Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• QvTzKwCi
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22:06
com2,1ghz schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:07:
Ik zal je nu al zeggen dat op het moment dat je je ontslag ondertekent dat het "onderhandelen" opeens vies tegenvalt en men opeens zeer formeel wordt.
Ik werd gezien als bedreiging voor de consultants in loondienst want anders houden ze niemand in huis meer.
En uiteindelijk is het handjeklap. Weet hoe het spel werkt, verplaats je gewoon in de schoenen van de werkgever. Natuurlijk ga je zeggen: "kan niet", etc, etc. Maar als de extra resources gewenst zijn, en er marge valt te halen hebben ze echt wel oren en gaan ze hengelen. Dan is het het spelletje van geven en nemen. En als ze willen (denk klant verwacht nog inzet en als jij weggaat lukt dit niet), hebben ze er echt wel wat voor over. Reputatieschade bij een werkgever speelt namelijk ook.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23-03 14:55
Ik zal je nu al zeggen dat op het moment dat je je ontslag ondertekent dat het "onderhandelen" opeens vies tegenvalt en men opeens zeer formeel wordt.
Ik werd gezien als bedreiging voor de consultants in loondienst want anders houden ze niemand in huis meer.
Precies. Ik heb ook een erg goeie relatie met m'n vorige werkgever maar ze zijn doodsbang dat er nog veel meer goeie consultants daar weg gaan lopen. Hoewel het volkomen logisch was als ik zou blijven willen ze daar absoluut niet aan meewerken; ze willen geen precedent scheppen en het te makkelijk maken.

Merkte ook dat als je dan eenmaal weggaat de relatie, hoewel deze toch erg goed was en is, een stuk koeler wordt. Het is toch een beetje alsof je het uitmaakt :)

@Intronic hou er dus rekening mee dat je gewoon een klus moet gaan vinden. Beter om nu vast te beginnen.

Hydra wijzigde deze reactie 11-01-2019 10:41 (6%)

https://niels.nu

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:15
Ja dat koele gedoe heb ik ook wel gemerkt. Het werd ineens persoonlijk gespeeld enzo en van die verantwoordelijk accountmanager heb ik na die gesprekken nooit meer iets gehoord.

Bereid je dus maar voor op een heavy breakup.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:52
Precies. Niet leunen op je oude baas.

• LinuX-TUX
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:41
Grote kans inderdaad, maar soms heb je wat kleinere partijen die wel meedenken en een leuke uitkomst willen onderhandelen.

Bij mij was de werkgever een midden bedrijf, en natuurlijk (zoals verwacht), vielen ze terug op formeel tegen het koude aan. Desalniettemin was de uitkomst hetgeen wat in het contract stond, een absurt bedrag om af te kopen. Daar de opdrachtgever een startup betrof, was dat snel een no-go. Deze heeft op zijn beurt nog geprobeerd er wat van te maken door realistisch aan te kaarten dat (mijn)Werkgever altijd pretendeerde mee te denken met nieuwe partijen/startups en dat op deze manier niet echt blijkt (om wat aan die prijs te doen), maar dat mocht allemaal niet baten.

Bottomline: open handen en dan weet je wat.

@Intronic ik zou niet (snel) adviseren om gewoon je mond te houden, baan opzeggen en sneaky voor jezelf verder te gaan bij dezelfde partij. Kan wel, maar is spelen met vuur en echt grenzen opzoeken. Als je de rechtspraak erop naslaat zijn er genoeg zaken geweest afgelopen jaren, meestal was de uitkomst niet zo leuk voor de 'aangeklaagde'.

• Kwistnix
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:33
Ik ben ook als ZZP-er gestart bij de klant waar ik al zat vanuit mijn werkgever (detacheerder), dus onmogelijk is het niet. Het is wel onwaarschijnlijk dat er medewerking wordt verleend en ik zou het niet aanraden.
In mijn situatie zat er nog een partij tussen mijn werkgever en de eindklant. Ik heb bij mijn manager aangegeven dat de eindklant mij graag wilde houden (was ook zo) en dat ik daar zelf ook graag werkzaam wilde blijven als dat mogelijk was. Daar zou naar gekeken worden en na een week of twee kwam daar een voorstel uit dat ik niet acceptabel vond: nog een bepaalde periode in dienst blijven en dan voor een (veel) te laag tarief, met de tussenpartij nog in de keten, de overstap naar zelfstandigheid maken. Ik heb toen duidelijk gemaakt dat ik niet langer in dienst wilde blijven en een minimale eis voor een uurtarief neergelegd. Daar kon men niet mee akkoord gaan. Ik heb toen met de eindklant en de tussenpartij gesproken en een poging gedaan om alle partijen om de tafel te krijgen. Dat leverde mij toen een "officiële waarschuwing" op van mijn werkgever. Op dat moment heb ik aangegeven dat ik geen interesse meer had om onder de gestelde voorwaarden bij de eindklant te blijven, dat alle onderhandelingen konden stoppen en dat ik sowieso uit dienst zou gaan. Toen is de eindklant kennelijk gaan steigeren richting de tussenpartij en de tussenpartij richting mijn werkgever. Dit met het eindresultaat dat mijn werkgever heeft afgezien van het relatiebeding en ik bij de eindklant kon starten als ZZP-er tegen het door mij geëiste tarief.
Vrienden heb ik er niet mee gemaakt dat is zeker.

• Tylen
  • Laatst online: 21:35

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Kwistnix schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 00:36:
Ik ben ook als ZZP-er gestart bij de klant waar ik al zat vanuit mijn werkgever (detacheerder), dus onmogelijk is het niet. Het is wel onwaarschijnlijk dat er medewerking wordt verleend en ik zou het niet aanraden.
In mijn situatie zat er nog een partij tussen mijn werkgever en de eindklant. Ik heb bij mijn manager aangegeven dat de eindklant mij graag wilde houden (was ook zo) en dat ik daar zelf ook graag werkzaam wilde blijven als dat mogelijk was. Daar zou naar gekeken worden en na een week of twee kwam daar een voorstel uit dat ik niet acceptabel vond: nog een bepaalde periode in dienst blijven en dan voor een (veel) te laag tarief, met de tussenpartij nog in de keten, de overstap naar zelfstandigheid maken. Ik heb toen duidelijk gemaakt dat ik niet langer in dienst wilde blijven en een minimale eis voor een uurtarief neergelegd. Daar kon men niet mee akkoord gaan. Ik heb toen met de eindklant en de tussenpartij gesproken en een poging gedaan om alle partijen om de tafel te krijgen. Dat leverde mij toen een "officiële waarschuwing" op van mijn werkgever. Op dat moment heb ik aangegeven dat ik geen interesse meer had om onder de gestelde voorwaarden bij de eindklant te blijven, dat alle onderhandelingen konden stoppen en dat ik sowieso uit dienst zou gaan. Toen is de eindklant kennelijk gaan steigeren richting de tussenpartij en de tussenpartij richting mijn werkgever. Dit met het eindresultaat dat mijn werkgever heeft afgezien van het relatiebeding en ik bij de eindklant kon starten als ZZP-er tegen het door mij geëiste tarief.
Lijkt een beetje op mijn verhaal. Alleen heeft de eindklant bij mij de tussenpartij en mijn oude werkgever om te tafel gebracht. Toen kon ik wel, middels kickback fee, bij de eindklant blijven. Natuurlijk wilde hun een hele hoge fee hebben om het zo alsnog te voorkomen. Heb er uiteindelijk maar 4 maanden gezeten en ben toen weg gegaan. Ik irriteerde eraan om elke maand een factuur van mijn oude werkgever te betalen.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:31
Ik was nieuwschierig zitten mensen als ZZP-er fulltime bij de klant? Ik lees online wel eens over remote jobs. (Meestal als near/offshoring) Maar ik vroeg me af of er ook markt was voor (nederlandse) software ontwikkelaars om werk veel remote te doen.

(Natuurlijk wel met een nederlands tarrief)

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

peltco schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:21:
Ik was nieuwschierig zitten mensen als ZZP-er fulltime bij de klant? Ik lees online wel eens over remote jobs. (Meestal als near/offshoring) Maar ik vroeg me af of er ook markt was voor (nederlandse) software ontwikkelaars om werk veel remote te doen.

Ik snap je vraag niet helemaal. Maar ja ik zit fulltime bij de klant. En ja dat die ik remote vanuit huis. (Werkt nu 14 maanden bij deze klant vanuit huis). Geen software development overigens ;)

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:46

Ik werk ook 100% remote, maar zit net als Tylen, niet in de software development. Wel werk ik in teams met redelijk wat overleg per dag en dit gaat aardig goed. Vaak is het de opdrachtgever die even moet leren om op een andere manier (geschreven) te communiceren zodat alle informatie voor iedereen op elk moment beschikbaar is.
En aangezien gesproken communicatie sowieso niet echt fijn is binnen een project, omdat je, of niet alles verteld, of de ander niet alles onthoudt is geschreven communicatie eigenlijk een hele goede oplossing voor het hele bedrijf en niet alleen richting de remote werkenden.

Fable wijzigde deze reactie 12-01-2019 10:17 (14%)

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:31
Tylen schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:39:
[...]

Ik snap je vraag niet helemaal. Maar ja ik zit fulltime bij de klant. En ja dat die ik remote vanuit huis. (Werkt nu 14 maanden bij deze klant vanuit huis). Geen software development overigens ;)
Ik zit nu (gedetacheerd) bij een klant met een geen thuiswerk voor externe policy. Als ik zou gaan ZZP-en zou ik dat juist willen doen om meer flexibiliteit in locatie en uren te krijgen. Mijn 40 uur maken is geen probleem. Maar als ik van 9 tot half 6 op kantoor zou moeten zitten dan heb ik het gevoel dat ik net zo goed in loondienst kan blijven.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22-03 18:42
Fable schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:51:
[...]

Ik werk ook 100% remote, maar zit net als Tylen, niet in de software development. Wel werk ik in teams met redelijk wat overleg per dag en dit gaat aardig goed. Vaak is het de opdrachtgever die even moet leren om op een andere manier (geschreven) te communiceren zodat alle informatie voor iedereen op elk moment beschikbaar is.
En aangezien gesproken communicatie sowieso niet echt fijn is binnen een project, omdat je, of niet alles verteld, of de ander niet alles onthoudt is geschreven communicatie eigenlijk een hele goede oplossing voor het hele bedrijf en niet alleen richting de remote werkenden.
Als je 100% remote zit, mis je dan niet wat sociaal contact :?
Ik werk ook zo nu en dan een dagje thuis en dat is heerlijk. Geen herrie om je heen, geen vragen enz.
Maar 100% lijkt me saai :? Ff dom ouwehoeren, of juist wat uitleggen of uitgelegd krijgen vind ik zelf erg prettig :Y

• Fable
ybos schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:14:
[...]

Als je 100% remote zit, mis je dan niet wat sociaal contact :?
Ik werk ook zo nu en dan een dagje thuis en dat is heerlijk. Geen herrie om je heen, geen vragen enz.
Maar 100% lijkt me saai :? Ff dom ouwehoeren, of juist wat uitleggen of uitgelegd krijgen vind ik zelf erg prettig :Y
Dat mis ik soms wel een beetje, maar ben toch wel heel erg blij dat ik niet meer 15 keer op een dag gestoord wordt of ik iets kan uitleggen of even snel iets tussendoor doen, of even dom ouwehoeren. Ik ga mij snel ergeren aan mensen die zichzelf heel leuk vinden of die geen Google kunnen gebruiken om de simpele vraagjes op te lossen.
Ook het, nooit meer in de file staan, werken wanneer ik wil, eigen kantoor en apparatuur en lekker midden op de dag even een uur of 2 wat anders gaan doen zou ik echt niet willen inruilen voor een opdracht waarbij ik 4+ dagen op een kantoor, of nog erger, in een kantoortuin moet zitten.

Ik moet er wel bij vermelden dat het niet 100% is, want af en toe heb je wel eens een beginbespreking van een project en dan is het wel handig om even iedereen bij elkaar te hebben.

Fable wijzigde deze reactie 12-01-2019 11:24 (16%)

• -Jaap-io
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:59
peltco schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:57:
[...]

Ik zit nu (gedetacheerd) bij een klant met een geen thuiswerk voor externe policy. Als ik zou gaan ZZP-en zou ik dat juist willen doen om meer flexibiliteit in locatie en uren te krijgen. Mijn 40 uur maken is geen probleem. Maar als ik van 9 tot half 6 op kantoor zou moeten zitten dan heb ik het gevoel dat ik net zo goed in loondienst kan blijven.
Maar interne mogen wel thuis werken?
Geeft mij het gevoel dat er 0 vertrouwen is.

Zou daar niet graag werken, een organisatie waar men elkaar wantrouwt...

Dank u kan in het frans klinken als "dans la cul"

• Hydra
Ik zit zelf fulltime bij de klant. Zowel nu als ZZPer als hiervoor als externe consultant. De meeste bedrijven geven daar toch de voorkeur aan. Meestal had ik overigens wel dezelfde flexibiliteit als de interne mensen. Dus een keer een dag thuiswerken prima, maar default zit je op kantoor.

100% remote jobs zijn zeldzaam. Het zijn meestal kleine start-ups die vooral om geld te bespraken met remote krachten werken. En als ze dan toch full remote werken, waarom volle bak betalen voor een Nederlander? Da's vaak wel een beetje de instelling. De fully remote opdrachten die ik gezien heb, betaalden vaak erg slecht (50E per uur of minder).

Neemt niet weg dat je met hard zoeken misschien die ene parel kunt vinden. Maar dat gaat je dus veel tijd/energie kosten.
-Jaap-io schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:44:
Maar interne mogen wel thuis werken?
Geeft mij het gevoel dat er 0 vertrouwen is.

Zou daar niet graag werken, een organisatie waar men elkaar wantrouwt...
Het gaat niet om vertrouwen. Thuiswerken is een 'perk'. Als ze ZZPers dezelfde perks geven als interne mensen dan heb je op een gegeven moment geen interne mensen meer. Da's de gedachte tenminste. Vaak zie je toch wel, in ieder in software engineering, dat die externen de 'sterkste' software engineer zijn.
Kwistnix schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 00:36:
Interessant verhaal, thanks. Ik heb toen ik wegging ook aangegeven dat ik prima bij de klant wou blijven (zat er nog maar 6 maanden) maar dat ik er vanuit ging dat ze daar niet aan mee gingen werken. Ook direct opgezegd en ze verteld dat ik 't wel zou horen. Ze hebben het er wel over gehad (omdat het voor het bedrijven en de klant beter zou zijn) maar uiteindelijk besloten er niet aan mee te willen werken omdat ze geen precedent willen scheppen. Prima. Uiteindelijk zit ik nu toch bij het bedrijf waar ik zelf graag naar toe wou.

Hydra wijzigde deze reactie 13-01-2019 09:31 (36%)

• SublimnAll
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21-03 12:19
Hydra schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:25:
De fully remote opdrachten die ik gezien heb, betaalden vaak erg slecht (50E per uur of minder).
Als je dan in 4 uur je werk kan doen i.p.v. die onzinnige 8 uur per dag op een kantoor hangen, is €50 per dag niet eens zo heel slecht :D

• Hydra
Net BTW aangifte gedaan over 't laatste kwartaal van 2018 *O* *O* *O*

Natuurlijk enorm simpel aangezien ik geen winst gemaakt heb en maar een paar kosten, maar om een of andere reden maakt 't me toch vrolijk omdat het 'mijn bedrijf' is. Voel me opeens volwassen :D
SublimnAll schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:15:
[...]

Als je dan in 4 uur je werk kan doen i.p.v. die onzinnige 8 uur per dag op een kantoor hangen, is €50 per dag niet eens zo heel slecht :D
Vals dilemma. Ik werk al jaren als externe 'consultant' en ik kan het me echt niet veroorloven om 4 uur op een dag niks te doen. Dat accepteert de klant niet. ;)

Hydra wijzigde deze reactie 13-01-2019 16:41 (24%)

• LikeAKing
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-02 14:27
Hallo! :)

Even een vraag tussendoor. Ik heb een opdracht aangenomen voor een klant (vrij grote opdracht, dus ook een vrij hoog bedrag), maar wil dit graag als eenmalige opdracht/klant behouden. Ik heb er over na zitten denken of ik echt een ondernemer wil worden of niet, maar heb mijzelf overtuigd dat ik dat niet wil gaan doen; ik wil daarom deze opdracht eenmalig doen (en ook af maken). Er is een fixed price afgesproken.

Mijn vraag is, zou ik mij voor deze opdracht inschrijven bij de KvK of zal ik deze opdracht doen, de klant factureren en de inkomen als extra inkomen aangeven bij de belasting?

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:30
Hydra schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:37:
BTW aangifte... altijd zuur om zo'n groot bedrag te zien verdwijnen, ook al heb ik het gekregen met als doel door te sturen. Kun je wel mooi 0,1% rente op trekken :')

Het positieve: hoe hoger het BTW bedrag, hoe hoger de omzet was

pirke wijzigde deze reactie 14-01-2019 00:38 (8%)

• ybos
pirke schreef op maandag 14 januari 2019 @ 00:37:
[...]

BTW aangifte... altijd zuur om zo'n groot bedrag te zien verdwijnen, ook al heb ik het gekregen met als doel door te sturen. Kun je wel mooi 0,1% rente op trekken :')

Het positieve: hoe hoger het BTW bedrag, hoe hoger de omzet was
Zuur om zo'n bedrag te zien verdwijnen :? Je hebt het gewoon gestort gekregen dus was al geen eigen geld.

Hoe doen jullie het trouwens betalen jullie alleen de btw over de betaalde facturen of over de verstuurde facturen :?
Ik ben ik oktober volledig gestart en moest n dikke 8k aan BTW aftikken omdat ik over de verstuurde facturen direct betaal. Maakt opzich niets uit, tenzij een opdrachtgever failliet gaat en de BTW (en factuur) dus niet betaald. Maar dat kan met een correctie gewoon rechtgetrokken worden natuurlijk.

• QvTzKwCi
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22:06
...Hoe doen jullie het trouwens betalen jullie alleen de btw over de betaalde facturen of over de verstuurde facturen :? ....
Oei, overweeg een boekhouder! Het zijn dit soort kleine dingen waar je als kleine ondernemen erg nat op kunt gaan.

In dit specifieke geval heb je plicht tot afdracht na facturatie, factuurdatum is daarvoor bepalend. Let wel: de klant heeft nog niet betaald.

Pas als er zicht is op een oninbare vordering, kan het (dan reeds betaalde) BTW bedrag weer verrekenend worden.

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 02:38
ybos schreef op maandag 14 januari 2019 @ 06:55:
[...]

Zuur om zo'n bedrag te zien verdwijnen :? Je hebt het gewoon gestort gekregen dus was al geen eigen geld.

Hoe doen jullie het trouwens betalen jullie alleen de btw over de betaalde facturen of over de verstuurde facturen :?
Ik ben ik oktober volledig gestart en moest n dikke 8k aan BTW aftikken omdat ik over de verstuurde facturen direct betaal. Maakt opzich niets uit, tenzij een opdrachtgever failliet gaat en de BTW (en factuur) dus niet betaald. Maar dat kan met een correctie gewoon rechtgetrokken worden natuurlijk.
Je betaalt de BTW na het einde van het kwartaal over de facturen waarvan de factuurdatum (die is leidend) in dat kwartaal vallen. En die betaling moet bij belastingdienst binnen zijn binnen 1 maand na einde van ieder kwartaal.
(Zo niet, dan krijg je eenmalig een waarschuwing, maar wel met het vingertje dat als dit schandelijke feit zich_nog_ een keer zou voltrekken, er dan toch wel boetes zullen volgen.)

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23-03 10:48
LikeAKing schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:26:
Hallo! :)

Even een vraag tussendoor. Ik heb een opdracht aangenomen voor een klant (vrij grote opdracht, dus ook een vrij hoog bedrag), maar wil dit graag als eenmalige opdracht/klant behouden. Ik heb er over na zitten denken of ik echt een ondernemer wil worden of niet, maar heb mijzelf overtuigd dat ik dat niet wil gaan doen; ik wil daarom deze opdracht eenmalig doen (en ook af maken). Er is een fixed price afgesproken.

Mijn vraag is, zou ik mij voor deze opdracht inschrijven bij de KvK of zal ik deze opdracht doen, de klant factureren en de inkomen als extra inkomen aangeven bij de belasting?
Als je alleen deze opdracht wil doen dan heeft een inschrijving bij de KvK geen meerwaarde. Ik zou een factuur sturen en deze opgeven bij "winst uit overige werkzaamheden" op je belastingaangifte.

• Wimlem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23-03 00:31
Hier ook met de BTW correctie er bij voor het prive gebruik auto.

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 17:23

Ik werk al bijna 2 jaar 100% remote met af en toe eens een gesprek bij de klant op locatie. Met voip en een mobiele telefoon zie ik geen enkel bezwaar. Toen ik gestart ben had ik nog een gesprek bij een ander bedrijf wat ook 100% remote zou zijn. Het is wel een startup omgeving waar ik nu werk.

Voordelen zijn natuurlijk: geen reistijd/files, geen kantoorpolitiek/incompetente managers om me heen. Nadeel is dat ik eerder te veel dan te weinig uren maak.

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 22-03 15:57
Hier ook best wel een goed eerste kwartaal gehad als je 11 K moet aftikken 8)7 8)7

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 01:23
Hankie0412 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:05:
[...]

Hier ook best wel een goed eerste kwartaal gehad als je 11 K moet aftikken 8)7 8)7
Ik (wij) mag lekker per maand aangifte doen.

• Hankie0412
orf schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:14:
[...]

Ik (wij) mag lekker per maand aangifte doen.
Dat is misschien wel beter, dit jaar eens kijken of dat een mogelijkheid.

• orf
Hankie0412 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:28:
[...]

Dat is misschien wel beter, dit jaar eens kijken of dat een mogelijkheid.
Zelf niet voor gekozen. Bij een bepaalde omzet kiest de Belastingdienst voor je.

• Hankie0412
orf schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:31:
[...]

Zelf niet voor gekozen. Bij een bepaalde omzet kiest de Belastingdienst voor je.
Ok dan hoor ik het vanzelf wel of van de boekhouder.

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 00:34
[...]

4e kw '18 ingediend en al betaald (in 2018 al)
En net de IB over 2019 al geheel vooruitbetaalt!

(lekker als wat je ex BTW binnenkrijgt ook direct netto is!)

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Hydra
Ik krijg 13 euro terug :P

Ben 1 Jan begonnen en moest aangifte doen omdat m'n onderneming begin Nov gestart is. Dus alleen wat kosten, geen inkomsten.

1e kwartaal 2019 wordt een ander verhaal als 't goed is :)

• Hankie0412
poehee schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:44:
[...]

Klopt daar wil ik ook naar toe, maar ben pas 1 oktober begonnen.

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

[...]

Hahaha zelfde hier. Net Q4 al betaald en krijg nog wat facturen gestort uit 2018. Dat is dus allemaal netto. heerlijk is dat.

Het gaat natuurlijk om BTW, de IB moet er nog wel vanaf ;)

Tylen wijzigde deze reactie 14-01-2019 15:50 (7%)

• BobbyDgtl
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22-03 16:28
Tylen schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:30:
[...]

Hahaha zelfde hier. Net Q4 al betaald en krijg nog wat facturen gestort uit 2018. Dat is dus allemaal netto. heerlijk is dat.
Q4 volledig op voorhand betaald. Heel leuk om te weten dat bijna alles in de eigen zak gaat :-)
(buiten de vennootschapsbelasting (België) die ik nog niet op voorhand kan betalen :-( )

• ybos
sverzijl schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:39:
[...]

Je betaalt de BTW na het einde van het kwartaal over de facturen waarvan de factuurdatum (die is leidend) in dat kwartaal vallen. En die betaling moet bij belastingdienst binnen zijn binnen 1 maand na einde van ieder kwartaal.
(Zo niet, dan krijg je eenmalig een waarschuwing, maar wel met het vingertje dat als dit schandelijke feit zich_nog_ een keer zou voltrekken, er dan toch wel boetes zullen volgen.)
Ik meen dat je het ook mag doen op de manier zoals ik omschreef:
Dus btw betalen alleen over de betaalde facturen van dat kwartaal. Deze BTW heb je tenslotte ontvangen, de rest alleen in rekening gebracht maar theoretisch gezien maar de vraag of je deze ook krijgt.

Persoonlijk vind ik dat veel te omslachtig, maar het mag volgens mij wel. Ik was gewoon even benieuwd hoe men het hier deed.

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
[...]

je zal toch ook voor 2020 moeten gaan reserveren, dus hoe netto is het dan ;)

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20:10
Hoe krijg je het voor elkaar dat je de IB op voorhand betaald (en dus gestort ook netto is)

• orf
ybos schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:28:
[...]

Ik meen dat je het ook mag doen op de manier zoals ik omschreef:
Dus btw betalen alleen over de betaalde facturen van dat kwartaal. Deze BTW heb je tenslotte ontvangen, de rest alleen in rekening gebracht maar theoretisch gezien maar de vraag of je deze ook krijgt.

Persoonlijk vind ik dat veel te omslachtig, maar het mag volgens mij wel. Ik was gewoon even benieuwd hoe men het hier deed.
Kasstelsel versus factuurstelsel. Maar daar kom je als freelancer die niet (cash) aan particulieren levert niet mee weg.

• Stefangrp
Zijn er hier eigenlijk ook mensen met ervaring van het doorgroeien van detacheren (dus voornamelijk operationeel met reeds concreet gedefinieerd doel) naar meer consultancy en advies gericht werken?

Dat is mijn ambitie, maar het is nog best lastig om dan je USP te definiëren, en te acquireren. Ook omdat het doorgaans een net iets andere markt is waarbij je ingangen nodig hebt op een ander niveau en eerder in het proces betrokken moet zien te raken.

Ik zou graag die kant op bewegen omdat ik het inhoudelijk interessanter vind en er andere tarieven bij horen. Ik werk zelf overigens in Finance, niet in IT.

• poehee
Robbie T schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:43:
Hoe krijg je het voor elkaar dat je de IB op voorhand betaald (en dus gestort ook netto is)
Ik krijg op 7 januari een aanslag voor de inkomstenbelasting 2019. Dat vond ik overigens ook vroeg, maar het gaat om een niet onaanzienlijk bedrag...
Ik kan deze in termijnen of in een keer betalen (met deze keer een belachelijke betalingskorting overigens.

Ik kies al jaren voor in 1 keer...

• poehee
Leipo schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:36:
[...]

je zal toch ook voor 2020 moeten gaan reserveren, dus hoe netto is het dan ;)
Haha ja klopt! Dat hoeft alleen maar als ik de IB2020 ook in een keer ga betalen..
Maar het reserveren gaat vrij makkelijk overigens...

Stel je voor dat je dus niet in 1 keer betaalt, dan voelt het reserveren voor 2020 nog zwaarder...

• sverzijl
poehee schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:19:
[...]

Ik krijg op 7 januari een aanslag voor de inkomstenbelasting 2019. Dat vond ik overigens ook vroeg, maar het gaat om een niet onaanzienlijk bedrag...
Ik kan deze in termijnen of in een keer betalen (met deze keer een belachelijke betalingskorting overigens.

Op 7 januari al? Ik heb hem nog niet. Normaal begin feb geloof ik. En dan inderdaad voor eind feb in 1 keer betalen.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23-03 13:23
met deze keer een belachelijke betalingskorting overigens.
Hoeveel procenten scheelt dat dan?

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20:10
[...]

Dan hebben we het over 10k plus?

• sverzijl
Robbie T schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:42:
[...]

10k korting? Korting was vorig jaar rond de 2%. Zal dit jaar ook wel zoiets zijn.

• poehee
_Arthur schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:22:
[...]

Hoeveel procenten scheelt dat dan?
0,3% (ja, vorig jaar nog bijna 2%)

poehee wijzigde deze reactie 14-01-2019 23:09 (8%)

• poehee
Robbie T schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:42:
[...]

>50k

• LikeAKing
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-02 14:27
Ascension schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:46:
[...]

Als je alleen deze opdracht wil doen dan heeft een inschrijving bij de KvK geen meerwaarde. Ik zou een factuur sturen en deze opgeven bij "winst uit overige werkzaamheden" op je belastingaangifte.
Klinkt goed. Moet wel zeggen dat ik hem meerdere keren moet factureren (in stukjes). Ook heb ik een baan momenteel. Aangezien ik geen ondernemerservaring heb, weet ik ook niet of dit enige nadelen heeft op mijn huidige baan. Ik wil dit project gewoon wit doen en zo simpel mogelijk houden. Ik heb niets kunnen vinden over een maximale "extra inkomen".

• sverzijl
poehee schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:08:
[...]

0,3% (ja, vorig jaar nog bijna 2%)
Dan heb je een rekenfoutje gemaakt denk ik.
Heb de voorlopige aanslag inmiddels ook en de korting bij in 1 keer betalen komt bij mij op 1,67%
0,3% zou wel erg laag zijn in vergelijking met vorig jaar.

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:27
sverzijl schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 01:22:
[...]

Heb de voorlopige aanslag inmiddels ook en de korting bij in 1 keer betalen komt bij mij op 1,67%
Heb mijn VA ook binnen en inderdaad ook 1,67% korting bij in 1 keer betalen.

• _Arthur
LikeAKing schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:19:
Ik heb niets kunnen vinden over een maximale "extra inkomen".
Dat is er ook niet. Zolang je er maar belasting over betaald :)

Als je een factuur gaat versturen, dan doe je dat als particulier, daarom mag je ook geen BTW rekenen of zelfs maar met "BTW"-vermelden op de factuur. Dus ook geen BTW 0,00 Euro oid.

• capellio
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22-03 07:58
sverzijl schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:33:
[...]
Op 7 januari al? Ik heb hem nog niet. Normaal begin feb geloof ik. En dan inderdaad voor eind feb in 1 keer betalen.
Eerste dagen van Januari is inderdaad erg vroeg, meestal krijg ik hem begin februari.

Ik betaal hem ook al jaren in 1x, dan ben je er maar vanaf, kleine korting is ook meegenomen. Ik probeer trouwens alles in 1x te betalen (zorgverzekering e.d. ook).

• RoNoS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22-03 15:29
Moet je dat zelf ergens aangeven, of krijg je die keuze vanzelf als je aan bepaalde voorwaarden voldoet? Indien het laatste, wat zijn die voorwaarden?
Ik neem aan dat ze minimaal meerdere kwartaal aangiftes moeten hebben die vrij stabiel zijn?
Ik ben per Q3-2018 begonnen en weet ook niet hoeveel ik ga verdienen, en heb ook geen reserves om in 1 keer te betalen, maar volgend jaar wellicht wel.

• sverzijl
RoNoS schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:04:
Moet je dat zelf ergens aangeven, of krijg je die keuze vanzelf als je aan bepaalde voorwaarden voldoet? Indien het laatste, wat zijn die voorwaarden?
Ik neem aan dat ze minimaal meerdere kwartaal aangiftes moeten hebben die vrij stabiel zijn?
Ik ben per Q3-2018 begonnen en weet ook niet hoeveel ik ga verdienen, en heb ook geen reserves om in 1 keer te betalen, maar volgend jaar wellicht wel.
Bij iedere voorlopige aanslag IB krijg je de optie om in 1 keer te betalen. Er staat dan iets als :
Betaling in één keer

Bij betaling in één keer van de totale aanslag krijgt u een betalingskorting van € xyz. Het totale
bedrag van de aanslag moet dan op 28 februari 2018 op de rekening van de Belastingdienst
staan.
Ben je pas net begonnen met werken, dan zal je het 1e jaar nog geen voorlopige aanslag krijgen, maar alle jaren daarop volgend vergeten ze je echt niet :)
capellio schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:00:
[...]
Eerste dagen van Januari is inderdaad erg vroeg, meestal krijg ik hem begin februari.
Ik zag het op mijnoverheid.nl dat ik de voorlopige aanslag IB _heb ontvangen_ op 16-01-2019 (en de voorlopige aanslag ZVW op 23-01.. ook weer 186 euro / 6.4% meer dan vorig jaar. En ook daar 1.69% korting bij betaling in 1 keer)

sverzijl wijzigde deze reactie 15-01-2019 10:29 (17%)

• poehee
sverzijl schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 01:22:
[...]

Het is echt 0,3%

Alleen denk ik dat ze het kortingsbedrag hebben bepaald op het extra te betalen gedeelte (bovenop het bedrag wat ik vorige keer betaalde). Dat strookt met de 1,67% namelijk.

• sverzijl
poehee schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:59:
[...]

Het is echt 0,3%

Alleen denk ik dat ze het kortingsbedrag hebben bepaald op het extra te betalen gedeelte (bovenop het bedrag wat ik vorige keer betaalde). Dat strookt met de 1,67% namelijk.
Hm, je hoort de korting te krijgen over het volledige bedrag van je voorlopige aanslag 2019. Ik heb ook nog nooit anders gezien de afgelopen jaren.

• jadjong
  • Laatst online: 00:42
Ik ook niet.

• poehee
sverzijl schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:05:
[...]

Hm, je hoort de korting te krijgen over het volledige bedrag van je voorlopige aanslag 2019. Ik heb ook nog nooit anders gezien de afgelopen jaren.
De Voorlopige aanslag heet ook: "Wijziging van de voorlopige aanslag: u moet EUR 10.000 meer betalen"

Waarschijnlijk is dat het "probleem". Bij de berekening staat ook: meer te betalen..
Dat ik deze eerder krijg dan de aanslag zelf is op zijn minst apart (bij een correct werkende BD).

Het bericht van de BD heet namelijk: Hierbij ontvangt u uw voorlopige aanslag IB en premie VV 2019. Maar de aanslag van de premie VV 2019 zit er (ook) niet bij.

• t_captain
Linkdrop: https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2019:198

Deliveroo bezorgers zijn volgens de kantonrechter in Amsterdam geen zelfstandigen, maar werknemers.

TL/DR een paar overwegingen:

* gezagsverhouding.
In theorie is bezorger vrij om zichzelf in- en uit te roosteren. In de praktijk gaan de opdrachten naar mensen die zichzelf (voor flinke aantallen uren) committen. Waardoor het een papieren vrijheid betreft en geen echte.

* gezagsverhouding
Er is een standaardcontract en geen ruimte tot onderhandelen over voorwaarden.

* beloning
Er zijn standaardtarieven en geen ruimte tot onderhandelen.

Als ZZP-er moet je gespitst zijn op dit soort uitstpraken. Een onhandig, iets te ruim gedefinieerd vonnis kan je het leven heel zuur maken.

Ik ben wel optimistisch over deze uitkomst. Vooral omdat de rechter de economische machtsverhouding (deliveroo bepaalt alles, rijders kunnen slikken of stikken) doortrekt naar een "gezagsverhouding". Dat biedt perspectief om binnen de huidige wetgeving een onderscheid te maken tussen goedbetaalde ZZP-ers (die erop los kunnen onderhandelen over voorwaarden en tarieven) en laagbetaalde ZZP-ers (die die mogelijkheden niet hebben). Kort geleden werd nieuwe wetgeving door Brussel geblokkeerd omdat je geen minimumtarief mag hanteren. Nu blijken we wel specifiek te kunnen handhaven aan de onderkant van de markt.

• Fable
t_captain schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:49:

Deliveroo bezorgers zijn volgens de kantonrechter in Amsterdam geen zelfstandigen, maar werknemers.

* gezagsverhouding.
In theorie is bezorger vrij om zichzelf in- en uit te roosteren. In de praktijk gaan de opdrachten naar mensen die zichzelf (voor flinke aantallen uren) committen. Waardoor het een papieren vrijheid betreft en geen echte.

* gezagsverhouding

* beloning

Als ZZP-er moet je gespitst zijn op dit soort uitstpraken. Een onhandig, iets te ruim gedefinieerd vonnis kan je het leven heel zuur maken.

Ik ben wel optimistisch over deze uitkomst. Vooral omdat de rechter de economische machtsverhouding (deliveroo bepaalt alles, rijders kunnen slikken of stikken) doortrekt naar een "gezagsverhouding". Dat biedt perspectief om binnen de huidige wetgeving een onderscheid te maken tussen goedbetaalde ZZP-ers (die erop los kunnen onderhandelen over voorwaarden en tarieven) en laagbetaalde ZZP-ers (die die mogelijkheden niet hebben). Kort geleden werd nieuwe wetgeving door Brussel geblokkeerd omdat je geen minimumtarief mag hanteren. Nu blijken we wel specifiek te kunnen handhaven aan de onderkant van de markt.
Ik zag deze ook langskomen en zag toen ook dat er afgelopen zomer precies het tegenovergestelde was uitgesproken bij Deliveroo toen Sytze Ferwerda naar de rechter ging.
Ik ben wel benieuwd hoe ze daar dan verder mee omgaan.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:49:

* gezagsverhouding.

* gezagsverhouding

* beloning

Allemaal punten die in de meeste gevallen bij freelance ICT'ers anders liggen.
Goed dat dit soort constructies aangepakt worden.

• t_captain
Ik ben vooral gespitst op de details: wat zijn nou precies de kenmerken waarop ze onderscheid maken? Daarmee staat of valt alles. Als vrije, blije zelfstandige ICT specialist ben je niet de reden van de maatschappelijke ophef, maar met de verkeerde definitie van "goede vs. slechte" zelfstandigheid kun je wel in de categorie bijvangst terecht komen.

Aan de andere kant: een rechter die onderscheid maakt op de juiste kenmerken, kan de belastingdienst en de sociale partners middelen in handen geven om gericht op te treden aan de onderkant van de markt. Als dat voldoende succes heeft, wordt de kans groter dat je een lang en gelukkig bestaan als zelfstandige ICT specialist voor je hebt.

In dit geval lijkt de rechter in het bijzonden naar twee dingen te kijken:

* feitelijke situatie boven theoretische situatie
* economische machtsverhoudingen

Nummer 2 biedt een handvat om binnen bestaande wetgeving in te grijpen op die plekken waar een contract geen "overeenkomst tussen twee gelijkwaardige partijen" is, maar een "take it or leave it". Wat de minister eerst probeerde met de onderste tariefgrens in de voorgestelde opvolger van de wet DBA.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 01:41
Viper® schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:31:
[...]

Allemaal punten die in de meeste gevallen bij freelance ICT'ers anders liggen.
Goed dat dit soort constructies aangepakt worden.
PostNL, DHL mogen van mij aangepakt worden. Die hebben hun personeelsbestand opgeschoond onder het mom van bezuinigingen, vervolgen iedereen als ZZP-er weer aangenomen. Dat is dwangmatig schijnzelfstandigheid.

Echter in geval van Deliveroo vind ik het wel anders, eigenlijk eerder innovatief. Meer als extra zakcentje zonder al te veel geneuzel met verzekeringen en verplichtingen. Voor een student is dit wel ideaal.
Ik weet nog dat ik van mijn bijbaan ontslag moest nemen omdat ik een drukke periode had op school. Ik kon niet zomaar een paar weken vrij zijn.

Ik vind dit de markt ook niet storen zoals Uber wel doet.

• Viper®
  • Niet online
Beetje hetzelfde als een 0 uren oproep basis contract toen ik bij de supermarkt werkte als 16 jarige.

Als je ziek was kreeg je ook niet betaald. Alleen je was wel verzekerd tegen ongelukken tijdens het werk volgens mij.

• t_captain
com2,1ghz schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:49:
[...]

PostNL, DHL mogen van mij aangepakt worden. Die hebben hun personeelsbestand opgeschoond onder het mom van bezuinigingen, vervolgen iedereen als ZZP-er weer aangenomen. Dat is dwangmatig schijnzelfstandigheid.

Echter in geval van Deliveroo vind ik het wel anders, eigenlijk eerder innovatief
Deliveroo heeft precies hetzelfde gedaan. Personeel en bloc ontslaan en als zzp-ers inhuren. Het personeel vond het ook niet innovatief. Die hebben namelijk geprotesteerd, gestaakt en de gang naar de rechter gemaakt (1x individueel en nu twee zaken collectief met FNV als eiser).

• -Jaap-io
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:59
Viper® schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:52:
Beetje hetzelfde als een 0 uren oproep basis contract toen ik bij de supermarkt werkte als 16 jarige.

Als je ziek was kreeg je ook niet betaald. Alleen je was wel verzekerd tegen ongelukken tijdens het werk volgens mij.
wat overigen niet terecht is, als je namelijk langer dan 3 maanden een vast aantal uur bij die supermarkt werkt, heb je wel recht op doorbetaling tijdens ziekte. Het is dan namelijk eigenlijk een contract voor die uren en geen 0 uren contract.

Dit heeft mij ooit veel geld (voor een student) opgeleverd, ze dachten gewoon even het contract op te zeggen, maar zo simpel was het dus niet. >:) bedrijf ging verhuizen, vestiging ging dicht en dus moest ik er uit

Dank u kan in het frans klinken als "dans la cul"

• pirke
Effectief moet je de korting verdubbelen: bij maandelijkse betaling ga je nu ook al betalen. De inéénkeervooruitbetaalkorting vergeleken bij een maandelijkse betaling is dus effectief 3,3% ...

pirke wijzigde deze reactie 17-01-2019 17:34 (181%)

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-03 22:26

CodeIT

Code IT

Ik ben 1/1 ook begonnen als freelancer naast mijn huidige baan van 36 uur per week. Ik werd benaderd door een bedrijf naar aanleiding van wat projectjes op Github. Daar staan mijn hobbyprojectjes op, de meeste hebben iets te maken met home automation.
Eerste contact was goed en offerte akkoord (€80,= per uur en €0,35 per km).

Heb ik de volgende dingen goed bedacht/begrepen?
- Ondanks dat ik niet aan het urencriterium kan voldoen, kan ik nog steeds gebruik maken van de KIA (laptop en tablet)
- Waarschijnlijk hoef ik dit jaar minder dan €1.883 aan BTW te betalen. Ik kom dan in aanmerking voor de Kleineondernemersregeling.
- Inkomsten - kosten/aftrekposten kan ik op mijn gewone aangifte aangeven onder 'overige inkomsten'.

Ik heb nu vrijstelling voor de BTW aangifte nadat ik zonnepanelen heb gelegd. Deze moet ik denk ik nu weer ongedaan maken om gebruik te kunnen maken van de Kleineondernemersregeling.

Nog trucs om wat minder belasting te betalen? Ik wil een groot gedeelte van het bedrag wat ik verdien gebruiken om een pensioengat te dichten door te gaan sparen/beleggen bij Brand New Day.

Yahr - Android app om je Harmony Hub te bedienen

• sverzijl
pirke schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:37:
Effectief moet je de korting verdubbelen: bij maandelijkse betaling ga je nu ook al betalen. De inéénkeervooruitbetaalkorting vergeleken bij een maandelijkse betaling is dus effectief 3,3% ...
Die redenering snap ik niet.

De effectieve korting is volgens mij juist iets lager dan 1,67% als je de rentederving meeneemt. Je zou immers bij maandelijkse betaling alles nog een spaarrekening kunnen laten renderen gedurende dit jaar. Bij een spaarrente van 0,25% op jaarbasis (Moneyou, geen idee wat anderen nu doen) is dat bij maandelijkse betalingen 0,125% op het totaalbedrag. Effectieve korting is dan nog steeds 1,55%

[edit]Oh ik snap hem wel, duurde even:)
Bij maandelijkse betaling kan je effectief ongeveer 50% van het totaalbedrag gebruiken om dat te laten renderen. Om hetzelfde absolute bedrag daarmee te verdienen als het kortingsbedrag op IB, moet je rendement dus 2x zo hoog zijn op de helft van dat bedrag.

Blijft me verbazen dat ik moeite heb met dit soort (achteraf) simpele zaken. Gelukkig ben ik beter op andere gebieden ;)

sverzijl wijzigde deze reactie 16-01-2019 13:39 (22%)

• pirke
sverzijl schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Die redenering snap ik niet.

De effectieve korting is volgens mij juist iets lager dan 1,67% als je de rentederving meeneemt. Je zou immers bij maandelijkse betaling alles nog een spaarrekening kunnen laten renderen gedurende dit jaar. Bij een spaarrente van 0,25% op jaarbasis (Moneyou, geen idee wat anderen nu doen) is dat bij maandelijkse betalingen 0,125% op het totaalbedrag. Effectieve korting is dan nog steeds 1,55%
In het begin heb je 10/11 deel voorgeschoten (meestal hoef je pas in februari te betalen, en maandelijks terugbetalen begint ook al in februari, dus 1/11 is niet voorgeschoten en ben je hoe dan ook kwijt). In de laatste maand heb je 0/11 deel voorgeschoten. Het gemiddelde bedrag wat je voorgeschoten hebt is dus maar 5/11 deel. Je krijgt dus 1,67% korting op het totaalbedrag om gemiddeld 5/11 deel voor te schieten, dat komt neer op effectief 3,674% korting op het gemiddelde voorschotdeel. Daar kun je dan een klein beetje spaarrente afhalen die je misloopt, maar dan blijft nog steeds ruim 3% korting staan.

• Falcon10
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:57

Falcon10

Hit it i would !

Vraagje aan de mede ZZPers :
Tariefaanpassingen doorrekenen aan de klant.
Heb ondertussen al 4 jaar het tarief niet meer aangepast voor een bepaalde klant ( beetje als geste, hoewel in het contract staat dat het jaarlijks mag ). Nu zou ik dit jaar een aanpassing willen doen adhv de consumptie index.
Bereken ik dan de aanpassing adhv het verschil in de index van dit jaar met vorig jaar, of adhv het verschil in de index van dit jaar en die van 4 jaar geleden ?
Moet je niet vertellen dat als ik het doe adhv die van 4 jaar geleden de tariefaanpassing iets mooier uitkomt in mijn voordeel dan over 1 jaar.

Helemaal ziek wordt je er wel van als je even uitrekent hoeveel je eigenlijk in die 4 jaar je klant cadeau gegeven hebt :s

-| Hit it i would ! |-

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dan hoop ik dat het gewaardeerd werd...
Falcon10 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:59:
Bereken ik dan de aanpassing adhv het verschil in de index van dit jaar met vorig jaar, of adhv het verschil in de index van dit jaar en die van 4 jaar geleden ?
Moet jij weten :D

Je zegt dat je tarief omhoog gaat. En dan ga je daar over onderhandelen. Ikzelf heb het de afgelopen tijd telkens ietsje omhoog gedaan, maar nooit gesproken over inflatie o.i.d.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 17-01-2019 14:20 (15%)

Renault Zoe Q90

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:50
Naar de klant toe is het niet zo fair om zonder overleg die 4 jaar indexering nu in één keer toe te passen. Contractueel mag het misschien wel, maar die geste is ook ergens om gegeven?

Je kunt m.i. twee dingen doen:
- 2% toepassen n.a.v. inflatie 2018
- indexering over die 4 jaar berekenen en (met toelichting) aan de klant voorleggen.

Als je het tweede doet is de kans groot dat je ergens tussenin uitkomt (helemaal akkoord zullen ze niet direct gaan)

• Fable
Heb ondertussen al 4 jaar het tarief niet meer aangepast voor een bepaalde klant ( beetje als geste, hoewel in het contract staat dat het jaarlijks mag ). Nu zou ik dit jaar een aanpassing willen doen adhv de consumptie index.
Moet je niet vertellen dat als ik het doe adhv die van 4 jaar geleden de tariefaanpassing iets mooier uitkomt in mijn voordeel dan over 1 jaar.

Helemaal ziek wordt je er wel van als je even uitrekent hoeveel je eigenlijk in die 4 jaar je klant cadeau gegeven hebt :s
Waarom aanpassing adhv consumenten index?
In de afgelopen jaren ben je toch ook beter en sneller geworden in je werk. 5 á 10% verhoging zou ik helemaal niet raar vinden.

• Viper®
  • Niet online
CodeIT schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:07:
Ik ben 1/1 ook begonnen als freelancer naast mijn huidige baan van 36 uur per week. Ik werd benaderd door een bedrijf naar aanleiding van wat projectjes op Github. Daar staan mijn hobbyprojectjes op, de meeste hebben iets te maken met home automation.
Bespreek dit wel even met je werkgever, zolang je dit nog niet gedaan had.

In sommige contracten zijn neven werkzaamheden zeker in dezelfde branch uitgesloten.
Maar volgens mij doen veel werkgevers er niet al te moeilijk over zolang je dit maar bespreekt.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:33

Waarom een uitleg? Gewoon kijken wat jij reasonable vindt en wat binnen de kaders van je contract past. En of dat dan is vanwege de consumentenprijzen, de gestegen zeespiegel of de draaiing van de aarde maakt niet echt heel veel uit voor je opdrachtgever: hij ziet alleen die nieuwe prijs :)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Mja, laten we het houden op : klant is nogal "raar geval" en heeft het nogal moeilijk als je zegt dat je beter bent geworden, sneller, blabla, hoewel je zelf altijd de sh*t mag opkuisen, en gaat bijna bezerk als je het woord tariefaanpassing laat vallen, vandaar dat ik er ook met indexaanpassingen werk : zwart op wit van vadertje staat dat dingen duurder geworden zijn.

En die geste van mij om de afgelopen 4 jaar geen aanpassingen door te voeren, beetje geven en nemen, zoals je normaal met klanten doet, al moet ik ook wel zeggen, dat het geven meestel van mijn kant komt, en het nemen van hun kant.

-| Hit it i would ! |-

• Fable
Falcon10 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:53:
Mja, laten we het houden op : klant is nogal "raar geval" en heeft het nogal moeilijk als je zegt dat je beter bent geworden, sneller, blabla, hoewel je zelf altijd de sh*t mag opkuisen, en gaat bijna bezerk als je het woord tariefaanpassing laat vallen, vandaar dat ik er ook met indexaanpassingen werk : zwart op wit van vadertje staat dat dingen duurder geworden zijn.

En die geste van mij om de afgelopen 4 jaar geen aanpassingen door te voeren, beetje geven en nemen, zoals je normaal met klanten doet, al moet ik ook wel zeggen, dat het geven meestel van mijn kant komt, en het nemen van hun kant.
Ik gebruik altijd het argument dat een andere klant ook meer betaald en als de vergoeding niet op hetzelfde niveau is dat je liever voor die andere klant meer uren gaat maken. Ik heb nog nooit gehad dat ze toen niet meer wilden betalen.

• t_captain
Je zou ook kunnen beredeneren dat het tarief bij verlenging omlaag moet ipv omhoog.

In een tarief zit immers een stukje reserve voor kortdurenede leegloop tussen projecten. Naarmate een project langer duurt, is die frictieleegloop relatief kleiner. Niet dat het om grote bedragen moet gaan. Mijn hele leeglooprisico is <2% geloof ik, en daar weer ee stukje van is nooit veel.

• _Arthur
t_captain schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:13:
Je zou ook kunnen beredeneren dat het tarief bij verlenging omlaag moet ipv omhoog.

In een tarief zit immers een stukje reserve voor kortdurenede leegloop tussen projecten. Naarmate een project langer duurt, is die frictieleegloop relatief kleiner. Niet dat het om grote bedragen moet gaan. Mijn hele leeglooprisico is <2% geloof ik, en daar weer ee stukje van is nooit veel.
Na de 1ste verlengingsdatum zal er een korting van 3% worden doorgevoerd.

Dat soort dingen bedoel je?
Die kunnen echt lekker of een nieuwe freelancer zoeken of beter per definitie al de pot op. Maar "korting" is hier al eens besproken volgens mij :D

• Fable
t_captain schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:13:

Ik zou dat alleen doen als de klant, een minimaal aantal uur wilt afnemen per jaar, dan zou je wel wat korting kunnen geven, maar bij normale verlenging met standaard opzegtijd zou ik zoiets niet doen.

• t_captain
3% is nogal een heftige korting om een stukje van je frictieleegloop te dekken.

Ik heb 80% van mijn voltijdse projecten zonder leegloop (aansluitend of zelfs met overlap) kunnen starten. Bij de overige 20% had ik pech en viel er een maandje tussen.

Dat is gemiddeld een week per project.

Als je gemiddelde project een half jaar loopt, is dat een verlies van 5%. Bij drie maanden is het 10%.

Er is iets voor te zeggen om je terief boor het 1e contract te voorzien van een toeslag van 5 of 10% en deze te laten vallen bij verlenging.

Maar aan de andere kant: dat is niet alleen verlies. Het is ook vrije tijd.

• Stefangrp
Ik vind 5% per jaar, mits er sprake is van nieuwe kennis of werkervaring, best te verdedigen. Daarbij, vanwege sowieso inflatie en krappe arbeidsmarkt sowieso wel iets verhogen.

Die nieuwe kennis en ervaring doe je als interimmer altijd wel op lijkt me. Nieuwe rol / omgeving / stakeholders enz.

Ik gooi er zelf €5 bovenop.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Mja, korting geef ik in elk geval niet.
Het is eigenlijk een klant waar ik al jaren een boel werk verzet, en die me deels als een stuk meubilair zien van het bedrijf. Contract wordt jaarlijks gewoon stilzwijgend verlengd, maar ze kunnen gewoon ook eender wanneer opzeggen, met een maand overloop.
Naar tarief zit ik minstens 10% goedkoper dan gelijkaardige profielen, losstaand van het feit dat zij niet de interne kennis hebben, die ik al menig jaar heb, en die je ook totaal niet op 1 maand kan overdragen.
Hebben ze al eens ondervonden dat dat problemen gaf, en toen was de overdraagperiode nog 3 maand ( hebben ze trouwens zelf naar 1 maand willen hebben ), gevolg was dat ze opeens "een vervanger" hadden die 15% meer koste ( en het type schoolverlater was ), en na 2,5 maand nog altijd niet goed wist waar ie aan toe was ( procesgerelateerde IT is nu eenmaal heel specifiek ). Uiteindelijk zijn ze toen op hangende pootjes teruggekomen en hebben ze toen mijn eisen ingewilligd ( die nota bene niet eens raar waren, enkel een correctere, marktconform tarief ( die nog altijd helemaal niet gek was ) ), Sindsdien heb ik geen tariefaanpassingen doorgevoerd ( om de goede vrede te bewaren ), maar laten we eerlijk zijn, ik ga niet tot het einde der dagen aan dezelfde tarief blijven zitten bij hen.
Andere klanten krijgen wel jaarlijks een aanpassing, heb ik ook in die contracten staan, en die zijn steeds conform de consumptie index. Uiteindelijk moeten ze dat zelf ook altijd aan hun eigen intern personeel betalen.

-| Hit it i would ! |-

• jadjong
  • Laatst online: 00:42
Ik heb een klant die al jaren achter loopt in tariefsverhogingen en absoluut gezien al niet de hoofdprijs betaalde. Zij zijn mijn eerste klant en hebben mij in het begin alle tijd gegeven om aan te kloten zonder dat ik precies wist waar ik mee bezig was (zij wisten het namelijk ook niet) en ik krijg daar nogsteeds de vrijheid om onder 'werktijd' en met hun voorzieningen nieuwe dingen uit te proberen die ik mogelijk bij andere klanten weer toe kan passen. Als ik bij hun enkel productiewerk zou doen was de wederzijdse liefde waarschijnlijk wat minder geweest.

• MarcelP102
  • Niet online
Welke software/websites gebruiken jullie voor urenregistratie, facturatie en boekhouding? Hebben jullie bewust voor losse paketten gekozen of bestaat er ook een programma dat alles in zich heeft.

Bij mijn eerste verkenning kom ik er toch wel achter dat er geen echte (betaalbare) alleskunners zijn. Daardoor zal ik waarschijnlijk meerdere paketten af moeten nemen met dubbeling in functies..

Tips? Of werken we allemaal met Excel?😉

• Fable
MarcelP102 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:59:
Welke software/websites gebruiken jullie voor urenregistratie, facturatie en boekhouding? Hebben jullie bewust voor losse paketten gekozen of bestaat er ook een programma dat alles in zich heeft.

Bij mijn eerste verkenning kom ik er toch wel achter dat er geen echte (betaalbare) alleskunners zijn. Daardoor zal ik waarschijnlijk meerdere paketten af moeten nemen met dubbeling in functies..

Uren bijhouden doe ik in Google agenda en mijn complete administratie doe ik in Acumulus en ik vind het erg fijn werken zo. (60-70 facturen per jaar)
Kilometers doe ik in Excel, maar ik rij dan ook maar maximaal 1 keer per maand voor de zaak.

Fable wijzigde deze reactie 17-01-2019 23:10 (6%)

• mamorunl
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23-03 15:21

E-boekhouden heeft alle drie. Wel in een 'goedkope' format, maar heeft t wel. Kost nu ook niets voor beginnende ondernemingen voor de eerste 15 maanden.

Ik gebruik voor mijn urenregistratie Harvest, vind ik wel erg fijn werken.

• netiul
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19-03 23:52

Ik ben ook sinds 1 januari gestart (als freelance developer, per 1 feb m'n eerste klant) en heb een abonnement bij MoneyMonk. De genoemde zaken zitten daar in, hoewel ik de urenregistratie nog niet goed heb uitgeprobeerd.

• Stefangrp
Ja eboekhouden is wel prettig. Basic maar voldoende voor een dienstverlener mijns inziens.

Alleen de rapportages / dashboards zijn prut.
Als iemand van hier nog eens zin heeft om met de api aan de slag te gaan zodat ik PowerBI kan linken, let me know :)

(ik heb in PowerBI zelf eea gebouwd maar laden is nogal een handmatig klusjes)

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:50
Ik gebruik Timechimp voor uren en SnelStart voor facturatie/boekhouding. Bevalt mij beide prima.

• Wimlem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23-03 00:31
BertS schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 06:49:
Ik gebruik Timechimp voor uren en SnelStart voor facturatie/boekhouding. Bevalt mij beide prima.
Ook hier Snelstart. Per 1 januari mee begonnen na 3 jaar alles in excel bijgehouden te hebben. Ik gebruik ook de offerte module (25 p/m) aangezien ik ook nog hikvision camera's/it apparatuur lever naast mijn ZZP werk.

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp

• drooger
  • Laatst online: 22:53

drooger

Falen is ook een kunst.

Over ~ 2-3 jaar wil ik de switch maken naar zzp. (wil eerst wat meer vastigheid hebben, de stap goed voorbereiden en kennis verbreden)

Is het niet al te ingewikkeld als je een leaseauto of leasecontract zou moeten/willen overnemen?
Of is een private lease of eigen auto veel gemakkelijker en wenselijker bij de overstap naar zzp?

Kia ora

• sverzijl
drooger schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:36:
Over ~ 2-3 jaar wil ik de switch maken naar zzp. (wil eerst wat meer vastigheid hebben, de stap goed voorbereiden en kennis verbreden)

Is het niet al te ingewikkeld als je een leaseauto of leasecontract zou moeten/willen overnemen?
Of is een private lease of eigen auto veel gemakkelijker en wenselijker bij de overstap naar zzp?
Toen ik 10 jaar geleden het leasecontract van mijn auto over wilde nemen, werd er nogal moeilijk gedaan (Athlon) omdat ze geen zekerheid hadden dat ik aan mijn betalingsverplichtingen zou kunnen blijven voldoen. Toen heb ik de auto maar contant afgerekend en prive overgenomen (had ik dit niet gedaan, dan zat ik met een boete-clausule a 4000 euro vanuit het bedrijf waarvoor ik werkte...tja, je maakt wat fouten in je jonge leven om dit soort boete-clausules te accepteren).
Misschien dat dit inmiddels wel wat makkelijker gaat, dit was echter mijn ervaring.

Inmiddels zou ik zelf in ieder geval nooit meer gaan leasen, uiteindelijk toch altijd duurder dan zelf kopen.

sverzijl wijzigde deze reactie 18-01-2019 09:43 (5%)

• SonataArctica
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23-03 10:19
- Keeping.nl voor de uren omdat het prettig werkt, een app heeft, en gratis is.
- Snelstart voor facturatie en boekhouding omdat dit de voorkeur had van de boekhouder en hij hier blind zijn weg in weet te vinden. Maakt voor mij weinig uit welk pakket ik daarvoor gebruik, dus prima.
Bah, nee, als er 1 pakket is waar ik echt kriebels van krijg is het wel office, dus dat mijd ik als de pest :+

SonataArctica wijzigde deze reactie 18-01-2019 09:37 (18%)

Gitarist van Veil Of Delusions: www.veilofdelusions.com

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:39
@drooger Drie jaar terug leaseauto overgenomen bij een VW label. Had een opdrachtbevestiging en wat spaargeld achter de hand. Was geen probleem. Nieuwe auto inmiddels, wederom geen probleem. Natuurlijk doen ze een kredietcontrole.

Nu alleen een mogelijke uitdaging dat ik een grotere auto nodig ga hebben en tzt pas op 19 van de 36 maanden zit van het contract.

Mintos referral: CKJXU1

• t_captain

Goed dat je deze stap ruim van tevoren op je radar hebt.

Probeer voorzichtig te zijn met lock-ins. Leasecontracten, relatie- en concurrentiebedingen, studiekostenovereenkomsten. Zoveel mogelijk zorgen dat je straks je handen vrij hebt.

• SonataArctica
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23-03 10:19

Ik zou persoonlijk zo min mogeljik dingen aannemen die er mogelijk voor kunnen zorgen dat je niet (makkelijk) weg kan bij je werkgever. Als blijkt dat je om wat voor reden dan ook de auto niet mee kunt nemen dan is het ineens een molensteen om je nek.

Edit: wat @t_captain zegt dus :P

Gitarist van Veil Of Delusions: www.veilofdelusions.com

• Hydra
Een paar oud collega's van me hebben dat gedaan bij Leaseplan en dat kon eigenlijk zonder problemen. Of je het wil is een tweede; het is gewoon erg duur. Zelf ben ik voor een youngtimer gegaan die ik op de zaak rij; lage bijtelling (80 per maand) en alle kosten zakelijk. Ik had wel m'n leasecontract zo getimed dat ik voor m'n start van m'n auto af zou zijn.
SonataArctica schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:50:
Ik zou persoonlijk zo min mogeljik dingen aannemen die er mogelijk voor kunnen zorgen dat je niet (makkelijk) weg kan bij je werkgever. Als blijkt dat je om wat voor reden dan ook de auto niet mee kunt nemen dan is het ineens een molensteen om je nek.
Ik vermoed (but IANAL) dat dat niet mag; een werknemer verplichten een auto over te nemen en een leasemaatschappij die daar niet aan mee wil werken. Verwacht dat 't dan vrij snel weer het probleem van je werkgever is.

Of je dat soort juridisch geneuzel wil is een 2e natuurlijk.

Hydra wijzigde deze reactie 18-01-2019 09:54 (32%)

Pagina: 1 ... 87 ... 96 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True