Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
Ik ben op zoek naar een goed statief voor max 150 euro, zonder videokop. (heb ik al) heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 21:23
DarkShadow schreef op zondag 30 januari 2011 @ 12:14:
Ik ben op zoek naar een goed statief voor max 150 euro, zonder videokop. (heb ik al) heeft iemand tips?
Zonder videokop? Dan kun je beter in dit topic even kijken/vragen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 09:39

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Voor de sneller beslisser, iBood heeft vandaag de Zoom H1 voor €69 (elders €99):
Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/img/product/5007_8g_hi_1296325796.jpg
http://www.ibood.com/nl/n...ieze_stereovoicerecorder/

Ik heb er maar 1 besteld voor naast m'n H4, als goedkoop alternatief voor een draadloze 'lav'... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:45
MartijnGizmo schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:15:
Voor de sneller beslisser, iBood heeft vandaag de Zoom H1 voor €69 (elders €99):
[afbeelding]
http://www.ibood.com/nl/n...ieze_stereovoicerecorder/

Ik heb er maar 1 besteld voor naast m'n H4, als goedkoop alternatief voor een draadloze 'lav'... :)
Thanks voor de tip! Heb er meteen twee besteld.

Wat betreft een daadloze lavelier ga je natuurlijk voor de Rode Lavalier Microphone (vergeet de juiste connector er dan niet bij te nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394481

Had het ook gezien ja, heb er snel ook 1 besteld!

Ben trouwens nieuw hier, maar leuk om te zien dat hier ook in het Nederlands een HDSLR topic is!
Tot nu toe alleen gewend aan cinema5d als forum voor HDSLR's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
GerardHenninger schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:28:
[...]

Wat betreft een daadloze lavelier ga je natuurlijk voor de Rode Lavalier Microphone (vergeet de juiste connector er dan niet bij te nemen)
Ik heb voor nu een Audio Technica ATR-3350, zou voor het geld vrij aardig moeten zijn. Heb hem al een tijdje liggen, maar nog niet serieus ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 08:18

jd1987

cliquefotografie.nl

Heb die ATR-3350 ook, niet echt over te spreken. Gebruik hem ook in combinatie met de H1. Ik vind de lage en hoge frequenties niet mooi van de 3350. Ook is het een niet gebalanceerde audiokabel en dat zorgt nog al eens voor storingen van bijvoorbeeld mobiele telefoons. Wil nu snel overstappen op een Rode NTG-2 met Juiced Link en een Rode Lavalier in combinatie met de H1 als "draadloze" set.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Al dan niet gebalanceerde audiokabel maakt in combinatie met de H1 helaas geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 11:34
om toch te beginnen met filmen maar een hulpstukje gekocht :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/8758965/zfinder1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/8758965/zfinder.jpg

word gemonteerd via een plaatje welke je op je lcd scherm plakt en daarna zitten er magneten in je loupe om het deze te bevestigen aan je scherm/ring

http://cheesycam.com/evil-little-lcdvf-twin-vs-lcdvf/ info over finder

[ Voor 9% gewijzigd door AjDuLion op 01-02-2011 20:32 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Topicstarter
GerardHenninger schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:28:
[...]

Is dat nu een directionele of omni directionele lavelier? Ik zou zelf eigenlijk alleen een directionele kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 24-04 19:12
angel00008 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 20:10:
om toch te beginnen met filmen maar een hulpstukje gekocht :)

[afbeelding]

[afbeelding]

word gemonteerd via een plaatje welke je op je lcd scherm plakt en daarna zitten er magneten in je loupe om het deze te bevestigen aan je scherm/ring

http://cheesycam.com/evil-little-lcdvf-twin-vs-lcdvf/ info over finder
Waar heb je die gekocht?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
@ -DG- volg de cheesycam link :+

maar om je leven lui te maken..

klik is waar ik hem besteld heb (binnen 2 weken geleverd bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 22:04:
[...]

Is dat nu een directionele of omni directionele lavelier? Ik zou zelf eigenlijk alleen een directionele kiezen...
Omni.... dat zijn de meeste dasspeldmic's. Zodra m'n Zoom H1's binnen zijn bestel ik die Rode erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372683

Zelf heb ik tijdje terug via cameratools de lcdvf besteld. Je hebt dan de originele + reserve frame en oogkussen erbij. Daarnaast goed opletten voor welke camera je het haalt, aangezien ze in 3" , 3,2" en 16:9 formaat te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Vandaag Juiced Link CX231 mixer gehaald. Gister hele goede deal gescoord op Marktplaats, morgen ophalen. Sennheiser ME66/ME64 mics en K6 power module, Rycote blimp met deadcat, Rode boompole en XLR kabels. Maandag gelijk uitproberen bij twee klussen!

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GerardHenninger schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 12:37:
[...]

Omni.... dat zijn de meeste dasspeldmic's. Zodra m'n Zoom H1's binnen zijn bestel ik die Rode erbij.
Daar ben ik mij van bewust, maar ik vraag mij af waarom. Naar mijn mening krijg je bij een cardioid lavelier toch een betere opname. Zie voor dasspeld mic bijvoorbeeld http://www.sennheiser.co....ier-mics_ew-100-g3_021102 (even de rest wegdenken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-05 18:22

Zuurstok

Passionately curious

Zojuist ongeveer een half uur tot 3 kwartier praktisch letterlijk de hele tijd met een glidecam gespeeld, en ik wou toch even kort m'n bevindingen hier posten;

- Balanceren werd gedaan, dus kan er niet veel over zeggen alles behalve dat het wel echt een miniem precies rot werkje is. Alhoewel ik er wel in geloof dat dit hetzelfde is alsdat ik op M leerde fotograferen. Dat is op het begin erg lastig om je ISO - F/ - Sluitertijd - Witbalans goed te krijgen, maar later merk je gewoon dat je het praktisch in 1x goed hebt. Dus ik heb er hoop in dat dat met dit ook wel op dezelfde manier gaat verlopen.

- Gewicht; Het was een Glidecam HD-2000 met in totaal 2 gewichtjes ( aan weerszijde 1 gewicht ) + 7D zonder batterygrip + 17-40. Jaa, het is relatief zwaar, maar ik vind het niet dusdanig zwaar dat ik er binnen 5min echt mee moet stoppen omdat ik last van m'n arm krijg of iets dergelijks. ( Was dus zonder vest e.d ) Vanavond heb ik er dus mee rond gerend, van dingen afgesprongen, op dingen gesprongen, van trappetjes afgerend, op trappetjes gerend. En ik heb nou geen enkele keer gehad van; pfoe, even rusten. Dus denk dat dat inprincipe wel goed moet komen.

- In wat filmpjes wat ik zat te kijken op youtube werd verteld dat het moeilijkste om te leren, was dat je je linkerhand ( als je rechtshandig bent, dus waarmee je echt de poot vasthoudt ) te vaak gaat overcorrigeren doordat je hem te stevig vast hebt, of dat je denkt dat je camera teveel naar links hangt waardoor je hem perongeluk een hele zwieber naar rechts geeft en dergelijke. Die man had gelijk, ik heb het beeld in geen enkele ''scene'' echt de hele tijd perfect stabiel gekregen, omdat ik dat ding steeds overcorrigeerde en dergelijke. Als ik er echt op lette ging het wel heel goed, maar dan had je ook weer zoiets als; ''let op je beeld, want je bent aan het filmen en het gaat er daadwerkelijk om wat je aan het filmen bent''. :P

A.k.a dus veel leer/oefen werk. Maar dat is alleen maar leuk imo :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

- Balanceren werd gedaan, dus kan er niet veel over zeggen alles behalve dat het wel echt een miniem precies rot werkje is
Och, ik had het nu wel steeds binnen 3 minuten voor elkaar.

Wat ik wel jammer vind is dat de 'plaat' eigenlijk nooit 100% vast zit. We hebben hem toch bijna elke keer even opnieuw moeten balanceren als we de cam met de quickrelease eraf gehaald en er weer op hadden gezet. Alsof je door de camera weer op de quickrelease te drukken ook de hele plaat een stukje verschuift. Viel me ook op dat die correcties meestal alleen naar voor/achter hoefde en niet links rechts. En de camera druk je er ook in die richting op.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395273

....Redhead Windscreen kopen...

Ik heb ook een Zoom H1 gekocht. Nu nog een Redhead windscreen erbij (www.redheadwindscreens.com)
Alleen zijn die per twee goedkoper.

Is er iemand, liefst in of rond Amsterdam, die er een wil. Dan kunnen we misschien samen kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 13:58
Je kan ze ook per 1 halen hoor ;) Kijk maar rechts als je op Products drukt. (One Redhead, Two Redhead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Goed lezen wat hij zegt ;)

Hij zegt dat als je er 2 koopt, dat dat goedkoper is, en als er toevallig iemand is die er ook eentje wilt kopen, dat ze dan beiden goedkoper uit zijn.
Zonder verzendkosten berekend, zou je dan ongeveer €7.5 besparen :)
Toch leuk meegenomen als je het ''toevallig' kunt besparen :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395273

Toch leuk meegenomen als je het ''toevallig' kunt besparen :)
Precies. In verhouding met de aankoopprijs van de H1 via iBood is zo'n windscreen nogal prijzig.
Maar ik heb er toch een nodig. Als er verder geen liefhebbers zijn bestel ik inderdaad gewoon een enkele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 395273 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 13:47:
[...]

Precies. In verhouding met de aankoopprijs van de H1 via iBood is zo'n windscreen nogal prijzig.
Maar ik heb er toch een nodig. Als er verder geen liefhebbers zijn bestel ik inderdaad gewoon een enkele.
Ik wil wel met je mee bestellen hoor. Heb al 3 RedHead's, maar nog niet voor m'n H1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het is niet de bedoeling om GoT te gebruiken voor inkoopacties, dus handel dit via de mail af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Een universele plopkap (in mijn geval deze) past overigens prima op de Zoom H1! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:15
De nieuwe Canon Speedlite 320EX heeft een speciale LED-lamp voor video-doeleinden. praatje op dpreview.
In a first for Canon Speedlite, the Speedlite 320EX features a Video Light function, complementing bodies with EOS Movie by enabling users to illuminate low light scenes continuously when capturing HD video. When using the Speedlite 320EX in combination with the new EOS 1100D or EOS 600D, Auto Light mode ensures that the LED light automatically turns on or off according to the ambient light of the scene when in Movie mode.
Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/PRODS/T3/ZUR320EX-S.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is wel een heel slimme toevoeging. Canon is lekker vernieuwend bezig met zijn ingebouwde converter en videolamp/flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 22659 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:24:
Dat is wel een heel slimme toevoeging. Canon is lekker vernieuwend bezig met zijn ingebouwde converter en videolamp/flitser.
Afgaande op het T.net nieuws hebben ze gewoon dat Nikon patent gezien en een beetje anders uitgevoerd :)

En 2 weken daarvoor zat dit idee al in mijn hoofd rond te spoken :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
PowerUp schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:10:
De nieuwe Canon Speedlite 320EX heeft een speciale LED-lamp voor video-doeleinden. praatje op dpreview.

[...]

[afbeelding]
Beetje jammer dat ze zoiets niet in een 4xx serie hebben gedaan, want veel 5D2/7D users lopen standaard al rond met een 430EX, dus dan heb je een vergelijkbare flitser. Verder wel een mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-05 19:27
Universal Creations schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:53:
[...]

Beetje jammer dat ze zoiets niet in een 4xx serie hebben gedaan, want veel 5D2/7D users lopen standaard al rond met een 430EX, dus dan heb je een vergelijkbare flitser. Verder wel een mooie oplossing.
Mensen met een 7D of 5D2 gaan waarschijnlijk toch wel voor een dedicated licht. Dit is voor consumenten, niet voor powerusers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
MPeek schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:56:
[...]

Mensen met een 7D of 5D2 gaan waarschijnlijk toch wel voor een dedicated licht. Dit is voor consumenten, niet voor powerusers.
Hmmm, daar heb je wel een punt. Maar er zijn ook mensen die zo af en toe filmen en dan meer "omdat het kan" en dan is zo'n 4xx flitser met LED-videolamp wel een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
Universal Creations schreef op maandag 07 februari 2011 @ 19:06:
[...]

Hmmm, daar heb je wel een punt. Maar er zijn ook mensen die zo af en toe filmen en dan meer "omdat het kan" en dan is zo'n 4xx flitser met LED-videolamp wel een uitkomst.
Dan is een klein, simpel lampje snel aangeschaft en ik weet zeker dat deze vaak een stuk beter is als het lampje op die flitser. Ja, het kan nuttig zijn maar ik zie hier meer marketing in dan echt iets van praktisch nut. Het is een combinatie van leuke flitsertje (maar ook niet meer dan dat) en een simpel LED lampje, i'm not impressed. Maarja, dat is typisch consumenten spul, dingen zoveel mogelijk functies geven die het vaak net niet helemaal zijn.

@hieronder: i rest my case. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Naja, zolang er geen gegevens bekend zijn over hoeveel lumen de Ledlamp produceert, kunnen we natuurlijk alleen maar speculeren over de bruikbaarheid van de videolamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:15
Imaging Resource geeft wel wat info daarover:
The second new flash, the Canon 320EX, takes a retro approach to flash design, while simultaneously acknowledging a new need among the latest digital SLRs: It includes a very bright LED for shooting video, something the Canon T3 does have. The LED covers the area of a 50mm lens on a full frame sensor, or 32mm on an APS-C sensor camera like the T3. The color temperature range of the LED varies from 4,500 to 6,500 Kelvin, at 75 lux. It offers up to 3.5 hours of continuous shooting and has a range of 1 meter at ISO 3,200 with the lens at f/5.6.
(Canon T3 = 1100D)
Een bereik van 1 meter is niet echt denderend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Even op een rijtje:
-75Lux op een afstand van 1m
-lichthoek van ongeveer 45graden.

Komt op ongeveer 36lumen uit.... Ok, ik ben overtuigd, dat ding is leuk als je nog net geen iso12800 wil gebruiken op f/1.2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Heb er zojuist even mee gespeeld, en ik moet zeggen; het idee is wel leuk.
Alleen het lichtje is alleen een beetje bruikbaar voor een enkel persoon, en dan alleen het hoofd, op ongeveer 2m afstand. ( in redelijk donker scenario )

Wat mij meer opviel ; waarom hebben ze niet gewoon de 430EX qua instelmogelijkheden gepakt?
Volgens mij zag ik wel een M staan, van manueel in te stellen, maar ik zou begod niet weten hoe je dat moet doen.
( en ik ben een type die nogal vaak z'n flitsers manueel instelt ( lees: praktisch altijd ) )

Wel lekker compact en licht imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
BobF. schreef op maandag 07 februari 2011 @ 23:11:
[...]
Wat mij meer opviel ; waarom hebben ze niet gewoon de 430EX qua instelmogelijkheden gepakt?
Volgens mij zag ik wel een M staan, van manueel in te stellen, maar ik zou begod niet weten hoe je dat moet doen.
[...]
Omdat dit voor normale consumenten (vaak) niet interessant is, maar ik denk ook dat ze dit gedaan hebben om de 430EX niet voor de voeten te lopen. De wat meer veeleisende hobby fotograaf zal eerder een 320EX kopen omdat deze waarschijnlijk qua prijs een stuk voordeliger is dan de 430EX en qua bounce mogelijkheden hetzelfde kan, maar wellicht wil deze fotograaf later meer in kunnen stellen en een krachtigere flits en dan komt de 430EX in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tsjah, het had ook een model boven de 430 kunnen zijn voor de mensen die graag een paar tientjes meer uitgeven om een videolampje erbij te hebben. Als ik de videofunctie van mijn camera zou gebruiken, dan zou ik dat er zeker voor over hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Ben van plan om meer met video/film te gaan doen via een dslr.

Fotografeer al jaren met Nikon en bezit een reeks objectieven vanaf 24mm tot de 500mm vr Ook nog een aantal oudjes die ik gebruikte op mijn F2.

Na wat onderzoek en vergelijking ben ik niet onder de indruk van het Nikon aanbod in het (semi) pro segment.

Nu ben ik van plan om een 5D mark II aan te schaffen en middels een adapter van Novoflex mijn Nikon objectieven te gebruiken.

Heeft iemand ervaring heeft met een Canon body-- adapter--nikon objectief combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Misschien dat je vraag beter past in Alternatieve objectieven, maar dat moet je zelf maar even beslissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:57:
Misschien dat je vraag beter past in Alternatieve objectieven, maar dat moet je zelf maar even beslissen :)
Dit topic doorgelezen maar daar staat weinig in over video en meestal gaat het over wel heel erg vreemde objectieven.

Op bv de Panasonic AG-AF101 worden heel vaak nikon objectieven gebruikt.

Wat je bij de pers jongens ziet is dat ze de 14-24 f 2.8 op een canon body schroeven. Het gaat hier over video vandaar mijn vraag in dit topic.

Blijkbaar heeft niemand ervaring met het beste van twee werelden aan elkaar koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
TecTo schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:40:
[...]

Dit topic doorgelezen maar daar staat weinig in over video en meestal gaat het over wel heel erg vreemde objectieven.

Op bv de Panasonic AG-AF101 worden heel vaak nikon objectieven gebruikt.

Wat je bij de pers jongens ziet is dat ze de 14-24 f 2.8 op een canon body schroeven. Het gaat hier over video vandaar mijn vraag in dit topic.

Blijkbaar heeft niemand ervaring met het beste van twee werelden aan elkaar koppelen.
Omdat er niemand iets over gepost heeft, wil nog niet zeggen dat er niemand verstand van of ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Universal Creations schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 00:16:
[...]

Omdat er niemand iets over gepost heeft, wil nog niet zeggen dat er niemand verstand van of ervaring mee heeft.
Ik was wat ongeduldig. Ga in de standby stand wacht de reacties rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
TecTo schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 13:50:
Heeft iemand ervaring heeft met een Canon body-- adapter--nikon objectief combinatie?
Wat voor ervaring(/informatie) zoek je? Een vriend van me heeft een 7D en daar heb ik wel eens een van mijn Nikon-mount lenzen op gebruikt met een el cheapo eBay-adapter, maar dat was een incident.

Ik weet niet of elke crop/ff lens zomaar met een adapter op elke crop/ff body te klikken is en wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Ik denk wel dat je lenzen met een diafragmaring (o.a. primes, oudere lenzen) wilt gebruiken. Edit: Volgens de link hieronder zijn er ook lensadapters waarmee je het diafragma in kunt stellen, waardoor je ook lenzen zonder diafragmaring kunt gebruiken.

De eerste link op Google bracht me trouwens hier: How to Use Nikon Lenses on the Canon 5D Mark II, misschien kun je daar iets mee.

[ Voor 8% gewijzigd door hfos op 09-02-2011 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
De laatste dagen constant gezocht op google en al het nodige info opgeslagen.

Betwijfel of de adapter van Haoda fatsoenlijk te programmeren is. Vind af, vr of usm niet belangrijk.

Niet iedere adapter is even gebruiksvriendelijk of stevig genoeg om je kostbare objectieven aan toe te vertrouwen. Bij de adapter van Adaptimax moet je zelfs de rubberen ring (die stof en spatwater tegenhoudt) verwijderen. :'( Ga zeker niet in zee met een goedkope rommel die je op ebay kunt scoren.

Vandaar mijn vraag wie er ervaring heeft met de adapter (van Novoflex) op een canon body om nikon objectieven te gebruiken. Enne natuurlijk of het bevalt in de praktijk.

DX objectieven gebruik ik niet. Wel dx body's en ff. Zoals eerder vermeldt heb ik nog een aantal oude nikon objectieven en die hebben vanzelfsprekend een diafragma -ring.

In ieder geval bedankt voor de inbreng.

[ Voor 16% gewijzigd door TecTo op 09-02-2011 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

Gister op mijn oude stagebedrijf even met de Panasonic 101 mogen spelen, wat een mooi ding zeg....

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=jXAmu9IZiaY]

Prachtig ding! Ze hebben hem ook nog even op de steadicam (L'Aigle) gemonteerd, wat ook briljant was..

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:11

MaNdM

1000-dingen-doekje

Misschien een domme/gekke vraag, maar Google bracht me zo 1 2 3 niet echt een antwoord.

Kan je met bijvoorbeeld een Nikon D90 ook je video direct op een laptop opnemen i.p.v. eerst op een kaartje en daarna over te moeten zetten?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
MaNdM schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:58:
Misschien een domme/gekke vraag, maar Google bracht me zo 1 2 3 niet echt een antwoord.

Kan je met bijvoorbeeld een Nikon D90 ook je video direct op een laptop opnemen i.p.v. eerst op een kaartje en daarna over te moeten zetten?
het enige wat ik me kan bedenken is via een hdmi/av input je stream (niet full hd) van je body te pakken en dat op te nemen in de laptop.

nadeel is dat de fullhd spul gewoon op je kaartje gezet word..

kort antwoord.. nee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Met canon z'n eigen software kan dat gewoon.
Door middel van een USB kabel tether je dan gewoon, wat ook met filmen werkt, waar je ook gelijk kunt instellen waar die het moet opslaan.

Kan je met nikon's bijgeleverde software niet tetheren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
MaNdM schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:58:

Het kan met Adobe on location.

http://www.adobe.com/uk/p...ere/onlocation/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtBlackEyes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06-2022

SgtBlackEyes

Nieuwschierig aagje

Ja maar Adobe On Location werkt niet met een Nikon D90 volgens mij.

Correct me if I'm wrong.

Canon 60d - Tamron 17-50 f/2.8 - Olympus Zuiko 50mm f/1.8 - Olympus 70-230 f/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ontdekking van de dag: de Zoom H1 past perfect in de RØDE SM3 8)

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5178/5445663176_ae462ba9eb_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
jd1987 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:40:

Op de vraag over een goede, goedkope DSLR baseplate kan ik de Genus DSLR Adaptor Bars aanraden. Gekocht voor €175,- bij Video Holland(levering duurde wel even...), wat de helft is van de andere (web)shops. Fijne is dat ie in hoogte te verstellen is en een 1/4" schoefdraad heeft achterop voor accessoires. Ik heb hem voor mijzelf voor een 550D met oude Chrosziel mattebox en voor mijn stagebedrijf met 5DMKII en Vocas mattebox en D Focus en werkt erg lekker.

[afbeelding]
Ben me ook aan het oriënteren om een rig samen te stellen. Is wel even schrikken als de bovenstaande baseplate inmiddels voor 299 bij deze shop wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 13:58
Gaaf zo die H1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

TecTo schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:47:
[...]

Ben me ook aan het oriënteren om een rig samen te stellen. Is wel even schrikken als de bovenstaande baseplate inmiddels voor 299 bij deze shop wordt aangeboden.
Ik heb nogal mazzel gehad ja, zag dat de prijs omgegaan is en nu op gelijk niveau ligt met andere shops, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

Ik had nog een vraagje ivm geluid. Ik heb de RodeVideomic, en de Nikon D300s, maar ik zou graag m'n geluid monitoren tijdens het shooten. Kan dit zonder extra grote kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Net gehoord dat ik Maandag zelf met de Panasonic 101 aan de slag mag, heb er zowaar zin in :)

Waarschijnlijk zelf nog even Steadycammen ook.

Zal mijn bevindingen hier wel posten, lijkt me dat die 101 voor meer mensen hier interessant moet zijn als "HDSLR Killer" ;)

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
DonMetal schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 18:58:
Net gehoord dat ik Maandag zelf met de Panasonic 101 aan de slag mag, heb er zowaar zin in :)

(...)

Zal mijn bevindingen hier wel posten, lijkt me dat die 101 voor meer mensen hier interessant moet zijn als "HDSLR Killer" ;)
Graag, ik vind het een interessant apparaat. Een geslaagde mix van een EX1 en een HDSLR. Als je in de gelegenheid bent zou ik wat originele footage best op prijs stellen..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

hfos schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 19:08:
[...]

Graag, ik vind het een interessant apparaat. Een geslaagde mix van een EX1 en een HDSLR. Als je in de gelegenheid bent zou ik wat originele footage best op prijs stellen..!
Originele footage gaat me denk ik niet lukken, ik ben (tot zo ver) alleen gevraagd om camera te doen. Zal vooral usability zijn waar ik wat mee kan.

Heb tot nu toe altijd met de Panasonic 301 en daarvoor 900 gedraaid, reguliere schoudecamera's, dus daar zal ik het vooral mee vergelijken. Volgens mij gebruiken we een Vocas rig, waarschijnlijk de meest uitgebreide versie, weet ik niet zeker.

Ben zelf erg benieuwd, zal zo veel mogelijk proberen :)

/Edit:
Bedacht me net al 1 ding wat we ontdekt hebben qua missende features: Geen genlock... Wat we gebruiken voor ref bij het keyen. Niet echt een probleem, want dan sturen we het HD-SDI signaal gewoon even via de videomixer om hem zo ref mee te geven. Wel weer een extra handeling.

[ Voor 16% gewijzigd door DonMetal op 15-02-2011 22:23 ]

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Anoniem: 255680 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 16:58:
Ik had nog een vraagje ivm geluid. Ik heb de RodeVideomic, en de Nikon D300s, maar ik zou graag m'n geluid monitoren tijdens het shooten. Kan dit zonder extra grote kosten?
Wat heet grote kosten? Je zou er voor €99 een Zoom H1 tussen kunnen zetten, kun je daar zelfs nog het geluid mee opnemen zonder ACG. Anders kun je nog aan de slag met een splitter en simpel hoofdtelefoonversterkertje... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grote kosten zijn voor mij meer dan 20 euro, ik heb al eens zitten denken om met splitters te werken, maar ik zie zo niet meteen iets wat makkelijk is. Ik heb al een microfoon, dus het zou nogal 'dom' zijn om de Zoom te kopen, ook vind ik het veel handiger als de audio meteen bij de video zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtBlackEyes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06-2022

SgtBlackEyes

Nieuwschierig aagje

Je zou ook kunnen kijken of je hem via Amazon kan halen uit Amerika.
Kost ie 75 euro door de dollarkoers.

Canon 60d - Tamron 17-50 f/2.8 - Olympus Zuiko 50mm f/1.8 - Olympus 70-230 f/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is voorlopig liever geen optie. Dan doe ik het nog wel ff zonder te monitoren voor mijn occasioneel gebruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
wie heeft de Magic Lantern firmware geprobeerd voor de 550d. Ik heb hem nu al een tijdje, veel handige functies maar ook vrij instabiel. (veel crashes waarbij de batterij er even uit gehaald moet worden). Gelukkig draait het van de sd-card, dus ik kan ook zonder de firmware werken met een andere sd card.

Nu vind ik een van de meest vervelende problemen dat ik geen audio hoor als ik mijn filmpjes op de 550d afspeel met de magic lantern firmware. Audio wordt wel gewoon opgenomen, op de computer is er niets mis mee. Zou niet weten hoe ik dat kan oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233503

DarkShadow schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:18:
wie heeft de Magic Lantern firmware geprobeerd voor de 550d. Ik heb hem nu al een tijdje, veel handige functies maar ook vrij instabiel. (veel crashes waarbij de batterij er even uit gehaald moet worden). Gelukkig draait het van de sd-card, dus ik kan ook zonder de firmware werken met een andere sd card.

Nu vind ik een van de meest vervelende problemen dat ik geen audio hoor als ik mijn filmpjes op de 550d afspeel met de magic lantern firmware. Audio wordt wel gewoon opgenomen, op de computer is er niets mis mee. Zou niet weten hoe ik dat kan oplossen...
Toevallig heb ik gisteren de ML Firmware op mijn 550D gezet. Ik las ook over problemen met audio afspelen, maar las dat die gefixt zouden zijn, en dat was ook zo bij mij. Ik heb er dus geen last van. Weet je zeker dat je de laatste updated versie hebt?

Ik heb de bovenste van deze lijst genomen (die van 15 februari): http://magiclantern.wikia...ated_Magic_Lantern_builds

Verder heb ik na een paar testfilmpjes nog geen last gehad van crashes, werkt echt perfect tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik heb ML al enkele weken draaien, ook voor betaalde klussen gebruikt. Geen problemen hier met instabiliteit of audio afspeelproblemen, draait als een zonnetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Magic Lantern kent inmiddels vele varianten. In de discussiegroepen kom je verschillende versies tegen waaronder bijvoorbeeld met focus-peaking, met uitgebreide iso-functies en ga zo maar door.
Mocht je last hebben van crashes zou ik eens kijken of je canon-firmware wel de laatste versie is en eventueel een andere ML-versie proberen.
Ik draai zelf deze:
http://groups.google.com/...ow_docid=5d0f4b966faf86aa
Net als jd1987 zegt, als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377953

Hallo tweakers :)

Ik ben hard aan het twijfelen of ik nu een viewfinder zou kopen ja of nee. Wat is nu écht de toegevoegde waarde van een viewfinder? Of is het meer overbodige luxe? (waar ik niet vanuit ga).

Is het werkelijk zo dat je beter kan zien of de beelden in focus zijn?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Een viewfinder vergroot je scherm, dus ja je kan beter zien waar de focus ligt, maar ook de pixels worden vergroot. DSLR's met een hoger resolutie scherm, hebben hiermee een voordeel omdat je de pixels minder duidelijk ziet. Een viewfinder met een 3x vergroting vind ik persoonlijk te groot op een Canon 5D/7D. 2.5x vergroting vind ik ideaal, pixels zijn niet overduidelijk aanwezig en de vergroting is goed om focus te checken.

Ik heb gewerkt met een Zacuto Z-Finder Pro v2 2.5x, Z-Finder v3 2.5x, Z-Finder JR(heb ik zelf) en een Genus geprobeerd en een Cinevate Cyclops. Z-Finders zijn goed, goede bouw, goed glas, levenslange garantie ook als je het zelf sloopt. De Pro v3 heeft een anit-fog cover, voor de JR en de v2 kan je die bij bestellen. Het verschil tussen de Pro en de JR is dat je de diopter aan kan passen, handig als je een bril hebt dan kan je je bril af doen en toch scherp zijn met de Z-Finder. Zelf heb ik lenzen dus hier niet zo behoefte aan. Een JR met een anti-fog cover doet dan praktisch hetzelfde als de Pro voor een stuk minder.

De Genus viewfinder heb ik even in de winkel getest, maar mijn eerste indruk was slecht. Niet zo scherp, vertekening in de hoeken en donkere hoeken. Gelijk links laten liggen.

Heb nu ook een Cinevate Cyclops liggen. Heel mooi ding, goede vergroting, ragscherp glas. Wel groot, maar je hoeft niet door het oogstuk te kijken, ook van een afstand kan je je scherm nog goed zien. Handig als je bijvoorbeeld met een slider werkt. Ik gebruik hem met de sled en de Medusa cage. Kan je gelijk gebruiken als cage, ik heb er nog een railblock bovenaan hangen voor follow focus etc. Door de handvaten kan je hem ook gelijk als handheld rig gebruiken. Wel een prijzige optie, met de cage erbij ongeveer $1000,-, zonder ongeveer $500,-. Je kan het glas ook uit de viewfinder halen en op je lens schroeven om als macro lens te gebruiken!

Afbeeldingslocatie: http://static2.schoolofimaging.ca/ImageCache/Products62293-1300x1300-417236.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
DonMetal schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 18:58:

Waarschijnlijk zelf nog even Steadycammen ook.

Wacht met spanning. Ben zeker geïnteresseerd in de af 101 nu nikon nog steeds niets fatsoenlijks op de markt heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jd1987 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 17:47:
Een viewfinder vergroot je scherm, dus ja je kan beter zien waar de focus ligt, maar ook de pixels worden vergroot. DSLR's met een hoger resolutie scherm, hebben hiermee een voordeel omdat je de pixels minder duidelijk ziet. Een viewfinder met een 3x vergroting vind ik persoonlijk te groot op een Canon 5D/7D. 2.5x vergroting vind ik ideaal, pixels zijn niet overduidelijk aanwezig en de vergroting is goed om focus te checken.

Ik heb gewerkt met een Zacuto Z-Finder Pro v2 2.5x, Z-Finder v3 2.5x, Z-Finder JR(heb ik zelf) en een Genus geprobeerd en een Cinevate Cyclops. Z-Finders zijn goed, goede bouw, goed glas, levenslange garantie ook als je het zelf sloopt. De Pro v3 heeft een anit-fog cover, voor de JR en de v2 kan je die bij bestellen. Het verschil tussen de Pro en de JR is dat je de diopter aan kan passen, handig als je een bril hebt dan kan je je bril af doen en toch scherp zijn met de Z-Finder. Zelf heb ik lenzen dus hier niet zo behoefte aan. Een JR met een anti-fog cover doet dan praktisch hetzelfde als de Pro voor een stuk minder.

De Genus viewfinder heb ik even in de winkel getest, maar mijn eerste indruk was slecht. Niet zo scherp, vertekening in de hoeken en donkere hoeken. Gelijk links laten liggen.

Heb nu ook een Cinevate Cyclops liggen. Heel mooi ding, goede vergroting, ragscherp glas. Wel groot, maar je hoeft niet door het oogstuk te kijken, ook van een afstand kan je je scherm nog goed zien. Handig als je bijvoorbeeld met een slider werkt. Ik gebruik hem met de sled en de Medusa cage. Kan je gelijk gebruiken als cage, ik heb er nog een railblock bovenaan hangen voor follow focus etc. Door de handvaten kan je hem ook gelijk als handheld rig gebruiken. Wel een prijzige optie, met de cage erbij ongeveer $1000,-, zonder ongeveer $500,-. Je kan het glas ook uit de viewfinder halen en op je lens schroeven om als macro lens te gebruiken!

[afbeelding]
Zelf zit ik ook nog te twijfelen of ik een Z-Finder zal kopen of een Lilliput 7" lcd. Ik weet dat dit schermpje geen extreem hoge resolutie heeft, maar ik zag in andere reacties in dit topic dat het met zoomen in ieder geval wat helpt. Ik wil hem gaan gebruiken icm een shoulder mount maar aangezien ik hier in Nederland niet zo 123 ergens weet waar ik deze twee combinaties uit kan testen wilde ik vragen of hier misschien iemand is die ervaring heeft met één van beiden (of allebei).

Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af wat praktischer is met filmen vanaf de schouder: een viewfinder of lcd. Ik lees veel positieve berichten over de viewfinder, met name over buiten filmen. Dit is echter iets wat ik niet veel doe, de meeste dingen die ik moet filmen zijn binnen. Het grote voordeel aan een LCD lijkt mij dat ook wanneer ik mijn rig op statief mount nog makkelijk te filmen is.

Overigens is de shoulder mount zelf er nog niet, eind deze week ben ik van plan een mount, mattebox en followfocus te bestellen. Aangezien het budget beperkt is ben ik van plan voor wat budget-spul te gaan. Ik had het volgende in gedachten:

- indiRAILSpro DSLR sm
- PROAIM™ Matte box
- D|Focus v3

Heeft iemand nog tips voor alternatieve onderdelen? Ik heb geloof ik de meeste alternatieven wel bekeken, de meeste andere spullen zijn duurder of van veel slechtere kwaliteit. Maar misschien dat iemand hier een betere setup weet voor ongeveer dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
Ik vind een viewfinder persoonlijk handiger met filmen vanaf de schouder, terwijl een LCD handiger is als je hem gewoon in je hand houd voor shots vanuit een lager standpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik heb gewerkt met een Caruba monitor(Lilliput rebrand geloof ik), prima monitor. Had een HD resolutie en focussen en kaderen gaat prima. Niet de fancy functies van een Marshall, maar daar is de prijs dan ook naar. Ik werk ook regelmatig met een 7" Marshall. Heel mooi ding, vooral focus assist en zebra's zijn fijn. Magic Lantern heeft sinds kort ook focus assist en die doet niet onder voor Marshall of de Cineroid EVF waar ik laatst mee heb gespeeld heb.

Zelf vind ik een viewfinder fijner, maar dat is persoonlijk. Een EVF lijkt mij ook fijn, omdat je dan vrijheid heb met het positioneren van de EVF i.t.t. een viewfinder. Een viewfinder geeft een extra contactpunt en dus stabiliteit en dat kan je goed gebruiken.

Waarom wil je die matte box halen? Ik hoor hele slechte verhalen over die Proaim mattebox. Een DSLR zonnekap houdt ook goed flares tegen. Een mattebox is vooral handig als je gebruikt maakt van grote filters zoals 4x4 filters. ND-Faders zijn leuk maar kosten je scherpte. Een goede 4x4 ND heeft dat niet. Goede filters kosten vaak meer dan €150,- per stuk. Als zo'n goedkope matte box wilt halen ga je er niet zulke dure filters in doen denk ik. Dan kan je beter gewoon zonnekappen gebruiken. Als je een goede mattebox wilt voor weinig kan je beter de Shoot35 mattebox halen. Mooie mattebox(vergelijkbaar met Genus) met swing-away systeem en redelijk betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jd1987 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 17:24:
Ik heb gewerkt met een Caruba monitor(Lilliput rebrand geloof ik), prima monitor. Had een HD resolutie en focussen en kaderen gaat prima. Niet de fancy functies van een Marshall, maar daar is de prijs dan ook naar. Ik werk ook regelmatig met een 7" Marshall. Heel mooi ding, vooral focus assist en zebra's zijn fijn. Magic Lantern heeft sinds kort ook focus assist en die doet niet onder voor Marshall of de Cineroid EVF waar ik laatst mee heb gespeeld heb.

Zelf vind ik een viewfinder fijner, maar dat is persoonlijk. Een EVF lijkt mij ook fijn, omdat je dan vrijheid heb met het positioneren van de EVF i.t.t. een viewfinder. Een viewfinder geeft een extra contactpunt en dus stabiliteit en dat kan je goed gebruiken.

Waarom wil je die matte box halen? Ik hoor hele slechte verhalen over die Proaim mattebox. Een DSLR zonnekap houdt ook goed flares tegen. Een mattebox is vooral handig als je gebruikt maakt van grote filters zoals 4x4 filters. ND-Faders zijn leuk maar kosten je scherpte. Een goede 4x4 ND heeft dat niet. Goede filters kosten vaak meer dan €150,- per stuk. Als zo'n goedkope matte box wilt halen ga je er niet zulke dure filters in doen denk ik. Dan kan je beter gewoon zonnekappen gebruiken. Als je een goede mattebox wilt voor weinig kan je beter de Shoot35 mattebox halen. Mooie mattebox(vergelijkbaar met Genus) met swing-away systeem en redelijk betaalbaar.
Bedankt voor de reacties, de reden dat ik een mattebox wil is omdat we al een hoop filters hebben voor een andere camera die in een mattebox gaan. Het leek me handiger om deze ook te kunnen gebruiken icm de dslr. Die Shoot35 ziet er idd erg goed uit, zal eens wat meer info erover opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Dat is idd een prima reden ;) Vaak willen mensen een mattebox omdat het er pro uit ziet. In dat geval kan je beter je geld voor iets anders gebruiken en gewoon zonnekappen gebruiken. Swing-away is erg fijn voor snelle lenswissel, helemaal als je alleen primes gebruikt. Ik gebruik vaak een Cinevat Titan mattebox, die heeft ook een swing-away systeem, maar is een stuk duurder dan je huidige budget. De D Focus is trouwens een prima follow focus. De bouwkwaliteit doet natuurlijk flink onder voor de grote jongens, maar je kan 10 D Focussen verslijten voor de prijs van een Zacuto, Cinevate of Arri follow focus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jd1987 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 17:50:
Dat is idd een prima reden ;) Vaak willen mensen een mattebox omdat het er pro uit ziet. In dat geval kan je beter je geld voor iets anders gebruiken en gewoon zonnekappen gebruiken. Swing-away is erg fijn voor snelle lenswissel, helemaal als je alleen primes gebruikt. Ik gebruik vaak een Cinevat Titan mattebox, die heeft ook een swing-away systeem, maar is een stuk duurder dan je huidige budget. De D Focus is trouwens een prima follow focus. De bouwkwaliteit doet natuurlijk flink onder voor de grote jongens, maar je kan 10 D Focussen verslijten voor de prijs van een Zacuto, Cinevate of Arri follow focus :P
Ja, ik zat nog te twijfelen tussen een indiFocus en een D|Focus, maar omdat ik las dat ze kwalitatief ongeveer gelijk waren en de D|Focus goedkoper is lijkt me dat de beste keuze. Ik denk dat ik nog even wacht met de aanschaf van de mattebox, voor de twee lenzen die ik nu meestal gebruik heb ik wel filters, dus daar kan ik wel met gewone filters werken. Wanneer er echter nieuwe lenzen gaan komen zal ik toch eens gaan kijken voor zo'n mattebox zodat ik de filters die we al hebben ook kan gebruiken.

Ik kan dan tijdelijk wel een zonnekap halen voor de lenzen die ik heb. Maakt het nog uit of het een "vierkante" of ronde kap is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
@jd1987
Hoe waren de ervaringen vandaag met de Panasonic 101?

Blijkens je reacties werk je regelmatig met de top merken (of heb er mee gewerkt) maar ook met een 550d en dan is het altijd fijn om van een ervaringsdeskundige het vergelijk te horen.

[ Voor 5% gewijzigd door TecTo op 21-02-2011 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik denk dat je Donmetal bedoeld ;) Ik heb zelf een leuke set met een 550D. Prima camera hoor, zeker met Magic Lantern. Daarnaast werk ik zeer regelmatig voor een vaste opdrachtgever die een 5D set heeft met inderdaad hele mooi spullen. Verder heb ik voor mijn afstudeerstage voor een bedrijf een mooie 5D set mogen samenstellen en daar een half jaar mee werken. Ik heb een beetje bevoorrechte positie, mag met leuk speelgoed spelen, maar hoef het zelf niet te kopen :P Voor grotere klussen huur/leen ik gewoon de spullen die ik nodig heb en met het geld dat ik verdien breid ik mijn set steeds verder uit ;)

Overigens vind ik die AF101 niet zo interessant vanwege de codec en sensor. Heb er mee op IBC gespeeld, dat zegt natuurlijk niet zoveel en is intussen al wat verbeterd, maar heeft geen indruk om mij achter gelaten. De Sony F3 vind ik een stuk interessanter, maar dat is ook een hele andere prijscategorie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Oeps inderdaad Donmetal. Wacht zijn bevindingen af.

De sensor van de af100 is weliswaar geen ff maar wat ik op vimeo heb gezien heeft het wel indruk gemaakt.

Wat betreft de codec. Waarom is die niet interessant voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

2x cropfactor is niet niks, je beperkt je erg qua lenskeuze. Snel glas geeft niet zo kleine DOF als FF, dus je hebt heel snel glas nodig wel je met een hele kleine DoF werken zoals op FF(25mm F0.95 bijvoorbeeld). Ook ben je daardoor erg beperkt qua groothoeklenzen. De AVCHD codec heeft een lage bitrate, dat staat mij niet aan. Daarnaast is het 4:2:0 8bit, geen voordeel tegenover een DSLR. Die doet ongeveer 45mbit op 4:2:0 8bit. Ze hadden beter voor AVC Intra kunnen gaan. Ten tijde van de IBC was de SDI/HDMI output ook nog 4:2:0 8bit, dat maakt een recorder als een Nano Flash een heel stuk minder interessant. Gelukkig hebben ze dat inmiddels aangepast naar 4:2:2 10bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Wat betreft het glas. Bezit van nikon de 14-24 2.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8, 300mm f4, 500mm f4 vr en de 105 micro 2.8

Nog wat oudjes zoals de 24mm 2.8, 35 f2, 85 f1.8, 105 f2 en de 200mm f4. gemiddelde leeftijd 30+. Dateren nog uit mijn studietijd aan de fotovakschool.

Vandaar dat ik op zoek ben naar een cam die met deze reeks overweg kan. Inruilen is geen optie omdat ik op gebied van fotografie niets te klagen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:40
De D7000 is geen optie? Schiet behoorlijke video's, tenzij je 60fps op 720p nodig hebt.

Al zal je ongetwijfeld al een pro cam hebben met dat lenzen arsenaal, dan zal het vreemd zijn om een D7000 erbij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
BarôZZa schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 01:53:
De D7000 is geen optie? Schiet behoorlijke video's, tenzij je 60fps op 720p nodig hebt.

Al zal je ongetwijfeld al een pro cam hebben met dat lenzen arsenaal, dan zal het vreemd zijn om een D7000 erbij te nemen.
De D7000 is geen optie. Vooral het missen van de 60pfs 720p is doorslaggevend. De d300s en D3s bieden te weinig. De geruchten gaan dat in maart nikon iets nieuws in het (semi) pro segment naar buiten brengt. Verwacht overigens niet al te veel van nikon op het video gebied.

Had al een voorlopige keus gemaakt voor de 7d met novoflex adapter maar de verkoper adviseerde mij een maand te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Verwacht niet te veel van de 720P op de Canons hoor. Leuk voor slo-mo's, maar omdat je beeld vanaf die grote sensor nog verder verkleind moet worden heb je nog meer problemen met moire en aliasing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
BarôZZa schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 01:53:

De D7000 geeft geloof ik geen exposure-preview totdat je begint met opnemen, dat lijkt me wel een serieus gemis... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

De verwachte review van de Panasonic AG-AF101

Getest icm:

Vocas Rig:
Afbeeldingslocatie: http://www.vocas.com/image/IMG_6974rgb.gif
(afbeelding van Vocas zelf, ik heb hem getest zonder mattebox & focuspull)

De Panasonic Lumix 20mm 1.7

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/products_larges/106973/1/panasonic-lumix-g-20mm-f17-asph.jpg

Situatie
Culifair JRE Nederland

Referentiekader
Ik ben gewend om met schoudercamera's als de Panasonic 301 en de Panasonic 900. Dus uberhaubt niet gewend aan werken met een rig, maar ook gewend aan een ietwat grotere focus-ring, ik had namelijk geen focuspull tot mn beschikking. Al wel regelmatig gefilmd met een 5D.

Nadelen:
De record-knoppen zitten op verschrikkelijk irritante locaties voor gebruik op een rig, links- en rechts bovenin, mijlenver van je handen. Op een reguliere schoudercamera heb je recht achter je duim je recordknop zitten.

Focussen was met deze 20mm echt een ramp, daar moet je een focuspull bij hebben. Daarnaast focust hij volgens mij ook electronisch, je kunt namelijk snel willen focussen en dan accelereert hij de focus ineens naar infinity, terwijl je de zelfde afstand langzaam draaiend van 50 naar 70cm verlegd. Gigantisch wennen.

Daarnaast is het op het schermpje enorm moeilijk te zien of je nu scherp bent, de focus distance op je scherm is een leuke referentie, maar je ziet het gewoon moeilijk. De EVF is niet veel beter, ik zou voor een dergelijke situatie dus eigenlijk een 7/10" monitor op m'n rig willen hebben.

Diafragma regelen is draconisch, aan de zijkant van de body zit een wieltje waarmee je electronisch het diafragma kunt regelen maar hier zit een gigantische vertraging in. Op een gegeven moment heb ik hem op 1.7 vastgezet en heb ik met de interne ND filters en ISO waarden mijn belichting geregeld. Je zult deze camera toch waarschijnlijk dmv een converter willen gebruiken met Canon lenzen (standaard is hij m4/3) waarvoor ik dan oude lenzen zou gebruiken met een manuele diafragma-ring.

Over die converters: Op de heenweg zijn we nog even langs onze leverancier gereden voor een Eos - M4/3 adapter ring, bij ons werkte deze niet, als in: zwart beeld. Mijn collegas zijn er nog mee bezig om dit uit te zoeken, hier heb ik verder dus ook geen info over, ik moet er wel bij zeggen dat dit echt een el-cheapo ring was, en dat je met een wat betere ring geen last zult hebben waarschijnlijk.

Voor echte film-situaties zijn dit uiteraard geen problemen: daar heb je wat meer voorbereidingstijd en zul je van deze dingen minder hinder ondervinden, maar als je snel wilt schakelen zul je wat oplossingen moeten vinden.

De voordelen:
Zeer lichtsterk! Hij is echt briljant, je kunt hem instellen op Gain modus, waarvoor je gewoon een palletje met H-M-L Gain hebt, waarbij je nog steeds last hebt van ruis enzo. Veel interessanter met deze sensor is het gebruik van je ISO mogelijikheden, je kunt dat zelfde palletje namelijk zelf instellen op verschillende ISO waarden (100-3200). Die avond had ik, afgestemd op de 3 verschillende ruimten, 400-1600-3200 ingesteld. Wat? 3200 ISO? Jazeker! Geen enkel probleem voor dit bakbeest! op ISO 3200 geeft deze camera ongeveer even veel ruis als een Panasonic 301 in goede lichtomstandigheden, waar je dus niks van merkt.

De 4 ND filters zijn ook een voordeel vergeleken met de 5D, maar die was ik al wel gewend bij de schoudercameras, ware het niet dat ik ze daar amper gebruikt heb, aangezien daar het diafragma wat makkelijker te controleren was.

Op de zaak hebben we ook wat gespeeld met codecs: op een 32Gb kaartje (SD) kun je grofweg 3 uur opnemen... briljant... Gelukkig gaat de accu even lang mee. Maar we hebben ook de pure HDSDI stream gecaptured (uncompressed) en vergeleken met opgenomen materiaal uit de camera op AVCHD: voor het menselijk oog amper verschil, als je echt een paar minuten heen en weer zit te klikken zul je in de donkere shadow-areas een heel klein beetje verschil opmerken, maar dat zie je echt amper, je zult niet kunnen aanwijzen welke beter is. Beeldkwaliteit is gewoon echt heel tof, echt HDSLR-stijl.

Audio Inputs zijn natuurlijk een van de belangrijkste redenen om deze camera boven een HDSLR te kiezen, er zitten namelijk gewoon 2 XLR inputs op, met de mogelijkheid te schakelen tussen Line en Mic, en gewoon levels monitoren en bijdraaien. Op een 301/900 heb je er 4 (stereomic standaard voor op de camera + 2 voor mics) en de 101 heeft er dus 2, is mee te leven, al zul je dus met een gemonteerde cameramic wel moeten schakelen. De shockmount voor deze mic zat er trouwens al wel op bij ons.

Conclusie
Een grote verbetering vergeleken met de HDSLRS, voor filmen echt ideaal. Lekker lichtsterk enzo, echt een goed ding. Zo lelijk als de nacht, maar dat doet er niet toe. Voor ENG werk zul je echter toch zelf weer wat dingen moeten aanpassen, je kunt niet zonder focuspull, diafragmaring etc. Maar zelfs daarin loopt deze camera nog voor op HDSLRS aangezien je daar ook hulpstukken voor nodig hebt.

Zo, ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken hoe mijn ervaring was, raak nu niet overweldigd door het blok negativiteit een het begin: ik heb nu eenmaal een ander referentiekader dan de mensen die nu al standaard met een HDSLR filmen. Mochten er vragen zijn: roep maar.

[ Voor 93% gewijzigd door DonMetal op 23-02-2011 14:32 . Reden: Review toegevoegd. ]

Joejoe!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Buiten dat wil ik nog even vermelden dat er geen Genlock op de camera zit. Wat vrij essentieel is bij het keyen met (in ons geval) een Ultimatte. Wel op te lossen door het videosignaal eerst door de videomixer te laten lopen om daar een Ref mee te geven.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33436

Ik ben filmmaker en heb de AF101 sinds een week of drie. Ik ben erg te spreken over de kwaliteit wanneer de lichtomstandigheden goed zijn, maar low-light is het korrelfest, al heb ik op dit moment nog maar één lumix lens die niet verder gaat dan F4.0. Echter, qua bediening is het zonder meer 100x beter dan een DSLR. Dat gepruts met die fotocamera's vond ik echt niet cool. En het is fijn om alle standaard video-opties te hebben zoals ingebouwde ND, zebra, XLR-inputs, etc.
Ik heb geen last van vertragingen met het diafragma-wieltje, en vind het LED scherm echt verbazingwekkend goed.

Verder vind ik het apart dat er zo weinig verschil lijkt te zitten tussen opnames in AVCHD en AVC-Intra formaat. Heb dat vaker gelezen. Maar theoretisch is een 4:2:2 intra codec toch echt stukken beter dan die AVCHD met z'n lange GOP. In ieder geval beter voor wie nog wil nabewerken en/of dingen als greenscreen wil doen. Maar op gerenderde stills zag ik eerlijk gezegd ook weinig verschil. Maarja, zo'n nano-flash of die koelkast van Panasonic zelf zijn voor mij nog wat te duur op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Anoniem: 33436 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 17:27:
Ik ben filmmaker en heb de AF101 sinds een week of drie. Ik ben erg te spreken over de kwaliteit wanneer de lichtomstandigheden goed zijn, maar low-light is het korrelfest, al heb ik op dit moment nog maar één lumix lens die niet verder gaat dan F4.0. Echter, qua bediening is het zonder meer 100x beter dan een DSLR. Dat gepruts met die fotocamera's vond ik echt niet cool. En het is fijn om alle standaard video-opties te hebben zoals ingebouwde ND, zebra, XLR-inputs, etc.
Ik heb geen last van vertragingen met het diafragma-wieltje, en vind het LED scherm echt verbazingwekkend goed.

Verder vind ik het apart dat er zo weinig verschil lijkt te zitten tussen opnames in AVCHD en AVC-Intra formaat. Heb dat vaker gelezen. Maar theoretisch is een 4:2:2 intra codec toch echt stukken beter dan die AVCHD met z'n lange GOP. In ieder geval beter voor wie nog wil nabewerken en/of dingen als greenscreen wil doen. Maar op gerenderde stills zag ik eerlijk gezegd ook weinig verschil. Maarja, zo'n nano-flash of die koelkast van Panasonic zelf zijn voor mij nog wat te duur op het moment.
Op welke manier je films maakt weet ik niet, maar ik ga er van uit dat je wat meer tijd hebt om je shots te kiezen, voor ENG werk is het schermpje te beperkt om snel te kunnen zien hoe scherp je bent, en het diafragma-wieltje is echt poep-traag.

Korrelfestijn hebben wij dan weer geen last van, misschien omdat we een f1.7 gebruiken. Weet je zeker dat je werkt met ISO instellingen en niet met Gain? Dat kun je instellen in het menu namelijk, of je je gain palletje voor ISO waarden of voor H/M/L gain wilt gebruiken, dan kan ik dat met die korrel wel begrijpen, maar met ISO niet hoor...

/edit:
Ik hoorde gisteravond trouwens van de editor die met mijn materiaal bezig is geweest dat ze iets raars hebben opgemerkt: bij blauw podiumlicht (wat zowiezo kut is om vast te leggen) schijnen er zwarte pixels om objecten te zweven. Ik heb het uiteindelijke materiaal zelf niet gezien, dus dit is van horen-zeggen, maar het schijnt raar te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door DonMetal op 27-02-2011 19:21 ]

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33436

DonMetal schreef op zondag 27 februari 2011 @ 19:18:
[...]

Op welke manier je films maakt weet ik niet, maar ik ga er van uit dat je wat meer tijd hebt om je shots te kiezen, voor ENG werk is het schermpje te beperkt om snel te kunnen zien hoe scherp je bent, en het diafragma-wieltje is echt poep-traag.

Korrelfestijn hebben wij dan weer geen last van, misschien omdat we een f1.7 gebruiken. Weet je zeker dat je werkt met ISO instellingen en niet met Gain? Dat kun je instellen in het menu namelijk, of je je gain palletje voor ISO waarden of voor H/M/L gain wilt gebruiken, dan kan ik dat met die korrel wel begrijpen, maar met ISO niet hoor...

/edit:
Ik hoorde gisteravond trouwens van de editor die met mijn materiaal bezig is geweest dat ze iets raars hebben opgemerkt: bij blauw podiumlicht (wat zowiezo kut is om vast te leggen) schijnen er zwarte pixels om objecten te zweven. Ik heb het uiteindelijke materiaal zelf niet gezien, dus dit is van horen-zeggen, maar het schijnt raar te zijn.
Ik doe zowel studiowerk als ENG. Ik kan zo geen camera bedenken die een schermpje heeft waar je de scherpte beter op kunt zien, die dingen zijn er altijd te klein voor. Het diafragmawieltje draait inderdaad traag en vereist dat je heel wat rondjes draait, maar reageert wel direct op wat je doet. Ik heb veel met de Panasonic HVX-200 gewerkt, hetzelfde verhaal, dus ik ben het gewend. Hoewel een diafragmaring op de lens, zoals bij de Sony EX3 ongeëvenaard blijft.
Camera staat ingesteld op ISO en niet op gain, maar ik betwijfel of dat buiten de benaming wezenlijk iets uitmaakt. Het blijft in beide gevallen digitale versterking van je beeld, waarbij ruis altijd meeversterkt wordt, als ik me niet vergis. Zwarte pixels ben ik nog niet tegengekomen, maar ik heb ook nog niet gefilmd met theaterlicht, alleen redheads (o.a. met blauwfilter, maar dat gaf geen problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Het schermpje van de 301 is inderdaad ook niet alles, maar dat wordt gecompenseerd door de betere EVF die je dan gebruikt, de EVF van de 101 was in mijn setup moeilijk te gebruiken, maar als je hem dan wel gebruikt (vanaf statief bijvoorbeeld) dan is de EVF van de 101 ook kudt.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
Ik zat zoals altijd eens lekker op Dealextreme.com te neuzen naar goedkope meuk en kwam dit tegen: http://www.dealextreme.co...foldable-viewfinder-54853

Grappig dat ik dit nog niet gezien heb verder, als dit gewoon heel stevig op je camera zit, maar je soms gewoon even wilt wat er op je scherm gebeurt en dan niet opeens met een los onderdeel wilt zitten, is dit een stuk handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:25
Zo mijn rig is nu ook compleet.

Het bestaat uit:
Panasonic GH-2
Standaard lens
20 MM pancake lens.
Indisystem Bulldog
H4N recorder
Rode Lavalier mic.
ND-Filter 62 MM.

moet alleen nog mijn 2 extra batterijen binnenkrijgen..

De eerste bevindingen van het rig zijn goed.. Niet te zwaar goede handles en makkelijk in en uit elkaar te halen. Binnenkort even verder goed testen. Zal wel volgende week worden ergens.

Dit allemaal pas in me Cinebag BA-25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Gister weer met een 101 gewerkt, dit maal in combinatie met een 14-140 f4.0-5.8 IS.

De IS is echt goed op dit ding, serieus. Maar ben nog iets tegen gekomen: Geen automatische overflow van de ene SD kaart naar de 2e kaart. Dus nadat de 1e kaart vol is, spanned hij hem niet automatisch naar de 2e. Erg jammer.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Voor het filmen met n DSLR heb je een viewfinder nodig. Nu is mij de Zacuto echt te duur.
Ik kwam deze tegen heeft iemand hier ervarin mee of n andere uitvoering die goed en prettig werkt ?

http://cgi.ebay.com/VF-Pr...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 24-04 19:12
Kijk anders ook naar de LCDVF of nog goedkoper, zoek op 'LCD Viewerfinder' in bij ebay.

Ik heb de LCDVF, bevalt prima, is erg makkelijk te bevestigen door de magneten en werkt gewoon zoals het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Mijn bescheiden rig tot nu toe:
  • Panasonic GH2
  • Panasonic 14-140
  • Panasonic 20mm pancake f1.7
    .
  • Sanyo Xacti HD1010 1080p
  • Sigma 0.43x fisheye adapter
    .
  • Ebay Nikon -> GH2 adapter
  • Nikon 50mm f1.8
  • Helios 44mm f1.7 (prachtige, PRACHTIGE bokeh. manual focus is a bitch though)
    .
  • Zoom H1
  • Ebay hot-shoe adapter met ballhead
  • Audio Technica ATR-3350 lavalier
  • Sennheiser HD25-1 II hoofdtelefoon
    .
  • Manfrotto A55AB + quick release plate
  • Joby Gorilla Zoom (hier monteer ik vaker mijn Sanyo HD1010 op voor een grappige alternate angle tijdens het filmen met de GH2, gewoon, omdat het kan)
    .
  • Kata Prism KT-A43U backpack
Bestaat er ook een goede, budget LCDVF voor de GH2? En heeft iemand al eens zo'n goedkope steadycam uit India geprobeerd? Ik bedoel de Flycam Nano.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 411301

Leuk ding die AF101, heeft iemand de Sony CLM-V55E 5 Zoll Monitor al gebruikt als externe monitor?
Ik heb er een voor de 5d, geen slecht beeld, lekker licht, alleen een stukje manfrotto metaal nodig om er een 1/4 of 3/8 adapter van te maken, aangezien het een hotshoe is. Hij is super licht en werkt op sony batterijen (replicas) die 4 uur meegaan en slechts 14 euro/stuk kosten.
Ik ben zelf op zoek naar een manier om de monitor naast de camera te zetten i.p.v. erop, dus een stuk aluminium waarop een statiefplaatje kan en waaronder ook gewoon een statiefplaatje zit, met aan 1 kant of voor evenwicht aan 2 kanten een hotshoe met een 1/4" gat erin. Ik vraag me dan alleen af of deze nog niet bestaan omdat je dan niet meer bij je follow focus of lens focus kan komen. Ik ben het aan het uitproberen.
Misschien weet iemand een oplossing. Bijvoorbeeld een cage die je gewoon in Nederland kunt bestellen en niet overprized is zoals alle DSLR gear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:28
Zelf ben ik momenteel opzoek naar een HD-video systeemcamera met een instap budget van rond de 300 euro (voor body + kitlens). Nu heb ik wat rondgekeken en kom ik uit bij twee modellen, namelijk de Samsung NX100 en Sony NEX-3. Beide camera's hebben zowel voordelen als nadelen - zoals ook in de TS te lezen is.

Met betrekking tot wat niet in de TS staat, las ik dat de Samsung wat gemakkelijker handmatig te bedienen is ten opzichte van de Sony. Ook zie ik in diverse (web)winkels dat objectieven voor de Samsung NX vatting toch een stuk goedkoper zijn. Als voorbeeld; de Sony 18-200 is ongeveer 750 euro, in tegenstelling tot de Samsung 50-200 welke 'maar' rond de 200 euro is. Nu vind ik dat een behoorlijk verschil voor iemand die met video en fotografie wil beginnen (mijn vriendin in dit geval :)).

Nu heb ik zelf al een Sony dSLR (zonder video) en dus ook de bijbehorende objectieven. Echter kost de echte Sony adapter voor NEX-camera's een slordige 150 tot 200 euro, waarbij een hoop van mijn (Minolta) objectieven niet eens werken met autofocus. Dus dat heeft IMHO niet echt een voordeel.

Concreet is mijn vraag dus, wat mensen hier denken dat de beste prijskwaliteit verhouding biedt, de Sony NEX-3 of Samsung NX100? Beide hebben dan een 18/20-50mm objectief standaard. Vooral ook met het oog op de videofunctionaliteit. Aangezien mij eigenlijk het verschil (wat in de TS staat) niet echt veel zegt :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:40
18-200 lenzen zijn altijd veel duurder dan 50-200 lenzen. Die kan je dus absoluut niet zo tegenover elkaar zetten. Het is een heel ander bereik.

Voor de rest zou ik zelf niet snel investeren in glas van een merk als Samsung. Bij videografie wil je bovendien toch handmatig focussen en volgens mij moet je de onofficiële adapterringetjes voor een paar tientjes kunnen krijgen.
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste

Let op:
Lees alsjeblieft de OpeningsPost (OP) door voordat je een vraag stelt. Hier kun je al veel info vinden.

Mocht je informatie hebben om de OP aan te vullen dan willen wij die graag toevoegen. Maak even een TR aan met de ontbrekende/onjuiste info en we passen het aan. Alvast dank.