@Jape,
Wij hebben op 28 juli een afmelding ontvangen van KPN:
De oorzaak van deze onderbroken ADSL verbinding lag in het aansluitnet van KPN. KPN heeft dit probleem inmiddels verholpen.
Ticket was voor geen DSL, nu is er na ingrijpen van KPN wel DSL en is dit ticket afgerond.
Voor eventuele instabiliteit zou ik dus een nieuwe aan moeten maken. Afgelopen zaterdag zie ik overdag een aantal onderbrekingen, was u dat zelf? Verder is het DHCP-log sinds die tijd helemaal strak.
@flappie27,
DLM heeft uw profiel aangepast. Ik zie nu geen onderbrekingen meer dus ga een DLM reset aanvragen. Als u dan verder van uw modem afblijft zal de snelheid spoedig weer terug zijn op het oude niveau. (en daar blijven.)
@tha_buldog,
tha_bulldog schreef op zondag 31 juli 2011 @ 23:50:
Ik vind het wel erg mooi dat Telfort Webcare/Hugo over Satch zei:
Er is nog wel wat ruimte in de downstream op uw lijn. De huidige snelheid met het 1024/512 profiel is 1.028 / 447kbps. De maximum haalbare waarden zijn 3.220 / 443kbps.
En even later, na de omzetting:
@Satch,
Top!

Momenteel alweer bijna een week onafgebroken op 3510/480kbps.
Grappig om te zien, zowel up als down zijn hoger dan volgens lijnmeting mogelijk

Hoe komt het eigenlijk dat het WBA-E netwerk kwalitatief zo veel sterker is over dit soort afstanden? Het scheelde ten opzichte van de oude lijn dus 2,5mbit, op 6KM is dat best veel! Is deze apparatuur veel gevoeliger en beter met ruisonderdrukking ofzo?
Verschil is niet 2,5Mbit.

Op WBA-A is op het adres van Satch alleen nog een 1024/512 profiel te bestellen, dit is een administratieve beperking, de lijn kan technisch iets meer dan dat. Op WBA-E kan er een dynamisch (DLM) profiel op de lijn worden gezet waardoor je niet met de bestellimieten van KPN te maken hebt.
De maximum haalbare waarden uit mijn lijnmeting is de snelheid, bij benadering, op basis van de huidige intrainsnelheid maar dan met 0dB SNR, geen ruismarge. Dit wordt in liveomgevingen nooit gebruikt dus ligt de snelheid doorgaans altijd zo'n 10% onder de max haalbare waarden.
Op WBA-A was dat voor de migratie dus 3.220 / 443kbps en die zijn op WBA-E op dit moment 3.644 / 476 kbps. Nu is hier op de downstream een verschil van ~400 kpbs te zien, dat is het werkelijke verschil tussen WBA-A en WBA-E op deze lijn / lengte / toestand.
Dit verschil is er omdat de WBA-E DSLAM's nieuw zijn en daardoor wat harder zenden en ook is de door ons gebruikte firmware HN-F1's en 2812HNU-F1's erg goed op dit type DSLAMS afgestemd.
Waarom de lijn van Satch qua upload het beter doet dan de max haalbare waarden durf ik niet te zeggen, doorgaans ligt hij er altijd wat onder. Mogelijk komt het algoritme op een hele lange lijn met lage snelheid niet helemaal uit.
De buren daar kunnen zonder negatieve gevolgen dezelfde upgrade krijgen. Overspraak is op deze lage snelheden (en dus frequenties) geen issue.
Uw niet directe buren hebben nog een _heel_ oud abonnement, ADSL Start 2Mbit down, 320kbps up en hiermee trainen ze in op 2.300/314. Dit betreft dus geen technische beperking, er is gewoon WBA-E 20/1 bestelbaar.

Dit kunnen ze zelf via MijnTelfort aanvragen.
We leveren over WBA-E niet i.c.m. ISDN dus voor uw werkgever is zo'n migratie geen optie. Wel is doordat u postcode en huisnummer gepost heeft gisteren het profiel geoptimaliseerd door een meelezende collega
Trainde tot gisteren in op 9.975/1026, dat is nu 11.197/1.033 kpbs. Scheelt toch weer een stukje
@Satch,
Uw buurvrouw (van Dijk) wordt uiteindelijk ook automatisch naar WBA-E gemigreerd maar heb nu alvast handmatig een migratie aangevraagd.
@BasKrie,
Is inderdaad wel met een ander modem, beter geoptimaliseerd op WBA-E.
Hugo