• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:08
mrc4nl schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:22:
[...]

Het grootste verschil is de kleinere sensor, je onderwerp gaat door de grotere scherptiediepte eerder in de achtergrond op. Je hebt voor video wel een speedbooster te koop dit dit grootendeels op kan lossen

De m43 sensor presteert gewoon iets minder in low licht t.o.v aps-c, maar dat maakt MFT heus niet een slechte optie. videokwaliteit is zeer goed.
Zijn de MFT-sensoren niet van een ander 'type' dan de APS-C-sensoren? Ik weet even niet precies hoe ik het in de goede termen moet zeggen, maar wat ik ook begreep is dat MFT-sensoren voor video meer 'organisch' ogen en minder digitaal dan APS-C-sensoren. Maar goed, dat heb ik ook alleen maar gelezen ;)

Dat gezegd hebbende, ik heb zelf een Panasonic G6, heerlijk toestel, goede prijs/kwaliteit verhouding en volgens een hoop review in zijn prijsklasse één van de allerbeste qua video. Ik weet niet of de G7 dit nu wordt? Ik heb in ieder geval nooit gemerkt dat MFT een nadeel zou zijn. En voor foto's op verjaardagen heb ik een lichtsterke lens, prima ding!

[Voor 18% gewijzigd door Luuk1983 op 09-12-2015 08:31]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | Kingston KC2000 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | Fractal Define C TG | Scythe Mugen 5 | Seasonic Focus Plus Gold 650 | HTC Vive

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:44
Luuk1983 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:27:
[...]

Zijn de MFT-sensoren niet van een ander 'type' dan de APS-C-sensoren? Ik weet even niet precies hoe ik het in de goede termen moet zeggen, maar wat ik ook begreep is dat MFT-sensoren voor video meer 'organisch' ogen en minder digitaal dan APS-C-sensoren. Maar goed, dat heb ik ook alleen maar gelezen ;)

Dat gezegd hebbende, ik heb zelf een Panasonic G6, heerlijk toestel, goede prijs/kwaliteit verhouding en volgens een hoop review in zijn prijsklasse één van de allerbeste qua video. Ik weet niet of de G7 dit nu wordt? Ik heb in ieder geval nooit gemerkt dat MFT een nadeel zou zijn. En voor foto's op verjaardagen heb ik een lichtsterke lens, prima ding!
Het zijn allebei CMOS sensoren, het enige verschil kan zitten in of het een BSI of een FSI sensor is (front-side of back-side illuminated). Maar als je het verschil al kan zien zal het alleen bij low-light zijn aan de hoeveelheid ruis, niet zo zeer aan hoe "organisch" het oogt.

Als het organise oogt lijkt het mij eerder dat ruisreductie wordt toegepast.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Luuk1983
Ventieldopje schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:55:
[...]

Het zijn allebei CMOS sensoren, het enige verschil kan zitten in of het een BSI of een FSI sensor is (front-side of back-side illuminated). Maar als je het verschil al kan zien zal het alleen bij low-light zijn aan de hoeveelheid ruis, niet zo zeer aan hoe "organisch" het oogt.

Zover ik weet is het geen CMOS-sensor, tenzij het marketingtermen zijn natuurlijk. Het zou een LIve MOS (NMOS) sensor zijn die minder stroom kost dan een CMOS-sensor: Wikipedia: Live MOS. Verder geen idee wat het allemaal betekent, maar er zit wel noise reduction op lees ik.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | Kingston KC2000 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | Fractal Define C TG | Scythe Mugen 5 | Seasonic Focus Plus Gold 650 | HTC Vive

Ik ben niet heel erg thuis in m4/3, maar volgens mij is die live mos niet meer te vinden in recente modellen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Luuk1983
Universal Creations schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:32:
Ik ben niet heel erg thuis in m4/3, maar volgens mij is die live mos niet meer te vinden in recente modellen.
De G7 heeft die inderdaad niet zie ik, inderdaad!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:21

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ventieldopje schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:55:
[...]

Organish weet ik niet maar er kan natuurlijk ook een verschil zitten tussen leveranciers.
Panasonic heeft in het verleden eigen productie gehad (iets samen met towerjazz oid)

Olympus kocht al langer hun 16MP sensoren in bij Sony, en de Panasonic gx8 heeft nu ook een sony sensor (21MP)

Mijn gx7 heeft nog wel een live mos zie ik net, net als de gh4

ora et labora

Live Mos of CMOS: organisch is een leuke marketing term en in de praktijk zie je er verrekte weinig van terug. CCD op lage iso, kan nog wel iets verschil maken met CMOS qua beeld, maar het nadeel van CCD bij hoge iso is niet te zuinig...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lohran
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05-2021

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Beste leden,

Sindskort ben ik in het trotse bezit van een Canon EOS 6D, een prachtige upgrade na de EOS 400D uiteraard. Zeker met de Canon 24-70mm F2.8 L lens een fijne combinatie. Aangezien ik veel film (met een Canon XA20) heb ik de 6D vooral voor fotografie. Maar hij maakt natuurlijk wel prachtige beelden en wil me er toch wat meer in gaan verdiepen. Zoals jullie wel weten is een follow focus dan wel een must, aangezien het handheld geen doen is. Overigens heb ik nog wel een echt videostatief (Manfrotto), maar die is nogal zwaar en is dus niet altijd even handig.

Dus ik zoek eigenlijk een goedkoop DSLR rig met follow focus, waar ik het een beetje mee kan leren en kijken of het wel voor mij is weggelegd. Ik kom prachtige rigs tegen van duizenden euro's, maar aangezien het allemaal hobby voor mij is wil ik dat er dus niet voor uitgeven.

Nou kom ik ook goedkope rigs incl. follow focus tegen voor rond de 100/150 dollar. Tuurlijk snap ik dat het niet zo goed is als die dingen van 1000 euro, maar is het echt behelpen daarmee? Of is het prima om daar mee te beginnen? Heeft iemand ervaring met zulke rigs? Een bevriende cameraman zei dat je moet rekenen op wat meer speling (follow focus), maar dat het sowieso beter is dan uit de hand.

Voorbeeldjes:
100 dollar
140 dollar

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
Ik film nooit echt met een hele rig maar ik zie bij veel winkels voor weinig geld die SevenOak rigs liggen, daar zou je ook eens naar kunnen kijken. Dan zit je in ieder geval niet met invoerrechten en garantie te pielen. Wellicht kun je hem ook zelfs nog eerst even uitproberen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Ventieldopje schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:52:
Ik film nooit echt met een hele rig maar ik zie bij veel winkels voor weinig geld die SevenOak rigs liggen, daar zou je ook eens naar kunnen kijken. Dan zit je in ieder geval niet met invoerrechten en garantie te pielen. Wellicht kun je hem ook zelfs nog eerst even uitproberen.
Thanks! Die had ik inderdaad ook al bekeken. Maar alleen de follow focus kost al 180 euro, dat vind ik nu even te veel om te proberen of het wat voor mij is. Daarnaast moet je dus nog een rig kopen, die ook over de 100 euro is. De producten in de linkjes zijn ook hier te bestellen (of uit Duitsland), en zijn dan niet veel duurder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 16:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die Neewer kits hebben ze ook bij amazon.de, dan heb je ook geen gedoe met invoerkosten en is garantie ook nog te overzien.

edit: ah, dat had je zelf ook al gevonden :P

[Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 12-06-2016 16:58]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Orion84 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:58:
Die Neewer kits hebben ze ook bij amazon.de, dan heb je ook geen gedoe met invoerkosten en is garantie ook nog te overzien.

edit: ah, dat had je zelf ook al gevonden :P
Haha ja, thanks. De linkjes zijn puur even als voorbeeld. Maar heeft er iemand ervaring mee? Kom nog niet al te veel tegen over Neewer, ook niet op Youtube. Of er zit dan bijv. weer geen follow focus bij of ze laten gewoon alleen zien hoe het er uit ziet.

Edit: Kwam nu ook een follow focus voor 70 euro tegen. In een (oudere) review komt 'ie er helemaal niet slecht vanaf en toen was hij nog een stuk duurder ook (althans, als het echt dezelfde zijn). Klinkt als een goede deal! Check de review hier.

Deze lijkt er ook op, voor 50 euro.

[Voor 37% gewijzigd door Lohran op 13-06-2016 01:00]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 09:58
Het kan nog goedkoper...
($35.96)
http://item.ebay.com/391479483817

Zelf geen ervaring mee, wel aan het rond kijken.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Gutteguttegut schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:59:
Het kan nog goedkoper...
($35.96)
http://item.ebay.com/391479483817
[afbeelding]
Zelf geen ervaring mee, wel aan het rond kijken.
Maar die RJ follow focus schijnt weinig speling te hebben en is niet vrij te rollen (dus met wat tegendruk zeg maar). Maar ik vraag me dus af of die look a likes dat ook hebben.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 09:58
Lohran schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:45:
[...]

Maar die RJ follow focus schijnt weinig speling te hebben en is niet vrij te rollen (dus met wat tegendruk zeg maar). Maar ik vraag me dus af of die look a likes dat ook hebben.
Geen idee maar voor die 35 dollar is het uit te testen.
(en dan meteen een review ergens plaatsen natuurlijk ;) ).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Gutteguttegut schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:48:
[...]
Geen idee maar voor die 35 dollar is het uit te testen.
(en dan meteen een review ergens plaatsen natuurlijk ;) ).
Haha nee dan koop ik denk ik zo een Neewer rig, waar meteen alles op zit :)
Maar dacht juist als die RJ (of een kloon) een stuk beter is, dan is dat wel de moeite waard. Dan kan ik zelf wel een rig samenstellen.

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 21:49
Ik heb zelf wel vaker gedraaid met 2 tal sevenoaks rigs met counterweight, de kwaliteit komt toch wel terug in de prijs.
Met een van die rigs werk ik nog steeds wel is, maar merk dat de shoulderpads makkelijker los raken en dat er sneller speling op de bouten etc zitten. Gevoel alsof het gewicht de rig zelf geen goed doet uiteindelijk. (ligt ook beetje aan hoeveel gear je op je rig zet)

De rigs die een veelvoud kosten zijn veelal degelijker, maar ik kan niet zeggen dat die sevenoaks perse slecht zijn. Gevoelsmatig zou ik ook pas in iets veel duurders investeren als je denkt meermaals in de week op pad te gaan. Als je het echt goedkoop wil houden om puur te proberen, dan zou ik 2e hands kijken naar een set of anders voor een weekendje een rig huren (kost je meestal maar 1x dagprijs) en er beetje mee spelen etc.

Overigens film ik ook zelf vaker zonder follow focus, gevoelsmatig is het niet perse een must afhankelijk van je onderwerp en welke lens je gebruikt. Een heel ander iets mocht je meer gaan filmen met dslr, dan zou ik zelf nog de voorkeur geven aan een (variabel) ND filter boven een FF, zodat je ook overdag 'filmischer' met een kleine scherptediepte kan schieten, maar ook dit is natuurlijk afhankelijk van je onderwerp etc. (maar dat is ook iets wat je ook voor fotografie nog kan gebruiken)

[Voor 43% gewijzigd door StygMa op 14-06-2016 00:27]

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

StygMa schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 00:09:
Ik heb zelf wel vaker gedraaid met 2 tal sevenoaks rigs met counterweight, de kwaliteit komt toch wel terug in de prijs.
Met een van die rigs werk ik nog steeds wel is, maar merk dat de shoulderpads makkelijker los raken en dat er sneller speling op de bouten etc zitten. Gevoel alsof het gewicht de rig zelf geen goed doet uiteindelijk. (ligt ook beetje aan hoeveel gear je op je rig zet)

De rigs die een veelvoud kosten zijn veelal degelijker, maar ik kan niet zeggen dat die sevenoaks perse slecht zijn. Gevoelsmatig zou ik ook pas in iets veel duurders investeren als je denkt meermaals in de week op pad te gaan. Als je het echt goedkoop wil houden om puur te proberen, dan zou ik 2e hands kijken naar een set of anders voor een weekendje een rig huren (kost je meestal maar 1x dagprijs) en er beetje mee spelen etc.

Overigens film ik ook zelf vaker zonder follow focus, gevoelsmatig is het niet perse een must afhankelijk van je onderwerp en welke lens je gebruikt.
Welke van Sevenoaks heb je precies?

Huren is nog wel een idee inderdaad! Maar ben ook beetje bang dat je dan meteen weer 'verslaafd' raakt aan de kwaliteit (aangezien ze meestal de betere spullen in de verhuur hebben). Tweedehands check ik ook geregeld, maar staat nog niet echt veel te koop.

• StygMa
Ik heb de Sevenoak SK-R01 met counterweight en extra handle grip.

Een andere optie voor als je goedkoop en degelijk wil is een baseplate en wat buizen aan elkaar (laten) lassen. Nadeel is dat het minder flexibel is, maar het is wel meer 1 geheel waaronder het (zeer waarschijnlijk) minder speling etc heeft.

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

StygMa schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:09:
Ik heb de Sevenoak SK-R01 met counterweight en extra handle grip.

Een andere optie voor als je goedkoop en degelijk wil is een baseplate en wat buizen aan elkaar (laten) lassen. Nadeel is dat het minder flexibel is, maar het is wel meer 1 geheel waaronder het (zeer waarschijnlijk) minder speling etc heeft.
Thanks!

De rig is het probleem niet echt, die kun je wel voor vrij weinig krijgen. Maar meer een redelijk goede follow focus voor een prijs onder de 100 euro. Hoopte dus eigenlijk dat iemand ervaring heeft met die dingen hierboven. Omdat de namen steeds veranderen kan het zijn dat de online reviews niet meer accuraat zijn (want is het product nog wel echt hetzelfde?).

Ik ga binnenkort eerst maar eens naar een bevriende cameraman, zodat hij kan uitleggen hoe alles precies werkt en dan ga ik daarna een keuze maken. Misschien eerst alleen een follow focus op een bracket en dan filmen vanaf m'n videostatief, alleen dat ding is dus loodzwaar en wil 'm eigenlijk niet altijd meezeulen (Manfrotto 503HDV op de 058B).

• StygMa
Wat ga je precies filmen eigenlijk? Zoals ik al aanhaalde is een follow focus heel handig, maar het wordt pas echt belangrijk en strak als je fictie achtige dingen gaat filmen. Ik denk met een redelijke lens dat je ook zonder follow focus en met een rig wel redelijk uit de voeten kan. (ook al heb je FF, als je overdag draait met Magic Lantern bijv dan is het soms nog steeds lastig om te zien of het echt goed scherp is zonder extern scherm)

Mocht je bijv landschappen gaan schieten zou ik eerder voor een statief gaan, tussenvorm zou nog kunnen zijn een monopod of een monopod met uitklapbare pootjes. Dat komt ook meer in de buurt qua beeldbeleving van een rig. Zelf gebruik ik ook nog een glidecam voor als het strakker/vloeiender moet, maar het gewicht ervan en hoe snel je ermee standby staat valt me daarin weer tegen.

[Voor 10% gewijzigd door StygMa op 14-06-2016 12:32]

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Glidecam is wel gaaf inderdaad, maar dat is nog niet nodig voor mij. Al zou ik het graag hebben hoor, maar het kost allemaal al genoeg ;)

Nou ik maak autoreviews samen met mijn broer (samen presenteren, al het camerawerk doe ik ook nog). Weet niet of het mag, maar hier te zien: www.LoveAtFirstDrive.nl
Dit film ik nu dus met een Canon XA20, maar het lijkt me mooi om de details met de 6D te gaan filmen. De rijshots zijn wat lastiger, maar misschien dat uiteindelijk de XA20 wel helemaal weg valt. Hoewel dat een supercamera is qua point en shoot (en gewoon erg mooi beeld), haalt het het niet bij de 6D. Maar soms moeten we in een middag een hele review filmen en dan is de XA20 gewoon handig. Andere keer hebben we weer een lang weekend en zou ik wat meer tijd in de details kunnen stoppen. Verder word ik af en toe gevraagd voor een filmklusje, wat gewoon een bedrijfsvideo is ofzo. Dat kan prima met de 6D denk ik, want dat zal vooral op 1 plek zijn met een pratende kerel.

Dus misschien is gewoon op het statief aan het begin nog wel het beste. Zo een ff van 70 euro met een bracket er onder vind ik dan nog wel de moeite. Moet overigens ook nog een microfoon hebben, zit zelf aan de Rode NTG-2 te denken, omdat ik deze ook op de XA20 kan gebruiken dan (zit nu een ATG die ik van iemand leen, voor het praten hebben we een draadloze mic).

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:46

Tarin

Just plain weird.

Wat microfoons betreft is vandaag de ProMic Laser van sE in de aanbieding op iBood. Die wordt op een prijspunt van €100 goed gereviewed (oa op Thomann.de), dus voor de €46 (incl. verzenden) zit ik daar wel ernstig aan te denken voor op de 80D.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Tarin schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:11:
Wat microfoons betreft is vandaag de ProMic Laser van sE in de aanbieding op iBood. Die wordt op een prijspunt van €100 goed gereviewed (oa op Thomann.de), dus voor de €46 (incl. verzenden) zit ik daar wel ernstig aan te denken voor op de 80D.
Heb je 'm gekocht? Erg goedkoop! Ik was te laat, maar zoek ook een oplossing voor beide toestellen (dus XLR en 3.5mm mogelijkheid).

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:46

Tarin

Just plain weird.

Lohran schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:44:
[...]

Heb je 'm gekocht? Erg goedkoop! Ik was te laat, maar zoek ook een oplossing voor beide toestellen (dus XLR en 3.5mm mogelijkheid).
Yep. Hij was later nog in de Big Sale voor dezelfde prijs, maar inmiddels is hij ook daar verdwenen. Ben benieuwd, over anderhalve week komt hij pas aan.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Tarin schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:53:
[...]

Yep. Hij was later nog in de Big Sale voor dezelfde prijs, maar inmiddels is hij ook daar verdwenen. Ben benieuwd, over anderhalve week komt hij pas aan.
Ah chill! Voor dat geld lijkt het zeker een goed deal.

Ik heb inmiddels een rig met follow focus. Was wat sneller gegaan dan verwacht ;) Kwam op marktplaats een set tegen op 15 min. rijden van thuis. Dus die ben ik maar gaan halen! Bleek ook nog eens niet gebruikt te zijn omdat haar camera er niet goed op paste.
Het is een Hutings geworden. Kon er een paar dingen over vinden en komen er best goed vanaf. Nieuw zijn ze 400 euro en heb een stuk minder dan de helft betaald. Dus lijkt een goede deal! De follow focus lijkt qua design erg op die van RJ, alleen dan met 2 wieltjes. Werkt behoorlijk smooth en weinig speling. Zover ik begrijp zoekt Hutings gewoon in China naar goede sets en zet er dan hun naam op ;)
Nadeel is dat mijn Canon 24-70 F2.8 niet door de matte box kan, dus de camera moet verder naar achteren. Maar als je dan uitgezoomd hebt (bij deze lens wordt hij langer als je zoomt) zie je de matte box zelf.. Dus denk dat ik die er af laat en de zonnekap van de lens zelf er op zet, mocht het nodig zijn. Het schouderstuk is wel handig, want je klapt 'm uit en dan kan je 'm tegen je buik laten leunen en hoef je de camera zelfs niet meer vast te houden. Dus qua gewicht wel makkelijk. Alleen het buikstuk duwt wel een beetje in m'n buik, wat niet zo comfy is. Maar goed, wie mooi wilt (filmen) zijn, moet pijn lijden ;)

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 21:16
Ik heb vandaag mijn H4N Zoom binnen. Ik had al een VideoMic Pro Compact liggen.
Als ik interviews wil opnemen (binnen, met hopelijk weinig omgevingsgeluiden), is het dan aan te raden om de VideoMic aan de H4N te koppelen en zo dicht mogelijk bij de geinterviewde te houden. Of kan ik beter de ingebouwde mics gebruiken van de H4N?

Ik heb pas van het weekend tijd om te testen, dus in de tussentijd wil ik wat tips verzamelen.

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Nou, mijn set up is bijna compleet! Veel geld uitgegeven helaas, maar wel goed spul hoop ik. Tiffen variabel ND filter is onderweg en dan blijft alleen het geluid nog over..

Ik wilde eerst voor een RØDE NTG-2 gaan, omdat ik die ook op de Canon XA20 kan gebruiken (en dus de Canon 6D waar hij uiteindelijk voor is). Maar ik lees ook wel goede dingen over de kleinere RØDE's (VideoMic Rycote etc.). En dan heb je nog de Sennheiser MKE 400 wat weer iets duurder is (maar ook 2ehands te koop). Ik zoek sowieso altijd eerst of ik het 2ehands kan krijgen.

Maar een andere mogelijkheid is natuurlijk een recorder, maar daar moet dan ook weer een mic op. Al heb je een kleine lavalier met kabel voor een paar 10'jes. De Zoom H4n komt erg goed uit de tests maar is wel weer gauw 200 euro. Dan heb je ook nog de Zoom H1 wat rond de 120 euro kost en anders nog een microfoon van Zoom die je aan je iPhone kan doen. Ook nog een optie maar de duurste is ook al rond de 100 euro.

Wat is wijsheid? Is het syncen een beetje easy met zo een losse recorder? Of toch maar gewoon simpel zo een VideoMic Rycote er op zetten?

Het liefst wil ik zo allround mogelijk. Het is nog hobby en heb wel hopelijk wat opdrachten binnen en door de vele video's die ik gemaakt heb weet ik dat geluid echt lastiger is dan het lijkt. Maar een deel van de video's zal gewoon auto's filmen zijn voor de verkoop (dus geluid zal niet zo belangrijk zijn, misschien even starten) en andere klus zou wel met praten zijn. Maar waarschijnlijk zal dat binnen zijn. En ook autoreviews, waar wel buiten gepraat wordt (maar dat is nog vooral hobby).

Ik weet ook dat met praten er heel veel scènes mislukken natuurlijk en vraag me dan af hoeveel extra werk het syncen kost. Bij de autoreviews die ik maak zit er al heel veel werk in het uitzoeken van de scènes en dan moet ik soms nog wat geluid syncen (beeld van GoPro, maar geluid van andere camera). Maar ik vind het wel fijn om het meteen goed te doen, want als ik over een halfjaar weer wat anders moet kopen ben ik uiteindelijk duurder uit..

[Voor 3% gewijzigd door Lohran op 19-06-2016 19:32]

• Snakeye2209
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 00:22
Xyphoid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 00:48:
Ik heb vandaag mijn H4N Zoom binnen. Ik had al een VideoMic Pro Compact liggen.
Als ik interviews wil opnemen (binnen, met hopelijk weinig omgevingsgeluiden), is het dan aan te raden om de VideoMic aan de H4N te koppelen en zo dicht mogelijk bij de geinterviewde te houden. Of kan ik beter de ingebouwde mics gebruiken van de H4N?

Ik heb pas van het weekend tijd om te testen, dus in de tussentijd wil ik wat tips verzamelen.
Ik denk dat het een kwestie van testen is.

Maar ik heb zelf de zoom H1 en met een Rode mircofoon is het geluid net wat beter als deze gekoppeld is aan de zoom H1.
Lohran schreef op zondag 19 juni 2016 @ 19:29:
Nou, mijn set up is bijna compleet! Veel geld uitgegeven helaas, maar wel goed spul hoop ik. Tiffen variabel ND filter is onderweg en dan blijft alleen het geluid nog over..

Ik wilde eerst voor een RØDE NTG-2 gaan, omdat ik die ook op de Canon XA20 kan gebruiken (en dus de Canon 6D waar hij uiteindelijk voor is). Maar ik lees ook wel goede dingen over de kleinere RØDE's (VideoMic Rycote etc.). En dan heb je nog de Sennheiser MKE 400 wat weer iets duurder is (maar ook 2ehands te koop). Ik zoek sowieso altijd eerst of ik het 2ehands kan krijgen.

Maar een andere mogelijkheid is natuurlijk een recorder, maar daar moet dan ook weer een mic op. Al heb je een kleine lavalier met kabel voor een paar 10'jes. De Zoom H4n komt erg goed uit de tests maar is wel weer gauw 200 euro. Dan heb je ook nog de Zoom H1 wat rond de 120 euro kost en anders nog een microfoon van Zoom die je aan je iPhone kan doen. Ook nog een optie maar de duurste is ook al rond de 100 euro.

Wat is wijsheid? Is het syncen een beetje easy met zo een losse recorder? Of toch maar gewoon simpel zo een VideoMic Rycote er op zetten?

Het liefst wil ik zo allround mogelijk. Het is nog hobby en heb wel hopelijk wat opdrachten binnen en door de vele video's die ik gemaakt heb weet ik dat geluid echt lastiger is dan het lijkt. Maar een deel van de video's zal gewoon auto's filmen zijn voor de verkoop (dus geluid zal niet zo belangrijk zijn, misschien even starten) en andere klus zou wel met praten zijn. Maar waarschijnlijk zal dat binnen zijn. En ook autoreviews, waar wel buiten gepraat wordt (maar dat is nog vooral hobby).

Ik weet ook dat met praten er heel veel scènes mislukken natuurlijk en vraag me dan af hoeveel extra werk het syncen kost. Bij de autoreviews die ik maak zit er al heel veel werk in het uitzoeken van de scènes en dan moet ik soms nog wat geluid syncen (beeld van GoPro, maar geluid van andere camera). Maar ik vind het wel fijn om het meteen goed te doen, want als ik over een halfjaar weer wat anders moet kopen ben ik uiteindelijk duurder uit..
Syncen kun je makkelijk doen aan de hand van de waveforms die je ziet of anders een tool gebruiken zoals Pluraleyes.

De zoom H1 is al voor 98 euro te krijgen dus 120 zou ik niet doen ;)

Ik ben erg tevreden met mijn Zoom H1 met Rode SmartLAV+. Vergeet niet, als je deze combo aanschaft een verloopje te kopen 8)

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Snakeye2209 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:21:
[...]

Ik denk dat het een kwestie van testen is.

Maar ik heb zelf de zoom H1 en met een Rode mircofoon is het geluid net wat beter als deze gekoppeld is aan de zoom H1.

[...]

Syncen kun je makkelijk doen aan de hand van de waveforms die je ziet of anders een tool gebruiken zoals Pluraleyes.

De zoom H1 is al voor 98 euro te krijgen dus 120 zou ik niet doen ;)

Ik ben erg tevreden met mijn Zoom H1 met Rode SmartLAV+. Vergeet niet, als je deze combo aanschaft een verloopje te kopen 8)
Syncen heb ik inderdaad vaker gedaan, gewoon in Final Cut Pro. Check in grote maten op de waveforms en zet ze dan op het oor en oog helemaal gelijk.

Had inderdaad gezien dat de Zoom H1 ook al goedkoper is en zie ze zelfs ook 2ehands staan. Heb er al veel op gezocht en denk dat die het wordt inderdaad. Lijkt mij het meest allround. Kan 'm gebruiken voor motorgeluid van de auto's (zonder lavalier) en kan 'm ook gebruiken voor spraak (met lavalier) en dan is het zelfs een beetje hetzelfde als een draadloze zender, want de afstand van de camera maakt dan niet meer zoveel uit (alleen voor het syncen wel handig). Kun je ook de stereomics van de Zoom aan hebben en ook de lavalier? Of kan het alleen 1 van de 2?

• Kid_Stevie
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Lohran schreef op zondag 19 juni 2016 @ 19:29:

Ik weet dat Premiere Pro daar in ieder geval gewoon een ingebouwde tool voor heeft die al het materiaal (beeld en audio) automatisch kan syncen op basis van audio.

• Snakeye2209
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 00:22
Lohran schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:05:
[...]

Kun je ook de stereomics van de Zoom aan hebben en ook de lavalier? Of kan het alleen 1 van de 2?
Snap je vraag niet helemaal. Maar als je de lavalier aansluit dan wordt de input van de ingebouwde microfoons uitgeschakeld. Kan dus niet beide.

• Lohran

Lohran

LoveAtFirstDrive.nl

Kid_Stevie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:50:
[...]

Ik weet dat Premiere Pro daar in ieder geval gewoon een ingebouwde tool voor heeft die al het materiaal (beeld en audio) automatisch kan syncen op basis van audio.
Ik gebruik Final Cut Pro X, zal vast ook wel iets voor zijn.
Snakeye2209 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:28:
[...]

Snap je vraag niet helemaal. Maar als je de lavalier aansluit dan wordt de input van de ingebouwde microfoons uitgeschakeld. Kan dus niet beide.
Dat bedoelde ik ;) Wel jammer dat dat niet kan, maar zeker geen ramp.

• JJoosterman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-03 22:16
Hallo,
Ik ben aan het filmen geslagen met mijn Canon 7D. Dit voor wat kleine projecten. Nu heb ik het probleem dat mijn huidige CF kaarten te sloom en te klein zijn. Nu ben ik rond aan het kijken voor een nieuwe, en kwam ik via Pricewatch, deze tegen:

Team Group CF1000X 128 gb tegen voor 65 euro.
Alleen geen reviews of wat dan ook. Op Google helaas ook helemaal niks.

Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met deze kaart en/of het merk? Google kan mij voor de rest ook niet helpen. :-(

• MichawwZki
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-03 16:00
Binnen hoeveel jaar verwachten jullie dat de dslr camera's met 4k filmfunctie een beetje betaalbaar worden?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53
Wat noem je betaalbaar? En echt DSLR of mag het ook mirrorless zijn?

The devil is in the details.

• MichawwZki
Ja betaalbaar is inderdaad nogal relatief, maar ik zat als audiovisueel student te denken aan rond de 1500 euro. Graag wel een DSLR waar ik een Rode mic pro op kan schuiven.

Ik zat ook aan de Sony HXR-MC2500 te denken maar dat is dan weer GEEN DSLR en ik ben eigenlijk ook niet echt super enthousiast als ik naar beelden op YT kijk die met dat ding zijn geschoten.

[Voor 37% gewijzigd door MichawwZki op 02-09-2016 00:21]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53
MichawwZki schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 00:18:
Ja betaalbaar is inderdaad nogal relatief, maar ik zat als audiovisueel student te denken aan rond de 1500 euro. Graag wel een DSLR waar ik een Rode mic pro op kan schuiven.
Wil je een DSLR omdat je daar een Rode Videomic Pro op kan schuiven :? Want dat kan je ook prima op mirrorless camera's doen die een microphone jack hebben.

Mits dat je enige voorwaarde is voor een DSLR, dan hoef je niet langer te wachten (en al helemaal geen jaren :P), want de Sony A6300 kan nu al 4k filmen, heeft een microphone jack en kost ruim onder de 1500 euro.
MichawwZki schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 00:18:

Ik zat ook aan de Sony HXR-MC2500 te denken maar dat is dan weer GEEN DSLR en ik ben eigenlijk ook niet echt super enthousiast als ik naar beelden op YT kijk die met dat ding zijn geschoten.
Oke, nu ben ik je kwijt... Je hebt het over 4k en DSLR's, vervolgens kom je met een camcorder die geen 4k doet..?

[Voor 24% gewijzigd door Hahn op 02-09-2016 00:24]

The devil is in the details.

• MichawwZki
Hahn schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 00:22:
[...]

Wil je een DSLR omdat je daar een Rode Videomic Pro op kan schuiven :? Want dat kan je ook prima op mirrorless camera's doen die een microphone jack hebben.

Mits dat je enige voorwaarde is voor een DSLR, dan hoef je niet langer te wachten (en al helemaal geen jaren :P), want de Sony A6300 kan nu al 4k filmen, heeft een microphone jack en kost ruim onder de 1500 euro.

[...]

Oke, nu ben ik je kwijt... Je hebt het over 4k en DSLR's, vervolgens kom je met een camcorder die geen 4k doet..?
Bedankt voor de tips ik ga er zeker naar kijken.

Ja ik ben zelf ook een beetje de weg kwijt en ik wil eigenlijk iets kopen waarmee ik zeker 4 jaar vooruit kan. Dus met 4k ben ik future proof.

Maar aangezien ik nu een stage volg bij een tv zender en toch die richting op wil leek me die camcorder ook weer een leuk ding. Lastige keuze 8)7

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09-2019
JJoosterman schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:40:
Hallo,
Ik ben aan het filmen geslagen met mijn Canon 7D. Dit voor wat kleine projecten. Nu heb ik het probleem dat mijn huidige CF kaarten te sloom en te klein zijn. Nu ben ik rond aan het kijken voor een nieuwe, en kwam ik via Pricewatch, deze tegen:

Team Group CF1000X 128 gb tegen voor 65 euro.
Alleen geen reviews of wat dan ook. Op Google helaas ook helemaal niks.

Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met deze kaart en/of het merk? Google kan mij voor de rest ook niet helpen. :-(
Ik zou voor een LEXAR 64GB COMPACT FLASH 800X PROFESSIONAL gaan deze zijn speciaal voor het filmen met DSLR .
MichawwZki schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 00:30:
[...]

Bedankt voor de tips ik ga er zeker naar kijken.

Ja ik ben zelf ook een beetje de weg kwijt en ik wil eigenlijk iets kopen waarmee ik zeker 4 jaar vooruit kan. Dus met 4k ben ik future proof.

Maar aangezien ik nu een stage volg bij een tv zender en toch die richting op wil leek me die camcorder ook weer een leuk ding. Lastige keuze 8)7
Met veel camcorders binnen je budget heb je een behoorlijk kleine sensor, behalve dan de 1" versies. En je kunt natuurlijk geen lenzen wisselen. Dus beslis eerst waar je prioriteiten liggen. Als je iets met wisselbare lenzen wil, kun je ook kiezen voor de Panasonic G7. Dat is een zeer complete 4k camera voor een nette prijs.
tronmedia schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 01:06:
Ik zou voor een LEXAR 64GB COMPACT FLASH 800X PROFESSIONAL gaan deze zijn speciaal voor het filmen met DSLR .
Speciaal voor filmen? Nee hoor. Voor veel filmcamera's heb je namelijk ook helemaal niets speciaals nodig. Het enige wat sommige 4k camera's vereisen is een U3 kaartje (wat vaak bullshit is). Voor filmen met een 7D kun je gewoon iedere Sandisk ultra gebruiken.
Overigens reageer je nu op iemand die meer dan 2 maanden geleden met deze vraag zat. Mij lijkt dat ie ondertussen wel een ander geheugenkaartje heeft gekocht.

[Voor 28% gewijzigd door Universal Creations op 02-09-2016 11:15]

• tronmedia
Universal Creations schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:12:
[...]

Met veel camcorders binnen je budget heb je een behoorlijk kleine sensor, behalve dan de 1" versies. En je kunt natuurlijk geen lenzen wisselen. Dus beslis eerst waar je prioriteiten liggen. Als je iets met wisselbare lenzen wil, kun je ook kiezen voor de Panasonic G7. Dat is een zeer complete 4k camera voor een nette prijs.

[...]

Speciaal voor filmen? Nee hoor. Voor veel filmcamera's heb je namelijk ook helemaal niets speciaals nodig. Het enige wat sommige 4k camera's vereisen is een U3 kaartje (wat vaak bullshit is). Voor filmen met een 7D kun je gewoon iedere Sandisk ultra gebruiken.
Overigens reageer je nu op iemand die meer dan 2 maanden geleden met deze vraag zat. Mij lijkt dat ie ondertussen wel een ander geheugenkaartje heeft gekocht.
Misschien een beetje overbodige luxe voor een 7D maar als je 4K gaat toch
handig om te hebben :)
Ik gebruik deze kaarten al jaren en ben zeer tevreden wat betreft betrouwbaarheid.

• Ventieldopje
Maar ze zijn gewoon niet speciaal voor filmen ;) Geen enkel kaartje is dat. Dat hij snel genoeg is, is wat anders.

Je kunt imho beter voor de sandisk versie gaan, die zijn een stuk betrouwbaarder en niet veel duurder.

www.maartendeboer.net

Ventieldopje schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:32:
Maar ze zijn gewoon niet speciaal voor filmen ;) Geen enkel kaartje is dat. Dat hij snel genoeg is, is wat anders.

Je kunt imho beter voor de sandisk versie gaan, die zijn een stuk betrouwbaarder en niet veel duurder.
Goedkoper zelfs ;)

• tronmedia
Ventieldopje schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:32:

Ieder heeft zo zijn merk, nooit problemen gehad met Lexar.
Wat betreft prijs zijn ze zeer betaalbaar.
Lexar is zeker een goed merk en soms sneller (soms langzamer) dan Sandisk, maar zover ik weet heel vaak een stuk(je) duurder.

• MichawwZki
De Panasonic Lumix G7 krijgt een opvolger genaamd Panasonic Lumix DMC-G80. Ben erg benieuwd naar de vergelijkingen. Ben al een tijdje van plan de G7 te kopen maar ik wacht nog even af tot er meer over de DMC-G80 bekend is.

[Voor 31% gewijzigd door MichawwZki op 19-09-2016 09:26]

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-05 13:57
Ik weet het, het is een ouder topic, maar ik ben wel voorstander om hier nieuw leven in te blazen, zeker gezien de hardwarelijst die er nu staat, daar is wel ruimte voor vernieuwing, is dit een idee?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-02 18:29
CasGas schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:51:
Ik weet het, het is een ouder topic, maar ik ben wel voorstander om hier nieuw leven in te blazen, zeker gezien de hardwarelijst die er nu staat, daar is wel ruimte voor vernieuwing, is dit een idee?
Toevallig ben ik me inderdaad aan het verdiepen in filmen met een dSLR. Zijn er inderdaad mensen die de topic een update kunnen geven. Ik ben namelijk zeer benieuwd wat voor dSLR toestellen er momenteel echt aan te raden zijn.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Let op:
Lees alsjeblieft de OpeningsPost (OP) door voordat je een vraag stelt. Hier kun je al veel info vinden.

Mocht je informatie hebben om de OP aan te vullen dan willen wij die graag toevoegen. Maak even een TR aan met de ontbrekende/onjuiste info en we passen het aan. Alvast dank.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee