AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ja ik lees dat nou overal en ik geloof het gelijk. Want heel de wereld word door die marketing shit in een waan gehouden.wesleytjuh schreef op zondag 18 juli 2010 @ 20:08:
[...]
Als de marquant zijn 150watt per kanaal levert tenminste. Zal wel gewoon een mooi marketinggetalletje zijn net als bij de MCA-200 van 2x100 watt die in werkelijkheid ook maar 2x15 levert.
Maar waar komen die getallen dan vandaan? Want er moet toch een 'trick' inzitten. Die getallen komen niet uit de lucht vallen toch ?

@ hieronder. Tsjongeh je hebt gelijk warmte is ook output... moeten toch standaarden worden gemaakt voor het testen dan ofzo. want dat vind ik toch wel ontzettend zwak. Maar dat maakt dan wel duidelijk waarom er ook duurdere versterkers bestaan:p die dus wel die output hebben dan waarschijnlijk.
EDIT: kan iemand even reageren? als ik op Conrad.nl of op Lautsprechershop.de 1 paar speakers bestel krijg ik er dan ook daadwerkelijk 2 ?
als ik 2 speakers wil en rond de 80 euro uit wil geven. wat kan ik het beste nemen dan? Aangezien ik ook de versterker, mp3 player enz. nog moet kopen x.x word het erg duur als je meer dan 80 euro uitgeeft aan de speakers...
[ Voor 31% gewijzigd door Clifdon op 18-07-2010 21:24 ]
Always look on the bright side of life.
Hoe het werkelijk zit weet niemand,naar het schijnt heeft zelfs de helpdesk bij Marquant geen idee hoeveel die versterkers effectief kunnen leveren.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Verwijderd
iemand??Timmy269 schreef op zondag 18 juli 2010 @ 16:16:
Na heel veel te lezen op dit forum is mijn kistje bijna klaar. Heb er mijn radio van Ford ingestoken met cdspeler, pioneer boxen, voeding pc en een batterij van 12 volt 7ah. Een lader voor de batterij ga ik deze week kopen en inbouwen. Ik heb hier een tweepolige wisselschakelaar liggen van Niko. Kan ik deze gebruiken om alles op aan te sluiten, zodat mijn radio alleen op mijn accu kan werken en wanneer hij dan werkt op netvoeding dan tegelijkertijd mijn batterij wordt opgeladen, en hoe sluit ik dit dan aan? L1,
L2, 1, 2, 1' en 2'?
Ik zal ook deze week eens paar foto's nemen?
Echt heel duidelijk ben je niet... maar ik zou zeggen zoek eens wat en kijk eens in de start post, er zijn meerdere kratjes die één stekker hebben waar een lader en voeding op aan is gesloten.
Een kratsafe schakeling doet dit overigens ook!
Verwijderd
ja maar waar vind ik dat dan , tja srry ik ben nieuw hierDenniz69 schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 23:30:
[...]
Niet lullig bedoeld, maar volgens mij staan de meeste antwoorden op jouw vragen in de TS.
Pagina 1 van dit topicVerwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 10:03:
[...]
ja maar waar vind ik dat dan , tja srry ik ben nieuw hier
Jou situatie is me niet helemaal duidelijk met dan l1 21 l1 l2 1
Op die dubbelpolige wisselschakelaar van niko staat volgende aansluitpunten: L1, L2, 1, 2, 1' en 2'lredev schreef op maandag 19 juli 2010 @ 11:31:
[...]
Jou situatie is me niet helemaal duidelijk met dan l1 21 l1 l2 1Maar ik denk dat je hier wel wat mee kan: lredev in "Het Krat- en Kistradio Topic [deel 7]"
Waar moet ik de kabel van mijn lader, radio, accu en voeding op aansluiten om tot het schema te komen dat jij geschetst hebt Iredev?
Ik neem aan dat L1 en L2 de middelste zijn? Dan is dat in het schema de rechter 2.Timmy269 schreef op maandag 19 juli 2010 @ 12:31:
[...]
Op die dubbelpolige wisselschakelaar van niko staat volgende aansluitpunten: L1, L2, 1, 2, 1' en 2'
Waar moet ik de kabel van mijn lader, radio, accu en voeding op aansluiten om tot het schema te komen dat jij geschetst hebt Iredev?
Je kan even het volgende doen:
1. schets even in paint een onderaanzicht van de schakelaar met de bijhorende typeringen. En plaats dat hier.
2. Pak een multimeter een meet hem door, zodat je weet wat in welke stand met elkaar verbonden is.
Zie onderstaande tekening hoe mijn schema er bij een normale dpdt schakelaar uit zou zien (van onderen)

Ik maak een redelijk klein kratje 40x20x25 van 18mm MDF.
Speakertjes uitgetekend
Uitzagen. Je hebt hiervoor een speciaal smal zaagblad, ideaal voor het zagen van rondjes
Gaten klaar en gaatjes voorgeboord. Heerlijk spul dat MDF maar wel alles voorboren.
Speakertjes ... niet helemaal degene die ik wilde, maar voor 2 tientjes kon ik ze niet laten liggen.
Guppa FTW!
Het geheel moet uiteindelijk hoogglans wit worden gespoten maar daar zijn we voorlopig nog niet
[ Voor 4% gewijzigd door OVERLORD_1982 op 19-07-2010 13:38 ]
Je zult de acherkant en zijkanten ook moeten verstevigen, het kunststof van een krat is aardig dun en zal dus gaan meetrillen.NoepZor schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:46:
Al ben ik nog niet zeker, bierkrat versie spookt ook nog door mijn hoofdIs waarschijnlijk wat lichter omdat er minder hout in verwerkt hoeft te worden (bovenkant, onderkant en waar de speakers ingeschroefd zijn).
Ik zag een tijdje geleden trouwens dat er ook koelblokjes zijn voor het chip gedeelte van de TA2024, iemand enig idee waar ik deze kan krijgen?
Stuur eens een mailtje naar Iredev, hij biedt ze aan.Jerronimo schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:25:
[...]
Je zult de acherkant en zijkanten ook moeten verstevigen, het kunststof van een krat is aardig dun en zal dus gaan meetrillen.
Ik zag een tijdje geleden trouwens dat er ook koelblokjes zijn voor het chip gedeelte van de TA2024, iemand enig idee waar ik deze kan krijgen?
bestellen@kratradio.nl als ik me niet vergis!
Het is de Niko schakelaar model 170-02200lredev schreef op maandag 19 juli 2010 @ 13:08:
[...]
Ik neem aan dat L1 en L2 de middelste zijn? Dan is dat in het schema de rechter 2.
Je kan even het volgende doen:
1. schets even in paint een onderaanzicht van de schakelaar met de bijhorende typeringen. En plaats dat hier.
2. Pak een multimeter een meet hem door, zodat je weet wat in welke stand met elkaar verbonden is.
Zie onderstaande tekening hoe mijn schema er bij een normale dpdt schakelaar uit zou zien (van onderen)
[afbeelding]
http://www.google.be/imgr...%26hl%3Dnl%26tbs%3Disch:1
Verwijderd
ik heb al eerder een soort kistje gebouwd, waar ook eeen soort accusafe in zat, hierbij het schema ervan. nu wou ik er eigenlijk nog een ledje bij bouwen, zodat ik kon zien als hij leeg is. waar moet ik dat er bij bouwen.
(ps, de schakeling werkt zo: als hij onder de 11v komt, schakelt hij zichzelf uit)
ik kan wel goed schema's lezen en bouwen, maar zelf bedenken is niet mijn sterkste punt

ik hoop dat iemand mij kan helpen..
Haasje94
De wijzen komen uit het Oosten!
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
In de luidspreker bouw heeft men het altijd over een zo dood mogelijke kist. dik MDF is door zijn samenstelling van zichzelf erg "dood". Daarom heeft dat de absolute voorkeur. Echter is MDF weer helemaal niet geschikt voor toepassingen buiten de deur, is het erg kwetsbaar (deukt snel waardoor je laklaag scheurt en er vocht in kan. Verder ontrekt MDF sowieso vocht aan, ook gewoon uit de lucht, dus als je het gebruikt moet je het echt goed gronden en afwerken.NoepZor schreef op maandag 19 juli 2010 @ 22:24:
Wat ik kon vinden over populierenhout is dat het lang meegaat en vrij taai is. 9mm is echter niet superdik, maar ook niet superslap dus met wat braces etc moet er wel wat van te maken zijn, anders vraag ik om ander materiaal inderdaad, al maakt dit het geheel wel zwaarder.
Multilplex is door de gekruiste lagen the-next-best-thing, maar veel steviger, watervast verkrijgbaar en nog steeds goedkoop.
Gewoon hout is al snel geneigd tot resoneren, vooral als het wat dunner is. Echter met wat goede bracing moet je echt wel een degelijke kist kunnen maken. Wat voor speakers ga je trouwens gebruiken?
Verwijderd

Nu wil ik hier een soort party box van maken met aan elke kant een speaker en o.a. een koelbox erin etc.
Is het mogelijk om deze 4 speakers in serie op een ta2024 aan te sluiten? Die infinity speakers zijn 2ohm per stuk. Of krijg je dan nog meer last van overhitting?
Verwijderd
Blijkt dus dat 1 van de weerstandjes niet goed vast zat, want ik heb hem zojuist vast gelast en nu werkt het wel
Is dit dan het verschil tussen de modded versie en de niet modded versie? Want het verschil in volume was wel erg groot. (Iredev, jij weet dit vast wel
Maarja, morgen hout (8mm mdf denk ik) halen en wachten op de rest van Conrad
Dat in serie zetten moet volgens mij zonder problemen kunnen. Wel wordt het vermogen dus per kanaal verdeeld over 2 speakers.Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 12:23:
Ik heb weer twee nieuwe setjes infinity speakers besteld, in totaal 4 speakers en kwam bij een kennis een oude poef tegen, even simpel voorbeeld ter illustratie;
[afbeelding]
Nu wil ik hier een soort party box van maken met aan elke kant een speaker en o.a. een koelbox erin etc.
Is het mogelijk om deze 4 speakers in serie op een ta2024 aan te sluiten? Die infinity speakers zijn 2ohm per stuk. Of krijg je dan nog meer last van overhitting?
Let trouwens wel dat een elektrische koelbox aardig wat stroom strekt. Op accu is zo'n ding niet echt handig gok ik zo.
Jij had hem al een tijdje geleden gekocht toch? Want ik test tegenwoordig altijd de modsVerwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 12:51:
Ik heb gisteren al mijn spullen getest, ik kwam er toen achter dat 1 uitgang van mijn versterker (ta2024 modded) niet goed werkte. Kwam wel geluid uit, maar veel zachter dan de ander.
Blijkt dus dat 1 van de weerstandjes niet goed vast zat, want ik heb hem zojuist vast gelast en nu werkt het wel
Het verschil is zeker groot. Met de mod vind ik hem echt knallen, zonder mod heb je een heel zuivere versterker die een huiskamer zeker van genoeg volume kan voorzien, maar voor een beetje volume is een mod icm mobiele muziekspeler zeker een aanrader.Is dit dan het verschil tussen de modded versie en de niet modded versie? Want het verschil in volume was wel erg groot. (Iredev, jij weet dit vast wel)
Ik hoop dat je 18MM bedoelt...Maarja, morgen hout (8mm mdf denk ik) halen en wachten op de rest van Conrad
Ik ga JBL GT5-652 speakers gebruiken, 16,5 cm tweeweg met een gevoeligheid van 93dB. Ik heb ze even aangesloten op mijn autoversterker en er kwam een aardige bult geluid uit. Versterker is echter wel 85 watt max, dus geen idee hoeveel ik er doorheen heb gejaagd
Verwijderd
Ja al hele tijd terug, eind 2009 ergens. Maar dit project is toen even op een lager pitje gekomen. Maar goed het werkt nu en het is inderdaad een groot verschil met of zonder. Ik raad ook iedereen aan een modded versie te kopen.lredev schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:41:
[...]
Jij had hem al een tijdje geleden gekocht toch? Want ik test tegenwoordig altijd de mods![]()
[...]
Het verschil is zeker groot. Met de mod vind ik hem echt knallen, zonder mod heb je een heel zuivere versterker die een huiskamer zeker van genoeg volume kan voorzien, maar voor een beetje volume is een mod icm mobiele muziekspeler zeker een aanrader.
[...]
Ik hoop dat je 18MM bedoelt...
Ik bedoelde eigenlijk 9mm
Iredev, MSN/Skype + webcam?

[ Voor 4% gewijzigd door Japperrrr op 20-07-2010 17:44 ]
zoals je zelf al schrijft is de versterker 85 watt MAX en is het dus maar de vraag of hij meer afgeeft dan een TA2024NoepZor schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:47:
[...]
Ik ga JBL GT5-652 speakers gebruiken, 16,5 cm tweeweg met een gevoeligheid van 93dB. Ik heb ze even aangesloten op mijn autoversterker en er kwam een aardige bult geluid uit. Versterker is echter wel 85 watt max, dus geen idee hoeveel ik er doorheen heb gejaagdwel meer dan de 15 watt van een TA2024.
Ik heb trouwens bijna dezelfde speakers alleen dan 1 slagje groter de GT5-803 en die passen net in de zijkant van een kratje. Dat gaat samen met een gemodde TA2024 Loei hard!!!
Ik heb nu trouwens een lader(1.2A), gelaccu(12Ah) en 12v adapter in me krat als stroom voorziening.
Dan zo'n usb/sd-kaart mp3/FM-tuner module waarbij aan de aux 2 tulpstekkertjes kunnen worden aangesloten. De output gaat naar een 100K podmeter om het volume nog snel te kunnen regelen. en vanuit daar naar me TA-2024 en naar 2 andere tulpstekkertjes die kunnen op me losse subwoofer met ingebouwde versterker en 14.4V-adapter.
Nu nog alles afwerken.
Mischien kun je op het internet kijken naar handleidingen/aansluitschema`s?Japperrrr schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 17:32:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik een autoradio aansluit? Ik ben er achter gekomen dat ik een ISO-stekker(?) heb, maar dat ding heeft alle kleuren van de regenboog en ik weet niet hoe ik de accu aan moet sluiten. Groen, wit, grijs en paars zijn voor de speakers, maar ik heb ook nog rood, geel, zwart(aard), blauw(remote control) en geel-zwart(mute?). Moet ik de accu gewoon op de rode en gele stekker aansluiten? Ik snap er echt helemaal niets van en ik wil geen kapotte radio van €120,-
Kijk eens hier, daar staat heel veel uitleg over de iso-connector en wat welke draad is (btw let niet op die aanduidingen over dat bij sommige auto's het anders is, dit is alleen van toepassing bij inbouw van een radio in een auto, niet bij de inbouw zoals jij het wil doen, dan kan je gewoon dat schema volgenJapperrrr schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 17:32:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik een autoradio aansluit? Ik ben er achter gekomen dat ik een ISO-stekker(?) heb, maar dat ding heeft alle kleuren van de regenboog en ik weet niet hoe ik de accu aan moet sluiten. Groen, wit, grijs en paars zijn voor de speakers, maar ik heb ook nog rood, geel, zwart(aard), blauw(remote control) en geel-zwart(mute?). Moet ik de accu gewoon op de rode en gele stekker aansluiten? Ik snap er echt helemaal niets van en ik wil geen kapotte radio van €120,-
Ik hoop dat je er zo uit komt.
EDIT: btw het C-blok is bij jou niet van toepassing, alleen het A en B blok (en als je slim bent gebruik je ook iso-connectors om alles weer aan te sluiten, dan verknal je je radio ook niet (om hem later evt anders te gebruiken)
[ Voor 10% gewijzigd door Annuk op 20-07-2010 18:04 . Reden: iets extra's toevoegen ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Japperrrr schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 17:32:
Het feit dat je het een iso stekker noemt zou je toch moeten doen vermoeden dat het een standaard betreft en dat je die wellicht heeel makkelijk zelf kan ontdekken.
Bij de meeste automaterailenzaken (bijvoorbeeld brezan of hier bij conrad) kan je universele contrastekkers kopen die erop passen. Verder staat daarbij ook vaak nog op de draadjes zelf geschreven waarvoor ze zijn.
Overigens moeten zowel de rode als de gele (doorgaans gelabeld ACC [=accessory] en BAT [=battery]) verbonden worden met de plus van de voeding/accu om de radio aan te laten gaan.
De ACC is in de auto verbonden met de accessoire stand van het contactslot zodat de radio alleen aan kan als de auto op contact staat. de BAT is permanent verbonden met de accu om de radio zo de voorkeurzenders, laatst gespeelde nummer, balance/treble/bass/volume setting et cetera te laten onthouden.
Ha! laat ik daar maar niet aan beginnen, beter vraag en antwoord op plaatsen waar iedereen er wat aan heeft. Me dunkt.Iredev, MSN/Skype + webcam?
[ Voor 8% gewijzigd door lredev op 20-07-2010 18:38 ]
Verwijderd
Is 9mm te dun? Ik ga morgen hout kopen, vandaar de haast/dubbel vragen (A)Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 16:07:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk 9mmIk denk dat ik voor de 12mm ga. Ik begrijp aan jouw reactie dat dit te dun is? Ik ga het namelijk wel aan de binnenkant verstevigen met kleine balkjes.
Vind ik wel. Ga je voor een kist met veel volume (ongeveer grootte van een krat) dan had ik zeker 18MM genomen. Beter in een keer goed, dan dat je later spijt hebt.Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 19:59:
[...]
Is 9mm te dun? Ik ga morgen hout kopen, vandaar de haast/dubbel vragen (A)
Een klein kistje met 8CM speakers, dan zou ik 8MM wellicht nog overwegen. Voor het grotere werk is een beetje solide basis wel aan te raden. Kijk maar eens rond op de speakerbouw fora.
Verwijderd
... Of anders toch multiplex
Het is een Hifonics versterker die op 70 ampere is afgezekerd... 4x85 watt RMS @ 4ohm en 4x170watt RMS op 2 ohm (al betwijfel ik of de voeding dit trekt over 4 kanalen tegelijk). Ik heb de gain maar gewoon wat opengedraaid.boppos schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 17:51:
[...]
zoals je zelf al schrijft is de versterker 85 watt MAX en is het dus maar de vraag of hij meer afgeeft dan een TA2024
Ik heb trouwens bijna dezelfde speakers alleen dan 1 slagje groter de GT5-803 en die passen net in de zijkant van een kratje. Dat gaat samen met een gemodde TA2024 Loei hard!!!
Ik heb de cinch ff gesoldeerd en aan de TA2024 gekoppeld. Voeding en speakers eraan gehangen en wat een geluid komt eruit zeg
Voor de liefhebber, we hebben beeld:
De video is buiten opgenomen met mijn telefoon, het volume stond nog niet vol open
[ Voor 9% gewijzigd door NoepZor op 20-07-2010 21:11 ]
Ik denk dat 12mm genoeg is als je balkjes er in maakt.Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 20:32:
Ik snap dat het aan de dunne kant is maar ik vind 18 mm een beetje te dik. Ik zorg ook voor balkjes aan de binnenkant dus ik denk dat ik voor een tussenmaatje ga.
... Of anders toch multiplexKeuzes...
ik maak zelf trouwens een kistje met 6mm trespa en met 12mm balkjes wat precies in een legerpukkel past

ik moet nog ff solderen en dan is ie klaar voor JubJam100
Ik heb een HKS en ook nog een voeding... Het aansluiten van de voeding snap ik nog net, maar de HKS gaat me echt niet lukken. Ojaa, en een ingebouwde oplader. Dus al die zooi moet op dat paneeltje wat je voor me hebt gemaakt worden aangesloten. Tsjaa
Mail me even danJapperrrr schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:35:
@Iredev
Ik heb een HKS en ook nog een voeding... Het aansluiten van de voeding snap ik nog net, maar de HKS gaat me echt niet lukken. Ojaa, en een ingebouwde oplader. Dus al die zooi moet op dat paneeltje wat je voor me hebt gemaakt worden aangesloten. Tsjaa
Ik heb er ook eentje binnengehad, daarvoor dank.Japperrrr schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:35:
@Iredev
Wil je je tutorial ook hier neerplempen? Het gaat mij wel lukken maar dan heb ik wat om te spieken! En voor de volgende generaties is het ook hendig!
Dat is idd meer dan 85watt MAX je hebt het nu over RMSNoepZor schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 20:50:
[...]
Het is een Hifonics versterker die op 70 ampere is afgezekerd... 4x85 watt RMS @ 4ohm en 4x170watt RMS op 2 ohm (al betwijfel ik of de voeding dit trekt over 4 kanalen tegelijk). Ik heb de gain maar gewoon wat opengedraaid.
Ik heb de cinch ff gesoldeerd en aan de TA2024 gekoppeld. Voeding en speakers eraan gehangen en wat een geluid komt eruit zegDe speakers liggen gewoon in de verpakking. Straks in een kist geven ze nog beter geluid, meer laag en strakker
Voor de liefhebber, we hebben beeld:
[video]
De video is buiten opgenomen met mijn telefoon, het volume stond nog niet vol open
ga je trouwens een kist bouwen of een krat?
[ Voor 11% gewijzigd door boppos op 20-07-2010 23:03 . Reden: had niet goed gelezen ]
Toevoeging op Irredev: de BAT (permanente voeding) is vaak de gele, en de AAC (geschakelde voeding) is vaak de rode, hier zou ik evt een schakelaar tussen zetten zodat je zeker weet dat je radio verder geen stroom verbruikt;)lredev schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 18:34:
[afbeelding]
Het feit dat je het een iso stekker noemt zou je toch moeten doen vermoeden dat het een standaard betreft en dat je die wellicht heeel makkelijk zelf kan ontdekken.
Bij de meeste automaterailenzaken (bijvoorbeeld brezan of hier bij conrad) kan je universele contrastekkers kopen die erop passen. Verder staat daarbij ook vaak nog op de draadjes zelf geschreven waarvoor ze zijn.
Overigens moeten zowel de rode als de gele (doorgaans gelabeld ACC [=accessory] en BAT [=battery]) verbonden worden met de plus van de voeding/accu om de radio aan te laten gaan.
De ACC is in de auto verbonden met de accessoire stand van het contactslot zodat de radio alleen aan kan als de auto op contact staat. de BAT is permanent verbonden met de accu om de radio zo de voorkeurzenders, laatst gespeelde nummer, balance/treble/bass/volume setting et cetera te laten onthouden.
Verwijderd
Dan ga ik voor de 12mm denk ik. Die balkjes die ik erin zet worden smal (weet nog niet welke precies) 1 a 2 cm denk ik.eko990 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:15:
[...]
Ik denk dat 12mm genoeg is als je balkjes er in maakt.
ik maak zelf trouwens een kistje met 6mm trespa en met 12mm balkjes wat precies in een legerpukkel past![]()
ik moet nog ff solderen en dan is ie klaar voor JubJam100
85 watt MAXboppos schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 22:59:
[...]
Dat is idd meer dan 85watt MAX je hebt het nu over RMSWas het verschil te merken tussen de TA2024 en je versterker? Ik heb mijn speakers eigenlijk alleen op een 2024 gehad en nooit op me andere versterkers of radio.
ga je trouwens een kist bouwen of een krat?
Edit: nog een vraagje over die ingangsmod
Ik had uit voorzorg de weerstandsmod besteld, maar als ik hem op de laptop aansluit moet ik deze echt heel zacht zetten om geluidsoverlast te voorkomen. Ook op mijn telefoon gaat ie op de helft van het volume van de telefoon al pittig hard. Is er een manier om dit terug te regelen? Kan ik gewoon 2 potmeters in de AUX kabel zetten en hiermee het volume wat te verlagen en zo ja welke potmeters zijn hiervoor geschikt. Er komt nog wel een MP3 module aan te hangen, maar ik ben bang dat dit ook iets te hard gaat nog.
[ Voor 25% gewijzigd door NoepZor op 21-07-2010 08:14 ]
In de TopicStart staat iets over logaritmische stereo potmeters, die moet je hebben.NoepZor schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 08:09:
[...]
85 watt MAXalleen het getalletje klopt gewoon
meer dan 85 watt rms kan hij niet, dus 85 watt max
Ik ga ze in een kistje bouwen. Het verschil is niet schrikbarend groot, de speakers kunnen iets van 60 watt RMS aan, dus echt veel harder gaan ze niet. Daarnaast heb ik in beide situaties niet in een kist getest, dit kan ik wel doen als ie klaar is. Ben in ieder geval onder de indruk van de bak lawaai die uit het kleine chippie komt.
Edit: nog een vraagje over die ingangsmod
Ik had uit voorzorg de weerstandsmod besteld, maar als ik hem op de laptop aansluit moet ik deze echt heel zacht zetten om geluidsoverlast te voorkomen. Ook op mijn telefoon gaat ie op de helft van het volume van de telefoon al pittig hard. Is er een manier om dit terug te regelen? Kan ik gewoon 2 potmeters in de AUX kabel zetten en hiermee het volume wat te verlagen en zo ja welke potmeters zijn hiervoor geschikt. Er komt nog wel een MP3 module aan te hangen, maar ik ben bang dat dit ook iets te hard gaat nog.
Aha, autoradio
[ Voor 31% gewijzigd door NoepZor op 21-07-2010 14:37 ]
Verwijderd
Is niet erg hoor gebeurt wel vakerJapperrrr schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:44:
Ik hield net de rode en gele kabel op de plus van de accu en de zwarte op de min van de accu. Dit gaf een vonk... Is niet goed hè?
Update:
Hij gaat loeihard
[ Voor 11% gewijzigd door Japperrrr op 21-07-2010 14:13 ]
Hoe hebben jullie een antenne gefabriceerd op de FM/MP3 decoder?
Bij mij is de ontvangst niet al te best met 1 meter speakerdraad
Leuk he zo'n radiotje!!! Maar staat dat nergens in de handleiding van die demostand?Japperrrr schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 13:18:
Ik heb mn vonkenfobie overwonnen, maar nu staat de radio in de demostand, waar ik hem niet uit krijg. Net waar ik op zat te wachten
Update:
Hij gaat loeihard
Heb je een luchtdichte kist?Japperrrr schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:32:
Wat kan ik verwachten van de bass in een kistradio? Als ik het volume wat verder open draai beginnen de speakers meteen te ploppen. Ik kan de bass wel lager zetten, maar dat klinkt voor geen meter...
[ Voor 32% gewijzigd door boppos op 21-07-2010 14:33 ]
Edit: wat voor je gegoogled en dit gevonden:
Dit kan ook wel kloppen, je antenne moet een bepaald deel van de golf zijn, 100Mhz golf is 3 meter. 1/2e golflengte is 1,5 meter en 1/4e golflengte is 75cm. Je kunt dus kiezen tussen die 2, of eventueel een lengte van 1/8e proberen, 37,5cm.Voor de FM-band is een simpel stuk draad van 75cm meestal goed genoeg
[ Voor 64% gewijzigd door NoepZor op 21-07-2010 14:36 ]
Hoe luchtdicht moet te kist zijn? Ik heb nog niks met kit opgevuld, maar de buitenkant is al met speakerdoek bekleed en ik zit bovenop het dekselboppos schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:32:
Heb je een luchtdichte kist?
Voorbeeld:
Je kent waarschijnlijk het nummer 'Memories' van David Guetta wel. Als ik de bass wat omhoog zet klinkt de stem wel heel zwaar, maar zodra de beat erin komt begint het te vervormen.
[ Voor 26% gewijzigd door Japperrrr op 21-07-2010 14:41 ]
Ik was ook al aan het googlen geweest maar had er nog niet echt uit begrepen dat het stuk draad dus 0,75 of 1,5m moest zijn. Mijne is daar tussen in dus zal hem eens inkorten tot 75cm. Verder heb ik ook een versterkte antenne gekocht maar die is nog niet binnenNoepZor schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:32:
Zoek anders een op Google, FM antenne maken oid. Volgens mij kun je ook beter geen koperdraad gebruiken.
Edit: wat voor je gegoogled en dit gevonden:
[...]
Dit kan ook wel kloppen, je antenne moet een bepaald deel van de golf zijn, 100Mhz golf is 3 meter. 1/2e golflengte is 1,5 meter en 1/4e golflengte is 75cm. Je kunt dus kiezen tussen die 2, of eventueel een lengte van 1/8e proberen, 37,5cm.
Vroeg me gewoon af hoe de ontvangst bij andere is met zo'n mp3/fm module
Je kan natuurlijk voelen of je kist goed lucht dicht is door aan de naden te voelen of er lucht langs stroomt. Het beste is als hij echt goed luchtdicht is (uitgezonderd je eventuele bassreflexpijpje(s)). Misschien geven je speakertjes gewoon niet zoveel bass. Wat verder ook vaak geld is dat een iets grotere kist betere bass geeft dan een keine (natuurlijk wel in verhouding met de speakers houdenJapperrrr schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:39:
Hoe luchtdicht moet te kist zijn? Ik heb nog niks met kit opgevuld, maar de buitenkant is al met speakerdoek bekleed en ik zit bovenop het deksel
Voorbeeld:
Je kent waarschijnlijk het nummer 'Memories' van David Guetta wel. Als ik de bass wat omhoog zet klinkt de stem wel heel zwaar, maar zodra de beat erin komt begint het te vervormen.
Maar wat voor speakers/radio/ect had je ook al weer?
[ Voor 20% gewijzigd door boppos op 21-07-2010 15:01 ]
Radio is een Pioneer DEH-4200SD, speakers zijn een setje Hifonics TX-830.
Ik heb nu over de rand bij het deksel een vochtstrip geplakt, maar ik merk nog geen verschil. Het lijkt me dat de kist vrijwel luchtdicht is, omdat ik alle randen netjes heb gelijmd met Bison montagekit.
Het probleem doet zich overigens alleen voor bij dancenummers waar een echte beat in zit.
Zou het trouwens ook kunnen komen doordat ik een high-end audioset gewend ben? Normaal luister ik muziek altijd in de woonkamer op hoog volume, ook dance. Ik heb met m'n kistradio een beetje het idee dat de bass echt overwoekert als ik het volume hoger zet.
Kesha - Your Love Is My Drug
Eerste paar seconden gaan op 62(maximaal) en zodra de beat erin komt moet ik terug naar 45. Is er niet een manier om die basspieken eruit te halen?
[ Voor 84% gewijzigd door Japperrrr op 21-07-2010 15:56 ]
Wise enough to play the fool
Update:
Ik heb even 'Alors on danse' van Stromae gespeeld vanaf de accu en vanaf netstroom, en vanaf netstroom klinkt het net iets beter, al ben ik nog steeds niet helemaal tevreden over de geluidskwaliteit.
[ Voor 39% gewijzigd door Japperrrr op 21-07-2010 16:57 ]
Condensator ertussen om de pieken op te vangen. Zet deze parallel met en zo dicht mogelijk bij de gebruiker (versterker). In de TS staat welke geschikt is, ik dacht een 4700 uF/16V.Japperrrr schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 16:43:
Waaraan? Ik speel vanaf een 12V 7,2Ah accu zonder iets ertussen. Dit is nu nog tijdelijk, want de HKS moet nog worden aangesloten. Ik zal vanaf de voeding eens proberen..
Update:
Ik heb even 'Alors on danse' van Stromae gespeeld vanaf de accu en vanaf netstroom, en vanaf netstroom klinkt het net iets beter, al ben ik nog steeds niet helemaal tevreden over de geluidskwaliteit.
EDIT: Wacht ik zie dat je een autoradio gebruikt en niet een TA2024. Ik weet niet of deze elco dan toereikend is...
[ Voor 8% gewijzigd door Denniz69 op 21-07-2010 17:21 ]
Verwijderd
wij gaan hem opladen met een eurostekker, iemand enig idee ofdat dat werkt?
owja voor de versterker hoort een aan/uit schakelaar

avb
mvg F.klomp
[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 21-07-2010 20:18 ]
Ik heb even de link voor je gerepareerd.Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 18:51:
is dit een goed schakel schema
wij gaan hem opladen met een eurostekker, iemand enig idee ofdat dat werkt?
owja voor de versterker hoort een aan/uit schakelaar
[afbeelding]
avb
mvg F.klomp
Allereerst gaat de volmeter niet werken zo, die moet parallel geschakeld staan en niet in serie met de accu (dat doe je met een amperemeter, zie zelfde schema). Laat je de acculader via een eurostekker lopen of zet je er direct 220V~ op? Dat laatste is een slecht idee! Vergeet verder voor de led geen voorschakelweerstand te zetten afhankelijk van de gebruikte led.
De bass in mijn kist is echt goed...Japperrrr schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:32:
Wat kan ik verwachten van de bass in een kistradio? Als ik het volume wat verder open draai beginnen de speakers meteen te ploppen. Ik kan de bass wel lager zetten, maar dat klinkt voor geen meter...
Heb ook een flinke kist van 15 mm MDF van 650 bij 300 bij 300
Tochtstrip onder het deksel en 6 bij 9 ovaaltjes van Pioneer erin. Komen uit de oude set-up van m'n broertjes GTI, zijn goeie speakers. De bass is erg goed, dus misschien andere speakers / kist vullen met schuim?

Bestaande uit:
- Boschmann G-5532 speakers;
- 12Ah AGM Accu;
- 12V 4A Adapter;
- hKS;
- Sleutelslot om de versterker aan/af te koppelen;
- Logaritmische potmeter als volumeregelaar;
- Volledig luchtdicht gemaakt en afgewerkt met vulschuim voor de akoestiek.
En het kleine grut.
Acculader niet in het krat aangesloten om ruimte en gewicht te besparen.
Hier mijn laatste foto van mijn huidige project, hij is af

Ik vrees dat ik binnenkort wel weer iets nieuws ga verzinnen!
Het valt mij op dat er veel/vaak geklaagd wordt over de geluidskwaliteit en dan met name de bas.
als ik dan zie dat 99% van de kratjes/kisten beide stereo kanalen in één ruimte geplaatst zijn dan verwondert mij dat niet. (buiten het feit dat de meeste gebruikte versterkers hier nu eenmaal geen HIFI versterkers zijn)
basis principe: het geluid links en rechts is niet hetzelfde, dus bewegen de luidsprekers verschillend, dit geeft verschillen in de luchtverplaatsing in de kast, en die luchtverplaatsing werkt op de conus van de andere speaker en geeft dus vervorming. Deze luchtverplaatsing is groter bij bas weergave dus ook meer vervorming / slechtere weergave.
Oplossing: scheidingswand aanbrengen
Hifi is natuurlijk een ruim begrip, maar de TA2024 doet in veel testen niet onder voor volwaardige versterkers van 300-500 €. De meeste mensen zijn echt geen beter geluid gewend.chevy250 schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 00:34:
TIP:
Het valt mij op dat er veel/vaak geklaagd wordt over de geluidskwaliteit en dan met name de bas.
als ik dan zie dat 99% van de kratjes/kisten beide stereo kanalen in één ruimte geplaatst zijn dan verwondert mij dat niet. (buiten het feit dat de meeste gebruikte versterkers hier nu eenmaal geen HIFI versterkers zijn)
Ten dele zeker waar. Echter is doorgaans een te kleine volume en/of te slappe constructie en/of luchtlekkage/slechte baspoort een goed aanwijsbare boosdoener.basis principe: het geluid links en rechts is niet hetzelfde, dus bewegen de luidsprekers verschillend, dit geeft verschillen in de luchtverplaatsing in de kast, en die luchtverplaatsing werkt op de conus van de andere speaker en geeft dus vervorming. Deze luchtverplaatsing is groter bij bas weergave dus ook meer vervorming / slechtere weergave.
Oplossing: scheidingswand aanbrengen
Trouwens zijn de bastonen doorgaans links en rechts nagenoeg gelijk.
Bij gebrekkige bas moet men trouwens eerst altijd even proberen de polariteit van 1 speaker om te draaien. Dat is namelijk ongeveer het verschil tussen wel en geen hoorbare bas.
Dit valt allemaal reuze mee. Het blijft natuurlijk een portable speakersysteem die ook nogeens zelfbouw is, je kan natuurlijk niet verwachten dat dit hetzelfde geluid geeft als een Bose setje van een paar duizend euro.NoepZor schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:55:
Is het een groot nadeel qua bass om de speakers in dezelfde ruimte te plaatsen?
Bij mij is de bass ook niet optimaal, dit komt omdat ik speakers van 20 euro heb en de kist niet luchtdicht is. Ik vind het fijn dat mijn kist open kan en ik hierhin ook spullen kan opbergen, indien je dit niet wilt kun je inderdaad kiezen om een scheidingswand te plaatsen en de kist geheel luchtdicht te maken. Het maakt zeker een verschil, maar ook zonder dit allemaal ben ik zeer tevreden met het geluid van mijn kist!
Verwijderd
Wil je daarmee zeggen dat uit een bose geluid kan komen ?Painore schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:02:
[...]
Dit valt allemaal reuze mee. Het blijft natuurlijk een portable speakersysteem die ook nogeens zelfbouw is, je kan natuurlijk niet verwachten dat dit hetzelfde geluid geeft als een Bose setje van een paar duizend euro.

Ik omschrijf het als "geflubber"
Sorry, maar menig kistradio zal beter geluid kunnen geven dan een bose setje. Dan bedoel ik natuurlijk geen kratje met 2 marquant speakers, maar een degelijk opgebouwde kist kan er goed geluid geven.Painore schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:02:
[...]
Dit valt allemaal reuze mee. Het blijft natuurlijk een portable speakersysteem die ook nogeens zelfbouw is, je kan natuurlijk niet verwachten dat dit hetzelfde geluid geeft als een Bose setje kwaliteitset van een paar duizend euro.
Gister werkte mijn tuner trouwens uitstekend met een antenne van Conrad. Ik ontving zelfs Duitse en Belgische zenders die ik hier(zuid-oost brabant) normaal niet ontvang. Echter, toen ik vandaag de tuner aanzette ontving ik geen enkele zender. Echt geen enkele. Kan iemand dit misschien verklaren?
Hee!lredev schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:23:
[...]
Sorry, maar menig kistradio zal beter geluid kunnen geven dan een bose setje. Dan bedoel ik natuurlijk geen kratje met 2 marquant speakers, maar een degelijk opgebouwde kist kan er goed geluid geven.
Heb je dat schema voor de HKS nog? Heb hem gisteren deels aangesloten, kan ik ff checken of ik op het goede spoor zit.
De bass is wel veel beter nu ik de twee speakers heb aangesloten op LV en LA en RV en RA niet gebruik.
Maarrrrr, m'n tuner... Anyone?
[ Voor 11% gewijzigd door Japperrrr op 22-07-2010 12:50 ]
Verwijderd
oke als eerste wou ik zeggen bedankt voor het kijken maar dan heb ik nog een paar vraagjes,Denniz69 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 19:59:
[...]
Ik heb even de link voor je gerepareerd.
Allereerst gaat de volmeter niet werken zo, die moet parallel geschakeld staan en niet in serie met de accu (dat doe je met een amperemeter, zie zelfde schema). Laat je de acculader via een eurostekker lopen of zet je er direct 220V~ op? Dat laatste is een slecht idee! Vergeet verder voor de led geen voorschakelweerstand te zetten afhankelijk van de gebruikte led.
dat van die ampere meter snap ik niet helemaal en mijn opladder loopt idd via een eurostekker
maar nu begin ik ook daaraan toch te twijfelen
en van dat led snap ik helemaal niet
misschien kun je dit zo uit leggen (of iemand anders)
of via een tekening die begrijp ik meestal toch een stukje beter
mvg fren
Heb jij even mazzel, in dit topic en het vorige deel staan er aardig wat! Omdat je duidelijk een basis mist in de werking van gelijkstroom zou ik even wat meer inlezen. Een tekeningetje op maat wordt je niets wijzer van. Even een uurtje of wat topic bladeren wel! Good luckVerwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:57:
[...]
oke als eerste wou ik zeggen bedankt voor het kijken maar dan heb ik nog een paar vraagjes, dat van die ampere meter snap ik niet helemaal en mijn opladder loopt idd via een eurostekker, maar nu begin ik ook daaraan toch te twijfelenen van dat led snap ik helemaal niet. Misschien kan je dit zo uit leggen (of iemand anders)of via een tekening die begrijp ik meestal toch een stukje beter.
Verwijderd
we missen idd een satuk basis maar we hopen er via dit topic goed uit te komenlredev schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:25:
[...]
Heb jij even mazzel, in dit topic en het vorige deel staan er aardig wat! Omdat je duidelijk een basis mist in de werking van gelijkstroom zou ik even wat meer inlezen. Een tekeningetje op maat wordt je niets wijzer van. Even een uurtje of wat topic bladeren wel! Good luck
Hoe stel je die potmeter nou goed af? Is dit een kwestie van met een multimeter erbij blijven zitten en dan bij 11.6V dusdanig draaien totdat het rode LEDje gaat branden?
Of is hier een makkelijkere/betere manier voor?
edit:
@ Iredev ... is de order voor Ladage al de deur uit
[ Voor 9% gewijzigd door OVERLORD_1982 op 22-07-2010 14:03 ]
Hierin wil een de accu's monteren van een boormachine 12V (gamma ding) die ik niet meer gebruik. Hierin zitten 10 x 1.2v 1200mAh NiCD units. Prima geschikt leek me in eerste instantie echter als ik ga meten geeft de accu 14v.
Ik heb ergens gelezen dat de TA2024 max 13.2 volt kan hebben. Kan iemand dat bevestigen en heeft iemand een idee om de spanning af te gaan vlakken naar max 13v? ( Simpel een cel weghalen zal niet gaan want dan kan ik de lader niet meer gebruiken denk ik)
Even wat pixels voor de beeldvorming: (gemaakt met m'n Samsung Galaxy S)

De accu even los geschroefd, 13.7v ( bijna helemaal leeg, fully charged 14v)

[ Voor 4% gewijzigd door jjonkie op 22-07-2010 14:59 ]
En de tuner werkt nog steeds niet, helaas..
1 of 2 diodes (in serie) er in hangen. Deze zorgen per stuk voor een spanningsval van 0.7 volt.jjonkie schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 14:53:
Ik heb ergens gelezen dat de TA2024 max 13.2 volt kan hebben. Kan iemand dat bevestigen en heeft iemand een idee om de spanning af te gaan vlakken naar max 13v? ( Simpel een cel weghalen zal niet gaan want dan kan ik de lader niet meer gebruiken denk ik)
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Misschien komen je speakers los door het inspelen? Of gebruik je 2dehands/gebruikte speakers?Japperrrr schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:12:
Kan het dat mijn radio naar mate ik hem meer gebruik steeds harder gaat?
En de tuner werkt nog steeds niet, helaas..
Verwijderd
heeft iemand ervaring met conrad ?
mvg, F. klomp

komt in de buurt.
@wirf: dat is simpel te doen, welke waarde moet ik dan hebben ? Ik heb daar geen echt geen idee van namelijk.
Conrad is een prima adres ! MIjn ervarigen zijn goed in ieder geval.
De voltmeters van conrad heb ik geen ervaring mee, de multimeters daar in tegen wel. Zie plaatjes. Prima ding voor mij
[ Voor 3% gewijzigd door jjonkie op 22-07-2010 15:29 ]
Nieuwe speakers. De lage tonen vliegen nu echt om je orenNoepZor schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:19:
[...]
Misschien komen je speakers los door het inspelen? Of gebruik je 2dehands/gebruikte speakers?
Ik heb een accu en druppellader van Iredev, en heb de accu een nacht op laten laden. Daarna heb ik een uur of twee gespeeld en de accu weer aan de oplader gekoppeld, maar er brand een groen lampje? De accu kan toch nooit vol zijn na twee uur spelen met een autoradio?
[ Voor 32% gewijzigd door Japperrrr op 22-07-2010 15:49 ]
Ik gok dat 70% hier zijn elektronica spullen bij Conrad haaltVerwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:24:
iemand een betrouwbare site met een goede voltmeter?
heeft iemand ervaring met conrad ?
mvg, F. klomp
Goede toko, jammer dat hij weg is uit Rotterdam, ik voelde me altijd net een kind in de snoepwinkel
Anyway heb gister mijn bestelling binnengekregen. Alls keurig per itemsoort verpakt en gelabeld, daar word je wel vrolijk van.
Wise enough to play the fool
Je bent gewoon lui, net als ikVerwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 16:38:
[...]
doe jij maar ik heb er niet zoveel verstand van
- Electronica zo goed als klaar/aangesloten:
- hKS werkend moet alleen nog lader aansluiten
- Eurostekker ingezaagt
- Accu staat vast
- Boxen zitten erin
- Alle panelen nu minimaal 1x geverft
- aantal panelen al x weer gespoten.
- Delen al afgekit
Vanavond denk ik nog even de laatste panelen x spuiten en dan morgen of zaterdag oid. alles in elkaar zetten, laatste delen afkitten en lader aansluiten op hKS, dan om de hoeken nog alluminium strippen plaatsen en de schanieren nog even plaatsen
Ik heb alles al getest met de kist alleen even vast geschroeft, dus nog zo lek als een zeef maar er komt me daar een klap lawaai uit
En dan is ie klaar voor de vakantie
on it!
And done: Het Krat- en Kistradio Topic [deel 9]
[ Voor 19% gewijzigd door lredev op 22-07-2010 18:34 ]
Dit topic is gesloten.
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de eerste post van het topic door.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
- Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...