Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Als de helft het niet fors vindt is het prima toch?

Ze zeuren omdat er minder marge voor zichzelf in zit.

Zelf zit ik er in diezelfde regio een kleine 10% onder, 10 jaar C++ en C# ervaring, maar dit is een zeer lange opdracht (enkele jaren). Mijn volgende opdracht krijgt ook weer een hoger tarief.

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 26-07-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
90 is gewoon een goed scherp tarief.
Zit zelf voor 85 in het hoge noorden (10 jaar java ervaring).
Je merkt alleen wel dat je iets meer moet 'trekken/ondernemen' om ook een job te landen voor zo'n tarief. Is dat een nadeel? Persoonlijk vind ik van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Toch prima om te beginnen op 90? Weet niet wat je minimum is, maar zou je beter nog op 100 kunnen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
RoNoS schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:26:
Toch prima om te beginnen op 90? Weet niet wat je minimum is, maar zou je beter nog op 100 kunnen beginnen.
Je bedoelt inzetten op 100 om uit te komen op 90?

Heb ik aan zitten denken.. Als starter heb je toch veel met recruiters te maken, maar ik heb ook 1 lijntje lopen zonder recruiter. Als het tot een gesprek komt zal ik zelf moeten onderhandelen (Fijn! geen recruiter die dat onmogelijk maakt).
Dan kan ik gewoon zeggen: 90 is mijn tarief, take it or leave it (maar dan subtieler). Of zeggen dat het 100 is, zodat ik ruimte heb om te zakken.

Bij rommel verkopen op marktplaats kies ik altijd de 2e strategie, maar bij uurtarief vind ik het ergens toch een beetje onprofessioneel over komen, om het meteen zo aan te pakken... Nog niet helemaal over uit wat ik ga doen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:50
€ 90 p/u is een prima tarief, als je het kan krijgen. Scherp zou ik het niet noemen. Er zijn genoeg tussenpartijen die met een marge van 15% - 20% bovenop jouw tarief willen werken, die gaan wel piepen, want dan prijzen zij zichzelf de markt uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Kwistnix schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:32:
€ 90 p/u is een prima tarief, als je het kan krijgen. Scherp zou ik het niet noemen. Er zijn genoeg tussenpartijen die met een marge van 15% - 20% bovenop jouw tarief willen werken, die gaan wel piepen, want dan prijzen zij zichzelf de markt uit.
Dat was ook een beetje wat ik al dacht ja..

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:11
In 1e instantie zou ik me gewoon houden aan je “mijn tarief is 90 euro punt”. Dat is voor iedereen het meest duidelijk.
Er is momenteel genoeg vraag, en mocht het onverhoopt toch niet lukken, kan je over een tijdje alsnog wat omlaag gaan bij nieuwe aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:02
tussenpartijen hoeven toch maar 2,50/h? of willen ze meer? dan zijn het afzetters

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
technopeuter schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:44:
tussenpartijen hoeven toch maar 2,50/h? of willen ze meer? dan zijn het afzetters
Er zijn partijen die €2,50 bovenop jouw tarief doorberekenen aan de klant en eventueel nog een zelfde bedrag aan jou factureren om zaken als aansprakelijkheid en debiteurenrisico af te dekken, als je daar voor kiest.
Er zijn ook partijen die rustig 20% bovenop jouw tarief doorberekenen, claimen allerlei "toegevoegde waarde" te bieden, terwijl ze naast het regelen van een klus niet meer doen dan één factuur per maand afhandelen.
Ik weet wel met wie ik liever in zee ga, maar ja sommige klanten werken nou eenmaal met "preferred suppliers" of een raamovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

- deleted -

[ Voor 94% gewijzigd door TucanoItaly op 26-07-2018 22:40 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
TucanoItaly schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:23:
[...]

Volgens mij ben ik de enige die blij is met een tussenpartij die een gezonde marge pakt, en voor een goede klantenkring zorgt.
Is je dat 20k per jaar waard??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
technopeuter schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:44:
Dan heb je het over (klant-verplichte) brokers, waarbij jij zelf de opdracht direct bij de (eind)klant hebt geland, maar die klant wil er een broker tussen (de grote banken bijv). Die rekenen 1,5-2,0 euro/uur en worden normaliter door de klant betaald bovenop het door jou bedongen tarief. Dat heb ik zelf nu bijv.

Als een tussenbureau een opdracht voor jou heeft “bemiddeld”, dan zijn de marges veel hoger, van 7,50 tot 30+ % van het uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TucanoItaly schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:23:
[...]

Volgens mij ben ik de enige die blij is met een tussenpartij die een gezonde marge pakt, en voor een goede klantenkring zorgt.
Dan ben je praktisch gezien in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@jadjong kun je dat verduidelijken? Wat is er precies met freelancen via tussenpersonen, dat jij meent dat dat praktisch gezien loondienst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:47
TucanoItaly schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:46:
@jadjong kun je dat verduidelijken? Wat is er precies met freelancen via tussenpersonen, dat jij meent dat dat praktisch gezien loondienst is?
Dat wil ik ook graag van @jadjong weten. Ik doe dit ook via een tussenpersoon/bedrijf, en alles is perfect geregeld t/m de betaling aan toe.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wimlem schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 07:05:
[...]

Dat wil ik ook graag van @jadjong weten. Ik doe dit ook via een tussenpersoon/bedrijf, en alles is perfect geregeld t/m de betaling aan toe.
Wat onderneem je zelf om als ondernemer gezien te worden, volgens mij maar heel weinig? Vaak werk je ook volledig volgens de voorwaarden van het tussenbureau.
Zoals het op mij overkomt, doe je je kunstje bij een klant en krijg je aan het eind van de maand betaald, weinig verschil met iemand in loondienst.
Als ondernemer zou je volgens mij altijd op zoek moeten zijn naar een betere klus met betere voorwaarden.

Maar deze discussie is al veel vaker gevoerd en het wordt in de ICT erg veel gedaan en al jaren goedgekeurd door de BD.

https://www.belastingdien...tikelen/werken-een-bureau

Zoals je kan lezen in bovenstaande link, ligt het helemaal aan wat voor contract je hebt, heb je dit met het tussenbureau of met de eindklant.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 27-07-2018 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:47
@fable; En dat is het vervelende van dit alles. Je bent nooit onder één rijtje of specifieke noemer te plaatsen. In mijn geval niet onder detachering en niet onder bemiddelaar. In bovenstaande link begint het al met het woordje "meestal".

De overheid zelf huurt ZZP'ers in via hun vaste bedrijven alias Myler, kpn consulting, it staffing, etc. die allemaal onder de noemer detachering/bemiddelingen vallen en een fixed price per gewerkt uur ontvangen. Dat zal al niet mogen volgens je artikel ;-)
Zoals het op mij overkomt, doe je je kunstje bij een klant en krijg je aan het eind van de maand betaald, weinig verschil met iemand in loondienst.
Als je als ZZP'er direct bij de eindklant zit is dat anders volgens jou?

Wanneer de meeste it'ers een ondernemerscheck doen, zullen ze waarschijnlijk allemaal niet als ondernemer worden gezien. 3 opdrachtgevers per jaar en meer dan 70% inkomen bij 1 klant gaan de meesten al nat op!

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
Hou eens op met het pre-DBA geneuzel ;) (3 opdrachtgevers/jaar etc, wat zelfs "destijds" ook alleen maar indicatoren en geen verplichtingen waren)

[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 27-07-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wimlem schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:06:
@fable; En dat is het vervelende van dit alles. Je bent nooit onder één rijtje of specifieke noemer te plaatsen. In mijn geval niet onder detachering en niet onder bemiddelaar. In bovenstaande link begint het al met het woordje "meestal".

De overheid zelf huurt ZZP'ers in via hun vaste bedrijven alias Myler, kpn consulting, it staffing, etc. die allemaal onder de noemer detachering/bemiddelingen vallen en een fixed price per gewerkt uur ontvangen. Dat zal al niet mogen volgens je artikel ;-)

[...]

Als je als ZZP'er direct bij de eindklant zit is dat anders volgens jou?

Wanneer de meeste it'ers een ondernemerscheck doen, zullen ze waarschijnlijk allemaal niet als ondernemer worden gezien. 3 opdrachtgevers per jaar en meer dan 70% inkomen bij 1 klant gaan de meesten al nat op!
Dat de overheid zelf inhuurt volgens die bureau's wilt niet zeggen dat jij daarom als ondernemer gezien wordt. De overheid huurt jou in via zo'n bureau omdat ze dan een fixed price hebben en later geen gezeik kunnen krijgen met de belastingdienst.

Als je als ZZP direct bij de eindklant zit voor lange tijd vind ik jou ook niet echt een ondernemer, maar als jij daarnaast elke keer op zoek gaat naar nieuwe opdrachten met betere voorwaarden lijk je al meer op een ondernemer.

In de ICT komt het inderdaad erg veel voor dat ZZP-ers lang voor dezelfde klant werken maar er zijn genoeg branches waar dit niet zo is.

Maar voor de rest is de discussie inderdaad al vele malen gevoerd en de belastingdienst heeft zelf ook niet echt iets vastgelegd. Het is nu gewoon wachten op de nieuwe regels, maar ik denk dat dat wel een 2020 kan gaan worden voordat er definitief iets op papier staat.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 27-07-2018 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 10:47
Ernemmer schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:25:

Als je als ZZP direct bij de eindklant zit voor lange tijd vind ik jou ook niet echt een ondernemer, maar als jij daarnaast elke keer op zoek gaat naar nieuwe opdrachten met betere voorwaarden lijk je al meer op een ondernemer.
Maar hoe zie je dit voor je? Als je een opdracht hebt geaccepteerd, ga je dan al gelijk verder kijken naar een volgende die net wat beter betaald? Dat toont wat mij betreft weinig commitment naar de klant.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:32:
[...]

Maar hoe zie je dit voor je? Als je een opdracht hebt geaccepteerd, ga je dan al gelijk verder kijken naar een volgende die net wat beter betaald? Dat toont wat mij betreft weinig commitment naar de klant.
Ik zie inderdaad dat je dan zorgt voor de beste voorwaarden bij een opdracht. Via een bureau is vaak de prijs vastgelegd, de voorwaarden vastgelegd en bij verlenging moet er korting komen. Of zoals bij de ING, 2 weken voor niks werken, ik zie dat niet echt als ondernemen.
Veel ZZP-ers rollen ook gewoon in een team en doen mee met de rest en gaan van project naar project, ik zie dat meer als medewerker met goed loon, dan ondernemer.

Zelf offertes uitbrengen voor de vervaardiging van software of bijspringen in een team om een probleem op te lossen, of als teamleider aan de gang gaan, zie ik meer als ondernemen.

Maar dit neemt natuurlijk niet weg dat die eerste een stuk makkelijker is en vaak meer geld opbrengt omdat je gewoon 50 weken 40 uur per week kan factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
[...]

In praktijk zul je dan nooit een opdracht afmaken, lijkt me ook niet de bedoeling van goed ondernemerschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TucanoItaly schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:46:
Het vergaren van klanten is toch wel het minimale wat je als ondernemer moet doen. Het werken via een tussenpersoon is niets mis mee zakelijk gezien, maar als blij bent met de tussenpersoon omdat die bij het einde van de opdracht weer een nieuwe voor je klaar heeft staan is dat detacheren zonder loonstrookje.
[...]

Als de huidige opdracht tot maart duurt ga je inderdaad alvast op zoek naar werk voor april en later. Komt er een korte klus (twee weken) tussendoor overleg je met de huidige klant of ze even zonder je kunnen of huur je een bekende in die met een kleine marge twee weekjes voor jou aan het werk gaat. Zo houdt je twee klanten tevreden en zorg je ervoor dat men niet direct in contact komt met de concurrent maar hopelijk altijd bij jou terugkomen.
Als die bekende van je 365 dagen per jaar via jou aan het klussen is neem je die in loondienst.
sverzijl schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:44:
[...]

In praktijk zul je dan nooit een opdracht afmaken, lijkt me ook niet de bedoeling van goed ondernemerschap
Om jouw goede naam te behouden zal je op zijn minst de huidige opdracht af moeten ronden, zelf of met behulp van een inhuurkracht.

[ Voor 11% gewijzigd door jadjong op 27-07-2018 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
sverzijl schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:44:
[...]

Dat je de opdracht niet af kan maken ligt 100% aan de omschrijving van de opdracht.

In ICT land is het vaak ''versterken van het team'' of '' website bijwerken''

In de bouw bijvoorbeeld ''metselen van een muur'' of ''bouwen van een huis''

Die eerste zal je inderdaad nooit af maken, maar die tweede heeft een eind waardoor je dus gewoon van de ene opdracht naar de volgende kan gaan.
Als je in de ICT een opdracht aanneemt die goed omschreven is, dan kan je ook van de ene naar de ander opdracht gaan en dus zorgen voor beter voorwaarden.

Maar nogmaals, op dit moment is de discussie niet interessant, omdat er geen echte regels zijn en er niet gecontroleerd wordt door de Belastingdienst.

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 27-07-2018 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
jadjong schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:45:
[...]

Als de huidige opdracht tot maart duurt ga je inderdaad alvast op zoek naar werk voor april en later.
Makkelijk gezegd, maar in de praktijk werkt dat lang niet voor alle branches. In software ontwikkeling zoekt men doorgaans mensen die binnen 2-4 weken kunnen starten.

Ik kom zelden aanvragen tegen die pas over 9 maanden beginnen en ik denk dat menig opdrachtgever ook niet 9 maanden van te voren al weet dan een nieuw project te willen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:01:
[...]

Makkelijk gezegd, maar in de praktijk werkt dat lang niet voor alle branches. In software ontwikkeling zoekt men doorgaans mensen die binnen 2-4 weken kunnen starten.

Ik kom zelden aanvragen tegen die pas over 9 maanden beginnen en ik denk dat menig opdrachtgever ook niet 9 maanden van te voren al weet dan een nieuw project te willen beginnen.
9 maanden van tevoren op zoek naar de volgende opdracht is misschien een beetje veel, maar gewoon afwachten tot het tussenbureau een volgende opdracht voor hetzelfde tarief heeft vind ik niet echt ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Metaalhoofd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:01:
[...]

Als je weet dat je opdracht op een bepaalde datum afloopt kun je toch alvast je vaste klanten en je netwerk op de hoogte brengen dat je dan beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jadjong schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:45:
Het vergaren van klanten is toch wel het minimale wat je als ondernemer moet doen.
Je mening wordt niet ondersteund door woordenboek of Wikipedia. Ik vind je mening tevens aanmatigend. Naar mij toe en naar de vele ondernemers die acquisitie hebben uitbesteed omdat ze hebben uitgerekend dat dit voordelig is voor hun onderneming.

Ondernemerschap wordt op allerlei manieren ingevuld, hè? Klanten vergaren is slechts 1 van de vele dimensies van ondernemerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
ik ken genoeg ondernemers die in een maatschap zitten om juist acquisitie samen uit te besteden aan iemand die dat veel beter kan.

Of ondernemers die een reclame bureau inhuren om voor hun een reclame campagne op te zetten, zijn die geen ondernemer omdat ze niet zelf flyers ontwerpen, thuis uitprinten en alle brievenbussen langslopen, maar dat gewoon uitbesteden, omdat andere partijen daar beter in zijn, zodat ze zelf ook meer tijd hebben om hun vak uit te oefenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TucanoItaly schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:42:
[...]

Je mening wordt niet ondersteund door woordenboek of Wikipedia. Ik vind je mening tevens aanmatigend. Naar mij toe en naar de vele ondernemers die acquisitie hebben uitbesteed omdat ze hebben uitgerekend dat dit voordelig is voor hun onderneming.

Ondernemerschap wordt op allerlei manieren ingevuld, hè? Klanten vergaren is slechts 1 van de vele dimensies van ondernemerschap.
Dat mag je vinden. Ik reageerde op jouw verwijderde tekst dat je met plezier (20-30%) van jouw inkomsten af staat aan een tussenpersoon zodat je van hun klantenkring gebruik kan maken. Klinkt als "Mama, ik ben klaar! Wat moet ik nu doen?" Daar is weinig zelfstandig en ondernemend in terug te vinden. Kan zijn dat je het niet zo bedoelde, maar dat haalde ik er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jadjong schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:29:
Daar is weinig zelfstandig en ondernemend in terug te vinden.
OK :?

Wat wil je nou dat ik zeg? Dat ik me verdedig of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Ernemmer schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:56:
[...]
Dat je de opdracht niet af kan maken ligt 100% aan de omschrijving van de opdracht.
Nee, daar doelde ik niet op, ik doelde op :
Ernemmer schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 07:38:
[...]
Als ondernemer zou je volgens mij altijd op zoek moeten zijn naar een betere klus met betere voorwaarden.
Dat komt op mij over dat je zodra je een opdracht hebt tegen X euro, je al direct op zoek gaat naar een opdracht die je een paar knaken meer oplevert. Op die manier maak je nooit een opdracht af en ben je een onbetrouwbare partner.
Je bedoelde het hopelijk vast niet zo, maar zo kwam het wel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TucanoItaly schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:34:
[...]

OK :?

Wat wil je nou dat ik zeg? Dat ik me verdedig of zo?
Persoonlijk verdedigen op een forum lijkt mij een beetje nutteloos van je tijd. :P Uitleggen hoe je(niet jij persoonlijk) gebruik kan maken van een enkel tussenpersoon en toch een duurzame onderneming voert zou leuk wezen.
Metaalhoofd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:49:
ik ken genoeg ondernemers die in een maatschap zitten om juist acquisitie samen uit te besteden aan iemand die dat veel beter kan.

Of ondernemers die een reclame bureau inhuren om voor hun een reclame campagne op te zetten, zijn die geen ondernemer omdat ze niet zelf flyers ontwerpen, thuis uitprinten en alle brievenbussen langslopen, maar dat gewoon uitbesteden, omdat andere partijen daar beter in zijn, zodat ze zelf ook meer tijd hebben om hun vak uit te oefenen?
Een maatschap is iets anders dan je aanmelden bij bijvoorbeeld VKA en vragen of ze nog iets te doen hebben voor je. Dat laatste gaat het volgens mij over.

[ Voor 47% gewijzigd door jadjong op 27-07-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
sverzijl schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:40:
[...]

Nee, daar doelde ik niet op, ik doelde op :

[...]

Dat komt op mij over dat je zodra je een opdracht hebt tegen X euro, je al direct op zoek gaat naar een opdracht die je een paar knaken meer oplevert. Op die manier maak je nooit een opdracht af en ben je een onbetrouwbare partner.
Je bedoelde het hopelijk vast niet zo, maar zo kwam het wel over.
Het woordje ''altijd'' is misschien beetje slecht gekozen, ik had er beter neer kunnen zetten dat je zelf moet zorgen dat je volgende opdracht betere voorwaarden heeft dan de vorige, i.p.v. afwachten waar je tussenbureau mee aan komt zetten.

En hierboven wordt ook nog iets gezegd over een maatschap of een reclamebureau inhuren voor de aquisitie, maar dat is volgens mij toch heel iets anders dan een tussenbureau de opdrachtonderhandeling laten doen en dan maar een ZZP-er zoeken die de opdracht wilt invullen.

De maatschap en het inschakelen van een reclamebureau vind ik actieve ondernemers en de andere is iemand die op zijn Linkedin heeft gezet dat ie beschikbaar is. Daar tussenin zijn natuurlijk nog veel meer smaken, maar hoe actiever je doet hoe meer ondernemer je bent imo.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 27-07-2018 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jadjong schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:49:
Uitleggen hoe je(niet jij persoonlijk) gebruik kan maken van een enkel tussenpersoon
Waarom vraag je daar dan niet om, in plaats van te oordelen dat ik praktisch gezien in loondienst ben? Als je dat nou had gevraagd, dan had ik graag antwoord gegeven vanwege oprechte interesse.
Metaalhoofd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:49:
Precies. Je kunt allerlei keuzes maken. Bij elke keuze is er wellicht iemand die aan de zijlijn staat te roepen dat je geen echte ondernemer bent. Maar dat is altijd als je aan de maak-kant van de economie zit, in plaats van de consumptieve kant.

[ Voor 39% gewijzigd door TucanoItaly op 27-07-2018 13:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Gelukkig maakt het niks uit wat wij met z'n allen hier op dit forum vinden, de belastingdienst (of beter: de rechter) bepaalt of je ondernemer bent of niet. Laat iedereen gewoon zelf zijn keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
De rechter lijkt steeds makkelijker te oordelen dat mensen ondernemer zijn. Zo ook de Deliveroo-bezorgers:

Artikel AD

JLN: ECLI:NL:RBAMS:2018:5183
(AD)
Ook ligt het volgens de rechter voor de hand dat Deliveroo bepaalde eisen stelt aan wie het werk doet en aanwijzingen geeft over de uitvoering. Dat maakt het bedrijf nog niet gelijk werkgever.
Er lijkt sprake van alle drie de elementen van een dienstbetrekking: persoonlijke arbeid, (latent) gezag en beloning. Toch zijn de deliveroo-rijders ondernemers.

Dit onderstreept dat het tijd is om de focus te verleggen. Niet meer kijken naar de vraag "ben je wel echt ondernemer", meer kijken naar de maatschappelijke (on)wenselijkheid van ondernemerschap. De voorzet van de opvolger van wet DBA, met de verschillende regels afhankelijk van je uurtarief, is tenminste een poging in die richting.

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 27-07-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 13:57

rob_erwt

What does this button do?

t_captain schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:32:
Er lijkt sprake van alle drie de elementen van een dienstbetrekking: persoonlijke arbeid, (latent) gezag en beloning. Toch zijn de deliveroo-rijders ondernemers.
Dat eerste was dus juist niet het geval: je mag je gewoon laten vervangen. Zie ook https://blog.iusmentis.co...-zzper-en-geen-werknemer/

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik mag mijzelf ook contractueel laten vervangen, maar de vervanger moet wel eerst worden gescreened: VIS-controle (paspoort), DNB (interbancaire) database, stichting Tuchtrecht, VOG.

Die uitspraak van die rechter over Deliveroo, ik vind hem mooi. En de belastingdienst maar proberen om bij iedere ZZP-er dwars te liggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dat vervangen is ook een beetje een rare vereiste. Als Deliveroo zijnde zou het mij vrij weinig interresseren of je een vervanger stuurt, als die pizza maar berzorgd wordt. Voor iemand die maanden toewerkt naar de migratie van een kritiek stuk software zou ik er minder happig op zijn.
TucanoItaly schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:23:
[...]

Waarom vraag je daar dan niet om, in plaats van te oordelen dat ik praktisch gezien in loondienst ben? Als je dat nou had gevraagd, dan had ik graag antwoord gegeven vanwege oprechte interesse.
Soms werk zo'n botte oneliner perfect, soms niet. ;( Meestal volgt er een reactie in de trand van ' dat valt wel mee want x,y,z'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Uit het nieuws: https://www.telegraaf.nl/...t-herman-den-blijker-rauw

In eerste aanleg heeft de rechter geoordeeld dat Herman Den Blijker zelfstandige is en geen RTL-werknemer. Beroep komt eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
t_captain schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:58:
In eerste aanleg heeft de rechter geoordeeld dat Herman Den Blijker zelfstandige is en geen RTL-werknemer. Beroep komt eraan.
Goed om te lezen, een kwart van je omzet bij 1 langdurige klant is in de ICT sector heel gebruikelijk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat je met 25% op 1 doorlopend contract en 75% over andere (kortere) contracten veel beter gespreid bent dan de meeste ZZP-ers.

Sterker nog, tal van bedrijven met aanzienlijke hoeveelheden personeel hebben 1 klant waar ze jarenlang een aanzienlijk deel van hun omzet halen. Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten hoe groot het aandeel van ASML in de omzet van TMC, ICT en Alten is. Zouden die consultants dan ook werknemers van de klant moeten zijn?

Concurrentiebeding is wel een beetje dom. Herman en RTL hadden beter met nondisclosure agreements kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren haalde ik de boekhouding op bij de boekhouder en we raakte aan de praat over auto's (zoals altijd). Hij had het erover dat je als zelfstandige een auo kan kopen (prive of zakelijk) en daar betaal je dan alleen bijtelling over, over de btw en iets van 2.7% ofzoiets. Ik snapte de constructie niet helemaal en had eigenlijk geen tijd om verder hierover te vragen. Op internet kan ik niet veel hierover vinden.

De volgende steekwoorden staan bij iig bij, bijtelling over btw, 2.7% over catalogus waarde.

Iemand hier die er toevallig meer over weet (ja ik kan wel terug naar de boekhouder, maar zoek eerst liever zelf uit hoe het werkt :P)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dat is geen bijtelling, maar BTW-correctie privegebruik.

Je betaalt jaarlijks een BTW van 2.7% van de cataloguswaarde (indien je de auto met BTW aftrek hebt gekocht). Heb je een marge-auto gekocht, dan is het tarief AFAIK 1.5%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Tylen schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:58:
Gisteren haalde ik de boekhouding op bij de boekhouder en we raakte aan de praat over auto's (zoals altijd). Hij had het erover dat je als zelfstandige een auo kan kopen (prive of zakelijk) en daar betaal je dan alleen bijtelling over, over de btw en iets van 2.7% ofzoiets. Ik snapte de constructie niet helemaal en had eigenlijk geen tijd om verder hierover te vragen. Op internet kan ik niet veel hierover vinden.

De volgende steekwoorden staan bij iig bij, bijtelling over btw, 2.7% over catalogus waarde.

Iemand hier die er toevallig meer over weet (ja ik kan wel terug naar de boekhouder, maar zoek eerst liever zelf uit hoe het werkt :P)
t_captain schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:09:

Je betaalt jaarlijks een BTW van 2.7% van de cataloguswaarde (indien je de auto met BTW aftrek hebt gekocht). Heb je een marge-auto gekocht, dan is het tarief AFAIK 1.5%.
Dat percentage hangt af van de leeftijd van je auto (het is lager, 1.5%, voor auto > 5 jaar geloof ik).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 10:01

Wat is daarmee het verschil tussen een auto met bijtelling als je het privé rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix

Het is daarbij ook nog een forfait. Als je goedkoper denkt uit te zijn door de BTW over jouw werkelijke privé kilometers op te geven in het laatste kwartaal, dan kan je dat ook doen. Moet je wel een sluitende kilometerregistratie bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:10

KRASH

Juist ja...

Tylen schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:58:

https://zzpbarometer.nl/2...uto-zo-trekt-u-de-btw-af/

Hier is het wel helder uitgelegd. Ik gebruik deze constructie ook om een leuke auto te kunnen rijden zonder de 20% bijtelling. Het nadeel is natuurlijk dat niet alle kosten aftrekbaar zijn, maar alleen de BTW op die kosten. De rest moet uit de 19ct / km komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

KRASH schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:27:
[...]

https://zzpbarometer.nl/2...uto-zo-trekt-u-de-btw-af/

Hier is het wel helder uitgelegd. Ik gebruik deze constructie ook om een leuke auto te kunnen rijden zonder de 20% bijtelling. Het nadeel is natuurlijk dat niet alle kosten aftrekbaar zijn, maar alleen de BTW op die kosten. De rest moet uit de 19ct / km komen.
Thanks daar is het duidelijker uitgelegd ja. _/-\o_

Ik wil juist die 19cent per km houden en de kleine voordeeltjes hebben. Mooie constructie zo idd. Toen maar even een leuke btw auto zoeken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
Ik heb volledig voor m'n gemak gekozen en er niet eens een berekening tegenaan gegooid. Ik hou mijn zakelijke en privé kilometers niet bij (wel het totaal via tankpas), dus tik de 2,7% af bij de laatste OB aangifte. Ik rij mijn auto ook zakelijk v.w.b. de IB en betaal bijtelling gebaseerd op 14%. Alle kosten voer ik op als zakelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@Kwistnix Ik ook maar hogere bijtelling. Voordeel is dat priveparkeren (wasstraat, benzine, olie) ook zakelijk kan worden geboekt omdat je de btw correctie en bijtelling toepast.

Maar financieel gezien, dan is prive aankopen nog het meest voordelige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:23
Nou, ik zie dat de BMW E60 15 jaar geworden is. Kan best interessant zijn om daar een net exemplaar van te zoeken en zakelijk aan te kopen met 35% bijtelling over de dagwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat de constructie wordt bedoeld waarin de auto voor de inkomstenbelasting / WUO als privevermogen wordt geteld, maar voor de BTW als ondernemingsvermogen. Dan heb je

* BTW op autokosten aftrekbaar --> tegenover de BTW-correctie privegebruik
* autokosten niet van fiscale winst aftrekbaar --> behalve 19 cent/km; geen bijtelling

Let op: alleen voor IB-ondernemers. Met een BV niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Ascension schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:12:
Nou, ik zie dat de BMW E60 15 jaar geworden is. Kan best interessant zijn om daar een net exemplaar van te zoeken en zakelijk aan te kopen met 35% bijtelling over de dagwaarde.
Hier heb ik ook een hele tijd naar zitten kijken, perfecte optie als youngtimer.
Echter... als je gaat rekenen dan blijkt dat een youngtimer niet snel uit kan, grote kans dat 19cent + btw teruggave over werk kilometers voordeliger is dan op de 35% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Youngtimer regeling is interessant als:

* je de auto zakelijk rijdt (tenminste voor de IB)
* je een auto rijdt met relatief hoge verhouding operationele kosten / dagwaarde
* je vertrouwt dat deze regeling nog even blijft bestaan

Ik ben afgehaakt op punt 3. Als de regering serieus bezig is om Nederland aardgasvrij te maken, hoe lang ga je dan tegen een prettig tarief mogen rondkarren in een BMW 750iL Euro3 17 l/100km?
En uitstappen kan pijnlijk zijn. De restwaarde van een goede youngtimer is momenteel vrij hoog. Dat zou instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Begin vanaf morgen bij een nieuwe klant in m'n woonplaats.
Grote kans dat ik tegen het einde van het jaar een elektrische fiets/brommobiel neem (via/mia/kia/vamil) en dan de nieuwe auto naar privé haal. Even bij de dealer navragen wat deze nog waard is, niet teveel betalen hè :+

8)
Kwistnix schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:32:
Zit zelf nu voor 95, tussenpartij pakt 6 volgens mij.

Nieuwe klant is ook 95, mijn aangegeven tarief was eigenlijk 100 non negotiable.
Maar 100 was er lastig door te krijgen gaven ze aan, werk direct voor de klant.
Aangezien het een vooraanbesteding is en in mijn eigen woonplaats dacht ik, ach.
Achteraf had ik misschien direct voet bij stuk moeten houden, take it or leave it.
IT mensen zijn bijna niet te krijgen.
Dan merk ik soms wel dat ik toch net iets te makkelijk over te halen ben, en geen keiharde onderhandelaar.
Bij de eerste volgende verlenging is het 100

Locatie, project, bedrijf en mensen wegen ook mee

[ Voor 83% gewijzigd door Viper® op 31-07-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
En anders op contract: 100 euro met de eerste x maanden 5 euro korting? Dan kun je zonder discussie na x-maanden ophogen naar 100. Al heb je die discussie dan wel nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
RoNoS schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:35:
En anders op contract: 100 euro met de eerste x maanden 5 euro korting? Dan kun je zonder discussie na x-maanden ophogen naar 100. Al heb je die discussie dan wel nu.
Las ik ooit bij een andere tweaker ook al. Best een goed idee, gewoon eerste 3 maanden contract 10% korting oid, daarna 5% en dan vervalt de korting.

Doen veel bedrijven, zoals Ziggo/T-mobile ook tegenwoordig. Mensen konden dan jaren lang hun oude contracten houden door te verlengen. Nu vervalt gewoon de korting.

Wel over nagedacht, maar uiteindelijk niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als die mindere uurprijs voor jou een aardig stuk file bespaard zou ik er wel akkoord mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Vandaag een schitterende brief van ING (ik heb daar een zakelijke rekening lopen sinds 2006 ofzo): alle kortingen voor de ondernemerspakketten (of de vroegere MKB-pakketten zoals ik die dus had) verdwijnen en worden dus "normale" tarieven zoals de duurdere pakketten. Long story short: de kortingen voor het standaard-ondernemerspakket, Mijn ING-pakket, betaalpas en basistarief voor de rekening verdwijnen en ga ik dus per kwartaal sowieso bijna 42 Euro extra betalen. Dat en het feit dat ING afgelopen jaren sowieso al rare extra kosten bedacht heeft (zoals het inlees-bestand van transacties voor het boekhoudpakket dat vorig jaar nog gratis was en nu betaald) en de transactiekosten etc ook allemaal omhoog geschroefd zijn heeft me doen besluiten om naar een andere bank over te stappen. En ik denk dat velen dit met mij zullen gaan doen, al hoopt natuurlijk dat ING mensen te lui zijn en 't te omslachtig vinden om over te stappen.

Nu heb ik 3 opties voor een zakelijke rekening (ik hoef eigenlijk niet eens een spaarrekening, een betaalrekening is eigenlijk al voldoende), en dat zijn Knab Zakelijk, SNS ZZP en ASN Zelfstandig Betalen. Ik zal de 1000 transacties per jaar momenteel niet halen (en zo wel: dan zal ik er niet veel overheen gaan). Belangrijk voor mij is: geen verborgen rare kosten, en geen fratsen zoals betalen per inlog op internetbankieren/app. Wat zijn jullie ervaringen of tips? :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Bart-Willem schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:41:
Wat zijn jullie ervaringen of tips? :P
Dat elke bank je uiteindelijk naait als ondernemer... ;)

Ik blijf gewoon bij de ING, vooral met effectentransacties zijn ze relatief goedkoop en dat is bij mijn holding meer kosten dan de betaalfaciliteiten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ik heb, zoals alle ZZP-ers om mij heen, een rekening bij Knab. Kost 5 euro plus 1.50 voor de boekhoudkoppeling. Geen gezeik voor de kleine ondernemer in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb bij Knab een privé pakket, met daarbij 1 privé rekening die ik puur zakelijk gebruik, werkt prima. Boekhoudkoppeling doe ik niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Kwistnix schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:26:
[...]

Het is daarbij ook nog een forfait. Als je goedkoper denkt uit te zijn door de BTW over jouw werkelijke privé kilometers op te geven in het laatste kwartaal, dan kan je dat ook doen. Moet je wel een sluitende kilometerregistratie bijhouden.
Nee, een sluitende km administratie is alleen nodig als je aan wilt tonen dat je minder dan 500km privé hebt gereden om onder de bijtelling uit te komen. Voor de BTW correctie privégebruik hoef je alleen de verhouding aannemelijk te kunnen maken. Oftewel X dagen retourtje klant a Y km = XY km zakelijk, de rest privé. Daarmee heb je een te hoge schatting van de privé kilometers (je mist alle overige zakelijke ritjes), maar daarmee bespaar je je de moeite om een sluitende km administratie bij te houden. Dat vind ik het persoonlijk wel waard. Gewoon begin en eindstand vd teller op 1-1 en 31-12 is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bart-Willem schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:41:
Vandaag een schitterende brief van ING (ik heb daar een zakelijke rekening lopen sinds 2006 ofzo): alle kortingen voor de ondernemerspakketten (of de vroegere MKB-pakketten zoals ik die dus had) verdwijnen en worden dus "normale" tarieven zoals de duurdere pakketten. Long story short: de kortingen voor het standaard-ondernemerspakket, Mijn ING-pakket, betaalpas en basistarief voor de rekening verdwijnen en ga ik dus per kwartaal sowieso bijna 42 Euro extra betalen. Dat en het feit dat ING afgelopen jaren sowieso al rare extra kosten bedacht heeft (zoals het inlees-bestand van transacties voor het boekhoudpakket dat vorig jaar nog gratis was en nu betaald) en de transactiekosten etc ook allemaal omhoog geschroefd zijn heeft me doen besluiten om naar een andere bank over te stappen. En ik denk dat velen dit met mij zullen gaan doen, al hoopt natuurlijk dat ING mensen te lui zijn en 't te omslachtig vinden om over te stappen.

Nu heb ik 3 opties voor een zakelijke rekening (ik hoef eigenlijk niet eens een spaarrekening, een betaalrekening is eigenlijk al voldoende), en dat zijn Knab Zakelijk, SNS ZZP en ASN Zelfstandig Betalen. Ik zal de 1000 transacties per jaar momenteel niet halen (en zo wel: dan zal ik er niet veel overheen gaan). Belangrijk voor mij is: geen verborgen rare kosten, en geen fratsen zoals betalen per inlog op internetbankieren/app. Wat zijn jullie ervaringen of tips? :P
Hier ook ING en de kosten gaan inderdaad omhoog, maar ik vind het zelf te veel werk en gedoe om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hoe gaan jullie om met de situatie dat de klant je een mooie strategische positie aanbiedt die flink wat treden hoger op de ladder staat, wat prima in lijn ligt met je persoonlijke ontwikkelplannen, maar daarvoor wel vraagt om vast in dienst te komen omdat het een strategische positie is? Het nadeel van vast dienstverband moge duidelijk zijn: verplicht pensioen, gelimiteerd aantal vakantiedagen en natuurlijk flink lager netto salaris (als ze m'n omzet of winst al als loon zouden willen betalen, zo in detail zijn we nog niet gegaan).

Vanmiddag was men mij aan het polsen hoe ik hier tegenover stond. Ik heb het prima naar m'n zin bij deze klant, maar vind het een lastige vraag. Ik merk dat je als freelancer weinig doorgroeimogelijkheden hebt omdat de meeste strategische functies alleen naar vast personeel gaan. Niet doorgroeien naar andere rollen voor de rest van m'n leven zou ik wel jammer vinden, maar om nu 20-40k netto per jaar op te geven vind ik weer een ander uiterste. M'n huidige rol vervul ik graag, maar ik heb een vergelijkbare rol als die ze me aanbieden in het verleden al eens met plezier ergens anders gedaan in loondienst, en ben als freelancer bewust omlaag gegaan op de ladder omdat die functies lastig als inhuur te doen zijn. De belastingvoordelen en subsidie compenseerden ruimschoots dat effect.

Binnenkort op vakantie maar eens goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ernemmer schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:41:
[...]

Hier ook ING en de kosten gaan inderdaad omhoog, maar ik vind het zelf te veel werk en gedoe om over te stappen.
En daar gokken ze dus op, het "sportschool-abonnement dat niemand opzegt"-verhaal. :P Je weet dat je gebruik kan maken van een overstapservice? Tis alleen de vraag of ING daarmee wel aan mee wil werken (zou wel moeten volgens de Gentlemen's Agreement die de banken gesloten hebben voor die overstapservice). Dan worden bijvoorbeeld automatische incasso's op je oude rekening toch bij je nieuwe rekening afgeschreven etc.

Maar wat niet helemaal helder is in die brief: nu betaal ik 40% minder voor het ondernemerspakket en zijn de betaalpas, internetbankieren etc gratis (die worden op de kwartaalfactuur altijd gecrediteerd, evenals die 40% korting). Op de site staat echter dat een ondernemerspakket van 9,90/maand altijd inclusief internetbankieren en betaalpas is. So far so good zou je zeggen, behalve dat ze in de brief wel expliciet vermelden dat je straks dus ook gaat betalen voor internetbankieren en de betaalpas etc. Dus in dat geval zou het dus veel meer worden dan die 9,90 per maand? :X If so: dan is overstappen zeker de moeite waard, als het bij die 9,90 blijft dan zou bij ING blijven misschien toch een optie zijn.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
In de praktijk zal je er vast wel mee wegkomen, maar dat is niet hoe de belastingdienst het formuleert.
Kilometeradministratie
U betaalt btw over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen moet u een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Met behulp van deze kilometeradministratie kunt u dan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik.

Geen kilometeradministratie
Hebt u geen kilometeradministratie? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm.
Bron: https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 06:33

Boy

www.byoscoop.nl

Ascension schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:12:
Ik heb hier toen zelfs een heel topic aan gewijd :) Meningen over switchen van Mondeo 2008 naar BMW 5 uit 2003

Nog steeds geen keuze gemaakt btw.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 18:29
Boy schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 07:11:
[...]

Ik heb hier toen zelfs een heel topic aan gewijd :) Meningen over switchen van Mondeo 2008 naar BMW 5 uit 2003

Nog steeds geen keuze gemaakt btw.
Ik zou zelf liever een late E39 dan een vroege E60 hebben. Volgens mij waren die niet geheel probleemloos.

Ik hou het zelf bij mijn vroege E39 die ik privé rij. Ik maak zo weinig zakelijke kilometers dat het nog niet interessant is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
418O2 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 07:40:
[...]

Ik zou zelf liever een late E39 dan een vroege E60 hebben. Volgens mij waren die niet geheel probleemloos.

Ik hou het zelf bij mijn vroege E39 die ik privé rij. Ik maak zo weinig zakelijke kilometers dat het nog niet interessant is voor mij.
Verkijk je daar niet te snel op.
Het wordt al vrij snel interessant:

https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Vooral als je een wat exclusievere auto rijdt heb je meer onkosten en onderhoudkosten.

De youngtimer regeling zal niet op de 1 op andere dag ineens verdwijnen. Wellicht voor diesels wel maar benzine geloof ik niet zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

418O2 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 07:40:
[...]

Ja, omdat het dus een auto is met veel nieuwe tech (voor die tijd) durf ik het niet zo aan. De E39 vind ik gewoon niet zo mooi. Ik ben geen BMW fan, maar de E60 vind ik wel mooi, net zoals de nieuwste X-serie, die vind ik geweldig. De rest is niet echt mijn smaak.

Ik rij ook heel weinig zakelijk, vandaar dat het me juist voordelig lijkt! Al je privekilometers als zakelijk te kunnen boeken tegen een zeer lage bijtelling. Maar na m'n berekeningen in Excel valt het allemaal wel mee (tegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hoe werkt die Excel? Want je boekt niet je privekilometers als zakelijk. Je boekt je autokosten ten laste van de winst.

Stel, 530i, verbruik 1:10. Benzine 1.70 per liter. 10.000 km/jaar prive en 5.000 zakelijk.

Brandstofkosten (excl BTW) 1400 euro winstlast.
Onderhoudskosten (excl BTW) pakweg 800 winstlast
Banden (elke 3 jaar a 700,- incl) 200 winstlast
MRB: ongeveer 900 euro per jaar winstlast
verzekering: laat dat ook 1000 euro per jaar zijn

Totale winstlast als je de auto zakelijk rijdt: 4300.

Laat de dagwaarde incl BPM/BTW op 8000 euro staan, dan tel je bij 35% = 2800.

Per saldo heb je dan je belastbare winst met 1500 euro verlaagd.

Als je de auto in het privevermogen zou stoppen, kun je alleen 5000 km * 19 cent ten laste van de winst brengen. 950 euro dus.

In dit voorbeeld is het gunstiger om de auto voor de IB zakelijk te rijden. Scheelt niet superveel. Maar wel een aanvullend voordeel: als je een keer een onverwacht hoge garagerekening krijgt, is deze ook aftrekbaar. Het is dus een soort gedeeltelijke dekking voor onkosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

t_captain schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:33:
Hoe werkt die Excel? Want je boekt niet je privekilometers als zakelijk. Je boekt je autokosten ten laste van de winst.

Stel, 530i, verbruik 1:10. Benzine 1.70 per liter. 10.000 km/jaar prive en 5.000 zakelijk.

Als je de auto in het privevermogen zou stoppen, kun je alleen 5000 km * 19 cent ten laste van de winst brengen. 950 euro dus.

In dit voorbeeld is het gunstiger om de auto voor de IB zakelijk te rijden. Scheelt niet superveel. Maar wel een aanvullend voordeel: als je een keer een onverwacht hoge garagerekening krijgt, is deze ook aftrekbaar. Het is dus een soort gedeeltelijke dekking voor onkosten :)
Ik kwam idd op zo'n 100 euro per maand wat ik voordeliger uit zou zijn. En dan zou ik m'n Mondeo van 2007 dan dus inruilen voor een oudere auto waar wellicht meer kosten aan komen. Vandaar dat ik nog niets gedaan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
pirke schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:53:
Hoe gaan jullie om met de situatie dat de klant je een mooie strategische positie aanbiedt die flink wat treden hoger op de ladder staat, wat prima in lijn ligt met je persoonlijke ontwikkelplannen, maar daarvoor wel vraagt om vast in dienst te komen omdat het een strategische positie is?
Dat is mij al meerdere malen overkomen. Tot nu toe heb ik altijd nee gezegd. Voornamelijk omdat ik ongeacht hoe leuk een bedrijf ook is, ik na een aantal jaar toch altijd weer verder wil. Als ik in loondienst zou zijn gaan organisatiegeneuzel en slechte managementbeslissingen me veel sneller tegen staan. Ook zijn het meestal management posities waarbij je wel richting kan geven maar je je eigen strategie niet zelf uit kan voeren; daar heb je dan weer technische specialisten voor. Ik blijf voorlopig liever die specialist.. manager worden kan altijd nog..
Binnenkort op vakantie maar eens goed over nadenken.
Succes met je beslissing!

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik heb trouwens ook het ondernemingspakket bij de ING

Bij elke bank word je genaaid. De ING heeft een goed werkende app, zowel privé als zakelijk erbij.
inloggen online kan, bankkoppeling met exact.
Voor die paar tientjes ga ik niet steeds switchen hoor.

Overigens nog niks van de ING gekregen of gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

t_captain schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:33:

Je vergeet 1 belangrijk iets: de BTW-bijtelling. Daarmee kan die 550 Euro voordeel ineens negatief uitvallen.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bart-Willem schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:57:
[...]

Je vergeet 1 belangrijk iets: de BTW-bijtelling. Daarmee kan die 550 Euro voordeel ineens negatief uitvallen.
Dat is geen "BTW-bijtelling", maar BTW-correctie.

Ik was hem niet vergeten.

Met een eenmanszaak heb je namelijk de mogelijkheid om de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk te rijden, maar voor de BTW prive. Mijn antwoord ging uit van deze oplossing. Ik wilde de namelijk de effecten van de youngtimer-regeling isoleren in de berekening.

Daarnaast, als je een kilometeradministratie bijhoudt, kun je ook de werkelijke "prive fractie van de BTW" corrigeren ipv het forfait. Daarmee zou je nooit slechter uit zijn dan met een prive-auto en pro-rato BTW-compensatie voor zakelijk gebruik.
pirke schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:53:
Hoe gaan jullie om met de situatie dat de klant je een mooie strategische positie aanbiedt die flink wat treden hoger op de ladder staat, wat prima in lijn ligt met je persoonlijke ontwikkelplannen, maar daarvoor wel vraagt om vast in dienst te komen omdat het een strategische positie is? Het nadeel van vast dienstverband moge duidelijk zijn: verplicht pensioen, gelimiteerd aantal vakantiedagen en natuurlijk flink lager netto salaris (als ze m'n omzet of winst al als loon zouden willen betalen, zo in detail zijn we nog niet gegaan).

Vanmiddag was men mij aan het polsen hoe ik hier tegenover stond. Ik heb het prima naar m'n zin bij deze klant, maar vind het een lastige vraag. Ik merk dat je als freelancer weinig doorgroeimogelijkheden hebt omdat de meeste strategische functies alleen naar vast personeel gaan. Niet doorgroeien naar andere rollen voor de rest van m'n leven zou ik wel jammer vinden, maar om nu 20-40k netto per jaar op te geven vind ik weer een ander uiterste. M'n huidige rol vervul ik graag, maar ik heb een vergelijkbare rol als die ze me aanbieden in het verleden al eens met plezier ergens anders gedaan in loondienst, en ben als freelancer bewust omlaag gegaan op de ladder omdat die functies lastig als inhuur te doen zijn. De belastingvoordelen en subsidie compenseerden ruimschoots dat effect.
Waarom zou een succesvolle zelfstandige terug in loondienst gaan?

Soms zijn er persoonlijke redenen. Ik ken mensen die door omstandigheden de zorg voor kinderen moeten combineren met full-time werk. Dan kan een vaste baan op fietsafstand een uitkomst zijn.

Soms bevalt het zzp-en niet zo. Eenzaam, vooral actief in uitvoerende rollen en minder kans op "promotie". Mensen die hier erg mee zitten, doen er misschien ook goed aan om hun KvK nummer in televeren.

Voor alle andere gevallen: ik denk dat het bijzonder lastig is om een freelancer te verleiden tot loondienst. Als het gaat lukken, dan zullen er een paar dingen nodig zijn
* klant is opportunistisch genoeg om een aanbod te doen op basis van de huidige tarieven i.p.v. een inschaling tussen de werknemers
* functie is een of meerderestappen omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik zie wel vaker dat de wat oudere zelfstandige (45+) terug in loondienst gaan.
Paar punten die ik zo snel kan bedenken.
Meestal zal het een combinatie zijn van ene paar punten.

- Een vast relatief goed salaris
- hoe hoger je salaris en hoe ouder je bent hoe hoger de pensioen afdracht is vanuit de werkgever(?)
- Vaste werklocatie, vaak in de buurt, fiets of korte rijtijd
- Vaste medewerkers, projecten en werksfeer/proces, dit i.c.m. kinderen of druk sociaal leven wat relaxter
- 'Meer' vrije dagen dan als zelfstandige. Dan ga je toch al snel je vrije dagen opwegen tegen gemiste inkomsten van een niet gefactureerde dag.
- Ziekte en verzuim is doorbetaald
- Oudere worden wat minder snel aangenomen lijkt het, word je te oud dan kom je niet snel meer aan de bak
- Klaar zijn met het ondernemen, gezeur van bedrijven over inhuur prijzen, uurtje factuurtje, tussenpartijen.
- Minder werkdruk in loondienst dan ingehuurd
- laptop, auto van de zaak, eventuele opleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
t_captain schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:17:
[...]

Waarom zou een succesvolle zelfstandige terug in loondienst gaan?

Soms zijn er persoonlijke redenen. Ik ken mensen die door omstandigheden de zorg voor kinderen moeten combineren met full-time werk. Dan kan een vaste baan op fietsafstand een uitkomst zijn.

Soms bevalt het zzp-en niet zo. Eenzaam, vooral actief in uitvoerende rollen en minder kans op "promotie". Mensen die hier erg mee zitten, doen er misschien ook goed aan om hun KvK nummer in televeren.

Voor alle andere gevallen: ik denk dat het bijzonder lastig is om een freelancer te verleiden tot loondienst. Als het gaat lukken, dan zullen er een paar dingen nodig zijn
* klant is opportunistisch genoeg om een aanbod te doen op basis van de huidige tarieven i.p.v. een inschaling tussen de werknemers
* functie is een of meerderestappen omhoog.
In mijn geval verwacht ik minimaal beide punten, anders ga ik het sowieso niet overwegen. Ik vind het freelancen een prima bestaan met prima inkomen en inkomensperspectief. Er is in de huidige markt voor minimaal de komende 10 jaar genoeg zekerheid op een tekort aan kwalitatief goede arbeidskrachten dat ik me daar ook absoluut geen zorgen over maak. Wel ben ik flink overgewalificeerd voor het werk dat ik doe, en ondanks dat ik het leuk werk vind vraag ik me af of ik het over 10 jaar nog steeds leuk vind. Nu ben ik over 10 jaar FO, dus dat is ook geen probleem, maar een belangrijke positie in een groot bedrijf heeft ook zo z'n charmes. Zo'n aanbod zou me in ieder geval aan het denken krijgen, of ik het daadwerkelijk zou accepteren is een ander verhaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:23
Viper® schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:23:

- 'Meer' vrije dagen dan als zelfstandige. Dan ga je toch al snel je vrije dagen opwegen tegen gemiste inkomsten van een niet gefactureerde dag.
Grappig dat je dit noemt. Sinds ik als zelfstandige werk heb ik alleen maar meer vrije tijd, zoveel vrije tijd zou ik als werknemer echt nooit hebben. Met een uurtarief van 80-100 euro hoef je niet enorm veel te werken om al 100.000 omzet te pakken. Mijn advies aan iedereen is, reken jezelf niet al te veel rijk en geniet van het leven ;-) (ok, sommigen hier genieten misschien van heel veel werken maar dat terzijde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik ben freelance ontwikkelaar met een eenmanszaak in Nederland geregistreerd op mijn thuis adres. We gaan binnenkort naar het buitenland verhuizen, om zakelijke en privé redenen. Ik kan mijn bedrijf in Nederland dan uitschrijven of een tijdje, bijvoorbeeld tot eind dit jaar of nog langer, door laten lopen.

Hoe dan ook moet ik m'n bedrijf verhuizen omdat ik m'n huis al heb opgezegd en dit adres dan niet meer kan gebruiken. Ik kan wel ergens in Nederland een adres regelen zolang m'n bedrijf nog niet is uitgeschreven bij de KvK. Ik zie dat er een 'vaste aftrekpost' is van 7750 euro voor bedrijfsverhuizing: link. Dit klinkt wat te makkelijk en te mooi om waar te zijn, de Nederlandse fiscus die zomaar even 7750 euro aftrek geeft? Wat is hier de adder onder het gras? Heeft iemand z'n bedrijf al eens verhuist en heeft hier ervaring mee?

[ Voor 5% gewijzigd door gold_dust op 02-08-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
Contactpersoon van een tussenpartij die in het eerste gesprek mijn tarief al naar beneden probeert te praten en aangeeft dat ze niet onder de € 15 marge gaan, omdat ze "kwaliteit willen leveren" en anders niet genoeg verdienen. Grom, as if.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kwistnix schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:09:
Contactpersoon van een tussenpartij die in het eerste gesprek mijn tarief al naar beneden probeert te praten en aangeeft dat ze niet onder de € 15 marge gaan, omdat ze "kwaliteit willen leveren" en anders niet genoeg verdienen. Grom, as if.
Tarief naar beneden moet je inderdaad niet doen, maar de marge die zij pakken maakt toch niet uit? Als jij je tarief maar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
Ernemmer schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:12:
[...]

Tarief naar beneden moet je inderdaad niet doen, maar de marge die zij pakken maakt toch niet uit? Als jij je tarief maar krijgt.
Die marge die zij pakken maakt zeker wel uit, want om te beginnen prijzen ze hun kandidaten daarmee de markt uit, tenzij die kandidaten dus bereid zijn hun tarief te verlagen. Daarbij verwacht ik niet per se dat ze richting de eindklant transparant zijn over hun marge. Die betaalt een (naar mijn mening veel te) hoog tarief en heeft daarbij bepaalde verwachtingen van de kandidaat die wellicht niet terecht zijn. En uiteindelijk, laten we daar eerlijk over zijn, is de eindklant bereid een bepaald tarief te betalen, waar zij een (naar mijn mening) onredelijk groot deel van in hun zak steken voor het regelen van een klus en het afhandelen van een factuur per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Jou reactie was, dat je ook niet omlaag gaat omdat je juist kwaliteit levert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Tylen schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:15:
[...]

Jou reactie was, dat je ook niet omlaag gaat omdat je juist kwaliteit levert ;)
Maar wat voor een kwaliteit levert een tussenpersoon waardoor ze dik 2000 euro per maand voor je incasseren terwijl ze alleen een factuur doorschuiven...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Boy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:36:
[...]

Maar wat voor een kwaliteit levert een tussenpersoon waardoor ze dik 2000 euro per maand voor je incasseren terwijl ze alleen een factuur doorschuiven...?
Ze betalen je factuur altijd netjes binnen de afgesproken termijn van 30 dagen. 100% kwaliteit dus.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roosjezhu
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 20:40
RichieB schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:37:
[...]

Ze betalen je factuur altijd netjes binnen de afgesproken termijn van 30 dagen. 100% kwaliteit dus.
Waardoor je geen betaal risico loopt wat kan leiden tot geen ondernemer voor de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
gold_dust schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:48:
Hoe dan ook moet ik m'n bedrijf verhuizen omdat ik m'n huis al heb opgezegd en dit adres dan niet meer kan gebruiken. Ik kan wel ergens in Nederland een adres regelen zolang m'n bedrijf nog niet is uitgeschreven bij de KvK. Ik zie dat er een 'vaste aftrekpost' is van 7750 euro voor bedrijfsverhuizing: link. Dit klinkt wat te makkelijk en te mooi om waar te zijn, de Nederlandse fiscus die zomaar even 7750 euro aftrek geeft? Wat is hier de adder onder het gras? Heeft iemand z'n bedrijf al eens verhuist en heeft hier ervaring mee?
Bedankt voor die link! Ik verhuis eind dit jaar om zakelijke redenen, kan ik mooi wat extra kosten aftrekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hoe moet ik dat lezen:
Bij verhuizing om zakelijke redenen, kunt u de kosten aftrekken voor het overbrengen van de inboedel. Daarnaast mag u een vast bedrag aftrekken. In 2016, 2017 en 2018 is dat bedrag € 7.750
Daarnaast?

Als in “naast de verhuiskosten van de inboedel” (maar onder dezelfde voorwaarden?

Of “daarnaast” als in “naast al het bovenstaande”?

Edit: betere link:

https://www.countus.nl/wa...sten-zakelijk-aftrekbaar/

[ Voor 95% gewijzigd door t_captain op 02-08-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

RichieB schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:37:
[...]

En dat had ik nog niet eens altijd terwijl Ardekay 20 euro per uur pakte, ipv me vermeldde dat mijn €50 per uur nogal aan de lage kant was (ik begon net als freelancer en had nog niet idee wat ik waard was).

Toen was ik er al snel klaar mee toen ik daar achter kwam...maar ja, toch doorgegaan bij klant want leuke opdracht en leuke klant/collega's

Was de klant ook dankbaar dat die transparant erover waren, terwijl tussenbureau alles schimmig houdt.

[ Voor 8% gewijzigd door Boy op 02-08-2018 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@t_captain Ik lees dat ik de kosten voor het overbrengen van de inboedel mag aftrekken, en een extra vaste aftrekpost heb van 7750 euro. Ik vermoed dat de voorwaarde "verhuizen om zakelijke redenen" ook geldt voor de vaste aftrekpost.

Die link geeft een inlogscherm, heb je een korte samenvatting?

Mijn zakelijke motieven zijn toegang tot een grotere klantenkring en minder reistijd en reiskosten naar klanten. Dit is ook echt de voornaamste reden dat we van woonplaats veranderen. We schuiven 60-70km op en ik krijg daardoor een veel grotere afzetmarkt. Nu wonen we op de grens met Duitsland, dat is niet het IT centrum van Nederland.

De keuze voor een grotere woning is deels zakelijk (kantoor op de begane grond) en deels privé (meer leefruimte, grotere tuin). Aangezien we vanwege de reistijd/reiskosten toch gaan verhuizen kunnen we het beter meteen goed doen en ook iets kopen wat de privé belangen behartigt.

Puur vanuit privé bekeken zijn de huizenprijzen waar we nu wonen een stuk interessanter, scheelt zo 100-200k voor een vergelijkbaar huis ;w Vergeleken met de randstad zijn we echter nog steeds 200k - 1000k goedkoper uit 8)7

offtopic:
234m2 woonoppervlak, 1255m2 perceel, bouwjaar 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Roosjezhu schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 17:21:
[...]

Waardoor je geen betaal risico loopt wat kan leiden tot geen ondernemer voor de belastingdienst?
Dat is een interessante discussie; je loopt toch al debiteurenrisico tov het tussenbureau? Waarom moet dat dan dubbel (namelijk ook nog eens richting de eindklant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ik zou het acceptabel vinden om dubbel risico te lopen (opdrachtgever en broker) om gezeik met de Bd te vermijden, maar als er niet wordt uitbetaald na een maand, gaan er geen facturen meer naar de broker maar direct naar opdrachtgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
Mijn huidige broker doet het voor 1,25/uur (betaald door klant bovenop mijn tarief), en ze leveren daarvoor uitstekende kwaliteit: factuur wordt altijd op tijd betaald:)

Ja snap ook wel dat een tussenpersoon die actief aan ‘recruitment’ doet wat meer marge nodig heeft, maar 15euro/u voor vaak langdurige IT opdrachten is wel erg easy money.

[ Voor 15% gewijzigd door sverzijl op 02-08-2018 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Zo'n recruiter kost ook 40.- per uur, als die drie man per maand aan het werk weet te houden wordt er winst gemaakt.
Ik zie meer heil in een eenmalige kickback-fee en vervolgens zelf aan de klant factureren. Mocht de klus bevallen heb je mazzel en als je binnen twee weken weer vetrokken bent kost het je flink geld. Zo begint het weer een beetje op ondernemen te lijken.
Pagina: 1 ... 72 ... 643 Laatste