• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Rick_A schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:35:
Zo doe ik het ook: BTW direct naar een spaarrekening, en 30% van de omzet (excl de BTW) gaat naar een andere spaarrekening om de Inkomstenbelasting mee te betalen als hij komt. Tot nog toe is dat steeds voldoende geweest (omzet >10000 euro, hypotheekrenteaftrek, verder geen gekke dingen).
Ja, denk dat ik 't na m'n vakantie ook maar zo ga doen dan. Is het iets transparanter. Thanks.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

AJM

Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:26:
[...]

Jazeker. Maar je factuur wordt elke maand betaald inc BTW. Ik zet als ik die factuur gestort krijg direct geld weg voor omzetbelasting en BTW (alles wat binnenkomt wordt over een paar rekeningen verdeeld, 3k naar m'n betaalrekening bijvoorbeeld). Uit die spaarrekening voor 'belasting' moet ik dus ieder kwartaal BTW afdragen en ieder jaar belasting. In ieder geval da's hoe ik 't nu geregeld heb. Ik zou ook aparte BTW en Omzetbelasting spaarrekeningen kunnen maken.
Zo doe ik het ook sinds ik ZZP'er ben. Ik heb een zakelijke KNAB betaalrekening met daaraan gekoppeld een aantal (gratis) spaarrekeningen, dit zijn potjes waarover ik mijn geld verdeel per uitbetaalde factuur, dus in feite een potje voor de BTW, een buffer en voor de IB (al maak ik nu maandelijks de VA over naar de Belastingdienst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:23
Doe het ook op een vergelijkbare manier, BTW direct apart en voor de IB maak ik een reservering van 35% wat in de praktijk elk jaar ruimschoots teveel blijkt te zijn maar dat is dan weer een leuke voorjaarsbonus ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hydra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:55:
Ik heb nu nog het 'geluk' dat ik nog gewend ben aan 2900 netto inkomen per maand en ik ook niet echt van plan ben te 'wennen' aan veel meer dan dat.
Wees vooral welkom in het FO topic :P

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Ik ook ... maar ik kom pas aan het einde van het jaar als ik in mijn nieuwe huisje zit en weer verder kan bufferen. Nu ben ik alles even aan het doen wat FO onmogelijk maakt :'( (maar hee, een huisje is ook belangrijk)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hebben julie geen boekhoudsoftware waarin je reserveringen kan maken? Eenmalig saldo invoeren (als dat niet 0 was bij begin) en daarna bij houden met afschriften.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:09:
Hebben julie geen boekhoudsoftware waarin je reserveringen kan maken? Eenmalig saldo invoeren (als dat niet 0 was bij begin) en daarna bij houden met afschriften.
Wat wil je daarmee bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:11:
[...]

Wat wil je daarmee bereiken?
Dat je niet handmatig bedragen over moet maken naar andere rekeningen om te voorkomen dat je geld uit geeft wat eigenlijk niet van jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 00:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

jadjong schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:54:
[...]

Dat je niet handmatig bedragen over moet maken naar andere rekeningen om te voorkomen dat je geld uit geeft wat eigenlijk niet van jou is.
Dat doe ik 1 keer per maand handmatig naar een spaarpotje van de zakelijke rekening.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Mijn boekhoudsoftware heeft inderdaad geen koppeling met mijn bankrekening, maar ik heb automatisch sparen aanstaan naar 2 spaarrekeningen, 1 voor de BTW en 1 voor de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hoe voorkomt boekhoudsoftware dat ik geld pin van een rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:28:
[...]

Hoe voorkomt boekhoudsoftware dat ik geld pin van een rekening?
Daar heb je discipline voor nodig. Het is handig om te weten dat je van de 2500.- op je rekening maar 400.- uit kan geven wegens toekomstige betalingen, maar als je er niets mee doet eindig je alsnog in de schuldsanering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 00:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

jadjong schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:45:
[...]

Daar heb je discipline voor nodig. Het is handig om te weten dat je van de 2500.- op je rekening maar 400.- uit kan geven wegens toekomstige betalingen, maar als je er niets mee doet eindig je alsnog in de schuldsanering.
Vandaar dat het makkelijker is om spaarpotjes te maken op de zakelijke rekening. Veel makkelijker en overzichtelijker ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Precies. En dus zet ik 't deel dat voor de BD is gewoon direct weg. Dat kost me nog geen 10 seconden (gewoon via de KNAB app) en dan weet ik zeker dat 't goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Ik heb liever geen 75.000+ op mijn betaalrekening staan :+ En dus doe het zelfde als de rest; naast de betaalrekening waar genoeg op staat voor de maandelijkse reguliere uitgaven, 2 spaarrekeningen; 1 voor reserveringen (loonheffingen, btw, salaris etc) en de 2e voor sparen/reserves.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik room de betaalrekening af op 10k, 3500 naar prive inc vulling voor jaarruimte en de rest naar spaarrekening. Met de jaaraangifte weet ik wat er nog over is.

Aangepast :)

[ Voor 4% gewijzigd door BiLLY_daKid op 22-02-2019 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Waarom de angst voor ZZP grote onzin is (als IT'er) werd net gesloten toen ik al een flinke reactie in de pen had zitten. Nou, dan maar hier verder.
UniMatrix schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:06:
De 'grote angst' alhier op de IT-afdeling is al kort genoemd: de support.

Stel je 'doet' zelfstandig netwerkjes en servertjes bij het MKB (en dus geen schijnzelfstandigheid zoals gedetacheerd bij grote bedrijven waar je niet zelf eindverantwoording hebt).

Als er dan iets mis is, of ze denken dat er iets mis is, gaan ze jou bellen. En het is altijd spoed, want ze 'kunnen niet werken'. Volgens mij kom je echt binnen no-time om in de supportvragen, terwijl je thuis bent, de kinderen van school moet halen, elders aan het werk, enzovoort. Niet te doen in je uppie.
Heb je volledig zelf in de hand. Ik ben heel duidelijk naar al m'n klanten dat ik niet bereikbaar ben buiten werkdagen van 10 tot 5. Daarnaast factureer ik de telefoontjes ook gewoon door. Het resultaat is dat ik vrijwel alles gewoon gemaild krijg, en als er echt een keer spoed is zetten ze wel 'SPOED' in de subject.

Mocht je werk hebben waarbij dingen simpelweg direct gefixt moeten worden (een server die plat ligt of iets dergelijks), dan stel je daarvoor een SLA op. Dan vraag je voor bereikbaarheid buiten kantooruren bv. €1000 per maand, en bereikbaarheid in het weekend €2000 per maand. Als je vervolgens goed afstemt voor welke gevallen ze mogen bellen wordt daar ook geen misbruik van gemaakt, en voor het geld nemen de meeste klanten de dienst toch niet af.

Bereikbaarheid is voor heel veel zelfstandigen inderdaad een valkuil, maar zolang je niet over je heen laat lopen word je niet vaker 'lastig gevallen' dan iemand in loondienst. Weekend is weekend, ziek is ziek, vakantie is vakantie.
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:28:
[...]

Ik vind mijzelf alleen nog niet ervaren genoeg om ZZP'er te worden, wellicht over wat jaartjes.
Je erin verdiepen kan nooit kwaad, helemaal als je bekenden hebt die soortgelijk werk als het jouwe zelfstandig uitvoeren. Je inhoudelijke vaardigheden maken naar mijn ervaring gek genoeg minder uit als je start (er van uitgaande dat je genoeg vaardigheden hebt om waarde toe te voegen voor/aan een bedrijf), kennis van ondernemen is wat dat betreft belangrijker om succesvol te worden (zie m'n bovenstaande punt over bereikbaarheid bijvoorbeeld).

Ik had geluk, kom uit een ondernemersgezin en startte op m'n 19e m'n eerste bedrijf, dat gaf me een vliegende start zodat ik direct uit de collegebanken m'n huidige onderneming kon starten. Als je die ervaring met ondernemen nog niet hebt, dan raad ik je van harte aan in gesprek te gaan met zelfstandigen in je netwerk, boeken te lezen, en misschien zelf een klein bedrijfje on the side te starten. Kost je een half uurtje bij de KVK.

Wie weet ben je volgend jaar rond deze tijd wel volledig over naar fulltime zelfstandigheid. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:30:
3500k naar prive inc vulling voor jaarruimte en de rest naar spaarrekening
Doe je goed! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-08 13:16
bramm90 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:40:
[ en misschien zelf een klein bedrijfje on the side te starten. Kost je een half uurtje bij de KVK.
Probleem hiermee is wat ik me heb laten vertellen dat wanneer je dus een bedrijf erbij start zonder al te veel inkomsten (lees misschien wel niets) je je startersaftrek kwijtraakt wanneer je niet binnen 5 jaar echt doorstart. Op zich geen gigantisch probleem, maar wel zonde als het zomaar een experimentje is.

Of ik heb me verkeerd laten informeren (wat ik hoop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
Kayl schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:11:
[...]

Probleem hiermee is wat ik me heb laten vertellen dat wanneer je dus een bedrijf erbij start zonder al te veel inkomsten (lees misschien wel niets) je je startersaftrek kwijtraakt wanneer je niet binnen 5 jaar echt doorstart. Op zich geen gigantisch probleem, maar wel zonde als het zomaar een experimentje is.

Volgens mij kun je hem ook niet gebruiken als je niet zoveel winst draait, dat weet ik niet uit m'n hoofd. De startersaftrek is in ieder geval zo'n €2.100 per jaar, dus over flinke bedragen gaat het niet. Helemaal als je niet in de hoogste schijf zit, en als je daar wel zit maak je je weinig zorgen over dat soort bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:44
[...]

Volgens mij kan je hem inderdaad niet meer gebruiken als je 5 jaar ondernemer bent geweest voor de inkomstenbelasting. Maar dat ben je niet zomaar, als je gewoon wat kleine dingetjes doet blijft dat meestal vallen onder resultaat uit overige werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
Ok goed om te weten thanks! Dan is het inderdaad wel interessant om een "leeg" eenmanszaakje te starten om klussen op te pakken mocht je die kans krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xamsix
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-08 18:02
[...]

Wat overigens wel zo is; als je de startersaftrek nooit zelf hebt toegepast, dan heb je daar nog recht op. Ook al heb je 10 jaar geleden een KvK aangevraagd.

PSN/Steam: Xamsix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
Xamsix schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:13:
[...]

Wat overigens wel zo is; als je de startersaftrek nooit zelf hebt toegepast, dan heb je daar nog recht op. Ook al heb je 10 jaar geleden een KvK aangevraagd.
Dat maakt het nog beter. Dus dan zou je gewoon een inschrijving bij KvK kunnen doen zonder enige consequenties? Misschien alleen zakelijke rekening? Zal het nog even goed checken bij onze boekhouder, maar klinkt al een stuk positiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xamsix
Kayl schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:22:
[...]

Dat maakt het nog beter. Dus dan zou je gewoon een inschrijving bij KvK kunnen doen zonder enige consequenties? Misschien alleen zakelijke rekening? Zal het nog even goed checken bij onze boekhouder, maar klinkt al een stuk positiever.
Ik heb verder niet goed gelezen waar de discussie over ging, maar je hebt voor een KVK niet eens een zakelijke rekening nodig. Maar het is altijd goed om even aan een boekhouder/belastingadviseur te vragen wat je precies wilt en nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Xamsix schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:13:
[...]

Nou, daar denken niet alle inspecteurs hetzelfde over. Na drie jaar WUO met startersaftrek heb ik een paar jaar ROW opgegeven om daarna weer als WUO verder te gaan. Handige ik dacht nog twee jaar startersaftrek op te kunnen geven, maar dat kostte een controle. Mijn interpretatie van startersaftrek is dat je het vijf keer achter elkaar mag gebruiken als je er recht op hebt, bij ROW heb je er geen recht op en schuift het door in mijn voordeel. 8) De inspecteur vond dat op zich een goede, maar vond ook dat je negen jaar na de eerste keer startersaftrek niet echt meer een startende onderneming bent. :+ Uiteindelijk zijn we in het midden uit gekomen door de vijfde keer startersaftrek achterwege te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xamsix
jadjong schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:03:
[...]

Nou, daar denken niet alle inspecteurs hetzelfde over. Na drie jaar WUO met startersaftrek heb ik een paar jaar ROW opgegeven om daarna weer als WUO verder te gaan. Handige ik dacht nog twee jaar startersaftrek op te kunnen geven, maar dat kostte een controle. Mijn interpretatie van startersaftrek is dat je het vijf keer achter elkaar mag gebruiken als je er recht op hebt, bij ROW heb je er geen recht op en schuift het door in mijn voordeel. 8) De inspecteur vond dat op zich een goede, maar vond ook dat je negen jaar na de eerste keer startersaftrek niet echt meer een startende onderneming bent. :+ Uiteindelijk zijn we in het midden uit gekomen door de vijfde keer startersaftrek achterwege te laten.
Maar in mijn antwoord zei ik ook; als je nooit startersaftrek hebt gehad/toegepast. Dat is in jouw scenario niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kayl schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:22:
Misschien alleen zakelijke rekening
Mijn tip: een zakelijke rekening is vaak gewoon een product met hogere marges. Als "zakelijke" rekening heb ik gewoon een gratis rekening bij Bunq. Moneyou biedt ook een gratis rekening aan.

Het hele idee achter een aparte "zakelijke" rekening is dat het saldo exact overeenkomt met de boekhouding. Maakt het gemakkelijk om te zien of je alles correct geboekt hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 26-02-2019 10:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertS
Voor zover ik weet is een zakelijke rekening ook nodig om je bedrijfsnaam als rekeninghouder te kunnen gebruiken. Dat zal voor de een relevanter zijn dan voor de ander. Als je staat ingeschreven als TucanoItaly Consultancy, dan is rekeninghouder TucanoItaly niets mis mee. Maar als je HippIT heet en je relaties krijgen betalingen van TucanoItaly (of klanten moeten bij betaling de tenaamstelling TucanoItaly gebruiken), is het gewoon minder netjes...

Ook vereisen de meeste banken (nog) een zakelijke rekening om een automatische koppeling met de boekhouding te kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Afgelopen jaar heb ik erg weinig gewerkt, 10500 omzet en dan 4500 kosten er af.
Moet ik straks gewoon aangifte doen als ondernemer zoals elk jaar of moet je per jaar bepalen of je ondernemer bent?
Ik heb de KOR al wel toegepast over 2018, maar mag dat wel als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:15:
Afgelopen jaar heb ik erg weinig gewerkt, 10500 omzet en dan 4500 kosten er af.
Moet ik straks gewoon aangifte doen als ondernemer zoals elk jaar of moet je per jaar bepalen of je ondernemer bent?
Ik heb de KOR al wel toegepast over 2018, maar mag dat wel als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting?
Om te wisselen moet je een brief met het verzoek tot herbeoordeling sturen aan jouw lokale inspecteur, ik zou dat alleen doen als het semi-permanent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
KOR (/BTW) staat helemaal los van IB. Enige overeenkomst is zo ongeveer dat het allebei belasting is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:32:
[...]

Om te wisselen moet je een brief met het verzoek tot herbeoordeling sturen aan jouw lokale inspecteur, ik zou dat alleen doen als het semi-permanent is.
Bedankt, dan wordt het dus gewoon aangifte doen als ondernemer, ik was niet van plan om elk jaar zoveel vrij te nemen :)
BertS schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:34:
KOR (/BTW) staat helemaal los van IB. Enige overeenkomst is zo ongeveer dat het allebei belasting is ;)
Dat dacht ik al wel, want veel kleine ondernemingen zijn immers maar klein en moeilijk te zien als IB ondernemingen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 26-02-2019 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-10-2023
Misschien is het al eerder aan bod gekomen maar ik ben het niet tegen gekomen, waar halen jullie, jullie opdrachten (in project vorm) vandaan?
Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik haal ze uit mijn netwerk, soms gewoon even op Linkedin posten dat je weer beschikbaar bent voor projecten en je hebt weer wat berichten in je postvak.
Ook bel ik een aantal opdrachtgevers gewoon op of ze nog iets leuks te doen hebben, vaak op dat moment dan niet, maar 1-2 maanden later bellen ze of je beschikbaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om even in te haken op de vorige reactie, wat betaal je een partij die klussen voor je regelt aan commissie? Ik ben zzper en mijn vorige werkgever heeft een aantal klanten die hij naar mij wil doorverwezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:40:
Om even in te haken op de vorige reactie, wat betaal je een partij die klussen voor je regelt aan commissie? Ik ben zzper en mijn vorige werkgever heeft een aantal klanten die hij naar mij wil doorverwezen.
Tussenpartijen pakken tussen de 10 en 20 euro p/u. Maar die schieten de betaling voor, nemen debiteurenrisico, onderhouden klantcontact, zorgen voor regelmatige updates, nodigen klant uit voor lunch, enzovoort. Puur administratieve clubs pakken rond de 2 euro p/u.

Als het puur en alleen een doorverwijzing is, een eenmalige commissie, dan zou ik zeggen: na 3 maanden een lump sum ter hoogte van 5-10% van de uren die je tot dan toe geschreven hebt. Laten we zeggen dat je 60 euro p/u verdient. En je werkt 4 dagen p/wk. Dan zou je 120 uur * 3 maanden * (5% van 60 euro) = 1080 euro commissie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diogenes
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 18:13
Plofke schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:57:
Misschien is het al eerder aan bod gekomen maar ik ben het niet tegen gekomen, waar halen jullie, jullie opdrachten (in project vorm) vandaan?
Tips zijn welkom!
Tot nu toe via brokers, maar de LinkedIn aanpak moet ik ook eens proberen. Brokers die ik volg voor opdrachen zijn headfirst, inhuurdesk en brainnet. Kwestie van account aanmaken en mailnotificaties instellen.

Anders zou je ook nog op freelancer.nl en 4-freelancers.nl kunnen kijken en via een tussenpartij wat regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulder
Mocht je LinkedIn (willen gaan) toepassen om opdrachten te krijgen, dan raad ik je aan je even te verdiepen in de mogelijkheden van LinkedIn Sales Navigator. Daarmee kun je een hele lijst potentiële leads volgen, hun interactie tracken en engagen/connecten.

Als je het leuk vindt om met LinkedIn te werken is het een erg makkelijke manier om je kwalitatieve netwerk exponentieel te vergroten. Zo niet, dan kun je ook een partij inhuren die het voor je doet. Als je eenmaal in het juiste netwerk zit vliegt het werk je om de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
bramm90 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:39:
Mocht je LinkedIn (willen gaan) toepassen om opdrachten te krijgen, dan raad ik je aan je even te verdiepen in de mogelijkheden van LinkedIn Sales Navigator. Daarmee kun je een hele lijst potentiële leads volgen, hun interactie tracken en engagen/connecten.

Als je het leuk vindt om met LinkedIn te werken is het een erg makkelijke manier om je kwalitatieve netwerk exponentieel te vergroten. Zo niet, dan kun je ook een partij inhuren die het voor je doet. Als je eenmaal in het juiste netwerk zit vliegt het werk je om de oren.
Kun je daar eens wat meer over vertellen en/of een partij aanwijzen? Dit klink namelijk erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
Het trucje is redelijk straightforward; je stelt een prospectlijst op (met vergelijkbare contacten als je huidige opdrachtgever, bijvoorbeeld), reageert op en liket een paar van de betere posts/reacties/Pulse blogs van je prospects, en na een interactie of drie stuur je een connectieverzoek.

Het helpt wel als je zelf ook actief post en af en toe een Pulse blogje plaatst. Daarna blijf je bij je prospects in het vizier en dan moet je eens opletten hoe snel het kan gaan.

Grootste voordeel is dat opdrachtgevers jou benaderen in plaats van andersom. Geeft je een veel sterkere onderhandelpositie. Probeer het gewoon een maandje, de eerste is toch gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 17:55

Reneger

Wie? IK?

Ik heb mijn linkedin profiel bijgewerkt en t woordje "Available" voor mn headline gezet... Als je netwerk groot genoeg is, gaat het dan wel redelijk vanzelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Frustrerend, een klant van me bij ex-werkgever wil mijn expertise inhuren nu ik ZZP'er ben. Echter heb ik nog een concurrentiebeding tot juni dit jaar.

Zijn er mazen in de wet? Of moet ik gewoon wachten? Of het gesprek met ex-werkgever aangaan en open kaart spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Je kunt er wellicht een belletje aan wagen. Ik zou wel in gedachte houden wat je aan marge wil weggeven aan je ex-werkgever. Lijkt me stug dat ze uit de goedheid van hun hart akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
@jadjong @TucanoItaly thanks! Het gesprek aangaan is natuurlijk de beste weg. Of wachten tot het beding eraf is en dan de opdracht aannemen.

Waar ik geen rekening mee heb gehouden is een eventuele financiële afdracht naar ex WG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Reneger schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:14:
Ik heb mijn linkedin profiel bijgewerkt en t woordje "Available" voor mn headline gezet... Als je netwerk groot genoeg is, gaat het dan wel redelijk vanzelf...
Goede mensen zijn nooit available per direct he.. Dus pas daar mee op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Plofke schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:57:
Tips zijn welkom!
https://eonics.nl ( eigenaar van https://observ.nu ) . Deze partij was voor mij de springplank naar het zzp'en nadat ik stopte in loondienst. Kende ze toevallig van de opdrachtgever waar ik toen zat en ze zagen me spaak lopen met onderhandelingen om wat te doen aan het concurrentie/relatie beding.

Goede eerlijke toko, geen gekke fratsen (10 euro of meer) qua afroming van het uurtarief, aanrader imho.

Overigens ben ik zelf niet vies van wat netwerken en inventariseren, dat helpt ook.

offtopic:
Tegenwoordig hebben ze iets aangepast als tussenpartij. Ze waren met een pilot bezig om preferred partner/supplier te worden met andere partners voor overheid etc toen ik binnen kwam. Als ik hier nu schrijf dat ik VEEL minder dan 1 euro per uur afdraag lieg ik niet. En dat getal per uur is nog steeds dalende omdat het 1 malig een fixed fee was en het project keer op keer verlengt wordt. De huidige overeenkomsten die ze doen weet ik eigenlijk niet, laatste wat ik meekreeg was 5 euro voor de eerste 500 uur en daarna klaar ongeacht of je project nog doorloopt tot in de eeuwigheid.

Kwam er vandaag toevallig achter dat ze volgende week dinsdag een intro middag / avond hebben voor Freelancers. Ze zitten in Den Haag en informatie kan je hier vinden: https://eonics.nl/inbox/i...ers-dinsdag-5-maart-2019/

[ Voor 8% gewijzigd door LinuX-TUX op 28-02-2019 16:20 ]

• Stefangrp
Ik ben aan het bekijken of een BV starten met enkele andere mensen een interessante route zou kunnen zijn.
Idee is om mijn eenmanszaak activiteiten (2018 132k winst) daar uiteindelijk ook onder te brengen.

Nu geniet ik nog van de starters kortingen etc en heb begrepen dat je die in principe nog gewoon kunt krijgen als je een BV ernaast hebt.
Welbekende addertje is wel dat de fiscus aanneemt dat zpp activiteiten die sterk lijken op die van de BV, eigenlijk daar horen en dus zo beschouwd worden. Gevolg kan dan zijn dat de 1225 uur voor de eenmanszaak niet gehaald wordt.
Risicotje dus.

Zijn er nog meer van die fiscale omstandigheden waar ik rekening mee zou moeten houden?

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 17:55

Reneger

Wie? IK?

Stefangrp schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:42:
[...]
Goede mensen zijn nooit available per direct he.. Dus pas daar mee op
Sommige mensen nemen een break ;-)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stefangrp schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 06:32:
Ik ben aan het bekijken of een BV starten met enkele andere mensen een interessante route zou kunnen zijn.
Idee is om mijn eenmanszaak activiteiten (2018 132k winst) daar uiteindelijk ook onder te brengen.

Nu geniet ik nog van de starters kortingen etc en heb begrepen dat je die in principe nog gewoon kunt krijgen als je een BV ernaast hebt.
Welbekende addertje is wel dat de fiscus aanneemt dat zpp activiteiten die sterk lijken op die van de BV, eigenlijk daar horen en dus zo beschouwd worden. Gevolg kan dan zijn dat de 1225 uur voor de eenmanszaak niet gehaald wordt.
Risicotje dus.

Zijn er nog meer van die fiscale omstandigheden waar ik rekening mee zou moeten houden?
Ben geen expert. Begreep wel van een bekende dat hij de eenmanszaak nog naast de BV hield en vanuit daar administratie zaken regelde en zo door factureerde. Op die manier pakte hij binnen zijn eenmanszaak nog omzet en mooi de aftrek regelingen.
Maar dit leek in mijn ogen alweer grijs gebied. Als je naast je eenmanszaak een BV opzet waar jij de enige medewerker bent en je precies hetzelfde werk doet vanuit je BV als eenmanszaak komen er misschien vragen. Maar hoe de controle hierop is weet ik niet.

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Stefangrp schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 06:32:
..
Risicotje dus.
..
Deze is mij niet bekend? omdat het geen addertje is maar een feit (als ik het goed begrijp?)
Als je uren als zpp'er 'inboekt' kun je die niet ook voor de BV gebruiken.
en 2500 uren schrijven is best lastig/verdacht op jaarbasis.

Wat wel gebruikelijk is dat je als ZZP'er een Holding BV ernaast hebt. Maar je voort geen werkzaamheden uit als werknemer/dga maar bent aandeelhouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Reneger schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:18:
Inderdaad, als mijn huidige project afgelopen is wil ik ook één of twee maanden vrij nemen. Daarnaast: studie, eigen ontwikkeling, verhuizing, allemaal redenen om per direct op zoek te zijn naar een andere opdracht. Alles legitiem zolang het geen jaren duurt. Het is wel heel erg zwart-wit hr denken om meteen er iets achter te zoeken als iemand even 'niks' doet.

• Xamsix
gold_dust schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:17:
[...]

Inderdaad, als mijn huidige project afgelopen is wil ik ook één of twee maanden vrij nemen. Daarnaast: studie, eigen ontwikkeling, verhuizing, allemaal redenen om per direct op zoek te zijn naar een andere opdracht. Alles legitiem zolang het geen jaren duurt. Het is wel heel erg zwart-wit hr denken om meteen er iets achter te zoeken als iemand even 'niks' doet.
Kan dit inderdaad onderschrijven. De freelancers die ik ken werken veelal niet project na project door. Meestal nemen ze hier en daar een maandje vrij. Je wilt toch ook bijvoorbeeld af en toe met vakantie. Als je dan terug komt, ben je per direct beschikbaar :)

• Stefangrp
Reneger schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:18:
[...]

Kun je alsnog al een klus hebben voor daarna :)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 08:18

SeatRider

Hips don't lie

Vraagje, kun je als persoon een BV hebben (en daar DGA van zijn) en tegelijkertijd ook als freelancer activiteiten te ontplooien? Ik heb een product dat onverwachts goed begint te lopen en dat zou ik onder willen brengen in een BV, zodat dit ook makkelijk los te verkopen is mocht er zich een koper aandienen. Mijn freelance klusjes laat ik dan als ZZP-er gebeuren. Als dat niet kan/handig is moet ik volgens mij al snel met 2 losse bedrijfjes en misschien een holding gaan werken, maar dat lijk me ook weer zo'n circus om op te tuigen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• BertS
Ja dat kan. Alleen opletten met je urencriterium in de eenmanszaak.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 06:33

Boy

www.byoscoop.nl

BertS schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:35:
Ja dat kan. Alleen opletten met je urencriterium in de eenmanszaak.
Wat heeft dit ermee te maken? (Serieuze vraag)

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Boy schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:40:
[...]

Wat heeft dit ermee te maken? (Serieuze vraag)
Volgens mij of je dan nog gebruik mag maken van zelfstandigenaftrek.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 06:33

Boy

www.byoscoop.nl

SeatRider schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:43:
[...]

Volgens mij of je dan nog gebruik mag maken van zelfstandigenaftrek.
Ik ben ZZP'er, maar als ik een BV opricht moet dat toch verder geen verschil uitmaken?

Ik heb naast m'n eenmanszaak ook een VOF met een vriend.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:20
SeatRider schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:05:
Vraagje, kun je als persoon een BV hebben (en daar DGA van zijn) en tegelijkertijd ook als freelancer activiteiten te ontplooien? Ik heb een product dat onverwachts goed begint te lopen en dat zou ik onder willen brengen in een BV, zodat dit ook makkelijk los te verkopen is mocht er zich een koper aandienen. Mijn freelance klusjes laat ik dan als ZZP-er gebeuren. Als dat niet kan/handig is moet ik volgens mij al snel met 2 losse bedrijfjes en misschien een holding gaan werken, maar dat lijk me ook weer zo'n circus om op te tuigen.
Wat ik ervan begrepen heb is dat het vrij gebruikelijk met 2 bv's te werken. 1 holding en een werk(/product)maatschappij, waar de holding 100% aandeelhouder van de werkmaatschappij is. Je kan dan alle winst uit de werkmaatschappij aan de holding uitkeren, zodat je dit niet mee verkoopt als je de werkmaatschappij aka het product verkoopt.
Mede als blijkt dat er een fout in het product zit, met grote financiële gevolgen, gaat de werkmaatschappij op de fles maar is de winst zeker gesteld :)

overigens ben ik geen accountant of bedrijfseconoom, maar zo heb ik het begrepen

https://www.ondernemeneninternet.nl/bv-holding-structuur/

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 14:42

n3z

Iemand die minder dan 12 maanden zelfstandig is en toch een hypotheek voor elkaar heeft gekregen? Ik heb een hypotheek nodig, maar ik ben pas in November 2019 een vol jaar aan de bank als zelfstandig ondernemer.

Zijn er mogelijkheden? ik hoop dat dit de juiste topic is trouwens.

• Hankie0412
n3z schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:37:
Iemand die minder dan 12 maanden zelfstandig is en toch een hypotheek voor elkaar heeft gekregen? Ik heb een hypotheek nodig, maar ik ben pas in November 2019 een vol jaar aan de bank als zelfstandig ondernemer.

Ik heb daar toevallig gisteren een kort gesprek over gehad met een hypotheekadviseur. Er zijn mogelijkheden, maar pas na een volledig kalenderjaar. Dan is het nog afhankelijk van je cijfers en prognoses (door de boekhouder).

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:48

Peetman

Tjah....

Dat is wel heel kort. Heb begin vorig jaar obv 2 jaar ene hypotheek kunnen krijgen. Ik moest over 2016 de definitieve belastingaanslag aanleveren, over 2017 een door een boekhouder opgestelde jaarrekening (had nog geen belastingaanslag over 2017) en prognose 2018 door diezelfde boekhouder.
Verder ging dit om een hypotheek met LTV van zo'n 65%, dus vrij laag risico voor de bank.

Aantal aanbieders loopt in die situatie al aardig terug. Je kan het beste een goede onafhankelijke adviseur zoeken. Wij hadden zelf een onafhankelijke adviseur die was aangesloten bij de van Bruggen adviesgroep.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:21

mwa

Mijn vrouw, op enkel 3 maanden ZZP'er. Maar die zit in de medische sector, dus wellicht dat daar anders mee wordt omgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39
@Boy Bij een eenmanszaak (natuurlijke personen, ook in VOF) heb je fiscale voordelen starteraftrek en zelfstandigenaftrek, mits je urencriterium.

Bij een BV (rechtspersoon) zijn die voordelen er niet.

Je kan dus beide doen, maar je moet je uren blijven maken voor je eenmanszaak.

• n3z

n3z

mwa schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:25:
[...]

Mijn vrouw, op enkel 3 maanden ZZP'er. Maar die zit in de medische sector, dus wellicht dat daar anders mee wordt omgegaan.
Ik werk zelf in de IT met contracten van een half jaar. Ik weet nu al dat mijn contract wordt verlengd in Juni. misschien dat ik daarmee naar de bank kan?

• mwa

mwa

n3z schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:40:
[...]

Ik werk zelf in de IT met contracten van een half jaar. Ik weet nu al dat mijn contract wordt verlengd in Juni. misschien dat ik daarmee naar de bank kan?
Zou kunnen. Ik weet dat ze bij de ABN een 'speciale' medische desk hebben binnen de hypotheek taak, waardoor het gemakkelijker geregeld kon worden.

• Hankie0412
n3z schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:40:
[...]

Je kan het proberen, maar ik geef je weinig kans. De kans is al klein na 1 volledig kalenderjaar.

• Hankie0412
mwa schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:25:
[...]

Hebben jullie samen een hypotheek? Want een hypotheek na 3 maanden zzp is wel erg bijzonder.

• mwa

mwa

Hankie0412 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:57:
[...]

Hebben jullie samen een hypotheek? Want een hypotheek na 3 maanden zzp is wel erg bijzonder.
Nope enkel die van haar. Het is wel erg kort inderdaad, maar gelukkig is de sector waarin zij werkt stabiel. Dat heeft meegeholpen, en daarnaast de ervaring die de ABN heeft met artsen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24

Ik zit in hetzelfde schuitje.
Rabobank kán na een half jaar voor je wat betekenen. Dan moeten je halfjaarcijfers wel door accountant opgesteld zijn EN duidelijke, aantoonbare prognose voor het komende (half)jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3z

n3z

ybos schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:12:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje.
Rabobank kán na een half jaar voor je wat betekenen. Dan moeten je halfjaarcijfers wel door accountant opgesteld zijn EN duidelijke, aantoonbare prognose voor het komende (half)jaar.
Dankjewel! Ik ga eens contact opnemen met de Rabobank. In april ben ik een half jaar bezig en vooruitzicht ziet er goed uit.

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 18:42
Voor de PHP freelancers onder ons, waar vinden jullie meestal de klussen? Bij de meeste brokers vind ik C#/Java/Frontend opdrachten maar niet echt PHP opdrachten!

• LinuX-TUX
easy-cloud schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:57:
Voor de PHP freelancers onder ons, waar vinden jullie meestal de klussen? Bij de meeste brokers vind ik C#/Java/Frontend opdrachten maar niet echt PHP opdrachten!
Komt best vaak voor deze vraag in dit topic
LinuX-TUX schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:05:
[...]

https://eonics.nl ( eigenaar van https://observ.nu ) . Deze partij was voor mij de springplank naar het zzp'en nadat ik stopte in loondienst. Kende ze toevallig van de opdrachtgever waar ik toen zat en ze zagen me spaak lopen met onderhandelingen om wat te doen aan het concurrentie/relatie beding.

Goede eerlijke toko, geen gekke fratsen (10 euro of meer) qua afroming van het uurtarief, aanrader imho.

Overigens ben ik zelf niet vies van wat netwerken en inventariseren, dat helpt ook.

offtopic:
Tegenwoordig hebben ze iets aangepast als tussenpartij. Ze waren met een pilot bezig om preferred partner/supplier te worden met andere partners voor overheid etc toen ik binnen kwam. Als ik hier nu schrijf dat ik VEEL minder dan 1 euro per uur afdraag lieg ik niet. En dat getal per uur is nog steeds dalende omdat het 1 malig een fixed fee was en het project keer op keer verlengt wordt. De huidige overeenkomsten die ze doen weet ik eigenlijk niet, laatste wat ik meekreeg was 5 euro voor de eerste 500 uur en daarna klaar ongeacht of je project nog doorloopt tot in de eeuwigheid.

Kwam er vandaag toevallig achter dat ze volgende week dinsdag een intro middag / avond hebben voor Freelancers. Ze zitten in Den Haag en informatie kan je hier vinden: https://eonics.nl/inbox/i...ers-dinsdag-5-maart-2019/
PHP specifiek is nu eenmaal een kleine markt, maar komt gewoon voor tussen het gros van de portals (myler/brainnet etc) Gewoon een kwestie van filteren, LinkedIn goed optimizen en open/actief zoeken. Niet proactief zoeken == er vrede mee hebben dat er een tussenpartij voor 10 euro plus er tussendoor gaat zitten.

Heb op een blauwe maandag ook wat gedaan met PHP. Niet echt serieus ge-freelanced. Moet wel eerlijk bekennen dat de freelance markt werd verpest door prutsers (zoontje van/(achter)neefje daar) en nu de naslag van slecht imago gewoon heeft. Zal je de verhalen besparen, vind zelf PHP best OK voor bepaalde doeleinden MITS goed geimplementeerd

[ Voor 7% gewijzigd door LinuX-TUX op 28-02-2019 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
LinuX-TUX schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:57:
[...]
Komt best vaak voor deze vraag in dit topic

[...]

PHP specifiek is nu eenmaal een kleine markt, maar komt gewoon voor tussen het gros van de portals (myler/brainnet etc) Gewoon een kwestie van filteren, LinkedIn goed optimizen en open/actief zoeken. Niet proactief zoeken == er vrede mee hebben dat er een tussenpartij voor 10 euro plus er tussendoor gaat zitten.
Vanwege je naam en avatar heb ik het vermoeden dat je veel met Linux werkt :) Zijn myler/brainnet de websites waar je je Linux opdrachten vandaan haalt? Of zijn er partijen specifiek gericht op Linux opdrachten?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuX-TUX
c-nan schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:01:
[...]

Vanwege je naam en avatar heb ik het vermoeden dat je veel met Linux werkt :) Zijn myler/brainnet de websites waar je je Linux opdrachten vandaan haalt? Of zijn er partijen specifiek gericht op Linux opdrachten?
Nee, zoals ik eerder al schreef heb ik via het observ.nu platform mijn opdracht weten binnen te halen. Deze jongens hebben observ ontworpen en is een soort scraper van meerdere partijen/aanbieders voor opdrachten voor ontwikkelaars. Zelf hebben ze de doelstelling om te groeien om in aanmerking te komen als preferred supplier bij grotere klanten zoals de overheid. (best nobel, recht toe recht aan zonder addertjes)
Er komen her en der wel systeem/infra achtige opdrachten voorbij, maar daar is het platform niet voor geoptimaliseerd.

Ja en nee over Linux overigens. Voor mij is het OS altijd een tool in de toolbox geweest. Ik programmeer java voor mijn brood sinds 2008 (2003 op school geleerd, wat schooljaren andere dingen gedaan ala netwerken/linux/bsd etc) en 2008 afgestudeerd en blijven plakken bij mijn eindstage (waar java mijn ding was).

Als ik niet verder was gegaan in Java, had ik hoogstwaarschijnlijk de security ingegaan bij Fox-IT (destijds ... nu trekt security me nog steeds maar denk ik twee keer na om daar naar binnen te stappen). Dus dat is mijn snijvlak/invalshoek.

Bijkomend voordeel is wel dat ze me als heer en meester zien van OPS, maar dat is bij vlagen echt niet tof. Zit je net lekker in de backend dingen te implementeren, komen er serieus mensen aan je bureau voor vragen over git/docker/swarm layout/ansible/ssh keys/windows workstation RES applicaties etc. En dan zit er een andere developer naast me, die verkiest zijn heilige EI boven ook maar IETS over OPS te leren (ook al gaat het de omgeving aan waarbinnen de applicatie draait) :Y) . (moet ik weer van leren)

Het enige waar ik bang voor ben (ondanks ik me langzaam begin te ontpoppen als een soort van solution architect achtige persoon) is dat ik dadelijk zelf overal een beetje van weet (inclusief Java) en nergens expert in ben.

Maar wat versta je onder 'Linux opdrachten'? Vaak is het meer systeem/infra achtige materie die je aan moet doen om Linux tegen te komen. Ik zit nu even bij mijn huidige opdracht als schot in de roos, omdat ik altijd al op linux java ontwikkelde, maar de hele infra daar omheen ook linux gebaseerd is (met wat windows uitsteeksels).

offtopic:
Kreeg vandaag weer een .NET aanbieding binnen ... omdat ik in 2005 eens wat met (ASP).NET had gedaan en een microsoft wedstrijdje had gewonnen + dit op linkedin heb staan. Om gek van te worden als je naar mijn avatar kijkt :+

Nee, ik ga niet meer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Ik ben al enige tijd aan het kijken om de stap naar ZZP te maken. Embedded software (c, c++, embedded Linux) en wat elektronica is de richting waar mijn kennis voornamelijk zit. Maar als ik kijk naar de bedrijven die zzp'ers zoeken, die opdrachten lijken toch meer in de web-richting te zitten. Hoe moeilijk (of makkelijk) is het om opdrachtgevers te vinden met ontwikkelwerk richting embedded? Welke stappen kan ik hier het beste voor zetten?

Daarnaast, wat is allemaal verstandig om af te spreken of op papier te zetten bij het aannemen van een opdracht? Hoe zit het bijvoorbeeld betreft aansprakelijkheid?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
M14 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 00:30:
Ik ben al enige tijd aan het kijken om de stap naar ZZP te maken. Embedded software (c, c++, embedded Linux) en wat elektronica is de richting waar mijn kennis voornamelijk zit. Maar als ik kijk naar de bedrijven die zzp'ers zoeken, die opdrachten lijken toch meer in de web-richting te zitten. Hoe moeilijk (of makkelijk) is het om opdrachtgevers te vinden met ontwikkelwerk richting embedded? Welke stappen kan ik hier het beste voor zetten?

Daarnaast, wat is allemaal verstandig om af te spreken of op papier te zetten bij het aannemen van een opdracht? Hoe zit het bijvoorbeeld betreft aansprakelijkheid?
Kijk eens op freelance.nl en zoek op 'embedded'. :)

Als je via een tussenpersoon werkt, komen zij meestal met de afspraken. In het begin is dat wel zo makkelijk.
Voor de bedrijfsaansprakelijkheid moet je een verzekering afsluiten. Vaak is dat ook een eis/voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Wat is in jullie mening het meest complete boekhoudpakket voor de freelancer? Mijn boekhouder gebruikt Snelstart dus die ligt voor mij voor de hand (hij kan automatisch meekijken), maar dat je voor 10eur/m niet eens je banktransacties (bestand) kan importeren vind ik wel erg schraal. Als dev weet ik zelf hoe eenvoudig dat technisch is.

Informer lijkt vollediger, inclusief Bunq import (geen bestand dus), maar is niet echt responsive design/mobile-first ontworpen, dus werkt niet prettig op mobiel.

Welke alternatieven kunnen jullie aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Als je bij SnelStart 5 euro extra aftikt heb je ook bank (koppeling of import) en basis boekhouden.

Vorig jaar heb ik zelf een wat uitvoeriger vergelijking gemaakt, en toen kwam SnelStart voor mij toch wel als een heel sterke uit de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Na wat DuckDuckGo'en toch maar hier de vraag over de belastingaangifte over 2018:

- ZZP’er met eenmanszaak sinds 2018.

- 50% van de inkomsten weggezet voor de belastingdienst op een aparte spaarrekening.

Hoe voorkom ik nu dat ik vermogensrendementsheffing moet betalen over het bedrag uiteindelijk te betalen aan de belastingdienst?

Het exact te betalen bedrag aan inkomstenbelasting 2018 weet ik immers pas ná de aangifte en vaststelling door de belastingdienst.

[ Voor 4% gewijzigd door mossel op 02-03-2019 17:59 ]

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Tijdens de aangifte kan je de rekening als zakelijk aanmerken, dan wordt hij niet meegenomen in de totalen voor box3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:51

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

kwaazaar schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:37:
Wat is in jullie mening het meest complete boekhoudpakket voor de freelancer? Mijn boekhouder gebruikt Snelstart dus die ligt voor mij voor de hand (hij kan automatisch meekijken), maar dat je voor 10eur/m niet eens je banktransacties (bestand) kan importeren vind ik wel erg schraal. Als dev weet ik zelf hoe eenvoudig dat technisch is.

Informer lijkt vollediger, inclusief Bunq import (geen bestand dus), maar is niet echt responsive design/mobile-first ontworpen, dus werkt niet prettig op mobiel.

MoneyMonk. Zeer tevreden over.
referals zijn niet toegestaan

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 02-03-2019 21:14 ]

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Miesjh schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 20:22:
MoneyMonk. Zeer tevreden over.
Hier ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
E-boekhouden.nl of MoneyMonk. Ik gebruik zelf E-Boekhouden. Ben ik zeer tevreden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43

BCC

Ik reageer even op alles in 1 :)
BV / holding / zzper : holding BV is eigenlijk belastingtechnisch interessant vanaf 400.000 euro omzet per jaar, de meeste zzpers op Uur basis hebben hun plafond op 250.000 dus dat is bijna nooit financier interssant. Je kan dan beter met een groepje zzpers een bv of coöperatie beginnen of met je partner een vof.

Qua boekhouding is snelstart verschrikkelijk als je een icter bent. Zeker de support. MoneyMonk is het vierde en beste pakket wat ik had/heb.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Laatst online: 01:00
kwaazaar schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:37:

Informer heeft een app dus je hebt geen mobile site nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Laatst online: 01:00
BCC schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:37:
Ik reageer even op alles in 1 :)
BV / holding / zzper : holding BV is eigenlijk belastingtechnisch interessant vanaf 400.000 euro omzet per jaar, de meeste zzpers op Uur basis hebben hun plafond op 250.000 dus dat is bijna nooit financier interssant. Je kan dan beter met een groepje zzpers een bv of coöperatie beginnen of met je partner een vof.

Qua boekhouding is snelstart verschrikkelijk als je een icter bent. Zeker de support. MoneyMonk is het vierde en beste pakket wat ik had/heb.
Het is enkel interessant vanaf 150.000 winst!. Omzet is daar in minder belangrijk want jij kan 250K omzet hebben en 150K winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43

BCC

Beide is een vuistregel.. en informer heeft een keer een jaar aan bank boekingen van mij weggegooid en dat mocht ik toen zelf gaan fixen want er was geen “backup per klant” 😁😬🙈

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

jadjong schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 18:09:
Tijdens de aangifte kan je de rekening als zakelijk aanmerken, dan wordt hij niet meegenomen in de totalen voor box3.
Als ZZP-er?? Lijkt me stug dat dat zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:38:
[...]

Toch werkt het zo. https://www.evivanlanscho...zzp-er-wat-zijn-de-opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Grootste valkuil van de aangifte. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:21
[...]

Duidelijke uitleg:

https://www.getgekko.com/blog/sparen-prive-je-onderneming/

Spaargeld in de onderneing moet wel een zakelijk doel hebben. dus je bent aan het sparen voor een kantoorpandje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
agraaff schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:45:
[...]

Duidelijke uitleg:

https://www.getgekko.com/blog/sparen-prive-je-onderneming/

Spaargeld in de onderneing moet wel een zakelijk doel hebben. dus je bent aan het sparen voor een kantoorpandje :)
Klopt, en sparen om je inkomstenbelasting te betalen is geen zakelijk karakter.
Ik los dat op door een voorlopige aangifte te doen voor het begin van het nieuwe jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
Software ontwikkelaars: wat voor aansprakelijkheidsverzekering hebben jullie? Ik zit wat rond te kijken, maar bijv Centraal Beheer en Unive dekken expliciet geen fouten die je in software maakt.
Niet verzekerd: computersoftware

- door fouten, onvolkomenheden en/of gebreken in adviezen, ontwerpen en analyses bij de ontwikkeling van programmatuur en/of procedures
Iemand ervaringen met een verzekering die dit wel dekt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 19:30
Cornholio schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:48:
Software ontwikkelaars: wat voor aansprakelijkheidsverzekering hebben jullie? Ik zit wat rond te kijken, maar bijv Centraal Beheer en Unive dekken expliciet geen fouten die je in software maakt.

[...]

Iemand ervaringen met een verzekering die dit wel dekt?
Hiscox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 10:47
easy-cloud schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:57:
Ik vind de meeste opdrachten via kennissen of via brokers die mij benaderen via Linked-In. Wat bij mij ook al meerdere malen heeft geholpen is dat ik ook redelijk up-to-date ben op het gebied van front-end (Vue, React, Bootstrap...). Ik heb al meerdere malen gehad dat een opdracht naar mij toe ging en niet naar de conculega om die reden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertS
Omdat ik MoneyMonk hier toch wel veel tegenkom als aanbeveling, zojuist nog eens opnieuw naar gekeken (wel alleen website/support-info, geen trial).
Voor mij zitten daar toch wel een aantal zaken (niet) in die mij ervan weerhouden om echt verder te kijken:Persoonlijk vind ik de website ook dramatisch om te navigeren (bij elke klik eerst een seconde of vijf een blanco pagina), wat mijn vertrouwen ook niet doet toenemen.

Oprechte vraag: wat maakt jullie 'allemaal' zo overtuigd van MoneyMonk? Gezien het enthousiasme hier moet ik iets over het hoofd zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BertS schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:01:
Omdat ik MoneyMonk hier toch wel veel tegenkom als aanbeveling, zojuist nog eens opnieuw naar gekeken (wel alleen website/support-info, geen trial).
Voor mij zitten daar toch wel een aantal zaken (niet) in die mij ervan weerhouden om echt verder te kijken:Persoonlijk vind ik de website ook dramatisch om te navigeren (bij elke klik eerst een seconde of vijf een blanco pagina), wat mijn vertrouwen ook niet doet toenemen.

Oprechte vraag: wat maakt jullie 'allemaal' zo overtuigd van MoneyMonk? Gezien het enthousiasme hier moet ik iets over het hoofd zien?
Ik gebruik zelf Acumulus en daar gaat ook niet alles automatisch, maar dat wil ik eigenlijk ook niet. Ik vind het niet erg om elke maand even een half uurtje facturen boeken dan weet je precies wat er gebeurt.
Pagina: 1 ... 93 ... 643 Laatste