Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 22:22
Oid schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:15:
[...]

https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer

Ben je ondernemer voor de btw? Daar hangt het e.e.a. van af. Als je ondernemer bent voor de btw dan moet je factuur verstuurd worden met een btw specificatie daar op (en de andere geldende regels).
Uit eindelijk doe je aangifte van btw, dat blijkt minder te zijn dan 1345€, je hoeft niets te betalen.

Belangrijkste vraag is dus, ondernemer voor de btw, ja of nee
Ja ik ben wel ondernemer voor de btw. Ga naast loondienst dus als zzp aan de slag, verwacht jaarlijks ongeveer 5k omzet te hebben als ontwerper/frontend.

Facturen ga ik opmaken/bijhouden in moneybird, hierin heb ik een btw tarief van 21% aangezet, inschrijving bij de kvk loopt momenteel en ook mijn aangifte gaat ergens in juli de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
FrankHe schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:55:
De BTW moet er inderdaad wel opstaan Als de zending uit Duitsland komt dan moet er 0 euro staan en eigenlijk moet dan ook jouw BTW-nummer op de factuur staan. Staat dat inderdaad op je factuur?
Dat is dus eigenlijk het probleem, het gaat om een levering uit de UK incl. btw. Er zou dus Britse btw op zitten, het lijkt me niet correct om dit op een Nederlandse btw aangifte proberen te gaan verrekenen. Ik denk dat ik maar een alternatief product ga zoeken, dit wordt me te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
gold_dust schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:41:
[...]

Dat is dus eigenlijk het probleem, het gaat om een levering uit de UK incl. btw. Er zou dus Britse btw op zitten, het lijkt me niet correct om dit op een Nederlandse btw aangifte proberen te gaan verrekenen. Ik denk dat ik maar een alternatief product ga zoeken, dit wordt me te ingewikkeld.
Als het zakelijk is dan kunnen ze een factuur opstellen waarbij de BTW op 0 is gezet. Als ze dat niet willen dan inderdaad ergens anders je aankoop gaan doen. Als je geleverd krijgt met 0 BTW dan moet je het alsnog in de OB verwerken.
Ambianz schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:31:
[...]

Ja ik ben wel ondernemer voor de btw. Ga naast loondienst dus als zzp aan de slag, verwacht jaarlijks ongeveer 5k omzet te hebben als ontwerper/frontend.

Facturen ga ik opmaken/bijhouden in moneybird, hierin heb ik een btw tarief van 21% aangezet, inschrijving bij de kvk loopt momenteel en ook mijn aangifte gaat ergens in juli de deur uit.
21% is dan 1050 euro waardoor je beneden de drempel komt te zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door FrankHe op 25-06-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Ambianz schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:31:
[...]

dan gewoon facturen sturen met btw en aangifte doen, als je weinig omzet verwacht kan je ook bij de belastingdienst aanvragen om 1x per jaar aangifte te doen.

Vergeet je niet direct het kwartaal waarin je kvk inschrijving is gedaan aangifte te doen? al is het maar 0 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• l4mpj3
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 22:30
Ambianz schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:44:
Het plan is om binnenkort ook als freelancer/zzper te beginnen. Ik heb al een aantal opdrachtgevers dus dat is mooi.

Ik verwacht dit jaar niet boven de 1345€ aan verrekend btw uit te komen en vandaar dat ik dus in aanmerking kom voor de kleine ondernemersregeling.

Hier de uitleg van de overheid:
https://belastingdienst.n..._bereken_ik_mijn_korting/

Ik kan echter nergens vinden of ik nu wel in eerste instantie deze btw moet rekenen op mijn facturen aan klanten? Het lijkt me niet dat ik btw kan rekenen en dit vervolgens niet hoef af te dragen, dan kan de btw in mijn eigen zak.. Maw ik begrijp de regeling dus niet helemaal, weet iemand hier iets meer over?
Ik ben zelf ook een ZZP'er die onder de kleine ondernemersregeling valt. Ik maak m'n facturen ook met behulp van Moneybird met een BTW-tarief van 21%. Ik doe elk kwartaal aangfite; zolang als ik onder de kleine ondernemersregeling val steek ik de BTW die daardoor niet hoef af te dragen, in eigen zak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53
FrankHe schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:48:
[...]

Als het zakelijk is dan kunnen ze een factuur opstellen waarbij de BTW op 0 is gezet. Als ze dat niet willen dan inderdaad ergens anders je aankoop gaan doen. Als je geleverd krijgt met 0 BTW dan moet je het alsnog in de OB verwerken.
Als een leverancier in het buitenland de Europese regels mbt intracommunautaire verwerving en het 0% BTW tarief niet snapt (heb ik een paar keer gehad) kan je ook gewoon de buitenlandse BTW als kosten van het product beschouwen. Dus je voert het hele bedrag op als kosten met 0% Nederlandse BTW zodat je geen BTW terugkrijgt. Of de aankoop dan nog interessant is moet je zelf bepalen.

Amazon heeft trouwens gewoon een Nederlands BTW nummer dat op de factuur staat, tenzij de goederen geleverd worden door een derde partij via Amazon Marketplace, dan is het aan die leverancier om de juiste BTW-regels toe te passen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
Zo, om 17.00 te horen krijgen dat het contract tot eind december toch per 1-7 stop. Nou ben ik best flexibel maar in dit geval gaat er toch een stukje opzegtermijn meespelen. En daarna lekker lang op vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Had je een contract of alleen maar de verwachting van een verlenging voor 2018H2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
t_captain schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:19:
Had je een contract of alleen maar de verwachting van een verlenging voor 2018H2?
Contract (was al verlengd) daarom zit die opzegtermijn er ook nog in. En daar ben ik heel flexibel mee maar niet 4 werkdagen van te voren. Zeker niet omdat er ook nog wat overdacht gedaan moet worden na 1 juli.

Wel jammer, had het goed naar mijn zin en het was qua overige zaken ook heel goed te combineren, voordeel is wel dat ik flink wat tijd heb voor cursussen en trainingen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
l4mpj3 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:18:
[...]Ik doe elk kwartaal aangfite; zolang als ik onder de kleine ondernemersregeling val steek ik de BTW die daardoor niet hoef af te dragen, in eigen zak.
Niet helemaal dat bedrag, je moet het namelijk bij de inkomsten optellen en daar betaal je dus belasting over ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:15
l4mpj3 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:18:
[...]

Ik ben zelf ook een ZZP'er die onder de kleine ondernemersregeling valt. Ik maak m'n facturen ook met behulp van Moneybird met een BTW-tarief van 21%. Ik doe elk kwartaal aangfite; zolang als ik onder de kleine ondernemersregeling val steek ik de BTW die daardoor niet hoef af te dragen, in eigen zak.
Volgens mij mag je de btw niet "in je zak steken" maar moet je het positieve deel als extra inkomsten meenemen in je jaaropgaaf.

Spuit 11, net als hierboven dus :X

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 25-06-2018 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
fry77 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:41:
[...]

Contract (was al verlengd) daarom zit die opzegtermijn er ook nog in. En daar ben ik heel flexibel mee maar niet 4 werkdagen van te voren. Zeker niet omdat er ook nog wat overdacht gedaan moet worden na 1 juli.

Wel jammer, had het goed naar mijn zin en het was qua overige zaken ook heel goed te combineren, voordeel is wel dat ik flink wat tijd heb voor cursussen en trainingen nu.
Welke clausule treedt dan in werking? 1 maand opzeggermijn bij tussentijds opzeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l4mpj3
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 22:30
geenstijl schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:56:
[...]
Niet helemaal dat bedrag, je moet het namelijk bij de inkomsten optellen en daar betaal je dus belasting over ;)
Juist, dat miste ik, scherp _/-\o_. Dit deel is echter bijzonder klein, mits de inkomsten die je als ZZP'er hebt terwijl je onder de kleine ondernemersregeling valt, je enige inkomsten zijn. Zelf full-stack dev naast het studeren, waarbij dat deel verwaarloosbaar is. Doet natuurlijk niets aan de juistheid van je opmerking af!

[ Voor 35% gewijzigd door l4mpj3 op 25-06-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
t_captain schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:29:
[...]

Welke clausule treedt dan in werking? 1 maand opzeggermijn bij tussentijds opzeggen?
Ja. Zorgt er voor hun voor dat er een overdracht kan plaatsvinden en voor mij dat ik niet ineens zonder project zit.

Overigens erg benieuwd hoe dat komende weken verder gaat. Projectleider heeft specifiek om mij gevraagd. Domeinhoofd is net op vakantie maar daar was ik tot vorige week nog mee bezig om over te gaan op fixed price en het werk is nog niet echt gedaan. Das het fijne van regulatory reporting, je kunt het niet een jaartje uitstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wie heeft dan je contract ontbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
t_captain schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:59:
Wie heeft dan je contract ontbonden?
Inkoop. IIG contractbeheer.

Verder vind ik het wie niet eens zo interessant. Als ze volgende tijdens de vakantie bellen of ik weer terug kan komen zou ik het ook doen. Verder heb ik altijd rekening gehouden met dit soort snelle beslissingen er ook wel eens zelf gebruik van gemaakt.

[ Voor 47% gewijzigd door fry77 op 25-06-2018 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ze lijken niet erg volgens de regels te spelen en niet direct in het belang van de afdeling te werken. Weet je ook waarom je bent beëindigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
t_captain schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:05:
Ze lijken niet erg volgens de regels te spelen en niet direct in het belang van de afdeling te werken. Weet je ook waarom je bent beëindigd?
Regels zijn flexibel En ja, ik weet waarom, er moet simpelwel snel bezuinigd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Gaat het zo slecht bij ING, is hun ICT budget uit de klauwen gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:02
Ik heb begrepen dat meerdere ondernemers hier werken met Moneybird in combinatie met een boekhouder. In mijn ogen is mijn boekhouding als startende nog niet zo interessant, echter heb ik onverwachts heb ik laatst een motorongeluk gehad waardoor de motor total loss is verklaard. Dit was wel mijn primair woon/werk vervoer.

Over 2 weken begin ik al met mijn 1e opdracht en zit te denken zakelijk een motor aan te schaffen. Het is heel interessant met de kosten die ik hier over mag aftrekken alleen met de boekhouding zat ik in de knoop. Ik heb besloten contact op te nemen met een boekhouder.
De boekhouder gaf aan dat met mijn relatief hoge inkomsten ik beter een boekhouder in kan schakelen om zo min mogelijk belasting te betalen omdat hij meer weet over de voordeeltjes en het mij eigenlijk geld zou schelen. Nou wilt hij ook zijn diensten verkopen uiteraard maar stiekem denk ik dat hij wel gelijk heeft.

Ik zei dat niet zo'n spannende boekhouding heb en bonnetjes wel in moneybird kan inboeken, hij was het er niet mee eens omdat hij denkt eind van het jaar correcties uit te moeten voeren hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:12

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

com2,1ghz schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:31:
Ik heb begrepen dat meerdere ondernemers hier werken met Moneybird in combinatie met een boekhouder. In mijn ogen is mijn boekhouding als startende nog niet zo interessant, echter heb ik onverwachts heb ik laatst een motorongeluk gehad waardoor de motor total loss is verklaard. Dit was wel mijn primair woon/werk vervoer.

Over 2 weken begin ik al met mijn 1e opdracht en zit te denken zakelijk een motor aan te schaffen. Het is heel interessant met de kosten die ik hier over mag aftrekken alleen met de boekhouding zat ik in de knoop. Ik heb besloten contact op te nemen met een boekhouder.
De boekhouder gaf aan dat met mijn relatief hoge inkomsten ik beter een boekhouder in kan schakelen om zo min mogelijk belasting te betalen omdat hij meer weet over de voordeeltjes en het mij eigenlijk geld zou schelen. Nou wilt hij ook zijn diensten verkopen uiteraard maar stiekem denk ik dat hij wel gelijk heeft.

Ik zei dat niet zo'n spannende boekhouding heb en bonnetjes wel in moneybird kan inboeken, hij was het er niet mee eens omdat hij denkt eind van het jaar correcties uit te moeten voeren hierdoor.
Ik ben het eens met je boekhouder ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
com2,1ghz schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:31:

Boekhouders gaan sowieso de bonnetjes allemaal zelf verwerken, daar zijn het bonentellers voor. Dus je bespaart er verdomd weinig op door het zelf te doen. In die zin eens met je boekhouder. Wel zou ik zorgen dat het een kantoor is met en accountant, of iig de beschikking heeft over eentje. En persoonlijk spreek ik nog wel eens met een fiscalist. Boekhouder boekt alles in, accountant controleert of dit goed gedaan is maar een fiscalist kent echt de regels en wetten EN de interpretaties daarvan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nu we het toch over boekhouden hebben, wiens pakket is in staat om uitgaven te koppelen aan een klant? Ik doe regelmatig kleine uitgaven die ik later weer op de normale factuur er bij zet, maar af en toe vergeet ik ze. Ik zoek een pakket waarmee ik bijvoorbeeld een parkeerkaartje direct kan fotograferen, inboeken en koppel aan een klant. Als ik dan drie weken later de factuur op maak voor mijn reguliere werkzaamheden moet het stukje software mij er op attenderen dat er nog wat andere kosten op de factuur mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 15:41
Man wat een club is dat Adeptis. Contacten me of ik een SOC-analyst rol willen invullen voor min. €37 p/u 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Katseviool 8)7 ik wens ze veel succes een goede te vinden die het voor minder dan 3x dat bedrag wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Katseviool schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:00:
Man wat een club is dat Adeptis. Contacten me of ik een SOC-analyst rol willen invullen voor min. €37 p/u 8)7
Voor de @Katseviool dus :) bespottelijk uurtarief.

Korte vraag. Tijdens mijn opzegtermijn bij ex werkgever heb ik al ZZP uren gemaakt. Dus in feite 2 "salarissen". Eigenlijk niet nagedacht over eventuele consequenties, zijn die er? Zoja, welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 16:03

_Arthur

blub

Inkomsten zijn inkomsten; uiteindelijk alles bij elkaar optellen en belasting over betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
fry77 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:24:
[...]

Boekhouders gaan sowieso de bonnetjes allemaal zelf verwerken, daar zijn het bonentellers voor. Dus je bespaart er verdomd weinig op door het zelf te doen. In die zin eens met je boekhouder. Wel zou ik zorgen dat het een kantoor is met en accountant, of iig de beschikking heeft over eentje. En persoonlijk spreek ik nog wel eens met een fiscalist. Boekhouder boekt alles in, accountant controleert of dit goed gedaan is maar een fiscalist kent echt de regels en wetten EN de interpretaties daarvan :)
@com2,1ghz Wat Fry zegt, Ik doe zelf ook aan een boekhouder/accountant.
Op jaarbasis kost het mij 4k, maar weet wel mijn belastingdruk te verlagen met 12k.
Vind ik weer dik prima en het scheelt mij veel kopzorgen of het allemaal goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

wvdl schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:13:
[...]

@com2,1ghz Wat Fry zegt, Ik doe zelf ook aan een boekhouder/accountant.
Op jaarbasis kost het mij 4k, maar weet wel mijn belastingdruk te verlagen met 12k.
Vind ik weer dik prima en het scheelt mij veel kopzorgen of het allemaal goed zit.
Wow 4K?

Mijne doet de kwartaal aangifte en de jaaraangifte. En kost max 1500 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

wvdl schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:13:
Hoe behaald ie die 12k, naast de reeds bekende/bestaande manieren natuurlijk.

Of is die 12k het totaal, of extra boven op de mkb-winstvrijstelling ed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Wel een flink bedrag aan boekhoudkosten.
Ik heb moeite gestopt om het uit te zoeken hoet het allemaal werkt met de boekhouding en met simpele dingen kom ik al een eind met Moneybird, als het aankomt op motor op de zaak dan is het nogal vaag.

Zoals eerder gezegd was ik op zoek naar een boekhouder voor advies maar het is nogal lastiger dan ik dacht.
Ik had er een aan de lijn die alles wilde overnemen maar die belde niet terug. De tweede had het te druk. De derde die reageert niet.
Ik hoef ook geen boekhouder die in een herenhuis of in een grachtenpand een kantoor heeft :D

Het mooie zou zijn als een boekhouder mij kon helpen met het inrichten en opzetten van mijn boekhouding in Moneybird en vertelt wat ik moet doen, en vervolgens ieder kwartaal even een check doet met de correcties plus de jaaraangifte.
Als ik toch de moeite moet doen om al mijn bonnetjes in te scannen dan kan ik ze net zo goed rechtstreeks uploaden in Moneybird ipv te mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
_Arthur schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:43:
[...]

Hoe behaald ie die 12k, naast de reeds bekende/bestaande manieren natuurlijk.

Of is die 12k het totaal, of extra boven op de mkb-winstvrijstelling ed?
Tylen schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:36:
[...]

Wow 4K?

Mijne doet de kwartaal aangifte en de jaaraangifte. En kost max 1500 per jaar.
Mjah, 4k 3k is niet goedkoop (heb die discussies hier wel eens vaker gehad ;-) )
Er zijn vast goedkoperen.
Het is alleen net zoals fry zegt.. zoek je alleen boekhouder, of ook een accountant/fiscalist erbij? (dat maakt het duurder)

Onder het mom van cijfers zeggen meer, jaar 2017:
resultaat: 130k (omzet 145k)
belasting totaal: 19k

Doe mij maar een 'dure' specialist die mij meerwaarde kan bieden in absolute getallen, ipv misplaatste zuinigheid.

edit:
Nog ff nagekeken, totale kosten accountant kwamen in 2017 op 3k uit jaar ervoor 4k ivm wat extra dingen.

[ Voor 7% gewijzigd door wvdl op 28-06-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

wvdl schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:58:
Doe mij maar een 'dure' specialist die mij meerwaarde kan bieden in absolute getallen, ipv misplaatste zuinigheid.
Oh dat ben ik met je eens hoor.

Maar ipv de absolute getallen, was ik meer opzoek hoe/waar hij dan die belastingdruk zo substantieel heeft kunnen verlagen :)

Ik heb nu (ook) alleen maar een boekhouder, maar tips, handigheden etc hoef ik niet te verwachten, zit zelf ook te kijken om eens een accountant/fiscalist een 'healthcheck' te laten doen, waar het verbeterd kan worden allemaal.

[ Voor 23% gewijzigd door _Arthur op 28-06-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
wvdl schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:58:
[...]

Onder het mom van cijfers zeggen meer, jaar 2017:
resultaat: 130k (omzet 145k)
belasting totaal: 19k
is dat inclusief IB en ZVW? Hoe kom je aan 15% belastingdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
t_captain schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:34:
[...]

incl IB en ZVW idd.

Ik ga mij er niet aan branden door te zeggen dat ik het exact weet. Ik snap de grote lijnen, de details zijn bij de accountant bekend. Daarvoor zou je contact op moeten nemen met een accountant.

In mijn geval komt het mede door een VOF constructie met eigen BV.
(moet aangifte 2017 nog doen)
Maar het komt ongeveer op het volgende uit:
IB: 8K (ZZP deel VOF)
VB: 9k (BV deel VOF)
ZVW: 2k

(Geen dividend, gezien ik geen geldstroom van mij als natuurpersoon <-> BV heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
Ik zit zelf bij een boekhouder specifiek voor ZZP-ers (100 ex /mnd), onderdeel van een groter accountantsbedrijf. Kwartaalaangiftes door boekhouder en jaaraangifte inc partner wordt getekend door de AA. Zelf bonnetjes scannen, en inboeken, boekhouder controleerd en juiste bakjes.

Het is echt de (mijn) moeite niet om veel tijd in administratie te steken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
@wvdl Ik heb toen met diezelfde accountant gesproken. De constructie die hij voorstelde was wat jij ook beschrijft, maar daar liet hij de kleine lettertjes weg: een deel van het voordeel is voordeel op korte termijn, maar een schuld op lange termijn (als die BV opgeheven wordt). Daarmee leek de constructie op korte termijn voordeliger, maar op lange termijn was hij dat juist niet. Mijn situatie had ik zelf al geoptimaliseerd, en hij kon geen enkele euro verder besparen (op de lange termijn). Oftewel dat is echt geen 4k waard... (!)

Voor de geïnteresseerden: je richt een BV op, en samen met de BV ga je in een VOF zitten. Jij brengt arbeid in, de BV brengt kapitaal in (om bijv de zakelijke auto van aan te kopen). Het winstdeel vd BV vloeit de BV in, en via de VOF kun je dat weer naar prive overhevelen. Hierdoor krijg je als persoon een negatief eigen vermogen in de VOF, en de BV een groot positief eigen vermogen (effectief leen je dus van je BV). Als je ooit stopt met die constructie moet je het geld weer terugbetalen, en als je het dan naar privé brengt betaal je dividendbelasting. Dat is het addertje onder het gras... Zijn oplossing: gewoon de BV niet opheffen, dan heb je daar geen last van. Dat is allemaal leuk en aardig, maar als je stopt met je bedrijfsactiviteiten heeft die hele VOF geen bestaansrecht meer.

De hele reden dat die VOF er is, is om onder het DGA salaris uit te komen: in de BV vinden geen activiteiten plaats, dus is er geen salarisbetaling nodig. Je hebt zo wel je IB aftrekposten vanuit de VOF (MKB winstvrijstelling etc), als geen DGA salaris, terwijl je vermogen wel in box 2 terecht komt (wat je kan lenen om het prive te gebruiken).

Zelf zit ik op 23% belasting op 136k bedrijfswinst = 31k belasting (IB+ZVW). Alles zit dan wel netjes in box 3 (of box 1 als ik de hypotheek aflos). En geen gedoe met veel te dure accountants of vreemde constructies :)

Het enige wat ik me nog kan bedenken van die bv+vof constructie is dat je door de afscheiding van het vermogen minder risico loopt bij failissement, daar valt natuurlijk altijd wel wat voor te zeggen.

En dat het rendement op vermogen in box 2 een netto rendement is in box 3, want jouw beleggingen zijn privé. Dat je daarnaast een schuld hebt (helaas in box 1) doet er niet toe. Dat is ook nog een voordeel, maar dat weegt niet op tegen de accountantskosten en de uiteindelijke afrekening met de dividendbelasting.

[ Voor 70% gewijzigd door pirke op 28-06-2018 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ik heb zelf ook een boekhouder/accountant, maar ik doe de kwartaal aangiftes zelf. Dus ik maak alleen gebruik van een Excel sheet wat ze hebben opgezet waarmee ik alles invul aan inkomsten en uitgaven... een online systeem had voor mij niet veel toegevoegde waarde aangezien ik gemiddeld maar ~50 facturen per jaar heb, dus lekker overzichtelijk en ben met een 15-25 minuten per week klaar om dat allemaal netjes bij te houden.

Kost me per jaar zo’n 700-900 incl BTW, mede omdat de aangifte van m’n vrouw er dan ook ik zit inclusief wat extra zorguitgaven die uitgezocht moesten worden. Dat is dan met een omzet van zo’n €75k op jaarbasis. Moet er wel bij zeggen dat ik vorig jaar pas begonnen ben, dus de bedragen zullen vast nog wat veranderen in de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
pirke schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:54:
@wvdl Ik heb toen met diezelfde boekhouder gesproken. De constructie die hij voorstelde was wat jij ook beschrijft, maar daar liet hij de kleine lettertjes weg: een deel van het voordeel is voordeel op korte termijn, maar een schuld op lange termijn (als die BV opgeheven wordt). Daarmee leek de constructie op korte termijn voordeliger, maar op lange termijn was hij dat juist niet. Mijn situatie had ik zelf al geoptimaliseerd, en hij kon geen enkele euro verder besparen (op de lange termijn). Oftewel dat is echt geen 4k waard... (!)

Voor de geïnteresseerden: je richt een BV op, en samen met de BV ga je in een VOF zitten. Jij brengt arbeid in, de BV brengt kapitaal in (om bijv de zakelijke auto van aan te kopen). Het winstdeel vd BV vloeit de BV in, en via de VOF kun je dat weer naar prive overhevelen. Hierdoor krijg je als persoon een negatief eigen vermogen in de VOF, en de BV een groot positief eigen vermogen (effectief leen je dus van je BV). Als je ooit stopt met die constructie moet je het geld weer terugbetalen, en als je het dan naar privé brengt betaal je dividendbelasting. Dat is het addertje onder het gras... Zijn oplossing: gewoon de BV niet opheffen, dan heb je daar geen last van. Dat is allemaal leuk en aardig, maar als je stopt met je bedrijfsactiviteiten heeft die hele VOF geen bestaansrecht meer.

De hele reden dat die VOF er is, is om onder het DGA salaris uit te komen: in de BV vinden geen activiteiten plaats, dus is er geen salarisbetaling nodig. Je hebt zo wel je IB aftrekposten vanuit de VOF (MKB winstvrijstelling etc), als geen DGA salaris, terwijl je vermogen wel in box 2 terecht komt (wat je kan lenen om het prive te gebruiken).

Zelf zit ik op 23% belasting op 136k bedrijfswinst = 31k belasting (IB+ZVW). Alles zit dan wel netjes in box 3 (of box 1 als ik de hypotheek aflos). En geen gedoe met veel te dure accountants of vreemde constructies :)

Het enige wat ik me nog kan bedenken van die bv+vof constructie is dat je door de afscheiding van het vermogen minder risico loopt bij failissement, daar valt natuurlijk altijd wel wat voor te zeggen.

En dat het rendement op vermogen in box 2 een netto rendement is in box 3, want jouw beleggingen zijn privé. Dat je daarnaast een schuld hebt (helaas in box 1) doet er niet toe. Dat is ook nog een voordeel, maar dat weegt niet op tegen de accountantskosten en de uiteindelijke afrekening met de dividendbelasting.
Is er een reden dat je niet na je pensioen de VOF zou kunnen beëindigen, waarna slechts jij (privé) en de BV resteren?

Andere brainstorm, is er een mogelijkheid om die vordering in de BV af te schrijven, moeilijk inbaar enzo?
Of moet je je privébezit overhevelen naar je kinderen, de BV houden en je nabestaanden op het hart drukken om de erfenis te verwerpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
t_captain schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:26:
[...]

Is er een reden dat je niet na je pensioen de VOF zou kunnen beëindigen, waarna slechts jij (privé) en de BV resteren?

Andere brainstorm, is er een mogelijkheid om die vordering in de BV af te schrijven, moeilijk inbaar enzo?
Of moet je je privébezit overhevelen naar je kinderen, de BV houden en je nabestaanden op het hart drukken om de erfenis te verwerpen?
Het probleem is dat je een schuld aan de VOF hebt, en slechts indirect aan de BV (via het eigen vermogen vd VOF). Bij het opheffen vd VOF zul je dus moeten afrekenen. Op dat moment afschrijven als moeilijk inbaar lijkt me op zijn minst een uitdaging om dat uit te leggen aan de belastingdienst :)

Als je een directe schuld aan de BV hebt, tegen marktconforme rente (die je prive na IB moet betalen) is het opheffen vd VOF makkelijker. Het voordeel bij bovenstaande constructie is dat de VOF de rente betaalt, waarbij je dus langzaam steeds meer omzet richting de BV kan duwen: een deel in de vorm van rente over ingebracht vermogen, een deel als percentage vd VOF winst.

Je kan de vordering natuurlijk gewoon terugbetalen, en de BV door laten erven, met als eis dat ze de bedrijfsactiviteiten voortzetten (kapitaal investeren via een VOF). Als je dat zorgvuldig doet zal het wellicht zonder erfbelasting moeten kunnen. Zie de bedrijfsopvolgingsregeling, al is er hier wellicht geen sprake van bedrijfsactiviteiten, anders zou er een DGA salaris zijn... dus of de belastingdienst daar in trapt?

Of de BV doet een schenking aan de stichting "Vermogensbeheer familie X", wellicht dat zoiets ook nog mogelijk is. Een slimme accountant zal daar wel iets voor weten. Ik weet zelf te weinig van het erfrecht en de belastinggevolgen om daar een goed antwoord op te geven. Wel weet ik dat de belastingdienst graag zijn aandeel ontvangt...

[ Voor 10% gewijzigd door pirke op 28-06-2018 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
@wvdl Ik heb toen met diezelfde accountant gesproken. De constructie die hij voorstelde was wat jij ook beschrijft, maar daar liet hij de kleine lettertjes weg: een deel van het voordeel is voordeel op korte termijn, maar een schuld op lange termijn (als die BV opgeheven wordt).
Mjah, hierop 'strande' de vorige keer ook al de discussie. Deze keer ga ik er toch even op in.
Misschien moet je open staan voor de gedachte dat je niet alles weet @pirke en moet je niet aannemen dat je altijd de slimste bent in de kamer. Die accountant had al heel snel door dat je enkel uit was op kennis opdoen.
Je hebt liever alles in eigen beheer/controle, ben je vrij in.
Maar verwacht dan niet dat iedereen zijn (vak)kennis dan zomaar met jou deelt.

Zulke 'klanten' is een dienstverlener liever kwijt dan rijk.
Zodra ik een opdrachtgever ga tegenkomen die wel even weet hoe ik mijn werk het beste kan invullen en roept dat ie ook alles wel weet.. let maar op hoe snel ik weg ben dan.

Kortom, specialisten zijn er voor een reden. Als je enkel op jezelf wilt leunen/vertrouwen, doe dat vooral. Maar waak ervoor dat je niet hoogmoedig wordt. :-)
(Daar staat tegenover dat je ook niet elke 'specialist' op zijn blauwe ogen moet vertrouwen, aan een ieder om zijn grens te trekken).

Vanaf 2018 wordt het trouwens nog leuker voor mij, vriendin komt in de VOF (als zelfstandig pedagoog samen met mij/IT'er en een BV in 1 VOF)
Wat neerkomt op 3 partijen om het resultaat over te verdelen. Op papier doet zij ook alle administratie dus heeft 'recht' op meer inkomsten dan dat ze zelf factureert. Wordt mijn persoonlijke stapel voor de IB weer kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@wvdl Nee ik heb zijn aanbod serieus overwogen, maar hij kon mijn vragen niet bevredigend genoeg beantwoorden, er zitten gewoon gaten in het verhaal. Je ontkomt uiteindelijk niet aan de belasting in box 2 als je de BV opheft. Zolang je dat niet doet heb je voordeel, dat is zeker waar. En wellicht weegt het korte termijn liquiditeitsvoordeel zwaarder dan de opheffingsbelasting, dat zal voor iedere situatie anders zijn, ook weer afhankelijk van leeftijd en werk/pensioen horizon. Het is een slimme constructie die bij bepaalde situaties zeker zijn pluspunten heeft, maar je moet je goed bewust zijn van de details en beperkingen.

Ik ben zelf geen accountant, maar weet genoeg van het onderwerp om kritische vragen te kunnen stellen, en kan de nodige berekeningen zelf uitvoeren om het verhaal te verifiëren. Het is allemaal geen rocket science.

[edit]
Mocht je ooit controle krijgen kun je ook vrij eenvoudig door de mand vallen omdat de hele constructie gericht is op het ontwijken van belasting: https://online4mkb.nl/vof-met-eigen-bv/

[ Voor 12% gewijzigd door pirke op 28-06-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
@pirke kunnen en willen beantwoorden zijn 2 verschillende dingen.

Los daarvan ben ik het met je eens dat je altijd kritisch moet blijven.
Dat wat je in de link aanhaalt is zo goed mogelijk gepareerd... waterproof? dat kan pas blijken na een controle idd.

Het gaat er vooral om hoe aannemelijk je iets kunt maken.
bijvoorbeeld:
Is samen met je partner in een VOF gaan belasting ontwijken als je de ene 'beloont' voor alle administratieve taken die diegene uitvoert?
- X 30% van het resultaat inbrengt en alle adminstratie doet (op papier)
- Y 70% van het resultaat inbrengt en niks aan de administratie doet
Kun je het dan aannemelijk maken dat beide recht hebben op ~50% van de winst?
(hypotetisch, los van de jurisprudenties)

Ik zou zeggen, ja. Hopelijk de BD ook.. zeker weten doe je het nooit tot een controle.
In de meest gangbare situaties zijn er al aardig wat jurispudenties, dus dan weet je al wat de meest gangbare weg is.

Op andere gebieden is het minder afgebakend (door jurispudenties) en kun je het hoogstens aannemelijk maken.
Ik zie het speelveld van de BD dan ook als een dynamisch veld waarin ruimte is buiten de afgebakende 'boekhoud'paden.

Los daarvan heb ik ook profijt op de wel bekende paden, waarop ik zelf niet zou gekomen.
De nieuwe vennoot is nog starter, dus onze nieuwe zakelijke pand komt op haar naam. ipv de 2% afschrijven mogen we het 'willekeurig afschrijven' (heel kort door de bocht, ook hier kleine lettertjes van toepassing)

Dat het nieuwe pand ons woonhuis is met 10+% zakelijk aangemerkte ruimte dat is..... geheel volgens de regels is en aantoonbaar.

edit:
De regel 'het is geen rocket science' gaat dan ook alleen maar op zolang je op de uitgekauwde/bekende paden blijft. Daarbuiten heb je gewoon (altijd) enige vorm van subjectiviteit, de specialist is er om dat stukje subjectiviteit zo klein mogelijk te maken (in jouw voordeel) zodat de BD mag gaan aantonen waarom zij anders denken.
Tot nu toe heb ik iig niet het gevoel dat ik mij op glad ijs bevind 8)

[ Voor 6% gewijzigd door wvdl op 28-06-2018 22:31 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
@wvdl Ik heb toen met diezelfde accountant gesproken. De constructie die hij voorstelde was wat jij ook beschrijft, maar daar liet hij de kleine lettertjes weg: een deel van het voordeel is voordeel op korte termijn, maar een schuld op lange termijn (als die BV opgeheven wordt). Daarmee leek de constructie op korte termijn voordeliger, maar op lange termijn was hij dat juist niet. Mijn situatie had ik zelf al geoptimaliseerd, en hij kon geen enkele euro verder besparen (op de lange termijn). Oftewel dat is echt geen 4k waard... (!)

Ik ben net begonnen als ondernemer en vraag me dan ook af.. Om een belastingdruk van 23 procent te krijgen, doe je dan op de gebruikelijke wijze aangifte zoals elk administrateur dat doet of heb je hiervoor verschillende 'trukjes' gebruikt om deze lage belastingdruk te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Het is een vrij standaard aangifte, met FOR, zelfstandigenaftrek, WBSO en MKB winstvrijstelling. Soms nog KIA erbij net boven de drempel. Dan nog de prive aftrekposten: HRA (deels teniet gedaan door eigenwoning forfait), premie AOV en de arbeidskorting. Mijn vrouw krijgt de algemene heffingskorting, arbeidskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting. Het enige niet standaard op mijn aangifte is dat mijn partner een meewerkbeloning krijgt, dat levert 5% belastingdruk voordeel op. Het grootste voordeel tov loondienst zit hem simpelweg in de standaard ondernemersaftrekposten en de WBSO. De FOR is een renteloze en aflossingsvrije lening zonder vaste einddatum, wat een goedkope manier is om aan extra cash te komen, maar zal ooit terugbetaald of omgezet moeten worden in lijfrente. Ik doe niks wat een fiscalist ook niet zou doen, en meestal ook niet minder ;)

Vorig jaar heb ik wat minder uren gemaakt ivm de geboorte van onze dochter, 25k minder winst en 14k minder belasting. Toen kwam ik uit op een gezamenlijk percentage van 16%. Dat geeft al aan dat het laatste beetje extra zwaar belast wordt vergeleken bij de rest. De aftrekposten zijn nuttig in de eerste 50-100k, daarboven blijft alleen de MKB winstvrijstelling over en wordt je gewoon zwaar belast, zeker aangezien de algemene heffingskorting en arbeidskorting ook nog eens hard naar beneden gaan. Dus voor de extra netto inkomsten hoef je je aan het einde van het jaar niet extra hard in te zetten. Procentueel voor je spaarquote is het wel gunstig, of je 60k of 72k spaart op jaarbasis is toch 20% extra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

pirke schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 01:41:
Het is een vrij standaard aangifte, met FOR, zelfstandigenaftrek, WBSO
Bold toegevoegd -- WBSO is natuurlijk niet standaard, hè? :)
Plus de FOR is slechts belasting uitstellen. Dat zeg je zelf ook, maar ik benadruk het even voor de rest.

En dat "meewerken", voordat mensen jaloers worden: het dient gelijkwaardig werk te zijn. Dus niet je boterhammen smeren of je kantoor stofzuigen. Ik zie het bij een collega-freelancer ook maar bij hem neigt het sterk naar belastingfraude. Z'n vriendin doet echt geen gelijkwaardig werk, dat is gewoon complete bullshit.

[ Voor 40% gewijzigd door TucanoItaly op 29-06-2018 07:42 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
FOR leidt tot extra belastbare winst in een later jaar. Dat kan verspreid over de tijd door de FOR af te bouwen of ineens als stakingswinst in het jaar van beeindiging.

Een interessante optie zou zijn om een FOR over te dragen naar een rechtspersoon. Dan heb je eeuwigdurend uitstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
pirke schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 01:41:
Het is een vrij standaard aangifte, met FOR, zelfstandigenaftrek, WBSO en MKB winstvrijstelling. Soms nog KIA erbij net boven de drempel. Dan nog de prive aftrekposten: HRA (deels teniet gedaan door eigenwoning forfait), premie AOV en de arbeidskorting. Mijn vrouw krijgt de algemene heffingskorting, arbeidskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting. Het enige niet standaard op mijn aangifte is dat mijn partner een meewerkbeloning krijgt, dat levert 5% belastingdruk voordeel op. Het grootste voordeel tov loondienst zit hem simpelweg in de standaard ondernemersaftrekposten en de WBSO. De FOR is een renteloze en aflossingsvrije lening zonder vaste einddatum, wat een goedkope manier is om aan extra cash te komen, maar zal ooit terugbetaald of omgezet moeten worden in lijfrente. Ik doe niks wat een fiscalist ook niet zou doen, en meestal ook niet minder ;)

Vorig jaar heb ik wat minder uren gemaakt ivm de geboorte van onze dochter, 25k minder winst en 14k minder belasting. Toen kwam ik uit op een gezamenlijk percentage van 16%. Dat geeft al aan dat het laatste beetje extra zwaar belast wordt vergeleken bij de rest. De aftrekposten zijn nuttig in de eerste 50-100k, daarboven blijft alleen de MKB winstvrijstelling over en wordt je gewoon zwaar belast, zeker aangezien de algemene heffingskorting en arbeidskorting ook nog eens hard naar beneden gaan. Dus voor de extra netto inkomsten hoef je je aan het einde van het jaar niet extra hard in te zetten. Procentueel voor je spaarquote is het wel gunstig, of je 60k of 72k spaart op jaarbasis is toch 20% extra :)
"Als uw partner tenminste 10 uur per week (525 per jaar) binnen uw bedrijf meewerkt, heeft u recht op een aftrekpost". Dat lijkt me best lastig om als IT inhuur voor elkaar te krijgen, maar goed wellicht zijn je werkzaamheden anders. Of zijn er mogelijkheden waarbij er te verklaren valt dat je vrouw zoveel tijd spendeert aan je bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 15:58

Saven

Administrator

t_captain schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:34:
[...]

Lijkt me dat er iets niet klopt inderdaad. Boekhouder/accountant/fiscalist kan ook niet toveren. Zo'n lage belastingdruk krijg je alleen bij veel aftrekposten c.q. kosten. Sowieso mis ik het uitbetalen van DGA salaris in de BV boven op de vennootschapsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
-O- Ik heb geen partner, ik voel mij gediscrimineerd :+

Je vrouw kan natuurlijk de boekhouding van je bedrijf doen, wat marketing, website beheer etc.
dan kom je wel aan 10 uur per week toch.

Als ik al die bedragen hier zie heb ik het gevoel dat ik teveel belasting betaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Viper® op 29-06-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Het gaat niet om de meewerkaftrek maar om een arbeidsbeloning, zie https://www.belastingdien...oning_aan_fiscale_partner . Voor haar is dit resultaat overige werkzaamheden en wordt gewoon netjes opgegeven bij de jaarlijkse aangifte. Het is grofweg 15% vd winst omdat ze natuurlijk heel veel minder doet dan ik. Als ik alles zelf moest doen had ik minder omzet gemaakt omdat ik niet meer uren wil maken, of ik moet externen gaan inhuren wat vergelijkbaar zou zijn in kosten. Dit is dus een prima te verdedigen beloning die niet buiten proportioneel hoog is (wat 50-50 wel zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
pirke schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:46:
Het gaat niet om de meewerkaftrek maar om een arbeidsbeloning, zie https://www.belastingdien...oning_aan_fiscale_partner . Voor haar is dit resultaat overige werkzaamheden en wordt gewoon netjes opgegeven bij de jaarlijkse aangifte. Het is grofweg 15% vd winst omdat ze natuurlijk heel veel minder doet dan ik. Als ik alles zelf moest doen had ik minder omzet gemaakt omdat ik niet meer uren wil maken, of ik moet externen gaan inhuren wat vergelijkbaar zou zijn in kosten. Dit is dus een prima te verdedigen beloning die niet buiten proportioneel hoog is (wat 50-50 wel zou zijn).
Dus als ik het goed begrijp geef je jouw vrouw ongeveer 20K voor het doen van administratie, advies, marketing, website etc? Lijkt me inderdaad misschien nog wel verkoopbaar aan de belastingdienst:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Precies, zij doet alles behalve omzet draaien, zodat ik maximaal omzet kan draaien. We vullen elkaar mooi aan in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

pirke schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:14:
Precies, zij doet alles behalve omzet draaien, zodat ik maximaal omzet kan draaien. We vullen elkaar mooi aan in dat opzicht.
Moet je het aantal uren dan niet inzichtelijk maken cq verklaren? Om aan te tonen dat de beloning proportioneel is voor het werk?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdl
Saven schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:30:
[...]

Lijkt me dat er iets niet klopt inderdaad. Boekhouder/accountant/fiscalist kan ook niet toveren. Zo'n lage belastingdruk krijg je alleen bij veel aftrekposten c.q. kosten. Sowieso mis ik het uitbetalen van DGA salaris in de BV boven op de vennootschapsbelasting.
Gelukkig heeft het dan ook niks met toveren te maken.
BV hoeft niet altijd een DGA te hebben.

Verder:
Voor de neutrale meelezer is het denk ik een mooie samenvatting door te stellen dat:

Investeer in accountancy kennis. Het zij zelf leren of uitbesteden.

Met:
A. simpel boekhouden kom je tot ~33%
B. goede fiscale kennis (het zij eigen kennis of extern) kun/kom je tot ~25%
C. ga je voor 'cowboy/specialist' fiscalist kennis. Dan kun je tot ~15<% gaan.

Met de omzet die een freelance IT'er haalt zou ik wel minimaal voor B gaan.
Die investering maakt het het sowieso waard.

------

Mijn persoonlijke keuze is om het aan een externe partij uit te besteden omdat ik al genoeg tijd kwijt ben in mijn eigen vakgebied, ik zal dan ook nooit zo goed worden als iemand die er 24/7 mee bezig is.

Die 5% extra kennis/ervaring van een externe specialist kan dan ook net het verschil maken tussen schijnconstructie en aannemelijk prima in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
wvdl schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:48:
[...]

Verder:
Voor de neutrale meelezer is het denk ik een mooie samenvatting door te stellen dat:

Met:

------

Mijn persoonlijke keuze is om het aan een externe partij uit te besteden omdat ik al genoeg tijd kwijt ben in mijn eigen vakgebied, ik zal dan ook nooit zo goed worden als iemand die er 24/7 mee bezig is.

Die 5% extra kennis/ervaring van een externe specialist kan dan ook net het verschil maken tussen schijnconstructie en aannemelijk prima in orde.
De meeste die ik ken zitten inderdaad in B. Zelf kom ik ook op die cijfers uit. Ik breng het terug naar 30%, het kantoor dat ik inhuur naar 25-27%. Daarnaast is een uitbesteden ook net weer iets waardoor je 'ondernemerspunten' verzameld bij de belastingdienst, dis een investering van 1500 per verdien je 3 dubbel terug.

Bekijk het ook eens heel simpel. Jij verkoopt jouw expertise. Alles wat niet jouw expertise is, huur je in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als single in een huurhuis zonder WBSO en FOR kom ik op 30% belastingdruk ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
com2,1ghz schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:50:
Als het aankomt op motor op de zaak dan is het nogal vaag.
Ben ik ook net mee bezig. Is aardig goed te doen.
Valt ook gewoon onder de KIA.
Leasebedrag valt reuze mee :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

[...]

Verder:

Met:

------

Ik heb zo'n 2,5mln omzet en ik ben toch echt niet van plan om grenzen op te zoeken. De situatie die hierboven geïllustreerd wordt met een BV in een VOF vind ik al te schimmig. Ik vind het ook niet zo'n enorm probleem om belasting te betalen. Natuurlijk kijk je naar hoe je dat minimaliseert, maar daarbij houd ik in gedachten wat de geest van de wet is en probeer ik niet de grenzen op te zoeken.

Overigens betaal ik enkele duizenden euro's per jaar voor 3 BV's, loonadministratie, advies, IB en jaarrekeningen aan mijn accountantskantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
orf schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:18:
[...]

Natuurlijk kijk je naar hoe je dat minimaliseert, maar daarbij houd ik in gedachten wat de geest van de wet is en probeer ik niet de grenzen op te zoeken.
De 'grens opzoeken'(i know, begon er zelf mee) heeft al snel een negatieve lading. Je kan het ook creatief of 'out of the box' denken noemen.

Tot nu toe zijn mijn constructies gebaseerd op jurisprudentie die de 15% mogelijk maken.
Bv huis op zaak omdat niet technisch splitsbare ruimte is van 10+%. Hierdoor kan ik een deel van het aanschafbedrag (willekeurig, want starter) afschrijven. Is dit de grens opzoeken, niet in de geest van het belastingstelsel of juist een stukje ondernemingsschap?

Ik neig naar het laatste, maar of ik het huis ook geheel prive had gekocht mocht ik niet aan de zakelijke regels voldoen? (Ik weet het wel.)
Op papier ben ik alleen maar 'meer' ondernemer geworden volgens de BD, want eigen pand en dus meer risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

wvdl schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:12:
[...]

De 'grens opzoeken'(i know, begon er zelf mee) heeft al snel een negatieve lading. Je kan het ook creatief of 'out of the box' denken noemen.

Tot nu toe zijn mijn constructies gebaseerd op jurisprudentie die de 15% mogelijk maken.
Bv huis op zaak omdat niet technisch splitsbare ruimte is van 10+%. Hierdoor kan ik een deel van het aanschafbedrag (willekeurig, want starter) afschrijven. Is dit de grens opzoeken, niet in de geest van het belastingstelsel of juist een stukje ondernemingsschap?

Ik neig naar het laatste, maar of ik het huis ook geheel prive had gekocht mocht ik niet aan de zakelijke regels voldoen? (Ik weet het wel.)
Op papier ben ik alleen maar 'meer' ondernemer geworden volgens de BD, want eigen pand en dus meer risico.
Ik vermijd gewoon liever dat soort constructies. Wat als je huis over 10 jaar fors meer waard is? Was het volledig privévermogen, dan heb je die winst volledig in het privevermogen. Met een constructie waarin een deel van het huis in het ondernemingsvermogen valt, kun je op dat moment leuk afrekenen met de belastingdienst. Dan is de besparing over die 10 jaar volledig teniet gedaan.

Ik verstrek mezelf vanuit de holding een hypotheek en dat zou je onder ditzelfde kunnen scharen, maar daarvan vind ik het overzichtelijk en kan ik goed inschatten wat de risico's zijn. De regels daarvoor zijn helder en ook daar zoek ik niet de grens op van maximale rente o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Net contact gehad met een accountant/fiscalist die een Moneybird adviseur is. Ik had mijn plan voorgelegd aan hem hoe ik mijn administratie zou willen opzetten en gebruiken en was er totaal mee eens. Hierdoor heb ik totale controle over datgene wat ik invul en verwerk. Het enige wat hij doet is correcties en de jaarlijkse aangifte. Ook het geven van advies van fiscale voordelen.
Gaat mij voor dit jaar 1000 kosten en vanaf volgend jaar 1200 per jaar.

Even voor de rest van de starters van dit jaar, ik kom niet aan mijn urennorm omdat ik in juli begin. Hierdoor betaal ik flink wat meer belasting. Dit werd mij even net duidelijk gemaakt door de accountant. Ik heb nu wel spijt dat ik in april niet uit dienst ben gegaan maar toch nog even een laatste klus heb aangenomen. Maar goed, no way back en ik moet hier rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Huis zakelijk of niet heb ik ook doorgerekend. Netto scheelt het vrij weinig, je hebt een korte termijn liquiditeitsvoordeel maar op lange termijn betaal je belasting over de verkoopwinst. Daarmee wordt het korte termijn voordeel meer dan teniet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

com2,1ghz schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:28:

Even voor de rest van de starters van dit jaar, ik kom niet aan mijn urennorm omdat ik in juli begin. Hierdoor betaal ik flink wat meer belasting. Dit werd mij even net duidelijk gemaakt door de accountant. Ik heb nu wel spijt dat ik in april niet uit dienst ben gegaan maar toch nog even een laatste klus heb aangenomen. Maar goed, no way back en ik moet hier rekening mee houden.
Ik ben vorig jaar ook in Juli begonnen en had zo'n 1660 uren in totaal. Dus waarom zou je het niet kunnen halen?

Edit: Had wel 304 uren reistijd hierin zitten. Maar dan nog moet het lukken.

[ Voor 6% gewijzigd door Tylen op 29-06-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Tylen schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:33:
[...]

Ik ben vorig jaar ook in Juli begonnen en had zo'n 1660 uren in totaal. Dus waarom zou je het niet kunnen halen?

Edit: Had wel 304 uren reistijd hierin zitten. Maar dan nog moet het lukken.
Nou nu je dat zegt, de reistijd telt ook mee he. En al mijn cursusen die ik voor mijn werk doe.

Ik ga even nogmaals een rekensommetje maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

com2,1ghz schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:28:
k kom niet aan mijn urennorm omdat ik in juli begin.
Je rekent dan ook alle niet declarabele uren die je aan je onderneming spendeert reeds mee?

- reisuren
- opzetten administratie
- uitzoeken van alles omtrent 'het ondernemerschap'
- vakliteratuur doornemen
- tweakers lezen
- etc

Zosnel een uur te relateren is aan je onderneming, tellen deze mee voor de urennorm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

com2,1ghz schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:36:
[...]

Nou nu je dat zegt, de reistijd telt ook mee he. En al mijn cursusen die ik voor mijn werk doe.

Alles wat je doet moet je meerekenen. Ook die half uur administratie die je elke dag hebt ;) En hetnetwerken voor nieuwe opdrachten,en het maken van je website, en je eigen leren / RnD, en je logo van je bedrijf ontwerpen en je huistijl etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
[...]

Wees ook genereus naar jezelf met het aantal uren wat je gestopt hebt in onderzoek naar hoe je bedrijf op te zetten (inclusief KvK, verzekeringen, websites/visitekaartjes/bedrijfslogo etc) ;) Inclusief alle reistijd (vergeet vooral die nare files niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
pirke schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:28:
Huis zakelijk of niet heb ik ook doorgerekend. Netto scheelt het vrij weinig, je hebt een korte termijn liquiditeitsvoordeel maar op lange termijn betaal je belasting over de verkoopwinst. Daarmee wordt het korte termijn voordeel meer dan teniet gedaan.
Dit is dus zo'n voorbeeld van de 5% specialistische kennis die dan ontbreekt.

Als je het volgens bepaalde regels doet, is het van zakelijk - > prive overbrengen:
"De waarde van de woning is dan:
Bij een leeftijd tot en met 60 jaar: 65% van de waarde in het economische verkeer in vrije staat;"
https://www.dezaak.nl/315...ng-waard-bij-overgang.htm

Oftewel die wordt binnen een paar jaar 'afgezakt' naar prive met in acht nemend van alle regels hiervoor.

Die 35% op een huis van 300k tikt aardig aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
[...]

Ik ben nu net een kwartaal zelf bezig en zit nu al halverwege de urennorm. Ik was hier op het begin ook bang voor, maar als je wilt, kan je hem nog wel redden dit jaar.

Reistijden tip had je al, en alles daarbuiten wat ook maar iets te maken heeft met de bedrijfsvoering, gewoon invoeren ook al zijn die uren niet altijd facturabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/98bLRKQqENaCj6OYKkX53Vee/full.png

[ Voor 6% gewijzigd door LinuX-TUX op 29-06-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Laatst online: 05-02 08:59
Ik wil 1 oktober beginnen als ZZP'er, wordt lastig om dan urencriterium te halen dat jaar. Kan natuurlijk 1 juli al inschrijven bij KvK en alle uurtjes gaan bijhouden. Wellicht dat ik het dan haal, wellicht niet.
Aangezien ik over die eerste 3 maanden dan ook nog weinig inkomsten heb (vakantie en opstarten etc.) Is het dan wel handig om alles op alles te zetten om het urencriterium te halen, of gewoon vanaf volgend jaar mee beginnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 15:58

Saven

Administrator

[...]

Met:

Niet helemaal mee eens.

Er zijn allerlei trucjes om je belastingdruk nú inderdaad te verlagen. Maar eens moet je afrekenen, en dan is het effectief gezien niet altijd even interessant om dat nu uit te stellen. Het is gewoon schuiven met cijfertjes.

Ik moet zeggen dat ik geen freelancer ben maar ondernemer, en mijn fiscalist is ook met allerlei vernuftige structuurtjes aangekomen. Ik wil alleen dat gezeik niet over X jaar en reken liever direct zo gunstig mogelijk af. Levert nu misschien geen druk van 15% op, maar later ook geen enorme schuld (wat het feitelijk is). Het is dus gewoon heel erg afhankelijk van wat je zelf wil.

En ja, met pensioenleeftijd wordt het ook allemaal wat gunstiger, maar dat is nog tientallen jaren weg, wie weet hoe het loopt en hoelang je door moet werken. Heb ik liever nu wat meer te besteden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
RoNoS schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:18:
Ik wil 1 oktober beginnen als ZZP'er, wordt lastig om dan urencriterium te halen dat jaar. Kan natuurlijk 1 juli al inschrijven bij KvK en alle uurtjes gaan bijhouden. Wellicht dat ik het dan haal, wellicht niet.
Aangezien ik over die eerste 3 maanden dan ook nog weinig inkomsten heb (vakantie en opstarten etc.) Is het dan wel handig om alles op alles te zetten om het urencriterium te halen, of gewoon vanaf volgend jaar mee beginnen?
Een andere collega van mij was vorig jaar November pas begonnen, die heeft het ook laten schieten voor die twee maanden.

Ja je betaalt de volle mep belasting en hebt geen starters aftrek voor zover ik weet. Maar volgens mij kan je nog steeds die aftrek in de 3 opvolgende jaren genieten. (correct me if I'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Saven schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:19:
[...]

Niet helemaal mee eens.

Er zijn allerlei trucjes om je belastingdruk nú inderdaad te verlagen. Maar eens moet je afrekenen, en dan is het effectief gezien niet altijd even interessant om dat nu uit te stellen. Het is gewoon schuiven met cijfertjes.

Ik moet zeggen dat ik geen freelancer ben maar ondernemer, en mijn fiscalist is ook met allerlei vernuftige structuurtjes aangekomen. Ik wil alleen dat gezeik niet over X jaar en reken liever direct zo gunstig mogelijk af. Levert nu misschien geen druk van 15% op, maar later ook geen enorme schuld (wat het feitelijk is). Het is dus gewoon heel erg afhankelijk van wat je zelf wil.

En ja, met pensioenleeftijd wordt het ook allemaal wat gunstiger, maar dat is nog tientallen jaren weg, wie weet hoe het loopt en hoelang je door moet werken. Heb ik liever nu wat meer te besteden :)
Is wel een aanname, dat het enkel om uitgestelde posten gaat dat het zo laag maakt.
In het voorbeeld wat @pirke geeft met zijn partner die de administratie doet, is niks uitgesteld.
Het voorbeeld wat ik zojuist noemde mbt pand/huis wordt ook niks uitgesteld.

Sterker nog, ik vermoed dat pirke die 22% haalt zonder enige vooruitgeschoven kostenpost.

Ik maak oa wel gebruik van de VORFOR. Ik ben van mening dat als ik met pensioen ga ik de VORFOR 'terugbetaal' onder gunstigere IB schijftarieven dan dat ik nu zou doen( ivm gestaakte werkzaamheden). Dat is een(mijn) keuze :)

[ Voor 1% gewijzigd door wvdl op 29-06-2018 15:40 . Reden: correctie 8) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
wvdl schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:39:
[...]

Is wel een aanname, dat het enkel om uitgestelde posten gaat dat het zo laag maakt.
In het voorbeeld wat @pirke geeft met zijn partner die de administratie doet, is niks uitgesteld.
Het voorbeeld wat ik zojuist noemde mbt pand/huis wordt ook niks uitgesteld.

Sterker nog, ik vermoed dat pirke die 22% haalt zonder enige vooruitgeschoven kostenpost.

Ik maak oa wel gebruik van de VOR. Ik ben van mening dat als ik met pensieon ga ik de VOR 'terugbetaal' onder gunstigere IB schijftarieven dan dat ik nu zou doen( ivm gestaakte werkzaamheden). Dat is een(mijn) keuze :)
Ik maak gebruik van de FOR, dat is de enige vooruitgeschoven post. De VOR ken ik niet ;)

Als je huis 2x zoveel waard wordt dan heb je wel degelijk een vooruitgeschoven schuld, zeker als je je huis afgeschreven hebt in de boekhouding.

Verder is het altijd nog maar de vraag wat de fiscale wetgeving over X jaar doet, met grote bedragen (huis van ruim 1 miljoen tzt) wil ik daar niet van afhankelijk zijn. De laatste jaren zijn BV's en DGA's onder de loep genomen en flink versoberd. Ik heb gekozen om lekker onder de radar te blijven met een simpele eenmanszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
pirke schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:30:
[...]

Ik maak gebruik van de FOR, dat is de enige vooruitgeschoven post. De VOR ken ik niet ;)

Als je huis 2x zoveel waard wordt dan heb je wel degelijk een vooruitgeschoven schuld, zeker als je je huis afgeschreven hebt in de boekhouding.

Verder is het altijd nog maar de vraag wat de fiscale wetgeving over X jaar doet, met grote bedragen (huis van ruim 1 miljoen tzt) wil ik daar niet van afhankelijk zijn. De laatste jaren zijn BV's en DGA's onder de loep genomen en flink versoberd. Ik heb gekozen om lekker onder de radar te blijven met een simpele eenmanszaak.
Klopt, FOR it is.
Behalve dat ik het huis binnen 3 jaar uit het zakelijke haal.
Waar ik woon, verwacht ik geen (grote) stijging in die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Stop je dan ook met je bedrijf binnen 3 jaar? Je hebt eenmalig de keuze: bij verhuizing danwel bij start van het bedrijf. Tussentijds wijzigen is niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
De huidige VOF wordt dan idd gestaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
orf schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:18:
[...]
Ik vind het ook niet zo'n enorm probleem om belasting te betalen. Natuurlijk kijk je naar hoe je dat minimaliseert, maar daarbij houd ik in gedachten wat de geest van de wet is en probeer ik niet de grenzen op te zoeken.
Dat vind ik een goede insteek, vooral doelend op die eerste zin. Je kan tot in het oneindige belastingen proberen te omzeilen, maar realiseer je dat die belastingen uiteindelijk gebruikt worden om je leven te vergemakkelijken: er wordt een weg aangelegd voor je huis, er zijn ziekenhuizen, je opleiding is deels mogelijk gemaakt omdat iedereen belasting betaalt, en je vuilnis kan je simpel naar een nabij verzamelpunt brengen (of hier in België komen ze het zelfs gewoon aan huis ophalen).

Met andere woorden: iedereen is verantwoordelijk om zijn stukje bij te dragen aan de maatschappij. Belastingen betalen is het vervelende stuk aan een samenleving, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Zelf optimaliseer ik ook een en ander, maar dat gaat vooral om optimalisaties die gewoon wettelijk geregeld zijn. Als ik wettelijk de mogelijkheid krijg om op een bepaalde manier minder belastingen te betalen, en die wet is daar ook voor bedoeld, dan zal ik die gebruiken. Ik ga echter geen schijnconstructies en dergelijke opzetten, dat is namelijk gewoon de boel bedriegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

pirke schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:46:
Stop je dan ook met je bedrijf binnen 3 jaar? Je hebt eenmalig de keuze: bij verhuizing danwel bij start van het bedrijf. Tussentijds wijzigen is niet toegestaan.
In de aangehaalde links lees ik dat het kan wijzigen indien je een externe kantoor ruimte zou gaan betrekken, ook al is dat maar voor korte tijd.

Dan zou je voor zeg 3 maanden een regus hokje kunnen huren en dan kan je het wel wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dat is inderdaad een makkelijke manier om 200k netto te verdienen... Toch heb ik een onderbuikgevoel dat er bij controle iets uit te leggen valt. Of dat dan ook daadwerkelijk lukt?

[ Voor 45% gewijzigd door pirke op 29-06-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Giesber schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:49:
[...]

Dat vind ik een goede insteek, vooral doelend op die eerste zin. Je kan tot in het oneindige belastingen proberen te omzeilen, maar realiseer je dat die belastingen uiteindelijk gebruikt worden om je leven te vergemakkelijken: er wordt een weg aangelegd voor je huis, er zijn ziekenhuizen, je opleiding is deels mogelijk gemaakt omdat iedereen belasting betaalt, en je vuilnis kan je simpel naar een nabij verzamelpunt brengen (of hier in België komen ze het zelfs gewoon aan huis ophalen).

Met andere woorden: iedereen is verantwoordelijk om zijn stukje bij te dragen aan de maatschappij. Belastingen betalen is het vervelende stuk aan een samenleving, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Zelf optimaliseer ik ook een en ander, maar dat gaat vooral om optimalisaties die gewoon wettelijk geregeld zijn. Als ik wettelijk de mogelijkheid krijg om op een bepaalde manier minder belastingen te betalen, en die wet is daar ook voor bedoeld, dan zal ik die gebruiken. Ik ga echter geen schijnconstructies en dergelijke opzetten, dat is namelijk gewoon de boel bedriegen.
Maak je daar maar geen zorgen om hoor. Het netto geld wat je hebt kan je weer leuke dingen voor aanschaffen waar weer BTW over betaald wordt. Het is altijd een win win situatie voor de Belastingdienst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Zomaar een vraag droppen out of the blue.

Ik zit nu bij het ministerie en daar is arbo echt heel streng dat ze dat aanhouden, dus als je een volle werkdag draait, minimaal een half uur pauze. In hoeverre is dit bij te tellen bij het urencriterium? Is dit net zoals reistijd (want ja ... verplichting/must om te doen) of is dit off record?

Daarnaast zit ik wat boekhoudkantoren af te struinen, het is wat @wvdl zei, kan het wiel zelf uit proberen te vinden, maar anderzijds, schoenmaker blijf bij je leest en besteed het uit. Heb die berekening dubbel en dwars uitgevoerd in wat ik kost per uur en wat het me zou schelen puur op het inlezen en begrijpen (van de altijd maar weer veranderende regelgeving), en ben eruit, gooi het wel over de schutting ala 'shutup and take my money', dit is wat ik denk dat ik moet betalen, maak er maar aanzienlijk wat minder van en bewijs dat je jezelf dubbel en dwars terug betaald.

Hebben jullie daar geen last van? Dat altijd maar achter die dingen aanzitten of zit iedereen al safe bij een boekhouder? (of doe je het zelf en vind je het prima zo?)
Wat is hier de tendens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
https://www.ondernemerspl...standigheden-voor-zzpers/

Regels voor arbeidstijden
Werkt u als zzp'er onder gezag van een opdrachtgever? Dan wordt u voor de Arbeidstijdenwet als werknemer gezien. U moet zich dan houden aan de regels uit de Arbeidstijdenwet. Ook gelden er regels voor werktijden en rusttijden als u als zzp'er bepaalde werkzaamheden uitvoert.

Ik zou hier toch erg zenuwachtig van worden, want ik lees hier, dat je in principe als medewerker wordt behandeld. En dat kan dus gevolgen hebben voor jouw ondernemerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
BiLLY_daKid schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:32:
https://www.ondernemerspl...standigheden-voor-zzpers/

Regels voor arbeidstijden
Werkt u als zzp'er onder gezag van een opdrachtgever? Dan wordt u voor de Arbeidstijdenwet als werknemer gezien. U moet zich dan houden aan de regels uit de Arbeidstijdenwet. Ook gelden er regels voor werktijden en rusttijden als u als zzp'er bepaalde werkzaamheden uitvoert.

Ik zou hier toch erg zenuwachtig van worden, want ik lees hier, dat je in principe als medewerker wordt behandeld. En dat kan dus gevolgen hebben voor jouw ondernemerschap.
:/ Uhm ... volgens mij bedoel je een correct statement te doen, maar neemt niet weg dat je jezelf even uitcijfert qua wat de regelgeving over het algemeen is. Geldt de arbo niet voor BV's en ZZP'ers ofzo?

OF

Bedoel je dat uit te cijferen dat een ZZP'er ZELF wel bepaald wanneer hij pauzes neemt? In dat geval zitten we in een loop richting ARBO richtlijnen, wat die voorschrijven en geldt nog steeds de vraag hierboven.

( Bottomline: is het een richtlijn ... of wet :D )

[ Voor 13% gewijzigd door LinuX-TUX op 02-07-2018 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
De arbo is niet echt een eenvoudig onderwerp.

Vanuit de ondernemer gezien: zijn met name de administratieve verplichtingen niet altijd van toepassing, omdat ZZP-er zelf verantwoordelijk is. Arboregels (en wetgeving) voornamelijk van toepassing bij gebruik van machines en veiligheid (Ondernemersplein).

Voor een ZZP-er moet een opdrachtgever bijvoorbeeld wel voldoen aan goede kantoor werkplekken, als on-site wordt gewerkt (Werksite), maar rusttijden in principe weer niet van toepassing (Overheid). Dit staat dan weer in het Arbeidstijdenbesluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
BiLLY_daKid schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:58:
De arbo is niet echt een eenvoudig onderwerp.

Vanuit de ondernemer gezien: zijn met name de administratieve verplichtingen niet altijd van toepassing, omdat ZZP-er zelf verantwoordelijk is. Arboregels (en wetgeving) voornamelijk van toepassing bij gebruik van machines en veiligheid (Ondernemersplein).

Voor een ZZP-er moet een opdrachtgever bijvoorbeeld wel voldoen aan goede kantoor werkplekken, als on-site wordt gewerkt (Werksite), maar rusttijden in principe weer niet van toepassing (Overheid). Dit staat dan weer in het Arbeidstijdenbesluit.
Holy crap, dank voor het leesvoer, ga er morgen mee aan de slag. Vond het altijd al dubieus, maar dit is misschien een leuke vrijwaring.

(heb echt op de verkeerde plekken gelezen in het verleden ala 'gij zult dit nastreven', maar dit is andere koek)

edit:
@BiLLY_daKid even een edit ipv slowchat quote :)
Overheid he, nuff said. Het is gewoon dat je in een omgeving zit waar ze formeel afdwingen en je niet kan afwijken. Anderzijds, kunnen ze op de minuut nalopen of ik wel of niet in dienst ben, maar dat heeft te maken met de 'off grid' opdracht en pasjes systeem. Dus ... alles is te traceren en na te rekenen en dan kan de arbo me toch nog in mijn kont bijten als argument. Qua facturabel, niet aanwezigheid.

offtopic:
Ja ik heb weleens eens 6 uur lopen bufferen op een debug sessie en dingen op zitten lossen omdat ik in de flow zat. Lunch geskipped, maar namiddag had ik gewoon mijn eigen "fitness" op het program staan. Kwamen ze inderdaad op terug, meneer; meer dan 4 uur gewerkt zonder pauze. Heb ze toen gezegd dat ik inderdaad gewoon lekker in de flow zat en dat het moest kunnen. Sindsdien ook getwijfeld over jouw argument @BiLLY_daKid

[ Voor 26% gewijzigd door LinuX-TUX op 03-07-2018 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Je hebt ook niet zomaar dezelfde rechten als medewerkers he, zoals verlof of compensaties. Maar die hele arbo is best lastig en ik kan mij voorstellen, helemaal als de opdrachtgever formeel doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

LinuX-TUX schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:11:
Ik zit nu bij het ministerie en daar is arbo echt heel streng dat ze dat aanhouden, dus als je een volle werkdag draait, minimaal een half uur pauze. In hoeverre is dit bij te tellen bij het urencriterium?
Ook zonder dat half uur haal je toch gewoon je urencriterium? Maar indien je het net niet redt, zou ik me niet druk om maken en gewoon er bij tellen.
Dat altijd maar achter die dingen aanzitten of zit iedereen al safe bij een boekhouder? (of doe je het zelf en vind je het prima zo?)
Nope, ik doe het nog steeds zelf, al ettelijke jaren. In het begin had het geen zin omdat ik gewoon heel weinig uurtjes maakte. Tegenwoordig doe ik fulltime ZZP'en en heb ik het zodanig in de vingers dat ik het eigenlijk best leuk werk vind.

Ik ben zelf zeer voorzichtig aangelegd, net als jij. Ik zoek niet de grenzen op, en houd me netjes aan de regels. Als ik de truukjes hoor die andere ZZP'ers uithalen, dan denk ik: dat is niks voor mij. Die schuiven allerlei consumenten-electronica gewoon in de zakelijke boekhouding....

[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 03-07-2018 07:05 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

TucanoItaly schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:04:
Die schuiven allerlei consumenten-electronica gewoon in de zakelijke boekhouding....
10 iPads is wat overdreven over het algemeen, maar die iPhone, laptop en mijn PC staan toch echt in mijn boekhouding :) En allerlei losse dingetjes als kabeltje hier, frutseltje daar, ook gewoon.

Het mag best ruiken, maar niet stinken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
TucanoItaly schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:04:
Ik ben zelf zeer voorzichtig aangelegd, net als jij. Ik zoek niet de grenzen op, en houd me netjes aan de regels. Als ik de truukjes hoor die andere ZZP'ers uithalen, dan denk ik: dat is niks voor mij. Die schuiven allerlei consumenten-electronica gewoon in de zakelijke boekhouding....
Van mijn accountant kreeg ik een beetje de volgende stelregel mee: Zou je het gekocht hebben als je niet dit beroep/vakgebied had gekozen?

Bij mij komt dan een beetje de grens op:
- laptop: zakelijk (werk ik op)
- ipad: zakelijk (50-50 kun je zeggen, maar wil wat met iOS prutsen voor kennis opdoen)
- smartwatch: niet zakelijk.

Ook de smartwatch zou je zakelijk kunnen zetten, "app ontwikkelen voor wearable" maar dat gaat mij dan weer net te shady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gelukkig zit ik in de workspace en mobility tak ;) Heb dus aardig wat devices op de zaak staan voor research and development.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
LinuX-TUX schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:11:
Ik zit nu bij het ministerie en daar is arbo echt heel streng dat ze dat aanhouden, dus als je een volle werkdag draait, minimaal een half uur pauze.
Heb jij er problemen mee om een half uur pauze te houden op een werkdag van 8 uur? Lijkt me best gezond om even een half uurtje te pauzeren... (daarnaast kom je met een fulltime opdracht toch gewoon aan je uren?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
jongetje schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:02:
[...]

Heb jij er problemen mee om een half uur pauze te houden op een werkdag van 8 uur? Lijkt me best gezond om even een half uurtje te pauzeren... (daarnaast kom je met een fulltime opdracht toch gewoon aan je uren?).
Onee, helemaal niet, integendeel. Maar voordat het helemaal uit zijn context gehaald wordt, de vraag was of ik de pauze tijd bij mijn urencriterium mag meetellen of niet.

Ik werk soms ook weleens een halve dag, waarbij dat half uurtje 'verplicht' gewoon irritant is, omdat ik wel nog productief ben en het in mijn optiek prima kan (5 uurtjes knallen, verplichte pauze als je >= 4 uur werkt).

Overigens ga ik het urencriterium wel halen hoor, daar maak ik me echt geen zorgen om :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
iPad heb ik ook zakelijk gekocht, is handig voor presentaties maken/geven, licht en lange accuduur. Een laptop neem ik al niet eens meer mee. Tablets schijnen inmiddels massaal te worden gebruikt in bedrijven bij meetings. Laptop lijkt inmiddels al behoorlijk uit de mode te zijn wat dit betreft. Ik zou niet weten waarom een tablet niet zakelijk geboekt zou kunnen worden.

Dat een tablet ook privé gebruikt kan worden en dat de Nederlandse fiscus alles probeert om zakelijke uitgaven als privé af te doen is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
LinuX-TUX schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:09:
[...]

Onee, helemaal niet, integendeel. Maar voordat het helemaal uit zijn context gehaald wordt, de vraag was of ik de pauze tijd bij mijn urencriterium mag meetellen of niet.

Ik werk soms ook weleens een halve dag, waarbij dat half uurtje 'verplicht' gewoon irritant is, omdat ik wel nog productief ben en het in mijn optiek prima kan (5 uurtjes knallen, verplichte pauze als je 4 uur werkt).

Overigens ga ik het urencriterium wel halen hoor, daar maak ik me echt geen zorgen om :Y)
Tenzij je tijdens je pauzes indirecte werkzaamheden voor je bedrijf verricht niet nee. Maar ik denk dat er maar weinigen zijn die zich hierover ooit druk hebben gemaakt, of je moet wel erg aan het sprokkelen zijn om het urencriterium te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@LinuX-TUX Ik schrijf uren voor lunch gewoon als facturabele tijd en dus binnen criterium. Ik eet achter mijn desk al dan niet op locatie, of ik heb een lunch met projectleden en dan gaat het (te) vaak over inhoud.

@wvdl Als je developer bent, zou ik het verklaarbaar en redelijk vinden als je een of meerdere smartwacht(es) op de zaak zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Pauzes doorfactureren aan de klant? Daar viel mijn mond toch echt even van open.
Dat gaat mij te ver, zelfs al heb je het tijdens de pauzes (ook) over het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Nou ja factureren is niet helemaal waar: ik werk vier dagen vanaf 8.00u in de trein (laptop op schoot als de documenten niet geheim zijn) en om 18.00 weer terug op mijn station en wat avondwerk op een contract van 36..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb ook een 36 uren contract, maar dat loopt door tijdens de vakantie. Dan factureer ik (uiteraard) 0 uren. Dus er is genoeg ruimte om de andere weken extra uren te factureren als ik die maak. Dat geeft ook meer inzicht in hoeveel werk er wordt verzet..

Pagina: 1 ... 69 ... 643 Laatste