Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 375322

Wat is het woord voor het tegenovergestelde als Vdroop?
Ik heb een msi moederbord,en stel ik zet hem op 1.5v dan zegt cpuz 1.52..bij stressed gaat hij naar 1.55.
Dat is wel appart,dat heb ik alleen nog bij msi moederborden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2023
Anoniem: 375322 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 05:24:
Wat is het woord voor het tegenovergestelde als Vdroop?
Ik heb een msi moederbord,en stel ik zet hem op 1.5v dan zegt cpuz 1.52..bij stressed gaat hij naar 1.55.
Dat is wel appart,dat heb ik alleen nog bij msi moederborden gezien.
Je hebt geluk. Heb tijdje geleden nog een mailtje gemaakt erover. Scheelde gevraag. Hier komt 'ie:

Wikipedia: Ripple (electrical) / PDF'je over berekeningen

Dat. Zal ik het even vertalen voor je. We nemen gelijkspanning aan.

Spanning is nooit vlak. Het wordt toegevoerd in een golf met een frequentie van 60Hz 50Hz in Nederland. Ripple in de spanningstoever aan je CPU is een gedeelte van de pieken van de toevoer die door gebrek aan filtering terecht komen in de uiteindelijke gemeten spanning:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/7/7e/Smoothed_ripple.svg/500px-Smoothed_ripple.svg.png

Hier zie je dus de theoretische toevoer (de onderbroken streepjes) en gefilterde toevoer in het rode lijntje. Verder moet je erbij bedenken dat de ideale gelijkspanning op ongeveer 2/3 van de piekhoogte zit. Of preciezer: de primitieve van de grafiek(?). Met holy filtering dus. Je toevoercircuit probeert de lijn van de eigenlijke spanning naar die perfecte vlakke lijn te krijgen, zodat de toevoer gelijk blijft met de opgegeven waarde.

Hoe werkt dat? Dit komt door je condensators. Dat zijn de tonnetjes rond je socket en andere plaatsen. Dat zijn ladingsopslagplekken. Die worden opgeladen door de toevoer (de golf hierboven) en verliezen steeds weer in 'het dal' langzaam hun lading door gebrek aan toevoer. Gevolg: je voltage blijft maar constant hoger dan de opgegeven waarde.

Aan het eind van elke schakeling van je stroomfases zit een zogenaamde (Solid State) choke. De zwarte dozen in het moderne geval. De koperen loopings in het oude geval. Die filteren de ruis nog verder voordat het je chip ingaat.

Maar als je bijvoorbeeld nu te weinig chokes of condensators hebt, of als het circuit niet goed is doorgedacht, of als je buiten specs gaat werken (:+) krijg je ruis, oftewel ripple.

En is dat zo erg? Ja, want je voltage op de cores neemt dan toe, omdat je voltage dat door de condensators wordt geleverd hoger uitvalt doordat je voltage niet daalt naar de perfecte lijn. Wat ook wel een 'leuke' is, is dat je het probleem kunt krijgen dat nullen enen worden door hoger voltage op de transistors. En zijn nog meer problemen: Wikipedia: Ripple (electrical)

Quote van twee belangrijkes:
  • The ripple frequency and its harmonics are within the audio band and will therefore be audible on equipment such as radio receivers, that for playing recordings and professional studio equipment. Hier hebben meer mensen last van, o.a. ik, leuk gepiep tijdens prime. ;)
  • Within digital circuits, it reduces the threshold, as does any form of supply rail noise, at which logic circuits give incorrect outputs and data is corrupted. Nullen (0 - 50% voltage) en enen (50-100%) worden door elkaar gehaald, nullen worden soms enen door meer voltage.
  • High amplitude ripple currents reduce the life of electrolytic capacitors. De tonnetjes dus.
  • Another approach to reducing ripple is to use a series choke (ja, die dozen). A choke has a filtering action and consequently produces a smoother waveform with less high-order harmonics.
Vervelend he, dat ruis?

[ Voor 0% gewijzigd door Orwell op 17-10-2010 13:53 . Reden: unamerikaniseerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zullen we daar even 50Hz van maken?

Daarnaast is je verhaal niet volledig.
Zo heb je ook allerlei terugkoppel technieken om spanningen vlak te krijgen.
Ook heeft het terugvallen van de spanning te maken met de last.
Meer het gevolg van een zogenaamde spanningsdeler. (interne weerstand van bv de voeding)
Wat condensatoren wel kunnen doen is er voor zorgen dat dit terugvallen een klein beetje wordt opgevangen.

Ruis is weer van een heel ander kaliber.
Het hangt er helemaal vanaf wat voor soort je hebt en in wel frequentie gebied.

[ Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 17-10-2010 12:39 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
nee, hoeft dus absoluut niet zo te zijn!

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
B_FORCE schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:39:
Zullen we daar even 50Hz van maken?

Daarnaast is je verhaal niet volledig.
Zo heb je ook allerlei terugkoppel technieken om spanningen vlak te krijgen.
Ook heeft het terugvallen van de spanning te maken met de last.
Meer het gevolg van een zogenaamde spanningsdeler. (interne weerstand van bv de voeding)
Wat condensatoren wel kunnen doen is er voor zorgen dat dit terugvallen een klein beetje wordt opgevangen.

Ruis is weer van een heel ander kaliber.
Het hangt er helemaal vanaf wat voor soort je hebt en in wel frequentie gebied.
Dacht ik het even uit te kunnen leggen. :/

Ach wat, laat dan ook maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Orwell schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 13:54:
[...]

Dacht ik het even uit te kunnen leggen. :/

Ach wat, laat dan ook maar.
Ja, ik begirjp zeer zeker wel de goede bedoeling er achter (wat ook goed is), maar helaas zijn zulke nog redelijk complex. (zelfs mijn verhaal is ook niet helemaal compleet).

Om terug te keren naar de vraag.
Ik verwacht dat gewoon de spanning iets inzakt onder belasting.
Dat gebeurt bij ELKE voeding ivm inwendige weerstand (onder andere). Bij de een wat meer dan de andere voeding. Is het erg?
In feite niet als de spanning nog binnen de specificaties valt.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-06 14:49
Even tussendoor, ik had met mijn MSI bordjes ook een best wel zware ripple. Ik haalde er echter betere resultaten mee dan met m'n ASRock.

Om de discussie door te voeren, wat is precies de oorzaak van Vdroop dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Zo, hebben jullie weer wat te lezen :)
http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=126

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Auw. Dit pijnigt mijn lede hersencellen op deze late zondagnacht. Maar in grote lijnen snap ik het wel. Neemt niet weg dat hoewel een vdroop in principe meer stabiliteit garandeert, ik betere resultaten boekte op m'n MSI bord, dat belachelijk ripplede.

Vanuit ontwerpperspectief is een beetje vdroop goed: je bord draait niet zo snel buiten z'n specificaties (met alle explosieve gevolgen van dien), vanuit overclockersperspectief is het aan de andere kant praktisch dat een bord meer voltage geeft als de load van de CPU toeneemt. Zo hoef je geen 1,53V op je CPU te zetten als je aan het internetten bent, en krijgt de processor de spanning die hij nodig heeft het moment dat je hem op de pijnbank legt.

Als de toleranties van het bord in kwestie nou gewoon wat hoger lagen, was het ideaal. In plaats daarvan konden mijn MSI bordjes de bewuste spanningspieken niet aan en gaven de geest. Lijkt me dat wat betere koeling op de VRMs al een heel verschil had kunnen maken. Dat laatste terzijde, ben ik dan de enige die ripple als positief en vdroop als negatief ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:48

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik zet m'n X2 240 er eens in, kijken of die het doet ;P

En hij doet het, tezamen met de temp sensors. :)

Hij blijft wel veel koeler dan m'n X3 435. Gemiddeld zo'n 7 graden, best wel wat dus.
Nog vreemder is het dat de VID van de 240 1,425V is en van de 435 1,325V.

[ Voor 77% gewijzigd door Bolletje op 18-10-2010 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:52

D4NG3R

kiwi

:)

Bolletje92 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 02:37:
Ik zet m'n X2 240 er eens in, kijken of die het doet ;P

En hij doet het, tezamen met de temp sensors. :)

Hij blijft wel veel koeler dan m'n X3 435. Gemiddeld zo'n 7 graden, best wel wat dus.
Nog vreemder is het dat de VID van de 240 1,425V is en van de 435 1,325V.
Mn Athlon II X3 435 is ook al zo'n heethoofd |:( op stock kom ik met 100% load al op 58c. En dan maakt dat ding een hels kabaal.. Ga ik naar een kameraad met een Athlon II X4, is het gewoon een stuk stiller op max load?

:/

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 20:13

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Singular1ty schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 01:44:
Auw. Dit pijnigt mijn lede hersencellen op deze late zondagnacht. Maar in grote lijnen snap ik het wel. Neemt niet weg dat hoewel een vdroop in principe meer stabiliteit garandeert, ik betere resultaten boekte op m'n MSI bord, dat belachelijk ripplede.

Vanuit ontwerpperspectief is een beetje vdroop goed: je bord draait niet zo snel buiten z'n specificaties (met alle explosieve gevolgen van dien), vanuit overclockersperspectief is het aan de andere kant praktisch dat een bord meer voltage geeft als de load van de CPU toeneemt. Zo hoef je geen 1,53V op je CPU te zetten als je aan het internetten bent, en krijgt de processor de spanning die hij nodig heeft het moment dat je hem op de pijnbank legt.

Als de toleranties van het bord in kwestie nou gewoon wat hoger lagen, was het ideaal. In plaats daarvan konden mijn MSI bordjes de bewuste spanningspieken niet aan en gaven de geest. Lijkt me dat wat betere koeling op de VRMs al een heel verschil had kunnen maken. Dat laatste terzijde, ben ik dan de enige die ripple als positief en vdroop als negatief ervaart?
Waarom gebruik je niet zoiets als Phenom MSR om cool&quiet te simuleren? Hetgeen dat doet is de voltage en multiplier aanpassen volgens bepaalde criteria die de load moeten aanduiden, op softwareniveau natuurlijk. Zo is het voor mij perfect mogelijk om een overclock van mijn black edition onder de knoet te houden in idle-stand door ferm terug te clocken en natuurlijk ook zoveel mogelijk te undervolten. Zeer fris en zuinig tov zo'n beest dat tegen zijn opperste limiet loopt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
D4NG3R NL schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 08:03:
[...]

Mn Athlon II X3 435 is ook al zo'n heethoofd |:( op stock kom ik met 100% load al op 58c. En dan maakt dat ding een hels kabaal.. Ga ik naar een kameraad met een Athlon II X4, is het gewoon een stuk stiller op max load?

:/
Is het toevallig een C2-revisie? Daar heb ik er ook eentje van, en die wilde niet eens onder de maximumtemperatuur blijven met prime zonder een ondervolt op stock. :F

En hij klokt slecht over, kan alleen 3.6GHz halen met 1.45v, (0.03v ripple meegerekend).

Al moet ik zeggen dat 'ie dan onder een H50 met veel pijn en moeite 40C aantikt.
Aan te bevelen. Maar je moet wel erg voorzichting zijn. Voor de duidelijkheid over hoe het wel werkt: start dat progamma (duh), zet eerst P1 t/m P4-states op 4x multi en 1.000V. Je Northbridge ga je niet ondervolten, want die klokt PhenomMsrTweaker ook niet onder. Zet hem dus gewoon op stock 1.15V of waar 'ie normaal ook op draait.

Als je er zeker van bent dat P0 op standaard staat en dat de rest op 4x/1V/?V staat, klik je op Apply. Open dan "Service...". Vink bovenaan "Make Custom P-States Permanent aan". De opgegeven waarden worden nu naar HKLM\Software\PhenomMsrTweaker geschreven. Nu moet je erop letten dat het een softwareoplossing is die standaard best wel traag reageert. Je CPU wordt een tikkeltje lui met terugschakeling naar P0. En dat merk je. Windows Explorer wordt hakerig, Everest returnt 800MHz-scores(!), en ga maar door. Dus gaan we daar wat aan doen.

Zet Custom C'n'Q aan. Selecteer onderaan je Power-profiel-tab dat je in Windows gebruikt. Dan zet je voor de zekerheid Ganged aan. Dan worden alle cores tegelijk ondergeklokt. Van apart onderklokken had Vista namelijk nogal last, en zoveel levert het nu ook weer niet op. Dan is er Load Sampling Interval. Dit is de lengte van een enkele meting van je CPU-load. Daar voldoet 50ms wel.

Omdat het wisselen van P-state ongeveer 1ms duurt, is het aan te bevelen om maar één wissel te gebruiken. Zet de P-state-bounds op 0 en 1. Dan gebruik je dus standaard en ondergeklokt. Dan mag Aggressive Up onderaan aan. Nu weet je zeker dat je in één keer overschakelt. Bij Load Threshold stel je in hoeveel load er moet zijn in een interval zijn voordat PhenomMsrTweaker hem als 'load' ziet. Als de load onder de rechterwaarde valt, wordt de interval als een 'idle' gezien.

Zet dan Consecutive Samples op links 1 en rechts 20. Dat zorgt ervoor dat na één periode van 'load' P0 aangaat. En pas na 20x50 = 2sec van idle-metingen gaat 'ie omlaag. Klik maar op Apply. Nu wordt de service van PhenomMsrTweaker gestart. Crasht de PC niet? Mooi.

Crasht de PC wel of crasht de PC bij elke reboot (ervaring |:()? Dan heeft PhenomMsrTweaker een instelling verkeerd staan. Start op in Safe Mode. Dit zorgt ervoor dat de service van het progje niet automatisch opstart. In normaal Windows ben je na enkele seconden bureaublad altijd de sjaak. Open services.msc met een run-command. Zet PhenomMsrTweakerService op Manual. Start opnieuw en normaal op. Verander de waarden in het register met regedit als je weet dat daar de fout zit, want als er daar een fout zit gebeurt het vaak dat het dialoogvenster niet meer wil openen zodat je niet meer op de standaardmanier de boel kunt veranderen:

Afbeeldingslocatie: http://img710.imageshack.us/img710/3559/vaudt.png

Dit guideje ziet er dus nogal overdreven uit, maar al bij het kleinste beetje verkeerd kom je niet meer in Windows met die service aan. Dit is dus om ervoor te zorgen dat sommigen na het proberen niet in "O NOZ en PANIC!1!" door de kamer gaan rennen als Windows constant crasht.

[ Voor 77% gewijzigd door Orwell op 18-10-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
B_FORCE schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:59:
[...]

Weet ik, maar vroeg mij af hoe Orwell daar bij kwam.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-06 22:46

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Orwell schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 08:37:
Aan te bevelen. Maar je moet wel erg voorzichting zijn. Voor de duidelijkheid over hoe het wel werkt: start dat progamma (duh), zet eerst P1 t/m P4-states op 4x multi en 1.000V. Je Northbridge ga je niet undervolten, want die klokt niet onder. Zet hem dus gewoon op stock 1.15V of waar 'ie normaal ook op draait.

*verhaaltje*
Vind je het goed als ik dit in de TS verwerk? Uiteraard met naamvermelding erbij. :> Ik heb zelf namelijk nog nooit met dat programma gewerkt, lijkt me een interressante aanvulling. (ook een gedeelte van wat ik heb geknipt)

[ Voor 3% gewijzigd door epic_gram op 18-10-2010 09:59 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik weet zo niet welke revisie het precies is. Met de stock koeler kon ik hem nog niet eens op 3.1Ghz krijgen zonder dat hij naar de 70c vloog met een "Redelijke" fansnelheid..

Heb hem undervolted op 1.225v staan, en zelfs nu tikt hij ruim 56c aan op 100% |:(

Even een dom vraagje trouwens: Is er een programma, vergelijkbaar met afterburner. Waar je een fanprofiel voor je CPU kan aanmaken? Alsie idle draait heb ik liever dat hij 50c word en onhoorbaar is. Als dat hij 34c word, maar een irritant piepgeluid maakt.

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 18-10-2010 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
D4NG3R NL schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 09:57:
Even een dom vraagje trouwens: Is er een programma, vergelijkbaar met afterburner. Waar je een fanprofiel voor je CPU kan aanmaken? Alsie idle draait heb ik liever dat hij 50c word en onhoorbaar is. Als dat hij 34c word, maar een irritant piepgeluid maakt.
speedfan niet toereikend?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Speedfan wil niet nee, deze krijgt de fansnelheden niet aangepast. + Hier kan je geen fanprofiel in maken? (Of mis ik wat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
D4NG3R NL schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:03:
Speedfan wil niet nee, deze krijgt de fansnelheden niet aangepast. + Hier kan je geen fanprofiel in maken? (Of mis ik wat?)
je kan wel een profiel maken per fan. google maar voor wat tutorials.
http://www.overclock.net/...ur-pc-using-speedfan.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Maar alsnog, speedfan krijgt geen controlle over de fans die ik heb nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

D4NG3R NL schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:03:
Je kan in speedfan bij de configuratie - advanced de fancontroller overschakelen van automatische modus naar een andere modus, waarbij de fan wel zou moeten werken. Dit moest ik ook doen op mijn mobo waarbij de fan wordt aangestuurd door "smartguardian", wat neerkomt op een volautomatische temperatuursafhankelijke sturing, waarbij speedfan pas een override kan doen als je dat aanpast in de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
epic_gram schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 09:57:
Vind je het goed als ik dit in de TS verwerk? Uiteraard met naamvermelding erbij. :> Ik heb zelf namelijk nog nooit met dat programma gewerkt, lijkt me een interressante aanvulling. (ook een gedeelte van wat ik heb geknipt)
Ik heb volgens mij geen Copyright onder de post staan. Eens kijken. Nee, inderdaad, geen copyright. Ge doet maar, geen probleem. Heb hem wel een beetje veranderd en een leuk plaatje toegevoegd trouwes.
-The_Mask- schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 09:51:
Weet ik, maar vroeg mij af hoe Orwell daar bij kwam.
Ik heb maar over een (klein?) deel van de oorzaken geblaat. Vandaar dat het niet per sé zo hoeft te zijn dat het door het rimpelkarakter van gelijkstroom komt:
B_FORCE schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:59:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik zou in de start post gewoon wat links zetten waar het helder staat uitgelegd.
Men heeft niks aan halve informatie. Binnen de kortste keren trekt men daar verkeerde conclusies uit.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
D4NG3R NL schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 09:57:
Ik weet zo niet welke revisie het precies is. Met de stock koeler kon ik hem nog niet eens op 3.1Ghz krijgen zonder dat hij naar de 70c vloog met een "Redelijke" fansnelheid..
Ow, bij mij valt dat wel mee. Ik heb een C2 en die is 33 graden nu met de stock koeler (wel een stock koeler van een 955 BE, die is volgens mij iets beter dan die van een normale X3 435).

De 240 is ook een C2 en die is idle iets onder de 30 :)

Load zitten ze nu net aan de 40 graden denk ik.

Ik hoop dat die X2 240 wat beter clockt dan m´n vorige. Ofja, in elk geval met een lagere spanning. Ik zat de vorige keer op iets boven de 1,5V voor 3,64GHz.

[ Voor 11% gewijzigd door Bolletje op 18-10-2010 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
B_FORCE schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:33:
Ik zou in de start post gewoon wat links zetten waar het helder staat uitgelegd.
Men heeft niks aan halve informatie. Binnen de kortste keren trekt men daar verkeerde conclusies uit.
je hebt gelijk, heb ik gedaan bij phenommrstweaker alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Bolletje92 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:08:
[...]

Ow, bij mij valt dat wel mee. Ik heb een C2 en die is 33 graden nu met de stock koeler (wel een stock koeler van een 955 BE, die is volgens mij iets beter dan die van een normale X3 435).

De 240 is ook een C2 en die is idle iets onder de 30 :)

Load zitten ze nu net aan de 40 graden denk ik.

Ik hoop dat die X2 240 wat beter clockt dan m´n vorige. Ofja, in elk geval met een lagere spanning. Ik zat de vorige keer op iets boven de 1,5V voor 3,64GHz.
Ik ben benieuwd wat je ermee haalt.

Hier 1.475v voor 3.64GHz (260Mhz bus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
btw, ik las hier ook verhalen van dat MSI 785GM-E51 bord, dat die fets oververhit raakten?

Dat is wel een beetje kut, omdat ik er een Megahalems op wou zetten maar die blaast zo snel geen lucht over die fets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zeg is die Megahalems met een AM3 retention plate het een beetje waard? Wou hem een 1055T zetten welke ik binnenkort haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-06 15:10
Anoniem: 58485 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:37:
[...]

Ik ben benieuwd wat je ermee haalt.

Hier 1.475v voor 3.64GHz (260Mhz bus).
Zijn dat echt zulke slechte clocks met de Athlon II X2 240? met mijn Phenom II X2 550 haal ik vrijwel altijd de 3,95GHz... echt overvolten heb ik geen zin in, aangezien de 1,4V al de max bleek te zijn voor een overclock... loopt hier al op 1,488V lol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
D4NG3R NL schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:45:
Zeg is die Megahalems met een AM3 retention plate het een beetje waard? Wou hem een 1055T zetten welke ik binnenkort haal.
Door die bolts gaat er wel onwijs veel kracht op de CPU staan. Het installeren is ook best lastig, veel lastiger dan bij een Intel socket. De temperaturen zijn dan wel nice als die geïnstalleerd is. Jammergenoeg waren de temp sensors van m'n vorige 240 kapot, dus ik kon het zo snel niet meten.

Ik ga misschien overstappen op de ARM-02, dat is de tweede versie van dat bracket. Misschien krijg ik nog een Super Mega binnen, dus dan ga ik ook wel kijken wat de temperaturen zijn.
naarden 4ever schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:56:
[...]

Zijn dat echt zulke slechte clocks met de Athlon II X2 240? met mijn Phenom II X2 550 haal ik vrijwel altijd de 3,95GHz... echt overvolten heb ik geen zin in, aangezien de 1,4V al de max bleek te zijn voor een overclock... loopt hier al op 1,488V lol :)
C2 of C3? Let er wel op dat de 550BE een hogere MP heeft hè. 15,5 tegenover 14.5. Ik heb gemerkt met die Athlons dat ze voorbij een bepaalde HTT niet komen, 265 had ik ongeveer bij die vorige X2 240 (wel hoge spanning erop :P)

1,5 * 250 = 390. 390 + 3640 = 4030. Dus het klopt wel ongeveer :P

Ik ga vanavond wel even bezig. Ik hoop dat ik de Meg geïnstalleerd krijg ;) Dan post ik dus de temperaturen en de clocks ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 18-10-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Bolletje92 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:40:
btw, ik las hier ook verhalen van dat MSI 785GM-E51 bord, dat die fets oververhit raakten?

Dat is wel een beetje kut, omdat ik er een Megahalems op wou zetten maar die blaast zo snel geen lucht over die fets.
Bordje unlocked wel tenminste goed (kun je van Gigabyte 880GMA niet zeggen :( )
Als je die MSI enkel op z'n zonder gaat geven, kan ik me voorstellen dat FET's lekker warm worden.
Je zou misschien temp kunnen monitoren (temp sensortje kopen, orde van grootte is al genoeg) en daarna eventueel koelblokjes kunnen gebruiken.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
B_FORCE schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 23:05:
[...]

Bordje unlocked wel tenminste goed (kun je van Gigabyte 880GMA niet zeggen :( )
Als je die MSI enkel op z'n zonder gaat geven, kan ik me voorstellen dat FET's lekker warm worden.
Je zou misschien temp kunnen monitoren (temp sensortje kopen, orde van grootte is al genoeg) en daarna eventueel koelblokjes kunnen gebruiken.
Ik ben nu bezig, ze worden niet echt heel warm en de processor ook niet.

Heb nu met die X2 240 direct maar naar 260 MHz FSB en 1,45V. Stabiel tot nu toe :)

Fak, niet stabiel. Bij Prime95 valt er steeds één werker uit :P

Edit:
Zowel de 240 als de 435 zijn kut clockers :')

[ Voor 8% gewijzigd door Bolletje op 19-10-2010 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naarden 4ever schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:56:
[...]

Ja en nee, op lucht is gemiddeld 3.8Ghz de 'norm'.

Elke chip verschilt weer, 3.6GHz bovenop 2.8GHz is ook niet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
DevilsProphet schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 08:27:
[...]

Waarom gebruik je niet zoiets als Phenom MSR om cool&quiet te simuleren? Hetgeen dat doet is de voltage en multiplier aanpassen volgens bepaalde criteria die de load moeten aanduiden, op softwareniveau natuurlijk. Zo is het voor mij perfect mogelijk om een overclock van mijn black edition onder de knoet te houden in idle-stand door ferm terug te clocken en natuurlijk ook zoveel mogelijk te undervolten. Zeer fris en zuinig tov zo'n beest dat tegen zijn opperste limiet loopt. ;)
Doe ik ook ;) is alleen een gedonder, ik moet MsRtweaker uitzetten als ik bijvoorbeeld ga gamen of een film zit te kijken, bij 't gamen krijg ik anders hinderlijke framedrops en HD-content wordt op 800Mhz ineens toch niet zo best getoond... Het programmaatje downshift best wel rigoreus zegmaar.

edit: ben wel zeer benieuwd naar die koelprestaties van de Megahalems, vooral tov de geijkte Mugen 2. Hou ons op de hoogte :)

[ Voor 6% gewijzigd door Singular1ty op 19-10-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Singular1ty schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 15:16:
Doe ik ook ;) is alleen een gedonder, ik moet MsRtweaker uitzetten als ik bijvoorbeeld ga gamen of een film zit te kijken, bij 't gamen krijg ik anders hinderlijke framedrops en HD-content wordt op 800Mhz ineens toch niet zo best getoond... Het programmaatje downshift best wel rigoreus zegmaar.
Orwell in "Phenom II, Athlon II En Sempron Overcloc..."
Nu moet je erop letten dat het een softwareoplossing is die standaard best wel traag reageert. Je CPU wordt een tikkeltje lui met terugschakeling naar P0. En dat merk je. Windows Explorer wordt hakerig, Everest returnt 800MHz-scores(!), en ga maar door. Dus gaan we daar wat aan doen.
Onderste drie alinea's voor de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren

edit: ben wel zeer benieuwd naar die koelprestaties van de Megahalems, vooral tov de geijkte Mugen 2. Hou ons op de hoogte :)
Ja, dikke fail. Ik ben die backplate vergeten van huis mee te nemen :P Ik kan hem dus niet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

[...]

Ahaaa, misschien is dat de oorzaak dat ik games af en toe voel schokken, maar op een microstutteringmanier, zo niet direct zichtbaar in de fps die ik heb aanstaan. Even die service tweaken dus. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Aha. Ga ik even proberen als ik thuis ben.
Ja, dikke fail. Ik ben die backplate vergeten van huis mee te nemen :P Ik kan hem dus niet installeren.
Noob :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hehe, ik had er zo snel niet bij nagedacht. Bij die Crosshair kon je ook de standaard backplate gebruiken van het bord. Bij deze MSI zijn er langere schroeven gebruikt waardoor ik ze net niet aan kan draaien. Achja, dan maar volgende week :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Games draaien inderdaad vlotter op bepaalde momenten, zo is TF2 veel vlotter als ik in keuzemenu's zoals team en character ben, loadout menu is ook veel sneller en spectator-mode tussen spawns door is ook vlotter, ook voelt het allemaal vloeiender aan.

Ik wist al dat zulke timing-tweaks veel doen voor het snelheidsgevoel, aangezien ik dat jaren geleden ook al deed met mijn laptop. Alleen had ik er nog niet bij stilgestaan om dat ook bij mijn desktop te doen. Gelukkig blijkt dat ik er goed aan heb gedaan. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 15:43
Allen,

ik heb vandaag mijn pc geüpgrade met een asrock 870 Extreme3, AMD Phenom II X4 955 BE c3 en 4 GB corsair geheugen.
Nou ben ik zojuist eens bezig geweest met dat overklokken en krijg na 11 minuten prime95 draaien de onderstaande resultaten.
Wat denken jullie? Nog verder pushen of zo laten?

Afbeeldingslocatie: http://www.fonta.nl/overklok/cpu-z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fonta.nl/overklok/hw-monitor.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 10:51

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Staat je voltage nog op auto? Lekker laag. :)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:44
Kan je nog redelijk wat hoger pushen imo. Je voltage en temps zijn echt wel laag momenteel, mag je nog een pak bij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Ik zal eens een voltage van 1,55 proberen.
En kijken wat ik daar mee kan bereiken.
Wat is de temp die de cpu maximaal mag bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:13
Fonta schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 02:34:
Ik zal eens een voltage van 1,55 proberen.
En kijken wat ik daar mee kan bereiken.
Wat is de temp die de cpu maximaal mag bereiken?
Het liefst houd je hem onder de 60 graden. Load kan hij nog wel eens uitschieten, maar veel hoger zal hij niet leuk vinden. Mijn Phenom 2 komt daar ook nooit voorbij. Die zit altijd max 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
hmmz, ik heb hem nu op 3840mhz draaien met 1.496V en zodra ik prime95 begin te draaien, vliegt de temperatuur omhoog, hij zat zonet al op 69 graden. toen heb ik de test gestopt.
Nu idle is hij 48 graden.

--- edit ----
Ik heb de instellingen toch maar weer terug gezet zoals deze stonden met een snelheid van 3600 mhz.
Misschien dat ik later nog een keer kijk of ik hem nog wat verder push.
Ik heb nu een idle temp van 38 en dat is ook best lekker. Een koelere CPU gaat volgens mij
langer mee dan een CPU die vaak erg warm wordt.
Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik niet bepaald een verschil merk tussen de snelheden.
Dus voor mij is 3600 in eerste instantie meer dan voldoende.

Maar mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik ze graag.

--- edit 2 ----
Kon het toch niet laten om nog eens te kijken of ik er wat meer uit kon persen wat binnen mijn wensen lag.
Dit is uiteindelijk gelukt.
De processor draait nu op 3680 Mhz en heeft een temperatuur idle van 41 graden.
Dit is me gelukt door de HTT op 230 te zetten, de multiplier op 16 en het voltage op 1.375.

Afbeeldingslocatie: http://www.fonta.nl/overklok/cpu-z-3680.jpg

Ook draaide de CPU stabiel op een HTT van 233 maar zoals in de eerste post van deze topic staat heb ik hem enigzins verlaagd. (niet de 5 mhz zoals staat geschreven).

Na 10 minuten stressen met Prime95 heeft de CPU een temp van 58 graden :)

Afbeeldingslocatie: http://www.fonta.nl/overklok/hw-monitor-3680.jpg

Met deze overklok ben ik best tevreden en ben van plan om dit zo te houden.

Wel vraag ik me nog af of ik me geheugen nog kan fine-tunen.
Ik heb in me pc een Corsair 4 GB DDR3-1333 Kit zitten met een timings van 9-9-9-24.
Kan iemand me hier antwoord op geven?
En hoe doe ik dit dan?

[ Voor 98% gewijzigd door Fonta op 21-10-2010 05:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je weet dat je een Black Edition cpu hebt he? 1 waarmee je dus de cpu multi kunt verhogen? dan hoef je je HT bus dus niet te overklokken... zet hem gewoon op 200 x 18 en zet je geheugen multi op 6,66. dan komt je precies uit op 1333 MHz.. stel de timings handmatig in op 9-9-9-24

wat nog wel extra power oplevert is je NB overklokken, ga deze eens richting 2400/2600 MHz brengen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Na 10 minuten stressen met Prime95 heeft de CPU een temp van 58 graden
Wat voor koeler zit daar eigenlijk op dan? Is best veel voor aftermarket in elk geval, bij stock valt het mee. Overklokken op stock is imo echter not done, maarja, moet jij weten ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
nedernakker schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 06:47:
je weet dat je een Black Edition cpu hebt he? 1 waarmee je dus de cpu multi kunt verhogen? dan hoef je je HT bus dus niet te overklokken... zet hem gewoon op 200 x 18 en zet je geheugen multi op 6,66. dan komt je precies uit op 1333 MHz.. stel de timings handmatig in op 9-9-9-24

wat nog wel extra power oplevert is je NB overklokken, ga deze eens richting 2400/2600 MHz brengen.
Dat weet ik :) ik zal het eens proberen zometeen. na 10 minuten stressen was de CPU 54 graden.

---edit---
geprobeerd, werkt ook als een trein.
Voltage staat nog steeds op 1.375
cpu-z geeft echter aan dat mijn dram frequency 666.7 is?
Singular1ty schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 13:46:
[...]

Wat voor koeler zit daar eigenlijk op dan? Is best veel voor aftermarket in elk geval, bij stock valt het mee. Overklokken op stock is imo echter not done, maarja, moet jij weten ^^
Het hele spulletje zit in een Thermaltake Armor LCS kast met ingebouwde waterkoeling.
Me computer staat echter naast de verwarming dus het zou best eens zo kunnen zijn dat hij daardoor
zo ontzettend warm werd.
*Zit te bedenken waar ik die kast beter neer kan zetten*

[ Voor 7% gewijzigd door Fonta op 21-10-2010 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Fonta schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 16:17:
Het hele spulletje zit in een Thermaltake Armor LCS kast met ingebouwde waterkoeling.
Me computer staat echter naast de verwarming dus het zou best eens zo kunnen zijn dat hij daardoor
zo ontzettend warm werd.
*Zit te bedenken waar ik die kast beter neer kan zetten*
Wut? Ik heb nog wel een hetere stepping, en gebruik meer voltage, maar toch onder de H50 wordt de CPU niet warmer dan 42C met prime95. Idle komt 'ie zonder C'n'Q niet boven de 30C, met C'n'Q aan wordt ie gewoon kamertemperatuur.

Dus wat is er eigenlijk aan de hand met die koeling? :?
cpu-z geeft echter aan dat mijn dram frequency 666.7 is?
Simpele uitleg: het is DDR (Double Data Rate). Dus verdubbel de waarde. Komt er 1333MHz uit. Langere technische verhaal gaat door over het IO-tempo, bits-per-tick, enz. Niet direct nodig natuurlijk, maar zou leuk zijn als je het vatte. Het staat nog ergens in deze draad als ik het me goed herinner.

Edit: Aha! http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/34792785 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Orwell op 21-10-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Orwell schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 16:48:
[...]

Wut? Ik heb nog wel een hetere stepping, en gebruik meer voltage, maar toch onder de H50 wordt de CPU niet warmer dan 42C met prime95. Idle komt 'ie zonder C'n'Q niet boven de 30C, met C'n'Q aan wordt ie gewoon kamertemperatuur.

Dus wat is er eigenlijk aan de hand met die koeling? :?

[...]

Simpele uitleg: het is DDR (Double Data Rate). Dus verdubbel de waarde. Komt er 1333MHz uit. Langere technische verhaal gaat door over het IO-tempo, bits-per-tick, enz. Niet direct nodig natuurlijk, maar zou leuk zijn als je het vatte. Het staat nog ergens in deze draad als ik het me goed herinner.

Edit: Aha! http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/34792785 ;)
Ik begin me ook af te vragen wat er met de koeling aan de hand is.
Misschien de kast zometeen eens openschroeven en even kijken.
Wel heb ik de radiator naast de kast nu dicht gedraait.
nu met 200x18 op 1.375V wordt hij onder load 57 graden.

Gebruik jij dezelfde MB / CPU? En op wat voor stepping/voltage draai jij?

Die post verklaard een hoop :) was ook iets te vroeg met roepen over de 667 terwijl ik het eigenlijk al wist :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
nu met 200x18 op 1.375V wordt hij onder load 57 graden.

Gebruik jij dezelfde MB / CPU? En op wat voor stepping/voltage draai jij?
Wat zijn die signatures toch handig hè? :P

Maar om toch nog even te verduidelijken: ik draai nog de C2-revisie, die over het algemeen als relatief heethoofd beschouwd kan worden. Tel ongeveer 15W bij het verbruik op en haal ongeveer 200-300MHz van de overclockbaarheid af van zowel de core als de IMC/L3. Ja, zoiets.

Verder draai ik dus op exact hetzelfde tempo als het om de CPU-cores gaat. Met een damn hoog voltage erbij helaas door die luie stepping. En ook deels door dit MSI-bord (die MSI's schijnen allemaal nogal last van ripple te hebben). Al weet ik niet wat je van de IMC/L3 hebt gemaakt.

En als je nog iets aan de idle-temps wil doen, lees. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Orwell op 21-10-2010 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Orwell schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 17:59:
[...]

Wat zijn die signatures toch handig hè? :P

Maar om toch nog even te verduidelijken: ik draai nog de C2-revisie, die over het algemeen als relatief heethoofd beschouwd kan worden. Tel ongeveer 15W bij het verbruik op en haal ongeveer 200-300MHz van de overclockbaarheid af van zowel de core als de IMC/L3. Ja, zoiets.

Verder draai ik dus op exact hetzelfde tempo als het om de CPU-cores gaat. Met een damn hoog voltage erbij helaas door die luie stepping. En ook deels door dit MSI-bord (die MSI's schijnen allemaal nogal last van ripple te hebben). Al weet ik niet wat je van de IMC/L3 hebt gemaakt.

En als je nog iets aan de idle-temps wil doen, lees. :D
Lol inderdaad erg handig die signatures O-)

zoals gezegd in mijn vorige post heb ik net bijna heel mijn kast uitelkaar gehaald.
Eerst heb ik de radiator uit het stof gehaald, je wil niet weten hoe vol deze zat.
Daarna heb ik het koelblok van de southbridge van mijn oude moederbord tussen de slangen uit gehaald.
Deze zat er nog tussen omdat ik gisteren geen zin had om deze er tussen uit te halen.
Op dit moment heb ik een overklok van 3600 MHz.
200 x 18 op 1.375V
me temperatuur is nu idle 33! graden.
Dit scheelt 11!! graden met voor de werkzaamheden. _/-\o_

-- edit --

Momenteel heb ik een overklok van 3700 (200*18.5) met een voltage van 1.375.
De NB staat nu op een multi van 12 wat resulteert in 2400 MHz.
Het geheugen staat op 667MHz ingesteld met timings van 9-9-9-24.
En de temps zijn nu idle 35 graden en onder load na 11 minuten prime95 draaien 55 graden.

Volgens mij is dit wel een overklok die ik zo kan houden. Met een "winst" van 500MHz per core mag ik niet klagen denk ik.
Het is vast mogelijk om een nog hogere klok te behalen maar voor nu is dit wel even ok.

[ Voor 14% gewijzigd door Fonta op 21-10-2010 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Met dat voltage een hele respectabele overclock. Zeker omdat je op WC zit zou ik het veel verder pushen in jou positie, als je kijkt wat voor voltages ik draai voor nog geen 4Ghz zit er bij jou zeker potentie in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Singular1ty schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:16:
Met dat voltage een hele respectabele overclock. Zeker omdat je op WC zit zou ik het veel verder pushen in jou positie, als je kijkt wat voor voltages ik draai voor nog geen 4Ghz zit er bij jou zeker potentie in :)
Maar ik ben jou niet :p
Iig zonet even een spelletje gespeeld (Battlefield Bad Company 2) en de temperatuur zat al op 55 graden.
Toch vreemd dat ik gisteren een lagere temperatuur had.
Als ik morgen tijd heb ga ik eens kijken of de koelpasta tussen de cpu en waterblok wel goed zit en over de hele cpu verdeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Tja voor een C3 op milde overclock met nog milder voltage en wat toch zou moeten tellen als vette waterkoeling, loopt ie veel te heet.

Mijn B55 word op 1,53V bij 20 runs Intel Burn Test in een verkrampt Xigmatek kastje met Scythe Mugen niet warmer dan 58 graden. Dat is maximum load voor een halfuur, op een veel hoger voltage. No way dat BF2 jouw CPU zwaarder belast, dus doe jij het rekenwerk maar ;) Ik zou idd echt m'n hele koelsysteem eens goed nalopen...

edit: Is er trouwens iets van een succesratio bij het unlocken van extra cores? Ik twijfel bij de bouw van een systeempje tussen een Athlon II x4 640 en een Phenom II x2 560... Prijs is hetzelfde. Performance verschil potentieel vrij groot. To unlock or not to unlock, thats the question...

[ Voor 24% gewijzigd door Singular1ty op 23-10-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 20:08

Investig8or

What goes up, could come down

Na het lezen van de interessante mogelijkheden (en het volgen van diverse overclocks van de 955) ben ik ook maar eens begonnen met uitproberen. De hardware:

- AMD Phenom 955 BE C3
- Gigabyte MA-785GMT-UD2H
- Scythe Ninja 3

De Gigabyte vond op "auto" een voltage van 1,4V nodig en dat icm de stock cooler was niet erg prettig. 58 graden en een behoorlijke bak herrie. De cooler is toen vervangen voor de Scythe en ik heb gelijk het voltage op 1,35V gezet wat qua temperatuur ook hielp. Maar ik ben nu eerst aan het kijken wat het minimale voltage is waar de stock clock nog stabiel werkt.

Huidige stand:
Clock: 3200 MHz (200x16)
Core voltage: 1,248V (CPU-Z)
Max temp na 10 minuten Prime95: 41 graden (Hardware monitor)
Idle voltage: 0,864 V
Idle temp: 27 graden

Mijn bedoeling is om eerst het minimale stabiele voltage te vinden en dan de multiplier omhoog te doen. Dan tot het instabiel wordt en dan het voltage omhoog tot ik de sweetspot weet (stond ergens in dit topic beschreven). NB volgt daarna waarschijnlijk, maar ik wil eerst eens met de multiplier spelen.

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Afhankelijk van hoe hoog je wil klokken denk ik dat je prima op 1,35V kan beginnen, door vanaf het absolute minimum te beginnen ben je m.i. langer aan het zoeken, terwijl 1,35 de referentiewaarde is waarvanaf je normaal gesproken begint met overklokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or

Investig8or

Singular1ty schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 13:53:
Afhankelijk van hoe hoog je wil klokken denk ik dat je prima op 1,35V kan beginnen, door vanaf het absolute minimum te beginnen ben je m.i. langer aan het zoeken, terwijl 1,35 de referentiewaarde is waarvanaf je normaal gesproken begint met overklokken...
Dat kan ik me wel voorstellen ja. Maar ik vind het ook wel leuk om even te zien op welk voltage de CPU kan draaien met stock snelheid. :P En het is ook wel interessant wat het voltage doet met multiplier verhoging vanaf stock. Er wat langer over doen vind ik niet zo erg, het is ook een hobby natuurlijk. 8) Ik ga proberen 3800MHz te halen, mits temperatuur en voltage normaal blijven.

Nu op 1,216V trouwens en max temp van 40 graden. Ik ben benieuwd waar de grens ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Met C3 moet 3,8Ghz een cakewalk zijn :) succes.

Ik ben er trouwens uit, heb de Phenom II x2 560 besteld. Is sowieso een beter over te klokken CPU dan de Athlon, en die extra cores zijn bonus als ik ze kan unlocken. Komt een CM Hyper 212 op, ik ga een stabiel klokje zoeken voor 24/7 gebruik. Met minimale spanningsverhoging om de temperatuur en fanspeeds binnen de perken te houden, hij moet namelijk stil worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or

Investig8or

Fonta schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 19:03:
[...]

Momenteel heb ik een overklok van 3700 (200*18.5) met een voltage van 1.375.
De NB staat nu op een multi van 12 wat resulteert in 2400 MHz.
Het geheugen staat op 667MHz ingesteld met timings van 9-9-9-24.
En de temps zijn nu idle 35 graden en onder load na 11 minuten prime95 draaien 55 graden.

Volgens mij is dit wel een overklok die ik zo kan houden. Met een "winst" van 500MHz per core mag ik niet klagen denk ik.
Het is vast mogelijk om een nog hogere klok te behalen maar voor nu is dit wel even ok.
Ik heb ook 3700 MHz gedraaid met 1,376V, (200x18,5), idle is mijn CPU 28 graden en na 10 minuten Prime95 46 graden. Dit met een Scythe Ninja 3 dus misschien is er toch iets niet helemaal goed met je koeling? WC zou toch daaronder moeten blijven denk ik.
Singular1ty schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 16:41:
Met C3 moet 3,8Ghz een cakewalk zijn :) succes.

Ik ben er trouwens uit, heb de Phenom II x2 560 besteld. Is sowieso een beter over te klokken CPU dan de Athlon, en die extra cores zijn bonus als ik ze kan unlocken. Komt een CM Hyper 212 op, ik ga een stabiel klokje zoeken voor 24/7 gebruik. Met minimale spanningsverhoging om de temperatuur en fanspeeds binnen de perken te houden, hij moet namelijk stil worden...
3.8GHz is idd niet moeilijk, ik kom daar met 1,424V en een stress temp van 50 graden. Alleen lijkt er iets mis te gaan met het idle voltage, want hij valt bij mij niet terug en blijft hangen op die 1,424V ...Temp zakt wel.

Het gebeurt toch vrij vaak dat die cores te unlocken zijn? Het is alleen afwachten of ze dan ook te overclocken zijn. Leuk projectje natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192473

Ik heb een Asus M4A89GTD PRO/USB3 een x6 1050T die nu op 3.6ghz draait met een Mugen 2 als cooler. Het probleem is dat als ik de multiplier van mijn geheugen aanpas hij niet meer wilt booten. Hierdoor draait mijn geheugen maar op 1100mhz.
Als ik die multi aanpas en ik stel alles zo in dat het geheugen op 1333mhz draait dan boot hij ook niet :S.

Hebben jullie een idee waar dat aan kan liggen? Als ik alles op default zet dan pakt hij het geheugen wel gewoon op 1333mhz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
3.8GHz is idd niet moeilijk, ik kom daar met 1,424V en een stress temp van 50 graden. Alleen lijkt er iets mis te gaan met het idle voltage, want hij valt bij mij niet terug en blijft hangen op die 1,424V ...Temp zakt wel.
Je voltage staat in principe altijd op de in bios ingestelde waarde, tenzij je cool 'n quiet aan hebt staan, en dat werkt niet wanneer je overklokt. Tuurlijk zakken je temps wel, de load van je CPU vermindert. Probeer Phenom msr tweaker eens, dit programmaatje kan je CPU underclocken en -volten als ie niets zit te doen, en dat scheelt warmte en verbruik :)
Als ik die multi aanpas en ik stel alles zo in dat het geheugen op 1333mhz draait dan boot hij ook niet
Hoe zit het met de voltages van je geheugen dan? Krijgen de reepjes wel het door de fabrikant voorgeschreven voltage? En wat voor timings draai je?

[ Voor 18% gewijzigd door Singular1ty op 24-10-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de timngs zijn default, de voltage van het geheugen heb ik al een keer verhoogt naar 1.65 maar dat heeft geen effect, zodra ik de multiplier van het geheugen aanpas boot de pc niet en krijg ik van asus de melding dat de oc mislukt is, daarna moet je verplicht in de bios de settings aanpassen. welk onderdeel van het moederboord heeft dan nog meer voltage nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Je NB kan je nog wat meer prik geven maar ik betwijfel dat dit op magische wijze het probleem oplost. Wat voor geheugen praten we eigenlijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

a-data gaming setje laatst bij computerland gehaald. 1333mhz timings 8-8-8-24 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Is deze wel 100% compatible met je MoBo? (Staat deze wel in de QVL) Zou een hoop kunnen verklaren :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar heb ik niet naar gekeken. :S zou wel leuk zijn.
Ach nu heb ik nog meer motivatie om de 1050 op 4ghz te krijgen, dan komt het geheugen weer in de buurt van de 1333mhz :). in hoeverre maakt het in merkbare performance uit of je geheugen op 1100mhz loopt of 1333mhz? Als het relatief weinig verschil maakt ga ik hier niet moelijk over doen, dan ga ik wel met strakkere timings spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345217

Hoi

ik heb sinds een week de volgende combo.

MSI 890FXA-GD70
AMD 1090T
8 GB 1600 mhz DDR3 geheugen
Scythe Ninja 3

nu heb ik een vraag... in het BIOS heb ik deze 2 dingen staan om het voltage op te schroeven:

CPU VDD
CPU V

ik begrijp alleen niet helemaal wat ze doen? als ik google zie ik:

CPU VDD is the voltage regulator of the CPU-V
CPU V is the voltage of the CPU itslef

Ik kreeg de proc op een std voltage van 1.325 op 3800 mhz door alleen de multiplier te verhogen naar 19. daarna moest ik op 1.375 zitten voor 4 ghz waarbij de proc op een koele 40 graden bleef nu wil ik verder gaan maar het liefst wil ik eerst weten wat nu deze 2 benamingen betekenen.

btw. onder belasting gaat mn ingestelde 1.375V richting 1.39???

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 345217 op 26-10-2010 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
btw. onder belasting gaat mn ingestelde 1.375V richting 1.39???
MSI bordje. Die "ripplen" onder load, waardoor het voltage op je CPU kan toenemen wanneer je hem belast. Deden de mijne ook. Vond ik wel prettig, zo hoefde ik een minder hoog voltage in bios in te stellen voor stabiele resultaten. Als de CPU dan niet zoveel deed, stond er ook niet zoveel prik op.
Ik kreeg de proc op een std voltage van 1.325 op 3800 mhz door alleen de multiplier te verhogen naar 19. daarna moest ik op 1.375 zitten voor 4 ghz waarbij de proc op een koele 40 graden bleef nu wil ik verder gaan maar het liefst wil ik eerst weten wat nu deze 2 benamingen betekenen.
Als ik me de bios van mijn MSI bord herinner, veranderde CPU VDD automatisch mee als je de CPU-V waarde aanpaste, of net andersom. In elk geval kon je met de een de waarde van de ander fine-tunen als ik me niet vergis, speel er eens mee door beide voltages van auto af te halen en te kijken wat voor invloed het veranderen van de ene op de waarde van de andere heeft, toen werd het voor mij duidelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Singular1ty op 26-10-2010 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerpuck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-04 11:16
ik wil dit systeem gaan overclocken, zou ik het tot de 3.8 kunnen krijgen?
geheugen wil ik laten zoals het is, dit is voglens mij nietgeschikt voor OC, GPU gaat waarschijnlijk ook overclockt worden.
1 Cooler Master Centurion 5 II
1 Cooler Master Hyper 212 Plus
1 be quiet! Pure Power L7 530W
1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
1 AMD Phenom II X4 955 Black Edition
1 MSI 870-G45
1 Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Laatst online: 20-06 16:12
Ligt aan je stepping, maar 3.8 moet 9 van de 10 keer wel haalbaar zijn.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moederbord verlaagde de timing van het geheugen in ene keer :S. in het begin geen last van gehad nu wel :P.
Ik heb mijn setje nu op 3.8ghz draaien en het geheugen op 1420mhz. De mobo verlaagde de timings naar 6-6-6-20 wat veel te laag is :S. Nu kan ik weer verder spelen, op naar de 4.2ghz :P.

Wat is de max voltage die jullie hanteren:

CPU: 1.45?
geheugen: 1.65?
NB: 1.3V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CPU: 1.525 is het hoogste wat ik ooit gebruikt heb.
Geheugen: 1.675v is bij DDR3 het hoogste wat ik ooit gebruikt heb, maar kan wss ook wel op 1.7v!
NB: OC ik in principe niet op.. OC van mn CPU slaat veel harder in op (game) preformance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met NB richting 2400MHz of hoger haal je toch een paar leuke procenten erbij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hoe gaat het met je 240 Jism? Heb je die nog verder gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
D4NG3R schreef op maandag 01 november 2010 @ 14:44:
NB: OC ik in principe niet op.. OC van mn CPU slaat veel harder in op (game) preformance.
Je merkt het verschil best goed hoor. Want vergeet niet dat ook je L3 overgeklokt wordt met CPU-NB. Heb ergens een keer een artikel gelezen waar instond dat bijvoorbeeld 3.2GHz/2.8GHz sneller is dan 4.0GHz/2.0GHz (CPU/IMC-L3). Zal eens even zoeken.

Hierzo:
http://www.anandtech.com/...ban-performance-scaling/6
http://www.anandtech.com/...ban-performance-scaling/7

Op de zesde pagina beginnen ze met wat theorie, en op zeven en wat verder gaan ze testen. Geniet er maar van, zeker als je CPU-NB (oftewel IMC+L3) ver wil.

[ Voor 31% gewijzigd door Orwell op 01-11-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327097

Ik heb iets raars op mijn Asus Crosshair IV Formula, ik heb de HT Refclock op 250 staan met een HT Mutiplier van 14.

Nog hoger krijg ik de HT waarde niet, ik dacht dat dit misschien kwam doordat het geheugen te ver wordt overgeclockt.
Op een of andere manier kan ik mijn DRAM Frequency NIET verlagen (geef: Overclocking failed).

Weet iemand hoe dit komt, waarscheinlijk zie ik iets over het hoofd. (en inderdaad ik ben geen pro in oc)

Edit: Het gaat trouwens om de 1055T

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 327097 op 02-11-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
@hierboven

hoe snel draait je geheugen in dit verhaal? en je NB e.d.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bolletje92 schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:47:
Hoe gaat het met je 240 Jism? Heb je die nog verder gekregen?
Nog niet aan begonnen. :P Mijn OS raakt eerder langzaam omdat de installatie al ouder dan 10 maanden is. Ik denk dat ik er beter aan doe een vers OS te installeren dan te genieten van 3500+ MHz of harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb dit probleem ook gehad een paar dagen terug, asus verlaagd je timings zodra je het geheugen langzamer laat lopen, bij mij stond mijn geheugen in ene keer op 6-6-6-24 :S standaard is 9-9-9-27 ja dan boot hij niet
Overclock je pc hoe je hem wilt en check dan de timings van het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat komt door SPD, als jij je timings niet vastzet dan zal hij ze op onderclockte waardes juist verhogen (lagere cas latency enz). Wat SPD niet weet is dat het in combinatie met het voltage vaak niet werkt, of de timings too good to be true zijn.

Vastzetten, door gewoon de tabel van de SPD over te nemen en dan over te clocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327097

nedernakker schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:33:
@hierboven

hoe snel draait je geheugen in dit verhaal? en je NB e.d.
ATM gebruik ik deze instellingen:

CPU Multiplier: 14X
HT Multiplier: 8X
HT ref. Clock: 250
CPU Voltage = 1.275

CPU-Z:
Core speed: 3500MHz
HT Link: 2006MHz
DRAM Frequency: 836.2MHz
FSB:DRAM: 3:10
Timings: 9-9-9-24

NB Frequency: 2006MHz

Mijn geheugen staat in CPU-Z op 836MHz, dit vind ik een beetje raar misschien is dit omdat er geen load op staat.
In mijn bios staat de DRAM Frequency op Auto, dit is te vergelijken met 1667MHz. Dit staat nergens maar het werkt alleen als ik de frequency op deze waarde zet.
Als ik hem een stap lager zet dan werkt het niet, zoals vermeld.

Wat mijn uiteindelijke doel is om mijn CPU verder over te clocken, ik dacht dat ik hem niet hoger kreeg omdat mijn geheugen te ver overgeclockt wordt. Echter ben ik niet instaat mijn geheugen langzamer te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Hoi, ik heb een probleem met mijn ram instellingen, ik krijg ze niet goed :P

Ik heb een GeIL Black Dragon 4GB DDR3 1333MHz CL6 kit, op een ASRock 890GX plank met een X2 555BE. Die heb ik geunlockt naar een X4, krijg dan een B55. Werkt perfect :D

Maar: op het stickertje van het reepje staat 1.6V. Dus ik stel in BIOS 1,603V in, snelheid op DDR3_1333MHz. Maar dan loopt hij op 7-7-7-24. Stel ik me timings handmatig in, dan krijg ik 7-5-5-20 8)7 Snelheid op auto krijg ik wel 6-6-6-24, maar loopt hij op 534MHz? Als ik auto-6-6-24 instel krijg ik: 7-6-6-24. Stel ik de eerste in op 6, word hij weer 7-5-5-24, ook als ik alleen de eerste instel 8)7
Ik heb nu voltage op auto en snelheid ook, nu loopt hij op 400MHz @ 7-5-5-20.

Ik snap er niks meer van.

De cpu draait op 1.2500V.

Ik hoop dat we met een oplossing kunnen komen O-)

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

ALs je je CPU eens voor de gein weer terug brengt naar een x2. Doet hij het dan wel? Zo ja: Geen stabiele unlock, aangezien de geheugencontroller het er niet mee eens is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
D4NG3R schreef op woensdag 03 november 2010 @ 14:15:
ALs je je CPU eens voor de gein weer terug brengt naar een x2. Doet hij het dan wel? Zo ja: Geen stabiele unlock, aangezien de geheugencontroller het er niet mee eens is :P.
Ohja vergeten te vermelden :P Tis ook met de X2 al zo. Was eerst mee bezig om stock voor elkaar te krijgen. Lukte me niet, heb ik de cpu maar geunlockt en werkt nog steeds niet :P Me pc is nu wel een stuk sneller met die 2 extra cores, ook in games.

Me RAM heeft wel een XMP profiel, maar kan ik nergens terug vinden in BIOS :?

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:44:
[...]

Nog niet aan begonnen. :P Mijn OS raakt eerder langzaam omdat de installatie al ouder dan 10 maanden is. Ik denk dat ik er beter aan doe een vers OS te installeren dan te genieten van 3500+ MHz of harder.
Hehe, ja, heb je gelijk in.

Mijn nieuwe 240 clockt niet onwijs goed, maar blijft wel heerlijk koel. Dus in principe ideaal voor een HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bolletje92 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 16:13:
[...]

Hehe, ja, heb je gelijk in.

Mijn nieuwe 240 clockt niet onwijs goed, maar blijft wel heerlijk koel. Dus in principe ideaal voor een HTPC.
Ik denk eerder dat de oorzaak elders ligt. Ik had er op het begin ook problemen mee. Stopte er 1.65V in om de 3GHz te halen. Achteraf lag het aan compleet iets anders dan de CPU. Vanaf 3.5GHz en hoger zijn het echt prettige CPU's, vooral met de 2x 1MB L2 Cache.

Review X2 240, bijna 35Watt extra load verbruik bij 1000MHz OC _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Was toch je moederbord of niet?

Ik heb vandaag een 2de Crosshair IV Formula binnengekregen, maar dan is zo'n 240 weer niet leuk. Ik zit nu te kijken naar een X6 :p

Oo ja, wie had er ook al weer interesse in de Prolimatech Megahalems met AM3?

Ik heb het zojuist geïnstalleerd (is wel kut werk)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UvJPvFz8uNeN91ZZuM8Nnf0e/full.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Bolletje op 04-11-2010 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
PS mijn 870 extreme3 knikkert soms de CPU terug naar x2 en wil dan ook een tijdlang niet meer unlocken. Heb het idee dat de processor toch niet 100% lekker loopt op x4. Gaat het grootste deel van de tijd goed, maar bij tijd en wijlen krijg gaat m'n scherm op zwart, het geluid loopt nog even door en hangt dan ook, en dan kan ik alleen rebooten. Ik dacht dat aan mijn videokaart ligt/lag, deze draaide ook op redelijk experimentele snelheden, maar het probleem doet zich nog steeds af en toe voor.

Zijn er bepaalde symptomen waaraan je kan zien dat een CPU niet lekker unlocked is? Of zou ik 'm langzaam aan t killen zijn omdat ie teveel prik krijgt? (1,535V, wel MsRtweaker aan, maar zovaak laat ik de CPU niet met rust :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Eh, dat 1.535V is wel ietsjes te veel. Volgens AMD (op de site) en zo goed als overal op fora wordt maximaal 1.5V aangenomen. Daar zou het dus aan kunnen liggen.

Maar verder heb ik geen idee, omdat hij hier één jaar na dato nog perfect draait. :D
Beetje weinig he? Probeer hem is op stock te zetten (1.3V).

[ Voor 76% gewijzigd door Orwell op 04-11-2010 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Orwell schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:31:
[...]

Eh, dat 1.535V is wel ietsjes te veel. Volgens AMD (op de site) en zo goed als overal op fora wordt maximaal 1.5V aangenomen. Daar zou het dus aan kunnen liggen.

Maar verder heb ik geen idee, omdat hij hier één jaar na dato nog perfect draait. :D

[...]
1,535V is geen probleem hoor en vooral niet als de cpu idle is met c&q of een ander dergelijk programma ,die paar keer dat er load op komt duurt nooit zo lang als dat hij idle is.
Ik werk al jaren zo en nog nooit 1 cpu opgebrand ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geheugen :>
Ik heb vandaag een 2de Crosshair IV Formula binnengekregen, maar dan is zo'n 240 weer niet leuk. Ik zit nu te kijken naar een X6 :p
Wat was hoogste clock met die X2 ? 3.8GHz moet echt geen probleem zijn. Met zo'n heatsink al helemaal niet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Oo, ok :P Ik heb hier twee verschillende soorten dus ik kan nog wat testen.
Wat was hoogste clock met die X2 ? 3.8GHz moet echt geen probleem zijn. Met zo'n heatsink al helemaal niet _/-\o_
Nog niet heel uitgebreid naar gekeken. Volgens mij zat ik wel aan de 3,7 ofzo.

En er komt waarschijnlijk nog een betere koeler aan, de Prolimatech SuperMega :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-06 18:15

faust2016

You yes have my shirt

Orwell schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:58:
[...]

Je merkt het verschil best goed hoor. Want vergeet niet dat ook je L3 overgeklokt wordt met CPU-NB. Heb ergens een keer een artikel gelezen waar instond dat bijvoorbeeld 3.2GHz/2.8GHz sneller is dan 4.0GHz/2.0GHz (CPU/IMC-L3). Zal eens even zoeken.

Hierzo:
http://www.anandtech.com/...ban-performance-scaling/6
http://www.anandtech.com/...ban-performance-scaling/7

Op de zesde pagina beginnen ze met wat theorie, en op zeven en wat verder gaan ze testen. Geniet er maar van, zeker als je CPU-NB (oftewel IMC+L3) ver wil.
Interessant artikel. Hoewel die 3.0 GHz met een Phenom II X3 720 redelijk onhaalbaar ga ik toch maar eens proberen die CPU-NB speed wat hoger te krijgen (nu 2200 MHz).
Wat is trouwens een aanvaardbare spanning voor de CPU NB?
Edit: Zag het al in de TS staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Leuk probleem voor de beste figuren hier:

Bij programma's als prime95 en GPUTool, of beide tegelijk is m'n PC perfect stabiel. Crashen doet 'ie nooit. Ook niet met spelletjes zoals Fallout of Assassin's Creed II. Dit zijn allemaal spellen die zwaar worden gelimiteerd door die miezerige 9600GT (ook al draait 'ie op 9800-tempo), CPU-load komt niet boven de 40-50%.

Maar met Prototype crasht 'ie wel. De CPU is wel constant flink bezig, soms tikt 'ie de 90% aan op alle kernen. Maar ik kan even niet bevatten waarom de boel crasht. Met prime95 en anderen is er niks aan de hand, maar je kunt de klok erop gelijk zetten dat 'ie afsluit na een halfuurtje Prototype. :P

Heb uiteraard al de voltages verhoogd van de CPU en de IMC/L3, maar dat levert nog niets op. Omlaagklokken heb ik geen zin in, want met prime enzo draait de boel gewoon. Echt vaag. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Welkom in de echte wereld. Ik haal ook 5 uur stabiele Prime results, 20 runs Linx maximum, brand een halfuurtje furmark zonder problemen en toch geeft m'n pc er af en toe de brui aan. Kennelijk doen sommige spelletjes iets wat je overgeklokte GPU/CPU niet leuk vind. Soms is het niet de load an sich, maar de vorm van load waardoor de boel zegt: "bekijk het maar." Verklaart ook waarom stabiele Prime95 soms geen Linx willen draaien en andersom.
1,535V is geen probleem hoor en vooral niet als de cpu idle is met c&q of een ander dergelijk programma ,die paar keer dat er load op komt duurt nooit zo lang als dat hij idle is.
Ja, het is veel. Maar ik gebruik inderdaad MsRtweaker om de boel binnen perken te houden wanneer de pc praktisch slaapt. Mind you dat deze processor wel van een redelijk extreme overklokker is geweest, die had er bijna 5Ghz uit geperst met een directe kraanwateraansluiting :9 kans dat de schade toen al gedaan is. En punt is wel dat spelletjes de CPU redelijk bezig houden. Als ik 2-3 uur Mass Effect aan het spelen ben, staat al die tijd wel de volle 1,53V op de proc (dat spel verdient wel aanbeveling voor uitstekende multicore benutting trouwens).

Oh well. Je bent overklokker of je bent het niet. Instabiliteit hoort erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Bepaalde games kunnen idd moeilijk doen als het om een overclockte cpu gaat.
Vroeger was dat ook goed te zien bij unreal tournament,als de cpu maar een klein beetje onstabiel was dan werdt je terug gegooit naar het buroblad of het spel liep gewoon vast.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had dat vroeger met een Nforce 550 chipset. Bij bepaalde clockranges gaf hij gewoon de geest. Toen kwam ik erachter dat dat vaak te maken had met of de chipset of de rest. Het is in ieder geval een component dat niet inhoudelijk met de CPU verbonden ligt.

Overklokken is echt geen kijkwerk naar NB/GPU/CPU enz. Er komt nog wel wat meer bij kijken. Vooral bij hoge HTT's loopt de boel gewoon out of spec. Om zoiets na te lopen en dat perfect te krijgen moet je gewoon veel testen.

Ik kies liever voor een Cpu die 24/7 ongeacht draait op 3.5GHz dan een CPU @ 3.8GHz, ook al weet ik dat die rek er nog lang niet uit is.
Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste