Zo dat zwabbert zeg. Behoorlijk rolling shutter probleem als je 't mij vraagt.PowerUp schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:10:
Nog even over de Video-AF van de D3100/D7000. Hieronder een voorbeeld:
[video]
Het dus wel vrij snel, alleen nog steeds imo niet echt mooi doordat contrast-AF altijd het scherpste punt overschiet. Ook een erg goed voorbeeld van rolling shutter vanaf 1:30
Je bedoelt dat je meer geld over hebt voor accessoires nu?R-O-Y schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:18:
Mijn camera is maar 650 euro (550D) dus om dan een veelvoud aan accesoires uit te geven is niet echt reeel. Om dat te rechtvaardigen zou ik eerst een duurdere camera moeten hebben

Neen, hij bedoelt dat hij het voor zichzelf niet kan rechtvaardigen als hij een camera van 650 euro heeft en daar voor 1500 euro o.i.d. aan accessoires bij gaat kopen...MartijnGizmo schreef op donderdag 18 november 2010 @ 08:35:
[...]
Je bedoelt dat je meer geld over hebt voor accessoires nu?550D levert exact dezelfde video-output als een 7D...
Toen ik afgelopen IBC(International Broadcast Conference.) bij Ian Fox was voor een workshop over DSLR.
Vertel zij mij dat je ongeveer je budget kan opdelen. 1/3 voor de camera en 2/3 voor lenzen en andere dingen om je DSLR werkbaar te maken.
Een goede kit zit gewoon rond de 4000 euro. Dus 2 prof. lenzen, goede statief, goed shoulder rig, ND-Filters enzovoort.
Daarom ga ik ook waarschijnlijk geen DSLR camera kopen maar een Panasonic AF-100. Deze is misschien wel 2.000 euro duurder maar hij is er wel voor gemaakt om Docu's enzovoort mee te draaien.
Vertel zij mij dat je ongeveer je budget kan opdelen. 1/3 voor de camera en 2/3 voor lenzen en andere dingen om je DSLR werkbaar te maken.
Een goede kit zit gewoon rond de 4000 euro. Dus 2 prof. lenzen, goede statief, goed shoulder rig, ND-Filters enzovoort.
Daarom ga ik ook waarschijnlijk geen DSLR camera kopen maar een Panasonic AF-100. Deze is misschien wel 2.000 euro duurder maar hij is er wel voor gemaakt om Docu's enzovoort mee te draaien.
Ook bij die AF-100 zul je nog geld kwijt zijn voor goede lenzen, een follow-focus, statieven, geluid, etc... 

Ik heb wat met de AF100 gespeeld, was niet echt onder de indruk van de IQ. Vind het plaatje wat van de 5D afkomt dankzij de FF sensor veel mooier. Maar 8 bit over HD SDI en een boute codec(door die 8 bit heb je een stuk minder aan een Nanoflash) deed ons besluiten niet te investeren in de AF100.
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
@jd1987: zou jij nog iets willen zeggen over de glidecam die je gebruikt hebt? Zie mijn vraag een aantal posts terug 

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Precies dit. Dat de 550d verder prima filmt wist ik wel. Daarvoor heb ik 'm oa ook. Ik heb een paar manuele M42 lenzen besteld. Ben erg benieuwd of dat een beetje fijn werkt op een canon camera. Ze zijn in ieder geval beter geschikt voor handmatig focussen en hebben waarschijnlijk ook meer plek om netjes een follow-focus te monteren.MPeek schreef op donderdag 18 november 2010 @ 08:44:
[...]
Neen, hij bedoelt dat hij het voor zichzelf niet kan rechtvaardigen als hij een camera van 650 euro heeft en daar voor 1500 euro o.i.d. aan accessoires bij gaat kopen...
Hopelijk heb ik ze over een week ongeveer, dan kan ik even kijken wat voor kwaliteit zo'n cheapass lens geeft.
Voor de gebruikers van een Zoom H4n, er is een firmware-update uit (1.70), de levels zijn nu per XLR-input te regelen: http://www.zoom.co.jp/english/download/software/h4n.php
"? Ik wilde alleen aangeven dat dure accessoires zoals lenzen of een goede follow focus zowel bij een 550D als een 7D goed tot hun recht komen... 
Je bent bekend met het fenomeen "MPeek schreef op donderdag 18 november 2010 @ 08:44:
[...]
Neen, hij bedoelt dat hij het voor zichzelf niet kan rechtvaardigen als hij een camera van 650 euro heeft en daar voor 1500 euro o.i.d. aan accessoires bij gaat kopen...

Ik steadicam zelf niet, dat doet mijn collega. Die heeft daar maanden op geoefend en een cursus gevolgdGizz schreef op donderdag 18 november 2010 @ 18:38:
@jd1987: zou jij nog iets willen zeggen over de glidecam die je gebruikt hebt? Zie mijn vraag een aantal posts terug

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Merlin is leuk voor huis-tuin-en-keuken gebruik. Met een Glidecam kan je je setup uitbouwen met bijvoorbeeld een monitor zoals je zelf aangeeft. Alleen zou ik dan niet voor de 2000HD gaan maar voor de 4000HD. Balanceren is sowieso vervelend in het begin maar na verloop van tijd doe je het in 30 secs. Steadicam vest is daarintegen wel beter dan de SmoothShooter.Gizz schreef op maandag 15 november 2010 @ 14:54:
@jd1987: hoe is de glidecam je bevallen? Ik twijfel zelf tussen de glidecam hd2000 en de merlin. Wat ik in veel reviews lees is dat het instellen van de glidecam nogal vervelend kan zijn. Zet je er een andere lens op, dan mag je weer met allerlei afstelschroefjes gaan spelen. Kwam zelfs een review tegen waarbij alles opnieuw afgesteld moest worden als er gezoomd was met de lens, omdat zelfs het verschuiven van de glaselementen een onbalans veroorzaakte.
De merlin is wat vergevingsgezinder wat dat betreft. Over het algemeen zegt men dat het daarbij vastklikken en gaan is en dat hij zijn prijs (2x zoveel als een glidecam hd2000) echt waard is. Maar hij kan (zonder vest) wel minder gewicht aan en de glidecam lijkt me iets handiger als het gaat om een scherm monteren etc.
Ben erg benieuwd naar jouw ervaringWellicht dat het ook per glidecam-serie verschilt hoe makkelijk alles gaat.
Anoniem: 255680
Ik heb gisteren een namiddagje bezig geweest om een DIY Merlin in elkaar te steken, ik post deze zondag de foto's en de resultaten als er mensen geïnteresseerd zijn?
Ik ben zelf ook van plan een steadicam in elkaar te gaan zetten ooit, dus ik ben zeker benieuwt!Anoniem: 255680 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 17:03:
Ik heb gisteren een namiddagje bezig geweest om een DIY Merlin in elkaar te steken, ik post deze zondag de foto's en de resultaten als er mensen geïnteresseerd zijn?
Ga je ook een vest/arm maken dan? Lijkt mij erg pittig om zelf te maken... Dat zorgt voor die superstrakke beelden en zaken als stabiel traplopen, etc. Daarnaast wordt het gewicht beter verdeeld. Met alleen een steadicam rust al het gewicht op je pols, je wil geen draaidag van 8 uur zonder arm/vestAnoniem: 255680 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 17:03:

Ben altijd nieuwsgierig!Anoniem: 255680 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 17:03:
...als er mensen geïnteresseerd zijn?
Wij krijgen op de zaak zsm een demo van die Panasonic HDSLR killer, kijk ik wel naar uit zeg 

Joejoe!
Anoniem: 255680
Er staat dat ik een Merlin zelf ga maken, aan de arm en vest waag ik me zelfs niet. Hij is af en ik ga hem meteen in combinatie met mijn Rode Videomic testen, morgen neem ik wat fotos en post ik resultaten!
Lijkt me erg gaaf om te zien hoe je dat nou in elkaar geflanst hebt!
Kevinneke ik ben ook wel benieuwd. Heb jij het spul al in elkaar en getest? 

Zoals in het topic [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 ook te lezen is ben ik me aan het focussen (leuk woord in deze context) op een dSLR. Filmen moet ie ook kunnen en wel in Full HD graag. Ik heb 2 dSLR's overgehouden, namelijk de Sony A580 en de Canon 60D.
De specs vergelijkende zie ik het volgende bij Sony A580:
Filmopnamemoduus - AVCHD
1920 x 1080 (50i, Interlace), ong. 17 Mbps (gemiddelde bit-rate) (PAL)
Filmopnamemoduus - MP4
1440 x 1080 (ong. 25fps, progressief), ong. 12Mbps (gemiddelde bit-rate) (PAL) / VGA(640 x 480, ong. 25fps, progressief), ong. 3 Mbps (gemiddelde bit-rate) (PAL)
En bij Canon 60D
Filmtype MOV (Video: H.264, Geluid: lineair PCM)
Filmformaat 1920 x 1080 (29,97, 25, 23,976 fps)
1280 x 720 (59,94, 50 fps)
640 x 480 (59,94, 50 fps)
Nou zie ik bij Canon niks over progressive of interlace staan, maar 29,97 zal haast wel progressive zijn. Ook over het aantal verwerkte Mbits per seconde staat bij hen niets vermeld.
Gaan beide camera's lekker samenwerken met iMovie, daar importeer ik mijn films meestal in. Soms gebruik ik Quicktime player. Soms Final Cut Pro.
Een ander ding : rolling shutter.
Hoe verhouden de camera's zich tot elkaar op dit gebied? Ik vind nog maar heel weinig reviews over de A580, wel een ervaringentopic van een gebruiker op DPReview.
De specs vergelijkende zie ik het volgende bij Sony A580:
Filmopnamemoduus - AVCHD
1920 x 1080 (50i, Interlace), ong. 17 Mbps (gemiddelde bit-rate) (PAL)
Filmopnamemoduus - MP4
1440 x 1080 (ong. 25fps, progressief), ong. 12Mbps (gemiddelde bit-rate) (PAL) / VGA(640 x 480, ong. 25fps, progressief), ong. 3 Mbps (gemiddelde bit-rate) (PAL)
En bij Canon 60D
Filmtype MOV (Video: H.264, Geluid: lineair PCM)
Filmformaat 1920 x 1080 (29,97, 25, 23,976 fps)
1280 x 720 (59,94, 50 fps)
640 x 480 (59,94, 50 fps)
Nou zie ik bij Canon niks over progressive of interlace staan, maar 29,97 zal haast wel progressive zijn. Ook over het aantal verwerkte Mbits per seconde staat bij hen niets vermeld.
Gaan beide camera's lekker samenwerken met iMovie, daar importeer ik mijn films meestal in. Soms gebruik ik Quicktime player. Soms Final Cut Pro.
Een ander ding : rolling shutter.
Hoe verhouden de camera's zich tot elkaar op dit gebied? Ik vind nog maar heel weinig reviews over de A580, wel een ervaringentopic van een gebruiker op DPReview.
Het staat nog wel allemaal op in de startpost.
Canon is inderdaad allemaal progressief. De bit-rate tussen verschillende codecs moet je verder ook niet gaan vergelijken, dat zegt heel weinig.
De Canon is in ieder geval veel beter om mee te filmen aangezien je daarmee alles voor het filmen handmatig kunt instellen, waar dat bij de Sony niet kan.

De Canon is in ieder geval veel beter om mee te filmen aangezien je daarmee alles voor het filmen handmatig kunt instellen, waar dat bij de Sony niet kan.
[Voor 26% gewijzigd door -DG- op 27-11-2010 22:35]
Ik zie daar geen woord over progressive staan.-DG- schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 22:33:
Het staat nog wel allemaal op in de startpost.Canon is inderdaad allemaal progressief. De bit-rate tussen verschillende codecs moet je verder ook niet gaan vergelijken, dat zegt heel weinig.
[Voor 15% gewijzigd door Dancing_Animal op 27-11-2010 22:46]
De 60D doet alles progressief. Je hebt voor videomode bij de Canon minstens een Class 5 kaartje nodig en als het even kan het liefste hoger, de 60D produceert videobestanden met een bitrate van rond de 45Mbps....
Ik vraag me overigens af wat je van plan bent qua filmen als je iMovie gaat gebruiken. Beide camera's zijn niet bedoelt voor point en shoot video's, gewoon een beetje video schieten. Ze zijn meer bedoelt voor serieuzere filmmakers, die graag objectieven willen kunnen wisselen, geen probleem hebben met gebrekkige auto focus of volledig manuele focus enzovoort enzovoort. iMovie krijg waarschijnlijk de grootste problemen met de bestanden die de Canon uitpoept, de enige programma's die daar lekker mee overweg kunnen zijn Sony Vegas (Pro) 10, Adobe Premiere en Adobe After Effects, vanwege de ondersteuning voor GPU acceleratie van het beeldmateriaal. Omdat het beeldmateriaal van de A580 een veel lagere bitrate heeft (75 procent lager) kun je dat waarschijnlijk prima in iMovie bewerken.
Ik vraag me overigens af wat je van plan bent qua filmen als je iMovie gaat gebruiken. Beide camera's zijn niet bedoelt voor point en shoot video's, gewoon een beetje video schieten. Ze zijn meer bedoelt voor serieuzere filmmakers, die graag objectieven willen kunnen wisselen, geen probleem hebben met gebrekkige auto focus of volledig manuele focus enzovoort enzovoort. iMovie krijg waarschijnlijk de grootste problemen met de bestanden die de Canon uitpoept, de enige programma's die daar lekker mee overweg kunnen zijn Sony Vegas (Pro) 10, Adobe Premiere en Adobe After Effects, vanwege de ondersteuning voor GPU acceleratie van het beeldmateriaal. Omdat het beeldmateriaal van de A580 een veel lagere bitrate heeft (75 procent lager) kun je dat waarschijnlijk prima in iMovie bewerken.
Bij de Sony kan je inderdaad alleen het diafragma, en dingen als witbalans en exposure compensation instellen voordat je gaat filmen, dus niet de sluitertijd of ISO waarden. Stiekem is de 1080/50i op deze camera eigenlijk 1080/25p. Het wordt officieel op 1080i opgenomen om het AVCHD logo te mogen dragen.
Over de rolling shutter: dat heeft de A580 zeker. Ik heb een filmpje waarbij het effect echt dramatisch is, maar dat was dan ook geschoten met een 500 mm lens
. Op 28 mm was het bij langzaam pannen niet te zien. De 60D zal het ongetwijfeld ook hebben, in welke mate weet ik alleen niet.
Over de rolling shutter: dat heeft de A580 zeker. Ik heb een filmpje waarbij het effect echt dramatisch is, maar dat was dan ook geschoten met een 500 mm lens

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS
Video bewerken in iMovie 11 is geen probleem... Zelf heb ik sinds vorige week de 60d en ben ook met iMovie bezig om mijn beeldmateriaal te bewerken. Het is slechts een hobby dus vandaar iMovie. Het daadwerkelijke bewerken is dus geen probleem, je gaat er alleen geen echte professionele resultaten mee behalen.
Ik zie in de tabel in de openingspost bij de 550D een ? staan bij isowaarde. Bij de 60D staat er een ja. Is het jullie bekend of die isowaarde in te stellen is of niet tijdens het filmen en wat ga ik er aan missen als het niet kan?
Je kan het on the fly aanpassen als je de belichtingsmodus op manual hebt staan. Ik gebruik het echter nooit midden in een shot, de overgangen zijn hard en het ziet er niet uit.Dancing_Animal schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 23:54:
Ik zie in de tabel in de openingspost bij de 550D een ? staan bij isowaarde. Bij de 60D staat er een ja. Is het jullie bekend of die isowaarde in te stellen is of niet tijdens het filmen en wat ga ik er aan missen als het niet kan?
Bitrate van de Sony is 17 Mb en die van de 60D 5,5 MB toch? Is er nu per ongeluk Mb en MB gebruikt en waar heb je die waarden vandaan, op de site zie ik ze niet.MPeek schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 22:45:
Omdat het beeldmateriaal van de A580 een veel lagere bitrate heeft (75 procent lager) kun je dat waarschijnlijk prima in iMovie bewerken.
[Voor 15% gewijzigd door Dancing_Animal op 09-12-2010 00:34]
De bitrate van de Canon haal ik uit de bestanden die mijn 550D uitpoept, van de Sony heb ik ze van hier. De bitrate van de Sony camera's is inderdaad 17Mb en van de Canon camera's is het 45Mb.Dancing_Animal schreef op donderdag 09 december 2010 @ 00:32:
[...]
Bitrate van de Sony is 17 Mb en die van de 60D 5,5 MB toch? Is er nu per ongeluk Mb en MB gebruikt en waar heb je die waarden vandaan, op de site zie ik ze niet.
Dank!MPeek schreef op donderdag 09 december 2010 @ 18:14:
[...]
De bitrate van de Canon haal ik uit de bestanden die mijn 550D uitpoept, van de Sony heb ik ze van hier. De bitrate van de Sony camera's is inderdaad 17Mb en van de Canon camera's is het 45Mb.
Iemand ervaring met goede doch goedkope slider/dollies? Heb nu deze op het oog van een Pools bedrijf. Een slider van 95cm plus tas voor €228. Ik heb wel nog goedkopere gevonden (o.a. van Indi), maar die hebben geen kogellagers maar gewoon alu dat over alu schuift. Minder soepel volgens allerlei reviews. Over die ik gevonden heb kan ik nog geen goede reviews vinden.
Verder nog op zoek naar een leuke mic. Een rode lijkt me af te vallen door de autogain van de 7D, maar een standalone mic lijkt me ook niet heel praktisch doordat je het geluid steeds moet syncen en in je handen moet klappen als je begint met filmen
Bij een trage docu niet heel vervelend, maar als je met hele korte shots werkt lijkt het me toch aardig irritant om het geluid steeds te syncen. Zie ik beren op de weg die er eigenlijk niet zijn? Zat overigens te denken aan een Zoom H2 of de H4N, maar ik weet niet of ik 2x zoveel wil uitgeven (H4N vs H2) voor XLR-inputs terwijl ik nog niet weet of ik extra mics ga gebruiken. Volgens mij valt het verschil in geluidskwaliteit nog wel mee tussen de H2 en H4N.
Verder nog op zoek naar een leuke mic. Een rode lijkt me af te vallen door de autogain van de 7D, maar een standalone mic lijkt me ook niet heel praktisch doordat je het geluid steeds moet syncen en in je handen moet klappen als je begint met filmen

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Zelf wil ik een Zoom proberen. Leek mij juist ideaal om meer geluid op te kunnen nemen dan je aan beeld hebt. Gewoon aan laten staat dat ding. Audio syncen is het moeilijkste niet en als de kwaliteit door middel van een losse mic omhoog gaat vind ik dat wel de moeite 
Ook voor achtergrond geluid wat je kunt gebruiken voor eventuele noisecaptures of andere dingen is het wel handig denk ik. Naar mijn idee krijg je veel meer mogelijkheden met een los apparaatje dan met een mic die in je camera geplugt zit. Al zou ik natuurlijk het liefst allebei hebben maar dat is voorlopig even te duur
Mijn m42 lenzen zijn allemaal binnen trouwens. De handmatige focus voelt echt heel veel fijner aan dan mijn 18-135 IS lens of m'n 50mm F1.8 lens. Héérlijk
Enige nadeel is dat mijn M42-EF adapters er nog niet zijn
Ik heb er 5 besteld maar die liggen denk ik nog bij de douane. Nu ik hier toch post, heeft iemand er een te leen?
Even een plaatje van m'n lensjes
U ziet van links naar rechts:
-Porst Color Reflex 50mm F1.7
-Mirage Auto Reflex 135mm F2.8
-Artoflex 35mm f2.8 lens
-Geen idee wel merk, tis een 50mm F3,5 lens. Lekker compact en die is niet bedoeld voor filmen. Meer om m'n 550D als compactcam te vermommen.
Deze lenzen zijn heel goedkoop via ebay te vinden. Zodra ik adapter heb zal ik wel wat stukjes filmen en uploaden, als daar behoefte aan is? Vooral de 35 en 50mm ben ik naar benieuwd

Ook voor achtergrond geluid wat je kunt gebruiken voor eventuele noisecaptures of andere dingen is het wel handig denk ik. Naar mijn idee krijg je veel meer mogelijkheden met een los apparaatje dan met een mic die in je camera geplugt zit. Al zou ik natuurlijk het liefst allebei hebben maar dat is voorlopig even te duur

Mijn m42 lenzen zijn allemaal binnen trouwens. De handmatige focus voelt echt heel veel fijner aan dan mijn 18-135 IS lens of m'n 50mm F1.8 lens. Héérlijk

Even een plaatje van m'n lensjes

U ziet van links naar rechts:
-Porst Color Reflex 50mm F1.7
-Mirage Auto Reflex 135mm F2.8
-Artoflex 35mm f2.8 lens
-Geen idee wel merk, tis een 50mm F3,5 lens. Lekker compact en die is niet bedoeld voor filmen. Meer om m'n 550D als compactcam te vermommen.
Deze lenzen zijn heel goedkoop via ebay te vinden. Zodra ik adapter heb zal ik wel wat stukjes filmen en uploaden, als daar behoefte aan is? Vooral de 35 en 50mm ben ik naar benieuwd

[Voor 17% gewijzigd door R-O-Y op 10-12-2010 20:27]
Eigenlijk ook wel benieuwd naar de 135mm.
Ik ga uiteraard met allemaal even filmen/fotograferen. Zodra ik de adapters heb monteer ik wel een kort video'tje waar ik met alle lenze een stuk film. Ik baal zo hard dat die lenzen er eerder zijn dan de adapters. Nu liggen die dingen werkloos op m'n bureau 

Waar blijven de foto's?Anoniem: 255680 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 20:42:
Er staat dat ik een Merlin zelf ga maken, aan de arm en vest waag ik me zelfs niet. Hij is af en ik ga hem meteen in combinatie met mijn Rode Videomic testen, morgen neem ik wat fotos en post ik resultaten!

Gewoon doen !! Merkt niemand wat van behalve jij waarschijnlijk. Iets met "Wat niet weet, wat niet deert"Gizz schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 18:16:
Verder nog op zoek naar een leuke mic. Een rode lijkt me af te vallen door de autogain van de 7D

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Tot je een interview opneemt in een stille ruimte... Als je geen XLR hoeft kun je gewoon voor een Zoom H1 gaan, prima om mee te beginnen! Syncen kun je automagisch doen met bijv. PluralEyes.
Ik heb al een H4N besteld (en een redhead + hotshoe-adapter). Misschien overkill, maar zal nu in ieder geval niet zo snel tegen eventuele beperkingen aanlopen
Had overigens niet gezien dat PluralEyes ook voor Premiere bestaat, dacht dat het FCP-only was.
Kan iemand nog iets zinnigs zeggen over sliders? Of gebruikt hier op got niemand zo'n ding?

Kan iemand nog iets zinnigs zeggen over sliders? Of gebruikt hier op got niemand zo'n ding?

Eerder in dit topic heb ik al eens wat gepost over de GlideTrack Shooter HD (de linker), dat is een combinatie van slider en shoulder rig. Op papier klinkt het goed, in de praktijk valt het tegen. De slider zelf is prima, maar wat zwaar om lang te tillen als rig. Hij is opgebouwd uit een degelijk industrieglijlager welke je ook voor veel minder geld los kan kopen. In combinatie met een stabiele ondergrond of een stevig statief is het heel bruikbaar, ook op de kortere lengte van 50cm. Zeker met iets op de voorgrond levert het snel interessante shots op. Als je hem gebruikt met een te licht statief of zwakkere statiefkop (onder de slider) dan zie je helaas dips in de beweging terug. De rest van de GlideTrack Shooter HD is overigens niet supergeweldig afgewerkt. Te duur voor het geld, eerlijk gezegd.
[Voor 12% gewijzigd door HappyChainsaw op 13-12-2010 16:51. Reden: Typo+urls]
En ik gebruik de indiSLIDERpro van indyFOCUS, die je zelf ook al aanhaalt. Stijgt niet boven matig uit qua afwerking of kwaliteit. Zo was een bout te lang waardoor deze niet goed aangedraaid kon worden, wat als gevolg had dat de plate 'los' zat, wat je weer zag in de video. Ik kan het ding niet aanraden.
Vandaag mijn Shoot35 Cinefocus r2 binnengekregen. (Sterker nog, twee! Eén ervan is voor een mede-Tweaker.) Hier de unboxing:
Twee fijne dozen.
Keurig verpakt allemaal.
Ziet er netjes uit, kan zo het schap in!
Flexigears en sleutels.
Keurige koffer.
De FF en de crank.
Flexigears, Flexigears, Flexigears! helaas moet ik de helft inleveren
Eerste indruk is erg positief, het ding voelt solide aan. Voorheen gebruikte ik de indiFOCUSpro maar dit is iets heel anders. De Flexigears lijken me ook fijner dan de gears met vaste diameter en stelschroefjes, dat vind ik altijd zo'n gekloot plus het werkt niet met al mijn lenzen. Zodra ik de follow focus heb gebruikt en wat meer hands-on ervaring heb deel ik deze hier.
Twee fijne dozen.
Keurig verpakt allemaal.
Ziet er netjes uit, kan zo het schap in!
Flexigears en sleutels.
Keurige koffer.
De FF en de crank.
Flexigears, Flexigears, Flexigears! helaas moet ik de helft inleveren

Eerste indruk is erg positief, het ding voelt solide aan. Voorheen gebruikte ik de indiFOCUSpro maar dit is iets heel anders. De Flexigears lijken me ook fijner dan de gears met vaste diameter en stelschroefjes, dat vind ik altijd zo'n gekloot plus het werkt niet met al mijn lenzen. Zodra ik de follow focus heb gebruikt en wat meer hands-on ervaring heb deel ik deze hier.
Anoniem: 377953
Hallo 
Ik ben van plan, correctie , ik ga een canon eos 550D kopen. Dit meer om te filmen dan te fotograferen.
Ik vroeg me af, wat is nou echt essentieel op te hebben? Ik wil namelijk deze filter gaan bestellen maar ik vraag me af of deze wel op de camera past (neem aan van wel)
http://www.videobewerken....D-500-MC-Filter-77mm.html
Daarnaast zoek ik nog een lens die misschien niet duurder is dan 200 euro maar toch enigzins goed is
.
Ook ben ik op zoek naar een microfoon en een statief.
Ik heb zelf al gezocht, maar toch is het moeilijk in de schatten wat goed is en wat niet en waar ik het beste mee kan beginnen. Voor de microfoon mag makkelijk 100+ euro worden uitgegeven, voor de statief wil ik het op 50 euro houden voor nu.
Hopelijk kan iemand mij helpen!
p.s: het is niet dat ik niet de moeite neem om te zoeken, maar ik wil gewoon weten wat het beste is voor een 'beginner' . Ook heb ik dit topic al doorgelezen

Ik ben van plan, correctie , ik ga een canon eos 550D kopen. Dit meer om te filmen dan te fotograferen.
Ik vroeg me af, wat is nou echt essentieel op te hebben? Ik wil namelijk deze filter gaan bestellen maar ik vraag me af of deze wel op de camera past (neem aan van wel)
Daarnaast zoek ik nog een lens die misschien niet duurder is dan 200 euro maar toch enigzins goed is

Ook ben ik op zoek naar een microfoon en een statief.
Ik heb zelf al gezocht, maar toch is het moeilijk in de schatten wat goed is en wat niet en waar ik het beste mee kan beginnen. Voor de microfoon mag makkelijk 100+ euro worden uitgegeven, voor de statief wil ik het op 50 euro houden voor nu.
Hopelijk kan iemand mij helpen!
p.s: het is niet dat ik niet de moeite neem om te zoeken, maar ik wil gewoon weten wat het beste is voor een 'beginner' . Ook heb ik dit topic al doorgelezen

Een filter gaat op je lens, niet op je camera. Als je de kitlens bij je 550D hebt gekocht dan is dit filter veel te groot. Dat is niet erg, want met een verloopring past hij er wel op.Anoniem: 377953 schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 18:41:
Maar, nog belangrijker: waarom kies je dit filter voor video? Dit is een 9-stops filter (dus hij laat ongeveer 0,2% van het licht door), waardoor je vrij lange sluitertijden krijgt. In het voorbeeld op die site gaan ze van 1/500e naar 1 seconden. Eigenlijk alleen te gebruiken met idioot veel zonlicht en je diafragma helemaal open. Alle andere momenten heb je er (voor video) niks aan. Kun je niet beter een variabel filter kopen?
Tja, hier zijn 100 antwoorden op mogelijk. Nieuw van Canon is de 50 1.8 natuurlijk een optie, maar daar heb je weinig aan als je de groothoekkant op wil. Of je gaat met oude lenzen en converters aan de slag. Er zijn zoveel variabelen bij het kiezen van een lens, waarover jij niks zegt, dus een antwoord geven kan niet echtDaarnaast zoek ik nog een lens die misschien niet duurder is dan 200 euro maar toch enigzins goed is.

In de topicstart (en andere plekken in dit topic) wordt een mooie Rode genoemd.Voor de microfoon mag makkelijk 100+ euro worden uitgegeven
Iets met een videokop met weerstand (om vloeiend te kunnen pannen) kun je voor dat geld vergeten. En een stevig statief voor €50? Dan moet je echt 2e hands gaan kijken.voor de statief wil ik het op 50 euro houden voor nu.
Er is niet één ultieme 'formule' of oplossing voor beginners. Je zult zelf moeten bekijken wat je wil filmen, hoe je dat moet filmen, welke gear daarbij nuttig kan zijn en hoe dat in je budget past.ik wil gewoon weten wat het beste is voor een 'beginner'.
Ik ben zelf qua video een gigantische beginner (in totaal letterlijk 30 minuten gefilmd met mijn 7D), en ik heb dit nu besteld:
Zoom H4N
Redhead windscreen
Slide Kamera
Manfrotto 055xpro-b statief
Manfrotto 701hdv videokop
Glidecam HD2000
Dat is dus mijn beginnersset. Niet de beste dingen, niet de duurste dingen. En er kan nog veel meer bij (shoulderrig, follow focus), maar dit is hoe ik begin. En dat kan iets heel anders zijn dan waar jij mee begint

thanks 
qua video ben ik gelukkig geen beginner, mijn studie is erop gebaseerd
maar met filmen met fotocamera's wel. Thanks for the info!

qua video ben ik gelukkig geen beginner, mijn studie is erop gebaseerd

EDIT: laat maar..
[Voor 77% gewijzigd door SgtBlackEyes op 19-12-2010 17:09]
Canon 60d - Tamron 17-50 f/2.8 - Olympus Zuiko 50mm f/1.8 - Olympus 70-230 f/4
Hier toch maar even reageren...
Zelf ben ik al behoorlijk lang in de DSLR's, en sinds de introductie van de 7D gebruik ik die dan ook flink om te filmen. (Nu nog met Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, maar straks voornamelijk met de EF-S 17-55mm f/2.8)
Nu zou ik érg graag eens ergens een simpele rig willen uitproberen. Dan doel ik met name op een goede followfocus en LCDviewfinder. Een slider heb ik al, DIY op basis van Igus systemen.
Iemand in de buurt van Arnhem, Oss, Ede of Utrecht?
Zelf ben ik al behoorlijk lang in de DSLR's, en sinds de introductie van de 7D gebruik ik die dan ook flink om te filmen. (Nu nog met Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, maar straks voornamelijk met de EF-S 17-55mm f/2.8)
Nu zou ik érg graag eens ergens een simpele rig willen uitproberen. Dan doel ik met name op een goede followfocus en LCDviewfinder. Een slider heb ik al, DIY op basis van Igus systemen.
Beginning to realize the power...
Ik heb de adapters vandaag binnen gekregen (misschien wel eerder maar net terug van vakantieServertje schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 21:42:
Eigenlijk ook wel benieuwd naar de 135mm.

Handmatig focussen met mijn 550D zonder live-view is bijna niet te doen. Dat is wel erg jammer. Met filmen geen probleem maar met foto's maken wel. De focusringen zijn in ieder geval heerlijk te bedienen. Vergeleken met een 50mm F1.8 voelen de lenzen veel steviger aan (metaal vs plastic). Die 4 lenzen zijn ook maar marginaal duurder dan een enkel 50mm F1.8 exemplaar. Echt een aanrader om ebay even af te struinen! Vooral de duitse versie als je Porst lenzen wilt hebben.
De 35mm gaat mij voor filmen denk ik beter bevallen dan de 50mm variant. Helaas dat de 35mm niet zo lichtsterk is. Even afwachten hoe het bevalt en dan wellicht een mooier exemplaar op de kop tikken

Tot zo ver ben ik in ieder geval heel erg tevreden over de M42 lenzen

Mooi! En hoe is die 135?
Ik zit namelijk een beetje te twijfelen. 135mm van Canon lijkt me beter. Maar dit is niet voor nu. Voor over enkele jaren. Maar misschien zijn er dan al wel nieuwe uit!
Ik zit namelijk een beetje te twijfelen. 135mm van Canon lijkt me beter. Maar dit is niet voor nu. Voor over enkele jaren. Maar misschien zijn er dan al wel nieuwe uit!

Ik heb een aardige follow focus, shoulderrig, mattebox en LCD Viewfinder en ik woon 7 kilometer van Oss. Interesse?NeOpHyTe-NL schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 20:45:
Hier toch maar even reageren...
Ik ga zo even een wat testmateriaal schieten. De 135mm was 25 euro incl verzenden. De prijs/kwaliteit is dan een heel gauw heel goedServertje schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 12:13:
Mooi! En hoe is die 135?

Hi 
Ik ben van plan om deze lens te kopen:
http://kamera-express.nl/...r_garantie_Nederlands.htm
any good? Ik gebruik hem om te filmen ofcourse. Ik zoek een lens waar ik goed de achtergrond wazig mee kan maken en de voorgrond mooi in focus heb (en ook andersom). Ook moet het een lens zijn die goede film kwaliteit heeft.
Als deze niet goed is, welke lens is dan aan te raden voor een redelijke prijs?
Thanks!
//Edit: Of is deze zelfs beter? http://www.the-digital-pi...-1.4-usm-lens-review.aspx

Ik ben van plan om deze lens te kopen:
http://kamera-express.nl/...r_garantie_Nederlands.htm
any good? Ik gebruik hem om te filmen ofcourse. Ik zoek een lens waar ik goed de achtergrond wazig mee kan maken en de voorgrond mooi in focus heb (en ook andersom). Ook moet het een lens zijn die goede film kwaliteit heeft.
Als deze niet goed is, welke lens is dan aan te raden voor een redelijke prijs?
Thanks!
//Edit: Of is deze zelfs beter? http://www.the-digital-pi...-1.4-usm-lens-review.aspx
[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 377953 op 27-12-2010 00:48]
Waarom een lens waarmee je nauwelijks kunt handmatig focussen nemen om te filmen? Koop voor hetzelfde bedrag een fijne MF lens. 50mm f/1.8 is makkelijk te krijgen voor een paar tientjes (M42 mount met een adapterring werkt bijna altijd goed).
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Aangezien ik nog weinig weet van lenzen, zou ik het waarderen als mensen linkjes geven waar de lenzen staan die ze aanbevelen
Bedankt!

En op GoT waarderen we het als mensen zelf een beetje moeite doen om dingen op te zoeken.
Google is je vriend
Google is je vriend

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS
Snap ik, en ik heb ondertussen ook de hele site doorgeplozen (is dat een woord?) Google helemaal onderzocht en verschillende websites bezocht. Ik zoek gewoon alleen een mening van mensen
That's all ... Wat is een goede lens en wat niet ..

Alternatieve objectievenAnoniem: 377953 schreef op maandag 27 december 2010 @ 14:50:
Snap ik, en ik heb ondertussen ook de hele site doorgeplozen (is dat een woord?) Google helemaal onderzocht en verschillende websites bezocht. Ik zoek gewoon alleen een mening van mensenThat's all ... Wat is een goede lens en wat niet ..
Joejoe!
Toch zoek ik een lens die echt duidelijk de achtergrond 'wazig' kan maken en de voorgrond meer duidelijker kan maken. Aangezien ik niet al te veel verstand van lenzen heb ben ik benieuwd welke ik het beste kan kopen voor een acceptabele prijs. Hopelijk kan iemand even helpen ....
Wat is acceptabel? En wat voor brandpuntsafstand? Een paar voorbeelden: een 50/1.8, 85/1.8, 35/1.8 (of 35/2 als je Canon schiet). Dat zijn allemaal redelijk betaalbare lenzen. Maar wel verschillend in gebruik.Anoniem: 377953 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 20:45:
Toch zoek ik een lens die echt duidelijk de achtergrond 'wazig' kan maken en de voorgrond meer duidelijker kan maken. Aangezien ik niet al te veel verstand van lenzen heb ben ik benieuwd welke ik het beste kan kopen voor een acceptabele prijs. Hopelijk kan iemand even helpen ....
Ik ben ook benieuwd wat je een acceptabele prijs vindt. Maar wat je zoekt is een lens met een kleine scherptediepte (een 'snelle' lens). De voorbeelden die universal creations hierboven aandraagt zijn uitstekende modellen. Hoe kleiner het getal achter de '/' hoe 'beter', dat wil zeggen, beter voor het doel dat jij voor ogen hebt. Hoe kleiner dat getal, hoe meer licht de lens doorlaat (voordeel!) en hoe kleiner je scherptedieptegebied wordt (voordeel/nadeel afhankelijk van de situatie). Een 1.4 lens trekt je onderwerp meer los van de achtergrond dan een 3.5 lens. Een 1.4 lens zal ook (soms beduidend) meer kosten dan een 3.5 lens.Anoniem: 377953 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 20:45:
Toch zoek ik een lens die echt duidelijk de achtergrond 'wazig' kan maken en de voorgrond meer duidelijker kan maken.
Lens mag toch wel 300/400 euro kosten .... 200 is ook goed, maar ik denk niet dat daar echt geschikte lenzen voor zijn.
Bedankt voor het wikipedia artikel
ben het even aan het doorlezen!
Bedankt voor het wikipedia artikel

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 377953 op 30-12-2010 14:15]
Canon EF 50/1.8 II lijkt me een bruikbare lens voor mij, en hij is ook nog goedkoop
http://www.cameraland.nl/product/126/992/
Weet niet of mensen hier ervaring mee hebben... Al kijk ik nog even door
Bedankt alvast voor de hulp!
Edit// Nog een lens gevonden die misschien wel beter is http://www.digicamshop.nl...tm_medium=pricecomparison
Maar lijkt me ook geschikt

Edit// Nog een lens gevonden die misschien wel beter is http://www.digicamshop.nl...tm_medium=pricecomparison

[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 377953 op 30-12-2010 15:09]
De 50/1.8 heeft een waardeloze focusring, dus dat maakt het filmen neit handiger. In dat geval zou de 85mm een stuk fijner zijn... Het nadeel is wel dat je, zeker op een crop camera, een heel stuk naar achteren moet gaan om iets in beeld te krijgen... Ik weet niet wat je wilt gaan filmen, maar voor huis-, tuin- en keukenopnamen is de 85mm verder eigenlijk niet echt handig. Maar dat geld ook voor de 50/1.8.Anoniem: 377953 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:02:
Canon EF 50/1.8 II lijkt me een bruikbare lens voor mij, en hij is ook nog goedkoop
Ik gebruik zelf voor filmen een 17-85 IS USM, die heeft als voordeel dat hij een fatsoenlijke focusring heeft en daarnaast ook nog eens optische stabilisatie. Het nadeel is dat het een F4 lens is (aan de groothoek kant, aan het tele eind gaat ie verder naar F5.6 zelfs), maar je kunt als je inzoomt er net zo goed de achtergrond mee wazig maken als met een F1.8 lens... Het voordeel is dat je een goed allround bereik heb en je kunt d.m.v. inzoomen toch het film effect krijgen van een kleine DOF.
Bedankt
hier kan ik iets mee. Ik gebruik de camera voornamelijk voor mijn opleiding (audiovisuele productie). Van 'gewone' camera's weet ik 'genoeg', maar ik ben dus totaal nieuw met filmen met een dslr (beter moeten opletten onder fotografie les denk ik)
Al waardeer ik het dat hier genoeg mensen zijn die willen helpen
In elk geval, ik ga weer eens verder kijken!

Al waardeer ik het dat hier genoeg mensen zijn die willen helpen

Anoniem: 390719
Hoi iedereen,
ik ben van plan een nogal heftige investering te maken voor mijn DSLR rig en nu dat blijkbaar veel van de problemen bij indisystems zijn opgelost (Tim maakt nu blijkbaar veel beter spul) ga ik denk ik één van die kitjes bestellen RIG+follow focus+ matte box
Nu heb ik hem gemaild ivm invoerrechten en kreeg dit als respons:
Michael,
We ship via fedex international economy (2-4 days). We have not had issues with Belgium Customs; we can ship as a commercial sale with a nominal value and no invoice to save on customs/duties.
Thanks
Tim
Hebben mensen die indisystems producten hebben gekocht al ervaring gehad met douane? of is ie gewoon mooi toegekomen met de post?
ik ben van plan een nogal heftige investering te maken voor mijn DSLR rig en nu dat blijkbaar veel van de problemen bij indisystems zijn opgelost (Tim maakt nu blijkbaar veel beter spul) ga ik denk ik één van die kitjes bestellen RIG+follow focus+ matte box
Nu heb ik hem gemaild ivm invoerrechten en kreeg dit als respons:
Michael,
We ship via fedex international economy (2-4 days). We have not had issues with Belgium Customs; we can ship as a commercial sale with a nominal value and no invoice to save on customs/duties.
Thanks
Tim
Hebben mensen die indisystems producten hebben gekocht al ervaring gehad met douane? of is ie gewoon mooi toegekomen met de post?
Kijk hier even: http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen.html
Over het algemeen kan je het gewoon naar Nederland laten komen zonder enige invoerrechten enzovoort. Zoals je bijvoorbeeld ook hebt dat mensen uit China dingen sturen zonder enige problemen. Maar toch zou ik even kijken.
Over het algemeen kan je het gewoon naar Nederland laten komen zonder enige invoerrechten enzovoort. Zoals je bijvoorbeeld ook hebt dat mensen uit China dingen sturen zonder enige problemen. Maar toch zou ik even kijken.
Ik weet niet of hij als Belg veel heeft aan de Nederlandse douane-site 
Verder heb ik geen idee waar een rig/follow focus etc. onder vallen qua categorie. Even bellen met de douane zou ik zeggen.

Verder heb ik geen idee waar een rig/follow focus etc. onder vallen qua categorie. Even bellen met de douane zou ik zeggen.
Anoniem: 390719
ben inderdaad belg en ben al gaan kijken op de douane website, maar die is zo omslachtig. Gewoon een opeenhoping van: hey, als we willen kunnen wij het behoorlijk duur voor je maken, LOL!
In principe zou elke douanesite moeten werken bedenk ik me net, als het maar van een land in de EU is. Alleen hebben al die landen ingewikkelde formulieren. Kijken wat het percentage is op een lens gaat nog wel, maar verder zijn er gigantische lijsten met cryptische omschrijvingen voor producten waar je als leek niet echt veel wijzer van wordt.
Ik zou toch gewoon even bellen.
Ik zou toch gewoon even bellen.
Ik had in september 'n rig bij 'm besteld, en deze ook netjes binnengekregen, helaas wel met een lief briefje bij van de douane, of ik zo vriendelijk wilde zijn om nog iets van een 80 euro op hun rekening te storten.Anoniem: 390719 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 05:15:
Grote(re) paketten worden zowiezo sneller uitgepikt door de douane, daar ga je denk ik niet aan ontkomen.
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Alleen BTW of ook douanerechten? Van de BTW weet je van te voren wat het je kan kosten (en als je prof. fotografeert krijg je dat toch terug), maar het zijn juist de douanerechten die kunnen variëren van absoluut niks tot 10+%.dodge_911 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:05:
[...]
Ik had in september 'n rig bij 'm besteld, en deze ook netjes binnengekregen, helaas wel met een lief briefje bij van de douane,
Invoerrechten en dergelijke stond er op het briefje (dat ik helaas niet 1-2-3 terugvinden kan)Gizz schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:29:
[...]
Alleen BTW of ook douanerechten? Van de BTW weet je van te voren wat het je kan kosten (en als je prof. fotografeert krijg je dat toch terug), maar het zijn juist de douanerechten die kunnen variëren van absoluut niks tot 10+%.
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Nu we het toch over producten uit het buitenland hebben: ik zit al weken op een glidecam HD2000 uit Nederland te wachten. De winkel krijgt hem maar niet van de importeur. Ding kost €450 voor alleen de glidecam, dus geen vest/arm.
In de tussentijd ben ik wat anders tegengekomen in de VS: een Flycam, vest en arm voor ongeveer €720. Kost dus meer, maar je hebt wel meteen een vest met arm. De Flycam zelf is wel veel zwaarder dan de Glidecam; ik zal dus altijd met vest moeten lopen, even los uit de hand is geen optie.
Ik twijfel dus een beetje wat ik nou moet doen. Een vest erbij is wel fijn, maar het kost extra geld en het ziet er eigenlijk nog lomp uit
En even een paar korte shots uit de hand gaat ook niet meer, je moet altijd met je hele vest op stap ook al ga je gewoon even de stad in. Keuzes keuzes keuzes, zucht.. 
In de tussentijd ben ik wat anders tegengekomen in de VS: een Flycam, vest en arm voor ongeveer €720. Kost dus meer, maar je hebt wel meteen een vest met arm. De Flycam zelf is wel veel zwaarder dan de Glidecam; ik zal dus altijd met vest moeten lopen, even los uit de hand is geen optie.
Ik twijfel dus een beetje wat ik nou moet doen. Een vest erbij is wel fijn, maar het kost extra geld en het ziet er eigenlijk nog lomp uit

Waar heb je die Glidecam besteld dan? Ik heb voor m'n 4000HD volgens mij 450 euro bij de importeur betaald....Gizz schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 17:34:
Nu we het toch over producten uit het buitenland hebben: ik zit al weken op een glidecam HD2000 uit Nederland te wachten. De winkel krijgt hem maar niet van de importeur. Ding kost €450 voor alleen de glidecam, dus geen vest/arm.
Ik twijfel dus een beetje wat ik nou moet doen. Een vest erbij is wel fijn, maar het kost extra geld en het ziet er eigenlijk nog lomp uitEn even een paar korte shots uit de hand gaat ook niet meer, je moet altijd met je hele vest op stap ook al ga je gewoon even de stad in. Keuzes keuzes keuzes, zucht..
Anyway, Ik had een Flycam (ebay) vest + arm besteld, omdat ik m'n Glidecam 4000HD te zwaar werd want na 2 minuten hield ik het filmen niet meer vol en begon m'n arm te trillen (ja ja, sportschool). Die Flycam vond ik echter niet zo'n succes:
- Ik had geen zin in het hele opbouwen/aantrekken, zeker niet op evenementen
- Het voelde niet zo goed als de Steadicam vest/arm.
Uiteindelijk de Flycam versie dus verkocht en de Steadicam versie gehaald. Werkt prettiger, maar nog steeds irriteer ik me aan het hele goede van het meenemen en aantrekken. Voor simpele dingen neem ik dus genoegen met alleen m'n Glidecam 4000HD, zonder toeters of bellen.
Cameratools.nl. 2-4 werkdagen levertijd, al sinds begin december
Waar had jij hem vandaan?
Heb nog wat reviews bekeken (o.a. op youtube) en men was niet echt tevreden over de Flycam arm. Hij schijnt behoorlijk de beweging van het lopen door te geven. Eén gast gebruikt de arm zelfs alleen tussen shots door om een beetje uit te rusten. Zodra hij weer moet filmen haalt hij de flycam van de arm af
Toch maar wachten op de glidecam (of hem ergens anders bestellen). Een losse flycam 5000 kan ook, maar die is een stuk lomper dan de glidecam HD2000. En ik had juist de HD2000 gekozen ipv de HD4000 voor het lagere gewicht.

Heb nog wat reviews bekeken (o.a. op youtube) en men was niet echt tevreden over de Flycam arm. Hij schijnt behoorlijk de beweging van het lopen door te geven. Eén gast gebruikt de arm zelfs alleen tussen shots door om een beetje uit te rusten. Zodra hij weer moet filmen haalt hij de flycam van de arm af

Toch maar wachten op de glidecam (of hem ergens anders bestellen). Een losse flycam 5000 kan ook, maar die is een stuk lomper dan de glidecam HD2000. En ik had juist de HD2000 gekozen ipv de HD4000 voor het lagere gewicht.
2Shot is de Nederlandse importeur. Super aardige man die je ook uitleg geeft en helpt met balanceren. Je kan eventueel ook de Glidecam X11/Smoothshooter bij hem proberen, mocht je twijfelen over een arm.Gizz schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 10:33:
Cameratools.nl. 2-4 werkdagen levertijd, al sinds begin decemberWaar had jij hem vandaan?
Op eBay staan vaak ook leuke Steadycams (Glidecam, Flycam) voor een mooie prijs.
Momenteel heb ik een Canon HV30. Ik ben er over aan het nadenken om een nieuwe camera aan te schaffen. Is of kan een video-dSLR als de Canon 550D beter filmen dan de Canon HV30? Dat is natuurlijk een niet-gespecificeerde vraag, maar ik bedoel: Is een Canon 550D ook goed te gebruiken bij voor een reportage of een interview. Het gaat bij mij om dit soort video's: YouTube: Efteling werkt aan Race-achtbaan 'Joris en de Draak'
Kortom: Kan ik beter mijn Canon HV30 houden, of een video-dSLR kopen? En als ik beter een video-dSLR kan kopen: Welke kan ik dan het beste aanschaffen voor dit werk?
In manual settings (ISO, Witbalans, Iris, etc.) ben ik nog niet helemaal thuis, maar dat wil ik uiteraard wel leren.
Momenteel heb ik een Canon HV30. Ik ben er over aan het nadenken om een nieuwe camera aan te schaffen. Is of kan een video-dSLR als de Canon 550D beter filmen dan de Canon HV30? Dat is natuurlijk een niet-gespecificeerde vraag, maar ik bedoel: Is een Canon 550D ook goed te gebruiken bij voor een reportage of een interview. Het gaat bij mij om dit soort video's: YouTube: Efteling werkt aan Race-achtbaan 'Joris en de Draak'
Kortom: Kan ik beter mijn Canon HV30 houden, of een video-dSLR kopen? En als ik beter een video-dSLR kan kopen: Welke kan ik dan het beste aanschaffen voor dit werk?
In manual settings (ISO, Witbalans, Iris, etc.) ben ik nog niet helemaal thuis, maar dat wil ik uiteraard wel leren.

Heb hem maar even gemaild. De leverdatum van week 1 is ondertussen al iets overschredenGerardHenninger schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 12:38:
[...]
2Shot is de Nederlandse importeur. Super aardige man die je ook uitleg geeft en helpt met balanceren.

Ja, dit zijn nogal standaard beelden lijkt me? Kan prima, al moet je er rekening mee houden dat je meer moeite moet doen om de persoon die je interviewt en de achtergrond beide scherp te krijgen.Classes schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 17:13:
Is een Canon 550D ook goed te gebruiken bij voor een reportage of een interview. Het gaat bij mij om dit soort video's: YouTube: Efteling werkt aan Race-achtbaan 'Joris en de Draak'
Voorbeeld van wat je met een 5DII / 550D kunt op een pretpark (omdat je zo'n specifiek voorbeeld noemt

Tja, wat is beter? Tegen welke beperking loop je aan met de HV30? Het heeft natuurlijk alleen zin om over te stappen als het je voordelen biedt. Maar je hebt zelf nog geen reden genoemd waarom je over wil stappen, je vraagt alleen wat beter is?Kortom: Kan ik beter mijn Canon HV30 houden, of een video-dSLR kopen?

Bedankt voor je antwoord.Op de HV30 vind ik alle instellingen te "standaard" en te ver weggestopt. Daardoor is even snel een instelling veranderen niet mogelijk. Ook is het geen ster in opnemen in het donker. En aangezien dSLR's grote sensoren hebben lijkt me dat aantrekkelijk.
Oke, dit zijn zeker de voordelen van het filmen met een dslr.
Dan eigenlijk het volgende, watvoor budget heb je?
Je kan natuurlijk beginnen met een 550D of je begint bij een 7D enzovoort. En welke lenzen wil je erbij, statief, follow focus enzovoort.
Dan eigenlijk het volgende, watvoor budget heb je?
Je kan natuurlijk beginnen met een 550D of je begint bij een 7D enzovoort. En welke lenzen wil je erbij, statief, follow focus enzovoort.
Mijn budget is voor een camera zonder accessoires €700,-. Het liefst wel inclusief een kitlens/standaardlens dan.
Dit misschien?
pricewatch: Sigma 28mm F1.8 EX ASP DG DF Macro (Canon)
pricewatch: Canon EOS 500D
Is wel een redelijk kitje.
Dan zou ik eerder voor de Sigma 30mm F/1.4 EX gaan, die is niet heel veel duurder maar optisch wel leuker.Servertje schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 20:56:
Dit misschien?
De 500D heeft geen manuele settings voor video, filmt 20p op Full HD wat dus onbruikbaar is dus is alleen 720p bruikbaar wat weer meer last heeft van line-skipping. Niet echt de beste HDSLR dus;) De 550D heeft momenteel nog steeds de beste bang for buck. Helemaal met Magic Latern dat nu zelfs focus assist(!) heeft.
Ja maar als je een 550D neemt met een 30 1.4 dan ben je ruim over het budget.
Dus dan moet je maar een body kopen waar eigenlijk amper mee te filmen is? Lijkt mij duidelijk dat je dan een andere lens moet kiezen. Een 550D met een 50mm F1.8 is een leuke combi voor weinig, tweedehands lenzen zijn ook een prima optie.
Om te filmen vind ik persoonlijk manuele (tweedehands) lenzen de beste keuze. Voor een paar tientjes heb je meerdere M42 lenzen die makkelijk op een Canon gezet kunnen worden en heerlijk te focussen zijn tijdens het filmen. De Canon 50/1.8 is nou niet bepaald een goede keuze om manueel mee te focussen. Er zijn genoeg 50/1.7 of 50/1.8 lenzen te koop voor minder dan de helft van het bedrag dat een Canon 50/1.8 moet kosten.
Iemand nog extra tips voor het uitbalanceren van een Glidecam? Ik ben sinds 10:00 vanochtend nonstop bezig, en het lukt me nog niet
Ik heb de glidecam HD2000 met daarop een 7D + 17-40L op een lampstatief gezet, zodat ik in ieder geval geen last heb van mijn eigen bewegingen. Daarna balanceer ik zowel links/rechts als voor/achter uit. Dit check ik op het oog, en ik gebruik de ingebouwde digitale waterpas van de 7D.
Alles perfect? Dan een stukje lopen van de huiskamer naar de keuken en weer terug. Vervolgens stil blijven staan: een glidecam die heel erg naar links of rechts hangt, en vaak naar achter. Net alsof er gigantisch veel speling op het geheel zit en er iets verschoven is, terwijl ik alles strak aandraai na het balanceren.
Het gewicht aan de onderkant heeft het juist en de hoogte is ook goed: de glidecam valt in 2,5 seconden van horizontaal naar verticaal.
Na 3 uur begin ik toch lichtelijk wanhopig te worden
Ik durf straks niet eens meer de camera van het ding af te halen, omdat ik bang ben de volgende keer weer uren bezig te zijn met balanceren.

Ik heb de glidecam HD2000 met daarop een 7D + 17-40L op een lampstatief gezet, zodat ik in ieder geval geen last heb van mijn eigen bewegingen. Daarna balanceer ik zowel links/rechts als voor/achter uit. Dit check ik op het oog, en ik gebruik de ingebouwde digitale waterpas van de 7D.
Alles perfect? Dan een stukje lopen van de huiskamer naar de keuken en weer terug. Vervolgens stil blijven staan: een glidecam die heel erg naar links of rechts hangt, en vaak naar achter. Net alsof er gigantisch veel speling op het geheel zit en er iets verschoven is, terwijl ik alles strak aandraai na het balanceren.
Het gewicht aan de onderkant heeft het juist en de hoogte is ook goed: de glidecam valt in 2,5 seconden van horizontaal naar verticaal.
Na 3 uur begin ik toch lichtelijk wanhopig te worden

Al wat video's bekeken op Youtube? Staan er volgens mij aardig wat met goede uitleg...
Ja, daar heb ik een paar van bekeken. Het balanceren lukt me ook wel (en doe ik veel preciezer dan de lui in die filmpjes), maar daarna gaat het mis.
Begin er steeds meer achter te komen dat het mis gaat als ik de boel ga fixeren door alles weer vast te draaien. Alleen al de schroeven links en rechts aandraaien zorgde ervoor de de boel scheef naar links ging hangen. Terwijl dat juist de schroeven zijn die met voor/achter te maken hebben, niet links/rechts.
Oftewel: alles is in balans, maar als ik die 'setting' vast wil houden wordt er iets scheefgetrokken door het aandraaien van de schroeven. Terwijl in die filmpjes de glidecam gewoon stabiel blijft na het fixeren met de schroefjes.
Begin er steeds meer achter te komen dat het mis gaat als ik de boel ga fixeren door alles weer vast te draaien. Alleen al de schroeven links en rechts aandraaien zorgde ervoor de de boel scheef naar links ging hangen. Terwijl dat juist de schroeven zijn die met voor/achter te maken hebben, niet links/rechts.
Oftewel: alles is in balans, maar als ik die 'setting' vast wil houden wordt er iets scheefgetrokken door het aandraaien van de schroeven. Terwijl in die filmpjes de glidecam gewoon stabiel blijft na het fixeren met de schroefjes.
[Voor 7% gewijzigd door Gizz op 22-01-2011 14:25]
ik heb sinds vanochtend 2 nieuwe MF lenzen erbij voor mijn 5d II en te gaan proberen te filmenUniversal Creations schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 18:20:
Om te filmen vind ik persoonlijk manuele (tweedehands) lenzen de beste keuze. Voor een paar tientjes heb je meerdere M42 lenzen die makkelijk op een Canon gezet kunnen worden en heerlijk te focussen zijn tijdens het filmen. De Canon 50/1.8 is nou niet bepaald een goede keuze om manueel mee te focussen. Er zijn genoeg 50/1.7 of 50/1.8 lenzen te koop voor minder dan de helft van het bedrag dat een Canon 50/1.8 moet kosten.

mijn enige probleem is dat de 35mm echt heerlijk draait kwa focus maar de 85mm echt veelste zwaar gaat en ik ben bang dat een focus pul systeem hier gewoon stuk mee gaat hoeveel kan zo'n setje hebben ? het is nu helaas zo dat ik zoveel kracht moet zetten dat ik de camera voel draaien en er moeizaam ''steady'' te houden is.
in iedergeval zo ziet een vreemdgaande canon er dus uit

Nikkor 85mm F1.4 ai-s by All-rounder Photography, on Flickr
Nikkor 35mm F2 ai-s by All-rounder Photography, on Flickr
@ Hierboven: dat klinkt wel heel stroef. Komt het niet door de ouderdom of vuil? Dat je zoveel kracht moet zetten dat de hele camera meedraait lijkt me niet echt 'by design'.
Hier een klein testfilmpje van mijn glidecam. Gebalanceerd op een statief, daarna alle schroeven goed aangedraaid (waar het volgens mij dus mis gaat) en meteen naar buiten gelopen om te filmen.
720P
Let op, niet kijken als je snel zeeziek wordt!
Na het vastdraaien heeft hij dus weer de neiging gekregen om naar linksvoor te hellen. Moet dus behoorlijk corrigeren. Als ik de glidecam heel licht vasthoud met twee vingers om het voorover hellen te stoppen, dan krijg ik vooral heen en weer gezwaai van links naar rechts alsof ik op een boot sta.
Daarnaast vind ik het een flauw design dat de gewichten naar voor en naar achter steken bij een standaard configuratie. Daardoor ben ik een paar keer met mijn lichaam tegen het gewicht gekomen wat je als een schok in het beeld ziet. Als alles in evenwicht is zou je volgens mij het gewicht ook prima haaks op de looprichting moeten kunnen monteren, wat volgens mij praktischer is.
Nu alleen nog uitvinden hoe dat *** ding ook in evenwicht blijft na het aandraaien van alle schroeven
edit: heb net iemand anders een uur laten spelen met het balanceren. Heb hem niks verteld over mijn probleem met het aandraaien van de schroefjes. Zijn conclusie na een uur: "Het lijkt wel alsof de hele plaat verschuift als je de blokkeerschroefjes aandraait??". Het ligt dus in ieder geval niet helemaal aan mij.
Hier een klein testfilmpje van mijn glidecam. Gebalanceerd op een statief, daarna alle schroeven goed aangedraaid (waar het volgens mij dus mis gaat) en meteen naar buiten gelopen om te filmen.
720P
Let op, niet kijken als je snel zeeziek wordt!

Na het vastdraaien heeft hij dus weer de neiging gekregen om naar linksvoor te hellen. Moet dus behoorlijk corrigeren. Als ik de glidecam heel licht vasthoud met twee vingers om het voorover hellen te stoppen, dan krijg ik vooral heen en weer gezwaai van links naar rechts alsof ik op een boot sta.
Daarnaast vind ik het een flauw design dat de gewichten naar voor en naar achter steken bij een standaard configuratie. Daardoor ben ik een paar keer met mijn lichaam tegen het gewicht gekomen wat je als een schok in het beeld ziet. Als alles in evenwicht is zou je volgens mij het gewicht ook prima haaks op de looprichting moeten kunnen monteren, wat volgens mij praktischer is.
Nu alleen nog uitvinden hoe dat *** ding ook in evenwicht blijft na het aandraaien van alle schroeven

edit: heb net iemand anders een uur laten spelen met het balanceren. Heb hem niks verteld over mijn probleem met het aandraaien van de schroefjes. Zijn conclusie na een uur: "Het lijkt wel alsof de hele plaat verschuift als je de blokkeerschroefjes aandraait??". Het ligt dus in ieder geval niet helemaal aan mij.
[Voor 10% gewijzigd door Gizz op 22-01-2011 18:51]
Ik ben van plan te gaan experimenteren met video voor mijn EOS 60D, en ik moet nog een geheugenkaartje kopen. Graag zou ik 32 gb nemen, zodat ik geen kaartjes hoef te verwisselen, en om verlies van data wanneer het kaartje stuk zou gaan maak ik me niet zoveel zorgen. Echter, nu zou ik graag willen weten wat het beste kaartje is, en dan vooral qua snelheid. De twee meest aantrekkelijke kaartjes momenteel zijn:
Transcend SDHC 32GB Class 10
Kingston SDHC Ultimate 32GB (Class 6)
Wat ik niet snap is dat er bij de Kingston een snelheid wordt vermeld van 100x, en bij de Transcend maar 30x, terwijl deze een class 10 is.
Kan iemand mij hierin duidelijkheid verschaffen?
Transcend SDHC 32GB Class 10
Kingston SDHC Ultimate 32GB (Class 6)
Wat ik niet snap is dat er bij de Kingston een snelheid wordt vermeld van 100x, en bij de Transcend maar 30x, terwijl deze een class 10 is.
Kan iemand mij hierin duidelijkheid verschaffen?
@Gizz: is het ondertussen al gelukt met stabiliseren ?
ik ben namelijk zelf ook aan het kijgen voor de glidecam HD2000..
ik ben namelijk zelf ook aan het kijgen voor de glidecam HD2000..
Dat zijn ook geen blokeerschroefjes, maar meer microadjustments om de plaat helemaal goed uit te balanceren. Zo werkt het tenminste bij de 4000.
Het is gelukt, door de blokkeerschroefjes (wat het dus niet zijn volgens mijn bovenbuurman?) echt maar een fractie los en vast te draaien. Vreemd, want in veel youtube-filmpjes draaien ze behoorlijk aan die schroeven. Heb nog geen video online van de laatste testshoot, maar ik heb in het bos over onverhard terrein en door de blubber gelopen, en dat ging best goed.
Nu nog voor elkaar krijgen dat ik niet steeds de hele camera hoef los te schroeven. En dat is lastiger dan ik dacht
Nu nog voor elkaar krijgen dat ik niet steeds de hele camera hoef los te schroeven. En dat is lastiger dan ik dacht

is er hier iemand die draadloze microfoons gebruikt tijdens het filmen,
hetzij voor interviews of gewoon om audio op lange afstand te hebben?
Zit zelf te denken aan een Zoom h4n en dan een senheiser draadloos setje maar ik kan nergens echt portable versies vinden behalve degene waarbij de ontvanger ook op accu is.
Zit zelf te denken aan een Zoom h4n en dan een senheiser draadloos setje maar ik kan nergens echt portable versies vinden behalve degene waarbij de ontvanger ook op accu is.
Wat bedoel je met portable? Dat zijn die Sennheiser G3 setjes gewoon hoor. Zie Sennheiser EW 100 ENG G3angel00008 schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 19:41:
is er hier iemand die draadloze microfoons gebruikt tijdens het filmen,
Let op:
Lees alsjeblieft de OpeningsPost (OP) door voordat je een vraag stelt. Hier kun je al veel info vinden.
Mocht je informatie hebben om de OP aan te vullen dan willen wij die graag toevoegen. Maak even een TR aan met de ontbrekende/onjuiste info en we passen het aan. Alvast dank.
Lees alsjeblieft de OpeningsPost (OP) door voordat je een vraag stelt. Hier kun je al veel info vinden.
Mocht je informatie hebben om de OP aan te vullen dan willen wij die graag toevoegen. Maak even een TR aan met de ontbrekende/onjuiste info en we passen het aan. Alvast dank.