Anoniem: 362344

@hfos
bedankt ik ga dat daar is uitgebreid bekijken en lezen.

@Rob ter Horst
Als staters camera is een D90 helemaal niet verkeerd.
Ook een D5000 ga je hele goede fotos mee kunnen maken. Binnenkort komt er wel een opvolger voor de D90 maar die zal in het begin wel erg prijzig zijn.

Denk dat je 200mm wel erg nodig gaat hebben..
Ik gebruik zelf een 80-200 2.8 van Nikon (geen autofocus op D5000 wel op D90), voor vogels is 200mm echt te weinig. Voor sport is het bereik voor mij wel helemaal perfect.
Vogels moet je sowiso vaak geluk mee hebben maar een 300mm of 400mm objectief is zeker niet overbodig..

Wel heb je ook een ander objectief nodig voor de anderen foto's een standaard zoom objectief als de 18-105 of 18-55 voldoen waarschijnlijk wel aan deze eisen.

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-05 09:54
Een 550D bied sowieso ongekend goeie resultaten voor de prijs, daar kun je met geen prosumer of professionele film camera tegenop qua prijs/prestatie verhouding. De beeld kwaliteit is gewoon erg goed, je hebt voor rond de 1700-1800 euro een complete rig waarmee je kan filmen en zie maar een prosumer camcorder te vinden voor die prijs die dergelijke resultaten kan leveren. En dan heb ik het nog niet over de mogelijkheid om de lenzen te verwisselen, dat is een groot voordeel en het geeft je veel meer mogelijkheden.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 23:05
Toegevoegd aan de OP:
  • Canon 60D
  • Nikon D7000
  • Pentax K-r
  • Olympus E-5
  • Samsung NX100
Met nog een vraagje over de 60D. In de preview van Imaging Resource staat dat de videomodus hetzelfde is als bij de 550D, met als extra regelbaar volume. Maar diafragma en/of sluitertijd kunnen alleen vooraf ingesteld worden. Ik dacht dat de 550D dat ook tijdens het filmen kon?

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 08:34

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

Topicstarter
PowerUp schreef op woensdag 15 september 2010 @ 23:39:
Toegevoegd aan de OP:
  • Canon 60D
  • Nikon D7000
  • Pentax K-r
  • Olympus E-5
  • Samsung NX100
Met nog een vraagje over de 60D. In de preview van Imaging Resource staat dat de videomodus hetzelfde is als bij de 550D, met als extra regelbaar volume. Maar diafragma en/of sluitertijd kunnen alleen vooraf ingesteld worden. Ik dacht dat de 550D dat ook tijdens het filmen kon?
Ik gok dat je bij de 60D ook gewoon de sluitertijd en het diafragma kan veranderen tijdens het filmen (in M), maar dat zal bijna niemand willen dan want dat zie je in je opname.Bij de 5D/7D/1D/550D kan je tijdens je opname gewoon je instellingen veranderen, dus dat zal bij de 60D niet anders zijn.

• PowerUp
Okay, duidelijk :)

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Anoniem: 108824

Anoniem: 22659 schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 13:11:

dSLR camera's met videofunctie

Inhoudsopgave

Resolutie Framerate Bitrate Limiet Codec Container
1920x1080 24 fps ? MB/s ? min h.264 (video)
PCM (audio)
MOV
1280x720 30 fps
25 fps
24 fps
640x424 24 fps
Optie Info
Microfoon Geen externe aansluiting (ingebouwde mono mic)
Sluitertijd Nee
Diafragma Nee
[b] Autofocus Continu contrast-detection AF (zeer traag, eigenlijk onbruikbaar) [/b]
Isowaarde Nee
Geluidsniveau Nee
Bron voor de autofocus en dat het traag/onbruikbaar zou werken op de Nikon D3100...?

• MPeek
Tot nu toe is er sowieso alleen nog maar publicity blurp over de camera zelf, ik heb nog geen review gezien.

Autofocus d.m.v. contrast detectie is bij de huidige vloot video dSLR's veel te langzaam om te gebruiken voor normale huis, tuin en keuken shots van bijvoorbeeld je kinderen. Tuurlijk, het werkt prima als je de focus in wilt stellen voordat je begint met filmen maar smooth focussen als een video camera zal hij nooit doen; bij contrast detectie AF zoekt de camera heel snel door de focus binnen een bepaalde zone te variëren en dat vernagelt je hele shot.

[Voor 13% gewijzigd door MPeek op 18-09-2010 00:12]

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-04 11:59
MPeek schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 00:07:
Tot nu toe is er sowieso alleen nog maar publicity blurp over de camera zelf, ik heb nog geen review gezien.

Autofocus d.m.v. contrast detectie is bij de huidige vloot video dSLR's veel te langzaam om te gebruiken voor normale huis, tuin en keuken shots van bijvoorbeeld je kinderen. Tuurlijk, het werkt prima als je de focus in wilt stellen voordat je begint met filmen maar smooth focussen als een video camera zal hij nooit doen; bij contrast detectie AF zoekt de camera heel snel door de focus binnen een bepaalde zone te variëren en dat vernagelt je hele shot.
Volgens mij is de enige reden dat een videocamera "smooth" kan focussen gewoon de vreselijk grote scherptediepte waardoor je onderwerp natuurlijk erg makkelijk scherp blijft. Met DSLR's is dat ook wel op te lossen door gewoon op F/32 o.i.d. te filmen, maar of je dat wilt?

Anoniem: 22659

Topicstarter
Anoniem: 108824 schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 00:00:
[...]

Bron voor de autofocus en dat het traag/onbruikbaar zou werken op de Nikon D3100...?
Moet je even aan PowerUp vragen, die heeft dat erin verwerkt. Eigenlijk zou ik het wel willen omdraaien, want naast de nieuwe Sonys is er geen enkele dSLR met een fatsoenlijke AF tijdens het filmen :P

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 10:01
hfos schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 11:11:
[...]

DPReview behandelt meer de fotografiekant van DSLRs. Graag wil ik je doorverwijzen naar Zacuto's Great Camera Shootout 2010 waar de resultaten van een zestal DSLRs worden vergeleken met twee filmcamera's.
Ik heb deze serie een paar dagen geleden bekeken en vond het zeker interessant. Wat ik echter niet precies snap is op welke manier die ISO-test gedaan is.
Ze begonnen namelijk telkens met hetzelfde licht (de kaars en daarna de lamp), en verhoogden telkens de ISO. Het beeld dat we zagen bleef echter qua licht hetzelfde.
Het diafragma aanpassen lijkt me onwaarschijnlijk gezien dit de scherptediepte sterk zou veranderen, en ook de sluitertijd word toch meestal gelijk gehouden bij video, of was dat hier dan niet het geval?

VirtualDJ 2021 - Fast Image Resizer - Instagram

• PowerUp
Anoniem: 108824 schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 00:00:
[...]

Het is nog steeds contrast-AF, dus dat doet mij ernstig vermoeden dat het traag én schokkerig is. Ik heb verder niks kunnen vinden over de AF-prestaties van de D3100 met video, alleen dat constant autofocus mogelijk is en dat het luidruchtig is. In de promofilmpjes van Nikon hebben de filmpjes zo'n grote DOF dat er ook niets uit op te maken is.
Dus misschien een wat voorbarige conclusie, als het wel vlot is zou dat een enorme doorbraak zijn :)

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Adion schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:51:
Ik heb deze serie een paar dagen geleden bekeken en vond het zeker interessant. Wat ik echter niet precies snap is op welke manier die ISO-test gedaan is.
Ze begonnen namelijk telkens met hetzelfde licht (de kaars en daarna de lamp), en verhoogden telkens de ISO. Het beeld dat we zagen bleef echter qua licht hetzelfde.
Het diafragma aanpassen lijkt me onwaarschijnlijk gezien dit de scherptediepte sterk zou veranderen, en ook de sluitertijd word toch meestal gelijk gehouden bij video, of was dat hier dan niet het geval?
Ze passen het diafragma aan. Staat links onderin de hoek. Eerst f/2, dan f/4, f/5.6, etc. En dat doet inderdaad veel met de scherptediepte!

• MPeek
PowerUp schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:16:
[...]

Het is nog steeds contrast-AF, dus dat doet mij ernstig vermoeden dat het traag én schokkerig is. Ik heb verder niks kunnen vinden over de AF-prestaties van de D3100 met video, alleen dat constant autofocus mogelijk is en dat het luidruchtig is. In de promofilmpjes van Nikon hebben de filmpjes zo'n grote DOF dat er ook niets uit op te maken is.
Dus misschien een wat voorbarige conclusie, als het wel vlot is zou dat een enorme doorbraak zijn :)
Dat valt volgens mij wel mee. Als het heel luidruchtig is zou ik het sowieso niet gebruiken bij huis-,tuin- en keukenfilmpjes omdat het dan het geluid verkracht. En mensen die een dSLR gebruiken voor de wat serieuzere producties gebruiken toch manuele focus...

Ik heb vorige week op Ebay een schouderstatief en een mattebox + follow focus set gekocht. Oké, het is geen spul van Zacuto of Redrock, maar ik heb niet zoveel geld te besteden, ik zit nog steeds op de middelbare school.

Het schouderstatief:

De follow focus + mattebox:

Het schouderstatief is nog niet verzonden maar de follow focus en mattebox zijn inmiddels aangekomen op het Fedex hoofdkantoor in Parijs. Hopelijk gaan ze een beetje vlot door de douane en heb ik ze deze week al binnen. Als laatste had ik 2 weken geleden ook al een viewfinder voor mijn 550D gekocht en deze kwam vrijdag binnen. Het is zeg maar dezelfde viewfinder als de LCDVF, maar hij kost 50 dollar minder. Echt een geniaal ding! Ik zit er ook aan te denken een battery grip te kopen, aangezien de accu aardig vlot leeg gaat met filmen en het schijnt dat een grip het hitte probleem ietwat oplost.

Ik kan echt niet wachten totdat alles binnen komt en ik eindelijk kan gaan filmen.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:25
Mischien handig om er prijzen/linkjes erbij te zetten?

• MPeek
Het schouderstatief was 325 dollar, dat is 258 euro als je de 2,5% heffing van Paypal er bij rekent. De follow focus en de mattebox zijn samen 580 dollar en dat is in euro's 460. Dit is allemaal inclusief verzending, bij de mattebox en de follow focus gaat het wel super snel aangezien ze nu al binnen zijn. Ik had ze de 15e besteld, ze waren de 16e verzonden dus ze hebben er 4 dagen over gedaan om van ergens in India via New Delhi en Parijs naar Veldhoven en uiteindelijk mijn huis te komen.

Shouderstatief + Mattebox+follow focus combi.

De kwalitieit van de mattebox en de follow focus is echt super, hopelijk is mijn schouderstatief binnenkort binnn en kan ik het allemaal uitproberen O+

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-05 14:21

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Samyang heeft nu ook een V-DSLR-variant van hun 8mm fiheye gepresenteerd, toffe ontwikkeling:

21.09.2010 Samyang V-DSLR 8 mm F3.5 Aspherical IF MC Fish-eye CS – super wide-angle lens for filmmakers

In order to meet filmmakers' needs, Samyang Optics has decided to launch product of utterly new generation – super wide-angle lens Samyang Video-DSLR 8 mm F3.5 Aspherical IF MC Fish-eye CS adjusted to Follow Focus systems.

Samyang V-DSLR 8 mm F3.5 Aspherical IF MC Fish-eye CS is high-quality super wide-angle manual „Fish-eye” lens with 180° angle of view. Samyang V-DSLR 8 mm F3.5 Aspherical IF MC Fish-eye CS is constructed upon the same optical construction, as Samyang 8 mm F3.5 Aspherical IF MC Fish-eye which is increasingly popular among photographers from across the globe. The new lens has been designed to film with APS-C reflex cameras and adapted to Follow Focus system. The lens provide much better image quality and is much more practical than similar and expensive products of reputable brands.

Comparing it to the photographic version with smoothly adjustable aperture, the casing’s shape was modified and sharpness adjusting rings have been replaced by bars. This modification allows to smoothly and precisely set parameters with the use of Follow Focus system. In order to facilitate reading the distance during filming, indexes have been reversed by 90°. What is more, tulip casing in Samyang V-DSLR 8 mm F3.5 Aspherical IF MC Fish-eye CS has been replaced by wide collar.
Waarom ze dit nu juist bij hun fisheye doen, waar het qua DOF wat minder nauw luistert, is me een raadsel, maar het is iig een flinke stap in de goede richting! 8) Als ze dan nu ook eens met hun 35/1.4 gaan doen, dat lijkt me wel wat voor op m'n 7D. De losse lensgears die ik nu gebruik blijf ik toch een beetje een hout-touwtje-oplossing vinden... :) 'Declicked' diafragma is uiteraard ook een mooie bonus! Ik zie dat ze zelfs de T-stop (ipv de voor foto gebruikelijke F-stop) op de lens vermeld hebben.

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Klinkt goed, zo'n 35/1.4 variant van bovenstaande! :9~

• PowerUp
Nog even over de Video-AF van de D3100/D7000. Hieronder een voorbeeld:

Het dus wel vrij snel, alleen nog steeds imo niet echt mooi doordat contrast-AF altijd het scherpste punt overschiet. Ook een erg goed voorbeeld van rolling shutter vanaf 1:30 :o

• MPeek
Het is volkomen useless, het is in principe het autofocussen wat we al kennen on steroids: nog steeds het snel zoeken en dat maakt het juist zo slecht. Zelfs als de auto heel geleidelijk dichterbij komt en langzaam uit focus raakt wacht het AF systeem een tijdje totdat het opeens wakker schiet en snel gaat zoeken naar de goeie focus. En dan ben ik nog niet eens begonnen over het gruwelijke geluid wat hij maakt als hij focust. Ik hoopte eigenlijk dat deze camera dan misschien eindelijk eens fatsoenlijke autofocus zou gaan bieden maar helaas.

offtopic:
De meeste mensen die deze camera serieus voor filmen willen gebruiken zullen sowieso alleen maar handmatig focussen. Maar het is soms wel fijn.

[Voor 24% gewijzigd door MPeek op 23-09-2010 12:45]

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Wel aardig, Spike Lee aan de 1DIV en de 7D.

Die kerel is echter Cliff Charles.

[Voor 9% gewijzigd door HappyChainsaw op 23-09-2010 13:54]

• MPeek

De onderdelen voor mijn dSLR rig zijn allemaal binnen gekomen en inmiddels heb ik alles al in elkaar gezet. Het enige wat mist is een aansluiting voor een statief, iemand suggesties?

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
MPeek schreef op donderdag 23 september 2010 @ 23:22:
[afbeelding]

De onderdelen voor mijn dSLR rig zijn allemaal binnen gekomen en inmiddels heb ik alles al in elkaar gezet. Het enige wat mist is een aansluiting voor een statief, iemand suggesties?
Netjes :)
Heb 'n requestje voor je : kan je eens meten of de afstand tussen de rods nu 44 of 60 mm bedraagt?
Van center tot center gemeten?

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

MPeek schreef op donderdag 23 september 2010 @ 23:22:
Het enige wat mist is een aansluiting voor een statief, iemand suggesties?
Nice!

Voor statiefbevestiging kan je zoeken naar een cage zoals de indiRails Pro heeft:

Als ik naar je foto kijk dan zou je die bijvoorbeeld tussen de rails zelf of onder de FF klem kunnen bevestigen.

Onder de cage monteer je dan de lange quick release plate van een fluid head (bijv.de Manfrotto 701 HDV, of de 501 voor als je rig wat zwaarder is).

Je zou ook kunnen overwegen om tussen de body en de rig nog een kleine release plate + adapter te nemen, dan kan je altijd snel je camera losnemen. Bijvoorbeeld de Manfrotto 323 RC2.

Edit: Viel het mee met de douane? ;)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik heb trouwens bevestiging gekregen van Dave Aldrich (van d|focus) dat hij met de ontwikkeling van een betaalbare mattebox bezig is! Gaat 2 filterslots krijgen, waarvan er 1 draaibaar wordt... 8)

• MPeek
Het nadeel is dat je bij Indisystems met een credit card moet betalen en ik heb zelf geen credit card en mijn ouders willen hem niet voor mij gebruiken. Ik heb al een fluid head van Manfrotto met RC2 release plate, ik weet alleen nog niet hoe ik deze het beste kan bevestigen aan mijn rig. Misschien dat ik gewoon zo'n spacer koop en dan met een beugeltje en een gat daar die release plate in schroef.

Behalve dat ga ik ook nog de rig wat beter uit balanceren omdat ik het volle gewicht nu nog steeds moet dragen met mijn handen, als ik een gewicht achter de schoudersteun doe zou er ook meer gewicht op mijn schouder moeten komen.

offtopic:
Ik heb helemaal niks gehoord van de douane, dus dat scheelt aardig wat centen.

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Ik bedoel niet dat je per sé die indiRails moet kopen. Rails heb je al. Maar iets vergelijkbaar met zo'n bevestigingsblok met railsklem. Ik heb ze ook wel eens als losse blokken gezien. Volgens mij had Dave van D|Focus ook iets. Ah: de DIY rail mount. Dan moet je er alleen zelf nog een 3/8"x16 of 1/4"x20 tapgat in tappen.

Als je al een fluid head met RC2 plaatje hebt, dan is het helemaal mooi. Kan je snel afwisselen tussen je hele rig op statief, of alleen de body.

Ik ben alleen bang voor de stabiliteit van alles. Die RC2 is niet groot, en zo'n hele rig met alles erop en eraan op zo'n klein plaatje... kan goed zijn dat je er wat speling in krijgt. Maar misschien valt het allemaal wel mee. Eerst maar eens proberen!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik heb ook mijn hele rig op een RC2-plaatje, dat wil nog best aardig gelukkig! :)

Om de XLR-inputs van m'n Zoom H4n te kunnen gebruiken heb ik een RØDE NTG-2 gekocht, om m'n VideoMic te vervangen. Om flexibel te kunnen zijn wil ik die ook graag rechtstreeks aan m'n 7D kunnen hangen, dus een XLR-minijack-kabeltje gekocht, en dat werkt:

In de NTG-2 kan overigens een AA-batterij, waardoor dit trucje werkt. In de iets kleinere (maar technisch vrijwel identieke) NTG-1 zit geen batterij, en dat zal dus waarschijnlijk niet werken op deze manier. B)

• MPeek
dodge_911 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 23:59:
[...]

Netjes :)
Heb 'n requestje voor je : kan je eens meten of de afstand tussen de rods nu 44 of 60 mm bedraagt?
Van center tot center gemeten?

[Voor 3% gewijzigd door MPeek op 24-09-2010 18:00]

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Da's nou service ;)
Thanks man! Het gaat dus passen ;)
Ik wil de shoulderpad apart bestellen, om m'n indisystems rig een beetje te compacter te maken.

Over indisystems : ik heb er 'n beetje dubbel gevoel bij...
Bij aankomst waren er 3 spanschroeven kapot en een aantal onderdelen zag er gebruikt uit.
Direct contact genomen met indisystems, dewelke overigens prompt replacement parts stuurden, dus chapeau daarvoor. Maar dan achteraf toch een paar kleine irritante dingetjes moeten bijwerken aan de rig, omdat bepaalde delen niet ver genoeg uitgeboord/uitgefreesd waren, dus aan de slag met kolomboormachine, vijlen en dremel. Toleranties die niet helemaal goed zaten, denk ik.

Ben er verder wel tevreden met de rig, maar heb 'm eigenlijk nog niet echt kunnen gebruiken omdat'ie 'n beetje bulky is voor de dingen die ik er tot nu toe mee heb kunnen doen (partyvid's voornamelijk)

• MPeek
Goed dat ik kon helpen. :) Als ik een credit card tot mijn beschikking gehad had, had ik waarschijnlijk een schouderstatief bij IndiSYSTEM gekocht omdat het er allemaal erg goed uit ziet, maar ik had inderdaad ook al gehoord dat het niet altijd meteen in orde is. Maar het is dan wel weer super service dat ze meteen vervangingende onderdelen versturen.

Ik had trouwens ook dat de rig een stuk groter uit gevallen is als dat ik in eerste instantie had verwacht. Hij is ook een stuk zwaarder dan ik had verwacht, maar dat is in principe geen issue. Het totaal weeg een kilootje of 4 tot 5.

[Voor 18% gewijzigd door MPeek op 25-09-2010 20:28]

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Light Craft Workshop heeft al een tijdje een vrij goedkope Z-Finder kloon op de markt, had hem hier nog niet langs zien komen. Prijzen van $138 voor de kit, los voor $80 vallen me mee.

Klik voor grotere pics.

• MPeek
Ik ben er al achter dat die viewfinders met plakframe niet echt praktisch zijn. Bij mij zat de plakstrip al vol met stof toen ik het papiertje eraf trok en hij viel er ook na een tijdje af. Zelfde is ook gebeurt met de andere, terwijl ik bij die eerst de camera met plakframe onder een stapel boeken had gelegd. Voor de rest werkt het prima, ik moet alleen kijken hoe ik dat plakframe het beste op de camera kan doen want blijkbaar iets verkeerd... Ik heb trouwens een LCDVF kloon en die was 60 euro.

[Voor 5% gewijzigd door MPeek op 07-10-2010 17:24]

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik heb voor het plaatsen van het plakframe voor mijn Zacuto Z-Finder Jr eerst de camera 2 x 12 minuten laten filmen, zodat de boel goed warm was. De boel goed schoongemaakt, daarna het frame erop geplakt en met enkele zware boeken 24 uur laten liggen. Zit sindsdien muurvast, ook bij grote temperatuurschommelingen op vakantie ( van -3 tot +40 graden). :)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik heb mijn indiRAILSpro DSLR™ 18 geüpgrade met een indiRAILSpro DSLR sm™ Upgrade 2, zodat het nu een indiRAILSpro DSLR sm™ geworden is (met extragratis WTF-namen :+):

U ziet:
  • Canon 7D met 17-55/2.8IS
  • indiRAILSpro DSLR sm™
  • Zacuto Z-Finder Jr
  • D|Focus
  • RØDE NTG-2
  • Zoom H4n
  • Sony DG-MDR7506
Nu nog een keer een mattebox en dan vind ik het wel klaar eigenlijk... :)

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 18:05
Lekker op weg. Ik ben nu wat jag35 spul aan het bestellen, wel een groot nadeel dat je flink wat importkosten betaald. Mn rig is nu combi van DIY met wat handige jag35 elementen (zoals shoulder offset ding). Ik ben nog wel een half jaartje bezig voordat ik wat fatsoenlijks heb, maar dan is het nog allemaal net wat meer budget dan bij jou. (550d ipv 7d, zoom H1 ipv zoom H4n, knock off lcdvf ipv zacuto z-finder :P )

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik ben ook een groot DIY-fan, maar nu ik er wat geld mee verdien is het allemaal wat makkelijker te verantwoorden. Ik heb de tussenstukken naar de handvatten eruit gehaald, voelt nu wat prettiger met mijn lengte. Het contragewicht had alleen wel een stuk zwaarder mogen zijn, morgen maar eens neuzen bij een sportzaak... :)

• pepio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:03
Bij deze wil ik toch graag even de WAM vraag stellen maar om nu een compleet nieuw topic te openen gaat me ook wat ver. Ik ben opzoek naar de perfecte dSLR om ook mee te gaan filmen. Ik wil een euro of 600 à 800 uitgeven en er dan ook wel graag een lensje bij hebben.

Zelf zit ik heel erg te twijfelen tussen de d7000 en de d550. Hij gaat met name veel voor filmen gebruikt worden dus het is belangrijk dat hij zo min mogelijk last heeft van het 'rolling shutter' en een externe mic aan kan. Veder ben ik student dus het geld speelt wel een rol. (mocht er iemand een leuk 2de hands aanbod hebben ;) )

• MPeek
Waarom wil je een dSLR en niet gewoon een normale camcorder? Wat wil je gaan filmen?

Ik zou persoonlijk voor de 550D gaan. Heeft afaik wel een van de minst erge rolling shutter problemen, alles is handmatig in te stellen, i.c.m. een Rode VideoMIC super goed geluid.

• pepio
MPeek schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:53:
Waarom wil je een dSLR en niet gewoon een normale camcorder? Wat wil je gaan filmen?

Ik zou persoonlijk voor de 550D gaan. Heeft afaik wel een van de minst erge rolling shutter problemen, alles is handmatig in te stellen, i.c.m. een Rode VideoMIC super goed geluid.
De keuze voor een dSLR is simpel; ik vindt het foto's maken gewoon veel te leuk om er bij te doen + een camcorder met opzetbare lenzen is wel een beetje duur :P

• MPeek
pepijnvangastel schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:55:
[...]

De keuze voor een dSLR is simpel; ik vindt het foto's maken gewoon veel te leuk om er bij te doen + een camcorder met opzetbare lenzen is wel een beetje duur :P
In dat geval: ga voor de 550D, eventueel met kitlens. Voordeel bij de 550D is dat je de belichting handmatig aan kan passen. Daarnaast kun je in 720p met maximaal 60FPS opnemen en daarmee kan je leuke slow motions mee doen. Ik heb zelf een 550D met 17-85 IS USM lens en daarmee krijg ik echt hele mooie beelden.

[Voor 9% gewijzigd door MPeek op 11-10-2010 22:04]

• pepio
Ja de 550D lijkt toch echt de beste optie te zijn! Nu alleen even kijken of hij voor een leuk prijsje te vinden is ;)

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

MartijnGizmo schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 18:18:
Nu nog een keer een mattebox en dan vind ik het wel klaar eigenlijk... :)
Nice! Draagt het prettig stabiel? Gebruik je beide handvatten? Ik zit altijd te hannessen, met mijn linkerhand op de FF en met rechts wil ik starten en stoppen. Dan kom ik een hand te kort.

Dus ik weet nog wel iets dat je wilt: een record start/stop knop op een handvat! :+

Als je een klein beetje handig bent met een soldeerbout kan je er zo eentje maken met een Arduino.
Ligt nog als projectje te wachten...

http://2.bp.blogspot.com/_3Xt9bQNnE4Q/S0kAFa0ZgPI/AAAAAAAAAe4/th20niONGco/s320/Canon-RC-1.png

• BarôZZa
pepijnvangastel schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:41:
Bij deze wil ik toch graag even de WAM vraag stellen maar om nu een compleet nieuw topic te openen gaat me ook wat ver. Ik ben opzoek naar de perfecte dSLR om ook mee te gaan filmen. Ik wil een euro of 600 à 800 uitgeven en er dan ook wel graag een lensje bij hebben.

Zelf zit ik heel erg te twijfelen tussen de d7000 en de d550. Hij gaat met name veel voor filmen gebruikt worden dus het is belangrijk dat hij zo min mogelijk last heeft van het 'rolling shutter' en een externe mic aan kan. Veder ben ik student dus het geld speelt wel een rol. (mocht er iemand een leuk 2de hands aanbod hebben ;) )
Dan ben ik benieuwd waar jij een D7000 incl lens vandaan wilt toveren voor een bedrag van 600-800 euro 8)7

• pepio
BarôZZa schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:46:
[...]

Dan ben ik benieuwd waar jij een D7000 incl lens vandaan wilt toveren voor een bedrag van 600-800 euro 8)7
Niet :P Maar het is daarom nog wel een camera die ik graag zou willen ;) (en de d7000 is €200 meer, dat is nog wel te overkomen als hij echt veel beter is)

[Voor 12% gewijzigd door pepio op 12-10-2010 15:48]

• BarôZZa
200 meer? De eerste winkel in de pricewatch biedt de body aan voor 1189. Dat is bijna 400 euro meer. Dan nog een leuk lensje erbij.
Ding zal nog wel dalen na de introductie, maar dat is toch het dubbele van de onderkant van je budget.

De D7000 is trouwens uiteraard op alle vlakken zo'n beetje superieur tov de 550D. Zelfs video zag er beter uit aangezien de rolling shutter wat minder lijkt te zijn in veel gevallen.

[Voor 28% gewijzigd door BarôZZa op 12-10-2010 15:56]

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
HappyChainsaw schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:53:
[...]

Nice! Draagt het prettig stabiel? Gebruik je beide handvatten? Ik zit altijd te hannessen, met mijn linkerhand op de FF en met rechts wil ik starten en stoppen. Dan kom ik een hand te kort.
Dat probleem had ik dus ook ;)
Opgelost door m'n FF rechts te zetten (en meteen al gek verklaard door 6 collega cameramannen)
Extra reden was voor mij de stabiliteit van m'n rig (heb dezelfde als MartijnGizmo, maar heb de CF rods vervangen door kortere alu exemplaren), omdat dan de steun op je schouder en op je linkerhandvat is en hij dus niet een klein beetje kantelt).
Ben nog aan het wachten op 'n andere shoulderpad (de RRM kloon van DVCity) omdat ik die van Indisystem niet echt lekker vind...

MartijnGizmo : ligt je balans nu niet erg moeilijk, met je handvaten zo ver naar voren bevestigd? Bij mij zitten ze helemaal tegen de cage zelf aan, en dat draagt imho een stuk makkelijker bij langere shots (ik moest laatst telkens blokken van 12 minuten schieten op 'n Milk Inc. show @ Sportpaleis, en dat dan 2,5 uur lang)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
[...]

Dus ik weet nog wel iets dat je wilt: een record start/stop knop op een handvat! :+

Als je een klein beetje handig bent met een soldeerbout kan je er zo eentje maken met een Arduino.

[afbeelding]
Ik heb de tussenstukken bij de handvatten er nu uitgehaald, scheelt weer wat gewicht. Draagt prettig, maar contragewicht had wat zwaarder mogen zijn.

Qua remote: je kunt ook gewoon een toslink-kabeltje aan een RC-1 knutselen... :)

• DarkShadow
BarôZZa schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:54:
200 meer? De eerste winkel in de pricewatch biedt de body aan voor 1189. Dat is bijna 400 euro meer. Dan nog een leuk lensje erbij.
Ding zal nog wel dalen na de introductie, maar dat is toch het dubbele van de onderkant van je budget.

De D7000 is trouwens uiteraard op alle vlakken zo'n beetje superieur tov de 550D. Zelfs video zag er beter uit aangezien de rolling shutter wat minder lijkt te zijn in veel gevallen.
Geen manual settings, dus beter is het denk ik niet qua video. Tenzij je tevreden bent met auto settings.

• MPeek
BarôZZa schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:54:
'Uiteraard'? De camera heeft sowieso al een groot euvel: geen handmatige settings voor videi. De rolling shutter kan dan wel minder zijn, maar als je een goede film op wilt nemen moet je toch wel het diafragma, ISO snelheid en de sluitersnelheid kunnen veranderen of in ieder geval vast moeten kunnen zetten. Dus niet qua prijs, maar ook qua mogelijkheid wat betreft filmen is de 550D gewoon een betere keus.

[Voor 8% gewijzigd door MPeek op 12-10-2010 21:22]

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 12:52

jd1987

cliquefotografie.nl

De D7000 kan ook 20 min opnemen, ipv 12 min op de 550D, oftewel lagere bitrate omdat beide camera's de 4GB limiet van FAT hebben.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• BarôZZa
MPeek schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:21:
[...]

'Uiteraard'? De camera heeft sowieso al een groot euvel: geen handmatige settings voor videi. De rolling shutter kan dan wel minder zijn, maar als je een goede film op wilt nemen moet je toch wel het diafragma, ISO snelheid en de sluitersnelheid kunnen veranderen of in ieder geval vast moeten kunnen zetten. Dus niet qua prijs, maar ook qua mogelijkheid wat betreft filmen is de 550D gewoon een betere keus.
Het uiteraard ging over de camera zelf (dus niet alléén het videogedeelte, zie de volgende zin die begint met 'zelfs'). Diafragma en ISO moet je gewoon kunnen wijzigen. Sluitersnelheid dan denk ik niet.

Maar ik had het vooral over de beeldkwaliteit(de sensor zal ongetwijfeld beter presteren dan die van de 550D) en het rolling shuttergedeelte.

• MPeek
BarôZZa schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:35:
[...]

Het uiteraard ging over de camera zelf (dus niet alléén het videogedeelte, zie de volgende zin die begint met 'zelfs'). Diafragma en ISO moet je gewoon kunnen wijzigen. Sluitersnelheid dan denk ik niet.

Maar ik had het vooral over de beeldkwaliteit(de sensor zal ongetwijfeld beter presteren dan die van de 550D) en het rolling shuttergedeelte.
Ah, zo. Misschien iets te vlot gereageerd... Hoe weet je overigens dat de sensor ongetwijfeld beter presteert als die van de 550D? Omdat ie duurder is? In de 7D zit nagenoeg dezelfde sensor en de 7D is een directe concurrent van de D7000.

Ging wat betreft de instelmogelijkheden m.b.t. de videomode even uit van de topic start, maar die klopt niet aangezien ik na wat research op internet er achter kwam dat je dus volledige handmatige settings in kan stellen, ook de sluitersnelheid.

• BarôZZa
Ik dacht dat de 550D niet veel beter presteerde (bij foto's) dan de 500D en de D90 was een tikkie beter. Lijkt me dat de D7000 daar nog overheen gaat en dus beter zal presteren. Neemt niet weg dat je met een 550D meer bang for the buck krijgt, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het nieuwste Nikon topmodel van de prosumerlijn minder zal presteren dan de 550D.

• PowerUp
MPeek schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:52:
[...]
Ging wat betreft de instelmogelijkheden m.b.t. de videomode even uit van de topic start, maar die klopt niet aangezien ik na wat research op internet er achter kwam dat je dus volledige handmatige settings in kan stellen, ook de sluitersnelheid.
De instelmogelijkheden in de TS gaan over het instellen tijdens het filmen. Vooraf kan je bij veel meer camera's dingen instellen. Dat staat misschien niet zo duidelijk in de TS.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50

loewie1984

music addict! pizza monster!!

U ziet:
  • Canon 7D met 17-55/2.8IS
  • indiRAILSpro DSLR sm™
  • Zacuto Z-Finder Jr
  • D|Focus
  • RØDE NTG-2
  • Zoom H4n
  • Sony DG-MDR7506
Ziet er imposant uit zeg, begint me nu toch wel te kriebelen om te gaan kijken voor een 550d en te kijken of er meer hobby uit te halen is dan fotografie alleen.

discogs

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik kocht de 7D als aanvulling op m'n 5D1 vanwege m'n autofotografie en als vervanger voor de 1000D van m'n vriendin, met video als leuk extraatje. Ik had niet verwacht dat ik in zo'n video-stroomversnelling terecht zou komen. :)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Vandaag m'n ProArim MB-600 mattebox ontvangen, is maar een week onderweg geweest, lekker vlot. Zit over het algemeen prima in elkaar, valt me niks tegen voor deze prijs. :)

Voor als ik niet met m'n hele 'rig' hoef te werken wil ik eigenlijk nog een kleinere setup hebben, met korte 'bars', voor bij m'n 28/50/85mm...

Daar heb ik dan ook nog een kleinere 'cameraplate' voor nodig, die van indiSYSTEM is vrij groot. Redrock heeft een hele mooie compacte:

Maar die is helaas $229,50, dus net zoiets in Euro's voordat je hem hier hebt. :(

De variant van Zacuto is zelfs $420... :o

Jag35 heeft zoiets voor $149:

Hangrip heeft een redelijke voor €49, maar die is al tijdenlang uitverkocht:

Iemand nog een suggestie voor een goedkope/simpele variant? :)
[...]

[afbeelding]
Ik heb een RC-1 en een toslink-kabeltje liggen voor dat doel, maar nu een week na het vervangen van de batterijen in de RC-1 lijken ze alweer leeg te zijn. :?

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 15:32

DonMetal

Doet Iets Met Media

Op mn stage hebben we een paar weken terug de complete Zacuto set op proef gehad. Man man man wat een mooi spul is dat, alleen erg jammer dat het relatief duur is :/

Joejoe!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Ik heb een week terug via eBay twee van deze rod blocks gekocht, eigenlijk noodgedwongen omdat de rod clamps van Jag35 totaal uitverkocht waren en ik geen zin had om een nog onbepaalde tijd te wachten. Ze zijn nog niet binnen, maar afgaande op de foto's kan je daar zo een gat doorheen boren. Met een langere 1/4" x 20 UNC bout kan je er een quick release plate adapter bovenop monteren. Dan heb je een erg kleine, goedkope en lichte oplossing.

Dat projectje met de remote is inmiddels bijna klaar! Ik wacht alleen nog op wat materiaal om de greep supersolide vast te kunnen zetten aan een rod. De elektronica is in ieder geval klaar, op basis van een IR ledje, een rode statusled, een push button, een aan/uit switch, een Arduino mini-kloon en een 9v batterij. Het paste allemaal nét in een dunwandige 32mm PVC sifonpijp, maar ik ben vanwege de stevigheid toch overgestapt op een maatje groter (dikwandige 40mm PVC afvoerpijp). Zwart gespoten, stuurlint erom. Het houdt prettig vast en werkt prima: knop indrukken is start opname, loslaten is stoppen. Houd je de knop langer dan 4 sec ingedrukt, dan gaat de statusled knipperen en kan je de knop loslaten. De sturing zit dan in 'autoRecord' mode en zal steeds na 11 minuten de camera automatisch laten stoppen, dan 1 sec pauze nemen en vervolgens weer een nieuwe clip starten. Je mist dan 1 a 2 sec aan footage, maar dat is altijd nog beter dan helemaal niks: de opname loopt tenminste wel door. Het is natuurlijk altijd beter om eerder zelf op een geschikt moment even de knop aan te raken om de opname te stoppen en opnieuw te starten.

I know, pics or it didn't happen... Als alles klaar is zal ik meer foto's en de code posten, dit is even een frame van tijdens het testen:

[Voor 0% gewijzigd door HappyChainsaw op 27-10-2010 17:10. Reden: typo]

• MPeek
Ik heb er zelf ook aan gedacht om zoiets te bouwen, maar heb zelf 0 kennis op dat gebied dus had geen flauw idee hoe ik het aan moest pakken. Vind een record LED sowieso wel handig, dan zien mensen toch dat je aan het filmen bent (hoewel dat in sommige gevallen juist niet goed uitpakt). Die modus waarin hij constant op kan nemen is eigenlijk ideaal, hierdoor zou de camera een stuk bruikbaarder worden bij bijvoorbeeld het opnemen een concert, iets wat ik zelf regelmatig doe. Anders moet ik tussen 2 nummers weer gaan hannesen met dat knopje en die zit al niet op een handige plek. Hoeveel was je kwijt aan materiaalkosten en hoelang ben je bezig geweest met het bouwen? Het ziet er iig super uit!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-05 09:14

Tjado

Dé man

Wat is volgens jullie de beste simpele DIY stabilizer? Of zit er eigenlijk geen verschil tussen de twee?

Met simpel bedoel ik ook echt simpel :p dus een van de volgende 'designs'

Het volgende project zal wel een gimbal design worden, maar ik wil simpel beginnen ;) waarschijnlijk komt er ook een handle zoals deze;

van http://www.instructables.com/id/Skaters-Camera-Handle/

Alle tips zijn welkom ;) ben echt nog een beginner :D

[Voor 5% gewijzigd door Tjado op 26-10-2010 22:26]

Die ene, met die snor

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Hoeveel was je kwijt aan materiaalkosten en hoelang ben je bezig geweest met het bouwen?
Het duurste was die Arduino compatibele microcontroller. Er zijn al klonen (1, 2, 3...) vanaf een $17, deze extra kleine variant was echter € 34 bij Farnell. De prijzen zijn daar excl BTW trouwens. De GP Recyclo NiMh batterij was 7 euro dacht ik, maar ieder 9v block voldoet. De overige onderdelen zijn bij elkaar ook nog een paar euro, maar ik had nog van alles in huis dankzij onze verbouwing en ander gehobby. Ik had een los handvat van Jag35 gekocht samen met de offset raiser, maar dat hoort meer bij de rig dan bij de remote. Ik kon de rod clamp van die grip echter goed gebruiken.

Wat tijd betreft: een breadboard met de eerste basis en de voorbeeldcode zat binnen 10 minuten in elkaar. Toen tweaken! De code wat aangepast met die automatische opnamemodus, de statusled erbij, testen, dan ben je wat uurtjes verder. Maar het is dan ook hobby. :)

De bouw van het handvat als behuizing kost wat meer tijd, het was vooral zoeken naar boutjes en moertjes met amerikaanse draad en zo.

Maar nogmaals, als het klaar is dan zal ik het hier posten.

• DarkShadow
Ik heb mn IR kabeltje voor mn iphone in combi met dslrbot binnen, maar ik krijg het niet aan de praat. Hoe zorg je ervoor dat je camera IR signalen kan ontvangen, het is mij nog nooit gelukt. Ik zet hem gewoon in de M stand en heb de timer op zelfontspanner continu of zelfontspanner 2 sec staan.

• MPeek
Moet je de shooting mode dan niet op Self timer/Remote control zetten?

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Ik heb vanavond wat foto's genomen van de greep-met-knop. Misschien wat donker om te zien: de drukknop is dat zwarte pukkeltje aan de voorkant, de glimmende tuimelschakelaar is de aan/uitknop.

Een paar posts terug staat ook al iets over het materiaal dat gebruikt is en waar je het kan krijgen. De elektronica:

1x Arduino compatibele microcontroller
1x IR led
1x rode led
2x 100 Ohm weerstand
1x push button (maakcontact)
1x tuimelschakelaar voor tussen batterij + en Arduino Vin
1x 9v batterij aansluitstekkertje
1x 9v batterij (alles tussen de 6 en 12v is eigenlijk al goed)

Voor de greep gebruikte ik:
stuk rioolbuis PVC rond 40mm
lijm eindkap 40mm
lijm sok 40mm
lijm ontstoppingsdop met schroefdop 40mm
rod clamp 15mm + passende moer/ring/bout om STEVIG aan eindkap te bevestigen
restje stuurlint (of strook leer, schuimrubberen handvat oid)

De buigzame stang met de twee leds aan het uiteinde is gemaakt van een paar stevig in elkaar gedraaide stukken koper installatiedraad. Daarlangs heb ik de dunnere draadjes van de leds laten lopen en tot slot het geheel overtrokken met een grotere krimpkous en laten krimpen. De dikke koperdraad zit met twee klemmetjes aan de binnenwand van de buis vastgeklemd.

Het originele aansluitschema van de verschillende componenten staat hier, ik heb daar alleen een rode led met een 100 Ohm weerstandje aan toegevoegd als statusled.

In de Arduino code staat duidelijk op welke digital pins je wat aan dient te sluiten. Een foto heeft niet zoveel zin met alle spaghetti in de beperkte ruimte:

Download de aangepaste Arduino code met de statusled en autoRecord mode hier. Met de Arduino software kan je deze firmware naar je microcontroller uploaden. Vervolgens kan je via de knop Serial Monitor meelezen wat er gebeurt, dat is wel zo makkelijk bij het testen.

De camera zet ik op Live View: movie mode, drive: remote control (het maakt niet uit of je die met 2 sec pakt of zonder). Ik heb het alleen getest met een 7D. Het zou volgens het bronartikel in ieder geval ook moeten werken met de 5DmkII.

Crappy telefoonfilmpje waarop je de 7D de ontvangen commando's ziet bevestigen (gele led):

Constructief durf ik het nog niet aan om het hele gewicht voor langere tijd aan die ene rod clamp te laten hangen. Het is wachten tot twee rods en blocks binnen zijn, dan kan ik een kleine shoulder mount afronden.

• MPeek
Werkt het ook met de 550D? Bedankt in ieder geval voor de uitleg, hiermee zou het in principe wel moeten lukken. :)

[Voor 63% gewijzigd door MPeek op 28-10-2010 01:51]

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Lijkt me wel, want de 550D werkt ook met dezelfde Canon RC-1 en RC-5 remotes en die pulsen zijn onveranderd.

De 550D heeft zo te lezen een wat langere pauze nodig, misschien moet je wat variëren in de timings.

Ik kan me voorstellen dat de 1 seconde pauze tussen het stoppen van de opname en het automatisch opnieuw starten misschien te kort is als de camera nog zijn buffer aan het wegschrijven is (bijvoorbeeld met een trager geheugenkaartje).

Klopt het dat de 550D een aparte optie in het menu heeft om toe te staan om videoopnamen via een IR-remote te starten?

Edit: ja dus, zie p215. Een collega van mij heeft een 550D, we zullen het binnenkort eens uitproberen.

@DarkShadow: misschien dat je die instelling in het menu gemist hebt?

[Voor 15% gewijzigd door HappyChainsaw op 28-10-2010 13:27]

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Als je in de code de pulseDuration iets verhoogd naar 12 microseconds dan werkt het ook op de 550D.

C:
1
2
3
// pulseDuration: the 5DmkII and 7D are fine with a value of 10, 
// the 550D requires 12 (the 7D works with this value too)
unsigned int pulseDuration = 12;        // microseconds 

Zojuist getest en bevestigd op een 550D:

• DarkShadow
Ik ga het direct even met mn eigen remote proberen. Overigens zie je die IR ledjes bij mij niet branden, logisch natuurlijk omdat je IR niet kan zien, maar is het ook zo dat er geen indicatielampje gaat branden of dat er ook nog normaal licht wordt uitgezonden?

Helaas, bij mij werkt het nog steeds niet. Ook niet trouwens als ik hem op self-timer/remote control zet. Overigens stond de remote functie in de videomodus al aan in de instellingen. Begin een beetje te twijfelen of mn camera wel goed is, of het programma wel werkt, of dat het aan de iphone of ir ledjes ligt.

[Voor 37% gewijzigd door DarkShadow op 30-10-2010 13:19]

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Op zowel de 7D als de 550D licht er een gele led aan de voorkant op als ze het signaal begrepen hebben.

Kan je ergens een echte Canon RC-1/5/6 remote lenen? Dan kan je in ieder geval je camera testen en hopelijk uitsluiten als oorzaak.

Heb je de IR ledjes wel goed aangesloten? De lange poot is gewoonlijk de plus, het platte kantje aan de led is de kant van de min. Ik weet niet wat je als voedingsbron gebruikt, maar het is altijd verstandig om de stroom door de led te beperken met een weerstand van de juiste waarde (online led resistor calculators zijn er genoeg). Anders zal je led een heel kort leven hebben. Dito door verkeerd om aansluiten.

Als je de IR led vervangt door een gewone rode, licht die dan wel op?

Ik heb hier nog een tien jaar oude Sony DSC-717 liggen. Camera's uit die tijd hadden vaak een 'nightshot' modus. In die modus (bedoeld voor semi-nachtopnames) is die camera verhoogd gevoelig voor IR licht en kan ik de IR leds van afstandsbedieningen zien oplichten. Misschien is iets dergelijks in je buurt te leen? Of als je hem richt op een IR ontvanger van een ander apparaat, misschien dat er iets reageert?

En weet je zeker dat je iPhone app 100% in orde is?

• MPeek
Je hebt geen camera met nightshot nodig om te kunnen zien of de IR leds werken, de sensor van de 550D ziet die lampjes ook gewoon branden.

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
MPeek schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:59:
Je hebt geen camera met nightshot nodig om te kunnen zien of de IR leds werken, de sensor van de 550D ziet die lampjes ook gewoon branden.
Of anders je telefooncamera ;)

Anoniem: 255680

Ik ben op zoek naar een "goedkope" microfoon om op de hotshoe van de D300s te zetten. Ik zou er een trouw mee gaan filmen. Ik denk dat het best is als ik een shotgun microfoon gebruik dan? Mijn budget zit rond de 100 euro. Wat kan ik hier best voor kopen?

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
RØDE VideoMic... :)

Deze kost bij KE 109 euro, dus dat is inderdaad wel een optie. Zou hem alleen liefst ergens in Belgie gaan halen.

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik denk dat voor een bruiloft een Zoom H1 recorder handiger is. Deze kan je ook op je hotshoe schroeven met een microbalhoofdje, maar kan je ook bijvoorbeeld tijdens de ceremonie bij de spreker of in de borstzak van de spreker zetten, zodat je de audio van dichtbij genoeg kunt opnemen. Later kun je syncen in post met Plural Eyes. Ik kan zo snel niet vinden of de D300s manual audio heeft of AGC. Als ie AGC heeft wordt de audio ook met een externe mic beneden pijl.

Krijg je zoiets:

Op de vraag over een goede, goedkope DSLR baseplate kan ik de Genus DSLR Adaptor Bars aanraden. Gekocht voor €175,- bij Video Holland(levering duurde wel even...), wat de helft is van de andere (web)shops. Fijne is dat ie in hoogte te verstellen is en een 1/4" schoefdraad heeft achterop voor accessoires. Ik heb hem voor mijzelf voor een 550D met oude Chrosziel mattebox en voor mijn stagebedrijf met 5DMKII en Vocas mattebox en D Focus en werkt erg lekker.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• MPeek
Ik was vandaag weer eens een zoektocht begonnen naar een goede tripod mount en eindelijk succes!
http://gt35pro-rodsupport.blogspot.com/
Als je een beetje naar beneden scrollt zie je een tripod mount voor 46 dollar, dat is met de Ebay tax van 2,5% is dat 34 euro inclusief verzendkosten. Oke, het is waarschijnlijk super budget maar als je alleen maar een simpele tripod mount nodig hebt en geen zin hebt om zelf aan te gaan klooien voor een paar euro minder is dit natuurlijk ideaal. Ik ga er denk ik over een tijdje een kopen en zal mijn bevindingen met jullie delen!

jd1987 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:40:
Ik denk dat voor een bruiloft een Zoom H1 recorder handiger is. Deze kan je ook op je hotshoe schroeven met een microbalhoofdje, maar kan je ook bijvoorbeeld tijdens de ceremonie bij de spreker of in de borstzak van de spreker zetten, zodat je de audio van dichtbij genoeg kunt opnemen. Later kun je syncen in post met Plural Eyes. Ik kan zo snel niet vinden of de D300s manual audio heeft of AGC. Als ie AGC heeft wordt de audio ook met een externe mic beneden pijl.

Krijg je zoiets:

[afbeelding]

Op de vraag over een goede, goedkope DSLR baseplate kan ik de Genus DSLR Adaptor Bars aanraden. Gekocht voor €175,- bij Video Holland(levering duurde wel even...), wat de helft is van de andere (web)shops. Fijne is dat ie in hoogte te verstellen is en een 1/4" schoefdraad heeft achterop voor accessoires. Ik heb hem voor mijzelf voor een 550D met oude Chrosziel mattebox en voor mijn stagebedrijf met 5DMKII en Vocas mattebox en D Focus en werkt erg lekker.

[afbeelding]
Ik ben niet zo'n fan van het apart syncen. Ik vind video editen al meer dan lastig genoeg, en dan zou ik er nog eerst het geluid bij moeten gaan zetten. Ik denk dat ik voor de Rode ga!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik denk dat voor een bruiloft een Zoom H1 recorder handiger is.[...]
Helemaal niet bij stilgestaan, dat is inderdaad een nog fijnere optie dan die VideoMic (al zijn die 2 samen dan weer een nóg betere optie), alleen al vanwege de AGC op een D300s.
Een uitgebreide en in hoogte verstelbare baseplate heb ik al (van indiSYSTEM), ik wil juist een kleinere erbij voor als ik een simpelere setup wil gebruiken. :)

Gisteren een Tokina 11-16 f/2.8 opgehaald, verkozen boven een 10-22 vanwege de f/2.8:

Met name de échte MF-ring is een verademing t.o.v. de magneetkoppeling in m'n USM-lenzen bij gebruik met een followfocus! :)

• MPeek
MartijnGizmo schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 17:32:
Met name de échte MF-ring is een verademing t.o.v. de magneetkoppeling in m'n USM-lenzen bij gebruik met een followfocus! :)
Second this. Het heeft geen zin om, als je dat kunt, op het witte plaatje van je follow focus wat focuspunten te zetten want die kloppen vaak toch niet.

• DarkShadow
MartijnGizmo schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 17:32:
[...]

Helemaal niet bij stilgestaan, dat is inderdaad een nog fijnere optie dan die VideoMic (al zijn die 2 samen dan weer een nóg betere optie), alleen al vanwege de AGC op een D300s.

[...]

Een uitgebreide en in hoogte verstelbare baseplate heb ik al (van indiSYSTEM), ik wil juist een kleinere erbij voor als ik een simpelere setup wil gebruiken. :)

Gisteren een Tokina 11-16 f/2.8 opgehaald, verkozen boven een 10-22 vanwege de f/2.8:
[afbeelding]

Bij hangrip is de baseplate weer leverbaar, 50 euro is echt de beste prijs voor een baseplate. Ziet er ook niet onaardig uit.

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik heb volgende spul nu te leen om wat mee te spelen:

http://store.redrockmicro...FieldCinemaStandardBundle

http://store.redrockmicro...Event-DSLR-2-0-hybrid-rig

http://store.redrockmicro...wFocus/microFollowFocusv2

Om mee te testen voor een hele grote HDSLR shoot die ik aangekomende week heb. We gaan draaien met alle Zeiss Compact Prime's(18/21/28/35/50/85), Litepanels 1x1's, CMotion Wireless follow focus, Wevi Wireless SDI monitor, Glidecam X10, Cinevate Core rig met Durur follow focus en Marshall 7' HDMI monitor. Zin in, net alsof ik in een grote HDSLR snoepwinkel ben :P

Een hele grote HDSLR? 1Ds4 ofzo? Of de "gewone" 1D4?

[Voor 23% gewijzigd door Universal Creations op 07-11-2010 11:38]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ahum een woordje vergeten, HDSLR shoot :P

Ah zo.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 21:08

Zuurstok

Passionately curious

stiekem heeft ie gewoon de nieuwe 1DS4 :P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik heb echt een ontzettend gave week gehad! En idd ook met een 1DS geschoten, een mini fotoshoot en met een MKIII maar toch :P We hadden alle Zeiss Compact Primes tot beschikking (18/21/28/50/85) en draaide met 2 5D's, een op Glidecam X10 en een op Sachtler statief. Ik draaide close-ups, locked-off shots en meerdere quotes op statief, hoofdzakelijk met de 50mm en 85mm, collega met Glidecam met 21mm. Daarop zat een 7' TVLogic SDI Waveform Monitor, Blackmagic HDMI-SDI converter, Wevi SDI zender, C-Motion wireless Follow Focus en de nodige V-mount batterijen om alles van prik te voorzien. De Wevi zender zond SDI beeld naar een 17" SDI monitor voor de regisseur en opdrachtgever.

Ik draaide met 7' Marshall HDMI monitor en een Cinevate Core rig. Echt een hele fijn rig met een heerlijke follow focus. Wel erg prijzig. Werkte allemaal erg soepel. Snelle lenswissels vanwege swing-away mattebox en omdat de CP.2's allemaal even groot/zwaar zijn ook erg makkelijk wisselen met follow focus. Ook makkelijk met de Glidecam, omdat deze dan niet uit balans raakt.

Nu weer draaien met "gewone" Zeiss en L lenzen, je bent wel verwend na een paar dagen met dat topspul draaien ;)

Litepanels waren ook heerlijk om mee te werken. Lekker klein en hanteerbaar en toch een bak licht. Ook makkelijk te plaatsen, omdat je geen stopcontact nodig hebt. Uitlichten gaat super snel, even tegenlicht en front neer zetten, filter plaatsen, dimmen en gaan. Ook geen gedoe met afkoelen, etc. We gaan er waarschijnlijk 2 bestellen :)

Geluid werd verzorgd door geluidsman die normaal nederlandse speelfilms en tv-series doet. Heerlijk om dat uit handen te geven en niet over hoeven na te denken. En natuurlijk top kwaliteit audio.

Heb nog met een Redrock rig in een auto een scene gedraaid. Het was wel stabiel, maar wel erg zwaar op de schouder. Ik zelf heb liever een monopod, veel makkelijker, stabieler en goedkoper. Ideaal voor evenementen.

Had nog wat BTS fotootjes geschoten:

Mijn set-up:

http://twitpic.com/359kov

Glidecam:

http://twitpic.com/359kax

Eigen Redrock creatie, ik noem hem de Cinema Captain Stubling :P

http://twitpic.com/358hqh

Zo, leipe gear. Ik ga me donderdag AS bezighouden met een DIY steadicam..

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@jd1987: hoe is de glidecam je bevallen? Ik twijfel zelf tussen de glidecam hd2000 en de merlin. Wat ik in veel reviews lees is dat het instellen van de glidecam nogal vervelend kan zijn. Zet je er een andere lens op, dan mag je weer met allerlei afstelschroefjes gaan spelen. Kwam zelfs een review tegen waarbij alles opnieuw afgesteld moest worden als er gezoomd was met de lens, omdat zelfs het verschuiven van de glaselementen een onbalans veroorzaakte.

De merlin is wat vergevingsgezinder wat dat betreft. Over het algemeen zegt men dat het daarbij vastklikken en gaan is en dat hij zijn prijs (2x zoveel als een glidecam hd2000) echt waard is. Maar hij kan (zonder vest) wel minder gewicht aan en de glidecam lijkt me iets handiger als het gaat om een scherm monteren etc.

Ben erg benieuwd naar jouw ervaring :) Wellicht dat het ook per glidecam-serie verschilt hoe makkelijk alles gaat.

[Voor 4% gewijzigd door Gizz op 15-11-2010 14:59]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ik heb mijn indiRAILSpro DSLR™ 18 geüpgrade met een indiRAILSpro DSLR sm™ Upgrade 2, zodat het nu een indiRAILSpro DSLR sm™ geworden is (met extragratis WTF-namen :+):

[afbeelding]

[...]
Goed, dat was dus mijn miskoop van het jaar. Afgelopen zaterdag voor het eerst ingezet, past totaal niet bij mijn manier van werken. Ik vind het veel prettiger om alleen de camera + Z-Finder te gebruiken, of gewoon alles aan een statief te hangen. knip

[Voor 6% gewijzigd door PowerUp op 15-11-2010 15:46. Reden: Daar hebben we V&A voor :-)]

• DarkShadow
knip
Maar serieus, je bedoeld dus dat je je hele schouderstatief weg wilt doen?

[Voor 43% gewijzigd door PowerUp op 16-11-2010 16:42. Reden: Drie keer raden... ;-)]

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Staat idd te koop, ik werk liever met zoiets:

Of gewoon de camera met IS-lens en een Z-Finder. :)

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-05 22:18

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

[afbeelding]
Kost zo'n stuk aluminium 175 euro? :X Dat is echt bizar veel geld vind ik. Zou je eens wat foto's kunnen maken van het ding zelf en dan vooral detail-opnames van de bevestigingen. Of dingen die jij denkt dat 'm duur maken (bewerkingen). Ik ben echt benieuwd naar wat die camera mounts zo bijzonder maken.

Ik ben zelf ook aan het kijken naar wat video-hulpmiddelen maar als ik al die prijzen voorbij zie vliegen kan ik het beter zelf gaan maken? :?

Youtube Download ubersnel.nl

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Het gaat er niet hoe ingewikkeld het is om de prijs te rechtvaardigheden. Voor dit soort dingen is een hele kleine afzetmarkt, waardoor prijzen hoog liggen. Er moet gebruik worden gemaakt van dure cnc machines en wordt gewerkt met hele kleine marges, alles moet precies 15mm zijn en 60mm ruimte hebben, anders passen je mattebox/follow focus/etc niet. Deze is in hoogte verstelbaar, wat handig is omdat DSLR's verschillende maten hebben en je met deze nog een grip kan gebruiken. Daarbij verdien ik mijn boterham met dit spul, ik heb geen tijd om zelf iets in elkaar te flansen. De maten mogen ook dan nog niet eens een millimeter verschillen anders heb je er niets aan. Ik heb daar ook geen skills en gereedschappen voor. De klant kan dat DIY spul meestal ook niet waarderen. Die betaalt je goed en verwacht dan pro spullen te zien op de set. Beetje triest, maar zo werkt het nu eenmaal. Als je dit hobbymatig doet snap ik dat het te duur lijkt. Deze valt nog mee hoor en zijn ook supportjes van €500+, overigens is €175 voor deze en koopje, bij andere shops ligt ie voor €300;)

Ik heb vorige week met een shoulder rig van €2500 gewerkt. Is het qua materiaal ook niet waard, niets maar dan carbon fiber buisjes en klemmen, maar door kleine afzetmarkt en precisie fabricage komen ze aan die hoge prijs. Al ben ik er van overtuigt dat ze best een lekkere marge op die spullen pakken. In de pro video wereld zijn dit soort prijzen heel normaal en geaccepteerd.

Als je denkt dat je zelf iets soortgelijks kan fixen, gewoon doen!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 15:32

DonMetal

Doet Iets Met Media

Ik kijk er ook niet echt meer van op ofzo. Op mn stage hebben we een aantal Panasonic 301', een simpele mount van plastic voor de microfoon kost al 750 euro...

Joejoe!

• R-O-Y

R-O-Y

Ik zou wel een keer zelf zo'n apparaat willen maken met een focus-wieltje erop etc. Ik film nu redelijk vaak met m'n camera en focussen mag van mij echt wel wat makkelijker gaan.

Zou jij het erg vinden om wat foto's te maken? Ik ben altijd benieuwd naar CNC producten. Dat ding kopieren zal niet gebeuren want een eigen ontwerp is altijd leuker, ook al blijkt naderhand dat het minder goed werkt :+
Over de kwaliteit, als het er zo uitziet is het 'profesioneel' toch :P
Link

Mijn camera is maar 650 euro (550D) dus om dan een veelvoud aan accesoires uit te geven is niet echt reeel. Om dat te rechtvaardigen zou ik eerst een duurdere camera moeten hebben O-)

[Voor 28% gewijzigd door R-O-Y op 17-11-2010 14:30]

• pepio
R-O-Y schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:18:
Ik zou wel een keer zelf zo'n apparaat willen maken met een focus-wieltje erop etc. Ik film nu redelijk vaak met m'n camera en focussen mag van mij echt wel wat makkelijker gaan.

Zou jij het erg vinden om wat foto's te maken? Ik ben altijd benieuwd naar CNC producten. Dat ding kopieren zal niet gebeuren want een eigen ontwerp is altijd leuker, ook al blijkt naderhand dat het minder goed werkt :+
Over de kwaliteit, als het er zo uitziet is het 'profesioneel' toch :P
Link

Mijn camera is maar 650 euro (550D) dus om dan een veelvoud aan accesoires uit te geven is niet echt reeel. Om dat te rechtvaardigen zou ik eerst een duurdere camera moeten hebben O-)
Als je wat weet te maken voor een leuk prijsje ben ik je eerste klant :P

• PowerUp
Sony kondigt aan dat ze een 35mm camera aan het ontwikkelen zijn met de E-mount. Daarmee kunnen dus alle lenzen voor de NEX, en met een adapter ook alle Alpha lenzen op die camera. Het ding is wel bedoeld voor de professionele markt, dus het zal wel aardig wat gaan kosten...

Het is nog een prototype, maar de schoonheidsprijs wint het niet :P

• R-O-Y

R-O-Y

pepijnvangastel schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:36:
[...]

Als je wat weet te maken voor een leuk prijsje ben ik je eerste klant :P
Tja dat is niet helemaal toegestaan op GoT he :9

Wellicht dat ik tegen die tijd iets via een inkoopactie ofzo kan regelen. Lijkt me wel leuk om een keer te doen. Voor de materiaal en gereedschapsprijs kun je dan best een mooie aanbieding maken. Ik vind het leuk om mooie dingen te maken/ontwerpen en dat kan dan gelijk in m'n mapje met dingen die goed gelukt zijn (soort portfolio ofzo :+ )

Pagina: 1 2 3 ... 12 Laatste

Let op:
Lees alsjeblieft de OpeningsPost (OP) door voordat je een vraag stelt. Hier kun je al veel info vinden.

Mocht je informatie hebben om de OP aan te vullen dan willen wij die graag toevoegen. Maak even een TR aan met de ontbrekende/onjuiste info en we passen het aan. Alvast dank.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee