Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-04 21:03
Tja. Als ik het verschil echt kan merken tussen stock en de snelheid waarop ik weet dat de CPU kan draaien kriebelt dat, terugklokken is dan gewoon geen optie :9

Ben een 955 C3 of T1055 aan het zoeken, de instabiliteit van deze CPU is gewoon onnacceptabel en voor minder dan 4 cores settle ik ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-06 22:47
Ik ben een overclock noob maar ik wilde het toch graag eens gaan proberen. Ik heb de beginpost hier doorgelezen en toen ik het basis overclock plan ging doen bevroor mijn computer compleet na de minste of geringste overclock stap. Dit freeze probleem had ik ook zonder overclock totdat ik de bios geflashed had, toen ging dit weg.

Toen kwam ik er vandaag achter dat ik Cool 'n Quiet uit moest zetten via een tutorial bij Tom's hardware.

Na dit gedaan te hebben heb ik lekker makker de EZ overklok functie van mijn Asrock 870 extreme3 moederbord op 15% gezet die mijn phenom II X4 955 BE overklokte naar 3680 Mhz. Toen ging ik Prime95 draaien en na 2 minuten crashte de pc, maar deze keer voor het eerst een blue screen en geen freeze.

Dit wordt ook altijd omschreven als anderen het over overklokken hebben dus dit vond ik een goed teken. Ik besloot toen het voltage van de CPU op te schroeven naar 1.360 en nu na een uurtje stresstesten lijkt het erop dat ik mijn eerste stabiele overklok bereikt heb. De core temperatuur is 57 graden. Ik denk dat dit nog wel wat hoger mag zijn dus nu ik een beginnetje heb gemaakt ben ik benieuwt of ik nog verder kan komen.

Mijn systeem is:

#ProductPrijsSubtotaal
0Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 47,-€ 0,-
0Xigmatek Asgard Zwart€ 32,-€ 0,-
0Cooler Master Hyper 212 Plus€ 22,70€ 0,-
0Nexus Real Silent D12SL-12, 120mm€ 4,22€ 0,-
0Antec TruePower TP-650€ 67,54€ 0,-
0GeIL GV34GB1333C9DC€ 56,03€ 0,-
0AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 122,50€ 0,-
0Asrock 870 EXTREME3€ 73,23€ 0,-
0Club3D HD5850 Overclocked Edition€ 239,30€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Iemand tips? Gewoon rustig verder gaan met het basis overklok plan van de TS?

edit: oh even vergeten jullie willen natuurlijk meer informatie

Mijn multiplier staat nog steeds op 16 zoals standaard, bus speed 230 Mhz, HT Link 2300.1Mhz, memory frequency staat op 460MHz volgens AMD overdrive. De 1e 4 timings van mijn geheugen heb ik vastgezet op 9 9 9 24, al die volgende waarden ben ik vanaf gebleven, is het de bedoeling dat ik die ook vast zet?

voltages:
CPU VID: 1.3625
NB VID: 1.1000
HT Voltage: 1.200
mGPU Voltage: 1.146
DRAM Voltage: 1.645

[ Voor 4% gewijzigd door Takenzo op 10-11-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2023
  • Zet eens je HT-link wat lager. Die hoef je niet over te clocken, hij levert op stoch al een overkill aan bandbreedte voor je GPU en Northbridge. Daar komt misschien ook de instabiliteit vandaan, want veel borden (onder andere de mijne) willen niet eens boven 2200MHz uitkomen.
  • Je CPU-voltage kun je gerust op 1.45V laten als het moet voor de stabiliteit, maar als het genoeg is: houden zo.
  • Verder is het winstgevend om je IMC/L3 (wordt in BIOS'en CPU-NB genoemd) op te voeren: zie deze post.
  • De temperaturen van je CPU zijn wel best, al is het kiele-kiele, zeker als je aan de IMC/L3 begint. Die produceert aardig wat hitte.
  • Je geheugen kan waarschijnlijk makkelijk harder, zeker met dit voltage. Maar probeer eerst een bijvoorbeeld met dit voltage (1.65V-1.7 is wel te doen) op 1333MHz met 7-timings te komen. Je kunt ook de werklast van je IMC verhogen door de Command Rate op 1T te zetten.
  • Hier nog een goeie voor je om te lezen: http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023
  • En het is aan te bevelen om gewoon op de multiplier te overclocken. Dan voer je niet nutteloos de rest van je bord op. Als je maar de multiplier van de CPU-NB, de CPU en de divider van je RAM kunt verbouwen heb je in principe niet echt veel aan een bustempoedit.
  • En zet eens alle snelheden die je niet wilt veranderen, zoals je Southbridge-tempo (PCI) en je PCI-e-tempo vast. Ook voltages van onderdelen waarvan je weet dat je ze opvoert van auto afhalen. Al heb je van dat laatste niet zo een last met multiplieroverclocken.
  • En lees uiteraard deze hele draad door. Staat héél veel informatie in.
  • Verder weet ik niet wat mGPU is. Een IGP heb je niet, dus daar gaat die waarde niet over. Het is dan denk ik je PCI-e-voltage. Iets waar je eigenlijk vanaf moet blijven.
  • En probeer jezelf aan te leren om het BIOS te gebruiken. Dat is wat veiliger, ook al ziet het er enger uit. Je hebt daar vaak ook een goed overzicht van wat je bord allemaal kan.
;)

[ Voor 13% gewijzigd door Orwell op 10-11-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277804

Mooi topic!

Twee jaar geleden ook actief geweest met m'n E8400 op dit forum, maar heb sinds vandaag een nieuwe PC, dus ook een nieuw topic nodig!

M'n eerste prejectje met een AMD cpu, dus ben benieuwd.

Momenteel stresstest ik:
Athlon x4 640 op 3450Mhz (15x230)
met 1.472V (volgens mij best hoog maar soit)
met m'n HT link en die andere op 9x 230 is 1840.

Wel een vraagje, heb uiteraard ook een nieuw mobo,de pricewatch: Asrock 880GMH-USB3 en die zou een 880G chipset moeten hebben. Everest en CPU-z vertellen mij wat anders though... Huh?!

naar mijn weten is er nooit een 785GX uitgebracht. De 880G is eigenlijik een doorontwikkelde 780G en niet echt de moeite waard las ik ergens :) dus is 't een leesfout, of klopt er inderdaad iets niet?

[EDIT] zal even wat vollediger zijn :)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 277804 op 10-11-2010 19:21 ]

• Takenzo
Orwell schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:41:
  • Zet eens je HT-link wat lager. Die hoef je niet over te clocken, hij levert op stoch al een overkill aan bandbreedte voor je GPU en Northbridge. Daar komt misschien ook de instabiliteit vandaan, want veel borden (onder andere de mijne) willen niet eens boven 2200MHz uitkomen.
  • Je CPU-voltage kun je gerust op 1.45V laten als het moet voor de stabiliteit, maar als het genoeg is: houden zo.
  • Verder is het winstgevend om je IMC/L3 (wordt in BIOS'en CPU-NB genoemd) op te voeren: zie deze post.
  • De temperaturen van je CPU zijn wel best, al is het kiele-kiele, zeker als je aan de IMC/L3 begint. Die produceert aardig wat hitte.
  • Je geheugen kan waarschijnlijk makkelijk harder, zeker met dit voltage. Maar probeer eerst een bijvoorbeeld met dit voltage (1.65V-1.7 is wel te doen) op 1333MHz met 7-timings te komen. Je kunt ook de werklast van je IMC verhogen door de Command Rate op 1T te zetten.
  • Hier nog een goeie voor je om te lezen: http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023
  • En het is aan te bevelen om gewoon op de multiplier te overclocken. Dan voer je niet nutteloos de rest van je bord op. Als je maar de multiplier van de CPU-NB, de CPU en de divider van je RAM kunt verbouwen heb je in principe niet echt veel aan een bustempoedit.
  • En zet eens alle snelheden die je niet wilt veranderen, zoals je Southbridge-tempo (PCI) en je PCI-e-tempo vast. Ook voltages van onderdelen waarvan je weet dat je ze opvoert van auto afhalen. Al heb je van dat laatste niet zo een last met multiplieroverclocken.
  • En lees uiteraard deze hele draad door. Staat héél veel informatie in.
  • Verder weet ik niet wat mGPU is. Een IGP heb je niet, dus daar gaat die waarde niet over. Het is dan denk ik je PCI-e-voltage. Iets waar je eigenlijk vanaf moet blijven.
  • En probeer jezelf aan te leren om het BIOS te gebruiken. Dat is wat veiliger, ook al ziet het er enger uit. Je hebt daar vaak ook een goed overzicht van wat je bord allemaal kan.
;)
Bedankt voor de tips! Ik ben terug naar standaard gegaan en ben aan het overklokken via de multiplier. Ik heb hem nu op 18.5 wat resulteert in 3.7 ghz. Echter wordt mijn cpu wel flink heet, 64 graden. Ik ben nu het voltage steeds lager aan het maken om te kijken hoe laag hij kan zijn zonder onstabiel te worden. Ik zit nu op 1.3375 volt maar hij wordt niet echt koeler dan op 1.35. edit: hij lijkt op 1.325v nog steeds stabiel op 3.7 ghz en blijft nu op of net onder de 60 graden.

Als ik rondlees lijken mijn temperaturen hoger dan normaal voor deze kloksnelheid/cpu. Misschien heeft het te maken met de airflow in mijn kast. Ik heb een xigmatek asgard en de cpu koeler is een coolermaster hyper 212 plus. Als ik aan de zijkant voel bij de gaatjes in de buurt van de cpu koeler voel ik redelijk koude lucht eruit komen. Aan de achterkant van de pc voelt de lucht wel warm aan. Die koude lucht die aan de zijkant eruit komt wil ik eigenlijk dus langs de koeler naar boven laten gaan in plaats van aan de zijkant naar buiten.

Is het mogelijk om de hyper 212 plus 90 graden te draaien zodat hij lucht naar achteren blaast in plaats van naar boven?

• Singular1ty
Is het mogelijk om de hyper 212 plus 90 graden te draaien zodat hij lucht naar achteren blaast in plaats van naar boven?
Volgens mij wel. Mijn Mugen 2 draait in diezelfde kast als jij hebt in die configuratie, waardoor de lucht, nadat hij langs de koelvinnen van de Mugen is geweest, door de achterste outtake-fan en de fan van de voeding naar buiten word geblazen. Dit resulteert in een maximumtemperatuur van 55 graden bij full load, met m'n Phenom II x4 b55 op 3,9Ghz, 1,536V. Nou koelt die wel wat beter dan de Hyper 212, maar het zou bij jou ook moeten schelen. Phenom IIs willen maximaal eigenlijk maar 60 graden worden bij voorkeur, dus ik zou streven naar waardes die daaronder liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Singular1ty op 11-11-2010 13:36 ]

• Takenzo
Het is inderdaad mogelijk, ik heb hem gedraaid nu in die richting en heb nieuwe koelpasta ertussen gedaan (arctic silver 5).

Nu heb ik de multiplier naar 19 gezet (3.8 ghz), de northbridge naar 2.4 ghz, hij hij blijft net onder de 60 graden in OCCTPT bij 1.35 volt.

Ik vind dat dan wel veel verschil met die van jou, 1.536 volt 3,9 ghz en dan nog 5 graden koeler dan die van mij. Komt dit alleen door het verschil tussen hyper 212 en mugen 2, of spelen andere factoren een rol, zoals dat ik misschien een slechte cpu heb.

Daarnaast, is eigenlijk zo laag mogelijk volt eigenlijk wel beter voor de warmte, aangezien een hoger voltage een lager ampere op zou moeten leveren. Misschien is mijn voltage dan juist te laag?

• Singular1ty
In de regel betekent meer voltage gewoon meer warmte. Voorzover ik weet gaat je amperage namelijk niet omlaag, zodat je per saldo meer vermogen overhoudt, anders zou het hele voltage verhogen geen zin hebben (vermogen is tenslotte voltage maal amperage, verhoog je de een en verlaag je de ander, gebeurt er per saldo niets)

Het grote verschil zit hem er echt in dat wij verschillende koelers en verschillende CPUs hebben. De mijne is een unlockede x2 555be, en heeft veel meer prik nodig dan de jouwe voor dezelfde snelheden. Daaruit zou ik concluderen dat jij juist een betere chip hebt, omdat je minder spanning nodig hebt. Het verschil zal hem vooral in de koeler zitten, de Mugen 2 is gewoon een hele goede koeler. Zou jij er een gebruiken, dan betwijfel ik of je ermee boven de 50 graden zou uitkomen met deze instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 383793

hallo twaeker's

sins kort heb ik deze topic door zetten lezen erg veel info! TNX

heb mij quad 3.2 AMD naar 3.7 gehaald, ben erg blij me!
heb ff Bad comapny 2 gespeeld 70- 80 FPS van 60-65! ging wel lekker 46/13 k/d :)

op 3.8 krijg ik ''blue screen" naar 1-2 uur op stress was toen afk pc is uitgevallen kon niet zien hoe lang hij vol hield.

nu vraag ik me af of dit te verbeteren is? en waar moet dam naar kijken?

system:

quad 3.2 Amd

Asus M4A79XTD EVO

4 geil 1333 7-7-7-24

HD4870 Ati

O.C 3.7 18,5 multi HT 200 MHZ 1,425 v

oh en hoe zet ik een foto er bij?

-BP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-06 15:50

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik heb nu een 1055T erbij gehaald, maar die heeft dat nogal vreemd met die spanning. Idle is de VID 1,475V en onder load 1,325V met C&Q aan. De VID dus, waarnaar de spanning zich dus aanpast.
Het heeft hier dan ook niet met een extreme Vdroop te maken.

Weet iemand waarom dat zo is? Hier wat plaatjes :) :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ET998qdfqE9tFFXzHV1WWTib/medium.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N2MFk3zOdyjyw9pp1QnhzEQt/medium.png

Bij Intels ben ik gewend dat het juist andersom is, wat veel logischer is (= spanning is laag bij idle en hoger bij load)

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 16-11-2010 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat is wel erg raar... staat de recentste bios op je mobo? ik kan me ook niet echt voorstellen dat het helemaal goed is.. C&Q werkt ook niet echt als het voltage niet omlaag gaat..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ja, dat bord (785GM-E51) heb ik juist extra ervoor geflashed. Ik zal van het weekend wel eens kijken of die processor dit ook vertoont op een ander moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 17-11-2010 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De een zegt timings zijn belangrijk, de ander zegt RAM clock.. AMD heeft lievers trakke timings las ik ergens, dus plaatje 1 is beter / sneller bij mij dan plaatje 2?

plaatje 1:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/17/1289992666-760.png
plaatje 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/17/1289992617-450.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Plaatje 1 is duidelijk trager maar in real life niets van te merken,als je hoge nummers wilt zien zou ik voor plaatje 2 gaan :)
Dus MHz is sneller als Timmings mits je wel enkele honderde MHz sneller bent...

[ Voor 24% gewijzigd door Speedy-J op 17-11-2010 19:36 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ah ok, in de praktijk maakt 't dus geen zak uit :) top!

Edit: dit is natuurlijk het OC topic, dus ik heb nog wel een vraagje...

wat ik nu draai, 14x 250 vind ik een leuke OC.. mijns inziens heeft m'n CPU echter wel een hoop sap nodig voor deze snelheid, 1.472V namelijk...

Als ik hoger ga krijg ik BSODs, maakt niet uit of ik 14x 255 of 15x 235 gebruik (waarbij m'n HT onder de 2000Mhz blijft, en m'n NB op 2250Mhz loopt, intelburntest stabiel)

Heb ik dan zo'n crappy CPU of doe ik toch echt iets fout? Athlon x4 640 heeft de C3 stepping welke beter OCbaar zou moeten zijn als ik 't internet geloof....

Kan ik met een betere cooling over de 1.5v gaan of wordt dat riskant of wil m'n Athlonnetje gewoon niet verder?

Heb voor de rest overigens een Asrock 880GMH-USB3, voeding een OCZ 500W modulair en RAM 2x 2Gb Kinston 1600Mhz....

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 277804 op 17-11-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Anoniem: 277804 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:56:
De een zegt timings zijn belangrijk, de ander zegt RAM clock.. AMD heeft lievers trakke timings las ik ergens, dus plaatje 1 is beter / sneller bij mij dan plaatje 2?

plaatje 1:
[afbeelding]
plaatje 2:
[afbeelding]
Dat is eigenlijk makkelijk te berekenen:

CAS latency bij plaatje 1 is 7 cycli bij een kloksnelheid van 666,67MHz is een tijdsduur van ~10,5 nanoseconden (1 / 666,67x10^6Hz ~= 1,5000x10^-9 seconden, en dat x 7)

CAS latency bij plaatje 2 is 9 cycli bij een kloksnelheid van 833,33MHz is een tijdsduur van ~10,8 nanoseconden (1 / 833,33x10^6Hz ~= 1,2000x10^-9 seconden, en dat x 9)

Je kan dus zien dat de latencies bij de hogere kloksnelheid van je geheugen amper hebben moeten inboeten, en dat ze ten andere worden geholpen door de significant hogere geheugenbandbreedte die nu beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Orwell schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:31:
[...]

Eh, dat 1.535V is wel ietsjes te veel. Volgens AMD (op de site) en zo goed als overal op fora wordt maximaal 1.5V aangenomen. Daar zou het dus aan kunnen liggen.

Maar verder heb ik geen idee, omdat hij hier één jaar na dato nog perfect draait. :D

[...]

Beetje weinig he? Probeer hem is op stock te zetten (1.3V).
Zal dat proberen, met Auto zit ie op >1.4V, krijg me timings nog steeds niet goed. Alleen op ddr400 willen ze op 6-6-6-24 lopen. Heel apart. Zal morgenavond weer verder prutsen. Kijken wat hij met 1 reepje doet.

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 15:34
zal komende week weer eens aan een overclock avontuur beginnen op het AMD platform...
na ongeveer 3 jaar gebruikt gemaakt te hebben van de Core 2 Duo's en Core 2 Quad's heb ik nu wel weer eens zin om over te stappen naar het AMD kamp...

ik krijg volgende week een X4 955 binnen met een Asrock Extreme3 mobo.
weet iemand van jullie toevallig of daar al een betere bios voor uit is?

ik zal jullie zeker even op de hoogte houden en misschien nog wel even jullie hulp nodig hebben :D

Anoniem: 383793

MartijnAbel schreef op donderdag 18 november 2010 @ 00:11:
zal komende week weer eens aan een overclock avontuur beginnen op het AMD platform...
na ongeveer 3 jaar gebruikt gemaakt te hebben van de Core 2 Duo's en Core 2 Quad's heb ik nu wel weer eens zin om over te stappen naar het AMD kamp...

ik krijg volgende week een X4 955 binnen met een Asrock Extreme3 mobo.
weet iemand van jullie toevallig of daar al een betere bios voor uit is?

ik zal jullie zeker even op de hoogte houden en misschien nog wel even jullie hulp nodig hebben :D
hey ik heb hier ook X4 955 op en asus evo tot nu draai op 3.7 ik durf niet hooger te gaan omdat hij draai 61graden op load, binnen kort ga ik een beter koeler in zeten. hoop op 3,9 te hallen.

o.c 1.4v 18,5 multiplier.

• Singular1ty
Vandaag bij gebrek aan aangeboden 955s op V&A een 1055T besteld bij Azerty. Ben heel benieuwd wat ik daarmee kan bereiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Singular1ty schreef op donderdag 18 november 2010 @ 13:42:
Vandaag bij gebrek aan aangeboden 955s op V&A een 1055T besteld bij Azerty. Ben heel benieuwd wat ik daarmee kan bereiken :)
Laat maar weten :)

Ik heb hem nu ook even op een ander systeem geprikt tezamen met een testbench :) Moet nu nog alleen een clean install van Windows erop doen.

Ding trekt wel veel meer vermogen uit de muur met een overclock. Eerst was volgens mij ~275 max voor hele systeem met kleine overclock. Toen ik de 4GHz voorbij was ging hij naar ~400 watt bij de CPU test bij 06 :p

[ Voor 20% gewijzigd door Bolletje op 19-11-2010 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Vertel mij wat. Toen ik 1,45V op een T1090 zette hield m'n MSI 770 bordje er al mee op, terwijl die waarde in bios nog niet eens als gevaarlijk werd aangeduid x] Begon al te dagen dat met 6 cores het vermogen niet bepaald mals zou zijn op 4Ghz. Dit ASRock bordje heeft geen kuren gehad met 1,53V op een quadcore, dus ik denk dat het daar wel mee gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dat overclocken gaat nu wel zo kut. 1055T op de Crosshair wil niet boven de 260 FSB :s Hij wilt niet eens ermee booten. Ook met instellen in Windows met TurboV gaat het fout.

Dat terwijl ik met 286 FSB (4 GHz :P) nog 3dmark 06 heb gedraaid met mijn simpele 785GM-E51. Daar ging ik niet verder omdat ik met de stock koeler werkte en dat die fets niet gekoeld werden.

Zie ik ergens een functie over het hoofd?

Spanning heb ik al opgevoerd tot 1,5V, NB ook op 1.2V volgens mij. Alles een beetje eigenlijk.
Ook timings super los en zelfs spanning van RAM verhoogd naar 1.65V.

Edit:

Hmm, lukt toch wel, al lijkt het gewoon lucky te zijn. CPU/NB, NB en HT spanning verhogen had grote invloed. Al moet CPU/NB wel best hoog, boven de 1,3V.

[ Voor 13% gewijzigd door Bolletje op 21-11-2010 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Ben aan 't klooien met m'n nieuwe Asus 5870 voltage tweak edition, vroeg me eigenlijk af hoe lang je in de regel furmark moet laten draaien om zeker te zijn dat 'ie stabiel is. En waarom het geheugen van dit kreng zo achterlijk slecht klokt vergeleken met m'n Gigabyte exemplaar :(

• MartijnAbel
even snel een vraagje, ik heb gehoord dat de temps van je cpu e.d. lager zijn met HT of HTT uit?
heb sinds vandaan een X4 955 en Asrock 870 extreme 3 bordje met 4GB Kingston HyperX, maar ben helemaal niet meer op de hoogte van het overclockgebeuren van AMD :P

• nedernakker
MartijnAbel schreef op donderdag 25 november 2010 @ 00:02:
even snel een vraagje, ik heb gehoord dat de temps van je cpu e.d. lager zijn met HT of HTT uit?
heb sinds vandaan een X4 955 en Asrock 870 extreme 3 bordje met 4GB Kingston HyperX, maar ben helemaal niet meer op de hoogte van het overclockgebeuren van AMD :P
dan moet je even naar de dokter om je oren uit te laten spuiten, want waar jij het over hebt is Hyper Threading en dit hebben alleen Intel cpu's. dit heeft helemaal niets met AMD te maken.. ;)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• MartijnAbel
nedernakker schreef op donderdag 25 november 2010 @ 06:28:
[...]

dan moet je even naar de dokter om je oren uit te laten spuiten, want waar jij het over hebt is Hyper Threading en dit hebben alleen Intel cpu's. dit heeft helemaal niets met AMD te maken.. ;)
rustig maar ;)
excuses dat ik meer dan 4 jaar niet met AMD spul heb gewerkt... :p

maarre, ik had het eigenlijk over HT Frequency...
moet die bijvoorbeeld op auto staan, off of op een andere waarde?

• nedernakker
ik ben rustig, je moet me eens druk meemaken :P

de info over HT e.d. saat in de topicstart, neem die eens door, dan wordt er al een hoop duidelijk..

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Singular1ty schreef op donderdag 18 november 2010 @ 13:42:
Heb je hem al binnen ?
Ik ben er benieuwd wat hij gaat doen op je asrock plankje :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 17:40
Mensen, ik zit met een raar probleem.

Deze processor heb ik: AMD Phenom II X6 1090T
op mobo: Asrock 890FX Deluxe4
geheugen: Corsair CMX4GX3M2A1600C7
voeding: Antec TruePower TP-650
gfx kaarten: 2xSapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCIE

Nu heeft mijn mobo een automatische overclock functie.
Dus ik dacht laat ik dat is doen. je hebt stapjes van 5%.
Ik deed 5% dit werkte goed, Erna 10% gedaan. werkte ook goed.
Testrun gedaan met intelburn test, was een pass. temps worden niet hoog. en in game werkt het ook goed.
Dit is een screenshot van CPU-Z met 10% automatische overclock.
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/6hriqa.jpg

Maar nu komt het, ik heb erna de bios op default gezet, en erna heb ik zelf alleen de multiplier omhoog gezet naar 17. rest standaard gelaten. dit werkte goed. alleen het voltage ging wel aardig omhoog (1.464 / 1.472).

Nu heb ik weer de bios defaults geladen.
Maar als ik nu kijk met CPU-Z staat de Vcore nog hoog. ik krijg hem maar niet meer naar beneden.
Heb ook na de defaults handmatig de Cvore omlaag gedaan. maar dan zie ik vrolijk in CPU-Z de Vcore weer hoog. dit is zoals die nu is, met default bios settings, en niks aangepast Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/29lxlcl.jpg

Hoe krijg ik die Vcore weer normaal? ik heb ondertussen contact gehad met Singular1ty. die heeft mij basis info gegeven over het clocken, maar verwees me met deze vraag hierheen.

Edit: heb nu de turbo mode uitgezet en nu heb ik dit:
Is die turbo mode dan niet 'gevaarlijk als die aanstaat bij de default bios settings?
Als ik CPU-Z in de gaten houd met turbo aan dan wisselt die ook van multiplier van 4 x naar 16 x etc.. maar de Vcore blijft dan wel hoog.

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/o9jtqb.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Dacuuu op 25-11-2010 11:58 ]

• Singular1ty
Met die screens word het wat duidelijker, 2 dingen zijn aan het rommelen met je kloksnelheid: Cool 'n Quiet en de turbofunctie. Cool 'n Quiet zet onder lage load je multiplier omlaag om energie te besparen. Turbocore geeft 1 van de 6 cores een hogere multiplier als een applicatie daarom vraagt. Als je aan het overklokken gaat is het verstandig beide uit te zetten via bios. Waarom je Vcore zo hoog is weet ik niet, maar deze moet je zo via bios op alles tussen 1,0 en 2,5V kunnen zetten hoor, dus ik zou nog even goed kijken.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 17:40
Ik zit te zoeken op google, of ik de bios default setting zo kan gebruiken. met de turbo automatisch dus aan, maar met een vrij hoge Vcore. want heb nu dus geen overclock maar wel de turbo uit, en ik ervaar wel wat minder FPs in bijv Cod: Black ops.

Ps: mijn 650 watt voeding, zal dat goed zijn om hem rustig een beetje te overclocken?

[ Voor 15% gewijzigd door Dacuuu op 25-11-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamaha301
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-04 14:00
Ik weet eigenlijk niet waar ik deze vraag moet stellen, maar ik zet hem maar hier neer.
Ik ben op zoek naar goede koelpasta voor mijn CPU, omdat dit toch een paar graden kan schelen.
Omdat ik géén idee heb wat goede pasta is en wat niet, vraag ik jullie advies :D
Budget maakt niet uit, duurste koelpasta in pricewatch is ~€15 en ik zoek gewoon goeie meuk om mn processor koel te houden 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Yamaha301 op 26-11-2010 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:25

Zenix

BOE!

rmentink schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 23:01:
Ik weet eigenlijk niet waar ik deze vraag moet stellen, maar ik zet hem maar hier neer.
Ik ben op zoek naar goede koelpasta voor mijn CPU, omdat dit toch een paar graden kan schelen.
Omdat ik géén idee heb wat goede pasta is en wat niet, vraag ik jullie advies :D
Budget maakt niet uit, duurste koelpasta in pricewatch is ~€15 en ik zoek gewoon goeie meuk om mn processor koel te houden 8)7
MX-3, MX-2, OCZ Freeze. Zijn allemaal wel goed, MX-3 de beste denk ik. En zo zijn er nog veel meer, maar dit zijn wel behoorlijk populaire.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 26-11-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Zenix schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 23:12:
[...]

MX-3, MX-2, OCZ Freeze. Zijn allemaal wel goed, MX-3 de beste denk ik. En zo zijn er nog veel meer, maar dit zijn wel behoorlijk populaire.
er is ondertussen al weer MX-4... is weer net ietsje beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Updateje, net m'n 1055T geinstalleerd, met die bewuste MX-3 erop (gebruikte hiervoor AS5). NB loopt 2500Mhz met 1,15V. De idle temperaturen zijn belachelijk hoog met 'n graad of 30, en ik heb er nu al 1,475V op staan, waarmee op 3500Mhz (14x250) Prime95 blend al binnen 20 seconden alle workers errors krijgen en stoppen. Ook Linx op nota bene standard krijgt met de 2e run al errors. Het gare is dat die prime workers die errors al gaven op 1,375V, 1,425, en 1,45V, maar geen BSOD.

Ik vind dit heel vreemd, het voltage is voor deze snelheden naar mijn idee veeeeel te hoog, de idle temperaturen zijn ook te hoog. Ik denk dat ik te weinig koelpasta heb gebruikt wat de temperatuur betreft, maar deze instabiliteit krijg ik geen vinger achter. Iemand een idee?

Edit: bleek het geheugen te zijn. Ik had dit altijd op 1600c8 lopen met 1,65V maar met de FSB op 250 was de optie die daar het meest op leek 1666Mhz. Die 66Mhz extra vond 'ie niet leuk, want het stressen lukt nu wel. Even kijken of voor 1666Mhz ik niet wat meer prik op m'n reepjes kan zetten.

Edit: Heeft geen zin, dan maar settlen voor 1333c7 or the like.

[ Voor 19% gewijzigd door Singular1ty op 27-11-2010 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
wat dacht je van hoger NB voltage of NB speed verlagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Zie edit voorgaande post, ik ben nu aan het stressen om te kijken hoe die TIM zit. Doel is 4,2Ghz maar met deze temperaturen wordt dat 'm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik heb met m´n 1055T idle ook een spanning van 1,475V en onder load (alle cores belast) valt dat terug naar 1,325.

Volgens mij komt dit omdat de turbo-functie dan is ingeschakeld.

Ook ik heb idle temps van ~30 graden. Onder load ergens in de 40.
Bij 4 GHz of hoger is het nog steeds 30 graden in idle. Als je hem dan echter stresst dan gaat het wel boven de 70 graden met koelers van 40 euro. Dat scheelt dus best wel :P

Oo, en ik heb dit behaald laatst:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8VQ4gx5i1iaVshEnpGHHhKUw/full.png
Dunno of ik dat al hier had gepost.

Dat is echter niet heel erg stabiel (3dmark ofzo loopt dan ook vast). Opvallend bij die 1055T is wel dat je de CPU/NB-spanning erg moet verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Gaat niet om de spanning maar om de temperatuur. M'n NB is ook gloeiend heet, ik overweeg serieus nog eens zo'n Thermalright ding ervoor aan te schaffen. Turbo functie staat uit.

edit: koeler opnieuw gemount. Had idd te weinig pasta gebruikt, het contactoppervlak was dramatisch, minder dan een kwart van de IHS groot ook... Idle temps zijn 5 graden gezakt naar 25 graden. Heeft MX-3 nog een burn-in tijd zoals AS?

Welke luchtkoelers presteren momenteel nou eigenlijk substantieel beter dan de Mugen 2 om een overstap rendabel te maken?

Edit: dus ik nu proberen 4Ghz te testen op 1,475V, zegt IntelBurnTest na 28 seconden van hoera het is goed. De stress tests haten mij vandaag.

Edit: WTF Prime95 stopt ook gewoon ineens met werken! Wat is dit? Lui systeem dat zichzelf tegen stress beschermt?!

Edit: en nu schommelt m'n kloksnelheid en voltage om onverklaarbare reden, gezien CnQ, TurboCore en MsRTweaker gedeactiveerd zijn. Stond er onder stress ineens 1,52V op de CPU terwijl ik 1,475 had ingesteld. Nu blijft het voltage zonder reden bij stress hangen op 1,43V. De multiplier zakt idle naar 4x.

Edit: Met een bios update is het gelukt om het schommelen v/d snelheid onder controle te houden, maar ik kan nog steeds niet normaal voltages instellen. Ik stel in BIOS 1,475V in, dan schommelt 'ie idle tussen onzinwaarden van 1,46V en 1,488V. Ga ik stressen, dan schiet het omhoog naar bijna 1,6V zonder enige reden. Dan krijg ik nog screenfreezes bij IntelBurnTest, maar dat terzijde. Volgens wat fora doet de turbo functie soms moeilijk zonder dat 'ie aan staat, other than that heb ik nog niets relevants gevonden. Vind dit volkomen kut, heb standaard snelheid hersteld (en de voltages leiden nog steeds een eigen leven) en ga slapen |:( Schijnt na nog 1 artikel te hebben gelezen vaker voor te komen bij dit bord, op 6-cores wappert het voltage alle kanten op. Fijn. Kan ik een nieuw bord halen net nu ik m'n halve pc vanmiddag verbouwd heb.

[ Voor 94% gewijzigd door Singular1ty op 27-11-2010 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345217

gewoon weer een MSI 890 FXA-GD70 halen kerel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Ja, Azerty had een Crosshair Formula IV demo model in de aanbieding voor 144,-. Je weet niet hoe snel ik die in m'n winkelmandje heb geflikkerd :D Meteen een Accelero Extreme Plus meebesteld voor m'n 5870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Singular1ty schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 13:07:
Ja, Azerty had een Crosshair Formula IV demo model in de aanbieding voor 144,-. Je weet niet hoe snel ik die in m'n winkelmandje heb geflikkerd :D Meteen een Accelero Extreme Plus meebesteld voor m'n 5870.
Als je met die Crosshair niet verder komt weet ik het ook niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hehe, die Formula IV heb ik ook. Is wel handig want een fan op de NB helpt al heel veel (anders was die bij mij net onder de 50 graden met benchtable). Met is die 30 ofzo, scheelt best veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Bolletje op 27-11-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Is wel handig want een fan op de NB helpt al heel veel
Inderdaad, de NB van dit bord werd debiel warm, ik kon 'm niet eens aanraken. Everest rapporteerde een graad of 70.
Als je met die Crosshair niet verder komt weet ik het ook niet meer
Nee. En dan ben ik er ook klaar mee, de komende 12 maanden verander ik niets meer aan m'n pc...
weet nu al dat ik dat niet vol hou maar het voornemen is er x]

[ Voor 9% gewijzigd door Singular1ty op 27-11-2010 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Bolletje92 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 14:47:
Hehe, die Formula IV heb ik ook. Is wel handig want een fan op de NB helpt al heel veel (anders was die bij mij net onder de 50 graden met benchtable). Met is die 30 ofzo, scheelt best veel.
Hehe, er is een probleempje met dat bord. De afstandbusjes zijn wat te lang volgens sommigen. Klein beetje eraf vijlen en de temps zijn weer goed. Is alleen bij de eerste borden zo. Latere niet meer.

OT: Me X2 555 BE -> X4 @ 3.7GHz krijg ik BsoD's. Nu maar X2 en OC'en werkt lekker. 200 naar 212 eerst. Maar geheugen gaat dan ook mee, kan ik geheugen ook vast zetten?

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Maar geheugen gaat dan ook mee, kan ik geheugen ook vast zetten?
Niet als je op de FSB klokt, al kan je verschillende FSB/RAM multipliers instellen. Maar je hebt een Black Edition, waarom klok je dan niet gewoon op de multiplier? Dan loopt het geheugen niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Wat betekent het als een core idle voor 60% belast wordt en er niets in de taskmanager te vinden is die dat doet? Brak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Wat betekent het als een core idle voor 60% belast wordt en er niets in de taskmanager te vinden is die dat doet? Brak?
Gebruik het programmaatje process explorer, dat geeft meer inzicht dan task manager mbt wat er draait en hoeveel resources dat claimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyR
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-04 09:56
Ik heb hele rare core tempratuur metingen.

1055t
asrock extreme 3
mugen2 rev b
me cores idlen op 10-14 graden en gaan naar 20-30 op full load
Lijkt me een beetje onrealistisch

In me bios krijgt ik wel normale temps van rond de 25 voor me core op idle
Als iemand de oorzaak weet hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2n8zujd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Ik zie volgens mij bij je CPUTIN waarde gewoon een plausibele idle-waarde van 27 graden hoor. Kijk je wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyR
  • Laatst online: 28-04 09:56
Singular1ty schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 20:46:
Ik zie volgens mij bij je CPUTIN waarde gewoon een plausibele idle-waarde van 27 graden hoor. Kijk je wel goed?
Ja klopt, maar me core readings zijn erg laag is dit normaal?
Op me vorige pc waren deze gewoon 25+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Lager is beter, zou ik me niet te druk om maken.

Ben nog even verder aan 't klooien geweest met het ASRock bord, gekeken of de optie die ik gisternacht over het hoofd zag nog verschil kon maken (load line calibration), schijnt dat deze functie ook aan het klooien gaat met de voltages, stond gister op auto.

Geen succes nog, ben na het uitzetten van die functie een halfuur bezig geweest om uberhaupt in windows te komen, en met het voltage op 1,5 ervaar ik een vdroop van 0,75V, echt belachelijk. Systeem is dus niet stabiel te krijgen.

edit: kansloos, alle mogelijke combinaties geprobeerd. Fok het. Dit bord is binnenkort te koop.

[ Voor 11% gewijzigd door Singular1ty op 27-11-2010 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345217

dus dat bord doet het wel goed bij een X4 maar bij een X6 is het bagger>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Anoniem: 345217 schreef op zondag 28 november 2010 @ 07:25:
Komt het wel op neer ja.
Bij mijn asus is het ook niet echt veel beter. 1.5Vcore is met 100% load 1.466V.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Komt het wel op neer ja.
Bij mijn asus is het ook niet echt veel beter. 1.5Vcore is met 100% load 1.466V.....
De grap is dat hij onder load wel het voltage naar de ingestelde waarde probeerde te gooien, en vervolgens uitviel. Dat terzijde, door de immense Vdroop kan je nauwelijks een instelling vinden waarmee je in Windows komt, omdat 4Ghz met maar 1,4V gewoon niet realistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Singular1ty schreef op zondag 28 november 2010 @ 16:07:
De grap is dat hij onder load wel het voltage naar de ingestelde waarde probeerde te gooien, en vervolgens uitviel. Dat terzijde, door de immense Vdroop kan je nauwelijks een instelling vinden waarmee je in Windows komt, omdat 4Ghz met maar 1,4V gewoon niet realistisch is.
Dat is echt vreemd en als je het aan mij vraagt de omgekeerde wereld. Mijn MSI'tje (en de jouwe) doet het precies andersom. Ik heb nu dus terwijl ik dit typ een voltage van 1.42V. Zo goed als perfect wat ik hem vertel in het BIOS. Maar als ik bijvoorbeeld prime95 doe, vliegt 'ie omhoog naar 1.47V. En dat heeft hij nodig, want lager gaat echt niet: op een ander bord zonder wiebelvoltage had deze CPU echt 1.47V nodig.

Veel logischer, scheelt verbruik en levensduur tijdens idle, en levert precies het benodigde voltage onder load. :D

En uh, dat van "hij probeerde het, maar faalde" van het voltage lijkt me meer een oorzaak van niet goed genoeg zijnde fases.

[ Voor 6% gewijzigd door Orwell op 28-11-2010 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Als je dan toch wilt bezuinigen kan je beter een op cool-'n-quiet-gelijkende service of applicatie gebruiken die bij een gebrek aan belasting de multiplier en voltage naar omlaag haalt, dàt zal pas een bezuiniging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:25

Zenix

BOE!

DevilsProphet schreef op zondag 28 november 2010 @ 20:33:
Als je dan toch wilt bezuinigen kan je beter een op cool-'n-quiet-gelijkende service of applicatie gebruiken die bij een gebrek aan belasting de multiplier en voltage naar omlaag haalt, dàt zal pas een bezuiniging zijn.
Ik gebruik Asus EPU met mijn 1055T op 4GHz, dat werkt wel goed werkt ongeveer hetzelfde als cnq en gaat gewoon automatisch. Misschien werkt het ook goed bij andere Asus gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Dat is echt vreemd en als je het aan mij vraagt de omgekeerde wereld. Mijn MSI'tje (en de jouwe) doet het precies andersom. Ik heb nu dus terwijl ik dit typ een voltage van 1.42V. Zo goed als perfect wat ik hem vertel in het BIOS. Maar als ik bijvoorbeeld prime95 doe, vliegt 'ie omhoog naar 1.47V. En dat heeft hij nodig, want lager gaat echt niet: op een ander bord zonder wiebelvoltage had deze CPU echt 1.47V nodig.
Ja, ik vond dat ook prettig op m'n MSI 790FX, dit ASRock prul doet een tevergeefse poging. Het lompe is dat ik wel redelijk m'n quadcore kon overklokken, zij het met Vdroop. De fases van dit bord zullen inderdaad ruk zijn, want hij haalt A. het ingestelde voltage niet en als ie B. dat onder load wel probeert faalt het dramatisch. Kan niet wachten op m'n Crosshair :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
DevilsProphet schreef op zondag 28 november 2010 @ 20:33:
Vreest niet, dat draait perfect. Zelfs een mini-guideje over getikt:

Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 3

Hij draait hier vrolijk op 800MHz/2400MHz 0.85V/1.2V.
Singular1ty schreef op zondag 28 november 2010 @ 22:36:
Kan niet wachten op m'n Crosshair :D
Hehe, precies het tegenovergestelde van de mijne, heb zo'n beetje de goedkoopste. Da's de duurste. :P

Orwell is trots op zijn €47,95-bord dat zijn CPU-overclock niet beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Hehe, precies het tegenovergestelde van de mijne, heb zo'n beetje de goedkoopste. Da's de duurste.
hij was in de aanbieding :C en dat jouw MSI bord uberhaupt klokt is wel een godswonder, getuige mijn ervaring met z'n broertje, de G45. NB koeler van niks, uberhaupt geen koeling op de VRMs, 1 x16 slot. Je krijgt wel de budgetprijs voor die build van je :) Unlockede dualcore, overclocked KVR, the works :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik heb nog een X2 250 erbij gekocht voor de lol :) Ik ben benieuwd of het een C3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
ik heb de C3 stepping van de X4 955...
heb hem nu op 3.4Ghz draaien met een H50, met push pull fans...
idle is die rond de 30 graden, en load rond de 53(wat ik net getest heb tijdens het Bad Company 2 gamen...
rare temps of valt het reuze mee?

zit btw bar weinig en goedkope koelpasta tussen :p, dus kan nog wat lager denk ik zo

[ Voor 15% gewijzigd door MartijnAbel op 29-11-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Je idle is veel te hoog. Jouw CPU loopt nagenoeg stock en ik haal pas idle temperaturen van 30 graden als ik 1,5V op m'n CPU zet. Jij zou rond de 25 graden moeten zitten dus zet even wat fatsoenlijke pasta tussen je koeler en CPU ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Singular1ty schreef op zondag 28 november 2010 @ 23:24:
hij was in de aanbieding :C en dat jouw MSI bord uberhaupt klokt is wel een godswonder, getuige mijn ervaring met z'n broertje, de G45. NB koeler van niks, uberhaupt geen koeling op de VRMs, 1 x16 slot. Je krijgt wel de budgetprijs voor die build van je :) Unlockede dualcore, overclocked KVR, the works :+
Hij leeft nog steeds, dat is wat ik weet. Verder heb ik wel eens m'n fikken gebrand aan één van de chokes, dus echt koud hebben die fases het inderdaad niet.

Die NB-koeler werkt perfect hier? Dat ding komt amper boven kamertemperatuur?

Voor de rest zeker een holy zuinige build. O-)
Singular1ty schreef op maandag 29 november 2010 @ 17:20:
Je idle is veel te hoog. Jouw CPU loopt nagenoeg stock en ik haal pas idle temperaturen van 30 graden als ik 1,5V op m'n CPU zet. Jij zou rond de 25 graden moeten zitten dus zet even wat fatsoenlijke pasta tussen je koeler en CPU ;)
Nogal, ik draai hier een C2 op 3700MHz/2400Mhz 1.48V/1.2V met als idle-temperatuur onder een H50 met de stockfan op 1200RPM (63% voltage) 5 à 6 graden boven kamertemperatuur. Met C'n'Q is de idle-temp gewoon kamertemperatuur. Geen graad hoger. En onder load komt 'ie met veel pijn en moeite (lees: GPU-hulp) boven de 40C bij een kamertemperatuur van 19-20C.

Dus er is wel wat aan de hand. :o

Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/7711/cold0.png
En misschien is die moederbordsensor een beetje raar, want kamertemperatuur is nu 19C. Verder blijft het standpunt overeind als je een graadje of 3 erbij telt: de heatsink is ook stone cold.

[ Voor 8% gewijzigd door Orwell op 29-11-2010 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Laatst online: 31-05 16:15
Singular1ty schreef op zondag 28 november 2010 @ 23:24:
[...]

Daarom is hij dus ook niet bedoeld voor overklokken ;) Voor die prijs kun je geen moederbord verwachten die als een monster overklokt.

Ik heb zelf een MSI 740GTM-P25, daar kan het voltage in de BIOS niet worden aangepast. Dat vind ik wel een beetje jammer... Probleem is dat je voor aankoop dat niet kunt zien, toch?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Ik heb zelf een MSI 740GTM-P25, daar kan het voltage in de BIOS niet worden aangepast. Dat vind ik wel een beetje jammer... Probleem is dat je voor aankoop dat niet kunt zien, toch?
Misschien heb je interesse in mijn bordje, inclusief de 4 reepjes DDR3 geheugen met koperen koelblokjes erop die er nu op zitten (en 1600c8 draaien)... Met m'n quadcore was het overklokken kinderspel, ik ben dus danig teleurgesteld nu ik de 1055T erop heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
hmm, kzal dan maar eens nieuwe koelpasta bestellen :P
waarschijnlijk dan iets te weinig...
tevens hangen mijn slangen van de H50 wel bijna tegen de fan van de voeding aan, kan dat het wezen dat daardoor mijn voeding warmer word wat zich weer uitstraalt in de leidingkjes die langs mijn voeding lopen?

misschien dat het dan handig is om de H50 te draaien met de slangen aan de onderkant, maar wil dan graag wel bevestiging van jullie :D

dit is hoe het nu is:

Afbeeldingslocatie: http://static.gamelux.nl/storage/images/photos/5f0/160/9490_large.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
evens hangen mijn slangen van de H50 wel bijna tegen de fan van de voeding aan, kan dat het wezen dat daardoor mijn voeding warmer word wat zich weer uitstraalt in de leidingkjes die langs mijn voeding lopen?
Dat zal echt niet gebeuren :) De slangen blokkenen de airflow verder nauwelijks, dus dat je voeding heet wordt hoef je je ook niet druk om te maken. Ik gok gewoon dat je H50 niet goed bevestigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Singular1ty schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 01:47:
[...]

Dat zal echt niet gebeuren :) De slangen blokkenen de airflow verder nauwelijks, dus dat je voeding heet wordt hoef je je ook niet druk om te maken. Ik gok gewoon dat je H50 niet goed bevestigd is.
waarschijnlijk verkeerd gegeokt ;)
in wat voor opzicht is die niet goed bevestigd? heb namelijk de handleiding aangehouden en kruislings vastgedraait.
ding zit zo vast als een huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Met niet goed bevestigd bedoel ik teveel/te weinig koelpasta. Ik kan namelijk geen andere reden bedenken waarom je temperaturen zo hoog zijn, als ik zo naar je setup kijk. Ik twijfel er niet aan dat 'ie vast zit hoor, dan had dat plaatje er heel anders uitgezien (rokend moederbord, gefrituurde processor). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:10
Hallo iedereen, ik ben niet zo'n ervaren overklokker, maar nu dacht ik vandaag; laat ik het eens proberen.

Het systeem staat hieronder.
Nu is mijn vraag, wat is een normale temperatuur die je cpu kan hebben zonder kapot te gaan?
Heb nu een OC van 3.2ghz, prime draait goed en bij coretemp komt hij niet boven de 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

MvdPM schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 13:08:
Hallo iedereen, ik ben niet zo'n ervaren overklokker, maar nu dacht ik vandaag; laat ik het eens proberen.

Het systeem staat hieronder.
Nu is mijn vraag, wat is een normale temperatuur die je cpu kan hebben zonder kapot te gaan?
Heb nu een OC van 3.2ghz, prime draait goed en bij coretemp komt hij niet boven de 35 graden.
Je CPU mag maximaal 62 graden worden volgens de white papers van AMD.
Niets aan de hand dus ,en als je met voltages ga spelen raad ik je aan om de temperatuur goed in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:10
Ok, in ieder geval bedankt!
3,2ghz vind ik voorlopig wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Singular1ty schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 09:47:
Met niet goed bevestigd bedoel ik teveel/te weinig koelpasta. Ik kan namelijk geen andere reden bedenken waarom je temperaturen zo hoog zijn, als ik zo naar je setup kijk. Ik twijfel er niet aan dat 'ie vast zit hoor, dan had dat plaatje er heel anders uitgezien (rokend moederbord, gefrituurde processor). ;)
dat moet het dan wel zijn, anders weet ik het ook niet meer :(
welke cpu paste is goed? as5? of bijvoorbeeld een coollaboratory liquid pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Ik kan je wel vertellen dat je zeer weinig moet verwachten van de verschillen tussen koelpasta. Neem gewoon een redelijke en betaal je niet ziek aan marketing, dus denk aan wat standaard AS5 of MX-#. Of misschien gewoon weer de Shin Etsu X23 die onder de H50 zit/zat.

Leuke pastatest verder (zeer lauwe schrijfstijl): http://www.dansdata.com/goop.htm :P

Oh, enne, toen ik een keer een remount gedaan heb doordat de buizen wat te strak stonden (en ik dus de pomp moest draaien), gingen de temperaturen 'zomaar' 5 à 6 omhoog doordat ik de schroeven niet goed genoeg had aangedraaid.

Heb daarna als test de vier schroeven tijdens prime aangedraaid, en de temps gingen van 45C bijna direct omlaag naar 40C.

Vergeet dus niet dat je doel kamertemperatuur is als je dit goed toepast. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Orwell op 30-11-2010 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Orwell schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:16:
Ik kan je wel vertellen dat je zeer weinig moet verwachten van de verschillen tussen koelpasta. Neem gewoon een redelijke en betaal je niet ziek aan marketing, dus denk aan wat standaard AS5 of MX-#. Of misschien gewoon weer de Shin Etsu X23 die onder de H50 zit/zat.

Leuke pastatest verder (zeer lauwe schrijfstijl): http://www.dansdata.com/goop.htm :P
heb net maar even 3.5gram AS5 besteld... :D

die Shin Etsu was ook goed idd, maar die is al long gone hahahXD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Leuke pastatest verder (zeer lauwe schrijfstijl): http://www.dansdata.com/goop.htm
Leuk artikel. Got sidetracked en heb me dood gelachen om het artikel over Lutefisk. Dat terzijde voel ik me misleid met m'n MX-3 :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280545

Heb net mijn nieuwe 1075T binnen en gemonteerd op een Gigabyte 890FX-ud5 met kingston4 gb kit cas9.
Nou was ik in het bios aan het spelen maar zag dat de cpu multiplyer maar tot 15 ging. 15x200= 3000 Volgens dit nieuws artikel echter "http://tweakers.net/nieuws/69098/amd-introduceert-stilletjes-phenom-ii-x6-1075t.html"
zou het een black edition cpu zijn met een unlockte multiplyer. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Ben nu 250x15=3750 aan het testen met prime. Maar had verwacht met de multiplyer te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Artikel heeft het fout. Er zijn twee verschillende 1075T's (HDT75ZFBGRBOX en HDT75TFBGRBOX).

Grote kans dat je geen BE hebt (die is eigenlijk niet eens goed beschikbaar). Welk typenummer staat er op de CPU en/of het doosje?

[ Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 02-12-2010 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op doosje staat HDT75TFBGRBOX. Op Cpu staat HDT75TFBK6DGR
Heb ondertussen op de amd site zitten kijken en er staat bij geen enkele 1075T iets over black edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Anoniem: 280545 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 15:16:
Op doosje staat HDT75TFBGRBOX. Op Cpu staat HDT75TFBK6DGR
Heb ondertussen op de amd site zitten kijken en er staat bij geen enkele 1075T iets over black edition.
HDT75ZFBGRBOX = 1075T BE
HDT75TFBGRBOX = normaal 1075T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar heb je die info nou gevonden? Heb zelf al een tijd zitten kijken op amd site en alleen een overzicht gevonden maar zelfs met de search functie op die type nummers krijg ik geen results.

Helaas dan maar verder clocken met HTT. Moet nog even wachten op een onderdeel voor me waterkoeling daarna kom ik wat verder hopelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Anoniem: 280545 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 15:48:
Waar heb je die info nou gevonden? Heb zelf al een tijd zitten kijken op amd site en alleen een overzicht gevonden maar zelfs met de search functie op die type nummers krijg ik geen results.

Helaas dan maar verder clocken met HTT. Moet nog even wachten op een onderdeel voor me waterkoeling daarna kom ik wat verder hopelijk :)
Van het AMD forum :)
Sucses met het overclocken van je CPU ,4GHz moet geen probleem zijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Heeft er iemand ergens nog een AM3 CPU over waar 'ie mee uitgespeeld is? Ik ga m'n oude MoBo in een verkoopprojectje steken om weer eens m'n ouwe meuk kwijt te raken, maar heb voor het gemak m'n 555 al verkocht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Speedy-J schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:26:
[...]

Van het AMD forum :)
Sucses met het overclocken van je CPU ,4GHz moet geen probleem zijn !
Waar precies op het AMD Forum? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

ik heb mezelf is even gekeken hoe hoog ik kom met enkel de multiplier en klein beetje voltage te gaan verhogen.
Kom al met een zeer stabiele 3.7 op de proppen op mijn 955 BE C2,en er zit zeker nog rek in. Verdiep me er elke dag in dus er komt een dag dat de 4.0 grens gehaald word en ik hoop uiteraard er overheen O-)

Hoe voeg je trouwens een immage toe?! kan ik jullie even laten zien, anders krijgen we weer: Picture, or it dind't happend''

[ Voor 6% gewijzigd door gumbal696 op 03-12-2010 01:40 ]

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
4Ghz op een C2, mijn gelukswens heb je ;) Plaatjes kan je toevoegen met de uitgebreidere reactietool, of door een link naar het plaatje tussen "[img][/]" te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

gumbal696 schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 01:37:
ik heb mezelf is even gekeken hoe hoog ik kom met enkel de multiplier en klein beetje voltage te gaan verhogen.
Kom al met een zeer stabiele 3.7 op de proppen op mijn 955 BE C2,en er zit zeker nog rek in. Verdiep me er elke dag in dus er komt een dag dat de 4.0 grens gehaald word en ik hoop uiteraard er overheen O-)

Hoe voeg je trouwens een immage toe?! kan ik jullie even laten zien, anders krijgen we weer: Picture, or it dind't happend''
C2's blijven allemaal hangen rond de 3.86Ghz :/ .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:37
D4NG3R schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:27:
[...]

C2's blijven allemaal hangen rond de 3.86Ghz :/ .
Dat klopt wel hoor. Heb zelf ook een Phenom II 940 gehad op een Asus M3A32-MVP Deluxe, bleef inderdaad steken op 3,8ghz. Ik KON wel hoger gaan, maar dan moest ik er een te hoge VCORE doorheen jagen. Uit m'n hoofd 1.7 volt. Dan kon ik de 4ghz door. 1.7v op je cpu is niet echt aan te raden op lucht koeling. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696

gumbal696

bla bla bla

Extorm schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 19:54:
[...]

Dat klopt wel hoor. Heb zelf ook een Phenom II 940 gehad op een Asus M3A32-MVP Deluxe, bleef inderdaad steken op 3,8ghz. Ik KON wel hoger gaan, maar dan moest ik er een te hoge VCORE doorheen jagen. Uit m'n hoofd 1.7 volt. Dan kon ik de 4ghz door. 1.7v op je cpu is niet echt aan te raden op lucht koeling. ;)
heb ook geen lucht koeling, heb een Corsair H50 met push pull..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Op de Phenom II had ik een Thermalright 120 eXtreme met 2x Scythe 3000rpm. Dat koelt beter als een H50 hoor. Denk niet dat je daarom verder komt als 3.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696

gumbal696

bla bla bla

allemaal speculaties, ik ben liever optimistisch dan zo lekker sceptisch zoals de rest.
ik houd jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Is goed! :) Ik vertel je alleen maar wat mijn ervaringen zijn. Ik zou gaan tot 1.525 volt op je cpu voor 24/7. Dat is eigenlijk al aardig veel. Is je doel een 24/7 overclock creëren, of gewoon zo hard mogelijk gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

De C2 rivisies van de 955BE willen vaak niet hoger als 3.8-3.85Ghz. Hierna moet je voltage gevaarlijk hoog opkrikken..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Oo, dat weet ik wel, alleen ik was één van de weinige die dat gepost had op het AMD Forum. Die lui wisten het ook niet. Ik was benieuwd of dat toevallig mijn reactie was :P

Ik ga straks mijn 250 C2 testen. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
Ik kan hier ook bevestigen dat mijn C2 niet verder kwam dan 3,8Ghz, daarna moest er extreem veel prik op en dat vond mijn toenmalige coolermaster koeling (overigens een pauper ding) niet leuk. Toen bij 1,55V de temperatuur regelmatig 65 graden aantikte, vond ik het wel welletjes :)

Heb trouwens een 955 gevonden, ga hem morgen ophalen in Almere. Word alleen voor de verkoop, sjonge jonge wat gaat dat hard, die vent had 'm 2 minuten in de V&A en meldde 10 andere reacties te hebben gehad :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je had toch al een 1055T?

Of ben ik in de war.

[ Voor 32% gewijzigd door Bolletje op 03-12-2010 21:11 ]

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste