Nou, mijn set up is bijna compleet! Veel geld uitgegeven helaas, maar wel goed spul hoop ik. Tiffen variabel ND filter is onderweg en dan blijft alleen het geluid nog over..
Ik wilde eerst voor een
RØDE NTG-2 gaan, omdat ik die ook op de Canon XA20 kan gebruiken (en dus de Canon 6D waar hij uiteindelijk voor is). Maar ik lees ook wel goede dingen over de kleinere RØDE's (
VideoMic Rycote etc.). En dan heb je nog de
Sennheiser MKE 400 wat weer iets duurder is (maar ook 2ehands te koop). Ik zoek sowieso altijd eerst of ik het 2ehands kan krijgen.
Maar een andere mogelijkheid is natuurlijk een recorder, maar daar moet dan ook weer een mic op. Al heb je een kleine lavalier met kabel voor een paar 10'jes. De
Zoom H4n komt erg goed uit de tests maar is wel weer gauw 200 euro. Dan heb je ook nog de
Zoom H1 wat rond de 120 euro kost en anders nog een microfoon van
Zoom die je aan je iPhone kan doen. Ook nog een optie maar de duurste is ook al rond de 100 euro.
Wat is wijsheid? Is het syncen een beetje easy met zo een losse recorder? Of toch maar gewoon simpel zo een
VideoMic Rycote er op zetten?
Het liefst wil ik zo allround mogelijk. Het is nog hobby en heb wel hopelijk wat opdrachten binnen en door de vele video's die ik gemaakt heb weet ik dat geluid echt lastiger is dan het lijkt. Maar een deel van de video's zal gewoon auto's filmen zijn voor de verkoop (dus geluid zal niet zo belangrijk zijn, misschien even starten) en andere klus zou wel met praten zijn. Maar waarschijnlijk zal dat binnen zijn. En ook autoreviews, waar wel buiten gepraat wordt (maar dat is nog vooral hobby).
Ik weet ook dat met praten er heel veel scènes mislukken natuurlijk en vraag me dan af hoeveel extra werk het syncen kost. Bij de autoreviews die ik maak zit er al heel veel werk in het uitzoeken van de scènes en dan moet ik soms nog wat geluid syncen (beeld van GoPro, maar geluid van andere camera). Maar ik vind het wel fijn om het meteen goed te doen, want als ik over een halfjaar weer wat anders moet kopen ben ik uiteindelijk duurder uit..
[
Voor 3% gewijzigd door
Lohran op 19-06-2016 19:32
]