Ik heb voor mijn autoradio bij Conrad een uitschuifbare antenne gekocht die je normaal vaak achterop een oude Mercedes ziet, werkt perfect!
Je kan natuurlijk voelen of je kist goed lucht dicht is door aan de naden te voelen of er lucht langs stroomt. Het beste is als hij echt goed luchtdicht is (uitgezonderd je eventuele bassreflexpijpje(s)). Misschien geven je speakertjes gewoon niet zoveel bass. Wat verder ook vaak geld is dat een iets grotere kist betere bass geeft dan een keine (natuurlijk wel in verhouding met de speakers houdenJapperrrr schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:39:
Hoe luchtdicht moet te kist zijn? Ik heb nog niks met kit opgevuld, maar de buitenkant is al met speakerdoek bekleed en ik zit bovenop het deksel
Voorbeeld:
Je kent waarschijnlijk het nummer 'Memories' van David Guetta wel. Als ik de bass wat omhoog zet klinkt de stem wel heel zwaar, maar zodra de beat erin komt begint het te vervormen.
Maar wat voor speakers/radio/ect had je ook al weer?
[ Voor 20% gewijzigd door boppos op 21-07-2010 15:01 ]
Japperrrr in "Het Krat- en Kistradio Topic [deel 8]"
Radio is een Pioneer DEH-4200SD, speakers zijn een setje Hifonics TX-830.
Ik heb nu over de rand bij het deksel een vochtstrip geplakt, maar ik merk nog geen verschil. Het lijkt me dat de kist vrijwel luchtdicht is, omdat ik alle randen netjes heb gelijmd met Bison montagekit.
Het probleem doet zich overigens alleen voor bij dancenummers waar een echte beat in zit.
Zou het trouwens ook kunnen komen doordat ik een high-end audioset gewend ben? Normaal luister ik muziek altijd in de woonkamer op hoog volume, ook dance. Ik heb met m'n kistradio een beetje het idee dat de bass echt overwoekert als ik het volume hoger zet.
Kesha - Your Love Is My Drug
Eerste paar seconden gaan op 62(maximaal) en zodra de beat erin komt moet ik terug naar 45. Is er niet een manier om die basspieken eruit te halen?
Radio is een Pioneer DEH-4200SD, speakers zijn een setje Hifonics TX-830.
Ik heb nu over de rand bij het deksel een vochtstrip geplakt, maar ik merk nog geen verschil. Het lijkt me dat de kist vrijwel luchtdicht is, omdat ik alle randen netjes heb gelijmd met Bison montagekit.
Het probleem doet zich overigens alleen voor bij dancenummers waar een echte beat in zit.
Zou het trouwens ook kunnen komen doordat ik een high-end audioset gewend ben? Normaal luister ik muziek altijd in de woonkamer op hoog volume, ook dance. Ik heb met m'n kistradio een beetje het idee dat de bass echt overwoekert als ik het volume hoger zet.
Kesha - Your Love Is My Drug
Eerste paar seconden gaan op 62(maximaal) en zodra de beat erin komt moet ik terug naar 45. Is er niet een manier om die basspieken eruit te halen?
[ Voor 84% gewijzigd door Japperrrr op 21-07-2010 15:56 ]
Het kan zijn dat door de stroom die gevraagd wordt bij de bas de spanning inzakt en het geluid achteruit gaat. Hang er eens een multimeter aan?
Wise enough to play the fool
Waaraan? Ik speel vanaf een 12V 7,2Ah accu zonder iets ertussen. Dit is nu nog tijdelijk, want de HKS moet nog worden aangesloten. Ik zal vanaf de voeding eens proberen..
Update:
Ik heb even 'Alors on danse' van Stromae gespeeld vanaf de accu en vanaf netstroom, en vanaf netstroom klinkt het net iets beter, al ben ik nog steeds niet helemaal tevreden over de geluidskwaliteit.
Update:
Ik heb even 'Alors on danse' van Stromae gespeeld vanaf de accu en vanaf netstroom, en vanaf netstroom klinkt het net iets beter, al ben ik nog steeds niet helemaal tevreden over de geluidskwaliteit.
[ Voor 39% gewijzigd door Japperrrr op 21-07-2010 16:57 ]
Condensator ertussen om de pieken op te vangen. Zet deze parallel met en zo dicht mogelijk bij de gebruiker (versterker). In de TS staat welke geschikt is, ik dacht een 4700 uF/16V.Japperrrr schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 16:43:
Waaraan? Ik speel vanaf een 12V 7,2Ah accu zonder iets ertussen. Dit is nu nog tijdelijk, want de HKS moet nog worden aangesloten. Ik zal vanaf de voeding eens proberen..
Update:
EDIT: Wacht ik zie dat je een autoradio gebruikt en niet een TA2024. Ik weet niet of deze elco dan toereikend is...
[ Voor 8% gewijzigd door Denniz69 op 21-07-2010 17:21 ]
Verwijderd
is dit een goed schakel schema
wij gaan hem opladen met een eurostekker, iemand enig idee ofdat dat werkt?
owja voor de versterker hoort een aan/uit schakelaar

avb
mvg F.klomp

avb
mvg F.klomp
[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 21-07-2010 20:18 ]
Ik heb even de link voor je gerepareerd.Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 18:51:
is dit een goed schakel schema
[afbeelding]
avb
mvg F.klomp
Allereerst gaat de volmeter niet werken zo, die moet parallel geschakeld staan en niet in serie met de accu (dat doe je met een amperemeter, zie zelfde schema). Laat je de acculader via een eurostekker lopen of zet je er direct 220V~ op? Dat laatste is een slecht idee! Vergeet verder voor de led geen voorschakelweerstand te zetten afhankelijk van de gebruikte led.
De bass in mijn kist is echt goed...Japperrrr schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:32:
Wat kan ik verwachten van de bass in een kistradio? Als ik het volume wat verder open draai beginnen de speakers meteen te ploppen. Ik kan de bass wel lager zetten, maar dat klinkt voor geen meter...
Heb ook een flinke kist van 15 mm MDF van 650 bij 300 bij 300
Tochtstrip onder het deksel en 6 bij 9 ovaaltjes van Pioneer erin. Komen uit de oude set-up van m'n broertjes GTI, zijn goeie speakers. De bass is erg goed, dus misschien andere speakers / kist vullen met schuim?
Mijn kratje

Bestaande uit:
- Boschmann G-5532 speakers;
- 12Ah AGM Accu;
- 12V 4A Adapter;
- hKS;
- Sleutelslot om de versterker aan/af te koppelen;
- Logaritmische potmeter als volumeregelaar;
- Volledig luchtdicht gemaakt en afgewerkt met vulschuim voor de akoestiek.
En het kleine grut.
Acculader niet in het krat aangesloten om ruimte en gewicht te besparen.

Bestaande uit:
- Boschmann G-5532 speakers;
- 12Ah AGM Accu;
- 12V 4A Adapter;
- hKS;
- Sleutelslot om de versterker aan/af te koppelen;
- Logaritmische potmeter als volumeregelaar;
- Volledig luchtdicht gemaakt en afgewerkt met vulschuim voor de akoestiek.
En het kleine grut.
Acculader niet in het krat aangesloten om ruimte en gewicht te besparen.
Puike kisten/kratjes!
Hier mijn laatste foto van mijn huidige project, hij is af

Ik vrees dat ik binnenkort wel weer iets nieuws ga verzinnen!
Hier mijn laatste foto van mijn huidige project, hij is af

Ik vrees dat ik binnenkort wel weer iets nieuws ga verzinnen!
TIP:
Het valt mij op dat er veel/vaak geklaagd wordt over de geluidskwaliteit en dan met name de bas.
als ik dan zie dat 99% van de kratjes/kisten beide stereo kanalen in één ruimte geplaatst zijn dan verwondert mij dat niet. (buiten het feit dat de meeste gebruikte versterkers hier nu eenmaal geen HIFI versterkers zijn)
basis principe: het geluid links en rechts is niet hetzelfde, dus bewegen de luidsprekers verschillend, dit geeft verschillen in de luchtverplaatsing in de kast, en die luchtverplaatsing werkt op de conus van de andere speaker en geeft dus vervorming. Deze luchtverplaatsing is groter bij bas weergave dus ook meer vervorming / slechtere weergave.
Oplossing: scheidingswand aanbrengen
Het valt mij op dat er veel/vaak geklaagd wordt over de geluidskwaliteit en dan met name de bas.
als ik dan zie dat 99% van de kratjes/kisten beide stereo kanalen in één ruimte geplaatst zijn dan verwondert mij dat niet. (buiten het feit dat de meeste gebruikte versterkers hier nu eenmaal geen HIFI versterkers zijn)
basis principe: het geluid links en rechts is niet hetzelfde, dus bewegen de luidsprekers verschillend, dit geeft verschillen in de luchtverplaatsing in de kast, en die luchtverplaatsing werkt op de conus van de andere speaker en geeft dus vervorming. Deze luchtverplaatsing is groter bij bas weergave dus ook meer vervorming / slechtere weergave.
Hifi is natuurlijk een ruim begrip, maar de TA2024 doet in veel testen niet onder voor volwaardige versterkers van 300-500 €. De meeste mensen zijn echt geen beter geluid gewend.chevy250 schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 00:34:
TIP:
Ten dele zeker waar. Echter is doorgaans een te kleine volume en/of te slappe constructie en/of luchtlekkage/slechte baspoort een goed aanwijsbare boosdoener.basis principe: het geluid links en rechts is niet hetzelfde, dus bewegen de luidsprekers verschillend, dit geeft verschillen in de luchtverplaatsing in de kast, en die luchtverplaatsing werkt op de conus van de andere speaker en geeft dus vervorming. Deze luchtverplaatsing is groter bij bas weergave dus ook meer vervorming / slechtere weergave.
Trouwens zijn de bastonen doorgaans links en rechts nagenoeg gelijk.
Bij gebrekkige bas moet men trouwens eerst altijd even proberen de polariteit van 1 speaker om te draaien. Dat is namelijk ongeveer het verschil tussen wel en geen hoorbare bas.
Voltmeter, potmeter, knopje hiervoor en een schakelaar zijn besteld bij Conrad. Nu nog even een degelijk kistje ontwerpen. Is het een groot nadeel qua bass om de speakers in dezelfde ruimte te plaatsen? Volgens mij wordt bij een gewone 2 weg luidspreker de hoge/middentoon speaker ook niet gescheiden van de woofer.
De wijzen komen uit het Oosten!
Dit valt allemaal reuze mee. Het blijft natuurlijk een portable speakersysteem die ook nogeens zelfbouw is, je kan natuurlijk niet verwachten dat dit hetzelfde geluid geeft als een Bose setje van een paar duizend euro.NoepZor schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:55:
Is het een groot nadeel qua bass om de speakers in dezelfde ruimte te plaatsen?
Bij mij is de bass ook niet optimaal, dit komt omdat ik speakers van 20 euro heb en de kist niet luchtdicht is. Ik vind het fijn dat mijn kist open kan en ik hierhin ook spullen kan opbergen, indien je dit niet wilt kun je inderdaad kiezen om een scheidingswand te plaatsen en de kist geheel luchtdicht te maken. Het maakt zeker een verschil, maar ook zonder dit allemaal ben ik zeer tevreden met het geluid van mijn kist!
Verwijderd
Wil je daarmee zeggen dat uit een bose geluid kan komen ?Painore schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:02:
[...]
Dit valt allemaal reuze mee. Het blijft natuurlijk een portable speakersysteem die ook nogeens zelfbouw is, je kan natuurlijk niet verwachten dat dit hetzelfde geluid geeft als een Bose setje van een paar duizend euro.

Ik omschrijf het als "geflubber"
Sorry, maar menig kistradio zal beter geluid kunnen geven dan een bose setje. Dan bedoel ik natuurlijk geen kratje met 2 marquant speakers, maar een degelijk opgebouwde kist kan er goed geluid geven.Painore schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:02:
[...]
Dit valt allemaal reuze mee. Het blijft natuurlijk een portable speakersysteem die ook nogeens zelfbouw is, je kan natuurlijk niet verwachten dat dit hetzelfde geluid geeft als een Bose setje kwaliteitset van een paar duizend euro.
Bedankt voor de tip over stereogeluid! Ik zal eens proberen mono in te schakelen en anders kan ik altijd nog het rechterkanaal niet gebruiken, alleen LV en LA. Dan mis ik wel een deel van de tonen die alleen in het rechterkanaal te horen zijn, maar dat is minder erg dan een overheersende bass.
Gister werkte mijn tuner trouwens uitstekend met een antenne van Conrad. Ik ontving zelfs Duitse en Belgische zenders die ik hier(zuid-oost brabant) normaal niet ontvang. Echter, toen ik vandaag de tuner aanzette ontving ik geen enkele zender. Echt geen enkele. Kan iemand dit misschien verklaren?
Gister werkte mijn tuner trouwens uitstekend met een antenne van Conrad. Ik ontving zelfs Duitse en Belgische zenders die ik hier(zuid-oost brabant) normaal niet ontvang. Echter, toen ik vandaag de tuner aanzette ontving ik geen enkele zender. Echt geen enkele. Kan iemand dit misschien verklaren?
Hee!lredev schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:23:
[...]
Sorry, maar menig kistradio zal beter geluid kunnen geven dan een bose setje. Dan bedoel ik natuurlijk geen kratje met 2 marquant speakers, maar een degelijk opgebouwde kist kan er goed geluid geven.
Heb je dat schema voor de HKS nog? Heb hem gisteren deels aangesloten, kan ik ff checken of ik op het goede spoor zit.
Begrijp ik nou goed dat er geen mono-stand zit op een radio van €120,-? 
De bass is wel veel beter nu ik de twee speakers heb aangesloten op LV en LA en RV en RA niet gebruik.
Maarrrrr, m'n tuner... Anyone?
De bass is wel veel beter nu ik de twee speakers heb aangesloten op LV en LA en RV en RA niet gebruik.
Maarrrrr, m'n tuner... Anyone?
[ Voor 11% gewijzigd door Japperrrr op 22-07-2010 12:50 ]
Verwijderd
oke als eerste wou ik zeggen bedankt voor het kijken maar dan heb ik nog een paar vraagjes,Denniz69 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 19:59:
[...]
Ik heb even de link voor je gerepareerd.
Allereerst gaat de volmeter niet werken zo, die moet parallel geschakeld staan en niet in serie met de accu (dat doe je met een amperemeter, zie zelfde schema). Laat je de acculader via een eurostekker lopen of zet je er direct 220V~ op? Dat laatste is een slecht idee! Vergeet verder voor de led geen voorschakelweerstand te zetten afhankelijk van de gebruikte led.
dat van die ampere meter snap ik niet helemaal en mijn opladder loopt idd via een eurostekker
maar nu begin ik ook daaraan toch te twijfelen
en van dat led snap ik helemaal niet
misschien kun je dit zo uit leggen (of iemand anders)
of via een tekening die begrijp ik meestal toch een stukje beter
mvg fren
Heb jij even mazzel, in dit topic en het vorige deel staan er aardig wat! Omdat je duidelijk een basis mist in de werking van gelijkstroom zou ik even wat meer inlezen. Een tekeningetje op maat wordt je niets wijzer van. Even een uurtje of wat topic bladeren wel! Good luckVerwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:57:
[...]
oke als eerste wou ik zeggen bedankt voor het kijken maar dan heb ik nog een paar vraagjes, dat van die ampere meter snap ik niet helemaal en mijn opladder loopt idd via een eurostekker, maar nu begin ik ook daaraan toch te twijfelenen van dat led snap ik helemaal niet. Misschien kan je dit zo uit leggen (of iemand anders)of via een tekening die begrijp ik meestal toch een stukje beter.
Verwijderd
we missen idd een satuk basis maar we hopen er via dit topic goed uit te komenlredev schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:25:
[...]
Heb jij even mazzel, in dit topic en het vorige deel staan er aardig wat! Omdat je duidelijk een basis mist in de werking van gelijkstroom zou ik even wat meer inlezen. Een tekeningetje op maat wordt je niets wijzer van. Even een uurtje of wat topic bladeren wel! Good luck
Ik ga vanavond m'n spanningsbewaker (2) in elkaar knutselen maar nou heb ik nog 1 vraagje.
Hoe stel je die potmeter nou goed af? Is dit een kwestie van met een multimeter erbij blijven zitten en dan bij 11.6V dusdanig draaien totdat het rode LEDje gaat branden?
Of is hier een makkelijkere/betere manier voor?
edit:
@ Iredev ... is de order voor Ladage al de deur uit
Hoe stel je die potmeter nou goed af? Is dit een kwestie van met een multimeter erbij blijven zitten en dan bij 11.6V dusdanig draaien totdat het rode LEDje gaat branden?
Of is hier een makkelijkere/betere manier voor?
edit:
@ Iredev ... is de order voor Ladage al de deur uit
[ Voor 9% gewijzigd door OVERLORD_1982 op 22-07-2010 14:03 ]
Ik heb een TA2024 unmodded besteld voor een kleine tafel radio.
Hierin wil een de accu's monteren van een boormachine 12V (gamma ding) die ik niet meer gebruik. Hierin zitten 10 x 1.2v 1200mAh NiCD units. Prima geschikt leek me in eerste instantie echter als ik ga meten geeft de accu 14v.
Ik heb ergens gelezen dat de TA2024 max 13.2 volt kan hebben. Kan iemand dat bevestigen en heeft iemand een idee om de spanning af te gaan vlakken naar max 13v? ( Simpel een cel weghalen zal niet gaan want dan kan ik de lader niet meer gebruiken denk ik)
Even wat pixels voor de beeldvorming: (gemaakt met m'n Samsung Galaxy S)

De accu even los geschroefd, 13.7v ( bijna helemaal leeg, fully charged 14v)
Hierin wil een de accu's monteren van een boormachine 12V (gamma ding) die ik niet meer gebruik. Hierin zitten 10 x 1.2v 1200mAh NiCD units. Prima geschikt leek me in eerste instantie echter als ik ga meten geeft de accu 14v.
Ik heb ergens gelezen dat de TA2024 max 13.2 volt kan hebben. Kan iemand dat bevestigen en heeft iemand een idee om de spanning af te gaan vlakken naar max 13v? ( Simpel een cel weghalen zal niet gaan want dan kan ik de lader niet meer gebruiken denk ik)
Even wat pixels voor de beeldvorming: (gemaakt met m'n Samsung Galaxy S)

De accu even los geschroefd, 13.7v ( bijna helemaal leeg, fully charged 14v)

[ Voor 4% gewijzigd door jjonkie op 22-07-2010 14:59 ]
Hang er eens een halogeenlampje ofzo aan, en meet de spanning dan nog eens
Kan het dat mijn radio naar mate ik hem meer gebruik steeds harder gaat? 
En de tuner werkt nog steeds niet, helaas..
1 of 2 diodes (in serie) er in hangen. Deze zorgen per stuk voor een spanningsval van 0.7 volt.jjonkie schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 14:53:
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Misschien komen je speakers los door het inspelen? Of gebruik je 2dehands/gebruikte speakers?Japperrrr schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:12:
Kan het dat mijn radio naar mate ik hem meer gebruik steeds harder gaat?
De wijzen komen uit het Oosten!
Verwijderd
iemand een betrouwbare site met een goede voltmeter?
heeft iemand ervaring met conrad ?
mvg, F. klomp
mvg, F. klomp

komt in de buurt.
@wirf: dat is simpel te doen, welke waarde moet ik dan hebben ? Ik heb daar geen echt geen idee van namelijk.
@klompyboy
Conrad is een prima adres ! MIjn ervarigen zijn goed in ieder geval.
De voltmeters van conrad heb ik geen ervaring mee, de multimeters daar in tegen wel. Zie plaatjes. Prima ding voor mij
Conrad is een prima adres ! MIjn ervarigen zijn goed in ieder geval.
De voltmeters van conrad heb ik geen ervaring mee, de multimeters daar in tegen wel. Zie plaatjes. Prima ding voor mij
[ Voor 3% gewijzigd door jjonkie op 22-07-2010 15:29 ]
Nieuwe speakers. De lage tonen vliegen nu echt om je orenNoepZor schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:19:
[...]
Misschien komen je speakers los door het inspelen? Of gebruik je 2dehands/gebruikte speakers?
Ik heb een accu en druppellader van Iredev, en heb de accu een nacht op laten laden. Daarna heb ik een uur of twee gespeeld en de accu weer aan de oplader gekoppeld, maar er brand een groen lampje? De accu kan toch nooit vol zijn na twee uur spelen met een autoradio?
[ Voor 32% gewijzigd door Japperrrr op 22-07-2010 15:49 ]
Ik gok dat 70% hier zijn elektronica spullen bij Conrad haaltVerwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:24:
iemand een betrouwbare site met een goede voltmeter?
mvg, F. klomp
Goede toko, jammer dat hij weg is uit Rotterdam, ik voelde me altijd net een kind in de snoepwinkel
Anyway heb gister mijn bestelling binnengekregen. Alls keurig per itemsoort verpakt en gelabeld, daar word je wel vrolijk van.
wie o wie gaat er voor een deel 9?
Wise enough to play the fool
Je bent gewoon lui, net als ikVerwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 16:38:
[...]
doe jij maar ik heb er niet zoveel verstand van
was dat niet Lredev z'n pakki an zoals altijd?
Even update vanaf deze kant 
- Electronica zo goed als klaar/aangesloten:
- hKS werkend moet alleen nog lader aansluiten
- Eurostekker ingezaagt
- Accu staat vast
- Boxen zitten erin
- Alle panelen nu minimaal 1x geverft
- aantal panelen al x weer gespoten.
- Delen al afgekit
Vanavond denk ik nog even de laatste panelen x spuiten en dan morgen of zaterdag oid. alles in elkaar zetten, laatste delen afkitten en lader aansluiten op hKS, dan om de hoeken nog alluminium strippen plaatsen en de schanieren nog even plaatsen
Ik heb alles al getest met de kist alleen even vast geschroeft, dus nog zo lek als een zeef maar er komt me daar een klap lawaai uit
moet de speakers alleen nog wel goed inspelen,
En dan is ie klaar voor de vakantie
- Electronica zo goed als klaar/aangesloten:
- hKS werkend moet alleen nog lader aansluiten
- Eurostekker ingezaagt
- Accu staat vast
- Boxen zitten erin
- Alle panelen nu minimaal 1x geverft
- aantal panelen al x weer gespoten.
- Delen al afgekit
Vanavond denk ik nog even de laatste panelen x spuiten en dan morgen of zaterdag oid. alles in elkaar zetten, laatste delen afkitten en lader aansluiten op hKS, dan om de hoeken nog alluminium strippen plaatsen en de schanieren nog even plaatsen
Ik heb alles al getest met de kist alleen even vast geschroeft, dus nog zo lek als een zeef maar er komt me daar een klap lawaai uit
En dan is ie klaar voor de vakantie
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
on it!
And done: Het Krat- en Kistradio Topic [deel 9]
[ Voor 19% gewijzigd door lredev op 22-07-2010 18:34 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de eerste post van het topic door.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
- Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de eerste post van het topic door.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
- Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...