Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444477

Hallo,

Voor mij is iets niet helemaal duidelijk. Ik heb vorige week een Canon 70d gekocht voor foto&video.
Nu zie ik in het video instellingen menu bij het Movie opname formaat dat ik alleen full hd op kan nemen in 24 en 25 fps ALL-I en IPB.

Dit terwijl er bij de instruction manual staat dat ik ook gewoon 30fps zou kunnen filmen.

graag hoor ik waar ik dit kan wijzigen.

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 18:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dan moet je hem (in een of ander menu) even omzetten van PAL naar NTSC gok ik.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Exact, zit ergens onder het gele deel van het menu geloof ik.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

Ik ben opzoek naar een setje (LED)lampen voor een studio desk-setting. Op de desk worden handelingen en producten gedemonstreerd, dat moet er natuurlijk een beetje shiny uitzien. Eis is dat de set gewoon op netstroom moet kunnen. Budget is redelijk flexibel, maar veel bang for buck is een grote pre.

Nu vind ik veel setjes LED-panelen voor 400-3000 euro, maar echt fatsoenlijke reviews blijken erg lastig te vinden. Merken als Menik, LedGo, Falcon Eyes LED-panelen, Bresser etc. Allemaal Made in China en waarschijnlijk grotendeels uitwisselbaar, maar ik vind het lastig om zo een keuze te maken. Misschien is een softboxset met 4-8 van die ouderwetse lampen wel net zo goed...

Iemand hier een gouden tip?

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:09

ManiacsHouse

Scheisse!

Ligt er aan wat je budget is maar is DIY - lampen niet iets? Zijn zeer veel howto's te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door ManiacsHouse op 29-01-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Een softboxset met ouderwetse lampen wordt soms wel erg heet. Even opletten dus, want een zwetende presentator wil je ook niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

ManiacsHouse schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:17:
Ligt er aan wat je budget is maar is dit - lampen niet iets? Zijn zeer veel howto's te vinden.
DIY bedoel je neem ik aan?

Dat is leuk, maar daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Er is ook gewoon budget, dus het hoeft niet houtje touwtje voor 100 piek. Het moet ook wel gewoon professioneel ogen.

Nofi, want er zijn uiteraard ook DIY-lampen die er perfect uit zien. Alleen zie daarvoor het tijd-verhaal :)

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 15:59
Ik heb net een review gemaakt van een setje Falcon eyes lampen:
productreview: Falcon Eyes DV-96V-K2 regelbare LED lamp set met accu review door elhopo

Voor deze set is ook een adapter te koop, dus kwa netstroom moet het kunnen. Misschien niet precies wat je zoekt, maar wellicht kan je er wat ideeen uithalen...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

elhopo schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 15:35:
Ik heb net een review gemaakt van een setje Falcon eyes lampen:
productreview: Falcon Eyes DV-96V-K2 regelbare LED lamp set met accu review door elhopo

Voor deze set is ook een adapter te koop, dus kwa netstroom moet het kunnen. Misschien niet precies wat je zoekt, maar wellicht kan je er wat ideeen uithalen...
Ah top! Dat schiet al wel wat op. Als ik je een tip mag geven: bij het shot van het mineraal op het draaiplateau een 3e lamp van boven zou de harde schaduwen van de twee fill's wegnemen. Dat maakt het net wat meer af.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ah, bedankt. Jammer genoeg heb ik maar twee lampen, maar ik denk dat een reflectiescherm er achter ook nog wel aardig zou kunnen werken. Feedback is altijd goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Ik wil niet vervelend doen, maar de startpost met het lijstje van cameras kan wel een update gebruiken :P De ILC/dSLR met de IMHO beste prijs/kwaliteitsverhouding is de Sony A7s, en die is in geen velden of wegen te bekennen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:50
Dan mag de GH4 er ook wel bij, die geeft misschien nog wel meer "bang for buck" dan de A7s (tenzij je per se FF wilt).

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Het topic komt ook uit 2010, ik mis er nog wel veel meer, zoals de EOS 5D Mk III (die zowat het meest voor videografie wordt gebruikt), de nieuwe EOS 7D Mk II, en de Panasonic DMC-FZ1000, een compact die 4K kan filmen. In 2010 waren er nog niet zoveel die kwalitatief goed konden filmen, dat is intussen wel anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Ik neig nu toch sterk naar een setje Menik LED-bakken: http://www.folux.nl/Webwi...-LG-600-38W-5.600LUX.html

In bi-color is het natuurlijk mooi, maar met vaste filters houd je het wel makkelijk wat gelijker.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
Hoe zijn de ervaringen met de Canon 100D om te filmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid_Stevie
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Misschien dat jullie mij ook kunnen helpen (naast de mensen uit hetIk wil een dSLR / ILC, wat nu?? topic)

Ik quote mijzelf even voor het gemak. Is een lang verhaal, maar dan is het iig even volledig.
Alvast hartelijk dank! :)
Kid_Stevie schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 19:59:
Voor mijn werk/bedrijf wil ik een een dSLR aanschaffen en in mijn zoektocht naar meer informatie kwam ik dit topic tegen. Alweer een hele tijd terug ben ik wel actief geweest met een Nikon D70, maar ik ben momenteel helemaal uit de camera wereld. Hopelijk kunnen jullie mij in ieder geval een beetje op weg helpen want het aanbod is groot en ik zie door de bomen het bos niet meer. Maar zoals ik hier al wel gelezen heb, is de kennis hier ook groot en kunnen jullie mij hopelijk helpen.

Ik wil de camera gaan gebruiken voor aan de ene kant fotografie voor websites en reclame uitingen. Maar ik hoop de camera ook te gebruiken om te filmen. De scherptediepte van het filmen met een dSLR spreekt mij aan en ook de verdere mogelijkheden. Qua fotografie ben ik dus uit het verleden wel de D70 gewend, maar qua filmen heb ik wel enige ervaring met een Sony (video)camera, maar ik zit er dus sterk aan te denken om de dSLR ook aan te schaffen voor het filmen, zowel voor reclames en dergelijke als kleine filmprojecten. Naast voor het werk wil ik de camera ook gebruiken om te hobbyen en soms gewoon een dag op uit te trekken.

Wat is je beschikbare budget?
Ik zat nu te denken aan +/- 1500,-
Maar weet niet hoe realistisch dit is. Ik wil wel gewoon beginnen met een goeie basis, maar mooiere/betere lenzen/accessoires kunnen natuurlijk in de loop van de tijd nog worden aangeschaft.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Zoals al uitgelegd zal ik de camera voornamelijk gebruiken om foto's maken voor websites/posters/etc. De locaties zullen dus zeer uiteenlopen en zowel binnen als buiten plaats vinden. En verder wil ik dus de camera ook gebruiken om videos te maken.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja. Al twijfel ik dus nog of ik niet beter daar een aparte camera voor kan nemen, maar scherptediepte van dSLR is wel erg gaaf + mogelijkheid van verschillende lenzen.

Overige wensen aan de camera
Ben zelf Nikon gewend (D70 tijd) en familie van me heeft een Pentax camera. Dus zit wel qua merken in deze richting te denken, maar sta overal voor open. Wil wel een degelijke camera, die ook tegen wat waterdruppels kan (hoef er niet mee onderwater of in een hoosbui te staan, maar het kan natuurlijk regenen tijdens een shoot.

Gewenst bereik?
Liever 1 goeie (kit)lens (heel misschien 2) en daarna verder zoeken. Zeker ook met film geen ver bereik nodig en qua fotografie voorlopig niet nodig. Kan eventueel huren mocht het echt nodig zijn voor opdrachten en zal in het begin toch weer alles uit moeten zoeken, dus dan schiet het ook niet op om met veel verschillende lenzen bezig te zijn.

Ik hoop dat dit genoeg informatie is, zodat jullie me iets op weg kunnen helpen. Mocht ik iets missen, het juist te lang zijn, of er meer verwacht worden van mijn kant dan hoor ik dat graag en wil ik mijn post graag aanpassen. Alvast hartelijk dank!
Kid_Stevie schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:31:
(...)

Ben hierdoor weer verder gaan kijken en heb mij wat kunnen verdiepen in bepaalde cameras en heb er ondertussen een aantal in mijn handen gehad. Zit nu nog een klein beetje te kijken naar de Canon D70, maar neig op dit moment erg naar de Sony A77 ii, maar ben ook nog de Nikon D7200 tegen. Naar mijn idee is de A77 ii een goede allround camera voor zowel foto als video.

Welke van deze camera zouden jullie aanraden en zijn er hier mensen met ervaring met deze camera's?
Of zie ik een vergelijkbare camera over het hoofd?

En een ander vraagje, weet niet of dat hier thuis hoort, maar voor het filmen wil ik misschien een steadicam of iets dergelijks aanschaffen. Hoef niet een heel harnas, maar gewoon dat het beeld net iets stabieler is bij het lopen of draaien. Zijn hier mensen die een dergelijk iets hebben/gebruiken, waar moet ik op letten?

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:33
Kid_Stevie schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:39:
Misschien dat jullie mij ook kunnen helpen (naast de mensen uit hetIk wil een dSLR / ILC, wat nu?? topic)

Ik quote mijzelf even voor het gemak. Is een lang verhaal, maar dan is het iig even volledig.
Alvast hartelijk dank! :)
Laat ik even voorop stellen dat ik helemaal geen expert ben op het gebied van fotografie. Maar naar mijn mening heb je leuke spullen voor 1500 euro waar je prima foto's mee kan maken en waar je ook goed mee kan filmen. Ik denk niet dat er nog hele slechte camera's bestaan, alleen de ene camera is wat beter dan de andere camera.

De scherptediepte wordt bepaald door de snelheid van de lens (de f-stop) en de afstand tot het onderwerp. Systeemcamera's kunnen net zo goed een goede scherptediepte hebben, daarvoor hoef je niet perse een dSLR te nemen. Ikzelf zie overigens steeds minder redenen om nog spiegelreflex camera's te kopen, aangezien goede systeemcamera's tegenwoordig dezelfde kwaliteit halen, maar daarbij vaak lichter en compacter zijn.

Voor filmen zijn de systeemcamera's vaak in het voordeel. In 'live mode' van een dSLR staat de spiegel omhoog en kan je geen gebruik meer maken van de zoeker. Ook is de autofocus van een dSLR in live mode veel langzamer. Veel systeemcamera's hebben een EVF (Electronic View Finder) die je wel kan gebruiken met filmen (zeker in zonlicht als je het scherm niet goed kan zien).

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Heb je AF tijdens video nodig? Dan is de 70D een goede optie. Combineren met een 17-50mm 2.8 of 18-35mm 1.8 en je hebt een prima set om te beginnen.

Goede steadycams zijn duur, maar de Flycam Nano was een tijd geleden onder de €100 in China te bestellen. In Nederland zijn ze wat duurder. Ik zou je echter eerst willen adviseren om gewoon voor een goed videostatief of schouder-montage te gaan, dat zijn de basics waar je het prima op kan leren. Een steadycam is mooi maar redelijk specifiek en vergt daarnaast tevens redelijk wat ervaring om het goed te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid_Stevie
  • Niet online
Luuk1983 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:02:
[...]

Laat ik even voorop stellen dat ik helemaal geen expert ben op het gebied van fotografie. Maar naar mijn mening heb je leuke spullen voor 1500 euro waar je prima foto's mee kan maken en waar je ook goed mee kan filmen. Ik denk niet dat er nog hele slechte camera's bestaan, alleen de ene camera is wat beter dan de andere camera.

De scherptediepte wordt bepaald door de snelheid van de lens (de f-stop) en de afstand tot het onderwerp. Systeemcamera's kunnen net zo goed een goede scherptediepte hebben, daarvoor hoef je niet perse een dSLR te nemen. Ikzelf zie overigens steeds minder redenen om nog spiegelreflex camera's te kopen, aangezien goede systeemcamera's tegenwoordig dezelfde kwaliteit halen, maar daarbij vaak lichter en compacter zijn.

Voor filmen zijn de systeemcamera's vaak in het voordeel. In 'live mode' van een dSLR staat de spiegel omhoog en kan je geen gebruik meer maken van de zoeker. Ook is de autofocus van een dSLR in live mode veel langzamer. Veel systeemcamera's hebben een EVF (Electronic View Finder) die je wel kan gebruiken met filmen (zeker in zonlicht als je het scherm niet goed kan zien).
Dankjewel voor je reactie.

Heb ook met systeemcamera's in mijn handen gestaan, maar veel camera's liggen, doordat ze compacter zijn, voor mijn gevoel, minder lekker in de hand. Om de reden die jij geeft (oa) neig ik momenteel ook naar de A77 ii, aangezien deze ook een EVF heeft.

Ben het met je eens dat er veel camera's zijn die goed zijn en ik denk ook dat de perfecte camera niet bestaat. Zeker niet als je, zoals ik, op zoek ben naar een camera om zowel mee te filmen als voor fotografie. Maar wel goed (en erg prettig) om wat informatie/ervaring/tips van anderen te krijgen voor ik besluit ergens voor te kiezen.
tobiasvs schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:20:
Heb je AF tijdens video nodig? Dan is de 70D een goede optie. Combineren met een 17-50mm 2.8 of 18-35mm 1.8 en je hebt een prima set om te beginnen.

Goede steadycams zijn duur, maar de Flycam Nano was een tijd geleden onder de €100 in China te bestellen. In Nederland zijn ze wat duurder. Ik zou je echter eerst willen adviseren om gewoon voor een goed videostatief of schouder-montage te gaan, dat zijn de basics waar je het prima op kan leren. Een steadycam is mooi maar redelijk specifiek en vergt daarnaast tevens redelijk wat ervaring om het goed te kunnen.
En ook dankjewel voor jouw reactie :)

Heb de 70D vergeleken met de 77a, maar had het idee dat de 77a toch iets sneller is qua AF. Al weet ik niet hoe merkbaar het verschil zal zijn in echt gebruik.

Dankjewel voor de tip. Zal mij daar ook eerst nog wat meer in verdiepen zodra ik een camera heb en misschien eens een keer iets huren om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06 21:16
Je schijnt een Samsung NX1 + 16-50 f/2-2.8 voor €1699 te kunnen krijgen. Dit blaast alles waarmee we het proberen te vergelijken uit het water.

Edit: Hoewel het bovenstaande nogsteeds geld, klopt de prijs niet, deze is nog steeds €2599 Voor de NX1 + 16-50 f/2-2.8. De €1699 is met de 16-50 f/3.5-5.6, een matige kitlens.

De Canon 70D blijft een goede camera, en met bijvoorbeeld een Sigma 17-50 f/2.8 krijg je er erg mooie resultaten mee. Veel bokeh en licht, maar iets minder dynamic range en

Een Sony Alpha 5100 of Alpha 6000 + 18-105mm f/4 is ook erg interssant. De lens heeft een groot bereik en is speciaal gemaakt voor video (dus o.a. stil en vloeiende AF en zoom). De AF in video is ook uitstekend, net als de low-light prestaties en dynamic range.
Er komt binnenkort (tussen nu en `,5 maand) ook nog een Alpha 6100 aan, die IBIS (in body stabilization) en/of 4k video gaat krijgen.

[ Voor 60% gewijzigd door Balance op 18-05-2015 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-03 14:54
Dag allemaal,

Ik heb momenteel een Nikon D3200 i.c.m. een 18-105 F3.5-F5.6 kitlens in mijn bezit, en daar schiet ik zo nu en dan wat video's mee. Nu ga ik echter steeds vaker en steeds minder amateuristische video's maken, en was mijn vraag, is het voor mij de moeite waard om een nieuwe camera (dus eigenlijk) body te kopen? Ik weet dat de D3200 niet optimaal is voor video, maar tot nu toe lukte het ermee. Hebben jullie daar nog ideeën voor? Is een nieuwe lens kopen niet beter? Of iets anders om te "upgraden"?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groet,
Lars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478829

larsbeumer.apd schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 06:46:
Dag allemaal,

Ik heb momenteel een Nikon D3200 i.c.m. een 18-105 F3.5-F5.6 kitlens in mijn bezit, en daar schiet ik zo nu en dan wat video's mee. Nu ga ik echter steeds vaker en steeds minder amateuristische video's maken, en was mijn vraag, is het voor mij de moeite waard om een nieuwe camera (dus eigenlijk) body te kopen? Ik weet dat de D3200 niet optimaal is voor video, maar tot nu toe lukte het ermee. Hebben jullie daar nog ideeën voor? Is een nieuwe lens kopen niet beter? Of iets anders om te "upgraden"?

Groet,
Lars
Wat bedoel je met niet optimaal? Mis je zelf
Iets in de filmpjes die je maakt?

Sowieso heeft die Nikon alvast een zeer goede sensor. Ik gok FF dat je in full HD kunt opnemen.

Die lens is ook een zeer goede allround lens voor zijn geld. Neemt niet weg dat je met een andere lens volgens mij het snelst "betere" resultaten krijgt.

Wat voor opnames maak je? Gebruik je zoom tijdens het filmen? Zoniet kun je bijvoorbeeld de 35mm f1.8 G dx lens van Nikon eens proberen. Die is ook betaalbaar maar doordat die optisch eenvoudiger is zul je beter beeld krijgen.

Instellingen allemaal manueel? Daarmee haal je ook veel winst zonder kosten zelfs.

Of een systeem om te helpen bij focus als je veel met focus speelt tijdens opnamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Anoniem: 478829 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 07:47:
[...]

Wat bedoel je met niet optimaal? Mis je zelf
Iets in de filmpjes die je maakt?

Sowieso heeft die Nikon alvast een zeer goede sensor. Ik gok FF dat je in full HD kunt opnemen.

Die lens is ook een zeer goede allround lens voor zijn geld. Neemt niet weg dat je met een andere lens volgens mij het snelst "betere" resultaten krijgt.

Wat voor opnames maak je? Gebruik je zoom tijdens het filmen? Zoniet kun je bijvoorbeeld de 35mm f1.8 G dx lens van Nikon eens proberen. Die is ook betaalbaar maar doordat die optisch eenvoudiger is zul je beter beeld krijgen.

Instellingen allemaal manueel? Daarmee haal je ook veel winst zonder kosten zelfs.

Of een systeem om te helpen bij focus als je veel met focus speelt tijdens opnamen.
Een paar dingen waar je op zou kunnen letten als je een lens voor video gaat kopen:
  • Prime lenzen (dus met één vaste lengte) zijn over het algemeen het scherpste. Zoomen kan je beter doen door de camera verder weg en dichterbij te bewegen.
  • Een lens heeft bij voorkeur repeatable focus. Veel lenzen werken met een fly by wire systeem waarbij je de focus ring rond kan blijven draaien zonder harde stops. De hoeveelheid en de snelheid waarmee je de focus ring draait bepaald hoeveel er scherpgesteld wordt. En dat kan per keer dat je draait verschillen. Voor video is het fijn als je elke keer precies dezelfde hoeveelheid focust als je draait. Hierdoor kan je in de toekomst een follow focus gebruiken zodat je markeringen kan gebruiken om scherp te stellen.
  • Over de follow focus: het is handig om rekening te houden met een follow focus. Dus hoe makkelijk is het om een follow focus te installeren.
  • Clickless aperature. Mocht je tijdens het filmen de aperature willen bij kunnen stellen, dan is een clickless aperature fijn, zodat je soepel de aperature kan bedienen. Aperatures die niet clickless zijn werken niet goed met video omdat het te stapsgewijs gaat en je de click mogelijk hoort en ziet (in de vorm van trillen).
Gewoon een paar dingen waar je op zou kunnen letten bij het aanschaffen van een lens voor video.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:02

mrc4nl

Procrastinatie expert

Luuk1983 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 08:35:
[...]

Een paar dingen waar je op zou kunnen letten als je een lens voor video gaat kopen:
[list]
• Prime lenzen (dus met één vaste lengte) zijn over het algemeen het scherpste. Zoomen kan je beter doen door de camera verder weg en dichterbij te bewegen.
1080P is maar 2 megapixel, scherpte zie je lang niet zo goed als op 24mp foto's, super scherpe lens is overrated, wel heb je met een prime vaak zon mooie zachte achtergrond die met filmen vaak gewenst is
• Een lens heeft bij voorkeur repeatable focus. Veel lenzen werken met een fly by wire systeem waarbij je de focus ring rond kan blijven draaien zonder harde stops. De hoeveelheid en de snelheid waarmee je de focus ring draait bepaald hoeveel er scherpgesteld wordt. En dat kan per keer dat je draait verschillen. Voor video is het fijn als je elke keer precies dezelfde hoeveelheid focust als je draait. Hierdoor kan je in de toekomst een follow focus gebruiken zodat je markeringen kan gebruiken om scherp te stellen.
Gelukkig hebben nikon lenzen geen focus by wire, maar wel soms een "losse koppeling" waardoor je de ring kan blijven ronddraaien en de focus al op zn uiterste punt is.Maar als je netjes stopt bij oneindig is het niet zo'n probleem, je voelt ook wanneer je op zn uitsterste punt bent.
• Over de follow focus: het is handig om rekening te houden met een follow focus. Dus hoe makkelijk is het om een follow focus te installeren.
ik weet niet of larsbeumer.apd meteen voor een rig met folow focus wil gaan
• Clickless aperature. Mocht je tijdens het filmen de aperature willen bij kunnen stellen, dan is een clickless aperature fijn, zodat je soepel de aperature kan bedienen. Aperatures die niet clickless zijn werken niet goed met video omdat het te stapsgewijs gaat en je de click mogelijk hoort en ziet (in de vorm van trillen).
niet in de vorm van trillen, maar het beeld word opeens een hele stop donkerder, das geen porum.
Nikon intap body's hebben vaak de nare eigenschap dat je het diafragma uberhoubt niet kan veranderen tijdens het filmen, had met het spiegel-diafragma mechanisme te maken ofzo.
larsbeumer.apd schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 06:46:
Dag allemaal,

Groet,
Lars
tja we weten te weinig.
1. budget!
2. vind je het erg om een ander merk camera te kopen, met bijbehorende lenzen
3. wil je per se goede autofocus of mag het ook manueel zijn
4. vind je 4k belangrijk?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
Bedankt voor jullie snelle reacties. In principe was mijn originele post meer om te informeren naar de mogelijkheden, maar ik zie nu eigenlijk dat er best wel leuke opties tussen zitten. Ik zit nog met een vraag, is het het waard om naar een nieuwe body te kijken? Dit zou dan onder de €1000,- moeten zitten. Krijg je daardoor echt veel betere video of is het verschil een beetje te verwaarlozen? 4K lijkt me erg leuk, echter zou dat dan ook ongeveer onder het budget van €1000,- euro moeten liggen, hebben jullie daar toevallig goeie opties voor? Ik zat zelf te kijken naar de panasonic DMC fz-1000. Autofocus is geen must, en mocht ik voor een andere body gaan is dat niet erg als dat van een ander merk is. Ik gebruik trouwens geen zoom in mn video.

Concluderend:
Heeft het meerwaarde om voor de tussen amateur en semi-pro video's in een nieuwe body te kopen onder de €1000,-?
Zijn er binnen het budget vallende fatsoenlijke 4K camera's?
En biedt een prime lens betere video?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zoals Luuk ook al vroeg: tegen welke beperkingen van je huidige camera/lens loop je aan? Dat geeft ook wat meer houvast om te bepalen of dat iets is wat op te lossen is met een andere body, of eerder vraagt om een andere lens.

Primes zijn leuk als je graag met korte scherptediepte werkt, maar zoomlenzen hebben dan weer het voordeel vaak met stabilisatie uitgerust te zijn, wat erg prettig kan zijn als je vaak uit de hand filmt.

Zo lang je bij Nikon wil blijven weet ik niet of een body-ugprade je heel veel verbeteringen gaat brengen binnen jouw budget. D5x00 serie kan interessant zijn vanwege het klapscherm, maar verder zitten er volgens mij (maar ik kan me vergissen) geen enorme feature/prestatie verschillen in de videofeatures van de betaalbaardere Nikon bodies. De echt leuke extra features zoals diafragmabediening tijdens video krijg je pas vanaf de D750.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

larsbeumer.apd schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:37:
Bedankt voor jullie snelle reacties. In principe was mijn originele post meer om te informeren naar de mogelijkheden, maar ik zie nu eigenlijk dat er best wel leuke opties tussen zitten. Ik zit nog met een vraag, is het het waard om naar een nieuwe body te kijken? Dit zou dan onder de €1000,- moeten zitten. Krijg je daardoor echt veel betere video of is het verschil een beetje te verwaarlozen? 4K lijkt me erg leuk, echter zou dat dan ook ongeveer onder het budget van €1000,- euro moeten liggen, hebben jullie daar toevallig goeie opties voor? Ik zat zelf te kijken naar de panasonic DMC fz-1000. Autofocus is geen must, en mocht ik voor een andere body gaan is dat niet erg als dat van een ander merk is. Ik gebruik trouwens geen zoom in mn video.

Concluderend:
Heeft het meerwaarde om voor de tussen amateur en semi-pro video's in een nieuwe body te kopen onder de €1000,-?
Zijn er binnen het budget vallende fatsoenlijke 4K camera's?
En biedt een prime lens betere video?

Bedankt alvast!
Je hoeft voor goede video zeker geen 1000+ euro camera te kopen.
De goedkoopste 4k camera is de nx500 pricewatch: Samsung NX500 + 16-50mm F3.5-5.6 Power Zoom Zwart
je hebt niet zoveel lenskeuze als met andere systemen maar alle slr lenzen passen erop, je verliest dan wel autofocus.

De FZ1000 een prima keus als je gewoon een groot zoomberijk wil.Wil je BOKEH! of zachte achtergronden moet je toch wat anders zoeken. de fz1000 bied gewoon veel zoomberijk en 4k een een compacte behuizing. Een camera met een verwisselbare lens bied daar uitkomst.

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 23-06-2015 09:58 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
Ik mis een beetje het cinematic effect, en ik denk inderdaad dat bijvoorbeeld zo'n 35 mm dat kan oplossen. Is dan een 35 mm of een 50 mm een betere en handiger vergroting? Ik heb trouwens nog een vraag, ik film op de manual stand, maar ik heb veel moeite om de belichting juist te krijgen bij verschillende situaties. Ik heb bijvoorbeeld in een shot een donker stuk, daar is de belichting goed, en zodra ik naar een lichter stuk ga wordt het weer overbelicht. Ik weet dat dit heeft te maken met het diafragma en de Iso waarde, maar als ik die op dat moment aanpas is dat zo schokkerig en in stoten zeg maar. Is er een manier om dat wat vloeiender te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

larsbeumer.apd schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:12:
Ik mis een beetje het cinematic effect, en ik denk inderdaad dat bijvoorbeeld zo'n 35 mm dat kan oplossen. Is dan een 35 mm of een 50 mm een betere en handiger vergroting? Ik heb trouwens nog een vraag, ik film op de manual stand, maar ik heb veel moeite om de belichting juist te krijgen bij verschillende situaties. Ik heb bijvoorbeeld in een shot een donker stuk, daar is de belichting goed, en zodra ik naar een lichter stuk ga wordt het weer overbelicht. Ik weet dat dit heeft te maken met het diafragma en de Iso waarde, maar als ik die op dat moment aanpas is dat zo schokkerig en in stoten zeg maar. Is er een manier om dat wat vloeiender te krijgen?
Een 50mm geeft een kleinere DOF/ en dus meer achtrondblur. wat vooral goed werkt bij portretten/headshots.
Een 35mm geeft minder blur, maar is veelzijdiger, omdat er meer in het frame past (handig bij krappe ruimtes zoals woonkamers.)

Als je moeite hebt met belichten moet je kijken naar het Histogram. daarnaast is een ND filter vaak een must als je met lichsterke lenzen wil filmen, zeker buiten :)
Afbeeldingslocatie: http://www.cleanimages.com/articles/Histogram/HistogramBasicTutorial.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
Hmm een ND filter heb ik ook dingen over gelezen, ik zag ook iets over ND filters die variabel waren zeg maar? Bestaat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:51
Ja, die bestaan zeker. Maar goedkoop is duurkoop bij filters.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De vraag is of je bij Nikon wilt blijven voor video, of überhaupt een DSLR aan te raden is. Canon en Nikon lopen beide achter op video, waar Panasonic, Sony en Samsung nu de markt leiders zijn. Een paar opties:

Systeemcamera'sHigh-end compactcamera'sHigh-end bridgecamera'sAlles flimt 4k Ultra HD (3840*2160), maar voor de rest lopen de opties aardig uit elkaar. Naar mijn mening is het zonde om anno 2015 nog een camera te kopen die geen 4k aankan, aangezien het steeds meer gebruikt wordt en je toch een aantal jaar met je camera wilt doen. Bovendien kijk je over 10, 20 of nog meer jaar toch liever een 4k video terug dan een 1080p. Het is alsof je nu een HD (720p) video kan kijken in plaats van een SD (360p) video.

De meeste bokeh kan je krijgen met de NX500 + 45mm f/1.8, maar dat is natuurlijk maar een heel klein deel van het totale pakket. De G7 heeft nog wat meer en betere videofuncties, de RX10 II en RX100 IV hebben extreem goede en (langzame :P) slow motion, en de LX100 en FZ1000 is de goedkoopste entree in solide 4k video.

[ Voor 8% gewijzigd door Balance op 23-06-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
Hmm, bedankt voor deze opties. Ik zag de NX500 ook al voorbij komen, maar helaas heeft deze en nog wat andere kleinere camera's geen microfoon ingang... Maakt dat verschil in sensor grootte trouwens nog extreem veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 15:49
Hallo allemaal,

Ik zit ook te kijken voor een dslr/systeem voor het maken van een snowboard edit (een gropro heb ik al) en om hier en daar wat foto's te gaan maken (maar vooral filmen!) aangezien ik komende winter heel de winter in oostenrijk zit! En omdat ik wat meer kwaliteit en wat minder fisheye wil dan de gopro. Nu wil ik hier uiteraard een beetje budget mee beginnen (200-400 voor de body) voordat ik serieuzer ga en ben ook niet bang om voor 2ehands te gaan.

Ik zit al heel lang te twijfelen om kwa body uit een van deze 3:

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 600D Body Zwart€ 399,-€ 399,-
1Sony Alpha A58 Body Zwart€ 339,-€ 339,-
1Panasonic Lumix DMC-GH2K + LUMIX G VARIO 14-42mm/f3.5-5.6 ASPH./MEGA O.I.S. Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 738,-

Ik zie heel veel op youtube dat de GH2 echt ontzettend scherper lijkt (met hack) dan de andere 2 klopt dit of ligt dit aan de lens die ze in de filmpjes gebruiken + de nabewerking?
Alleen voor canon is er weer wat meer markt en keuze kwa lenzen etc. Sony daar in tegen weer viewfinder met flimen etc maar geen hack/raw.
Iemand nog tip welke het meest zijn geld waard is of is er toch andere betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Canon gebruikt geen sharpening in filmpjes.

Voorbeeldje ooit gemaakt met mijn 5D2: filmpje zonder sharpening
En vervolgens een screenshot genomen en die bewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2940/13911271500_277e5ae482_c.jpgScreenshot by Universal Creations, on Flickr

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:36
Ik ben opzoek naar een schouder/borst (of hand) stabilisers. Mijn camera (A7s) en mijn lens hebben beide geen stabilisator waardoor ik niet uit de hand kan filmen.

Doel van stabilisator: lopend kunnen filmen zonder irritante wobbels en bewegingen. Het zal gaan om ervaring op te doen met filmen (en vooral lopend filmen van mensen). Een hand moet vrij kunnen zijn (voor focus pulling).
Prijs: rond de €70 euro maar uit te bereiden tot €120 (met het ultieme limiet van €150,-). Verschillende websites en zoektochten heb ik enkele modellen gevonden. Echter zie ik deels door de bomen het bos niet meer. De reviews zijn verdeeld en ik weet niet welke beste past bij mijn wensen. Nu wil ik niet onnodig de discussie aangaan dat een Gimbal van €2000,- de enige optie is (of andere opties van €700+) omdat je een gek moet zijn om een A7s op een goedkoop mount te zetten.

Modellen die ik al heb gevonden:
CowboyStudio Shoulder Support($28).
Pro's: Goedkoop, beide handen kunnen vrij zijn
Con's: Redelijk wat reviewers klagen over kwaliteit. Als je in en uit ademt, beweegt de camera

Opteka SteadyVid PRO Video Stabilizer($80)
Pro's: te bedienen met een hand
Con's: Instellen kost tijd(?), ook weer reviewers zijn of heel lovend of heel negatief.
alternatief: Polaroid

Daarnaast heeft Polaroid ook verschillende alternatieven (chest, chest pro, shoulder en U)

Ik zou graag advies willen wat de beste type shoulder/chest (of hand) mount het beste optie is voor iemand die geen enkel vorm van stabilisatie heeft op camera en lens. Bijvoorbeeld de Poloroid U zou misschien best goed werken voor mensen die al een vorm van stabilisator hebben, maar dat is dus niet van toepassing. De reden dat ik wat lage prijsklasse zoek is dat ik ook kan experimenteren. Ik kom pas na een tijdje achter wat ik mis of nodig heb aan een accesoire. Als ik dan voor de professionele appratuur ga, dan kan ik het gelijk goed doen. _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door Universal Creations op 04-09-2015 12:02 ]

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Schouder beweegt niet mee met inademen, zo'n chestding wel. Echter heb je bij lopen nog steeds last van bewegingen, je schouder is immers niet 100% stabiel. Kijk je naar de pro's (cameramensen voor het journaal bijvoorbeeld) dan hebben ze allemaal een camera met schoudermount. Die dingen zijn zwaar, maar bieden daardoor wel meer stabiliteit. Zet je een A7s op een schouderrig, dan heeft 'ie natuurlijk minder gewicht om de boel te stabiliseren. Contragewicht aan de achterkant zou dan een goede zijn.

Wil je tijdens het lopen écht stabiel zijn, dan is een lens met goede stabilisatie of een glidecam een must (MoVi's even buiten beschouwing gelaten gezien het budget). De Flycam Nano is voor niet al te veel geld via eBay te bestellen. Dan heb je dus geen hand over voor focussen. Bedenk sowieso dat een glidecam of SteadyVid pas goed werkt als je géén handen aan de camera zelf houdt. Focussen tijdens het lopen heeft dus altijd negatieve invloed op de stabiliteit.

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 16:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:36
Hmmm. Ik zit op dit moment vooral te twijfelen tussen glidecam ( flycam nano) en steadyvid video stabilizer. Ik ben voornamelijk nieuwsgierig hoe beide vasthouden na ong 10 min. De glidecam lijkt mij onprettiger vasthouden vanwege o.a. de contra gewichten aan de onderkant. Terwijl de steadyvid video stabilizer veel ergonomischer lijkt.

Ik heb geen behoefte om tijdens het lopen metvde focus te spelen. Het zal of lopen zijn met twee handen, of stilstaan tijdens focuspulling. Met mijn huidige ervaring, kennis en apparatuur zou lopen + focuspulling nooit soepel zijn (anders dan op mijn slider).

Ik denk dat ik eigenlijk een winkel moet zoeken waar ik ze beide daadwerkelijk kan uittesten (hoe het vasthoudt etc.). Of is het meer mijn verbeelding dat er daadwerkelijk verschillen zijn tussen een glidecam en steadyvid video stabilizer?

Iig bedankt voor de moeite om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-06 19:08
Misschien dat het met een zwaardere camera beter gaat, maar ik heb zo'n Sevenoak gebruikt met de GoPro en vond het ronduit een k*tding, had er van te voren veel meer van verwacht.

Nu gebruik ik voor de GoPro een Feiyu, een betaalbare gimbal dus. En dat bevalt heel goed. Is er voor een gewone camera niet zoiets te krijgen voor niet al te veel geld?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zo'n Feiyu kost al meer dan het dubbele van het budget van de topicstarter, laat staan een gimbal die groot genoeg is voor een A7s.

Shoulderrigs zijn sowieso geen goed idee als je stabiele beelden wilt met een lopende cameraman. Daarvoor heb je echt een oplossing nodig zoals die flycam nano of iets vergelijkbaars.

Ook een gimbal lost het maar deels op. Tilt en roll worden netjes gecorrigeerd, maar de op en neer gaande beweging haal je er met een gimbal niet uit. Voordeel is wel dat door de gecorrigeerde tilt en roll, het enkel nog die verschuiving is die overblijft en dat is redelijk goed in de nabewerking te corrigeren, maar dan verlies je wel wat beeld aan de randen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Glidecam + vest (met veerarm) lost de beperkte stabilisatiebewegingen overigens grotendeels op, maar is duur en ziet er niet uit :p

[ Voor 14% gewijzigd door tobiasvs op 04-09-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 14:09
Ik gebruik op dit moment de http://www.cameranu.nl/nl...g-a1-camera-schouder-grip

Ik had hem ervoor al redelijk wat gebruikt, maar na drie dagen bijna volle dagen filmen afgelopen zomer liep ik tegen de beperkingen aan en vooral mbt de degelijkheid. De schroefjes beginnen steeds losser te zitten, en de aluminium stangen krijgen steeds meer speling. Ik merk vooral dat ik dat ding gewoon veel minder vertrouw en continu alles loop te checken of het nog wel goed zit als ik film. Terwijl ik hem opzich wel fijn vind werken (maar heb ook nooit echt wat gebruikt uit duurder segment)

Ik heb hem gebruikt met bijbehorende contra gewicht en met mijn Canon 550d / battery pack / 18-35 1.8 / mic. En hij lijkt toch kapot te gaan op den duur door zijn eigen gewicht.

Dus kort gezegd zoek ik wat nieuws, het mag wel wat kosten, maar soms zie ik setjes voorbij komen op internet van 200-400 euro voor een rig inclusief follow focus.

Als ik zelf een setje opbouw met 15mm rods van bijv Benro, dan kom ik wel boven de 400, maar dan weet ik (daar ga ik in ieder geval vanuit) dat alle onderdelen degelijk genoeg zijn.

Maar mijn vraag is zo'n complete set van rond die prijs wel beduidend beter/steviger dan mijn huidige rig of ga je op den duur toch wel tegen de limieten lopen? Of kan ik beter een set zelf samen stellen aan de hand van mijn eisen met 15mm buizen/clamps/plates etc die wat meer flexibiliteit bieden?

Ik zat nu bijvoorbeeld te kijken naar Benro (http://www.cameranu.nl/nl...erstatieven-en-rigs/benro en dan de losse onderdelen, een soort variant maken van de dv30c of zijn er wel betere merken te vinden voor max 700? (follow focus is geen must)

[ Voor 6% gewijzigd door StygMa op 21-10-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik kan in elk geval wel bevestigen dat dat caruba spul niet het beste is. Ik heb een iets andere unit, onder merknaam Sevenoak, maar zo te zien sterk vergelijkbaar en daar heeft inmiddels de vleugelmoer die de twee delen bij elkaar houdt het begeven (plastic knop is los van het draadeind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 714134

Hallo allemaal,

Ik ben me momenteel aan het focussen op de aanschaf van een Panasonic GH4 body en ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben voor de aanschaf van een objectief/de objectieven hiervoor.

Om een beetje context te scheppen: ik heb gekozen voor de GH4 omdat ik het voornamelijk voor het filmen ga gebruiken (uitprobeersels documentaire), maar wil tegelijkertijd ook nog wel foto's maken (en mijn budget is niet toereikend voor een professionele videocamera). Mijn fotografiekennis is nog niet echt enorm, maar ik vind het niet erg om er enige tijd in te stoppen. Voor nu ben ik dan ook op zoek naar een redelijke 'basis' lens, waarmee ik al wel veel kan uitproberen/van kan leren.

En dan is de vraag nu dus: heeft iemand tips? Waar moet ik op letten? Is het slim om een native lens te kopen (ivm de autofocus connectie)? Of is dat totaal onnodig en is het 't waard om gelijk al een andere lens met adapter aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Dus samenvattend:
  • Budget ergens tussen de €1500-€2000
  • Zowel voor foto als videografie
  • Je zit te kijken naar een Panasonic GH4 en vraagt je af welke lens daar bij zal passen
Het punt is nu dat ik geen idee heb wat voor foto- en videografie je wilt gaan doen. Dat stabilisatie en snelle en stille autofocus handig is snap ik, maar is 4k bijvoorbeeld een eis? En wat voor zoomrange wil je? Heb je al bestaande lenzen? Waarmee foto-/videografeer je nu?

[ Voor 43% gewijzigd door Balance op 07-12-2015 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
StygMa schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:06:
Ik gebruik op dit moment de http://www.cameranu.nl/nl...g-a1-camera-schouder-grip

Ik had hem ervoor al redelijk wat gebruikt, maar na drie dagen bijna volle dagen filmen afgelopen zomer liep ik tegen de beperkingen aan en vooral mbt de degelijkheid. De schroefjes beginnen steeds losser te zitten, en de aluminium stangen krijgen steeds meer speling. Ik merk vooral dat ik dat ding gewoon veel minder vertrouw en continu alles loop te checken of het nog wel goed zit als ik film. Terwijl ik hem opzich wel fijn vind werken (maar heb ook nooit echt wat gebruikt uit duurder segment)

Ik heb hem gebruikt met bijbehorende contra gewicht en met mijn Canon 550d / battery pack / 18-35 1.8 / mic. En hij lijkt toch kapot te gaan op den duur door zijn eigen gewicht.

Dus kort gezegd zoek ik wat nieuws, het mag wel wat kosten, maar soms zie ik setjes voorbij komen op internet van 200-400 euro voor een rig inclusief follow focus.

Als ik zelf een setje opbouw met 15mm rods van bijv Benro, dan kom ik wel boven de 400, maar dan weet ik (daar ga ik in ieder geval vanuit) dat alle onderdelen degelijk genoeg zijn.

Maar mijn vraag is zo'n complete set van rond die prijs wel beduidend beter/steviger dan mijn huidige rig of ga je op den duur toch wel tegen de limieten lopen? Of kan ik beter een set zelf samen stellen aan de hand van mijn eisen met 15mm buizen/clamps/plates etc die wat meer flexibiliteit bieden?

Ik zat nu bijvoorbeeld te kijken naar Benro (http://www.cameranu.nl/nl...erstatieven-en-rigs/benro en dan de losse onderdelen, een soort variant maken van de dv30c of zijn er wel betere merken te vinden voor max 700? (follow focus is geen must)
Ik zit een beetje in het hetzelfde schuitje als jij en ik ben dan ook benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest. Ik ben zelf nog beginnend filmmaker en ik weet ook nog niet hoe lang ik het leuk vind. Dus een rig van 1000 euro is met iets teveel van het goede. Maar wat ik ook niet wil, is nu voor 200 euro troep kopen en dit later 'weg moeten doen' als ik verder ga en wat beters wil kopen. Ik ben dus proberen wat te vinden wat een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft waar ik verder mee kan als ik het filmen leuk blijf vinden. Misschien dat je nog wat aan deze site hebt: http://www.camerawarehouse.nl/rigs-flycams/video-rigs.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Balance schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:26:
[...]

Dus samenvattend:
  • Budget ergens tussen de €1500-€2000
  • Zowel voor foto als videografie
  • Je zit te kijken naar een Panasonic GH4 en vraagt je af welke lens daar bij zal passen
Het punt is nu dat ik geen idee heb wat voor foto- en videografie je wilt gaan doen. Dat stabilisatie en snelle en stille autofocus handig is snap ik, maar is 4k bijvoorbeeld een eis? En wat voor zoomrange wil je? Heb je al bestaande lenzen? Waarmee foto-/videografeer je nu?
Samenvatting klopt, en je vraag is denk ik gelijk ook mijn probleem. Ik heb nog niet echt heel specifiek wat ik wil gaan filmen/fotograferen. Fotografie zal denk ik vooral algemeen privégebruik zijn (kerst, vakantie, etc.). Voorheen heb ik met een geleende camera gefotografeerd, volgens mij een Canon 40D, maar heb zelf dus nog geen lenzen op de plank liggen. Heb destijds zelf een simpele bridgecamera gekocht, waar ik achteraf spijt van had omdat je dan dus echt 0 mogelijkheden tot verder uitbreiden hebt.

Filmen zal iets serieuzer zijn. Ik volg een universitaire opleiding (dus voornamelijk theoretisch) in documentaire en wil naar aanleiding daarvan in m'n vrije tijd praktisch meer aan de slag. Dit kan uiteenlopen van interviewtjes tot meer creatief/experimenteel beeldmateriaal vastleggen. Voorheen heb ik voornamelijk gefilmd met een Sony HXR-HX70 (niet in mijn eigen bezit), maar wil nu dus geen videocamera aanschaffen. 4K was niet per se een extreme vereiste, maar ben toch redelijk onder de indruk van het resultaat na downscaling + de crop mogelijkheid.

Lang verhaal, maar om je vragen dus zo goed mogelijk te beantwoorden. Van al het gegoogle en vergelijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Zoomrange hoeft niet enorm te zijn, maar volgens mij wel fijn als die aanwezig is. Maar dan zeggen ze hier weer het tegenovergestelde: http://suggestionofmotion...-lens-options-first-lens/ . Ergens anders lees ik weer dat micro four thirds het sowieso niet waard zijn. Ik weet het allemaal niet meer.. Wat bevelen jullie aan als eerste lens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Duidelijk. Toch zijn er meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm.. Die nieuwe Sony klinkt interessant. Ga dat denk ik nog maar even in de gaten houden.

Wat is eigenlijk precies het nadeel aan MFT? Doen die enorm onder voor de andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 714134 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 18:51:
[...]
Wat is eigenlijk precies het nadeel aan MFT? Doen die enorm onder voor de andere opties?
Het grootste verschil is de kleinere sensor, je onderwerp gaat door de grotere scherptiediepte eerder in de achtergrond op. Je hebt voor video wel een speedbooster te koop dit dit grootendeels op kan lossen

De m43 sensor presteert gewoon iets minder in low licht t.o.v aps-c, maar dat maakt MFT heus niet een slechte optie. videokwaliteit is zeer goed.

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 08-12-2015 19:23 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
mrc4nl schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:22:
[...]

Het grootste verschil is de kleinere sensor, je onderwerp gaat door de grotere scherptiediepte eerder in de achtergrond op. Je hebt voor video wel een speedbooster te koop dit dit grootendeels op kan lossen

De m43 sensor presteert gewoon iets minder in low licht t.o.v aps-c, maar dat maakt MFT heus niet een slechte optie. videokwaliteit is zeer goed.
Zijn de MFT-sensoren niet van een ander 'type' dan de APS-C-sensoren? Ik weet even niet precies hoe ik het in de goede termen moet zeggen, maar wat ik ook begreep is dat MFT-sensoren voor video meer 'organisch' ogen en minder digitaal dan APS-C-sensoren. Maar goed, dat heb ik ook alleen maar gelezen ;)

Dat gezegd hebbende, ik heb zelf een Panasonic G6, heerlijk toestel, goede prijs/kwaliteit verhouding en volgens een hoop review in zijn prijsklasse één van de allerbeste qua video. Ik weet niet of de G7 dit nu wordt? Ik heb in ieder geval nooit gemerkt dat MFT een nadeel zou zijn. En voor foto's op verjaardagen heb ik een lichtsterke lens, prima ding!

[ Voor 18% gewijzigd door Luuk1983 op 09-12-2015 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 03-06 11:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Luuk1983 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:27:
[...]

Zijn de MFT-sensoren niet van een ander 'type' dan de APS-C-sensoren? Ik weet even niet precies hoe ik het in de goede termen moet zeggen, maar wat ik ook begreep is dat MFT-sensoren voor video meer 'organisch' ogen en minder digitaal dan APS-C-sensoren. Maar goed, dat heb ik ook alleen maar gelezen ;)

Dat gezegd hebbende, ik heb zelf een Panasonic G6, heerlijk toestel, goede prijs/kwaliteit verhouding en volgens een hoop review in zijn prijsklasse één van de allerbeste qua video. Ik weet niet of de G7 dit nu wordt? Ik heb in ieder geval nooit gemerkt dat MFT een nadeel zou zijn. En voor foto's op verjaardagen heb ik een lichtsterke lens, prima ding!
Het zijn allebei CMOS sensoren, het enige verschil kan zitten in of het een BSI of een FSI sensor is (front-side of back-side illuminated). Maar als je het verschil al kan zien zal het alleen bij low-light zijn aan de hoeveelheid ruis, niet zo zeer aan hoe "organisch" het oogt.

Als het organise oogt lijkt het mij eerder dat ruisreductie wordt toegepast.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Ventieldopje schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:55:
[...]

Het zijn allebei CMOS sensoren, het enige verschil kan zitten in of het een BSI of een FSI sensor is (front-side of back-side illuminated). Maar als je het verschil al kan zien zal het alleen bij low-light zijn aan de hoeveelheid ruis, niet zo zeer aan hoe "organisch" het oogt.

Zover ik weet is het geen CMOS-sensor, tenzij het marketingtermen zijn natuurlijk. Het zou een LIve MOS (NMOS) sensor zijn die minder stroom kost dan een CMOS-sensor: Wikipedia: Live MOS. Verder geen idee wat het allemaal betekent, maar er zit wel noise reduction op lees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik ben niet heel erg thuis in m4/3, maar volgens mij is die live mos niet meer te vinden in recente modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Universal Creations schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:32:
Ik ben niet heel erg thuis in m4/3, maar volgens mij is die live mos niet meer te vinden in recente modellen.
De G7 heeft die inderdaad niet zie ik, inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ventieldopje schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:55:
[...]

Organish weet ik niet maar er kan natuurlijk ook een verschil zitten tussen leveranciers.
Panasonic heeft in het verleden eigen productie gehad (iets samen met towerjazz oid)

Olympus kocht al langer hun 16MP sensoren in bij Sony, en de Panasonic gx8 heeft nu ook een sony sensor (21MP)

Mijn gx7 heeft nog wel een live mos zie ik net, net als de gh4

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Live Mos of CMOS: organisch is een leuke marketing term en in de praktijk zie je er verrekte weinig van terug. CCD op lage iso, kan nog wel iets verschil maken met CMOS qua beeld, maar het nadeel van CCD bij hoge iso is niet te zuinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-06-2024

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Beste leden,

Sindskort ben ik in het trotse bezit van een Canon EOS 6D, een prachtige upgrade na de EOS 400D uiteraard. Zeker met de Canon 24-70mm F2.8 L lens een fijne combinatie. Aangezien ik veel film (met een Canon XA20) heb ik de 6D vooral voor fotografie. Maar hij maakt natuurlijk wel prachtige beelden en wil me er toch wat meer in gaan verdiepen. Zoals jullie wel weten is een follow focus dan wel een must, aangezien het handheld geen doen is. Overigens heb ik nog wel een echt videostatief (Manfrotto), maar die is nogal zwaar en is dus niet altijd even handig.

Dus ik zoek eigenlijk een goedkoop DSLR rig met follow focus, waar ik het een beetje mee kan leren en kijken of het wel voor mij is weggelegd. Ik kom prachtige rigs tegen van duizenden euro's, maar aangezien het allemaal hobby voor mij is wil ik dat er dus niet voor uitgeven.

Nou kom ik ook goedkope rigs incl. follow focus tegen voor rond de 100/150 dollar. Tuurlijk snap ik dat het niet zo goed is als die dingen van 1000 euro, maar is het echt behelpen daarmee? Of is het prima om daar mee te beginnen? Heeft iemand ervaring met zulke rigs? Een bevriende cameraman zei dat je moet rekenen op wat meer speling (follow focus), maar dat het sowieso beter is dan uit de hand.

Voorbeeldjes:
100 dollar
140 dollar

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik film nooit echt met een hele rig maar ik zie bij veel winkels voor weinig geld die SevenOak rigs liggen, daar zou je ook eens naar kunnen kijken. Dan zit je in ieder geval niet met invoerrechten en garantie te pielen. Wellicht kun je hem ook zelfs nog eerst even uitproberen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Ventieldopje schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:52:
Ik film nooit echt met een hele rig maar ik zie bij veel winkels voor weinig geld die SevenOak rigs liggen, daar zou je ook eens naar kunnen kijken. Dan zit je in ieder geval niet met invoerrechten en garantie te pielen. Wellicht kun je hem ook zelfs nog eerst even uitproberen.
Thanks! Die had ik inderdaad ook al bekeken. Maar alleen de follow focus kost al 180 euro, dat vind ik nu even te veel om te proberen of het wat voor mij is. Daarnaast moet je dus nog een rig kopen, die ook over de 100 euro is. De producten in de linkjes zijn ook hier te bestellen (of uit Duitsland), en zijn dan niet veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die Neewer kits hebben ze ook bij amazon.de, dan heb je ook geen gedoe met invoerkosten en is garantie ook nog te overzien.

edit: ah, dat had je zelf ook al gevonden :P

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 12-06-2016 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Orion84 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:58:
Die Neewer kits hebben ze ook bij amazon.de, dan heb je ook geen gedoe met invoerkosten en is garantie ook nog te overzien.

edit: ah, dat had je zelf ook al gevonden :P
Haha ja, thanks. De linkjes zijn puur even als voorbeeld. Maar heeft er iemand ervaring mee? Kom nog niet al te veel tegen over Neewer, ook niet op Youtube. Of er zit dan bijv. weer geen follow focus bij of ze laten gewoon alleen zien hoe het er uit ziet.

Edit: Kwam nu ook een follow focus voor 70 euro tegen. In een (oudere) review komt 'ie er helemaal niet slecht vanaf en toen was hij nog een stuk duurder ook (althans, als het echt dezelfde zijn). Klinkt als een goede deal! Check de review hier.

Deze lijkt er ook op, voor 50 euro.

[ Voor 37% gewijzigd door Lohran op 13-06-2016 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Het kan nog goedkoper...
($35.96)
http://item.ebay.com/391479483817
Afbeeldingslocatie: http://usbempire.guphotos.com/i/w?u=/images/D/5/D3855/D3855-1-618d-WEjG.jpg
Zelf geen ervaring mee, wel aan het rond kijken.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Gutteguttegut schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:59:
Het kan nog goedkoper...
($35.96)
http://item.ebay.com/391479483817
[afbeelding]
Zelf geen ervaring mee, wel aan het rond kijken.
Maar die RJ follow focus schijnt weinig speling te hebben en is niet vrij te rollen (dus met wat tegendruk zeg maar). Maar ik vraag me dus af of die look a likes dat ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Lohran schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:45:
[...]

Maar die RJ follow focus schijnt weinig speling te hebben en is niet vrij te rollen (dus met wat tegendruk zeg maar). Maar ik vraag me dus af of die look a likes dat ook hebben.
Geen idee maar voor die 35 dollar is het uit te testen.
(en dan meteen een review ergens plaatsen natuurlijk ;) ).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Gutteguttegut schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:48:
[...]
Geen idee maar voor die 35 dollar is het uit te testen.
(en dan meteen een review ergens plaatsen natuurlijk ;) ).
Haha nee dan koop ik denk ik zo een Neewer rig, waar meteen alles op zit :)
Maar dacht juist als die RJ (of een kloon) een stuk beter is, dan is dat wel de moeite waard. Dan kan ik zelf wel een rig samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
Ik heb zelf wel vaker gedraaid met 2 tal sevenoaks rigs met counterweight, de kwaliteit komt toch wel terug in de prijs.
Met een van die rigs werk ik nog steeds wel is, maar merk dat de shoulderpads makkelijker los raken en dat er sneller speling op de bouten etc zitten. Gevoel alsof het gewicht de rig zelf geen goed doet uiteindelijk. (ligt ook beetje aan hoeveel gear je op je rig zet)

De rigs die een veelvoud kosten zijn veelal degelijker, maar ik kan niet zeggen dat die sevenoaks perse slecht zijn. Gevoelsmatig zou ik ook pas in iets veel duurders investeren als je denkt meermaals in de week op pad te gaan. Als je het echt goedkoop wil houden om puur te proberen, dan zou ik 2e hands kijken naar een set of anders voor een weekendje een rig huren (kost je meestal maar 1x dagprijs) en er beetje mee spelen etc.

Overigens film ik ook zelf vaker zonder follow focus, gevoelsmatig is het niet perse een must afhankelijk van je onderwerp en welke lens je gebruikt. Een heel ander iets mocht je meer gaan filmen met dslr, dan zou ik zelf nog de voorkeur geven aan een (variabel) ND filter boven een FF, zodat je ook overdag 'filmischer' met een kleine scherptediepte kan schieten, maar ook dit is natuurlijk afhankelijk van je onderwerp etc. (maar dat is ook iets wat je ook voor fotografie nog kan gebruiken)

[ Voor 43% gewijzigd door StygMa op 14-06-2016 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

StygMa schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 00:09:
Ik heb zelf wel vaker gedraaid met 2 tal sevenoaks rigs met counterweight, de kwaliteit komt toch wel terug in de prijs.
Met een van die rigs werk ik nog steeds wel is, maar merk dat de shoulderpads makkelijker los raken en dat er sneller speling op de bouten etc zitten. Gevoel alsof het gewicht de rig zelf geen goed doet uiteindelijk. (ligt ook beetje aan hoeveel gear je op je rig zet)

De rigs die een veelvoud kosten zijn veelal degelijker, maar ik kan niet zeggen dat die sevenoaks perse slecht zijn. Gevoelsmatig zou ik ook pas in iets veel duurders investeren als je denkt meermaals in de week op pad te gaan. Als je het echt goedkoop wil houden om puur te proberen, dan zou ik 2e hands kijken naar een set of anders voor een weekendje een rig huren (kost je meestal maar 1x dagprijs) en er beetje mee spelen etc.

Overigens film ik ook zelf vaker zonder follow focus, gevoelsmatig is het niet perse een must afhankelijk van je onderwerp en welke lens je gebruikt.
Welke van Sevenoaks heb je precies?

Huren is nog wel een idee inderdaad! Maar ben ook beetje bang dat je dan meteen weer 'verslaafd' raakt aan de kwaliteit (aangezien ze meestal de betere spullen in de verhuur hebben). Tweedehands check ik ook geregeld, maar staat nog niet echt veel te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
Ik heb de Sevenoak SK-R01 met counterweight en extra handle grip.

Een andere optie voor als je goedkoop en degelijk wil is een baseplate en wat buizen aan elkaar (laten) lassen. Nadeel is dat het minder flexibel is, maar het is wel meer 1 geheel waaronder het (zeer waarschijnlijk) minder speling etc heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

StygMa schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:09:
Ik heb de Sevenoak SK-R01 met counterweight en extra handle grip.

Een andere optie voor als je goedkoop en degelijk wil is een baseplate en wat buizen aan elkaar (laten) lassen. Nadeel is dat het minder flexibel is, maar het is wel meer 1 geheel waaronder het (zeer waarschijnlijk) minder speling etc heeft.
Thanks!

De rig is het probleem niet echt, die kun je wel voor vrij weinig krijgen. Maar meer een redelijk goede follow focus voor een prijs onder de 100 euro. Hoopte dus eigenlijk dat iemand ervaring heeft met die dingen hierboven. Omdat de namen steeds veranderen kan het zijn dat de online reviews niet meer accuraat zijn (want is het product nog wel echt hetzelfde?).

Ik ga binnenkort eerst maar eens naar een bevriende cameraman, zodat hij kan uitleggen hoe alles precies werkt en dan ga ik daarna een keuze maken. Misschien eerst alleen een follow focus op een bracket en dan filmen vanaf m'n videostatief, alleen dat ding is dus loodzwaar en wil 'm eigenlijk niet altijd meezeulen (Manfrotto 503HDV op de 058B).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
Wat ga je precies filmen eigenlijk? Zoals ik al aanhaalde is een follow focus heel handig, maar het wordt pas echt belangrijk en strak als je fictie achtige dingen gaat filmen. Ik denk met een redelijke lens dat je ook zonder follow focus en met een rig wel redelijk uit de voeten kan. (ook al heb je FF, als je overdag draait met Magic Lantern bijv dan is het soms nog steeds lastig om te zien of het echt goed scherp is zonder extern scherm)

Mocht je bijv landschappen gaan schieten zou ik eerder voor een statief gaan, tussenvorm zou nog kunnen zijn een monopod of een monopod met uitklapbare pootjes. Dat komt ook meer in de buurt qua beeldbeleving van een rig. Zelf gebruik ik ook nog een glidecam voor als het strakker/vloeiender moet, maar het gewicht ervan en hoe snel je ermee standby staat valt me daarin weer tegen.

[ Voor 10% gewijzigd door StygMa op 14-06-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Glidecam is wel gaaf inderdaad, maar dat is nog niet nodig voor mij. Al zou ik het graag hebben hoor, maar het kost allemaal al genoeg ;)

Nou ik maak autoreviews samen met mijn broer (samen presenteren, al het camerawerk doe ik ook nog). Weet niet of het mag, maar hier te zien: www.LoveAtFirstDrive.nl
Dit film ik nu dus met een Canon XA20, maar het lijkt me mooi om de details met de 6D te gaan filmen. De rijshots zijn wat lastiger, maar misschien dat uiteindelijk de XA20 wel helemaal weg valt. Hoewel dat een supercamera is qua point en shoot (en gewoon erg mooi beeld), haalt het het niet bij de 6D. Maar soms moeten we in een middag een hele review filmen en dan is de XA20 gewoon handig. Andere keer hebben we weer een lang weekend en zou ik wat meer tijd in de details kunnen stoppen. Verder word ik af en toe gevraagd voor een filmklusje, wat gewoon een bedrijfsvideo is ofzo. Dat kan prima met de 6D denk ik, want dat zal vooral op 1 plek zijn met een pratende kerel.

Dus misschien is gewoon op het statief aan het begin nog wel het beste. Zo een ff van 70 euro met een bracket er onder vind ik dan nog wel de moeite. Moet overigens ook nog een microfoon hebben, zit zelf aan de Rode NTG-2 te denken, omdat ik deze ook op de XA20 kan gebruiken dan (zit nu een ATG die ik van iemand leen, voor het praten hebben we een draadloze mic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:37

Tarin

Just plain weird.

Wat microfoons betreft is vandaag de ProMic Laser van sE in de aanbieding op iBood. Die wordt op een prijspunt van €100 goed gereviewed (oa op Thomann.de), dus voor de €46 (incl. verzenden) zit ik daar wel ernstig aan te denken voor op de 80D.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Tarin schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:11:
Wat microfoons betreft is vandaag de ProMic Laser van sE in de aanbieding op iBood. Die wordt op een prijspunt van €100 goed gereviewed (oa op Thomann.de), dus voor de €46 (incl. verzenden) zit ik daar wel ernstig aan te denken voor op de 80D.
Heb je 'm gekocht? Erg goedkoop! Ik was te laat, maar zoek ook een oplossing voor beide toestellen (dus XLR en 3.5mm mogelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:37

Tarin

Just plain weird.

Lohran schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:44:
[...]

Heb je 'm gekocht? Erg goedkoop! Ik was te laat, maar zoek ook een oplossing voor beide toestellen (dus XLR en 3.5mm mogelijkheid).
Yep. Hij was later nog in de Big Sale voor dezelfde prijs, maar inmiddels is hij ook daar verdwenen. Ben benieuwd, over anderhalve week komt hij pas aan.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Tarin schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:53:
[...]

Yep. Hij was later nog in de Big Sale voor dezelfde prijs, maar inmiddels is hij ook daar verdwenen. Ben benieuwd, over anderhalve week komt hij pas aan.
Ah chill! Voor dat geld lijkt het zeker een goed deal.

Ik heb inmiddels een rig met follow focus. Was wat sneller gegaan dan verwacht ;) Kwam op marktplaats een set tegen op 15 min. rijden van thuis. Dus die ben ik maar gaan halen! Bleek ook nog eens niet gebruikt te zijn omdat haar camera er niet goed op paste.
Het is een Hutings geworden. Kon er een paar dingen over vinden en komen er best goed vanaf. Nieuw zijn ze 400 euro en heb een stuk minder dan de helft betaald. Dus lijkt een goede deal! De follow focus lijkt qua design erg op die van RJ, alleen dan met 2 wieltjes. Werkt behoorlijk smooth en weinig speling. Zover ik begrijp zoekt Hutings gewoon in China naar goede sets en zet er dan hun naam op ;)
Nadeel is dat mijn Canon 24-70 F2.8 niet door de matte box kan, dus de camera moet verder naar achteren. Maar als je dan uitgezoomd hebt (bij deze lens wordt hij langer als je zoomt) zie je de matte box zelf.. Dus denk dat ik die er af laat en de zonnekap van de lens zelf er op zet, mocht het nodig zijn. Het schouderstuk is wel handig, want je klapt 'm uit en dan kan je 'm tegen je buik laten leunen en hoef je de camera zelfs niet meer vast te houden. Dus qua gewicht wel makkelijk. Alleen het buikstuk duwt wel een beetje in m'n buik, wat niet zo comfy is. Maar goed, wie mooi wilt (filmen) zijn, moet pijn lijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:15
Ik heb vandaag mijn H4N Zoom binnen. Ik had al een VideoMic Pro Compact liggen.
Als ik interviews wil opnemen (binnen, met hopelijk weinig omgevingsgeluiden), is het dan aan te raden om de VideoMic aan de H4N te koppelen en zo dicht mogelijk bij de geinterviewde te houden. Of kan ik beter de ingebouwde mics gebruiken van de H4N?

Ik heb pas van het weekend tijd om te testen, dus in de tussentijd wil ik wat tips verzamelen.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Nou, mijn set up is bijna compleet! Veel geld uitgegeven helaas, maar wel goed spul hoop ik. Tiffen variabel ND filter is onderweg en dan blijft alleen het geluid nog over..

Ik wilde eerst voor een RØDE NTG-2 gaan, omdat ik die ook op de Canon XA20 kan gebruiken (en dus de Canon 6D waar hij uiteindelijk voor is). Maar ik lees ook wel goede dingen over de kleinere RØDE's (VideoMic Rycote etc.). En dan heb je nog de Sennheiser MKE 400 wat weer iets duurder is (maar ook 2ehands te koop). Ik zoek sowieso altijd eerst of ik het 2ehands kan krijgen.

Maar een andere mogelijkheid is natuurlijk een recorder, maar daar moet dan ook weer een mic op. Al heb je een kleine lavalier met kabel voor een paar 10'jes. De Zoom H4n komt erg goed uit de tests maar is wel weer gauw 200 euro. Dan heb je ook nog de Zoom H1 wat rond de 120 euro kost en anders nog een microfoon van Zoom die je aan je iPhone kan doen. Ook nog een optie maar de duurste is ook al rond de 100 euro.

Wat is wijsheid? Is het syncen een beetje easy met zo een losse recorder? Of toch maar gewoon simpel zo een VideoMic Rycote er op zetten?

Het liefst wil ik zo allround mogelijk. Het is nog hobby en heb wel hopelijk wat opdrachten binnen en door de vele video's die ik gemaakt heb weet ik dat geluid echt lastiger is dan het lijkt. Maar een deel van de video's zal gewoon auto's filmen zijn voor de verkoop (dus geluid zal niet zo belangrijk zijn, misschien even starten) en andere klus zou wel met praten zijn. Maar waarschijnlijk zal dat binnen zijn. En ook autoreviews, waar wel buiten gepraat wordt (maar dat is nog vooral hobby).

Ik weet ook dat met praten er heel veel scènes mislukken natuurlijk en vraag me dan af hoeveel extra werk het syncen kost. Bij de autoreviews die ik maak zit er al heel veel werk in het uitzoeken van de scènes en dan moet ik soms nog wat geluid syncen (beeld van GoPro, maar geluid van andere camera). Maar ik vind het wel fijn om het meteen goed te doen, want als ik over een halfjaar weer wat anders moet kopen ben ik uiteindelijk duurder uit..

[ Voor 3% gewijzigd door Lohran op 19-06-2016 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeye2209
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 21:04
Xyphoid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 00:48:
Ik heb vandaag mijn H4N Zoom binnen. Ik had al een VideoMic Pro Compact liggen.
Als ik interviews wil opnemen (binnen, met hopelijk weinig omgevingsgeluiden), is het dan aan te raden om de VideoMic aan de H4N te koppelen en zo dicht mogelijk bij de geinterviewde te houden. Of kan ik beter de ingebouwde mics gebruiken van de H4N?

Ik heb pas van het weekend tijd om te testen, dus in de tussentijd wil ik wat tips verzamelen.
Ik denk dat het een kwestie van testen is.

Maar ik heb zelf de zoom H1 en met een Rode mircofoon is het geluid net wat beter als deze gekoppeld is aan de zoom H1.
Lohran schreef op zondag 19 juni 2016 @ 19:29:
Nou, mijn set up is bijna compleet! Veel geld uitgegeven helaas, maar wel goed spul hoop ik. Tiffen variabel ND filter is onderweg en dan blijft alleen het geluid nog over..

Ik wilde eerst voor een RØDE NTG-2 gaan, omdat ik die ook op de Canon XA20 kan gebruiken (en dus de Canon 6D waar hij uiteindelijk voor is). Maar ik lees ook wel goede dingen over de kleinere RØDE's (VideoMic Rycote etc.). En dan heb je nog de Sennheiser MKE 400 wat weer iets duurder is (maar ook 2ehands te koop). Ik zoek sowieso altijd eerst of ik het 2ehands kan krijgen.

Maar een andere mogelijkheid is natuurlijk een recorder, maar daar moet dan ook weer een mic op. Al heb je een kleine lavalier met kabel voor een paar 10'jes. De Zoom H4n komt erg goed uit de tests maar is wel weer gauw 200 euro. Dan heb je ook nog de Zoom H1 wat rond de 120 euro kost en anders nog een microfoon van Zoom die je aan je iPhone kan doen. Ook nog een optie maar de duurste is ook al rond de 100 euro.

Wat is wijsheid? Is het syncen een beetje easy met zo een losse recorder? Of toch maar gewoon simpel zo een VideoMic Rycote er op zetten?

Het liefst wil ik zo allround mogelijk. Het is nog hobby en heb wel hopelijk wat opdrachten binnen en door de vele video's die ik gemaakt heb weet ik dat geluid echt lastiger is dan het lijkt. Maar een deel van de video's zal gewoon auto's filmen zijn voor de verkoop (dus geluid zal niet zo belangrijk zijn, misschien even starten) en andere klus zou wel met praten zijn. Maar waarschijnlijk zal dat binnen zijn. En ook autoreviews, waar wel buiten gepraat wordt (maar dat is nog vooral hobby).

Ik weet ook dat met praten er heel veel scènes mislukken natuurlijk en vraag me dan af hoeveel extra werk het syncen kost. Bij de autoreviews die ik maak zit er al heel veel werk in het uitzoeken van de scènes en dan moet ik soms nog wat geluid syncen (beeld van GoPro, maar geluid van andere camera). Maar ik vind het wel fijn om het meteen goed te doen, want als ik over een halfjaar weer wat anders moet kopen ben ik uiteindelijk duurder uit..
Syncen kun je makkelijk doen aan de hand van de waveforms die je ziet of anders een tool gebruiken zoals Pluraleyes.

De zoom H1 is al voor 98 euro te krijgen dus 120 zou ik niet doen ;)

Ik ben erg tevreden met mijn Zoom H1 met Rode SmartLAV+. Vergeet niet, als je deze combo aanschaft een verloopje te kopen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Snakeye2209 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:21:
[...]

Ik denk dat het een kwestie van testen is.

Maar ik heb zelf de zoom H1 en met een Rode mircofoon is het geluid net wat beter als deze gekoppeld is aan de zoom H1.

[...]

Syncen kun je makkelijk doen aan de hand van de waveforms die je ziet of anders een tool gebruiken zoals Pluraleyes.

De zoom H1 is al voor 98 euro te krijgen dus 120 zou ik niet doen ;)

Ik ben erg tevreden met mijn Zoom H1 met Rode SmartLAV+. Vergeet niet, als je deze combo aanschaft een verloopje te kopen 8)
Syncen heb ik inderdaad vaker gedaan, gewoon in Final Cut Pro. Check in grote maten op de waveforms en zet ze dan op het oor en oog helemaal gelijk.

Had inderdaad gezien dat de Zoom H1 ook al goedkoper is en zie ze zelfs ook 2ehands staan. Heb er al veel op gezocht en denk dat die het wordt inderdaad. Lijkt mij het meest allround. Kan 'm gebruiken voor motorgeluid van de auto's (zonder lavalier) en kan 'm ook gebruiken voor spraak (met lavalier) en dan is het zelfs een beetje hetzelfde als een draadloze zender, want de afstand van de camera maakt dan niet meer zoveel uit (alleen voor het syncen wel handig). Kun je ook de stereomics van de Zoom aan hebben en ook de lavalier? Of kan het alleen 1 van de 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid_Stevie
  • Niet online
Lohran schreef op zondag 19 juni 2016 @ 19:29:

Ik weet dat Premiere Pro daar in ieder geval gewoon een ingebouwde tool voor heeft die al het materiaal (beeld en audio) automatisch kan syncen op basis van audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeye2209
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 21:04
Lohran schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:05:
[...]

Kun je ook de stereomics van de Zoom aan hebben en ook de lavalier? Of kan het alleen 1 van de 2?
Snap je vraag niet helemaal. Maar als je de lavalier aansluit dan wordt de input van de ingebouwde microfoons uitgeschakeld. Kan dus niet beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Kid_Stevie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:50:
[...]

Ik weet dat Premiere Pro daar in ieder geval gewoon een ingebouwde tool voor heeft die al het materiaal (beeld en audio) automatisch kan syncen op basis van audio.
Ik gebruik Final Cut Pro X, zal vast ook wel iets voor zijn.
Snakeye2209 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:28:
[...]

Snap je vraag niet helemaal. Maar als je de lavalier aansluit dan wordt de input van de ingebouwde microfoons uitgeschakeld. Kan dus niet beide.
Dat bedoelde ik ;) Wel jammer dat dat niet kan, maar zeker geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJoosterman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-04 11:32
Hallo,
Ik ben aan het filmen geslagen met mijn Canon 7D. Dit voor wat kleine projecten. Nu heb ik het probleem dat mijn huidige CF kaarten te sloom en te klein zijn. Nu ben ik rond aan het kijken voor een nieuwe, en kwam ik via Pricewatch, deze tegen:

Team Group CF1000X 128 gb tegen voor 65 euro.
Alleen geen reviews of wat dan ook. Op Google helaas ook helemaal niks.

Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met deze kaart en/of het merk? Google kan mij voor de rest ook niet helpen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichawwZki
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-06-2024
Binnen hoeveel jaar verwachten jullie dat de dslr camera's met 4k filmfunctie een beetje betaalbaar worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
Wat noem je betaalbaar? En echt DSLR of mag het ook mirrorless zijn?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichawwZki
Ja betaalbaar is inderdaad nogal relatief, maar ik zat als audiovisueel student te denken aan rond de 1500 euro. Graag wel een DSLR waar ik een Rode mic pro op kan schuiven.

Ik zat ook aan de Sony HXR-MC2500 te denken maar dat is dan weer GEEN DSLR en ik ben eigenlijk ook niet echt super enthousiast als ik naar beelden op YT kijk die met dat ding zijn geschoten.

[ Voor 37% gewijzigd door MichawwZki op 02-09-2016 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
MichawwZki schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 00:18:
Ja betaalbaar is inderdaad nogal relatief, maar ik zat als audiovisueel student te denken aan rond de 1500 euro. Graag wel een DSLR waar ik een Rode mic pro op kan schuiven.
Wil je een DSLR omdat je daar een Rode Videomic Pro op kan schuiven :? Want dat kan je ook prima op mirrorless camera's doen die een microphone jack hebben.

Mits dat je enige voorwaarde is voor een DSLR, dan hoef je niet langer te wachten (en al helemaal geen jaren :P), want de Sony A6300 kan nu al 4k filmen, heeft een microphone jack en kost ruim onder de 1500 euro.
MichawwZki schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 00:18:

Ik zat ook aan de Sony HXR-MC2500 te denken maar dat is dan weer GEEN DSLR en ik ben eigenlijk ook niet echt super enthousiast als ik naar beelden op YT kijk die met dat ding zijn geschoten.
Oke, nu ben ik je kwijt... Je hebt het over 4k en DSLR's, vervolgens kom je met een camcorder die geen 4k doet..?

[ Voor 24% gewijzigd door Hahn op 02-09-2016 00:24 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichawwZki
Hahn schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 00:22:
[...]

Wil je een DSLR omdat je daar een Rode Videomic Pro op kan schuiven :? Want dat kan je ook prima op mirrorless camera's doen die een microphone jack hebben.

Mits dat je enige voorwaarde is voor een DSLR, dan hoef je niet langer te wachten (en al helemaal geen jaren :P), want de Sony A6300 kan nu al 4k filmen, heeft een microphone jack en kost ruim onder de 1500 euro.

[...]

Oke, nu ben ik je kwijt... Je hebt het over 4k en DSLR's, vervolgens kom je met een camcorder die geen 4k doet..?
Bedankt voor de tips ik ga er zeker naar kijken.

Ja ik ben zelf ook een beetje de weg kwijt en ik wil eigenlijk iets kopen waarmee ik zeker 4 jaar vooruit kan. Dus met 4k ben ik future proof.

Maar aangezien ik nu een stage volg bij een tv zender en toch die richting op wil leek me die camcorder ook weer een leuk ding. Lastige keuze 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 16:42
JJoosterman schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:40:
Hallo,
Ik ben aan het filmen geslagen met mijn Canon 7D. Dit voor wat kleine projecten. Nu heb ik het probleem dat mijn huidige CF kaarten te sloom en te klein zijn. Nu ben ik rond aan het kijken voor een nieuwe, en kwam ik via Pricewatch, deze tegen:

Team Group CF1000X 128 gb tegen voor 65 euro.
Alleen geen reviews of wat dan ook. Op Google helaas ook helemaal niks.

Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met deze kaart en/of het merk? Google kan mij voor de rest ook niet helpen. :-(
Ik zou voor een LEXAR 64GB COMPACT FLASH 800X PROFESSIONAL gaan deze zijn speciaal voor het filmen met DSLR .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
MichawwZki schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 00:30:
[...]

Bedankt voor de tips ik ga er zeker naar kijken.

Ja ik ben zelf ook een beetje de weg kwijt en ik wil eigenlijk iets kopen waarmee ik zeker 4 jaar vooruit kan. Dus met 4k ben ik future proof.

Maar aangezien ik nu een stage volg bij een tv zender en toch die richting op wil leek me die camcorder ook weer een leuk ding. Lastige keuze 8)7
Met veel camcorders binnen je budget heb je een behoorlijk kleine sensor, behalve dan de 1" versies. En je kunt natuurlijk geen lenzen wisselen. Dus beslis eerst waar je prioriteiten liggen. Als je iets met wisselbare lenzen wil, kun je ook kiezen voor de Panasonic G7. Dat is een zeer complete 4k camera voor een nette prijs.
tronmedia schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 01:06:
Ik zou voor een LEXAR 64GB COMPACT FLASH 800X PROFESSIONAL gaan deze zijn speciaal voor het filmen met DSLR .
Speciaal voor filmen? Nee hoor. Voor veel filmcamera's heb je namelijk ook helemaal niets speciaals nodig. Het enige wat sommige 4k camera's vereisen is een U3 kaartje (wat vaak bullshit is). Voor filmen met een 7D kun je gewoon iedere Sandisk ultra gebruiken.
Overigens reageer je nu op iemand die meer dan 2 maanden geleden met deze vraag zat. Mij lijkt dat ie ondertussen wel een ander geheugenkaartje heeft gekocht.

[ Voor 28% gewijzigd door Universal Creations op 02-09-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
Universal Creations schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:12:
[...]

Met veel camcorders binnen je budget heb je een behoorlijk kleine sensor, behalve dan de 1" versies. En je kunt natuurlijk geen lenzen wisselen. Dus beslis eerst waar je prioriteiten liggen. Als je iets met wisselbare lenzen wil, kun je ook kiezen voor de Panasonic G7. Dat is een zeer complete 4k camera voor een nette prijs.

[...]

Speciaal voor filmen? Nee hoor. Voor veel filmcamera's heb je namelijk ook helemaal niets speciaals nodig. Het enige wat sommige 4k camera's vereisen is een U3 kaartje (wat vaak bullshit is). Voor filmen met een 7D kun je gewoon iedere Sandisk ultra gebruiken.
Overigens reageer je nu op iemand die meer dan 2 maanden geleden met deze vraag zat. Mij lijkt dat ie ondertussen wel een ander geheugenkaartje heeft gekocht.
Misschien een beetje overbodige luxe voor een 7D maar als je 4K gaat toch
handig om te hebben :)
Ik gebruik deze kaarten al jaren en ben zeer tevreden wat betreft betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Maar ze zijn gewoon niet speciaal voor filmen ;) Geen enkel kaartje is dat. Dat hij snel genoeg is, is wat anders.

Je kunt imho beter voor de sandisk versie gaan, die zijn een stuk betrouwbaarder en niet veel duurder.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:32:
Maar ze zijn gewoon niet speciaal voor filmen ;) Geen enkel kaartje is dat. Dat hij snel genoeg is, is wat anders.

Je kunt imho beter voor de sandisk versie gaan, die zijn een stuk betrouwbaarder en niet veel duurder.
Goedkoper zelfs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
Ventieldopje schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:32:

Ieder heeft zo zijn merk, nooit problemen gehad met Lexar.
Wat betreft prijs zijn ze zeer betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Lexar is zeker een goed merk en soms sneller (soms langzamer) dan Sandisk, maar zover ik weet heel vaak een stuk(je) duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichawwZki
De Panasonic Lumix G7 krijgt een opvolger genaamd Panasonic Lumix DMC-G80. Ben erg benieuwd naar de vergelijkingen. Ben al een tijdje van plan de G7 te kopen maar ik wacht nog even af tot er meer over de DMC-G80 bekend is.

[ Voor 31% gewijzigd door MichawwZki op 19-09-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-06 14:34

CasGas

.

Ik weet het, het is een ouder topic, maar ik ben wel voorstander om hier nieuw leven in te blazen, zeker gezien de hardwarelijst die er nu staat, daar is wel ruimte voor vernieuwing, is dit een idee?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-06 00:15

LJZ

CasGas schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:51:
Ik weet het, het is een ouder topic, maar ik ben wel voorstander om hier nieuw leven in te blazen, zeker gezien de hardwarelijst die er nu staat, daar is wel ruimte voor vernieuwing, is dit een idee?
Toevallig ben ik me inderdaad aan het verdiepen in filmen met een dSLR. Zijn er inderdaad mensen die de topic een update kunnen geven. Ik ben namelijk zeer benieuwd wat voor dSLR toestellen er momenteel echt aan te raden zijn.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Lees alsjeblieft de OpeningsPost (OP) door voordat je een vraag stelt. Hier kun je al veel info vinden.

Mocht je informatie hebben om de OP aan te vullen dan willen wij die graag toevoegen. Maak even een TR aan met de ontbrekende/onjuiste info en we passen het aan. Alvast dank.