Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
MarcelP102 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:59:
Welke software/websites gebruiken jullie voor urenregistratie, facturatie en boekhouding? Hebben jullie bewust voor losse paketten gekozen of bestaat er ook een programma dat alles in zich heeft.

Bij mijn eerste verkenning kom ik er toch wel achter dat er geen echte (betaalbare) alleskunners zijn. Daardoor zal ik waarschijnlijk meerdere paketten af moeten nemen met dubbeling in functies..

Tips? Of werken we allemaal met Excel?😉
Ik gebruik ook MoneyMonk. Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar ik ben er enorm tevreden mee. Neemt je echt werk uit handen. Ingevulde uren en gemaakte reiskosten zijn met enkele klikken in een mooie (customisable!) factuurtemplate te knallen en richting de klant te mailen, inclusief bijlagen als urenspecificatie en bonnetjes enz. Fijn in gebruik :)
Ze ontwikkelen het ook actief - er komen steeds meer mooie grafiekjes bij om beter inzicht te krijgen in je uren en inkomsten/uitgaven.

Hier een schaamteloze referral link voor het eerste jaar 25% korting O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:41

Boy

www.byoscoop.nl

Ik gebruik https://dailytimeapp.com/ , is alleen voor Mac beschikbaar, maar hij is superhandig als je veel projecten door elkaar doet. Hij vraagt iedere 15 a 30 minuten wat je aan het doen bent. En als ik geswitcht ben naar een ander project hoef ik dat dus niet zelf eerst aan te geven.

Ik weet dat ik het zou vergeten om m'n urenregistratie om te zetten naar dat andere project en dan loopt het in de soep bij mij :)

Boekhouding heb ik sinds dit jaar compleet uitbesteed. Hoef alleen de facturen te geven en zo en facturatie doe ik wel zelf (via software die de boekhouder aanraadt). Ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen, maar boekhouding zelf invoeren in e-boekhouden werd ik niet blij van en kostte me toch veel tijd...en ik denk dat ik wss toch wel wat foutjes heb gemaakt...

En onder de streep kost het me (all-in) 125 euro per maand (bruto)...dat heb ik er graag voor over

[ Voor 6% gewijzigd door Boy op 18-01-2019 10:04 ]

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-06 15:10
Boy schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:04:
Boekhouding heb ik sinds dit jaar compleet uitbesteed. Hoef alleen de facturen te geven en zo en facturatie doe ik wel zelf (via software die de boekhouder aanraadt).
Hier hetzelfde. Software die we 'samen' gebruiken is https://informer.nl

Perfect pakket als je het mij vraagt. Alleen mag hun REST API wat beter dan kan ik als ontwikkelaar wat makkelijker mijn uren (voor automatische facturatie) boeken. Ze hebben wel laten weten dat die volop in ontwikkeling is. Nu gebruik ik curl commando's voor automatisering, niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

miena21 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:17:
[...]

Hier hetzelfde. Software die we 'samen' gebruiken is https://informer.nl

Perfect pakket als je het mij vraagt. Alleen mag hun REST API wat beter dan kan ik als ontwikkelaar wat makkelijker mijn uren (voor automatische facturatie) boeken. Ze hebben wel laten weten dat die volop in ontwikkeling is. Nu gebruik ik curl commando's voor automatisering, niet ideaal.
Bij mij is he https://www.minox.nl/

Het ziet er wat verouderd uit, moet het nog gaan gebruiken. Eens kijken hoe het bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

miena21 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:17:
Nu gebruik ik curl commando's voor automatisering, niet ideaal.
Niet ideaal, wel +1 nerd punt :+

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 14:25

Reneger

Wie? IK?

Moneybird voor facturatie en boekhouding. Mijn accountant heeft toegang, dus de eindejaarsafrekening is voor hem ook makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:27

CodeIT

Code IT

Viper® schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:22:
[...]

Bespreek dit wel even met je werkgever, zolang je dit nog niet gedaan had.

In sommige contracten zijn neven werkzaamheden zeker in dezelfde branch uitgesloten.
Maar volgens mij doen veel werkgevers er niet al te moeilijk over zolang je dit maar bespreekt.
Er stond niets over in mijn contract, maar heb het wel met mijn werkgever (klein bedrijfje) besproken. Hij vond het niet heel leuk, want hij is bang dat ik meer voor mezelf wil gaan werken en minder voor hem.

Mogelijk stel ik hem voor dat ik de helft van mijn uren als freelancer voor hem ga doen voor zijn bruto loonsom voor een x periode. De andere helft blijf ik dan in dienst. Ik heb dan nog steeds recht op WW en loon bij ziekte (voor de helft) + ik voldoe aan het urencriterium, dus recht op de aftrekposten. Hij heeft dan zekerheid dat ik x periode voor hem blijf werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1337
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-06 19:04
drooger schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:36:
Over ~ 2-3 jaar wil ik de switch maken naar zzp. (wil eerst wat meer vastigheid hebben, de stap goed voorbereiden en kennis verbreden)

Is het niet al te ingewikkeld als je een leaseauto of leasecontract zou moeten/willen overnemen?
Of is een private lease of eigen auto veel gemakkelijker en wenselijker bij de overstap naar zzp?
Ik zou het niet doen, veel te duur. Ik zou gewoon een goedkope auto kopen voor de eerste 4-5 maanden (of als je geluk hebt met de locatie van je opdracht kun je ook het OV overwegen. Als je een beetje goed in de opdrachten zit kan je daarna prima een nette (2e hands) auto kopen.

Ik had ook een leaseauto van mijn werkgever maar kon daar zo vanaf (als hij niet boven het budget was waardoor je een eigen bijdrage hebt, dan moet je in 1 keer de volledige eigen bijdrage aftikken voor de rest lease periode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 11:21

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Over ~ 2-3 jaar wil ik de switch maken naar zzp. (wil eerst wat meer vastigheid hebben, de stap goed voorbereiden en kennis verbreden)

Is het niet al te ingewikkeld als je een leaseauto of leasecontract zou moeten/willen overnemen?
Of is een private lease of eigen auto veel gemakkelijker en wenselijker bij de overstap naar zzp?
Ik heb met mijn binnenkort ex werkgever de constructie dat ik de tankpas inlever en zij mij maandelijks de leasekosten doorfactureren. Ik blijf op mijn huidige klus, dus ik factureer aan hen gewoon mijn uren.

Dat is puur omdat ik de auto verplicht moest meenemen, ze hadden me ook bij uitdiensttreding de volledige kosten in 1 keer kunnen laten aftikken... Omdat ik een soort van "gegarandeerde" opdracht heb (in ieder geval t/m eind juni) zie ik er weinig risico in.

[ Voor 6% gewijzigd door Wijnbo op 18-01-2019 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:26

Ik kan mijn lease auto achterlaten en heb daar dan ook voor gekozen. Ik vond het overnemen van het leasecontract erg duur, zeker met de bijtelling en BTW prive gebruik. Ik heb er voor gekozen om een 2e hands auto te kopen, deze prive te rijden en mijzelf 19 ct/km te betalen. Ik zit ook in mijn opstartfase en maakt mij flexibeler en ga ik niet direct een langdurig contract aan.

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo

Wijnbo

CptMorgan schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:34:
[...]

Ik kan mijn lease auto achterlaten en heb daar dan ook voor gekozen. Ik vond het overnemen van het leasecontract erg duur, zeker met de bijtelling en BTW prive gebruik. Ik heb er voor gekozen om een 2e hands auto te kopen, deze prive te rijden en mijzelf 19 ct/km te betalen. Ik zit ook in mijn opstartfase en maakt mij flexibeler en ga ik niet direct een langdurig contract aan.
Hierover getwijfeld, tot ik de KIA Niro zag. Scheelt netto 25K over de looptijd t.o.v. een "normale" standaard leasewagen van rond de 40K.

Alles bij elkaar heb je voor ongeveer 400 euro (netto) per maand een pracht van een auto, daar kan ik 2e hands niet voor rijden... (aanschaf, brandstof, wegenbelasting, verzekering)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Welke software/websites gebruiken jullie voor urenregistratie, facturatie en boekhouding?
Ik gebruik Acumulus. Die supporten uren registratie maar dat gebruik ik niet; ik werk wat langduriger bij m'n klanten. Uren zijn altijd een vast aantal uren per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-06 08:22
Wijnbo schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:36:
[...]
Hierover getwijfeld, tot ik de KIA Niro zag. Scheelt netto 25K over de looptijd t.o.v. een "normale" standaard leasewagen van rond de 40K.

Alles bij elkaar heb je voor ongeveer 400 euro (netto) per maand een pracht van een auto, daar kan ik 2e hands niet voor rijden... (aanschaf, brandstof, wegenbelasting, verzekering)
Lease je deze? Operational of financial?

Ik twijfel nogal over de auto, heb mijn leaseauto ingeleverd toen ik vertrok bij mijn werkgever op 1-10 vorig jaar en reis sindsdien met het OV.

Misschien is over 1-2 jaar een nieuwe ev aanschaffen een betere keuze en tot die tijd met 1 kleinere bezine auto/EV blijven doen.
TucanoItaly schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:36:
[...]
Ik gebruik Acumulus. Die supporten uren registratie maar dat gebruik ik niet; ik werk wat langduriger bij m'n klanten. Uren zijn altijd een vast aantal uren per week.
Hier ook Acumulus voor zowel mijn boekhouding als die van mijn vriendin. Wij houden er ook onze uren in bij. Interface is wat ouderwets maar een complete api die je eventueel kunt gebruiken om te koppelen aan andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo

Wijnbo

Flatlinernl schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:44:
[...]

Lease je deze? Operational of financial?

Ik twijfel nogal over de auto, heb mijn leaseauto ingeleverd toen ik vertrok bij mijn werkgever op 1-10 vorig jaar en reis sindsdien met het OV.
Operational. De 4% hakt er echt enorm in, zeker in combinatie met het feit dat je elektrisch op 3,5 ct per km zit en benzine op 10 ct. Daarnaast na looptijd 5 jaar eigenaar van het laadstation thuis wat bij de lease in zit :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 14:56
Welke software/websites gebruiken jullie voor urenregistratie, facturatie en boekhouding? Hebben jullie bewust voor losse paketten gekozen of bestaat er ook een programma dat alles in zich heeft.
https://moneymonk.nl

Werkt echt top. Mocht je er mee aan de slag willen laat me dan ff een referral link sturen, levert me een maandje gratis op :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 02:10
Hydra schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:53:
Ik vermoed (but IANAL) dat dat niet mag; een werknemer verplichten een auto over te nemen en een leasemaatschappij die daar niet aan mee wil werken. Verwacht dat 't dan vrij snel weer het probleem van je werkgever is.

Of je dat soort juridisch geneuzel wil is een 2e natuurlijk.
Bij mij in mijn contract stond destijds dat ik verplicht was om hem over te nemen als ik uit eigen beweging vertrok. Ze kunnen je (IIRC) niet verplichten om de auto over te nemen als zij je naar buiten trappen, maar als je zelf vertrekt kan ik mij voorstellen dat dat niet op gaat. Hoe rechtsgeldig dat is weet ik eigenlijk niet, ik heb de auto destijds over laten nemen door mijn nieuwe werkgever. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-06 12:04
Hydra schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:53:
[...]

Een paar oud collega's van me hebben dat gedaan bij Leaseplan en dat kon eigenlijk zonder problemen. Of je het wil is een tweede; het is gewoon erg duur. Zelf ben ik voor een youngtimer gegaan die ik op de zaak rij; lage bijtelling (80 per maand) en alle kosten zakelijk. Ik had wel m'n leasecontract zo getimed dat ik voor m'n start van m'n auto af zou zijn.
Youngtimers kunnen je anders ook in de kont bijten.
Dat dacht ik ook te doen, eerste reparatie-rekening voor de APK was zo hoog dat ik hem direct weg kon doen ;(

Nu heb ik een vrij nieuwe auto. Stuk duurder, maar die blijft voorlopig wel rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 18-01-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
SonataArctica schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:52:
Bij mij in mijn contract stond destijds dat ik verplicht was om hem over te nemen als ik uit eigen beweging vertrok. Ze kunnen je (IIRC) niet verplichten om de auto over te nemen als zij je naar buiten trappen, maar als je zelf vertrekt kan ik mij voorstellen dat dat niet op gaat. Hoe rechtsgeldig dat is weet ik eigenlijk niet, ik heb de auto destijds over laten nemen door mijn nieuwe werkgever. :+
Ging om de situatie dat je de auto over moet nemen van je werkgever maar het van de leasemaatschappij niet mag.
hackerhater schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:52:
Youngtimers kunnen je anders ook in de kont bijten.
Dat dacht ik ook te doen, eerste reparatie-rekening voor de APK was zo hoog dat ik hem direct weg kon doen ;(
Wat voor'n auto was dat, met hoeveel KM? Heb zelf een Volvo V70 met 143k.

[ Voor 47% gewijzigd door Hydra op 18-01-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Hydra schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:54:
[...]

Wat voor'n auto was dat, met hoeveel KM? Heb zelf een Volvo V70 met 143k.
Ook een V70, met iets van 2,5 ton op de teller.
De intercooler en turbo waren eraan gegaan.
Wijnbo schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:50:
[...]

Operational. De 4% hakt er echt enorm in, zeker in combinatie met het feit dat je elektrisch op 3,5 ct per km zit en benzine op 10 ct. Daarnaast na looptijd 5 jaar eigenaar van het laadstation thuis wat bij de lease in zit :-)
Hoeveel km kan je met die auto rijden? Is ie geschikt voor lange afstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
hackerhater schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:55:
Tja. Dat doe je ook jezelf aan he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 10:39
Het hele lease gedoe vind ik maar lastig. Ik ben sinds April vorig jaar echt ZZP'er. Wel ingeschreven sinds mei 2015 en naast mijn baan in loondienst wat klusjes gedaan maar sinds April echt de stap gemaak.

Momenteel rijd ik een 8 jaar oude Seat Ibiza St en deze is zo langzamerhand aan vervangen toe (170.000 op de teller en kinderen worden groter waardoor achterin krap wordt).

Ik denk dan aan lease maar daar begint de moeilijkheid. Want ik lees dan over bijtelling en dat soort dingen maar hoe het echt zit snap ik niet. Zoals ik lees ben ik een paar honder euro zakelijk kwijt en ook nog eens 219 euro prive bijtelling. Kan iemand mij kort uitleggen hoe het nou zit? Het zou gaan om een Kia Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Tjah gebrek aan middelen :)
Ik heb nu een V40 op financial lease. Nu 1,3 ton op de teller (waarvan iets van 0,2 die ik erop gezet heb:P)
Ding rijd prima en heeft zelfs geen problemen met die sneeuwjacht van gisteren (lang leven goede winterbanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Robbie T schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:56:
Het hele lease gedoe vind ik maar lastig. Ik ben sinds April vorig jaar echt ZZP'er. Wel ingeschreven sinds mei 2015 en naast mijn baan in loondienst wat klusjes gedaan maar sinds April echt de stap gemaak.

Momenteel rijd ik een 8 jaar oude Seat Ibiza St en deze is zo langzamerhand aan vervangen toe (170.000 op de teller en kinderen worden groter waardoor achterin krap wordt).

Ik denk dan aan lease maar daar begint de moeilijkheid. Want ik lees dan over bijtelling en dat soort dingen maar hoe het echt zit snap ik niet. Zoals ik lees ben ik een paar honder euro zakelijk kwijt en ook nog eens 219 euro prive bijtelling. Kan iemand mij kort uitleggen hoe het nou zit? Het zou gaan om een Kia Niro
Als je de auto op de zaak zet en prive rijd betaal je bijtelling
Staat ie op de zaak + geen prive gebruik (administratie!) => geen bijtelling
Koop je hem prive => je mag jezelf 19ct/km uitbetalen vanuit je bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo

Wijnbo

hackerhater schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:55:
[...]

De intercooler en turbo waren eraan gegaan.

[...]

Hoeveel km kan je met die auto rijden? Is ie geschikt voor lange afstanden?
Tests liggen tussen de 390 en 430, volgens KIA zelf 455. Voor mij meer dan genoeg in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Wijnbo schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:00:
[...]

Tests liggen tussen de 390 en 430, volgens KIA zelf 455. Voor mij meer dan genoeg in ieder geval.
Hmmm qua kilometers zou het kunnen. Ik rij nu iets van 200KM per dag.
Hoe is het comfort? Zit je er nog lekker in na ruim een uur rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:55

_Arthur

blub

Wijnbo schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:50:
Daarnaast na looptijd 5 jaar eigenaar van het laadstation thuis wat bij de lease in zit :-)
Laadstation had ik als investering genomen binnen het bedrijf. Zorgen dat je boven de E 2300,- aan investeringen uitkomt in dat jaar en je hebt nog eens voordeel 28% te pakken.
Misschien zou een MIA of Vamil hier voor ook nog lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 18-01-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Robbie T schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:56:
Lease of kopen maakt an sich niet echt uit (afgezien van dat lease duur is, je betaalt voor het 'gemak'). Wat belangrijk is of je je auto zakelijk neemt of prive.

Prive is prive; je betaalt alles zelf. Je mag jezelf alleen 19ct/km belastingvrij betalen. Het maakt niet uit of je 'em koopt of private leased.

Als je een auto zakelijk neemt zijn je autokosten allemaal zakelijk (gaan van de winst af, dus je betaalt netto een stuk minder). Nadeel is dat je bijtelling betaalt over de cataloguswaarde als de auto jonger is dan 15 jaar. Bij een auto met de standaard 25% bijtelling is dat dus gewoon onaantrekkelijk, tenzij je enorm veel rijdt. Bij elektrische autos met lage bijtellingen kan het wel interessant zijn.

Daarnaast is er de youngtimer regeling. Als een auto 15 jaar oud is betaal je niet meer bijtelling over de cataloguswaarde maar bijtelling over de waarde in het economisch verkeer. Mijn 15 jaar oude V70 is 4000 euro waard, dus ik betaal 25% * 4000 / 12 = 83 euro bijtelling per maand. Voor de rest zijn alle kosten zakelijk, en kwa BTW aftrek voor de brandstof moet ik een prive/werk verdeling maken op basis van m'n km registratie.

Voor mij is een belangrijke overweging dat ik een vriendin en 2 kids moet kunnen vervoeren over lange afstanden in de vakanties.
hackerhater schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:58:
Die laatste; koop of lease. Je kunt ook prive leasen en dan betaal je jezelf ook 19ct/km. Om ff verwarring te voorkomen.

[ Voor 74% gewijzigd door Hydra op 18-01-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo

Wijnbo

hackerhater schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:01:
[...]

Hmmm qua kilometers zou het kunnen. Ik rij nu iets van 200KM per dag.
Hoe is het comfort? Zit je er nog lekker in na ruim een uur rijden?
Ik zou zeggen maak eens een proefrit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Wijnbo schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:17:
[...]

Ik zou zeggen maak eens een proefrit ;-)
Voorlopig ben ik nog niet van plan een andere auto te kopen :)
Probleem met proefritten is dat je niet goed merkt hoe de stoelen zitten bij lange ritten (> 1 uur).
Stoelen die comfortabel genoeg zijn bij korte ritten hoeven dat bij lange niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32
hackerhater schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:58:
[...]

Als je de auto op de zaak zet en prive rijd betaal je bijtelling
Staat ie op de zaak + geen prive gebruik (administratie!) => geen bijtelling
Vergeet de BTW niet: zowel zakelijk als prive kun je hem ex BTW rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:22
pirke schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:22:
[...]

vergeet dan ook niet de BTW voor privé gebruik af te dragen als je hem in de zaak hebt zitten en prive gebruikt ;)

wat bij mij inhoud dat ik dus alsnog gewoon alle btw betaal...

[ Voor 9% gewijzigd door -Jaap-io op 18-01-2019 11:26 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
-Jaap-io schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:25:
[...]

vergeet dan ook niet de BTW voor privé gebruik af te dragen als je hem in de zaak hebt zitten en prive gebruikt ;)

Ik heb slechts 35 euro aan privé gebruik BTW dit jaar :) De auto is in het begin van 2018 de 5 jaar gepasseerd. Toen ik mijn eigen berekening niet geloofde heb ik maar de rekenhulp vd belastingdienst geraadpleegd, en daar kwam exact hetzelfde uit.

Bijtelling zal wel een dingetje worden, maar gemaximaliseerd op de daadwerkelijke kosten, dat valt nog wel mee. Ik moet toch eens werk maken van een vervanging zoeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 13:42
CodeIT schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:28:
[...]

Er stond niets over in mijn contract, maar heb het wel met mijn werkgever (klein bedrijfje) besproken. Hij vond het niet heel leuk, want hij is bang dat ik meer voor mezelf wil gaan werken en minder voor hem.

Mogelijk stel ik hem voor dat ik de helft van mijn uren als freelancer voor hem ga doen voor zijn bruto loonsom voor een x periode. De andere helft blijf ik dan in dienst. Ik heb dan nog steeds recht op WW en loon bij ziekte (voor de helft) + ik voldoe aan het urencriterium, dus recht op de aftrekposten. Hij heeft dan zekerheid dat ik x periode voor hem blijf werken.
Wacht even. Zelfde werk, zelfde werk- resp. opdrachtgever, half in loondienst en half als zelfstandige. Ik voorzie problemen om als ondernemer gezien te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
CodeIT schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:28:
[...]
Hij heeft dan zekerheid dat ik x periode voor hem blijf werken.
Ga dan 100% ZZP, dan heb je toch ook een contract en heeft je werkgever (dan opdrachtgever) ook zekerheid dat je blijft werken.
Beter nog, waarschijnlijk heb je nu een opzegtermijn? Als je dat in je zzp-contract achterwege laat, heeft je opdrachtgever zelfs meer zekerheid dan nu.

Maaruh, zoals eerder gezegd, op dezelfde klus blijven wordt snel gezien als verkapte loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:27

CodeIT

Code IT

t_captain schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:34:
[...]

Wacht even. Zelfde werk, zelfde werk- resp. opdrachtgever, half in loondienst en half als zelfstandige. Ik voorzie problemen om als ondernemer gezien te worden.
Ja, dat is een puntje van aandacht :) We zullen een contract moeten opstellen waar een goede opdrachtomschrijving in staat, die anders is als de normale werkzaamheden. De werkzaamheden moet ik dan (ook) vanaf huis kunnen uitvoeren. Tevens moet ik zelf wat extra opdrachten binnenhalen.

Volgens mij is de belastingdienst wat coulanter bij het starten van een onderneming. In principe is dit een overgangsperiode naar fulltime freelancen.
RoNoS schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:46:
[...]

Ga dan 100% ZZP, dan heb je toch ook een contract en heeft je werkgever (dan opdrachtgever) ook zekerheid dat je blijft werken.
Beter nog, waarschijnlijk heb je nu een opzegtermijn? Als je dat in je zzp-contract achterwege laat, heeft je opdrachtgever zelfs meer zekerheid dan nu.

Maaruh, zoals eerder gezegd, op dezelfde klus blijven wordt snel gezien als verkapte loondienst.
Bij 100% ZZP heb ik geen recht op WW en loon bij ziekte. Dat vind ik, nu ik start, wel een fijne gedachte om te hebben. Van dat geld kan ik dan toch de vaste lasten betalen.
Ik heb nu een maand opzegtermijn. Ik ben voornemens een contract aan te gaan met mijn werkgever voor een periode van 1 jaar met een boeteclausule oid bij opzeggen.

Het is wel wat van 2 walletjes willen eten, dat besef ik me

[ Voor 38% gewijzigd door CodeIT op 18-01-2019 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 14:16
Houden jullie de uren echt zo strak bij? Ik eigenlijk niet, ik heb zoiets van als ze bewijs willen zien van hier heb je de factuur per maand met mijn uren. Doe daar 1,5 uur reistijd bij per dag en dan zit ik zeker wel aan me 1250 uur. Of denk ik nou iets te simpel?

@CodeIT
Ik doe zelf ook nog wel eens een opdracht voor mijn oude werkgever. Wel telkens specifieke werkzaamheden die voor elke opdracht hetzelfde zijn maar dan wel voor telkens een verschillende klant voor hem. Ik denk dat dat we los loopt. Bij mij is het ook maar echt max 3% van alle gemaakte uren per jaar die nog voor mijn oude werkgever zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Ik heb een uitdraai vd urenstaten uit het systeem vd klant die ik als bewijs bij m'n facturen stuur, daarmee kom ik al boven de 1250 uur. Alle andere tijd ga ik niet bijhouden, dat is alleen relevant als je niet makkelijk aannemelijk kan maken dat je de grens haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
pirke schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:56:
Ik heb een uitdraai vd urenstaten uit het systeem vd klant die ik als bewijs bij m'n facturen stuur, daarmee kom ik al boven de 1250 uur. Alle andere tijd ga ik niet bijhouden, dat is alleen relevant als je niet makkelijk aannemelijk kan maken dat je de grens haalt.
Zelfde hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
wishmaster1986 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:52:
Houden jullie de uren echt zo strak bij? Ik eigenlijk niet, ik heb zoiets van als ze bewijs willen zien van hier heb je de factuur per maand met mijn uren. Doe daar 1,5 uur reistijd bij per dag en dan zit ik zeker wel aan me 1250 uur. Of denk ik nou iets te simpel?
Ik in ieder geval niet. Aantal uur dat ik factureer en een vast aantal per keer dat ik reis naar de klant. Daarnaast wat wekelijkse uren voor administratie en leren. Streven is dat dit jaar beter echt vast te leggen.

Kwam vorig jaar toch niet aan het urencriterium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

@CodeIT
Ik doe zelf ook nog wel eens een opdracht voor mijn oude werkgever. Wel telkens specifieke werkzaamheden die voor elke opdracht hetzelfde zijn maar dan wel voor telkens een verschillende klant voor hem. Ik denk dat dat we los loopt. Bij mij is het ook maar echt max 3% van alle gemaakte uren per jaar die nog voor mijn oude werkgever zijn.
Als je altijd ruim over de uren heen gaat hoeft het allemaal niet zo precies, maar als jij 800 uur factureert en toch zegt dat je aan het urencriterium voldoet zal de belastingdienst bij een controle wel even willen zien waar je die andere 400+ uur aan besteed hebt.

En dan heb ik zelf ook nog even een vraagje, ik rij 2000 km per jaar zakelijk en 10000 privé.
Mag ik dan ook een youngtimer nemen of is het zakelijke deel dan te laag?

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 18-01-2019 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatlinernl
Ernemmer schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:58:
[...]

En dan heb ik zelf ook nog even een vraagje, ik rij 2000 km per jaar zakelijk en 10000 privé.
Mag ik dan ook een youngtimer nemen of is het zakelijke deel dan te laag?
Ik begreep dat het minimaal 10% zakelijk gebruik moet zijn anders is de auto automatisch prive bezit.

Bij meer dan 90% zakelijk gebruik is hij automatisch zakelijk. Tussen de 10 en 90 dus een keuze.
Ernemmer schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:58:
[...]

Als je altijd ruim over de uren heen gaat hoeft het allemaal niet zo precies, maar als jij 800 uur factureert en toch zegt dat je aan het urencriterium voldoet zal de belastingdienst bij een controle wel even willen zien waar je die andere 400+ uur aan besteed hebt.
pirke schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:56:
Ik wil het eigenlijk vooral bijhouden om te zien wat ik in totaal aan tijd spendeer. Verhouding billable niet billable. 1 van mijn redenen om voor zzp te kiezen was keuze vrijheid qua investeren in jezelf in tijd en geld. Wil dit dus ook enigszins meten.

[ Voor 19% gewijzigd door Flatlinernl op 18-01-2019 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 13:42

@CodeIT
Ik zie drie vlaggetjes:

1. werk voor laatste werkgever.
Heb ik in het begin ook 1x gedaan. Kort projectje, fixed price aangenomen, naast een ander project waarop in inmiddels was gestart. Kwestie van extra goed opletten dat je geen "werknemerstaken" uitvoert maar iets specifieks dat bij voorkeur niet door anderen bij de werkgever wordt gedaan, dat je risico loopt (fixed price is beter dan uur/factuur) en dat er geen gezagsrelatie is waarin de werkgever iets te zeggen heeft over hoe jij je werk doet. Wat je moet doen en waaraan het moet voldoen (deliverables + contextueel) mag een klant natuurlijk wel bepalen.

2. werk voor huidige werkgever.
De werkgever heeft een gezagsverhouding met je, namelijk de arbeidsovereenkomst. Hierdoor ben je ook met je zzp-pet op je hoofd minder onafhankelijk dan je had kunnen zijn.

3. als zelfstandige en in dienstbetrekking hetzelfde werk doen
Dat is potentieel ondermijnend voor het beeld dat de belastinginspecteur van je ondernemerschap heeft. Als je een bepaald soort werk doet in dienstbetrekking, dan zijn dat kennelijk "werknemersbezigheden". Dar straalt af op je onafhankelijkheid als ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
t_captain schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:09:
[...]

Ik zie drie vlaggetjes:

1. werk voor laatste werkgever.
Heb ik in het begin ook 1x gedaan. Kort projectje, fixed price aangenomen, naast een ander project waarop in inmiddels was gestart. Kwestie van extra goed opletten dat je geen "werknemerstaken" uitvoert maar iets specifieks dat bij voorkeur niet door anderen bij de werkgever wordt gedaan, dat je risico loopt (fixed price is beter dan uur/factuur) en dat er geen gezagsrelatie is waarin de werkgever iets te zeggen heeft over hoe jij je werk doet. Wat je moet doen en waaraan het moet voldoen (deliverables + contextueel) mag een klant natuurlijk wel bepalen.

CHECK, telkens een VMware vSphere omgeving opzetten. Zijn werknemers zijn hiervoor niet gekwalificeerd en hebben geen idee hoe en wat. Ik wel vandaar dat deze werkzaamheden als opdracht naar mij toe gaan.

2. werk voor huidige werkgever.
De werkgever heeft een gezagsverhouding met je, namelijk de arbeidsovereenkomst. Hierdoor ben je ook met je zzp-pet op je hoofd minder onafhankelijk dan je had kunnen zijn.

CHECK, ik was geen werknemer meer tijdens het uitvoeren van de opdrachten.

3. als zelfstandige en in dienstbetrekking hetzelfde werk doen
Dat is potentieel ondermijnend voor het beeld dat de belastinginspecteur van je ondernemerschap heeft. Als je een bepaald soort werk doet in dienstbetrekking, dan zijn dat kennelijk "werknemersbezigheden". Dar straalt af op je onafhankelijkheid als ondernemer.

Tja, ik denk dat deze moeilijk goed te doen is. Dit soort projecten / design / implentaties is juist dat ik als ZZP-er ben begonnen aangezien het geen dagelijks werk was bij de werkgever toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
-Jaap-io schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:25:
[...]

pirke schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:22:
[...]

Kijk en daar begint het ingewikkelde gedoe :-).
Ik rijd voornamelijk prive en een enkele keer zakelijk, maar 95% van mijn verkeerd rijd ik prive. Volledig zakelijk leasen kan dan niet zonder bijtelling begrijp ik.

Een Kia Niro kost in de private leaser +- 379,-. Dat kost die zakelijk ook, excl. BTW. Maar dan komt er nog eens 219 oid bijtelling over. Private lease is dan veel goedkoper,of ben ik nou gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:58
Hydra schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:11:
[...]

Lease of kopen maakt an sich niet echt uit (afgezien van dat lease duur is, je betaalt voor het 'gemak'). Wat belangrijk is of je je auto zakelijk neemt of prive.

Prive is prive; je betaalt alles zelf. Je mag jezelf alleen 19ct/km belastingvrij betalen. Het maakt niet uit of je 'em koopt of private leased.

Als je een auto zakelijk neemt zijn je autokosten allemaal zakelijk (gaan van de winst af, dus je betaalt netto een stuk minder). Nadeel is dat je bijtelling betaalt over de cataloguswaarde als de auto jonger is dan 15 jaar. Bij een auto met de standaard 25% bijtelling is dat dus gewoon onaantrekkelijk, tenzij je enorm veel rijdt. Bij elektrische autos met lage bijtellingen kan het wel interessant zijn.

Daarnaast is er de youngtimer regeling. Als een auto 15 jaar oud is betaal je niet meer bijtelling over de cataloguswaarde maar bijtelling over de waarde in het economisch verkeer. Mijn 15 jaar oude V70 is 4000 euro waard, dus ik betaal 25% * 4000 / 12 = 83 euro bijtelling per maand. Voor de rest zijn alle kosten zakelijk, en kwa BTW aftrek voor de brandstof moet ik een prive/werk verdeling maken op basis van m'n km registratie.

Voor mij is een belangrijke overweging dat ik een vriendin en 2 kids moet kunnen vervoeren over lange afstanden in de vakanties.

[...]

Die laatste; koop of lease. Je kunt ook prive leasen en dan betaal je jezelf ook 19ct/km. Om ff verwarring te voorkomen.
Opmerking over het vetgedrukte deel:
Niet helemaal waar. Als je een km adminstratie bijhoudt mag je in verhouding BTW over alle autokosten ook verrekenen.
Dus stel dat je 30% zakelijk rijdt, mag je naast 19ct/km ook 30% van de BTW over alle autokosten ook verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wishmaster1986
ybos schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:22:
[...]

Niet helemaal waar. Als je een km adminstratie bijhoudt mag je in verhouding BTW over alle autokosten ook verrekenen.
Dus stel dat je 30% zakelijk rijdt, mag je naast 19ct/km ook 30% van de BTW over alle autokosten ook verrekenen.
Heb dat ook gedaan voor dit jaar. Was totaal €400 wat ik terug kreeg wat in vergelijking weinig is betreft tijd van het uitzoeken met tankbonnen. Tip! Neem dus een tankpas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:57
Robbie T schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:22:

Ik rijd voornamelijk prive en een enkele keer zakelijk, maar 95% van mijn verkeerd rijd ik prive. Volledig zakelijk leasen kan dan niet zonder bijtelling begrijp ik.
Nee, meer dan 500km prive op jaarbasis betekent bijtelling als je de auto zakelijk aanschaft/zakelijk leased.
Een Kia Niro kost in de private leaser +- 379,-. Dat kost die zakelijk ook, excl. BTW. Maar dan komt er nog eens 219 oid bijtelling over. Private lease is dan veel goedkoper,of ben ik nou gek?
Daar zijn volgens mij wel rekentools voor te vinden, maar in privé (koop danwel lease) + 19ct/km zal hoogstwaarschijnlijk goedkoper zijn in jouw geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ybos schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:22:
Goeie! Dat stuk had ik me niet gerealiseerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
wishmaster1986 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:29:
[...]

Heb dat ook gedaan voor dit jaar. Was totaal €400 wat ik terug kreeg wat in vergelijking weinig is betreft tijd van het uitzoeken met tankbonnen. Tip! Neem dus een tankpas...
Eens. Gewoon een tankpas nemen en van de priverekening af laten schrijven. Facturen even goed bewaren en samen met de factuur van APK/onderhoud/eventuele parkeerkosten bewaren. Eind vh jaar even optellen en dan is het toch snel verdiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Robbie T schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:22:

In jouw geval is inderdaad de auto prive kopen, je 19ct/km en BTW verrekening een stuk goedkoper.

In mijn geval doe ik zo 40.000KM zakelijk en net geen 500 prive. Ik heb de auto dan ook op de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ybos schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:33:
Eens. Gewoon een tankpas nemen en van de priverekening af laten schrijven.
Welke heb jij? Zie door de bomen het bos niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wishmaster1986
Hydra schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:38:
[...]

Q8 tankpas. Gratis en 10 cent korting, wel alleen tanken bij tango en texaco en nog paar anderen.

[ Voor 3% gewijzigd door wishmaster1986 op 18-01-2019 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:57
[...]

Als je genoeg hebt aan tanken bij Q8/Tango/Texaco dan kan je de gratis Q8 Liberty kaart gebruiken. Ik tank altijd thuis om de hoek, dus voor mij een prima tankpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
[...]

Gewoon BP. Kijk even van welk "merk" er bij jou op de route goedkope brandstof aanbieden, zo heb ik de keuze gemaakt. Kost geloof ik 1 euro per maand maar overzichtelijke factuur en geen borg zoals bij diverse tankpassen.
Zo heb ik tenminste de keuze gemaakt. Een aantal BP's op de route die gezonde korting op de adviesprijs geven. Via deze pas krijg je ook korting als je bij de "dure" BP's langs de snelweg tankt. Ik krijg nooit korting vanwege de nette prijs van de stations waar ik tank.

(heel eerlijk voel ik me flink genaaid als ik soms wel "duur" moet tanken. Rij zelf gas, en tank op dit moment rond de 58-60ct/liter. Langs de snelweg vragen ze soms 80cent of meer. Procentueel gezien een gigaverschil!)

[ Voor 27% gewijzigd door ybos op 18-01-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
sverzijl schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:43:
Als je genoeg hebt aan tanken bij Q8/Tango/Texaco dan kan je de gratis Q8 Liberty kaart gebruiken. Ik tank altijd thuis om de hoek, dus voor mij een prima tankpas.
Ah, da's wel een goed idee. Zit een total vlakbij.

Ik denk dat ik vooralsnog gewoon m'n brandstof met m'n zakelijke rekening betaal en dan de bonnetjes direct met moneymonk inscan. Kan dan binnen de app heel simpel die bonnen aan de transacties koppelen. Buiten de vakanties tank ik toch erg weinig aangezien ik op de fiets naar m'n werk ga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
Hydra schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:53:
[...]

Ah, da's wel een goed idee. Zit een total vlakbij.

Ik denk dat ik vooralsnog gewoon m'n brandstof met m'n zakelijke rekening betaal en dan de bonnetjes direct met moneymonk inscan. Kan dan binnen de app heel simpel die bonnen aan de transacties koppelen. Buiten de vakanties tank ik toch erg weinig aangezien ik op de fiets naar m'n werk ga.
Deed ik ook.

Maar voordeel van zo'n tankpas is dat je nooit btw mist (getankt -> kwam de bon er niet uit) en dat je er ook meteen mee kan parkeren, wassen etc etc. Ik zit zelf bij MoveMove daar krijg je ook meteen een zakelijke ov-chip kaart bij. En allemaal op 1 factuur. Kosten €5 incl btw pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
miena21 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:13:
[...]
Maar voordeel van zo'n tankpas is dat je nooit btw mist (getankt -> kwam de bon er niet uit)
vraag me af wat de belastingdienst er dan van vind als dat bij een onbemande pomp gebeurd zonder shop: je transactie kan dan alleen maar brandstof zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Flatlinernl schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:44:
Hier ook Acumulus voor zowel mijn boekhouding als die van mijn vriendin. Wij houden er ook onze uren in bij. Interface is wat ouderwets maar een complete api die je eventueel kunt gebruiken om te koppelen aan andere systemen.
Interface is inderdaad wat ouderwets, maar werkt al jaren. Het is geen stoere startup met hip design, het is gewoon een service die stug door blijft draaien voor een uitstekende prijs, tientje ex. per maand (en dat lijkt niet te veranderen, als we de inflatie meenemen dan wordt het gewoon elk jaar goedkoper). En geen beperkingen voor dat geld, gewoon het hele product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deed ik ook.

Maar voordeel van zo'n tankpas is dat je nooit btw mist (getankt -> kwam de bon er niet uit) en dat je er ook meteen mee kan parkeren, wassen etc etc. Ik zit zelf bij MoveMove daar krijg je ook meteen een zakelijke ov-chip kaart bij. En allemaal op 1 factuur. Kosten €5 incl btw pm.
Oh! Da's ook wel relaxt. Thanks.

Edit: Je kan er ook mee in 't buitenland tanken, top!

[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 18-01-2019 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Hydra schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:58:
[...]

Ik ga dit weekend kijken voor een youngtimer en heb bij Move Move een tankpas besteld. Tot nu heb ik prive de brandstofbonnen/facturen van onderhoud netjes in Excel bijgehouden wat ook prima werkt. ( Niet haten op Excel beste mensen :P )

Boekhouding doe ik bij e-boekhouden. Eerste jaar gratis, koppeling met de bank en mijn boekhouder en daarnaast goede (en snelle) support. Als ik mijn omzet van 2018 bekijk mag een boekhoudpakketje en een tankpas best een paar euro kosten, mits het mijn leven makkelijker maak :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbie T
Mijn boekhouding doe ik bij Jortt en voor de tijdregistratie maak ik gebruik van Toggl

[ Voor 29% gewijzigd door Robbie T op 18-01-2019 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
Hydra schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:58:
[...]

Bedrijf erachter is MultiTankCard. Je krijgt ook een inlog op hun portal alsof je een heel wagenpark hebt (dit is een beetje techy maar als techneut komt je daar wel uit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 11:23
Ik maak zelf gebruik van informer. Deze heeft een koppeling met mijn bank en boekhouder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
miena21 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:38:
Bedrijf erachter is MultiTankCard. Je krijgt ook een inlog op hun portal alsof je een heel wagenpark hebt (dit is een beetje techy maar als techneut komt je daar wel uit)
Heb 'em aangevraagd. Nogmaals bedankt! d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 22:15

drooger

Falen is ook een kunst.

Bedankt voor de reacties, ik ga dan voor een 2e hands auto voor de komende jaren zodat ik niet het gedoe het met leaseauto/-contract heb wanneer ik de overstap naar zzp maak. :)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Miesjh
  • Laatst online: 19-06 13:53

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Ook ik heb besloten om vanaf 1 maart te gaan freelancen. Ontslag is ingediend. Specialisme: Microsoft Dynamics CRM/CE/Online & Microsoft Power Platform.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik zie dit topic nu en het is onmogelijk om alles te lezen. Gezien ik graag help of meedenk ben ik graag bereid als jurist ondernemingsrecht om eventuele juridische vragen te beantwoorden. Ik ben uiteraard geen "orakel" maar heb wel 15 jaar ervaring in dit vak.

Indien er behoefte aan is post je vraag aub!

Referenties zijn beschikbaar maar ik heb geen commercieel doel hiermee.

[ Voor 10% gewijzigd door LucyLG op 20-01-2019 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Miesjh schreef op zondag 20 januari 2019 @ 01:19:
Ook ik heb besloten om vanaf 1 maart te gaan freelancen. Ontslag is ingediend.
Gefeliciteerd! Hoe ziet je startsituatie er uit? Heb je een beetje een financiële buffer? Medewerking van het thuisfront? En wat was de reactie van je baas en collega's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

[...]

Deed ik ook.

Goeie tip, heb ik ook gelijk geregeld. Met name die zakelijke OV en parkeren is wel erg makkelijk, scheelt een hoop gehannes.

Alleen de doorlopende SEPA machtiging lukte (nog?) niet. Zou dat komen omdat ik een particuliere bankrekening heb?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
SeatRider schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:49:
[...]

Goeie tip, heb ik ook gelijk geregeld. Met name die zakelijke OV en parkeren is wel erg makkelijk, scheelt een hoop gehannes.

Alleen de doorlopende SEPA machtiging lukte (nog?) niet. Zou dat komen omdat ik een particuliere bankrekening heb?
Klopt dit gaat dan niet werken. Dit omdat de betaler bij zakelijke Europese incassotransacties geen terugboekrecht heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ook ik heb besloten om vanaf 1 maart te gaan freelancen. Ontslag is ingediend. Specialisme: Microsoft Dynamics CRM/CE/Online & Microsoft Power Platform.
Gefeliciteerd! Al een klus op het oog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

TucanoItaly schreef op zondag 20 januari 2019 @ 08:38:
[...]

Gefeliciteerd! Hoe ziet je startsituatie er uit? Heb je een beetje een financiële buffer? Medewerking van het thuisfront? En wat was de reactie van je baas en collega's?
Ik ben nu bezig met een opdracht en dat ziet er goed uit. Verder 3 maanden buffer. Verwacht dat dat goed komt. Thuis vindt de Misses het wel spannend maar staat achter mijn keuze. Op het werk waren ze niet blij. Vrij onverwachts. Dit soort dingen komen nooit goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Hydra schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:23:
[...]

Gefeliciteerd! Al een klus op het oog?
Ja heb meerdere mogelijkheden. Ben blij als dat contract getekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Miesjh schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:21:
Ik ben nu bezig met een opdracht en dat ziet er goed uit. Verder 3 maanden buffer. (...) Op het werk waren ze niet blij.
Klinkt prima. Mocht het onverwachts krap worden, dan zijn er tussenpartijen en collectieven (zoals The Future Group) die voor een percentage een voorschot geven.

Overigens, lijkt me goed teken dat ze niet blij waren. Ja toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Jaap-io
Je zou eens contact op kunnen nemen met delta-n in den haag. Die hebben regelmatig opdrachten op dat gebied. Heb er zelf ook contact mee gehad, maar ik was al voorzien (sharepoint/power platform)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Deed ik ook.

Klinkt goed, is die 1 factuur per maand ook direct maar 1 afschrijving van je rekening ?

Heb nu xximo en daar krijg je 1 factuur maar wel elke tankbeurt en parkeren wordt direct van je zakelijke rekening afgeschreven.

MKBrandstof kan wel 1 factuur + 1 afschrijving per maand, maar die werkt alleen binnen NL volgens mij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-06 21:10

n3z

Ook ik ben sinds November een ZZP'er als cyber security consultant. Ik heb nu al het gevoel dat ik nooit meer terug wil om als "gewone" medewerker aan de slag te gaan.

Er is op dit moment werk zat trouwens. Ik wordt elke dag benaderd voor een serieuze klus. Erg fijn om zelf te kiezen waar je heen gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Viper® schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:28:
[...]

Klinkt goed, is die 1 factuur per maand ook direct maar 1 afschrijving van je rekening ?

Heb nu xximo en daar krijg je 1 factuur maar wel elke tankbeurt en parkeren wordt direct van je zakelijke rekening afgeschreven.

MKBrandstof kan wel 1 factuur + 1 afschrijving per maand, maar die werkt alleen binnen NL volgens mij.
Ja 1 factuur per maand met alles erop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 20-06 09:13
n3z schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:01:
Ook ik ben sinds November een ZZP'er als cyber security consultant. Ik heb nu al het gevoel dat ik nooit meer terug wil om als "gewone" medewerker aan de slag te gaan.

Er is op dit moment werk zat trouwens. Ik wordt elke dag benaderd voor een serieuze klus. Erg fijn om zelf te kiezen waar je heen gaat!
Ik begin per 1 maart als software architect/full stack .net developer. Ik word helemaal gek van die recruiters die je actief benaderen. Soms zelfs uit de UK of België, terwijl de klus gewoon in NL is.
Ik heb het idee dat degenen die je actief benaderen zelf vaak niet de preferred supplier zijn bij de opdrachtgever en er alleen maar tussen proberen te komen om weer wat extra van je tarief af te snoepen.
Momenteel heb ik er zelfs één die de vacature gewoon verzonnen heeft, waarschijnlijk in de hoop dat als ik er op inga, dat hij de opdrachtgever wel kan overtuigen wat voor buitenkans het is dat hij mij kan krijgen.

Af en toe lijkt het wel de crypto wereld, waar je ook niemand kan vertrouwen en oplichting schering en inslag is. (Ik vind het oplichting omdat al die Pipo's niets toevoegen)

Hoewel hier vaag negatief wordt gesproken over freelance.nl, vind ik die site toch wel erg handig. Als het mee wat lijkt neem ik direct contact op via LinkedIn. En alleen wanneer het de bekende clubs betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
kwaazaar schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:43:
[...]
Hoewel hier vaag negatief wordt gesproken over freelance.nl, vind ik die site toch wel erg handig. Als het mee wat lijkt neem ik direct contact op via LinkedIn. En alleen wanneer het de bekende clubs betreft.
De site an sich is niks mis mee, maar ook daar vind je veel neppe opdrachten. Alleen maar lokkertjes om je CV te krijgen

Succes met starten. En probeer een opdracht via je eigen netwerk te krijgen. Waarom niet op LinkedIn een oproep plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

Ik ben de laatste 2 jaar meer actief geweest als solution architect dan developer. Maar ik zie weinig vacatures in mijn netwerk op dat vlak voorbij komen. Zijn er partijen meer gespecialiseerd in die hoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
miena21 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:54:
[...]

De site an sich is niks mis mee, maar ook daar vind je veel neppe opdrachten. Alleen maar lokkertjes om je CV te krijgen

Succes met starten. En probeer een opdracht via je eigen netwerk te krijgen. Waarom niet op LinkedIn een oproep plaatsen?
en vaak opdrachten dubbel, via verschillende partijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Volgens mij zijn hier nu zoveel freelance ICT-ers dat jullie elkaar wel de klussen kunnen doorgeven.
Bij iedereen is denk ik wel vraag naar extra personeel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

Hmja. Zit al een tijdje in mijn achterhoofd om daar maar eens een platform voor te starten, via slack ofzo. Gewoon geen recruiters, mensen alleen binnen via een chain of trust, om het toeschuiven van werk naar elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-06 11:18
Same here. Ik ben het wel aan het verzamelen op Linkedin. Maar een losstaand iets zou beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Ik kan me niet voorstellen dat dit er niet al is , maar daarnaast heb ik het nog niet kunnen vinden. Iets als Slack is op zich geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik zit in zo iets, maar het is nogal specifiek voor mijn vakgebied en ook alleen mensen die we kennen. Iets breder zou wel cool zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 22-01-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik zit in een Slack groep van mijn expertise en daar is een #jobs channel. Dat is ook al voldoende zo eigenlijk.

Ook denk ik als ik 1 x roep op LinkedIn, er ook al veel op me af zou komen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Boy schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:54:
Ook denk ik als ik 1 x roep op LinkedIn, er ook al veel op me af zou komen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen
Nadeel alleen is dat dat vooral recruiters zijn. En die willen minimaal 10E per uur op je tarief leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Hydra schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:22:
[...]

Nadeel alleen is dat dat vooral recruiters zijn. En die willen minimaal 10E per uur op je tarief leggen.
Dat zou ik er wel bij vermelden dan op een of andere manier...geen recruiters...

en 10 euro is vaak nog erg mild.... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Boy op 22-01-2019 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
hoe moeilijk kan het zijn 😉

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 35% gewijzigd door -Jaap-io op 22-01-2019 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

-Jaap-io schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:40:
hoe moeilijk kan het zijn 😉

Members only:
Lol, ik zat net hetzelfde te doen.

@-Jaap-io Invite link pls :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Reneger op 22-01-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Reneger schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:43:
[...]

Lol, ik zat net hetzelfde te doen.

@-Jaap-io Invite link pls :-)
done
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

Met die link kunnen non-zzp-mensen (Om het maar netjes te benoemen) ook lid worden he ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Reneger schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:57:
[...]

Met die link kunnen non-zzp-mensen (Om het maar netjes te benoemen) ook lid worden he ;-)
hij verloopt over korte tijd 😉 en de link is members only.
Anders ben ik de rest van de dag bezig met het sturen van linkjes 😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Reneger schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:13:
Hmja. Zit al een tijdje in mijn achterhoofd om daar maar eens een platform voor te starten, via slack ofzo. Gewoon geen recruiters, mensen alleen binnen via een chain of trust, om het toeschuiven van werk naar elkaar.
Ik heb een Whatsapp groepje opgericht met daarin nu 35 ZZPérs (ICTérs allemaal, divers pluimage) daarin doen we hetzelfde. werk toeschuiven maar ook praktische tips (belastingen, beleggen, pensioen)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 01:07

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zwelgje schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:15:
[...]

Ik heb een Whatsapp groepje opgericht met daarin nu 35 ZZPérs (ICTérs allemaal, divers pluimage) daarin doen we hetzelfde. werk toeschuiven maar ook praktische tips (belastingen, beleggen, pensioen)
:w :w

[ Voor 12% gewijzigd door Tylen op 22-01-2019 19:58 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
Zwelgje schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:15:
[...]

Nou nodig ze allemaal uit op slack :-)

Hoe meer zielen hoe meer vreugd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 01:07

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

miena21 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:21:
[...]

Nou nodig ze allemaal uit op slack :-)

Hoe meer zielen hoe meer vreugd
Nope. Weer een app om bij te houden. Whatsapp werkt perfect. En het is wel een beetje een elite groep ZZP'ers zonder devvers.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
Tylen schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:48:
[...]

Nope. Weer een app om bij te houden. Whatsapp werkt perfect. En het is wel een beetje een elite groep ZZP'ers zonder devvers.
Haha fijn dat jullie jezelf als elite zien ... Maar bedankt voor het delen van de informatie hier dan _/-\o_
Pagina: 1 ... 88 ... 630 Laatste