Dan veronderstel je dat een gemiddelde klus ook maar een maand duurt. De meeste klussen duren minimaal 3 maanden, maar vaker >6 maanden tot meerdere jaren. De inkomsten lopen veel langer door dan slechts die ene maand.jadjong schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:55:
Zo'n recruiter kost ook 40.- per uur, als die drie man per maand aan een klus weet te helpen wordt er winst gemaakt.
Als je dat had gedaan had ik je gezegd dat ie daar in de meeste gevallen helemaal niets voor hoeft te doen, dat doet degene die de klus uitvoert wel voor hem al automatisch 
(Had ik al gezegd dat ik tussenbureau's weinig tot geen toegevoegde waarde vind hebben ? )
(Had ik al gezegd dat ik tussenbureau's weinig tot geen toegevoegde waarde vind hebben ? )
[ Voor 21% gewijzigd door sverzijl op 03-08-2018 11:08 ]
Als een tussenpersoon niet transparant is over het eindtarief en dus zijn eigen marge moet je heel hard de andere kant op rennen. Transparantie is het minste wat je mag verwachten van zo'n toko.Boy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 18:44:
[...]
Was de klant ook dankbaar dat die transparant erover waren, terwijl tussenbureau alles schimmig houdt.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Hi,
Mijn huidig aflopend contract gaat verlengd worden door de klant. (Lees:multinational via tussenpartij)
Nu wil ik mijn tarief aanpassen.
Ik heb initieel laag ingezet omdat ik deze opdracht voor meerdere redenen echt wou, maar nu lijkt me een opslag van 15% correct. Ook omdat ik weet dat toch zeker marge genoeg hebben om dit te kunnen dragen.
Hebben jullie zoiets al gedaan?
Mijn huidig aflopend contract gaat verlengd worden door de klant. (Lees:multinational via tussenpartij)
Ik heb initieel laag ingezet omdat ik deze opdracht voor meerdere redenen echt wou, maar nu lijkt me een opslag van 15% correct. Ook omdat ik weet dat toch zeker marge genoeg hebben om dit te kunnen dragen.
Als je bereid bent om te switchen, kun je het doen. Gewoon open kaart spelen zoals je hier doet.
Ze accepteren het niet, of wel.
Zeker gedaan.laibr schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:36:
Hi,
Een hoop gezeik, volgens de broker (ATOS) was daar geen ruimte voor (antwoord binnen 10 minuten!)
Prima, bij de klant neergelegd, inclusief de bereidheid om op te stappen (tariefverhoging ging over eur 75 naar 80). Nou, binnen no-time was het geregeld.
Je moet wel consequenties aanvaarden. Ik zat al 2 jaar bij de klant, met een laag instaptarief ook. Krappe ict markt, gunstig voor mij, ongunstig voor de klant. Andersom hebben ze er ook geen moeite mee (vaak geprobeerd trouwens). Straks sowieso een nieuwe klus (voor een veel hoger tarief)...
Tip: altijd, maar dan ook altijd netjes blijven.
[ Voor 5% gewijzigd door poehee op 03-08-2018 16:13 ]
You're either part of the solution or you're part of the problem
Je hoeft niet eens bereid zijn om te switchen, lijkt me. Zolang je die indruk maar geeft.t_captain schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:37:
Als je bereid bent om te switchen, kun je het doen. Gewoon open kaart spelen zoals je hier doet.
Omdat dan duidelijk was dat je gewoon keihard aan het bluffen was? Als je het principieel speelt moet je je ook aan die principes houden, imho.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
[edit] nevermind
[ Voor 76% gewijzigd door pirke op 03-08-2018 18:38 ]
Bij welke brokers zit iedereen? En bevalt dat?
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Tsja, nu noem je ook wel weer een tent: ATOS.poehee schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:12:
[...]
Zeker gedaan.
Een hoop gezeik, volgens de broker (ATOS) was daar geen ruimte voor (antwoord binnen 10 minuten!)
Prima, bij de klant neergelegd, inclusief de bereidheid om op te stappen (tariefverhoging ging over eur 75 naar 80). Nou, binnen no-time was het geregeld.
Je moet wel consequenties aanvaarden. Ik zat al 2 jaar bij de klant, met een laag instaptarief ook. Krappe ict markt, gunstig voor mij, ongunstig voor de klant. Andersom hebben ze er ook geen moeite mee (vaak geprobeerd trouwens). Straks sowieso een nieuwe klus (voor een veel hoger tarief)...
Tip: altijd, maar dan ook altijd netjes blijven.
Verbaas me er soms over hoe die nog bestaan.
Ik zit nu zelf ook (wens van de klant) via ATOS. Maar hierna nooit van mijn leven meer. Zodra ik die naam in de toekomst hoor is het ruuuunn Forrest ruuuuuuuuuuuun!
To payroll or not
Na jaren in vaste dienst of expliciet tijdelijke contracten werk ik sinds bijna een jaar voor een detacheringsklupje. Vanaf de 1e dag regel ik mijn eigen opdrachten door gebruik te maken van mijn netwerk. Met name rollen aan de beheer en proces kant.
Ik zit al ruim 18 jr in de it en heb veel mensen zien zzp-en, maar zelf nooit die stap genomen.
Nu komt er een kans voorbij waarbij ik via een payroll constructie kan gaan werken. Mij is verteld dat er dan netjes premies worden afgedragen en zelfs pensioen.
Gezien de aandacht die de gemiddelde ict-er vandaag de dag krijgt van recruiters ben ik niet zo bang om zonder opdracht te komen zitten. Mijn huidige opdracht via de detacheerder zou zo ook maar eens meerdere jaren kunnen duren. Dus waarom niet die euros zelf verdienen ipv voor een baas.
Plus mijn werkgever zit voornamelijk bij financiële instellingen, daar ligt mijn passie niet en mijn werkgever vind alles wat ik doe prima, maar heeft wel aangegeven dat ala hij mij ergens binnen zijn klanten nodig heeft mijn in overleg met mij toch verplaatst.
Ik heb nu een vast inkomen, premies en pensioen, leaseauto etc.
Wij hebben geen spaargeld voor een auto en lenen of private lease is geen optie, want dan kom ik gelijk op het volgende punt, ons huis. Wij hebben ons plan om te verhuizen telkens uitgesteld vanwege mijn tijdelijke contracten. Met het idee dat de bank het een beter idee vind als je ergens in vaste dienst bent.
Zal ik nu gaan payrollen of laat ik mijn baas het merendeel van het uurloon van deze opdracht opstrijken. Die ik zelf binnen heb gehaald?
Hoe zit het met payroll en hypotheek?
Wat zijn de nadelen van payrollen? Lees her en der in dit topic best een minder positieve houding hierover, maar begrijp niet zo goed waarom.
Alvast mijn dank!
Na jaren in vaste dienst of expliciet tijdelijke contracten werk ik sinds bijna een jaar voor een detacheringsklupje. Vanaf de 1e dag regel ik mijn eigen opdrachten door gebruik te maken van mijn netwerk. Met name rollen aan de beheer en proces kant.
Ik zit al ruim 18 jr in de it en heb veel mensen zien zzp-en, maar zelf nooit die stap genomen.
Nu komt er een kans voorbij waarbij ik via een payroll constructie kan gaan werken. Mij is verteld dat er dan netjes premies worden afgedragen en zelfs pensioen.
Gezien de aandacht die de gemiddelde ict-er vandaag de dag krijgt van recruiters ben ik niet zo bang om zonder opdracht te komen zitten. Mijn huidige opdracht via de detacheerder zou zo ook maar eens meerdere jaren kunnen duren. Dus waarom niet die euros zelf verdienen ipv voor een baas.
Plus mijn werkgever zit voornamelijk bij financiële instellingen, daar ligt mijn passie niet en mijn werkgever vind alles wat ik doe prima, maar heeft wel aangegeven dat ala hij mij ergens binnen zijn klanten nodig heeft mijn in overleg met mij toch verplaatst.
Wij hebben geen spaargeld voor een auto en lenen of private lease is geen optie, want dan kom ik gelijk op het volgende punt, ons huis. Wij hebben ons plan om te verhuizen telkens uitgesteld vanwege mijn tijdelijke contracten. Met het idee dat de bank het een beter idee vind als je ergens in vaste dienst bent.
Zal ik nu gaan payrollen of laat ik mijn baas het merendeel van het uurloon van deze opdracht opstrijken. Die ik zelf binnen heb gehaald?
Wat zijn de nadelen van payrollen? Lees her en der in dit topic best een minder positieve houding hierover, maar begrijp niet zo goed waarom.
Alvast mijn dank!
Nadeel payroll: je zit nog steeds aan een bedrijf vast, bent je nog steeds in een loondienstverband aan het werk. Zij pakken een groot stuk van je tarief bovenop de eventuele tussenpartijen.Lisabella schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:00:
To payroll or not
Alvast mijn dank!
Waarom niet voor jezelf beginnen? Aan je ervaring ligt het niet zo te lezen. Wat houd je tegen?
Ik heb na 3 jaar freelancer, gewoon een hypotheek gekregen. Jaarcijfers overleggen en prima! In de ICT dan he
Payrollen is de status van een werknemer, gecombineerd met een partij die zich juridisch opstelt als werkgever, maar in feite slechts een administratieve dienstverlener is.
Zekerheid van een ZZP-er (plus het kleine beetje zeherheid van een duurbetaalde WW en WIA premie). Maar dan zonder de vrijheid en de fiscale behandeling.
Ik zou liever helemaal zelfstandig gaan (al is dat in dit topic ook het wel het wenselijke antwoord:))
Wat me het meest tegenstaat aan payrolling is dat jij ineens toestemming moet hebben om iets zakelijks te kopen.
Hypotheek: payroll is vergelijkbaar met zzp. Drie kalenderjaren gemiddeld inkomen.
Voordeel zzp: het geld dat je nodig hebt voor sociale voorzieningen (inkomensverzekeringen / sociale premies en natuurlijk inkomensafhankelijke bijdrage ZVW) versteutel je in je uurtarief. Zoals een payrollbedrijf en een detacheerder dat ook doen.
Deze euro’s vallen in je ondernemingswinst en tellen dus mee als “inkomen”. Bij payroll vallen dit soort kosten buiten het loonbegrip en tellen ze dus niet mee voor de maximale hypotheek.
Zekerheid van een ZZP-er (plus het kleine beetje zeherheid van een duurbetaalde WW en WIA premie). Maar dan zonder de vrijheid en de fiscale behandeling.
Ik zou liever helemaal zelfstandig gaan (al is dat in dit topic ook het wel het wenselijke antwoord:))
Wat me het meest tegenstaat aan payrolling is dat jij ineens toestemming moet hebben om iets zakelijks te kopen.
Hypotheek: payroll is vergelijkbaar met zzp. Drie kalenderjaren gemiddeld inkomen.
Voordeel zzp: het geld dat je nodig hebt voor sociale voorzieningen (inkomensverzekeringen / sociale premies en natuurlijk inkomensafhankelijke bijdrage ZVW) versteutel je in je uurtarief. Zoals een payrollbedrijf en een detacheerder dat ook doen.
Deze euro’s vallen in je ondernemingswinst en tellen dus mee als “inkomen”. Bij payroll vallen dit soort kosten buiten het loonbegrip en tellen ze dus niet mee voor de maximale hypotheek.
[ Voor 33% gewijzigd door t_captain op 04-08-2018 10:40 ]
Payroll is slechts twee voordelen van zelfstandig zijn gecombineerd met alle nadelen van loondienst. Prima als je zelf werk uit wilt kiezen en verder geen gezeur wilt, voor dat gezeur betaal je een prijs. Het opgeven van de winst uit onderneming bij de aanvraag van een hypotheek zonder aftrek van onvermijdelijke uitgaven zoals ZVW vind ik wel een beetje spannend. Dan kom je toch op het niveau van een schilder die 60K omzet draait, daar een bus met glimmende velgen van koopt en dan pas de jaarlijkse brieven uit Apeldoorn leest. Het mag allemaal en kan ook, alleen moet je wel oppassen dat je jezelf niet te rijk rekent.
Okay, goede interessante informatie tot zover. Lees een duidelijk voorkeur voor zzp en begrijp die deels ook wel alleen weet ik niet of ik die stap durf te maken.
Mezelf rijk rekenen doe ik niet. Ik ben voorzichtig .. anders had ik de stap wellicht al eerder gemaakt.
Payroll, drie jaar inkomen ivm hypotheek. Afgelopen 3jr ben ik "gewoon" in dienst geweest en ga dan pas net beginnen met payroll of zzp. Zou dit kunnen betekenen dat ik 3jr moet wachten?
Mezelf rijk rekenen doe ik niet. Ik ben voorzichtig .. anders had ik de stap wellicht al eerder gemaakt.
Payroll, drie jaar inkomen ivm hypotheek. Afgelopen 3jr ben ik "gewoon" in dienst geweest en ga dan pas net beginnen met payroll of zzp. Zou dit kunnen betekenen dat ik 3jr moet wachten?
Met payrolling mis je alle aftrekposten voor ondernemers die het belastingklimaat in Nederland nog enigszins dragelijk maken. En dat scheelt echt aanzienlijk. Als dat gebrek aan aftrekposten gecompenseerd wordt met een hoger salaris bij payrolling dan is het interessanter maar in de praktijk gebeurt dat niet.
Ik heb nog om een andere reden slechte ervaringen met payroll: er is daadwerkelijk sprake van een arbeidscontract dat je moet uitdienen. Ik ben ergens gestart met een payroll contract en de werkzaamheden kwamen niet overeen met waar ik voor getekend heb. Als zzp'er zeg je, ook al is er sprake van een contract, dag en loop je naar buiten of maak je uit beleefdheid nog de dag af, met payroll zit je aan een arbeidsovereenkomst vast met alle gevolgen van dien als je die niet nakomt.
Als je echt geen andere keuze hebt dan payrolling kun je het overwegen. Reken je als IT'er niet te snel rijk, een tekort aan ontwikkelaars is er niet, er is alleen een tekort aan spotgoedkope ontwikkelaars. Een goed aanbod met payrolling kan nog altijd een goede keuze zijn.
Ik heb nog om een andere reden slechte ervaringen met payroll: er is daadwerkelijk sprake van een arbeidscontract dat je moet uitdienen. Ik ben ergens gestart met een payroll contract en de werkzaamheden kwamen niet overeen met waar ik voor getekend heb. Als zzp'er zeg je, ook al is er sprake van een contract, dag en loop je naar buiten of maak je uit beleefdheid nog de dag af, met payroll zit je aan een arbeidsovereenkomst vast met alle gevolgen van dien als je die niet nakomt.
Als je echt geen andere keuze hebt dan payrolling kun je het overwegen. Reken je als IT'er niet te snel rijk, een tekort aan ontwikkelaars is er niet, er is alleen een tekort aan spotgoedkope ontwikkelaars. Een goed aanbod met payrolling kan nog altijd een goede keuze zijn.
Met payroll heb je het slechtste van beide werelden... En daarmee dus het grootste risico.
Zelf heb ik als zzp'er met twee volledige jaarcijfers een maand geleden ook een hypotheek gekregen. Gewoon paar jaar mooie omzet maken, 20-30% cash aanbetalen, dan zijn er weinig banken die moeilijk gaan doen.
Zelf heb ik als zzp'er met twee volledige jaarcijfers een maand geleden ook een hypotheek gekregen. Gewoon paar jaar mooie omzet maken, 20-30% cash aanbetalen, dan zijn er weinig banken die moeilijk gaan doen.
Ja. Die baan van de afgelopen 3 jaar is voorbij dus die telt niet mee.Lisabella schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:53:
Okay, goede interessante informatie tot zover. Lees een duidelijk voorkeur voor zzp en begrijp die deels ook wel alleen weet ik niet of ik die stap durf te maken.
Maak je geen zorgen: de bank waar je de hypotheek aanvraagt gaat echt wel je kosten doorrekenen. Sterker nog, je zal de jaarrekening van de afgelopen jaren moeten laten zien. Dus 100% van je ZZP omzet als inkomen rekenen voor een hypotheek werkt inderdaad niet.jadjong schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:43:
[...]
Het opgeven van de winst uit onderneming bij de aanvraag van een hypotheek zonder aftrek van onvermijdelijke uitgaven zoals ZVW vind ik wel een beetje spannend. Dan kom je toch op het niveau van een schilder die 60K omzet draait, daar een bus met glimmende velgen van koopt en dan pas de jaarlijkse brieven uit Apeldoorn leest. Het mag allemaal en kan ook, alleen moet je wel oppassen dat je jezelf niet te rijk rekent.
Sterker nog, als starter 100% willekeurig afschrijven is leuk als je minder belasting wilt betalen, maar dat verlaagt ook je winst waardoor je minder hypotheek krijgt. Beter is om de willekeurige afschrijving dan 3 jaar uit te stellen (dus 0% per jaar afschrijven), zodat je maximale winst hebt op papier, zodat je meer hypotheek kunt krijgen.
De FOR en meewerkbeloning voor mijn partner werd wel doorheen gekeken.
Dus:
Omzet - kosten = bedrijfsresultaat
Bedrijfsresultaat - FOR - meewerkbeloning = fiscaal resultaat
Als inkomen werd bij mij het bedrijfsresultaat genomen, ondanks dat de meewerkbeloning in principe gewoon bedrijfskosten zijn. Dit had ik natuurlijk wel goed beargumenteerd voordat het geaccepteerd werd
De FOR en meewerkbeloning voor mijn partner werd wel doorheen gekeken.
Dus:
Omzet - kosten = bedrijfsresultaat
Bedrijfsresultaat - FOR - meewerkbeloning = fiscaal resultaat
Als inkomen werd bij mij het bedrijfsresultaat genomen, ondanks dat de meewerkbeloning in principe gewoon bedrijfskosten zijn. Dit had ik natuurlijk wel goed beargumenteerd voordat het geaccepteerd werd
Even update
Heb de opdrachtgever gecontacteerd en dit op tafel gelegd.
Ze waren ontvankelijk en gingen maandag toezeggen/tegenvoorstel formuleren.
Ze moesten “kijken of het ik hun contract met de klant” past.
Ging vlotter dan verwacht dus.
Volgens een boekhouder mag bovenstaande constructie niet. Staat deze constructie ergens beschreven op de website van de belastingdienst? Hij geeft namelijk aan dat BTW over aankoop alleen mag worden afgetrokken als de gehele auto op de zaak staat.KRASH schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:27:
[...]
https://zzpbarometer.nl/2...uto-zo-trekt-u-de-btw-af/
Hier is het wel helder uitgelegd. Ik gebruik deze constructie ook om een leuke auto te kunnen rijden zonder de 20% bijtelling. Het nadeel is natuurlijk dat niet alle kosten aftrekbaar zijn, maar alleen de BTW op die kosten. De rest moet uit de 19ct / km komen.
Waarom zou het niet mogen?
Je kunt de auto voor de BTW op de zaak zetten, of voor de WUO, of beide.
Dat zijn twee aparte werelden.
Je kunt de auto voor de BTW op de zaak zetten, of voor de WUO, of beide.
Dat zijn twee aparte werelden.
[ Voor 14% gewijzigd door t_captain op 06-08-2018 17:58 ]
Oftewel, ze gaan kijken of ze hun marge intact kunnen houden, en dat de eindklant dus die 15% betaalt. Houd er rekening mee dat als de klant niet mee gaat, ze tegen jou zeggen dat het helaas niet kan.laibr schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:51:
Even update
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
https://www.belastingdien...aftrekken/btw_en_de_auto/Reiziger88 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:50:
[...]
Volgens een boekhouder mag bovenstaande constructie niet. Staat deze constructie ergens beschreven op de website van de belastingdienst? Hij geeft namelijk aan dat BTW over aankoop alleen mag worden afgetrokken als de gehele auto op de zaak staat.
Hier zie ik in ieder geval wel globaal de regelingen wat betreft btw aftrek beschreven.
Hoe het precies zit met de keuze tussen balans prive / zakelijk weet ik niet, ik ben geen boekhouder.
Hier hebben ze in andere woorden eigenlijk hetzelfde uitgelegd.
Ik ken persoonlijk meerdere ZZP'ers die van dezelfde constructie gebruik maken, voor mij persoonlijk voldoende redenen om aan te nemen dat mijn boekhouder niet zelf met een of andere shady constructie op de proppen is gekomen.
Hoe gaan jullie om met de FOR? Ik ben nu namelijk een 5 maanden geleden gestart als zzp'er en zet nu netjes elke maand 35% apart. Tevens heb ik me sinds vorige maand aangemeld voor zzppensioen.nl.
Nu zat ik even naar de FOR te kijken, maar volgens mij kan ik:
1. Elke maand 877 tot de hoogte van de FOR afstorten (€ 8.775)
2. Nu al in een keer de € 8.775 afstorten zodat ik een paar maanden extra rendement zou kunnen pakken
3. Wachten tot jaaraangifte en dan alles in een keer storten
Of moet je voor de FOR echt eerst wachten tot de jaaraangifte? Ik heb overigens een contract tot eind december.
2. Nu al in een keer de € 8.775 afstorten zodat ik een paar maanden extra rendement zou kunnen pakken
Of moet je voor de FOR echt eerst wachten tot de jaaraangifte? Ik heb overigens een contract tot eind december.
[ Voor 14% gewijzigd door Katseviool op 06-08-2018 23:09 ]
Pijnlijke situatie waarvan ik hoop dat ik er geen problemen mee krijg:
Ik had contact met recruiter A die me vertelde over een aantal opdrachten. Onder andere bij een bedrijf waar hij regelmatig mee werkt, waarvan hij weet dat er over 3 weken ZEER waarschijnlijk een opdracht vrij komt. Om diverse redenen heb ik erg interesse in dit bedrijf dus ik heb akkoord gegeven mijn CV daar alvast neer te leggen zodat ik bekend ben zodra de opdracht er komt.
Nu wordt ik net benaderd door recruiter B (met wie ik ook al regelmatig contact had gehad) dat hij bij dit bedrijf per direct een opdracht had. Hij weet dat mijn CV via recruiter A daar al ligt (want hij had me een week geleden al gebeld om ook mijn CV alvast neer te leggen, wat ik toen heb afgewezen), maar hij verklaarde dat deze opdracht via een andere manager loopt, en ook een andere opdracht is dan de opdracht waar recruiter A op aast. Bovendien heeft hij voorlopig als enige deze opdracht, pas als hij 'm niet kan invullen wordt de opdracht ook voor andere recruiters vrij gegeven.
Ik heb nu ingestemd om via recruiter B op gesprek te gaan. Alleen weet ik nu dus dat recruiter A alles behalve blij gaat zijn omdat hij me daar als eerste geplaatst had (alleen bij een andere manager voor een andere opdracht).
Ik snap dat dit niet netjes is, en als ik de opdracht krijg zal ik recruiter A dat ook proberen uit te leggen... maar in hoeverre ben ik aansprakelijk voor een of ander? Ik heb niks getekend of wat dan ook, dus ik heb hoogstens een mondeling akkoord gegeven dat hij mijn CV mocht neerleggen.
Behalve dat recruiter A me niet zo leuk meer vind, kunnen ze me niks maken, toch?
Ik had contact met recruiter A die me vertelde over een aantal opdrachten. Onder andere bij een bedrijf waar hij regelmatig mee werkt, waarvan hij weet dat er over 3 weken ZEER waarschijnlijk een opdracht vrij komt. Om diverse redenen heb ik erg interesse in dit bedrijf dus ik heb akkoord gegeven mijn CV daar alvast neer te leggen zodat ik bekend ben zodra de opdracht er komt.
Nu wordt ik net benaderd door recruiter B (met wie ik ook al regelmatig contact had gehad) dat hij bij dit bedrijf per direct een opdracht had. Hij weet dat mijn CV via recruiter A daar al ligt (want hij had me een week geleden al gebeld om ook mijn CV alvast neer te leggen, wat ik toen heb afgewezen), maar hij verklaarde dat deze opdracht via een andere manager loopt, en ook een andere opdracht is dan de opdracht waar recruiter A op aast. Bovendien heeft hij voorlopig als enige deze opdracht, pas als hij 'm niet kan invullen wordt de opdracht ook voor andere recruiters vrij gegeven.
Ik heb nu ingestemd om via recruiter B op gesprek te gaan. Alleen weet ik nu dus dat recruiter A alles behalve blij gaat zijn omdat hij me daar als eerste geplaatst had (alleen bij een andere manager voor een andere opdracht).
Ik snap dat dit niet netjes is, en als ik de opdracht krijg zal ik recruiter A dat ook proberen uit te leggen... maar in hoeverre ben ik aansprakelijk voor een of ander? Ik heb niks getekend of wat dan ook, dus ik heb hoogstens een mondeling akkoord gegeven dat hij mijn CV mocht neerleggen.
Behalve dat recruiter A me niet zo leuk meer vind, kunnen ze me niks maken, toch?
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Mijn inziens zou ik mij niet zo druk maken. Zolang je niks getekend hebt is er geen contract of afspraak. Ik heb zelf niet zo'n hoge pet op van recruiters en/of tussen bureau's. Zolang de klant en jij eruit komen zal het mij verder een worst zijn.
Ze zijn er nooit blij mee en het geeft altijd gezeik. Gewoon voet bij stuk houden, vaak leggen ze de verhoging ook weer neer bij de klant die dat niet gaat betalen.
Als je inmiddels weet wat je zelf waard bent, dus wat de markt ongeveer betaalt voor een persoon met jouw functie weet je wat er overblijft en aan de stok blijft zitten.
De IT is momenteel erg veel vraag naar volgens mij. Het vinden van nieuw personeel kost veel tijd en geld, dus gewoon tarief omhoog hoppa.
Bij 2 opdrachten tarief verhoogd na verlenging. Heel verhaal bij maar 1 kwam ik erachter dat ze een dikke marge pakte nadat ze mij wijs hadden gemaakt dat mijn tarief te hoog was.laibr schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:36:
Hi,
Ze zijn er nooit blij mee en het geeft altijd gezeik. Gewoon voet bij stuk houden, vaak leggen ze de verhoging ook weer neer bij de klant die dat niet gaat betalen.
Als je inmiddels weet wat je zelf waard bent, dus wat de markt ongeveer betaalt voor een persoon met jouw functie weet je wat er overblijft en aan de stok blijft zitten.
De IT is momenteel erg veel vraag naar volgens mij. Het vinden van nieuw personeel kost veel tijd en geld, dus gewoon tarief omhoog hoppa.
[ Voor 70% gewijzigd door Viper® op 08-08-2018 16:29 ]
Het is toch vreemd als je moet wachten op een ZEER waarschijnlijke opdracht over een paar weken en dus de huidige zou moeten afslaan om deze reden?
Recruiter A zal het idd niet leuk vinden, maar moet het toch begrijpen dat jij gewoon aan de bak wilt en liever gelijk iets hebt dan een waarschijnlijkheidje?
Sowieso met @Viper® eens, ik heb er ook geen hoge pet van op en ze werken vooral voor zichzelf en niet voor jou. Ik zou me er niet druk om maken en sowieso heb je uberhaupt niets verkeerds gedaan in mijn ogen
Recruiter A zal het idd niet leuk vinden, maar moet het toch begrijpen dat jij gewoon aan de bak wilt en liever gelijk iets hebt dan een waarschijnlijkheidje?
Sowieso met @Viper® eens, ik heb er ook geen hoge pet van op en ze werken vooral voor zichzelf en niet voor jou. Ik zou me er niet druk om maken en sowieso heb je uberhaupt niets verkeerds gedaan in mijn ogen
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Eens. Ik heb ook geleerd dat zonder contract of concrete formele aanbieding er wederzijds niets is.
Ik heb een warme lead van een bekende broker een week gegeven. Dat werden er vier en uiteindelijk is er niet ingehuurd. Ondertussen via andere route ook aanbod bij andere klant en dat ging vrij goed (op uitgestelde start ivm vakantie na).
Dus ik zou broker A wel hoogover informeren dat je CV op een andere plek ook uitstaat. Mogelijk dat er een nrgatieve reactie terug komt, maar dan nog, ook zij gaan over tot de orde van de dag: mensen verkopen.
Ik heb een warme lead van een bekende broker een week gegeven. Dat werden er vier en uiteindelijk is er niet ingehuurd. Ondertussen via andere route ook aanbod bij andere klant en dat ging vrij goed (op uitgestelde start ivm vakantie na).
Dus ik zou broker A wel hoogover informeren dat je CV op een andere plek ook uitstaat. Mogelijk dat er een nrgatieve reactie terug komt, maar dan nog, ook zij gaan over tot de orde van de dag: mensen verkopen.
Even een vraagje over de (F)OR. Volgens de site belastingdienst is het uitgestelde belasting en moet bij stoppen van de onderneming (bijvoorbeeld) over het gehele bedrag alsnog belasting worden betaald, tot zover duidelijk, ik heb hierover nog 2 vragen.
1: Moet over het gereserveerde bedrag afgerekend worden of het totale bedrag
Ik ben (vind
) mijzelf nog redelijk jong en wil met de reservering defensief gaan beleggen. Stel dat ik over de gehele periode 100k heb ingelegd maar door dividend en rendement is het bedrag opgelopen tot 200k, over welk bedrag moet ik dan afrekenen 
2: Moet de (F)OR per se vaststaan tot de AOW leeftijd
Stel dat ik besluit om met 55 te stoppen. Mag ik dan het bedrag van de (F)OR dat resteert na afdragen belasting dus op mijn 55e al gaan gebruiken 
deels antwoord op "2" gevonden, (F)OR valt sowieso vrij bij stoppen van de onderneming of als niet meer aan het urencriterium wordt voldaan. Dat is sowieso het geval bij stoppen op 55 jaar. Dus zoals ik het zie zit er geen leeftijdscategorie aan vast. Daardoor lijkt toepassen van de (F)OR redelijk gunstig. Je hebt het voordeel van inflatie, in de toekomst 5k aan belasting betalen is minder dan nu 5k aan belasting betalen. Daarnaast kan je dus het geld aan het werk zetten in de hoop dat het meer word dan de reserve. En het laatste voordeel wat ik zie, op het moment dat je stopt zal je het jaar erop minder verdienen (of niks) en dus in een lager belastingtarief vallen dan het jaar dat je de (F)OR hebt toegepast.
1: Moet over het gereserveerde bedrag afgerekend worden of het totale bedrag
2: Moet de (F)OR per se vaststaan tot de AOW leeftijd
deels antwoord op "2" gevonden, (F)OR valt sowieso vrij bij stoppen van de onderneming of als niet meer aan het urencriterium wordt voldaan. Dat is sowieso het geval bij stoppen op 55 jaar. Dus zoals ik het zie zit er geen leeftijdscategorie aan vast. Daardoor lijkt toepassen van de (F)OR redelijk gunstig. Je hebt het voordeel van inflatie, in de toekomst 5k aan belasting betalen is minder dan nu 5k aan belasting betalen. Daarnaast kan je dus het geld aan het werk zetten in de hoop dat het meer word dan de reserve. En het laatste voordeel wat ik zie, op het moment dat je stopt zal je het jaar erop minder verdienen (of niks) en dus in een lager belastingtarief vallen dan het jaar dat je de (F)OR hebt toegepast.
[ Voor 31% gewijzigd door ybos op 12-08-2018 07:51 ]
Het exacte antwoord heb ik niet. Voor de reserveringsruimte geld dat de toekomstige uitbetaling wordt belast via de loonheffing als je de stortingen eerder hebt afgetrokken.
In mijn geval trek ik die stortingen wel af, omdat ik daarmee nu geld terugkrijg. In principe val je tegen die tijd, in een gunstige schaal voor de IB. Maar het is zaak om een goed rendement te maken (ik ga voor zeer offensief, wereldaandelen).
Als je de stortingen niet aftrekt, moet je jaarlijks een bevestiging vragen van de BD om toekomstige loonbelasting te voorkomen.
Ik bouw zelf op in prive en niet FOR, vanwege de langdurige verplichting gekoppeld aan de zaak. Misschien krijg ik ooit een mooi aanbod om wn te worden.
In mijn geval trek ik die stortingen wel af, omdat ik daarmee nu geld terugkrijg. In principe val je tegen die tijd, in een gunstige schaal voor de IB. Maar het is zaak om een goed rendement te maken (ik ga voor zeer offensief, wereldaandelen).
Als je de stortingen niet aftrekt, moet je jaarlijks een bevestiging vragen van de BD om toekomstige loonbelasting te voorkomen.
Ik bouw zelf op in prive en niet FOR, vanwege de langdurige verplichting gekoppeld aan de zaak. Misschien krijg ik ooit een mooi aanbod om wn te worden.
FOR boek je eenmalig aan het eind van het boekjaar, omdat je maximaal 9,44% van je winst mag boeken. Je weet pas wat je winst is aan het einde van het boekjaar. Verder kun je geen deelbedrag kiezen, het is alles of niets: min(9,44% winst ; 8775) of 0. Je kan geen bedrag kiezen wat hier tussen ligt.Katseviool schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:30:
Hoe gaan jullie om met de FOR? Ik ben nu namelijk een 5 maanden geleden gestart als zzp'er en zet nu netjes elke maand 35% apart. Tevens heb ik me sinds vorige maand aangemeld voor zzppensioen.nl.
Waarom is dat zaak? Er is mijns inziens geen verband tussen de FOR en de noodzaak om rendement te maken.BiLLY_daKid schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:29:
Maar het is zaak om een goed rendement te maken (ik ga voor zeer offensief, wereldaandelen).
FOR is een boekhoudkundige renteloze schuld aan de belastingdienst zonder vaste einddatum. De beste en meest goedkope lening die je kunt krijgen. Wat je met het geld doet moet je zelf weten, zolang je ooit de schuld maar een keer terugbetaald (of omzet in lijfrente).
Helder, thx!pirke schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:17:
[...]
FOR boek je eenmalig aan het eind van het boekjaar, omdat je maximaal 9,44% van je winst mag boeken. Je weet pas wat je winst is aan het einde van het boekjaar. Verder kun je geen deelbedrag kiezen, het is alles of niets: min(9,44% winst ; 8775) of 0. Je kan geen bedrag kiezen wat hier tussen ligt.
Is dat zo, ik ben even aan het zoeken geweest en lees overal alleen het maximale bedrag wat je kan/mag doen. Ik lees nergens dat je ook daadwerkelijk dat maximale bedrag MOET toepassen? Kan eigenlijk geen goede reden vinden waarom je niet een deel zou mogen toepassen? Hier in ieder geval een mooi stukje leesvoer:pirke schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:17:
[...]
FOR boek je eenmalig aan het eind van het boekjaar, omdat je maximaal 9,44% van je winst mag boeken. Je weet pas wat je winst is aan het einde van het boekjaar. Verder kun je geen deelbedrag kiezen, het is alles of niets: min(9,44% winst ; 8775) of 0. Je kan geen bedrag kiezen wat hier tussen ligt.
https://financieel.infonu...f-or-in-2017-en-2018.html
[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 13-08-2018 11:00 ]
Uit jouw link:ybos schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:59:
[...]
Is dat zo, ik ben even aan het zoeken geweest en lees overal alleen het maximale bedrag wat je kan/mag doen. Ik lees nergens dat je ook daadwerkelijk dat maximale bedrag MOET toepassen? Kan eigenlijk geen goede reden vinden waarom je niet een deel zou mogen toepassen? Hier in ieder geval een mooi stukje leesvoer:
https://financieel.infonu...f-or-in-2017-en-2018.html
Van de belastingdienst:Wanneer aan de hierboven besproken voorwaarden wordt voldaan, mag een ondernemer jaarlijks een deel van zijn winst aan de FOR toevoegen. De ondernemer mag elk jaar kiezen of hij dit wel of niet wil doen. Er mag dus voor gekozen worden om het ene jaar wél winst aan de FOR toe te voegen en het volgende jaar niet. Wel wordt de ondernemer beperkt in het bedrag dat hij aan de FOR mag doteren. Zo wordt jaarlijks het percentage van de winst dat aan de FOR toegevoegd mag worden gepubliceerd én een maximumtarief. Hierbij geldt dat in principe dit percentage van de winst aan de FOR toegevoegd mag worden, maar wanneer dit een bedrag boven het maximumbedrag oplevert, dan wordt de toevoeging aan de FOR dat jaar tot het maximumbedrag beperkt.
Beiden hebben het over een vast bedrag dat je wel of niet mag toepassen, ze geven geen mogelijkheid voor een keuze tussen de 0 en het genoemde bedrag.De toevoeging aan uw oudedagsreserve over een kalenderjaar is 9,44% van de winst, met in 2018 een maximum van € 8.775.
Als de belastingdienst had gezegd "De toevoeging aan uw oudedagsreserve over een kalenderjaar is maximaal 9,44% van de winst" was het een ander verhaal, maar het woordje maximaal ontbreekt. Dus volgens de letterlijke tekst is het alles of niets. Een beetje googlen laat al snel zien dat de meeste fiscalisten het ook op deze manier interpreteren.
[ Voor 10% gewijzigd door pirke op 12-08-2018 21:31 ]
Beide hebben dan eigenlijk meer over een vast percentage dan een vast bedrag.pirke schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:27:
Beiden hebben het over een vast bedrag dat je wel of niet mag toepassen, ze geven geen mogelijkheid voor een keuze tussen de 0 en het genoemde bedrag.
Als de belastingdienst had gezegd "De toevoeging aan uw oudedagsreserve over een kalenderjaar is maximaal 9,44% van de winst" was het een ander verhaal, maar het woordje maximaal ontbreekt. Dus volgens de letterlijke tekst is het alles of niets. Een beetje googlen laat al snel zien dat de meeste fiscalisten het ook op deze manier interpreteren.
Aan dat percentage zit dan wel weer een vast maximum bedrag. Je werkt dus met 9,44% van je winst of 0%, maar met een maximum van €8.775 indien je winst meer dan €92.956 (€8.775 * (100/9,44) is.
Volgens mag je gewoon een bedrag reserveren voor de FOR met een maximum. Als ik een goed jaar draai, stort ik minder of meer. Als ik een slecht jaar draai, wil ik niet alles storten. Net maar wat mij uitkomt.
Ik de quote hier boven staat dat ook: je mag een deel van je winst reserveren. Of je doet het niet. De keus is aan de ondernemer.
Ik de quote hier boven staat dat ook: je mag een deel van je winst reserveren. Of je doet het niet. De keus is aan de ondernemer.
Ik heb naast mijn werk als freelance ontwikkelaar een software product ontwikkelt dat ik om redenen van aansprakelijkheid, uitstraling, etc. uit een bv. wil gaan aanbieden. Voorlopig blijf ik ook gewoon nog freelance ontwikkelaar. Kan ik een aanzienlijk deel van m'n inkomsten als freelancer in een bv. investeren en aftrekken van de winst die ik als freelancer maak?
Wat het nog ingewikkelder maakt dat ik op het punt sta om naar het buitenland te verhuizen. Het zal dus een buitenlandse bv worden. Wat ook weer voordelen biedt, het gaat daar allemaal wat makkelijker en is goedkoper dan in Nederland.
Of is deze vraag te moeilijk om op een forum te stellen?
Wat het nog ingewikkelder maakt dat ik op het punt sta om naar het buitenland te verhuizen. Het zal dus een buitenlandse bv worden. Wat ook weer voordelen biedt, het gaat daar allemaal wat makkelijker en is goedkoper dan in Nederland.
Ik ben op het moment ook bezig om mij te oriënteren om naast mijn huidige baan een freelance opdracht aan te nemen. Het idee is dat ik 1 dag in de week minder ga werken, en op die dag voor een opdrachtgever software ga ontwikkelen. Dit jaar zullen de bruto inkomsten dan ook niet boven de € 10.000 uitkomen. Op die iets langere termijn is het idee dat we de software die ik nu maak in een BV stoppen waar ik ook gedeeltelijk eigenaar van wordt ( Hoe we dat financieel regelen moeten we nog verder afspreken, en is ook niet direct van belang voor de huidige opdracht waar ik gewoon een marktconforme vergoeding voor krijg ).
Nu heb ik een aantal punten waar ik niet helemaal zeker over ben
1. Ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting, of geef ik het op als Inkomsten uit overig werk?
Als ik https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting zie voldoe ik aan een hoop punten wel, maar als ik dit lees: https://www.belastingdien...ht_freelancewerkzaamheden zou dat ook kunnen.
2. Ben ik ondernemer voor de BTW?
Als ik dit zie: https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer verwacht ik van wel
3. Is Inschrijven bij de KVK verplicht?
Ik neem aan van wel, heb ook al een afspraak gepland om in te schrijven ( https://www.kvk.nl/inschr...eria-van-een-onderneming/ )
4. Hoe/Wat met modelovereenkomst?
Ik neem aan dat ik met de werkgever de Modelovereenkomst ICT professional kan invullen/ondertekenen, en dat afdoende is? Zover ik begrepen heb worden deze nog niet gehandhaafd worden tot 2020.
Is er iemand die op bovenstaande vragen wat verduidelijking kan geven, en misschien nog andere punten heeft waar ik op moet letten?
Nu heb ik een aantal punten waar ik niet helemaal zeker over ben
1. Ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting, of geef ik het op als Inkomsten uit overig werk?
Als ik https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting zie voldoe ik aan een hoop punten wel, maar als ik dit lees: https://www.belastingdien...ht_freelancewerkzaamheden zou dat ook kunnen.
2. Ben ik ondernemer voor de BTW?
Als ik dit zie: https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer verwacht ik van wel
3. Is Inschrijven bij de KVK verplicht?
Ik neem aan van wel, heb ook al een afspraak gepland om in te schrijven ( https://www.kvk.nl/inschr...eria-van-een-onderneming/ )
4. Hoe/Wat met modelovereenkomst?
Ik neem aan dat ik met de werkgever de Modelovereenkomst ICT professional kan invullen/ondertekenen, en dat afdoende is? Zover ik begrepen heb worden deze nog niet gehandhaafd worden tot 2020.
Is er iemand die op bovenstaande vragen wat verduidelijking kan geven, en misschien nog andere punten heeft waar ik op moet letten?
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
2. Zou kunnen, afhankelijk van de te verwachten omzet en afdracht. Zie Kleine ondernemersregeling.
3. Als je niet inschrijft, ben je gewoon actief in prive. Met een bedrijfsnaam oogt het serieuzer (maar qua aansprakelijkheid ed geen verschil).
4. Modelovk is alleen nodig als jij een opdracht gaat uitvoeren voor een opdrachtgever. De term werkgever mag je als zelfstandige niet meer gebruiken!
Als jij een applicatie ontwikkeld en gaat vermarkten, heb je die niet nodig.
Als je de implementatie in klantomgeving gaat doen op basis van uren, zou het mogelijk wel handig zijn.
Handhaving is niet langer uitgesteld. Controle zou alleen plaatsvinden bij bedrijven die moedwillig de boel flessen (helemaal niets over gehoord!) En is nu verlegd naar 100 willekeurige bedrijven. Dus er wordt wel degelijk aan opdrachtgeverkant gecontroleerd.
3. Als je niet inschrijft, ben je gewoon actief in prive. Met een bedrijfsnaam oogt het serieuzer (maar qua aansprakelijkheid ed geen verschil).
4. Modelovk is alleen nodig als jij een opdracht gaat uitvoeren voor een opdrachtgever. De term werkgever mag je als zelfstandige niet meer gebruiken!
Als je de implementatie in klantomgeving gaat doen op basis van uren, zou het mogelijk wel handig zijn.
Handhaving is niet langer uitgesteld. Controle zou alleen plaatsvinden bij bedrijven die moedwillig de boel flessen (helemaal niets over gehoord!) En is nu verlegd naar 100 willekeurige bedrijven. Dus er wordt wel degelijk aan opdrachtgeverkant gecontroleerd.
Met de kleine ondernemersregeling ben je toch nog steeds ondernemer voor de BTW, alleen krijg je een verlaging van de afdracht?BiLLY_daKid schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:47:
2. Zou kunnen, afhankelijk van de te verwachten omzet en afdracht. Zie Kleine ondernemersregeling.

Ok, op zich verwacht ik daar ook niet echt problemen mee. Er is in dat opzicht ook geen gezagsverhouding, de opdrachtgever heeft niet eens de kennis om er technisch inhoudelijk mee te bemoeien.Handhaving is niet langer uitgesteld. Controle zou alleen plaatsvinden bij bedrijven die moedwillig de boel flessen (helemaal niets over gehoord!) En is nu verlegd naar 100 willekeurige bedrijven. Dus er wordt wel degelijk aan opdrachtgeverkant gecontroleerd.
[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 15-08-2018 16:05 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Hoe zijn de auteursrechten geregeld?Woy schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:25:
en misschien nog andere punten heeft waar ik op moet letten?
Ik denk er zo nu en dan over na om te gaan freelancen maar aangezien ik niet een 'commerciele' type ben, vraag ik me af of het moeilijk is om aan het werk te komen.
Bij mijn huidige werkgever doe ik voornamelijk consultantie/projecten/systeembeheer met Microsoft/VMWare/etc.
Hoe zijn jullie ervaringen om als beginnende ZZPer opdrachten binnen te krijgen?
Bij mijn huidige werkgever doe ik voornamelijk consultantie/projecten/systeembeheer met Microsoft/VMWare/etc.
Hoe zijn jullie ervaringen om als beginnende ZZPer opdrachten binnen te krijgen?
[ Voor 25% gewijzigd door joenevd op 15-08-2018 16:22 ]
Dat is een punt wat in de modelovereenkomst staat opgenomen. Ik verwacht dat we voor dit lid uit de overeenkomst kiezenTucanoItaly schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:11:
[...]
Hoe zijn de auteursrechten geregeld?
Opdrachtnemer draagt hierbij alle rechten van intellectuele eigendom op hetgeen door hem
specifiek in het kader van de uitvoering van de overeenkomst is of wordt ontwikkeld,
ontworpen of vervaardigd over aan Opdrachtgever, welke overdracht Opdrachtgever hierbij
aanvaardt.
Volgens mij wel, maar ik ben geen expert.gold_dust schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:06:
Ik heb naast mijn werk als freelance ontwikkelaar een software product ontwikkelt dat ik om redenen van aansprakelijkheid, uitstraling, etc. uit een bv. wil gaan aanbieden. Voorlopig blijf ik ook gewoon nog freelance ontwikkelaar. Kan ik een aanzienlijk deel van m'n inkomsten als freelancer in een bv. investeren en aftrekken van de winst die ik als freelancer maak?
Sprak ooit iemand die als zzp'er een BV had opgericht en ook zijn eenmanszaak had laten bestaan. Af en toe deed hij dan werk vanuit zijn eenmanszaak en dat factureerde hij door aan z'n BV. Binnen je eenmanszaak heb je namelijk nog startersaftrek en MKB vrijstelling.
Maximale aftrek.
Geen idee of dit allemaal kan overigens

Ik weet onvoldoende van auteursrecht, maar hiermee zou je de broncode zelf niet meer mogen gebruiken voor een nieuw project. Dus stel dat je de applicatie bij een andere klant kan vermarkten (wat blijkbaar niet je doel is), zou je opnieuw vanaf scratch moeten ontwikkelen.
@joenevd daar heb je brokers (tussenpersonen) voor. Die pakken 10-25% marge voor commerciele support. Belastingdienst is kritisch als je hier teveel op gaat leunen omdat je dan beperkt kan worden in je ondernemerschap. Heb je al eens gekeken op Freelance.nl voor mogelijke opdrachten (is er dus werk voor jr)?
@joenevd daar heb je brokers (tussenpersonen) voor. Die pakken 10-25% marge voor commerciele support. Belastingdienst is kritisch als je hier teveel op gaat leunen omdat je dan beperkt kan worden in je ondernemerschap. Heb je al eens gekeken op Freelance.nl voor mogelijke opdrachten (is er dus werk voor jr)?
Ik weet niet of er veel veranderd is in de afgelopen jaar of 5, maar freelance.nl stond bekend als het afvoerputje voor freelancers met vaak belachelijk lage tarieven, dus staar je hier niet blind op.
Als eenmanszaak aan je eigen bv factureren moet je heel erg mee uitkijken; dat is vaak fraudegevoelig en niet-zakelijk handelen vanuit de bv. Het ligt ook onder een vergrootglas bij de belastingdienst.Viper® schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:23:
[...]
Volgens mij wel, maar ik ben geen expert.
Sprak ooit iemand die als zzp'er een BV had opgericht en ook zijn eenmanszaak had laten bestaan. Af en toe deed hij dan werk vanuit zijn eenmanszaak en dat factureerde hij door aan z'n BV. Binnen je eenmanszaak heb je namelijk nog startersaftrek en MKB vrijstelling.
Maximale aftrek.
Geen idee of dit allemaal kan overigens
Je kunt ook de twee entiteiten naast elkaar hebben, zonder een keten te vormen. Via je eenmanszaak werken voor klanten (derden) als vanouds, en daarnaast DGA van de BV met het product.
Andere vraag: ben me aan het beraden op een WBSO aanvraag mbt een te ontwikkelen SaaS.
Iemand hier ervaringen met WBSO trajecten? Hoe gaat de project toetsing en controle door RVO in zijn werk? Veel rompslomp of valt wel mee?
Andere vraag: ben me aan het beraden op een WBSO aanvraag mbt een te ontwikkelen SaaS.
Iemand hier ervaringen met WBSO trajecten? Hoe gaat de project toetsing en controle door RVO in zijn werk? Veel rompslomp of valt wel mee?
Ik zou het toch wat meer in de hand willen houden, als ik jou was. Maar goed, dat moet je zelf weten.Woy schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:17:
Ik verwacht dat we voor dit lid uit de overeenkomst kiezen
Ik heb nooit het volledige traject gevolgd, maar wel regelmatig de projectbeschrijving qua innovatie moeten beschrijven. In het verleden was de toetsing erg eenvoudig. Bij mijn huidige werkgever wordt het echter via een extern bureau gedaan, waar ik dan wel weer de input voor moet leveren, en die geeft aan dat de toetsing de laatste jaren wel flink verscherpt is, en de criteria om aan innovatie te voldoen zijn erg verscherpt.t_captain schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:01:
Ik weet niet of dit nu aan het bureau ligt waarmee wij samen werken, of dat het gewoon echt aangescherpt is.
2 jaar geleden hebben we bij mijn vorige werkgever ook als steekproef een nacontrole gehad, en dat ging ook relatief eenvoudig. Het belangrijkste is dat er een fatsoenlijke urenregistratie is omtrend de projecten waar je de WBSO voor aanvraagt.
Ik heb er even naar gekeken en ik zie wel een aantal opdrachten voorbij komen. Maar ik neem aan dat je wel wat concurrentie moet verwachten van mede freelancersBiLLY_daKid schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:27:
Waar zou jij als starter beginnen?sverzijl schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:37:
Ik weet niet of er veel veranderd is in de afgelopen jaar of 5, maar freelance.nl stond bekend als het afvoerputje voor freelancers met vaak belachelijk lage tarieven, dus staar je hier niet blind op.
Het gaat hier om een eenmanszaak. Uitgaven / investeringen vallen buiten de WBSO, meer de WBSO-verklaring van RVO is wel nodig om de "speur & ontwikkelings aftrek" in debelastingaangifte te kunnen gebruiken.Woy schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:32:
[...]
Ik heb nooit het volledige traject gevolgd, maar wel regelmatig de projectbeschrijving qua innovatie moeten beschrijven. In het verleden was de toetsing erg eenvoudig. Bij mijn huidige werkgever wordt het echter via een extern bureau gedaan, waar ik dan wel weer de input voor moet leveren, en die geeft aan dat de toetsing de laatste jaren wel flink verscherpt is, en de criteria om aan innovatie te voldoen zijn erg verscherpt.
Ik weet niet of dit nu aan het bureau ligt waarmee wij samen werken, of dat het gewoon echt aangescherpt is.
2 jaar geleden hebben we bij mijn vorige werkgever ook als steekproef een nacontrole gehad, en dat ging ook relatief eenvoudig. Het belangrijkste is dat er een fatsoenlijke urenregistratie is omtrend de projecten waar je de WBSO voor aanvraagt.
Die controle van uren, is dat sec een controle of ze netjes zijn geboekt of gaat de inspecteur van RVO ook je git logs en documenten nalopen om deze naast de urenregistratie te leggen?
Het is vooral of ze netjes geboekt zijn, bij ons was er bijvoorbeeld iemand die per ongeluk op 2e paasdag geboekt had, dus dat moest gecorrigeerd worden. Volgens mij zijn er wel wat steekproeven gedaan op de commit historie, maar dat zal zeker niet heel diep geweest zijn, want zo nauwkeurig hielden wij die registratie ook niet bij.t_captain schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:02:
[...]
Die controle van uren, is dat sec een controle of ze netjes zijn geboekt of gaat de inspecteur van RVO ook je git logs en documenten nalopen om deze naast de urenregistratie te leggen?
Hoe doen jullie het betreft aftrekken van zakelijke energiekosten thuis? Wat ik zo lees is dat dat namelijk gewoon mag naar een berekening van wat het apparaat verbruikt. Even een voorbeeld:
Dell server R710 a 200 watt per uur, staat zakelijk op de balans in de boekhouding
200 x 24 x 365 = 1752000 watt
1752000 watt / 1000 = 1752 Kw per jaar
1752 x € 0,22 = € 385,44 per jaar aan stroomkosten
5 x €385,44 = € 1927,20 aangezien ik 5 servers heb.
Mag ik die €1927,20 aan kosten dan gewoon opvoeren in mijn administratie als zakelijke kosten?
Dell server R710 a 200 watt per uur, staat zakelijk op de balans in de boekhouding
200 x 24 x 365 = 1752000 watt
1752000 watt / 1000 = 1752 Kw per jaar
1752 x € 0,22 = € 385,44 per jaar aan stroomkosten
5 x €385,44 = € 1927,20 aangezien ik 5 servers heb.
Mag ik die €1927,20 aan kosten dan gewoon opvoeren in mijn administratie als zakelijke kosten?
Ja, maar je vergeet nog dat je de BTW volledig af mag trekken.wishmaster1986 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:00:
Overigens moet het wel het werkelijke verbruik zijn, weet niet of jouw servers continu 200 watt trekken?
En je hoeft ook de verwarming niet meer aan te zetten in de winter.Ascension schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:06:
[...]
Ja, maar je vergeet nog dat je de BTW volledig af mag trekken.
Overigens moet het wel het werkelijke verbruik zijn, weet niet of jouw servers continu 200 watt trekken?
BTW inderdaad ook aftrekbaar dus € 334,47 BTW en € 1592,73 als kosten. Hmm ok dan klinkt die bijna €2000,- aan kosten toch een stuk aantrekkelijker als dat allemaal aftrekbaar is.
Het zou dan namelijk om een productie/studie/homelab gaan. Ik denk dat ik dan gewoon alles in 1 rack gooi en daar een stroommetertje voor de administratie/berekening.
Het zou dan namelijk om een productie/studie/homelab gaan. Ik denk dat ik dan gewoon alles in 1 rack gooi en daar een stroommetertje voor de administratie/berekening.
Volgens mij mag dat alleen maar je je een kwalificerende werkruimte thuis hebt?
Nee, mag theoretisch verbruik zijn (aka bij benadering). Als je de mogelijkheid hebt (extra meter bijv. voor bepaalde groep) dan is dat natuurlijk ideaal uit belastingdienst-oogpunt maar anders gaat het om het theoretisch verbruik.Ascension schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:06:
[...]
Ja, maar je vergeet nog dat je de BTW volledig af mag trekken.
Het hoeft ook geen specifieke werkruimte te zijn, daar gelden namelijk andere regels voor. Deze regeling is voor mensen die vanuit huis werken maar geen ruimte als zakelijk hebben geclassificeerd en toch zakelijk kosten maken.
Mijn laatste twee aanvragen zijn afgekeurd. Na de eerste afkeuring ben ik geswitcht naar een groot adviesbureau, en ook die aanvraag werd afgekeurd. Volgens de adviseur zit je met web nu erg lastig. Hezelburcht heeft daar twee artikelen over geschreven:Woy schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:32:
[...]
https://www.hezelburcht.c...-ict-de-catch-22-paradox/
https://www.hezelburcht.c...nitie-niet-van-deze-tijd/
Advies gevraagd! 
Ik ben sinds juni 2016 bezig als zzp'er. Ik heb inmiddels dus 2 jaarrekeningen (waarvan de 1ste maar over een half jaar gaat dus).
Nu zijn we al enige tijd erover aan het denken om te gaan verhuizen. Heeft het zin om nu naar een hypotheekadviseur te stappen? Of krijg je dan een dusdanig laag hypotheekbedrag dat je toch beter kan wachten tot je 3 jaarrekeningen hebt?
Ik ben sinds juni 2016 bezig als zzp'er. Ik heb inmiddels dus 2 jaarrekeningen (waarvan de 1ste maar over een half jaar gaat dus).
Nu zijn we al enige tijd erover aan het denken om te gaan verhuizen. Heeft het zin om nu naar een hypotheekadviseur te stappen? Of krijg je dan een dusdanig laag hypotheekbedrag dat je toch beter kan wachten tot je 3 jaarrekeningen hebt?
Dat is afhankelijk van de hypotheekverstrekker. Sommige claimen met 1 (volledige) jaarrekening de berekening te kunnen maken.
Andere kijken naar afgelopen drie jaar, dus ook loondienst en middelen dan.
Praktisch geen ervaring mee 🤔
/edit: tweede inkomen telt circa 60÷ mee, maar dat is in loondienst ook.
Andere kijken naar afgelopen drie jaar, dus ook loondienst en middelen dan.
Praktisch geen ervaring mee 🤔
/edit: tweede inkomen telt circa 60÷ mee, maar dat is in loondienst ook.
[ Voor 13% gewijzigd door BiLLY_daKid op 20-08-2018 14:19 ]
Bij mij wilde ze het ook nog “aanvullen” met gemiddeld loon van laatste 2 jaren voor zzp toen ik na 1 jaarrekening een hypotheek wilde afsluiten. (Uiteindelijk niet doorgegaan, weet ook niet meer bij welke hypotheekverstrekker dit was)
Ik had geen problemen met 2 jaar, werd me zelfs verteld dat het met 1 jaar ook had gekund. Ik heb wel ook het laatste loonstrookje moeten indienen en een "verwachting" moeten uitspreken over het komende jaar. Zat gewoon een rechte lijn in en die hebben ze aangehouden.RvdH schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:08:
Advies gevraagd!
Thanks for the links.orf schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:46:
[...]
Mijn laatste twee aanvragen zijn afgekeurd. Na de eerste afkeuring ben ik geswitcht naar een groot adviesbureau, en ook die aanvraag werd afgekeurd. Volgens de adviseur zit je met web nu erg lastig. Hezelburcht heeft daar twee artikelen over geschreven:
https://www.hezelburcht.c...-ict-de-catch-22-paradox/
https://www.hezelburcht.c...nitie-niet-van-deze-tijd/
In mijn geval gaat het om het ontwikkelen van een nieuw product (te implementeren als een SaaS, zoals dingen tegenwoordig gaan). Innovatie moet niet zozeer gezocht worden in de implementatie maar in de achterliggende algoritmiek en applicatie.
Ik heb afgelopen jaar zonder veel moeite een nieuwe hypotheek afgesloten (samen met mijn vriendin) met net geen 2 volledige boekjaren. Via de hypotheekadviseur is wel een externe partij ingeschakeld die een inkomensanalyse heeft gemaakt op basis van de door mij aangeleverde cijfers. Dit was nodig voor de aanvraag van de hypotheek.RvdH schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:08:
Advies gevraagd!
Aantal opties van verstrekkers is wel kleiner.RvdH schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:08:
Advies gevraagd!
Voor mij hetzelfde verhaal (ook in 2016 begonnen, sinds 01-05-2018 nieuwe eigen woning) terecht gekomen bij een 'onafhankelijke' (voor zover meetbaar) zelfstandige adviseur (express zelfstandig, die snapt dat er iets meer bij komt kijken)
Het hangt er ook heel erg vanaf hoeveel je wilt lenen ivh tot je inkomsten.
Wij zaten gezamelijnlijk net boven de 50% van het max te lenen bedrag adv de cijfers, easy dus.
Bedankt voor alle antwoorden! Ik denk dat we sowieso maar eens gaan praten met onze huidige hypotheekverstrekker, de Rabobank.
Met de nog steeds lage rentes en de overwaarde op ons huidige huis moeten we makkelijk een huis kunnen kopen dat echt voldoet aan onze voorwaarden (mits die te vinden is). Alleen is mijn vrouw inmiddels gestopt met werken dus zal het volledig aan mijn inkomsten gaan liggen. Het zou mooi zijn als we door mijn keuze zzp'r te worden, eindelijk in een supermooi jaren-30 hoekhuis of twee-onder-één kap huis kunnen wonen
Dan zit je wel tussen de 400k en 500k te kijken en redelijk aan de bovenkant van maximaal te lenen. Dit komt voornamelijk door een doorlopend krediet van 30k die vrijwel afgelost is, maar daar kijken ze dus blijkbaar niet naar (alleen naar wat de hoogte is van het oorspronkelijke kredietbedrag).
Het plan is dan de rente voor 20 jaar vast te zetten, waarbij mijn vrouw over 3 jaar weer aan het werk zal gaan als haar studie is afgerond. Het moet het huisje worden waar onze 2 dochters in zullen opgroeien tot volwassenen
Met de nog steeds lage rentes en de overwaarde op ons huidige huis moeten we makkelijk een huis kunnen kopen dat echt voldoet aan onze voorwaarden (mits die te vinden is). Alleen is mijn vrouw inmiddels gestopt met werken dus zal het volledig aan mijn inkomsten gaan liggen. Het zou mooi zijn als we door mijn keuze zzp'r te worden, eindelijk in een supermooi jaren-30 hoekhuis of twee-onder-één kap huis kunnen wonen
Dan zit je wel tussen de 400k en 500k te kijken en redelijk aan de bovenkant van maximaal te lenen. Dit komt voornamelijk door een doorlopend krediet van 30k die vrijwel afgelost is, maar daar kijken ze dus blijkbaar niet naar (alleen naar wat de hoogte is van het oorspronkelijke kredietbedrag).
Het plan is dan de rente voor 20 jaar vast te zetten, waarbij mijn vrouw over 3 jaar weer aan het werk zal gaan als haar studie is afgerond. Het moet het huisje worden waar onze 2 dochters in zullen opgroeien tot volwassenen
Laat even weten wat er uitkomt qua rabobank, hier ben ik wel benieuwd naar. Zal voor mij misschien ook gaan spelen over 1 á 2 jaar.RvdH schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:45:
Bedankt voor alle antwoorden! Ik denk dat we sowieso maar eens gaan praten met onze huidige hypotheekverstrekker, de Rabobank.
Met de nog steeds lage rentes en de overwaarde op ons huidige huis moeten we makkelijk een huis kunnen kopen dat echt voldoet aan onze voorwaarden (mits die te vinden is). Alleen is mijn vrouw inmiddels gestopt met werken dus zal het volledig aan mijn inkomsten gaan liggen. Het zou mooi zijn als we door mijn keuze zzp'r te worden, eindelijk in een supermooi jaren-30 hoekhuis of twee-onder-één kap huis kunnen wonen![]()
Ik denk dat dit bij mij ook meespeelde. Stukje overwaarde + eigen geld, gevraagde financiering was nog in loondienst op te brengen en met de cijfers was het totale leenbedrag nog niet de helft van maximaal mogelijk. Je maakt het risico voor de verstrekker dan natuurlijk wel minimaal.wvdl schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:36:
[...]
...
Wij zaten gezamelijnlijk net boven de 50% van het max te lenen bedrag adv de cijfers, easy dus.
Ik heb 2x goede ervaringen met ING. De eerste keer (11 jaar geleden) met een tophypotheek toen ik ongeveer een jaar bezig was. Jaarstukken en prognose werd zonder problemen geaccepteerd.
Nu opnieuw een huis gekocht op ongeveer 55% LTV en de laagst verkrijgbare rente gekregen (1,52% 10 jaar vast) en een hele fijne adviseur van ING zakelijk die veel kennis van ondernemen heeft. Ik was verbaasd over de mogelijke leencapaciteit op basis van cijfers van mijn BV('s).
Nu opnieuw een huis gekocht op ongeveer 55% LTV en de laagst verkrijgbare rente gekregen (1,52% 10 jaar vast) en een hele fijne adviseur van ING zakelijk die veel kennis van ondernemen heeft. Ik was verbaasd over de mogelijke leencapaciteit op basis van cijfers van mijn BV('s).
Verspil je tijd niet bij een adviseur van een bank. Die kunnen alleen hypotheken aanbieden van hunzelf. De Rabobank hypotheken zijn niet de goedkoopste en hebben suffe voorwaarden (bijv: renteopslag wordt niet vanzelf bijgesteld als je aflost, sterker nog, kan alleen worden aangepast als je rentevaste periode af loopt). Ga naar een onafhankelijke adviseur, die kan je echt veel beter helpen.
ik weet niet of dat tegenwoordig zo is, maar bij mijn Rabo hypotheek hebben ze zelf de renteopslag er af gehaald toen ik een deel afgelost had (midden in de rentevaste-periode ook nog)RichieB schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:24:
Verspil je tijd niet bij een adviseur van een bank. Die kunnen alleen hypotheken aanbieden van hunzelf. De Rabobank hypotheken zijn niet de goedkoopste en hebben suffe voorwaarden (bijv: renteopslag wordt niet vanzelf bijgesteld als je aflost, sterker nog, kan alleen worden aangepast als je rentevaste periode af loopt).
In 1e instantie via je huidige netwerk een opdracht binnen proberen te halen. Als dat (nog niet) lukt, inschrijven op sites als headfirst.nl / www.4-freelancers.nl / huntit.nl en daarnaast je linkedin profiel updaten / aangeven dat je beschikbaar bent voor freelance opdrachten. Binnen no-time zul je dan als het goed is diverse recruiters je vinden. Je zult wat op je tarief in moeten leveren, dit verschilt per recruiter/bureau. Als dit meer dan 15 euro/uur is, laat ze links liggen.joenevd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:13:
[...]
Ik heb er even naar gekeken en ik zie wel een aantal opdrachten voorbij komen. Maar ik neem aan dat je wel wat concurrentie moet verwachten van mede freelancers![]()
[...]
Waar zou jij als starter beginnen?
Een doorlopend krediet kun je altijd herfinancieren naar eentje met een lagere limiet. Of geheel inlossen als je de middelen hebt.RvdH schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:45:
Ik had twee vorige boekjaren en een half eerste jaar. Dat eerste jaar hebben we genegeerd ivm grote afschrijving vd auto (vamil). Met twee volledige boekjaren en een onderbouwde prognose voor het lopende jaar heb ik geen problemen gehad.
Dat laatste is niet waar. Ik heb meerdere malen mijn lopende hypotheek opengebroken, zonder boete en daarmee renteverlagingen kunnen regelen.RichieB schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:24:
Verspil je tijd niet bij een adviseur van een bank. Die kunnen alleen hypotheken aanbieden van hunzelf. De Rabobank hypotheken zijn niet de goedkoopste en hebben suffe voorwaarden (bijv: renteopslag wordt niet vanzelf bijgesteld als je aflost, sterker nog, kan alleen worden aangepast als je rentevaste periode af loopt). Ga naar een onafhankelijke adviseur, die kan je echt veel beter helpen.
Ik kwam van 5,5 en met een tussenstap enkele jaren variabel naar 3,5 en uiteindelijk nu 2,2 en 2,0 op diverse hypotheekdelen.
Nooit een boete betaald (alleen administratiekosten) terwijl het basisdeel 30 jaar vaststond.
[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 21-08-2018 11:02 ]
Wow, hoe heb je dat gedaan? Ik zit nu op 5,2% en kan alleen omlaag als ik een boete betaal van 27kybos schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:01:
[...]
Dat laatste is niet waar. Ik heb meerdere malen mijn lopende hypotheek opengebroken, zonder boete en daarmee renteverlagingen kunnen regelen.
Ik kwam van 5,5 en met een tussenstap enkele jaren variabel naar 3,5 en uiteindelijk nu 2,2 en 2,0 op diverse hypotheekdelen.
Nooit een boete betaald (alleen administratiekosten) terwijl het basisdeel 30 jaar vaststond.
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Foutje van de bank in uw voordeel misschienBoy schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:55:
[...]
Wow, hoe heb je dat gedaan? Ik zit nu op 5,2% en kan alleen omlaag als ik een boete betaal van 27k
Ik mocht in ieder geval kosteloos over van 30 jaar vast naar variabel, alleen administratiekosten van 250 per hyptoheekdeel, had er 2, dus was snel verdiend
Wat vraagt de bank allemaal? Zodra de boekhouder klaar is heb ik ook 2,5 jaar.pirke schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:52:
Ik had twee vorige boekjaren en een half eerste jaar. Dat eerste jaar hebben we genegeerd ivm grote afschrijving vd auto (vamil). Met twee volledige boekjaren en een onderbouwde prognose voor het lopende jaar heb ik geen problemen gehad.
Willen ze een volledig uitgeauwd businessplan zien? of alleen in inschatting van de markt en prognose van tarief/uren?
Zijn ook aan het kijken om te verhuizen. Als we snel zijn kan het allemaal op het inkomen van mijn vrouw, maar die stop er over 6 maanden ook mee om wat anders te gaan doen.
Belastingaangifte van de betreffende twee jaren, prognose van de resultatenrekening komend jaar (ik had nog een opdracht die contractueel doorliep tot na het einde van het boekjaar, prognose was dus makkelijk). Verder een eigen toelichting op de resultatenrekening: grove uitsplitsing vd kosten (auto, pc, telefoon, internet, verzekering), verklaring incidenteel resultaat, etc. Verder vooruitzicht vd markt (in een paar regels opgeschreven dat de IT markt de komende 10 jaar nog goed blijft), verklaring waar je spaargeld vandaan komt (hard werken en zuinig leven), verklaring dat je de dubbele lasten kunt betalen, in mijn geval nog wat gegevens over de studieschuld (0% rente, aflossen vond ik het niet waard), afschriften van al je bankrekeningen, paspoort, etc. Gewoon braaf alles aanleveren en het was gepiept.fry77 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:45:
[...]
Wat vraagt de bank allemaal? Zodra de boekhouder klaar is heb ik ook 2,5 jaar.
Willen ze een volledig uitgeauwd businessplan zien? of alleen in inschatting van de markt en prognose van tarief/uren?
Zijn ook aan het kijken om te verhuizen. Als we snel zijn kan het allemaal op het inkomen van mijn vrouw, maar die stop er over 6 maanden ook mee om wat anders te gaan doen.
Bij mijn bank was een accountantsverklaring niet eens nodig; ik heb zelfs geen boekhouder. Mijn boekhouding is een excel sheet, en de resultatenrekening bestond uit deze paar regels:
Omzet
- Bedrijfskosten
- Afschrijving
= Bedrijfsresultaat
+ Incidenteel resultaat
= Totaal resultaat
- FOR
- Meewerkbeloning partner
= Fiscaal resultaat
Het totaal resultaat werd als inkomen gerekend; mijn vrouw werkt verder niet, huis en hypotheek alleen op mijn naam.
Uiteindelijk best veel losse stukken aan moeten leveren, maar heb alles zelf opgesteld en uitgelegd en dat was prima.
Als je tegen de grens van je max hypotheek aan zit moet je dus weinig afschrijven in de betreffende jaren. Met willekeurige afschrijving als starter kun je de afschrijving dus ook op 0% zetten en het vooruit schuiven tot als de hypotheek eenmaal rond is
Businessplan niet nodig. De prognose was bij mij heel summier, was destijds eind 2015 en heb enkel verteld wat de omzet tot dan was en wat er nog binnen ging komen en het te verwachten resultaat uiteindelijk zou zijn. Vervolgens hetzelfde alvast voor 2016 gedaan (paar vaste servicecontracten en een opdracht die doorliep dus ik kon daar al iets over zeggen). Inhoudelijk niet meer dan 10 regels en in lijn met de twee "officiële" jaarverslagen van de accountant (hoe meer details hoe meer vragen er kunnen komen).fry77 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:45:
[...]
Wat vraagt de bank allemaal? Zodra de boekhouder klaar is heb ik ook 2,5 jaar.
Tipje van mijn kant: Tenzij je maximaal wilt/moet lenen of naderhand flink wilt verbouwen zou je het hypotheekbedrag kunnen aanvragen op alleen jouw naam. Bij ons ging het op orde krijgen van de werkgeversverklaring meerdere keren fout daardoor bijna de deadline niet gehaald en boete moeten betalen. Hypotheek zelf kan gewoon op beide namen maar het maximale bedrag wordt dan op één inkomen berekend.
Bij ons was dat helemaal niet nodig aangezien mijn inkomen meer dan voldoende was/is. Ook hebben we plannen om te gaan verbouwen, daar is nog ruimte voor aangezien de inschrijving (het maximaal te lenen bedrag wordt geregistreerd) hoger was dan het destijds benodigde hypotheekbedrag (en LTV < 50%).
Verwijderd
Deze vraag komt volgens mij regelmatig terug, maar echt een antwoord komt er vaak niet van. Tenminste, geen concreet antwoord.
Ik heb inmiddels 10 jaar ervaring binnen mijn vakgebied, begonnen als Linux Support, door de jaren heen doorgegroeid naar Technical Lead.
Ervaring onder andere met Ubuntu Server (gecertificeerd), Red Hat Linux (gecertificeerd), Cloud oplossingen waaronder OpenStack, Automation tools (waaronder Ansible + gecertificeerd). Meerdere Cloud omgevingen opgezet en in beheer gehad.
De vrijheid wat je als ZZP'er hebt en het ondernemen spreekt mij erg aan. Ik zit er dus aan te denken om de switch van vaste dienstverband naar de ZZP te maken.
Is een uurtarief van € 85,- realistisch? Zit ik hiermee aan de onderkant of bovenkant van de markt?
Ik heb inmiddels 10 jaar ervaring binnen mijn vakgebied, begonnen als Linux Support, door de jaren heen doorgegroeid naar Technical Lead.
Ervaring onder andere met Ubuntu Server (gecertificeerd), Red Hat Linux (gecertificeerd), Cloud oplossingen waaronder OpenStack, Automation tools (waaronder Ansible + gecertificeerd). Meerdere Cloud omgevingen opgezet en in beheer gehad.
De vrijheid wat je als ZZP'er hebt en het ondernemen spreekt mij erg aan. Ik zit er dus aan te denken om de switch van vaste dienstverband naar de ZZP te maken.
Is een uurtarief van € 85,- realistisch? Zit ik hiermee aan de onderkant of bovenkant van de markt?
Voor een infra profiel zit je met 75-90 euro marktconform. Als je aanzienlijke cloud ervaring en bij voorkeur AWS CSA certificering bezit, is 100-125 ook mogelijk.
Hier is het eindelijk definitief, 1 oktober starten als zelfstandige
(niet ICT)
Ontzettend veel zin in. Al jaren zin om wat voor mijzelf te gaan doen maar niet echt een idee wat maar nu mijn kans gegrepen en direct een opdracht van een jaar.
Ontzettend veel zin in. Al jaren zin om wat voor mijzelf te gaan doen maar niet echt een idee wat maar nu mijn kans gegrepen en direct een opdracht van een jaar.
Gefeliciteerd
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Je zult er geen spijt van hebben!ybos schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:36:
Hier is het eindelijk definitief, 1 oktober starten als zelfstandige(niet ICT)
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik ben ook net begonnen met freelancen. Had binnen 4 dagen een opdracht te pakken via een recruiter. Lekker begin. Ik vraag me wel af of het mogelijk is om bij grotere bedrijven binnen te komen als freelancer zonder tussenkomst van een recruiter, dat scheelt toch weer 10-20 euro per uur. Iemand ervaring met zelfstandig opdrachten binnenhalen?
In het MKB wil dat wel eens lukken, bij grote bedrijven is het lastig.
Dat zal voornamelijk via je eigen netwerk gaan. Als er een opdracht beschikbaar komt/gaat komen en iemand uit je netwerk zit daar al toevallig, dan kan het hele recruitment proces worden overgeslagen en dus ook de tussenhandel.admiraalschaap schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:17:
Ik ben ook net begonnen met freelancen. Had binnen 4 dagen een opdracht te pakken via een recruiter. Lekker begin. Ik vraag me wel af of het mogelijk is om bij grotere bedrijven binnen te komen als freelancer zonder tussenkomst van een recruiter, dat scheelt toch weer 10-20 euro per uur. Iemand ervaring met zelfstandig opdrachten binnenhalen?
Dat, of je moet zo’n reputatie opgebouwd hebben dat iedereen jou direct opzoekt.
Verwijderd
Redelijk wat ervaring met cloud technieken, minder met AWS. Dus met een uurtarief van 85,- zit ik goed, bedankt!t_captain schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:01:
Voor een infra profiel zit je met 75-90 euro marktconform. Als je aanzienlijke cloud ervaring en bij voorkeur AWS CSA certificering bezit, is 100-125 ook mogelijk.
Gaaf! Gefeliciteerd!admiraalschaap schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:17:
Is het met tussenkomst van een recruiter niet gewoon je uurtarief + 10-20 euro? Of is het je uurtarief - 10-20 euro?
Via LinkedIn of via een ander kanaal de opdracht gekregen?
Tja, die recruiters die zullen al snel vragen of je tarief naar beneden kan omdat je 'jezelf uit de markt zal prijzen' (nadat ze hun 10-20 euro erbij hebben geplust).Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:08:
[...]
Is het met tussenkomst van een recruiter niet gewoon je uurtarief + 10-20 euro? Of is het je uurtarief - 10-20 euro?
Via LinkedIn of via een ander kanaal de opdracht gekregen?
In mijn omgeving van collega zzp-ers die aan het rondkijken zijn hoor ik in mijn branche steeds vaker tarieven van 90-105 euro voorbij komen, maar als ik een partij als ComputerFutures moet geloven, dan is mijn huidige tarief van 80 (minus een paar euro aan tussenpartij) aan de hoge kant (terwijl mijn opdrachtgever niet bekend staat als boven markt conform) en proberen zulke partijen of ik akkoord ga met 65-70 euro, want langdurige opdracht (heb ik nu ook) etc etc
[ Voor 7% gewijzigd door Metaalhoofd op 26-08-2018 14:48 ]
Ik begin ook per 1 september als ZZPer (full stack Java).
Mijn eerste opdracht heb ik via mijn eigen netwerk en dan bij een MKB bedrijf.
Verder veel met recruiters gepraat en daar heb ik €85 als ondergrens aangegeven en dat vonden de meeste prima. Maar bij een MKB bedrijf kom je dan niet snel terecht want die kunnen/willen niet snel €105 of €110 betalen. Dan zit je met een recruiter/intermediair als snel op de €65/€75 pu.
ik denk dat als je tussen de €75 en €85 zit al eerste opdracht je het prima doet.
Mijn eerste opdracht heb ik via mijn eigen netwerk en dan bij een MKB bedrijf.
Verder veel met recruiters gepraat en daar heb ik €85 als ondergrens aangegeven en dat vonden de meeste prima. Maar bij een MKB bedrijf kom je dan niet snel terecht want die kunnen/willen niet snel €105 of €110 betalen. Dan zit je met een recruiter/intermediair als snel op de €65/€75 pu.
ik denk dat als je tussen de €75 en €85 zit al eerste opdracht je het prima doet.
Ben zelf redelijk actief om leuke jobs te landen, maar het probleem is meestal (bij de overheid althans) dat ze je dwingen om via een tussenpartij/broker te komen werken. Met andere woorden, in de bedrijven sector is het een hoop bellen en gedoe om er tussen te komen, omdat het HEEL snel gaat. Tot 3 keer toe een fintech / verzekerings maatschappij gehad, word je al afgebeld voordat je uberhaubt langs bent geweest OF een recruiter/headhunter bureau is er al tussen gesprongen met beloftes waar ze mee door willen gaan om het een soort van uit te besteden.admiraalschaap schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:17:
Overheid gaat iets langzamer en kan je zelf wat makkelijker op anticiperen, maar word je vervolgens gedwongen om via een tussenpartij te te komen werken.
Nu zijn partijen als Myler echt heel erg (met idd 15 - 20 euro er bovenop), maar een partij als IT-staffing doet het ook voor 2,5 euro p/u bijvoorbeeld.
Mijn eerste job geland via Eonics.nl bij de overheid. Als ik een jaar vol ga maken, dan zitten zij er effectief tussen voor 0,58 ct / u