Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:55
BarôZZa schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 18:32:
18-200 lenzen zijn altijd veel duurder dan 50-200 lenzen. Die kan je dus absoluut niet zo tegenover elkaar zetten. Het is een heel ander bereik.
Ik snap wat je bedoeld, maar toch vind ik zelf het prijsverschil te hoog om het te rechtvaardigen. Aangezien je bij Samsung beide lenzen zou kunnen wisselen en dan in feite hetzelfde bereik kunt hebben.
Voor de rest zou ik zelf niet snel investeren in glas van een merk als Samsung.
Hetzelfde zou je IMHO kunnen zeggen voor de e-mount van Sony welke ook afwijkt. Het enige glas waarin ik zou investeren is m4/3, maar de Olympus PEN kan maximaal maar 7 minuten filmen volgens de officiële specificaties. Dat vind ik persoonlijk echt te kort. De Panasonic GF-serie is daarnaast heel mooi, maar valt buiten het budget met een eventuele kitlens.
Bij videografie wil je bovendien toch handmatig focussen en volgens mij moet je de onofficiële adapterringetjes voor een paar tientjes kunnen krijgen.
Dat klopt, maar helaas nagenoeg niet in Nederland. En aangezien we deze camera graag op vakantie willen gaan gebruiken, zal dat niet meer lukken vanuit HK of China. Misschien zou het nog iets zijn voor na onze vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:00
Een Sony 55-200 heb je vanaf 175 euro. Je vergelijkt de verkeerde lenzen met elkaar. Het is alsof je van het ene merk een 50mm f1.8 gaat vergelijken met een 50mm f1.4 of f1.2. Kleine kunnen voor een exponentiële prijsstijging zorgen en het zegt niks over of een merk duurder is of niet.

Sony is na Nikon en Canon de grootste speler op de DSLR-markt en doet het ook prima met de NEXjes. Wat dat betreft lijkt het mij een betere investering. Geen idee of je later bijvoorbeeld je Samsung-apparatuur kan doorverkopen.

7 minuten is trouwens enorm lang. Mijn oude Nikon kon 5 minuten opnemen en de enige keren dat ik dat vol kreeg was wanneer ik het op een statief dumpje en een product demonstreerde (en daar achteraf nog het grootste gedeelte uitknipe). Bij vakantievideo's schiet je normaal gesproken nooit 7 minuten aan één stuk door. Meestal schiet ik maar enkele secondes en monteer ik het aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
alex3305 schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 16:23:

Nu heb ik zelf al een Sony dSLR (zonder video) en dus ook de bijbehorende objectieven. Echter kost de echte Sony adapter voor NEX-camera's een slordige 150 tot 200 euro, waarbij een hoop van mijn (Minolta) objectieven niet eens werken met autofocus. Dus dat heeft IMHO niet echt een voordeel.
Alle minolta A-mount objectieven op 1 na (Minolta / sony 135f/2.8 T4.5 STF) hebben AF op de digitale A-mount body's.

Dus waarom geen A-mount sony A55 of A35 voor het filmen (of A580 als AF tijdens het filmen niet ven belang is)? In plaats van een NEX + 18-55 + A-mount adapter?

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 31-07-2011 18:35 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
BarôZZa schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 23:49:
[...]

7 minuten is trouwens enorm lang. Mijn oude Nikon kon 5 minuten opnemen en de enige keren dat ik dat vol kreeg was wanneer ik het op een statief dumpje en een product demonstreerde (en daar achteraf nog het grootste gedeelte uitknipe). Bij vakantievideo's schiet je normaal gesproken nooit 7 minuten aan één stuk door. Meestal schiet ik maar enkele secondes en monteer ik het aan elkaar.
Dat zei de verkoper vanmiddag ook en toen we het hadden uitgeprobeerd zijn we voor de Olympus PEN E-PL1 gegaan. Erg tevreden mee, leuk cameratje en IMHO goede fotokwaliteit met de kitlens.

Mijn vriendin blij en erg bedankt voor jouw inzicht :).
martijn_tje schreef op zondag 31 juli 2011 @ 18:32:
[...]

Alle minolta A-mount objectieven op 1 na (Minolta / sony 135f/2.8 T4.5 STF) hebben AF op de digitale A-mount body's.
Maar niet op de A-mount adapter voor de NEX. Die ondersteund alleen maar Sony lenzen.
Dus waarom geen A-mount sony A55 of A35 voor het filmen (of A580 als AF tijdens het filmen niet ven belang is)? In plaats van een NEX + 18-55 + A-mount adapter?
Omdat de A55, A35 en A580 veel te ver over budget is. De A-mount adapter had ik er alleen maar bijgetrokken in een vergelijking :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Veel plezier ermee, is een leuk ding. Ik wacht nog steeds op m'n E-PL2 die ik heb gewonnen met een wedstrijd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 17:49
martijn_tje schreef op zondag 31 juli 2011 @ 18:32:
[...]

Onjuist. De A/E mount converter van Sony laat toe dat A mount lenzen op een E-mount gebruikt kunnen worden. Het nadeel hiervan is dat autofocus voor het filmen en fotograferen alleen werkt met de nieuwere SAM/SSM lenzen.

Mocht je dus een set Minolta lenzen hebben met AF dan kun je daar helaas geen gebruik van maken tot ergenis van een grote usergroup die kozen voor Minolta glas puur vanwege de goede prijs/kwaliteit en tweedehandsmarkt lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

k5052 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 23:59:
[...]

Onjuist. De A/E mount converter van Sony laat toe dat A mount lenzen op een E-mount gebruikt kunnen worden. Het nadeel hiervan is dat autofocus voor het filmen en fotograferen alleen werkt met de nieuwere SAM/SSM lenzen.

Mocht je dus een set Minolta lenzen hebben met AF dan kun je daar helaas geen gebruik van maken tot ergenis van een grote usergroup die kozen voor Minolta glas puur vanwege de goede prijs/kwaliteit en tweedehandsmarkt lenzen.
Maar volgens de geruchten komt er een SLT add-on voor de E-mount die fulltime PDAF mogelijk maakt met alle lenzen :) Dus het AF systeem van de A55 op een NEX-x/VG10

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Markofnikoff schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 01:22:
[...]

Maar volgens de geruchten komt er een SLT add-on voor de E-mount die fulltime PDAF mogelijk maakt met alle lenzen :) Dus het AF systeem van de A55 op een NEX-x/VG10
Maar ook niet alle Minolta lenzen werken met AF op de Sony SLT-camera's kan ik mij herinneren. Dus daar slaat Sony dan ook enigszins de plank mee mis.

Uiteindelijk gaat het allemaal om firmware support, wat Sony in feite gewoon kan ontwikkelen. Maar het zal, zoals in veel gevallen, wel gewoonweg om het geld gaan van nieuw glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:56
alex3305 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:33:
[...]

Maar ook niet alle Minolta lenzen werken met AF op de Sony SLT-camera's kan ik mij herinneren. Dus daar slaat Sony dan ook enigszins de plank mee mis.

Uiteindelijk gaat het allemaal om firmware support, wat Sony in feite gewoon kan ontwikkelen. Maar het zal, zoals in veel gevallen, wel gewoonweg om het geld gaan van nieuw glas.
Heb je daar een bron voor, want daar heb ik nog nooit van gehoord en ik kan het ook zo snel niet met Google vinden. Een aardig aantal huidige Sonylenzen zijn ook gewoon Minolta's met een Sony stickertje.

Ik weet alleen dat Sigma lenzen problemen kunnen geven bij SLT camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
PowerUp schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:44:
[...]

Heb je daar een bron voor, want daar heb ik nog nooit van gehoord en ik kan het ook zo snel niet met Google vinden. Een aardig aantal huidige Sonylenzen zijn ook gewoon Minolta's met een Sony stickertje.

Ik weet alleen dat Sigma lenzen problemen kunnen geven bij SLT camera's.
Sorry, je hebt inderdaad gelijk. alleen Sigma lenzen doen het niet goed. Ik dacht overigens echt ergens gelezen te hebben dat het niet ging, maar kan me ook vergist hebben natuurlijk :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
Markofnikoff schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 01:22:
[...]

Inderdaad.. was helemaal vergeten dat dat ook ter sprake kwam in het Sony draadje. Voor de geinteresseerden zie http://www.sonyalpharumor...lt-in-translucent-mirror/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zijn er mensen die zowel met de Canon 550D/600D als de Nikon D5100 gefilmd hebben? Ben wel benieuwd naar hun bevindingen in termen van kwaliteit en gebruikersgemak/bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
De laatste tijd ben ik steeds meer bezig met video en probeer ik het steeds meer onder de knie te krijgen. Zowel het video schieten zelf als het bewerken.
Maar er zijn zoveel websites waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Nu kwam ik net de dvd van Philip Bloom tegen over filmen met de 7D.
Heeft iemand ervaring met deze of andere DVD's van hem? Het lijkt mij een handige methode om op 1 manier alle aspecten van het video te leren kennen. Ik ga er niet vanuit dat ik alles dan kan, maar ik weet wat het is en wat je er mee kan. Maar het is wel een prijzig dvd'tje.... :|

Ik vind video's zoals philip bloom maakt erg mooi. Maar in het algemeen dus dat soort timelaps video's, en video's van landschappen, natuur. Maar ook de misschien wat simpelere(?), video's zoals hier onder.

Gister zelf een creatie gedaan:

Maar mijn vraag is eigenlijk: Hoe kan ik het beste nieuwe dingen bij leren, want zoals ik al zei, zie ik door de bomen het bos niet meer. Welke bron gebruiken of gebruikten jullie? Iemand ervaring met dvd's of boeken?
Er zijn zoveel video's sites, blogs, video's op youtube en vimeo etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Scirocco op 21-08-2011 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Topicstarter
Je kunt de [video][/video] tages gebruiken.

Je krijgt dan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Je leert nooit in één keer alle aspecten en veel is gewoon oefenen. Als je zowel opneemt als edit, dan merk je vanzelf wat je wel of niet goed doet (vooral of je te weinig materiaal hebt tijdens het monteren). Daarnaast goed kijken naar video's die je mooi vindt en opletten wat ze hebben gedaan. Ik leer daar meestal meer van dan van tutorials.

Wat me meteen al opviel is dat in de video van Philip Bloom er geen shots zijn die langer dan 6 seconden duren. Bij jou viel ik al bijna in slaap bij het eerste shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
BarôZZa schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 18:42:
Je leert nooit in één keer alle aspecten en veel is gewoon oefenen. Als je zowel opneemt als edit, dan merk je vanzelf wat je wel of niet goed doet (vooral of je te weinig materiaal hebt tijdens het monteren). Daarnaast goed kijken naar video's die je mooi vindt en opletten wat ze hebben gedaan. Ik leer daar meestal meer van dan van tutorials.

Wat me meteen al opviel is dat in de video van Philip Bloom er geen shots zijn die langer dan 6 seconden duren. Bij jou viel ik al bijna in slaap bij het eerste shot.
haha ja klopt is wel redelijk lang :9
Ik ga indd gewoon meer video doen en bewerken, maar als ik vragen tegenkom weet ik nooit goed waar ik de antwoorden kan vinden.

thanks mig29 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Dan nog maar even een andere vraag.
In het eerste shot van het filmpje is hij nogal schokkerig, alsof de belichting knippert. Ik zag dit ook al op het schermpje van de 7D, maar toen dacht ik dat het misschien de fout van de 7D was. Maar in de uiteindelijke video zie je het ook terug.
Waar kan dat mee te maken hebben? Bug van de 7D of verkeerde framerate icm shutterspeed ? Geschoten @ 1080p 30fps met een sluitertijd van 1/60. Daar leek het mij dus niet echt aan te liggen.
Lichtbron is het ook niet, het is geen LED verlichting ofso..

Zie dit (eerder geposte) filmpje, eerste shot.

Wat zou het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 08:18

jd1987

cliquefotografie.nl

Ziet er toch echt uit als een verkeerde shutterspeed icm met de frequentie van tungsten licht. Dat is in de EU 50Hz, probeer eens 1/50, moet het probleem oplossen.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-05 09:12
In de instellingen moet je instellen dat je in PAL wilt opnemen, in plaats van NTSC. Dan loop je het risico niet dat je knipperend licht hebt. Of altijd een veelvoud van 50 als sluitertijd gebruiken als je binnenshuis filmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:04

EXX

EXtended eXchange

alex3305 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:33:
[...]
Alle Minolta AF (= A-mount) lenzen werken met AF op alle Sony SLT camera's.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
jd1987 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:38:
Ziet er toch echt uit als een verkeerde shutterspeed icm met de frequentie van tungsten licht. Dat is in de EU 50Hz, probeer eens 1/50, moet het probleem oplossen.
Dat wist ik niet, zal ik voortaan rekening mee houden.

@MPeek: In PAL verlies ik wel de mogelijkheid om in 30fps te schieten.
Misschien is 24fps @ 1/50 de beste keus hier.
Ik krijg het nu even niet gereproduceerd, maar het klinkt toch vrij logisch dat het met het licht te maken heeft.
Voortaan probeer ik dus 24fps 1/50.

Eigenlijk elk shot in het filmpje vind ik niet heel smooth, terwijl ik wel de geadviseerde framerate en sluitertijd heb gebruikt. Het skateboard is natuurlijk ook geen goede rig en zal ook zijn aandeel hebben, maar hoe kan ik het best mijn opnames smooth houden? Langzamer pannen/sliden ivm aliasing?
Ik heb in imovie een beetje gespeeld met de 'rollende sluiter' optie om de bewegingen onscherpte te verminderen. Maar ik zie erg weinig verschil en het lijkt me typisch zo'n effect die je eigenlijk liever niet aanraakt. Net als de stabilisatie tool. Het cropt een deel uit het beeld en het beeld word amper stabieler.
Wat zijn jullie ervaringen om je beeld soepeler te laten verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Hier in Nederland leven we in een PAL land, net als de rest van West-Europa. Bij PAL hoort een framerate van 25 fps. Natuurlijk maakt het voor weergave op de pc (web) geen moer uit. Maar als je net begint met filmen en editten dan maak je het voor jezelf véél makkelijker door voorlopig gewoon 25 fps aan te houden. Je hebt dan geen gedoe met conversies van 24 of 30 naar 25 fps. Bijvoorbeeld wanneer je later toch wat op DVD-video wilt zetten. Of je eigen footage wilt combineren met ander materiaal, waarbij je in NL de grootste kans hebt om tegen 25 fps materiaal aan te lopen.

Als je voor 24 fps kiest, dan moet dat een welbewuste keuze zijn. Sommigen zijn lyrisch over 24 fps. Ikzelf zie het verschil met 25 fps niet goed genoeg om er een meerwaarde in te zien.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb sinds gisteren een Rode videomic pro op mijn D5100. Maar ik vind dat de combinatie heel erg ruist. Microfoon versterking op de camera op medium en de Rode mic zelf op 0dB lijkt het beste resultaat op te leveren. Elke andere instelling levert of te zacht geluid op (bijna onhoorbaar), of heel erg veel ruis. Is dat normaal?

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 25-08-2011 22:23 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kan je achteraf in de POST processing niet een soort noire gate instellen? Dan kan je eventueel leven met wat meer ruis, als je dan wel de stem goed erover heen krijgt.

Ik kwam hier nog een cool filmpje tegen: http://www.hdslr-cinema.c...r-video-with-2-canon-5ds/ . Lijkt me erg vet om te doen, hoewel je bij die jongeman de halo's ziet vliegen. Helaas heb ik nog niet eens 1 HDSLR :+ .

[ Voor 41% gewijzigd door Aloys op 30-08-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 422524

Ik ben al een tijd op zoek naar een goede voordelige video rig om te filmen met mijn Canon EOS 7D.

Nou zie ik bij meerdere winkels wel de Cambo en Zacuto rigs, maar hoe mooi deze ook zijn ik heb er niet zoveel geld over voor over.

Nu heb ik deze rigs inmiddels gevonden maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij maken van een beslissing.

knip

En natuurlijk nog een hoop uit China en India maar dat ga ik niet bestellen.

[ Voor 33% gewijzigd door PowerUp op 30-09-2011 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 11:34
simpel vraagje... waarom ga je geen india/china rigs bestellen ? voor die 799 euro kan je een veel uitgebreider setje aanschaffen dan die ''simpele'' benro..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Die rigs die je aandraagt zijn ook gewoon van Chinese makelarij... Worden alleen opnieuw aangeboden door een tussenhandelaar.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• Boomx
  • Laatst online: 13-05 20:52
Ik ben me momenteel aan het oriënteren voor een complete dSLR-video beginners set (puur hobby) en ik overweeg om eerder voor een goede monopod + steadicam merlin te gaan ipv een shoulderrig naar aanleiding van het lezen van dit topic op Cinema5D. Natuurlijk is het allemaal erg persoonlijk en subjectief maar wat vinden jullie?

Heeft iemand deze vid als eens gepost? Ik vond em erg informatief iig, en het is de laatste ep. van een serie van 6. Deze pro's beweren dus voor 80% van hun footage een monopod (Manfrotto 561BHDV) te gebruiken! De steadicam merlin lijkt me ook ideaal gezien de mooie shots die zij ermee krijgen maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe ze daar zo goed mee focussen terwijl ze bewegen.

Meer over deze monopod:

[ Voor 4% gewijzigd door Boomx op 17-09-2011 11:01 ]

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

De monopod is heel fijn. Gebruik hem voor bruiloften/evenementen. Vind ik persoonlijk veel fijner en stabieler dan schouderrig. Hij zit al in mijn koffer voor mijn werktripje naar Rome over een paar uurtjes ;)

De Merlin is heel irritant afstellen, voor met DSLR's. Duurt een hele poos voordat je het goed hebt. Een Glidecam 4000 is makkerlijker te balanceren.

Anoniem: 47458

Die monopod is wel geinig, enige puntje waar je rekening mee moet houden is dat het pannen in de voet van de monopod zal gebeuren en niet in de kop, hierdoor kan je helaas niet de kop overzetten naar een statief en nog gebruik maken van de panning feature.
Daarnaast is de keuze van de rig/statief/monopod/merlin/flycam enz. geheel afhankelijk van het beeld dat jij voor ogen hebt en de omstandigheden waarin jij er gebruik van wil maken. Met een compleet statief is het namelijk lastig lopen en met een flycam is het zonde van je spierkracht om de hele tijd stil te blijven staan. Dus zoals ze zeggen: "horses for courses". Jij zal dus zelf de keuze moeten maken adhv jouw specifieke gebruikerseisen.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 47458 op 17-09-2011 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70261

Sinds kort heb ik de 550d met de kitlenzen 18-55 en 55-250, nu ben ik me een beetje aan het orienteren op het filmen en zoek ik een goede lens met een hoge(re) lichtsterkte.

Nu zag ik al een leuke lens de : Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de goedkopere Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS

Dit leek mij wel wat o.a. ook omdat ik foto's van sporters wil maken is de USM wel een must, wat denken jullie is dit een goede optie voor niet al te professioneel filmen en welke van de 2 zouden jullie dan kiezen ?

Hoor graag jullie mening :)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 70261 op 18-09-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-05 19:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Anoniem: 70261 schreef op zondag 18 september 2011 @ 16:09:
Sinds kort heb ik de 550d met de kitlenzen 18-55 en 55-250, nu ben ik me een beetje aan het orienteren op het filmen en zoek ik een goede lens met een hoge(re) lichtsterkte.

Nu zag ik al een leuke lens de : Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM of de goedkopere Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS

Dit leek mij wel wat o.a. ook omdat ik foto's van sporters wil maken is de USM wel een must, wat denken jullie is dit een goede optie voor niet al te professioneel filmen en welke van de 2 zouden jullie dan kiezen ?

Hoor graag jullie mening :)
Weet je zeker dat je ineens zoveel geld uit wil geven aan lenzen waar je nog nooit mee gespeeld hebt en je (wat ik zo lees) net pas je 550D hebt met kit lenzen? Sport fotografie wordt voor zover ik weet meestal gedaan met lenzen als de 70-200 L en dan lijkt me tenzij je het veld op rent de 17-55 niet voldoende bereik te hebben.

Voor filmen lijken me de lenzen die je aan geeft wel leuk maar wel aardig prijzig, heb je bijvoorbeeld al naar alternatieven gekeken zoals filmen met een prime lens als de Canon EF 24mm f/2.8 of de Canon EF 35mm f/2?

Die primes zijn een stuk goedkoper en nog iets licht sterker maar hebben het "nadeel" dat je niet kan zoomen en hebben geen IS, al betwijfel ik of dat echt effectief is op 24mm :)

Just my 2 cents!

@Boomx, Erg leuke filmpjes, heb er nooit bij stil gestaan om mijn manfrotto monopod (welliswaar niet de gene die hun hebben) te gebruiken om te filmen, ik gebruik heb om macro's mee te schieten.

Ze geven aan het einde leuke tips voor standpunten, erg leuk gedaan en krijg er spontaan zin in om er mee te gaan experimenteren!

[ Voor 8% gewijzigd door Ventieldopje op 18-09-2011 17:04 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ventieldopje bedankt voor je reactie.

Je hebt wel gelijk hoor ik heb er nog te weinig mee gespeeld maar het lijken mij mooie allrounders en een goede vervanger voor de kitlens, zo'n prime lens heeft voor mij teveel beperkingen door het vaste brandpunt.

De kitlens is natuurlijk niet slecht maar ik zie wel meer voordeel in het snel scherpstellen en de lage F over het gehele zoombereik, ben me nu alleen aan het orienteren over een maandje of 3 wil ik een vervanger voor de kitlens.

Is de Canon zijn hogere prijs waard of is de Sigma net zo goed afgezien van de 5mm minder zoombereik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Volgens deze review is er optisch weinig verschil tussen beide lenzen en heeft de Sigma het voordeel van een lagere prijs en langere garantie. De 17-55 f/2.8 is ook geen L lens, dus die moet het ondanks hogere prijs toch nog stellen zonder zonnekap en case, welke de Sigma wel heeft.

Ik heb zelf onder andere hierom ook voor de Sigma 17-50 f/2.8 gekozen, maar ook omdat een kennis van mij deze lens heeft en daar ook zeer over te spreken is. De autofocus problemen waar veel Sigma lenzen last van blijken te hebben, heb ik bij mijn exemplaar nog niks van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomx
  • Laatst online: 13-05 20:52
Nog een alternatief is deze lens: de Tamron SP AF 17-50mm (non-VC), optisch beter én een heel stuk goedkoper maar zonder image stabilization. Anyway, volgens mij gaan we een beetje off-topic :+, pm me maar voor meer info Psygon, ik heb er namelijk één in de verkoop.

On-topic: Ik ben toch aan het twijfelen geraakt of het wel slim is om nu een nieuwe video dsrl aan te schaffen. Ik realiseer me heel goed dat er nooit een 'perfect' moment is om een nieuwe (video-)DSLR te kopen omdat er altijd wel weer iets beters zal uitkomen, maar een upgrade van de 5D of 7D lijkt nu toch wel erg dichtbij (binnen een maand of 3-5?). Op 3 november organiseert Canon tevens een groot event in Hollywood (canonrumors.com) waar men over speculeert dat het om 2 nieuwe cinegraphers 2k/4k cameras zaal gaan. Natuurlijk veel te duur voor een simpele hobbyist als ik, maar wellicht dat dan ook in het kader hiervan de updates bekend worden gemaakt van de 5D/7D.

[ Voor 4% gewijzigd door Boomx op 19-09-2011 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik meende te lezen op Canonrumors.com dat de 5D III de zelfde introductie prijs krijgt als de 5D II (~ 1900 euro) dus die 5D III zou nog binnen je budget kunnen liggen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 13:58
Misschien is het leuk/handig om 3 lijstjes samen te gaan stellen (die dan ook in de OP komen) met daarin een lijstje met de spullen die je kan kopen. Dan 3 verschillende budgetten. Eigenlijk net zoals bij de computers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat is denk ik bijna niet te doen omdat de wensen van iedereen weer anders zijn. Sommige mensen zweren bij een 60D vanwege de bouw kwaliteit terwijl die film technisch net zo goed is als een 550D en sommige mensen willen een 550D en geven geen ruk om bouw kwaliteit.

Er is gewoon zo veel keus en veel afwegingen die je moet maken dat er niet voor niets dit topic is zodat mensen kunnen vragen wat het beste is dat ze kunnen kopen met hun eisen pakket en hun budget ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ventieldopje schreef op maandag 19 september 2011 @ 14:49:
Ik meende te lezen op Canonrumors.com dat de 5D III de zelfde introductie prijs krijgt als de 5D II (~ 1900 euro) dus die 5D III zou nog binnen je budget kunnen liggen ;)
Na 6 a 12 maanden wel ja... in het begin was die rustig 2500-2700 € ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ouch, het is dat ik een auto moet kopen binnenkort (voor rond at bedrag :+) en ik even de kat uit de boom wil kijken wat de 5D III nou echt brengt. Klein beetje gear junkie ben ik wel :9 Maar goed, eerst mijn prime arsenaal maar eens uitbreiden met een Distagon T* 21/2.8 en een auto, ik moet wel naar leuke locaties kunnen natuurlijk en tegen die tijd ligt de 5D Mark III al weer zo'n beetje voor rommelmarkt prijzen op de markt en huppelt iedereen vrolijk rond met de Mark XI :9

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Auto is een hele leuke foto accessoire :Y

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nou en of, camera aan de auto plakken en rijden of überhaubt naar leuke locaties kunnen :D

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok027
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09-2024
Anoniem: 422524 schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:14:
Ik ben al een tijd op zoek naar een goede voordelige video rig om te filmen met mijn Canon EOS 7D.

Nou zie ik bij meerdere winkels wel de Cambo en Zacuto rigs, maar hoe mooi deze ook zijn ik heb er niet zoveel geld over voor over.

Nu heb ik deze rigs inmiddels gevonden maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij maken van een beslissing.

Benro DV 30 C bij Foto Hans Keuzekamp op voorraad

Op EBAY een rig van RJ uit Engeland maar deze follow focus heeft veel speling geloof ik

En natuurlijk nog een hoop uit China en India maar dat ga ik niet bestellen.
bekijk de gini rigs op http://magicspider.eu/ eens.
voor een heel aantrekkelijke prijs mooi complete producten.

ik ben zelf naar de PRO-10 aan het kijken een zeer complete dslr rig voor 180 euro.

ze verkopen de rigs ook via ebay maar daar vragen ze de hoofd prijs.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

grt thomas

60D / 70-200 F4L IS / 17-40 F4L Volvo 480 Turbo rijder!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Laatst online: 15-05 07:28
Ik ben aan het rondkijken voor een betaalbare richtmicrofoon voor op mijn D7000.

Heeft iemand tips? Ik had al beetje gekeken naar de Rode Videomic & Videomic pro, maar kon nog niet echt betaalbare alternatieven vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jeroenzelle schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 15:06:
Ik ben aan het rondkijken voor een betaalbare richtmicrofoon voor op mijn D7000.

Heeft iemand tips? Ik had al beetje gekeken naar de Rode Videomic & Videomic pro, maar kon nog niet echt betaalbare alternatieven vinden.
De non-Pro is al voor 100 € te vinden of minder zelfs !! Geluid is hetzelfde verder dus sla je slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
nero355 schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 17:13:
[...]

De non-Pro is al voor 100 € te vinden of minder zelfs !! Geluid is hetzelfde verder dus sla je slag :)
O serieus? Dus alleen het gewicht kwestie is in feite hetzelfde?

Haha, kan hem zelf goedkoper dan de winkelprijs kopen O+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 09:39

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
nero355 schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 17:13:
[...]

Ik heb ze beide, de Pro klinkt wel degelijk stukken beter. Daarnaast issie lekker compact en piepen de ophangrubbers niet in stille scenes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
MartijnGizmo schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 19:04:
[...]

Ik heb ze beide, de Pro klinkt wel degelijk stukken beter. Daarnaast issie lekker compact en piepen de ophangrubbers niet in stille scenes...
Hmm dan ga ik wel voor de Pro denk ik. Heb nu ff tijdelijk cheap Shenggu ding besteld, even kijken of het op die manier bevalt qua op de camera microfoon.

Moet waarschijnlijk voor mijn werk paar videoportretten maken, en dan kan ik ook evt gebruik maken van wireless (Sennheiser) dasspeld microfoons namelijk.

• nero355

nero355

MartijnGizmo schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 19:04:
Dat vind ik wel knap dan, want zelfs meetingen laten een verschil zien van 0,01 % zo ongeveer :?

Ik heb zelf de Pro puur vanwege ruimte tekort in mijn tas gekocht en de -20 db optie vanwege mijn 7D, maar anders is de non-Pro gewoon goed genoeg hoor :)
Ik heb ze beide vergeleken op zowel mijn 7D als de 5D Mark II van een collega (die dus de non-pro heeft) en op "het wiebelen" na waarvoor je flink je best moet doen was er echt weinig verschil.

Ik zou wat leuks gaan doen voor die 69 € of zo en gewoon de goedkopere non-Pro nemen :Y)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik film vooral buiten (waar het nogal eens waait), dan vallen die piepende rubbers eerder op. Wordt volgens mij ook erger na verloop van tijd, als de rubbertjes droger worden...

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

jeroenzelle schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 15:06:

Ik heb een Røde videomic pro gehad voor op de D5100. Ik vond dat de combinatie nogal ruisde. En de 'richt' kwaliteiten van de Røde vond ik heel erg matig. Maw, hij pikt ongeveer netzoveel omgevings geluid op. Dat was nou net niet wat ik onder een richtmicrofoon versta.

Ik had een filmpje in een nogal rumoerige omgeving en ik kon degene waar ik de mic op richtte niet verstaan in het filmpje. Ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 11:13
Bij een lawaaiige omgeving kan je beter werken met een microfoon bij de persoon die je moet horen. Dat kan of met een kleine mic en zender, of een losse recorder zoals een Zoom H1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb uiteindelijk mijn Samsung Galaxy S2 gebruikt om het geluid op te nemen. Het was wel een heel gedoe om het weer synchroon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
Heb je PluralEyes gebruikt? Dat synchroniseert erg snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Servertje schreef op zondag 25 september 2011 @ 10:45:
Heb je PluralEyes gebruikt? Dat synchroniseert erg snel!
Nee, gewoon iMovie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
Oke, PluralEyes kan je gebruiken bij bijvoorbeeld Premiere Pro. Het synchroniseert automatisch je video en geluid. Google maar eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Heb je het zelf wel eens gebruikt? 9 van de 10 keer werkt het niet, omdat ie de synctrack niet herkend... Met nieuwe versies werkte het nog slechter. Contact over gehad, bewezen en gelijk gekregen en geld terug gekregen -O- (wat dan wel netjes was...) Met zo'n richtmicrofoontje op je DSLR neem je nog steeds bagger audio op. Je bent namelijk een heel stuk verwijderd van je onderwerp en richt er horizontaal op, waardoor achtergrond geluid achter je onderwerp net zo hard wordt opgepikt. Het beste is gewoon een XLR mic boom op een boompole of micstatief, zo dicht mogelijk bij de mond van het onderwerp. Vanwege het lobar patroon van een shotgun mic moet je dan alleen oppassen voor geluid van boven, zoals vliegtuigen.

Ik gebruik een Sennheiser ME66 op een micstatief met 20m XLR kabel in een JuicedLink CX231 op een 550D ML. Werkt perfect, goed geluid en gewoon direct sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik heb ook DualEyes, maar dat werkt idd lang niet altijd zoals geadverteerd. Audio rechtstreeks in de camera met een JuicedLink heeft ook mijn voorkeur, is 1 van de redenen dat ik m'n 600D veel vaker gebruik dan m'n 7D...

• vlahonda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik heb sinds afgelopen weekend de beschikking over een 550D. Nu ben ik aan het spelen met de video functie, en gebruik nu een 50 mm 1.8 II als lens.

Nu valt mij op dat als ik op een object focus, dat dat erg lang duurt, en het ergste is dat het geluid wat de lens maakt, te horen is op de film. Hoe doen jullie dat ? Is het not done om de autofocus te gebruiken ? Manual focus is ook een optie, alleen zie ik niet goed op het beeld achter welk deel echt scherp is en welk deel niet.

Zijn daar handige truukjes voor ? Of een tutorial voor noobs o.i.d. ?

En om panning shots te maken, of tijdens het lopen te filmen, zijn er diverse rigs had ik gezien. Is er een die voor beide gebruikt kan worden ? Ik had ergens een soort van handstatief (leek op een soort handvat met daaraan een halve ring met een soort gewicht) gezien, die je op de camera monteert, en dat zou voor lopende shots ideaal zijn. Kan hem alleen nergens meer vinden. Weet iemand welke ik bedoel ?

[ Voor 27% gewijzigd door vlahonda op 28-09-2011 16:09 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

vlahonda schreef op woensdag 28 september 2011 @ 16:04:
Ik heb sinds afgelopen weekend de beschikking over een 550D. Nu ben ik aan het spelen met de video functie, en gebruik nu een 50 mm 1.8 II als lens.

Nu valt mij op dat als ik op een object focus, dat dat erg lang duurt
Bij live view/video gebruikt de camera contrast autofocus (en niet de phase autofocus die normaal bij het fotograferen gebruikt wordt). Deze is nu eenmaal flink trager.
, en het ergste is dat het geluid wat de lens maakt, te horen is op de film.
Je hoort waarschijnlijk de autofocus motor. Wil je geluidloos autofocus, neem een lens met een ultrasone focusmotor in de lens. Of je gaat over op manuele focus.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Het is not done nee om met AF te filmen, helemaal met een kleine DoF. Het hele voordeel van filmen met een DSLR is de mogelijkheid om selectieve DoF toe te passen in film en de aandacht van de kijker te richten op datgene wat jij wilt waar de kijker zich op focust. Hoe weet een AF algoritme nu waar jij je focus wilt hebben(het geluid en het hunten nog niet meegerekend). Om makkelijker je focus te beoordeel kan je een field monitor gebruiken of een LCD loupe. Daarnaast kan je op de 550D een gehackte firmware draaien(Magic Lantern) die peaking heeft, waardoor je beter ziet waar je focus ligt.

Pannen doe je met een tripod(of evt monopod), wat jij bedoelt is een steadicam. De versie die jij omschrijft(http://i.ebayimg.com/00/$...PhZirBOL9RzwKpQ~~0_35.JPG deze?) heb ik slechte ervaringen mee. Deze zijn ook goedkoop, maar elk waar naar zijn waarde... Alleen een Glidecam 4000 is met oefening goed te gebruikten. Met vest en arm stabiliere beelden, maar ook $$$. Een Steadicam Pilot bijvoorbeeld is nog duurder. Reken voor een beetje steadicam op meer dan €2000,-. Vergeet niet dat Steadicam Operator een beroep op zich is en verre van makkelijk... Het vergt veel oefeningen en er zijn speciale opleidingen voor.

Sachtler staat bekend als een erg goed merk voor videostatieven en ze hebben net de goed betaalbare Ace uitgebracht:

http://philipbloom.net/2011/09/09/ace/

[ Voor 14% gewijzigd door jd1987 op 28-09-2011 17:33 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

jd1987 schreef op woensdag 28 september 2011 @ 17:31:
Het is not done nee om met AF te filmen, helemaal met een kleine DoF.
Dat zou ik niet zo sterk willen stellen, gezien de Sony's SLT lijn, die snelle phase AF tijdens het filmen mogelijke maakt.

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Nooit sneller dan een goede focuspuller... En hoe wil die AF een focus pull maken. En wat als de AF gaat hunten? Dat is heel erg irritant om naar te kijken. Zo ver ik weet werkt die AF ook niet onder niet betrouwbaar onder de F5.6. Voor een huis-tuin en keuken filmpje van je spelende kids is het misschien bruikbaar, voor wat serieus werk niet.

[ Voor 19% gewijzigd door jd1987 op 28-09-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naar aanleiding van dit filmpje heb ik zelf ook een fig rig gemaakt, kosten waren nog geen 20,- bij de bouwmarkt dus leuk om eens te proberen :)

Misschien nog iets van een follow focus erop maken, moet ik nog even over nadenken hoe dat te doen dat zal wel lastig worden .
Wil hem nog zwart spuiten,griptape erop en licht.

Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/6041/img2464s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img706.imageshack.us/img706/6827/imag0075k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/9955/imag0079a.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 70261 op 02-10-2011 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok027
ik heb zelf een tijdje terug ook een DIY rig gemaakt.
met PVC buizen en ingetapet met isolatietape.

ik heb ook nog een 'oud' 2KG gewicht liggen, ik ga van de week langs de ijzerhandel om een kortere moer te halen zodat het gewicht er goed strak op zit.

hieronder het resultaat;

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EDFVFVMM.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PSYBYOX7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DQRWHPI6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-05 16:29
Ik ben opzoek naar een goedkoop maar solide rodsystem voor onder mijn 5D. Ik heb de D|Focus met de D|Mount maar dat werkt toch niet helemaal lekker. Weet iemand waar ik zo'n goedkoop systeem vandaan kan halen? Liefst in NL! Thanks.

Iets ala dit dus:
- http://jag35.com/products/dslrproducts/baseplate.html
- http://www.ebay.com/itm/New-DSLR-15mm-Rail-Rod-Support-System-Follow-Focus-Rig-5D2-60D-7D-/280725484504?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item415c8af3d8#ht_3364wt_1076

[ Voor 51% gewijzigd door acehighhugo op 10-10-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik kan je wellicht via iemand een tweedehands Arri baseplate verkopen. Als je interesse hebt kan ik wel een prijs opvragen? Volgens mij is ie zelfs nog nooit gebruikt... Gaat om deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.cinema5d.com/news/wp-content/uploads/2010/01/img_0300.jpg

Is wel Arri, dus duur... Nieuw waarde is €500,- zal vragen wat ie er voor wilt hebben. In NL kan ik verder alleen zo de Genus baseplate bedenken die ik zelf heb. Is €300,- nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-05 16:29
jd1987 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 18:00:
Ik kan je wellicht via iemand een tweedehands Arri baseplate verkopen. Als je interesse hebt kan ik wel een prijs opvragen? Volgens mij is ie zelfs nog nooit gebruikt... Gaat om deze:

[afbeelding]

Is wel Arri, dus duur... Nieuw waarde is €500,- zal vragen wat ie er voor wilt hebben. In NL kan ik verder alleen zo de Genus baseplate bedenken die ik zelf heb. Is €300,- nieuw.
Thanks voor je reactie, maar die baseplates zijn beide nog erg duur. Dan denk ik dat ik voor die van Jag35 ga, die is incl 8" rods maar 180 dollar. Gaat alleen weer 4 weken duren met verzenden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:39

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Tok027 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 23:16:
ik heb zelf een tijdje terug ook een DIY rig gemaakt.
met PVC buizen en ingetapet met isolatietape.
Kijk das nog eens handig en low-budget? Dat zijn 16mm pijpen? en heb je ze verlijmd? Verder vroeg ik me af hoe je de camera bevestigd hebt.

Miss zou je nog wat detail foto's willen maken zonder camera erop? Vind het wel een handige constructie zeker als ik daarmee kan voorkomen dat het me weer een rib uit mijn lijf kost.

edit: om dat ding wat verder te stabiliseren zou je nog kunnen overwegen je rig af te vullen met zand? Heb je meteen je gewicht mee en het resoneert niet.

[ Voor 12% gewijzigd door loewie1984 op 24-10-2011 12:06 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok027
@ loewie
ik heb hem op basis van dit DIY model gebouwd,ik dacht dat het 32MM buizen (de witte gootsteen buizen) waren en ik heb ze inderdaad verlijmd met pvc lijm.(bij de bouwmarkt zijn 2 soorten 32mm verkrijgbaar verlijmbaar en niet-verlijmbaar) ik heb zelf 2 maal een extra 'T' stuk aan de achterkant toegevoegd zo dat de gewichten mooi op hun plaats blijven zitten.

de handvatten zijn niet vast gelijmd zodat ik deze kan draaien.

aan de voorkant heb ik boven en onder een metalen plaat vast gemaakt, met in het midden een gat voor de 1/4" bout om de camera mee vast te maken. na wat proberen heb ik een veer uit een grote pen gehaald deze om de bout heen gedaan en deze tussen de onderste plaat en een moet . dit is zodat de bout er niet uit valt als de camera er niet op zit. aan het uit einde van de bout heb ik een vleugelmoer gelast zodat hij makkelijk aan te draaien is.

ik zal morgen een aantal foto's maken om het wat duidelijker te maken.

ik ben momenteel bezig met een beugel te maken waar mijn schouder zacht in kan vallen want met camera+gewichten+toebehoren weegt mijn set al snel 5KG en bij langdurig gebruik gaat mijn schouder pijn doen.

morgen de foto'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:20

ManiacsHouse

Scheisse!

Iemand ervaring met zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www.konovaphoto.com/ebay/ebayauctions/kffkit/images/FFKITLOGO_681314018_large.jpg
http://www.ebay.com/itm/w...geName=ADME:X:RTQ:US:1123
Staan veel aanbieders op eBay. Inclusief follow focus voor rond € 300,- Zoek zoiets maar geen idee of dit wat is.
Soortgelijk iets maar dan van de 'betere' fabrikanten kost 600-1000. En das me net iets teveel van het goeie.

[ Voor 11% gewijzigd door ManiacsHouse op 26-10-2011 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
ManiacsHouse schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:33:
[afbeelding]
Staan veel aanbieders op eBay. Inclusief follow focus voor rond € 300,- Zoek zoiets maar geen idee of dit wat is.
Soortgelijk iets maar dan van de 'betere' fabrikanten kost 600-1000. En das me net iets teveel van het goeie.
Geen ervaring mee, wel heb ik ze al vaker zien staan en al in een ander topic gepost, het zal wel geen a-kwaliteit zijn maar voor hobby doeleinden perfect zijn, daarom zou ik hem wel graag willen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

colorsone schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:55:
[...]

Geen ervaring mee, wel heb ik ze al vaker zien staan en al in een ander topic gepost, het zal wel geen a-kwaliteit zijn maar voor hobby doeleinden perfect zijn, daarom zou ik hem wel graag willen bestellen.
colorsone schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:55:
[...]

Ik zit er ook aan te denken om hem te bestellen. Welk topic heb je iets geplaatst hierover?
What the heck... Ik zie dat je dicht in de buurt woont. Je hebt een DM. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
Ziet er uit als een goede starter rig. Weet alleen niet hoe sterk hij is.
Zodra iemand hem gekocht heeft zou je dan een (kleine) review kunnen schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Laatst online: 31-12-2024
Zit de laatste tijd ook wat te kijken naar film accesoires voor mij slr. Vind het filmen steeds interessanter worden. Het lijkt dat het spul van Konova erg goed is voor de prijs waarvoor het verkocht wordt. Heb zelf interesse in een leuke slider. Kwam toen bij Konova uit. Iemand hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Servertje schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 19:25:
Heb de foto's eens goed bekeken en de aandraaiknoppen voor de moeren zijn van plastic op metaal. Dus hoe lang dit heel blijft.
Nu kwam ik dit setje tegen http://www.ebay.nl/itm/ws...Name=ADME:B:WNARL:NL:1123
Afbeeldingslocatie: http://www.proaimshop.com/Kit-3/shoulder-kit-6.jpg

Wel 3 keer duurder maar volgens mij ook stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Gisteren eens filmen met een monopod geprobeerd, werkt verrassend goed wanneer je niet helemaal statische shots wil maar wel stabiel.
M'n 804rc2 kop is echter niet zo soepel meer, dus misschien dat ik die wel een keer vervang.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:39

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Servertje schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 19:25:
Jah ben ik ook wel benieuwd naar. Aanvankelijk wilde ik zelf gaan hobby'en maar voor 150 a 200 eu een complete set. Ik snap sowieso niet waarom dat allemaal zo duur moet zijn? Wat zijn het nou? een paar pijpjes, wat kappen, tandwieletjes. Al die DSL rig is imho hendig overpriced.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jammer dat ze geen kit hebben zonder barndoors. Die bepalen een groot deel van de prijs van de kit terwijl ik bij elke lens een functionele zonnekap heb. Je gaat toch ook niet fotograferen met klepjes voor je lens? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 07-11-2011 10:26 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Gizz schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:24:
[...]

Jammer dat ze geen kit hebben zonder barndoors. Die bepalen een groot deel van de prijs van de kit terwijl ik bij elke lens een functionele zonnekap heb. Je gaat toch ook niet fotograferen met klepjes voor je lens? :P
Je kunt het zelf samenstellen. Losse onderdelen. Echter kom je wat betreft prijs vaak net zo hoog uit als een complete set.

Ik ben zelf wat terughoudend met die goedkope kit. Veel plastic. Maar die schroeven zouden wel vervangbaar moeten zijn lijkt mij voor een betere kwaliteit.
loewie1984 schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:09:
[...]

Jah ben ik ook wel benieuwd naar. Aanvankelijk wilde ik zelf gaan hobby'en maar voor 150 a 200 eu een complete set. Ik snap sowieso niet waarom dat allemaal zo duur moet zijn? Wat zijn het nou? een paar pijpjes, wat kappen, tandwieletjes. Al die DSL rig is imho hendig overpriced.
Afname-markt is niet zo groot. Tenminste dat zou meer moeten worden zou je verwachten. En bij film/tv kijkt men niet op een stuiver meer of minder. Als je 'kwaliteit' wilt (lees profi-spul met dito prijs) mag je flink lappen. Maar aan de andere kant verbaas ik me over de prijs van bijv. sommige lenzen. Waarom is dat zo duur? Men maakt al tientallen jaren lenzen waarbij je zou verwachten dat productie/ontwikkelingskosten etc. inmiddels een stuk lager zouden moeten liggen. Het blijft een beetje een niche-markt en blijkbaar probeert men het ook niche te houden.

[ Voor 44% gewijzigd door ManiacsHouse op 07-11-2011 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Aaaaargh ik word gek... Help!
Zoek een shoulderrig maar zit te twijfelen of ik onderdelen los koop of ineens een complete set.
Ik kom er maar niet achter wat ik exact nodig heb om te beginnen. Zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel merken en aanbieders op bijv. eBay...
Kan iemand een lijstje posten met puur alleen de basis? Follow-focus is wel gewenst een matte-box kan ik altijd later nog aanschaffen.

lekker slim om niet de editknop te gebruiken... }:O

[ Voor 8% gewijzigd door ManiacsHouse op 08-11-2011 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
Kijk hier eens:
Redelijk goedkoop spul met een goede kwaliteit!
http://jag35.com/store.php/products/shoulderrigs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Interessant spul. Dat zeker.

Wel een stel heilige boontjes:
Brokerage and Custom Fees are not included in the cost of shipping, customer is responsible for any fees charged at delivery. International packages will ship out with full value declared, no exceptions*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

Iemand al ervaring met de nog goedkopere magicrig?
http://www.ebay.nl/itm/DS...isers&hash=item1e6749ed23

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Nog weer een model/merk. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Volgens mij proberen er mensen ook misbruik te maken van de vraag naar dslr-rigs. Dacht hier leuk en betaalbaar spul te zien: http://www.ebay.nl/sch/pe...from=&_ipg=&_trksid=p3686
Maar bij alles waar ik op bied word ik meteen overboden. Beetje flauw want zo langzaamaan is het dus niet meer interessant als de prijs elke keer met 1 euro omhoog gaat.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ManiacsHouse: dat heeft niks met misbruik te maken, zo werkt ebay gewoon. Veel mensen stellen in dat ze automatisch hoger willen bieden als ze overboden worden.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 19:44
Wie weet welke lens echt stil is tijdens AF ?
Ik heb een Sigma 17-70 F2.8-4.5 HSM gekocht voor mijn Sony Alpha 65, echter tijdens filmen met AF is de HSM hoorbaar tijdens afspelen van de film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Haal een microfoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 11:13
Glenn77 schreef op zondag 13 november 2011 @ 09:37:
Wie weet welke lens echt stil is tijdens AF ?
Ik heb een Sigma 17-70 F2.8-4.5 HSM gekocht voor mijn Sony Alpha 65, echter tijdens filmen met AF is de HSM hoorbaar tijdens afspelen van de film.
Sony 16-50/2.8 :P

En ja, een externe microfoon die je verder bij de lens vandaan kan plaatsen zal ook al heel veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
Je moet helemaal niet autofocussen tijdens het filmen! (Ookal werkt dit bij Sony beter, ja dit weet ik) Je kan beter oefenen en leren manual focussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
Wolfensteijn schreef op zondag 13 november 2011 @ 10:39:
[...]

Sony 16-50/2.8 :P

En ja, een externe microfoon die je verder bij de lens vandaan kan plaatsen zal ook al heel veel schelen.
Is die nieuwe lens echt zoveel stiller ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
Servertje schreef op zondag 13 november 2011 @ 11:01:
Je moet helemaal niet autofocussen tijdens het filmen! (Ookal werkt dit bij Sony beter, ja dit weet ik) Je kan beter oefenen en leren manual focussen :)
Ik ben het met Servertje eens dat handmatig focussen eigenlijk een betere oplossing is, mocht je het gebruiken voor een serieuze video. Ik kan begrijpen dat niet iedereen altijd handmatig wilt focussen voor het beste resultaat om achteraf te editen. Soms wordt video puur als aandenken/herinnering gemaakt a la handicam en dan is AF wel de uitkomst. (Ik denk persoonlijk dat Sony hierop heeft ingespeeld met de A65/A77, doelgericht naar consumenten die meer willen dan fotograferen met een DSLR met alle gemakken van dien).

De Sony A65 heeft geloof ik net als de Sony A77 een zogenaamde peaking mode, waardoor je een stuk gemakkelijker kunt focussen op bepaalde gebieden.. handig om te gebruiken als je een goede video wilt schieten waarbij je handmatig scherpstelt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Autofocus door de shutterknop half in te drukken vind ik anders aardig handig op m'n D7000. Erg snel en precies, waardoor je in één stuk door kan filmen (en het focusgedeelte knip je er dan uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
k5052 schreef op zondag 13 november 2011 @ 20:43:
[...]

Ik ben het met Servertje eens dat handmatig focussen eigenlijk een betere oplossing is, mocht je het gebruiken voor een serieuze video. Ik kan begrijpen dat niet iedereen altijd handmatig wilt focussen voor het beste resultaat om achteraf te editen. Soms wordt video puur als aandenken/herinnering gemaakt a la handicam en dan is AF wel de uitkomst. (Ik denk persoonlijk dat Sony hierop heeft ingespeeld met de A65/A77, doelgericht naar consumenten die meer willen dan fotograferen met een DSLR met alle gemakken van dien).

De Sony A65 heeft geloof ik net als de Sony A77 een zogenaamde peaking mode, waardoor je een stuk gemakkelijker kunt focussen op bepaalde gebieden.. handig om te gebruiken als je een goede video wilt schieten waarbij je handmatig scherpstelt! ;)
Heb ik even getest.
De camera laat inderdaad een groen blokje zien in het scherm als je handmatig focust.
Dit groene blokje geeft dus het focuspunt aan.

• Recrush
  • Laatst online: 08:19
ManiacsHouse schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:33:
[afbeelding]
Ik vraag het toch maar even.. Heeft iemand inmiddels al zo'n ding gekocht? Ik zit er zelf sterk over te denken het te doen. Heb hem hier gevonden voor $289.- ofwel ongeveer €215,- met gratis verzenden.

Hier nog twee filmpjes over de rig zelf en de follow-focus:
Rig: YouTube: Amazon com Red Star DSLR Follow Focus Pro II w Movable Focus Indicator + Shoulder Rig COMPLETE Kit Version I w Matte Box for 15mm rods Camera Photo
FF: YouTube: RED STAR Follow Focus Review

Ik geloof best dat de kwaliteit niet super is, al blijkt veel dus wel van metaal te zijn. Mattebox stelt volgens mij ook niet zoveel voor en je hebt niet echt veel uitbreidingsmogelijkheden volgens mij (denk aan field monitor enzo). Maar om mee te beginnen lijkt het mij persoonlijk wel wat dus ik denk dat ik het dan maar gewoon ga doen ofzo. :+ Iets duurders kopen kan natuurlijk altijd nog, en doorverkopen ook. Eventueel zelf iets maken is dan natuurlijk ook nog een oplossing, kan ik van dat ding weer de follow focus enzo nemen..

Afbeeldingslocatie: http://www.konovaphoto.com/ebay/ebayauctions/kffkit/images/FFKITLOGO_681314018_large.jpg

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
BarôZZa schreef op zondag 13 november 2011 @ 21:47:
Autofocus door de shutterknop half in te drukken vind ik anders aardig handig op m'n D7000. Erg snel en precies, waardoor je in één stuk door kan filmen (en het focusgedeelte knip je er dan uit).
Ja lekker, dan zit je dus met haperingen in je film en gaat het van onscherp direct over naar onscherp. Lijkt me nou niet het effect wat je wil laten zien :)

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Recrush schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:34:
[...]

Ik vraag het toch maar even.. Heeft iemand inmiddels al zo'n ding gekocht? Ik zit er zelf sterk over te denken het te doen. Heb hem hier gevonden voor $289.- ofwel ongeveer €215,- met gratis verzenden.

Hier nog twee filmpjes over de rig zelf en de follow-focus:
Rig: YouTube: Amazon com Red Star DSLR Follow Focus Pro II w Movable Focus Indicator + Shoulder Rig COMPLETE Kit Version I w Matte Box for 15mm rods Camera Photo
FF: YouTube: RED STAR Follow Focus Review

Ik geloof best dat de kwaliteit niet super is, al blijkt veel dus wel van metaal te zijn. Mattebox stelt volgens mij ook niet zoveel voor en je hebt niet echt veel uitbreidingsmogelijkheden volgens mij (denk aan field monitor enzo). Maar om mee te beginnen lijkt het mij persoonlijk wel wat dus ik denk dat ik het dan maar gewoon ga doen ofzo. :+ Iets duurders kopen kan natuurlijk altijd nog, en doorverkopen ook. Eventueel zelf iets maken is dan natuurlijk ook nog een oplossing, kan ik van dat ding weer de follow focus enzo nemen..

[afbeelding]
Ik zit ook hier sterk over te twijfelen. In ieder geval een soort review nu te zien en een merk. Red Star.

Nu kwam ik deze tegen en voor die 100 euro meer kwaliteit denk ik. Plus er zit zo'n bar bij om het te dragen.
http://www.linkdelight.co...System.html?keyword=fotga
Afbeeldingslocatie: http://www.linkdelight.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/FOTGA_DP500_Film_4ebb48ec3ce78.jpg
En je kunt daar ook de cheap-ass matte-box bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
ManiacsHouse schreef op donderdag 17 november 2011 @ 23:54:
[...]

Ik zit ook hier sterk over te twijfelen. In ieder geval een soort review nu te zien en een merk. Red Star.

Nu kwam ik deze tegen en voor die 100 euro meer kwaliteit denk ik. Plus er zit zo'n bar bij om het te dragen.
http://www.linkdelight.co...System.html?keyword=fotga
[afbeelding]
En je kunt daar ook de cheap-ass matte-box bestellen.
Ziet er interessant uit, maar voor mij wordt dat hem niet denk ik. Eerst maar eens kijken of het überhaupt bevalt, zo'n shoulder rig. Dus ik ga voor die andere.

Edit:
Heb hem zojuist gekocht. Zal het wel laten weten wanneer ik hem binnen heb zodat ik mijn ervaring kan delen voor degenen die hem eventueel ook willen hebben!

[ Voor 9% gewijzigd door Recrush op 19-11-2011 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Recrush schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:40:
[...]

Ziet er interessant uit, maar voor mij wordt dat hem niet denk ik. Eerst maar eens kijken of het überhaupt bevalt, zo'n shoulder rig. Dus ik ga voor die andere.

Edit:
Heb hem zojuist gekocht. Zal het wel laten weten wanneer ik hem binnen heb zodat ik mijn ervaring kan delen voor degenen die hem eventueel ook willen hebben!
Welke heb je gekocht? Die Fotga of die andere? Ik gisteravond heb die fotga besteld met nog wat ander spul erbij. Ook ik zal mijn ervaringen hier delen alstie binnen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
Ik heb die andere (Red Star) gekocht voor grofweg €220,-

Ben echt benieuwd hoe hij bevalt, evenals jouw ervaringen met de Fotga. Wat heb je er allemaal bij gekocht?
Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste

Let op:
Lees alsjeblieft de OpeningsPost (OP) door voordat je een vraag stelt. Hier kun je al veel info vinden.

Mocht je informatie hebben om de OP aan te vullen dan willen wij die graag toevoegen. Maak even een TR aan met de ontbrekende/onjuiste info en we passen het aan. Alvast dank.