Vind die opmerking van je accountant een beetje te kort door de bocht, want ongeacht beroep/vakgebied koopt vrijwel iedereen een laptop, gsm en mogelijk ook een ipad/tablet. (wat je ook kan uitbreiden naar vervoermiddel etc)wvdl schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:31:
[...]
Van mijn accountant kreeg ik een beetje de volgende stelregel mee: Zou je het gekocht hebben als je niet dit beroep/vakgebied had gekozen?
Bij mij komt dan een beetje de grens op:
- laptop: zakelijk (werk ik op)
- ipad: zakelijk (50-50 kun je zeggen, maar wil wat met iOS prutsen voor kennis opdoen)
- smartwatch: niet zakelijk.
Ook de smartwatch zou je zakelijk kunnen zetten, "app ontwikkelen voor wearable" maar dat gaat mij dan weer net te shady
Sommige dingen zou ik privé niet gekocht hebben (te duur, te weinig nodig), maar bij evt zakelijk aankoop zou ik hem vnl privé gebruiken, zoals waarschijnlijk een tablet.
Zelf heb ik nooit echt behoefte gehad aan een tablet, want ik vind een beetje redelijke tablet altijd te duur en pak dan net zo goed mijn telefoon of laptop al zou een tablet zeker wel wat voordelen hebben. Als zzp-er is voor mij de stap kleiner om een tablet te kopen, omdat ik door de aftrek de prijs zou kunnen drukken en ik het minder weggegooid geld vind om die kleine lacune te vullen, voor die gevallen dat mijn telefoon net wat te klein is en een laptop te veel gedoe, maar in de praktijk zal ik (afgezien van de spaarzame app-ontwikkeling of testen schaalbaarheid van website) zo'n tablet nauwelijks zakelijk gebruiken.