Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:34
Wat een vaag verhaal weer. Het team vindt dat je niet terug hoeft te komen? Hebben ze dat gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

cooper87 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:57:
Wat een vaag verhaal weer. Het team vindt dat je niet terug hoeft te komen? Hebben ze dat gezegd?
Klinkt alsof er al een veel langere periode dingen niet lekker lopen. We horen vast maar de helft van het verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

chronoz schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:33:
Ik heb daar niets over te zeggen gehad. Het team vindt dat je ook de laatste weken niet meer terug hoeft te komen.
Het is volkomen irrelevant wat de mening is van het team, of van je moeder, of van de slager op de hoek. Er is een opdrachtgever en een opdrachtnemer, daar draait het om. Dat zakelijke perspectief begrijp je, toch?

Er zijn papieren, en daar staan de randvoorwaarden beschreven. Die pak je er bij. Daar staat dat de opdrachtgever een opzegtermijn heeft.

Dus nogmaals: hoe heb jij gereageerd? Dat is essentieel, want jij stond daar en deed een zakelijk bindende uitspraak op dat moment. Dit is de zakenwereld, no backsies!

Er zijn diverse mogelijkheden:
- Jij zei, "oh OK". Dat lijkt mij uitstekend te interpreteren als een akkoord van jouw kant, en nu kun je niet meer gaan terugvallen op wat er op papier stond.
- Jij zei, "wacht eens even, er is sprake van een opzegtermijn, hou je daar rekening mee?" en dan ben je niet akkoord gegaan en als ze je toch hebben weggestuurd, dan kun je uiteraard gewoon een factuurtje sturen.
- Iets er tussenin.

Dus: wat is er precies gebeurd. Letterlijk!
cooper87 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:57:
Deze moet ik wel onthouden voor als ik te laat ben met m'n opdracht. Dan zeg ik gewoon tegen die klant: "het team vindt dat er nu niet opgeleverd kan worden" :+

[ Voor 15% gewijzigd door TucanoItaly op 09-07-2018 11:19 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
TucanoItaly schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:16:
Het is volkomen irrelevant wat de mening is van het team, of van je moeder, of van de slager op de hoek. Er is een opdrachtgever en een opdrachtnemer, daar draait het om. Dat zakelijke perspectief begrijp je, toch?

Er zijn papieren, en daar staan de randvoorwaarden beschreven. Die pak je er bij. Daar staat dat de opdrachtgever een opzegtermijn heeft.
In mijn geval staat er in de contracten vaak dat de klant niet verplicht is om uren af te nemen en dat de leverancier niet verplicht is om uren te leveren. In dat geval is er niks mis mee om iemand per direct te laten gaan en nee, je hebt dan ook geen recht om die maand van niet gemaakte uren aan de klant door te berekenen.

Is mij vorig jaar ook gebeurd, na een aantal dingen uiterst beleefd aangekaart te hebben die niet goed liepen zoals dat de werkzaamheden niet overeen komen met waar ik voor getekend heb, kon ik kort daarna per direct gaan, heb nog 1.5 dag doorbetaald gekregen zonder uren te maken. Dat hadden ze niet hoeven doen maar verder is alles volledig in lijn met het contract.

De klant betaalt, en jij krijgt een dik uurtarief voor dit stukje flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 09:26
Zitten hier ook Powercenter ontwikkelaars? En is 65 euro tegenwoordig echt een gangbaar tarief? Ik kan me de tijd van het dubbele nog herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
fry77 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:07:
Zitten hier ook Powercenter ontwikkelaars? En is 65 euro tegenwoordig echt een gangbaar tarief? Ik kan me de tijd van het dubbele nog herinneren.
Lijkt mij wel.

Als ik zo'n beetje rondkijk kom je op bijv. in de UK op 450 pond per dag, dat is een ruime 500 euro.

500 / 8 = 62.5

Wanneer was die tijd die jij je nog kan heugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Volgens mij zijn dat vooral agencies, die met dergelijke dagtarieven adverteren. Die gasten factureren waarschijnlijk GBP700 aan de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:02
De Datastage / Powercenter mensen die bij het bedrijf waar ik werk, werken, hebben een uurtarief wat significant boven de 65 ligt.
(maar verder geen echte marktkennis op dit gebied; dat is niet mijn specialiteit)

Dat je af en toe aanvragen krijgt met een bizar laag tarief zegt weinig, jaar geleden van een recruiter 'een geweldig' aanbod gekregen voor 500/dag incl. reis/verblijfkosten voor een Master Data Management Architect met kennis van IBM MDM AE in Denenmarken. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

CubicQ schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:28:
jaar geleden van een recruiter 'een geweldig' aanbod gekregen
Hehheh, zo kreeg ik een tijdje terug een "geweldig" aanbod om bij iets als Facebook/Amazon/Apple/Netflix/Google in de Bay area te werken. Maar liefst 80k, wowie!!1!

Dus ik vraag: waar ga ik wonen met dat salaris in de Bay area? Onder een brug? Reageert recruiter heel geprikkeld dat US$ 80k een uitstekend salaris is voor Europese begrippen! En er werd onderdak geregeld: met vier andere developers in 1 appartement. Even hard gelachen :+

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 09-07-2018 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Lodo schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:02:
[...]

Lijkt mij wel.

Als ik zo'n beetje rondkijk kom je op bijv. in de UK op 450 pond per dag, dat is een ruime 500 euro.

500 / 8 = 62.5

Wanneer was die tijd die jij je nog kan heugen?
o.a. 2 jaar geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
TucanoItaly schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:39:
[...]

Hehheh, zo kreeg ik een tijdje terug een "geweldig" aanbod om bij iets als Facebook/Amazon/Apple/Netflix/Google in de Bay area te werken. Maar liefst 80k, wowie!!1!

Dus ik vraag: waar ga ik wonen met dat salaris in de Bay area? Onder een brug? Reageert recruiter heel geprikkeld dat US$ 80k een uitstekend salaris is voor Europese begrippen! En er werd onderdak geregeld: met vier andere developers in 1 appartement. Even hard gelachen :+
Dat lijkt meer iets voor de Shitpraktijken van Recruiters.

Werkgevers in die constructie zijn ook niet de Apples en Googles, maar bodyshops die mensen leveren aan die bedrijven. Ze maar de Brunels, maar dan een internatinale soort die mensen ophaalt uit goedkopere landen.

En de werknemers? Voornamelijk Indiers die een opstap zien naar (op termijn) een permanente verblijfsvergunning en een salaris waarop je vrouw kan overkomen. Ik denk dat mensen het hier in Nederland te goed hebben op zo'n grote (tijdelijke) stap terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

t_captain schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:13:
Dat lijkt meer iets voor de Shitpraktijken van Recruiters.
Ik begrijp het bestaansrecht van dat topic, maar het is zo negatief daar, da's niks voor mij.

Verder helemaal met je eens. En ach, als ik 22 was geweest, dan was het wellicht een leuk avontuur geweest.

[ Voor 17% gewijzigd door TucanoItaly op 10-07-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

TucanoItaly schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:30:
Verder helemaal met je eens. En ach, als ik 22 was geweest, dan was het wellicht een leuk avontuur geweest.
Met je eens, leuk iets voor een IT-er in de begin jaren. Alleen, ze zoeken natuurlijk wel iemand met 10 jaar ervaring met een product/taal dat nog maar 2-3 jaar op de markt is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Heeft iemand hier ervaring met The Next Gen? Is een midlance constructie van recruitmentbureau Searchlite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb er geen ervaring mee en zou dat ook niet willen. Ik zie in de huidige markt alleen maar nadelen aan een midlance constructie via een recruiter.
Volgens mij is er genoeg goedbetaald werk te vinden in de IT en is het niet nodig om 30% van je inkomsten af te staan aan een bedrijf wat jou bij een klant plaatst.
Zet op Linkedin dat je beschikbaar bent en je inbox zit zo vol.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 12-07-2018 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
matty___ schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:27:
Heeft iemand hier ervaring met The Next Gen? Is een midlance constructie van recruitmentbureau Searchlite.
Blijft vreemd dat midlance constructie. Een soort omgekeerde consultancy. Je zal er meer geld mee kunnen verdienen dan in loondienst maar je hebt een lager basis salaris. Bonuspercentage rond de 70%. Echter met het aanvragen van een hypotheek of lening heb je vrij weinig aan dat 70% aangezien het variabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
com2,1ghz schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:59:
[...]

Blijft vreemd dat midlance constructie. Een soort omgekeerde consultancy. Je zal er meer geld mee kunnen verdienen dan in loondienst maar je hebt een lager basis salaris. Bonuspercentage rond de 70%. Echter met het aanvragen van een hypotheek of lening heb je vrij weinig aan dat 70% aangezien het variabel is.
Voordeel zou kunnen zijn dat je niet met de DBA zit als deze weer van toepassing is en toegang tot het netwerk van hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
matty___ schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:07:
[...]

Voordeel zou kunnen zijn dat je niet met de DBA zit als deze weer van toepassing is en toegang tot het netwerk van hen.
Daar val je toch al niet in met je uurtarief als software developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21
com2,1ghz schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:59:
[...]

Ik heb het een jaartje gedaan zo'n midlance constructie, nu ruim 10 jaar geleden. Laag basissalaris (2000-2500) en dan 70% van het uurtarief als "bonus". Dit gedaan omdat ik de stap van loonslaaf naar volledig zelfstandig toen nog te groot vond. Dit leek me een mooie tussenoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
sverzijl schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:15:
[...]

Ik heb het een jaartje gedaan zo'n midlance constructie, nu ruim 10 jaar geleden. Laag basissalaris (2000-2500) en dan 70% van het uurtarief als "bonus". Dit gedaan omdat ik de stap van loonslaaf naar volledig zelfstandig toen nog te groot vond. Dit leek me een mooie tussenoplossing.
En hoe beviel dat uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
sverzijl schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:15:
[...]

Het is zeker geen slechte oplossing,het is zelfs een slimme oplossing. Alleen als je in je achterhoofd hebt om een huis te kopen dan wordt dat nogal moeilijk met 2000-2500 ipv 4000 basissalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
com2,1ghz schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:20:
[...]

Het is zeker geen slechte oplossing,het is zelfs een slimme oplossing. Alleen als je in je achterhoofd hebt om een huis te kopen dan wordt dat nogal moeilijk met 2000-2500 ipv 4000 basissalaris.
Basissalaris bij hen ligt tussen de 2500 en 3500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Op zich beviel de midlance constructie goed, vanwege zekerheid van inkomsten. En met de "bonus" verdiende ik dat jaar ongeveer het dubbele tov het jaar daarvoor.
Echter werd ik in dat jaar benaderd door een oud klant (waar ik wat jaren daarvoor nog via een detacheringstoko werkte) en aangezien dit voor minimaal 6 maanden zou zijn heb ik toen de knoop doorgehakt om voor mezelf te gaan beginnen.

Bij hypotheek mag je overigens onder voorwaarden wel het variabele deel meenemen (gemiddelde van laatste 3 jaar uit mijn hoofd). Maar wel iets om rekening mee te houden. Als ZZP-er niet veel anders natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door sverzijl op 12-07-2018 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

matty___ schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:29:
[...]

Basissalaris bij hen ligt tussen de 2500 en 3500 euro.
Mijn ervaring met het basissalaris van NextGen, is ontzettend laag. Ik heb vorig jaar met hen gesproken en
hun aanbod was een basissalaris van 2300 euro voor iemand met 4 jaar ervaring. Dit voelde voor mij dat men het risico vooral bij de developer wilde leggen en nog steeds 30% opstrijken.

Iets daarna ben ik door een andere partij benaderd die ook midlance aanbied waarbij het basissalaris hoger lag dan mijn toenmalige salaris en de sfeer ook mij erg aansprak. Daar ben ik ook in dienst gegaan. Dus mocht het concept je interessant lijken, stuur me maar een dm.

Maar let wel op, financieel is freelance altijd interessanter. Als je de middelen, het ondernemerschap hebt en het risico durft te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gertjuhjan op 12-07-2018 09:40 ]

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Let op, ik heb ook een midlance constructie gehad. De "werkgeverlasten" moesten ook nog af van de 70%.
Laat even een proforma berekening opstellen en controleer dit na een maand werk.

[ Voor 28% gewijzigd door MijnAccount op 12-07-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
MijnAccount schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:36:
Let op, ik heb ook een midlance constructie gehad. De "werkgeverlasten" moesten ook nog af van de 70%.
Laat even een proforma berekening opstellen en controleer dit na een maand werk.
Herkenbaar verhaal als consultant. Als je een keer op vakantie ging bouwde je zelfs een negatief saldo op. Duurde 4 maanden om daar weer uit te komen. En zeker als je nog een leaseauto had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

MijnAccount schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:36:
Laat de proforma berekening doen op basis van een jaar. Dan worden vakanties, gemiddelde ziekte en eventueel tijd tussen ook meegerekend. Dan krijg je een beter beeld als alleen de beste maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 10:47
ik heb eens gesproken met een midlance partij. Van je omzet ging eerst een vast bedrag af (hun kosten aan jou zegmaar), en van het restant zou je dan 70% krijgen (dus niet 70% van het totale omzet).

Zelf heb ik uiteindelijk besloten om via een maatschap te gaan freelancen. Toch nog een beetje ondersteuning mbt zoeken van opdrachten en administratie, maar wel veel financiële voordelen van het zelfstandig zijn

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Metaalhoofd schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:43:
ik heb eens gesproken met een midlance partij. Van je omzet ging eerst een vast bedrag af (hun kosten aan jou zegmaar), en van het restant zou je dan 70% krijgen (dus niet 70% van het totale omzet).
Dat was bij mij destijds niet zo, was echt zo simpel als basissalaris (+ leaseauto) + 70% uurtarief. Bij afwezigheid/vakantie dus alleen basissalaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

sverzijl schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:46:
[...]

Dat was bij mij destijds niet zo, was echt zo simpel als basissalaris (+ leaseauto) + 70% uurtarief. Bij afwezigheid/vakantie dus alleen basissalaris.
Ik denk niet dat iedere midlance partij hetzelfde is en dezelfde voorwaardes heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 10:47
sverzijl schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:46:
[...]

dat was ook zo, maar waar ik op doelde is dat 70% uurtarief pas ging tellen, als je een drempel had behaald.

Dus als je bijv maar 2 weken in een maand werkte, verdiende je nog steeds niet echt meer dan basissalaris.

Bijv:
Je omzet is bijv 12k, daar gaat 6k aan drempel van af, en van de resterende 6k zou je dan 70% krijgen.

dus in dat geval basissalaris van 2500 + 4200 bonus bij een volle maand werken
basissalaris van 2500 als je een maand niet werkt of de drempel niet haalt.

dus daar zou je niet 70% van 12k (= 8400 krijgen) krijgen naast basissalaris oid

[ Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 12-07-2018 09:58 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Gertjuhjan schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:50:
[...]
Ik denk niet dat iedere midlance partij hetzelfde is en dezelfde voorwaardes heeft.
Dat weet ik wel zeker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Je krijgt dan een beetje zo'n berekening;
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/OtD25egnS1SVYAKx9poORA.png

Natuurlijk wat nattevinger werk mbt uurtarief & de kosten die de midlancende-partij berekend.

[ Voor 36% gewijzigd door _Arthur op 12-07-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Zeker. Ik zit nu bij een bedrijf waar de voorwaarden best slecht zijn (minimumloon +70%) echter is dat, mits je een hele maand op vakantie bent, niet veel anders dan 3000 + 70%, aangezien je altijd de drempel moet halen. Bij ziekte en ontslag is dat wel balen.
Voor hypotheek maak ik mij niet heel veel zorgen. Aangezien ik elke maand een vast deel laat uitbetalen. Iets minder dan ik binnensleep, zodat ik ook met vakanties een gelijk inkomen heb. Als je dat kunt laten zien, is dat best aannemelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Metaalhoofd schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:50:
[...]

dat was ook zo, maar waar ik op doelde is dat 70% uurtarief pas ging tellen, als je een drempel had behaald.

Dus als je bijv maar 2 weken in een maand werkte, verdiende je nog steeds niet echt meer dan basissalaris.

Bijv:
Je omzet is bijv 12k, daar gaat 6k aan drempel van af, en van de resterende 6k zou je dan 70% krijgen.

dus in dat geval basissalaris van 2500 + 4200 bonus bij een volle maand werken
basissalaris van 2500 als je een maand niet werkt of de drempel niet haalt.

dus daar zou je niet 70% van 12k (= 8400 krijgen) krijgen naast basissalaris oid
Bij zo een partij was ik ook een keer op gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
matty___ schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:27:
Ik heb ervaring met midlance, maar niet met The Next Gen (ken ze wel en medewerkers die daar werken). Afhankelijk van je profiel en je ervaring en je risicobereidheid is midlance goed of niet goed. Mijn netwerk nam ik toen ik begon geen zzp'ers aan, dus ben toen bij een midlancer in dienst gegaan, achteraf wel beetje spijt. Soep blijkt nu toch niet zo heet gegeten te worden bij opdrachgevers, nu overheid wet DBA niet handhaaft en kijken veel opdrachtgevers weer naar ZZP'ers.

Voordeel:
  • Geen acquisitie
  • Weinig administratie
  • Werknemer
  • Verzekeringen zijn goedkoper
  • Geen debiteuren risico (als klant niet betaald, krijg jij wel betaald).
  • Je krijgt beter betaald als in loondienst.
Nadeel:
  • Relatief weinig vrijheid ten opzichte van zzp'er (moelijk om klusjes er naast te doen, terwijl als klant flexibiliteit eist risico bij jou ligt).
  • Weinig aftrekposten en je betaald (veel) meer belasting.
  • Je kunt zelf niet onderhandelen over je tarief.
  • Als je opdracht zat bent, kun je vaak niet zomaar weg (midlance bedrijven zijn gebaat bij continuiteit, net als andere detacheringtoko's).
  • Vakantie is voor eigen rekening, geen basisloon
Waar moet je op letten:
Neem geen leaseauto en probeer opdracht in de buurt te vinden. Leaseauto ligt het risico bij jou en alle kosten zijn voor jou. Wie betaald er 1100 bruto in de maand voor een renault clio? Reiskosten zijn ook voor jou.
Wanneer klant dicht is, krijg je geen basisloon en kun je geen uren schrijven (geen loon, dus verplichte vrije dag). Bij banken kan dit oplopen tot 10 dagen per jaar (week rond kerst, pinksteren etc).

Bruto salaris is tussen 75k - 100k per jaar bruto afhankelijk van je uurtarief en bij 1700 declarabele uren.
Training en reiskosten is vaak voor eigen rekening of eigen bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

DeveloperNL schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:49:
Wie betaald er 1100 bruto in de maand voor een renault clio?
Als eigenaar van een eenmanszaak/BV/etc is dat natuurlijk niet anders. Dan betaal je en de werkelijke kosten & nog eens bijtelling als je er privé mee rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
_Arthur schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:07:
[...]

Als eigenaar van een eenmanszaak/BV/etc is dat natuurlijk niet anders. Dan betaal je en de werkelijke kosten & nog eens bijtelling als je er privé mee rijdt.
enige verschil is toch wel een zakelijke kostenpost (eigen bedrijf) of een prive kostenpost (midlance)

(aanname dat midlance prive is...)

[ Voor 4% gewijzigd door wvdl op 12-07-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

wvdl schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:15:
enige verschil is toch wel een zakelijke kostenpost (eigen bedrijf) of een prive kostenpost (midlance)

(aanname dat midlance prive is...)
Lijkt mij dat bij een midlance constructie het leasecontract via de midlancende-partij verloopt en bruto op je omzet wordt ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
_Arthur schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:07:
[...]

Klopt, maar als eenmanszaak heb je nog andere mogelijkheden, zakelijk kopen en kun je vaak het beter afstemmen op persoonlijk gebruik (15k per jaar bijvoorbeeld). Midlance bedrijven hebben vaak 1 bedrijf waar ze leaseauto's van afnemen met 1 contract. Bij midlance, betaal je de maandelijkse kosten + bijtelling + niet 100% keuze vrijheid qua contract, auto en het risico dat je dat auto moet meenemen als uit dienst gaat. Je hebt dus dezelfde zakelijke risico's maar dan als "werknemer" zonder de zakelijke voordelen. Het is beter om een prive lease auto of prive te kopen als midlancer (meer flexibiliteit, minder kosten en risico's kun je beter afdekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Ik begin binnenkort aan mijn eerste opdracht via een broker en ze zijn een contract aan het opstellen. Ik bedenk me opeens of niet niet handig is dat ik ook mijn algemene voorwaarden moet opstellen.

Hoe hebben jullie dit geregeld en waar zou ik eventueel naar moeten kijken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:08
Jouw algemene voorwaarden worden in zo'n situatie bijna altijd expliciet van de hand gewezen / nietig verklaard in de overeenkomst. Ik zou me er niet al te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Je kon erop wachten natuurlijk, inmiddels is het zover: Uniforce DUBV constructie niet langer goedgekeurd door belastingdienst :

https://www.zipconomy.nl/...omst-declarabele-uren-bv/
Goedkeuring door vaststellingsovereenkomst per 1 januari 2020 beëindigd. Uniforce gaat tegen uitspraak in hoger beroep
<..>
De huidige vaststellingsovereenkomst loopt nog wel door tot 1 januari 2020. Tot die tijd zijn dus zowel de uniforcers als hun opdrachtgevers gevrijwaard, zo stelt Uniforce. 1 januari 2020 is dan meteen ook de datum waarop minister Koolmees de Wet DBA definitief wil vervangen.

Het bedrijf uit Harderwijk, dat voor ongeveer 750 professionals een dergelijke BV heeft opgericht, gaat in hoger beroep.
<..>

De Belastingdienst heeft de goedkeuring ingetrokken, mede naar aanleidingen van een controle bij een aantal Uniforce Professionals waarbij met de ‘Wet DBA bril’ naar de relatie tussen de zelfstandigen en de opdrachtgever waar hij/zij werkt werd gekeken. De Belastingdienst heeft wel een overgangstermijn ingesteld tot 1 januari 2020. Tot die tijd blijven de ‘Uniforcers’ en hun opdrachtgevers dus gevrijwaard van eventuele naheffing; loonbelasting en sociale premies
750 overigens maar, dat valt me tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:08
sverzijl schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:18:
Je kon erop wachten natuurlijk, inmiddels is het zover: Uniforce DUBV constructie niet langer goedgekeurd door belastingdienst :

https://www.zipconomy.nl/...omst-declarabele-uren-bv/
Ja, dat kon ook niet anders.
Zit je dan met je DUBV constructie die je werd aangesmeerd door ongeveer iedere tussenpartij ooit.
Blij dat ik er destijds niet ben ingetrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

DeveloperNL schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:56:
Klopt, maar als eenmanszaak heb je nog andere mogelijkheden
Ik weet redelijk hoe het werkt, heb zelf een eenmanszaak gehad met leaseauto op de zaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb het altijd een beetje discatabele constructie gevonden.

Met een DUBV wet je de suggestie dat Uniforce jouw baas is. De realiteit is dat jij Uniforce uitkiest en inhuurt als dienstverlener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Hebben jullie de laatste tijd ook zoveel "last" van opties? Dat een klant, of meerdere klanten, continue opties op je willen nemen en pas vlak van tevoren weten of het door gaat... en dat het dan regelmatig niet door gaat? Ik heb nu de afgelopen tijd en komende 4 weken meer dan eens één of meerdere opties voor een bepaalde datum gehad, wat je dan enigszins klem zet als freelancer, en dat het vlak van tevoren "toch niet nodig is".

Ik heb bijna de neiging om helemaal niet meer in opties te doen. Ik hoor m'n collega freelancers er ook over klagen, maar allemaal nemen ze 't voor lief omdat het "normaal" wordt bevonden blijkbaar. Hoe gaan jullie daar mee om? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
com2,1ghz schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:02:
Ik begin binnenkort aan mijn eerste opdracht via een broker en ze zijn een contract aan het opstellen. Ik bedenk me opeens of niet niet handig is dat ik ook mijn algemene voorwaarden moet opstellen.

Ik zou ze wel opstellen, een ondernemer heeft namelijk altijd algemene voorwaarden.
Daarna alle correspondentie met je broker over deze voorwaarden bewaren en ook proberen om delen van jouw voorwaarden in het contract op te kunnen nemen.

Een ondernemer bepaalt namelijk zijn eigen voorwaarden en laat die zich niet voor 100% opleggen door de opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
t_captain schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:34:
Ik heb het altijd een beetje discatabele constructie gevonden.

Met een DUBV wet je de suggestie dat Uniforce jouw baas is. De realiteit is dat jij Uniforce uitkiest en inhuurt als dienstverlener.
Nee, zij hebben het 'bazen' deel van de aandelen en jij het 'geld deel'. Je kan dus gewoon ontslagen worden.

Ik heb er 3 maanden een gehad. Je hebt alle nadelen van zelfstandigheid en alle nadelen van werknemerschap. Voornamelijk werk je voor de belastingdienst, want over het fictieve loon zal er gewoon betaald moeten worden, ook zonder opdracht.

Je kon dit zien aankomen toen de afroomregeling voor DGA's werd vernietigd, want daar dreef deze constuctie op.
com2,1ghz schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:02:

Gewoon op laten stellen. Verder doe ik in de bevestiging/offerte per mail de voor mij belangrijkste zaken en verwijs ik voor de rest naar mijn algemene voorwaarden. Nog nooit reactie op gehad eigenlijk :)
Wat ik vorige week ookal schreef. Geen hond leest dat spul of denkt dat het belangrijk is. Ik heb ook nooit commentaar gehad over het wegkrassen van contractonderdelen waar ik het niet mee eens ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Kapotlood schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:56:
Hebben jullie de laatste tijd ook zoveel "last" van opties? Dat een klant, of meerdere klanten, continue opties op je willen nemen en pas vlak van tevoren weten of het door gaat... en dat het dan regelmatig niet door gaat? Ik heb nu de afgelopen tijd en komende 4 weken meer dan eens één of meerdere opties voor een bepaalde datum gehad, wat je dan enigszins klem zet als freelancer, en dat het vlak van tevoren "toch niet nodig is".

Ik heb bijna de neiging om helemaal niet meer in opties te doen. Ik hoor m'n collega freelancers er ook over klagen, maar allemaal nemen ze 't voor lief omdat het "normaal" wordt bevonden blijkbaar. Hoe gaan jullie daar mee om? :)
En wat is zo'n optie dan verder? Dat jij niet ergens anders mag beginnen? Dan ligt er dus gewoon een claim op je tijd. En daar hangt een tarief aan vast neem ik aan?

Overigens eerste keer dat ik het hoor, maar ik merk wel dat de reactie vanuit de brokers de laatste weken een heel stuk trager (en soms dwingender) dan een paar maanden terug. Ben zelfs aangeboden op een opdracht waar ik nee tegen gezegd had. Morgen afspraak. Aangezien ik verder niks te doen heb kan dat nog een leuk gesprek worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 19-09 17:39
Het is een "vrije" optie, dus ik kan gewoon andere klussen aannemen, maar de kans dat een klant die soms een optie op je neemt dan nog terug komt wordt dan klein(er). Ik moet er wel bij vermelden dat ik in de grafische industrie zit waar het vreemd genoeg heel normaal wordt bevonden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
fry77 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 13:09:
[...]

En wat is zo'n optie dan verder? Dat jij niet ergens anders mag beginnen? Dan ligt er dus gewoon een claim op je tijd. En daar hangt een tarief aan vast neem ik aan?
Een "optie", daar doe ik niet aan. Behalve een mondelinge, kortlopende versie na een intake.

Als een klant zegt "we besluiten overmorgen", dan ga ik in die twee dagen geen ander project aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
t_captain schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 13:21:
[...]

Een "optie", daar doe ik niet aan. Behalve een mondelinge, kortlopende versie na een intake.

Als een klant zegt "we besluiten overmorgen", dan ga ik in die twee dagen geen ander project aannemen.
Dat doe ik ook. Zolang ze niet met iets concreets komen is het voor mij, degene met de eerste concrete aanbod die ik ook wil accepteer ik.

Ooit wel eens partij gehad die 2x het intake gesprek had uitgesteld en ik voor het 3e gesprek moment een andere klus had.. Gingen ze miepen omdat ze als eerste bij mij hadden aangeklopt ( maar vervolgens zelf gingen kutten met).
Ben er gewoon duidelijk in, doe dan zelf ook niet aan opties. Zeg niet ergens ja tegen om vervolgens een andere klus van 2euro het uur meer te gaan accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Bij de overheid weleens akkoord gegaan met exclusiviteit. Dat gesprek was 4 dagen later en ik kon tot 24 na dat gesprek er vanaf (maar wel verplicht op gesprek te komen). Vond dat niet zo erg omdat de termijnen kort zijn en je prima kunt blijven reageren en dat intrekken als de opdracht aanstaat en ik geselecteerd zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
fry77 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 13:09:
[...]

Een optie is voornamelijk voor korte klusjes. In januari gaan wij een reorganisatie/migratie uitvoeren en willen graag vier weken jouw hulp hebben. Het is nog niet helemaal zeker of we januari halen dus nemen we een optie op jouw tijd in januari en februari. Als jij dan drie maanden later een tweede klant krijg die ook iets met jou wil in februari dan bel je de eerste klant op en vraag je wat ze definitief van plan zijn. Als ze niets van plan zijn laat je de optie schieten en ga je met de tweede klant in zee, weten ze inmiddels wel wat de bedoeling is of is het een betere deal dan blijf je bij de eerste klant. Als de reorganisatie toch in januari is maakt dat het helemaal makkelijk. :P
Het is niets meer dan een stukje in jouw agenda die voor beide partijen niet bindend is waarvan de eerste klant hoopt dat ze op die manier bovenaan jouw lijstje staan.

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 12-07-2018 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Op die manier is het ook te gebruiken, een soort reservering voor een moment in de toekomst. Maar die moeten wel enige tijd voor de geplande datum materialiseren in een concrete "go".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
De kogel is door de kerk, ik ga freelancen! Sorry voor het lange verhaal met lastige vragen die ik nu ga stellen:

Ik heb al minimaal 5 jaar de gedachte "ooit" te gaan freelancen, en ook al regelmatig mee zitten lezen in dit topic. Maar altijd hou ik mezelf uiteindelijk toch voor dat ik het veel te leuk vind om "lead" of "java architect" te zijn, en dat je als freelancer "gewoon" code klopper bent. Na een gesprek met een oud collega (die nu freelancer is), en wat verder onderzoek naar opdrachten, ben ik erachter gekomen dat het niet hoeft. En dat er dus ook voor mij wel leuke opdrachten moeten zijn te vinden.

Ik heb 10 jaar ervaring als Java programmeur en ben de laatste jaren alleen lead of architect geweest, je zou dus zeggen dat opdrachten vinden wel te doen moet zijn. Enige uitdaging is dat ik (voorlopig) in Limburg woon, ook daar zijn wel enkele bedrijven die regelmatig inhuren, maar kans is groot dat het toch Eindhoven gaat worden waar de opdrachten zijn.

Inmiddels heb ik me goed ingelezen, ik heb dit hele topic bijna doorgespit, diverse websites, en weet wat er zoal bij komt kijken. Ondanks dat heb ik toch wat vragen waarvan ik hoop dat jullie me bij kunnen helpen.

Morgen heb ik een afspraak bij de KvK, en deze maand ga ik ook mijn baan opzeggen. Ik zou dan 20 augustus kunnen beginnen met een opdracht (aangezien ik nog vrije dagen heb staan).

Mijn meest dringende vraag gaat over de belasting, en dan specifiek het stukje zelfstandigenaftrek:
- Voor de zelfstandigen aftrek moet ik 1225 uur bezig zijn met mijn bedrijf. Aangezien ik pas op 20 augustus ga beginnen wordt dat krap. Ik heb berekend dat ik nog zo'n 700 uur declarabel kan maken, de overige 525 zou ik dan uit andere dingen moeten halen (reistijd, website, administratie, vakliteratuur, ??wat nog meer??). Is dit realistisch?? En aangezien ik nu al zeker 50 uur besteed heb aan vooronderzoek, telt deze nog mee of gaat de teller pas lopen als ik ingeschreven sta bij de KvK.

- Ik sprak dus met een oud collega, en die gaf aan geen gebruik te mogen maken van de zelfstandigenaftrek aangezien hij door de belastingdienst was aangemerkt als "resultaatgenieter", voor de belasting ben je dan dus geen ondernemer (je geeft inkomen op als "resultaat uit overige werkzaamheden"), en kan je geen gebruik maken van een aantal aftrekposten.
Ik schrok hier best wel van, in dit topic heb ik veelvuldig gelezen hoe mensen gebruik maken van dergelijke regels, maar echt veel problemen dat mensen niet als ondernemer worden aangemerkt heb ik niet gelezen. Uiteraard wil ik dit voorkomen, en wel aangemerkt worden als ondernemer. Maar wat moet ik hier nog voor doen, de oude regel van "3 opdrachtgevers" was voor hem de reden dat hij als resultaatgenieter is aangemerkt. Maar als developer heb je niet snel meerdere opdrachtgevers per jaar.
Ik heb al gelezen dat een website helpt (wordt aan gewerkt), risico lopen (hoe.. aangezien de meeste opdrachten toch via tussenpersonen komen), en wat anders??

- Wat is het beslismoment van de belastingdienst? Op de site staat na inschrijven bij de KvK, maar dan kunnen ze toch nooit vaststellen hoeveel opdrachtgevers je hebt gehad. Dus logischerwijs zou het einde van het jaar zijn. Maar aangezien ik dit jaar maar 4/5 maand zelfstandig ben, heb ik zelfs het grootste deel van het jaar in loondienst gewerkt. Waarvan je dus zou kunnen zeggen dat het niet echt helpt in mijn voordeel.

En dan nog wat onzinnige vragen die ik me gewoon afvraag:
- Momenteel werk ik 32 uur (papadag :) ), maar ik denk zeker in het begin toch maar weer 40 uur te gaan werken, mede om de belastingdienst te overtuigen dat ik toch echt een ondernemer ben, en ook omdat dat de enige mogelijkheid is die 1225 uur te halen. Maar als dat allemaal gelukt is: Hoe "normaal" is het om als freelance developer 32 uur te werken, zitten bedrijven daar wel op te wachten of maakt dit het vinden van opdrachten een stuk lastiger?

- Stel dat je een auto op het bedrijf zet, en dan bijtelling gaat betalen (youngtimer ftw!). Stel dat je dan een klant hebt waarbij de trein efficienter is. Mag je de treinkosten dan nog wel aftrekken, aangezien je ook al een auto op de zaak hebt staan.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
ConQuestador schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:09:
Mijn meest dringende vraag gaat over de belasting, en dan specifiek het stukje zelfstandigenaftrek:
- Voor de zelfstandigen aftrek moet ik 1225 uur bezig zijn met mijn bedrijf. Aangezien ik pas op 20 augustus ga beginnen wordt dat krap. Ik heb berekend dat ik nog zo'n 700 uur declarabel kan maken, de overige 525 zou ik dan uit andere dingen moeten halen (reistijd, website, administratie, vakliteratuur, ??wat nog meer??). Is dit realistisch?? En aangezien ik nu al zeker 50 uur besteed heb aan vooronderzoek, telt deze nog mee of gaat de teller pas lopen als ik ingeschreven sta bij de KvK.

- Ik sprak dus met een oud collega, en die gaf aan geen gebruik te mogen maken van de zelfstandigenaftrek aangezien hij door de belastingdienst was aangemerkt als "resultaatgenieter", voor de belasting ben je dan dus geen ondernemer (je geeft inkomen op als "resultaat uit overige werkzaamheden"), en kan je geen gebruik maken van een aantal aftrekposten.

Dus logischerwijs zou het einde van het jaar zijn. Maar aangezien ik dit jaar maar 4/5 maand zelfstandig ben, heb ik zelfs het grootste deel van het jaar in loondienst gewerkt.

Hoe "normaal" is het om als freelance developer 32 uur te werken, zitten bedrijven daar wel op te wachten of maakt dit het vinden van opdrachten een stuk lastiger?

Mag je de treinkosten dan nog wel aftrekken, aangezien je ook al een auto op de zaak hebt staan.
Je kan alles aan je KVK inschrijving aanpassen behalve je begindatum. De uren daarvoor heet de aanloopperiode. Die mag je meetellen. Die 50 uur is echt geen probleem. de 525 erbij praten wel... Ik hoop dat je administratiekantoor je dat gaat afraden.

Ja ik gebruik de zelfstandigenaftrek. Ik ben ondernemer en maak gebruik van zoveel mogelijk regelingen. ik wordt enorm geholpen door mijn administratiekantoor. Ik doe mijn werk, zij helpen mij met hun werk.

32 uur is prima te doen. Minder is wel lastiger als developer.

Natuurlijk mag je zoveel trein, vlieg en taxi kosten opvoeren als je wilt (zolang het werk gerelateerd is). Je mag ook meerdere auto's leasen. Leef je uit!

Toevoeging:
Om verwarring te voorkomen. De auto staat niet op de zaak bij een eenmanszaak, uiteindelijk staat hij + de verzekering op jouw naam. Je betaalt bijtelling en mag alle kosten opvoeren. Let op, als je all-risk verzekering neemt dan wil je het bedrag verzekeren zonder BTW :) . Scheelt weer.

[ Voor 6% gewijzigd door MijnAccount op 12-07-2018 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39
@ConQuestador Ik heb een leaseauto en gebruik eveneens de trein, omdat route A12 Oost naar West in de spits niet te doen is, als je om 8.30 de kinderen op school moet hebben. Je moet minimaal 10% zakelijk gebruik maken van de auto als hij op de zaak staat. Dat is in mijn geval geen probleem.

@t_captain Ik had al bijna een klaagmail op Linkedin geslingerd. Het beleid van de Rijksoverheid staat toe dat oudwerknemers zonder belemmeringen na uitdiensttreding, weer aan de slag mogen bij de overheid als zelfstandige. Ook na een exitpremie.
Bij ieder bedrijf gaat compliance over de zeik omdat dat verkapt dienstverband impliceert. Net zoals te lange contracten (mijn ervaring, max 1 jaar met onderbouwing tot 2 jaar).

Die DUBV vond ik een mooie oplossing om wel lange opdrachten te kunnen uitvoeren, omdat sociale premies worden afgedragen. Dat is waar de Belastingdienst over de zeik gaat. Wat ik lees, is dat de goedkeuring is ingetrokken (uit de tijd van de VAR), omdat vanwege de wet DBA overbodig is (https://www.zipconomy.nl/...omst-declarabele-uren-bv/). Uniforcers zijn blijkbaar formeel geen ZZP-ers en dat is precies wat dat concept beoogt.

Ik vond dat hele concept niet interessant met mijn omzet en de kosten die daarbij horen. Plus het idee om de sturing weg te geven aan een derde partij, dan had ik liever een oplossing gezocht met kennissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Die DUBV zal ik niet missen, om de volgende redenen:

1. het hele idee is gebaseerd op het werken vanuit een “eigen BV” zonder dat je echt ondernemer hoeft te zijn. Ik zie weinig verschil met midlancen. Je kunt ook in dienst gaan bij een midlance werkgever, of payrollen, of met 20 anderen een eigen midlancetoko oprichten.

2. de winst wordt afgeroomd in box 1 als loon. Daardoor is de DUBV fiscaal nauwelijks interessant. Het is alsof je uit angst voor een naheffing twv een onterecht genoten belastingvoordeel, je belastingvoordeel maar meteen aftikt.

3. Ik vind het een schijnconstructie. Geen “schijnzelfstandigheid”, maar “schijnonzelfstandigheid”. Papieren werkelijkheid: je bent in dienst en ondergeschikt als werknemer van de andere aandeehouder. Feitelijke situatie: je hebt zelf je “baas” uitekozen in min of meer ingehuurd om deze constructie op te zeten. Uniforce is exonomisch afhankelijk van de DUBV ondernemers, niet andersom.

(payroll zie ik ook als een schijnconstructie, op dezelfde manier. de enige reden dat daar niet tegen wordt opgetreden, is dat het voor de belastingdienst veilig en goed verdienen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

Via goede vriend in men netwerk te horen gekregen dat men bij een klant van hen op zoek is naar een IT manager. Vriend van me denkt dat ik wel eens in aanmerking zou kunnen komen aangezien ik al 20 jaar in de sector zit als freelancer, dus ben wel geneigd om eens contact op te nemen met het bedrijf om te kijken of we elkaar kunnen vinden.
Nu zit ik echter beetje met 2 problemen : heb altijd medium-lange opdrachten gehad ( nuja, langste was 3 jaar ), dus geen idee of ik eigenlijk voor iets meer langetermijn wil gaan. En anderzijds, wat moet je op tafel smijten als ze over dagvergoeding ofzo beginnen ( want dat zal waarschijnlijk ook wel bij het eerste gesprek ter sprake komen ).
Ik weet dat ik met mijn huidige tarief eigenlijk een stuk lager lig dan de grote detacheringsbedrijven, voor de functie in kwestie moet ik ook geen groot detacheringsbedrijf tarief, maar wil me natuurlijk ook niet zomaar wat laten aansmeren.
Iemand enig idee wat zoal de uur/dagtarieven van zulk profiel zijn ?
Betreft een bedrijf dat wereldwijd actief is in meerdere landen.
En zoals ook al gezegd, vermoed dat ze daar graag hebben dat ik langer dan een jaartje of 3 wil blijven. Dus weet eigenlijk niet goed of ik dat zie zitten. Heb af en toe nieuwe uitdaging nodig om gemotiveerd te blijven, al denk ik dat het regelen van projecten enz in zo'n bedrijf wel die uitdagingen vanzelf met zich meebrengt.
Wat is jullie mening ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik schrok hier best wel van, in dit topic heb ik veelvuldig gelezen hoe mensen gebruik maken van dergelijke regels, maar echt veel problemen dat mensen niet als ondernemer worden aangemerkt heb ik niet gelezen. Uiteraard wil ik dit voorkomen, en wel aangemerkt worden als ondernemer. Maar wat moet ik hier nog voor doen, de oude regel van "3 opdrachtgevers" was voor hem de reden dat hij als resultaatgenieter is aangemerkt. Maar als developer heb je niet snel meerdere opdrachtgevers per jaar.
Ik heb al gelezen dat een website helpt (wordt aan gewerkt), risico lopen (hoe.. aangezien de meeste opdrachten toch via tussenpersonen komen), en wat anders??

- Wat is het beslismoment van de belastingdienst? Op de site staat na inschrijven bij de KvK, maar dan kunnen ze toch nooit vaststellen hoeveel opdrachtgevers je hebt gehad. Dus logischerwijs zou het einde van het jaar zijn. Maar aangezien ik dit jaar maar 4/5 maand zelfstandig ben, heb ik zelfs het grootste deel van het jaar in loondienst gewerkt. Waarvan je dus zou kunnen zeggen dat het niet echt helpt in mijn voordeel.
Vroeger kon je op twee manieren aangifte doen, als prive persoon en als ondernemer. De eerste kreeg je voor je door in te loggen met DigiD, de tweede door in te loggen als ondernemer met aparte username. Dat is dezelfde username die ook gaat gebruiken voor de BTW aangifte. Als de belastingdienst je ziet als resultaatigenieter staat er simpelweg geen aangifte voor je klaar in het ondermersdeel en mag je inloggen bij het klootjesvolk :P Tegenwoordig kan je voor de inkomstenbelasting enkel nog inloggen via DigiD en krijg je aan het begin van de aangifte de vraag of je een onderneming hebt. Een beetje eigenwijs persoon doet daar zijn voordeel mee.
Of je direct als ondernemer wordt aangemerkt hangt af van wat je morgen bij de KvK vertelt. 9/10 zijn direct ondernemer voor de inkomstenbelasting. Mocht je na twee/drie jaar nog geen fulltime inkomen uit de zaak halen dan gaat er een belletje rinkelen en zal de inspecteur nog eens naar jouw onderneming kijken, de uitslag daar van is net zo betrouwbaar als het weer. Als je het niet eens bent met de uitkomst kan je altijd een brief schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Ik was nog gewoon in loondienst toen ik een KvK inschrijving regelde voor "voorbereidende werkzaamheden". Een half jaar later kocht ik een auto vd zaak en vroeg 10k BTW terug zonder dat ik omzet had. Ik kreeg toen een brief of ik de bonnetjes wilde opsturen en een uitleg van mijn werkzaamheden. Toen eerlijk verteld dat ik de komende twee jaar nog geen omzet verwachtte, daarna meer dan een ton winst per jaar. Dat was genoeg uitleg om de BTW terug te krijgen (inc Kia/Mia toentertijd). Tegenwoordig full time ondernemer, dus niks gelogen.

Oftewel de soep wordt niet zo heet gegeten als menig hier wil doen geloven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
Falcon10 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:07:
Via goede vriend in men netwerk te horen gekregen dat men bij een klant van hen op zoek is naar een IT manager. Vriend van me denkt dat ik wel eens in aanmerking zou kunnen komen aangezien ik al 20 jaar in de sector zit als freelancer, dus ben wel geneigd om eens contact op te nemen met het bedrijf om te kijken of we elkaar kunnen vinden.
<..>
Ik weet dat ik met mijn huidige tarief eigenlijk een stuk lager lig dan de grote detacheringsbedrijven, voor de functie in kwestie moet ik ook geen groot detacheringsbedrijf tarief, maar wil me natuurlijk ook niet zomaar wat laten aansmeren.
Iemand enig idee wat zoal de uur/dagtarieven van zulk profiel zijn ?
Je zit zelf al 20 jaar als freelancer in het vak, dan weet je als het goed is wel een beetje wat voor tarieven je kan vragen lijkt me?
Dat je tarief een stuk lager is dan de grote detacheringsbedrijven is overigens wel normaal is mijn ervaring. Waar een IBM/TCS/Cap voor tarieven van 140+ zitten, krijg jij misschien 100 max.
"IT manager is" daarnaast wel een redelijk ruim begrip, zal ergens tussen 80-120 zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

Wel, eerlijk gezegd, blaas je me een beetje van men stoel.
Ik weet dat de detacheringsjongens voor korte termijn opdrachten inderdaad op rond de 80 a 120 zitten op korte termijn opdracten. Maandje/halfjaar ofzo. En dan zit je zowat een seniors, net geen specialisten.
Echter IT manager profielen, geen idee waar die ergens hangen, nooit onderzoek naar gedaan, aangezien daarvoor nog nooit aan de functie gedacht, hoewel menig (ex) collegas me het wel zagen doen.
Maar die 100 kom ik nog ver niet aan momenteel, laat staan dat ik het in gedachten had voor de betreffende job. Denk dat ik beetje vastgeroest zit, of wat indexaanpassingen gemist heb :D

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Falcon10 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:55:
laat staan dat ik het in gedachten had voor de betreffende job
Wat had je dan wel in gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Jongens is een belastingsbedrag (wat je moet betalen) van ongeveer 16K realistisch voor een starter met 70K winst (52K belastbaar inkomen)?

Ik heb net wat zitten rekenen en het lijkt me weinig? XD
Dat is maar 21% belasting over de winst
Dit is de berekening:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 37% gewijzigd door hackerhater op 12-07-2018 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@hackerhater Als je dit jaar het criterium nog haalt (7.280) zit de berekening in de richting.
Ik gebruik deze calculator, https://www.ikwordzzper.n...r-inkomen-calculator-zzp/

Ik ga er vanuit dat je niet genoeg uren meer gaat halen. Dan betaal je bij 70K WUO (geen kosten ??) 3k ZVW en 22k IB (37%). Met een hypotheek en eventueel jaarruimte heb je aftrekposten, leaseauto is bijtelling.

Als starter moet je ook denken aan risico's: hoe groot is je netwerk, welke voorzieningen heb je als je een ongeluk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
49300 netto hou je over volgens de berekening van www.berekenhet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@hackerhater Je vergeet de arbeidskorting, verder klopt ie ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

- Momenteel werk ik 32 uur (papadag :) ), maar ik denk zeker in het begin toch maar weer 40 uur te gaan werken, mede om de belastingdienst te overtuigen dat ik toch echt een ondernemer ben, en ook omdat dat de enige mogelijkheid is die 1225 uur te halen. Maar als dat allemaal gelukt is: Hoe "normaal" is het om als freelance developer 32 uur te werken, zitten bedrijven daar wel op te wachten of maakt dit het vinden van opdrachten een stuk lastiger?
40 weken van 32 uur is toch echt 1280 uur hoor. Red je gemakkelijk.
Betreft niet een geheel jaar, verkeerd gelezen.

Plus, het is heel normaal. Ik heb geen enkel probleem om opdrachten te krijgen van 32 uur.

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 13-07-2018 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

TucanoItaly schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:24:
40 weken van 32 uur is toch echt 1280 uur hoor. Red je gemakkelijk. Plus, het is heel normaal. Ik heb geen enkel probleem om opdrachten te krijgen van 32 uur.
Hij had over de periode 20 augustus - 31 december 2018. Niet over het jaar gemiddelde.

En om in 18 weken tot 1225uur te komen, moet je 68 uur per week aan je bedrijf besteden.

Reken je met 100uur 'opstart uitzoek / netwerken, blijven er nog steeds 1125 uur over.

Het is doenbaar, maar dan denk ik wel dat je het aantoonbaar moet maken. Bv 40u facturabel, 2 uur reistijd per dag (10u/week). Elke avond een uur tweakers / onderzoek = 7u. En dan nog 6u in het weekend voor eigen website/software ontwikkeling oid. Dan zit je op 40+10+7+6=63*18 = 1134 + 100 vooronderzoek = 1234uur.

Maar dan mag je niet een dagje vrij of ziek zijn. En gezien Kerst een maandag en dinsdag zijn, gaan er al weer 16 facturabele uren (en 4 reisuren) van mijn berekening af. Maar die dagen kan je natuurlijk ook aan je bedrijf spenderen op andere manieren 8)

Echt lekkere marge heb je niet.

[ Voor 19% gewijzigd door _Arthur op 13-07-2018 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
_Arthur schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:40:
[...]

Hij had over de periode 20 augustus - 31 december 2018. Niet over het jaar gemiddelde.

En om in 18 weken tot 1225uur te komen, moet je 68 uur per week aan je bedrijf besteden.

....
Tsja... waarom zo moeilijk doen?

Verwacht je de komende jaren meteen weer te gaan stoppen als zelfstandige?
die zelfstandigenaftrek + startersaftrek kan je toch de 3 opvolgende jaren gewoon meepakken.

[ Voor 0% gewijzigd door miena21 op 13-07-2018 10:27 . Reden: terechte opmerking sverzijl ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
De zelfstandigenaftrek (7.280) geldt niet voor max 3 jaar, maar mag ieder jaar toegepast worden zolang je maar aan het urencriterium komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
_Arthur schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:40:
[...]

Reken je met 100uur 'opstart uitzoek / netwerken, blijven er nog steeds 1125 uur over.

Het is doenbaar, maar dan denk ik wel dat je het aantoonbaar moet maken. Bv 40u facturabel, 2 uur reistijd per dag (10u/week). Elke avond een uur tweakers / onderzoek = 7u. En dan nog 6u in het weekend voor eigen website/software ontwikkeling oid. Dan zit je op 40+10+7+6=63*18 = 1134 + 100 vooronderzoek = 1234uur.

Maar dan mag je niet een dagje vrij of ziek zijn. En gezien Kerst een maandag en dinsdag zijn, gaan er al weer 16 facturabele uren (en 4 reisuren) van mijn berekening af. Maar die dagen kan je natuurlijk ook aan je bedrijf spenderen op andere manieren 8)

Echt lekkere marge heb je niet.
Dit was ook zo ongeveer de berekening die ikzelf gemaakt had.. Ruim wordt het niet iig.

Inschrijving bij KvK ging prima, de mevrouw gaf officieus aan dat die 1225 niet een al te groot probleem moest zijn. Zolang het maar enigszins realistisch is (maarja, KvK is geen belastingdienst, dus het is puur een mening). Voor wat betreft de uren ga ik gewoon even aankijken hoe het loopt, voor hetzelfde heb ik niet per direct een opdracht, en dan lukt het zeker niet.

Ook het verhaal van resultaatgenieter vond zij bijzonder vreemd.. Het blijft dus bijzonder dat die ex-collega van me door de belastingdienst achteraf is gemarkeerd als resultaatgenieter, terwijl voor de rest dat bijna niemand heeft. Kortom: Maar niet te druk om maken, zorgen dat ik zoveel mogelijk aan de vereisten van een ondernemer voldoe, en dan komt het vast goed bij de aangifte.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Ik zou niet teveel varen op een mening van een KvK medewerker. Dat zijn in principe gewoon veredelde data kloppers waar jij van de overheid verplicht heen moet, maar die wel doodleuk jouw data doorverkopen (ook al geef je expliciet aan dat je dat niet wilt). Waardeloze instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
Voor wat betreft de auto, let op je verzekering! Ik zat bij een verzekeraar die geen zakelijk verkeer verzekerd! Goed dat ik daar even over gebeld heb. Moest dus toen ik mijn auto inbracht in de zaak ook switchen van verzekeraar, ondanks dat de auto gewoon op mijn naam staat (eenmanszaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

sverzijl schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:24:
De zelfstandigenaftrek (7.280) geldt niet voor max 3 jaar, maar mag ieder jaar toegepast worden zolang je maar aan het urencriterium komt.
Ik ben nu nog in loondienst en wil daarnaast simpele korte klusjes doen. Ik weet dat ik daarvoor zeer zeker niet aan het urencriterium kom. Ik ben wel voornemens om straks fulltime te gaan freelancen.

Als ik mijzelf nu inschrijf bij de KvK, kan ik niet profiteren van de startersregeling, omdat ik niet aan het urencriterium voldoe. Laat ik daarmee dan voor niets een kans schieten?

Ik stel daarom het inschrijven bij de KvK steeds uit. Eigenlijk om 2 redenen: Belastingdienst verwacht dat ik inkomsten genereer, maar ik weet niet zeker of ik wel klanten krijg. 2de reden is dat de periode van 3 jaar begint zodra ik me inschrijf.

Wat is hiervan waar? Wat kan ik het beste doen?

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
ybos schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:51:
Voor wat betreft de auto, let op je verzekering! Ik zat bij een verzekeraar die geen zakelijk verkeer verzekerd! Goed dat ik daar even over gebeld heb. Moest dus toen ik mijn auto inbracht in de zaak ook switchen van verzekeraar, ondanks dat de auto gewoon op mijn naam staat (eenmanszaak).
De meeste autoverzekeraars willen best je woon-werk verkeer als ZZP-er verzekeren. Ik zat zelf bij FBTO en die hebben dat per E-mail bevestigd. Woon-werk is wat anders dan dat je als medewerker buitendienst al je klanten afgaat of met een schildersbusje rondrijdt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@Younes De starteraftrek mag je drie jaar toepassen wanneer het jouw uitkomt. Hoeft niet aansluitend en hoeft ook niet direct.
Overigens is dat ook "maar" 2k.
Je kan ook starten in deeltijd en daarmee resultaat uit overige werkzaamheden. Maar dan geen zelfstandigenaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
En geen winstvrijstelling. En mogelijk een probleem om een jaar later wél als IB-ondernemer gezien te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Als je kan aantonen dat je inkomsten stijgen door fulltime te werken, zou dat niet zo'n probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
RichieB schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:26:
[...]

De meeste autoverzekeraars willen best je woon-werk verkeer als ZZP-er verzekeren. Ik zat zelf bij FBTO en die hebben dat per E-mail bevestigd. Woon-werk is wat anders dan dat je als medewerker buitendienst al je klanten afgaat of met een schildersbusje rondrijdt.
Bij mij dus niet, ik zeg ook niet dat het niet kan, wijs er alleen op dat de mogelijkheid bestaat dat je onbewust een risico neemt en het dus even moet checken als je je prive auto inbrengt in de zaak en daar zakelijk mee gaat rijden (of zakelijk rijdt en jezelf 19ct/km uitkeert).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
@BiLLY_daKid
Ik ben al vanaf begin dit jaar bezig hoor :)
Het urencriterium is geen enkel probleem met 11 maanden (feb t/m december) fulltime

@pirke
Je bedoeld de algemene heffingskorting?
Dit zit erbij a 767 euro.

Bijtelling is toch alleen als je prive met die auto rijd? Ik hou expres een sluitende km-registratie aan om te bewijzen dat ik < 500KM pj prive rijd.

[ Voor 25% gewijzigd door hackerhater op 13-07-2018 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
€ 3.249 - 3,6% x (arbeidsinkomen - € 33.112)
Dat is die 767 euro ;)
Maar goed zou er nog een andere (buiten de HRA die ik ff buiten beschouwing heb gelaten) zijn, altijd leuk

[ Voor 11% gewijzigd door hackerhater op 13-07-2018 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
hackerhater schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 18:45:
[...]

[...]

Dat is die 767 euro ;)
Maar goed zou er nog een andere (buiten de HRA die ik ff buiten beschouwing heb gelaten) zijn, altijd leuk
Bij een belastbaar inkomen van 52.113 heb je een algemene heffingskorting van 768 euro. Je arbeidsinkomen is echter 70.000 euro wat een arbeidskorting van 1922 euro geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:39:
@Younes De starteraftrek mag je drie jaar toepassen wanneer het jouw uitkomt. Hoeft niet aansluitend en hoeft ook niet direct.
Een inspecteur was het hier niet mee eens. Die vond dat je na vijf jaar prutsen geen aanspraak meer kon maken op startersaftrek. Dus max 3x in de eerste vijf jaar.

https://www.belastingdien...echt-op-de-startersaftrek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Younes schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:24:
[...]

Ik ben nu nog in loondienst en wil daarnaast simpele korte klusjes doen. Ik weet dat ik daarvoor zeer zeker niet aan het urencriterium kom. Ik ben wel voornemens om straks fulltime te gaan freelancen.

Als ik mijzelf nu inschrijf bij de KvK, kan ik niet profiteren van de startersregeling, omdat ik niet aan het urencriterium voldoe. Laat ik daarmee dan voor niets een kans schieten?

Ik stel daarom het inschrijven bij de KvK steeds uit. Eigenlijk om 2 redenen: Belastingdienst verwacht dat ik inkomsten genereer, maar ik weet niet zeker of ik wel klanten krijg. 2de reden is dat de periode van 3 jaar begint zodra ik me inschrijf.

Wat is hiervan waar? Wat kan ik het beste doen?
Ik snap het probleem niet zo. Begin gewoon, schrijf je in bij de KvK, want als je daarnaast nog een betaalde baan hebt die het meerendeel van je inkomsten is ben je sowieso geen ondernemer voor de IB. Je telt de eventuele inkomsten dan bij je normale inkomen en je hebt dan geen recht op alle leuke aftrekpostjes. Maar je bent wel bezig met je netwerk bouwen en opzetten waardoor de switch daarna makkelijker is.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
jadjong schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:05:
[...]

Een inspecteur was het hier niet mee eens. Die vond dat je na vijf jaar prutsen geen aanspraak meer kon maken op startersaftrek. Dus max 3x in de eerste vijf jaar.

https://www.belastingdien...echt-op-de-startersaftrek
Als je dus je inkomsten opvoert als inkomsten uit overige werkzaamheden ben je voor de belastingdienst geen ondernemer (voor de btw ben ik dat overigens wel). Ik heb ook al 5 jaar hobbybedrijfje en hoop dit jaar nog full time te starten. Voor 2019/2020 en 2021 zou ik volgens mij gewoon startersaftrek kunnen toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ybos schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:37:
[...]

Als je dus je inkomsten opvoert als inkomsten uit overige werkzaamheden ben je voor de belastingdienst geen ondernemer (voor de btw ben ik dat overigens wel). Ik heb ook al 5 jaar hobbybedrijfje en hoop dit jaar nog full time te starten. Voor 2019/2020 en 2021 zou ik volgens mij gewoon startersaftrek kunnen toepassen.
Je kan dat toepassen en niemand die er wat van merkt, de computer keurt de aangifte goed. Bij een eventuele controle zou je dit argument kunnen gebruiken, als er al iemand over begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben indertijd halverwege het jaar begonnen. Eerste jaar niet de uren gehaald, wel IB ondernemer.

Startersaftrek heb ik in jaar 2,3 en 4 genoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
In september begin ik aan een master die in het verlengde van mijn huidige bedrijf is.
Op dit moment ben ik bouwkundig tekenaar en de master die ik ga doen is architectuur, zodat ik wat meer kennis heb over ontwerpen en de titel van architect toch een stuk makkelijker klanten trekt dan een bouwkundig ontwerpbureau.

Om de kosten af te trekken zijn er een aantal smaken.

Hobby: niet (op uitzonderingen na) aftrekbaar.
Toekomstig beroep of functie: aftrekbaar in aangifte inkomstenbelasting.
Huidig bedrijf: aftrekbaar als bedrijfskosten.

Valt deze master nu in toekomstig beroep of huidig bedrijf? Door de master ga ik wel meer taken krijgen, maar de hoofdzaak (80% van de tijd) van het tekenen van gebouwen blijft gewoon zoals die nu ook is.

Het voordeel als deze opleiding in de zakelijke sfeer is dan kan ik de uren ook meetellen en dat zou wel erg handig zijn aangezien de opleiding wel erg veel tijd zal gaan kosten.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als er geen BTW op zit is privé aftrekken voordeliger dan een zakelijke kostenpost dankzij de mkb winst(verlies) vrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:13:
Als er geen BTW op zit is privé aftrekken voordeliger dan een zakelijke kostenpost dankzij de mkb winst(verlies) vrijstelling.
qua kosten wel ja, maar de uren kan ik dan niet meetellen en dat zou wel erg handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hoezo kun je de uren dan niet meetellen? Als het voor de toekomst van je bedrijf is kun je dat mijns inziens prima verantwoorden. De urenadministratie staat los van de aftrekbaarheid van je uitgaves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:05:
Hoezo kun je de uren dan niet meetellen? Als het voor de toekomst van je bedrijf is kun je dat mijns inziens prima verantwoorden. De urenadministratie staat los van de aftrekbaarheid van je uitgaves.
Volgens mij kan je de uren alleen meetellen als de opleiding ook onder zakelijke kosten kan vallen.

[ Voor 71% gewijzigd door Ernemmer op 17-07-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Heeft iemand ervaring met de werkkostenregeling voor DGA's? Hoe ik het lees kan ik "gewoon" 1.2% van mijn bruto salaris uitgeven aan een product dat niet werkgerelateerd hoeft te zijn. Klopt dit? Kan ik dan ook de BTW terug vorderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
nvt

[ Voor 96% gewijzigd door Ernemmer op 23-07-2018 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
1 post op LinkedIn heeft mijn telefoon roodgloeiend gemaakt voor meerdere dagen. Inmiddels heel wat recruiters gesproken, sommigen hebben opdrachten, anderen vinden wel even een opdracht voor me binnen een aantal weken (sure..)

Tegen allemaal zeg ik dat mijn uurtarief 90 euro is, maar van ongeveer de helft krijg ik terug dat het toch wel erg fors is.

Ben ik nou gek? Senior/Lead Java developer met 10 jaar ervaring in omgeving Eindhoven, dan is 90 euro toch een prima prijs? Of is het echt "fors"?

Pagina: 1 ... 71 ... 643 Laatste