Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

kan ik als klein BTW ondernemer een auto op grijs kenteken k

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• rbarock2201
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 11-02 18:46
Mijn vraag

Ik vroeg me af, nu ik zonnepanelen heb en ik nu als klein btw ondernemer te boek sta, of het mogelijk is om in een auto te rijden met grijs kenteken en de hier ook de profits te krijgen als ondernemer met een bedrijfsauto.

Beste antwoord (via rbarock2201 op 10-02-2019 20:29)

• igmar
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10-02 21:48

igmar

Hevig verliefd

rbarock2201 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:36:
Mijn vraag

Ik vroeg me af, nu ik zonnepanelen heb en ik nu als klein btw ondernemer te boek sta, of het mogelijk is om in een auto te rijden met grijs kenteken en de hier ook de profits te krijgen als ondernemer met een bedrijfsauto.
Dat is alleen om de BTW terug te vragen. Je bent alleen ondernemer voor het terugleveren van stroom, en de aanschaf van een auto op grijs kenteken past daar niet bij.

Alle reacties

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10:01

DataGhost

iPL dev

Heb je al eens gegoogled wat de eisen voor een grijs kenteken zijn? Dan had je namelijk binnen een paar minuten gevonden dat dat niet mogelijk is. Tenminste, ik kan niet zien wat je precies allemaal doet, maar als je hele "bedrijf" is dat je zonnepanelen op je dak hebt liggen en verder niks, dan kan je dat lekker vergeten. Op een personenauto (ga ik vanuit dat je die wilt kopen) krijg je sowieso geen grijs kenteken.

Workstation specs Server specs Laptop specs Linux op 5.5G 80GB iPod

• Jordyz
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Zoals hierboven gezegd wordt, je hebt namelijk geen auto nog die je voor je werkzaamheden nodig hebt om een grijpkenteken te krijgen.

Je zonnepanelen liggen op het dak, je hoeft er niks voor te doen. Al zou je het proberen, dikke kans dat je later een controle krijgt van de belastingdienst om toch even te laten zien waarvoor jij die nodig hebt om een auto op grijpkenteken te zetten.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:11
Mijn vraag

https://www.geld.nl/autov...nbelasting-grijs-kenteken

Ik voorzie een paar problemen:

1. Voor je zonnepanelen hoef je niet veel te rijden. Die 10% zakelijke kilometers kom je niet aan.
2. Resteert het prive rijden. Kosten aftrekbaar en bijtellen in de WUO. Wait. Je bent geen IB-ondernemer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10-02 21:48

igmar

Hevig verliefd

Mijn vraag

Dat is alleen om de BTW terug te vragen. Je bent alleen ondernemer voor het terugleveren van stroom, en de aanschaf van een auto op grijs kenteken past daar niet bij.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:13
t_captain schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:50:
[...]

https://www.geld.nl/autov...nbelasting-grijs-kenteken

Ik voorzie een paar problemen:

1. Voor je zonnepanelen hoef je niet veel te rijden. Die 10% zakelijke kilometers kom je niet aan.
2. Resteert het prive rijden. Kosten aftrekbaar en bijtellen in de WUO. Wait. Je bent geen IB-ondernemer.
Kun je hem niet privé rijden voor de IB? Dat kan met normale auto's ook.

De 10% drempel blijft een hindernis in het geval vd TS, maar wellicht voor andere ondernemers... ;)

Edit

Net als bij auto met een geel kenteken kan je er voor kiezen om de auto met grijs kenteken zakelijk aan te houden of in privé aan te houden.

pirke wijzigde deze reactie 11-02-2019 10:27 (20%)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:11
Resteert punt 1. TS kan de 10% zakelijk gebruik niet aannemelijk maken. Tenzij hij drie keer per week naar de winkel moet om spare parts voor zijn zonnedak te regelen ofzo.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True