij gekomen. Ook heb ik dat topic doorgelezen, maar er kwam niet veel intressants uit.
tomtommie schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:51:
[...]

Inderdaad alles speelt mee, de datasheet van de TA2024 heeft veel info, maar voor 12 euro zou ik geen moeite doen en er gewoon een van ebay bestellen!
Het gaat mij niet om het geld, omdat ik al een kist heb maakt het me ook niet uit hoelang ik over de tweede doe. Het lijkt me gewoon mooi om een eigen versterker te maken. Nadat ik afgelopen jaar ben doodgegooid op school met zelfgemaakte voedingen..

Maar ik zal nog even verder zoeken, als ik iets vind zal ik het hier posten voor de mede tweakers!

Tevens zal ik binnenkort even foto's plaatsen van mijn beide krat boxen, en mijn mini kratje!

[ Voor 3% gewijzigd door Thomasv6 op 05-07-2010 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Boorr
  • Laatst online: 04-02-2022

De_Boorr

PSN: Deboorr

lredev schreef op maandag 05 juli 2010 @ 14:08:
[...]
Na die melding is dat ook gebeurt hoor de_boor :P
[...]
Of is dat nog niet duidelijk genoeg?
Sorry, niet goed gelezen denk ik |:(
Annuk schreef op maandag 05 juli 2010 @ 21:52:
de kist wordt gemaakt uit 12 mm MDF met de afmetingen van 25z35x50 (LxBxH) (maten zijn iets ruimer genomen dan een bierkratje)
de speakers die ik ga gebruiken zijn Clarion SRQ1730R
Waarom precies die Clarion?
NoepZor schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:09:
Heeft iemand een youtube filmpje van een TA2024 aangestuurde speakerkrat?
Gewoon goed zoeken, meestal zetten ze in de beschrijving erbij of ze de TA2024 hebben gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op mijn hyves staat ook un filmpje van mijn toekomstige krat er moet alleen nog een kratje om heen er zit trouwens een ta2024 in http://kees538fm.hyves.nl.../video/1011574417/0/8HRp/

het is wel slechte kwaliteit maar dat komt door mijn mobiel

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2010 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Trouwens nog een vraag, werkt die MP3 module nog gebruiksvriendelijk en op album / map oid? Of is er daarvoor nog een geavanceerdere versie te koop? Zo'n module + TA2024 amp is namelijk goedkoper dan een autoradio. Laatstgenoemde heeft wel 4x"52" (lees: 15) watt of iets dergelijks, waardoor je er 4 speakers op kunt aansturen, maar ik weet niet of dat past in een bierkratachtig formaat :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de mp 3 module ding en ik heb ook de ta2024 en ik ben er zeer tevreden over
Trouwens nog een vraag, werkt die MP3 module nog gebruiksvriendelijk en op album / map oid? Of is er daarvoor nog een geavanceerdere versie te koop? Zo'n module + TA2024 amp is namelijk goedkoper dan een autoradio. Laatstgenoemde heeft wel 4x"52" (lees: 15) watt of iets dergelijks, waardoor je er 4 speakers op kunt aansturen, maar ik weet niet of dat past in een bierkratachtig formaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Thomasv6 schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:24:
Ik lees veel goede berichten hier in dit topic over de TA2024, omdat ik nu met mijn 2e kist bezig ben, en de eerste kist al een jaartje meedraait ben ik begonnen met een nieuw krat.

Bij dit krat wil ik zoveel mogelijk zelf maken, en wil ik gaan proberen om een versterker zelf in elkaar te zetten. Nu ben ik op circuitsonline wel een versterker tegengekomen die mij wat lijkt, alleen is dit een mono versterker en zou toch graag een stereo versterker proberen te maken..

De Ta2024 zelf maken doe je op basis van de pinout schema welke je op in de tripath PDF vind. http://www.datasheetcatal...sheet/Tripath/mXwtryv.pdf met een voorbeeld schema van een versterker. Dan is het afgezien van het priegelwerk eigenlijk zo makkelijk dat je net zo goed een afgebouwde kan kopen :P

De kracht van het zelf maken zit hem natuurlijk in het uitzoeken van betere componenten en routing voor een optimaal resultaat. Naar mijn beste weten is dat ook wat AvH heeft gedaan en daar is zijn TA2024 versterker PCB uit voort gekomen.
NoepZor schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 09:31:
Ja, je kan zappen per map en zappen per nummer. de liedjes zijn opeenvolgend genummerd en gesorteerd per map dus:

Map 1: liedje 1, 2, 3, 4, 5 en 6
map 2: liedje 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, en 15
map 3: liedje 16, 17, enzovoorts.

De rangschikking van mappen weet ik zo niet meer, ik dacht gewoon alfabetisch.

Buiten dat het een stuk goedkoper is, is het vooral een heeel stuk zuiniger. De mp3 module gebruikt ongeveer 40mA, dat is 0,04A tel daarbij de 0,500 tot 1 A van een ta2024 bij op en vergelijk dat met de 3 tot 8 A die de meeste autoradios gebruiken.

Voor een kist of kratradio is spelen op accu natuurlijk een van de belangrijkste dingen, dan wil je ook dat dit zo lang mogelijk kan!

[ Voor 84% gewijzigd door lredev op 06-07-2010 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Misschien is dit nog wel een leuk low budget device: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35199

Denk niet dat de geluidskwaliteit erg fantastisch is, maar voor nog geen 15 euro heb je een amp + mp3 decoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
NoepZor schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 10:22:
Misschien is dit nog wel een leuk low budget device: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35199

Denk niet dat de geluidskwaliteit erg fantastisch is, maar voor nog geen 15 euro heb je een amp + mp3 decoder.
die heb ik al in een aantal verschillende varianten gehad.. Erg teleurstellend. Het gedoe met RMA etc zie ik neit zo zitten dus heb besloten die niet op te nemen in mijn assortiment. de huidige mp3 decoder is ook geen topkwaliteit, maar doet het wel goed en heb er nog geen klachten over gehad + de FM ontvanger is natuurlijk een dikke pré!

De ta2024 die ik heb is echter wel echte top of the bill. ongelofelijk voor het kleine prijsje maar erg fijn spul. Enige nadeel is dat je moet opletten met het goed aansluiten.

Ik heb overigens die chengchengs en alle varianten die ik gehad heb (Lepai) stuk voor stuk open geschroeft en het is echt prutspul. De TA2020 chip die er in zit is erg goed, maar de gebruikte overige componenten zijn meer waard als oud papier dan in geproduceerde vorm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 09:02
Ik vraag het maar even hier. Ik heb een "draagbare" JVC radio. Deze heeft een aansluitwaarde van maximaal 25Watt bij normaal gebruik op 230Volt. De AC Adapter levert dan 18V @ 1A aan de radio.

Als ik dan een 10A 12V accu zou gebruiken met een omvormer op hoeveel speeltijd kan ik dan ongeveer rekenen. Ik had zelf al wat zitten hobbyen met cijfers, maar eigenlijk heb ik er de ballen verstand van. Maar als die accu nou 10A 18V is, dan kan je toch 10 uurtjes luisteren als dat ding 18V 1A trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OVERLORD_1982
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 10:31
Ik wil een portable iPhone/iPod speler gaan maken.
Na alles (lees een hoop posts en de gehele startpost) doorgelezen te hebben, heb ik toch nog 1 vraagje.

Er word gesproken over dat het verstandig is om een condensator te plaatsen en dat 4700uF voor de TA2024 voldoende moet zijn (zeker in mijn geval want ik ga niet eens grote speakers gebruiken (+/-12CM)).
Als ik hier naar zoek bij Conrad, dan krijg je er toch een hoop :)
Maakt het nog uit welke je neemt? Bij sommige staat hoogcapacitieve, ik neem aan dat dat beter is maar is het nodig?

Is een condensator überhaupt nodig met die kleine speakertjes of zal de accu (de 12V 7,2Ah van kratradio.nl) dat wel trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
In de startpost wordt deze aangeraden.
Normaal gezien is deze niet echt nodig omdat een TA2024 eigenlijk niet veel stroom trekt. Op hogere volumes kan de stroom wel oplopen, dus voor de zekerheid heb ik er zelf ook maar een gekocht (voor 1 euro is het nu ook weer geen miskoop :P).
ConZito schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 11:22:
Ik vraag het maar even hier. Ik heb een "draagbare" JVC radio. Deze heeft een aansluitwaarde van maximaal 25Watt bij normaal gebruik op 230Volt. De AC Adapter levert dan 18V @ 1A aan de radio.

Als ik dan een 10A 12V accu zou gebruiken met een omvormer op hoeveel speeltijd kan ik dan ongeveer rekenen. Ik had zelf al wat zitten hobbyen met cijfers, maar eigenlijk heb ik er de ballen verstand van. Maar als die accu nou 10A 18V is, dan kan je toch 10 uurtjes luisteren als dat ding 18V 1A trekt?
Ja, als je accu 18V en 10Ah is, dan kan je 10 uur spelen.
Maar met een 12V 10Ah accu is het sowieso minder omdat het vermogen al minder is, en omdat je er de verliezen van de omvormer bij moet tellen.
(Heb je trouwens al een 12V -> 18V converter gevonden? Ik vrees dat die niet gemakkelijk te vinden zijn...)

[ Voor 57% gewijzigd door Malantur op 06-07-2010 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Ik volg het topic al een tijdje en ben van plan een kastradio te gaan bouwen. Ik heb alleen nog wat tips nodig en misschien extra onderdelen waar ik niet aan heb gedacht. Mijn onderdelenlijstje tot nu toe:
- Twee basstubes
- Twee handvaten
- Vier rubberen voetjes
- Acht hoekstukjes
- Crossover voor 2-weg
- Aansluitpaneel
- Speaker grill
- 10 inch woofer
- Tweeter

Ik wil dit combineren met een autoradio en (eventueel meerdere) gelaccu('s). Ik heb in ieder geval nog dempingsmateriaal voor in de kast zelf, een antenne voor de radio en een bekledingsdoek voor de buitenkant van de kast nodig. Het aansluitpaneel is bedoeld om de mogelijkheid te creëren de speaker ook op een externe versterker aan te sluiten, maar ik weet niet precies hoe ik dat moet gaan solderen en ik wil zeker weten dat ik niets vergeet te bestellen i.v.m. de verzendkosten. Ook moeten er dan een aantal schakelaars op voor de accu('s) en het aansluitpaneel, en een spanningsbewaker is ook wel handig volgens mij.

Is er misschien iemand die een goede autoradio kan aanbevelen, of met argumenten kan aantonen welke accu het beste zou zijn in mijn setup? Overigens moet ik eerlijk toegeven dat ik totaal geen verstand heb van elektronica op soldeerniveau, maar ik kan gelukkig wel solderen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OVERLORD_1982
Malantur schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:01:
Normaal gezien is deze niet echt nodig omdat een TA2024 eigenlijk niet veel stroom trekt. Op hogere volumes kan de stroom wel oplopen, dus voor de zekerheid heb ik er zelf ook maar een gekocht (voor 1 euro is het nu ook weer geen miskoop :P).
....
Schaam me dood dat ik daar overheen gelezen heb! Is gelukkig niet zo'n heel lang stuk ahum :$

Anyway, dat was precies degene die ik zou nemen, vooral dat hoogcapacitieve sprak me wel aan :P

Nou kwam ik bij Conrad ook een 3,5mm jackplugbus tegen die ik qua vorm en uiterlijk interessant vind enkel is deze 4 polig.
Waar dient de 4de voor? Kan ik die gewoon negeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
OVERLORD_1982 schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:41:
[...]

Schaam me dood dat ik daar overheen gelezen heb! Is gelukkig niet zo'n heel lang stuk ahum :$

Anyway, dat was precies degene die ik zou nemen, vooral dat hoogcapacitieve sprak me wel aan :P

Nou kwam ik bij Conrad ook een 3,5mm jackplugbus tegen die ik qua vorm en uiterlijk interessant vind enkel is deze 4 polig.
Waar dient de 4de voor? Kan ik die gewoon negeren?
Deze is meestal voor een ingebouwde microfoon, kijk maar eens in het stekkertje van je iPhone(ga er van uit dat je er een hebt aangezien je hiervoor een speler wilt malen). Het zal je opvallen dat deze 1 ring extra heeft. Maar dit maakt voor de rest niks uit, gewoon niet aansluiten.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Boorr

De_Boorr

Heeft zo'n basstube eigenlijk effect als je alleen twee 2-wegspeakers in je kistje hebt?

Edit: niet in jouw geval Jasperrrr, want jij hebt een woofer zag ik. Maar meer in het algemeen.

[ Voor 13% gewijzigd door De_Boorr op 06-07-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 09:02
Malantur schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:01:

[...]

Ja, als je accu 18V en 10Ah is, dan kan je 10 uur spelen.
Maar met een 12V 10Ah accu is het sowieso minder omdat het vermogen al minder is, en omdat je er de verliezen van de omvormer bij moet tellen.
(Heb je trouwens al een 12V -> 18V converter gevonden? Ik vrees dat die niet gemakkelijk te vinden zijn...)
Ik heb een 12V > 220V omvormer en dan kan weer 18V adapter gebruiken. Omvormen naar omvormen dus. Ik heb nu een stapeltje LR20 batterijen omdat dat gewoon het draagbaarst is, het zit immers in de radio. Die leveren totaal een goede 18A op 15V met z'n tienen, maar ik wil naar iets oplaadbaars toe en oplaadbare batterijen zijn veel te duur dus daarom dacht ik aan een autoaccu oid.

Zal wel eens naar sloop van een maatje van mij rijden voor een accu, kost het ook niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
ConZito schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:59:
[...]

Ik heb een 12V > 220V omvormer en dan kan weer 18V adapter gebruiken. Omvormen naar omvormen dus.
Daar dacht ik zelf ook al aan, denk dat de enige andere optie zelf maken is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Japperrrr schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:18:
Ik volg het topic al een tijdje en ben van plan een kastradio te gaan bouwen. Ik heb alleen nog wat tips nodig en misschien extra onderdelen waar ik niet aan heb gedacht. Mijn onderdelenlijstje tot nu toe:
- Twee basstubes
- Twee handvaten
- Vier rubberen voetjes
- Acht hoekstukjes
- Crossover voor 2-weg
- Aansluitpaneel
- Speaker grill
- 10 inch woofer
- Tweeter

Ik wil dit combineren met een autoradio en (eventueel meerdere) gelaccu('s). Ik heb in ieder geval nog dempingsmateriaal voor in de kast zelf, een antenne voor de radio en een bekledingsdoek voor de buitenkant van de kast nodig. Het aansluitpaneel is bedoeld om de mogelijkheid te creëren de speaker ook op een externe versterker aan te sluiten, maar ik weet niet precies hoe ik dat moet gaan solderen en ik wil zeker weten dat ik niets vergeet te bestellen i.v.m. de verzendkosten. Ook moeten er dan een aantal schakelaars op voor de accu('s) en het aansluitpaneel, en een spanningsbewaker is ook wel handig volgens mij.

Is er misschien iemand die een goede autoradio kan aanbevelen, of met argumenten kan aantonen welke accu het beste zou zijn in mijn setup? Overigens moet ik eerlijk toegeven dat ik totaal geen verstand heb van elektronica op soldeerniveau, maar ik kan gelukkig wel solderen 8)7
Het eerste wat mij meteen opvalt is dat de speakers 8 ohm zijn, autoradios of versterkers als een ta2024 willen meestal 4 ohm hebben en zullen in combinatie met jou speakers dus maar de helft van het volume leveren.
Andere speakers is dus aan te raden, net zoals een ta2024 versterker. Mocht je toch een autoradio willen gebruiken in combinatie met die speakers denk ik dat je misschien voor een autoaccu kunt gaan met flink wat capaciteit (welke autoradio maakt echt niet uit denk ik...). Het geheel wordt dan wel zwaar, maar met die speakers van jou kijk je niet naar een handzame kist...

Lees de startpost anders maar eens goed door, daar staat genoeg over benodigdheden, tips en voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je radio op een pc aansluiting wil laten doen kan je dan gwoon doen of moet er een omvormer tussen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OVERLORD_1982
wesleytjuh schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:48:
[...]

Deze is meestal voor een ingebouwde microfoon, kijk maar eens in het stekkertje van je iPhone(ga er van uit dat je er een hebt aangezien je hiervoor een speler wilt malen). Het zal je opvallen dat deze 1 ring extra heeft. Maar dit maakt voor de rest niks uit, gewoon niet aansluiten.
Mooi! Ik heb inderdaar een iPhone. Deze word echter via een dock aangesloten maar het is altijd handig om ook een jack aansluiting te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 13:16:
als je radio op een pc aansluiting wil laten doen kan je dan gwoon doen of moet er een omvormer tussen ?
Groene draad met een zwarte draad verbinden, vervolgens de gele en zwarte draad met je versterker conecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn kratje dat na een maand of twee dan eindelijk opgeleverd is:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/33daxbk.jpg
Speakers van 60 watt, per stuk voor €2,50 bij de lokale kringloop. Kratje is gedoneerd door Grolsch. >:)

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2rdzyhj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/30aga4y.jpg
Oude autoradio, versterkertje van Ebay. USB-kabel is bedoeld om telefoons e.d. mee op te laden.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2poa8w6.jpg
Alles wat je wil spelen, speelt 'ie. MP3-spelers, telefoons, microfoons, grammofoonplaatspelers met 3.5mm jackplug. Alleen de cinchbussen zijn brak, komen nog nieuwe in. Voltmeter functioneert prima als grove indicatie van accuprik.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/mvgdog.jpg
2x 7Ah-accu, gekocht van een mede-Tweaker, inclusief lader en 230v-voeding (onder het deksel)

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/312yatl.jpg
Met 12v sigarettenaansteker & 5v-USB-accessoireblok. Ook ligt er een ledstripje onderin en zit er in het deksel een kleine oplaadbare zaklamp die in de sigarettenaansteker past.Ook mijn Acer Aspire One kan er op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 13:16:
Wat bedoel je precies? Soms zijn iets meer woorden wel wat slimmer. Painore geeft je wel advies, maar ik vind het knap van Pianore dat hij weet wat je bedoelt.

Wil je een computervoeding gebruiken?

@ Robin

tof krat hoor, lekker rauw ;) functie boven vorm in zijn puurste uitwerking zullen we maar zeggen :P Trouwens precies zo'n autoradio is een paar maanden geleden uit mijn auto gejat }:|

Hoe lang kan je kratje draaien op lekker volume op 1 accu?

[ Voor 24% gewijzigd door lredev op 06-07-2010 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon de kabel die je pc van stroom voorziet zoon aansluit stukje ook in je krat maken dat als je thuis of ergens in de buurt van een stop contact ook op stopcontact kan laten doenAfbeeldingslocatie: http://www.jham-trading.nl/images/Type%20AC%20PC%20Y%20Power%20Cord%20Cable.jpg deze dingen bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:28:
gewoon de kabel die je pc van stroom voorziet zoon aansluit stukje ook in je krat maken dat als je thuis of ergens in de buurt van een stop contact ook op stopcontact kan laten doen[afbeelding] deze dingen bedoel ik
Als je die kabel rechtstreeks in je krat steekt komt er 230V wisselstroom uit, je versteker werkt op 12V gelijkstroom dus dit kan niet.

Deze voeding kun je in je krat plaatsen, dan kan je wel de kabel gebruiken die je aangeeft.

Nu we het tog over de voeding hebben. Ik hoor een lichte ruis wanneer ik op de voeding speel, kan ik dit op de een of andere manier verhelpen?

[ Voor 8% gewijzigd door Painore op 06-07-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nou een 12 v met 500 mA adapter gevonden kan ik die aansluiten op met krat en kan iemand een tekening posten hoe je die aan sluit op ta2024 en mp3-decoder ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:38
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:50:
ik heb nou een 12 v met 500 mA adapter gevonden kan ik die aansluiten op met krat en kan iemand een tekening posten hoe je die aan sluit op ta2024 en mp3-decoder ?
Op de TA2024 van kratradio.nl zit een +12v aansluiting en daarnaast GND, GND is - en +12v is +, als je de voeding's plug er af knipt kun je meten wat + is en wat -, meestal is het draadje waar een dun grijs gestipt streepje op staat de plus maar dat kan ook afwijken, even doormeten wat + is en wat - en dan kunnen die koperdraadjes op de kroonsteentjes op de TA2024.
Succes!
P.S. 500mA is aan de krappe kant, ik zou zeker voor 3A of meer gaan, zeker als je nog andere accessoires dan de TA2024 er op aan gaat sluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door Emacee op 06-07-2010 15:58 ]

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OVERLORD_1982
In de spanningsbewaker (2) spreekt hij over weerstandjes van 15k en 4,7K en 1/8W.
Als ik zoek naar weerstandjes van 1/8W of 0,125W dan krijg ik alleen maar van die chip weerstandjes. Ik neem niet aan dat die worden bedoeld toch?
Kan ik gewoon 0,1W nemen?

Verder word er gesproken over een groene en een rode LED maar worden verder geen gegevens vermeld. Kan ik de "gewone" 5mm LED's nemen van resp. 2,4V en 1,6V?

BTW sorry voor deze n00b vragen maar ik hou de spullen liever heel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:28:
gewoon de kabel die je pc van stroom voorziet zoon aansluit stukje ook in je krat maken dat als je thuis of ergens in de buurt van een stop contact ook op stopcontact kan laten doen[afbeelding] deze dingen bedoel ik
Daar moet inderdaad wel een adapter voor tussen. Verder bouw je dan zo'n:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/L2oX6D8gWQM0uh84r1IWRZb6/full.jpg
in je kist en sluit je in je kist daar de voeding en/of je lader op aan.

Die 500mA lader lijkt me een beetje krap. Grote kans dat die doorbrand als je een beetje volume aan het maken bent. Een 2A voeding is toch wel aan te raden.
OVERLORD_1982 schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:23:
In de spanningsbewaker (2) spreekt hij over weerstandjes van 15k en 4,7K en 1/8W.
Als ik zoek naar weerstandjes van 1/8W of 0,125W dan krijg ik alleen maar van die chip weerstandjes. Ik neem niet aan dat die worden bedoeld toch?
Kan ik gewoon 0,1W nemen?
Ik zou dan weerstandjes pakken die juist wat ruimer bemeten zijn. 1/4W (0,25 W) of 0,6 watt. Die zijn zo los te bestellen.
Verder word er gesproken over een groene en een rode LED maar worden verder geen gegevens vermeld. Kan ik de "gewone" 5mm LED's nemen van resp. 2,4V en 1,6V?

BTW sorry voor deze n00b vragen maar ik hou de spullen liever heel :)
De felheid van de led regel je met de spanning. Naarmate je die verhoogt [verlaagd] gaat de LED meer [minder] stroom verbruiken en dus feller [minder fel] branden. Dat is precies hoe dat cirquitje werkt. De meeste standaard leds zijn gespecifieerd voor ongeveer 20mA, zoals deze en deze. Die zijn dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:14
De_Boorr schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 08:31:

[...]

Waarom precies die Clarion?
Die Clarion omdat ze op 91DB en 4 ohm spelen (zoals ook via link te zien is die eronder staat), en ik kon deze geschikt krijgen, is er wat mis mee dan volgens jou De_Boorr?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OVERLORD_1982
lredev schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:55:
[...]

Ik zou dan weerstandjes pakken die juist wat ruimer bemeten zijn. 1/4W (0,25 W) of 0,6 watt. Die zijn zo los te bestellen.

[...]

De felheid van de led regel je met de spanning. Naarmate je die verhoogt [verlaagd] gaat de LED meer [minder] stroom verbruiken en dus feller [minder fel] branden. Dat is precies hoe dat cirquitje werkt. De meeste standaard leds zijn gespecifieerd voor ongeveer 20mA, zoals deze en deze. Die zijn dus prima.
TYVM! Ik ben bijna rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

lredev schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 14:53:
[...]

@ Robin

tof krat hoor, lekker rauw ;) functie boven vorm in zijn puurste uitwerking zullen we maar zeggen :P Trouwens precies zo'n autoradio is een paar maanden geleden uit mijn auto gejat }:|

Hoe lang kan je kratje draaien op lekker volume op 1 accu?
Pff met al dat spul aangesloten ben ik ook wel benieuwd, ben bang dat je er geen weekend mee trekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Boorr

De_Boorr

Weet iemand hoe het kan dat mijn voltmeter oploopt (van 12,7 naar 12,9) wanneer ik de deksel open doe? Het is gewoon een houten deksel dat met scharnieren vast zit :? Loopt ook weer terug als ik hem dicht doe...

[ Voor 3% gewijzigd door De_Boorr op 06-07-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Tegendruk van van de speakers waardoor je druk opbouw krijgt in je kistje, hierdoor zal het opgenomen vermogen van je speakers veranderen.

Of zo iets :P

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
Ik heb een 12V LED strip gekocht, echter was deze te lang dus heb ik hem simpelweg afgeknipt tot de juiste maat.
Nu heb ik dus een stuk over waar geen draadjes of iets dergelijks uit komt, heeft iemand enig idee hoe ik deze toch kan aansluiten of waar ik de plus en min draad op aansluit?
Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/7631/led1e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img514.imageshack.us/img514/479/led2i.jpg

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Painore,

kijk anders even hoe het zit op het afgeknipte stuk waar de draadjes wel zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
lredev schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 23:01:
Painore,

kijk anders even hoe het zit op het afgeknipte stuk waar de draadjes wel zitten ;)
Ja daar dacht ik ook al aan. Echter zit daar krimpkous omheen en ik heb die maat zelf niet, dus kan ik hem niet vervangen :(

[ Voor 4% gewijzigd door Painore op 06-07-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomtommie schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 18:04:
[...]

Pff met al dat spul aangesloten ben ik ook wel benieuwd, ben bang dat je er geen weekend mee trekt!
Nou, dat weet ik eigenlijk nog niet. Heb er tijdens het bouwen continu muziek uit gehad en het voltage harkt nu rond de 12v. Van het weekend gaat 'ie (volgeladen) mee op vakantie, kijken hoe lang 'ie het blijft doen. En al die zwik die er in zit, staat normaal natuurlijk uit (zie drie schakelaars op voorzijde). Er brandt nog geen ledje als ik dat niet wil...

en inderdaad was bij dit krat rauw/lomp/moreisbetter het uitgangspunt. Afwerking doe ik nog wel eens met een mooie MDF-doos, maar dat is bij zo'n opengezaagd,gemangeld kratje een beetje vergeefse moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 09:01
ConZito schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 11:22:

Je kunt ook direct van 12V -> 18V, met een DC-DC converter / boost converter. Je trekt dan op 12V 1.5A(verliezen niet meegerekend, maar boost converters zijn meestal wel rond de 90% efficient) je kunt dan ongeveer 6 uur spelen op een accu van 10Ah.

Boost Converter Wiki

Waarschijnlijk te moeilijk, maar dan weet je in ieder geval dat het direct kan. Misschien zijn op Ebay wel kits te vinden.

Edit: Gevonden, LM2577 Boost DC Voltage Regulator Converter Inverter

Weet alleen niet of je daar 18V mee kunt halen uit een 12V input

[ Voor 12% gewijzigd door peeter123 op 07-07-2010 08:37 ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
De_Boorr schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:51:
[...]

Heeft zo'n basstube eigenlijk effect als je alleen twee 2-wegspeakers in je kistje hebt?

Edit: niet in jouw geval Jasperrrr, want jij hebt een woofer zag ik. Maar meer in het algemeen.
Ja, mijn kist klonk té gedempt en na het maken van een zelflozende-waterdichte-drieweg-baspijp klinkt 'ie veel beter. Binnenkort foto's :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OVERLORD_1982
Zo, ik ben aan het knutselen geslagen. Stap 1 was het maken van een tekening.
Het is in principe de bedoeling dat de kist niet meer opengaat tenzij het echt noodzakelijk is. Het geheel word opgeladen met een acculader welke bevestigt word op accu polen aan de buitenkant van de kist. Omdat daar tijdens gebruik geen spanning op moet staan, heb ik daar een schakelaar geplaatst.
Kan dit zoals het hier staat, of moet ik ook de - onderbreken (de min die naar het circuit gaat uiteraard) als ik ga laden?

Voor de rest zou ik het fijn vinden of jullie lompe fouten kunnen ontdekken :)

Afbeeldingslocatie: http://www.remcoladage.nl/images/schema.gif
Klik op het plaatje voor "the big one"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
OVERLORD_1982 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 11:12:
Het is in principe de bedoeling dat de kist niet meer opengaat tenzij het echt noodzakelijk is. Het geheel word opgeladen met een acculader welke bevestigt word op accu polen aan de buitenkant van de kist. Omdat daar tijdens gebruik geen spanning op moet staan, heb ik daar een schakelaar geplaatst.
Kan dit zoals het hier staat, of moet ik ook de - onderbreken (de min die naar het circuit gaat uiteraard) als ik ga laden?

[afbeelding]
Let even op met het aansluiten van de speakers op je TA2024.

Het gaat als volgt:
GND
+12V
+ out
- out
- out
+ out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
OVERLORD_1982 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 11:12:

[afbeelding]
De laadstroom en de stroom naar de versterker lopen in jou schema door de LEDs, dat lijkt me niet de bedoeling. Daarom even aangepast en de LEDs parallel gezet. Overigens moet je ook nog even voorloopweerstandjes plaatsen voor de LEDs:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aDfBJViZ1aaQ2ZmpoD1IYhJP/full.jpg

Ow en die iphone dock: Veel van die dingen hebben die jackplug op het dock verbonden met de lin-out van de ipod, dat wordt continu op vol volume draaien, controleer dat even. kan best zijn dat bij jou dock het intern anders gewired is en dat je de volume wel can regelen.

[ Voor 15% gewijzigd door lredev op 07-07-2010 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OVERLORD_1982
@Painore, tnx, had het schema nog even moeten controleren van te voren.
lredev schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 11:32:
[...]

De laadstroom en de stroom naar de versterker lopen in jou schema door de LEDs, dat lijkt me niet de bedoeling. Daarom even aangepast en de LEDs parallel gezet. Overigens moet je ook nog even voorloopweerstandjes plaatsen voor de LEDs:
...
Ow en die iphone dock: Veel van die dingen hebben die jackplug op het dock verbonden met de lin-out van de ipod, dat wordt continu op vol volume draaien, controleer dat even. kan best zijn dat bij jou dock het intern anders gewired is en dat je de volume wel can regelen.
Dat soort domme fouten bedoelde ik nu :) dank.
Dit word de schakelaar. Alhoewel een wisselschakelaar uiteraard safer is, ga ik toch voor de looks :)
Ik ga er een beetje vanuit dat er een voorloopweerstand aanwezig is, zo niet dan houd ik er rekening mee.

Dat volume regel je dan toch met je iPhone zelf? Of heeft dat geen invloed?
Zo niet dan ga ik zelf met een potmeter m'n eigen volume control maken. Zat hier toch al aan te twijfelen aangezien ik zo'n volume knop ook wel gaaf vind staan.
Weten jullie een mooie knop? Ik zoek iets van aluminium of zo en dan lekker groot :)

Enorm bedankt voor jullie input!

edit: heb inmiddels al wat mooie knoppen gevonden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
OVERLORD_1982 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 11:46:
@Painore, tnx, had het schema nog even moeten controleren van te voren.

[...]

Dat volume regel je dan toch met je iPhone zelf? Of heeft dat geen invloed?
Zo niet dan ga ik zelf met een potmeter m'n eigen volume control maken. Zat hier toch al aan te twijfelen aangezien ik zo'n volume knop ook wel gaaf vind staan.
Weten jullie een mooie knop? Ik zoek iets van aluminium of zo en dan lekker groot :)
De iPod / iPhone heeft een hoofdtelefoonuitgang die inderdaad volumegeregeld is, maar via de dockconnector is volgens mij altijd een line-out uitgang, bedoel om op een versterker met eigen volumeregeling aan te sluiten.

Tenminste zo is dat bij de iphone en ipod docks die ik in handen heb gehad altijd zo geweest. Maar als je die dockconnector al hebt, dan kan je dat natuurlijk zo uitvogelen.
Enorm bedankt voor jullie input!
np, onderbouwde vragen met schema's zijn de leukste en leveren juist een bijdrage aan het topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo ik ben na een tijdje weer geintreseerd in de bier/kratradio's en ben nu van plan een nieuwe kratradio te maken ik heb zo ongeveer alle topics doorgelezen en weet wat ik van plan ben ik wil een beetje een forse kist maar het moet wel echt hard kunnen zoals voor op feestjes maar kan niet echt op 1 van de topics vinden wat nou echt goed spul is ik heb 1 keer een marqaunt autoradio van 70 euro gekocht en die was na 2 weken kapot dus dat doe ik ook niet meer kunnen jullie mij misschien helpen met het uitzoeken van de spullen
ik heb ongeveer 150 tot 200 euro te besteden dus ik denk dat ik daar wel wat mooi's voor moet uit kunnen zoeken

Groeten is niet nodig en gebruik in hemelsnaam wat leestekens, want dit leest voor geen meter.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 08-07-2010 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
  • Laatst online: 09-06-2024
Kan ik dit schema gebruiken om 5V aan mijn MP3/FM unit te leveren vanaf de 12V accu/voeding? Dus gebruikmakend van een 7805 en exclusief de diodebrug voor het gelijkrichten van de 220V~. Of moet ik ook wijzigingen aanbrengen in de gebruikte condensatoren?

http://www.circuitsonline...edingen/78xx-voeding.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Dat kan.

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Boorr

De_Boorr

BBotman schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 09:41:
[...]

Ja, mijn kist klonk té gedempt en na het maken van een zelflozende-waterdichte-drieweg-baspijp klinkt 'ie veel beter. Binnenkort foto's :9
Afmetingen van mijn kist zijn 30x23x37. Ik meen me te herinneren dat er ergens een website was waar je kon uitrekenen wat voor baspijpje je dan nodig hebt. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
De_Boorr schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 13:36:
[...]
Ik meen me te herinneren dat er ergens een website was waar je kon uitrekenen wat voor baspijpje je dan nodig hebt. Iemand suggesties?
Deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Boorr

De_Boorr

Nee, maar volgens mij moet dat wel daarmee te berekenen zijn:

-inhoud: 26 liter
-diameter pijpje: 5,5 cm
-lengte pijpje: minimaal 20 cm :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:een keer is genoeg

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 07-07-2010 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Speel anders eens met de tuningsfrequentie, misschien leg je de boost in de bass wat hoger met een korter pijpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:38
Verwijderd schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 14:14:
hallo ik ben na een tijdje weer geintreseerd in de bier/kratradio's en ben nu van plan een nieuwe kratradio te maken ik heb zo ongeveer alle topics doorgelezen en weet wat ik van plan ben ik wil een beetje een forse kist maar het moet wel echt hard kunnen zoals voor op feestjes maar kan niet echt op 1 van de topics vinden wat nou echt goed spul is ik heb 1 keer een marqaunt autoradio van 70 euro gekocht en die was na 2 weken kapot dus dat doe ik ook niet meer kunnen jullie mij misschien helpen met het uitzoeken van de spullen
ik heb ongeveer 150 tot 200 euro te besteden dus ik denk dat ik daar wel wat mooi's voor moet uit kunnen zoeken

mvg, rob
Dubbel posten in hetzelfde topic binnen 24 uur is uit den boze hier op tweakers.net en als je alles hebt gelezen heb je gezien dat 9 va de 10 keer een TA2024 wordt gebruikt, al dan niet gemod. Ze gaan bijna nooit stuk en ze gaan heel hard als ze gemod zijn.
Qua speakers moet je zelf bepalen wat je budget is want het hangt er van af hoeveel je aan je kist, accu en lader wil uitgeven, een krat is goedkoper dan een flightcase of een ksit van MDF, 7,2 Ah is goedkoper dan 12Ah etc, ik ben zelf voor deze Pioneer's gegaan en die bevallen uitstekend :*) maar die zijn met €79 prijzig voor een krat maar het moet mogelijk zijn binnen je budget. Ik zou proberen nog iets meer research te doen want met jouw budget heb je keuze genoeg ;) .

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur

mvg, rob
Welkom op GoT :w
Maar eerst: hoofdletters en leestekens staan niet als versiering op je toetsenbord ;)
Verder zijn zou je met de startpost al ver moeten geraken. Ook zijn er al genoeg mensen geweest die een lijstje hebben neergezet met wat in hun krat zit. Een beetje eigen inzet is wel gewenst..
Sowieso ook dat wij niet weten wat jij wilt, mooi vindt en in welke winkel je alles wilt bestellen, dus zelfs als ik jou werk zou willen doen dan kan ik het nooit goed doen!

Als je nu twijfelt tussen 2 verschillende speakers ofzo, daar kunnen wij wel een gericht antwoord op gegeven en daarmee ben je natuurlijk welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman

mvg, rob
Je post twee keer hetzelfde in korte tijd, daarnaast bestaat het niet dat je niet weet wat goed spul is als je alle topics al hebt doorgelezen. Kijk eens goed naar de TS, koop een TA2024 op www.kratradio.nl en een paar speakers en een accu op http://conrad.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Boorr

De_Boorr

BBotman schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 14:28:
[...]

Je post twee keer hetzelfde in korte tijd, daarnaast bestaat het niet dat je niet weet wat goed spul is als je alle topics al hebt doorgelezen. Kijk eens goed naar de TS, koop een TA2024 op www.kratradio.nl en een paar speakers en een accu op http://conrad.nl
Sterker nog, hij heeft al een eigen kratje gemaakt (zie deel 4). :/

Maarre je wilt dus meer power?

Dan zou ik zeggen: neem een grotere kist, 50 liter ofzo. Plant daar 2 Pioneer speakers van 17cm in zoals Maurits aangeeft. Als het niet teveel moeite is kan je nog een subwoofer erin bouwen (doorzoek topics voor tips). Zoek twee flinke accu's, schakel ze in serie en koop een TK2050.

Edit: paar wieltjes eronder en gaan met die banaan

[ Voor 3% gewijzigd door De_Boorr op 07-07-2010 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 09:44
Ik ben ook van plan een kratradio te gaan bouwen, maar omdat ik niet heel erg thuis ben in elektronica heb ik een aantal vraagjes.

I.p.v. het gebruik van 2 full-range autospeakers ben ik opzoek gegaan naar iets met meer Bass. Nou kwam ik dit tegen als pakket http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=300291. Dit ziet er natuurlijk heel leuk uit, maar zorgt natuurlijk voor wat moeilijkheden.
Dit pakket heeft zijn eigen scheidingsfilter en dus ook maar 1 ingang. Is het mogelijk om de uitgangen van de ta2024 (of misschien de TK2050) te bruggen, en zo het dubbele aan vermogen over 1 lijn te sturen?

Zo ja wat is een beter idee? een TA2024 met 1 12v 7.2a loodgelaccu of een TK2050 met 2 van deze accu's?

Ik snap dat zo'n pakket als dit natuurlijk veel meer weegt en ook veel ruimte gaat kosten. Dit is niet zo'n probleem omdat wanneer we hem vervoeren er altijd een aanhanger meegaat en we toch meer dan genoeg ruimte hebben.

Over het geluid. Zou het geluid van zo'n pakket aanzienlijk beter zijn dan wanneer je 2 3-weg speakers gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Kun je met een TA2024, MP3 module en een koppel 16,5 cm autospeakers nog een redelijk compact ding bouwen waar veel geluid uit komt, of zit je dan automatisch aan een vrij grote kist. Daarnaast zijn er in de autospeakerwereld natuurlijk ook composets te koop welke bestaat uit een losse low/midend speaker en een tweeter. Kun je bijvoorbeeld dan 2x een TA2024 inzetten om de woofer en tweeter gescheiden aan te sturen? Dit voor meer geluid en betere kwaliteit door de gescheiden aansturing, of ga je het niet/nauwelijks merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Boorr

De_Boorr

NoepZor schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 15:32:
Kun je met een TA2024, MP3 module en een koppel 16,5 cm autospeakers nog een redelijk compact ding bouwen waar veel geluid uit komt, of zit je dan automatisch aan een vrij grote kist. Daarnaast zijn er in de autospeakerwereld natuurlijk ook composets te koop welke bestaat uit een losse low/midend speaker en een tweeter. Kun je bijvoorbeeld dan 2x een TA2024 inzetten om de woofer en tweeter gescheiden aan te sturen? Dit voor meer geluid en betere kwaliteit door de gescheiden aansturing, of ga je het niet/nauwelijks merken.
Volgens mij hebben velen 16,5cm speakers in een kratje bier zitten. Dus dat is ongeveer watje nodig hebt. Reken maar uit: inclusief buitenrand(grill) zal het 18cm zijn. Dit keer 2 en nog wat centimeters aan de buitenkanten en middenin: 36+2+2+2 = minimaal 42 cm breed, 22 cm hoog, en 10 cm diep ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Klinkt het ook beter en gaat het harder dan een high-end draagbare radio? Voor een beetje kist ben je namelijk 100-150 euro aan onderdelen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoepZor schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 17:49:
Klinkt het ook beter en gaat het harder dan een high-end draagbare radio? Voor een beetje kist ben je namelijk 100-150 euro aan onderdelen kwijt.
Nou dat is het probleem meestal: high end draagbare radio is er eigenlijk niet (op dewalt en makita na dan) Maar bij deze radios mis je de mogelijkheid tot aansluiten van mp3 speler en het tweakgehalte ligt natuurlijk ook op 0,0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een filmpje van de mijne..
Heeft nu 2x 140 watt speakers.. komt prima geluid uit! Mis alleen een beetje de bass, en je kunt het volume niet helemaal open zetten, dat trekt de speakers niet.
YouTube: 7 juli 2010 13:02

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2010 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 17:52:
[...]

Nou dat is het probleem meestal: high end draagbare radio is er eigenlijk niet (op dewalt en makita na dan) Maar bij deze radios mis je de mogelijkheid tot aansluiten van mp3 speler en het tweakgehalte ligt natuurlijk ook op 0,0
Ha! + dat ik zeker weet dat uit een (gemodde) ta2024 icm met een goede luidsprekers in een mooie degelijke houten kist harder en veel beter geluid komt dan uit die dewalt's en consorten.

Voor een kratje is beetje marquant boschmann spul leuk. Maar bouw je een serieuze kistradio dan is een budget van 200 euro toch wel het minimum denk ik (waarvan de helft v/h budget voor de luidsprekers gerekend. (afwerking verf etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Bosch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 12:10
Hallo tweakers,

Ik ben sinds kort ook bezig met een kistje te bouwen. Ik heb veel mee gelezen hier. Ik heb de spullen eigenlijk al
Versterker heb ik een nieuwe voor nodig, iemand vond het nodig om + en - om te draaien :'). Eigenlijk heb een vraag over het hout, is 5mm mdf dik genoeg als plaat? Ik moet namelijk toch een frame maken om het kistje in te bouwen aangezien 5 mm niet in kunt schroeven etc.

Mvg Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
  • Laatst online: 09-06-2024
Dank je wel voor de bevestiging. En inderdaad het werkt :). Zoals je ziet heb ik alleen de 100 nF condensators gebruikt. Geeft een mooie stabiele 5 V vanaf mijn 12 V voeding.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6959384/P1000630.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Het leek mij wel leuk om mijn kistradio op te kunnen laden met zonne-energie. Weet iemand of dit zonnepaneel deze accu op kan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Dat zonnepaneel heeft een ingebouwd 6V 4Ah accu. Met het nodig modwerk kan je natuurlijk de zonnecel eruit slopen, en met een convertertje van 6V naar 12V brengen. Maar dan zijn er waarschijnlijk wel betere zonnecellen los te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.22/1013950001-1014000000/1013991201-1013991300/1013991220_6_9VbX.jpeg

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Waar heb je die metalen grill en handvaten vandaan? Die staat op mijn kast ook wel mooi volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=jguTbDP0mb0]

Ik hoop dat niemand op ideeen komt :P kwam deze net tegen op de interwebs.

Edit: nog een paar vraagjes :)

1. Als je een bierkrat gebruikt, moet je deze dan nog verstevigen of maakt dit voor de bassweergave en klank niet veel uit?
2. Als je moet verstevigen, is dan een plaat MDF aan de voorkant waar je de speakers in zet voldoende, of kun je beter rondom de boel verstevigen?
3. Kun je, indien je een composet gebruikt, beter de tweeters apart versterken of maakt dit weinig uit?

[ Voor 60% gewijzigd door NoepZor op 07-07-2010 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Niiiiiice!
Lijkt qua idee wel een beetje op mijn nieuwe (terugliggende speakers, geperforeerde plaat ervoor, kofferhoeken...)

Ben benieuwd naar de achterkant en binnenkant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Japperrrr schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 22:20:
[...]

Waar heb je die metalen grill en handvaten vandaan? Die staat op mijn kast ook wel mooi volgens mij :)
Metalen grill is geperforeerd aluminium, bij de Gamma. Die insteekhandgrepen komen van Conrad.
tomtommie schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:56:
[...]

Niiiiiice!
Lijkt qua idee wel een beetje op mijn nieuwe (terugliggende speakers, geperforeerde plaat ervoor, kofferhoeken...)

Ben benieuwd naar de achterkant en binnenkant!
Dankjewel, foto's van de binnenkant komen zodra de deksel is bevestigd.

Edit: voorproefje.

Afbeeldingslocatie: http://94.100.123.130/1014100001-1014150000/1014130501-1014130600/1014130563_6_P9We.jpeg

[ Voor 45% gewijzigd door BBotman op 08-07-2010 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb gister mijn kratje uitgeprobeerd en ik heb een mp3 decoder maar als ik in de usb een mp3 deed dan speelde hij die liedjes niet af ? of kun je in die usb aansluiten alleen usb stick doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-07 13:49
NoepZor schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:20:
[video]

Ik hoop dat niemand op ideeen komt :P kwam deze net tegen op de interwebs.

Edit: nog een paar vraagjes :)

1. Als je een bierkrat gebruikt, moet je deze dan nog verstevigen of maakt dit voor de bassweergave en klank niet veel uit?
2. Als je moet verstevigen, is dan een plaat MDF aan de voorkant waar je de speakers in zet voldoende, of kun je beter rondom de boel verstevigen?
3. Kun je, indien je een composet gebruikt, beter de tweeters apart versterken of maakt dit weinig uit?
1. Je dient er sowieso een bodem en deksel op te bouwen, dat geeft in ieder geval al versteviging. Kijk gewoon even goed welke delen je uit de krat sloopt want er zijn stukken die de krat 'sterk' houden. Zie bijvoorbeeld de bodem van mijn krat. Daar kun je dan je onderdelen op monteren en als de kist vrijwel geluidsdicht is klinkt dat ook beter.

2. Rondom verstevigen is niet nodig als je een goede bodem en deksel maakt.

3. Ik heb 3-weg speakers en dat klinkt goed op de TA2024 MODDED.

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
In aanvuling op impulzer:
1. Een solide geheel geeft absoluut een veel beter geluid.

3. Als je een actief filter hebt waarmee je het lijnsignaal kan filteren, dan kan je dat doen. De meeste composets hebben echter een passief filter dat NA de versterker komt en dan is dat niet mogelijk. Wat me ook nog eens opvalt is dat veel composets een lager rendement hebben dan de coaxiale speakers uit de zelfde prijsklasse.

Devies blijft: grote speakers + hoog rendement = win

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Boorr

De_Boorr

Sjiek hoor dat bierflesje in front :p Maarre, puik kratje. Ik ga je na-apen in mijn nieuwe projectje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
De_Boorr schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 09:58:
[...]

Sjiek hoor dat bierflesje in front :p Maarre, puik kratje. Ik ga je na-apen in mijn nieuwe projectje...
Bierflesje was om een idee van de grootte te krijgen en om de weerspiegeling van het materiaal aan te geven. Eén tip: koop zo'n zeefplaat bij de Gamma en baseer daar de maat van je kist op zodat je links en rechts geen halve gaten krijgt, ik heb daar zelf geen rekening mee gehouden maar 't kwam precies goed uit.

Over m'n deksel komt trouwens een RVS raamwerk van hoeklijn wat de kist overlapt om extra waterdichtheid te creëren. Overigens is alles aluminium, RVS of waterbestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Boorr

De_Boorr

BBotman schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 11:03:
[...]

Bierflesje was om een idee van de grootte te krijgen en om de weerspiegeling van het materiaal aan te geven. Eén tip: koop zo'n zeefplaat bij de Gamma en baseer daar de maat van je kist op zodat je links en rechts geen halve gaten krijgt, ik heb daar zelf geen rekening mee gehouden maar 't kwam precies goed uit.

Over m'n deksel komt trouwens een RVS raamwerk van hoeklijn wat de kist overlapt om extra waterdichtheid te creëren. Overigens is alles aluminium, RVS of waterbestendig.
Goeie tip, ik weet niet of je het ergens al vermeld had maar waarvan is de behuizing gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
De_Boorr schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 11:24:
[...]

Goeie tip, ik weet niet of je het ergens al vermeld had maar waarvan is de behuizing gemaakt?
Watervast multiplex machinaal gegrond in elkaar gezet met Bison constructielijm (watervast) en RVS schroeven. Afgewerkt met Histor verf voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Hey,

Weet iemand waar je kleine speakerts kan halen?
Zon
ø12 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Zou je de productlink van die handvaten kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Webstarr schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 12:18:
Hey,

Zon
ø12 cm
hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Hey,

Zon
ø12 cm
De lokale auto-audio winkel, Conrad, ebay, kratradio.nl, kijkshop.nl en ongetwijfeld nog op tientallen andere plekken ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Malantur op 08-07-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
@ Iredev: Lastig hè, een productlink van een hele categorie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

jongens ben ik weer

Hoe kan dit opgelost worden?

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/08/1278575987-720.jpg

Hoe los ik de voeding op?
ik wil kunnen schakelen tussen netvoeding accu

[ Voor 32% gewijzigd door Webstarr op 08-07-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
TA2024 én een autoradio?
Met een tuimelschakelaar kan je iig wel handmatig schakelen tussen accu en netvoeding, of anders met een hKS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 15:58
Webstarr schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 12:48:
jongens ben ik weer

Hoe kan dit opgelost worden?

[afbeelding]

Hoe los ik de voeding op?
ik wil kunnen schakelen tussen netvoeding accu
Hier gaan een aantal dingen niet goed. Ten eerste kun je op een ta2024 geen 4 speakers aansluiten tenzij je 8ohms gebruikt. Verder lijkt me het idee van een autoradio én een ta2024 geen goed idee. Als je op accu wil spelen en vooral voor zuinigheid gaat kies dan een ta2024, mp3decoder en twee speakers (of eventueel 2 ta2024 voor 4 speakers). Als je een makkelijke oplossing wilt hebben kun je beter een autoradio met AUX ingang nemen. Die hoeven helemaal niet duur te zijn zeker zonder cd functie.

De voeding kun je het beste aansluiten met een schakelaar ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Iemand nog tips voor speakers van ong 80 euro en 16,5cm (of vergelijkbaar) doorsnee? Op het show your sound forum wordt de Pioneer TS-G serie aangeraden en eventueel Tangband, maar dit zijn dure dingen in de 5/6"maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-07 13:49
NoepZor schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 13:29:
Iemand nog tips voor speakers van ong 80 euro en 16,5cm (of vergelijkbaar) doorsnee? Op het show your sound forum wordt de Pioneer TS-G serie aangeraden en eventueel Tangband, maar dit zijn dure dingen in de 5/6"maat.
Zijn wel vrij dure speakers dan om in je kratradio te bouwen. Maar je kan het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk. Elke speaker klinkt anders en ieder heeft z'n eigen voorkeur, maar wat ik mooie 6x9" speakers vind voor 80 euro zijn deze:

- JBL GT5-963 (4 Ohm, 91dB, 210 Watt / 70 Watt RMS)
- Pioneer TS-A6903i (4 Ohm, 91dB, 350 Watt / 80 Watt RMS)
- Rockford Fosgate R1693 (4 Ohm, 89dB, 120 Watt / 60 Watt RMS)

Maar als ik jou was zou ik gewoon in de winkel gaan luisteren. De een vind het geluid van Rockford Fosgate veel beter dan dat van een Pioneer set maar de ander vind juist van niet. Is gewoon een kwestie van smaak.

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Hmm ik wou graag kunnen schakelen dat de boxjes via de mp3 gingen en de autoradio, Gaat dus niet.
En tsja een niewe autoradio zie ik nich zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Boorr

De_Boorr

Hey,

Zon
ø12 cm
Ik heb wel 2x 12,5 cm speaker voor je, PM me maar.
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de eerste post van het topic door.

- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.

- Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...