[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 115 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste
Acties:
  • 70.631 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Ik weet dat het ongeveer zo in elkaar steekt, maar het gaat er nu eigenlijk gewoon om: doen dezelfde transistors die de vertex shader en fragment shader programma's uitvoeren bij nVidia ook de tessellation, of wordt daar een speciaal stuk hardware voor gebruikt?

Ik meende dat dit (op z'n minst gedeeltelijk) door dezelfde transistors werd gedaan, maar E.Ross geeft aan dat het ook bij nVidia apparte logica is die dit uitvoert. Ik zou die tech artikelen van beyond3d en anand (beiden gaan er uitgebreid op in geloof ik) eens opnieuw moeten lezen.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, volgens mij zaten de cores in de SIMD eenheden / SM's, en niet andersom - vandaar dat de SIMD ook meerdere operaties tegelijk kan uitvoeren. ;) Elke core kan dan weer 1 (bij nVidia) of 5 (bij AMD) FPU's hebben (niet ALU's, die zijn voor integer operaties, dacht ik. Zie ook hier: Wikipedia: Arithmetic logic unit ).

Om het even overzichtelijk neer te zetten:

Bij nVidia heet het zo:

GPU > x Streaming Multiprocessors > x "Cuda Cores" > 1 FPU (en ook een ALU, overigens, maar laten we het daar maar niet over hebben :P )

Dus als men het bij nVidia over shaders heeft dan heeft men het over "Cuda cores" of FPUs - dat maakt op zich niet uit aangezien elke Cuda core een enkele FPU heeft.

Bij AMD is het als volgt:

GPU > x SIMD Cores / Engines > x Streaming Processors > 5 FPUs

Als men het bij AMD over shaders heeft dan heeft men het over de FPUs.

Dus de analogien zijn als volgt:

SIMD Core ~ SIMD Engine ~ Streaming Multiprocessor
Cuda Core ~ Streaming Processor ~ Core (~ shader, in het geval van nVidia)
FPU ~ Shader

Dit is heel verwarrend omdat de termen "Core" en "Streaming" en "Shader" door elkaar heen lopen. En om het nog leuker te maken noemt AMD bij APUs de gehele GPU ook wel een "SIMD Engine Array". Bij de verschillende artikelen van Anand wordt het hier en daar wel duidelijk, zie bijvoorbeeld ook hier:

http://www.anandtech.com/show/2841/4
http://www.anandtech.com/show/2841/5

Maar, correct me if I'm wrong!!

Edit: Flying Dutchman: Dit plaatje van een SM van Anand zegt eigenlijk al genoeg:

http://images.anandtech.c...video/NVIDIA/GF100/sm.png

Je ziet dat er dus zowel cores zijn (voor shader bewerkingen) als een losse tesselator, onderaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2010 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 12:22
AMD en Nvidia hebben het sowieso niet over shaders, want shaders zijn software en niet hardware.

En, ik blijf het tesselation verhaal wazig vinden en hoor continu tegenstrijdige dingen, maar het meest prominent is dat 25% van de cuda-cores voor tesselation gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:47
The Flying Dutchman schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 14:21:
Ik weet dat het ongeveer zo in elkaar steekt, maar het gaat er nu eigenlijk gewoon om: doen dezelfde transistors die de vertex shader en fragment shader programma's uitvoeren bij nVidia ook de tessellation, of wordt daar een speciaal stuk hardware voor gebruikt?

Ik meende dat dit (op z'n minst gedeeltelijk) door dezelfde transistors werd gedaan, maar E.Ross geeft aan dat het ook bij nVidia apparte logica is die dit uitvoert. Ik zou die tech artikelen van beyond3d en anand (beiden gaan er uitgebreid op in geloof ik) eens opnieuw moeten lezen.
Uiteindelijk is dit vrijwel niet te bewijzen, aangezien de slides van NVIDIA en AMD wel een algemene architectuur aangeven maar er is geen enkel bewijs dat de echte chip ook helemaal op die manier werkt. Als we echter deze slides aanhouden heeft NVIDIA in Fermi gewoon een speciaal blokje logica voor tesselation in elke core/SM zitten.
Let echter wel, tesselation in DX11 bestaat eigenlijk uit meerdere stages. Er zijn hier twee programmeerbare shader stages voor, de domain en de hull shader. Heel simpel gezegd bepalen deze shaders hoe de tesselation data berekend en gebruikt wordt. Tussen deze shader stages zit dan de daadwerkelijke tesselation stage in. Dit is het blok dat dus door de tesselation hardware wordt uitgevoerd en het enige dat in deze stage gebeurt is een set van "weights" berekenen die gebruikt kunnen worden in de shadercode.
Zowel dat AMD als NVIDIA architecturen maken dus grotendeels gebruik van de programmeerbare SMs voor tesselation, en maar een deel van het werk wordt door de fixed function tesselation hardware gedaan.
Ben ik zo nog te volgen? :)
Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 14:35:
Hmm, volgens mij zaten de cores in de SIMD eenheden / SM's, en niet andersom - vandaar dat de SIMD ook meerdere operaties tegelijk kan uitvoeren. ;) Elke core kan dan weer 1 (bij nVidia) of 5 (bij AMD) FPU's hebben (niet ALU's, die zijn voor integer operaties, dacht ik. Zie ook hier: Wikipedia: Arithmetic logic unit ).

*** knip ***

Je ziet dat er dus zowel cores zijn (voor shader bewerkingen) als een losse tesselator, onderaan.
Dit is dus die spraakverwarring die AMD en NVIDIA hebben gecreeerd door naamgeving te misbruiken en te verzinnen. "Stream processor" is een compleet verzonnen naam zonder enige basis. "Core" is compleet uit context misbruikt. "Shader" is door mensen die er weinig van af weten verward met wat een echte shader is. Tuurlijk noemt AMD/NVIDIA hun ALU een "core", dan lijkt het alsof ze veel beter/complexer zijn dan een CPU, maar dat maakt het nog niet een core. Het dichtst bij een "echte" core in de traditionele zin van het woord is de SM. Een core is namelijk een eigen stukje processor die onafhankelijk van de rest van de processor code kan uitvoeren. Een core kan code lezen en uitvoeren en heeft registers/cache en ALUs. De ALU's in een SIMD eenheid kunnen enkel en alleen een operatie uitvoeren op een of meerdere registers, dat heeft niets met een core te maken. :)

Ik ben dan ook al jaren voor afschaffing van die onzintermen die NVIDIA/AMD marketing hebben bedacht. Laten we ophouden met verwarrende terminologie als "stream processor" of "shader". Een GPU bestaat gewoon uit X cores met elk een of meer Y-brede SIMD eenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online

COMPUTEX 2010: Sapphire HD 5770 Eyefinity 4 Card Exposed

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com/newvr/image.php?m=540&s=http://resources.vr-zone.com//uploads/9189/gallery/Sapphire_Eyefinity4_1.JPG

Sapphire has a rather interesting Eyefinity demo in a private room today that hooks up 4 monitors simultaneously running DiRT 2. The card is the Sapphire HD 5770 Eyefinity 4 Edition that has 4 display outputs; 2 x DVI, 1 x HDMI and 1 x DisplayPort. Therefore, this card has the ability to run off more than 2 non-DisplayPort monitors which make things easier. This card is slated for launch sometime in August.

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com/newvr/image.php?m=540&s=http://resources.vr-zone.com//uploads/9189/gallery/Sapphire_Eyefinity4_5.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 10-06-2010 19:54 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De beeldschermen zijn op 1 kaart aangesloten, maar hij draait in crossfire met een andere 5770 zonder achterklepje. Anders heb je nooit genoeg power om 4 schermen in Eyefinity te draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je wel een énorme crosshair :p

Weet niet, die bezels zitten dan wel erg in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Bij FPS games ja. Maar ik kan hier dus uit opmaken dat 2x dvi en 1x hdmi ook mogelijk is? Dus een 3e scherm zonder dat DP nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Laatst online: 08-09 19:35
Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 20:09:
Dan heb je wel een énorme crosshair :p

Weet niet, die bezels zitten dan wel erg in de weg.
[offtopic]
Bij een RTS heb je helemaal geen crosshair nodig *O* .

/me SirNobax wilt wel eens een potje TA-Spring:**A met 4 30"ers spelen

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
spNk schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 20:55:
Bij FPS games ja. Maar ik kan hier dus uit opmaken dat 2x dvi en 1x hdmi ook mogelijk is? Dus een 3e scherm zonder dat DP nodig is?
Vreemd, maar waarschijnlijk zit er dan een actieve adapter op de videokaart, die een van de dp-signalen omzet. Ik heb nog wel naar het systeem gekeken, maar dacht toch, dat is crap, zo met vier schermen, en dus verder niet naar de videokaart gekeken... Niet slim :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Marc Rademaker schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 22:53:
[...]

Vreemd, maar waarschijnlijk zit er dan een actieve adapter op de videokaart, die een van de dp-signalen omzet.
Klopt helemaal. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SirNobax schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 20:59:
[offtopic]
Bij een RTS heb je helemaal geen crosshair nodig *O* .

/me SirNobax wilt wel eens een potje TA-Spring:**A met 4 30"ers spelen
Dan moet je maar eens een echte RTS gaan spelen!

/me rent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aethertyd
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 10:33
-The_Mask- schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 19:53:

COMPUTEX 2010: Sapphire HD 5770 Eyefinity 4 Card Exposed

[afbeelding]

Sapphire has a rather interesting Eyefinity demo in a private room today that hooks up 4 monitors simultaneously running DiRT 2. The card is the Sapphire HD 5770 Eyefinity 4 Edition that has 4 display outputs; 2 x DVI, 1 x HDMI and 1 x DisplayPort. Therefore, this card has the ability to run off more than 2 non-DisplayPort monitors which make things easier. This card is slated for launch sometime in August.

[afbeelding]
Nu hopen dat dit ook gebeurt met de high-end kaarten, want dit was een van de redenen dat ik nog steeds geen nieuwere kaart heb aangeschaft. Dat dit niet eerder gebeurt is heeft natuurlijk gewoon te maken met de marketing voor crossfire.

[ Voor 7% gewijzigd door Aethertyd op 11-06-2010 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat? Dus als je twee 5000-kaarten in crossfire zet dan heb je geen converters nodig voor Eyefinity?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aethertyd
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 10:33
Dat lijkt me niet, je hebt dan gewoon 2x zoveel aansluitingen als met een enkele kaart he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
als je 2x zo veel verbindingen hebt heb je 2x dvi en 2x hdmi dus dan heb je geen converters nodig zolang je niet meer dan 4 schermen gebruikt. Dat lijkt mij logisch, maar ik heb 0,0 ervaring er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
ArgantosNL schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:48:
als je 2x zo veel verbindingen hebt heb je 2x dvi en 2x hdmi dus dan heb je geen converters nodig zolang je niet meer dan 4 schermen gebruikt. Dat lijkt mij logisch, maar ik heb 0,0 ervaring er mee.
Maar zo werkt het helaas niet. Het signaal moet van één videokaart komen voor Eyefinity.

Zoals ik al opmerkte, er zit gewoon een actieve adapter op de videokaart ingebouwd, waardoor een van de drie dp-signalen die een HD 5770 / HD 5750 standaard uitsturen, om wordt gezet naar dvi/hdmi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Hier een filmpje met een hoge pief van sapphire.

http://tv.hexus.net/show/...D_experience_at_Sapphire/

Gaat het over 3d en ook over de Eyefinity4 kaart.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Goed, als er weinig over Ati te speculeren is, dan maar eens over wat anders beginnen:

Waar hangt CJ eigenlijk uit als je zit te wachten op nieuwe sappige geruchten? ;)

We hebben hem sinds Computex niet meer gezien in dit topic (en in het vorige topic stond dat hij op 5 juni terug zou zijn). Durft ie z'n gezicht niet meer te vertonen nu er niets van de geruchten in de topic start lijkt (!!!) te kloppen? ;)

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Laatste bezoek: 1.5 uur geleden. Post: MSI Twin Frozr ,voltage problemen of niet ? .

Dus ik zeg het je alvast maar... speculatie + NDA =/= goeie combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Jejking schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 17:23:
Laatste bezoek: 1.5 uur geleden. Post: MSI Twin Frozr ,voltage problemen of niet ? .

Dus ik zeg het je alvast maar... speculatie + NDA =/= goeie combinatie.
Hee, heb ik niet goed gezocht! (ik meende om de één of andere reden dat hij helemaal niet meer was geweest sinds 3 juni). Dat speculatie + NDA geen goeie combo is begrijp ik. Maar ik hoop dat CJ zich niet in de nesten heeft gewerkt (en dat het gewoon toeval is dat hij hier een tijdje niet geweest is), dat zou vervelend zijn (ook voor deze topicserie). Weet jij soms meer, of is het ook pure speculatie van jouw kant?

edit: sorteren op laatste reactie topic gaat over alle reacties, niet over reacties van de poster waar je op zoekt... daar ging ik de mist in.

[ Voor 10% gewijzigd door The Flying Dutchman op 12-06-2010 17:33 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Geeft niet. Ik heb geen idee waar die gozer uithangt dus ja... deels speculatie, deels gevoel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees gewoon mee hoor. ;)

Altijd leuk om al die speculaties te zien, niet alleen over de opvolger van Evergreen, maar ook over hoe weinig men eigenlijk weet over hoe tesselation bij AMD in elkaar zit (wist je dat AMD's tesselation manier bv relatief weinig performancehit krijgt wanneer men de resolutie omhoog gooit?).

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom vertel je hier dan niet gewoon wat meer over?! Vroeger was CJ hier de man maar dezer dagen kun je ons niks meer vertellen. We kunnen zo'n beetje beter naar de SemiAccurate forums verhuizen, die Charlie laat tenminste af en toe wat los..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:38
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 18:28:
Waarom vertel je hier dan niet gewoon wat meer over?! Vroeger was CJ hier de man maar dezer dagen kun je ons niks meer vertellen. We kunnen zo'n beetje beter naar de SemiAccurate forums verhuizen, die Charlie laat tenminste af en toe wat los..
Doei !

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-08 16:07
Charlie is dan ook niet aan NDA's gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 18:28:
Weet je wat het is... ik heb al zo veel verteld.... zo vaak... bepaalde dingen heb ik al eens uitgelegd... keer op keer... op een gegeven moment denk je dan... gebruik de search of Google want ik ga het niet voor de 100ste keer vertellen... ook bv over tesselation (dat er 2 verschillende tesselation units in Evergreen zitten etc).

De first post werk ik netjes sporadisch bij met nieuwe info... maar geen kip die er naar kraaide toen ik maanden terug al melding maakte van Eyefinity+, UVD3 of andere zaken... en die blijken nu ineens in de nieuwe HD6000 serie te zitten... tja... niks te vertellen? Ik zou voortaan gewoon beter opletten (of mijn hele post geschiedenis er nog eens op na lezen want er staan genoeg hints in over de refresh van Evergreen). ;)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Na 115 topics zou ik er ook gaar van zijn hahaa :+

En met een serieuze baan en NDA's etc etc kan ik me voorstellen dat je t rustiger aan doet :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Ey CJ niet iedereen vind dat je te weinig of weinig verteld hoor :) Ik ben ruim te vrede met de informatie die je beschikbaar stelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

CJ, alle begrip ;) De info komt anders vanzelf toch wel beschikbaar naarmate de launch dichterbij komt, en de info ook vrijgegeven mag worden he :)

Btw... leuk artikel van die MSI Experience :P

[ Voor 17% gewijzigd door Fid3lity op 12-06-2010 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

en alhoewel kloontjes niet toegestaan zijn..... O-)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik kwam per toeval in wat oudere ATI Nieuws discussie topics en dit was voor de HD5xxx serie er was. Wat opvalt is dat er veel geruchten de ronden deden dat de HD5xxx weleens een reeks zou kunnen zijn dual en quadcore GPU's als MCM native die. Hoe groot is de kans dat Hecatoncheires niet eens z'n soort oplossing wordt ? Uit de naam betekenis af te leiden zou dat toch kunnen of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Laatst online: 05-09 08:50
Lees een paar pagina's terug, daar werd dit ook al aangehaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:44
dat zelfde gerucht steekt al de kop op sinds de 2900xt...... iedere generatie weer. het zal ooit een keer gebeuren maar reken er nog maar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee het zal nooit gebeuren. De discrete GPU markt zal nog maar een jaartje of 10 bestaan, alles wordt bij de CPU ingepropt. In die tijdspanne zal het nooit gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:58:
De discrete GPU markt zal nog maar een jaartje of 10 bestaan, alles wordt bij de CPU ingepropt.
Dus jij denkt dat over 10 jaar we geen ATX mobo's hebben of de GPU's zo maar een stuk trager worden dan de vorige generatie? Of heb je iets gevonden waardoor we zo'n 400 Watt aan hitte (high-end CPU + GPU) op een mini-oppervlakte kunnen wegwerken?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja... 10 jaar dat is wat, zeven generaties? Hoe zagen de GPUs er van 10 jaar geleden er ook al weer uit? ;) GPUs gaan heel rap, ik denk zeker dat het mogelijk zou kunnen zijn - tenzij er te veel hitte op de heatspreader komt of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik denk toevallig dat dit de toekomst is. Dan zet je gewoon een nice heatpipe direct touch koeler erop, dat kan zo'n beetje alles koelhouden. Dan heb je eigenlijk alleen nog maar socket en geheugen nodig om een mobo. En nog 4x PCI-Express voor je insteek SSD (dit is ook de toekomst). 400 watt is niet zo'n probleem hoor. Ik heb eens gelezen zo'n dude overklokte z'n Phenom II X6 naar 6 gigaHertz en toen trok die alleen al ook 400 watt en dat kon hij ook koelhouden. Ik denk PCs in toekomst zijn mini-ITX met echt enkel 1 huge ass koeler op de CPU socket, dat is dan het enigste wat je hoeft te koelen. Omdat je nu alles op CPU hebt, heb je ook geen regelchips zoals South- of Northbridge meer nodig dus die hoef je ook niet te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 23:08:
Ik heb eens gelezen zo'n dude overklokte z'n Phenom II X6 naar 6 gigaHertz en toen trok die alleen al ook 400 watt en dat kon hij ook koelhouden.
:F Daar had die vast geen vloeibaar stikstof of helium voor nodig of wel?
Ik denk PCs in toekomst zijn mini-ITX met echt enkel 1 huge ass koeler op de CPU socket, dat is dan het enigste wat je hoeft te koelen.
Lijkt mij ook, want de VRM's hoef je vast niet te koelen dan. :X

[ Voor 24% gewijzigd door -The_Mask- op 14-06-2010 23:11 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 23:08:
400 watt is niet zo'n probleem hoor. Ik heb eens gelezen zo'n dude overklokte z'n Phenom II X6 naar 6 gigaHertz en toen trok die alleen al ook 400 watt en dat kon hij ook koelhouden.
Ooit gehoord van Liquid Nitrogen? Zo niet, ga dan maar eens over dergelijke koeling lezen en je zult meteen begrijpen dat het koelen van 400 Watt niet voor alledaagse huis, tuin en keuken pc's is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:58:
Nee het zal nooit gebeuren. De discrete GPU markt zal nog maar een jaartje of 10 bestaan, alles wordt bij de CPU ingepropt. In die tijdspanne zal het nooit gaan lukken.
Net als IGP's die deiscrete GPU's wegmoffelen? Nee ik zie het niet gebeuren dat dat uitsterft. Kijk hoe groot de die van cypress is. Prop die samen met een 32 core CPU want die hebben ze wel tegen die tijd en je hebt een monster die. Prop die in een voet met 10000 pinnen.. Nou nee ik zie geen voordelen..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:05
CJ schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 19:50:
ook bv over tesselation (dat er 2 verschillende tesselation units in Evergreen zitten etc).
Wat is het nut van 2 tesselators (DX11 en Xenos) als er maar 1 gebruikt wordt?
:?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Puppetmaster schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 13:22:
[...]

Wat is het nut van 2 tesselators (DX11 en Xenos) als er maar 1 gebruikt wordt?
:?
Blijkbaar kan de DX11 tessellator niet de tessellation doen voor pre-DX11 tessellation, terwijl de Xenos tessellator niet de DX11 tessellation kan doen (dat laatste was bekend: pre-DX11 tessellation is niet compatible met DX11 tessellation). AMD wil waarschijnlijk backwards compatibility behouden (oude code die met de HD4xxx series tessellator werkt, moet ook werken op de HD5xxx series).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:41
The Flying Dutchman schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 13:35:
[...]

Blijkbaar kan de DX11 tessellator niet de tessellation doen voor pre-DX11 tessellation, terwijl de Xenos tessellator niet de DX11 tessellation kan doen (dat laatste was bekend: pre-DX11 tessellation is niet compatible met DX11 tessellation). AMD wil waarschijnlijk backwards compatibility behouden (oude code die met de HD4xxx series tessellator werkt, moet ook werken op de HD5xxx series).
Waar wordt die preDX11 tesselator voor gebruikt dan?
Ja duh, tesselation, maar ik had begrepen dat dat (nog) niet geimplementeerd was.
Zijn er voorbeelden van tesselation die wel op 4xxx werkt en niet op Nvidia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
daan! schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:07:
[...]

Waar wordt die preDX11 tesselator voor gebruikt dan?
Ja duh, tesselation, maar ik had begrepen dat dat (nog) niet geimplementeerd was.
Zijn er voorbeelden van tesselation die wel op 4xxx werkt en niet op Nvidia?
Geen idee of het voor DirectX 10(.1) apps werd gebruikt. Je kon het wel gebruiken met OpenGL, daar had AMD een extensie voor. Of het daadwerkelijk toegepast is in commerciele producten voor de pc? Ik denk het niet, maar de functionaliteit zat wel op de kaart, dus het was bruikbaar (waarschijnlijk zijn er enkel wat demootjes die er gebruik van maken).

edit: met de unigine heaven benchmark kun je tessellation inschakelen op de HD4xxx series met de Linux (OpenGL) versie. Daarvoor moest je in één of ander configuratie bestandje iets wijzigen. Ik heb het geprobeerd, zag er wel mooi uit, maar het draaide voor geen meter op mijn HD4870 natuurlijk ;).

[ Voor 29% gewijzigd door The Flying Dutchman op 15-06-2010 14:50 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Backwards compatibility is een belangrijke reden. En verder heeft AMD een tijd terug er voor gezorgd dat developers rechtstreeks de fixed function tesselator kunnen aanspreken via DX10.1/DX11. Dus die zou eventueel ook nog kunnen worden gebruikt. De kans dat dit gebeurt is klein, maar eventueel met Xbox ports zou dit nog van pas kunnen komen. Verder neemt de 'oude' tesselator erg weinig ruimte in beslag, dat men deze heeft laten zitten. Blijkbaar nam deze dus relatief veel minder ruimte in beslag dan de CrossFireX Sideport die wel op de snijtafel is wel beland.

Overigens zegt nVidia dat Fermi zo'n 5x krachtiger is op het gebied van tesselation dan de Cypress GPU. Als je dit analyseert dan kan je tot de volgende conclusie komen. Fermi heeft 16 polymorph engines (aka de tesselation units). In de GTX480 zitten er dus 15 (1 uitgeschakelde cluster). AMD heeft 1 DX11 tesselator. 1 AMD tesselator is dus ongeveer 3x zo krachtig als een enkele NV tesselator (niet vreemd als je je bedenkt dat AMD al op z'n 5de generatie tesselator zit). Stel je nou eens voor dat AMD meerdere tesselators integreert in een volgende generatie GPU...

En daar waar AMD's tesselation erg consistent is, omdat elke GPU uit de Evergreen generatie dezelfde tesselator heeft en de performance voornamelijk afhankelijk is van kloksnelheid, heeft een 5770 bijna dezelfde theoretische tesselation maximum als de 5870. En daarnaast blijft de performance ook redelijk consistent wanneer je van resolutie verandert. Ga je bij NV naar een lagere videokaart of andere resolutie, dan zal de tesselation performance daar dus ook minder worden omdat er minder polymorph engines in zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door CJ op 15-06-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

CJ schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 15:26:
Backwards compatibility is een belangrijke reden. En verder heeft AMD een tijd terug er voor gezorgd dat developers rechtstreeks de fixed function tesselator kunnen aanspreken via DX10.1/DX11. Dus die zou eventueel ook nog kunnen worden gebruikt. De kans dat dit gebeurt is klein, maar eventueel met Xbox ports zou dit nog van pas kunnen komen. Verder neemt de 'oude' tesselator erg weinig ruimte in beslag, dat men deze heeft laten zitten. Blijkbaar nam deze dus relatief veel minder ruimte in beslag dan de CrossFireX Sideport die wel op de snijtafel is wel beland.

Overigens zegt nVidia dat Fermi zo'n 5x krachtiger is op het gebied van tesselation dan de Cypress GPU. Als je dit analyseert dan kan je tot de volgende conclusie komen. Fermi heeft 16 polymorph engines (aka de tesselation units). In de GTX480 zitten er dus 15 (1 uitgeschakelde cluster). AMD heeft 1 DX11 tesselator. 1 AMD tesselator is dus ongeveer 3x zo krachtig als een enkele NV tesselator (niet vreemd als je je bedenkt dat AMD al op z'n 5de generatie tesselator zit). Stel je nou eens voor dat AMD meerdere tesselators integreert in een volgende generatie GPU...

En daar waar AMD's tesselation erg consistent is, omdat elke GPU uit de Evergreen generatie dezelfde tesselator heeft en de performance voornamelijk afhankelijk is van kloksnelheid, heeft een 5770 bijna dezelfde theoretische tesselation maximum als de 5870. Ga je bij NV naar een lagere videokaart, dan zal de tesselation performance daar dus ook minder worden omdat er minder polymorph engines in zitten.
Goh, MCM ontwerp van AMD anyone :+ ? Oftewel, meerde kleine chips samenvoegen tot 1 grote chip. Dus HD6670 GPU x4= HD6870 GPU :$ ?

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
CJ schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 15:26:

En daar waar AMD's tesselation erg consistent is, omdat elke GPU uit de Evergreen generatie dezelfde tesselator heeft en de performance voornamelijk afhankelijk is van kloksnelheid, heeft een 5770 bijna dezelfde theoretische tesselation maximum als de 5870. Ga je bij NV naar een lagere videokaart, dan zal de tesselation performance daar dus ook minder worden omdat er minder polymorph engines in zitten.
Dit zijn mooie praatjes, maar het zegt natuurlijk niets zolang we niet weten hoeveel oppervlakte/transistors de AMD tessellator en de nVidia polymorph engines in beslag nemen.

edit: overigens kreeg ik tessellation zo snel niet meer aan de praat op mijn HD4870 onder linux met de Unigine Heaven 2.1 benchmark. De laatste keer dat ik dit probeerde was met een oudere versie van de benchmark, misschien hebben ze de mogelijkheid eruit gesloopt, hoewel er in de configuratiebestanden nog wel wat verwijzingen zijn naar de HD4xxx tessellator.

[ Voor 9% gewijzigd door The Flying Dutchman op 15-06-2010 15:33 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Volgens mij gebruikt Unigine ook DX11 tesselation. En de HD4xxx ondersteunt dat niet helemaal.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 02:45
Je kan ook de Froblins demo eens draaien als je je HD 4xxx eens met tesselation wil zien werken ;). Mijn 4870 heeft iig moeite om dit aan 30 FPS te draaien.

Asus P8P67 EVO | i5 2500k (4.8 GHz) | Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Ed. | 8 GB DDR3 1600 | 1 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Astennu schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:11:
Volgens mij gebruikt Unigine ook DX11 tesselation. En de HD4xxx ondersteunt dat niet helemaal.
Ja dat gebruikt Unigine inderdaad ook.
Maar het was voorheen iig mogelijk om de HD4xxx series tessellation te gebruiken in de OpenGL Unigine Heaven benchmark, maar dit lukt mij niet meer in versie 2.1 (of ik heb gewoon niet lang genoeg gezocht). Het is me zeker gelukt in eerdere versies van deze benchmark.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 20:27

New AMD Catalyst 10.6 Drivers Improve Video Playback, Gaming Performance

Read more: http://hothardware.com/Ne...erformance/#ixzz0r2AhOCSn

Catalyst 10.6 zal vandaag of morgen dus wel worden gereleased :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Erg interessante release. En ook weer aardig wat performance boosts. nVidia heeft met de 257.xx ook de performance weer wat opgekrikt. Dit zal het weer redelijk gelijk maken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice performance upgrades. Volgens mij zijn de HD5970 bezitters erg gelukkig. Die krijgen de dikste boost. Ik heb sinds gisteren ook een HD5770 dus dit vind ik ook leuk om te lezen! (Al krijgen de HD5700 niet veel boost :/). Wat ik overigens niet snap. Als ze optimaliseren voor een applicatie, dan doen ze dit toch niet per GPU? Ze schrijven een betere driver en dan zou je alleen boost krijgen met HD5870 en niet HD5770.. Dat lijkt me gek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-08 14:48
Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:24:
Nice performance upgrades. Volgens mij zijn de HD5970 bezitters erg gelukkig. Die krijgen de dikste boost. Ik heb sinds gisteren ook een HD5770 dus dit vind ik ook leuk om te lezen! (Al krijgen de HD5700 niet veel boost :/). Wat ik overigens niet snap. Als ze optimaliseren voor een applicatie, dan doen ze dit toch niet per GPU? Ze schrijven een betere driver en dan zou je alleen boost krijgen met HD5870 en niet HD5770.. Dat lijkt me gek..
Idd. HD5970 FTW! :D :D

Ik hoop maar dat m'n pc het weer doet tegen de tijd dat ze uitkomen! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:18
Weet iemand of de 10.6 catalyst ook iets doet tegen het crashen tijdens het bekijken van flash videos in full-screen?
Ik heb dit probleem sinds ik ben overgestapt naar AMD (wel videokaart gehouden, 5750) en het is vrij iritant als ik even vergeet dat heel mijn systeem vastloopt als ik een keer op full-screen klik...
Had ook last van vergrote muis maar dat heb ik niet meer met 10.2 hotfix.

EDIT: 10.6 is online!

[ Voor 3% gewijzigd door Redblader op 16-06-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
ff release notes checken
https://a248.e.akamai.net...yst_106_release_notes.pdf
Disabling CrossFire™ for the first time no longer causes the "Contrast" value to
change to zero in Catalyst Control Center - Display Properties Color page
Dit had ik gister met 8.74drivers, nu dus opgelost

[ Voor 50% gewijzigd door Bullus op 16-06-2010 20:57 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deze release gaat het vrijwel alleen maar om crossfire setups - en de HD5970 natuurlijk, welke ook twee chips heeft. Dus ze differentieren niet naar GPUs, maar ze hebben meerdere GPU's beter weten samen te laten werken. :)

De uitzondering is Dirt 2 DX9, waar ook enkele GPUs een boost zien.

Overigens, de wijzigingen hebben natuurlijk een iets ander effect op de verschillende chips binnen de evergreen serie, neem ik aan, dus ze hebben de boost over de verschillende kaarten apart even vermeld. Ik denk dat de HD56xx ook wel een boostje krijgt, ook al staat het er niet bij (zeker in CrossFire).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2010 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotslasher
  • Laatst online: 14-09 23:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje raar dat ze Dirt2 een DX9 boost hebben gegeven voor de HD5000 serie terwijl juist de HD5k serie DX11 aankan o_O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Denk vanwege de demo van d!rt2 (benchmark dx9)

[ Voor 21% gewijzigd door Bullus op 16-06-2010 21:23 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

versie is niet helemaal lekker: na het installeren op mijn notebook konden er alleen nog maar 4:3 resoluties worden gekozen met 1:1 pixelmapping en werd ik verwelkomt met de melding: installation failed, please download the corrent product for your hardware 8)7

na een reboot deed ie het opeens wel perfect... zonde dat ik uitgerekend vanmidddag 3dmark heb geïnstalleerd

edit: correctie: na een reboot werd ik automatich ge-rollbackt naar 10.5 :X
10.6 = -O-

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2010 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 21:18:
Beetje raar dat ze Dirt2 een DX9 boost hebben gegeven voor de HD5000 serie terwijl juist de HD5k serie DX11 aankan o_O
En hoe zit het dan met de mensen die een HD5770 op WinXP hebben en waarom zouden ze het niet doen ?
Dus waarom vind je het een beetje raar het is toch niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
de download site van ati doet het bij mij niet, hier een mirror gevonden via andere website:

http://rs469.rapidshare.c...64_win7_64_dd_ccc_enu.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ze doen beide. De ene gpu is de andere niet. De RV870 heeft bv veel meer steamprocessors en Texture units die aan het werk gehouden moeten worden. Maar heel vaak gelden boosts voor de hele architectuur. Soms zelfs voor de oudere zoals de HD4xxx en HD3xxx.

De HD5970 is een dual GPU kaart. Die extra winst zal dus komen door betere CF profiles.

Daarnaast is er ook al vaker gezegd dat er best boosts kunnen zijn die niet in de releasenotes genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 08:23:
[...]
Daarnaast is er ook al vaker gezegd dat er best boosts kunnen zijn die niet in de releasenotes genoemd worden.
Dit is inderdaad wel vaker het geval, zoals bij de vorige drivers (of waren het de drivers daarvoor?)... dat Eyefinity performance ineens een enorm omhoog ging in een aantal games. Dit stond niet echt vermeld in de releasenotes, dus het was een aangename verrassingen voor Eyefinity gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

zero_cool89 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:37:
de download site van ati doet het bij mij niet, hier een mirror gevonden via andere website:

http://rs469.rapidshare.c...64_win7_64_dd_ccc_enu.exe
This file is neither allocated to a Premium Account, or a Collector's Account, and can therefore only be downloaded 10 times. This limit is reached.

jammer :(
dan maar via de trage ati site

gaat best vlot nu ineens :)

[ Voor 3% gewijzigd door defcon84 op 17-06-2010 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Ik heb nooit problemen gehad met de site van ATI. Misschien mensen massaal nieuwe driver aan het downloaden waren. Of was je iets vergeten uit te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:18
Mijn flash problemen zijn opgelost met catalyst 10.6! _/-\o_
Hoef ik eindelijk niet meer te onthouden dat de pc crashed bij full-screen flash filmpjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
defcon84 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:08:
[...]

This file is neither allocated to a Premium Account, or a Collector's Account, and can therefore only be downloaded 10 times. This limit is reached.

jammer :(
dan maar via de trage ati site

gaat best vlot nu ineens :)
ATi site is juist super snel. Ik doenload daar altijd met minimaal 1,5 mb/s. Lager heb ik em nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

I can agree with whatever stated above, de file was zo binnen via de official site :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Astennu schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:37:
[...]
ATi site is juist super snel. Ik doenload daar altijd met minimaal 1,5 mb/s. Lager heb ik em nog niet gezien.
Jejking schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:30:
I can agree with whatever stated above, de file was zo binnen via de official site :)
het zal wel tijdelijk aan mijn verbinding gelegen hebben toen ik het de eerste keer probeerde :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

CJ, het is stil! Er was ons nieuws beloofd over de HD67xx serie :P ! Het enigste wat nieuws was was het feit dat het wel/niet/wel/niet/misschien geen/wel Southern Islands was die eraan kwam :+ :P

Aka, vind het verdomd stil rond de opvolger van Evergreen, had nu wel wat meer leaks verwacht :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Ik denk gewoon dat AMD de leak kanalen dit keer nog beter heeft dicht getimmerd, het is zeker dat SI z'n tape out heeft gehad weliswaar een paar weken later dan RV870 maar het zou me niks verbazen als ze dit keer vanwege hun ervaring op 40 Nm een respin minder nodig hebben en alsnog voor de 'back to school' kunnen launchen.

Gewoon rustig afwachten :O

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe zit het eigenlijk met de 5570 mobility? zelfs google weet er niets over 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Ik had ook op meer informatie gehoopt. Maar het is nu eenmaal niet zo. Maar goed, heb op dit moment ook nog geen geld om videokaarten uit een nieuwe serie aan te schaffen ;). Komt binnenkort hopelijk wel verandering in, hopelijk valt dat mooi samen met de release van de HD67xx.

Vroeg me trouwens af... in de startpost wordt over een HD6750 gesproken. Maar kunnen we ook al een HD6770 verwachten? Als de HD6750 al 10-20% sneller zou moeten zijn dan de 512 core Fermi... dan moet een HD6770 helemaal mooie performance neerzetten!

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk gaan ze wat info lekken voor de launch van GF104, lijkt me het ideale moment om wat aandacht weg te kapen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:53:
hoe zit het eigenlijk met de 5570 mobility? zelfs google weet er niets over 8)7
Urhm, misschien komt dat omdat die ook niet bestaat? Er is geen Mobility Radeon 5500 Series GPU... alleen een Mobility Radeon 5800, 5700, 5600, 5400 Series...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteravond was er een probleempje met de ATi site waarbij een deel niet weergegeven kon worden waardoor de driver niet te downloaden was. Inmiddels is dat allemaal opgelost, en zijn de downloads snel als altijd. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
AMD Catalyst Application Profile - June 18 - Released 6/18/2010, 459KB

june 18 Profile Improvements:
BF:BC2 Crossfire Improvements
http://www.rage3d.com/xmp/

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Newsflash: AMD Talks About DX11, Eyefinity and More

Er staat een erg interessant artikel (5 pagina's) op Xbit Labs over het nieuwe "Gaming Evolved" programma van AMD, dat het welbekende "Get In The Game" inmiddels is opgevolgd:
X-bit labs: ATI used to have Get in the Game campaign about six or seven years ago, which was not successful. Can you name differences between the Gaming Evolved and Get in the Game campaigns?

With Gaming Evolved, we intend to be much more visible with our developer relationships because it is no longer enough to be the enabler, working quietly in the background. Gamers are more sophisticated than ever before and will buy a graphics card based on how well it performs in their favorite game titles. We want to tell gamers that Dirt 2 and Battlefield Bad Company 2, to name just a few of the titles with which we are engaged, will play great on ATI Radeon graphics cards

X-bit labs: Do you think that high performance levels of mainstream hardware are crucial for rapid adoption of new technologies (e.g., DX11, Eyefinity, etc)?

Neal Robison: With DirectX 11 and ATI Eyefinity, we have been inclusive, making the technologies available throughout our ATI Radeon HD 5000 series stack, from cards costing less than $100 to ultra-enthusiast products priced above $500. Technologies capable of delivering a better visual experience should be enjoyed by all, regardless of the customer’s budget.
http://www.xbitlabs.com/a...lay/6182010interview.html

[ Voor 28% gewijzigd door CJ op 22-06-2010 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk, maar in de startpost staan nu ook interessante dingen... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 15:42:
Indeed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Laatst online: 16-09 20:08

superwashandje

grofheid alom

leuk om te lezen maar alles is wel heel erg great, innovative, gamers come first en for free. oftewel: een goed staaltje marketing waar nvidia niet voor onder doet imo.

+is het wel jammer om te zien dat de vraag over hoe ze eyefinity willen promoten gezien er niet zoveel multi monitor gamers zijn word ontweken, en ze bij het 3d stukje zelf over de brillen die weer $100 extra kosten beginnen.

[ Voor 40% gewijzigd door superwashandje op 22-06-2010 16:00 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Je bedoelt andersom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Ik had nog nooit gehoord van bullet physics, wel van PhysX en Havok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 15:42:
Om mensen wat scrollwerk te besparen ff een citaat:
CJ schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 23:40:
Op korte termijn (eind 2010) staan gepland:
  • Refresh Evergreen, Oktober/November 2010
  • Antilles (opvolger Hemloc 5970)
  • Cayman (opvolger Cypress 5870)
  • Barts (opvolger Juniper 5770)
  • Turcs (opvolger Redwood 5670)
  • Caicos (opvolger Cedar 5450)
Op de langere termijn (H2 2010/H1 2011) staat volgens de meest recente Computex geruchtenmolen gepland:
  • Hecatoncheires, new architecture (?) 28nm
  • Northern Islands, Hybrid between Evergreen and Northern Islands (?) 40nm
  • Southern Islands, refresh Evergreen (?) 28nm
Je kan de komende paar weken erg veel leaks verwachten, want het schijnt dat de nieuwe chip z'n tape-out al heeft bereikt. Wat zouden de zgn verbeteringen zijn:
  • veel efficientere streamprocessor architecture
  • sterk verbeterde tesselation units met 3x of 4x performance van Cypress (Cypress heeft er nu 2: een fixed function die er al sinds de Xenos in zit, en een DX11 tesselator)
  • enhanced rasterizer voor verhoogde efficientie
  • UVD3 (bevestigd)
  • Eyefinity+ (bevestigd)
  • verbeterde cache architecture voor veel snellere GPGPU performance.
Update: de laatste Computex geruchten zeggen erg hardnekkig dat SI pas na NI komt.

Update 2: Eind Oktober - Begin November....

Gerucht: De opvolger van Evergreen komt in 2010 uit..
Waarschijnlijkheidsfactor: 80%. De laatste geruchten wijzen op Oktober/November 2010.

Gerucht: De snelste GPU in de opvolgende serie van Evergreen is sneller dan Fermi
Waarschijnlijkheidsfactor: 100%. De laatste geruchten zeggen dat deze iets sneller is dan Fermi met 512 SPs.

Gerucht: De opvolger van Evergreen is pin-to-pin-compatible met Evergreen.
Waarschijnlijkheidsfactor: 90%. De laatste geruchten zeggen dat de refresh inderdaad pin-to-pin compatible is. Dat wil zeggen dat AMD alles (specs) tot op het laatste moment geheim kan houden. Dit wijst er echter ook op dat er weinig verandert is in shaderarchitectuur en memory controller en dat de snelheidswinst door kleine optimalisaties en clockspeed verhogingen zou moeten komen.

Gerucht: Er komen wat interessante Eyefinity verbeteringen aan.
Waarschijnlijkheidsfactor: 100%. AMD gaat iets nieuws introduceren wat het nog gemakkelijker maakt om meer monitoren op een enkele kaart aan te sluiten.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2010 18:13 . Reden: Jaartallen langere termijn fixed door CJ, quote geupdate ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArgantosNL schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 16:04:
Ik had nog nooit gehoord van bullet physics, wel van PhysX en Havok.
http://bulletphysics.org/wordpress/

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 16:13:
[...]

Om mensen wat scrollwerk te besparen ff een citaat:

[...]
Dat is toch wel heel anders dan veel mensen hier hoopten.. We hoopten op september helaas wordt het oktober/november.. Wel goed staaltje "misleiden" wat ATI heeft gedaan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Xenomorphh schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 17:05:
Dat is toch wel heel anders dan veel mensen hier hoopten.. We hoopten op september helaas wordt het oktober/november.. Wel goed staaltje "misleiden" wat ATI heeft gedaan d:)b
We hoopten op Maart, volgens mij heeft CJ hier ook wel eens het Evergreen model + een maand gegeven.. dus..

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Xenomorphh schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 17:05:
[...]

Misleiden? 't Zijn allemaal geruchten tot AMD iets bevestigd ;)

Btw... H1/H2 2010?? Staat dat H voor Half jaar?? Want dan zou het toch H1/H1 2011 moeten zijn? Ben benieuwd...

[ Voor 13% gewijzigd door Fid3lity op 22-06-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Blue-Tiger schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 17:13:
[...]
Btw... H1/H2 2010?? Staat dat H voor Half jaar?? Want dan zou het toch H1/H1 2011 moeten zijn? Ben benieuwd...
idd anders klopt het korte termijn - langere termijn niet echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fixed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Laatst online: 17-09 05:24
Allemaal leuk en aardig dat DX11 .. maar zolang er alleen console ports met een beetje :| eye candy worden uitgebracht zie ik de noodzaak nog niet zo. vergelijk maar eens BF-BC2 ps/xbox360 met de pc versie. 1 op 1 gelijk met een onzichtbare DX11 marketing meuk opgefleurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

maxers1973 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 20:07:
vergelijk maar eens BF-BC2 ps/xbox360 met de pc versie. 1 op 1 gelijk met een onzichtbare DX11 marketing meuk opgefleurt.
Sorry? Moet je je DX11 PC maar eens forceren op DX9 en dan kijken of je die bewering vol kunt houden, er is zo veel detail gestopt in de effecten, ik kan de DX9 mode echt niet spelen, lelijke schaduw effecten leiden echt af.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Laatst online: 17-09 05:24
neliz schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 20:12:
[...]

Sorry? Moet je je DX11 PC maar eens forceren op DX9 en dan kijken of je die bewering vol kunt houden, er is zo veel detail gestopt in de effecten, ik kan de DX9 mode echt niet spelen, lelijke schaduw effecten leiden echt af.
Iets forceren op een pc .. zorgt vaak voor ellende ,moet je niet doen ... gewoon een xdoos of ps3 er naast draaien.

Nou idd .. mun mond viel open van verbazing ... man wat een beelden ,wat een verschil ..zag je zijn linker borstpartij ? tot 3 keer meer licht en effecten ;)

YouTube: Battlefield Bad Company 2- PS3 vs PC Comparison

[ Voor 8% gewijzigd door MaXeRs op 22-06-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Laatst online: 21-05-2022
't is gewoon de law van diminishing returns denk ik
Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.