Meningen over switchen van Mondeo 2008 naar BMW 5 uit 2003

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:25

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Mijn huidige auto is een Mondeo stationwagon uit 2008. Rijdt heerlijk, goede auto, 228.000 op de teller momenteel.

Het "probleem" is dat het een diesel is en eigenlijk te duur is voor de km's die ik maak (15k a 20k per jaar).

Nu hoorde ik van de youngtimer regeling. In het kort: als een auto 15 jaar of ouder is, hoef je alleen maar 35% van de dagwaarde aan bijtelling te rekenen. Vervolgens kan ik alles op de zaak doen qua kosten. Ik rij grotendeels privé met de auto, dus dat lijkt me wel interessant.

Maar nu even over de auto zelf: m'n huidige geeft geen problemen eigenlijk, vooralsnog. Als ik nu een BMW 5 serie (met rond de 180k tot 220k op de teller) aanschaf, moet ik dan rekening gaan houden met hogere onderhoudskosten / problemen? Als dat zou is, kan ik onder de streep natuurlijk duurder uit komen (ookal kan ik alle kosten zakelijke verrekenen).

ik had wat gegoogled en ANWB site ziet deze auto als betrouwbaar https://www.anwb.nl/auto/...003-09-01/2007-03-01/1559

Dus ik dacht 'dat zit wel goed'. Ik had het met een vriend van me erover, die had een (wel stuk jongere) BMW 3-serie en had toch wel regelmatig wat kosten. Zijn Mercedes Vito geeft ook regelmatig problemen...

is hij nu te voorzichtig / te veel pech gehad met de auto's?

Iemand hier verder een mening over / ervaring met BMW 5-serie uit dat jaar...?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07 20:46
Ik verwacht niet dat een oudere BMW per se duurder is in onderhoud dan een Mondeo. Ga wel zoeken naar een wagen met betrouwbare onderhoudshistorie en eigenaren, want je zit wel in de pool te zoeken waar bepaalde stereotypen ook rijden. Dit is al minder als je wat luxere modellen pakt (525+) omdat die nog aardig aan de prijs zijn.

Hij heeft wel wat bekende problemen, maar welke wagen in dat segment heeft dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Zebby schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:15:
Ik verwacht niet dat een oudere BMW per se duurder is in onderhoud dan een Mondeo. Ga wel zoeken naar een wagen met betrouwbare onderhoudshistorie en eigenaren, want je zit wel in de pool te zoeken waar bepaalde stereotypen ook rijden. Dit is al minder als je wat luxere modellen pakt (525+) omdat die nog aardig aan de prijs zijn.

Hij heeft wel wat bekende problemen, maar welke wagen in dat segment heeft dat niet...
Bedankt voor je reactie!

Ik ben idd ook wel bang voor die 'stereotypes' en dat hij afgeragd is...ik ben zelf totaal niet zo'n persoon, maar auto's van 2003 zijn gewoon minder mooi dan nu en de BMW 5 serie is in dat jaar nieuw uitgekomen. Deze ziet er dus aardig modern uit.

Ik ben ook wel van plan een 'autocoach' mee te nemen, dat principe vond ik vandaag online: https://www.mijnautocoach.nl/

Lijkt me die 270 euro wel waard...even een algemene controle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07 20:46
Boy schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:23:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Ik ben idd ook wel bang voor die 'stereotypes' en dat hij afgeragd is...ik ben zelf totaal niet zo'n persoon, maar auto's van 2003 zijn gewoon minder mooi dan nu en de BMW 5 serie is in dat jaar nieuw uitgekomen. Deze ziet er dus aardig modern uit.

Ik ben ook wel van plan een 'autocoach' mee te nemen, dat principe vond ik vandaag online: https://www.mijnautocoach.nl/

Lijkt me die 270 euro wel waard...even een algemene controle
Ziet er meer uit als een site die je ook gebruikt voor de zoektocht bij een wat duurdere wagen, of wil je echt gaan voor een luxe 530-535? Anders kun je zo'n aankoopkeuring bij bijna alle garages laten uitvoeren, scheelt allicht iets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-07 09:35
Een oudere premium auto vind ik over het algemeen beter rijden dan een nieuwere. Ik zou sowieso even goed kijken naar de staat van onderhoud, en zo'n coach klinkt als een prima idee.

Ik heb zelf verder geen ervaring met BMW, misschien eens een BMW specifiek forum opzoeken met wat aankoopadvies / ervaringen wat dat betreft.

Misschien is youngtimer lease een optie voor je? Is per saldo misschien wat duurder, maar ontzorgt je ook wel wat meer. Zeker met een oudere auto heb je natuurlijk wel de kans op hogere kosten.

Ik rij zelf een Saab 9-3 uit 2002, in de afgelopen 2 jaar de turbo en druklager van de koppeling vervangen. Nu kan ik dat gelukkig zelf, anders was je zeker rond de 1500-2000 euro kwijt geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
L0we schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:40:
Een oudere premium auto vind ik over het algemeen beter rijden dan een nieuwere. Ik zou sowieso even goed kijken naar de staat van onderhoud, en zo'n coach klinkt als een prima idee.

Ik heb zelf verder geen ervaring met BMW, misschien eens een BMW specifiek forum opzoeken met wat aankoopadvies / ervaringen wat dat betreft.

Misschien is youngtimer lease een optie voor je? Is per saldo misschien wat duurder, maar ontzorgt je ook wel wat meer. Zeker met een oudere auto heb je natuurlijk wel de kans op hogere kosten.

Ik rij zelf een Saab 9-3 uit 2002, in de afgelopen 2 jaar de turbo en druklager van de koppeling vervangen. Nu kan ik dat gelukkig zelf, anders was je zeker rond de 1500-2000 euro kwijt geweest.
Ik heb toevallig deze ochtend eens een aanvraag gedaan wat de leasekosten zouden zijn van zo'n auto. Ik verwacht eigenlijk dat de maandprijs te hoog uit komt vanwege het risico voor deze leasmaatschappijen, maar eens kijken wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-07 12:14

snmght

imho dan he

Als ik een goede youngtimer dealer mag adviseren: AutoHan is er zo een. Heeft ook regelmatig mooie BMW's. Als je gewoon graag een goedkoper, premium atlernatief voor de Mondeo zoekt (maar niet per se een BMW) kun je ook bij Marco Hofs kijken voor een goede Mercedes.

Edit, zie dat geen van beiden op dit moment een 5 touring heeft staan maar bij AutoHan wordt er wel een verwacht.

[ Voor 20% gewijzigd door snmght op 23-05-2018 13:40 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet je niet de BTW regeling op een youngtimer? Dat kan aardig in de papieren lopen. Op mijn SL van 1997 moet ik jaarlijks nog 2500 euro extra BTW aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14

BCC

De onderhoudskosten van oude grotos autos gaan zo naar de 2000 euro per jaar. Daar was een grafiekje van van de ANWB wat ik nu niet kan vinden. Echt veel goedkoper is het denk ik niet; hoogstens krijg je voor jouw gevoel veel meer waar voor je geld. Echt goedkoop autorijden is iets wat in Nederland niet meer kan helaas, desalniettemin rijden wij ook een Volkswagen Multivan 2003 zakelijk & prive.

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 23-05-2018 13:54 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
snmght schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:39:
Als ik een goede youngtimer dealer mag adviseren: AutoHan is er zo een. Heeft ook regelmatig mooie BMW's. Als je gewoon graag een goedkoper, premium atlernatief voor de Mondeo zoekt (maar niet per se een BMW) kun je ook bij Marco Hofs kijken voor een goede Mercedes.

Edit, zie dat geen van beiden op dit moment een 5 touring heeft staan maar bij AutoHan wordt er wel een verwacht.
Dat is Noord-Holland, dat is wat ver weg voor mij vanuit Limburg ;)

Het hoeft niet persé een BMW te zijn idd, maar momenteel wil ik ongeveer 7 a 8000 uitgeven aan de auto.

Een 5 touring kan sowieso niet, want die is pas in 2004 op de markt gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:41:
Vergeet je niet de BTW regeling op een youngtimer? Dat kan aardig in de papieren lopen. Op mijn SL van 1997 moet ik jaarlijks nog 2500 euro extra BTW aftikken.
2500 euro? Dan reken je 2,7% op zo'n 55k?

Ik geloof dat ik maar 1,5% hoef te doen op de cataloguswaarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
BCC schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:50:
De onderhoudskosten van oude grotos autos gaan zo naar de 2000 euro per jaar. Daar was een grafiekje van van de ANWB wat ik nu niet kan vinden. Echt veel goedkoper is het denk ik niet; hoogstens krijg je voor jouw gevoel veel meer waar voor je geld. Echt goedkoop autorijden is iets wat in Nederland niet meer kan helaas, desalniettemin rijden wij ook een Volkswagen Multivan 2003 zakelijk & prive.
2000? Da's flink, ookal bruto in dit geval dan...als je de grafiek vind, zie ik 'm graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Tja dat is iig mijn ervaring met youngtimers. De vw mag komende week ook weer naar de garage om lekkende sproeiers te laten vervangen. Dus dit jaar wordt iig duurder. Daarna moet hij wel weer 3 ton kunnen maken, maar toch - goedkoop is het niet.

Dit is ook wel relevant: https://www.autoblog.nl/n...r-voor-youngtimers-102958

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 23-05-2018 14:22 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BCC schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:14:
Tja dat is iig mijn ervaring met youngtimers. De vw mag komende week ook weer naar de garage om lekkende sproeiers te laten vervangen. Dus dit jaar wordt iig duurder. Daarna moet hij wel weer 3 ton kunnen maken, maar toch - goedkoop is het niet.
Mee eens. Het valt of staat ook met het onderhoud wat door de vorige eigenaar is gedaan. Een goede youngtimer heeft alle boekjes en papieren erbij zitten. Carfax rapport erbij en het liefste een origineel NL auto. Ik was binnen een jaar 6000 euro kwijt aan onderhoud. Sommige dingen mogen voor een auto van ruim 20 jaar oud, andere dingen had ik nog niet op gehoopt. Maar dat heb je met oudere auto's, dingen gaan nu eenmaal kapot. Minder afschrijving maar meer onderhoud. Voor mij reden om het niet meer te doen. Van afschrijving heb ik alleen boekhoudkundig wat werk, steeds naar de garage moeten met alle ergernissen van dien ben je snel zat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Hmm, ik had me eigenlijk best al een beetje op verheugd om een andere auto te gaan rijden, had ik ook wel gehad als ik van een andere auto naar de Ford Mondeo was gegaan.

Maar toch lijkt het me nog voordeliger aangezien een liter benzine me netto zo 1 euro zal gaan kosten (btw eraf en als kosten voor de zaak).

Maar nog eens over nadenken...

sowieso is die nieuwe 5-serie pas in juli op de markt gekomen en heb ik nog minimaal 2 maandjes om erover na te denken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 15:57
De E60 waar je het over hebt is niet de meest betrouwbare 5 serie ooit gemaakt, daarnaast wil je er een uit het eerste productiejaar wat meestal ook niet de beste keus is. Volgens mij zijn vooral de diesels en de v8 degene die je moet vermijden, maar daar ligt je interesse ook niet. Auto's uit deze jaren hebben vooral last van elektrische issues dus controleer alles goed.

Je kan er voor kiezen de auto voor de IB zakelijk te rijden en voor de BTW prive. Dat komt in veel gevallen goedkoper uit omdat je dan geen correctie privégebruik op de btw hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Malt007 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:48:
De E60 waar je het over hebt is niet de meest betrouwbare 5 serie ooit gemaakt, daarnaast wil je er een uit het eerste productiejaar wat meestal ook niet de beste keus is. Volgens mij zijn vooral de diesels en de v8 degene die je moet vermijden, maar daar ligt je interesse ook niet. Auto's uit deze jaren hebben vooral last van elektrische issues dus controleer alles goed.

Je kan er voor kiezen de auto voor de IB zakelijk te rijden en voor de BTW prive. Dat komt in veel gevallen goedkoper uit omdat je dan geen correctie privégebruik op de btw hoeft te maken.
Ik werk veel van thuis uit. Ik hoef niet heel vaak met m'n auto weg en rij redelijk wat privé (schoonfamilie woont 100 km van me vandaan, m'n vrouw neemt de auto regelmatig mee naar het werk (ook zo'n 30km enkel).Dus vandaar lijkt het me interessant om 'm zakelijk te gaan rijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
Boy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:51:
[...]

Ik werk veel van thuis uit. Ik hoef niet heel vaak met m'n auto weg en rij redelijk wat privé (schoonfamilie woont 100 km van me vandaan, m'n vrouw neemt de auto regelmatig mee naar het werk (ook zo'n 30km enkel).Dus vandaar lijkt het me interessant om 'm zakelijk te gaan rijden
Als je veel prive rijdt dan is een youngtimer al snel goedkoper, maar maak een excelmodel waarin je alle parameters verwerkt en kijk hoe je het goedkoopst uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Malt007 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:01:
[...]

Als je veel prive rijdt dan is een youngtimer al snel goedkoper, maar maak een excelmodel waarin je alle parameters verwerkt en kijk hoe je het goedkoopst uit bent.
Had ik idd ook al gedaan. Als ik het goed heb uitgerekend, ben ik (los van onderhoudskosten, dat weet ik nog niet zo en het zijn verschillende auto's, moeilijk te vergelijken) ongeveer 90 euro per maand goedkoper uit met de BMW. Een Opel Signum is 120 euro goedkoper per maand. Een Kia Sorento zo'n 60 euro (hoog brandstofverbruik)

(bij zo'n 18.000 km per jaar)

edit: ah, shit...vergeten de BTW compensatie van 1,5%. dat is ook zo'n 66 euro per maand...

[ Voor 8% gewijzigd door Boy op 23-05-2018 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

Wanneer je een diesel neemt, heb je ook het risico dat je binnenkort verplicht extra roetfilters oid moet plaatsen en/of bepaalde steden niet meer in mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:22
interessant onderwerp.

Ik zit in een zelfde soort situatie. Nu een V50 diesel uit 2007 voor de deur die veel stil staat (misschien 500 km per maand). Per maand best duur met de wegenbelasting.

Misschien dat ik hem weg wil doen en dan kies voor een V70 uit 2003/2004. Evt. dat ik hem een jaartje privé rijd. Youngtimers zijn vaak duurder dan auto's die nog net geen youngtimer is.

Hopelijk blijft de regeling nog wel een aantal jaren bestaan, anders zit je straks met een onverkoopbare auto.

Ik zit zelfs nog met een scheef oog naar een electrische auto te kijken. Ik kan thuis laden, en rij nauwelijks grote afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Ranja3000 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:40:
interessant onderwerp.

Ik zit in een zelfde soort situatie. Nu een V50 diesel uit 2007 voor de deur die veel stil staat (misschien 500 km per maand). Per maand best duur met de wegenbelasting.

Misschien dat ik hem weg wil doen en dan kies voor een V70 uit 2003/2004. Evt. dat ik hem een jaartje privé rijd. Youngtimers zijn vaak duurder dan auto's die nog net geen youngtimer is.

Hopelijk blijft de regeling nog wel een aantal jaren bestaan, anders zit je straks met een onverkoopbare auto.

Ik zit zelfs nog met een scheef oog naar een electrische auto te kijken. Ik kan thuis laden, en rij nauwelijks grote afstanden.
Ik had zelf eigenlijk meer interesse in de audi a6 van 2004 (helemaal weg van die auto!), maar omdat die buiten de regeling valt, heb ik die genegeerd. Een jaar privé rijden lijkt me niet te doen. Ik ben ZZP-er en als ik 'm dan zakelijk wil gaan rijden, moet er een substantieel verschil zijn in gebruik van de auto om het te verantwoorden 'm van prive naar zakelijk te doen.

Electrisch was het eerste waar ik naar aan het kijken was, een leasauto zoals de Hyundai Kona Electric. Deze, omdat hij een hoge actieradius heeft. Ik moet wel naar bijv Tilburg / Dordrecht en terug kunnen zonder te moeten laden (eis van m'n vrouw, die gaat niet ergens zoeken naar een laadpaal als ze bij familie langsgaat :p ). Maar dat leasebedrag is best hoog, zo'n 775 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Je kunt ook een Golf GTE kopen van 2 jaar oud, die kosten inmiddels de helft van de nieuwwaarde en zijn nog wel bijtellingsvriendelijk. Koop een ex-leaser en dan kun je de BTW ook nog eens terugvragen.

Overigens heb ik deze hele calculatie een half jaar geleden gedaan om er vervolgens achter te komen dat mijn oude auto (Leon 1.4 TSI uit 2009) door blijven rijden gewoon het goedkoopste was, op de voet gevolgd door het kopen van een Leon 1.6 TDI uit 2016 voor een schijtprijs, wat ik dan ook gedaan heb :-).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ranja3000
Ik was vergeten dat dat model a6 er al in 2004 was. Misschien toch interessant om de modeo nog even te houden?

Een 5 serie of a6 zal betreft onderhoud niet de goedkoopste zijn, maar dan rijd je wel in wat leuks.

Ik had via onderstaande link een excel bestand gevonden waar de berekening van electrisch rijden staat. Ik weet niet of het nog actueel is, maar qua maandlasten nog best te doen. In 2019 blijf je 4% bijtelling betalen voor de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde. Daarboven betaal je 22%.

https://www.google.nl/amp...-en-bv-aanschaf-2016/amp/

Ik ben benieuwd wat de Kona gaat kosten. Of evt de model 3

Maar goed, als je veel rijdt is het laden misschien nog irritant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De model 3 gaat denk ik een stuk meer kosten dan gedacht.

https://ev-database.nl/auto/1060/Tesla-Model-3

geschatte prijs van €40.000,-
Ik denk alleen dat dit zeker wel hoger gaat uitkomen. Verder wil je als optie waarschijnlijk het extra accupakket a €10.000,- en wat opties en je zit al snel op de 60k+

Dus vanaf 2019 betaal je dan 22% bijtelling over die 10k boven de 50k grens.
Hakt er toch wel in.

https://www.autoblog.nl/n...n-de-tesla-model-3-104311
Reken al die opties (Premium Upgrade, Auto Pilot etc) naar een Nederlandse Model 3 en de elektrische auto zou hier, inclusief 21% BTW, zo’n 60.000 euro kunnen gaan kosten. Dit is slechts een prijsindicatie op basis van de Amerikaanse optielijst. Een officiële Nederlandse prijs is er nog niet.
Verder is de productie uitgesteld naar (laat) 2019?

Ik heb destijds mijn koopoptie op de model 3 geannuleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Viper® op 23-05-2018 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Ranja3000 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:14:
Ik was vergeten dat dat model a6 er al in 2004 was. Misschien toch interessant om de modeo nog even te houden?

Een 5 serie of a6 zal betreft onderhoud niet de goedkoopste zijn, maar dan rijd je wel in wat leuks.

Ik had via onderstaande link een excel bestand gevonden waar de berekening van electrisch rijden staat. Ik weet niet of het nog actueel is, maar qua maandlasten nog best te doen. In 2019 blijf je 4% bijtelling betalen voor de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde. Daarboven betaal je 22%.

https://www.google.nl/amp...-en-bv-aanschaf-2016/amp/

Ik ben benieuwd wat de Kona gaat kosten. Of evt de model 3

Maar goed, als je veel rijdt is het laden misschien nog irritant...
Als je die excel sheet volgt, moet je wel dat geld hebben liggen voor een auto.

De Kona gaat trouwens max 50.000 kosten voor de duurste versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
SeatRider schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:07:
Je kunt ook een Golf GTE kopen van 2 jaar oud, die kosten inmiddels de helft van de nieuwwaarde en zijn nog wel bijtellingsvriendelijk. Koop een ex-leaser en dan kun je de BTW ook nog eens terugvragen.

Overigens heb ik deze hele calculatie een half jaar geleden gedaan om er vervolgens achter te komen dat mijn oude auto (Leon 1.4 TSI uit 2009) door blijven rijden gewoon het goedkoopste was, op de voet gevolgd door het kopen van een Leon 1.6 TDI uit 2016 voor een schijtprijs, wat ik dan ook gedaan heb :-).
In mijn berekening is het rijden van een BMW 316i zakelijk als youngtimer goedkoper dan het rijden van een 5 jaar oude Kia Picanto privé. Dit was wel voor 10.000 km/jaar. De Kona rijden kost ongeveer 2x zoveel als de oude BMW en dan reken ik de kosten voor de financiering niet mee.

[ Voor 6% gewijzigd door -DarkShadow- op 23-05-2018 16:29 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja3000
Boy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:25:
[...]

Als je die excel sheet volgt, moet je wel dat geld hebben liggen voor een auto.

De Kona gaat trouwens max 50.000 kosten voor de duurste versie
Volgens mij staat er ook een kostenpost van rente op een lening. Staat in het excel bestand op 5,5% uit mijn hoofd.
Of je geld moet lenen voor een auto is een 2de overigens...

Ok. Nette prijs voor de kona. Dan blijf je ook in 2019 op de 4% bijtelling. Ik ben bang dat de model 3 boven de 50.000 uitkomt, zeker de versie met groter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

-DarkShadow- schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:27:
[...]

In mijn berekening is het rijden van een BMW 316i zakelijk als youngtimer goedkoper dan het rijden van een 5 jaar oude Kia Picanto privé. Dit was wel voor 10.000 km/jaar. De Kona rijden kost ongeveer 2x zoveel als de oude BMW en dan reken ik de kosten voor de financiering niet mee.
Ik heb maar 1 youngtimer in overweging genomen en dat was de BMW 7-serie fully loaded. Die was operationeel nogal aan de prijs ;-).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:19
Boy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:11:
[...]
edit: ah, shit...vergeten de BTW compensatie van 1,5%. dat is ook zo'n 66 euro per maand...
Gelukkig is die 66 euro dan weer bruto, dus blijft er ongeveer 33 euro over (in de hoogste belastingschijf)

Ik rij zelf een 530i uit 2001, gekocht met 260k , nu ruim een jaar verder toch zo'n 25k kilometers erbij gezet. Best wel wat kosten aangemaakt, maar blijft steken op net geen 1400 ex. btw per jaar.

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
marsman schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:47:
[...]

Gelukkig is die 66 euro dan weer bruto, dus blijft er ongeveer 33 euro over (in de hoogste belastingschijf)

Ik rij zelf een 530i uit 2001, gekocht met 260k , nu ruim een jaar verder toch zo'n 25k kilometers erbij gezet. Best wel wat kosten aangemaakt, maar blijft steken op net geen 1400 ex. btw per jaar.
Ow, die btw correctie mag ik ook als kosten op de zaak gooien? Dat wist ik niet..bedankt!

1400 ex btw zijn dan ook weer bruto trouwens?

[ Voor 4% gewijzigd door Boy op 23-05-2018 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marsman
Boy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:04:
[...]
1400 ex btw zijn dan ook weer bruto trouwens?
yes, bruto. Daarnaast zijn alle kosten als brandstof, tol, MRB, verzekering, parkeren, autowassen etc aftrekbaar, en waar van toepassing is ook de BTW aftrekbaar.

Alles bij elkaar had ik 6800 euro aan kosten (ex. btw) die aftrekbaar waren.
Bijtelling IB 1400 (bruto)
Bijtelling BTW 1037 (bruto)

Met 10.000 zakelijke kilometer was ik met 1900 euro een stuk slechter afgeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
marsman schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:42:
[...]

yes, bruto. Daarnaast zijn alle kosten als brandstof, tol, MRB, verzekering, parkeren, autowassen etc aftrekbaar, en waar van toepassing is ook de BTW aftrekbaar.

Alles bij elkaar had ik 6800 euro aan kosten (ex. btw) die aftrekbaar waren.
Bijtelling IB 1400 (bruto)
Bijtelling BTW 1037 (bruto)

Met 10.000 zakelijke kilometer was ik met 1900 euro een stuk slechter afgeweest.
Staat die btw correctie niet volledig los van de ib? Kan hier niks over vinden en het lijkt me apart dat je een btw correctie als kosten kan opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsman
Malt007 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:04:
[...]

Staat die btw correctie niet volledig los van de ib? Kan hier niks over vinden en het lijkt me apart dat je een btw correctie als kosten kan opvoeren.
Blijft een 'eeuwige' discussie, zie onder andere:
Belastingdienst: .
https://www.belastingdien...rnemers/zakelijke_kosten/
"Soms kunt u de btw niet aftrekken. Dan mag u bij de winstberekening de kosten aftrekken inclusief btw"

en
https://wiki.acumulus.nl/...jtelling-auto-van-de-zaak
"De BTW-bijtelling verschijnt in het overzicht Aangifte omzetbelasting bij rubriek 1d in het laatste kwartaal. Deze BTW-bijtelling mag weer worden afgetrokken van de winst. Dit doet Acumulus automatisch."

en
https://www.higherlevel.n...1?action=display;start=15
Daar staan wat verschillende meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
marsman schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:34:
[...]

Blijft een 'eeuwige' discussie, zie onder andere:
Belastingdienst: .
https://www.belastingdien...rnemers/zakelijke_kosten/
"Soms kunt u de btw niet aftrekken. Dan mag u bij de winstberekening de kosten aftrekken inclusief btw"

en
https://wiki.acumulus.nl/...jtelling-auto-van-de-zaak
"De BTW-bijtelling verschijnt in het overzicht Aangifte omzetbelasting bij rubriek 1d in het laatste kwartaal. Deze BTW-bijtelling mag weer worden afgetrokken van de winst. Dit doet Acumulus automatisch."

en
https://www.higherlevel.n...1?action=display;start=15
Daar staan wat verschillende meningen.
toon volledige bericht
Lijkt erop dat het dus niet mag, alleen om te checken of het forfait niet hoger is dan de terug te vragen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsman
Malt007 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:12:
[...]
Lijkt erop dat het dus niet mag, alleen om te checken of het forfait niet hoger is dan de terug te vragen btw.
Laatste wat ik er over zeg, om de discussie niet te veel offtopic te gaan:
Van af het besloten forum Fiscaal Dienstverleners
Redactie Forum FD
16 januari 2015 13:36
De over de bijtelling privégebruik auto verschuldigde btw maakt deel uit van de autokosten. Hoofdregel voor het privégebruik auto is conform art.3.20 Wet IB 2001. Onder de waarde in het economische verkeer wordt verstaan de catalogusprijs incl. omzetbelasting. Bij de bepaling van de onttrekking wordt de omzetbelasting geacht in de onttrekking van 25% enz. te zijn opgenomen en niet bij de onttrekking van 25% te worden opgeteld. Onder omstandigheden is de bijtelling voor privégebruik van de auto op de zaak gemaximeerd tot de werkelijk gemaakte kosten. Dit berust op een arrest van de Hoge Raad: HR 10 juni 2005, BNB 2005/294. In dat arrest overwoog de Hoge Raad: "Gelijk de Hoge Raad heeft overwogen in - onder meer - zijn arrest van 17 maart 1993, nr. 28 678, BNB 1993/166, moet er in het algemeen van worden uitgegaan dat de aan het houden van een personenauto verbonden kosten die ingevolge voormelde bepaling worden geacht niet ten behoeve van de onderneming te zijn gemaakt, in enig jaar niet hoger kunnen worden gesteld dan de in dat jaar te dezer zake werkelijk gemaakte kosten. "
Met ingang van 1 juli 2011 is de regeling privégebruik auto in de omzetbelasting naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak gewijzigd. Niet langer dient in de btw-aangifte een correctie op de in aftrek te brengen voordruk wegens autokosten te worden gemaakt, maar wordt het privégebruik als een fictieve, aan omzetbelasting onderworpen, dienst aangemerkt. Conform de btw-richtlijn wordt zowel voor het privégebruik, waaronder woon-werkverkeer, van de auto door de ondernemer als zijn personeel aangesloten bij de correctie via de fictieve dienst van artikel 4, tweede lid van de Wet OB, in geval deze auto om niet ter beschikking wordt gesteld. De aftrek van voorbelasting wordt dan via de heffing over deze dienst gecorrigeerd naar het werkelijke gebruik dat van de auto voor privédoeleinden wordt gemaakt.
De omzetbelasting afgedragen wegens de fictieve dienst wordt in de forfaitaire onttrekking als kosten opgenomen (HR 10 juni 2005) of maakt deel uit van de ex art.3.20 forfaitair bepaalde onttrekking wegens privégebruik. Dit bedrag verhoogt de autokosten en heeft dus invloed op de maximale bijtelling op basis van de werkelijk gemaakte kosten.
Met vriendelijke groet,
Redactie Forum Fiscaal Dienstverleners
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 23:00
Kijk eens bij MIC in Middelburg, die heeft regelmatig mooie bmw youngtimers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:05
Is het bij 15-20K per jaar niet rendabeler om een jong gebruikte EV aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:46
Viper® schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:22:
De model 3 gaat denk ik een stuk meer kosten dan gedacht.

https://ev-database.nl/auto/1060/Tesla-Model-3

geschatte prijs van €40.000,-
Ik denk alleen dat dit zeker wel hoger gaat uitkomen. Verder wil je als optie waarschijnlijk het extra accupakket a €10.000,- en wat opties en je zit al snel op de 60k+

Dus vanaf 2019 betaal je dan 22% bijtelling over die 10k boven de 50k grens.
Hakt er toch wel in.

https://www.autoblog.nl/n...n-de-tesla-model-3-104311

[...]

Verder is de productie uitgesteld naar (laat) 2019?

Ik heb destijds mijn koopoptie op de model 3 geannuleerd.
toon volledige bericht
De Model 3 gaat gewoon 35.000 dollar kosten, = ~30.000 euro = ~36.000 euro inclusief BTW.

Dat je 'm op dit moment enkel met long-range accupakket kan bestellen (+9000 dollar, ex btw) en met andere opties die 5000 dollar extra kosten, doet daar niks aan af. In principe kan je 'm nu toch niet bestellen :P
Als je wil kan je prima een kale Model 3 halen voor ver onder de 50.000 euro bijtellingsgrens - mocht die auto ooit goed leverbaar worden natuurlijk :+ voorlopig zijn er productieproblemen en krijgt de VS voorrang.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Noord27 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:01:
Is het bij 15-20K per jaar niet rendabeler om een jong gebruikte EV aan te schaffen?
Ik denk t wel, maar dat ligt op dit moment nog wat boven mijn prijsklasse of ze zijn te klein / weinig actieradius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Invester in een goede basis, bijvoorbeeld een lagere kilometerstand / goede onderhoudshistorie.

Mijn inziens kan je het geld beter aan de voorkant uitgeven dan de achterkant (onderhoud ed.)

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar laat je ook adviseren over de 2% ? Btw prive correctie daar moet je als ondernemer dacht ik ook iets mee (klok en klepel verhaal voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Boy schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 06:42:
[...]

Ik denk t wel, maar dat ligt op dit moment nog wat boven mijn prijsklasse of ze zijn te klein / weinig actieradius
Vergeet niet dat EV's stukken betrouwbaarder zijn en vrij gesteld zijn van bepaalde lasten. Plus rijden is vele malen goedkoper door vrijwel geen onderhoud en duidelijke lagere variabele en vaste lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 07:35:
[...]

Vergeet niet dat EV's stukken betrouwbaarder zijn en vrij gesteld zijn van bepaalde lasten.
Hier moet je wel rekening houden dat dit de wereld van vandaag is en het morgen in theorie anders kan zijn (al geldt hetzelfde bij j youngtimers)

Betrouwbaarheid voor EV is nog niet zoveel over te zeggen als bij de klassieke aandrijving, het is simpelweg nog niet dermate lang op de markt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
@Napo Feit is dat er veel minder onderdelen in een EV zitten als bij een brandstofmotor. En wat er niet in zit kan ook niet stuk gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:08:
@Napo Feit is dat er veel minder onderdelen in een EV zitten als bij een brandstofmotor. En wat er niet in zit kan ook niet stuk gaan. ;)
Helaas niet altijd een garantie voor een hogere betrouwbaarheid. Hoewel aantal onderdelen van invloed is zie je ook dat het hebben van meer robuste onderdelen vele malen betrouwbaarder kunnen zijn dan een enkel onderdeel dat minimaal ontworpen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Op dit moment is zakelijk een EV rijden ongeveer net zo duur/goedkoop als zakelijk een benzine auto rijden. Een paar jaar geleden was een EV veel goedkoper ivm de driedubbele belastingkorting die je had. Zijn er al bedrijven die Youngtimers ombouwen naar EV? Dan wordt het nl. wel weer interessanter.

https://www.tijd.be/sabat...78010?ckc=1&ts=1527146144 en http://www.newelectric.nl/automotive/

Dit is machtig :) https://www.olino.org/art...rische-wagen/#more-106177

[ Voor 30% gewijzigd door BCC op 24-05-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Noord27 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 07:35:
[...]

Vergeet niet dat EV's stukken betrouwbaarder zijn en vrij gesteld zijn van bepaalde lasten. Plus rijden is vele malen goedkoper door vrijwel geen onderhoud en duidelijke lagere variabele en vaste lasten.
Ja, dat geloof ik en heb daar zeker interesse in! Maar dan nog moet ik makkelijk 250 km kunnen rijden zonder opladen. De Hyundai Kona / Kia Niro zijn interessante opties, maar dan zou ik moeten gaan leasen. Ik heb niet het geld liggen (ook geen 2e hands) EV aan te schaffen momenteel.

M'n bedrijf moet eerst even wat meer lift-off krijgen wil ik dat kunnen betalen ;)

Ik ga ook niet lenen voor een auto (mag niet van de baas ;) en ben ik het ook nu wel mee eens tov hoe ik er vroeger over dacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Boy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:09:
[...]
wil ik ongeveer 7 a 8000 uitgeven aan de auto.
Bij 8000 euro heb je het nog steeds over een bijtelling van 2800 euro p/j. Zou je dan niet liever gewoon een nieuwe goed aangekleden Octavia/Megane rijden van 1-2 jaar oud? Dan zit je qua cataloguswaarde rond de 30.000 voor 6600 euro bijtelling.

Volgens mij is dat verschil in bijtelling kleiner dan het verschil in onderhoud en risico op dure reparaties of "schade" door pech. Afschrijving zal elkaar waarschijnlijk niet eens zoveel ontlopen, omdat er geen markt is voor zware oude auto's met een hoge kilometerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:36
Napo schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:20:
[...]

Helaas niet altijd een garantie voor een hogere betrouwbaarheid. Hoewel aantal onderdelen van invloed is zie je ook dat het hebben van meer robuste onderdelen vele malen betrouwbaarder kunnen zijn dan een enkel onderdeel dat minimaal ontworpen is
Uiteraard, maar het staat buiten kijf dat een auto met een verbrandingsmotor over een flink aantal onderdelen beschikt die slijten of een hoge kans op falen hebben. Denk hierbij aan uitlaten, koppelingen, versnellingsbakken, distributieriemen/kettingen, benzinetoevoer, ontsteking, een systeem voor smering, katalysatoren, etc. Dat is nog buiten de motor op zich die een veel foutgevoeliger en ingewikkelder geheel is dan een elektromotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Deveon schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:38:
[...]

Bij 8000 euro heb je het nog steeds over een bijtelling van 2800 euro p/j. Zou je dan niet liever gewoon een nieuwe goed aangekleden Octavia/Megane rijden van 1-2 jaar oud? Dan zit je qua cataloguswaarde rond de 30.000 voor 6600 euro bijtelling.

Volgens mij is dat verschil in bijtelling kleiner dan het verschil in onderhoud en risico op dure reparaties of "schade" door pech. Afschrijving zal elkaar waarschijnlijk niet eens zoveel ontlopen, omdat er geen markt is voor zware oude auto's met een hoge kilometerstand.
Octavia netto per maand bij 42% schaal: 6600*0,58/12 => 319
BMW 5 => 2800*0,58/12 => 135

verschil is 184 per maand, ~ 2200 euro wat ik netto meer kwijt ben. Kosten voor de BMW zullen zakelijk zijn, dan moet ik volgens mij toch aardig wat kosten maken op een jaar om voordeliger uit te zijn.

En Octavia van 2015/2016 is 16.000 to 20.000 . Dat geld heb ik (nog) niet liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
marsman schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:07:
[...]

Laatste wat ik er over zeg, om de discussie niet te veel offtopic te gaan:
Van af het besloten forum Fiscaal Dienstverleners

[...]
Ben van mening dat het gewoon on topic is aangezien het de TS voornamelijk om de kosten gaat en dit er een essentieel onderdeel van is.

Het staat er allemaal nogal ingewikkeld maar volgens mij komt het er op neer dat je de btw-correctie als negatieve voorbelasting moet opnemen. Dit opdat het forfait nooit hoger mag zijn dan de werkelijke btw aftrek.
Deveon schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:38:
[...]

Bijna 4.000 meer bijtelling betalen om in 13 in een dozijn Megane of Octavia te rijden en dan is de aanschaf ook nog eens vele malen hoger. Ik snap (en ben blij) dat mensen bang zijn om een wat oudere luxe wagen te rijden maar in de realiteit vallen de kosten ontzettend mee. Je kan pech hebben (of ik heb tot nu toe altijd geluk) maar in de praktijk zijn de kosten nauwelijks hoger als je bijvoorbeeld een 15 jaar oude Mercedes V8 rijdt. Een relatief eenvoudige BMW 520i kost voor een beurt echt niet veel meer dan een Octavia 2.0 en in ieder geval nooit 4.000 per jaar meer.

[ Voor 49% gewijzigd door Malt007 op 24-05-2018 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Malt007 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:45:
[...]

Bijna 4.000 meer bijtelling betalen om in 13 in een dozijn Megane of Octavia te rijden en dan is de aanschaf ook nog eens vele malen hoger. Ik snap (en ben blij) dat mensen bang zijn om een wat oudere luxe wagen te rijden maar in de realiteit vallen de kosten ontzettend mee. Je kan pech hebben (of ik heb tot nu toe altijd geluk) maar in de praktijk zijn de kosten nauwelijks hoger als je bijvoorbeeld een 15 jaar oude Mercedes V8 rijdt. Een relatief eenvoudige BMW 520i kost voor een beurt echt niet veel meer dan een Octavia 2.0 en in ieder geval nooit 4.000 per jaar meer.
sowieso komt de bijtelling nog lager uit. De dagwaarde van de auto is lager dan wat ik ervoor zal betalen (ik zag op ANWB site ~ 5500 euro dagwaarde).

Maar ik hoor altijd maar BMW duur in onderhoud, dure onderdelen...dat denk jij dat wel mee zal vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Boy schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:08:
[...]

sowieso komt de bijtelling nog lager uit. De dagwaarde van de auto is lager dan wat ik ervoor zal betalen (ik zag op ANWB site ~ 5500 euro dagwaarde).

Maar ik hoor altijd maar BMW duur in onderhoud, dure onderdelen...dat denk jij dat wel mee zal vallen?
De dagwaarde of 'de waarde in het economisch verkeer' is natuurlijk niet wat er op die site staat maar wat jij ervoor betaald. Wel neemt het bedrag ieder jaar af aangezien de waarde afneemt.

Onderdelen zijn wellicht iets duurder en neem aan dat je het onderhoud niet gaat doen bij een bmw garage, dat heeft geen toegevoegde waarde meer gezien het uurloon daar. Ik denk dat je vooral elektrische problemen kan verwachten, dat is nou eenmaal een zwak punt van auto's uit die jaren en de E60 zit er vol mee. Bij mijn auto zitten daar ook veruit de meeste kosten in, massage stoelen, stoelverwarming, stoelventilatie, elektrische stoelverstelling met geheugen, rollo, key-less go, cruisecontrol met automatisch afstandhouden, parkeersensoren rondom, etc. Veel van dit soort opties zijn geïntroduceerd in deze jaren en waren wellicht nog niet 100% uitontwikkeld, er kan dus een hoop kapot gaan.

https://www.autoblog.nl/n...video-aankoopadvies-61809

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Boy schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:08:
[...]

Nou, nee dat denk ik niet. Heb toevallig vorige week te horen gekregen wat mijn schoonvader af moest rekenen voor de allereerste beurt van zijn X1 (20.000km op de teller). Ik denk dat ze met platina of witgouden wielmoeren werken bij BMW..

Aanschaf is maar 1 onderdeel van de totale kosten. Zeker bij een 15+ jaar oude bolide met respectabele kilometerstand geef je hoogst waarschijnlijk op korte termijn ook hetzelfde bedrag uit aan de onderhoud en reparatiekosten. Vooral dingen als versnellingsbakken, roetfilters en krukaslagers zijn van die dingen die gewoon aan slijtage onderhevig zijn en er flink in hakken mocht het zo ver zijn. Zelfs met perfect onderhoud is dat niet te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Noord27 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:48:
[...]

Nou, nee dat denk ik niet. Heb toevallig vorige week te horen gekregen wat mijn schoonvader af moest rekenen voor de allereerste beurt van zijn X1 (20.000km op de teller). Ik denk dat ze met platina of witgouden wielmoeren werken bij BMW..

Aanschaf is maar 1 onderdeel van de totale kosten. Zeker bij een 15+ jaar oude bolide met respectabele kilometerstand geef je hoogst waarschijnlijk op korte termijn ook hetzelfde bedrag uit aan de onderhoud en reparatiekosten. Vooral dingen als versnellingsbakken, roetfilters en krukaslagers zijn van die dingen die gewoon aan slijtage onderhevig zijn en er flink in hakken mocht het zo ver zijn. Zelfs met perfect onderhoud is dat niet te voorkomen.
Ok, bedankt! Ik ga er dan ook nog maar eens goed over nadenken dan...ook omdat het een eerste versie is van de e60...is goed navraag doen...en zo'n autocoach zal ik dan zeker inschakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Het is een rekensommetje met persoonlijke voorkeuren denk ik..

Als je dan toch voor de 15+ jaar regeling kiest zou ik eens serieus kijken naar een Volvo. Toen werden ze nog echt bullet-proof gemaakt in Zweden in plaats van ui het verre Oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Noord27 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:59:
Het is een rekensommetje met persoonlijke voorkeuren denk ik..

Als je dan toch voor de 15+ jaar regeling kiest zou ik eens serieus kijken naar een Volvo. Toen werden ze nog echt bullet-proof gemaakt in Zweden in plaats van ui het verre Oosten.
Ik zal het eens overwegen, maar ik vind die toch een stuk 'saaier' qua uiterlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is heel simpel. Hoe ouder de auto, hoe onzekerder de onderhoudskosten. En bij een BMW 5 is dat zeker hoger dan bij een Volkwagen Golf. Mijn eerste auto was ook 11-12 jaar oud. Motorisch blijft het meestal allemaal wel rijden, maar het zijn juist al die 'bijzaken' die geld gaan kosten. Dan weer een 2 schokbrekers, dan weer 2 remschijven, dan weer een uitlaat, dan weer een distributieriem, dan weer een defecte kachelaanjager, afgebroken deurklink, haperende stationairloop waar de garage de nodige onderzoeksuren in moest steken etc. etc. Langzaamaan rot ie onder je weg ;)

Het zijn niet alleen de kosten, maar ook het ongemak van dat er altijd wel iets mee is en dat je weer naar de garage moet, wat ook weer tijd kost. En de kans dat je eens langs de weg stil komt te staan wordt ook steeds groter. Dat gebeurt altijd op een ongelegen moment.

Ben wel blij dat ik nu een nieuwe (lease)auto heb. Is gewoon nooit iets mee, behalve de reguliere onderhoudsbeurten. Zelfs nu ik hem al 4 jaar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Palomar schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:07:
Het is heel simpel. Hoe ouder de auto, hoe onzekerder de onderhoudskosten. En bij een BMW 5 is dat zeker hoger dan bij een Volkwagen Golf. Mijn eerste auto was ook 11-12 jaar oud. Motorisch blijft het meestal allemaal wel rijden, maar het zijn juist al die 'bijzaken' die geld gaan kosten. Dan weer een 2 schokbrekers, dan weer 2 remschijven, dan weer een uitlaat, dan weer een distributieriem, dan weer een defecte kachelaanjager, afgebroken deurklink, haperende stationairloop waar de garage de nodige onderzoeksuren in moest steken etc. etc. Langzaamaan rot ie onder je weg ;)

Het zijn niet alleen de kosten, maar ook het ongemak van dat er altijd wel iets mee is en dat je weer naar de garage moet, wat ook weer tijd kost. En de kans dat je eens langs de weg stil komt te staan wordt ook steeds groter. Dat gebeurt altijd op een ongelegen moment.

Ben wel blij dat ik nu een nieuwe (lease)auto heb. Is gewoon nooit iets mee, behalve de reguliere onderhoudsbeurten. Zelfs nu ik hem al 4 jaar heb.
M'n Mondeo is ondertussen ook 10 jaar oud. Eigenlijk nooit iets mis mee...misschien toch maar blijven rijden...

Bah...een verstandige keuze willen maken terwijl je hier liever voor je gevoel kiest :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Palomar
Het is wel beetje automerk afhankelijk die kosten voor defecten.

Wij rijden nu sinds een kleine 2 jaar een Toyota waarin veel techniek zit (hybride met stekker, PHEV) en daaraan is ook niets defect gegaan terwijl die ook al weer 7 jaar oud is.

Onze vorige bolide, Skoda SuperB (dus in feite VW/Audi aldus de logo's onder de motorkap) legio defecten mee gehad en die was pas 3 jaar oud. En dat waren flinke bedragen. Zoals zuigerveren die niet goed waren, waardoor het complete blok uit elkaar moest. Tot 3x toe een lekkage in het panoramisch dakraam met elektronische storingen als gevolg, tot 4x toe een waterpomp in nog geen 2 jaar tijd, etc, etc..

[ Voor 29% gewijzigd door Noord27 op 24-05-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Misschien inderdaad wat verstandiger doen en dan voor zoiets gaan: https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Boy schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:35:
Misschien inderdaad wat verstandiger doen en dan voor zoiets gaan: https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
Die auto heeft een nieuw kenteken, dus waarschijnlijk geimporteerd. Een geimporteerde auto kopen is niet vanzelfsprekend verstandig, omdat de historie niet te achterhalen is (schadeauto, teruggedraaide tellerstand etc.). Al hoeft dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Palomar schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:43:
[...]

Die auto heeft een nieuw kenteken, dus waarschijnlijk geimporteerd. Een geimporteerde auto kopen is niet vanzelfsprekend verstandig, omdat de historie niet te achterhalen is (schadeauto, teruggedraaide tellerstand etc.). Al hoeft dat natuurlijk niet.
Nou, ok, niet precies deze, maar zoiets ;) Omdat dat betrouwbaarder zou zijn dan een BMW 5 serie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Boy schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:43:
[...]

Nou, ok, niet precies deze, maar zoiets ;) Omdat dat betrouwbaarder zou zijn dan een BMW 5 serie...
Ja idd ;) Al blijft het wel een 15+ jaar oude auto. Mijn ouders hebben een aantal van die V70's gehad en van de garagerekeningen word je ook niet blij (altijd weggedaan bij +- 10 jaar oud en dan weer een 4/5 jaar oude kopen). Het is niet dat ze onverwoestbaar zijn ;) Het zijn grote/zware auto's en dus duur in onderhoud.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 24-05-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Palomar schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:45:
[...]

Ja idd ;) Al blijft het wel een 15+ jaar oude auto. Mijn ouders hebben een aantal van die V70's gehad en van de garagerekeningen word je ook niet blij. Het is niet dat ze onverwoestbaar zijn ;) Het zijn grote/zware auto's en dus duur in onderhoud.
lol, nou, dan ben ik weer terug bij af en kan ik beter voor een auto gaan die ik mooier vind zoals de 5-serie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Boy schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:46:
[...]

lol, nou, dan ben ik weer terug bij af en kan ik beter voor een auto gaan die ik mooier vind zoals de 5-serie :P
Nou ja dat is wel zo. Of een jongere kleinere auto kopen, bijv. een 7/8 jaar oude Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou qua 5-serie eerder voor een 2003 E39-serie gaan dan een 2003 E60-serie, dat is niet voor niets een zeer populaire youngtimer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Dreamvoid schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:32:
Ik zou qua 5-serie eerder voor een 2003 E39-serie gaan dan een 2003 E60-serie, dat is niet voor niets een zeer populaire youngtimer geworden.
Ik vind dat je die auto's totaal niet kunt vergelijken. Ik vind de oude namelijk niet zo mooi. Vandaar dat ik daar geen interesse in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Misschien is een Mercedes C of E klasse uit die periode een veiligere keuze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Kun je eigenlijk geen fatsoenlijk antwoord op geven. Want bij 2e hands auto's is het toch altijd een loterij.
Een vriend van mij heeft heeft een 525D van die generatie. Degelijke kilometerstand (250k+) maar hij heeft echt helemaal geen problemen met die auto. 30k per jaar en alleen onderhoud. Alles werkt, en blijft werken.

Een ander heeft een C klasse van rond 2000, en hoewel die auto dus al 18 jaar oud is, betaal je voor onderdelen nog steeds hetzelfde als toen de auto nieuw was. En hij heeft er al wat geld aan uit moeten geven. Xenon koplamp van 800 euro bijv, en ook een nieuwe valvebody van de automaat.

Dus wat heet een veiligere keuze? Ik denk dat je niet een youngtimer moet rijden puur omdat het financieel een mooi verhaal lijkt. Je moet ook de auto graag willen rijden, anders doen onverwachte rekening extra pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

^^ dat bedoelde ik met “je kan niet meer goedkoop een auto rijden in Nederland”. Deze is ook mooi: Mercedes-Benz E-klasse E55 AMG YoungTimer, Dyn.Seats | http://link.marktplaats.nl/m1270690409

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Dirk33 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:11:
Kun je eigenlijk geen fatsoenlijk antwoord op geven. Want bij 2e hands auto's is het toch altijd een loterij.
Een vriend van mij heeft heeft een 525D van die generatie. Degelijke kilometerstand (250k+) maar hij heeft echt helemaal geen problemen met die auto. 30k per jaar en alleen onderhoud. Alles werkt, en blijft werken.

Een ander heeft een C klasse van rond 2000, en hoewel die auto dus al 18 jaar oud is, betaal je voor onderdelen nog steeds hetzelfde als toen de auto nieuw was. En hij heeft er al wat geld aan uit moeten geven. Xenon koplamp van 800 euro bijv, en ook een nieuwe valvebody van de automaat.

Dus wat heet een veiligere keuze? Ik denk dat je niet een youngtimer moet rijden puur omdat het financieel een mooi verhaal lijkt. Je moet ook de auto graag willen rijden, anders doen onverwachte rekening extra pijn.
Ik rij een auto omdat ik m mooi vind, mijn vrouw vind het al "Jezus wat een geld!" of "die heeft veel gelopen!"

Een auto mag voor mij wel wat kosten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:04
Ik heb een paar jaar terug een BMW Z4 uit het introductiejaar 2003 gekocht, zelfs de eerste productiemaand van het nieuwe model. Gebruik hem als primaire auto, 30.000 per jaar.

Iedereen zei 'poeh, daar ga je op leeglopen qua kosten!', ik kan je zeggen dat dit zeker meevalt. Je moet het inderdaad niet bij de BMW dealer doen, maar er zijn meer dan voldoende BMW specialisten te vinden die minstens zo goed voor de auto kunnen zorgen en die kosten een flink stuk minder qua uurloon.
Dat de onderdelen wat duurder kunnen zijn zou inderdaad kunnen, echter: dat is zeker niet 2x zo duur oid. Het enige is dat je 6 bougies moet vervangen in plaats van 4, dat maakt het iets duurder :)

Buiten het standaard onderhoud hebben we het ruitenwissermechaniek moeten vervangen en hadden we een keer een issue met het dak (dat was een relatief dure fix: 1000 euro), maar tenzij je pech hebt of je onderhoud bij de dealer doet zie ik niet hoe je aan bedragen als 2000 euro per jaar kunt komen voor onderhoud. Het zal inderdaad wel wat duurder zijn dan een nieuwe Kia Picanto oid, maar zoals je zelf zegt: een leuke auto mag ook wat kosten.

Ik denk dat je in de afweging een Z4 wel redelijk kunt vergelijken met een E60 uit die tijd, als ik jou was had ik het zeker geweten. Zorg wel dat je zo'n heerlijke 6-in-lijn neemt met wat vermogen, dan stap je elke dag met een heerlijke grijns in en uit die wagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben van een lease-auto overgestapt naar een youngtimer in het E-segment en in zakelijke euro's uitgedrukt bespaar ik 700 per maand. Een onderhoudsverrassing heb ik ook wel gehad, maar dan bespaar ik nog honderden per maand (vergeleken een net aangeklede Golf/V40) èn rij ik met een inline 6. De Mondeo waar jij hem tegen afzet, is ook al erg voordelig rijden. Dat gaat qua besparingen niet veel opleveren, verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
desmond schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:13:
Ik ben van een lease-auto overgestapt naar een youngtimer in het E-segment en in zakelijke euro's uitgedrukt bespaar ik 700 per maand. Een onderhoudsverrassing heb ik ook wel gehad, maar dan bespaar ik nog honderden per maand (vergeleken een net aangeklede Golf/V40) èn rij ik met een inline 6. De Mondeo waar jij hem tegen afzet, is ook al erg voordelig rijden. Dat gaat qua besparingen niet veel opleveren, verwacht ik.
700 euro , ookal bruto, is wel heeeel veel verschil...kun je dat eens toelichten, de berekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Boy schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 15:09:
[...]

700 euro , ookal bruto, is wel heeeel veel verschil...kun je dat eens toelichten, de berekening?
Ik had de vergelijking toentertijd gemaakt met mijn vorige 14%-bijteller, nu is het verschil groter. Twee dingen zitten er nog niet bij in het nadeel van de youngtimer: BTW-forfait van 1,5% van de nieuwwaarde en 'onderhoudsverrassingen'. De €100 per maand voor onderhoud is een ruime stelpost voor regulier onderhoud en daar komt wel eens wat bij. Als een dergelijke verrassing eens 800 ExBTW is, is dat op het geheel prima op te vangen en bespaar ik nog steeds ruimschoots.

Nogmaals, TS rijdt met zijn Mondeo uit 2008 waarschijnlijk al voordelig dus daar is weinig meer te halen. Leasen (in combinatie met nieuw rijden), daarentegen, is gewoon erg duur.

kosten youngtimer vs 30k lease-auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
desmond schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:13:
[...]

Ik had de vergelijking toentertijd gemaakt met mijn vorige 14%-bijteller, nu is het verschil groter. Twee dingen zitten er nog niet bij in het nadeel van de youngtimer: BTW-forfait van 1,5% van de nieuwwaarde en 'onderhoudsverrassingen'. De €100 per maand voor onderhoud is een ruime stelpost voor regulier onderhoud en daar komt wel eens wat bij. Als een dergelijke verrassing eens 800 ExBTW is, is dat op het geheel prima op te vangen en bespaar ik nog steeds ruimschoots.

Nogmaals, TS rijdt met zijn Mondeo uit 2008 waarschijnlijk al voordelig dus daar is weinig meer te halen. Leasen (in combinatie met nieuw rijden), daarentegen, is gewoon erg duur.

[afbeelding]
Bedankt voor het delen van je berekening!

Maar klopt het wel helemaal? Je doet een netto bijtelling optellen bij de bruto kosten.

bij 42% belastingschaal, is het dan niet:

700 * 0,58 + 73 = 479 netto

en

1050 * 0,58 + 625 = 1234 netto

755 euro verschil ?

Sowieso ga ik altijd uit van een 4% bijtellingsauto, zoals een Hyundai Kona EV

Ik heb ook eens gekeken naar een Peugeot 3008 uit 2012. Ik moet dan natuurlijk wel wat bijbetalen, maar de vaste kosten (brandstof, wegenbelasting) gaan omlaag als ik deze privé rij. Zakelijk is deze minder interessant vanwege hoge originele cataloguswaarde. maar de auto is nu zo rond de 10.000 euro te koop

[ Voor 14% gewijzigd door Boy op 27-05-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Boy schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:51:
[...]

Bedankt voor het delen van je berekening!

Maar klopt het wel helemaal? Je doet een netto bijtelling optellen bij de bruto kosten.

bij 42% belastingschaal, is het dan niet:
700 * 0,58 + 73 = 479 netto
en
1050 * 0,58 + 625 = 1234 netto
755 euro verschil ?

Sowieso ga ik altijd uit van een 4% bijtellingsauto, zoals een Hyundai Kona EV

Ik heb ook eens gekeken naar een Peugeot 3008 uit 2012. Ik moet dan natuurlijk wel wat bijbetalen, maar de vaste kosten (brandstof, wegenbelasting) gaan omlaag als ik deze privé rij. Zakelijk is deze minder interessant vanwege hoge originele cataloguswaarde. maar de auto is nu zo rond de 10.000 euro te koop
toon volledige bericht
ALLE genoemde bedragen zijn bruto bedrijfskosten. De bruto bijtelling van €625 in de berekening kost je netto dus 625*42%= €262,50.

Ik begrijp ook de populariteit van electrische 4%-auto's, maar de discussie over wel-of-niet EV is in deze thread m.i. offtopic. (offtopic: helaas is de Nissan Leaf moeilijk leverbaar :-))

[ Voor 9% gewijzigd door desmond op 27-05-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
desmond schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:33:
[...]

ALLE genoemde bedragen zijn bruto bedrijfskosten. De bruto bijtelling van €625 in de berekening kost je netto dus 625*42%= €262,50.

Ik begrijp ook de populariteit van electrische 4%-auto's, maar de discussie over wel-of-niet EV is in deze thread m.i. offtopic. (offtopic: helaas is de Nissan Leaf moeilijk leverbaar :-))
Owja natuurlijk ! Stom van me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Is dat een E39, doen. heb jaren een E39 uit 1998 gereden. 2.8 uitvoering met automaat. Zo een 6 cilinder met automaat is puur genot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
sugarlee89 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 16:35:
Is dat een E39, doen. heb jaren een E39 uit 1998 gereden. 2.8 uitvoering met automaat. Zo een 6 cilinder met automaat is puur genot.
Een E60, eerste van de serie... Daarom huiverig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Ik las net iets over excessief privégebruik en als het privégebruikvoordeel meer is dan 25% van de cataloguswaarde van de auto, je meer moet betalen...

wtf...dus ze zeggen "hey, je betaalt 25% extra van cataloguswaarde van een auto (ookal is ie 10 jaar oud), maar we kunnen het verhogen als je te veel privé rijdt...het is allemaal toch onduidelijk, irritant en vervelend geregeld in NL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-07 11:00
Hier een ervaringsdeskundige, maar dan met een 3 serie. Een 323i e46. Kreeg hem toen hij 15 jaar oud was. 2 ton op de teller, 2,5 jaar gereden. 22k erbij gereden ongeveer.

Zo'n bmw is vrij duur in onderhoud. Denk dat wanneer je 10k per jaar rijdt je moet rekenen op 1000,00 tot 2000,00 onderhoud per jaar. Wij zaten aan de 1500,00 per jaar ongeveer, maar toen we hem weg gedaan hebben zat er weer behoorlijk wat onderhoud aan.

Ophangrubbers, draagarmen, lagers, slangen van het koelsysteem, radiator, kortom, er is altijd wel wat. Wij hadden een zeer net exemplaar, van de tweede eigenaar en met de hele onderhoudshistorie en nap erbij.

Ik zeg, lekker de mondeo houden, of iets jongers. Zo'n bmw doet zijn naam eer aan, want het is inderdaad: Blijf maar werken. Het rijdt wel goed, zo'n zes in lijn natuurlijk, maar dat heeft dus wel een prijs.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ook E39 gereden. Heerlijke reiswagen. Worden mooi oud. Maar met die leeftijd heeft elke oude grote auto wel wat. En met een relatief lage km-stand van <200.000 km heb je weer een hoge dagwaarde en dito bijtelling, kan je m.i. beter in een barrel rijden en heel lage bijtelling pakken. .
Boy schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:53:
Ik las net iets over excessief privégebruik en als het privégebruikvoordeel meer is dan 25% van de cataloguswaarde van de auto, je meer moet betalen...
Dus voor zo`n 5-serie was de nieuwprijs €40.000 dus privé-voordeel 25%=> €10.000? Daar kom je toch nooit aan?

Is 25% niet het percentage max privékilometers?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
EvoII schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:40:

...

Ik zeg, lekker de mondeo houden, of iets jongers. Zo'n bmw doet zijn naam eer aan, want het is inderdaad: Blijf maar werken. Het rijdt wel goed, zo'n zes in lijn natuurlijk, maar dat heeft dus wel een prijs.
Bedankt! Ik heb idd de neiging nu om de Mondeo te blijven rijden en door te sparen voor een veel nieuwere auto. Ik zag dat je ook al Peugeot's 3008's uit 2012 hebt rond de 10.000 euro. Dan maar geen 'auto van de zaak' voordeel...

Ik zou zo'n 100 euro netto besparen per maand als ik de bmw zou nemen, dan rij ik een 5 jaar oudere auto en blijkbaar hogere kosten. Kom ik onder de streep wss hetzelfde uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
bombadil schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 00:00:
Ook E39 gereden. Heerlijke reiswagen. Worden mooi oud. Maar met die leeftijd heeft elke oude grote auto wel wat. En met een relatief lage km-stand van <200.000 km heb je weer een hoge dagwaarde en dito bijtelling, kan je m.i. beter in een barrel rijden en heel lage bijtelling pakken. .
Tja, een barrel rijden om goedkoop te rijden heb ik ook niet zo'n zin in :p

Maar ik zie Audi a6's langskomen voor 2000 euro...dat is mss nog wel het overwegen waard...

[/quote]
[...]

Dus voor zo`n 5-serie was de nieuwprijs €40.000 dus privé-voordeel 25%=> €10.000? Daar kom je toch nooit aan?

Is 25% niet het percentage max privékilometers?
[/quote]

Ik vind het niet meer op de site van de belastingdienst, mss hebben ze dit veranderd? Ik vind nog fora met vermeldingen van dit uit 2017, ik denk dat ze het (pas geleden?) verwijderd hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Boy schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:53:

wtf...dus ze zeggen "hey, je betaalt 25% extra van cataloguswaarde van een auto (ookal is ie 10 jaar oud), maar we kunnen het verhogen als je te veel privé rijdt...het is allemaal toch onduidelijk, irritant en vervelend geregeld in NL...
Ik heb nog zelden daar wat over gehoord dat de belastingdienst dat ook daadwerkelijk doet, sterker nog in mijn omgeving een aantal mensen die lease-auto hebben en daar niet eens hun woon-werk mee rijden...

Er gaat wel ergens een casus rond van (uit m'n hoofd) een aannemer die zijn beide dochters en vrouw voor 1 dag in de week op de payroll had staan allemaal met een autootje van de zaak, terwijl het huis op hetzelfde perceel stond als het bedrijf en er dus 0 gereden werd. Dat werd toen wel even rechtgezet, maar de definitie excessief is dus wel vrij ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Sander schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:39:
[...]

Ik heb nog zelden daar wat over gehoord dat de belastingdienst dat ook daadwerkelijk doet, sterker nog in mijn omgeving een aantal mensen die lease-auto hebben en daar niet eens hun woon-werk mee rijden...

Er gaat wel ergens een casus rond van (uit m'n hoofd) een aannemer die zijn beide dochters en vrouw voor 1 dag in de week op de payroll had staan allemaal met een autootje van de zaak, terwijl het huis op hetzelfde perceel stond als het bedrijf en er dus 0 gereden werd. Dat werd toen wel even rechtgezet, maar de definitie excessief is dus wel vrij ruim.
Ja, dat kan ik me voorstellen dat dat als misbruik wordt gezien. Ik zit zelf in de situatie dat ik veel van thuis uit werk, en soms richting klanten ga. Die zitten dan zo'n dikke 150 km verderop (daar kom ik soms, 1 x in de x weken/maanden) en eentje zit wat dichterbij (zo'n 20 km) en daar zit ik om de week een dag momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Boy schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:46:
[...]

Ja, dat kan ik me voorstellen dat dat als misbruik wordt gezien. Ik zit zelf in de situatie dat ik veel van thuis uit werk, en soms richting klanten ga. Die zitten dan zo'n dikke 150 km verderop (daar kom ik soms, 1 x in de x weken/maanden) en eentje zit wat dichterbij (zo'n 20 km) en daar zit ik om de week een dag momenteel.
Volgens de 'letter van de wet' was de bijtelling een percentage voor eigen gebruik dat dus ook ruwweg gelijk zou moeten liggen met het eigen gebruik, dat is natuurlijk allang niet meer realistisch met die 4% auto's dus vraag me sowieso klein beetje af wat hier de echte stelregel voor is. Van de andere kant wil niemand hierin natuurlijk belastingdienst bellen en slapende honden wakker maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Sander schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:17:
[...]

Volgens de 'letter van de wet' was de bijtelling een percentage voor eigen gebruik dat dus ook ruwweg gelijk zou moeten liggen met het eigen gebruik, dat is natuurlijk allang niet meer realistisch met die 4% auto's dus vraag me sowieso klein beetje af wat hier de echte stelregel voor is. Van de andere kant wil niemand hierin natuurlijk belastingdienst bellen en slapende honden wakker maken ;-)
Ach, zoals ook bij andere regels van hun, vind ik ze vaak krom. En natuurlijk is het alleen om te zorgen dat ze geld binnen krijgen, want tja, Nederland kost nou eenmaal veel geld (krijgen we ook veel voor terug natuurlijk).

Maar ik zou het veel eerlijker vinden als ze niet pas bij 15 jaar oude auto's zouden gaan kijken maar naar de echte dagwaarde van een auto of een eigen berekening bijv:

waardeWaaroverBijtelling = cataloguswaarde * (1 - (jarenOud * 0.05))

Dan schrijf je 'm in 20 jaar af. Lijkt me best redelijk, toch?

[ Voor 0% gewijzigd door Boy op 30-05-2018 09:24 . Reden: foutje in berekening ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
desmond schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:13:
[...]

[afbeelding]
Neem aan dat deze berekening van toepassing is op een zzp'er, dan mag je ook rekening houden met de MKB winstvrijstelling van 14%. Je winst/inkomen zal door de kosten omlaag gaan en over dat verschil heb je dus geen winstvrijstelling. Dat moet je wel meenemen als je gaat uitrekenen wat het verschil onder aan de streep is tussen privé of zakelijk rijden.
Pagina: 1