Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Boy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:01

Boy

Android developer

Tylen schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:48:
[...]

Nope. Weer een app om bij te houden. Whatsapp werkt perfect. En het is wel een beetje een elite groep ZZP'ers zonder devvers.
klinkt een beetje raar, ben nieuwsgierig, wat houdt dat in? Het zijn IT'ers, maar geen devvers, maar wel een elite group. Ze hebben geen personeel, want ZZP, dus wat doen ze dan?

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:40

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Boy schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:49:
[...]

klinkt een beetje raar, ben nieuwsgierig, wat houdt dat in? Het zijn IT'ers, maar geen devvers, maar wel een elite group. Ze hebben geen personeel, want ZZP, dus wat doen ze dan?
Er zijn meer disciplines in de IT dan alleen devven ;) We zijn een groepje Workspace Engineers/Architects. En we krijgen best veel aanvragen binnen welke we doorspelen als we zelf geen tijd hebben ervoor. Elite in de vorm van dat we de shit klusjes krijgen die niemand het gross niet kan oplossen :P

A wise man once said: 'Work is not a place."

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 20:26
Boy schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:54:
Ik zit in een Slack groep van mijn expertise en daar is een #jobs channel. Dat is ook al voldoende zo eigenlijk.

Ook denk ik als ik 1 x roep op LinkedIn, er ook al veel op me af zou komen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen
Ik dacht dat Slack het zoveelste Amerikaanse hipster gedoe is maar je kunt er serieuze opdrachten mee binnen halen? En dus niet zoals toen ik nog in de VS woonde dingen als 'wil je voor $50 per uur bij ons CUDA ontwikkeling gaan doen'?

• Boy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:01

Boy

Android developer

gold_dust schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:20:
[...]

Ik dacht dat Slack het zoveelste Amerikaanse hipster gedoe is maar je kunt er serieuze opdrachten mee binnen halen? En dus niet zoals toen ik nog in de VS woonde dingen als 'wil je voor $50 per uur bij ons CUDA ontwikkeling gaan doen'?
Nee, dat is niet vanwege Slack, maar vanwege de groep die er zit, (ZZP) Android devs die opdrachten plaatsen. Dus eigenlijk net als de whatsapp groep of die tweakerszzp wat hier gemaakt wordt.

Maar dat wordt me weer een groep te veel en die tweakerszzp is waarschijnlijk te algemeen. Ik lees hier veel expertises waar ik totaal niet in thuis ben.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:52
gold_dust schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:20:
[...]

Ik dacht dat Slack het zoveelste Amerikaanse hipster gedoe is maar je kunt er serieuze opdrachten mee binnen halen?
Slack is gewoon een communicatie-platform, niets meer en niets minder. Waar de opdrachten vandaan komen is niet gekoppeld aan Slack, maar aan de personen die iets via Slack in de "chatbox" gooien.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Intronic
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-04 11:35
Leuk! Kan best een goed clubje worden denk ik en fijn voor je netwerk.
-Jaap-io schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:50:
[...]

done
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Intronic wijzigde deze reactie 23-01-2019 09:49 (5%)

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20-04 12:29
Toch veel lurkers hier, als je ziet hoe vol dat slack kanaaltje zit :p
Nu nog uitvinden hoe slack uberhaupt werkt.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:40:
[...]

Slack is gewoon een communicatie-platform, niets meer en niets minder. Waar de opdrachten vandaan komen is niet gekoppeld aan Slack, maar aan de personen die iets via Slack in de "chatbox" gooien.
Zelf gebruik ik telegram voor groepen, waarbij er soms een announcement kanaal is die alleen lezen is en een andere voor discussies. Misschien ook een idee.

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:40
wvdl schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:40:
Toch veel lurkers hier, als je ziet hoe vol dat slack kanaaltje zit :p
Nu nog uitvinden hoe slack uberhaupt werkt.
Slack is een soort reincarnatie van (het nog niet volledig dode) IRC, mocht je dat wel kennen ;) Heeft er in ieder geval veel van weg, werkt wel handig voor teamchats e.d.. Op een vorig project veel gebruikt.

sverzijl wijzigde deze reactie 23-01-2019 12:21 (19%)

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 19-04 14:04
Tylen schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:06:
[...]

Er zijn meer disciplines in de IT dan alleen devven ;) We zijn een groepje Workspace Engineers/Architects. En we krijgen best veel aanvragen binnen welke we doorspelen als we zelf geen tijd hebben ervoor. Elite in de vorm van dat we de shit klusjes krijgen die niemand het gross niet kan oplossen :P
Wat versta je onder Workspace Engineers? En op welke gebieden?

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Hankie0412 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:27:
[...]

Wat versta je onder Workspace Engineers? En op welke gebieden?
Citrix, Microsoft, VMWare.

• Hankie0412
Tylen schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:28:
[...]

Ok klinkt zeer interessant! Meer infra en architect gericht.

• Wijnbo
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17-04 14:51

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

1 februari begin ik ook als ZZP-er en ik kan op mijn huidige opdracht nog even blijven (leuk opstapje, maar op termijn natuurlijk handiger om zelf wat te zoeken)

Inmiddels ben ik kaf-van-koren aan het scheiden op LinkedIn, waar ik als .NET ontwikkelaar sta + Angular + Javascript.

Krijg ik het volgende bericht:
Are you open to considering new contract opportunities?

I have a role available for a Full Stack Java Developer to work with a Public Sector client of ours based in Eindhoven for 6 months with likely extension! They can pay €400 per day for this role and need people to begin by the end of March 2019.

They're looking for people experienced with Java EE, JavaScript MVC and HTML/CSS.
Heb hem ook gelijk reactie gegeven:
Hi Ben, € 400 per day sounds great!
I'm working 30 minutes a day. Let me hear when I can start.

Best regards, Wijnbo
8)7 |:(

Ik vraag me echt af:

- Wie denken ze te bereiken met zulke berichten?
- Wel bedrijf bedenkt dat 50 euro een prima tarief is?
- Waarom schrijven ze een .NET ontwikkelaar aan?

Wijnbo wijzigde deze reactie 23-01-2019 12:39 (9%)

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20:20
Geen tijd verspillen aan die engelse partijtjes.

• Wijnbo
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17-04 14:51

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Ascension schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:39:
Geen tijd verspillen aan die engelse partijtjes.
Ach, soms heb ik ook 2 minuten ff niets te doen. Wat ik me wel afvraag: ik ben een keer of 3 van baan gewisseld, toen waren het vooral NL Recruiters. Waarom zijn er ineens zo veel Engelse partijen die op ZZP-ers lopen te harken? Of heeft dit te maken met de aanstaande Brexit?

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Ik had een aanvraag vam een recruiter uit India om een NetScaler training te geven in London. Moest allemaal wel allemaal direct. Dus ik geeft een tarief van €250,- per uur aan (want op erg korte termijn etc) en dat hun reis en hotel betaalde. Was allemaal geen probleem. Todat later bleek dat hij max €500,- per dag maar kon betalen. Nee daar ga je geen NetScaler trainer voor vinden. Vind het altijd wel leuk om met ze te blijven mailen totdat we er niet uitkomen 😂

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:08
Wijnbo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:42:
[...]

Ach, soms heb ik ook 2 minuten ff niets te doen. Wat ik me wel afvraag: ik ben een keer of 3 van baan gewisseld, toen waren het vooral NL Recruiters. Waarom zijn er ineens zo veel Engelse partijen die op ZZP-ers lopen te harken? Of heeft dit te maken met de aanstaande Brexit?
Voor permanent heb je ook veel recruiters in regio London.

Als zelftstandige heb ik in de mogelijke Brexit een extra reden om de boot af te houden. Naast de algemene reden dat deze recruiters meer kosten dan ze middels een goede klantrelatie kunnen toevoegen.

• Hydra
  • Laatst online: 11:32
Wijnbo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:37:
- Wel bedrijf bedenkt dat 50 euro een prima tarief is?
Geen enkel bedrijf. 80-85 euro is gangbaar. Die recruiter toko wil er alleen voor 30 euro tussen zitten.
Wijnbo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:42:
Geld. Niks makkelijkers dan 10 euro per uur of meer te vangen, 2 jaar lang, zonder er its voor te hoeven doen.

Hydra wijzigde deze reactie 23-01-2019 13:20 (48%)

https://niels.nu

• Intronic
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-04 11:35
Mijn vakgebied ook. Nog plek in die chat? :+
Tylen schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:28:
[...]

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 20:26
Tylen schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:55:
Ik had een aanvraag vam een recruiter uit India om een NetScaler training te geven in London. Moest allemaal wel allemaal direct. Dus ik geeft een tarief van €250,- per uur aan (want op erg korte termijn etc) en dat hun reis en hotel betaalde. Was allemaal geen probleem. Todat later bleek dat hij max €500,- per dag maar kon betalen. Nee daar ga je geen NetScaler trainer voor vinden. Vind het altijd wel leuk om met ze te blijven mailen totdat we er niet uitkomen 😂
Beetje terug ouwehoeren moet kunnen, doe ik ook als de functie of het salaris/uurtarief echt nergens op slaat en ik geen interesse heb in verder contact met de betreffende partij:

- Bij Engelse recruiters begin ik over de Brexit, dat me dat te onzeker is om met hun in zee te gaan.
- Bij functies in de Randstad, Zwitserland, München, Londen vraag ik 300k salaris of 200 euro per uur vanwege de huur/huizenprijzen(dit is wel semi serieus, hoewel ik weet dat je dat nooit gaat krijgen).
- Bij Duitse recruiters dat Duitsland me niet meer veilig genoeg is vanwege de Merkel politiek.
- Bij de incidentele Scandinavische/Canadese recruiter dat het me daar veel te koud is.
- Bij Amerikaanse recruiters een verhaal over Trump beginnen. Ik krijg trouwens vrijwel nooit meer iets uit de VS toegestuurd behalve op m'n oude gmail adres dat ik één keer per jaar open.

• HielkeJ
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Viper® schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:28:
[...]Heb nu xximo en daar krijg je 1 factuur maar wel elke tankbeurt en parkeren wordt direct van je zakelijke rekening afgeschreven.
Heb je de auto dan zakelijk? Of doe je die parkeerkosten nog buiten de 19 cent / km?

• Viper®
  • Niet online
HielkeJ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:55:
[...]
Heb je de auto dan zakelijk? Of doe je die parkeerkosten nog buiten de 19 cent / km?
De auto is zakelijk en ik gebruik hem privé dus alle kosten zijn zakelijk.
Ik zie niet zo snel in waarom een tankpas handig zou zijn met een privé auto.

Viper® wijzigde deze reactie 23-01-2019 14:59 (12%)

• HielkeJ
  • Niet online
Viper® schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:59:
[...]

De auto is zakelijk en ik gebruik hem privé dus alle kosten zijn zakelijk.
Ik zie niet zo snel in waarom een tankpas handig zou zijn met een privé auto.
Oke, dan snap ik hem :)

Ik heb de auto prive en ik gebruik de tankpas om er voor te zorgen dat ik geen bonnetjes hoef te bewaren voor het terugvragen van de btw.

• Viper®
  • Niet online
HielkeJ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:06:
[...]
Oke, dan snap ik hem :)

Ik heb de auto prive en ik gebruik de tankpas om er voor te zorgen dat ik geen bonnetjes hoef te bewaren voor het terugvragen van de btw.
Is gewoon 19 ct/km berekenen dan niet makkelijker.

• HielkeJ
  • Niet online
Viper® schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:37:
[...]

Is gewoon 19 ct/km berekenen dan niet makkelijker.
Voor zover ik het begrepen heb, mag je ze allebei doen

• middelpat
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18-04 14:40
HielkeJ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:43:
[...]
Hieronder valt overigens niet het gebruik van woon-werkverkeer. Valt het reizen naar mijn klant onder woon werk verkeer? Een aantal maanden lang elke dag naar hetzelfde kantoor adres van de klant?

https://www.belastingdien..._gebruik_van_de_priveauto

• Viper®
  • Niet online
HielkeJ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:43:
[...]
Lijkt mij sterk, je hebt dan dubbele vergoeding. Ik dacht dat het was of 19 ct/km en dan hoef je geen sluitende administratie bij te houden. Of een administratie met verhouding zakelijk/privé en dan mag je zakelijk tanken oid.

Geen idee eigenlijk

• HielkeJ
  • Niet online
middelpat schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:56:
[...]

Hieronder valt overigens niet het gebruik van woon-werkverkeer. Valt het reizen naar mijn klant onder woon werk verkeer? Een aantal maanden lang elke dag naar hetzelfde kantoor adres van de klant?

https://www.belastingdien..._gebruik_van_de_priveauto
Dat klopt, maar mijn bedrijf / werk heeft toevallig hetzelfde adres als mijn huis ;) Vanaf mijn bedrijf rij ik iedere dag naar de klant. Ik weet niet hoe streng ze dat gaan controleren, maar dat merk ik dan wel weer :P
Viper® schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:09:
[...]

Lijkt mij sterk, je hebt dan dubbele vergoeding. Ik dacht dat het was of 19 ct/km en dan hoef je geen sluitende administratie bij te houden. Of een administratie met verhouding zakelijk/privé en dan mag je zakelijk tanken oid.

Geen idee eigenlijk
Ik zie hier niet staan dat je moet kiezen.

HielkeJ wijzigde deze reactie 23-01-2019 16:11 (29%)

• SirDarkAngel
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:49
Viper® schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:09:
[...]

Geen idee eigenlijk
Hij heeft gelijk. Je mag 19 cent per km declareren en met een kilometerregistratie mag je de btw verrekenen over je zakelijke kilometers. Heb je dus 200 euro btw betaald in een jaar aan brandstof en onderhoud en je rijdt 80% van de kilometers zakelijk, dan mag je 160 euro btw verrekenen.

Wilde altijd al iets over computers weten

• Viper®
  • Niet online
SirDarkAngel schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:15:
[...]

Hij heeft gelijk. Je mag 19 cent per km declareren en met een kilometerregistratie mag je de btw verrekenen over je zakelijke kilometers. Heb je dus 200 euro btw betaald in een jaar aan brandstof en onderhoud en je rijdt 80% van de kilometers zakelijk, dan mag je 160 euro btw verrekenen.
ah ok

maar dan moet je wel een door de belastingdienst goedgekeurde kilometerregistratie bijhouden. Iets waar niet iedereen zo op zit te wachten.

• SirDarkAngel
Viper® schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:34:
[...]

ah ok

maar dan moet je wel een door de belastingdienst goedgekeurde kilometerregistratie bijhouden. Iets waar niet iedereen zo op zit te wachten.
Dat klopt, maar als je veel zakelijke kilometers rijdt kan dit zeker de moeite waard zijn, maar dit is aan een ieder om zelf te bepalen.

• Hydra
Viper® schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:34:
Dat valt wel mee. Beginstand in het jaar noteren en je zakelijke ritten bijhouden.

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18-04 13:29
Hydra schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:06:
[...]

Dat valt wel mee. Beginstand in het jaar noteren en je zakelijke ritten bijhouden.
Ik zat met precies dezelfde vraag. Gistermiddag bij de boekhouder het antwoord gekregen dat het volgende tegelijkertijd mag:
- 19 cent / km
- btw op brandstof, parkeerkosten, onderhoud (verhouding zakelijk/prive)

Hiervoor is inderdaad beginstand in het jaar noteren en je zakelijke ritten bijhouden (en de eindstand) voldoende.

• t_captain
Dat is inderdaad de gangbare norm voor BTW-compensatie.

Wat betreft onderhoud: de compensatie gaat over "gebruikskosten". Aankoop, afschrijving etc vallen daarbuiten. Nieuwe onderdelen technisch gezien ook, je bent immers een stuk van je auto aan het vervangen. In extremis zou je je auto kunnen herbouwen van nieuwe onderdelen en de aanschaf van de "nieuwe" auto in de BTW-compensatie brengen.

Ik trek voor mijzelf de grens dat ik alleen algemeen erkende slijtagedelen als gebruikskosten classificeer. Banden, ruitenwisserbladen, remblokken etc.

• kwaazaar
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:41
Is er een app die volautomatisch je ritten bijhoudt? Ik zat al naar die OBD2 apps te kijken, maar vind nog niets. Enkel apps om het handmatig in te voeren of op start/stop te moeten drukken.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:07
kwaazaar schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:35:
Is er een app die volautomatisch je ritten bijhoudt? Ik zat al naar die OBD2 apps te kijken, maar vind nog niets. Enkel apps om het handmatig in te voeren of op start/stop te moeten drukken.
Je zou eigenlijk eerst even moeten uitrekenen hoeveel het je scheelt aan BTW en dan kijken of je die moeite wilt doen voor dat geld.

• Hydra
kwaazaar schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:35:
Ik gebruik zelf MoneyMonk om het bij te houden. Het is niet automatisch maar vrijwel al m'n zakelijke ritten zijn naar dezelfde werklocatie en je kunt heel simpel favorieten instellen. M'n kilometers registreren voor een dag is gewoon 2 klikken en doe ik op hetzelfde moment als dat ik m'n uren registreer.

(Mocht je willen; ik kan een MoneyMonk referral link sturen)
Fable schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:38:
Je zou eigenlijk eerst even moeten uitrekenen hoeveel het je scheelt aan BTW en dan kijken of je die moeite wilt doen voor dat geld.
Wat betreft de belastingdienst uitknijpen is elke cent meegenomen ;)

Hydra wijzigde deze reactie 24-01-2019 10:40 (19%)

• LinuX-TUX
  • Registratie: december 2003
Met Hydra, ik gebruik ook MoneyMonk.

Mocht je gedetailleerder je reisbewegingen willen weerleggen tegenover de belastingdienst en heb je een Android telefoon? Dan kan je Google Timeline erop naslaan als je dat nog niet uit had gezet :+

• Hydra
LinuX-TUX schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:51:
Mocht je gedetailleerder je reisbewegingen willen weerleggen tegenover de belastingdienst en heb je een Android telefoon? Dan kan je Google Timeline erop naslaan als je dat nog niet uit had gezet :+
Ik kan me niet voorstellen dat de BD daar enige interesse in heeft eerlijk gezegd. Zolang je KM registratie enigzins logisch is (dus niet 1000km / week terwijl je werklocatie 10km bij je vandaan is) vinden ze 't wel best. En die reisafstanden check je gewoon via de ANWB site of Google Maps.

• LinuX-TUX
  • Registratie: december 2003
Het wordt inderdaad pas interessanter als je geen bijtelling wilt betalen en elke meter moet kunnen verantwoorden. Maar daar kan je beter ingebouwde apparatuur voor in de auto nemen.

Ander handig moment; je bent midden in het jaar begonnen en komt net niet aan je 1250 uur en leest ergens dat je reistijd OOK mag meerekenen. Lang leve de timeline, zou je opeens wel aan je uren kunnen komen. (want ja, gemiddeld zou ik ook bij mijn bestemming moeten kunnen arriveren in 30 minuten. Het is me alleen nog nooit gelukt :+ )

Ik doe ook gewoon km's declareren zoals google maps aangeeft en dan extrapoleren naar aantal dagen. Maar overweeg nu de laatste tijd wel er wat strakker op te gaan zitten, ik wijk nogal eens af van de 'standaard' route om files te vermijden. Voor mijn gevoel rijd ik 10% meer, dus meten is weten

LinuX-TUX wijzigde deze reactie 24-01-2019 11:32 (23%)

• Ascension
LinuX-TUX schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:30:
Ander handig moment; je bent midden in het jaar begonnen en komt net niet aan je 1250 uur en leest ergens dat je reistijd OOK mag meerekenen. Lang leve de timeline, zou je opeens wel aan je uren kunnen komen. (want ja, gemiddeld zou ik ook bij mijn bestemming moeten kunnen arriveren in 30 minuten. Het is me alleen nog nooit gelukt :+ )
Je mag nog veel meer tijd meerekenen voor het urencriterium, denk aan; administratie, studie/up-to-date blijven (tweakers.net lezen), denken aan je werk op het toilet et cetera. Met een beetje creativiteit moet je er wel aan kunnen komen ;)

• miena21
  • Laatst online: 18-04 08:00
aah joh gewoon de forfaitair gebruiken voor de btw correctie. Al die tijd en moeite heb je toch zo terug verdient als je die uren aan een klant besteedt.

Mij zou het 400 brutto opleveren (youngtimer en niet te veel kosten) per jaar als ik kilometers ging bijhouden om een (75% / 25%) te bewijzen.

edit: Houden jullie wel rekening met het volgende:

Kiest u voor het bijhouden van de privé-kilometers, dan moet u ook de woon-werk kilometers bijhouden. Voor de omzetbelasting worden deze kilometers als privé-kilometers aangemerkt.

zie voor goede voorbeelden:

https://www.deondernemer....-hoe-werkt-het-ook-alweer

miena21 wijzigde deze reactie 24-01-2019 11:46 (40%)

• Ascension
miena21 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:43:

Kiest u voor het bijhouden van de privé-kilometers, dan moet u ook de woon-werk kilometers bijhouden. Voor de omzetbelasting worden deze kilometers als privé-kilometers aangemerkt.
Wat is woon-werk verkeer als ZZP-er? Bij de meeste van ons zal de onderneming waarschijnlijk zijn ingeschreven op het woonadres. Dan kan je dus stellen dat alle kilometers naar je klant zakelijk zijn.

• miena21
Ascension schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:56:
[...]

Wat is woon-werk verkeer als ZZP-er? Bij de meeste van ons zal de onderneming waarschijnlijk zijn ingeschreven op het woonadres. Dan kan je dus stellen dat alle kilometers naar je klant zakelijk zijn.
ik denk dat als jij 12 maanden bij een klant zit voor hele weken , de Belastingdienst hier een andere mening over heeft...

zie:
https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer

miena21 wijzigde deze reactie 24-01-2019 12:04 (16%)

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
miena21 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:02:
[...]
ik denk dat als jij 12 maanden bij een klant zit voor hele weken , de Belastingdienst hier een andere mening over heeft...
Uit jouw link:
Reizen van en naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres gelden niet als woon-werkverkeer. Als bijvoorbeeld een bouwvakker of een onderhoudsmonteur reist naar de bouwplaats of het adres van een klant, dan is dat geen woon-werkverkeer.
Hoe duidelijk wil je het hebben?

• sverzijl
Ascension schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:56:
[...]

De gemiddelde ZZP-er waarbij bedrijfsadres gelijk is aan je privé adres heeft 0,0km woon-werk verkeer. Alle ritten naar opdrachtgever(s) zijn dan dus zakelijk (als dat niet zo zou zijn zouden er denk ik ook maar zeer weinig ZZP-ers zijn met auto op de zaak).

• miena21
sverzijl schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:19:
[...]

De gemiddelde ZZP-er waarbij bedrijfsadres gelijk is aan je privé adres heeft 0,0km woon-werk verkeer. Alle ritten naar opdrachtgever(s) zijn dan dus zakelijk (als dat niet zo zou zijn zouden er denk ik ook maar zeer weinig ZZP-ers zijn met auto op de zaak).
Het gaat hier alleen om de BTW correctie. Voor de BTW tellen woon-werk-kilometers NIET als zakelijke kilometers.

Wat dan woon werk verkeer is verschillende de meningen over blijkbaar. De enige die dit kan zeggen is de BD zelf denk ik. Ik zou het dus eerst even navragen bij de BD.

Edit: Het ligt dus aan je overeenkomst:
Voor de toepassing van de fictieve heffing wordt onder woon-werkverkeer verstaan:

Het (heen en/of terug) reizen van de woon- of verblijfplaats naar de in het kader van een overeenkomst tot het verrichten van arbeid overeengekomen vaste werkplaats(en) waar men (één of meerdere dagen) zijn werkzaamheden verricht.

Als een dergelijke overeenkomst niet is gesloten, dan geldt zowel voor de ondernemer als voor de werknemer dat alle reizen (heen en/of terug) van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van de ondernemer1 als woon-werkverkeer kwalificeren.

Bij deze definiëring van woon-werkverkeer waarvan de kosten in de privésfeer liggen, wordt er vanuit gegaan dat het in de regel aan de werknemer of ondernemer is om zijn woonplaats/verblijfplaats te kiezen. Daarbij houdt de werknemer of ondernemer rekening met zijn vaste werkplaats (die bepalend is voor de lengte van het traject) en de wijze waarop het woon-werktraject wordt afgelegd2 .

De definitie heeft tot gevolg dat de (heen en/of terug) reizen naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres niet worden aangemerkt als woon-werkverkeer. Zo zal het reizen van een bouwvakker naar de bouwplaats in de regel geen woon-werkverkeer zijn (tenzij dit als vaste werkplaats is overeengekomen). Ook bijvoorbeeld het reizen van een onderhoudsmonteur naar het adres van een klant valt daar dan niet onder.
Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0031807/2012-07-20 2.1

Nog 1:

Bron: http://www.zzp-school.nl/0-19-per-kilometer/

miena21 wijzigde deze reactie 24-01-2019 13:30 (56%)

• jogaa
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:57
Wat is langere tijd? 2 weken? 3 maanden? 5 jaar? Dan zal de 19c ook niet gelden (want geen zakelijke kilometers). Dan zou je ook geen auto alleen op de zaak kunnen rijden (want geen zakelijke kilometers) en wellicht niet eens een auto op de zaak in de bijtelling (want het overgrote deel vd kilometers is prive).

• t_captain
Zet geen werklocatie in je contracten. Of zet je eigen adres erin als werklocatie.

• miena21
t_captain schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:50:
Zet geen werklocatie in je contracten. Of zet je eigen adres erin als werklocatie.
of gewoon de forfaitair gebruiken voor de BTW correctie ;)
jogaa schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 00:11:
Wat is langere tijd? 2 weken? 3 maanden? 5 jaar? Dan zal de 19c ook niet gelden (want geen zakelijke kilometers). Dan zou je ook geen auto alleen op de zaak kunnen rijden (want geen zakelijke kilometers) en wellicht niet eens een auto op de zaak in de bijtelling (want het overgrote deel vd kilometers is prive).
Het gaat hier alleen om de BTW

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:14

SeatRider

Back in the seat

t_captain schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:24:
Ik trek voor mijzelf de grens dat ik alleen algemeen erkende slijtagedelen als gebruikskosten classificeer. Banden, ruitenwisserbladen, remblokken etc.
Wat mij betreft vallen onderhoudsbeurten/APK en alles wat daarbij komt kijken (dus ook eventueel nieuwe banden) daar allemaal onder.

Parkeerkosten (voor zover gerelateerd aan een klantopdracht) voer ik trouwens integraal op als kostenpost (dus niet alleen de BTW).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• t_captain
Dat forfait van 75% bestaat volgens mij al sinds 2011 of 2012 niet meer.

Wat betreft parkeerkosten (privé auto): BTW kun je volgens mij laten meegaan met de BTW compensatie gebruikskosten.

WUO is het niet aftrekbaar. 19 cent wordt daat geacht om alle autokosten te dekken, inclusief parkeren.

t_captain wijzigde deze reactie 25-01-2019 09:34 (61%)

• SirDarkAngel
SeatRider schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:08:
[...]

Wat mij betreft vallen onderhoudsbeurten/APK en alles wat daarbij komt kijken (dus ook eventueel nieuwe banden) daar allemaal onder.

Parkeerkosten (voor zover gerelateerd aan een klantopdracht) voer ik trouwens integraal op als kostenpost (dus niet alleen de BTW).
Parkeerkosten mag je niet opvoeren. Deze moet je betalen uit de 0,19 cent vergoeding.

Bron: https://www.belastingdien...ebruik_privevervoermiddel

• Ascension
SirDarkAngel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:02:
[...]

Parkeerkosten mag je niet opvoeren. Deze moet je betalen uit de 0,19 cent vergoeding.
Hier zondig ik af en toe, zeker toen ik laatst in Amsterdam moest parkeren...

• jogaa
miena21 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:02:
[...]

of gewoon de forfaitair gebruiken voor de BTW correctie ;)

[...]

Het gaat hier alleen om de BTW
Voor zowel de btw als voor km-aftrek gaat het toch om zakelijke kilometers, wat is het verschil?

jogaa wijzigde deze reactie 25-01-2019 11:50 (3%)

• jogaa
SirDarkAngel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:02:
[...]

Bron: https://www.belastingdien...ebruik_privevervoermiddel
Ik heb een parkeerabonnement moeten nemen om bij mijn opdracht te parkeren in Amsterdam. Mn boekhoudster gaf aan dat ze wel hard kon maken dat deze buiten de 19c opgevoerd kunnen worden omdat die parkeerkosten in geen verhouding staan tot de 19c, overduidelijk geen privekarakter kunnen hebben en praktisch geen andere mogelijkheid heb.

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20-04 18:28
jogaa schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:50:
[...]

Voor zowel de btw als voor km-aftrek gaat het toch om zakelijke kilometers, wat is het verschil?
Dat het ene IB-wetgeving is (Winst uit onderneming), en het andere OB. Welkom in de Nederlandse wetgeving...
Woon-werk geldt voor IB als niet-prive en voor OB als niet-zakelijk.

• sverzijl
2 verschillende definities van woon-werk verkeer binnen de belastingwetgeving, dat klopt toch ook al van geen kant.

• jogaa
Ja hoe is zoiets bij te houden. Dan zou je in je kilometerregistratie naast zakelijk- of prive-label ook een woon-werk-label moeten hebben. Nog nooit van gehoord

• BertS
sverzijl schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:29:
2 verschillende definities van woon-werk verkeer binnen de belastingwetgeving, dat klopt toch ook al van geen kant.
Ik zou zeggen: span een zaak aan... :)
jogaa schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:41:
Ja hoe is zoiets bij te houden. Dan zou je in je kilometerregistratie naast zakelijk- of prive-label ook een woon-werk-label moeten hebben. Nog nooit van gehoord
Belastingdienst: Zakelijk gebruik van de privéauto:
Voor zover de auto wordt gebruikt voor privédoeleinden is geen aftrek mogelijk. Hierbij geldt woon-werkverkeer voor de btw als privégebruik.
Het staat er toch echt, en is al vele jaren zo.
Als freelancer op langdurige (nagenoeg) fulltime opdrachten op locatie van de klant, is discussie met de belastingdienst niet uitgesloten...

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:12
t_captain schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:50:
Er is toch niemand die een verplichte werklocatie in zijn contract zet??

Ik ben voor mijn werk (programma management) wel graag op locatie van de opdrachtgever vanwege de communicatie en makkelijker kan inspelen op verandering, maar ik heb geen contractuele verplichting.

Mintos referral: CKJXU1

• sverzijl
BertS schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:32:
[...]

Ik zou zeggen: span een zaak aan... :)

[...]
Niet nodig:
Voor de toepassing van de fictieve heffing wordt onder woon-werkverkeer verstaan:

Het (heen en/of terug) reizen van de woon- of verblijfplaats naar de in het kader van een overeenkomst tot het verrichten van arbeid overeengekomen vaste werkplaats(en) waar men (één of meerdere dagen) zijn werkzaamheden verricht.

Als een dergelijke overeenkomst niet is gesloten, dan geldt zowel voor de ondernemer als voor de werknemer dat alle reizen (heen en/of terug) van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van de ondernemer1 als woon-werkverkeer kwalificeren.
Voor mij geldt het 2e, en zijn al mijn reizen van mijn woonplaats naar mijn bedrijfsadres (zelfde adres) het woon-werkverkeer -> 0km. De ritten naar de klant zijn dan dus geen woon-werkverkeer.

• _Arthur
  • Laatst online: 21:08
-Jaap-io schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:40:
hoe moeilijk kan het zijn 😉

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Gaan 'we' bedrijven ook toegang geven / laten behouden?

Dan ben ik er snel klaar mee want dan wordt het de zoveelste recruitmenshit. Zie #jobs.

• DeveloperNL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 20-04 10:19
Luxe probleem hier: klant wil jaar verlengen en heeft tarief 12% omhoog gegooid (fulltime). Ik ben net begonnen en eigenlijk niet zzp'er geworden om 1 klant te bedienen, maar is natuurlijk wel lekker. Nu krijg ik 2 potentiele (kleinere) opdrachten uit mijn eigen netwerk. Wat zal ik doen? Wil eigenlijk niet in avond of weekend werken of ergens half ja tegen zeggen.

• sverzijl
Een klant die uit zichzelf tarief met 12% verhoogd en je een jaar wil verlengen ? Dat is inderdaad een luxe probleem ;) Zeker als je net begonnen bent is het wel erg lekker om een jaar gegarandeerde omzet te hebben zou ik zeggen.
En als die kleinere opdrachten opdrachten zijn van een paar weken, of 1-2 dagen/week, misschien is er dan wel iets te regelen met je grote klant.

sverzijl wijzigde deze reactie 25-01-2019 13:56 (3%)

• DeveloperNL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 20-04 10:19
sverzijl schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:55:
Een klant die uit zichzelf tarief met 12% verhoogd en je een jaar wil verlengen ? Dat is inderdaad een luxe probleem ;) Zeker als je net begonnen bent is het wel erg lekker om een jaar gegarandeerde omzet te hebben zou ik zeggen.
En als die kleinere opdrachten opdrachten zijn van een paar weken, of 1-2 dagen/week, misschien is er dan wel iets te regelen met je grote klant.
Uiteraard niet uit zichzelf, maar in overleg (iets andere rol gekregen met meer verantwoordelijkheid).

• mick_23
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 28-01 11:24
Spam is niet toegestaan.

ardana wijzigde deze reactie 25-01-2019 20:08 (96%)

• jogaa
DeveloperNL schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:51:
Luxe probleem hier: klant wil jaar verlengen en heeft tarief 12% omhoog gegooid (fulltime). Ik ben net begonnen en eigenlijk niet zzp'er geworden om 1 klant te bedienen, maar is natuurlijk wel lekker. Nu krijg ik 2 potentiele (kleinere) opdrachten uit mijn eigen netwerk. Wat zal ik doen? Wil eigenlijk niet in avond of weekend werken of ergens half ja tegen zeggen.
Ligt er misschien een beetje hoelang je al bezig bent bij die klant. Voor je netwerk, je kennis en idee van frisse uitdaging is het werken voor die andere klanten zo gek nog niet, juist als je in het begin die mogelijkheid hebt lijkt me dat wellicht nog belangrijker. Het blijft je eigen overweging, denk dat anderen daar moeilijk advies in kunnen geven.
Zou eigenlijk doen waar je het meest blij van wordt. Dat kan zijn super tarief, lekker dichtbij huis, gaaf project, leuke werkomgeving, stabiliteit, nieuwe kans. Zet voor je opties deze dingen op een rij en kies waar je je het fijnst bij voelt

• Fable
Ik heb de eerste 2,5 jaar van mijn ZZP bestaan gekozen voor projecten die goed betaalden en ''vastigheid'' gaven om een leuke buffer op te bouwen.
Nu doe ik bijna alleen nog maar projecten die ik leuk vind en dat bevalt een stuk beter dan alleen maar productie draaien. Het aantal factureerbare uren ligt ook een stuk lager dan in het begin, maar af en toe een dag/weekje vrij vind ik helemaal niet erg.

Fable wijzigde deze reactie 25-01-2019 15:59 (9%)

• Ascension
Overleggen of je 32 of 36 uur bij die klant kan werken, dan heb je ruimte voor kleinere opdrachten.

• Katseviool
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17:36
mick_23 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:26:
<blablablabla> is een stuk goedkoper dan SharePeople.

Bij SharePeople betaal je namelijk €180 euro inschrijfgeld - bij <blablablabla> niks. Voor dat inschrijfgeld kun je bij <blablablabla> 18 maanden lid zijn...

En al bij 2 connecties zit je goed bij <blablablabla> Die drempel valt erg mee dus.

Het grote verschil is dat je bij <blablablabla> elkaar als ondernemer wel ziet. Dat vind ikzelf positief - want het is goed voor mijn netwerk. Je privacy is daarbij niet meer of minder in het geding dan bij SP - je bepaalt bij evt. ziekte zelf welke informatie je prijs wilt geven. <blablablabla> vervangt de ‘black box’ die je bij SP hebt, voor ondernemers die elkaar (leren) kennen en verder helpen. Iedereen in het netwerk heeft hierdoor een gelijk belang. Fatsoen en eerlijkheid volgen dan vanzelf.

Verder is het gelijk: je spaart je eigen spaarpot die alleen aangewend wordt voor ziekte. Wanneer je stopt krijg je je geld gewoon terug.

Om openheid te geven: ik werk op dit moment samen met <blablablabla>. Maar naast dat ik ze graag help, win ik niks met bovenstaande. Het maakt me wel net iets gepassioneerder natuurlijk 😉
Waar is dit een reactie op? Want dit voelt meer als pluggen van <blablablabla>

Katseviool wijzigde deze reactie 26-01-2019 08:17 (4%)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nu krijg ik 2 potentiele (kleinere) opdrachten uit mijn eigen netwerk. Wat zal ik doen?
Ik zou die kleine opdrachten afzeggen, persoonlijk. Behalve als het echt klein is, weekje of twee o.i.d. Want dat is nog wel te doen door extra "vrij" te nemen.

Renault Zoe Q90

• Xamsix
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19-04 20:34
Ben zelf ook pas een paar maandjes bezig. Maar het klinkt alsof de klant erg tevreden met je is, vandaar de 12% verhoging. Voelt als een gespreid bedje. Je kan een jaar verlengen, veel geld pakken en een mooie buffer opbouwen. Als je eenmaal die buffer hebt, dan kun je op zoek naar nog leukere en misschien kortere opdrachten.

Dat is in ieder geval een beetje mijn insteek momenteel. Tenzij het werk je echt tegenstaat, want je moet natuurlijk niet met tegenzin naar werk.

PSN/Steam: Xamsix

• kwaazaar
https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl

Lastig om hier doorheen te komen als ICT-er. Vooral de vraag over financieel risico lopen bij fouten en over versturen van factuur direct naar klant vs bemiddelingsbureau.

De minimaal 3 klanten/70% bij 1 klant kan ik als startende Zzp-er nog wel op ja invullen (ook al weet ik wel beter).

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:53
Afgelopen week was ik bij mijn accountant voor het bespreken van de jaarcijfers van mijn (onze eigenlijk, samen met een compagnon) werkmaatschappij BV. We hebben een prima jaar gedraaid waardoor we een deel van de winst tegen 25% ( > 200.000) VPB moeten afrekenen.

Daarop voerde ik aan dat we ooit een constructie met twee holdings (BV's) zijn begonnen om de winst in de werkmaatschappij te matigen door hogere kosten in rekening te brengen vanuit de holdings.

De accountant gaf aan dat we dat niet kunnen/moeten doen omdat het lastiger verdedigbaar wordt met ons huidige salaris om de holdings meer winst te laten maken. Hoe wordt daar hier tegenaan gekeken? Welk percentage zou je moeten verlonen? Nu wordt het een dividenduitkering naar de holdings, waardoor het een paar duizend euro scheelt in belastingen, maar in de toekomst zou het wel eens meer winst kunnen worden en lopen de tarieven ook nog eens verder uit elkaar.

• QvTzKwCi
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 11:51
....
Welk percentage zou je moeten verlonen? ....
Zoveel als je kunt verantwoorden?

Als je in het verleden echter een keuze hebt gemaakt lijkt het me dat je (in ieder geval voor jezelf) moet kunnen verantwoorden waarom het straks minder mag zijn.

• t_captain
kwaazaar schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:52:

Lastig om hier doorheen te komen als ICT-er. Vooral de vraag over financieel risico lopen bij fouten en over versturen van factuur direct naar klant vs bemiddelingsbureau.

De minimaal 3 klanten/70% bij 1 klant kan ik als startende Zzp-er nog wel op ja invullen (ook al weet ik wel beter).
1. Je loopt financieel risico bij fouten. Het is mogelijk dat een klant je van wanprestatie beticht en de rekening niet wil betalen, of zelfs geld terug wil.

2. Verstuur je de factuur niet altijd direct? Met het antwoord "soms" kom je ook door de check.

3. Die 70% staat wel als harde pass/fail afgesteld.

• Fable
Volgens mij is niet 1 eis een harde, maar altijd een combinatie van meerdere.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:53
QvTzKwCi schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:17:
[...]

Zoveel als je kunt verantwoorden?

Als je in het verleden echter een keuze hebt gemaakt lijkt het me dat je (in ieder geval voor jezelf) moet kunnen verantwoorden waarom het straks minder mag zijn.
Wat bedoel je met zoveel als ik kan verantwoorden? Ik wil natuurlijk zo min mogelijk verlonen tegen het hoogste belastingtarief. Ik wil mijn huidige salaris dus handhaven en de holding meer kosten in rekening laten brengen door de managementfee te verhogen.

En wat bedoel je met in het verleden de keuze gemaakt te hebben? Welke keuze en waarvoor?

• Ascension
Kom prima door de ondernemerscheck. Alleen een waarschuwing dat ik geen vervanger kan sturen, mensen huren immers mij als persoon in. Voor de rest overal groen.

• BertS
orf schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:46:
[...]

Wat bedoel je met zoveel als ik kan verantwoorden? Ik wil natuurlijk zo min mogelijk verlonen tegen het hoogste belastingtarief. Ik wil mijn huidige salaris dus handhaven en de holding meer kosten in rekening laten brengen door de managementfee te verhogen.

En wat bedoel je met in het verleden de keuze gemaakt te hebben? Welke keuze en waarvoor?
De regel die veel wordt aangehouden bij dienstverlende BV's is dat minimaal 75% van de omzet (managementfee) als gebruikelijk loon geldt.

• QvTzKwCi
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 11:51
[...]

Als jij vind dat een lager loon is te verantwoorden omdat [vul zelf de business case in] dan is het te verantwoorden. Zeker als je accountant er in meegaat. Een belastinginspecteur kan het er alsnog mee oneens zijn, maar uiteindelijk is het aan de belastingrechter om daarover te oordelen.

• Viper®
  • Niet online
[...]

Een hoger loon betekent 52% belasting, als je echter al over de 200k winst zit is je belasting druk ook al 45%. Je zou ervoor kunnen kiezen om je salaris gelijk te houden en meer winst te pakken. Maar mogelijk krijg je bij controle opmerkingen. Op zich logisch, je bent de enige werknemer en genereert alle omzet. Dat betekent dat je in principe alle omzet waard bent en een hoog salaris zou moeten pakken.
Ik weet niet in de praktijk hoe strak ze controleren bij de BD hierop.
Je zou er nog voor kunnen kiezen iets minder te werken, cursus doen misschien. Dit drukt de winst en je omzet.

Viper® wijzigde deze reactie 29-01-2019 07:41 (8%)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Vooral de vraag over financieel risico lopen bij fouten
Waarom denk je dat dat niet het geval is? Ik heb toch echt wel een gecombineerde verzekering voor bedrijfs-/beroeps-aansprakelijkheid hoor. Altijd gehad.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 29-01-2019 08:08 (20%)

Renault Zoe Q90

• Hydra

Het enige waarop ik 'uitval' is dat laatste. De BD heeft kennelijk, hoewel ze nota bene zelf heel veel ZZP ICTers inhuren voor langlopende klussen, geen flauw idee hoe het er aan toe gaat in de ICT dienstverlening. Best bizar. Volgens die check ben ik, alleen vanwege dat laatste stukje, geen ondernemer volgens de BD.
TucanoItaly schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:03:
Waarom denk je dat dat niet het geval is? Ik heb toch echt wel een gecombineerde verzekering voor bedrijfs-/beroeps-aansprakelijkheid hoor. Altijd gehad.
Bij m'n huidige klant is het zelfs verplicht.

Hydra wijzigde deze reactie 29-01-2019 08:36 (17%)

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:32
Zelfs een paprikatopper is ondernemer. Waarom zo angstig?

• jadjong
  • Laatst online: 21:17
TucanoItaly schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:03:
[...]

Heb je al eens geprobeerd iets te claimen? Je moet het echt professioneel verkloten wil de opdrachtgever niet aansprakelijk zijn voor jouw fouten. Ketenaansprakelijkheid is het toverwoord en als alleenstaande in het grotere geheel hobbel je gewoon mee op de verzekering van degene die jou je werk laat doen. Het wordt helemaal een feest als er een of meerdere tussenpersonen in het spel zijn. Mijn ervaring met dit soort gevallen is dat je enige risico het vervallen van de werkzaamheden is. Tenzij er opzet in het spel is, maar dan doet de eigen verzekering ook een stapje achteruit.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jadjong schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:38:
Heb je al eens geprobeerd iets te claimen?
Gelukkig niet, nee.
Mijn ervaring met dit soort gevallen is dat je enige risico het vervallen van de werkzaamheden is.
Ervaring is extreem waardevol in dit soort zaken. Kun je wellicht in bedekte termen hier iets over vertellen? Mijn zorg is met name wanneer jij specifiek (over het verloop van het hele project) verantwoordelijk bent voor implementatie van een bepaald deel, en die verantwoordelijkheid niet deelt met een team. Dat heb ikzelf met sommige apps.
Tenzij er opzet in het spel is, maar dan doet de eigen verzekering ook een stapje achteruit.
Ik ken toevallig een directeur die daar ervaring mee had. Er waren problemen met de automatisering, en er was 1 sysadmin waarbij problemen altijd verergerden wanneer hij werd opgeroepen. De directeur vermoedde opzet, en stelde hem aansprakelijk. Of en hoe die sysadmin z'n verzekering aan sprak, dat weet ik niet. Maar of er opzet in het spel is, bleek niet zwart-wit.

Renault Zoe Q90

• Hydra
pirke schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:34:
Zelfs een paprikatopper is ondernemer. Waarom zo angstig?
Ik ben er niet bang voor, het is alleen belachelijk dat de BD mensen met dit soort tools bang maakt.

• kwaazaar
Hydra schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:24:
[...]

Ik ben er niet bang voor, het is alleen belachelijk dat de BD mensen met dit soort tools bang maakt.
Ik heb een hele leuke klus gescored. Voor de tussenpartij moet ik nu een hoop spullen aanleveren, waaronder een uitdraai van het resultaat van die ondernemerstoets. En dan is het ineens een beetje jammer als de eerste regel in die uitdraai meteen stelt dat ik waarschijnlijk geen ondernemer ben. Ik kan me niet voorstellen dat ze er erg moeilijk over doen, want ze zijn zelf deels de oorzaak (factuur naar bemiddelaar ipv eindklant).

• jadjong
  • Laatst online: 21:17
TucanoItaly schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:06:

Ervaring is extreem waardevol in dit soort zaken. Kun je wellicht in bedekte termen hier iets over vertellen? Mijn zorg is met name wanneer jij specifiek (over het verloop van het hele project) verantwoordelijk bent voor implementatie van een bepaald deel, en die verantwoordelijkheid niet deelt met een team. Dat heb ikzelf met sommige apps.
Ja hoor, gedeelde smart is halve smart. :P Overigens wel uit oogpunt van de opdrachtgever en niet altijd IT gerelateerd. Simpelste geval is een ZZP'er die in een kleine organisatie de nieuwe server (voor het project waar hij aan werkt) wel even uit pakt en installeert. Hier stond de voeding nog op 110v hard geschakeld, ja dat had hij moeten controleren maar de fabrikant had er ook over na kunnen denken US import verkocht in Europa even uitgepakt had moeten worden om dit soort foutjes te voorkomen. Werd uiteindelijk 50/50 tussen fabrikant en opdrachtgever. De ZZP'er heeft de klus gewoon afgemaakt en er hingen geen financiele consequenties aan. Wel psychologische als hij weer eens een stekker in de muur stak. :+

Ander voobeeldje is een ZZP'er die via twee tussenpartijen in een serverruimte terecht komt om daar iets te wisselen, de server uit het rack trekt en het ding op de grond laat vallen. De schade aan de server is uiteindelijk cash verdeeld tussen ZZP en opdrachtgever omdat verzekeraars naar elkaar bleven wijzen, de schade aan de serverruimte (vloer, deur en powerstrip) kwam terecht bij de huurder van de serverruimte, de uiteindelijke opdrachtgever van de ZZP'er. De tussenpartijen waren niet actief betrokken bij de relatie ZZP <> opdrachtgever. Beide kende elkaar en deden direct zaken met elkaar, de enige reden dat zij met twee tussenpartijen werkten was bureaucratische weerstand door overnames uit het verleden. Men heeft de schade aan de server cash opgelost om de tussenpartijen niet verder tot last te zijn.

Groter voorbeeldje: ZZP'er is werkzaam als kraanmachinist in de vakantieperiode van een kraanbedrijf, hij wordt (met kraan) verhuurd aan bouwbedrijf X die werk verricht voor projectontwikkelaar Y op het terrein van klant Z. De ZZP'er komt aan op de bouwplaats, hoort wat hij moet doen en klapt zijn kraan uit. Dit alles in het donker met bijpassende wind en regen. Eenmaal uitgeklapt draait hij een rondje en toen werd het nog donkerder. +/- 50.000 huishoudens konden hun magnetron opnieuw van de juiste tijd voorzien omdat de lokale hoogspanningsmast was gevonden. :+
De kraanmachinist had moeten controleren of er voldoende ruimte was, maar in het donker zie je zwarte kabels niet.
De opdrachtgever had de man moeten waarschuwen, maar ging er van uit dat voor dit kleine hijsje voldoede ruimte beschikbaar was.
De kraanmachinist had jaren ervaring met bouwvakkers en schoof zijn kraan gelijk maximaal uit want dan kan hij de rest van de dag over bij.
Schade aan de kraan was voor het kraanbedrijf, de ZZP'er werd 'iets' minder vaak ingehuurd daarna.
Schade aan kabels en huishoudens was voor Y/Z, die had haar onderaannemers duidelijk moeten instrueren en was niet in het bezit van de juiste vergunningen voor werkzaamheden onder hoogspanningskabels.

Laatste van de bouwplaats: ZZP'er rijdt met hoogwerker schade aan een geparkeerde auto. Hij spreekt daarvoor zijn verzekering aan, die verwijst hem door naar zijn opdrachtgever(bouwbedrijf), die worden op hun beurt doorgestuurd naar de projectontwikkelaar/klant. Deze laatste verzekering accepteert de schuldaanvraag, maar belt even later terug met de vraag of de desbetreffende hoogwerker verzekerd is. Het bouwbedrijf (huurder van de hoogwerker) bevestigd dit waardoor deze verzekering nu leidend wordt. Boels(verhuurder van de hoogwerker) heeft echter een eigen risico van 3000.- waardoor het bouwbedrijf de schade uit eigen zak mag betalen. Volgende keer dus huren zonder die optionele verzekering. :P

Eentje zonder materiele schade die het meeste aansluit bij jouw situatie: Klant huurt een softwaretoko in en deze softwaretoko schat in dat ze het op een bepaalde manier op kunnen lossen, zodra de opdracht definitief is huren ze een ZPP'er in om een gedeelte van het werk te doen. Deze ZZP'er werkt daar wel vaker voor en is het eens met de gekozen oplossingen. Hij zou het zelf ook zo doen, sterker nog, door de harde deadline is het de enige manier waarop het kan. Gaanderweg vraagt de klant toch een beetje meer dan de bedoeling was en laat zelf wat steken vallen. Als je namelijk geen database aanlevert valt er ook weinig te migreren/importeren. Uiteindelijk komt die database wel maar is dat veels te laat en ook nog eens groter in omvang dan eerder vemeldt. Met de aanwezige hardware lukt het niet om de database op tijd in de software te gieten. Eenmaal werkend is de performance niet optimaal door de grotere database.
Dit betrof de opening van een nieuw bedrijf wat claimde imagoschade te hebben gelopen door de late opening en slechte beleving voor hun eerste bezoekers. Men weigerde het factuurbedrag te betalen en wilde een financiele schadevergoeding. Fijn om te horen als je drie dagen wacht op de database en vervolgens een nacht door mag werken om het voor elkaar te krijgen
De rechter heeft de schadevergoeding van tafel geveegd en besloten dat 50% van het factuurbedrag redelijk zou zijn. De klant had namelijk foto en video compilaties gemaakt voor social media met alleen maar blije bezoekers in beeld en ze kregen voornamelijk positieve reacties op die beelden, imagoschade was daarom niet aangetoond.
Klant had duidelijker moeten zijn in haar wensen en op tijd de data aan moeten leveren.
Softwaretoko had schriftelijk om deze data moeten vragen incl deadline en minder krappe hardware in moeten zetten op een project waar niet alle variabelen duidelijk ingevuld waren.
ZZP'er had eerder aan de bel moeten trekken over het uitblijven van de database en voor testen niet akkoord moeten gaan met een kleine versie van deze database. Minimaal twee keer droog oefenen met de volledige database, echter ging deze klus voor alle partijen tussen de rest van de opdrachten door waardoor je soms drie dagen moest wachten op een antwoord via email. Achteraf is het voor alle partijen een leerzame ervaring geweest waardoor ze dit soort projecten nu wel succesvol af kunnen leveren of tijdig de opdracht weigeren.
Helaas bleef de klant volhouden dat haar medewerkers geen fouten hebben gemaakt, dat zijn van die grijze gebieden waar je als (onder)aannemer tegenaan loopt. Je kan enkel doen waarvoor je ingehuurd wordt en de klant op zijn bek laten gaan, maar als het mis gaat geeft iedereen die de context niet kent toch jou de schuld en als alleenstaande ben je zo goed als je laatste klus.

De enige verzekering waar al deze ZZP'ers wel iets aan gehad hebben is rechtsbijstand, al moet je goed opletten dat ze niet te snel opgeven.

• kwaazaar
"bleef de klant volhouden dat haar medewerkers geen fouten hebben gemaakt" - Dit klinkt als een fixed price project. Daar is per definitie hele strakke sturing op nodig, dus het volledig aan een ingehuurde kracht overlaten is dan niet verstandig. Projectleiding had het uitblijven van die database moeten signaleren en waarschuwen voor eventuele gevolgen. Ik zou verwachten dat een rechter daar gevoelig voor zou zijn.

Anywayz, ik verdiep me nu in beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) en aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB). Wat me opvalt is dat niet alle verzekeraars deze (gangbare?) terminologie hanteren. Bij NN (via ZZPnederland) krijg ik het verzekerde bedrag (per incident & per jaar) niet eens te zien (en ik vind het ook niet elders). Ook sturen ze allemaal aan op het inzetten van een adviseur, maar zo complex zijn die producten toch ook weer niet?

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@jadjong Wow, werkelijk fantastisch antwoord! Dit zet me wel aan het denken... M'n verzekering is niet extreem duur (50 euro p/mnd), maar ik moet toch eens nadenken of ik dat geld niet beter kan besteden.

Renault Zoe Q90

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
TucanoItaly schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:25:
@jadjong Wow, werkelijk fantastisch antwoord! Dit zet me wel aan het denken... M'n verzekering is niet extreem duur (50 euro p/mnd), maar ik moet toch eens nadenken of ik dat geld niet beter kan besteden.
Het geeft je wel meer "ikbeneenzelfstandigeondernemer" punten bij de Belastingdienstinspectie. Net als dat je een accountant/boekhouder hebt.
Zelf heb ik ook geen AV/BAV vanwege hetzelfde reden, maar zit er wel over na te denken om het af te sluiten.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@com2,1ghz Ik bedoel meer in de zin: een rechtsbijstand is wellicht een nuttigere besteding, of misschien beter aanvulling.

Renault Zoe Q90

• Fable
kwaazaar schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:03:
"bleef de klant volhouden dat haar medewerkers geen fouten hebben gemaakt" - Dit klinkt als een fixed price project. Daar is per definitie hele strakke sturing op nodig, dus het volledig aan een ingehuurde kracht overlaten is dan niet verstandig. Projectleiding had het uitblijven van die database moeten signaleren en waarschuwen voor eventuele gevolgen. Ik zou verwachten dat een rechter daar gevoelig voor zou zijn.

Anywayz, ik verdiep me nu in beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) en aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB). Wat me opvalt is dat niet alle verzekeraars deze (gangbare?) terminologie hanteren. Bij NN (via ZZPnederland) krijg ik het verzekerde bedrag (per incident & per jaar) niet eens te zien (en ik vind het ook niet elders). Ook sturen ze allemaal aan op het inzetten van een adviseur, maar zo complex zijn die producten toch ook weer niet?
Ik heb een AVB bij NN en betaal 176 euro per jaar, dan ben ik voor 5.000.000 per jaar verzekerd met een maximum van 2.500.000 per gebeurtenis.
Ik heb zelf geen BAV, maar heb over mijn aansprakelijkheid wel een stuk opgenomen in mijn Algemene voorwaarden.

Artikel 10. Aansprakelijkheid
a. Onder een verwijtbare fout wordt verstaan: een fout die opdrachtnemer onder de desbetreffende omstandigheden, met inachtneming van normale oplettendheid en bij normale wijze van vak uitoefening, behoort te vermijden.

b. Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor:
1. misverstanden of fouten ten aanzien van de uitvoering van de overeenkomst indien deze hun aanleiding of oorzaak vinden in handelingen van opdrachtgever, zoals het niet tijdig of niet aanleveren van volledige, deugdelijke en duidelijke gegevens/materialen.
2. fouten van door of namens opdrachtgever ingeschakelde derden.
3. fouten in het ontwerp of de tekst/gegevens, indien opdrachtgever zijn goedkeuring heeft gegeven, dan wel in de gelegenheid is gesteld een controle uit te voeren en te kennen heeft gegeven aan een dergelijke controle geen behoefte te hebben.

c. De door opdrachtnemer te vergoeden schade is voor de betreffende opdracht steeds beperkt tot een bedrag gelijk aan het honorarium van opdrachtnemer met een maximum van €2500,00.

d. Elke aansprakelijkheid van opdrachtnemer vervalt door het verloop van één jaar vanaf de dag waarop de opdracht door voltooiing of opzegging is geëindigd. Als de dag waarop de opdracht is geëindigd, wordt aangemerkt de dag waarop opdrachtnemer de einddeclaratie ter zake van de opdracht heeft verzonden.

e. Indien opdrachtgever enig aan de opdracht verbonden risico heeft verzekerd of anderszins aan derden heeft overgedragen, is hij gehouden opdrachtnemer van aansprakelijkheid ter zake van dit risico te vrijwaren, bij gebreke waarvan deze aansprakelijkheid van opdrachtnemer vervalt.

f. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade vanwege door opdrachtnemer ingeschakelde derden.

g. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade.

• Hankie0412
Bij sommige opdrachtgevers of tussenpartijen is een BAV verplicht, ik heb direct de combinatie van ABV en BAV voor 80 in de maand.

• sverzijl
Ik heb een ABV (bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering) eigenlijk ook alleen maar omdat verschillende klanten er op stonden dat ik zo'n verzekering had en ik geen zin had in iedere keer die discussie. Kost nog geen 100 euro bruto/jaar. BAV heb ik niet.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:12
Hankie0412 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:19:
Bij sommige opdrachtgevers of tussenpartijen is een BAV verplicht, ik heb direct de combinatie van ABV en BAV voor 80 in de maand.
Is 960 per jaar.

Hier BA van 2,5mln x2 per jaar (eigen risico 2.500) en BAV 2,5mln x2 (ER 1000) voor 750 (bavxl). Inmiddels heb ik de bedragen en daarmee kosten naar beneden bijgesteld. In al mijn contracten over laatste drie jaar, is deze verzekering verplicht.
Ook al is hij nutteloos in mijn vakgebied, ik besluit en bouw niets. Ik leg scenarios voor op basis van aangereikte informatie.

Mintos referral: CKJXU1

• kwaazaar
Hankie0412 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:19:
Waar heb je die afgesloten?
Pagina: 1 ... 89 ... 97 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True