Mijn zoontje heeft enkele weken geleden van zijn bij elkaar gespaarde geld een tweedehands Xbox360 gekocht en is daar erg blij mee.
Helaas liep hij ook tegen het NAT (strict/moderate) probleem op en na een tijdje experimenteren met port forwarding en upnp las ik dat het probleem veroorzaakt wordt door de combinatie van het Zyxel modem
(P-2602H-D1A) met het Xbox live netwerk.
Mensen die dit zelfde modem gebruiken in combinatie met een andere adsl provider zeggen geen last te hebben van dit probleem zodat het wellicht iets te maken heeft met de Telfort specifieke firmware.
Op het Telfort forum werd aangegeven dat modems konden worden omgeruild voor een ander model
(2601HN-F1) wat wel goed zou functioneren met Xbox live.
Dat klonk erg aardig totdat ik dit bericht van het Telfort Webcare team las:
"Indien u momenteel geen bruikleenmodem heeft, kunt u via Mijn Telfort het abonnement aanpassen naar Internet Plus inclusief modem. Na aanpassing zal er automatisch een nieuw modem verzonden worden."
Ik heb volgens "Mijn Telfort" geen bruikleenmodem en zou dus moeten overstappen naar een Internet Plus abonnement om wel een bruikleenmodem te krijgen.
Ik heb nu een T5 abonnement met internetbellen wat me 21 euro per maand kost.
Telfort geeft aan dat ik bij een Internet Plus abonnement een snelheid van 4-6 Mpbs mag verwachten,
wat overeenkomt met mijn huidige T5 abonnement zodat ik er qua snelheid niets mee opschiet.
Nu kost Internet Plus met internet bellen 35 euro per maand.
Dat betekent dat ik per maand 14 euro extra mag betalen om voor een bruikleen modem in aanmerking te komen. Dat werpt nogal een ander licht op de term "bruikleen"
Ik vind het sowieso vreemd dat je wel een bruikleen modem mag omruilen maar dat je niet precies hetzelfde modem mag omruilen wanneer dat jouw eigendom is. (eventueel met een contract verlenging bijvoorbeeld)
Nu zit ik met de volgende vragen:
Weet iemand of er een andere firmware versie voor het P-2602H-D1A modem beschikbaar is of nog uit gaat komen die geen problemen heeft met Xbox live?
Zijn er andere mogelijkheden om aan het nieuwe Zyxel modem te komen, zonder dat ik naar Internet Plus moet overstappen?
Zijn er andere modems te koop die goed functioneren met Xbox live in combinatie met Telfort en die ook geschikt zijn voor internetbellen via Telfort? (hoeft geen Wifi te hebben)
Alle tips zijn welkom!