"minimaal" 1,5 keer netto loon, maar minder zou ook kunnen. Er is namelijk een vliegwiel effect.
In het begin wil je snel een buffer op bouwen, maar als je eenmaal voldoende buffer hebt, houdt je een bak geld over per maand en vanaf dat moment merk je pas de echte winst.
Het is sterk afhankelijk van de eisen van je buffer, wanneer freelancen de moeite loont.
Als werknemer heb je recht op WIA of WW. Het gemis van de eerste kan je als zzp-er ondervangen met een AOV-verzekering (wat ongeveer evenveel kost, of mogelijk zelfs goedkoper (WIA kent nl ook een maximale dagvergoeding, dus bij een bovenmodaal salaris lever je dan altijd in)), het gemis van de tweede moet je als zzp-er compenseren met een buffer.
WW keert 70% van je bruto loon uit en ook maar 1 maand per gewerkt jaar. Om een goede vergelijking te maken, zou je als zzp-er dan uit moeten gaan van een buffer van x aantal maanden a 70% van wat je in loondienst zou verdienen.x is dan het aantal jaren werkervaring die je (ervanuitgaande dat je nooit een W-uitkering hebt ontvangen)
In mijn geval betekent dat, dat ik 12 maanden buffer moet opbouwen a 70% van mijn laatstverdiende loon om quitte te spelen tov mijn WW-rechten als werknemer.
Als zzp-er verdien ik nu krap 1,5 keer mijn laatstverdiende loon (netto, ik werk ook maar 32 uur en houd € 65 over van huidig uur tarief (tussenpartijen, afdracht maatschap), dus bij meer uren en/of ander project zou ik meer kunnen verdienen als het nodig is).
als ik al mijn extra verdiende geld in de buffer zou stoppen, zou ik met 1 maand werken als ZZP-er, ook ca 0,75 maand buffer kunnen opbouwen obv 70% laatstverdiende loon.
Maw, na 1,5 jaar werken heb ik zo'n beetje evenveel buffer als ik max als WW zou hebben gekregen. En daarna is al dat extra geld dus ook echt extra tov wat ik in vaste dienst zou verdienen
Als ik 54k netto zou verdienen, zou ik waarschijnlijk gewoon in loondienst blijven, tenzij ik weet dat uurtarief voor hetzelfde werk iets van € 110-120 is.
In mijn vakgebied (Java ontwikkeling) is een uurtarief van 75-90 gemiddeld, maar ik hoor laatste tijd ook hogere tarieven voorbij komen. bruto salaris van een javaan in loondienst is meestal zo'n 3,5-5k per maand, dus dan loont het aardig de moeite om te gaan zzp-en
[
Voor 17% gewijzigd door
Metaalhoofd op 05-06-2018 14:00
]