Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:08
the-edge schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:08:
[...]

€350 per maand is niet gek duur.
Maar hoeveel ga je per jaar dan omhoog?
geen idee (nog), ben dit jaar iets omhoog gegaan voor leeftijd, maar nu ik officieel boven de 40 ben gaat het wat harder en ik raakte de laatste starterskorting kwijt.
Daarnaast heb ik verzekerd bedrag ook verhoogd

Al met al deze keer 75 per maand omhoog dus.

Overigens nu ook 2 maanden arbeidsongeschikt geweest door een aanrijding en zonder problemen of discussies mijn uitkering ontvangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:34
the-edge schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:08:
[...]

€350 per maand is niet gek duur.
Maar hoeveel ga je per jaar dan omhoog?
En als je niet al te grote bedragen wilt kan het nog wel goedkoper. Betaal 219 bruto per maand voor een (geindexeerde) vergoeding van 40K/jaar bij >20% arbeidsongeschikt. Deze 219/maand gaat niet verder omhoog (anders dan door inflatie-correctie). Wel een wachttijd van 1 jaar.

Rond m'n 50-55e zal ik deze AOV ook stoppen denk ik. Dan genoeg buffer om de laatste 10-15 jaar tot aan pensioen te kunnen overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
fry77 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:58:
Mijn Aov is echt het laatste redmiddel, dus bij volledige arbeidsongeschiktheid. Ik eb wel veel moeten puzzelen om de juiste voorwaarden te vinden (sommige hobbies die dan ineens niet meer mogen) en daar kun je echt niet vertrouwen op de "verplichte" tussenpersonen.
Langere eigen risico periode levert relatief weinig voordeel op.
Als laatste vangnet, als je echt niet meer kan werken en door bijna al je spaargeld heen bent, is er bijstand. Die horrorverhalen van tegenprestatie voor een uitkering valt in mijn ervaring heel erg mee. Ik ken een aantal die al jaren in de bijstand zitten en die doen echt geen tegenprestatie. Een uitkering voor een gezin met 2 kinderen ligt inclusief alle toeslagen op ongeveer 2200 euro netto, exclusief langdurigheidstoeslag, extra uitkeringen voor maatschappelijke participatie, etc. Dat is meer dan een modaal inkomen netto.

Ik snap juist die AOV verzekeringen niet. Je betaalt torenhoge premies en als je er een keer gebruik van moet maken dan probeert een commerciële verzekeringsmaatschappij op alle mogelijke manieren niet uit te keren. Dan vertrouw ik de overheid meer. Zet het geld voor een AOV dan gewoon op een spaarrekening zodat je een extra buffer hebt als je niet kan werken of zonder werk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
sverzijl schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:27:
[...]

En als je niet al te grote bedragen wilt kan het nog wel goedkoper. Betaal 219 bruto per maand voor een (geindexeerde) vergoeding van 40K/jaar bij >20% arbeidsongeschikt. Deze 219/maand gaat niet verder omhoog (anders dan door inflatie-correctie). Wel een wachttijd van 1 jaar.

Rond m'n 50-55e zal ik deze AOV ook stoppen denk ik. Dan genoeg buffer om de laatste 10-15 jaar tot aan pensioen te kunnen overbruggen.
Maar is het niet zo dat als je bijvoorbeeld maar 30% arbeidsongeschikt bent dat je dan maar 30% van die 40k per jaar krijgt?
Ik heb vorig jaar ook naar een AOV gekeken maar kwam op een veel hoger bedrag uit wat ik voor 40k moest betalen als ik mijn huidige werk net meer kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Ernemmer schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:31:
[...]

Maar is het niet zo dat als je bijvoorbeeld maar 30% arbeidsongeschikt bent dat je dan maar 30% van die 40k per jaar krijgt?
Klopt

Arbeidsongeschiktheid percentage van het
verzekerde bedrag
80% - 100% 100%
65% - 80% 75%
55% - 65% 60%
45% - 55% 50%
35% - 45% 40%
25% - 35% 30%
0% - 25% Geen uitkering

(ondergrens was dus 25% en geen 20% zoals ik eerder zei)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
gold_dust schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:29:
[...]

Als laatste vangnet, als je echt niet meer kan werken en door bijna al je spaargeld heen bent, is er bijstand.
Dat wil ik juist voorkomen, dat ik bij volledige/permanente arbeidsongeschiktheid eerst jaren lang mijn buffer (en mijn huis?) mag opeten om daarna op bijstandsniveau terug te moeten vallen.
En ja, daar heb ik zeker 200/maand voor over (wat ook nog eens fiscaal aftrekbaar is, dus waar hebben we het over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
sverzijl schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:52:
[...]

Dat wil ik juist voorkomen, dat ik bij volledige/permanente arbeidsongeschiktheid eerst jaren lang mijn buffer (en mijn huis?) mag opeten om daarna op bijstandsniveau terug te moeten vallen.
En ja, daar heb ik zeker 200/maand voor over (wat ook nog eens fiscaal aftrekbaar is, dus waar hebben we het over)
ik ook. mijn pensioenpot en kapitaal zijn voor mij en mijn kinderen bedoelt. Ik heb dus gewoon mijn oude loondienst salaris verzekerd. Vinden banken ook leuk als je nog eens besluit je hypotheek over te sluiten of te verhuizen. Ik heb ook wel de duurste variant AOV. Relatief hoog verzekerd bedrag en geen gezeik over andere werkzaamheden of iemand inhuren.

En wat ik hierboven al schreef, afgelopen twee maanden arbeidsongeschikt geweest (voor 25% als ze het heel formeel bekeken) maar ik kreeg gewoon 100% uitgekeerd na eigen risico periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
fry77 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:09:
[...]

ik ook. mijn pensioenpot en kapitaal zijn voor mij en mijn kinderen bedoelt. Ik heb dus gewoon mijn oude loondienst salaris verzekerd. Vinden banken ook leuk als je nog eens besluit je hypotheek over te sluiten of te verhuizen. Ik heb ook wel de duurste variant AOV. Relatief hoog verzekerd bedrag en geen gezeik over andere werkzaamheden of iemand inhuren.

En wat ik hierboven al schreef, afgelopen twee maanden arbeidsongeschikt geweest (voor 25% als ze het heel formeel bekeken) maar ik kreeg gewoon 100% uitgekeerd na eigen risico periode.
Misschien zo makkelijk omdat ze het bij de tegenpartij konden verhalen of was daar geen sprake van :?
Dat scheelt natuurlijk wel. Als de tegenpartij van het ongeluk diegene met de schuld is verhalen ze jouw uitkering op de tegenpartij, dan heeft jouw verzekering weinig tot geen kosten. Misschien was het minder makkelijk geweest als het uit de eigen zak van de verzekering was :?

(aangenomen dat de tegenpartij de schuldige was aan de aanrijding)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
ybos schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:34:
[...]

Misschien zo makkelijk omdat ze het bij de tegenpartij konden verhalen of was daar geen sprake van :?
Dat scheelt natuurlijk wel. Als de tegenpartij van het ongeluk diegene met de schuld is verhalen ze jouw uitkering op de tegenpartij, dan heeft jouw verzekering weinig tot geen kosten. Misschien was het minder makkelijk geweest als het uit de eigen zak van de verzekering was :?

(aangenomen dat de tegenpartij de schuldige was aan de aanrijding)
Ja er is een schuldige tegenpartij en nee daar word het niet verhaald :)
Ik maakte de melding op aanraden van mijn letselschade advocaat. Verzekering nam daarna contact op met de melding dat ik recht heb op uitkering ongeacht een eventuele schadeloosstelling van de tegenpartij.

Na de zomer ben ik van plan me weer aan te laten rijden. Zo makkelijk heb ik ze nog nooit verdiend en alle tijd om wat online cursussen te volgen :P

[ Voor 8% gewijzigd door fry77 op 29-05-2018 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53
@wvdl Een aantal Broodfondsleden (of soortgelijk CommonEasy) sluiten ook een aansluitend AOV af. Omdat een BF-uitkering is beperkt tot 2 jaar, is alleen 'kortdurende' arbeidsongeschiktheid gedekt. Gedachte is dat na 2 jaar je bedrijf toch wel ploft.

Een verzekeraar heeft bijna zekerheid, dat bij langere wachttijd een groter risico ontstaat dat er voor lange tijd betaald moet worden. Als je na 6 maanden wachttijd aanspraak wilt maken, ben je wel serieus arbeidsongeschikt.

Ik vond dit ook een van de lastige onderwerpen bij start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:57:
@wvdl Een aantal Broodfondsleden (of soortgelijk CommonEasy) sluiten ook een aansluitend AOV af. Omdat een BF-uitkering is beperkt tot 2 jaar, is alleen 'kortdurende' arbeidsongeschiktheid gedekt. Gedachte is dat na 2 jaar je bedrijf toch wel ploft.
Die redenatie snap ik dan weer niet : "dat na 2 jaar je bedrijf toch wel ploft". Als je volledig arbeidsongeschikt bent geraakt, wil je toch ongeacht de status van je bedrijf (vervangende) inkomsten, zeker als dit langer dan 2 jaar is ?
(Een AOV sluit je dan ook niet zakelijk af, maar op prive. Broodfonds is kennelijk een zakelijke verzekering?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Broodfonds zijn ondernemers die vanuit privemiddelen een vangnet opzetten via een vereniging. De uitkering (en daarmee ook jouw inleg) is in verhouding met de winst die je opneemt uit je bedrijf. Na twee jaar ziekte is het niet aannemelijk dat je je bedrijf nog kunt draaien, waarmee het lidmaatschap komt te vervallen.

Dus een Broodfonds is gekoppeld aan zakelijke activiteiten, maar een prive overeenkomst. Het is geen verzekering maar wederzijdse commitment via een vereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:45
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:57:
@wvdl
Ik vond dit ook een van de lastige onderwerpen bij start.
Dat absoluut, ikzelf heb er ook 2 jaar mee 'gewacht', eerst andere prio's ;-)
Dan kun je iig voor zelf gaan bepalen wat je zelf wat dragen en wat je wilt afdekken. Dat weet je bij start eigenlijk toch nog niet.

Voor mij persoonlijk zie ik geen heil in een broodfonds, in mijn mening moet ik prima 1+ jaar buffer kunnen aanleggen en langzaam uitbouwen naar meer. Wat inmiddels dan ook het geval is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
met onze tarieven moet het eigenlijk geen probleem zijn om een loondienstverband salaris te geven en ditzelfde bedrag als buffer weg te zetten en dan nog voldoende te hebben om te investeren. Dus na 1 jaar zou je een jaar buffer moeten kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

fry77 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:51:
Dus na 1 jaar zou je een jaar buffer moeten kunnen hebben.
Dat lukt mij echt niet, met mijn werkweek van 32 uur. Wat wel lukt, is een verhouding van 60/40, dus 40% van m'n netto omzet kan ik sparen. Lijkt me echt afschuwelijk om die buffer kwijt te raken. Maar goed, daarvoor is het broodfonds.

[ Voor 13% gewijzigd door TucanoItaly op 29-05-2018 21:59 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Ik loop er wat op vooruit (1e factuur moet nog betaald worden), maar hoeveel van het inkomen reserveren jullie voor o.a. de belastingdienst?

Hoe ziet uberhaupt de verdeling eruit? Factuurbedrag is 100% is 40% voor belastingen? 20% sparen 40% loon? Of..?

Ik heb namelijk geen enkel idee, heb het mijn bevriende accountant nog niet gevraagd.

[ Voor 14% gewijzigd door the-edge op 29-05-2018 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:37
the-edge schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:17:
Ik loop er wat op vooruit (1e factuur moet nog betaald worden), maar hoeveel van het inkomen reserveren jullie voor o.a. de belastingdienst?

Hoe ziet uberhaupt de verdeling eruit? Factuurbedrag is 100% is 40% voor belastingen? 20% sparen 40% loon? Of..?

Ik heb namelijk geen enkel idee, heb het mijn bevriende accountant nog niet gevraagd.
BTW sowieso apart zetten. 40% voor de IB zit je volgens mij aardig safe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Btw zet ik apart. En wat ik aan salaris uitkeer zet ik ook nog apart voor de inkomste belasting (50/50 dus). Dit is veelste veel maar dat geeft mij een leuke extra bonus bij de jaar aangifte ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Let er op dat je (mocht dat nog niet zo zijn) binnenkort de inkomstenbelasting en zvw vooraf moet betalen op basis van een schatting. In januari krijg je verzoek tot betaling van bijvoorbeeld boekjaar 2019, in april doe je aangifte over 2018 en die moet je dan ook betalen. Binnen een half jaar 2x IB en ZVW, al kan het wel gespreid over 11 maanden. Vanaf dan krijg je elke januari een brief, doe je 16 maanden later aangifte en mag weer twee maanden daarna het verschil verrekend worden.

Ik heb mijn eerste volledige boekjaar minimaal uit gegeven en zo snel een veels te grote buffer opgebouwd, daardoor kon ik wel alles in 1x afronden en was ook die verrassing van IB vooraf geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
the-edge schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:17:

Met 40% over je omzet ex BTW zit je redelijk ruim/safe als je dat apart zet voor IB. Hoeveel je daarnaast spaart is aan jezelf natuurlijk. Voor mezelf is dat zo'n 50% na aftrek IB (dus ieder jaar bouw ik in principe een jaar buffer op. Klopt wel aardig na 10 jaar bezig te zijn nu).

En natuurlijk BTW sowieso apart zetten, aangezien je de omzetbelasting normaliter per kwartaal afdraagt.
jadjong schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:27:
Let er op dat je (mocht dat nog niet zo zijn) binnenkort de inkomstenbelasting en zvw vooraf moet betalen op basis van een schatting. In januari krijg je verzoek tot betaling van bijvoorbeeld boekjaar 2019, in april doe je aangifte over 2018 en die moet je dan ook betalen. Binnen een half jaar 2x IB en ZVW, al kan het wel gespreid over 11 maanden. Vanaf dan krijg je elke januari een brief, doe je 16 maanden later aangifte en mag weer twee maanden daarna het verschil verrekend worden.

Ik heb mijn eerste volledige boekjaar minimaal uit gegeven en zo snel een veels te grote buffer opgebouwd, daardoor kon ik wel alles in 1x afronden en was ook die verrassing van IB vooraf geen probleem.
Las ergens in dit topic dat er ook iemand was die z'n geschatte inkomsten al een paar jaar op 0 gesteld heeft, en dit (wonderbaarlijk?) geaccepteerd werd. Is ook nog een optie natuurlijk. Na een paar jaar betaal je gewoon in 1 keer vooruit ;)

[ Voor 38% gewijzigd door sverzijl op 30-05-2018 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
de eerste jaren laat de belastingdienst je met rust en mag je achteraf betalen, maar er komt een keer een moment dat ze je gaan vragen vooruit te gaan betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Leipo schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:18:
de eerste jaren laat de belastingdienst je met rust en mag je achteraf betalen, maar er komt een keer een moment dat ze je gaan vragen vooruit te gaan betalen ;)
Kan het me niet meer herinneren, wist niet dat je in eerste jaren achteraf mocht betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Er moeten eerst wat aangiftes binnen komen voordat men een schatting kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Klinkt logisch ja. Te lang geleden voor mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Laatst online: 14:36

Boy

www.byoscoop.nl

Volgens mij mag je gerust altijd wel achter betalen (ik in ieder geval wel volgens mij, doe ik niet momenteel. Vind het wel overzichtelijker zo). Je moet dan je verwachtte omzet gewoon omlaag stellen.

Ik heb na 2 jaar pas de vraag gekregen om vooruit te gaan betalen.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Voor de inkomstenbelasting is het aan te passen via de voorlopige aangifte. Vooruitbetaling is wel handig ivm circa 1,5% betalingskorting; dat is beter dan de bankrente.
Mijn boekhouder wilde ook de aanslag op 0 zetten, maar ik had genoeg reserves voor een betere inschatting. Ik heb ook geen aftrekposten (hypotheek) opgenomen, dus krijg altijd iets terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
BiLLY_daKid schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:40:
Mijn boekhouder wilde ook de aanslag op 0 zetten, maar ik had genoeg reserves voor een betere inschatting.
Kennelijk is dat dus common practice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:51
418O2 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:57:
[...]

BTW sowieso apart zetten. 40% voor de IB zit je volgens mij aardig safe
Ik doe 35% voor de IB en hou altijd over; maar heb ook nog wat aftrekposten in box 1 (AOV, lijfrente, HRA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Hier iemand die 1 april begonnen is :) Geen grap. Bevalt erg goed.

Ik heb twee vragen waar men vast wel antwoord op heeft:
1. Waar en wanneer bepaalt de belastingdienst of je aangemerkt wordt als ondernemer? Ik kan dat nergens vinden. Ik kan wel de check doen en daar voldoe ik aan. Echter, het bepaalt nogal veel denk ik zo ;-)

2. ik zit me in te lezen in aftrekposten en regelingen en toen viel me de combinatie op van de volgende regelingen:
- Investeringsaftrek
- Willekeurige afschrijving (als je eenmanszaak hebt en recht hebt op startersaftrek)

Toen ben ik even aan het rekenen geslagen voor een fictieve investering:
- Aanschafprijs: 2500 excl BTW
- Investeringsaftrek: 2500 * 28% = 700
- Willekeurige afschrijving: 2500 (ervanuitgaande dat ie volledig af te schrijven is)
- Omzet onderneming: 60000 (zeg even wat, om ruim in de schijven 2 en 3 te zitten)
- Zelfstandigenafrek: 7280
- Startersaftrek: 2123
- MKB winstvrijstelling: 14% over (omzet - aftrekposten)
- Inkomstenbelating: Over bedrag na MKB winstvrijstelling

Als ik dan de winst bereken met en zonder de investering (en dus ook de afschrijving) en de MKB vrijstelling ervanaf haal en dan de inkomstenbelasting bereken dan kost dat me onder de streep dus 'maar' 915 euro.

Dit lijkt me bizar weinig. Klopt het wat ik hier zeg? Het lijkt me bizar dat je de investeringsaftrek en willekeurige afschrijving mag combineren? Maar ik ken nergens op de Belastingdienst lezen dat die 2 elkaar uitsluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door armageddon_2k1 op 30-05-2018 13:33 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:28:

1. Waar en wanneer bepaalt de belastingdienst of je aangemerkt wordt als ondernemer? Ik kan dat nergens vinden. Ik kan wel de check doen en daar voldoe ik aan. Echter, het bepaalt nogal veel denk ik zo ;-)

2. ik zit me in te lezen in aftrekposten en regelingen en toen viel me de combinatie op van de volgende regelingen:
- Investeringsaftrek
- Willekeurige afschrijving (als je eenmanszaak hebt en recht hebt op startersaftrek)

Toen ben ik even aan het rekenen geslagen voor een fictieve investering:
- Aanschafprijs: 2500 excl BTW
- Investeringsaftrek: 2500 * 28% = 700
- Willekeurige afschrijving: 2500 (ervanuitgaande dat ie volledig af te schrijven is)
- Omzet onderneming: 45000 (zeg even wat, om ruim in de schijven 2 en 3 te zitten)
- Zelfstandigenafrek: 7280
- Startersaftrek: 2123
- MKB winstvrijstelling: 14% over (omzet - aftrekposten)
- Inkomstenbelating: Over bedrag na MKB winstvrijstelling

Als ik dan de winst bereken met en zonder de investering (en dus ook de afschrijving) en de MKB vrijstelling ervanaf haal en dan de inkomstenbelasting bereken dan kost dat me onder de streep dus 'maar' 915 euro.

Dit lijkt me bizar weinig. Klopt het wat ik hier zeg? Het lijkt me bizar dat je de investeringsaftrek en willekeurige afschrijving mag combineren? Maar ik ken nergens op de Belastingdienst lezen dat die 2 elkaar uitsluiten.
Vergeet niet dat de de willekeurige afschrijving in dit jaar een voordeel oplevert. Die heb je in de jaren daarna niet meer en zouden de resterende jaren van de afschrijving ook een voordeel opleveren. Dat "vergeet" je nu mee te nemen in je berekening en zou een te positief beeld kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Okee, die snap ik misschien niet helemaal. Je bedoelt als ik in de jaren daarna in een hogere schijf beland en dan eigenlijk hem af had kunnen schrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als je dit jaar een stukje 52% moet betalen en volgend jaar niet buiten de 42% komt is het handig om dit jaar volledig af te schrijven, omgekeerd kan je het beter volgend jaar doen. :)
Ik doe aan willkeurig afschrijven omdat het best moeilijk is elk jaar een product van minimaal 2500.- aan te schaffen. Op een gegeven moment ga je macbooks als deurstoppers neerleggen…. Ik denk dat de meeste hier 80-90% van hun omzet als winst hebben met als grootste kostenpost hun vervoermiddel, dan is het afschrijven van je laptop in meerdere jaren op zich al een beetje zonde van de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@jadjong Bedankt voor de verduidelijking. Dat dacht ik dus ook.

Kwam er wel achter dat ik een rekenfoutje gemaakt had 7(8)7
Ik had de KIA bij mijn winst opgeteld, in plaats van hem erafhalen.... dan is bij een investering van 2500 de effectieve investering 'nog maar' 1375.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 09:14
jadjong schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:56:
Als je dit jaar een stukje 52% moet betalen en volgend jaar niet buiten de 42% komt is het handig om dit jaar volledig af te schrijven, omgekeerd kan je het beter volgend jaar doen. :)
Ik doe aan willkeurig afschrijven omdat het best moeilijk is elk jaar een product van minimaal 2500.- aan te schaffen. Op een gegeven moment ga je macbooks als deurstoppers neerleggen…. Ik denk dat de meeste hier 80-90% van hun omzet als winst hebben met als grootste kostenpost hun vervoermiddel, dan is het afschrijven van je laptop in meerdere jaren op zich al een beetje zonde van de moeite.
maw je moet in de loop van het jaar een beetje gokken of je in 52% categorie valt of in 42%. (Na aftrek van alle aftrekposten) om te bekijken of een KIA het beste het ene jaar kan of het andere

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
jadjong schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:56:

Ik doe aan willkeurig afschrijven omdat het best moeilijk is elk jaar een product van minimaal 2500.- aan te schaffen.
Hoe doe je dit? Want volgens mij mogen alleen starters willekeurig afschrijven of speieke milieuinvesteringen (VAMIL)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:18:
[...]

Hoe doe je dit? Want volgens mij mogen alleen starters willekeurig afschrijven of speieke milieuinvesteringen (VAMIL)?
Klopt, dacht dat het ook om een starter ging. Geldt echter ook als je een aantal jaar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent(geweest) en nu weer wel. Dan heb je weer de voordeeltjes als 'starter'.
Metaalhoofd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:10:
[...]

maw je moet in de loop van het jaar een beetje gokken of je in 52% categorie valt of in 42%. (Na aftrek van alle aftrekposten) om te bekijken of een KIA het beste het ene jaar kan of het andere
KIA kan alleen in het jaar van aankoop. Je kan niet in 2018 iets kopen en dat in 2019 gebruiken om boven de 2300 van KIA te komen. Overigens hoeft die 2500.- niet van een enkele aanschaf te zijn, je mag ook kleinere (minimaal 450.- per stuk) bij elkaar optellen. Maar dan nog is het best moeilijk om elk jaar zoveel zooi te kopen dat wordt gezien als investering.

[ Voor 65% gewijzigd door jadjong op 30-05-2018 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:19:
[...]
KIA kan alleen in het jaar van aankoop. Je kan niet in 2018 iets kopen en dat in 2019 gebruiken om boven de 2300 van KIA te komen. Overigens hoeft die 2500.- niet van een enkele aanschaf te zijn, je mag ook kleinere (minimaal 450.- per stuk) bij elkaar optellen. Maar dan nog is het best moeilijk om elk jaar zoveel zooi te kopen dat wordt gezien als investering.
Ik mocht van een boekhouder zelfs meerdere losse aanschaffen die één logisch product vormden (neem: een zelfbouw pc) en zo gebruikt werden desgewenst als één geheel als investering zien en activeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
jadjong schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:19:
[...]

Klopt, dacht dat het ook om een starter ging. Geldt echter ook als je een aantal jaar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent(geweest) en nu weer wel. Dan heb je weer de voordeeltjes als 'starter'.

[...]

Dat wist ik (jaar van aanschaf = jaar van aftrek), maar maakt het des te lastiger. Koop je die nieuwe peperdure laptop nu of beter volgend jaar, omdat de KIA dan beter uitkomt? Maarja dan moet je nog even langer door op de oude etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:29:
[...]

Dat wist ik (jaar van aanschaf = jaar van aftrek), maar maakt het des te lastiger. Koop je die nieuwe peperdure laptop nu of beter volgend jaar, omdat de KIA dan beter uitkomt? Maarja dan moet je nog even langer door op de oude etc.
Of je koopt gewoon wat je nodig hebt om je 100k omzet te maken dit jaar en kijkt niet op een paar 100 euro meer aftrek bij de IB-aangifte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:28:

Weet iemand misschien ook antwoord hierop? Ik kan het nergens vinden op de site van de belastingdienst. Ik vermoed dat het als vraag bij de aangifte komt ('voldoe je aan het urencriterium etc.').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 16:25
armageddon_2k1 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:33:
[...]

Weet iemand misschien ook antwoord hierop? Ik kan het nergens vinden op de site van de belastingdienst. Ik vermoed dat het als vraag bij de aangifte komt ('voldoe je aan het urencriterium etc.').
Wanneer aangemeld bent bij de kvk krijg je een brief van de belastingdienst die je moet invullen. Hierin vragen ze hoeveel omzet verwacht te maken, hoeveel klanten je per jaar denkt te hebben, kosten, of je promotie gaat maken voor je bedrijf, etc.. daarna beoordeeld de belastingdienst of je een ondernemer bent ja of nee.

Als de beoordeling positief is dan krijg je een btw nummer van de belastingdienst

[ Voor 6% gewijzigd door Emperor_ op 31-05-2018 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:33:
[...]

Definitieve uitslag van die check krijg je nooit op voorhand van de belastingdienst. Zij kijken altijd bij een eventuele controle achteraf of je ondernemer was voor dat jaar.
Als je het op voorhand wilt weten zou je een brief moeten sturen naar de ambtenaar om een gesprek aan te vragen.

Volgens mij kreeg ik 2 vragen;

Of ik aangifte wou doen als ondernemer.
Of ik aan het urencriterium voldeed.

Deze laatste is niet nodig om als ondernemer aangemerkt te worden.

PS, zelf hou ik mijn uren bij in Google Agenda en maak dan onderscheid in directe uren, indirecte uren en privé uren. Zo heb ik alles in 1 agenda en kan ik met Gtimereport.com eenvoudig een totaalplaatje exporteren.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 31-05-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Ondernemersschap bekijken ze op 2 manieren± voor de BTW (en dat ben je al heel snel) en voor de IB en dat ligt iets complexer. Je kan ook ondernemer zijn voor de BTW maar niet voor de IB.

En voor de IB hangt het echt van de inspecteur af en wat zijn bui is tijdens een eventuele controle (ik had en controle meteen in mijn startjaar) en zijn interpretatie van je antwoorden. Belastingdienst lijkt op dat vlak een beetje hun wettelijke taak uit het oog te verliezen en de zaken wat breder te trekken.

Dat gezegd hebbende, belastingdienst is niet eng. Ze onderzoeken en constateren, net als de politie, maar een rechter trekt conclusies. En daar heeft de BD een niet al te best trackrecord ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Emperor_ schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:47:
[...]

Wanneer aangemeld bent bij de kvk krijg je een brief van de belastingdienst die je moet invullen. Hierin vragen ze hoeveel omzet verwacht te maken, hoeveel klanten je per jaar denkt te hebben, kosten, of je promotie gaat maken voor je bedrijf, etc.. daarna beoordeeld de belastingdienst of je een ondernemer bent ja of nee.

Als de beoordeling positief is dan krijg je een btw nummer van de belastingdienst
Deze brief heb ik nooit gehad (1 april gestart) en ik heb gewoon een BTW nummer en KvK nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:29
Op de KVK formulier online kan je aangeven of je je wilt aanmelden bij de Belastingdienst of niet.
Volgens mij als je hier Nee opgeeft dat je dan achteraf een brief krijgt. Waarom dit handig zou zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BiLLY_daKid schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:40:
Voor de inkomstenbelasting is het aan te passen via de voorlopige aangifte. Vooruitbetaling is wel handig ivm circa 1,5% betalingskorting; dat is beter dan de bankrente.
Mijn boekhouder wilde ook de aanslag op 0 zetten, maar ik had genoeg reserves voor een betere inschatting. Ik heb ook geen aftrekposten (hypotheek) opgenomen, dus krijg altijd iets terug.
Ik vraag mij af, mag je zomaar je voorlopige aanslag 2018 op 0 zetten? Lijkt mij namelijk in sommige gevallen wel handig als je nog niet weet of je ongeveer hetzelfde gaat verdienen als de aanslag waar ze zich op baseren en anders kan je wellicht in een situatie komen dat je met een gat komt te zitten. Namelijk heel veel vooraf betalen maar dat je maar de helft daadwerkelijk verdiend bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Op 0 is natuurlijk en gokje :P, maar 70% is niet heel vreemd. Dat is hrt hele idee van een schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@Verwijderd Natuurlijk is het handig om de voorlopige aangifte zo reeel mogelijk in te dienen. Ik betaal liever iets meer vooraf (ivm korting) dan achteraf bijleggen. Je kan ook tussentijds nog een wijziging indienen als je inkomsten sterk afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BiLLY_daKid schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:54:
@Verwijderd Natuurlijk is het handig om de voorlopige aangifte zo reeel mogelijk in te dienen. Ik betaal liever iets meer vooraf (ivm korting) dan achteraf bijleggen. Je kan ook tussentijds nog een wijziging indienen als je inkomsten sterk afwijken.
Bedankt voor de toelichting. Wat gebeurd er met de korting die je kreeg bij vooraf betalen als je hem halverwege het jaar wijzigt? Kunnen ze dat dan weer verrekenen? En ze passen dan zeker ook de incasso aan als je in termijnen betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:25:
[...]

Ik vraag mij af, mag je zomaar je voorlopige aanslag 2018 op 0 zetten? Lijkt mij namelijk in sommige gevallen wel handig als je nog niet weet of je ongeveer hetzelfde gaat verdienen als de aanslag waar ze zich op baseren en anders kan je wellicht in een situatie komen dat je met een gat komt te zitten. Namelijk heel veel vooraf betalen maar dat je maar de helft daadwerkelijk verdiend bijvoorbeeld.
Ik zet mijn voorlopige aanslag altijd op 0, nog nooit iets van gehoord dat het niet mocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ik weet niet wat er gebeurt met korting en betaaltermijnen bij aanpassen van de voorlopige aangifte.
Ik kan mij goed voorstellen dat de Belstingdienst het niet leuk vindt als je eerst de VA op 1mln zet en daarna aanpast naar een ton :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 16:25
armageddon_2k1 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:43:
[...]

Deze brief heb ik nooit gehad (1 april gestart) en ik heb gewoon een BTW nummer en KvK nummer.
Als je wel een btw nummer hebt en een kvk nummer dan ziet de belasting je als ondernemer. Je zou het eventueel de belastingdienst zelf kunnen vragen om het nog eens te verifieren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Emperor_ schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:04:
[...]

Als je wel een btw nummer hebt en een kvk nummer dan ziet de belasting je als ondernemer. Je zou het eventueel de belastingdienst zelf kunnen vragen om het nog eens te verifieren
Voor de BTW wel, voor de aangifte niet (correct me if i'm wrong).

Ik heb een klein eigen (hobby) bedrijfje en dien keurig elk kwartaal btw aangifte in maar winst/verlies geef ik prive op als zijn inkomsten uit overige werkzaamheden. Dan ben je geen ondernemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Je bent wel ondernemer. "ondernemer voor de omzetbelasting". Maar geen "ondernemer voor de inkomstenbelasting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Waarschijnlijk al gezien, maar viel me nu pas op via https://www.zzp-forum.nl/...ensioen-voor-alle-zzp-ers

Ik ben benieuwd hoe ver dit zal komen. Ik regel mijn pensioen zelf wel. Voel er weinig voor aan een verplicht collectief pensioen mee te betalen, wordt veel te veel mee gegoocheld de laatste jaren. Het voorstel van een opt-out, daar kan ik wel mee leven.

https://www.telegraaf.nl/...oncept-akkoord-pensioenen
Lees hier het integrale akkoord tussen vakbonden en werkgevers over pensioen en AOW. Dit is het onderhandelingsresultaat tussen FNV en VNO-NCW dat momenteel aan de achterbannen wordt voorgelegd.

<..>

D. Verbreding basis onder collectieve aanvullende pensioenregelingen

Een toenemend aantal werkenden bouwt weinig tot geen aanvullend pensioen in de tweede pijler op. Dit kan leiden tot een (grote) inkomens achteruitgang bij pensioneren. De diversiteit onder zzp’ers is groot. Zzp’ers vallen veelal niet onder de verplichte pensioenopbouw. Van pensioenproducten in de derde pijler die zich specifiek richten op de doelgroep zzp'ers wordt maar beperkt gebruik gemaakt. Het inkomen voor de oude dag van zzp’ers wordt met name opgebouwd in de vierde pijler, via vrije besparingen of beleggingen of aflossing van de hypotheek, of is in het verleden opgebouwd in de tweede pijler in een periode dat als werknemers is gewerkt. In sommige sectoren, zoals de landbouw en de detailhandel, bouwen zzp’ers veel vermogen op in het eigen bedrijf. Bij bedrijfsbeëindiging kan dit vermogen naar verwachting worden omgezet in inkomen voor de oude dag. Tegelijkertijd groeit ook de groep zzp’ers die noch in eigen onderneming, noch in derde of vier pijler vermogen opbouwt. En het niet meedoen in de tweede pijler versmalt bovendien de basis onder deze pijler. Een toekomstbestendige en robuuste tweede pijler, zoals we beogen met onze inspanningen, zal ook voor zzp’ers toegankelijk en aantrekkelijk moeten worden.

Maatregelen:

• Zzp’ers kunnen vrijwillig pensioenopbouw in de tweede pijler voortzetten als een werknemer zzp'ers wordt. Het collectieve karakter zorgt ervoor dat geprofiteerd kan worden van (kosten)voordelen in beleggen, administratie en het afdekken van risico’s.

• Het nieuwe contract maakt het – na afschaffing doorsnee systematiek – beter mogelijk voor nieuwe zelfstandigen te kiezen om pensioen te blijven opbouwen bij hun pensioenuitvoerders.

• Wetgever moet het mogelijk maken dat zzp’ers zich vrijwillig kunnen aansluiten bij een pensioenfonds, in de sector of het bedrijf waar ze nu werkzaam zijn.

• Zeker in pensioenfondsen met een verbeterde premieregeling kan eenvoudig mogelijk worden gemaakt dat zzp’ers afhankelijk van het bedrijfsresultaat een variabele premie inleggen. Ook het nieuwe contract kan – in combinatie met de afschaffing van de doorsneesystematiek – het interessanter maken voor zzp’ers om deel te nemen. De bestaande mogelijkheden voor pensioen voor zzp’ers in de tweede pijler kunnen gemakkelijker per sector rekening houdend met de heterogeniteit per bedrijfstak of per beroepsgroep ingezet worden. De tweede pijler wordt zo toegankelijker en aantrekkelijker voor zzp’ers.

• Het is nu ook al mogelijk om zzp’ers onder de verplichtstelling in de tweede pijler te brengen. Dat kan door een beroepspensioenregeling verplicht te stellen, of door zelfstandigen onder de verplichtstelling van een bedrijfstakpensioenfonds te laten vallen. In andere sectoren is wellicht auto enrollment met opt-out voor zzp’ers een goed alternatief. Mogelijk is hier ondersteunende regelgeving noodzakelijk. 'Centrale sociale partners willen bevorderen dat zzp’ers adequaat pensioen opbouwen. Daartoe maken zij een handreiking voor decentrale sociale partners hoe zij – samen met zzp’ers – de bovenstaande mogelijkheden kunnen benutten en welke stappen daarvoor nodig zijn. In sectoren kunnen sociale partners en zzp-organisaties onderzoeken of en hoe zij de bestaande mogelijkheden, zoals een verplichtstelling of auto enrollment, al dan niet met opt-out mogelijkheid voor zzp’ers en/of variabele inleg, kunnen realiseren voor zzp’ers. Belangrijk is dat er daarvoor draagvlak bij zzp’ers bestaat. Ook om zzp’ers onder de verplichtstelling te brengen, is het nodig dat zzp’ers in de betreffende sector daar in georganiseerd verband aan meewerken. Bij een opt-out regeling lijkt dit eerder haalbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
Mijn probleem met de "tweede pijler" (pensioen via werkgever) en zelfgekochte lijfrentes (is dat de 3e pijler?) is het volgende: je geeft macht uit handen.

In een ander topic heb ik het over een kennis die moeite heeft om bij haar oude lijfrente te komen. (Lijfrente vergeten aan te kopen - terugwerkende kracht?).

Ze begrijp de situatie niet goed want "het is toch haar geld". Probleem: er is in het verleden belastingaftrek genoten over de premies waardoor het niet niet meer "haar geld" is, maar een soort "gezamenlijk eigendom" van de verzekerde en de belastingdienst. Waarbij de laatste via een wettelijke greep op de verzekeringsmaatschappij een soort veto in handen heeft.

Pensioenen en lijfrentes lopen over een zeer lange termijn ("zeer lang" --> 3 of meer kabinetten). Regels kunnen veranderen. Het vestigingsklimaat kan veranderen.

Eenmaal de keuze gemaakt om deel te nemen aan een fiscaal vriendelijk pensioen/lijfrente product, heb je niet meer de mogelijkheid om deze keuze te herzien. Er is geen opt-out waarin je al het genoten belastingvoordeel teruggeeft en de rest van het geld in handen krijgt. Tarieven, voorwaarden en revisierente kunnen veranderen waarmee je de facto mat wordt gezet in de deelname aan pensioen / lijfrente.

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 01-06-2018 16:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
Nou ontslag ingediend en ik rond het laatste project nog even af. Ik was al op zoek naar een opdracht en had contact met Computer Futures. Ze nemen wel een flinke marge in van 20-25 euro. Dus al ben je zelf een beetje bescheiden met je uurloon omdat je begint, dan komt er nog een flinke pak bovenop wat voor de klant meer verwachtingen schept. Ben afgehaakt.
Ik heb nu contact met een ander tak van mijn huidig werkgever waar ik terecht kan bij hun klanten. Daar deden ze ook niet moeilijk met mijn uurtarief.

Inmiddels ook een gaaf laptopje besteld :9 :
Dell Precision 5530
Intel Core i7-8850H Six Core 2,60 GHz, 4,30 GHz Turbo, 9 MB 45 W
16,0 GB, 2 x 8 GB, DDR4 2666 MHz SDRAM
1 TB M.2 NVMe PCIe SSD klasse 40

Nou lees ik dat ik deze laptop in 5 jaar moet afschrijven. Echter mis ik de details hoe dit precies moet.
Is het aanschafprijs / 5 en dat ieder jaar als uitgave opgeven? Laptop was €2819(€3453 incl btw)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
com2,1ghz schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 00:33:
Nou ontslag ingediend en ik rond het laatste project nog even af. Ik was al op zoek naar een opdracht en had contact met Computer Futures. Ze nemen wel een flinke marge in van 20-25 euro. Dus al ben je zelf een beetje bescheiden met je uurloon omdat je begint, dan komt er nog een flinke pak bovenop wat voor de klant meer verwachtingen schept. Ben afgehaakt.
Ik heb nu contact met een ander tak van mijn huidig werkgever waar ik terecht kan bij hun klanten. Daar deden ze ook niet moeilijk met mijn uurtarief.

Inmiddels ook een gaaf laptopje besteld :9 :
Dell Precision 5530
Intel Core i7-8850H Six Core 2,60 GHz, 4,30 GHz Turbo, 9 MB 45 W
16,0 GB, 2 x 8 GB, DDR4 2666 MHz SDRAM
1 TB M.2 NVMe PCIe SSD klasse 40

Nou lees ik dat ik deze laptop in 5 jaar moet afschrijven. Echter mis ik de details hoe dit precies moet.
Is het aanschafprijs / 5 en dat ieder jaar als uitgave opgeven? Laptop was €2819(€3453 incl btw)
Als starter mag je de laptop in 1 keer afschrijven en zou ik ook doen zodat je gebruik kan maken van de investeringsaftrek.
https://www.belastingdien...dsinvesteringsaftrek_2018

Als je toch over meerdere jaren wilt aftrekken kan je het aankoopbedrag gewoon /5 doen en elk jaar een deel afschrijven.
https://www.ikgastarten.n...al-afschrijven-zo-zit-dat

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 02-06-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overv
  • Laatst online: 21-08 20:02
Ik heb al zo'n 3 jaar een vaste freelance klant waar ik af en toe opdrachten van krijg. Toen ik begon, studeerde ik nog, en heb ik daarom een relatief laag uurtarief afgesproken. Nu ben ik inmiddels afgestudeerd en heb ik al een aantal jaar werkervaring en zou ik graag een normaal uurtarief gaan rekenen. Dat zou neerkomen op een verdubbeling van het huidige tarief. Op welke manier kan ik hier het beste over onderhandelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
In mijn ervaring gaat je dat niet lukken. Door blijven werken en langzaam omhoog (ze hebben je wel de eerste kansen gegeven om je huidige tarief te bereiken) of afscheid nemen en misschien helpen met het vinden van een nieuwe student.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Overv schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:05:
Op welke manier kan ik hier het beste over onderhandelen?
Gewoon mededelen. Er is veel te veel werk, ze hebben het gewoon te accepteren of niet, en dan ga je.

Zelf verhoog ik wel degelijk m'n tarief op bestaande klussen. Ik deel dat mee. Dat gaat in een stap van 5 euro, en dat wordt dan 2,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Laatst online: 17-09 15:03
Recentelijk voor mezelf begonnen met consultancy via tussenmedrijf, daardoor zijn betalingen relatief snel (1-2 weken termijn) en wederkerend.
Boekhouder (~ 300 euro/maand) stelde me voor om Yuki te beginnen gebruiken, maar ik zie niet echt het nut hiervan? (~ 50 euro/jaar)
Waarom alles digitaal doorsturen als het toch nog fysiek moet afgegeven worden op het einde van de maand?

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:59
Nindustries schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:39:
Recentelijk voor mezelf begonnen met consultancy via tussenmedrijf, daardoor zijn betalingen relatief snel (1-2 weken termijn) en wederkerend.
Boekhouder (~ 300 euro/maand) stelde me voor om Yuki te beginnen gebruiken, maar ik zie niet echt het nut hiervan? (~ 50 euro/jaar)
Waarom alles digitaal doorsturen als het toch nog fysiek moet afgegeven worden op het einde van de maand?
Waarom een boekhouder 300/maand betalen als je dan alles zelf moet doen/alles uit de software te trekken is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
300 euro per maand voor een boekhouder? Ik vind dat wel heel erg veel voor wat ZZP administratie.

En die 50 euro extra op jaarbasis, als je toch al 3600 euro aan je boekhouder uitgeeft, zijn dan echt peanuts en zouden een no-brainer moeten zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Ernemmer op 03-06-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Laatst online: 17-09 15:03
Eerste maand was het ereloon toch een 300 euro, oprichten van de GCV was dan nog een extra kost apart.

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:49
Nindustries schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:39:
Je zou eens naar Oamkb moeten kijken. Alles digitaal, met Yuki, incl boekhouder, voor een stuk minder geld dan je nu betaalt. Ik heb een keer een demo gehad van hen, zag er interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nindustries schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:59:
Eerste maand was het ereloon toch een 300 euro, oprichten van de GCV was dan nog een extra kost apart.
Lijkt me stug dat die 300 een maandelijks terugkerend verhaal is. Wat kost die vent nou per jaar? Daar heb je toch wel naar geinformeerd?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Niet online
Ik woon in de buurt van Leeuwarden en helaas zijn de meeste opdrachten in de ICT in de randstad te vinden. Ik heb bij de gesprekken al een aantal keer aangegeven dat heen en weer rijden voor mij geen probleem is, maar ik merk gewoon dat ze liever kiezen voor iemand die in de buurt woont.

Op dit moment heb ik een koophuis met een hypotheek, hierdoor is verhuizen voor een opdracht niet heel handig. Ik zit nu te kijken naar de optie om een simpel huis of appartement te huren op locatie voor de duur van een opdracht. Het gaat dan hooguit om 3 of 4 nachten per week, dus heel veel heb ik niet nodig.

Iemand hier al een ervaring met zo'n constructie en kan je de huurkosten dan ook als zakelijke kosten rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 17:37
@HielkeJ Heb je ook al in Groningen gekeken? Nu zal je dat als fries misschien minder aantrekkelijk vinden, maar in de stad is echt veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

HielkeJ schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:00:
Ik woon in de buurt van Leeuwarden en helaas zijn de meeste opdrachten in de ICT in de randstad te vinden. Ik heb bij de gesprekken al een aantal keer aangegeven dat heen en weer rijden voor mij geen probleem is, maar ik merk gewoon dat ze liever kiezen voor iemand die in de buurt woont.

Op dit moment heb ik een koophuis met een hypotheek, hierdoor is verhuizen voor een opdracht niet heel handig. Ik zit nu te kijken naar de optie om een simpel huis of appartement te huren op locatie voor de duur van een opdracht. Het gaat dan hooguit om 3 of 4 nachten per week, dus heel veel heb ik niet nodig.

Iemand hier al een ervaring met zo'n constructie en kan je de huurkosten dan ook als zakelijke kosten rekenen?
Ik heb vorig jaar 2 nachten per week overnacht in een hotel omdat de afstand groot was. Na 3 maanden werd het me toch te veel met vrouw en 2 kinderen thuis, 3 dagen weg van huis.

Ik doe veel vanuit thuis werken voor klanten die 150 km van me vandaan zitten. Misschien heb ik daar mazzel mee, maar ik doe dit nu voor 2 klanten en 1'tje zit dichterbij.

[ Voor 0% gewijzigd door Boy op 04-06-2018 12:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:01:
@HielkeJ Heb je ook al in Groningen gekeken? Nu zal je dat als fries misschien minder aantrekkelijk vinden, maar in de stad is echt veel werk.
Wel naar gekeken, maar ik kom vrij weinig opdrachten tegen in mijn vakgebied en de recruiters die ik tegenkom die actief zijn in en random Groningen zijn vaak alleen opzoek naar mensen die in vaste dienst zijn. Bedankt voor de tip in ieder geval :)
Boy schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:35:
[...]

Ik heb vorig jaar 2 nachten per week overnacht in een hotel omdat de afstand groot was. Na 3 maanden werd het me toch te veel met vrouw en 2 kinderen thuis, 3 dagen weg van huis.

Ik doe veel vanuit thuis werken voor klanten die 150 km van me vandaan zitten. Misschien heb ik daar mazzel mee, maar ik doe dit nu voor 2 klanten en 1'tje zit dichterbij.
Bij mijn vorige opdracht was het ook twee of drie dagen in Amsterdam en de rest thuis. Dat was voor mij heel goed te doen. Helaas blijf ik tegen het probleem aanlopen dat voor mensen uit de randstad Leeuwarden echt heel ver weg is en dat het onmogelijk is om dat stuk iedere dag te rijden.

Ik heb geen vrouw of kinderen, dus in dat opzicht maakt het niet veel uit waar ik woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain

Je gebruikt de woning puur zakelijk (uitvalsbasis dichter bij de klant) en hebt een valide business case: besparing op zakelijke reiskosten en reistijd die ten koste zou kunnen gaan van je omzet. Lijkt me geen probleem om de huur, energie, gemeentelijke lasten en eventueel zelfs de afschrijving van het interieur als zakelijke kosten te boeken. Een hotel kan immers ook en die kosten bevatten ook alle bovenstaande elementen.

Nog een alternatief: koop een appartement, financier via de BV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

HielkeJ schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:54:

Ik heb geen vrouw of kinderen, dus in dat opzicht maakt het niet veel uit waar ik woon.
Ja, dat maakt het compleet anders! In dat geval zou ik wss zelfs een tijdje in een ander land gaan werken, gewoon om eens gedaan te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:43
[indien dit niet het juiste topic is dan graag deze post verplaatsen]

Hallo allen, even een vraag specifiek over het PRO account van freelance.nl
Ik krijg nu een factuur waarin staat dat er sprake is van een automatische verlenging met een jaar. Voor zover mij bekend was er geen automatische verlenging op dit account op het moment dat ik het vorig jaar afsloot. Maar dit wil ik graag nagaan. Het lukt me vooralsnog niet om de versie van de algemene voorwaarden van juni 2017 te vinden. Ik vind alleen de huidige algemene voorwaarden en ik heb een sterk gevoel dat deze redelijk recent zijn vernieuwd. Is er iemand die toevallig een kopie heeft van de algemene voorwaarden van Freelance.nl van juni vorig jaar. Alvast hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Ik heb dit een tijdje gedaan en gewoon elke keer een huisje gehuurd op een park voor een midweekje, de kosten zijn natuurlijk zakelijk, maar na een tijdje begin je echt genoeg te hebben van zo'n vakantiehuisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
FrankHe schreef op maandag 4 juni 2018 @ 18:22:
Is er iemand die toevallig een kopie heeft van de algemene voorwaarden van Freelance.nl van juni vorig jaar. Alvast hartelijk dank.
Archive.org heeft die:
https://web.archive.org/w...gina/algemene-voorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Ik heb mijn project over kunnen nemen van mijn werkgever (nadat klant de duimschroeven aandraaide). Verder heb ik gewoon ontslag ingediend en op aantal opdrachten via brokers gereageerd. Mijn voordeel is dat mijn vrouw een betere baan heeft dan ik dus qua inkomsten maakte het niet zo uit. Opstart kosten waren 2 laptops en een hostingpakket. Verder meteen een cursus gedaan. Betaaltermijn 30 dagen dus na 2 maanden kwam eerste factuur.

Tarief bepaald op wat werkgever rekende. Vaak zit je als zzp'r toch wat lager. Ik heb nu een minimaal tarief voor mijn kennis en kunde, per opdracht kijk ik wat de reistijd/kosten zijn (bijv NS abbo delen door werkuren), evt rare contractuele zaken etc en dat komt daar bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Zijn er hier ook freelancers uit het Oosten des lands? Ik ben benieuwd naar ervaringen m.b.t. de hoeveelheid beschikbare projecten en hoe schappelijk men is met de tarieven.

Verder ben ik benieuwd hoeveel jullie adviseren minimaal extra te verdienen t.o.v. werken in loondienst om freelancen financieel aantrekkelijk/verstandig te maken. Mij staat bij als richtlijn bij om ongeveer 2 tot 3 keer je bruto loon en minimaal 1.5 keer je netto loon om voldoende buffer op te kunnen bouwen. Is dat redelijk of wat aan de hoge kant?

Ik heb het namelijk nog eens goed doorgerekend en als ik uit ga van 1.5x mijn huidige netto loon, dan zou ik bij 1600 declarabele uren een tarief moeten halen van minimaal 87 euro (in achtneming van alles, dus inclusief pensioen, AOV, etc, maar ook kinderopvang(toeslag) en HRA, etc). Ik vraag me af of dat realistisch is in Oost Nederland, zeker gezien ik nauwelijks een netwerk heb en vermoedelijk dus veel gebruik moet maken van brokers (dus het tarief voor de klant zal waarschijnlijk (ruim) boven de 100 euro liggen).

Doe ik hier dan wel verstandig aan? Ik snap dat de stap naar freelancen niet alleen om het financiele plaatje gaat, maar als 1.5x netto toch wel echt aan te raden is en deze tarieven in het Oosten lastig te halen zijn, dan moet ik toch nog eens goed nadenken over wat ik ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:10
Minimaal 2 keer je bruto-loon zou ik wel mee rekenen ja.
Netto verschilt enorm tussen loondienst en zelfstandige. Daar moet je niet heen kijken.
Vergeet niet dat je bepaalde premies niet hoeft te betalen (ww) en je verschillende aftrekposten hebt ;)

[ Voor 71% gewijzigd door hackerhater op 05-06-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Greencap schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:35:
Zijn er hier ook freelancers uit het Oosten des lands? Ik ben benieuwd naar ervaringen m.b.t. de hoeveelheid beschikbare projecten en hoe schappelijk men is met de tarieven.

Verder ben ik benieuwd hoeveel jullie adviseren minimaal extra te verdienen t.o.v. werken in loondienst om freelancen financieel aantrekkelijk/verstandig te maken. Mij staat bij als richtlijn bij om ongeveer 2 tot 3 keer je bruto loon en minimaal 1.5 keer je netto loon om voldoende buffer op te kunnen bouwen. Is dat redelijk of wat aan de hoge kant?

Ik heb het namelijk nog eens goed doorgerekend en als ik uit ga van 1.5x mijn huidige netto loon, dan zou ik bij 1600 declarabele uren een tarief moeten halen van minimaal 87 euro (in achtneming van alles, dus inclusief pensioen, AOV, etc, maar ook kinderopvang(toeslag) en HRA, etc). Ik vraag me af of dat realistisch is in Oost Nederland, zeker gezien ik nauwelijks een netwerk heb en vermoedelijk dus veel gebruik moet maken van brokers (dus het tarief voor de klant zal waarschijnlijk (ruim) boven de 100 euro liggen).

Doe ik hier dan wel verstandig aan? Ik snap dat de stap naar freelancen niet alleen om het financiele plaatje gaat, maar als 1.5x netto toch wel echt aan te raden is en deze tarieven in het Oosten lastig te halen zijn, dan moet ik toch nog eens goed nadenken over wat ik ga doen.
Ik gok dat of je nu heel veel verdiend of dat je een rekenfout hebt gemaakt.
86 euro per uur met 1600 uur, min alle kosten, geeft ongeveer 75k netto per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@Ernemmer Klopt. Na aftrek HRA kom ik op 54k netto in loondienst en dan zou ik dus op 81k netto als freelancer uit moeten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
"minimaal" 1,5 keer netto loon, maar minder zou ook kunnen. Er is namelijk een vliegwiel effect.

In het begin wil je snel een buffer op bouwen, maar als je eenmaal voldoende buffer hebt, houdt je een bak geld over per maand en vanaf dat moment merk je pas de echte winst.

Het is sterk afhankelijk van de eisen van je buffer, wanneer freelancen de moeite loont.
Als werknemer heb je recht op WIA of WW. Het gemis van de eerste kan je als zzp-er ondervangen met een AOV-verzekering (wat ongeveer evenveel kost, of mogelijk zelfs goedkoper (WIA kent nl ook een maximale dagvergoeding, dus bij een bovenmodaal salaris lever je dan altijd in)), het gemis van de tweede moet je als zzp-er compenseren met een buffer.

WW keert 70% van je bruto loon uit en ook maar 1 maand per gewerkt jaar. Om een goede vergelijking te maken, zou je als zzp-er dan uit moeten gaan van een buffer van x aantal maanden a 70% van wat je in loondienst zou verdienen.x is dan het aantal jaren werkervaring die je (ervanuitgaande dat je nooit een W-uitkering hebt ontvangen)

In mijn geval betekent dat, dat ik 12 maanden buffer moet opbouwen a 70% van mijn laatstverdiende loon om quitte te spelen tov mijn WW-rechten als werknemer.
Als zzp-er verdien ik nu krap 1,5 keer mijn laatstverdiende loon (netto, ik werk ook maar 32 uur en houd € 65 over van huidig uur tarief (tussenpartijen, afdracht maatschap), dus bij meer uren en/of ander project zou ik meer kunnen verdienen als het nodig is).
als ik al mijn extra verdiende geld in de buffer zou stoppen, zou ik met 1 maand werken als ZZP-er, ook ca 0,75 maand buffer kunnen opbouwen obv 70% laatstverdiende loon.
Maw, na 1,5 jaar werken heb ik zo'n beetje evenveel buffer als ik max als WW zou hebben gekregen. En daarna is al dat extra geld dus ook echt extra tov wat ik in vaste dienst zou verdienen
Greencap schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:01:
@Ernemmer Klopt. Na aftrek HRA kom ik op 54k netto in loondienst en dan zou ik dus op 81k netto als freelancer uit moeten komen.
Als ik 54k netto zou verdienen, zou ik waarschijnlijk gewoon in loondienst blijven, tenzij ik weet dat uurtarief voor hetzelfde werk iets van € 110-120 is.

In mijn vakgebied (Java ontwikkeling) is een uurtarief van 75-90 gemiddeld, maar ik hoor laatste tijd ook hogere tarieven voorbij komen. bruto salaris van een javaan in loondienst is meestal zo'n 3,5-5k per maand, dus dan loont het aardig de moeite om te gaan zzp-en

[ Voor 17% gewijzigd door Metaalhoofd op 05-06-2018 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

4500 euro netto per maand? Ja, dan denk ik dat ik ook wel in loondienst was gebleven :)
Ik kwam niet hoger dan zo'n 2000 (bruto ~3000) volgens mij (en leaseauto dan..ok)

Edit: ok, beetje kort door de bocht. Ik ben gaan freelancen omdat ik wat meer vrijheid wilde en eigen producten maken. Het verschil in inkomsten is enorm voor mij, bij 4,5k per maand had ik er wel even wat langer over nagedacht wat ik "weggooide"...

[ Voor 45% gewijzigd door Boy op 05-06-2018 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
4,5k netto inleveren om met moeite 5k netto te krijgen als freelancer in ruil voor wat meer vrijheid is niet de meest handige zet objectief gezien. Of je moet wel een enorme hekel hebben aan een dienstverband dat je het risico voor lief neemt

De meeste mensen die ik ken die de overstap hebben gemaakt gingen van 2,5-3k netto naar 4-6k netto als freelancer, inderdaad een factor 1,5-2.

Maar nagenoeg gelijk oversteken, zekerheden inleveren in ruil voor enkel meer vrijheid zullen weinigen echt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ik ging van 2,5k naar ruim 7k.. Vond het al zoveel maar nu kan ik dat wel beter plaatsen. Loondienst salaris voelde al laag en is dat tov de marktconforme tarieven die ik nu reken (voor min of meer hetzelfde werk) dus ook

Bij 4k loondienst netto zou ik de gok ook niet nemen (tenzij andere zwaarwegende redenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:34
Ik ben gaan freelancen terwijl ik 5k bruto salaris verdiende in vaste dienst. Maar ik wilde meer invloed op welke projecten en welke werkzaamheden ik deed, was het zat om leuren om naar seminars en cursussen te mogen, etc. Als je motivatie puur financieel is bedenk dan wel dat je van je ZZP omzet echt alles zelf moet betalen. Vooral het pensioen wordt nogal eens vergeten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Pensioen gaat serieus geld in zitten, arbeidsongeschiktheid ook. En natuurlijk zijn we allemaal onsterfelijk, maar als je in de kreukels ligt.. dus ook daar moet je een antwoord op hebben.

Voor mij woog de financiele verbetering ook sterk mee, maar toch voornamelijk de vrijheid en geen werkgever meer die van alles bepaald (en mijn ervaring, in het nadeel van de werknemer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Laatst online: 09:45
BiLLY_daKid schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:58:
Pensioen gaat serieus geld in zitten, arbeidsongeschiktheid ook.
Als werknemer betaal je dit ook..
Alleen dan heb je er 0,0 controle over.

(geheel eigen mening uiteraard)
eigen pensioen > collectieve verplichte pensioen
eigen aov > WW
btw\kia voordeel op 'speelgoed' > geen tegenhanger
eigen dagen > max x dagen per jaar

Allemaal zaken die naast het ondernemen alleen maar in het voordeel zijn voor de ZZP'er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:43
Dank, ik zal archive.com ook eens wat vaker gebruiken. Bij freelance.nl stond de factuur op naam van mij persoonlijk, dus niet op naam van een bedrijf. Volgens mij zijn ze dan met de automatische verlenging van een vol jaar in strijd met de Wet Van Dam.

Een ander onderwerp wat ik graag wil voorleggen aan iedereen is het volgende. Ik wordt regelmatig gebeld door telefonische verkopers die mij producten rondom "vermogensopbouw" willen aansmeren. Nu neem ik aan dat ze mijn gegevens uit het handelsregister van de kamers van koophandel hebben. Heb bij de KvK al eens eerder aangegeven er geen prijs op te stellen dat ze mijn gegevens doorverkopen. Maar kennelijk zit er nog een maas in de wet die legio bedrijven de gelegenheid geven om de ZZP'er te spammen. Ik ben benieuwd of er meer freelancers zijn die hier last van hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ondanks de Non-mail indicator op actief, ontvang ik ook telefoontjes voor zakelijke stroom of laatst een investeringsvoorstel. Ik meld ze aan bij spamklacht.nl.

Vwbt Freelance, beroepen op consumentenrecht. Daarnaast reflexwerking, waarbij zelfstandigen in sommige gevallen onder consumentenrecht kunnen vallen. https://ictrecht.nl/2014/...am-bij-hostingcontracten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
wvdl schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:13:
[...]

Als werknemer betaal je dit ook..
Alleen dan heb je er 0,0 controle over.

(geheel eigen mening uiteraard)
eigen pensioen > collectieve verplichte pensioen
eigen aov > WW
btw\kia voordeel op 'speelgoed' > geen tegenhanger
eigen dagen > max x dagen per jaar

Allemaal zaken die naast het ondernemen alleen maar in het voordeel zijn voor de ZZP'er.
Bij sommige bedrijven mag je gewoon dingen kopen op bedrijf en word dit bruto van je salaris afgehaald. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:53

orf

xleeuwx schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:01:
[...]

Bij sommige bedrijven mag je gewoon dingen kopen op bedrijf en word dit bruto van je salaris afgehaald. 8)
Dan is het (deels) loon in natura en zou het alsnog belast moeten zijn. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
orf schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:06:
[...]

Dan is het (deels) loon in natura en zou het alsnog belast moeten zijn. :?
Afhankelijk, je werkgever mag prima een laptop voor je kopen, dat jij afspreekt met de werkgever dat jij hem prive gebruikt en hierdoor niet helemaal volgens de regels van de belastingdienst werkt is een ander verhaal echter is dit wel hoe het af en toe gaat, zeker bij de wat kleinere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

xleeuwx schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:07:
[...]

Afhankelijk, je werkgever mag prima een laptop voor je kopen, dat jij afspreekt met de werkgever dat jij hem prive gebruikt en hierdoor niet helemaal volgens de regels van de belastingdienst werkt is een ander verhaal echter is dit wel hoe het af en toe gaat, zeker bij de wat kleinere bedrijven.
Dan kunnen we in dit freelance topic ook de voordelen van af een toe een uurtje zwart werken of al je lunches als zakelijk bestempelen noemen. Dat lijkt me (ook) niet zo wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Heb jij nooit overleg tijdens de lunch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

BiLLY_daKid schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:35:
Heb jij nooit overleg tijdens de lunch??
Van mij mag je al je lunches als zakelijk beschouwen hoor. Laat nog even weten hoe je belastingcontrole is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@orf Alle lunches, dat is niet aannemelijk. Een aantal lunches met collega-ondernemers, (potentiele) opdrachtgever, of ten gunste van de opdracht, geen probleem. Met naam op de bon naar de accountant.

Als mijn trein weer eens niet rijdt, gaan de dinerkosten (zonder sterren) ook de boekhouding in. Prima volgens de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Hmm dus de stelling:
Ik lunch met collega's = zakelijk karakter = 80% aftrekbaar

Dat is dus niet helemaal juist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Zakenlunch en zakendiner waar ik daadwerkelijk met zakenrelaties ben gaan bij mij de boekhouding in (1 per maand ofzo). De dagelijkse lunch met collega's in de kantine vd klant boek ik privé (ik zal toch moeten eten, ongeacht waar ik ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
In loondienst als consultant had ik de optie om een zakelijke telefoon met nunmer te krijgen, of maandelijks 40 euro vergoeding voor mijn abonnement die ik dan ook zakelijk gebruik.

Nu ik freelancer ben zit ik te kijken of ik dezelfde vergoeding aan mezelf kan geven. Ik lees dat het met je prive abonnement alleen mogelijk is om de kosten die zakelijk zijn gemaakt af te trekken.

Hoe deed mijn werkgever dit?
Pagina: 1 ... 67 ... 643 Laatste