[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 115 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste
Acties:
  • 70.625 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Snoitkever schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:16:
[...]

Nou, gezien het feit dat 28nm bij TSMC waarschijnlijk nog niet bruikbaar is dit jaar denk ik niet dat we de originele "northern islands" chips waar iedereen destijds over praatte gaan zien. Vergeet niet dat (voor zover ik weet) niemand ooit ook maar enige bevestiging heeft gegeven/gekregen wat NI of SI nou eigenlijk zou zijn en op welk procedee. Dus in die zin is NI en SI alleen maar invulling van geruchten. Punt is, we krijgen geen 28nm chip, maar misschien dus wel een nieuwe 40nm architectuur. Welke naam dat beestje krijgt kan mij persoonlijk geen bal schelen ;)
Nou, er waren wel hele sterke geruchten dat Southern Islands Evergreen was met een paar onderdelen van Northern Islands op 40 nm.

Maar ik denk dat dit gewoon de marketing strategie van AMD was, lekker dubbelzinnige "spoilers" los laten die plausibel klinken zodat iedereen daarop gaat zitten fantaseren en discussiëren, om erna dan ineens met totaal iets anders te komen en iedereen, zowel vriend als vijand, ermee te verrassen. Ik gok dat ze met zoiets bezig zijn, en zo ja, respect naar AMD want dat hebben ze dan heel netjes gedaan _/-\o_ .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Darkasantion schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 12:05:
[...]

Nou, er waren wel hele sterke geruchten dat Southern Islands Evergreen was met een paar onderdelen van Northern Islands op 40 nm.

Maar ik denk dat dit gewoon de marketing strategie van AMD was, lekker dubbelzinnige "spoilers" los laten die plausibel klinken zodat iedereen daarop gaat zitten fantaseren en discussiëren, om erna dan ineens met totaal iets anders te komen en iedereen, zowel vriend als vijand, ermee te verrassen. Ik gok dat ze met zoiets bezig zijn, en zo ja, respect naar AMD want dat hebben ze dan heel netjes gedaan _/-\o_ .
Zelfs CJ hebben ze voor de gek gehouden in dat geval. Of hij zit in het complot en heeft ons voorgelogen! ;)

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:53:
Ja hoor.. bij AMD leren ze niks van hun fouten.. 1 goede serie en ze gaan achterover leunen en martini's drinken.. Ze verliezen nu alweer momentum. Zelfde fout maakten ze in de tijd van Athlon 64. Heerlijke processors, maar toen dachten ze dat ze binnen waren. Ze gingen chillen en gunden Intel de kans om met een betere processor te komen. Zo worden ze natuurlijk nooit dominant..
Een ding moet je niet vergeten. Op dat moment had Intel de hele OEM markt in handen dankzij hun markting "strategie". Intel had genoeg centen om de hele bedrijfswaarde van amd in R&D te gooien. Hierdoor is intel voorop gekomen en met de groei van de OEM markt is Intel heel hard gegaan.

Ik vond het destijds al zo vreemd dat je bij de OEM's geen AMD pc's zag, dat was nog voor dat het bekent werd gemaakt dat intel de OEM's betaalde om geen AMD te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

The Flying Dutchman schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 12:16:
[...]

Zelfs CJ hebben ze voor de gek gehouden in dat geval. Of hij zit in het complot en heeft ons voorgelogen! ;)
Of misschien 3 namen gehad voor 1 serie om zo "lekken" te kunnen herleiden? Trucje hebben ze ook gedaan met Eyefinity toen.

Maar ik denk dat wij maar even moeten wachten. CJ hinte erop dat wij tijdens de Computex nog iets leuks zouden krijgen en dit topic vol zouden spammen, dus ik blijf wachten en speculeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Toch mis ik de tijd dat ATi 2x per jaar met een nieuwe GPU’s uitkwam. In de periode 2003-2006 kwam na de introductie van nieuwe architectuur, na 6 maanden een refresh uit en weer 6 maanden later werd de volgende GPU reeks uitgebracht. (vb: 9800pro/9800XT, x800/x850, x1900/x1950) Uitzondering was natuurlijk de late release van de x1800, maar dat was volgens mij ook gedeeltelijk de schuld van TSMC.

Vanaf de HD48xx serie duurt de release van de volgende generatie >12 maanden (de HD4890 niet meegerekend)
HD48xx release: juni 2008
HD58xx release: september 2009
HD6xxx release: oktober/november 2010 (mits we de bronnen van Neliz mogen geloven ;) )

Vooralsnog ga ik er niet vanuit dat CJ ons op een dwaalspoor heeft gebracht. Wellicht weten we binnen 24 uur (als Computex is afgelopen) wat meer.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit staat er nu in de startpost :

"Update: de laatste Computex geruchten zeggen erg hardnekkig dat SI pas na NI komt."

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:39:

"Update: de laatste Computex geruchten zeggen erg hardnekkig dat SI pas na NI komt."
En..

Op de langere termijn (H1/H2 2010) staat volgens de meest recente Computex geruchtenmolen gepland:
Hecatoncheires, new architecture (?) 28nm
Northern Islands, Hybrid between Evergreen and Northern Islands (?) 40nm
Southern Islands, refresh Evergreen (?) 28nm

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Deze is ook aangepast:

* Hecatoncheires, new architecture (?) 28nm
* Northern Islands, Hybrid between Evergreen and Northern Islands (?) 40nm
* Southern Islands, refresh Evergreen (?) 28nm

Laatste moet dus Southern Islands zijn! (OMG!!! TYPO :+ )

Oke, het is dus zoals het helemaal in het begin was volgens de allereerste geruchten, dus eerst NI, dan SI en daar ergens tussendoor komt dan Hecaton.
Iets of iemand heeft er dus voor gezorgd dat alle ogen en oren gericht waren op SI, terwijl men juist op NI moest lOf dat men op zijn allerminst op een dwaalspoor zat...
Wat er nu komt weten we allemaal niet, zelfs CJ lijkt niet helemaal correct te zijn geinformeerd(moedwillig of onbewust vanuit zijn bronnen is nog de vraag :P ), maar ik weet wel dat AMD dus een heeeeeel slim spelletje aan het spellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online

Heb ik iets gemist dat het anders is geweest? :?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

-The_Mask- schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:49:
[...]

Heb ik iets gemist dat het anders is geweest? :?
De recentste berichten waren dat men eerst NI wou introduceren op 32nm, dit zou ook een nieuwe architectuur zijn en de laatste incarnatie van het R600 ontwerp, maar omdat TSMC 32nm cancelde en 28 nm nog te ver weg is, moest ATi en tussenoplossing hebben. Dat werdt dus SI, dat was het beste van Evergreen en NI op 40nm... Tenminste volgens de geruchten van de afgelopen maanden, echter blijk dat nu een beetje fout te zijn :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar... Als je Tweakers.mette's link nou volgt, dan lees je dat de duitsers zeggen dat AMD heeft bevestigd dat "Southern Islands" dit jaar nog komt. :P Dus dan zijn de initele geruchten toch waar! Niet dat het uitmaakt, natuurlijk...

Sterker nog, ik vind het interessanter dat het artikel zegt dat de GPUs meer op efficientie zijn gericht dan het "breder" maken - waarmee ze denk ik willen zeggen dat ze niet meer shaders erop gaan proppen, maar ze ze beter willen benutten. Dit kan uiteraard zowel door de shaders te tweaken als de uncore te wijzigen als (efficient) hogere clocks te halen, dus het staat niet per se haaks op de eerdere geruchten dat de shaders op zich vrijwel hetzelfde blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik niet snap is dat AMD niet even opheldering biedt. Zij hebben toch een marketingafdeling die ook wel eens wat leest op fora of op reviewsites? Er is nu veel onduidelijkheid. Vaak zullen die jongens dus shit lezen wat helemaal niet waar is. Zij weten het, want zij werken bij AMD. Maar ze nemen niet eens effe de tijd om ooit ergens gewoon te zeggen hoe het ongeveer zit. Nooit een comment ofzo van: 'Oke jongens, eerst komt dit, dan dat en dan dit. De series heten zo, zo en zo. Je kunt zoveel % performanceboost verwachten'. Dan weten iedereen waar ze aan toe zijn. Is dat nou zoveel moeite, of heeft AMD geen marketingafdeling!? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21

Maar dan klopt dit dus ook niet meer:
Gerucht: De eerste Southern Islands GPU heeft z'n tapeout bereikt.
Waarschijnlijkheidsfactor: 100%

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 15:49:
Wat ik niet snap is dat AMD niet even opheldering biedt. Zij hebben toch een marketingafdeling die ook wel eens wat leest op fora of op reviewsites? Er is nu veel onduidelijkheid. Vaak zullen die jongens dus shit lezen wat helemaal niet waar is. Zij weten het, want zij werken bij AMD. Maar ze nemen niet eens effe de tijd om ooit ergens gewoon te zeggen hoe het ongeveer zit. Nooit een comment ofzo van: 'Oke jongens, eerst komt dit, dan dat en dan dit. De series heten zo, zo en zo. Je kunt zoveel % performanceboost verwachten'. Dan weten iedereen waar ze aan toe zijn. Is dat nou zoveel moeite, of heeft AMD geen marketingafdeling!? 8)7
Je wilt de concurentie toch wegblazen? Is niet handig als de concurent van te voren weet waar jij mee op de proppen komt ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 15:49:
Alles wat AMD nu al concreet zou maken is extra info geven aan Nvidia. Ze zijn niet voor niets concurenten, dus wil je zo min mogelijk info over je nieuwe product aan de concurrent kwijt. Die kan er tenslotte dan op anticiperen en zijn product daarop aanpassen. Dit is ook een marketing strategie, zo veel mogelijk onzin de wereld inhelpen zodat de marketing afdeling van bedrijf x niet weet wat er nu wel en niet van klopt. ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm ja hoor.. Jullie doen alsof het de koude oorlog is.. Zullen AMD werknemers ook hun informatie encoderen voordat ze dit aan elkaar sturen 8)7 Ik verwacht niet dat ze counter-intelligence afdeling hebben bij een van beide bedrijven. Als je gewoon een zo goed mogelijke kaart bouwt, dan kan je concurrent dit wel weten maar de vraag is maar net of ze wel een even goede kaart kunnen maken.. Jullie doen het nu klinken alsof je je kaarten willekeurig snel kan maken als je maar weet hoe snel je concurrent's kaarten zullen worden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:00:
Hmmm ja hoor.. Jullie doen alsof het de koude oorlog is.. Zullen AMD werknemers ook hun informatie encoderen voordat ze dit aan elkaar sturen 8)7 Ik verwacht niet dat ze counter-intelligence afdeling hebben bij een van beide bedrijven. Als je gewoon een zo goed mogelijke kaart bouwt, dan kan je concurrent dit wel weten maar de vraag is maar net of ze wel een even goede kaart kunnen maken.. Jullie doen het nu klinken alsof je je kaarten willekeurig snel kan maken als je maar weet hoe snel je concurrent's kaarten zullen worden 8)7
Uhm, ja ze encoderen informatie. Kijk maar nar Eyefinity/Sunspot. Lees deze pagina maar eens door, staat het helemaal in uitgelegd
Ja ze hebben "counter intelligence afdelingen", alles wat jij te weten kunt komen over het ontwerp van de tegenstander in een vroeg stadium kun jij gebruiken om jouw ontwerp/strategie erop aan te passen.
En waarom denk je dat de GTX480 zoveel stroom verbruikt? Omdat de GTX480 sneller MOEST zijn dan de HD5870, met minder zou Nvidia afgaan en dus moesten zij koste wat kost, Fermi laten zweten om die prestatie te laten halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Darkasantion op 04-06-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, je hoeft niet altijd de krachtigste GPU te hebben hoor. Kijk maar naar de HD48xx serie. Die waren ook niet de beste en toch is dit een redelijk succesvolle serie geweest voor AMD. Kon nVidia hem niet gewoon wat minder krachtig dan een HD5870 laten zijn, maar dan met betere prijs/ performance en misschien hogere yields? ;o En wat hogere efficientie, vooral!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:20:
Nou, je hoeft niet altijd de krachtigste GPU te hebben hoor. Kijk maar naar de HD48xx serie. Die waren ook niet de beste en toch is dit een redelijk succesvolle serie geweest voor AMD. Kon nVidia hem niet gewoon wat minder krachtig dan een HD5870 laten zijn, maar dan met betere prijs/ performance en misschien hogere yields? ;o En wat hogere efficientie, vooral!
Nee, dat mocht niet van de CEO van Nvidia, ze zouden, kosten wat het koste, de snelste single GPU hebben, daarom zijn ze zo extreem gegaan met de GTX480, ze moesten dat van hun CEO doen, die wou niets minder dan de snelste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En zo kom je weer terug op de fermi architectuur die gewoon niet zo goed/efficient is :)

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
als je er 50% meer stroom doorheen moet jagen voor 5 tot 15% meer preformance te krijgen kun je dat zeker stellen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Er is een hele simpele reden waarom AMD het niet zo erg zal vinden dat er veel verwarring is momenteel en daar is niet eens een concurerend bedrijf voor nodig. Als iedereen nu weet dat in oktober de HD6k serie op de markt komt, stort terstond de HD5k markt geheel in. Er zullen mensen zijn die zullen wachten op prijsverlagingen van de HD5k serie, er zullen mensen zijn die zullen willen wachten op de HD6k. Kortom, nu al teveel duidelijkheid geven is niets anders dan in je eigen vingers snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk het niet hoor. Als mensen gaan wachten op de 6000 serie, dan kopen ze deze dus. En verkoop je alsnog een kaart. Wellicht geen 5000-kaart, maar wel een 6000 serie. En mensen zijn ook blij met je. Stel je voor dat mensen wel een 5000-kaart kopen en de 6000-serie komt in 1x uit! Dan zijn mensen pissig op je en dan kopen ze nooit meer een kaart van je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 09:50
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 19:08:
Denk het niet hoor. Als mensen gaan wachten op de 6000 serie, dan kopen ze deze dus. En verkoop je alsnog een kaart. Wellicht geen 5000-kaart, maar wel een 6000 serie. En mensen zijn ook blij met je. Stel je voor dat mensen wel een 5000-kaart kopen en de 6000-serie komt in 1x uit! Dan zijn mensen pissig op je en dan kopen ze nooit meer een kaart van je..
Denk het wel hoor, als mensen gaan wachten dan verkopen ze nu geen kaarten en dat ziet er slecht uit in de verkoopcijfers. Ook snij je jezelf wel in de vingers want er zijn ook kaarten nog op voorraad welke dan niet worden verkocht of later worden verkocht voor een lagere prijs(gewoon kapitaal vernietiging dus). De meeste mensen zullen het niet zo erg vinden dat er ineens een nieuwe serie aankomt omdat 99% van de mensen der niet zoveel van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Tja, de markteting afdeling (die AMD dus zeker wel heeft) denkt toch als Darkasantion en dahakon. Mensen die nu een HD5xxx kopen en er straks achter komen dat de HD6xxx veel sneller is kopen misschien wel beide.

Denk ook aan de GF280/260 die na iets van een maand in prijs halveerde, hoor je alle mensen die er destijds het volle pond voor hadden betaald roepen dat ze nooit meer een GeForce kopen? Zulke dingen worden gauw weer vergeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 19:30
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:20:
Inderdaad, ik heb December 2008 een HD 4850 voor 170 euro bij mijn systeem gekocht, en dat was dus echt een top kaart voor die prijs.. Ik heb nu een 5850, en die was dus in April 269 euro, dat is dus 100 euro meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt toch niet? Vorige topmodel single GPU kost je 100 minder dan een sub-top single GPU een serie later o_O Ik ben zelf trouwens ook aan het wikken en wegen tussen HD5770 en HD5750. Ze zijn wat prijs/ prestatie beide even goed en ook in efficientie! Ik denk dat de HD5750 de betere keus is omdat deze natuurlijk ook op 850 mHz kan lopen (het is immers op dezelfde wafers gebakken) dus dan is er enkel nog de 10% verschil in shaders, maar dan is een overclocked 5750 toch beter waar voor het geld, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 21:18:
Dat klopt toch niet? Vorige topmodel single GPU kost je 100 minder dan een sub-top single GPU een serie later o_O Ik ben zelf trouwens ook aan het wikken en wegen tussen HD5770 en HD5750. Ze zijn wat prijs/ prestatie beide even goed en ook in efficientie! Ik denk dat de HD5750 de betere keus is omdat deze natuurlijk ook op 850 mHz kan lopen (het is immers op dezelfde wafers gebakken) dus dan is er enkel nog de 10% verschil in shaders, maar dan is een overclocked 5750 toch beter waar voor het geld, denk ik.
Je moet niet vergeten dat je een HD5770 wel naar 1 GHz kan tillen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een HD5750 dan toch ook? Het zijn dezelfde chips! Enkel zijn 80 shaders uitgeschakeld op HD5750. Of heeft de HD5770 betere stroomvoorziening op de PCB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:07
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:32:
Een HD5750 dan toch ook? Het zijn dezelfde chips! Enkel zijn 80 shaders uitgeschakeld op HD5750. Of heeft de HD5770 betere stroomvoorziening op de PCB?
Ja en Nee... Waarom denk je dat de chip op de 5750 zit en niet op de 5770? Misschien is hij wel afgekeurd voor 5770 gebruik..Hangt allemaal af van de yields. De 5750 heeft 80 shaders minder, dus om dat in prestatie te compenseren zou je al een hogere snelheid moeten voeren. Het zijn gewoon keuzes.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:32:
PCB is inderdaad ook anders. Stock ook een lager core voltage. Maar zie ook de HD5850 kaartjes clocken net zo goed als een HD5870 als je de core voltages hetzelfde maakt. Echter mis je altijd die 160 shaders en die 8 texture units. Dus je hebt 50-75 MHz extra nodig om dat verschil te compenseren. (dus 900-925 MHz draaien tov stock 850 voor de 5870)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Darkasantion schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 12:32:
[...]
Maar ik denk dat wij maar even moeten wachten. CJ hinte erop dat wij tijdens de Computex nog iets leuks zouden krijgen en dit topic vol zouden spammen, dus ik blijf wachten en speculeren. :)
Volgens had CJ het niet persé over iets leuks. Hij had het over iets dat het forum vol zou kunnen doen lopen. Ik denk dat we dat nieuwsbericht met de NI/SI verwarring wel gehad hebben (vandaag is ook de laatste dag van Computex geloof ik?).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

The Flying Dutchman schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 09:45:
(vandaag is ook de laatste dag van Computex geloof ik?).
over een paar uurtjes is Computex afgelopen.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Dan moeten we CJ even om een uitleg vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heeft geen zin. CJ is helemaal dichtgetimmerd met NDA van 1001 kanten. Voordat hij eens wat los mag laten is het al lang en breed bekend 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 11:28:
Dat heeft geen zin. CJ is helemaal dichtgetimmerd met NDA van 1001 kanten. Voordat hij eens wat los mag laten is het al lang en breed bekend 8)7
Nou bij de release van de HD5K serie zijn er heel veel leaks vanaf deze site ontstaan, vergis je niet ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
De laatste geruchten over SI en NI zijn wel opmerkelijk, ik denk dat CJ daar op doelde. Tenzij ook CJ flink voor het lapje is gehouden en meer info over SI verwachtte ;).

Het kan ook nog zo zijn dat er achter gesloten deuren wel iets getoond is, maar dat hier nog niets over uitgelekt is. In dat geval kunnen leaks nog komen misschien...
Moshe85 schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 12:36:
[...]

Nou bij de release van de HD5K serie zijn er heel veel leaks vanaf deze site ontstaan, vergis je niet ;)
Volgens mij werkte CJ toen nog net niet voor MSI. Hoewel... ik denk eigenlijk van wel. Nouja, ik weet het niet meer ;).

[ Voor 33% gewijzigd door The Flying Dutchman op 05-06-2010 12:38 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Wat CJ doet is niks bevestigen nog ontkennen (NDA), maar op het moment dat er ergens anders iets op een forum of site gepubliceerd is dan quote hij dat hier, en dat doet hij natuurlijk alleen met nieuws/geruchten dat hij vind dat het belangrijk is om te lezen voor ons... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Moshe85 schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 12:36:
[...]

Ik weet zeker dat hij toen nog niet voor msi werkte. Hij is daar na een stuk stiller geworden. (Erg logisch)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

The Flying Dutchman schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 12:37:
Volgens mij werkte CJ toen nog net niet voor MSI. Hoewel... ik denk eigenlijk van wel. Nouja, ik weet het niet meer ;).
Jawelles.
Astennu schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 13:15:
[...]

Ik weet zeker dat hij toen nog niet voor msi werkte. Hij is daar na een stuk stiller geworden. (Erg logisch)
Oh, of toch niet. Whatever. :p

[ Voor 34% gewijzigd door bwerg op 05-06-2010 13:16 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Astennu schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 13:15:
[...]

CJ werkt eerder voor MSI dan dat de HD5xxx serie was gelanceerd. O-)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ach dan geloof je het toch lekker niet :) ik heb er geen last van. Het verklaart wel veel.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 05-06-2010 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Astennu schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 13:51:
Ach dan geloof je het toch lekker niet :) ik heb er geen last van. Het verklaart wel veel.
wat Betreft CJ@MSI<>Cypress Launch.. dit is echt op een paar weken na gelijk. Vooral The_Mask zou dit moeten weten ;)

NDA's zijn een biatch.

[ Voor 10% gewijzigd door neliz op 05-06-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet het probleem ze te breken? Wordt je dan aangeklaagd en beboet ofzo? Ik zou gewoon zeggen boeit mij die NDA wat, ik ga beroemd worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:30
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 14:18:
Ik zou gewoon zeggen boeit mij die NDA wat, ik ga beroemd worden!
Wikipedia: Non-disclosure agreement
Begin dit maar al eens te lezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik snap niet het probleem ze te breken? Wordt je dan aangeklaagd en beboet ofzo? Ik zou gewoon zeggen boeit mij die NDA wat, ik ga beroemd worden!
Beroemd maar werkeloos en in de schulden, yeeha! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Probleem 1: Je bent persoonlijk failliet (enkele tot tientallen miljoenen Dollars)
Probleem 2: Je werkgever kan het daarna schudden. Een AMD/ATI, intel of nVidia loopt gewoon bij je weg na zo'n akkefietje.

Hoogste NDA dat ik tot nu toe getekend heb bedroeg slecht zes miljoen Dollar.. en dat was voor zoiets doms als een netwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door neliz op 05-06-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
neliz schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 14:07:
[...]

wat Betreft CJ@MSI<>Cypress Launch.. dit is echt op een paar weken na gelijk. Vooral The_Mask zou dit moeten weten ;)

NDA's zijn een biatch.
In dat geval heeft CJ dus kunnen leaken in de periode voor launch. Logisch dus dat hij sinds de HD5xxx serie stiller is geworden (volkomen begrijpelijk). Wat nog veel interessanter is: zou hij in dienst genomen zijn door een partij (MSI) die AMD hardware verkoopt zodat hij zijn mond voortaan moet houden? ;) ;)

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 02:45
Ik vind het echt wel jammer dat er nog geen echt nieuws of leaks zijn over de volgende generatie. Zit nu met een 4870 512MB en ik zou willen upgraden naar een 5870, voornamelijk omdat 512MB nu toch wel krap aan het worden is. Maar ik wil eigenlijk wachten tot er enige details zijn over de HD 6k (?) serie om dan eens goed na te denken of ik niet beter zou wachten met upgraden tot die uit is... Ze zijn blijkbaar erg goed in het voorkomen van leaks. :(

Asus P8P67 EVO | i5 2500k (4.8 GHz) | Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Ed. | 8 GB DDR3 1600 | 1 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

neliz schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 14:58:
Hoogste NDA dat ik tot nu toe getekend heb bedroeg slecht zes miljoen Dollar.. en dat was voor zoiets doms als een netwerk.
Wat voor netwerk? Vertel daar eens iets meer over?

* Jejking rent hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Flying Dutchman schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 16:00:
[...]

In dat geval heeft CJ dus kunnen leaken in de periode voor launch. Logisch dus dat hij sinds de HD5xxx serie stiller is geworden (volkomen begrijpelijk). Wat nog veel interessanter is: zou hij in dienst genomen zijn door een partij (MSI) die AMD hardware verkoopt zodat hij zijn mond voortaan moet houden? ;) ;)
Nee want wellicht heeft hij van andere bonnen dingen gehoord en als hij dat verteld zou hij die mensen in gevaar brengen of daar na die contacten kwijt zijn. Maar dat had toen wellicht zonder boete gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:07
Leuk voor eyefinity :)

60-Zoll-Monitore mit sehr dünnem Rahmen

....

Bei Installationen, die mehrere Monitore beinhalten, misst die Lücke zwischen den Monitoren 6,5 mm. Der Rahmen ist bei den Monitoren an verschiedenen Stellen unterschiedlich dick. Links und oben sind es 4,1 mm und rechts sowie unten sind es 2,4 mm.

.....

Afbeeldingslocatie: http://scr3.golem.de/screenshots/1006/Sharp_PN_V601/thumb480/100607-a.jpg

http://www.golem.de/1006/75600.html

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het idee wel. Maar volgens mij zijn het TV's. Ik kan amper duits maar dat is wat ik er uit op maak. Resolutie is ook maar HD Ready.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 07-06-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:27
Astennu schreef op maandag 07 juni 2010 @ 11:46:
Het idee wel. Maar volgens mij zijn het TV's. Ik kan amper duits maar dat is wat ik er uit op maak. Resolutie is ook maar HD Ready.
En ze wegen 44 kg per stuk aldus Tweakers :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
3x 60"is toch veel te groot :P dan kun je beter beamers nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Astennu schreef op maandag 07 juni 2010 @ 11:46:
Het zijn geen TV's

Wij hebben ze ook, het zijn gewoon LCD schermen met een ultra-thin bezel meestal HD-Ready omdat die dingen zo al veel te duur zijn en dan full-HD krijg je een niet te betalen oplossing.
Je kunt er gewoon een videosignaal in pompen of via een netwerk dingen streamen, er zit een AMDtje in met een X1250 IGP.
Afbeeldingslocatie: http://www.nexnix.co.uk/bezelless_plasma/images/samsung_sm400uxnid_videowall.jpg

En ja.. dat gamed lekker met een leuke PC.

[ Voor 8% gewijzigd door neliz op 08-06-2010 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Nou, Computex is voorbij en het topic is nog niet vol. Dat is even een flinke tegenvaller... Ik moet zeggen dat ik nu geen idee meer heb wat er aan zit te komen. Het enige gerucht waar we hopelijk nog van op aan kunnen is dat we in oktober een nieuwe serie kunnen verwachten. Ik had eigenlijk op eerder gehoopt, zeker omdat er geen HD5890 lijkt te komen (terwijl dit vorig jaar wel gebeurde met de HD4890).

Wat SI, NI en Hecatonchires betreft weten we nu eigenlijk niet zoveel. Over SI gingen de geruchten dat er sterk verbeterde tesselation in zat, maar als je de forums van semiaccurate leest, dan zou dit betekenen dat er een flinke update van het core gedeelte gedaan zou zijn. Dit terwijl de geruchten juist gingen dat alleen het uncore gedeelte aangepakt zou worden. Dit lijkt er dus op te wijzen dat SI pas later komt en misschien toch NI eerst? Maar hoe zit het dan met het gerucht dat SI al tape-out bereikt heeft (staat nog steeds met 100% zekerheid in de startpost...). Ik snap er niet zoveel meer van ;).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het schijnt dus dat SI en NI een smokescreen waren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Jejking schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:06:
Het schijnt dus dat SI en NI een smokescreen waren ;)
Ja, maar wat kunnen we dan verwachten? Bestaat SI en NI in het geheel niet? Is Hecatonchires de eerst volgende serie? Vast niet denk ik, aangezien er toch echt iets op 40nm uit zal moeten komen als er in oktober nog een nieuwe serie verschijnt (tenzij AMD een enorm smokescreen om Global Foundries productie heeft gelegd, waar ik nog steeds op hoop, maar het lijkt me wat onwaarschijnlijk... zou wel een meester zet zijn lijkt me!).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THIS IS MADNESS !

Ik had gehoopt op wat interessante leaks, word nog even wachten dus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

The Flying Dutchman schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:16:
[...]

Ja, maar wat kunnen we dan verwachten? Bestaat SI en NI in het geheel niet? Is Hecatonchires de eerst volgende serie? Vast niet denk ik, aangezien er toch echt iets op 40nm uit zal moeten komen als er in oktober nog een nieuwe serie verschijnt (tenzij AMD een enorm smokescreen om Global Foundries productie heeft gelegd, waar ik nog steeds op hoop, maar het lijkt me wat onwaarschijnlijk... zou wel een meester zet zijn lijkt me!).
Tja, ik heb het al ergens een keer gezegd dat dit misschien een smokescreen was, blijk ik dus ook nog gelijk te hebben ook nog :$ :D

Zelfs CJ is dan verkeerd geinformeerd, of misschien wel voorzien van instructies wat hij wel/niet mag posten ;) .
Maar dé vraag is nu, wat komt er dus nu aan? Ik gok op een Hecaton op 40 nm, met geheel nieuwe architectuur, die dan in 2011 met wat tweaks naar 28nm wortd gebracht. En Northern en Southern Islands zijn de vakantie plekken voor de AMD.ATi engineers om te ontspannen na het harde werk aan deze chips })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Dus het zijn smokescreans :o of althans, dat gerucht gaat hier nu de ronde :) Het zou zeker een meesterzet zijn als AMD.ATI haar volgende generatie bij GF weet te fabriceren op 28 nm, maar ik betwijfel het wel... 40 nm was al zo'n probleem =/

Edit: kleine discussie gevonden (2 post ahum...) met info vanuit Fud, toch maar ff posten tenzij het al bekend is O-)

http://www.amdzone.com/ph...wtopic.php?f=527&t=136890

Ik post volgens mij allemaal oud nieuws hier, sorry O-)

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=315663&page=7

[ Voor 40% gewijzigd door Fid3lity op 08-06-2010 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
In ieder geval is Hecatonchires een erg toepasselijke naam voor een MIMD chipset...

Hecatonchires: reus met 100 handen en 50 koppen
MIMD: multiple instruction, multiple data

Een MIMD chip is een chip die heel veel verschillende taken tegelijk op verschillende data kan uitvoeren. Stel je eens voor hoeveel verschillende dingen een reus met 100 handen en 50 koppen kan doen? ;)

AMD en Global Foundries hebben al wel bekend gemaakt dat 28nm GPU's (onder andere?) bij Global Foundries gemaakt zullen worden (tenminste... ik meende dat het een officieel persbericht was, maar ik kan dit zo snel niet terugvinden op hun websites). Daarnaast was er begin januari al het volgende bericht:

Global Foundries 28nm Wafer spotted (that are not test structures):
http://www.semiaccurate.c...dries-28nm-wafer-spotted/

Zou het zo kunnen zijn dat GF eerder klaar is met 28nm dan de meeste geruchten tot nog toe doen geloven? Ook AMD heeft gezegd dat ze verwachtten het grootste gedeelte van 2010 de snelste GPU in handen te hebben. Wisten ze van de problemen die nVidia had? Of zeiden ze dit omdat ze weten wat ze zelf uit de hoge hoed gaan toveren?

En dan is er dit:

ATI reportedly still hopes to launch Southern Islands graphics chips this year

[ Voor 9% gewijzigd door The Flying Dutchman op 08-06-2010 14:15 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Leuk dat het Gerucht van MIMD bij iedere nieuwe generatie GPU's weer terug komt :7
Voor de introductie van Fermi gingen er ook al geruchten over dat deze weleens MIMD zou kunnen zijn.
Maargoed we will see :Y)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ook leuk feitje: deze maand in totaal 11 meloen DX11-GPU's verkocht. Anderhalve maand ervoor waren het er nog 'maar' 6. Fermi heeft ogenschijnlijk de verkopen niet heel erg beïnvloed, met als voornaamste reden uiteraard dat nVidia alleen nog maar in 't highend-segment zit én de CUDA-fabrieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
Pure MIMD zal het wel niet zijn, dat kost zeer veel hardware en zou stukken minder efficiënt zijn dan de huidige chips. Maar als er meerdere kernels naast elkaar kunnen draaien met een intelligente scheduler daar bovenop komen we al dicht in de buurt (van fermi :o en btw ik noem het MPMD, multiple program multiple data :D).
Ik ben vooral benieuwd wat ze van plan zijn met de cache architectuur, vooral hoever ze zullen gaan om geheugencoherentie te garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die hele caching voor GPUs is zo dikke onzin vind ik. Volgens mij heb ik dit al eerder gezegd. Er gaan gigantische hoeveelheden data door de GPU. GPU in door het geheugen, verwerken, terug naar het geheugen/ frame buffer. Het is geen code ofzo, waarbij data vaak opnieuw wordt gelezen. Meeste data bij 3d apps wordt gewoon 1 keer gelezen. Caching is dan nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Jejking schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:21:
Ook leuk feitje: deze maand in totaal 11 meloen DX11-GPU's verkocht.
Hmm, een meloen GPU, doe mij er ook maar zo een :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:40:
Die hele caching voor GPUs is zo dikke onzin vind ik.
Waarom ga je dan niet even met AMD of nVidia praten dat ze het beter niet kunnen doen?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:40:
Die hele caching voor GPUs is zo dikke onzin vind ik. Volgens mij heb ik dit al eerder gezegd. Er gaan gigantische hoeveelheden data door de GPU. GPU in door het geheugen, verwerken, terug naar het geheugen/ frame buffer. Het is geen code ofzo, waarbij data vaak opnieuw wordt gelezen. Meeste data bij 3d apps wordt gewoon 1 keer gelezen. Caching is dan nutteloos.
Lees dit ff: klik
Is een technische blik op de architecture van Cypress, hierin wordt ook het een en ander over caching verteld.
Misschien begrijp je dan beter dat Caching essentieel is in een GPU. In de thread scheduler bijvoorbeeld draaien vele threads tegelijk, waar o waar denk je dat alle instructies die deze threads bevatten worden opgeslagen wanneer ze wachten om uitgevoerd te worden? Juist de cache ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Laatst online: 09-08-2022
Die gozer die daar post zegt dit over zijn locatie: Cayman Islands :+ Lijkt me niet te kloppen, wellicht een hint ?
madmaxnl schreef op zondag 30 mei 2010 @ 01:33:
[...]

Northern Islands and Southern Islands ? Opeens niet echt logisch of wel O-)

Antilles
Cayman
Barts
Turks Caicos

Turks en Caicos eilanden liggen het meest noordelijk en t.o.v de andere eilanden zijn dat de noordelijke eilanden. Geen Southern Island dus ;w

Nu pas op de link van neliz gekeken en dat maakt een hoop duidelijk 8)7 maar waar zijn die Southern Islands dan ?
Beetje vergezocht meer zeker niet te kort gezocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Moshe85 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 17:44:
[...]

Lees dit ff: klik
Is een technische blik op de architecture van Cypress, hierin wordt ook het een en ander over caching verteld.
Misschien begrijp je dan beter dat Caching essentieel is in een GPU. In de thread scheduler bijvoorbeeld draaien vele threads tegelijk, waar o waar denk je dat alle instructies die deze threads bevatten worden opgeslagen wanneer ze wachten om uitgevoerd te worden? Juist de cache ;)
Daar bovenop:
Er bestaan algorithmen om de data die door gpu's gerenderd wordt (vertices) zo te rangschikken dat je zoveel mogelijk cache coherency houdt. Vaak wordt een bepaalde vertex door meerdere triangles gebruikt, dan is het dus nuttig dat zo'n vertex nog in het cache geheugen van de gpu staat. Ik moet daarbij wel vermelden dat ik niet weet hoe actueel het gebruik van dat soort algorithmen vandaag de dag nog is, maar een aantal jaren geleden werd dat zeker gebruikt.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
The Flying Dutchman schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 19:45:
[...]

Daar bovenop:
Er bestaan algorithmen om de data die door gpu's gerenderd wordt (vertices) zo te rangschikken dat je zoveel mogelijk cache coherency houdt. Vaak wordt een bepaalde vertex door meerdere triangles gebruikt, dan is het dus nuttig dat zo'n vertex nog in het cache geheugen van de gpu staat. Ik moet daarbij wel vermelden dat ik niet weet hoe actueel het gebruik van dat soort algorithmen vandaag de dag nog is, maar een aantal jaren geleden werd dat zeker gebruikt.
Voor gpu's zijn nieuwe caching methodes nodig die zowel voor GPGPU als grafische werklasten goede prestaties behalen. Grafische werklasten gaan al streamend door het geheugen, via intelligente pre-fetching kan je dit optimaliseren. GPGPU applicaties gaan minder voorspelbaar om met de cache, een deel van de cache kan gebruikt zijn voor tijdelijke waarden een ander deel voor het cachen van de datastructuren. Momenteel wordt de local store gebruikt ipv cache, maar die moet je manueel aansturen, caching is 100% transparant, je moet er tijdens het programmeren (in principe) geen rekening mee te houden.
Mijn coherentie-probleem is het volgende, op een GPU zal je zeer veel processoren hebben die elk een deel geheugen cachen, het is een zeer lastige opgave om die caches consistent met elkaar en het hoofgeheugen te houden (maw processor 1 schrijft iets naar zijn cache, die cachelijn is ook gecached bij een aantal andere processors, hoe zullen die cachelijnen geupdate worden?). Consistentie is voor de programmeur zeer belangrijk, maar zeer moeilijk voor de hardwarebouwer om te realiseren bij een groot aantal processoren. Bij fermi is bijvoorbeeld de trade-off gemaakt om niet alle processoren met elkaar consistent te houden, het zal interessant zijn om te zien voor welke aanpak amd gaat kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Het leuke is dat AMD terug kan vallen op ervaring met caching van cpu's en met caching van gpu's. Wat dat betreft hebben ze een streepje voor op nVidia lijkt me. Zolang ze de twee bedrijfstakken maar bij elkaar weten te brengen. Uiteindelijk, met Fusion, moet dat ook de sleutel tot het succes zijn bij AMD: de grafische tak en de cpu tak bij elkaar brengen.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:47
The Flying Dutchman schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 23:04:
Het leuke is dat AMD terug kan vallen op ervaring met caching van cpu's en met caching van gpu's. Wat dat betreft hebben ze een streepje voor op nVidia lijkt me. Zolang ze de twee bedrijfstakken maar bij elkaar weten te brengen. Uiteindelijk, met Fusion, moet dat ook de sleutel tot het succes zijn bij AMD: de grafische tak en de cpu tak bij elkaar brengen.
Ik betwijfel het eerlijk gezegd. GPU cache is heel anders qua opzet dan CPU cache. Daarnaast heeft NVIDIA al een generatie of meer voorsprong op AMD op dit gebied. Wat ik me afvraag is hoeveel problemen AMD nu tegen gaat komen bij het omgooien van de architectuur. NVIDIA heeft de laatste 2 generaties vooral om die reden problemen gehad terwijl AMD bezig was met optimaliseren, waardoor AMD steeds de winnaar was. De vraag is hoe moeilijk het nu voor AMD gaat worden om hun architectuur te "moderniseren". Ik hoop dat het ze goed gaat, AMD heeft toch een zwakkere marktpositie dan NVIDIA en een NVIDIA zonder sterke concurrentie is nooit goed (zie Geforce 9000 serie).
Ik denk trouwens ook dat de nieuwe generatie chips wel 40nm gaat worden juist om deze reden. Het is nooit een goed idee om een nieuwe architectuur op een compleet nieuw procedee uit te brengen, dat heeft NVIDIA nu wel laten zien. Als AMD verstandig is gebruiken ze hun 40nm ervaring om nu al vast een deel van de architecturele aanpassingen door te voeren en te "testen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat SI, NI en Hecatonchires betreft weten we nu eigenlijk niet zoveel. Over SI gingen de geruchten dat er sterk verbeterde tesselation in zat, maar als je de forums van semiaccurate leest, dan zou dit betekenen dat er een flinke update van het core gedeelte gedaan zou zijn. Dit terwijl de geruchten juist gingen dat alleen het uncore gedeelte aangepakt zou worden. Dit lijkt er dus op te wijzen dat SI pas later komt en misschien toch NI eerst? Maar hoe zit het dan met het gerucht dat SI al tape-out bereikt heeft (staat nog steeds met 100% zekerheid in de startpost...). Ik snap er niet zoveel meer van.
Zat bij ATI de tesselator niet in het "uncore" gedeelte? Bij nVidia hebben ze het aan de shaders gekoppeld, maar ik dacht dat dit bij ATI niet het geval is. Dit plaatje lijkt het te bevestigen:

http://images.anandtech.c...ATI/5870/CypressLarge.jpg (Beetje vaag, maar het is het middelste blokje van de "graphics engine", dus buiten de SIMD engines etc.)

Dus de geruchten zouden nog altijd waar kunnen zijn, sterker nog, dan klinkt het zelfs logisch aangezien ATI nu achterloopt op tesselation en ze dus de uncore zouden willen verbeteren.
AMD en Global Foundries hebben al wel bekend gemaakt dat 28nm GPU's (onder andere?) bij Global Foundries gemaakt zullen worden (tenminste... ik meende dat het een officieel persbericht was, maar ik kan dit zo snel niet terugvinden op hun websites).
Dit heeft Dirk Meyer zelf inderdaad gezegd. Volgens mij in de woorden dat "ATI en GloFo's wegen elkaar bij 28nm zullen kruisen". Met andere woorden, er zullen GPU's komen op GloFo's 28nm proces, maar wanneer en hoeveel is vooralsnog volledig onbekend.

http://www.xbitlabs.com/n...s_at_Globalfoundries.html
Zou het zo kunnen zijn dat GF eerder klaar is met 28nm dan de meeste geruchten tot nog toe doen geloven? Ook AMD heeft gezegd dat ze verwachtten het grootste gedeelte van 2010 de snelste GPU in handen te hebben. Wisten ze van de problemen die nVidia had? Of zeiden ze dit omdat ze weten wat ze zelf uit de hoge hoed gaan toveren?
Volgens mij zei AMD dat ze de snelste kaart zouden hebben. En die hebben ze nog altijd, met de HD5970. Al een hele tijd, overigens. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Snoitkever schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 10:26:
[...]

Ik betwijfel het eerlijk gezegd. GPU cache is heel anders qua opzet dan CPU cache. Daarnaast heeft NVIDIA al een generatie of meer voorsprong op AMD op dit gebied. Wat ik me afvraag is hoeveel problemen AMD nu tegen gaat komen bij het omgooien van de architectuur.
Maar GPU's gaan steeds meer richting computing, daarom vermoed ik dat de CPU en de GPU divisie wel wat aan elkaar kunnen hebben. nVidia mag dan wat voorsprong hebben wat GPU computing betreft, ze weten vrij weinig van cpu's en dat gaat nog een nadeel voor hen worden.
Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 10:27:
[...]

Zat bij ATI de tesselator niet in het "uncore" gedeelte? Bij nVidia hebben ze het aan de shaders gekoppeld, maar ik dacht dat dit bij ATI niet het geval is. Dit plaatje lijkt het te bevestigen:

http://images.anandtech.c...ATI/5870/CypressLarge.jpg (Beetje vaag, maar het is het middelste blokje van de "graphics engine", dus buiten de SIMD engines etc.)

Dus de geruchten zouden nog altijd waar kunnen zijn, sterker nog, dan klinkt het zelfs logisch aangezien ATI nu achterloopt op tesselation en ze dus de uncore zouden willen verbeteren.
Dat is waar ook, maar ik ging er vanuit dat de tessellator vrij snel naar het core gedeelte zou gaan, net zoals nVidia dat doet. Uiteindelijk lijkt me dat toch de mooiste oplossing (we hebben ook niet voor niets unified shaders, daardoor kun je de power gebruiken waarvoor je hem nodig hebt). Maar als AMD daarmee wacht tot de volgende generatie, zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat het tessellation gedeelte in de uncore nog een update krijgt. Aan de andere kant... stel dat AMD met de nieuwe generatie tessellation in de core wil doen (let op: pure speculatie van mijn kant), dan betekent het ook dat in de nieuwe generatie geen tessellation in de uncore zit. Hoe wil AMD dan een tussen oplossing maken met het uncore gedeelte van de nieuwe generatie (waar in dat geval geen tessellation in zou zitten) en het core gedeelte van de huidige generatie (waar ook geen tessellation in zit).

Wellicht blijft AMD bij tessellation in het uncore gedeelte, maar dat lijkt mij niet de oplossing voor de toekomst.
Volgens mij zei AMD dat ze de snelste kaart zouden hebben. En die hebben ze nog altijd, met de HD5970. Al een hele tijd, overigens. :P
Klopt, dat bedoelde ik eigenlijk ook. Ek ging er echter nog wel een beetje vanuit dat nVidia met een update zou komen. Daarnaast werd (voordat Fermi er was) al stellig gezegd door AMD dat ze het grootste gedeelte van het jaar de snelste kaart zouden hebben. Wisten ze dan dat nVidia zulke grote problemen had? Of hebben ze nog iets achter de hand waardoor ze vrij zeker wisten dat ze dit zo stellig konden beweren?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze doen daar behoorlijk aan het berekenen van de toekomstige producten van de concurrent - de HD5970 was volgens mij ook echt specifiek ontworpen om een 512 shader Fermi tegen te gaan. Als ze de performance al zo hebben kunnen schatten wisten wellicht al dat twee fermi's te veel vragen om op een enkele kaart te plaatsen. Neem daarbij ook in rekening dat 28nm pas volgend jaar komt zodat nVidia niet eenvoudig een efficientere chip kan maken, en dat kan je met enige zekerheid wel stellen dat de HD5970 de snelste blijft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:23:
Ze doen daar behoorlijk aan het berekenen van de toekomstige producten van de concurrent - de HD5970 was volgens mij ook echt specifiek ontworpen om een 512 shader Fermi tegen te gaan. Als ze de performance al zo hebben kunnen schatten wisten wellicht al dat twee fermi's te veel vragen om op een enkele kaart te plaatsen. Neem daarbij ook in rekening dat 28nm pas volgend jaar komt zodat nVidia niet eenvoudig een efficientere chip kan maken, en dat kan je met enige zekerheid wel stellen dat de HD5970 de snelste blijft. :)
Tenzij AMD dit jaar met een nieuwe Dual GPU kaart komt ;)

En het is nog de vraag hoe nVidia's dual GPU kaart er uit gaat zien. Het kan best zijn dat die sneller wordt als de HD5970. Ze moeten daar wel wat moeite voor doen. Maar onmogelijk is het niet. Alleen de vraag is. Wat is het verbruik en wat gaat hij kosten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Ziet er toch zo uit

Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/news/galaxy-dualfermi-1.jpg

http://www.hardware.info/...alFermi_kaart_van_Galaxy/

[ Voor 32% gewijzigd door Bullus op 09-06-2010 12:15 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
ik denk niet dat ati de tesselation gaat maken zoals nv dat doet. fermi heeft een groter prefomance drop met tesselation actief. en die heaven benchmark is leuk als er alleen maar tesselation gedaan hoeft te worden maar voor games geeft het een totaal verkeert beeld.

ben benieuwd wanneer er extra nieuws lekt om mee te speculeren altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Astennu schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:09:
[...]

En het is nog de vraag hoe nVidia's dual GPU kaart er uit gaat zien. Het kan best zijn dat die sneller wordt als de HD5970. Ze moeten daar wel wat moeite voor doen. Maar onmogelijk is het niet. Alleen de vraag is. Wat is het verbruik en wat gaat hij kosten ?
Ik denk dat die niet sneller gaat zijn dan de 5970, het verbruik zal dan zo hoog komen te liggen dat het niet meer te verantwoorden is, al weet je het bij nVidia en verbruik natuurlijk nooit. De huidige kaarten gaan al stevig over hun TDP heen.

Een 5970 is over het algemeen iets sneller dan een 5850 crossfire, de GTX 470 is 10 % sneller dan een 5850. De dual fermi met 2 keer 22n GTX 470 zal echter wel lager geklokt moeten zijn dan een gewone GTX 470. 2 keer 225W is namelijk niet meer gezond te koelen, het valt trouwens ook iets boven de PCI-e specs... :P

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
ArgantosNL schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:16:
ik denk niet dat ati de tesselation gaat maken zoals nv dat doet. fermi heeft een groter prefomance drop met tesselation actief. en die heaven benchmark is leuk als er alleen maar tesselation gedaan hoeft te worden maar voor games geeft het een totaal verkeert beeld.

ben benieuwd wanneer er extra nieuws lekt om mee te speculeren altijd leuk.
Toch denk ik van wel. Dat nVidia het leuk doet in tessellation benchmarks heeft er niets mee te maken, die truc doorzie ik wel. Het gaat er gewoon om dat je met de manier waarop nVidia het geimplementeerd heeft de transistors aan het werk kunt zetten waar ze nodig zijn. Voordat er unified shaders waren had je de volgende situatie:
  • Leunt een applicatie zwaar op vertex shaders en nauwelijks op fragment shaders: staan de fragment shaders uit hun neus te eten (transistors die niets doen en op dat moment dus overbodig zijn).
  • Leunt een applicatie zwaar op fragment shaders en nauwelijks op vertex shaders: staan de vertex shaders uit hun neus te eten (transistors die niets doen en op dat moment dus overbodig zijn).
Met unified shaders is dit opgelost: ongeacht een applicatie veel vertex shaders of fragment shaders gebruikt, alle transistors kunnen hiervoor gebruikt worden.

Nu tessellation eindelijk standaard is, ontstaat weer de nieuwe situatie:
  • Leunt een applicatie zwaar op tessellation en nauwelijks op vertex/fragment shaders: staan de unified shaders uit hun neus te eten (transistors die niets doen en op dat moment dus overbodig zijn).
  • Leunt een applicatie zwaar op vertex en/of fragment shaders en nauwelijks op tessellation: staan de tessellation units uit hun neus te eten (transistors die niets doen en op dat moment dus overbodig zijn).
Dit valt op te lossen door verbeterde unified shaders te maken die ook tessellation kunnen. Dat is wat nVidia heeft gedaan. Dit is sowieso een mooiere oplossing omdat je de transistors in alle situaties (ook in belachelijke benchmark situaties) volledig kunt benutten. Dit maakt het voor de game developers eenvoudiger, ze hoeven minder na te denken over het verdelen van de workload. Het is voor developers dus flexibeler.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
StefanvanGelder schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:38:
[...]

Ik denk dat die niet sneller gaat zijn dan de 5970, het verbruik zal dan zo hoog komen te liggen dat het niet meer te verantwoorden is, al weet je het bij nVidia en verbruik natuurlijk nooit. De huidige kaarten gaan al stevig over hun TDP heen.

Een 5970 is over het algemeen iets sneller dan een 5850 crossfire, de GTX 470 is 10 % sneller dan een 5850. De dual fermi met 2 keer 22n GTX 470 zal echter wel lager geklokt moeten zijn dan een gewone GTX 470. 2 keer 225W is namelijk niet meer gezond te koelen, het valt trouwens ook iets boven de PCI-e specs... :P
Hoeft niet. Als ik mijn HD5850 ga overclocken naar 1000 MHz verbruik deze net zo veel als een HD5970. Dus je bent in staat om met een Dual GPU kaart een betere performance per watt te leveren. Mits je de ideale voltages / clocks voor die chip pakt. Mijn HD5970 heb ik heel zuinig gekregen zonder veel performance in te leveren.

Dus het is niet onmogelijk om een dual GPU kaart te maken die sneller is als de GTX480. Zonder dat het verbruik extreem hoog wordt. Maar makkelijk zal het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 17:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal dezelfde bron : artikel van Computerbase op 04/06/2010, ook die dag hier al gepost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt het voor een HD5770 errug veel uit of 512mb of 1024mb hebt? Het scheelt best wel een duit. Ik game op 1680 x 1050. Wacht, wacht. Niet flamen, ik heb zelf ook proberen uit te vinden. Maar er zijn zeer weinig reviews van de HD5770 met 512mb (ik heb er 0 gevonden!). Volgens mij komt dit omdat de 512mb niet officieel een model van AMD is en enkel Club3D zo'n versie heeft uitgebracht. Wat denken jullie? Kan ik veilig de 512mb versie kopen of krijg ik dan later spijt dat ik niet 2 tientjes extra heb neergelegd?

Edit: Oke, niet alleen Club3D heeft een 512mb model, maar toch zijn er weinig reviews van enige kaarten met 512mb!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hangt ervan af welke games je gaat spelen he, ondanks dat er weinig reviews zijn had je dat laatste jezelf ook wel kunnen bedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hallo. Aarde aan Jejking. Natuurlijk hangt dit van games af, maar ik weet toch niet of een game veel of weinig memory nodig heeft? Oke, alleen van GTA4 weet ik dat deze veel memory nodig heeft. Ik wil een SC2 legende worden in ieder geval, en ook Heroes of Newerth moet goed draaien. Misschien Dirt2 zodat ik DX11 kan spelen.

P.S. Ik heb vandaag voor het eerst gestemd in m'n leven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 16:28:
Ja hallo. Aarde aan Jejking. Natuurlijk hangt dit van games af, maar ik weet toch niet of een game veel of weinig memory nodig heeft? Oke, alleen van GTA4 weet ik dat deze veel memory nodig heeft. Ik wil een SC2 legende worden in ieder geval, en ook Heroes of Newerth moet goed draaien. Misschien Dirt2 zodat ik DX11 kan spelen.

P.S. Ik heb vandaag voor het eerst gestemd in m'n leven!
Ja hallo. Aarde aan OneOverPrima. Wij weten ook niet hoeveel memory een game gebruikt.. Een game met veel textures gebruikt veel memory.. Trouwens zag je bij de HD4870 dat hij hard genekt werdt door de 512MB die hij had.. Dus ik zou 1GB nemen..

offtopic:
Een legende in een game worden heeft niks met de graka te maken hoor? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ligt niet alleen aan de game maar ook aan welke resolutie en welke settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Flying Dutchman schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:50:
[...]

Toch denk ik van wel. Dat nVidia het leuk doet in tessellation benchmarks heeft er niets mee te maken, die truc doorzie ik wel. Het gaat er gewoon om dat je met de manier waarop nVidia het geimplementeerd heeft de transistors aan het werk kunt zetten waar ze nodig zijn. Voordat er unified shaders waren had je de volgende situatie:
  • Leunt een applicatie zwaar op vertex shaders en nauwelijks op fragment shaders: staan de fragment shaders uit hun neus te eten (transistors die niets doen en op dat moment dus overbodig zijn).
  • Leunt een applicatie zwaar op fragment shaders en nauwelijks op vertex shaders: staan de vertex shaders uit hun neus te eten (transistors die niets doen en op dat moment dus overbodig zijn).
Met unified shaders is dit opgelost: ongeacht een applicatie veel vertex shaders of fragment shaders gebruikt, alle transistors kunnen hiervoor gebruikt worden.

Nu tessellation eindelijk standaard is, ontstaat weer de nieuwe situatie:
  • Leunt een applicatie zwaar op tessellation en nauwelijks op vertex/fragment shaders: staan de unified shaders uit hun neus te eten (transistors die niets doen en op dat moment dus overbodig zijn).
  • Leunt een applicatie zwaar op vertex en/of fragment shaders en nauwelijks op tessellation: staan de tessellation units uit hun neus te eten (transistors die niets doen en op dat moment dus overbodig zijn).
Dit valt op te lossen door verbeterde unified shaders te maken die ook tessellation kunnen. Dat is wat nVidia heeft gedaan. Dit is sowieso een mooiere oplossing omdat je de transistors in alle situaties (ook in belachelijke benchmark situaties) volledig kunt benutten. Dit maakt het voor de game developers eenvoudiger, ze hoeven minder na te denken over het verdelen van de workload. Het is voor developers dus flexibeler.
Kun jij me een link wijzen waar staat dat nVidia shaders inzet voor tesselation? Niet om het een of ander, gewoon uit nieuwsgierigheid. :) Volgens mij klopt dat namelijk niet - de tesselator zit in de streaming multiprocessor, net als de shaders, maar het zijn niet de shaders die de tesselation doen. Zie ook Anand's verhaal:

http://www.anandtech.com/show/2918/2

nVidia heeft dus eigenlijk alleen de tesselator opgesplitst in meerdere, kleinere units om OoO en parralel afwerken mogelijk te maken. Maar ik weet niet precies waarom de tesselation dan nog in de SM moet zitten - vermoedelijk zodat de afgeslankte versies van de chip niet een veel te lompe tesselator mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 20:08

superwashandje

grofheid alom

zijn de shaders bij fermi niet hernoemd naar streaming multiprocessors?

edit: oftewel het is hetzelfde en de tesselation word(t) dus door de "shaders gedaan"

[ Voor 38% gewijzigd door superwashandje op 09-06-2010 18:34 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
superwashandje schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 18:33:

edit: oftewel het is hetzelfde en de tesselation word(t) dus door de "shaders gedaan"
Precies, dat dacht ik ook: een shader bij nVidia is een streaming multiprocessor zover ik weet.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Laatst online: 09-08-2022
Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 16:21:
Maakt het voor een HD5770 errug veel uit of 512mb of 1024mb hebt? Het scheelt best wel een duit. Ik game op 1680 x 1050. Wacht, wacht. Niet flamen, ik heb zelf ook proberen uit te vinden. Maar er zijn zeer weinig reviews van de HD5770 met 512mb (ik heb er 0 gevonden!). Volgens mij komt dit omdat de 512mb niet officieel een model van AMD is en enkel Club3D zo'n versie heeft uitgebracht. Wat denken jullie? Kan ik veilig de 512mb versie kopen of krijg ik dan later spijt dat ik niet 2 tientjes extra heb neergelegd?

Edit: Oke, niet alleen Club3D heeft een 512mb model, maar toch zijn er weinig reviews van enige kaarten met 512mb!
Ja hallo, aarde aan OneOverPrime. Dit is het [Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic. Maar om je vraag toch maar even te beantwoorden. Ik zou een 1024mb versie pakken omdat je er dan achteraf nog een CF opstelling van kunt maken. Een CF opstelling van 512mb versie kaarten zal een geheugen te kort aan geheugen hebben waardoor de performance lager zal uitvallen als bij twee HD5770 1Gb in CF. Immers presteren twee HD5770 1Gb beter dan een HD5870 en een HD5870 zou zeker een te kort hebben aan 512mb.

Politieke geneuzel hoor hier niet en jouw eigen grammatica is ook verre van correct. :w

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 10-06-2010 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Flying Dutchman schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:57:
[...]

Precies, dat dacht ik ook: een shader bij nVidia is een streaming multiprocessor zover ik weet.
Ja, die termen lopen nog wel eens door elkaar, helaas. :/ Zeker als AMD 5-wijde "processors" heeft, die ze dan als vijf shaders beschouwen etc. etc.

Maar de benaming maakt niet echt uit. Het punt is dat de units die de standaard berekeningen van de GPU doen ook bij Fermi niet worden gebruikt voor tesselation - dat wordt gedaan door losse berekeningsunits (polymorph engines, noemen ze ze). Dus het is niet zo dat er bij Fermi meer flexibiliteit is dan bij AMD of iets dergelijks, de tesselation units zijn gewoon anders op de chip gezet.

Dat wil overigens niet zeggen dat nVidia's implementatie niet beter is, naar wat ik er van gelezen heb is het wel geadvanceerder en kan AMD ook best die kant op gaan. Maar dus niet om de redenen als eerder in deze thread beschreven. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede post hierboven. Naar mijn weten slaat hij de spijker op z'n kop. Als je forumposts kon modereren en ik een moderator was dan zou ik hem +2 geven voor die post.

Niet offtopic happen.

[ Voor 68% gewijzigd door Ultraman op 10-06-2010 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:47
superwashandje schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 18:33:

Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 23:42:
[...]

Ja, die termen lopen nog wel eens door elkaar, helaas. :/ Zeker als AMD 5-wijde "processors" heeft, die ze dan als vijf shaders beschouwen etc. etc.
Er is altijd een boel verwarring geweest over deze termen en een boel woorden worden verkeerd gebruikt. Er is niet zoiets als een "shader" op een GPU. Een shader is een stuk code in de graphics pipeline die door de GPU wordt uitgevoerd. Het heeft niets met hardware te maken. Wat mensen vaak bedoelen als ze het hebben over "shaders" zijn eigenlijk ALU's (arithmetic logic unit) in een SIMD (single instruction multiple data) eenheid in een GPU.

Zie het als volgt: Op het hoogste niveau is een GPU een collectie met losse "cores", wat cache, memory controllers en nog wat overige logica. Deze cores zijn hier belangrijk, deze zijn ook wel bekend als "shader multiprocessors" in NVIDIA termen en (naar ik meen) "SIMD engine" bij AMD. Afhankelijk van de architectuur zijn deze cores meer of minder complex. Fermi's cores zijn vrij complex en bevatten onder andere tesselation logica. Bij AMD zijn deze cores vrij simplistisch qua opzet (wat overigens niet per se een slechte keuze is). Elke core bevat zelf weer een SIMD eenheid. Een SIMD eenheid kan zoals de naam al zegt een operatie uitvoeren op meerdere stukken data tegelijk. Een SIMD eenheid heeft zelf meerdere ALUs die deze operatie uitvoeren. Een 16-brede SIMD eenheid heeft 16 ALU's die dus allemaal elke clock een operatie kunnen uitvoeren op een ander stukje data. Elke ALU in een SIMD voert echter wel dezelfde operatie uit.
Wat AMD en NVIDIA in het verleden hebben gedaan is een naar staaltje marketingpraat. Ze claimden namelijk dat elke ALU op hun GPU een "stream processor" of een "core" was, iets dat fundamenteel niet waar is (de ALU is namelijk vele malen minder flexibel dan de echte "core"). Veel mensen die niet thuis waren in de materie zijn hier ook foutief de term "shader" voor gaan gebruiken, iets dat dus ook niet klopt.
De juiste terminologie is dus als volgt:
Een GPU heeft meerdere cores/Shader Multiprocessors, die een (of meerdere in geval van Fermi) SIMD eenheid hebben die <X> breed is en dus <X> ALU's hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Snoitkever op 10-06-2010 13:53 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.