Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
agraaff schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:40:
[...]

Dus wel werk is idd 150*75*0.7=7875,- bruto
Ze blijven voorbijgaan aan de werkgeverslasten. Betalen ze werkelijk 70% uit als brutoloon (en daarbovenop inkomensafhankelijke premie ZVW en werkgeverspremies WN)? Dan houden ze namelijk niet veel marge over.

150*75 = 11250. Maal 0.7 is 7875 brutoloon en daarbovenop dus werkgeverslasten van ~1100 euro. Dat is een payout van pakweg 80%. Ze hebben 20% marge om hun eigen kosten te dekken, winst te maken en te reserveren voor jouw loon en hun werkgeverslasten als je een keer op de bank zit. Dat lijkt me te mager.

• galaumiy
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 21-04 18:30
Zijn er enkele bekende websites waar ik naar opdrachten in de IT (infrastructure) kan zoeken? Ben benieuwd er wat van mijn regio tussen staat, tot zoverre vind ik er namelijk geen een (brabant).

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 19-04 14:04
galaumiy schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:32:
Zijn er enkele bekende websites waar ik naar opdrachten in de IT (infrastructure) kan zoeken? Ben benieuwd er wat van mijn regio tussen staat, tot zoverre vind ik er namelijk geen een (brabant).
Freelance.nl?

• MeNot2
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:55
Normaliter zou je dus als je 40 weken/jaar á 36 uur/week werkt (dus 2 weken meer rondhangen dan dat jij begroot) op 1440 uur komen. Als je 5000 euro bedrijfskosten per jaar rekent en FOR volledig gebruikt komt je (volgens de tool op berekenhet) uit op zo'n 62.000 netto. Dan betaal je dus eigenlijk 20.000 euro voor wat extra zekerheid. Die 62K is zonder reiskosten eraf getrokken, maar het lijkt me wel een veilige aannamen dat dit ver onder de 20.000 per jaar zit ;).

• jogaa
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22-04 21:21
TucanoItaly schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:04:
[...]

Vroeger wel gedaan, toen ik nog klussen naast m'n reguliere werk deed.

Er is bij fixed price geen uitweg. Je moet leveren, en kunt de opdracht niet teruggeven. Als je dus een grove fout maakt, teken je in feite je persoonlijk faillissement.

Ook is er het risico op gebrek aan cashflow. Ik vond dat er een mijlpaal was bereikt en wilde het product "beta" bestempelen. Klant vond dat het niet eens alpha-fase had bereikt.

Het belangrijkste is dat het niet met m'n persoonlijkheid strookt. Ik help graag mensen en lever graag hoge kwaliteit. Dat gaat niet met fixed price, dan moet je streng zijn naar de klant en naar je tijdsbesteding. (Voorbeeld: ik bouwde een app met animaties. Een plaatje viel op het scherm naar beneden. Ik leverde dat dan, maar klant zag minutieuze verschillen (in timing/bounce-effect).)

Kortom: moet bij je passen.
Dit is misschien heel erg gericht op een klus voor development, maar er zijn voldoende type klussen waar fixed price prima kan. Bij mij, waar ik performancetestproject verzorg, past fixed price heel goed. Of voor een meerdaagse training, een audit, etc zijn voorbeelden waar fixed price te overwegen is.

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:15
Stefangrp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:04:
Zitten in dit topic ook lui die klussen obv een fixed price doen?
Welke risico's, valkuilen etc enz moet ik daarbij aan denken?

Aanleiding voor mijn vraag is dat ik op mijn opdracht in een consultancy klus aan het rollen ben, en die regel ik contractueel liever voor een mooie fixed price met onderliggend een stevig (en hoger dan huidig) uurtarief, dan dat ik dat binnen het huidige uurtje-factuurtje contract doe.

Er ligt een mijlpalen planning op basis waarvan we prima zouden kunnen afrekenen (mijlpaal gehaald = factureren), maar het behalen van die mijlpalen hangt van tig factoren af naast mijn eigen rol. Risicotje dus.

Een inspanningsverplichting en afrekening is dan veiliger, maar dat is in de kern wel een beetje hetzelfde als uurtje factuurtje.

Dus hoe zou ik dit kunnen aanpakken?
Ik doe dat wel, maar wanneer het past. Een klus voor ontwikkeling van een applicatie waarvan de kaders duidelijk zijn neem ik aan tegen fixed price. Dat scheelt een hoop discussie.

Aan de kant van consultancy moet je heel goed helder hebben waar de mijlpalen liggen inderdaad. Wat lever je precies, en aan welke voorwaarden moet zijn voldaan om datgene ook werkelijk geleverd te hebben.
Belangrijk daarbij is ook dat je bij fixed price je betaalmomenten kiest. bijv. 50% bij opdracht, en de rest in termijnen (op basis van tijd of op basis van mijlpalen). In elk geval niet in de valkuil trappen om 100% achteraf te factureren. Dan weet je bij voorbaat dat de klant zo lang mogelijk z'n best gaat doen om te bediscussieren dat het nog niet 'af' is ;)
In de praktijk is het meestal goed haalbaar om tot 90% voor oplevering te hebben. Je betaalrisico zit dan op 10%, maar dat is als het goed is slechts een klein deel van je extra gerealiseerde marge :+

Wat ook zinvol kan zijn, als ik de risico's die jij benoemt zo lees, is om de klant ook beperkingen op te leggen bij het gebruik van de 'producten'. Of dat ze 'door X te doen aangeven dat mijlpaal 3 behaald is'. Maar dat is allemaal heel projectspecifiek uiteraard.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:23
Fixed price moet je alleen doen bij kant en klare producten, niet bij maatwerk.

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:01
Ja ik heb al even na zitten denken over hoe het specifiek gemaakt zou kunnen worden.
Veel van mjnn werk zal bestaan uit interviews doen met de business, grof verwerken van de input en precies verwerken in datamodel. Daarnaast onderhoud van het model, voortgangsrapportage etc.
Dat is wel goed specifiek denk ik.

Het eindproduct is veel moeilijker specifiek en individueel te maken

Gevaar is dat de klant makkelijk de benodigde uren kan inschatten, dus ik kan daarop weinig marge creëeren.

Stefangrp wijzigde deze reactie 07-02-2019 18:51 (7%)

• BertS
Nu beschrijf je wat je dóet. Dat wordt, ook door de klant, snel aan tijd gerelateerd. Kun je ook concreet maken wat je lévert? Of welk probleem je oplost?

• Stefangrp
Dat moet ook wel te doen zijn ja..
*kwartje valt

• BertS
https://www.nrc.nl/nieuws...isklikken-12317434-a45477

Ik moest even zoeken, maar hij blijft legendarisch...

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:50
Je moet inderdaad ook kijken wat het de klant oplevert en niet alleen wat het jou aan tijd kost.

Sell value instead of time.

Videootje hieronder legt het heel makkelijk uit.
YouTube: Pricing Design Work & Creativity

Ik doe zelf ook wel eens iets (bouwkundig tekenwerk) op een vaste prijs aannemen en als ik dan iets voor een particulier moet doen verdien ik een stuk minder per uur dan dat ik een keer een groot project voor een groot bedrijf moet doen.

Bijvoorbeeld
Een particulier moet voor een tekening 2500 (50 uur) euro betalen en vind dat een hoop geld.

Een bedrijf wat een nieuwe hal neerzet van 3 miljoen maakt het weinig uit of ik 10.000 euro of 20.000 euro kost, waardoor ik bij bedrijven met fixed price vaak uitkom op >100 euro uurloon.
Het belangrijkste voor die klant is dat het goed gebeurd, een week latere oplevering kost hem al meer dan mijn totale factuurprijs.

PS. ik werk niet meer voor particulieren :D

Fable wijzigde deze reactie 07-02-2019 19:31 (3%)

• Stefangrp
Ja zo is het maar net. Klanten relateren de prijs van een oplossing ook niet aan het salaris van een vaste medewerker. Bij een uurtarief gebeurt dat veel sneller

• agraaff
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-04 11:59
t_captain schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:30:
[...]
Ze blijven voorbijgaan aan de werkgeverslasten. Betalen ze werkelijk 70% uit als brutoloon (en daarbovenop inkomensafhankelijke premie ZVW en werkgeverspremies WN)? Dan houden ze namelijk niet veel marge over.
Ja? of betaal ik die?

Per maand Per jaar
Totaal basis bruto-netto berekening € 7.689,47 € 92.273,60

Werkgeverslasten € 1.262,15 - € 15.145,78 -
Bruto basissalaris incl 8% vg € 6.427,32 € 77.127,82

Belastbaar loon € 6.427,32 € 77.127,82
MeNot2 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:38:
Normaliter zou je dus als je 40 weken/jaar á 36 uur/week werkt (dus 2 weken meer rondhangen dan dat jij begroot) op 1440 uur komen. Als je 5000 euro bedrijfskosten per jaar rekent en FOR volledig gebruikt komt je (volgens de tool op berekenhet) uit op zo'n 62.000 netto. Dan betaal je dus eigenlijk 20.000 euro voor wat extra zekerheid. Die 62K is zonder reiskosten eraf getrokken, maar het lijkt me wel een veilige aannamen dat dit ver onder de 20.000 per jaar zit ;).
Dat klopt idd.
Voor die 20K koop ik dan zekerheid (arbeidsongeschikt, ww, ziekte, diverse verzekeringen, aquisitie etc)
Alleen pensioen nog zelf zegelen.
En helaas kan ik niets aftrekken....

agraaff wijzigde deze reactie 08-02-2019 07:45 (18%)

• Hankie0412
agraaff schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 07:33:
[...]

Ja? of betaal ik die?

Per maand Per jaar
Totaal basis bruto-netto berekening € 7.689,47 € 92.273,60

Werkgeverslasten € 1.262,15 - € 15.145,78 -
Bruto basissalaris incl 8% vg € 6.427,32 € 77.127,82

Belastbaar loon € 6.427,32 € 77.127,82

[...]

Dat klopt idd.
Voor die 20K koop ik dan zekerheid (arbeidsongeschikt, ww, ziekte, diverse verzekeringen, aquisitie etc)
Volgens mij is het juist vaak de bedoeling dat je juist nog wel eigen aquisitie doet.

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

[...]

Dat klopt idd.
Ziekte valt wel af denk ik. Want als je gewoon een maand werkt en je bent in die maand twee dagen ziek, dan vervalt toch nog steeds je basis loon?

Maar dit is het ZZP topic en niet loonslaven topic ;) Dus we vervuilen het een beetje. (jaja ook ik ben er schuldig aan)

A wise man once said: 'Work is not a place."

De rekening van het UWV en de inkomensafhankelijk bijdrage ZVW worden bij de werkgever geheven.

Mijn vermoeden is dat ze die wel uit "jouw 70%" halen bij het verlonen. De belofte van "70% = brutoloon" lijkt mij ongeloofwaardig.

• Hydra
  • Laatst online: 16:19
Hankie0412 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:24:
Volgens mij is het juist vaak de bedoeling dat je juist nog wel eigen aquisitie doet.
Bij dat soort constructies vaak niet. Als je ook nog je acquisitie moet doen heeft het helemaal geen enkel nut om in loondienst te zijn. Da's het enige 'moeilijke' van ZZPen IMHO.

Hoe het bij maatschconstructies zoals The Future Group werkt is dat je, als je gebruikt maakt van de acquisitie van iemand anders, die persoon daar een percentage (5%) ofzo voor betaalt. Doe je je eigen dan betaal je dat niet. Doe je het voor een ander; dan verdien je dus zelf dat percentage.

Hydra wijzigde deze reactie 08-02-2019 09:29 (27%)

https://niels.nu

• MeNot2
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:55
[...]

Dat klopt idd.
Heb juist de FOR er al afgehaald omdat je dat dus kan gebruiken voor je pensioen. Je kan misschien beter je jaarruimte gebruiken ipv de FOR, maar puur voor de bedragen in deze berekening maakt het niet heel veel uit. Daar is dus al rekening mee gehouden. Ook is er dus al 5000 euro/jaar voor bedrijfskosten gerekend. Hoeveel andere hier elk jaar gemiddeld kwijt zijn aan bedrijfskosten weet ik niet, maar voor 5000 euro kan je zeker wel een AOV en rechtsbijstand afsluiten. Plus dat ik dus al 2 weken bankhangen meer heb gerekend dan jij. Heb je dus 4 weken die je kan gebruiken voor acquisitie.

Naar mijn inzicht koop je voor die 20.000 niet veel zekerheid extra, maar vooral het gemak dat je niet zelf je verzekeringen hoeft te regelen en aquisitie hoeft te doen. Enige voordeel dat ik persoonlijk zie is gebruik kunnen maken van de ww. Maar hier kan je ook makkelijk zelf voor sparen. Stel dat je hier 2 jaar blijft plakken en dan alsnog echt gaat ZZP'en, dan moet je alsnog beginnen met voor je eigen ww te sparen. Had je mooi die 40.000 euro voor kunnen gebruiken.

• Fable
MeNot2 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:15:
[...]

Heb juist de FOR er al afgehaald omdat je dat dus kan gebruiken voor je pensioen. Je kan misschien beter je jaarruimte gebruiken ipv de FOR, maar puur voor de bedragen in deze berekening maakt het niet heel veel uit. Daar is dus al rekening mee gehouden. Ook is er dus al 5000 euro/jaar voor bedrijfskosten gerekend. Hoeveel andere hier elk jaar gemiddeld kwijt zijn aan bedrijfskosten weet ik niet, maar voor 5000 euro kan je zeker wel een AOV en rechtsbijstand afsluiten. Plus dat ik dus al 2 weken bankhangen meer heb gerekend dan jij. Heb je dus 4 weken die je kan gebruiken voor acquisitie.

Naar mijn inzicht koop je voor die 20.000 niet veel zekerheid extra, maar vooral het gemak dat je niet zelf je verzekeringen hoeft te regelen en acquisitie hoeft te doen. Enige voordeel dat ik persoonlijk zie is gebruik kunnen maken van de ww. Maar hier kan je ook makkelijk zelf voor sparen. Stel dat je hier 2 jaar blijft plakken en dan alsnog echt gaat ZZP'en, dan moet je alsnog beginnen met voor je eigen ww te sparen. Had je mooi die 40.000 euro voor kunnen gebruiken.
@agraaff De kans dat je ww nodig hebt in de ICT is natuurlijk minuscuul, er is altijd wel iets te doen waarbij je minimaal modaal zal verdienen.
Ook acquisitie in de ICT is erg makkelijk volgens mij, ik ken niemand die thuis zit omdat hij geen klus heeft.

Hou je dus over je verzekeringen, AOV en bedrijfsverzekering. Die ronden we af op 5k per jaar, hou je een verschil van 15k netto per jaar.
Leeftijd nu (schatting) 30 jaar, dus je zou nog 40 jaar moeten werken, maar omdat je 15k extra per jaar verdient kan je makkelijk 10 jaar eerder met pensioen.

Fable wijzigde deze reactie 08-02-2019 10:55 (13%)

• aegis
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:51
Hoe zit het eigenlijk als je zonnepanelen neemt op je huis? Je mag de volledige BTW terug vragen betekend dit ook dat je ze mee mag tellen voor de KIA/MIA? Gaat om een bedrag van ongeveer 11k voor de panelen en verwacht dit jaar ergens tussen 100k en 120k omzet te doen.

Ik en mijn vrouw zijn allebei ondernemer dus ik kan het niet doorschuiven naar mijn vrouw.

aegis wijzigde deze reactie 08-02-2019 11:44 (18%)

https://bettyskitchen.nl

Heb je een door de belastingdienst erkende bedrijfsruimte aan huis? Heeft je onderneming (of die van je vrouw) activiteiten in de energie-opwekking of -handel?

Zo niet, dan vrees ik dat ze voor de WUO niet zakelijk zijn. Voor KIA, MIA en VAMIL is dat een voorwaarde.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:46
Ik rij een auto die volgend jaar 15 jaar wordt. Nu twijfel ik aan vervanging. Het is een fijne wagen die technisch in orde is met een lage km-stand (120.000). Mogelijk wordt de youngtimer regeling interessant maar momenteel rij ik de auto prive en trek ik 19 cent per km af. Is het mogelijk de auto op z'n 15e verjaardag op de balans van mijn onderneming te zetten? Iemand hier ervaring mee?

• BertS
Het is voor een eenmanszaak niet toegestaan om een eenmaal aangeschafte auto over te hevelen van zakelijk naar privé vermogen en vice versa.
Inderdaad, helaas.

Je kunt een truc proberen, de auto verkopen en weer aankopen. Maar als daar bij een inspecteur echt in gegraven wordt, dan wordt dit waarschijnlijk als een schijntransactie afgedaan en is de auto nog steeds prive.

• Hydra
@Ascension ik zou daar ff professioneel advies over inwinnen.

https://www.zzpservicedesk.nl/721/hoe-zet-mijn-auto-zaak.htm

Ik lees veel tegenstrijdige berichten. Uiteindelijk is het de belastingdienst die overtuigd moet zijn.

Hydra wijzigde deze reactie 08-02-2019 13:20 (29%)

• Ascension
Okay, helder. Wel vreemd eigenlijk. Wat maakt het voor de Belastingdienst uit of ik een auto in mijn onderneming inbreng die ik prive bezit of ergens aanschaf.

Bedankt voor de antwoorden.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
BertS schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:02:
Het is voor een eenmanszaak niet toegestaan om een eenmaal aangeschafte auto over te hevelen van zakelijk naar privé vermogen en vice versa.
https://ondernemingsdatab...RAR_EU21190401/85/related
Bijzondere omstandigheid? Overbrengen naar privé kan alleen als er fiscaal sprake is van een zogenaamde bijzondere omstandigheid. Daarvan is niet vaak sprake. Bijvoorbeeld een wetswijziging of uitspraak waardoor u een andere keuze gemaakt zou hebben als u dit zou hebben geweten voordat u besliste de auto op de zaak te zetten, is zo’n bijzondere omstandigheid. Of als u de auto helemaal niet meer zakelijk zou gebruiken.
Mogelijk wil ik in de toekomst mijn zakelijk aangeschafte auto naar privé halen aangezien ik deze zeer weinig gebruik ivm een nieuwe klant op fiets afstand. De laatste regel zou in dit geval van toepassing zijn.

Overigens weet ik niet of deze regels anders zijn voor een eenmanszaak als BV.

• Ascension
https://www.belastingdien...n_auto_van_uw_onderneming

Dit artikel van notabene de Belastingdienst lijkt toch te suggereren dat het geen probleem is.

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:11

Gé Brander

Netuino Plus logged

Ascension schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:42:

Dit artikel van notabene de Belastingdienst lijkt toch te suggereren dat het geen probleem is.
Geen probleem inderdaad. Hier een keer van zakelijk naar privé gedaan. Auto moest getaxeerd worden, bedrag van taxatie is het aankoop/verkoopbedrag en eventuele genoten belastingvoordelen moeten naar rato terugbetaald worden aan de belastingdienst.

Zie: BertS in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Was inderdaad vanuit B.V. naar privé bij mij. Dat is inderdaad anders.

Gé Brander wijzigde deze reactie 08-02-2019 14:17 (10%)

In Forza 6 and Forza Horizon 3: The Racer Also Known As Aad1970 - http://dalue.codeplex.com - http://www.brander.site

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:56
Ascension schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:42:

Key hier is :
U had de auto immers al aangeschaft voordat u uw onderneming begon.
Als je een prive auto had voordat je bedrijf begon, kan je op het moment dat je begint met ondernemen je prive auto naar zakelijk overzetten. Maar niet op een later moment (pas als je weer een andere auto aanschaft kan je deze keuze opnieuw maken).

De regel dat je niet zomaar van prive naar zakelijk en omgekeerd mag verplaatsen is om te voorkomen dat je ieder jaar afhankelijk van wat in dat jaar fiscaal voordeliger zou zijn je auto heen en weer gaat schuiven. Daarom mag je per auto maar 1 keer die keuze maken. "Bijzondere omstandigheid" daargelaten dan.

Echter hoor ik van andere ZZP-ers wel dat zij (na een paar jaar) hun zakelijke auto naar prive over hebben gezet. Dit is dan waarschijnlijk niet helemaal volgens de regels.

sverzijl wijzigde deze reactie 08-02-2019 13:51 (13%)

• BertS
Viper® schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:36:
[...]

https://ondernemingsdatab...RAR_EU21190401/85/related

[...]

Mogelijk wil ik in de toekomst mijn zakelijk aangeschafte auto naar privé halen aangezien ik deze zeer weinig gebruik ivm een nieuwe klant op fiets afstand. De laatste regel zou in dit geval van toepassing zijn.

Overigens weet ik niet of deze regels anders zijn voor een eenmanszaak als BV.
Voor BV zijn de regels anders, omdat het gescheiden rechtspersonen zijn. Bij wisseling wijzigt dan ook de tenaamstelling.

Voor eenmanszaak: hier de info van de bron: https://www.belastingdien...n/keuzemogelijkheden_auto
Onherroepelijkheid van de initiële keuze speelt dus een relevante rol. Maar dat komt op mij over alsof de keuze dan met terugwerkende kracht wordt gemaakt. Dus die auto op z'n 15e verjaardag naar de zaak overbrengen resulteert dan mogelijk in het met terugwerkende kracht aftikken van de bijtelling.

Zoals al aangegeven door anderen: professioneel advies is altijd beter. Maar het neigt toch wel erg naar 'niet doen'.

• indexample
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
ik heb ook een youngtimer en toen ik dit uitzocht, was mijn conclusie ook dat het opnemen van de auto(kosten) op de balans alleen kan bij:
a) start van bedrijf
b) aanschaf van auto

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:06
Volgende week ga ik in opdracht naar het hoofdkantoor in buitenland. Tickets en hotel belast ik lekker door.
Maar wat met de uren, vorige keer heb ik mijn normale uren geschreven terwijl effectief ik bijna x2 maak in die paar dagen (het hotel staat in een industriewijk, dus dan maar doorwerken). Hoe doen jullie dat?

Mintos referral: CKJXU1

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 21:33

Stoffel

Engineering the impossible

BiLLY_daKid schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:44:
Volgende week ga ik in opdracht naar het hoofdkantoor in buitenland. Tickets en hotel belast ik lekker door.
Maar wat met de uren, vorige keer heb ik mijn normale uren geschreven terwijl effectief ik bijna x2 maak in die paar dagen (het hotel staat in een industriewijk, dus dan maar doorwerken). Hoe doen jullie dat?
Ik factureer meestal gewoon 8 uur per dag, maar dan wel alle dagen dat ik iets gerelateerds doe (dus inclusief de reisdagen). Kan me voorstellen dat het saai is als je alleen moet gaan naar een plek waar niets te beleven is inderdaad.

Zoekt goede PHP developers die iets nieuws zoeken. Grotendeels remote, zeer goed salaris, uitdagende omgeving en veel doorgroeimogelijkheden. DM me voor meer info.

• BertS
Als je een uurtarief hebt afgesproken gewoon je (productieve) uren factureren. Ik factureer in zulke gevallen ook gerust 12/13u per dag, niets mis mee toch?
Met een dagtarief kan het wat discutabel worden, dan is het goed om even af te stemmen met de klant.

• kwaazaar
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-04 21:41
Overuren moet je misschien wel even met tussenpartij afstemmen. Sowieso zou ik dit soort zaken afstemmen met je opdrachtgever voordat je instemt met zo'n trip.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
t_captain schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:34:
Heb je een door de belastingdienst erkende bedrijfsruimte aan huis? Heeft je onderneming (of die van je vrouw) activiteiten in de energie-opwekking of -handel?

Zo niet, dan vrees ik dat ze voor de WUO niet zakelijk zijn. Voor KIA, MIA en VAMIL is dat een voorwaarde.
Als je een elektrische auto hebt waardoor je minimaal 10% vd opgewekte stroom zakelijk gebruikt kun je de panelen prima op de zaak zetten en KIA krijgen. De overige stroom kan je naar privé halen tegen verwervingskosten a grofweg 5,7 cent (prijs zonnepanelen gedeeld door totale opbrengst 25 jaar). Over die 5,7 cent betaal je wel IB.

MIA is niet van toepassing zolang de panelen ook met het net verbonden zijn. Als je een losstaande laadoplossing hebt met accu waarbij de stroom niet teruggeleverd kan worden (geen verbinding met net) dan kun je ook MIA/Vamil krijgen. Dat laatste is minder gunstig dan flink wat meer opwekken zodat je privé goedkope stroom hebt.

Ik moet het nog een keer narekenen wat het totale resultaat na 25 jaar is om te zien of zakelijk voordeliger is dan privé, maar met een elektrische auto op de zaak is het een prima zakelijke reden.
(verkeerde topic)

t_captain wijzigde deze reactie 12-02-2019 09:59 (80%)

• pirke
  • Nu online
t_captain schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:35:
Behalve dat TS geen eigen zaak heeft anders dan een BTW nummer voor de zonnepanelen.
?
aegis schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:42:
Hoe zit het eigenlijk als je zonnepanelen neemt op je huis? Je mag de volledige BTW terug vragen betekend dit ook dat je ze mee mag tellen voor de KIA/MIA? Gaat om een bedrag van ongeveer 11k voor de panelen en verwacht dit jaar ergens tussen 100k en 120k omzet te doen.

Ik en mijn vrouw zijn allebei ondernemer dus ik kan het niet doorschuiven naar mijn vrouw.

• aegis
  • Laatst online: 21:51
Helaas heb ik geen door de belastingdienst erkende werkruimte thuis. Ik had liever gewoon het geld terug via gehad via een subsidie omdat dat eenvoudiger is. Maar dacht omdat ik de BTW terug kan vragen en geen vrijstelling krijg zijn er dan nog extraatjes uit te slepen.

https://bettyskitchen.nl

• Hydra
M'n eerste factuur als ZZPer betaald gekregen *O* *O* *O*

Tijd voor een feestje!

• Fable
Hydra schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:54:

Tijd voor een feestje!
Weet je eindelijk waarvoor je het doet :)

• Hydra
Fable schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:57:
Weet je eindelijk waarvoor je het doet :)
Uhuh. Wat een bedrag. Ik mag het dan helaas niet zelf allemaal houden, maar toch :D

• Fable
Hydra schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:58:
[...]

Uhuh. Wat een bedrag. Ik mag het dan helaas niet zelf allemaal houden, maar toch :D
Werken is ineens een stuk leuker geworden.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online

Tijd voor een feestje!
Mooie betalingstermijn. Ze zijn aardig voor je - condities hoeven niet uniform te zijn bij één partij. Gefeliciteerd!

• Hydra
Gaat via Brainnet en je kan Brainnet (per factuur) een klein percentage laten betalen om de factuur versneld uit te laten betalen. Standaard termijn is 35 dagen :)

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 21:19
Hydra schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:23:
[...]

Gaat via Brainnet en je kan Brainnet (per factuur) een klein percentage laten betalen om de factuur versneld uit te laten betalen. Standaard termijn is 35 dagen :)
Ga dat nou niet doen. Het is 1 keer de kiezen op elkaar en een week of 6 tot 8 wachten en daarna krijg je gewoon elke maand je centen.
Nu ga je op elke factuur 2-3% korting geven. Als je dat blijft doen, is eeuwig zonde, ook al is het "maar" een paar honderd euro per maand.

• Hydra
ybos schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:25:
Nu ga je op elke factuur 2-3% korting geven.
Euh nee. Alleen de eerste.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Nu online
ybos schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:25:
Ga dat nou niet doen. Het is 1 keer de kiezen op elkaar en een week of 6 tot 8 wachten en daarna krijg je gewoon elke maand je centen.
Nu ga je op elke factuur 2-3% korting geven. Als je dat blijft doen, is eeuwig zonde, ook al is het "maar" een paar honderd euro per maand.
Als je net bent gestart snap ik het wel, deed ik zelf ook. Loondienst betaalt erg slecht in Nederland en de kosten zijn torenhoog dus een serieuze buffer opbouwen is vrijwel onmogelijk. Tot die eerste betaling zijn het nerveuze dagen/weken. Nu boeit het me niet meer zo wanneer de volgende betaling komt, ik heb vorig jaar 4 maanden zonder betaling gezeten en niet wakker van gelegen.

• Kayl
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19:21
Eerder in dit topic las ik dat mensen ongeveer van 50% uitgaan dat ze netto overhouden. Maar is dit wel accuraat? Als ik een aantal online calculators hanteer dan kom ik eerder in de 70-75% in de buurt.

Als ik kijk naar een volgens mij vrij conservatieve berekening van €75,- per uur, 32 uur per week en 42 weken per jaar dan kom ik op circa 100k per jaar uit. Volgens de online calculators betekent dat ongeveer 5000 netto per maand. Daar moet dan nog wel een AOV van af.
Wat is nu werkelijk realistisch om mee te rekenen?

En merken jullie over de jaren heen dat de tarieven enigszins geïndexeerd worden op basis van inflatie? Heb het idee dat de afgelopen jaren de tarieven allemaal zo rond de 75-85 euro het uur blijven hangen.

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22-04 22:20
gold_dust schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:26:
[...]
Loondienst betaalt erg slecht in Nederland en de kosten zijn torenhoog dus een serieuze buffer opbouwen is vrijwel onmogelijk.
Als Belg verbaas ik mij nogal over deze zin. Loondienst betaalt namelijk zeer goed in Nederland.

Ik heb het nog even nagezocht om te kijken of dat niet gecompenseerd wordt door de hoge prijzen van huizen en auto's, maar dat is niet het geval. Zowat alle andere zaken zijn trouwens goedkoper in Nederland, ook een gemiddeld boodschappenwagentje.

Dus het verbaast mij ook dat jullie geen buffer zouden kunnen opbouwen als ICT'er, terwijl mij dat in België in loondienst wel lukte. Dat lukt mij zelfs nu als freelancer nog, terwijl ik minder verdien dan in loondienst (het is fiscaal voordeliger van het geld in de BVBA te laten steken en jezelf relatief weinig uit te betalen hier).
@Giesber
Tussen nettoloon en werkgeverslasten zit een grote wig.

In loondienst is het voor een developer heel makkelijk om 2500 netto te verdienen. 3000 lukt ook zonder veel problemen. 3500, dan beginnen er al best veel werkgevers af te vallen. 4000, wordt lastig.

@Kayl
Ik merk dat er over tarieven steeds minder discussie is. Als je afgaat op aanvragen die door bemiddelaars worden uitgezet, dan zie je nooit te hoogste tarieven.

• BiLLY_daKid
Die 50% is gebaseerd op 21% BTW plus ca 35% IB na aftrek bedrijfskosten. Ik hanteer die psychisch ook, als er weer een factuur wordt betaald.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 21:19
gold_dust schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:26:
[...]

Als je net bent gestart snap ik het wel, deed ik zelf ook. Loondienst betaalt erg slecht in Nederland en de kosten zijn torenhoog dus een serieuze buffer opbouwen is vrijwel onmogelijk. Tot die eerste betaling zijn het nerveuze dagen/weken. Nu boeit het me niet meer zo wanneer de volgende betaling komt, ik heb vorig jaar 4 maanden zonder betaling gezeten en niet wakker van gelegen.
Buffer opbouwen in loondienst is vrijwel onmogelijk :?

Hoe doet de rest van nederland dat dan :? Tuurlijk, er zijn er zat die van loonstrook naar loonstrook leven, maar ook meer dan genoeg die gewoon een gezonde spaarpot hebben hoor...

Persoonlijk snap ik de mensen juist niet die zonder buffer voor zichzelf starten. Als je in de eerste maand een auto ongeluk krijgt en je kan een paar maanden niet werken en je bent gestart met 4k spaargeld, dat zou mij geen fijn gevoel geven.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
[...]

Geen idee wat doorgaans normaal is, maar bij de meeste tussenpartijen kreeg ik tussen 2 en 4 weken betaald.

Zit nu direct ingehuurd bij een klant die betaalt tussen de 5 en 10 dagen. Overheid nog wel 8)
ybos schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:50:
[...]

Hoe doet de rest van nederland dat dan :? Tuurlijk, er zijn er zat die van loonstrook naar loonstrook leven, maar ook meer dan genoeg die gewoon een gezonde spaarpot hebben hoor...

Persoonlijk snap ik de mensen juist niet die zonder buffer voor zichzelf starten. Als je in de eerste maand een auto ongeluk krijgt en je kan een paar maanden niet werken en je bent gestart met 4k spaargeld, dat zou mij geen fijn gevoel geven.
Mogelijk is een AOV wel handig in zo'n situatie.
Verder is er veel vraag in de IT, dus werk vinden zal niet heel moeilijk moeten zijn. Een maand of 2 overbruggen moet toch te doen zijn. Niet gelijk een nieuwe auto op de zaak kopen dan maar.

Viper® wijzigde deze reactie 12-02-2019 22:34 (46%)

• Kayl
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:45:
Die 50% is gebaseerd op 21% BTW plus ca 35% IB na aftrek bedrijfskosten. Ik hanteer die psychisch ook, als er weer een factuur wordt betaald.
Wat bedoel je met BTW? Die heb je toch niet met B2B facturering of wel?

• BiLLY_daKid
De btw krijg je uitbetaald door jouw klanten. Jij moet de btw vervolgens per kwartaal (tenzij anders afgesproken) weer afdragen. Niet spannend, maar je moet er wel rekening mee houden.

• Hydra
Tja. Wat is wel genoeg dan. 8k? 10k? 10k kreeg ik op m'n loon niet bij elkaar gespaard zonder dat we flink op een houtje moesten bijten. M'n buffer was ongeveer 5k, en daar is nog ongeveer 2k van over nu (want ik heb mezelf natuurlijk moeten betalen eind Jan). Daarnaast heb ik nog 5k leningsruimte en heeft m'n vriendin nog 5k spaargeld. Maar geen van beiden wil ik aanspreken als dat niet nodig is, vandaar dus dat ik eenmalig het geld versneld heb laten betalen.

Jij ging er kennelijk vanuit dat ik aan die 3% vastzit, maar dat is niet het geval. Had je ook gewoon even kunnen vragen :)

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Hydra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:26:
[...]

Tja. Wat is wel genoeg dan. 8k? 10k? 10k kreeg ik op m'n loon niet bij elkaar gespaard zonder dat we flink op een houtje moesten bijten. M'n buffer was ongeveer 5k, en daar is nog ongeveer 2k van over nu (want ik heb mezelf natuurlijk moeten betalen eind Jan). Daarnaast heb ik nog 5k leningsruimte en heeft m'n vriendin nog 5k spaargeld. Maar geen van beiden wil ik aanspreken als dat niet nodig is, vandaar dus dat ik eenmalig het geld versneld heb laten betalen.

Jij ging er kennelijk vanuit dat ik aan die 3% vastzit, maar dat is niet het geval. Had je ook gewoon even kunnen vragen :)
Ik heb dat versneld betalen ook gedaan in het begin hoor. Zo'n buffer vind ik maar overrated. IS er echt stront aan de knikker kan/kon ik altijd nog een auto/motor verkopen.

Vaak ben je te bang ;)

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Nu online
[...]

Ik had zo'n 10 maanden buffer toen ik startte. Inmiddels kan ik een paar jaar zonder werk rondkomen. Dat bedoel ik met serieuze buffer. Dat is een veel comfortabelere positie omdat je dan ook wat selectiever kan zijn welke projecten je gaat doen of kan opstappen als je het team of bedrijf niet goed genoeg vindt.

• -Jaap-io
  • Laatst online: 15:30
Tylen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:30:
[...]

Ik heb dat versneld betalen ook gedaan in het begin hoor. Zo'n buffer vind ik maar overrated. IS er echt stront aan de knikker kan/kon ik altijd nog een auto/motor verkopen.

Vaak ben je te bang ;)
vaak wordt je ook creatiever in dat soort situaties, echter van nature zijn we risicomijdend. Nederland is 1 van de landen met de meeste verzekeringen per inwoner heb ik wel eens begrepen ;)

Dank u kan in het frans klinken als "dans la cul"

• Hydra
Tylen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:30:

Vaak ben je te bang ;)
Precies. Ik kan dan wel eerst 2 jaar gaan sparen om 15k buffer te hebben maar dan gooi ik 2 jaar ZZP inkomsten weg. Heb nu al 7 weken aan uren gewerkt en met dat geld kom ik ook al een heel eind. Ik zit ook in een gebied (Java dev) waar gewoon enorm veel vraag is.

• Hankie0412
gold_dust schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:36:
[...]

Ik had zo'n 10 maanden buffer toen ik startte. Inmiddels kan ik een paar jaar zonder werk rondkomen. Dat bedoel ik met serieuze buffer. Dat is een veel comfortabelere positie omdat je dan ook wat selectiever kan zijn welke projecten je gaat doen of kan opstappen als je het team of bedrijf niet goed genoeg vindt.
Je moet ook vertrouwen hebben in jezelf en dan is zo'n grote buffer echt niet nodig en een paar jaar is naar mijn inziens helemaal overdreven. Ik stel een redelijk buffer op zeg 6 maanden en de rest trek ik prive om te sparen/aflossen en te genieten. Ik kan morgen onder een bus komen en dan heb ik alles opgepot...

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 21:42
Hydra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:26:
[...]
Daarnaast heb ik nog 5k leningsruimte en heeft m'n vriendin nog 5k spaargeld. Maar geen van beiden wil ik aanspreken als dat niet nodig is, vandaar dus dat ik eenmalig het geld versneld heb laten betalen.
Maar dan heb je dus, uitgaande van een factuur van 10k, zojuist €300 euro betaald omdat je liever niet aan je spaargeld zit?

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:24

SeatRider

Back in the seat

Vraagje, ik zal in 2019 waarschijnlijk mijn ZZP-schap om gaan zetten in een BV, vanwege de (te verwachten) omzet. Wat ik me afvroeg, als ik mezelf daarna als DGA een salaris ga toekennen, moet ik dan wel allerlei sociale premies afdragen aan het UWV (terwijl ik daar vervolgens geen recht op heb)?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
bramm90 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:15:
[...]
Maar dan heb je dus, uitgaande van een factuur van 10k, zojuist €300 euro betaald omdat je liever niet aan je spaargeld zit?
Het zou mij in die situatie ook vijf uur werken aan aftrekbare kosten waard zijn.

Ik hoopte dat je een klant had die voor jou goede betalingscondities had geregeld. Dat kan ook een keer voorkomen. Zo had ik een klant [deel van een zeer groot bedrijf] dat volgens hun inkoopvoorwaarden een betalingstermijn van 60 dagen had die de betalingsconditie voor mijn zaak op 14 dagen had staan - omdat iemand erg erg blij was. Op papier dus geen status, in praktijk bijna direct betaald.

ANdrode wijzigde deze reactie 13-02-2019 09:20 (4%)

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

gold_dust schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:36:
[...]

Zonde man zo'n grote buffer. Ik zou gelijk de hypotheek ermee aflossen ;)

Tylen wijzigde deze reactie 13-02-2019 09:21 (39%)

• Hankie0412
Tylen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:21:
[...]

Zonde man zo'n grote buffer. Ik zou gelijk de hypotheek ermee aflossen ;)
Ja of een appartement kopen voor passief inkomen!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Hankie0412 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:23:
[...]

Exact. huisjesmelken FTW :P

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:32

Tijd voor een feestje!
Mijn eerste is ook vorige week betaald *O*. Ik heb wel netjes de 30 dagen afgewacht en alles betaald met mijn buffer. Die optie had ik ook om versneld uit te laten betalen tegen 3% maar niet gedaan. Zou mij inderdaad ook 300 euro kosten. Daarmee kan ik mee een jaar lang mijn Tmobile abo betalen >:).

Khayma wijzigde deze reactie 13-02-2019 09:30 (22%)

• Hydra
bramm90 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:15:
Een krediet en het spaargeld van m'n vriendin ja. Ik heb zelf nog zo'n 1500 spaargeld over. Dat klopt. En da's mijn keuze :) Wat ik al zei; het is eenmalig. Ik vind het gevoel gewoon mijn geld op mijn rekening te hebben voor de wintersport die 300 euro wel waard.
Hankie0412 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:23:
M'n vader heeft een studentenflat in Groningen. Mooi rendement :)

Hydra wijzigde deze reactie 13-02-2019 09:38 (19%)

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 21:42
Hydra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:37:
[...]
Ik vind het gevoel gewoon mijn geld op mijn rekening te hebben voor de wintersport die 300 euro wel waard.
Jammer zeg, als ZZP'er in de ICT kan het maar zo zijn dat dit de laatste keer ooit was dat je krap bij kas zat. Daar kijk je ooit nog met een misplaatst gevoel van nostalgie op terug ;)

• Kayl
BiLLY_daKid schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:24:
De btw krijg je uitbetaald door jouw klanten. Jij moet de btw vervolgens per kwartaal (tenzij anders afgesproken) weer afdragen. Niet spannend, maar je moet er wel rekening mee houden.
Aha, maar ik neem aan dat dit boven op je uurtarief komt toch? Dus onder aan de streep merk je daar niets van?

• Dennisonline
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21-04 11:46
Kayl schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:47:
[...]

Aha, maar ik neem aan dat dit boven op je uurtarief komt toch? Dus onder aan de streep merk je daar niets van?
Ja, wel altijd handig om erbij te vermelden dat je uurtarief ex. btw is ;-)

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 13:41
SeatRider schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:16:
Vraagje, ik zal in 2019 waarschijnlijk mijn ZZP-schap om gaan zetten in een BV, vanwege de (te verwachten) omzet. Wat ik me afvroeg, als ik mezelf daarna als DGA een salaris ga toekennen, moet ik dan wel allerlei sociale premies afdragen aan het UWV (terwijl ik daar vervolgens geen recht op heb)?
Dat lijkt me nogal wiedes, maar je kunt kiezen voor het laagst toegestane salaris (45k ongeveer), Vervolgens kun je kiezen voor dividend uitkeren.

Ik zou eens goed nagaan of een BV wel de moeite waard is (voor mij als zzp-er met ongeveer 180k+ omzet niet in ieder geval, net voorbij het omslagpunt meen ik). Je kunt bijvoorbeeld niet zelf even bepalen hoeveel je aan jezelf uitkeert, daar zijn regels voor. Keuze tussen dividend of salaris bijvoorbeeld (waarbij dividend fiscaal aantrekkelijk lijkt). Plus jaarlijkse hoge(re) accountantskosten, opstartkosten, e.d.

Maar voor mij geldt vooral: eigenlijk wil ik het gedoe niet van een BV :)

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Hydra
Kayl schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:47:
Yup. Ik had me dat overigens ook ff niet gerealiseerd totdat ik m'n eerste factuur zag. Krijg dus 21% 'meer' geld gestort dan ik verwacht had. Niet dat ik het mag houden maar in 1 keer 13k op je rekening krijgen is wel vet :D

• LinuX-TUX
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:06
[...]

Romen ze daarnaast ook nog iets per uur af?

Versnelde betalingen zijn soms handig, maar als je 1 keer een gat kan overbruggen is het ook een soort van nabetalings buffer als je tussen projecten zit :)

Welkom bij de club overigens :Y)

• Hydra
LinuX-TUX schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:54:
Romen ze daarnaast ook nog iets per uur af?
3% binnen 1 dag, 2% binnen 8 dagen, 1% binnen 15 dagen.
Versnelde betalingen zijn soms handig, maar als je 1 keer een gat kan overbruggen is het ook een soort van nabetalings buffer als je tussen projecten zit :)

Welkom bij de club overigens :Y)
Thanks!

• ErnstH
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:13:
[...]

[...]

Thanks!
Jezusmina dat is snel verdiend voor hen, dat zijn echt zieke rendementen. :9
Als er een kredietverzekering aan vast zit ("betaald is betaald"), dan is het geen gek idee. Vooral de 15 dagen optie kan aantrekkelijk zijn, afhankelijk van de eindklant.

Check de kleine letters. Kan de tussenpartij reeds redane betalingen terugvorderen of verrekenen met nieuwe betaling bij betalingsonmacht van de eindklant? Dan is het gewoon een heel duur krediet.

• LinuX-TUX
Hydra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:13:
[...]

[...]

Thanks!
Netjes voor versneld betalen, maar ik bedoelde ... in zijn algemeen. Jij factureert X, zij factureren X+(aantal uren x Y) door aan eindklant.

• Hydra
ehoutgast schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:36:
Jezusmina dat is snel verdiend voor hen, dat zijn echt zieke rendementen. :9
Tja. Beter dan die tussenpartijen die 10 euro of meer van je uurtarief willen hebben omdat ze je 'aangebracht hebben' en daar vervolgens geen fuck voor doen. En je opzadelen met een relatiebeding. Ik vind het relaxt dat ik de optie heb deze eerste factuur te laten versnellen. Ga ik ook maar 1 keer gebruik van maken.
LinuX-TUX schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:51:
Netjes voor versneld betalen, maar ik bedoelde ... in zijn algemeen. Jij factureert X, zij factureren X+(aantal uren x Y) door aan eindklant.
Oh zo. Nee, zonder versnelde betaling romen ze niets af. Brainnet is primair een administratiebedrijf en dat wordt door de klant betaald.

Ik registreer m'n gemaakte uren bij Brainnet en m'n manager (klant) accepteert ze. Na elke periode stuurt Brainnet me dan een betalingsvoorstel die ik moet accepteren met een factuurnummer. Dat wordt dan een creditfactuur. Deze krijg ik dan na X tijd betaald, en dat kun je laten versnellen. Ik hoef dus ook zelf geen facturen te sturen.

Hydra wijzigde deze reactie 13-02-2019 12:25 (55%)

• LinuX-TUX
Hydra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:17:
[...]

Tja. Beter dan die tussenpartijen die 10 euro of meer van je uurtarief willen hebben omdat ze je 'aangebracht hebben' en daar vervolgens geen fuck voor doen. En je opzadelen met een relatiebeding. Ik vind het relaxt dat ik de optie heb deze eerste factuur te laten versnellen. Ga ik ook maar 1 keer gebruik van maken.

[...]

Oh zo. Nee, zonder versnelde betaling romen ze niets af. Brainnet is primair een administratiebedrijf en dat wordt door de klant betaald.

Ik registreer m'n gemaakte uren bij Brainnet en m'n manager (klant) accepteert ze. Na elke periode stuurt Brainnet me dan een betalingsvoorstel die ik moet accepteren met een factuurnummer. Dat wordt dan een creditfactuur. Deze krijg ik dan na X tijd betaald, en dat kun je laten versnellen. Ik hoef dus ook zelf geen facturen te sturen.
Zijn ze er wel transparant in wat de klant betaald tov wat jij ontvangt?

Klinkt als een goede partij. Zelf heb ik ook alleen 1malig een bedrag hoeven aftikken, wat op jaarbasis ongeveer 55ct / u zou zijn als ik het zou doorrekenen. En ik ga er langer dan een jaar aan de slag, dus effectief is het nog minder. Collega's om me heen dragen zo'n bedrag bijna 2 wekelijks af door de marge op het uurtarief :+

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:32
bramm90 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:47:
[...]

Jammer zeg, als ZZP'er in de ICT kan het maar zo zijn dat dit de laatste keer ooit was dat je krap bij kas zat. Daar kijk je ooit nog met een misplaatst gevoel van nostalgie op terug ;)
Ik vond het juist een zenuwslopend gevoel. Vooral als je de laatste week wel 50x de ING app hebt gerefresht! Als het dan op dag 29 erop staat! Wat een heerlijk gevoel! hahaha. _/-\o_

• Hydra
LinuX-TUX schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:57:
Zijn ze er wel transparant in wat de klant betaald tov wat jij ontvangt?
Ik heb direct met de klant onderhandeld over m'n uurtarief. Daar heeft Brainnet niks over te zeggen en zijn ze ook niet bij betrokken. Ik zit dus 'direct' bij de klant, deze heeft alleen de administratie uitbesteed. Niet het zoeken.

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:56
In dat geval acteert Brainnet alleen als broker en krijgen ze een 'kleine' fee direct van de klant (+/-1 eur/uur is het hier geloof ik). Zo zit ik nu ook bij huidige klant. Tarief onderhandeld met klant zelf, maar facturatie moet verplicht via een broker (die dan door klant wordt betaald).

• BertS
poehee schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:49:
[...]

Dat lijkt me nogal wiedes, maar je kunt kiezen voor het laagst toegestane salaris (45k ongeveer), Vervolgens kun je kiezen voor dividend uitkeren.

Ik zou eens goed nagaan of een BV wel de moeite waard is (voor mij als zzp-er met ongeveer 180k+ omzet niet in ieder geval, net voorbij het omslagpunt meen ik). Je kunt bijvoorbeeld niet zelf even bepalen hoeveel je aan jezelf uitkeert, daar zijn regels voor. Keuze tussen dividend of salaris bijvoorbeeld (waarbij dividend fiscaal aantrekkelijk lijkt). Plus jaarlijkse hoge(re) accountantskosten, opstartkosten, e.d.

Maar voor mij geldt vooral: eigenlijk wil ik het gedoe niet van een BV :)
Als je als zzp-er in de dienstverlening zit en 120k omzet hebt, ga je niet wegkomen met het minimale loon van 45k. Dan geldt 'gebruikelijk loon' en wordt uitgegaan van ca 75% van je (netto) omzet dacht ik.

• pirke
  • Nu online
Een gemiddelde software ontwikkelaar zal 60k bruto krijgen. 75% van dit gebruikelijke loon is 45k.
Tussen 45k en 60k in box1 scheelt de belasting niet zo heel veel denk ik. (tussen dividend en loon)

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:40
pirke schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 00:10:
Een gemiddelde software ontwikkelaar zal 60k bruto krijgen. 75% van dit gebruikelijke loon is 45k.
Een gemiddelde zelfstandige software ontwikkelaar verdient €75 per uur. Om €180k omzet te maken moet je dan 2400 uur werken. Doe je dat in significant minder uren dan ben je geen gemiddelde software ontwikkelaar en kom je niet weg met €45k aan loon.

• degroot
  • Niet online
Zijn de meeste van jullie programmeurs/developers? En hoe is de ZZP markt voor Network/System administrators ( o.a. via opdrachten vanuit Brokers zoals Brainnet/Myler/IT-Contracts) in de regio Breda/Tilburg/WestBrabant tot aan Rotterdam?.
Krijg het idee nl. dat merendeel freelance developer is. Die markt is natuurlijk veel meer projectmatiger werken dan Network/System administrator.

Ik twijfel nl. om ook als freelance verder te gaan. Ik heb ongeveer 2 maanden opzeg termijn bij mijn huidige werkgever. Dat zou natuurlijk een mooie periode zijn om mij bij alle brokers in te schrijven. Een eigen netwerk heb ik momenteel nog niet. Tegen de tijd dat de opzegtermijn voorbij is zou er toch al wel een opdracht via een broker binnengekomen zijn? Hoe hebben jullie (de vraag aan Network/System admins) dat destijds gedaan?

www.degroot-it.nl

• Hankie0412
degroot schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:29:
Zijn de meeste van jullie programmeurs/developers? En hoe is de ZZP markt voor Network/System administrators ( o.a. via opdrachten vanuit Brokers zoals Brainnet/Myler/IT-Contracts) in de regio Breda/Tilburg/WestBrabant tot aan Rotterdam?.
Krijg het idee nl. dat merendeel freelance developer is. Die markt is natuurlijk veel meer projectmatiger werken dan Network/System administrator.

Ik twijfel nl. om ook als freelance verder te gaan. Ik heb ongeveer 2 maanden opzeg termijn bij mijn huidige werkgever. Dat zou natuurlijk een mooie periode zijn om mij bij alle brokers in te schrijven. Een eigen netwerk heb ik momenteel nog niet. Tegen de tijd dat de opzegtermijn voorbij is zou er toch al wel een opdracht via een broker binnengekomen zijn? Hoe hebben jullie (de vraag aan Network/System admins) dat destijds gedaan?
Ik denk dat dat wel meevalt dat het merendeel developer is, zie in de markt meer een overkill aan pm's 8) . Ik ben persoonlijk O365 Consultant en daar zijn ook voldoende opdrachten in te vinden (consultancy of beheer).

Een opdracht komt niet altijd via een specifieke broker je kunt ook zelf actief op zoek gaan. Kijk eens naar sites als freelance.nl of er iets in je buurt voorbij komt en als je via een broker wil, waarom niet als probeersel inschrijven bij kvk en kijken wat eruit komt. Daarnaast is het opstellen van een business plan wel handig en dan vooral te kijken naar de afzetmarkt.

Voor dat ze hier weer gaan roepen hoe groot is je buffer, dat is je eigen keuze hoeveel risico je wilt en kan nemen.

• Flatlinernl
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:29
RichieB schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:03:
[...]

Een gemiddelde zelfstandige software ontwikkelaar verdient €75 per uur. Om €180k omzet te maken moet je dan 2400 uur werken. Doe je dat in significant minder uren dan ben je geen gemiddelde software ontwikkelaar en kom je niet weg met €45k aan loon.
Is 75 p/u gemiddeld? Hoe bepaal je een gemiddelde? Ontwikkelaars met x ervaring, alle ontwikkelaars?

Daarnaast wel benieuwd naar de beweegredenen om voor een BV te kiezen van mensen.

Zijn er hier mensen die vanuit een BV werken ipv eenmanszaak?

Wat was jullie reden om over te stappen?

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 21:33

Stoffel

Engineering the impossible

Ik heb een structuur met een holding en een aantal BV's daaronder. Een daarvan is de werkmaatschappij waarmee ik mijn freelance uren factureer. De omzet daarin is significant hoger dan 180k (werk als interim CTO). Mijn salaris komt uit de holding en is 100k per jaar. Meer heb ik gewoon niet nodig en ik denk dat het wel te beargumenteren is dat het een acceptabel salaris is voor de functie. Wat er in die werkmaatschappij overblijft na de management fee wordt afgedragen aan de holding en maak ik grotendeels op aan investeringen zodat ik hopelijk een stuk eerder met pensioen kan.

Hoewel het fiscaal volgens mij niet eens zoveel oplevert is de beweegreden voor mij vooral dat alles beter te structreren is. Het is al vaker voorgekomen dat ik een bedrijf/BV ben gestart dat ik op een later moment geheel of gedeeltelijk heb verkocht. Dat is een stuk eenvoudiger te doen als het een aparte juridische entiteit is. Daarnaast is aansprakelijkheid ook wel een argument voor me aangezien het soms ondernemingen met behoorlijk risico zijn.

Zoekt goede PHP developers die iets nieuws zoeken. Grotendeels remote, zeer goed salaris, uitdagende omgeving en veel doorgroeimogelijkheden. DM me voor meer info.

• Hankie0412
Flatlinernl schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:49:
[...]

Is 75 p/u gemiddeld? Hoe bepaal je een gemiddelde? Ontwikkelaars met x ervaring, alle ontwikkelaars?

Daarnaast wel benieuwd naar de beweegredenen om voor een BV te kiezen van mensen.

Zijn er hier mensen die vanuit een BV werken ipv eenmanszaak?

Wat was jullie reden om over te stappen?
Financieel maakt het niet zoveel uit is hier in dit topic eerder berekend https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57374235

• Flatlinernl
Hankie0412 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:12:
[...]
Financieel maakt het niet zoveel uit is hier in dit topic eerder berekend https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57374235
Die berekening had ik voor mezelf uiteraard ook gemaakt. Vandaar ook de reden om te vragen waarom mensen het wel gedaan hebben.

• Hankie0412
Flatlinernl schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:15:
[...]

Die berekening had ik voor mezelf uiteraard ook gemaakt. Vandaar ook de reden om te vragen waarom mensen het wel gedaan hebben.
Dan inderdaad voor eventuele verkoop, beter scheiding prive en zakelijk, product management, etc

• Flatlinernl
Hankie0412 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:20:
[...]
Dan inderdaad voor eventuele verkoop, beter scheiding prive en zakelijk, product management, etc
Ik ben nog steeds niet helemaal duidelijk blijkbaar, het lijstje mogelijke voordelen kan ik zelf ook opzoeken. Ik zoek dus mensen die de keuze hebben gemaakt en de onderbouwing daarvan.
Stoffel schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:09:
Hoewel het fiscaal volgens mij niet eens zoveel oplevert is de beweegreden voor mij vooral dat alles beter te structreren is. Het is al vaker voorgekomen dat ik een bedrijf/BV ben gestart dat ik op een later moment geheel of gedeeltelijk heb verkocht. Dat is een stuk eenvoudiger te doen als het een aparte juridische entiteit is. Daarnaast is aansprakelijkheid ook wel een argument voor me aangezien het soms ondernemingen met behoorlijk risico zijn.
Afsplitsen is nu zeker nog niet van toepassing met alleen consultancy. Aansprakelijkheid is voor nu afgedekt in de overeenkomst maar zou een optie kunnen zijn.
Pagina: 1 ... 91 ... 97 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True