Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

* The ability of unlocking the hidden CPU cores might vary by different processors.
Er zullen ook wel CPU's zijn die wel op dat bord unlocken, maar niet op het andere bord wat je hebt..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dat is maar net hoe je die tekst interpreteert natuurlijk.
Zoals jij het nu zegt, komt het er op neer dat het misschien wellicht zal werken.
Zo'n tekst slaat nergens op natuurlijk.
Wat ze er mee zullen bedoelen is dat niet elk type processor zal werken. Dus bv een X2 555 wel, maar een X2 245 niet etc. Zo'n tekst is namelijk wel logisch, aangezien het absoluut niet hoeft te zijn dat een bepaald type te unlocken is.

Daarnaast is de vraag direct waarom het uit zal maken per CPU van het zelfde type.
Het is toch uiterst merkwaardig dat de persoon bij gigabyte wel gelukt is met dezelfde CPU + mobo.
Ook lukt het mij op een ander moederbord.

Lijkt mij dus niets anders dan een bug/fout.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:50
Hey, ik heb me gisteren eens "verdiept" in de basis van het overclocken, maar ik snap nog niet alles helemaal.

Mijn systeem op dit moment is:
Asrock 880G Extreme3
AMD Phenom II X6 1055T
Corsair XMS3 TW3X4G1333C9
(Met een HD5770 videokaart, maar dat is niet erg belangrijk denk ik?)

Ik ben eens gaan googlen specifiek voor deze CPU en vond dit:
http://www.xbitlabs.com/a...1055t-overclocking_3.html

Ik heb geen idee of dit "artikel" enigszins klopt, maar het klonk plausibel dus ben ik daar maar eens vanuit gegaan. Er is te lezen dat ze zonder met de voltages te klooien de cpu op 3.7 GHz gekregen hadden, door alleen de bus speed te verhogen (naar 265 MHz) en de HT en NB multipliers op 8x te zetten, omdat die blijkbaar niet veel hoger dan 2 GHz mogen?

Nu ben ik zelf niet van plan om tot 3.7 GHz te gaan, zoals ik al zei, heb er weinig verstand van, nog nooit eerder gedaan, dus ik wil klein beginnen. Ik heb eerst eens op 3.3 GHz geprobeerd. Daarvoor heb ik de bus speed op 235 MHz gezet, en de HT en NB multipliers terug naar 9x zodat die op 2115 GHz komen.

Verder heb ik het cpu voltage vast gezet (op 1.375) en de "Turbo Core" uitgeschakeld, omdat ze dit in het artikel ook deden.

Met deze setup heb ik OCCT een uur gedraaid, alle 6 cores op 100% load, en de temperatuur liep op tot 53 graden (idle 23-24 graden). Dit is met stock koeler btw, dus daar ben ik aardig tevreden mee.

Maar nu viel me een ding op: in de OCCT test liep het voltage wel degelijk omhoog, tot 1.43 V zelfs. De specificaties zeggen dat hij tot 1.4 V mag gaan, en hoewel ik denk dat hij daar wel wat overheen kan doe ik dat toch liever niet. M'n punt is eigenlijk: waarom gaat het voltage omhoog? In m'n bios staat het op manual en heb ik 1.375 ingesteld (dat was standaard). Of is er zo'n grote "instel onzekerheid" in het voltage, dat die 1.375 instelling eigenlijk op 1.43 uitkomt?

M'n tweede vraag is mbt het geheugen. Ze zeggen ook iets over het geheugen in dat artikel maar dat snap ik niet helemaal. CPU-Z zegt nu dat m'n geheugen op 626.7 MHz draait, met FSB:DRAM op 3:8. Is dit goed? Te langzaam? Te snel? Dit gedeelte snap ik niet helemaal, hoe bepaal ik wanneer m'n geheugen goed is of niet?

Bedankt!

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

B_FORCE schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 15:23:
Dat is maar net hoe je die tekst interpreteert natuurlijk.
Zoals jij het nu zegt, komt het er op neer dat het misschien wellicht zal werken.
Zo'n tekst slaat nergens op natuurlijk.
Wat ze er mee zullen bedoelen is dat niet elk type processor zal werken. Dus bv een X2 555 wel, maar een X2 245 niet etc. Zo'n tekst is namelijk wel logisch, aangezien het absoluut niet hoeft te zijn dat een bepaald type te unlocken is.

Daarnaast is de vraag direct waarom het uit zal maken per CPU van het zelfde type.
Het is toch uiterst merkwaardig dat de persoon bij gigabyte wel gelukt is met dezelfde CPU + mobo.
Ook lukt het mij op een ander moederbord.

Lijkt mij dus niets anders dan een bug/fout.
Ze MOGEN geneens zekerheid bieden dat het werkt :> De ene Athlon 3 laat zich gerust unlocken. De andere niet (Mijne bijv)..

Dit staat ook duidelijk op de site & in de handleiding.
NickThissen schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 09:52:Ik heb geen idee of dit "artikel" enigszins klopt, maar het klonk plausibel dus ben ik daar maar eens vanuit gegaan. Er is te lezen dat ze zonder met de voltages te klooien de cpu op 3.7 GHz gekregen hadden, door alleen de bus speed te verhogen (naar 265 MHz) en de HT en NB multipliers op 8x te zetten, omdat die blijkbaar niet veel hoger dan 2 GHz mogen?
Probeer eens een HT (FSB) van 250Mhz. met 1.41v, dit draait hier zonder moeite stabiel op de stock koeler.
Kom je uit op 3.5Ghz btw :) .

HT/NB multi staan allebij op 8x, en komen netjes rond uit op 2Ghz.
[...]
Maar nu viel me een ding op: in de OCCT test liep het voltage wel degelijk omhoog, tot 1.43 V zelfs. De specificaties zeggen dat hij tot 1.4 V mag gaan, en hoewel ik denk dat hij daar wel wat overheen kan doe ik dat toch liever niet. M'n punt is eigenlijk: waarom gaat het voltage omhoog? In m'n bios staat het op manual en heb ik 1.375 ingesteld (dat was standaard). Of is er zo'n grote "instel onzekerheid" in het voltage, dat die 1.375 instelling eigenlijk op 1.43 uitkomt?
Het voltage kan gerust naar de 1.5v toe hoor, wat je hier ziet is ripple (Dacht ik teminste), niks bijzonders.
M'n tweede vraag is mbt het geheugen. Ze zeggen ook iets over het geheugen in dat artikel maar dat snap ik niet helemaal. CPU-Z zegt nu dat m'n geheugen op 626.7 MHz draait, met FSB:DRAM op 3:8. Is dit goed? Te langzaam? Te snel? Dit gedeelte snap ik niet helemaal, hoe bepaal ik wanneer m'n geheugen goed is of niet?
FSB:DRAM verhouding is niets meer of minder als de verhouding tussen de HT en het RAM. Ik neem aan dat je DDR3 1333Mhz geheugen hebt?

[ Voor 83% gewijzigd door D4NG3R op 04-10-2010 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
D4NG3R NL schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 09:53:
[...]

Ze MOGEN geneens zekerheid bieden dat het werkt :> De ene Athlon 3 laat zich gerust unlocken. De andere niet (Mijne bijv)..

Dit staat ook duidelijk op de site & in de handleiding.
Ik heb toch al bekeken of hij überhaupt te unlocken is met dat MSI bordje?
Dat ging probleemloos. Ook heeft gigabyte laten zien dat het probleemloos gaat met dit type processor.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Probeer eens een HT (FSB) van 250Mhz. met 1.41v, dit draait hier zonder moeite stabiel op de stock koeler.
Kom je uit op 3.5Ghz btw :) .

HT/NB multi staan allebij op 8x, en komen netjes rond uit op 2Ghz.
Ik had 3.5 GHz ook getest met multiplies inderdaad op 8x. Voltage had ik daarbij niet aangepast (dus ook manual, op 1.375, maar hij gaat dus wel op tot 1.43 in de praktijk) en toen is hij tijdens OCCT gecrashed. Ik heb geen idee wanneer of bij welke temp want ik was aan het eten, en toen ik terug kwam zag ik een lege windows desktop met een 'crash recovery' melding van windows. Blijkbaar laat OCCT alleen een resultaat zien (grafieken) als je hem stopt of als hij klaar is, maar als hij crashed kun je dus niets meer zien, beetje jammer.

Lag dit nu aan een te laag voltage denk je? Want het lijkt me sterk dat hij gecrashed is door hitte. Op 3.3 GHz komt hij niet boven de 53, lijkt me sterk datie dan met 3.5 GHz opeens 20-30 graden omhoog gaat?!
FSB:DRAM verhouding is niets meer of minder als de verhouding tussen de HT en het RAM. Ik neem aan dat je DDR3 1333Mhz geheugen hebt?
Dit is mijn geheugen:
Corsair XMS3 TW3X4G1333C9
DDR3-1333 dus. Wil dat zeggen dat hij tot 1333 MHz kan draaien?? Dat is wel even een verschil met de 600 MHz die ik nu heb..?

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee, de "DDR" staat voor "Double Data Rate" wat inhoud dat je effectieve snelheid 2x de bus-snelheid is.. DDR3 1333 heeft een standaard bus van 667Mhz :) . Dus je hebt hem wel lichtelijk underclocked.

Wikipedia: DDR3 SDRAM

Edit: Probeer 250 maar eens met een vcore van 1.4v ;) zou stabiel moeten draaien, en qua temps kom je niet boven de 60c met de stock koeler.

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 04-10-2010 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
D4NG3R NL schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 10:14:
Nee, de "DDR" staat voor "Double Data Rate" wat inhoud dat je effectieve snelheid 2x de basissnelheid is.. DDR3 1333 heeft een basissnelheid van 667Mhz :) . Dus je hebt hem wel lichtelijk underclocked.
Ah, op die fiets. Dus ik kan hem zonder problemen wat hoger gooien? Hoe ver zou ik kunnen gaan, en waar moet ik dan op letten? Voltage van het geheugen staat op auto, moet ik die dan ook vast zetten als ik hem iets hoger ga zetten?

EDIT
Nu ik dit zeg herinner ik me dat ik het geheugen natuurlijk niet zomaar omhoog kan gooien. Ik kon alleen tussen 4 standen kiezen. Als ik de bus speed omhoog gooi gaat het geheugen natuurlijk mee, maar dat betekent dus dat m'n geheugen standaard al flink underclocked is?

[ Voor 20% gewijzigd door NickThissen op 04-10-2010 10:18 ]

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

NickThissen schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 10:16:
Nu ik dit zeg herinner ik me dat ik het geheugen natuurlijk niet zomaar omhoog kan gooien. Ik kon alleen tussen 4 standen kiezen. Als ik de bus speed omhoog gooi gaat het geheugen natuurlijk mee, maar dat betekent dus dat m'n geheugen standaard al flink underclocked is?
[vergeet wat hier stond]
Vanmiddag zal ik het even goed uitleggen :') Nu zit ik met een beetje tijdgebrek (Stage).

[ Voor 63% gewijzigd door D4NG3R op 04-10-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Ik had voor mijn 1055T op 3,5GHz wel wat meer voltage nodig. dus ik zou gewoon je voltage manual instellen en elke instellingen testen. En een hogere kloksnelheid is meestal ook wat zwaarder voor je IMC dus daar moet je ook op letten. Ik zou ook niet gewoon boem naar 3,5GHz gaan. Maar eerst 220HT dan 230HT 240HT 250HT etc. Zo kan je het probleem beter lokaliseren. En gewoon dan elke stap 4 uur testen. Bijvoorbeeld 1 uur occt linpack en 3 uur prime95. Het werkt niet met AMD gelijk naar een snelheid en dan kijken of het stabiel is. Je meest stabiele en goeie snelheid vind je door rustig te overclocken. Kan dan wel een week duren, maar dan heb je ook wat. Ik weet nu bijvoorbeeld op welke snelheden die allemaal welke instellingen nodig heeft. van 3,2 tot 4GHz. En ik zou als ik jouw was ook wat meer inlezen. http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=58. Hier staat veel informatie.

En heb je geheugen timings, voltage wel handmatig goed ingesteld?

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 04-10-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Toch tijd kunnen vinden :)

Ik neem even het volgende:

HT: 200
RAM: DDR3-1600

De standaard geheugenklok voor DDR3-1600 is 200Mhz.

Bij DDR(1) staat de I/O gelijk aan de Bussnelheid (200Mhz = 200Mhz komt dus uit op 400Mhz effectief)
Bij DDR2 staat de I/O gelijk aan de bussnelheid x2 (200Mhz = 400Mhz wat effectief uitkomt op 800Mhz)
Bij DDR3 staat de I/O gelijk aan de bussnelheid x4 (200Mhz = 800Mhz wat effectief uitkomt op 1600Mhz)

Dus de default snelheid zou zijn:

1:1

Ofwel:
HT 200 : DRAM I/O 200.

Als jij dus DDR3-1333 hebt, is je default HT:DRAM ratio 6:5 (200 : 166)
Als jij nu je HT op 250 zet, en je HT:DRAM ratio op 6:5 laat staan kom je uit op...

250/6 = 208 * 4 = 824. Wat effectief uitkomt op 1648Mhz wat voor DDR3 geheugen @ 1333Mhz echt veel te hoog is.

Dus je gaat hier je HT:DRAM ratio aanpassen, zo zal 6:4 je precies weer 166Mhz geven (x4 = 667Mhz oftewel DDR3-1333)

Maar eigenlijk wil je dat ietsje hoger hebben.. Dus neem je bijv 10:7, wat uitkomt op 175 (x4 = 700Mhz oftewel DDR3-1400)
Je kan natuurlijk nog hoger gaan, maar ik neem aan dat jij nu liever OC'd op je CPU, en niet op je RAM. (RAM doe je ook NA je CPU)

Ik hoop dat dit het wat ophelderd 8)

Edit: Ik moet wel toevoegen dat AMD liever strakkere timings (8-8-8-24 bijv) als een hogere DRAM freq heeft :) dus je kan het beste (bij een HT van 250) een HT:DRAM ratio van 6:4 nemen. En dan de timings strakker zetten :).

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 04-10-2010 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Ik heb de bus speed nu op 250 gezet (3.5 GHz cpu speed) met voltage op 1.4 en daarmee heeft hij een uurtje OCCT overleefd, max temperatuur 56 graden.
Het geheugen staat nu op 667 MHz met een FSB:DRAM van 3:8.
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/1113ujo.png
Kan ik hier ook de timings zien, ik weet namelijk niet precies wat dat inhoudt... 8-8-8-20 zie ik hier..?

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Draait het RAM stabiel daarmee? Want de standaard waarden voor dat RAM zijn 9-9-9-24..

Ik had het trouwens alsnog fout :+ FSB:DRAM gaat tegenwoordig op de Bussnelheid (en niet de I/O)

Maar je begrijpt alsnog wel het idee neem ik aan?

Laat hem een paar uurtjes Intel Burn Test doen.. Is het zwaarste stressprogramma wat er momenteel is. (werkt ook gewoon met AMD wat de naam ook zegt :+ )

En daarna even met Memtest86+ een paar uur (4+) scannen of je geheugen lekker loopt :) .

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 04-10-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
Ik heb niets veranderd aan het geheugen, dus ik denk dat dit gewoon de standaard is.. Of veranderd dat ook door de bus speed te verhogen? Ik zal tegen de avond die stress dingen doen, ik heb de rest van de dag m'n pc nodig dus niet zo handig...

Stel dat er nu iets niet helemaal goed staat (wat door zo'n stress test dan gevonden wordt), kan het kwaad als ik daar dan vandaag de hele dag mee blijf draaien? Of is het slim om hem even terug te clocken? Dat ben ik eigenlijk wel van plan, dan zet ik hem vanavond wel weer omhoog, maar als het geen kwaad kan dan hoeft het natuurlijk niet.

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als het niet stabiel draait kun je proberen het voltage iets te verhogen (1.5 als max aanhouden) als het dan nog niet stabiel werkt moet je gewoon wat terugklokken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

voor 3500 zal je niet meer dan 1,45v nodig hebben. Als er nu niets iets stabiel is zou ik het eerder bij de geheugen timings zoeken dan bij de processor. CL9 1333MHz geheugen is ook niet echt voor AMD bedoeld. AMD wil graag geheugen met strakke timings. Ik zou ook kijken of je de command rate van 2T naar 1T kan doen. Dat is namelijk ook wel weer stukje sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zenix schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:29:
voor 3500 zal je niet meer dan 1,45v nodig hebben. Als er nu niets iets stabiel is zou ik het eerder bij de geheugen timings zoeken dan bij de processor. CL9 1333MHz geheugen is ook niet echt voor AMD bedoeld. AMD wil graag geheugen met strakke timings. Ik zou ook kijken of je de command rate van 2T naar 1T kan doen. Dat is namelijk ook wel weer stukje sneller.
Heb toch liever 8-8-8-24 met een T2 command rate, als 9-9-9-24 met T1...
9-9-9-24 slikt AMD gewoon normaal, het zijn de standaard JDAC waarden voor DDR3 geheugen. Maar IDD, AMD houd meer van lage latencies als van hogere freq's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

D4NG3R NL schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:38:
[...]

Heb toch liever 8-8-8-24 met een T2 command rate, als 9-9-9-24 met T1...
9-9-9-24 slikt AMD gewoon normaal, het zijn de standaard JDAC waarden voor DDR3 geheugen. Maar IDD, AMD houd meer van lage latencies als van hogere freq's..
1T of 2T of dat werkt is meestal niet afhankelijk van het geheugen. Maar voornamelijk afhankelijk van IMC/chipset. Dus dat zou met 2 modules meestal goed moeten werken. Dus het kan beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

1T of 2T is zo-goed-als volledig afhankelijk van het geheugen zelf ja, zo kan ik hier thuis mijn Valueram wel op 8-8-8-24 met T2 krijgen, maar niet met T1. 9-9-9-24 werkt dan wel weer met T1, maar is in verhouding wat trager.

Edit: Maar het GeIL geheugen uit dezelfde prijsklasse wil bijv wel 8-8-8-24 met T1 doen :) .

Maar dit geheugen is niet 100% compatible met mn mobo, dus heb ik jammerlijk genoeg aan een kennis cadeau gedaan.

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 04-10-2010 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik ben nog eens wat kritischer gaan kijken en de persoon van Gigabyte die me heeft geholpen gebruikt een revisie 1.0 moederbord.
Nu probeer ik te achterhalen wat nu precies te verschillen zijn, maar volgens deze website:
http://www.techenclave.co...a-ud2h-review-165557.html

zal het verschil zitten in hoe de cpu's worden ge'unlocked (als ik hem goed begrijp).
Het zou dus in het ergste geval kunnen zijn dat de nieuwe opties bij Gigabyte helemaal niet lekker werkt :(

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Is het wel of niet zo dat een CPU enkel door MHz (200 -> 220 bijvoorbeeld) overklokken meer energie gaat nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Saturnus schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:46:
Is het wel of niet zo dat een CPU enkel door MHz (200 -> 220 bijvoorbeeld) overklokken meer energie gaat nemen?
Bij overklokken gaat hij altijd meer energie opnemen (Waardoor hij warmer word en je betere koeling moet hebben als je extreem hoog gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Jammer. Ik dacht dat de Vcore gelijk houden en het aantal MHz opschroeven gratis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het is niet gratis maar het valt relatief mee. Wattage knalt pas omhoog als je voltages opkrikt om de boel stabiel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzaaaaa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-08-2022
D4NG3R NL schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 11:23:
Toch tijd kunnen vinden :)

Ik neem even het volgende:

HT: 200
RAM: DDR3-1600

....

Edit: Ik moet wel toevoegen dat AMD liever strakkere timings (8-8-8-24 bijv) als een hogere DRAM freq heeft :) dus je kan het beste (bij een HT van 250) een HT:DRAM ratio van 6:4 nemen. En dan de timings strakker zetten :).
Deze uitleg kan wat mij betreft rechtstreeks de TS in! Is namelijk stukken duidelijker!
Ben zelf ook beginnend overclocker op dit systeem (is een link).
Trouwens nog een foutje in de berekening: "250/6 = 208 * 4 = 824." moet zijn 250/6*5=208 -> 208*4=832

Ikzelf ben begonnen met het bijgeleverde OC programma van MSI, en die de HT auto laten OC'en naar 236mhz. Ben daarna voorzichtig zelf gaan sleutelen aan de HT en heb de OC-genie (zoals het progje heet) weer uitgezet. Ben echter al snel weer opgehouden omdat het hele verhaal zo onduidelijk is en er zo verschrikkelijk veel dingen instellingen zijn.
Ik ben zelf gekomen tot een HT van 250, echter gaf deze wel errors in Prime. Probleem voor een beginnend OC'er als ik is dat ik geen idee heb wat het resultaat is van Prime. Heb op google gezocht naar de errors, en vooral wat je er dan daarna mee moet doen, maar dat is nogal wisselend. Ik zal later nog eens wat screens posten. Er begint na het lezen van de quote echter wel een lampje te branden of het niet 'gewoon' aan m'n RAM ligt, aangezien ik de verhouding niet heb veranderd en ook 1333mhz RAM gebruik.

En dat gedeelte van de timings daar snap ik nou echt helemaal niets van. Vaakgenoeg lees je dat je dat verschil echt niet zal merken tussen die verschillende timings. En wat bedoelen jullie met "AMD heeft liever strakke timings"? Wil dat zeggen dat het niet goed overweg kan met mijn geheugen zoals ik dat nu heb (standaard 9-9-9-24), of zou het simpelweg sneller kunnen werken door het aan te passen naar 8-8-8-20? En als ik het goed begrijp maakt het eigenlijk ook niet zo heel veel uit of je T1 of T2 gebruikt. Zowiezo vraag ik me af of je hier in het gebruik van je computer ooit iets van zal merken (de aanpassingen aan je RAM dan, je CPU geloof ik wel)

[ Voor 25% gewijzigd door Wazzaaaaa op 05-10-2010 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nvm, klopt dus wel 100% ;)

[ Voor 97% gewijzigd door D4NG3R op 05-10-2010 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Goed, inmiddels maar weer contact opgenomen met de technische staf van Gigabyte en me maar aangemeld op officieel forum van Gigabyte (co.uk).
Het lijkt er op dat de nieuwe 880(G) serie moeite heeft met unlocken van extra cores (überhaupt al het zien).
Overigens schijnt hetzelfde probleem voor te komen bij Asus moederborden.
Kunnen meerdere mensen dat hier ook bevestigen (met soort gelijke moederborden)?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:31

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Wazzaaaaa schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 18:05:
[...]
En wat bedoelen jullie met "AMD heeft liever strakke timings"? Wil dat zeggen dat het niet goed overweg kan met mijn geheugen zoals ik dat nu heb (standaard 9-9-9-24), of zou het simpelweg sneller kunnen werken door het aan te passen naar 8-8-8-20?
Hij bedoeld dat je als je moet kiezen tussen frequentie of timings bij AMD systemen beter voor de timings kan gaan. Bij intel heb je meer aan de snelheid. Daarmee bereik je meer.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

epic_gram schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 09:13:
[...]

Hij bedoeld dat je als je moet kiezen tussen frequentie of timings bij AMD systemen beter voor de timings kan gaan. Bij intel heb je meer aan de snelheid. Daarmee bereik je meer.
Je moet goeie balans vinden tussen beiden.
Meer als 1800MHz DDR3 heeft niet zoveel nut bij AMD.
Als je dus 1600 9-9-9-24 hebt is het beter om 1333 te nemen met 7-7-7-20 bijv
Maar als je 1600 7-7-7-20 hebt en 1333 6-6-6-20 is de eerste sneller.

Ik zie helaas veel mensen die AMD kopen toch gewoon CL9 geheugen kopen.
En zoals je al zegt is dat voor Intel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Wat is een goeie bench om te kijken of je die balans hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37
Updateje, het overklokken van m'n 555 loopt op het nieuwe ASRock 870 Extreme 3 bordje niet zo soepel. Met de HTT op 225 en de multiplier op 17 (3825Mhz) Moest ik al 1,4875V op de processor zetten. Ik kon daar 20 runs IntelBurnTest op max mee halen en dit is mijn laatste stabiele resultaat. De temperaturen bleven op en rond een weinig dramatische 55 graden onder full load.

Ik ben nu aan het klooien tussen de 3,9 en 4Ghz, allerlei combinaties multi en HTT hebben inmiddels gefaald. Ik wil eigenlijk niet enkel op de multiplier overklokken zodat ik eens met een fatsoenlijk resultaat kan wapperen, maar er zit erg weinig speling op de voltages.

Met dit bord ervaar ik een zekere Vdroop die ik niet gewend was van zijn MSI voorgangers. Waar MSI bordjes onder load juist meer voltage leken te geven (Vcore op 1,5 resulteerde onder load soms in wel 1,55V, ripple heet dit toch?), kakt het voltage van deze plank soms juist een klein beetje in. Betekent dit dat ik veiliger zit als ik een hoge Vcore instel, omdat hij onder load met Vcore 1,5 soms maar 1,48V geeft? Wie kan me hier wat mee op weg helpen?

Ik vind het in elk geval juist vervelend, heb nog geen stabiele run gehad in de buurt van 4Ghz, en de Vcore staat inmiddels op 1,525. En daar wil ik hem even houden, durf niet echt nog meer prik te geven voor een 24/7 overclock, ook omdat ik absoluut de grens van dit bord niet ken. Nog iets vervelends aan de plank: het CPU voltage is niet bepaald subtiel in te stellen, BIOS werkt met stapjes van 0,125V. Vind ik best veel. Heeft iemand ervaring met dit bord?

Inmiddels zit ik op 3977Mhz, dat is een HTT van 215 met een multiplier van 18,5. Vcore is de grens van 1,525, ik probeer zometeen 20 runs IntelBurnTest op maximum. NB en RAM heb ik tot nu toe niet meegeclockt, ik zoek puur de grens van de CPU op en ga daarna dat laatste beetje performance eruit knijpen met een hogere NB en RAM snelheid. Ik had namelijk vrij bottebijl-stijl de CPU op 4Ghz 1,5V, NB op 2,6 1,25V en RAM op 1333 c7 1,75V gezet zonder serieus te stressen, omdat dat aardig had gedraaid op het MSI bordje, maar MW2 bleef crashen en zonder stap voor stap overclock weet je dan niet waar het aan ligt he ;)

En nu twijfel ik nog, was het nou toch stabieler om de NB meteen mee te klokken? En RAM kan nauwelijks impact hebben op de stability als je het gewoon op tamme snelheden en timings houdt right (1146c9 :z)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

HATJOEEE! O-)

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/t8426v.png

Van wel geteld 3.9GHz naar jaja, 4GHz ... Lijkt niks, is het misschien ook niet maar goed, heb een beetje met de multiplier lopen spelen, van 14x naar 13x gegaan en hijs wel aardig tikkie sneller!

Misschien kan ik nu eindelijk Minecraft soepel aan :o

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
bah *is jaloers op jouw 72GFlops*

wat voor voltages draai je?

edit: nou, NB verhogen was zo'n slecht idee nog niet.

Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/f/resultaatje.png/

Nog n paar uurtjes blend eroverheen, heb ik weer iets om op voor te borduren. Misschien had dat voltage toch iets lager gekund nu de NB wat hoger loopt maar fok het, als ik 1,525 instel in BIOS en ik krijg Vdroops naar 1,504 is die marge misschien geen overbodige luxe.

bijna 52GFlops voor een processortje waar ik 60 euro voor heb betaald, helemaal niet gek :)

edit: en dan draait het geheugen nog op tempo Solex. Ik krijg nu wel rare frequenties met een HTT van 215. Maakt in principe niet uit toch?

edit: en na 30 seconden prime95 zegt het systeem dat ik het mag uitzoeken. NB voltage in stappen tot 1,3V verhoogd, geen effect. RAM meer prik gegeven tot 1,65V, geen effect. Kennelijk blijft er niets over behalve het voltage hoger of de HTT lager zetten, of hebben jullie nog tips? Ik ga in elk geval naar bed. De groeten.

[ Voor 108% gewijzigd door Singular1ty op 09-10-2010 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzaaaaa
Ook mooi, heb ik m'n systeem gestressed met Prime95, met kleine FFT test. Kom ik na een uurtje weer terug is de cmp uitgevallen en sindsdien krijg ik m niet meer opgestart. Er gebeurt eigenlijk helemaal niets, anders dan dat ik een heel kleine aanzet hoor om een fan aan te slingeren, wat vervolgens niet gebeurt. :'( . Nu maar zoeken waar het probleem ligt...
Onderdelen:
MSI 870A-G54
PhenomII 1055T
Mugen2
Seasonic M12II 520W
GeIL GV34GB1333C9DC

De HT stond op moment van testen op 250 mhz met MP 14 en vcore van 1,320. Brandlucht of vlekken niet gedetecteerd. Iemand enig idee? Ik heb helaas geen extra componenten waar ik mee zou kunnen testen.

Heb het cmos al gereset.-> niets
Heb geprobeerd zonder extra componenten (dus alleen cpu, heatsink, graka en mem) -> niets

[ Voor 33% gewijzigd door Wazzaaaaa op 09-10-2010 11:12 . Reden: duidelijker gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:56
Een cmos reset werkt bij mij ook niet altijd... Wat ik nu doe, wat het meeste succes boekt is (letop, ik heb een asus mobo met een E6400, ik weet niet hoe het bij jou eruit ziet)

PC uit,
schakelaar omhalen van cmos reset,
knop op de voeding om (of stekker eruit)
paar keer op de aan/uit knop drukken,
weglopen en 5 min later weerkomen,
schakelaar terugzetten van cmos reset
knop op voeding weer om
en hij boot weer :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Er gebeurt eigenlijk helemaal niets, anders dan dat ik een heel kleine aanzet hoor om een fan aan te slingeren, wat vervolgens niet gebeurt
Ik heb exact hetzelfde nu 2x mee gemaakt, en in beide gevallen was het moederbord overleden. Ook geen brandlucht of sporen van schade. Dat ging bij mij wel op iets hogere voltages (Vcore 1,52V) maar misschien heb je wel domme pech gehad... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzaaaaa
Singular1ty schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 13:00:
[...]

Ik heb exact hetzelfde nu 2x mee gemaakt, en in beide gevallen was het moederbord overleden. Ook geen brandlucht of sporen van schade. Dat ging bij mij wel op iets hogere voltages (Vcore 1,52V) maar misschien heb je wel domme pech gehad... -O-
Dus naar de RMA ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Dus naar de RMA ermee?
Dat heeft bij mij geholpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dit is dus eigenlijk niet toegestaan bij de garantie regels, aangezien je hem zelf sloopt. (Niet alsof de meesten zich hier aan houden :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

De goedkope bordjes zijn niet opgewassen tegen het geweld van een 4GHz CPU icm hoge of matige Vcore.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzaaaaa
Vreemd, ben m nu buiten de case aan het testen. Heb alles een voor een aangesloten op het Mobo. Wat blijkt nu: Zodra ik het mobo gebruik zonder 12V connector (4 pins) dan begint de cpu fan en de graka fan te draaien, krijg ik status ledjes, en ook mn HD begint te draaien. Echter zodra ik de 12V connector ook aansluit dan doet niets het dus meer, en dus heb ik er ook niet zo veell aan. Is dit probleem nog op te lossen of direct RMA ermee?
Ik zal nog foto's uppen.
Speedy-J schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 16:07:
De goedkope bordjes zijn niet opgewassen tegen het geweld van een 4GHz CPU icm hoge of matige Vcore.
Fijn dat je ook leest en kan rekenen. :/
D4NG3R NL schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 16:03:
[...]

Wel fijn dat er ook wordt gedacht aan m'n manieren!

Dit is dus eigenlijk niet toegestaan bij de garantie regels, aangezien je hem zelf sloopt. (Niet alsof de meesten zich hier aan houden :P )
Wel fijn dat er aan mn manieren wordt gedacht! :D

[ Voor 40% gewijzigd door Wazzaaaaa op 09-10-2010 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Wazzaaaaa schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 16:08:
Vreemd, ben m nu buiten de case aan het testen. Heb alles een voor een aangesloten op het Mobo. Wat blijkt nu: Zodra ik het mobo gebruik zonder 12V connector (4 pins) dan begint de cpu fan en de graka fan te draaien, krijg ik status ledjes, en ook mn HD begint te draaien. Echter zodra ik de 12V connector ook aansluit dan doet niets het dus meer, en dus heb ik er ook niet zo veell aan. Is dit probleem nog op te lossen of direct RMA ermee?
Ik zal nog foto's uppen.
Dan is je PWM gedeelte opgeblazen ,niet zo vreemd eigenlijk maar RMA sturen is een optie.
Zodra je het nieuwe moederbordje terug heb dan kan je beter gelijk verkopen en voor een paar tientjes meer wat beters kopen :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

[quote

[...]

Fijn dat je ook leest en kan rekenen. :/

[...]
[/quote]

Ik heb niet naar jou CPU frequentie gekeken maar zeer zeker wel naar je moederbord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzaaaaa
Nja, heb niet zo veel veranderd aan de Vcore en 3500mhz trok ie wel eerst gewoon. Beetje vreemd dat ie er zo mee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Wazzaaaaa schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 16:19:
Nja, heb niet zo veel veranderd aan de Vcore en 3500mhz trok ie wel eerst gewoon. Beetje vreemd dat ie er zo mee ophoudt.
Bij een minimale vcore verhoging en hogere CPU frequentie gaat de CPU toch een redelijk aantal ampere/volts meer uit het moederbord trekken ,de mosfeds moeten daarwel tegen kunnen (met koelblokje op de feds),maar zonder fannetje erop gericht kan het toch vrij snel verkeerd gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Update: ik heb het hele 4Ghz verhaal maar voor gezien gehouden. Dat die MSI bordjes dat wel trokken met Vcore om en nabij de 1,5V ligt er denk ik aan dat die dingen onder load toch wel 1,56V gaven. Bij dit bord zie ik juist Vdroop onder load en dat is vervelend, want ik moet de Vcore een aantal stapjes hoger zetten om te compenseren, en dan staat er op elk moment dat ik geen max load op de CPU zet mijns inziens echt teveel spanning op. Om de waardes te halen die m'n MSI bordje vrolijk erbij "ripplede" mag ik dan een Vcore van 1,58-1,6 instellen. Word m niet dus.

CPUtje loopt nu op 213x18.5=3,94Ghz, bij een Vcore van 1,536V. Zo vind ik het wel mooi. 212x18.5 deed op 1,525V 20 runs IntelBurnTest op max zonder problemen, en crashde na anderhalf uur P95 blend. Dus Vcore nog 0.125V hoger gezet, HTT 1Mhz hoger, en ik denk dat ik een vrij acceptabel equilibrium heb voor 24/7. Ga het vanavond eens real world testen met een sessie MW2.

Het geheugen loopt op 1420Mhz 8-8-8-20, met 1,7V. C7 kon ik zelfs met 1,8V niet meer stabiel realiseren met de overige instellingen, dat probeer ik nog wel eens met 1,9V als die stomme heatsinkjes ervoor eindelijk binnen zijn.

edit: temperaturen waren onder load met 1,532V trouwens max 58 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Singular1ty op 09-10-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony
  • Laatst online: 05-09 10:34

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Ik heb mijn AMD Phenom II x4 955 nu op 4Ghz lopen met stock voltage. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Ik heb mijn AMD Phenom II x4 955 nu op 4Ghz lopen met stock voltage.
Dan ben ik benieuwd hoelang je prime95 of IntelBurnTest op maximum kan draaien. Ik geef je 3 seconden. Ik vraag me af of je er uberhaupt meer mee kan dan internetten op stock voltage en die snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Dat wel maar zeker geen prime. :D Ik heb nu de voltages aangepast en ik ga zo prime95 draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

drumstickNL schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 18:08:
Dat wel maar zeker geen prime. :D Ik heb nu de voltages aangepast en ik ga zo prime95 draaien. :)
Ik zou met 1.45V beginnen op die snelheid ,dan kom je er snel genoeg achter of dat wel stabiel is met prime95.
Mocht dat goed gaan kan je langzaam naar beneden met de Vcore,maar ik betweifel het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Ik had hem al op 1.45 staan. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-J schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 16:24:
[...]

Bij een minimale vcore verhoging en hogere CPU frequentie gaat de CPU toch een redelijk aantal ampere/volts meer uit het moederbord trekken ,de mosfeds moeten daarwel tegen kunnen (met koelblokje op de feds),maar zonder fannetje erop gericht kan het toch vrij snel verkeerd gaan.
Inderdaad. Budgetbordjes houden er snel mee op, vooral met goedkope mosfets / 2 / 3 / 4 traps cheapo componenten geven gauw de geest. Die mosfets worden machinaal op het bord gesoldeerd en de enige koeling is vaak de 'back' van een plank zelf, tenzij er een heatsink opzit. Maar ook dat zit met plakspul wat maar voor de helft geleid, niet echt handig vooral niet als je flink wat stroom erdoorheen jaagt.

Sommige VRM's op bepaalde Nvidia kaarten zijn ook letterlijk uit elkaar geklapt na gebruik Furmark. Dingen kunnen gewoon niet op tegen het hoge stroomverbruik (ampere's). klik

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2010 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:43

F.West98

Alweer 16 jaar hier

even een vraag over oc'en
ik ga een X6 1090T kopen, welk mobo is dan geschikt? Ik zit zelf naar de asrock 890GX Extreme4/3 te kijken, welke raden jullie aan?
oc'en richting 4 ghz wil ik wel

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Dat is dus geen stock voltage :o

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
F.West98 schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 20:30:
even een vraag over oc'en
ik ga een X6 1090T kopen, welk mobo is dan geschikt? Ik zit zelf naar de asrock 890GX Extreme4/3 te kijken, welke raden jullie aan?
oc'en richting 4 ghz wil ik wel
4GHz moet een 1055T ook gewoon halen met een beetje mobo.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

StefanvanGelder schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 20:35:
[...]

Dat is dus geen stock voltage :o
Nee daarvoor had ik hem op stock, voor de tweede reply had ik 'm op 1.45v :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
4GHz moet een 1055T ook gewoon halen met een beetje mobo.
Het is met de unlockede multiplier van de T1090 alleen makkelijker. Gewoon multiplier op 20x zetten, voltage op plusminus 1,45V, NB naar 2,6Ghz met 1,25V en je bent er.

Anyway, ASRock 890 moet prima lukken, 870 zal het ook al uitstekend doen. Denk anders in de richting van MSI 790FX-GD70, Asus M4A785TD-V EVO of Gigabyte GA-790XTA-UD4.
Nee daarvoor had ik hem op stock, voor de tweede reply had ik 'm op 1.45v
Doe eens niet zo verwarrend en kom met echte resultaten. Specs en voltages en stabiel ja/nee.

[ Voor 18% gewijzigd door Singular1ty op 10-10-2010 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Morgen post ik ze. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

Speedy-J schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 16:24:
Mijn MSI 785GM-E51 is op stock spanning ook eraan gegaan en de htt bus ging niet verder dan 238 MHz.

Dan maar uitzoeken waarom het eraan gegaan is. Laten we aannemen dat 125 W TDP ook 125 W vermogen is, dan heb je 125 / 1,3 = 96 A aan stroom. Het bordje had 4 fasen voor de cpu of er wordt 24 A door een fase gejaagd.

De beperkende factor van een mosfet is niet de elektronica dat erin zit, maar de warmteafvoer. Naarmate men beter de warmte kan afvoeren, kan men steeds meer stroom door een mosfet jagen.

De gebruikte mosfet is P0903BD en kan tot 57 A verdragen. Drain-Source On-State Resistance RDS(ON) is bij VGS = 4.5V en ID = 20A typical 11 mOhm en maximaal 16 mOhm. Bij VGS = 10V, ID = 25A typical 7.5 mOhm en maximaal 9.5 mOhm. Als ik hier een aanname van 10 milliOhm neem, dan is de spanningsval over deze mosfet 24 * 0,010 = 0,24 V. Het vermogen in de mosfet wordt dan 0,24 * 24 = 5,8 W en dat moet gedissipeerd worden.
Thermische weerstand (in °C / W )
Junction-to-Case RθJC 2.5 (maximaal)
Junction-to-Ambient RθJA 62.5 (maximaal)
Case-to-Heatsink RθCS 0.6 (typical)
Tussen de junctie en buitenkant chip is er een thermische weerstand die in slechtste geval 2,5 °C / W is. Tussen buitenkant chip en koelvin is er 0,6 °C / W. Een oneindig goed koelende koelvin (strak op omgevingstemperatuur houden) zou bij 5,8 W de junctie maximaal op ( 2,5 + 0,6 ) * 5,8 = 18 °C boven de omgevingstemperatuur. Zonder koelvin en bij slechte airflow zou het voor elke Watt 62,5 °C erbij komen en het wordt omgesmolten bij 62,5 * 5,8 = 363 °C boven de omgevingstemperatuur.

De AMD stock koeler blaast over de mosfets en het geheugen. Blijkbaar neemt MSI aan dat je de stock koeler gebruikt. Een Mugen 2 zorgt voor airflow ver boven de mosfets zodat de mosfets bij stock spanning en binnen de normale 125 W nog altijd kunnen doorfikken.

De oplossing zit in een ventilator op de mosfets richten of een koelvin erop zetten. Het aantal fasen opdrijven zorgt ervoor dat de warmteontwikkeling over meerdere mosfets gespreid wordt. Met 4 fasen en stevige koeling zou je over 200 A door een processor kunnen jagen en dat is duidelijk over 200 W vermogen dat een processor opslurpt.

Ik heb mijn bordje op RMA gestuurd, ze stellen vast dat het stuk is en ik liet het omruilen voor een GigaByte 870A-UD3 met 2x 4 fasen voor de processor. Er staan 4921N mosfets op het bord, deze staan dicht bij elkaar en bij 25 °C omgevingstemperatuur kunnen ze (zonder koelvin) 8,8 A per stuk aan. En met "8" fasen 70,4 A. Er is hier ook wat airflow nodig of een koelvin. Thermische weerstand junctie tot behuizing is ietsje hoger met 3,25 °C/W, maar de weerstand is 1/3 kleiner => 1/3 minder spanning over de mosfet en minder hitte dat een mosfet moet dissiperen. Ik ga rustig de mosfet koeler bestellen en erop wachten ipv nog een VRM opblazen. 330 MHz htt bus volgens een review brengt meer mogelijkheden voor een 1055T dan 238 MHz.

Ik ga sowieso infraroodthermometers moeten halen voor in de voedingproductie en kan ze ook gebruiken om de hete plekjes op moederborden, grafische kaarten,... op te sporen en koelvinnetjes erop plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mooie lap met text dat zou eigenlijk in de TS moeten staan ,dan vragen de mensen zich minder af waarom hun budget mobo opgebrand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 08:05

vleesjus

echte vleesjus!

Wazzaaaaa schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 11:00:
Probleem met:
MSI 870A-G54
PhenomII 1055T
Mugen2
Seasonic M12II 520W
GeIL GV34GB1333C9DC
Hmm, mijn MSI 870A-G54 geeft ook problemen in combinatie met een 1055t. Als ik rond de 3.5ghz ga zitten dan klapt mijn systeem er na een tijdje(tussen een half uur en twee uur, met full load op cpu) uit. Stroomcicuit naast de processor wordt wel loeiheet. Lijkt erop dat het bord echt niet bedoeld is voor enig overclocken terwijl er juist zo mee geadverteerd wordt :/

Mijn specs:
MSI 870A-G54
1055t @ 3,5ghz(250*14) @ 1.33v
Scythe mine
ocz gold 1333mhz 2*4GB
Corsair hx650 voeding

[ Voor 14% gewijzigd door vleesjus op 21-01-2011 15:51 ]

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Mobo heeft eigenlijk geen koeling naast de CPU, dus een echt overklok mobo is het sowieso niet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 08:05

vleesjus

echte vleesjus!

Maarja, kloksnelheid en voltage zijn nou ook niet denderend hoog, een 1090t haalt met turbocore ook deze snelheden met gemak. Boven de 4ghz en een voltage van 1,45+ was het niet vreemd geweest, maar op deze snelheden... brandlucht is in elk geval niet goed, bij mij gaat ie maar weer terug op standaard.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je mosfets worden ook op +36% out of spec gaar gemaakt. 4 fasen voor de processor en het mobo is niet ontworpen voor het monteren van een mosfet koeler.

Ik laat de GigaByte mobo in de verpakking zitten en wacht op de mosfet koeler.

[ Voor 70% gewijzigd door rapture op 11-10-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 21:35
ga nu van een E8400 met P5q naar een AMD phenom II 965 overstappen en een asus crosshair IV formula, ben alleen nog totaal niet thuis in het overclocken van AMD processors, me doel is eigelijk rond de 4 ghz te komen

wat zijn een beetje de instellingen die de meeste overclockers hier ongeveer nodig hebben gehad om dit te bereiken? iemand enig idee, dan weet ik ongeveer in wat voor range ik me instellingen moet gaan zoeken als ik aan de slag ga
Op www.amdgeeks.net kan je een behoorlijk grote database vinden met overclockresultaten van AMD processors. Hier kan je ook zien welke instellingen en onderdelen de overclockers gebruikt hebben voor hun overclock, wat veel werk kan besparen. Uiteraard is er ook de mogelijkheid om je eigen overclock te posten.
dat is al nr 1 ^^

[ Voor 28% gewijzigd door Scrtz op 11-10-2010 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Scrtz schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:11:
ga nu van een E8400 met P5q naar een AMD phenom II 965 overstappen en een asus crosshair IV formula, ben alleen nog totaal niet thuis in het overclocken van AMD processors, me doel is eigelijk rond de 4 ghz te komen

wat zijn een beetje de instellingen die de meeste overclockers hier ongeveer nodig hebben gehad om dit te bereiken? iemand enig idee, dan weet ik ongeveer in wat voor range ik me instellingen moet gaan zoeken als ik aan de slag ga

[...]
dat is al nr 1 ^^
Overclocken heeft een paar basis principe's..koeling, voltage en mem strakke timing. Niet vergeten een voeding met stabiele lijnen die niet te veel fluctureren. Daarin een balans zien te vinden wat stabiel is. De Phenom II 965 zal waarschijlijk de 4ghz wel halen. Waarom koop je de 955 niet?. scheelt weer een paar euro's. In iedergeval een prima platform de Crosshair IV. Rammel zelf nog op een crosshair II Mobo.

Voldoet nog prima.. ;)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:05:
Je mosfets worden ook op +36% out of spec gaar gemaakt. 4 fasen voor de processor en het mobo is niet ontworpen voor het monteren van een mosfet koeler.

Ik laat de GigaByte mobo in de verpakking zitten en wacht op de mosfet koeler.
Je kan ze wel zelf 'plakken' , maar plakken of elke andere vorm van lijmen geeft half werk.

Zelf gebruik ik voor de NB de volgende oplossing:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3jkfhssZvUWOzBSkkbfEBlpk/full.jpg

Werkt prima, Intel fan erop met dubbelzijdige tape:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fQCVdzgpqsKNzE0gDvfm35YH/full.jpg

1.2V is niet langer een probleem ook meer qua temperatuur. De pasta/plakspul die standaard met dit plankje meekomt is zo fragiel als wat.

Overigens had ik 1 kapot stickje, gaf continue bsod's met PSN List error gerelateerd. Memtest draaien > al snel eruit geplukt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lmqSMlK8aAKnVKm8XIktxcxr/full.jpg

Draait al een goede 15 min linpack stable (Eindelijk). Bij de 280Mhz HTT kreeg ik vreemde bsod's, maar dat was een wall. Later alleen nog de timings proberen strakker te krijgen op standaard 1.8v en hij kan weer een poosje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
silitek schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 17:23:
[...]

Overclocken heeft een paar basis principe's..koeling, voltage en mem strakke timing. Niet vergeten een voeding met stabiele lijnen die niet te veel fluctureren. Daarin een balans zien te vinden wat stabiel is. De Phenom II 965 zal waarschijlijk de 4ghz wel halen. Waarom koop je de 955 niet?. scheelt weer een paar euro's. In iedergeval een prima platform de Crosshair IV. Rammel zelf nog op een crosshair II Mobo.

Voldoet nog prima.. ;)
ja heb alleen ervaring met Intel processoren, vcore FSB etc is me allemaal bekend maar dingen als MT etc zeggen me nog vrij weinig, zal eens wat tutorials doorlezen en ga wss in het weekend aan de slag ( krijg vandaag me zaakje binnen ^^ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Hoe hebben jullie je Phenom II X4 955 stabiel op 4Ghz weten te krijgen? Ik krijg hem er wel en dan kan ik er mee gamen maar hij doorstaat prime95 niet. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
vcore verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc00p
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10-2024
Ook ik heb sindskort een 1090T op een asrock 870 extreme 3 bordje, icm 1600mhz xms3 geheugen.

Gisteren heb ik de multiplier op 18x gezet (3600mhz) en het voltage op 1.3350, mijn cpu temperatuur wordt dan 67c en mijn core temperatuur 42c als ik 3 uur lang small fft's doe.

Is dit te warm? Naar welke temperatuur moet ik kijken? Ik wil hem eigenlijk op de 4.0ghz.

Ik heb een Scythe Mugen 2 met Artic Silver 5 (druppel in het middel gelegd en dan koeler erop), in een 690II kast met 4 grote casefans.

Ik heb zojuist na aanleiding van dit topic de Intel burn test gedaan, toen liep hij vast :S heb nu mijn bios maar even gereset... Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Ook ik heb sindskort een 1090T op een asrock 870 extreme 3 bordje, icm 1600mhz xms3 geheugen.

Gisteren heb ik de multiplier op 18x gezet (3600mhz) en het voltage op 1.3350, mijn cpu temperatuur wordt dan 67c en mijn core temperatuur 42c als ik 3 uur lang small fft's doe.

Is dit te warm? Naar welke temperatuur moet ik kijken? Ik wil hem eigenlijk op de 4.0ghz.

Ik heb een Scythe Mugen 2 met Artic Silver 5 (druppel in het middel gelegd en dan koeler erop), in een 690II kast met 4 grote casefans.

Ik heb zojuist na aanleiding van dit topic de Intel burn test gedaan, toen liep hij vast :S heb nu mijn bios maar even gereset... Wat doe ik fout?
Arctic Silver 5 moet je even in een net dun laagje over je CPU uitsmeren, bijvoorbeeld met behulp van een oude creditcard. Een rijstkorreltje is voldoende, maar gewoon je koeler erop knallen zorgt bij dit spul niet voor een gezonde koelpastaverdeling.Ik denk dat dit er bij jou aan scheelt.

Ik had ook een 1090T met Mugen 2 erop. Koelpasta op bovenstaande manier aangebracht, multiplier op 20x gezet met Vcore op 1,45, en de NB op 2,6Ghz gezet met 1,25V, en hij draaide 3 uur lang P95 blend en 20 runs Intel Burn Test op maximum zonder problemen. Maximum temperatuur was ongeveer 50 graden. Phenom II CPUs zitten veilig tot een graad of 62, dus dit was hartstikke prima.

Bordje was een MSI 790FX-GD70 met Silverstone 850W voeding en 8GB Corsair Dominator geheugen op 1600Mhz c8 1,65V, zo ongeveer wat jij hebt.
Hoe hebben jullie je Phenom II X4 955 stabiel op 4Ghz weten te krijgen? Ik krijg hem er wel en dan kan ik er mee gamen maar hij doorstaat prime95 niet. :{
Als ik jou was, zou ik even de informatie aan het begin van dit topic goed doorlezen. Ook uit de talloze posts voor je zou je zo ongeveer een hint moeten krijgen hoe en wat (: Zo moeilijk is het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Singular1ty op 12-10-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc00p
Singular1ty schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:23:
[...]

Arctic Silver 5 moet je even in een net dun laagje over je CPU uitsmeren, bijvoorbeeld met behulp van een oude creditcard. Een rijstkorreltje is voldoende, maar gewoon je koeler erop knallen zorgt bij dit spul niet voor een gezonde koelpastaverdeling.Ik denk dat dit er bij jou aan scheelt.

Ik had ook een 1090T met Mugen 2 erop. Koelpasta op bovenstaande manier aangebracht, multiplier op 20x gezet met Vcore op 1,45, en de NB op 2,6Ghz gezet met 1,25V, en hij draaide 3 uur lang P95 blend en 20 runs Intel Burn Test op maximum zonder problemen. Maximum temperatuur was ongeveer 50 graden. Phenom II CPUs zitten veilig tot een graad of 62, dus dit was hartstikke prima.

Bordje was een MSI 790FX-GD70 met Silverstone 850W voeding en 8GB Corsair Dominator geheugen op 1600Mhz c8 1,65V, zo ongeveer wat jij hebt.

[...]

Als ik jou was, zou ik even de informatie aan het begin van dit topic goed doorlezen. Ook uit de talloze posts voor je zou je zo ongeveer een hint moeten krijgen hoe en wat (: Zo moeilijk is het niet.
Ik heb het gedaan volgens de handleiding van artic voor de X6, daar stond dat je 2/3 van een korrel rijst in het midden moest spuiten en hem er dan gewoon op zetten. Daarna zou het 200 uur duren voordat het koelvermogen optimaal is.

Was jouw 50 graden CPU of Core temperatuur? Als ik bijvoorbeeld in AMD overdrive kijk is mijne ook maar 42graden met load, maar dat is wel 25 graden lager dan de CPU temp die speedfan aangeeft..

[ Voor 3% gewijzigd door sc00p op 12-10-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijne all tijdje op 4ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1430055
moet er helaas wel 1.475 volt.
hoe zit dat me die 890fx chipsets zie mensen met 1090t op 1.4volt 4ghz maakt het zon groot verschill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
mm met multipler 20 wilt die maar niet stabiel, tot 1.52 volt nu geprobeerd, nu MP wat lager gezet en loop wat te kloten met de FSB, op 211 nu en MP Op 18.5, vcore op 1.5 en NB 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Je NB heeft meer prik nodig en mag harder denk ik, vandaar de instabiliteit. 1,250 voor 2600Mhz wanneer je 4Ghz op de CPU draait is een vrij normale waarde. De temperaturen die ik geef zijn de temperaturen uit speedfan, geen core waarden maar echt de CPU waarde, die was bij mij altijd de hoogste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
mm oke bedankt, ga er morgen weer mee verder :)
wat zijn nog meer een beetje de dingen waar je mee moet kloten om 4ghz stabiel te krijgen? ben echt nog weinig thuis in AMD overclocking..

[ Voor 59% gewijzigd door Scrtz op 12-10-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede chip, koeling, spanning en natuurlijk de rest wat mee wil werken. 4GHz was vroeger alleen voor waterkoeling gereserveerd of hoger. 3.8GHz wil hier ook nog wel op lucht, maar die 300Mhz is het het niet waard tov het verbruik en levensduur. Immers is mijn PC een mix tussen prive & zakelijk, en daar kan ik het niet echt permitteren op de een of andere dag een dood systeem te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
ik oc dus vooral door de multiplier op 20 te zetten, dus NB voor de rest stabiel krijgen? wat z ijn nog meer belangrijke en vooral bekenden factoren om op deze manier 4ghz stabiel te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc00p
Hoe hoog wordt bij jullie de CPU (niet de core) temperatuur van een 1055t/1090t? Bij mij onder load wel 67 graden terwijl core 42 is... Wat kan ik nou serieus nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
de CPU in zijn totaal zal sowieso warmer worden, ik kijk zelf altijd naar de cores hoe warm die worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc00p
Scrtz schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:24:
de CPU in zijn totaal zal sowieso warmer worden, ik kijk zelf altijd naar de cores hoe warm die worden.
Dus dat de CPU 67 graden aangeeft zegt eigenlijk helemaal niets? Ik zit eraan te denken om anders een koelertje op de achterkant van mijn socket te zetten, of is dat useless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een heatsink of fan?

Beide hebben niet zoveel nut hoor ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik trek 1 lijn tussen de cpu temp en core temp,als je CPU al 67 graden is dan zijn je cores ook op zijn minst 67graden.
Dus hij is te warm..
De coretemp van een x6 klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Singular1ty schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:45:
Je NB heeft meer prik nodig en mag harder denk ik, vandaar de instabiliteit. 1,250 voor 2600Mhz wanneer je 4Ghz op de CPU draait is een vrij normale waarde. De temperaturen die ik geef zijn de temperaturen uit speedfan, geen core waarden maar echt de CPU waarde, die was bij mij altijd de hoogste.
Wat denk je dat nog meer prik nodig heeft om 4ghz stabiel te krijgen buiten vcore en NB om? en wat moet ik precies op 2600mhz zetten?

kan het nu niet nakijken zit nog op stage maar probeer f zoveel mogelijk informatie te vinden om vanavond ff flink aan de slag te kunnen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Scrtz schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:55:
mm oke bedankt, ga er morgen weer mee verder :)
wat zijn nog meer een beetje de dingen waar je mee moet kloten om 4ghz stabiel te krijgen? ben echt nog weinig thuis in AMD overclocking..
Check deze guide
Max settings zoeken (FSB,Nb,mem. enz.) ,zo weet je ook waar de grenzen liggen per onderdeel.
Niet dat je bv je nb op 2800mhz zet, en niet weet waarom ie elke keer crasht, terwijl je nb max maar 2600mhz is ofzo.Als je eerst de grenzen opzoek, dan weet je ook dat je niet hoger moet/kunt gaan op bv 2600MHz met die voltage.

Succes.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
heb het nu op 2600 met 1,25v, kijken wat die doet, want het grappige is zelfs met vcore op auto en multiplier op 20 start die gewoon piekfijn op, doet alles perfect alleen met prime/IBT knalt die naar 5 min eruit dus er zit zeker potentie in

edit: geen succes, het rare vind ik dat die gewoon met wat dan ook eruit blijft knallen zodra ik 5 min prime/ibt aan het draaien ben, niks lijkt enige verbetering te geven terwijl de proc zelf wel stabiel lijkt met mp 20x

[ Voor 33% gewijzigd door Scrtz op 13-10-2010 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Het feit dat ie eruit knalt na 5 minuten Prime geeft juist aan dat de CPU niet stabiel is ;) Dat ie opstart zegt niets. Testen met Prime en Linx waarborgt dat de CPU onder alle omstandigheden werkt, door een worst case scenario te simuleren. Ik kan hier ook gewoon m'n multiplier op 22x zetten, ik denk dat m'n pc dan best boot maar zodra ik iets ga doen met mn processor zal de boel ermee nokken. En dan heb je er niets aan he?

Soms kan je pech hebben, niet alle chips klokken even ver over. De C2 revisie van de Phenom II serie kreeg je bijvoorbeeld zelden stabiel boven 3,8Ghz, en of je met C3 4,2Ghz scoort of ook rond 3,8 blijft hangen is dattegaat voor een deel van geluk afhankelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ja dat snap ik inderdaad, had met me E8400 C0 revisie ook al redelijk pech, die moest echt vcore vreten om 4ghz te halen, heb gisteren snel 3.8ghz gedraaid en dat leek wel stabiel, straks ff IBT draaien om te kijken of het 100% is, want met wat ik ook probeer om 4ghz te bereiken, hij blijft er op precies dezelfde momenten uitknallen, ook al geprobeerd om wat minder hoge MP (18-19x) te gebruiken en dan de busspeed wat te overclocken maar mocht ook niks baten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Is het wel een C3 stepping? Want dit probleem klinkt bekend. Heb wel eens 1,56V op mn C2 955 gezet om m voorbij 3,8Ghz te tillen en dat was dweilen met de kraan open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
het is een C3 ja, cpu-z geeft het ook aan

vind het raar dat met wat ik ook al geprobeerd heb en dat is toch al heel wat, ik totaal geen progressie zie, krijg echtg een gevoel ofzo erin wat ik met me intel E8400 dus wel had, daar wisti k na een tijdje gewoon wat dat ding aankon en wat te veel was etc.

Of ik zie nu bij AMD iets echt over het hoofd of ik heb gewoon een klote batch

[ Voor 80% gewijzigd door Scrtz op 14-10-2010 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Voor mensen die (net als ik, zie eerdere posts in dit topic) problemen hebben met unlocken van processors op moederborden van Gigabyte 8 series, heb ik een nieuw dradje gestart:
[Inventarisering] Unlock problemen met Gigabyte AMD 8 series

Laat aub weten :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc00p
Ik merkte bij het installeren van mijn CPU wel op dat er tussen de CPU en de socket nog een stukje ruimte zat, je zag die pootjes nog een stukje, er zit dus wat ruimte tussen de CPU en socket. Moet dit er echt helemaal tegenaan gedrukt worden of heb ik het zo wel goed gedaan (gewoon erin gelegd, zachtjes aangedrukt en de hendel naar beneden gehaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
dat heb je gewoon goed gedaan sc00p, nooit een processor ergens indrukken hij moet er echt in "vallen".

straks IBT gedraaid 10 runs alles max, en gewoon 100% stabiel en dat met alles op auto, zo vreemd dat t zo'n verschil ineens kan maken van 200mhz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
200Mhz is best veel. Autovoltage vind ik trouwens niets. Heb je het voltage in de gaten gehouden? Want ik begreep dat je al snel krijgt dat voor een snelheid van 3,6Ghz al 1,6V op de CPU wordt gezet door sommige handige "auto" waarden. Dan kan je beter meteen je CPU euthanaseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ergens zit ook echt de rek erin met een CPU & oc'en.

Thandor had daar een mooi stukje over geschreven:

Afbeeldingslocatie: http://thandor.net/images/5/overclock_graph.gif
The illustration shows an easy overclock from 2800MHz to 3200MHz as 3200MHz still works with the stock voltage (1.3V). Raising to 3400MHz needed a little bit more voltage (1.32V). Raising to 3600MHz needed an extra 0,3V. Raising another 50MHz already needed a raise to 1,37V. It's easy to see that the last few MHz needs a lot more voltage. I call the point between raising MHz easily along with a bit extra voltage 'the ideal overclock'. Overclocking beyond that point (which is, in this case, more then 3600MHz (see the red dot)) will increase the speed only a fraction but will need a lot more power, it's not rocket science to find out the CPU just can't handle much more.
bron.

Leukste is de sweetspot te vinden ipv maximale op z'n teentjes-oc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Singular1ty schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 20:21:
200Mhz is best veel. Autovoltage vind ik trouwens niets. Heb je het voltage in de gaten gehouden? Want ik begreep dat je al snel krijgt dat voor een snelheid van 3,6Ghz al 1,6V op de CPU wordt gezet door sommige handige "auto" waarden. Dan kan je beter meteen je CPU euthanaseren.
ja zat op zo'n 1,45-1,46 max onder load, heb er verder nog weinig tijd in gestoken zal in het weekend ( vanavond dus ^^ ) eens kijken wat voor vcore die ndoig heeft voor 3.8

[ Voor 13% gewijzigd door Scrtz op 15-10-2010 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3.78GHz haal ik ook niet zonder minimaal 1.55V.

Na 2x intel burn in test bsod, nog geen zin gehad om ernaar te kijken,

3.64GHz draait ook lekker ... :P (1.475v)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jHwMfYwmfeN0X6gmviikANM7/full.jpg

Alleen geheugen nog even finetunen (433 / 6-6-6-15 om er zeker van te zijn dat dat niet de bottleneck is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 20:47
Scrtz schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 08:22:
[...]

ja zat op zo'n 1,45-1,46 max onder load, heb er verder nog weinig tijd in gestoken zal in het weekend ( vanavond dus ^^ ) eens kijken wat voor vcore die ndoig heeft voor 3.8
Ik zat voor 3900 ook al over de 1.50 heen (1.52 geloof ik).. Anders trok hij het echt niet

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Ik zat voor 3900 ook al over de 1.50 heen (1.52 geloof ik).. Anders trok hij het echt niet
En ik nu ook. 3,9Ghz, 1,536V vanwege Vdroop onder load, was anders niet stabiel.
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste